(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 19 آذر 1390- شماره 20092

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جايگاه كربلا در نگاه حضرت امام(ره) - قسمت پاياني
ضرب شست اطلاعاتي ايران به آمريكا
واكنش ايران به هتك حرمت عزاداران حسيني در بحرين
اقدام پهپاد جاسوسي آمريكا در مغايرت آشكار با حقوق بين الملل است
آيت الله مصباح: من با محبت سيدحسن نصرالله به خداوند تقرب مي جويم
عضو حزب منحله اعتماد ملي: اصلاح طلبان از ورود تشكيلاتي به انتخابات در هراسند
معاون امور تقنيني دولت: دولت در اولين فرصت لايحه بودجه 91 را تقديم مجلس مي كند



جايگاه كربلا در نگاه حضرت امام(ره) - قسمت پاياني
انقلاب صادر شده است

ابراهيم حاجي محمدزاده
با قبول قطعنامه و تغيير تاكتيك و گسترش مبارزه با استكبار جهاني و مزدوران آنها در سرتاسر جهان كه امروز شاهد شكوفايي آن هستيم، كوفي صفتاني كه بعضاً مدعي دوستي و نزديكي با امام شهدا بودند و كربلايي شدن و كربلايي انديشيدن وفاداران به خط امام را مانع گسترش قدرت طلبي و دنيادوستي هاي خود مي ديدند، هم زبان با دشمنان انقلاب و بلندگوهاي داخلي و خارجي مژده سياست بازيهايي را مي دادند كه بزعم ايشان بعد از بسته شدن راه سيدالشهدا در ايران دنبال خواهند نمود. حضرت امام(ره) كه از قبل با اين نغمه هاي شوم آشنا بود و بارها در دوران جنگ در مقابل آنان به انحاء گوناگون مي ايستاد براي اطمينان به حزب الله در تداوم راه كربلا و گسترش آن در ميان ملت هاي مظلوم در همان پيام قطعنامه مي فرمايند:
«... من به صراحت اعلام مي كنم كه جمهوري اسلامي ايران با تمام وجود براي احياي هويت اسلامي مسلمانان جهان سرمايه گذاري مي كند و دليلي هم ندارد كه مسلمانان جهان را به پيروي از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نكند و جلوي جاه طلبي و فزون طلبي صاحبان قدرت و پول و فريب را نگيرد.»(1)
حضرت امام بخاطر اينكه به تمامي مستضعفان و مبارزان و عاشورائيان ثابت كنند تعهد به ياري آنان فقط يك شعار مقطعي نيست راههاي عملي اين حمايت در تمامي ابعاد را اينگونه تشريح مي كنند «... ما اعلام مي كنيم كه جمهوري اسلامي ايران براي هميشه حامي و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است و كشور ايران به عنوان يك دژ نظامي آسيب ناپذير نياز سربازان اسلام را تأمين و آنان را به مباني عقيدتي و تربيتي اسلام و همچنين به اصول و روشهاي مبارزه عليه نظام هاي كفر و شرك آشنا مي سازد...»(2)
مقام معظم رهبري نيز بعنوان مقتداي مسلمانان و وارث كربلايي خط امام با تعهد به تحقق خط مشي فوق بود كه در دوران جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه صريحاً اعلام نمودند «ما به آنان كمك كرده و مي كنيم و خواهيم كرد.» حضرت امام(ره) براي مصون ماندن راه كربلايي انقلاب اسلامي در منطقه و جهان كه در آينده ممكن بود عده اي فرصت طلب با دست آويز و بهانه قبول قطعنامه بزعم خويش انقلاب اسلامي را از كربلا جدا كنند و در آخرين ماههاي عمر خويش بارها خط انقلاب اسلامي را به اطلاع تمامي آزادگان و محرومان و پابرهنگان اعلام مي كنند.
بعنوان نمونه در آغاز آخرين سال عمر خويش (2 فروردين 1368) و بمناسبت نيمه شعبان و جشن انتظار خطاب به مسئولان مي فرمايند:
«... مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداري حضرت حجت- ارواحنا فداه- است كه خداوند بر همه مسلمين منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادي و مادي اگر لحظه اي مسئولين را از وظيفه اي كه برعهده دارند منصرف كند، خطري بزرگ و خيانتي سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهوري اسلامي در اداره هرچه بهتر مردم بنمايد. ولي بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهاني اسلام است منصرف كند...»(3)
و بروشني استقبال از سختي هاي راه مبارزه را با بهره گيري از قيام حسيني به وارثان راه انبيا متذكر مي شوند:
«... برادران و خواهران! ما در راهي وارد شديم كه آن راه، راه انبياست و تاريخ تا آنجا كه نشان مي دهد انبيا با مشكلات روبرو بودند. هميشه قشر محروم بودند در مقابل طاغوت و مشكلاتي كه براي آنها حاصل بوده است بسيار زياد بوده است، طاقت فرسا بوده ما تا آنجا كه از تاريخ اطلاع داريم و از انبيا به ما رسيده است مي بينيم كه تمام انبيا مبتلا بودند به طاغوتهاي زمان خودشان بودند ما كه در طريق انبيا مي خواهيم قدم برداريم از مشكلات نبايد هراس كنيم، براي اينكه، همانطوري كه رسول اكرم- صلي الله عليه وآله وسلم- در بيست و چند سال دعوت خود تمام مشكلات را پذيرفت...»(4)
و با يادآوري چهره مبارك سيدالشهدا در عاشورا يادآور مي شوند:
«...وقتي مقصد الهي شد راه هر چه مشكل باشد، چون مقصد الهي است بايد به نظر آسان باشد. مي بينيد كه در بعضي روايات هست كه حسين ابن علي-سلام الله عليه- هر چه به ظهر عاشورا نزديك تر مي شد برافروخته تر مي شد و رويش افروخته مي شد براي اينكه مي ديد كه جهاد در راه خداست و براي خداست و چون جهاد براي خداست، عزيزاني كه از دست مي دهد از دست نداده است، اينها ذخايري هستند براي عالم بقا...»(5)
«.... بعد از آنكه ما اتكالمان به خداي تبارك و تعالي است و برحق هستيم و دنبال حق هستيم ديگر از چه بترسيم؟ از شهادت نمي ترسيم و بحمدالله امروز قدرت ايراني و قدرت اسلام در ايران به طوري است كه توجه همه ملتهاي ضعيف را به خودش معطوف كرده است و اسلام صادر شده در سرتاسر دنيا. از اين سياههاي عزيزي كه در آمريكا هستند و تا آفريقا و تا شوروي و همه جا، نور اسلام تابيده است و توجه مردم به اسلام شده است و منظور ما از صدور انقلاب همين بود و تحقق پيدا كرد، و ان شاءالله اسلام در همه جا غلبه بر كفر خواهد پيدا كرد...»(6)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(2) و (1) صحيفه امام ج 21 ص 91
(3) صحيفه امام ج 21 ص 327
(5) و (4) صحيفه امام ج 17 ص 414
(6) صحيفه امام ج 17 ص 415

