(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 دی 1390- شماره 20112

چند نكته قابل تأمل
نفوذ جريان مشكوك در حوزه آموزش عالي
دانشجوي موفّق چه دانشجويي است؟
وزير علوم:هيچ دانشگاهي حق ندارد از امكانات خود به نفع فرد، گروه يا يك جناح استفاده كند
گزارش ميزگرد واكاوي 9 دي با حضور نمايندگان اتحاديه هاي دانشجويي
مهم ترين دغدغه دانشجويان ايراني اروپا
اختصاص بودجه 17 ميليارد توماني براي ارتقاي كيفيت دانشگاه هاي مناطق محروم
درخواست جدا شدن بودجه سازمان امور دانشجويان از وزارت علوم



چند نكته قابل تأمل

حامد عباسي، دبير جامعه اسلامي دانشجويان اصفهان
طي 33 سال از انقلاب اسلامي، تكيه بر عنايت حق تعالي، رهبري و الگوي نوين حكومت ديني بر پايه مردم سالاري ديني و تحت عنوان ولايت مطلقه فقيه به جهان ارائه شده است.
حضور حداكثري و چشم گير امت در همه پرسي هاي رسمي و غيررسمي، به همراه ولايت مداري پاك حضرت امام خميني و حضرت امام خامنه اي علاوه بر بيعت با نائب امام زمان همواره مهر تأييدي بر توفيق ميزان عملي شده ي حاكميت ديني در زمان غيبت بوده است.
دليل موفقيت اين روند كينه اي است كه در زمان هاي گوناگون به انحاء مختلف از دشمنان مغرض و دوستان نادان شاهد بوده ايم. انقلاب در توشه تجربياتش فتنه هاي متفاوتي را گذرانده كه با گذشت زمان يكي از ديگري مخوف تر مي نموده است كه بحمدالله اكثريت قريب به اتفاق بدنه انقلاب-مردم- از آن پيروز بيرون آمده اند و اين ويژگي طلايي انقلاب است كه در عين اثرگذاري نخبگان در آن، در مقاطع حساس وابستگي كامل به آراء اين افراد ندارد.
با اتمام زمان ثبت نام كانديداهاي انتخابات نهم مجلس، برهه حساس جديدي را در فضاي سياسي-اجتماعي كشور در پيش داريم كه نكات زير درباره آن قابل تأمل است:
1. نمايندگان مجلس هشتم بايد سعي كنند اثر پذيري از فضاي داغ منتهي به انتخابات را به حداقل برسانند و يكي از وظايف آنها تلقي مي شود، لذا با توجه به هشداري كه در خردادماه امسال از سوي رهبر معظم انقلاب به ايشان داده شده، در سطح مجموعه هاي مردمي توجه و عمل به اين دستور يكي از شاخص هاي بررسي صلاحيت و انتخاب نمايندگان خواهد بود.
2. قطعا فضاي سرشار از بداخلاقي سياسي امروز نمي تواند روند بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس را تحت الشعاع قرار دهد. از طرفي با وجود اهميت فراوان مشاركت مردمي در انتخابات، نه تنها اصراري بر حضور عناصر فتنه جو و منحرف در انتخابات آتي نيست بلكه نويسنده حتي حضور غيررسمي اين سياسيون و حاميان آنها را مخرب يك انتخابات سالم مي داند؛ چه آنكه در آينده مجال پيوند بيابند يا خير. بي ترديد حذف گروهك منافقين از شركت در سرنوشت كشور به صلاح بوده است.
3. برخورد افراطي برخي از اصولگرايان در اتحاد ميان آنها ايجاد رخنه مي كند. حضور سياسي و انتخاباتي اين افراد و حزبشان كه وحدتي از جنس سهم خواهي را در رفتار خود دارند آينده اي جز آنچه امروز اصلاح طلبان در آن غرق شده اند را نصيب اصولگرايي نمي كند و اين نتيجه بيدقتي و قصور دلسوزان و بزرگان اين جريان است. پس بايد حركت سهم خواهي را -بالاخص در شهرهاي بزرگ كه نمود بيشتري دارد- بشكنيم.
