(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 27 آذر 1390- شماره 20099

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس جمهور: مجموعه هاي علمي و دانشگاهي بايد خط شكن باشند
جاسوس سيا در تهران به دام افتاد
تعطيلي جلسات مجلس از نيمه دوم بهمن بودجه 91 دو دوازدهمي تصويب مي شود
دعوت رؤساي 5 دانشگاه تهران از دانشگاهيان براي حضور در مراسم چهلم شهيد تهراني مقدم
احمديان: ايران پيشتاز توليد راديو دارو در جهان است
حداد عادل در كنفرانس جهاني از بلخ تا قونيه: مثنوي تركيبي از علم و عشق است
وزير علوم خبر داد جزئيات تفاهم 22 ميليارد توماني با وزارت دفاع
فارين پاليسي: اوباما بايد از ايران عذرخواهي كند
جلالي : ايران ابهت پوشالي سيا را شكست
اطلاعيه شوراي عالي انقلاب فرهنگي: پياده سازي نظام آموزشي 3-3-6 لازم الاجرا است
باراك: اسرائيل در آستانه «زلزله سياسي تاريخي» قرار دارد



رئيس جمهور: مجموعه هاي علمي و دانشگاهي بايد خط شكن باشند

همزمان با دوازدهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور، از 15 دستاورد پژوهشي برتر با حضور رييس جمهور رونمايي شد .
به گزارش ايسنا محمود احمدي نژاد طي سخناني در دوازدهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور، اظهار كرد: حركت علمي و پژوهشي كشور و تلاش براي تبديل علم به فناوري يك حركت پرشتاب و افتخارآميز است و من از همه كساني كه امروز در جبهه علمي كشور تلاش مي كنند، قدرداني مي كنم .
رييس جمهور با اشاره به اهميت علم و فناوري، تصريح كرد: زندگي منهاي علم، زندگي انساني نيست و آن چه به زندگي انسان معناي انساني مي بخشد، علم است. هم چنان كه آن چه انسان را از ساير موجودات جدا مي كند، استفاده از علم است .
وي با بيان اين كه ميان انسان عالم و غيرعالم تفاوت وجود دارد، ادامه داد: باور من اين است كه همه ارزش هاي متعالي تاريخي انسان در بستر علم قابل تحقق است. اگر آحاد جامعه عالم باشند و مديريت، صنعت و ... عالمانه باشند، چه اتفاقي خواهد افتاد؟ همه نقص ها ناشي از جهل و عدم دسترسي به دانش مربوطه است .
رييس دولت دهم با تاكيد بر اين كه هرچقدر در عرصه علم و دانش كار كنيم، اندك است، افزود: هم چنان بايد در اين عرصه كار كرد و قطعا هرچه بيشتر كار كنيم، بهتر خواهد بود و زيبا خواهد بود كه 75 ميليون شهروند همه عالم باشند. اين علم بايد اثر اجتماعي، اقتصادي و كاربردي داشته باشد؛ حتي در حوزه علوم انساني. ما نيازمند علوم كاربردي هستيم .
احمدي نژاد با بيان اين كه علم مفيد در خدمت تعالي انسان و پاسخگويي به نيازهاي حقيقي جامعه است، خاطرنشان كرد: يكي از اقدامات در فعاليت هاي علمي، پژوهش است. علم آموزي و پژوهش دو بال هستند و در كنار هم قرار دارند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: انصافا كارهاي خوبي انجام شده است. زماني اين حسرت وجود داشت كه دانشگاه بتواند با صنعت ارتباط برقرار كند، اما اكنون ارتباطات تا حدود زيادي برقرار شده است و مقدار زيادي خودباوري و اعتماد به نفس ايجاد شده است. در طول سال چندين نمايشگاه دستاوردهاي علمي و فناوري برگزار مي شود و در مواردي ما حتي جا نداريم كه برگزار كنيم .
رييس جمهور با بيان اين كه از دانشگاه و پژوهشگر انتظار ويژه وجود دارد، گفت: من معتقدم مجموعه هاي پژوهشي و علمي و دانشگاهي كشور بايد نقش خط شكن را ايفا كنند. بايد دائما اهداف عملياتي تعريف شود و همه براي فتح قله ها بسيج شوند و به عبارت ديگر دانشگاه بايد به حركت علمي كشور جهت دهد .
احمدي نژاد با اشاره به يكي از طرح هايي كه پيش از اين رونمايي شد، تصريح كرد: ما مي توانيم با كمك طرح ازدياد برداشت نفت، اقدامات بسياري انجام دهيم. اكنون 155 ميليارد بشكه نفت درجا داريم و حداكثر برداشت ما 26 درصد يعني حدود 40 ميليارد بشكه است و دانشگاهيان ما مي توانند در اين عرصه مديريت كلان كنند. در عرصه هاي مختلف نيز اين گونه است. دانشكده هاي اقتصادي ما با كمك يكديگر موانع و مشكلات اقتصادي را حل كنند و اگر در عرصه اي مشكلي وجود دارد، بايد با كارهاي پژوهشي گره ها را باز كرد .
وي افزود: اولين ماهواره اي كه به آسمان پرتاب شد، نوع نگاه و درجه خودباوري ما را بالا برد. بنابراين بايد به اهداف بزرگ فكر كرد. چه كسي گفته كه نمي توان از ديگران جلو زد؟ هيچ دليلي در اين زمينه وجود ندارد. دولت در خدمت است و از همه كساني كه در مسير اعتلاي علمي كشور زحمت مي كشند، پشتيباني مي كند .