 



بازتاب پيروزي بزرگ ايران در جنگ الكترونيك خبر اول دنيا
ضرب شست اطلاعاتي ايران به آمريكا

سرويس سياسي-
با گذشت چند روز از اقدام غرورآفرين جمهوري اسلامي ايران در به دست آوردن يك فروند پهپاد پيشرفته جاسوسي آمريكا در مرزهاي شرقي كشور، اين مسئله ضمن اينكه نگراني شديد مقامات پنتاگون از احتمال دستيابي متخصصان ايران به كدهاي حساس ساخت اين هواپيمارا به دنبال داشته، همچنان در صدر اخبار و گزارشات محافل و رسانه هاي دنيا قرار گرفته است.
اين موضوع وقتي اهميت بيشتري يافت كه سرتيپ پاسدار «اميرعلي حاجي زاده» فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفت وگويي با بخش خبري 19 شبكه اول سيما با تشريح چگونگي كنترل هواپيماي پيشرفته جاسوسي آمريكا توسط نيروهاي مسلح ايران اعلام كرد كه اخيرا با اطلاعات جمع آوري شده و مراقبت هاي دقيق الكترونيكي مشخص شد اين هواپيما قصد نفوذ و جاسوسي بر فراز كشورمان را دارد كه پس از ورود اين هواپيما به فضاي شرق كشور، اين هواپيما در كمين گاه الكترونيكي نيروهاي مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ايران به زمين نشانده شد.
وي ادامه داد: طول دو بال اين هواپيما حدود 26متر، طول بدنه چهار و نيم متر و ارتفاع آن يك متر و 84 سانتيمتر است و داراي سيستم هاي پيشرفته جمع آوري اطلاعات در ابعاد الكترونيكي، تصويري و مخابراتي و سامانه هاي راداري مختلف است.
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه افزود: اين هواپيما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادارگريز طراحي شده و از حيث فناوري آخرين نمونه هواپيماهاي پيشرفته اي است كه آمريكا مورد استفاده قرار مي دهد.
سردار حاجي زاده با بيان اين كه فناوري به كار رفته در اين هواپيما قبلا در هواپيماهاي B2 و F35 نيز استفاده شده است، افزود: هدايت اين هواپيما توسط ماهواره و همچنين ايستگاههاي زميني در افغانستان و آمريكا صورت مي پذيرد.
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه افزود: كارشناسان و متخصصان نظامي به خوبي واقفند كه اين هواپيما چه اطلاعات تكنولوژيكي ذي قيمتي با خود دارد.
نگراني جدي آمريكا
«رابرت بر»، افسر سابق سيا در مصاحبه اي با بي بي سي در اين باره گفت: «تقريبا به نظر مي رسد كه اين پرنده در ايران به زمين نشانده شده، با كنترل از راه دور، يعني كنترل آن توسط آمريكايي ها را خاموش كرده اند و هدايت آن را در دست گرفته اند. اگر شما تصاوير هواپيماهاي بدون سرنشين ساقط شده را ديده باشيد، مي دانيد كه آنها مثل هر هواپيماي ديگري در اثر سقوط متلاشي مي شوند، اما به نظر مي رسد كه اين يكي شايد در يك فرودگاه يا يك دشت فرود تقريبا نرمي داشته است. من واقعا از اينكه خسارت بيشتري نديده بود متعجب شدم.»
اين افسر سابق سيا مي افزايد: «من فكر مي كنم اگر به اين هواپيما رخنه سايبري شده باشد كه شواهد قوياً به آن اشاره دارند، ما با مشكل بزرگي مواجه هستيم.» وي البته اين رخنه را ناشي از نرم افزارهاي بد عنوان كرده است.
بنابراين گزارش «رابرت بر» در ادامه اين مصاحبه و در پاسخ به سؤالي ديگر ادامه داد: «من فكر مي كنم اين يك ضربه امنيتي عظيم است چون اين هواپيماهاي تجسسي از پرتونگاري حرارتي و انواع دوربين هاي پيشرفته كه در عمليات ابيت آباد عليه مخفيگاه اسامه بن لادن استفاده شد، [برخوردار هستند]. اين دوربين ها بسيار دقيق هستند و تصاوير سه بعدي توليد مي كنند. اين هواپيماها مي توانند در ارتفاع 50 هزار پايي پرواز كنند كه آنها را از تيررس آتش بارهاي ضدهوايي خارج نگاه مي دارد. من تصور مي كنم ايراني ها بتوانند از آن بهره برداري كنند. اگر آنها توانسته اند اين پرنده را بنشانند، قاعدتاً مي توانند از آن بهره برداري هم بكنند فن آوري به كار رفته در اين هواپيما در حقيقت براي مدتهاي مديدي زيربناي جنگ ما در عراق و افغانستان بوده است.»
اقدام جمهوري اسلامي ايران در به غنيمت گرفتن يك پهپاد پيشرفته جاسوسي آمريكا خشم مقامات صهيونيستي را نيز برانگيخته است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «گلوبال ريسرچ»، گزارش صادر شده از سوي پايگاه اطلاع رساني صهيونيستي دبكا، نزديك به سيستم هاي اطلاعاتي و امنيتي رژيم صهيونيستي تأييد مي كند كه «ايران توانسته است يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي» را به شكل سالم بر زمين بنشاند.
بنابراين گزارش، اين واقعيت كه ايران توانسته است با يك حمله سايبري (جنگ الكترونيك) پهپاد آمريكايي را بر زمين بنشاند و كنترل آن را در دست بگيرد، كاملاً تاييد شده است.
گزارش دبكا تأييد مي كند كه پهپاد فوق الذكر هدف پدافند هوايي قرار نگرفته بلكه ارتباط آن با مركز از طريق يك عمليات سايبري قطع شده و كنترل آن به دست نيروهاي ايراني افتاده است.
دبكا تصريح مي كند كه هم سازمان هاي اطلاعاتي آمريكايي و هم سازمان هاي اطلاعاتي اسرائيلي از اين پيشرفت ايران «شوكه شده اند». دبكا همچنين مي افزايد كه اگر ادعاي مقامات نظامي آمريكا مبني بر نقص فني پهپاد مزبور صحيح بود، اين پهپاد دچار آسيب هاي جدي مي شد حال آنكه دچار چنين آسيب هايي نشده است.
