(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 27 آذر 1390- شماره 20099

دردسرهاي انسان مدرن
دشمني به نام روغن
هيپنوتراپي تجربه جديد درمان
خوب بخوريد تا سالم بمانيد
همزاد زمين در منطقه قابل سكونت كهكشان
كليد هاي كامپيوتر لانه ويروسها
پروتئين ها به افزايش هوشياري كمك مي كنند
خواندن فكر با اسكن مغزي



دردسرهاي انسان مدرن

سردردهاي عصبي؛ شايع ترين نوع سردرد در بين اكثر مردم هستند به طوري كه 90 درصد افراد، اين نوع سردرد را تجربه كرده اند.
سردردهاي عصبي كه موقتا بروز مي كند حتي كودكان را نيز همچون بزرگسالان درگير مي كند. دختران و پسران پيش از سن بلوغ، به طور مساوي به سردرد مبتلا مي شوند، اما پس از سن بلوغ، اين زنان هستند كه بيشتر از مردان گرفتار آن مي شوند.
نتايج تحقيق در دانشگاه نيوكاسل انگليس نشان مي دهد، 30 درصد مردان و 42 درصد زنان در طول حيات، به سردردهاي موقتي مبتلا مي شوند، اما از آنجا كه پزشكان اغلب سردردهاي ميگرن را به اشتباه سردردهاي سينوس يا فشارهاي عصبي تشخيص مي دهند، در نتيجه مبتلايان به سردردهاي ميگرني به درستي مداوا نمي شوند.
سردردهاي السيك كه موقتي هستند؛ نوع نادري از سردردهاي اوليه است كه تنها يك دهم درصد افراد ممكن است به آن مبتلا شوند. با اين حال آمار نشان مي دهد كه 85 درصد مبتلايان به سردردهاي السيك، مردان هستند كه متوسط سن آنها حدود 30 تا 37 سال است.
مقابله با يك وضعيت مزمن
سردردهاي ناشي از فشارعصبي معمولا از پشت سر و گردن آغاز مي شوند و شدت و فشار آنها مانند باند است. سردردهاي فشار عصبي به يك باند فشار تشبيه شده است كه به دور سر مي پيچيد و بيشترين درد آن در بالاي ابروهاست.
درد اين سردردها، خفيف است و در هر دو طرف سر احساس مي شود. به ندرت پيش مي آيد كه اين نوع سردردها، با حالت تهوع، استفراغ يا حساسيت به نور يا صدا همراه باشد. اگرچه سردردهاي فشار عصبي هر از گاهي اتفاق مي افتند و الگوي خاصي ندارند، اما برخي هر روز به اين سردردها مبتلا مي شوند.
اما ميگرن يك وضعيت مزمن است كه از حملات مكرر ناشي مي شود. بيشتر حملات ميگرن و نه همه آنها، با سردرد همراه هستند. سردردهاي ميگرني را معمولا با دردي شديد مي دانند كه يكي از شقيقه ها را مورد حمله قرار مي دهد، هر چند محل وقوع ميگرن در پيشاني، دور چشم ها يا پشت سر نيز مي تواند باشد.
درد ميگرن معمولا در يك طرف سر احساس مي شود. با اين حال يك سوم حملات ميگرن دوطرفه است. سردردهايي كه در يك طرف سر اتفاق مي افتند، معمولا در هر بار حمله، صورت را هم هدف قرار مي دهند. در واقع سردردهاي يكطرفه كه همواره در يك طرف ثابت سر رخ مي دهند، بايد نشانه اي براي پزشك معالج باشد كه احتمال مي دهد سردرد، ثانويه است و شايد ناشي از تومور مغزي باشد.
سردرد ميگرن كه معمولا با فعاليت روزانه مثل بالا رفتن از پله ها تشديد مي شود، با عوارض و نشانه هايي مانند استفراغ، حالت تهوع، اسهال، زرد شدن صورت، سرد شدن دست و پا و حساسيت به نور يا صدا همراه است. به علت حساسيت به نور و صداست كه مبتلايان به سردرد ميگرن، معمولا ترجيح مي دهند در زمان حمله ميگرن، به يك اتاق تاريك و آرام بروند. هر حمله ميگرن معمولا بين چهار تا 72 ساعت طول مي كشد.
سردردهاي الستيك به صورت گروهي ظاهر مي شوند و هفته ها و ماه ها طول مي كشند و با دوره هاي بدون درد ماهانه و سالانه از يكديگر جدا مي شوند. در طول مدتي كه سردردهاي الستيك رخ مي دهند، معمولا روزي يك تا دو بار فرد احساس درد مي كند، اما برخي بيماران ممكن است بيشتر از دوبار در روز به اين سردرد مبتلا شوند.
مدت زمان هر بخش از اين نوع سردرد، بين 30 دقيقه تا يك ساعت و نيم به طول مي انجامد. سردردهاي خوشه اي هر روز در يك زمان مشابه اتفاق مي افتند و بيشتر بيمار را در خواب سنگين نيز بيدار مي كند. اين درد بسيار طاقت فرسا است و محل آن به شكل يك طرفه در پشت يا اطراف يك چشم احساس مي شود. در اين حالت، چشم، قرمز، خيس و متورم شده و آب از بيني جاري مي شود.
بسياري از افرادي كه از سردردهاي خفيف رنج مي برند، با استفاده مفرط از داروهاي مسكن، خود را درمان مي كنند و به پزشك مراجعه نمي كنند، در اين صورت ممكن است علائم سردردهاي اوليه و ثانويه با يكديگر مصادف شوند. در نتيجه، فردي كه سابقه طولاني در ميگرن و سردردهاي فشار عصبي دارد، در معرض ابتلا به سردردهاي ثانويه جديد قرار مي گيرد. بنابراين، چنانچه سردرد شما را اذيت مي كند در اولين فرصت به پزشك مراجعه كنيد.