 



جاسوس سيا در تهران به دام افتاد

يك جاسوس سازمان سيا توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگير شد.
روابط عمومي وزارت اطلاعات با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: دولت آمريكا در تداوم اقدامات خصمانه و همه جانبه اطلاعاتي و عملياتي عليه جمهوري اسلامي ايران و مردم سربلند كشورمان سرمايه گذاري سنگين و طراحي پيچيده و گسترده اي را ترتيب داده بود تا امكان نفوذ در تشكيلات اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران را ايجاد نمايند.
اين اطلاعيه مي افزايد: در اين راستا سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) به يكي از تحليلگران اطلاعاتي خود كه سوابقي همچون فعاليت در واحدهاي اطلاعاتي ارتش آمريكا و حضور در پايگاه نظامي اين كشور در افغانستان و عراق دارد، اجراي سناريوي اطلاعاتي-عملياتي پيچيده اي را محول كرد.
براساس اعلام وزارت اطلاعات طي اين سناريو، جاسوس مورد نظر بايد خود را در مسير دالان هاي اطلاعاتي منتهي به وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي قرار مي داد تا مراحل بعدي امكان القاي اطلاعات فريب در مقياس وسيع به اين وزارتخانه و نيز انجام جاسوسي را فراهم آورد.
وزارت اطلاعات در ادامه اطلاعيه خود تصريح مي كند: اين مامور ايراني تبار سازمان سيا پس از گذراندن آموزش هاي پيچيده اطلاعاتي در چند مرحله و ورود به منطقه ضمن جمع آوري هاي اطلاعاتي با سلسله فعاليت هاي هدفمند و برنامه ريزي شده ماموريت خود را آغاز كرده اما با هوشياري سربازان گمنام امام زمان(عج) به محض ورود اين فرد به پايگاه بگرام افغانستان مورد شناسايي قرار گرفته، جاسوسي نامبرده و ماموريت هاي محوله به وي آشكار شد.
براساس اين گزارش جاسوس ياد شده سپس زير نظر مامورين اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت و پس از ورود به خاك كشورمان مدتي تحت تعقيب بود و همزمان با آغاز ماموريت جاسوسي خود، مقتدرانه توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) بازداشت شد.
وزارت اطلاعات در پايان اطلاعيه خود با تاكيد بر اينكه بدين ترتيب طرح سازمان جاسوسي سيا افشا و خنثي شد و يك بار ديگر، نيات پليد دشمنان با اشراف و اقتدار اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران به شكست منتهي شد، از اطلاع رساني در خصوص ابعاد و زواياي اين پرونده و اطلاعات تكميلي به مردم ظرف روزهاي آينده خبر داد.
تحليلگران اطلاعاتي در تهران گفتند، اين فرد يك جاسوس بسيار كاركشته و از نسل جاسوسان چند مليتي و خبره اي است كه همتايان بسيار اندكي در جوامع اطلاعاتي جهان و دنياي پنهان جاسوسي دارد.
دستگيري اين فرد ضربه اي مهلك به روش هاي عملياتي و جمع آوري سيا عليه ايران و تكميل كننده اطلاعاتي است كه از پهپاد RQ-170 در حال استخراج است.
به عقيده اين تحليلگران، اكنون سازمان سيا با دريافت ضربه هاي اطلاعاتي پي در پي از سوي ايران در وضع بسيار وخيمي قرار گرفته و قادر به بازنگري در روش هاي سوخته خود عليه ايران نيست و به همين دليل انتظار مي رود اين سازمان به زودي ضربه هاي سهمگين تري در حوزه اهداف، روش ها و منابع خود عليه ايران دريافت كند.
كارشناسان راهبردي اعلام خبر دستگيري اين جاسوس از سوي وزارت اطلاعات را در چارچوب راهبرد «بسته پاسخ» ايران عليه فشارهاي اخير آمريكا ارزيابي كرده و پس از كيس پهپاد آن را ضربه دوم ناميده اند.
بازتاب فوري خبر دستگيري جاسوس آمريكايي
در رسانه هاي جهان
خبر دستگيري يك جاسوس سيا در كشورمان به سرعت در رسانه هاي جهان بازتاب يافت. دو خبرگزاري مهم اسوشيتدپرس و آلمان به سرعت اين خبر را روي تلكس خبري خود قرار دادند.
به گزارش فارس، خبر دستگيري يك جاسوس سيا در كشورمان به سرعت در رسانه هاي جهان بازتاب يافت. دو خبرگزاري مهم اسوشيتدپرس و آلمان به سرعت اين خبر را روي تلكس خبري خود قرار دادند.
خبرگزاري آلمان در خبري از اين دستگيري نوشت: «وزارت اطلاعات ايران اعلام كرد كه يك نيروي سيا را در ايران دستگير كرده است. اين شخص كه اصالتا ايراني است اما به نظر مي رسد شهروند آمريكا باشد توسط سيا آموزش ديده و به پايگاه بگرام اعزام شد. اين شخص از بگرام براي جاسوسي به ايران آمد.»
اين خبرگزاري به نقل از منابع ايراني افزود كه سازمان هاي اطلاعاتي ايران از قبل توانسته بودند ماموريت هاي اين فرد را در افغانستان شناسايي كنند و بلافاصله بعد از ورود به ايران وي را دستگير كرده اند. سيستم اطلاعاتي ايران قبلا نيز خبر از دستگيري 12 جاسوس سرويس هاي اطلاعاتي غربي از جمله سيا داده بود.
خبرگزاري آلمان به سبك و سياق تبليغاتي تمام رسانه هاي وابسته به استكبار مدعي شد كه ايران خبر از دستگيري حلقه هاي جاسوسي متعددي داده است اما شاهدي بر فعاليت هاي جاسوسي آنان ارائه نكرده است.
خبرگزاري اسوشيتدپرس نيز نوشت كه بيانيه وزارت اطلاعات ايران بيان مي دارد كه ايران يك مامور سيا را در پايگاه هوايي بگرام در افغانستان شناسايي كرده و پس از ورود به خاك ايران وي را دستگير كرده است.
اين خبرگزاري افزود: پايگاه بگرام مهمترين پايگاه نيروهاي نظامي خارجي حاضر در خاك افغانستان بيرون از كابل است.
اسوشيتدپرس نيز در پايان انعكاس خبر همچون خبرگزاري آلمان ايران را متهم مي كند كه بارها سخن از دستگيري يا اعدام جاسوسان آمريكايي يا اسرائيلي گفته اما بعدا اطلاعات بيشتري از آن منتشر نكرده است.
روزنامه جروزالم پست، تايوان نيوز، خبرگزاري فرانسه، روزنامه ونكوور سان و ... نيز در همان دقايق ابتدايي پس از اعلام خبر نسبت به بازتاب آن اقدام كردند.