بنابراين گزارش، نمايش پهپاد RQ170 توسط ايران به خوبي تأييد مي كند كه ادعاي تهران در خصوص تسلط بر اين پهپاد از طريق حمله سايبري صحيح است. اين بدان معناست كه پهپاد RQ170 هدف قرار نگرفته بلكه با جنگ الكترونيكي به دست نيروهاي ايراني افتاده است. اين امر براي فن آوري جنگنده ها و هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي و اسرائيلي يك «افتضاح» بود.
آمريكا همچنين پس از اين افتضاح نظامي و اطلاعاتي در يك نگراني عميق از امكان مهندسي معكوس ساخت اين هواپيما توسط جمهوري اسلامي ايران فرو رفته است.
نگراني اي كه البته حكايت از يك نگراني بزرگتر در وراي آن براي آمريكا دارد و آن اينكه به احتمال قوي، جمهوري اسلامي ايران توانايي هاي بيشتري در زمينه جنگ الكترونيك و يا ساخت هواپيماهاي پهپاد دارد كه هنوز رونمايي نشده اند.
رسانه آمريكايي يواس اي تودي در همين زمينه گزارش داده است كه هواپيماي جاسوسي تسخير شده توسط ايران به دلايلي، امكان كپي برداري و مهندسي معكوس را به سادگي ندارد.
اين در حالي است كه اولاً بيان اين مسئله توسط آمريكايي ها در وهله اول بيانگر يك نگراني عميق از امكان مهندسي معكوس، آن هم در كشوري دارد كه به گفته «محسن رفيقدوست» وزير وقت وزارت سپاه پاسداران، تنها در زمان جنگ تحميلي نيز توانست با مهندسي معكوس، از فناوري موشكي برخوردار شود.
ثانياً آمريكا و مقامات سازمان هاي جاسوسي اين كشور مي دانند هنگامي كه ايران ثابت كرده است كه در عرصه اين فناوري ها در جايگاهي بالاتر از آمريكا نيز قرار دارد پس لاجرم توانايي هاي مختلف و فراتصوري نيز در مهندسي معكوس دارد.
البته يواس اي تودي در گزارش خود در همين زمينه به نقل از «پيتر سينر»، اذعان مي كند كه مطالعه سيستم هاي موجود در اين هواپيماي جاسوسي كه مجهز به يك اسكنر ويژه براي مطالعه و عكسبرداري از تأسيسات هسته اي است، مي تواند به محققان ايراني كمك كند تا به آساني آنها را هك كنند و يا مشتقاتي از اين نوع هواپيما را بسازند.
اقدامات آمريكا
براي جبران شكست
پس از در اختيار قرار گرفتن كنترل هواپيماي پيشرفته جاسوسي سيا توسط پدافند هوايي ايران، مقامات آمريكايي در چند جلسه در تلاش بودند تا اين هواپيما را از دست متخصصان ايراني خارج كنند.
روزنامه وال استريت ژورنال پيش تر خبر داده بود كه آمريكايي ها ابتدا در صدد بودند كه با عملياتي در داخل خاك ايران پهپاد RQ170 را از دست ايرانيان خارج كرده يا نابود سازند اما بعدها از بيم واكنش ايران دست از اين برنامه كشيدند.
البته منابع نظامي «دبكا» نكته اي ديگر را نيز فاش كرده اند كه پيش تر كمتر مورد اشاره واقع شده بود. RQ170 مسلح به سيستم خودانفجاري بوده است كه هرگاه دست نيروهاي طرف مقابل افتد، خود را منهدم كرده و اطلاعاتش در امان باشد اما با تدبير دقيق سيستم هاي جنگ الكترونيك ايران، اين سيستم خودانفجاري نيز عمل نكرده است.
از سوي ديگر برخي منابع غربي خبر دادند دولت آمريكا از طريق سفارت سوئيس در تهران از ايران خواسته است هواپيماي آمريكايي را كه موفق به كنترل و تصاحب آن شده به آمريكا تحويل بدهد آن هم با اين بهانه كه اين هواپيما به عنوان بخشي از ماموريت هاي ايساف (نيروهاي بين المللي تحت فرماندهي ناتو) در افغانستان در حال فعاليت بوده و بنابراين ايران طبق قطعنامه هاي سازمان ملل حق اقدام عليه آن را نداشته است.
كارشناسان مي گويند به 2 دليل چنين درخواستي كاملا بي معنا و خنده دار است.
1-نخستين دليل آن است كه همانطور كه روزنامه نيويورك تايمز در روز 14 آذر 1390 گزارش داده هواپيماي RQ170 حتي از كنترل ارتش آمريكا هم خارج بوده و صرفا در اختيار سازمان سيا قرار دارد بنابراين مسخره است كه ادعا شود هواپيمايي كه حتي پنتاگون به آن دسترسي ندارد، در حال انجام ماموريت براي ايساف بوده است. اطلاعات موجود هم نشان مي دهد كه از اين نوع هواپيما تنها 4 فروند در پايگاهي در قندهار مستقر است كه صرفا تحت فرمان سازمان سيا عمل مي كند و نه دولت افغانستان، نه ايساف و نه حتي پنتاگون اجازه هيچگونه دسترسي به آن را ندارند.
2-دليل دوم آن است كه هواپيماي RQ170 در حالي در چنگال ابزارهاي جنگ الكترونيك نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته كه در عمق حدود 300 كيلومتري خاك ايران قرار داشته و بنابه اعتراف منابع غربي مشغول عمليات جاسوسي و عكس برداري از درون خاك جمهوري اسلامي ايران بوده است. از آنجا كه كاملا مسخره است كه كسي بتواند ادعا كند نفوذ به عمق خاك ايران و انجام عمليات سطح بالاي جاسوسي بخشي از وظايف و ماموريت هاي نيروهاي ايساف در افغانستان است، بنابراين روشن است كه اين هواپيما در حال انجام ماموريت براي مرجعي غير از ايساف بوده است.