 



دشمني به نام روغن

مصرف مداوم روغن مايع در دهه اخير نسبت به گذشته پنج برابر افزايش يافته و در نتيجه مصرف روغن جامد به شدت كاهش يافته است. از سوي ديگر توليد روغن با اسيد چرب ترانس هم كاهش چشمگير داشته است.
روغن جامد درصد بالايي اسيد چرب اشباع شده دارد كه موجب افزايش كلسترول مي شود يعني چربي بد وارد خون مي شود و وقتي مقدارش از حد خاصي فراتر رود موجب رسوب در ديواره رگهاي عروقي مي شود.
بنابراين مصرف چربي زياد از نوع چربي اشباع بويژه در افرادي كه زمينه ارثي مساعدي دارند، موجب افزايش اين عوارض مي شود. علاوه بر بيماري هاي قلبي - عروقي، چاقي، ديابت، فشارخون، سرطان، سكته مغزي و اختلالات گوارشي نيز از ديگر عوارض مصرف روغن هاي جامداست و به نظر مي رسد همچنان نيازمند آموزش مداوم درباره مضرات روغن هاي نباتي جامد هستيم.
چربي ها به دو دسته اشباع شده و اشباع نشده تقسيم مي شود. چربي هاي اشباع نشده يا همان روغن هاي مايع با منشا گياهي مفيدتر و كمتر ايجاد عارضه مي كنند. چربي هاي جامد و حيواني نيز به علت تغيير در سوخت و ساز و متابوليسم بدن، در افزايش كلسترول خون نقش مهمي دارند و به تدريج در ديواره رگ هاي قلب ايجاد ضايعه مي كنند و در نتيجه اين ضايعه با عوامل تشديد كننده ديگر تبديل به تنگي عروق و آنژين صدري يا قلبي مي شود.
چربي ها بسيار خطرناك
يكي از راه هاي پيشگيري از بيماري هاي قلبي - عروقي مصرف بهينه چربي هاي اشباع نشده يا مايع با منشاء گياهي است. چون چربي هاي مايع، روند بروز «آترواسكلروز» را كند مي كند و چهار فاكتور ديابت، فشارخون چربي و سيگار نيز از عوامل خطرسازي بيماري هاي قلبي - عروقي است. البته چربي ها بسيار خطرناك تر از عوامل ديگر است و ثابت شده است كه فاكتورهاي ديگر به اندازه چربي ها خطرساز نيستند، اما اين به معناي بي اهميت بودن عوامل ديگر نيست.
رژيم غذايي در كنترل كلسترول و چربي هاي خون، اهميت زيادي دارد و با توجه به اين كه شايع ترين علت مرگ بيماري هاي قلبي - عروقي و در راس آنها بيماري هاي عروق قلب است، بايد به اين موضوع توجه زيادي كرد.
پس بنابراين غذاهاي آماده و سريع يا همان فست فودها را از رژيم غذايي خود حذف كنيد و غذاهاي دريايي و كم چرب، سبزي، ميوه و گوشت قرمز به ميزان كم را جايگزين كنيد.
همچنين در پخت و پز از روغن هاي مايع با منشاء گياهي مصرف كنيد و روغن هاي حيواني و نباتي را از برنامه هاي غذايي خود كنار بگذاريد.
يادتان باشد روغن هاي جامد، كره گياهي و حيواني جامد و هيدروژنه، روغن هاي معطر و بودار به علت برخورداري از اسيدهاي چرب اشباع و اسيد چرب ترانس، بسيار مضرند و بيماري هاي قلبي-عروقي را تشديد مي كنند.
بيماري هاي آترواسكلروز، سكته هاي قلبي و تصلب شرايين بر اثر مصرف زياد روغن به وجود مي آورند و هر كدام به تنهايي مي توانند عاملي براي افزايش مرگ ومير در ميان افراد باشند.
هم اكنون 30 درصد انرژي روزانه افراد بايد از روغن و 70 درصد از كربوهيدارت ها و پروتئين ها تامين شود، يعني روغن هاي مايع زيتون، ذرت، آفتابگردان و سويا، جايگزين مناسبي براي روغن جامد است، چرا كه اين روغن ها حاوي امگا 3 هم هستند.
كارشناسان علم تغذيه معتقدند از آنجا كه دسترسي به منابع گوشت، تخم مرغ و لبنيات كم چرب به راحتي امكان پذير است، روغن هاي جامد بايد به كلي از رژيم غذايي حذف شوند. از اين رو توصيه مي كنند، خانواده ها تا حد امكان از سرخ كردن موادغذايي پرهيز و سعي كنند كه ذائقه خود را به مصرف غذاهاي كباب پز و بخارپز عادت دهند.
بررسي هاي مركز سلامت سنجي فلوريدا نشان مي دهد در حال حاضر آمار مصرف روغن جامد بسيار متفاوت بوده و از صددرصد در برخي خانواده ها تا 60 درصد برآورد مي شود. در بررسي ديگري، ميزان مصرف كل چربي ها و روغن ها اعم از روغن نباتي جامد، مايع، كره، خامه و ساير چربي ها به ميزان 40 گرم در روز برآورد شده است كه از اين ميزان 30 گرم سهم مصرف روغن نباتي جامد و تنها سه گرم روغن مايع بوده است.
روغن يك سوم كالري روزانه هر فرد را تشكيل مي دهند، يعني روغن بايد 25 درصد كالري مصرفي هر فرد را تشكيل دهد.
مصرف سرانه روغن و چربي ها در گذشته حدود 10 كيلوگرم در سال بود كه هم اكنون به 15 كيلوگرم رسيده است.
مصرف زياد روغن و چربي هاي جامد در بروز ناراحتي هاي قلبي - عروقي، تصلب شرائين، گرفتگي عروق قلب و غيره نقش زيادي دارند، بنابراين روغن هاي مايع آن هم به مقدار بسيار كم بايد جايگزين روغن هاي جامد شوند.

 