 



تعطيلي جلسات مجلس از نيمه دوم بهمن بودجه 91 دو دوازدهمي تصويب مي شود

تأخير دولت در ارايه لايحه بودجه و از سوي ديگر تعطيلي جلسات مجلس از نيمه دوم بهمن ماه باعث خواهد شد تا بودجه سال 91 به صورت دو دوازدهمي تصويب شود.
حجت الاسلام حسن سبحاني عضو هيئت رئيسه مجلس، با بيان اينكه برگزاري جلسات علني مجلس در روزهاي يكشنبه، به صورت دو شيفت، تا زمان بررسي بودجه ادامه خواهد داشت، گفت: در اين روز مجلس در نوبت صبح، از ساعت 8 تا 12 و در نوبت عصر از ساعت 14 تا 17 تشكيل جلسه مي دهد.
سبحاني نيا، در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: مجلس فردا علاوه بر ادامه رسيدگي به گزارش كميسيون ويژه نظارت و پيگيري اجراي اصل 44 قانون اساسي، به بررسي طرح ايجاد فضاي مساعد كارآفريني و رفع موانع كسب و كار مي پردازد.
وي در مورد آخرين وضعيت بودجه گفت: تاكنون دولت لايحه بودجه را به مجلس ارائه نداده است، اين در حاليست كه فكر مي كرديم اين كار تا 25 آذر انجام شود.
به گفته وي، مطمئناً با طولاني شدن تأخير در ارائه لايحه بودجه به مجلس، اين لايحه همچون سال گذشته، به صورت دو دوازدهم بررسي خواهد شد و رسيدگي نهايي آن به سال آينده موكول مي شود.
از سوي ديگر، سبحاني نيا به «مهر» گفت: با تأخيري كه در ارائه لايحه از سوي دولت داشته ايم، اگر اين لايحه در همين هفته به مجلس تقديم نشد، امكان بررسي كامل آن تا پايان سال وجود ندارد. نمايندگان مجلس به دليل انتخابات درگير كارهاي تبليغات و حضور در حوزه هاي انتخابيه هستند و عملاً مجلس از نيمه دوم بهمن جلسه علني نخواهد داشت.