منابع آگاه در تهران مي گويند: نحوه رفتار هواپيماي RQ170 كاملا خصمانه و خلاف تمام مقررات بين المللي بوده كه خواستار احترام كشورها به مرزهاي بين المللي كشورهاي عضو سازمان ملل است و بنابراين ايران به لحاظ موازين حقوق بين الملل كاملا حق دارد ماموريت اين هواپيما را به عنوان يك «رفتار خصمانه» در نظر گرفته و آن را در اختيار خود نگهدارد و حتي اقدام به مقابله به مثل كند.
مشخصات جديدي از پهپاد RQ170
منابع آمريكايي از روز يكشنبه به اين طرف انبوهي از گزارش هاي مفصل و داراي جزئيات منتشر كرده اند كه نشان مي دهد فناوري اين هواپيما يكي از حساس ترين فناوري هاي موجود در اختيار سرويس هاي اطلاعاتي اين كشور بوده و از اطلاعات مربوط به آن به شدت حفاظت مي شده است.
اين گزارش ها نشان مي دهد دولت آمريكا اكنون به شدت نگران تبعات سياسي، فني، اطلاعاتي و نظامي فرود اجباري اين هواپيما در ايران است و به همين دليل تمام ابزارهاي خود را براي حداقل كردن خسارات ناشي از اين موفقيت بزرگ ايران به كار گرفته است.
اكنون پرسش اين است كه چرا اين هواپيما تا اين حد براي دولت آمريكا مهم است و جايگاه آن در سيستم فناوري نظامي و امنيتي آمريكا چيست؟
بر مبناي مجموعه گزارش هاي موجود مي توان مشخصات اين هواپيما و دلايل حساسيت آن را به شكل زير توضيح داد.
1- نخستين ويژگي اين هواپيماي بدون سرنشين كه باعث شده در نوع خود منحصر بفرد باشد توانايي تقريبا مهارناپذير رادارگريزي آن است. اطلاعات موجود نشان مي دهد اين هواپيما توسط رادارهاي معمولي برد بلند (حتي انواع بسيار پيشرفته آن) به هيچ وجه قابل رهگيري نيست و رادارهاي برد كوتاه VHF نيز تنها در صورتي قادر به مشاهده آن- آن هم به سختي- هستند كه هواپيما كمتر از 40 كيلومتر با آنها فاصله داشته باشد؛ اتفاقي كه وقوع آن تقريبا محال است. ويژگي رادارگريزي اين هواپيما ناشي از پوشش بسيار مخصوصي است كه تمام سطح آن را پوشانده و بسياري از كشورهاي جهان از جمله روسيه و چين سال هاي طولاني است كه به دنبال دست يابي به فرمول و مشخصات ساختماني آن هستند. روزنامه نيويورك تايمز در تحليلي به قلم ويليام براد و ديويد سانجر كه روز دوشنبه 14 آذر 1390 منتشر شده، درباره توانايي رادارگريزي هواپيماي RQ170 نوشته است: «به گفته مقامات آمريكايي، يك نمونه رادارگريز اين هواپيماي بدون سرنشين اوايل امسال ساعت ها در موارد مكرر بر فراز مخفيگاه اسامه بن لادن در ابت آباد پاكستان پرواز كرد بدون آنكه بوسيله سامانه هاي دفاع هوايي پاكستان مورد شناسايي قرار گيرد». اين روزنامه ادامه داده است: «ماه ها گزارش هايي، همگي تاييد نشده، منتشر شده است كه از همان هواپيما مرتبا بر فراز ايران و احتمالا با هدف شناسايي مراكز هسته اي يا موشكي مخفي استفاده مي شده است». همچنين لوليتا سي بالدور، در گزارشي براي آسوشيتدپرس از واشنگتن در روز سه شنبه 15 آذر 1390 نيز از قول لورن تامپسون، تحليلگر دفاعي موسسه لكسينگتون در ويرجينيا دراين باره مي نويسد: «اين هواپيماها طوري طراحي شده اند كه بتوانند به مكان هايي بروند كه ديگر هواپيمايي با سرنشين يا بدون سرنشين نمي توانند به آنجا بروند. اين هواپيما به ويژه طوري طراحي شده است كه رديابي و هدف قرار دادن آن توسط دشمنان بسيار دشوار باشد». يك كارشناس فني گفت: عامل اصلي رادارگريزي اين هواپيما رنگ مخصوص بدنه آن است.
2- دومين ويژگي اين هواپيما كه انتقال آن به ايران نگراني بسيار جدي آمريكايي ها را برانگيخته آن است كه اين فناوري RQ170 شباهتي جدي به فناوري بمب افكن هاي B2 و همچنين جنگنده بمب افكن F35 دارد كه جزو پيشرفته ترين و در عين حال محرمانه ترين فناوري هاي نظامي آمريكا محسوب مي شود.
3- سومين ويژگي هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي كه در اختيار ايران است، مربوط به موتورهاي بسيار پيشرفته آن است كه عملا به آن امكان مي دهد به جاي چند ساعت، چند روز در هوا باقي بماند. جان پايك از انديشكده «گلوبال سكيوريتي» دراين باره به «لوليتا سي بالدور» گزارشگر آسوشيتدپرس از واشنگتن در روز 15 آذر 1390 گفته است: «كليد موفقيت آمريكا در مورد هواپيماهاي رادارگريز، موتورهاي كم مصرف آنها است كه به آنها امكان مي دهد به جاي چندين ساعت، روزها در هوا بمانند».
4- ويژگي چهارم هواپيماي RQ170 مربوط به توانايي هاي جنگ الكترونيك آن بويژه در دو حوزه خاص است. نخست اينكه اين هواپيما مي تواند مجموعه ارتباط راديويي با سيم و بي سيم در اطراف منطقه پروازي خود را تا شعاعي بزرگ شنود كند و دوم اينكه قادر است در منطقه پروازي خود در صورت لزوم اختلالات الكترونيكي وسيع ايجاد نمايد.
5- ويژگي پنجم هواپيماي بدون سرنشين RQ170 استقرار رادارهاي فوق پيشرفته «سار» بر روي آن است كه هيچ نمونه مشابهي در جهان ندارد. منابع غربي نام اين رادار را AESA ذكر كرده اند.
6- ششمين ويژگي اين هواپيما مربوط به دوربين ها، لنزها و سنسورهاي نصب شده بر روي آن است كه به آن يك توانايي منحصر بفرد تصويربرداري جاسوسي مي دهد. اين دوربين ها داراي توان تصوير برداري با وضوح بسيار بالا در هر شرايط جوي و همچنين داراي قدرت تفكيك منحصر بفرد هستند.