هيپنوتراپي تجربه جديد درمان

يكي از روش هايي كه در بيمارستان نيوجرسي به عنوان يك روش كمك درماني تعليم داده مي شود، هيپنوتيزم درماني يا هيپنوتراپي است.
در واقع هيپنوتيزم روش كمك درماني است، بنابراين فقط به صورت كمك در درمان بيماري هايي انجام مي شود كه شخص درمان كننده قادر به درمان اين بيماري بدون هيپنوتيزم هم هست. مثلا هيپنوتيزم در بعد روانپزشكي، فقط به وسيله روانپزشكان و روانشناسان قابل انجام است و افراد غير عالم در اين زمينه ها نمي توانند از هيپنوتيزم به عنوان درمان بيماري هاي رواني استفاده كنند و همين طور يك متخصص پوست و يك متخصص زنان هم مي توانند در حيطه علم خود ا زاين روش استفاده كنند.
در هيپنوتراپي هم اگر افراد از اين علم به صورت نادرست استفاده كنند و مردم باور كنند، كم كم كل اين علم در باور مردم زير سؤال مي رود و علمي كه مي تواند كمك بسياري به بشريت كند، جايگاه خود را از دست مي دهد.
در واقع هيپنوتيزم هم مثل جراحي، يك تخصص است و هيپنوتراپ در واقع يك متخصص است. بنابراين دانستن اين علم به تنهايي كافي نيست، بلكه بايد فرد توانايي انجام هيپنوتيزم را هم داشته باشد.
درمان هاي انجام شده با اين روش نشان مي دهد پذيرش هيپنوتيزم موجب اثر آن در بيمار مي شود و اگر بيمار اين روش درماني را نپذيرد، استفاده از آن اشتباه و تاثيرناپذير است. دقيقا مثل اين است كه ما به بيمار دارو مي دهيم اما او نمي خورد. پس معجزه اي هم به نام درمان وجود نخواهد داشت. پذيرش هيپنوتيزم از سوي بيمار موجب نفوذ اين علم در ناخودآگاه بيمار شده و او را رو به بهبودي مي برد.
اما براي درمان موفق با هيپنوتيزم بايد يك رابطه بسيار صميمانه و هماهنگي بين درمانگر و درما ن شونده برقرار باشد، بنابراين قبل از هيپنوتراپي بايد شناخت كامل يا نسبي درمانگر از سوي درمان شونده و درمان شونده از سوي درمانگر وجود داشته باشد.
اعتماد كامل درمان شونده به درمانگر در زمينه درمان الزامي است، اگر اين اعتماد وجود نداشته باشد درمان شونده هيپنوتيزم نشده و پذيرش در درمان نخواهد داشت كه اين اعتماد هم به واسطه شناخت ممكن خواهد بود.
همين طور درمان شونده اين روش را به عنوان درمان بپذيرد. در غير اين صورت بهتر است از روش هاي ديگر درمان استفاده شود. هيپنوتيزم در درمان بيماري هاي زنان و مامايي هم كاربردهاي زيادي دارد به عنوان مثال از ابتداي حاملگي هيپنوتيزم مي تواند در رفع و كم كردن علائم و عوارض حاملگي بسيار موثر باشد.