 



با صدور پيامي صورت گرفت
دعوت رؤساي 5 دانشگاه تهران از دانشگاهيان براي حضور در مراسم چهلم شهيد تهراني مقدم

رؤساي 5 دانشگاه تهران طي پيامي از دانشگاهيان براي حضور در مراسم چهلم شهيد تهراني مقدم دعوت كردند.
رؤساي 5 دانشگاه بزرگ تهران باصدور پيامي ضمن تسليت به مناسبت شهادت شهيد حسن تهراني مقدم از دانشگاهيان تهران دعوت كردند تا در مراسمي كه به همين مناسبت در دانشگاه تهران برگزار مي شود، حضور به هم رسانند.
متن كامل اين بيانيه به شرح زير است:
سلام بر شهداي عرصه علم و فن آوري
هنگامي كه غنچه هاي گلستان علم و هنر دانشمندان اين مرز و بوم مي شكفد و رايحه پاك آن پراكنده مي گردد و شميم امنيت و آسايش از نسيم روح بخش آن به مشام مردمان مي رسد و آنگاه كه جويبار اقتدار علمي اين سرزمين رودي خروشان مي شود و تمام اين بوم و بر را سيراب مي كند، بلبلان عندليب به زيباترين و نيكوترين وجهي حديث قدرت و شوكت و سرور و سپاس و ستايش پروردگار را مي سرايند.
در زماني كه استعمارگران جهت نيل به آمال بي منتهاي خود به بهانه تحريم حتي از ارائه علوم و فنون به اين سرزمين دريغ مي كنند و بر جويبار علم و فن آوري سد تحريم مي زنند، اين چشمه زلال از قلب و ذهن متخصصان متعهدي چون شهيدان چمران، عليمحمدي، شهرياري، رضايي نژاد و فرزانه اي پارسا و بي ادعا چون دانشمند شهيد حسن تهراني مقدم مي جوشد.
دانشمند شهيد حسن تهراني مقدم از دليران جهاد اكبر بود كه تخصص و دانش خود را در راستاي اقتدار و اعتلاي جمهوري اسلامي ايران به خدمت گرفت و با تلاش بي وقفه و جهاد علمي خود و همكارانش سايه امنيت و آسايش را بر ميهن اسلاميمان گسترانيد، اين دانشمند شهيد گوهر گرانقدر مستور و گل سرسبز باغ فرزندان خميني كبير بود، كه راه علمي شهيداني چون دكتر چمران را پيروي كرد و واصل به رحمت الهي گرديد.
چه بسيار از گنجينه هاي نهفته علمي كه آشكار نمود و چه فراوان شاگرداني كه از خرمن علم و دانش او خوشه چيني كردند.
دريغ و افسوس كه اين گوهر گرانقدر مستور ماند، اما راه، روش و هدف او الگويي است براي جامعه دانشگاهي خصوصاً دانشگاه هاي صنعتي.
اساتيد و دانشجويان دانشگاه هاي تهران، صنعتي شريف، صنعتي اميركبير، علم و صنعت و صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي براي ارج نهادن به جايگاه دانشمند شهيد حسن تهراني مقدم در روز اربعين شهادت اين اسطوره اقتدار ميهن سه شنبه 29 آذر در مسجد دانشگاه تهران گرد هم مي آيند. از جامعه دانشگاهي تهران جهت شركت در اين مراسم دعوت بعمل مي آيد.

 