4. امروز به لحاظ روند كاري حضور يا عدم حضور اصلاح طلبان اهميتي براي مجلس ندارد. چه اينكه شناخته شدگان اين طيف اذعان به مرگ فكري خود را با حواله كردن به بزرگان خود كه ديگر ارزش سياسي نزد مردم ندارند فرياد مي كشند. از طرفي حضور در مجلس فقط به دليل مخالفت با قانون شكني هاي دولت هم چيزي جز يك بهانه سازي تلقي نمي شود چرا كه اين دليل تا تابستان 92 اهميت خود را از دست مي دهد. لذا تأكيد بر اختلافات سليقه اصولگرايان نتيجه اي جز احياء باتلاق رو به خشكي اصلاح طلبي ندارد.
5. از سال 84 اصولگرايان بيش از حد مصداق زده شده اند. لذا سياسي كاري و تلاش جهت تأمين منافع گروهي كه طبيعت اين رويكرد است در آينده دامن گير اين جريان و بالطبع نظام خواهد شد. بنابراين تأكيد، پشتيباني و اهميت بيشتر به ملاكها و معيارهاي اصولگرايي كه بارها توسط رهبر انقلاب تبيين شده، نياز مهم جريان در انتخابات و فضاي سياسي آينده خواهد بود.
6. مردم و گروه هاي مردمي بايد دقت داشته باشند كه دشمن به شدت به نتيجه اين انتخابات چشم دوخته و وابسته است. چنانكه اشپيگل در آبان59 مي نويسد: «زماني ايالات متحده مي توانست تصميم بگيرد كه چه كسي در ايران بر مسند قدرت بنشيند، اما امروز، در1980 آيت اللهي در تهران مي تواند سرنوشت انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده را تعيين كند».
7. با توجه به تحركات منطقه اي و فرامنطقه اي كشورهايي چون تركيه و فضاي كشورهاي همسايه همچون عراق و افغانستان، قطعا چينش انقلابي مجلس آتي-كه بي تأثير بر رياست جمهور آينده نيست- ادامه روند سياست خارجه فعال و مقتدرانه و ايفاي صحيح نقش الگويي كشور براي كشورهاي بپاخاسته عربي را در پي دارد. جهت نيل به هدف عاليه مبارزه با استكبار جهاني تا رفع فتنه از كل عالم، حمايت از مستضعفين و مبارزين با تروريست، حضور مردم، رأي و چينش آينده بيش از آنچه مورد تصور است مهم مي نمايد. حمايت كامل از فلسطين، حزب الله و سوريه-تا زمانيكه در خط مبارزه با اسرائيل اند- بدون همراهي مجلس ناممكن مي نمايد.
در پايان به نظر مي رسد آنچه مي تواند مؤثر در رسيدن با آرمانهاي امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب باشد، تنها روحيه انقلابي در فعاليت به دور از غرور، بداخلاقي و سهم خواهي است. كرسي مجلس وظيفه اي است كه بايد به صالح ترين و تواناترين نخبگان برسد نه سهم پدري يك فرد يا گروه از انقلاب اسلامي.