درمان هاي كمكي به برخي بيماران اين است كه غذا را به مقدار كم در دفعات زياد بخورند. يعني به جاي 3 وعده 6 وعده غذا بخورند و قبل از سيري كامل دست از غذا بكشند. بهتر است از غذاهايي مصرف كنند كه به آن تمايل داشته باشند، يعني در واقع فقط چيزهايي بخورند كه دوست دارند.
همچنين چون بوي غذا يكي از عوامل ايجاد اين حالت است، بهتر است غذاهاي بودار نخورند و پخت غذا به وسيله افراد ديگري انجام شود.
بهتر است از خوردن غذاهاي مثل آش، سوپ، و مايعات زياد خودداري كرده و به جاي آن از غذاهاي بدون بو و جامد استفاده كنند.
اما گاهي با رعايت تمام اين درمان ها بيمار بهبود پيدا نمي كند. اين جاست كه هيپنوتيزم همراه با دارو به اين بيماران كمك زيادي مي كند و هيپنوتراپي هم مي تواند يكي از روش هاي درمان باشد.
سقط هاي بدون علت نيز يكي از مواردي است كه هيپنوتراپي مي تواند به كمك متخصص زنان در درمان بياييد. ضمن اين كه هيپنوتراپي تطابق مادر را با حاملگي زياد كرده و سقط هاي بي علت را كاهش مي دهد.
دليل ديگري كه هيپنوتراپي كمك زيادي به متخصص زنان مي كند در زايمان هاي زودرس است در افرادي كه به زايمان زودرس مبتلا مي شوند مي توان از هيپنوتراپي استفاده كرد. در صورتي كه جنين قبل از 36-37 هفتگي به دنيا بيايد، زايمان زودرس و در صورتي كه زير 20 هفته حاملگي متولد شود، سقط محسوب مي شود.
استفاده از هيپنوتراپي در زايمان، در افسردگي و اضطراب هاي حاملگي است. در اين شرايط بيمار به هيپنوتراپي به خوبي پاسخ مي دهد.
استفاده از هيپنوتيزم در زايمان اهميت بسياري دارد و موجب كاهش ترس از زايمان طبيعي، افزايش ميل به زايمان طبيعي، افزايش زايمان طبيعي، تعويض كلمه انقباض با درد در زايمان، بيان ساده روند زايمان، نشان دادن نمونه هاي زايمان بدون درد، كاهش ترس و استرس مي شود.
اولين و مهمترين فايده اين روش از بين بردن ترس از زايمان است هنگامي كه بتوانيم اين استرس و ترس از زايمان طبيعي را از بين ببريم و بيمار زايمان طبيعي را به طور داوطلبانه بپذيرد بقيه فوايد همچون كاهش درد زايمان، كاهش طول مدت زايمان، كاهش استرس و اضطراب حين زايمان را نيز به دنبال خواهد داشت.
سزارين نيز يكي از روش هاي پذيرفته شده زايمان بوده و سالهاست كه انجام مي شود و عوارض آن در بسياري از موارد كمتر از زايمان سخت و گاهي انتخاب بهتري است.
در حال حاضر يكي از علل مهم افزايش سزارين، كه از ديده ها پنهان مانده اين است كه بهبود تغذيه موجب افزايش وزن نوزادان شده است. بنابراين فقط در اين موارد گاهي سزارين لازم و واجب است. به هر حال بهتر اين است كه بيماران به پزشك خود كاملا اعتماد داشته باشند و نوع زايمان را به او بسپارند تا كمترين خطر براي مادر و نوزاد به وجود آيد.