احمديان: ايران پيشتاز توليد راديو دارو در جهان است

معاون سازمان انرژي اتمي كشور گفت: ايران نمونه منحصر به فرد توليد راديو دارو در جهان است.
دكتر محمد احمديان ظهرديروز در مراسم افتتاحيه هيجدهمين نمايشگاه تخصصي دستاوردهاي صنعت هسته اي كشور كه در دانشگاه قم برگزار شد بيان داشت: ايران يكي از معدود كشورهايي است كه در حوزه چرخه سوخت فعال و سالم عمل مي كند.
وي با بيان اينكه دشمن با كمال وقاحت از ما مي خواهد كه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي را متوقف كنيم، افزود: دشمنان از تمام امكانات نرم افزاري خود براي كندي و حتي نابودي پيشرفت ما جلوگيري مي كنند.
معاون سازمان انرژي اتمي كشور با اشاره به اينكه تهديد، ترور، تحريم، ساخت ويروس رايانه اي و جنگ نرم از ابزارهاي مبارزه با دانشمندان هسته اي ايران است، گفت: دكتر شهرياري به مقام والاي اخلاق و دانش رسيده بود و دشمن تاب تحمل اين اسطوره بزرگ نداشت.
وي با تأكيد بر اينكه دشمن جنگ رواني و تبليغاتي راه انداخته است، بيان داشت: دشمن با شبهه افكني، سئوالات مغرضانه و ايجاد اطلاعات نادرست مي خواهد فعاليت هاي علمي انرژي هسته اي را امري سياسي جلوه دهد.
احمديان با بيان اينكه دشمنان با اصل نظام و سياست هاي عدالت خواهانه جمهوري اسلامي مشكل دارند، افزود: بايد براي عموم مردم توجيه كنيم كه صنعت هسته اي چه نقشي در پيشرفت جامعه و چه دستاوردهايي براي نظام داشته است.
وي با تأكيد بر اينكه تاكنون هفده نمايشگاه در دانشگاه هاي مختلف برگزار شده است، افزود: اين نمايشگاه ها در آينده نزديك به صورت دائم در دسترس و بازديد مردم قرار مي گيرد.
معاون سازمان انژري اتمي كشور با بيان اينكه اين نمايشگاه در سه بخش با 20 غرفه آخرين دستاوردهاي هسته اي كشور را به ارمغان آورده است، بيان داشت: سازمان انرژي اتمي با رويكرد دانش بنيان در صدد اعتلاي همكاري هاي خود با دانشگاه ها است.
وي از برگزاري دوره هاي تخصصي سازمان انرژي اتمي در دانشگاه ها خبر داد و بيان داشت: اين سازمان از پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و دكتراي دانشگاهي طبق آيين نامه هاي وزارت علوم حمايت خواهد كرد.

 



حداد عادل در كنفرانس جهاني از بلخ تا قونيه: مثنوي تركيبي از علم و عشق است

اولين روز كنفرانس جهاني «از بلخ تا قونيه» ديروز با حضور اساتيد زبان فارسي و انديشمندان ايراني و خارجي برگزار شد.
غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي و رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در همايش كنفرانس جهاني از بلخ تا قونيه گفت: مثنوي، ميوه عمر مولانا است يعني تركيب به هنجاري بوده است. يعني تركيب به هنجاري از علم و عشق است؛ مثنوي در نيمه اول عمر مولانا و برخي از اشعار براي نيمه دوم عمر آن است و آن شوريدگي و شيفتگي كه در مولاناي عامل وقتي با ملاقات شمس آغاز شد ارتباط آن را با زندگي عادي گسيخته است و آن را مجذوب كرده و در حال استقراء قرار داد به نوعي او مانند سيلي آشفته و ويرانگر بود.
وي افزود: ساليان دراز مولانا در اين آشفتگي شيرين سر مي كرد ديوان شمس بيشتر معرف اين دوران است اما مانند هر سيلي كه از آغاز از كوهسار سرازير مي شود ويرانگر و آشوبگر است و سرمايه آب را در دشت دوردست در يك آرامشي كشتزارها را سيراب مي كند، انگار كه مولانا در مثنوي همين را دارد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: مي دانيم كه مولانا خود احساس كرده بود كه بايد به سرودن كتاب جامعي مانند مثنوي همت گمارد. ما مي توانيم بگوييم (ني نامه) مولانا كه مثنوي را با آن آغاز مي كند در حقيقت فهرست مثنوي و فشرده مثنوي است و بيان مقصود مولانا از كل كتاب بوده است.
رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي گفت: 400 سال است كه جهان اسير حرص و آز دنياي غرب شده است. آيا استعمارگري جزء يك جلوه ناهنجار و زشت از حرص است يعني آيا حرص به مدد فناوري به سراغ مردم جهان رفته و در آفريقا، هند، چين و خاورميانه اين همه مشكلات و مصيبت را به وجود آورده است. مردم اين كشورها چه گناهي كرده بودند كه كشتي هاي جنگي به سمت آنها رفته و آنها اين سرزمين ها را به تصرف خود درآورده اند.
اسلامي ندوشن: تقاضاي عروج در غزل مولانا
بوضوح مشاهده مي شود
محمدعلي اسلامي ندوشن از اساتيد دانشگاه تهران در كنفرانس جهاني «از بلخ تا قونيه»، بيان داشت: غزل سرايي مولانا طرز خاصي دارد كه شبيه به غزل سرايان پيشين خود چون سنايي و عطار نيست.
وي اضافه كرد: شعر مولانا بيشتر از جوشش درون سرچشمه مي گيرد و به نوعي اشعار او كمتر از تامل است و به نوعي مي توان شعر آن را (شعر خودرو) يا (خودجوش) خواند.
نوريان: بي كرانگي
انديشه مولانا
«مهدي نوريان» عضو هيئت علمي دانشگاه اصفهان در كنفرانس جهاني از بلخ تا قونيه كه در مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي در حال برگزاري است، اظهار داشت: براي راه يافتن به درياي بيكران انديشه هاي مولانا و كشيدن قسمت يك روزه اي به قدر تشنگي از آن دريا به ناچار بايد سرچشمه هاي آن را دريافت.
وي گفت: مولانا جلال الدين مانند هر شاعر و يا نويسنده بزرگ ديگر در خلق آثار خويش از خوانده ها و آموخته هايش بهره برده است و با نيرويي شگرف انديشه خلاق خود آنچه را كه از ديگران گرفته چنان پرورش داده است كه گويي خود ابداع كننده آنهاست و به همين سبب گاهي يافتن آن مأخذ به دشواري امكان مي يابد.