 



با ابراز تأسف از سكوت مجامع بين المللي صورت گرفت
واكنش ايران به هتك حرمت عزاداران حسيني در بحرين

مهمانپرست از سكوت مجامع بين المللي در خصوص اقدامات ضد حقوق بشري دولت بحرين اظهار تأسف كرد.
رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان با اشاره به حمله سازماندهي شده به عزاداران حسيني و تخريب مسجد و تكايا در بحرين از استمرار حضور نيروهاي نظامي خارجي و برخورد خشونت آميز با اعتراضات مسالمت آميز مردم ابراز نگراني كرد.
مهمانپرست همچنين از سكوت مجامع بين المللي در خصوص اقدامات ضد حقوق بشري دولت بحرين اظهار تأسف كرد.
وي افزود: انتظار مي رفت مقامات بحرين پس از انتشار گزارش كميته حقيقت ياب و بر اساس وعده هاي داده شده به مردم در رفتارهاي خود با مردم مظلوم آن كشور تجديدنظر كنند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ابراز اميدواري كرد دولت بحرين با اقدامات اعتماد آفرين از جمله خروج نيروهاي نظامي خارجي و آزادي زندانيان سياسي و توقف سركوب مردم در روند حل مشكلات به وجود آمده اقدام مناسب به عمل آورد.
ابراز تأسف مراجع تقليد از كشتارعزاداران حسيني
در منطقه
تعدادي از علما و مراجع عظام تقليد در پيام هاي جداگانه اي، كشتار عزاداران حسيني در كشورهاي عراق و افغانستان را محكوم كردند.
به گزارش فارس از قم، در پيام آيت الله سيدمحمد علوي گرگاني آمده است: نداي حق طلبي حضرت اباعبدالله الحسين(ع) بعد از گذشت 14 قرن حق طلبان را به خود فرا مي خواند. نداي «هل من ناصر» حضرت سيدالشهدا(ع) بعد از هزار و 400 سال آنان را بيدار كرده و در جهان اسلام قيامتي برپا كرده كه همه استكبار جهاني واعوان و انصار مزدور و جنايتكار آنان را به لرزه درآورده و آنها به اين نكته واقف شده اند كه نداي «هيهات منا الذله» مسلمانان بيدار سراسر جهان اسلام در مقابل حاكمان اسلام نشأت گرفته از خون سيدالشهدا و اصحاب باوفايش و پيام عاشورا است.
به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، به نقل از مركز خبر حوزه، در پيام آيت الله صافي گلپايگاني آمده است: نزديك 14 قرن است كه صدايي همواره و همه ساله بلندتر مي شود، صداي شرك ستيز و استكبارزدا، صداي حيات اسلام و قرآن، صداي ويرانساز بنيادهاي ظلم و استبداد و استضعاف و در يك كلمه صداي امام حسين(ع) همه ساله در عاشوراي حسيني خطاب به جهان و جهانيان هشدار مي دهد و اين شور و غوغاي بيداري را در جهان برپا مي كند.
در بيانيه مجمع جهاني اهل بيت(ع) نيز كه روز پنجشنبه نسخه اي از آن در اختيار ايرنا قرار گرفت آمده است: شهدا و مجروحان حوادث تروريستي شهرهاي كابل، مزارشريف و قندهار و نيز تعداد ديگري از عزاداران حسيني در پاكستان و عراق گناهي نداشتند به جز آنكه در ايام ماتم اهل بيت(ع) عشق، ارادت به سرسپردگي خود را به خط خونين كربلا به نمايش مي گذاشتند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: در اين برهه حساس كه مسلمانان بيدار شده در تونس، مصر، ليبي، بحرين و يمن، به تأسي از انقلاب اسلامي ايران و مقاومت اسلامي در عراق و لبنان، صفحه جديدي از تاريخ خود را ورق مي زنند، دشمنان اسلام كه رمز پيروزي ما را در «پيروي از آموزه هاي قرآن و عترت» يافته است تلاش مذبوحانه اي مي كنند تا با هدف گرفتن پيروان اهل بيت(ع) آنان را از ادامه راه روشن خويش بازدارند.

 