 



خوب بخوريد تا سالم بمانيد

تغذيه خوب اهميت زيادي در سلامت ما دارد، به همين دليل رعايت رژيم تغذيه اي مناسب از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.
محققان علوم تغذيه دانشگاه ويسكانتي ميشيگان دريافته اند، بيماراني كه در مدت درمان تغذيه مناسبي داشته اند، بخصوص بيماراني كه رژيم غذايي آنها، داراي كالري و پروتئين كافي بوده و از نظر ويتامين ها و مواد معدني ضروري، غني باشد، در برابر عوارض جانبي بيماري و روش هاي مختلف درماني مانند مصرف داروها، اشعه درماني، شيمي درماني، ايمني درماني، جراحي و غيره از مقاومت بيشتري برخوردارند و سريع تر بهبود پيدا مي كنند. رژيم غذايي مناسب به حفظ قدرت بدني بيمار كمك مي كند و از متلاشي شدن بافت هاي او جلوگيري كرده و به بازسازي بافت هايي كه از عوامل درماني تاثير گرفته اند، كمك مي كند. عادات غذايي خوب در بيماران مي تواند موجب پيشگيري از ابتلاي آنها به بيماري هاي عفوني شود و عمر آنها را طولاني تر مي كند.
براي رعايت رژيم تغذيه اي خوب بايد بدانيم كه بدن ما از نظر غذايي چه نيازهايي دارد. نيازهاي تغذيه اي بدن شامل كالري، پروتئين، مواد قندي، چربي، ويتامين ها، مواد معدني و آب است، اما از اين بين كدام يك از نيازهاي تغذيه اي مهم تر هستند در واقع مي توان چنين گفت كه همه نيازهاي تغذيه اي مهم هستند، اما بعضي از آنها ساده و بعضي مشكل تامين مي شوند.
در شرايطي كه سالم هستيم بدون توجه به نيازهاي غذايي خود از انواع مواد خوراكي كه در دسترس داريم، مصرف مي كنيم اتفاقا همين انتخاب غذاهاي متنوع، نيازهاي تغذيه اي بدن را تامين مي كند، اما در شرايطي كه در بدن با هجوم بيماري ها مواجه شده است، دريافت و تامين بعضي از اين نيازها دشوارتر است و اين موضوع ضرورت حمايت تغذيه اي را جدي تر مي كند.
مصرف انرژي در بدن
بيمار معمولا همان نيازهاي غذايي يك فرد سالم را دارد، اما گاهي بيماري ها تغييراتي در بدن ايجاد مي كنند كه تعادل تغذيه اي بدن به هم مي خورد. ممكن است در اثر بيماري، قسمتي از بدن نتواند وظيفه خود را به خوبي انجام دهد و در اين شرايط بايد سعي كرد علاوه بر درمان، رژيم و برنامه غذايي مناسب داشت تا به بهبود عضو بيمار كمك كرد.
اگر عضو بيمار با هضم و جذب غذا يا سوخت و ساز بدن انجام وظيفه مي كند، بايد از رژيم غذايي مناسبي استفاده كنيم تا فشار زيادي بر عضو بيمار وارد نشود. در صورتي كه بيماري با تب همراه باشد، نياز بدن به غذا و بخصوص كالري، پروتئين و ويتامين ها بيشتر مي شود.
در بيماري هايي كه با تب همراه است، مصرف انرژي در بدن بيشتر از حد عادي است و معمولا افرادي كه تب دارند بي اشتها مي شوند. بنابراين اگر دوران تب طولاني باشد، بيمار به لاغري و سوءتغذيه مبتلا مي شود.
برخي بيماران براساس نياز خود غذا مي خورند، اما اين غذا در روده هاي آنها جذب نمي شود و ادامه اين وضعيت موجب لاغري و سوءتغذيه آنها مي شود.
اگر وزن بدن شما نسبت به سابق كم شده است و احساس لاغري مي كنيد، بايد از پزشك كمك بگيريد تا علت لاغري مشخص شود. در اين حالت علاوه بر درمان نياز به رژيم و برنامه غذايي مناسب داريد.
زماني كه بيماري به هر علت كمتر از نياز واقعي خود غذا مي خورد، ذخاير چربي، پروتئين و ساير مواد غذايي بدن مانند آهن كاهش مي يابد و موجب كمبود وزن، كم خوني و ضعف شديد مي شود.
بعضي بيماران به علت درد، افسردگي و كاهش اشتها تمايلي به خوردن غذا ندارند. براي رفع اين مشكلات بايد به طور جدي اقدام لازم از سوي خود بيمار و اطرافيان او انجام شود و شايد مكمل هاي غذايي در اين زمان بتوانند به كمك بيمار بشتابند.
استفاده از موادي به عنوان مكمل غذايي كه ريز مغذي ها را به صورت متراكم و يكجا در خود گنجانده است، در كنار تغذيه معمول كمك بسيار موثري براي رفع سوءتغذيه و اختلالات مرتبط با آن خواهد بود.
مكمل هاي غذايي در حقيقت غذاهايي هستند كه به صورت مايع، پودر، اشكال قرص و كپسول توليد شده و شامل موارد مورد نياز بدن مثل ويتامين، مواد مينرال و نيز مواد كمياب هستند آنچه در اين ميان از اهميت خاصي برخوردار است، آشنا كردن افراد جامعه با استفاده صحيح از مكمل هاي غذايي است.
به عنوان مثال مشكلات تغذيه اي در مبتلايان به سرطان موجب لاغري مفرط آنها مي شود. شايع ترين علايم گوارشي در بيماران شيمي درماني كه منجر به كاهش وزن مي شود، شامل سيري سريع، بي اشتهايي، تهوع و استفراغ است. ممانعت از ادامه يا معكوس كردن اثرات ناخواسته بيماري، تعديل اثرات جانبي درمان، اصلاح نتايج درمان و بهبود كيفيت زندگي بيماران از مهمترين اهداف مكمل ياري در اين زمينه است و در اين هنگام تغذيه از ديدگاه بيمار و خانواده او مانند يك دارو لازم است. البته حمايت تغذيه اي بايد با ميزان نياز به مواد مغذي و عوامل رواني و اجتماعي خاص هر فرد سازگار باشد.

 