 



وزير علوم خبر داد جزئيات تفاهم 22 ميليارد توماني با وزارت دفاع

وزير علوم ضمن تشريح جزئيات پژوهشهاي دفاعي و صنعتي از راه اندازي شبكه نانوفناوري در شبكه پارك هاي علم و فناوري با همكاري كميته اجرايي همكاري هاي علمي و فناوري سازمان كنفرانس اسلامي با اعتبار 5 ميليون دلار خبر داد.
كامران دانشجو عصر ديروز در آيين تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر در سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما، نظام بخشي و هدف مندي در برنامه هاي آموزشي و پژوهشي در كشور را نتيجه همت و تلاش مضاعف فعالان جامعه دانشگاهي و مقاومت دولت در برابر استكبار جهاني دانست و گفت: ارتقاء رتبه علمي كشور و دستيابي به دانش هسته اي بومي و فناوري هاي برتر نتيجه تلاش جامعه دانشگاهي و پاسخگويي به حمايت هاي رئيس جمهور است.
وزير علوم با بيان اينكه امروز فعاليت هاي پژوهشي محور و مبناي تلاش هاي نظام يافته و هدفمند در كشور هستند افزود: در سال جاري با محوريت شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري شرايط ايجاد همگرايي دستگاه هاي اجرايي براي ساماندهي فعاليت هاي تحقيقاتي، پژوهشي و فناوري با جهت گيري حل مسائل اجتماعي فراهم شد.
وي افزود: به منظور شتاب بخشي به روند تبديل علم به ثروت در حوزه هاي مختلف و ارتباط بيشتر دانشگاه ها با دستگاه هاي اجرايي تفاهم نامه همكاري، با وزارت صنعت، معدن و تجارت به ارزش 67 ميليارد تومان به امضا رسيد كه بر اين اساس و تنها پس از گذشت 3 ماه از آن 12 پروژه كلان اجرايي شده است.
همچنين بر اساس تفاهم نامه ديگري به ارزش 22 ميليارد تومان كه با وزارت دفاع به امضا رسيده است بيش از 300 پايان نامه حمايت شده كه در حال حاضر در 29 دانشگاه كشور توسط دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در حال انجام است.
وزير علوم افزود: در حوزه نظري نيز براي رفع نيازهاي پژوهشي دستگاه ها، دوره هاي تحصيلات تكميلي پژوهش محور براي نخستين بار راه اندازي شد و در مرحله تكميل ظرفيت آزمون دكتري سال 90 براي پذيرش حدود 700 دانشجو در اين مقطع برنامه ريزي شد.
كامران دانشجو از وجود 29 پارك علم و فناوري، بيش از 100 مركز رشد و بالغ بر 2000 شركت دانش بنيان در اين مراكز خبر داد و گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه 10 هزار شركت دانش بنيان در كشور مستقر مي شود.

 