واكنش ايران به نقض حريم هوايي كشور
 اقدام پهپاد جاسوسي آمريكا در مغايرت آشكار با حقوق بين الملل است

جمهوري اسلامي ايران در اعتراضي رسمي به سازمان ملل متحد، از دبير كل اين نهاد حافظ صلح و امنيت بين المللي خواست نسبت به تجاوز اخير هواپيماي جاسوسي آمريكا به حريم هوايي كشورمان، واكنش نشان دهد.
اين اعتراض در نامه رسمي محمد خزاعي، نماينده كشورمان نزد سازمان ملل متحد به بان كي مون، دبير كل اين سازمان منعكس شده است.
خزاعي با اشاره به افزايش عمليات مخفي و تحريك آميز دولت آمريكا ضد جمهوري اسلامي ايران در ماههاي اخير خطاب به بان كي مون آورده است:
در ادامه اين روند، اخيرا يك هواپيماي جاسوسي بدون سرنشين آمريكا از نوع RQ170 و با شماره سريال مشخص، به حريم هوايي جمهوري اسلامي ايران تجاوز كرده است.
اين نامه مي افزايد: اين هواپيما پس از ورود به عمق 250 كيلومتري خاك ايران در منطقه شمالي طبس، با اقدام به موقع و مقتدرانه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران روبرو شد.
خزاعي در اين نامه همچنين به يادداشت هاي قبلي جمهوري اسلامي ايران به دولت آمريكا نسبت به اين اعمال تجاوزكارانه و عمليات مخفي آمريكا عليه ايران اشاره و تاكيد كرده است: دولت متبوع اينجانب اين اقدام دولت آمريكا را نقض فاحش، تحريك آميز و خصمانه تلقي مي كند و در مغايرت آشكار با حقوق بين الملل، به ويژه اصول اساسي منشور ملل متحد مي داند.
جمهوري اسلامي ايران در اين نامه قويا به اين گونه اقدامات خصمانه و تجاوزكارانه اعتراض كرده و نسبت به عواقب مخرب تكرار اين گونه اعمال هشدار داده است.
اين نامه مي افزايد: جمهوري اسلامي ايران حق مشروع خود را براي اتخاذ همه اقدامات لازم به منظور حفاظت از حاكميت ملي خود محفوظ مي دارد.
در همين رابطه وزارت امور خارجه كشورمان با احضار سفير سوئيس در تهران، ضمن اعتراض بسيار شديد به تجاوز يك فروند هواپيماي جاسوسي آمريكا به عمق حريم هوايي ايران، توضيحات فوري و اقدامات جبراني دولت آمريكا در اين زمينه را خواستار شد.
«محسن پاك آيين» رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه كشورمان نيز با اشاره به تجاوز يك فروند هواپيماي بي سرنشين آمريكا به حريم هوايي ايران گفت: اين حادثه ديدگاه جمهوري اسلامي ايران مبني بر اين كه پايگاه هاي نظامي آمريكا در افغانستان يك تهديد جدي براي امنيت منطقه است را تائيد كرد.
«محمد كوثري» نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم با بيان اينكه اگر هواپيماي RQ170 كار عملياتي مي كرد و از جنس نظامي بود، اكنون شرايط منطقه تغيير كرده بود، خاطرنشان كرد: اگر آمريكايي ها با هواپيماي نظامي و جنگنده وارد حريم ايران شوند، ما به خودمان اجازه خواهيم داد تا تمامي پايگاه هاي نظامي آمريكا را در سراسر كره زمين مورد هدف قرار دهيم. به طوري كه هيچ نيروي نظامي آمريكا در امان نباشند.
كوثري همچنين گفت: بارها گفته ايم و باز هم مي گوييم كه در صورت تجاوز به حريم كشورمان دفاع را در محدوده جغرافيايي خود خلاصه نخواهيم كرد.