همزاد زمين در منطقه قابل سكونت كهكشان

اخترشناسان براي اولين بار موفق به رصد سياره اي شبه زميني به مدار ستاره اي شبه خورشيدي و در منطقه اي قابل سكونت از فضا شده اند.
به گزارش مهر، اين سياره جديد يكي ديگر از جديدترين رصدهاي تلسكوپ كپلر است، تلسكوپي كه در جست وجوي نشانه هايي از نوسان نور ستاره ها به واسطه عبور يك سياره از برابر آنها است، پديده اي كه آن را «گذر» مي نامند.
«آلن باس» يكي از اعضاي تيم پروژه كپلر از مؤسسه كارنگي مي گويد: اين كشف مدركي مستحكم براي پشتيباني از اين ايده است كه ما در جهاني زندگي مي كنيم كه مملو از حيات است. كپلر در آستانه فراواني سياره هاي شبه زميني و قابل سكونت در كهكشان است.
سياره جديد با نام كپلر 22b در فاصله 600 سال نوري و در مدار ستاره اي مشابه خورشيد، ستاره نوع G، در حركت است. وسعت اين سياره 4/2 برابر زمين است و هر 290 روز يك بار به دور ستاره اش مي چرخد، درحالي كه درمنطقه قابل سكونت از ستاره اش واقع شده، منطقه اي كه در آن امكان وجود آب درحالت مايع وجود دارد.
كپلر با شيوه رصد خود نمي تواند جرم سياره را تعيين كند و از اين رو اخترشناسان از تلسكوپي ديگر براي كشف نشانه هاي كششهاي گرانشي ازسوي سياره استفاده كردند اما تاكنون موفق به رصد چنين نشانه هايي در ستاره ميزبان اين سياره نشده اند. اين به آن معني است كه جرم سياره بايد كمتر از 36 برابر زمين باشد.
در اين صورت جرم سياره به جرم گروه سياره هاي «ابر- زميني» نزديك است كه وسعتي دو برابر وسعت زمين دارند. جرم و ابعاد محاسبه شده براي اين سياره به اين معني است كه كپلر 22b سياره اي سنگي است كه مي تواند حاوي آب مايع باشد. رصدهاي زميني در اواسط سال 2012 مي تواند به اخترشناسان در تعيين جرم واقعي سياره كمك كند، اين رصدها مي تواند به تعيين ساختار و تركيبات سياره منجر شود.
تاكنون دو سياره سنگي ديگر در منطقه قابل سكونت سياره هايشان كشف شده اند اما ستاره اين سياره ها بسيار سردتر از خورشيد بوده است. اخترشناسان بر اين باورند درجه حرارت بر روي سطح سياره اي كه به تازگي كشف شده 22 درجه سلسيوس است.
درجست وجوي حيات بيگانه
تلسكوپ كپلر طي هزار روز گذشته به بيش از 150 هزار ستاره درميان صورت فلكي «قو» و «بربط» چشم دوخته است. تيم پروژه كپلر تاكنون بيش از دوهزار و 300 سياره فرازميني را به عنوان سياره هاي كانديد براي مطالعات بيشتر انتخاب كرده است. 10 سياره از اين تعداد وسعتي كمتر از دو برابر زمين دارند.