 



گزارش ويژه
نفوذ جريان مشكوك در حوزه آموزش عالي

هرچند دست اندازي جريان مشكوك بيشتر در حوزه هاي مالي و سياسي مشهود و مشهور است، اما شواهدي جدي در دست است كه ساير حوزه ها از تعرض اين جريان خزنده و مرموز مصون نمانده است. واقعيت اين است كه نفوذ در عرصه هاي گوناگون، براي جرياني كه قصد بقا درقدرت به هر قيمتي دارد، امري بديهي و حتي حياتي است. از جمله اين عرصه ها كه نوعا هم از نظرها مغفول مي ماند، حوزه آموزش عالي است. اهميت اين حوزه از آنروست كه اولا با در دست گرفتن سكان آن، بخش قابل توجهي از اذناب وابستگان اين حلقه كه از سواد آكادميك محرومند، بدون داشتن شايستگي و حداقل صلاحيت هاي لازم، موفق به طي مدارج و اخذ مدارك و القاب دهان پركني چون دكتر و مهندس مي شوند. ثانيا اين جريان با بهره گيري از اين نفوذ، دست به مهره چيني در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور و حتي تاسيس اين گونه موسسات مي زنند (اتفاقي كه در جريان تاسيس موسسه آموزش عالي ايرانيان شاهد آن بوديم) و با اين كار اقدام به سرمايه گذاري براي آينده خود در دانشگاهها مي كند. اين سرمايه گذاري از آن جهت حائز اهميت است كه در يك بستر علمي و آموزشي، افكار شوم و مسموم فرقه اي و خرافي آنها بعنوان حقايق معنوي و اعتقادي به جوانان تشنه حقيقت القا مي شود تا در يك دوره درازمدت به يارگيري از قشر تحصيلكرده كشور موفق و اساتيد ارزشي و انقلابي را از گردونه سيستم آموزش عالي خارج كنند. اين موضوع به معني نفي حضور افراد ارزشي و ولايتمدار در راس و بدنه وزارت علوم و دانشگاهها نيست. از آن جمله مي توان به مواضع ارزشي وزير علوم در موضوعات گوناگون اشاره كرد. مواضعي كه اميدهاي فراواني را در نيروهاي ارزشي ايجاد مي كند اما حضور برخي افراد وابسته و اقدامات مشكوك آنها همه اين اميدها را به ترديد تبديل مي كند. از آنجا كه هدف اين نوشتار ايجاد انتباه و بيداري و به صدا درآوردن زنگ خطر در كنار گوش مسئولاني است كه هنوز صداقت انقلابي دارند، در اين مجال صرفا به اشاره اي گذرا به يكي از دانشگاههاي پايتخت به عنوان مشتي از خروار و اندكي از بسيار بسنده مي شود. با اين اميد كه به تغيير مسير و اصلاح امور منتهي شده و نيازي به ارائه كامل اسناد و ذكر ساير موارد نباشد.
دانشگاه علم و صنعت به دليل آنكه طرحهاي پژوهشي متعددي با هدف عملياتي كردن آموخته هاي آكادميك در حوزه صنعت و جامعه، به آن ارجاع مي شود، به لحاظ مالي و تاثيرگذاري بر روي مديران كشور نقطه قابل توجهي است و اين امر از نگاه و طمع جريان نفوذي پنهان نمانده است. در نقطه مقابل وجود اساتيد و دانشجويان ارزشي و متعهد مانعي براي نفوذ و دست اندازي اين جريان است. دانشكده تقريبا تازه تاسيس راه آهن از جمله همين موارد است. چند سال قبل آقاي (م) با بورس دولتي به كشور استراليا مي رود و با مدرك دكتراي راه آهن به ايران بازمي گردد. محل خدمت او براساس ضوابط و تعهدات قبلي يكي از دانشگاههاي شهر اصفهان است. شواهد و مستندات غيرقابل انكاري حاكي از فساد اخلاقي وي در زمان تحصيلش در استراليا است. اما در يك فرآيند مشكوك و تقريبا غيرمعمول و غيرقانوني (براساس مقررات اخير وزارت علوم) وي از اصفهان به دانشگاه علم و صنعت تهران منتقل مي شود! وي كه تا پيش از اين به بي اعتنايي به مباني ارزشي مشهور بود، ناگهان تغيير ظاهر داده و به يك سوپرانقلابي تبديل مي شود! و درست در همان حال كه در خلوت براي برخي افراد، از افكار و عقايد خود پرده برمي دارد و چهره هاي ارزشي را تمسخر و تحقير مي كند، چفيه به گردن مي اندازد و با راهيان نور همسفر مي شود و سجاده هميشه مفتوحي را در دفترش مي گسترد! هرچند به گواهي بسياري از اساتيد و دانشجويان اين سجاده تا چند ماه با قبله تفاوت اندكي در حد 90 درجه داشته است! ديري نمي گذرد كه باز هم برخلاف رويه معمول، وي به رياست دانشكده منصوب مي شود. توجه بفرماييد كه وي منصوب مي شود در حالي كه معمول انتخاب رئيس دانشكده توسط اساتيد دانشكده است ولي او با حكم رئيس دانشگاه منصوب مي شود.