 



آيت الله مصباح: من با محبت سيدحسن نصرالله به خداوند تقرب مي جويم

عضو مجلس خبرگان رهبري، محبت سيدحسن نصرالله را عامل تقرب به خداوند دانست و ابراز اميدواري كرد كه اين حب سبب نجات وي در قيامت باشد.
آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه «من به محبت سيدحسن نصرالله به خدا تقرب مي جويم و اميدوارم اين حب سبب نجات من در روز قيامت باشد»، دليل اين محبت را تبعيت كامل او از ولايت فقيه دانست و گفت: كسي كه اين صفت را داشته باشد، در ولايت ائمه فاني مي شود. اين سلسله ولايت، يعني ولايت خدا در درجه اول، ولايت پيامبر صلي الله عليه و آله در درجه دوم، ولايت ائمه عليهم السلام در درجه سوم، ولايت نايب امام در اين عصر (حضرت آيت الله خامنه اي ادام الله ظله) و ولايت ولي اش سيدحسن نصرالله بر همه ما واجب است.
رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با گروهي از اعضاي حزب الله لبنان، حادثه عاشورا را از عجيب ترين داستان هاي تاريخ بشر دانست و گفت: بايد ديد چگونه كساني كه سالها پاي منبر پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله و اميرالمؤمنين بودند، به چنين جنايت هولناكي اقدام كردند.
وي ادامه داد: انقلاب هاي اين عصر، چه انقلاب اسلامي ايران و چه جهادهاي برادران ما در لبنان يا انقلاب هايي كه در كشورهاي ديگر در حال وقوع است، همه الهام گرفته از داستان كربلاست و همانطور كه قائد عزيز ما آقاي سيدحسن نصرالله بارها فرمودند: شعار ما لبيك يا حسين است.
استاد فلسفه و تفسير حوزه علميه قم، درس ديگر را در تحليل علل عاقبت سوء دشمنان امام حسين عليه السلام دانست و گفت: كساني كه سالها عمر خود را در كنار پيامبر صلي الله عليه وآله مجاهدت كردند و هنوز جراحت هايي از جنگ با كفار بر بدن داشتند، به چنان عاقبت سويي مبتلا شدند كه به قتل امام حسين عليه السلام اقدام كردند. بايد درباره تحليل علل اين حوادث تلاش كنيم مبادا آن علل در خود ما هم باشد.
وي ضمن مقايسه اي ميان بيماريهاي نفساني و امراض روحي با بيماريهاي جسمي ادامه داد: آنها به بيماريهاي نفساني و امراض قلبي مبتلا بودند اما ميكروب آن در اعماق وجودشان مخفي بود و وقتي مجال ظهور پيدا كرد و ظاهر شد، آثار خود را بروز داد.
استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به روايت «حب الدنيا رأس كل خطيئه » گفت: ريشه همه اين مشكلات علاقه به مزاياي دنيوي است كه در انسان مخفي است و در موقعيت هايي ظهور پيدا مي كند و انسان را به فلاكت و هلاكت مي اندازد.

 



گزارشي از آخرين اخبار انتخاباتي
عضو حزب منحله اعتماد ملي: اصلاح طلبان از ورود تشكيلاتي به انتخابات در هراسند