فارين پاليسي: اوباما بايد از ايران عذرخواهي كند

يك مجله آمريكايي با اشاره به درخواست آمريكا از ايران براي بازگرداندن پهپاد جاسوسي آمريكا، تأكيد كرد كه اوباما بايد از ايران معذرت بخواهد و دليل ورود اين پهپاد به قلمرو ايران را توضيح دهد.
مجله آمريكايي«فارين پاليسي»نوشت : جاي تعجب است كه «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا براي بسياري از اقدامات آمريكا در موارد بسيار زيادي تمايل به عذرخواهي دارد اما حاضر نيست به دليل نقض مرز بين المللي توسط آمريكا كه تحت يك عمليات جاسوسي صورت پذيرفته است، از ايران عذرخواهي كند. يك پهپاد آمريكايي در عمق 250 كيلومتري قلمرو ايران فرود آمده است و كاخ سفيد براي اين تهاجم هوايي خود حاضر به عذرخواهي نشد.
اين گزارش مي افزايد، بطور قطع پهپاد «آر كيو 170» آمريكا كاري به جز جمع آوري اطلاعات نمي توانسته انجام دهد. ما دلايل بسيار خوبي براي جمع آوري اطلاعات در داخل ايران داريم اما دولت آمريكا يك عمل جاسوسي انجام داده است و به طور مخفيانه وارد يك كشور ديگر شده است كه اين كار با وجود آنكه در سطح گسترده اي انجام مي شود اما غيرقانوني است.
فارين پالسي سپس به درخواست اوباما از ايران اشاره كرد و نوشت: با توجه به اينكه حدود چندماه پيش دولت آمريكا نيروهاي سپاه قدس را به توطئه براي ترور سفير عربستان در واشنگتن متهم كردند، درخواست رئيس جمهوري آمريكا از ايران براي پس دادن پهپاد بدون آنكه توضيحي درباره اقدام آمريكا كه منجر شد در حين ارتكاب جرم وقيحانه جاسوسي گرفتار شود، بسيار احمقانه به نظر مي رسد.
اين گزارش مي افزايد كه پس از آنكه در سال 2001، چين هواپيماي جاسوسي آمريكا را در نزديكي جزيره هاينن به دام انداخت، دولت «جرج بوش» از چين عذرخواهي كرد و گفت كه به دليل كشته شدن خلبان نظامي چين كه در مسير هواپيماي ما مانع به وجود آورده و هم به دليل ورود به جريم هوايي چين عذرمي خواهيم. از نظر فني اين كلام وي هم ابراز تأسف بود همين اين ادعا را مطرح مي كرد كه ما كار اشتباهي انجام نداده ايم اما هر دليلي كه داشت ما عذرخواهي كرديم.
طبق اين گزارش، با عدم عذرخواهي آمريكا براي آنچه كه نقض روشن قواعد رفتار بين المللي است، اوباما تلاش ايران براي جاسوسي در داخل آمريكا را توجيه مي كند و از ما يك تصوير ابرقدرت وحشي نمودار مي كند كه قوانين را زير پا مي گذارد.
فارين پالسي در خصوص مأموريت احتمالي اين پهپاد اينگونه نوشت كه شايد قصد ورود به محدوده فضاي ايران را نداشت و شايد مي خواست برنامه هسته اي ايران را هدف قرار دهد و شايد تشعشعات راديواكتيو را در حمايت از آژانس بين المللي انرژي اتمي جمع آوري مي كرده است.
رئيس جمهوري آمريكا يا يكي از مقامات ارشد دولت آمريكا بايد در خصوص اين پهپاد كه وارد حريم هوايي ايران شده بود، هم براي مردم آمريكا و هم براي جهان توضيح مي داد.
فارين پالسي به اوباما توصيه كرد كه بايد از ايران عذرخواهي كند و بايد تمام دلايلي را كه آمريكا احساس مي كرد بايد درون ايران جمع اوري اطلاعات كند را توضيح دهد.
اين مجله آمريكايي در پايان گزارش خود اينگونه نوشت كه مشخص نيست كه به چه دليل اوباما حاضر به عذرخواهي از دولت ايران نيست، شايد نمي خواهد به رأي دهندگان امريكايي تعهد خود براي مذاكره به دولت ايران را يادآور شود اما او بايد از ايران معذرت بخواهد.

 



جلالي : ايران ابهت پوشالي سيا را شكست

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در واكنش به دستگيري جاسوس آمريكايي در كشورمان به دنبال شكار پهپاد جاسوسي ايالات متحده گفت: جمهوري اسلامي ايران ابهت پوشالي سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) را شكست.
كاظم جلالي عصر ديروز در گفت وگو با ايرنا، شكست هاي پي در پي سرويس هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا را يادآور شد و افزود: ايران در مقاطع گوناگون نشان داده است كه از اشراف اطلاعاتي كاملي برخوردار است و روز به روز سيستم اطلاعات كشورمان خصوصا در بخش ضد جاسوسي و صيانت از امنيت ملي موفق تر عمل مي كند.
نماينده مردم شاهرود در مجلس هشتم تصريح كرد: اگرچه آمريكايي ها در طول ساليان گذشته تلاش كرده بودند كه يك چهره والا و برتر اطلاعاتي از خود نمايش دهند اما شكست هاي اخير طرح هاي ضد ايراني سيا نشان داد كه اين موضوع، تنها تبليغات القايي ايالات متحده بود.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس رويكرد متناقض و متغير واشنگتن در ارتباط با پهپاد جاسوسي اين كشور كه پس از نقض تماميت ارضي كشورمان از طريق جنگ الكترونيك هدايت شد و در اختيار نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است را يادآور شد و گفت: آمريكايي ها در تلاشي بيهوده سعي دارند به گونه اي وانمود كنند كه بر همه مسايل تسلط كامل دارند.
جلالي خاطرنشان كرد: دومين شكست طرح هاي جاسوسي آمريكا با دستگيري جاسوس اين كشور به دست سربازان گمنام امام زمان (عج) نشان مي دهد كه هيمنه ايالات متحده بيش از پيش دچار تزلزل شده است اما با اين وجود، آنها سعي دارند به گونه اي وانمود كنند كه همچنان برتر هستند.
نماينده مردم شاهرود با تاكيد بر اينكه ايالات متحده در تمامي ابعاد دچار رخوت شده است، افزود: نوع عملكرد واشنگتن نشان از ناكارآمدي مشرب ليبرال دموكراسي است لذا آمريكا با وضعيت نابسامان كنوني اقتصادي به گونه اي رفتار مي كند كه گويي همچنان بر جهان حاكم است و اين در حالي است كه آنان با صرف هزينه بالا در اقتصاد بين الملل دچار تناقضات شديدي شده اند.
وي گفت: فشار كنوني مردم آمريكا و مجموعه اعتراضات آنها، ايالات متحده را با چالش اساسي مواجه خواهد كرد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه تاكيد كرد كه غرب راهي جز گفت وگو و همكاري با كشورمان پيش رو ندارد كه اين موضوع جز با به رسميت شناختن تمامي حقوق ملت ايران محقق نخواهد شد.