براساس گزارش نيوساينتيست، محققان براي تأييد يافته هاي خود بايد سه «گذر» اين سياره از برابر ستاره اش را رصد كنند. اولين گذر سه روز پس از آغاز جمع آوري اطلاعات توسط كپلر درسال 2009 انجام شده است. گذر سوم در دسامبر 2010 انجام شده و از اين رو اخترشناسان از آن به عنوان هديه اي بزرگ و «سياره كريسمس» ياد مي كنند.

 



كليد هاي كامپيوتر لانه ويروسها

يك پزشك با بيان اين كه اشيايي مانند تلفن، صفحه كليد رايانه و دستگيره درها هم مي توانند انتقال دهنده ويروس آنفلوانزا باشند، گفت: بهتر است از تميز بودن اين قبيل اشياء مطمئن شويم.
به گزارش مهر، دكتر علي سعادت يار درخصوص راه هاي پيشگيري از آنفلوانزا اظهار داشت: در صورت داشتن علايم شبه آنفلوانزا مثل تب، گلودرد، سرفه و سردرد به پزشك يا نزديك ترين مركز بهداشتي درماني مراجعه كنيد.
وي ادامه داد: براي پيشگيري از بيماري آنفلوانزا دست هاي خود را مرتب با آب و صابون بشويد، همچنين از لمس كردن چشم ها، بيني و دهان خود خودداري كنيد.
سعادت يار با تأكيد بر اينكه به منظور جلوگيري از ابتلا به بيماري آنفلوانزا از افراد دچار بيماري بايد حداقل يك متر فاصله بگيرند، تصريح كرد: اشيايي مانند تلفن، صفحه كليد كامپيوتر، دستگيره درها هم مي توانند انتقال دهنده ويروس آنفلوانزا باشند و بهتر است از تميز بودن آنها مطمئن شوند.اين كارشناس مبارزه با بيماري هاي واگيردار يادآور شد: به منظور پيشگيري از بيماري آنفلوانزا از اسباب بازي هاي قابل شست و شو براي كودكان استفاده كنيد.
سعادت يار با تأكيد بر كاهش حضور در مناطق شلوغ گفت: با باز كردن پنجره ها و درها در فواصل مناسب روز حداقل هر بار 10 دقيقه به تهويه مناسب محل كار، محل زندگي و كلاس درس كمك كنيد.
وي استراحت كردن، نوشيدن مايعات، تغذيه مناسب و استفاده از استامينوفن به عنوان تب بر را بهترين راه درمان بيماري آنفلوانزا برشمرد و افزود: براي كاهش تب ناشي از آنفلوانزا فقط استامينوفن به ميزان تجويز شده مصرف كنيد.
سعادت يار خاطرنشان كرد: بيماري آنفلوانزا از يك روز قبل از شروع علائم و تا 7 روز بعد قابل سرايت است.
وي با تأكيد بر خودداري از دست دادن، بوسيدن و در آغوش گرفتن افراد بيمار، تصريح كرد: در هنگام عطسه و سرفه، بيني و دهان خود را با دستمال يك بار مصرف بپوشانيد و دستمال را به روش مناسب دفع كنيد.