يك عضو حزب اعتمادملي گفت؛ اصلاح طلبان هنوز به جمع بندي نهايي براي شركت در انتخابات با تابلوي اصلاح طلبي نرسيده اند و از ورود تشكيلاتي به انتخابات هراس دارند.
محمد رئوف قادري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه اصلاح طلبان سعي دارند تا از انتخابات فاصله نگيرند گفت: اصلاح طلبان درصددند تا با ورود به انتخابات حقانيت خود به نظام را ثابت كرده چرا كه انتخابات كم هزينه ترين و بهترين راه ورود همه گروه ها و طيف هاي سياست در عرصه نظام سياسي است.
وي با بيان اين مطلب كه اصلاح طلبان در قالب شخصيت هاي حقيقي ورود به عرصه انتخابات خواهند كرد اظهار داشت: حضور اصلاح طلبان براي ورود تشكيلاتي و سازمان يافته در هاله اي از ترديد است چرا كه آنان نگران شكل گيري تنش هاي گذشته مبني بر حضور سازمان يافته خود هستند.
قادري با تاكيد بر اينكه اصلاح طلبان در انتخابات حضور پيدا مي كنند گفت: همان گونه كه حضور بنده در انتخابات نيز به صورت مستقل است ساير اصلاح طلبان نيز به طور حقيقي شركت خواهند كرد.
وي اظهار داشت: به احتمال بسيار زياد اصلاح طلبان به صورت شخصيت حقيقي در انتخابات شركت خواهند كرد چرا كه از تشكيلاتي وارد شدن به انتخابات در هراس هستند.
مجتبي شاكري در عين حال با اشاره به تلاش فتنه گران براي حضور در ساختار مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: تلاش جريان فتنه حضور موثر در ساختار قدرت بوده؛ چرا كه آنان در جلسات پنهان خود به اين حضور اشاره كرده و حيات سياسي شان را در گرو حضور در مجلس آتي ارزيابي مي كنند.
وي با تاكيد بر تلاش جريان فتنه براي جذب گروه هاي متضاد و فاصله دار با روند وحدت ساز اصولگرايان اظهار داشت: فتنه گران درصدد همراه ساختن جريان انحرافي به سمت اهداف خود هستند؛ چرا كه انحرافي ها بهترين گزينه براي همراهي با فتنه گران هستند؛ لذا جبهه متحد اصولگرايي بايد روشنگري بيشتري دراين باره اتخاذ كند.
عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي درباره آرايش سياسي انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي، گفت: در تبيين و تشكيل آرايش سياسي مجلس تنها احزاب نقش تعيين كننده ندارند و آرايش سياسي انتخابات به دست مردم هوشيار رقم خواهد خورد.
استراتژي جبهه ايستادگي پيوستن به جبهه متحد است
همچنين حجت الاسلام سيدمحمود علوي رئيس شوراي عالي جبهه ايستادگي نيز با بيان اينكه استراتژي انتخاباتي جبهه ايستادگي پيوستن به جبهه متحد اصولگرايان است، اظهار داشت: ما معتقديم ليست هاي جداگانه در جبهه اصولگرايي نبايد وجود داشته باشد چرا كه ليست واحد امكان پيروزي اصولگرايان را در انتخابات افزايش مي دهد. وي با بيان اينكه جبهه ايستادگي روح الاميني را به عنوان نماينده براي رايزني با جبهه متحد معرفي كرده است، افزود: ممكن است براي رسيدن به وحدت، شخصا با آيت الله مهدوي كني رايزني هايي انجام بدهم.
رئيس شوراي جبهه ايستادگي به فارس گفت: در شرايط كنوني وحدت اصولگرايان يك ضرورت است كه بايد همه اضلاع و جريان هاي اصولگرا مطابق با آن برنامه ريزي كنند.

 



معاون امور تقنيني دولت: دولت در اولين فرصت لايحه بودجه 91 را تقديم مجلس مي كند

معاون امور تقنيني دولت گفت در اولين فرصت لايحه بودجه 91 كل كشور تقديم مجلس مي شود.
سيدابراهيم ابراهيمي معاون امور تقنيني دولت در گفت وگو با فارس در پاسخ به پرسشي درباره زمان ارائه لايحه بودجه 1391 كل كشور با توجه به اتمام فرصت قانوني دولت به منظور تقديم اين لايحه كه 15آذرماه است، اظهار داشت: معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در حال بررسي و تدوين لايحه بودجه 1391 است اما اينكه اين لايحه دقيقا چه روزي تقديم مجلس خواهد شد، فعلا مشخص نيست.
وي افزود: همواره تاخير در ارائه لوايح بودجه سنواتي از يك هفته تا 10روز طبيعي بوده و وجود داشته است چرا كه تدوين لايحه بودجه كار بسيار مهمي بوده و برنامه ريزي يك ساله دولت را مشخص مي كند.
معاون امور تقنيني دولت بر همين اساس يادآور شد: سال گذشته هم كه دولت لايحه بودجه را با تاخير حدود 2 ماهه به مجلس ارائه كرد يك استثنا و به دليل عدم تصويب برنامه پنجم توسعه بود چرا كه سال 1390 سال اول اجراي قانون برنامه پنجم بود و بايد برخي از احكام اين قانون در لايحه بودجه 90 منظور مي شد.
به گفته وي، تلاش دولت بر اين است كه در اولين فرصت لايحه بودجه 1391كل كشور را تقديم مجلس كند.
ابراهيمي همچنين با اشاره به انتقادات برخي از نمايندگان به دولت درباره آنچه كه اهداف خاص قوه مجريه در ارائه با تاخير لوايح بودجه به مجلس عنوان مي كنند، متذكر شد: هر زمان كه دولت لايحه بودجه را با تاخير هم به خانه ملت ارائه كرده، مجلس زمان كافي براي بررسي آن در كميسيون هاي مختلف، كميسيون تلفيق و صحن علني اختصاص داده است و هرگز آنچه را كه دولت داده عينا تصويب نكرده است و هر تغييري را كه خواسته اند منظور كردند.
وي ادامه داد: هيچ وقت اين گونه نبوده كه مجلس زمان كافي براي بررسي لوايح بودجه اختصاص نداده باشد و سال گذشته نيز به دليل ارائه ديرهنگام لايحه، مجلس بودجه دو دوازدهم تصويب و رسيدگي به لايحه دولت را به سال 90 موكول كرد و نمايندگان هميشه تغييراتي را كه مي خواستند در لوايح بودجه اعمال كردند.
معاون امور تقنيني معاونت پارلماني رئيس جمهور در بخش ديگري از گفت وگوي خود با فارس برخي موضوعات مطرح شده از سوي بعضي نمايندگان مجلس در اين زمينه را يك فرافكني دانست و گفت: هر وقت دولت لايحه بودجه را به مجلس ارائه دهد، نمايندگان زمان كافي براي رسيدگي به آن در كميسيون هاي تخصصي، تلفيق و صحن علني اختصاص مي دهند و بايد دانست كه قطعا همه تاخيرهاي دولت در تقديم لوايح بودجه «طبيعي» است.
ابراهيمي اضافه كرد: تدوين لايحه بودجه كار راحتي نيست و كافي است تنها يك دستگاه گزارش بودجه مورد نياز و پيشنهادي خود را دير ارائه دهد و اين موضوع تقديم كل لايحه بودجه به مجلس را به تاخير مي اندازد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14