 



اطلاعيه شوراي عالي انقلاب فرهنگي: پياده سازي نظام آموزشي 3-3-6 لازم الاجرا است

شوراي عالي انقلاب فرهنگي با صدور اطلاعيه اي نظام آموزشي 3-3-6 را مصوب اين شورا دانسته و آن را لازم الاجرا دانست.
در اين اطلاعيه تاكيد شده است: اصل نظام آموزشي
3-3-6 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و براساس سند تحول آموزش و پرورش اجراي آن بر عهده آموزش و پرورش و شوراي عالي آموزش و پرورش گذاشته شده است.
در اين اطلاعيه آمده است: «با توجه به اظهارات غيرمسئولانه برخي افراد در رسانه ها پيرامون عدم تصويب نظام آموزشي
3-3-6 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بدين وسيله اعلام مي شود اصل نظام آموزشي 3-3-6 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده و براساس سند تحول آموزش و پرورش اجراي آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش و شوراي عالي آموزش و پرورش گذاشته شده است.
شوراي عالي اينگونه اظهارات غيرمسئولانه را مايه تشويش اذهان خانواده و دانش آموزان دانسته و بر ناصحيح بودن آن تأكيد مي نمايد.
بنابراين گزارش علي عباس پور تهراني نماينده مردم تهران و رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در حاشيه جلسه علني مجلس در روز چهارشنبه 23 آذر در نشست خبري به برخي اظهارنظرها در رابطه با تغيير نظام آموزش و پرورش از سيستم 5-3-4 به سيستم 3-3-6 اشاره كرد و گفت: اين تغيير بايد به تصويب مجلس يا شوراي عالي فرهنگي برسد و در غير اين صورت وزارت آموزش و پرورش اجازه اجراي اين تغيير مدل را ندارد.

 



باراك: اسرائيل در آستانه «زلزله سياسي تاريخي» قرار دارد

وزير جنگ رژيم صهيونيستي با اشاره به تحولات مصر تاكيد كرد كه اسرائيل در آستانه زلزله سياسي تاريخي و بي سابقه اي قرار دارد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهيونيستي«يديعوت آحارونوت»، «ايهود باراك» طي سخناني در كنفرانس يهوديان آمريكاي شمالي در واشنگتن گفت: افق هاي مبهم و بي ثباتي وجود دارد و پيامدهاي آن ثبات و اقتصاد جهاني را بويژه در سايه تحولات منطقه برهم خواهد زد.
وي به اوضاع جاري در مصر و آثار احتمالي آن بر معاهده صلح بين تل آويو و قاهره اشاره و تصريح كرد: نتيجه هر چه باشد بايد به معاهده صلح با مصر احترام گذاشت زيرا يك ضرورت استراتژيك است كه به نفع دو طرف مصري و اسرائيلي است و حفاظت از آن براي ثبات خاورميانه امري بسيار خوب است.
باراك تصريح كرد: در سراسر خاورميانه در كمتر از يك سال رژيم هاي مستبد سقوط كرده و فعاليت هاي رهايي از اين رژيم ها ادامه دارد؛ آيا ما در مقابل آغاز دموكراسي در خاورميانه هستيم يا اينكه بهار عربي به زمستان اسلامي تبديل خواهد شد؟
وي در خصوص مذاكرات به بن بست رسيده با تشكيلات خودگردان نيز تصريح كرد: اسرائيل تشكيل كشور فلسطين از طريق تحركات يكجانبه ديپلماتيك را نمي پذيرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14