 



پروتئين ها به افزايش هوشياري كمك مي كنند

پژوهش هاي جديد نشان مي دهد برخي پروتئين ها كه در تخم مرغ به فراواني وجود دارد، باعث هوشياري سلول هاي مغزي مي شود.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «هلث دي نيوز» پژوهشگران دانشگاه كمبريج دريافتند اسيدهاي آمينه موجود در پروتئين ها كه سفيده تخم مرغ را تشكيل مي دهند، سلول هاي مغزي را بيش از ديگر مواد غذايي تحريك مي كنند، در حالي كه قند مانع از فعاليت اين سلول ها مي شود.
«دنيس پورداكوف»، مسئول اين پژوهش گفت: شيوه خواب، بهداشت، وزن، ساعت كاري و رژيم غذايي بد ممكن است به چاقي منجر شود.
وي افزود: فعاليت هاي الكتريكي سلول هاي مغزي باعث تشويق هوشياري مي شود و به بدن دستور مي دهد كه كالري ها را بسوزاند.
وي افزود: رژيم هاي غذايي حاوي پروتئين مي تواند باعث شود كه افراد احساس آرامش و هوشياري بيشتري نسبت به رژيم هاي غذايي حاوي قند داشته باشند.
اين پژوهشگر تصريح كرد: ما براي مبارزه با چاقي و بي خوابي در جوامع كنوني به اطلاعات بيشتري درباره تاثير غذا بر خواب و اشتهاي سلول ها نيازمنديم.

 



خواندن فكر با اسكن مغزي

دانشمندان با استفاده از اسكنرهاي مغزي مي توانند ذهن افراد را بخوانند. هر روز به طور طبيعي افراد براي كارهاي بسياري برنامه ريزي مي كنند، از رفتن به خريد تا گذاشتن يك قرار ملاقات. ولي مغز چطور اين فكرها را طبقه بندي و در خود حفظ مي كند؟
دانشمندان طي مطالعات جديد توانسته اند محل ثبت اين برنامه ريزي ها را در مغز بيابند و به ماهيت اين موضوع پي ببرند. تا پيش از اين هرگز امكان دريافتن مقاصد افراد در آينده و پيش خواني ذهن از طريق بررسي فعاليت مغزي براي علم ممكن نشده بود.
اين پروژه تحقيقي، توسط پروفسور «جان ديلن هاينس» از انستيتو تحقيقات درك انساني و مغز و گروه همكار او از دانشگاه آكسفورد، لندن و توكيو انجام شده است . پروژه به اين صورت انجام شد كه دو عدد خاص به افراد مورد آزمايش اعلام و از آنها خواسته شد براساس ميلشان دو عدد را با هم جمع يا از هم كم كنند و عدد حاصل را چند ثانيه در ذهنشان نگه دارند.
در نهايت عدد مربوط روي صفحه مانيتور نقش مي بست. طي شيوه اسكن مغزي كه «تصويربرداري از ارتعاشات مغناطيسي» ناميده مي شود، محققان قصد و نيت سوژه انساني را حتي پيش از آنكه وي در ذهنش تصميم بگيرد، با 70درصد قطعيت پيش بيني مي كنند. گروه با استفاده از نرم افزاري كه الگوهايي رفتاري و تصميم گيري را در خود دارد، مي تواند از ميان رفتارهايي كه معمولا در مواجهه با افكار و موقعيت هاي مشابه روي مي دهد، قصد و تصميم سوژه را مشخص و آن را ثبت كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14