دستگاههاي اطلاعاتي كشور وي را به دليل روابط مشكوك مالي و ... شايسته احراز بسياري از مسئوليت ها و عناوين نمي دانند. اما فراموش نكنيم كه از ويژگي هاي اين جريان، عدم اعتنا به هشدارهاي مشفقانه منابع اطلاعاتي در عدم به كارگيري نيروهاي مشكوك و مسئله دار است و حتي تلاش آنها براي فتح وزارت اطلاعات را هم بايد در همين راستا ارزيابي كرد. حضور او در اين سمت به سرعت باعث تنگ شدن فضا براي چهره هاي ارزشي و نيز معاملات و زد و بندهاي آنچناني مي شود. بررسي ساير آثار شوم چنين انتسابي - از قبيل تخلفات و حتي تقلبات علمي- را به زماني ديگر موكول مي كنيم و در اينجا صرفا به قلع و قمع نيروهاي ارزشي و در تنگنا قرار دادن آنها توسط وي و حاميانش در مديريت دانشگاه و وزارت علوم اشاره مي شود. به عنوان نمونه مي توان به دكتر (ن) كه از جانبازان سرافراز جنگ تحميلي است اشاره كرد. وي دكترا و سپس فوق دكتراي خود را با عالي ترين رتبه از استراليا اخذ مي كند. شايستگي علمي او به حدي است كه به رغم ميل باطني مسئولين دانشگاه سيدني استراليا، موفق به دريافت نشان دولتي و مدال ملكه به خاطر سطح عالي مدرك فوق دكتراي خود مي شود. وي به ايران بازمي گردد و بلافاصله به تشكيل نخستين دانشكده راه آهن جمهوري اسلامي در دانشگاه علم و صنعت از جان و دل همت مي گمارد و به كمك ديگر متوليان امر در كوتاه زماني دانشكده اي آبرومند سرپا مي شود. او در عين انجام امور اجرايي از فعاليت علمي غافل نمي ماند و گواه آن چاپ چندين كتاب، مقاله ISI، انجام پروژه هاي تحقيقاتي ارزشمند در جهت رفع معضلات سيستم راه آهن كشور و ثبت چندين و چند اختراع است. در پي ملاحظه برخي ناهنجاري هاي مديريتي، مالي و اخلاقي در مديريت دانشكده راه آهن با مديريت آقاي (م) وي در عمل به تكليف ديني امر به معروف و نهي از منكر در نامه اي سر به مهر به رئيس دانشگاه، برخي موارد را به صورت بسيار محرمانه و در عين حال محترمانه متذكر مي شود. اما نتيجه اي كه از اين كار حاصل مي شود، غيرقابل تصور است. دكتر (ن) كه به لحاظ استخدامي در حالت رسمي آزمايشي است و به لحاظ شايستگي هاي فراوان علمي و نيز بدين لحاظ كه در زمره جانبازان ارزشمند جنگ تحميلي است، شايسته و مستحق تبديل وضعيت به رسمي قطعي است ناگهان به وضعيت رسمي پيماني تنزل داده شده و اندكي بعد در كمال ناباوري اخراج مي شود!! با اين بهانه كه وي در موعد مقرر فرم هاي مربوطه و تقاضاي تبديل وضعيت را پر نكرده است! وي كه پيش از اين چندين و چند بار چنين تقاضايي را مطرح و فرم هاي مربوطه را تهيه كرده بود با ساده انگاري و با تصور اينكه ممكن است مسئولان امر از موضوع خبر نداشته باشند مكاتبات متعدد و بي شماري را با هر آنكه احساس مي كرد مي تواند حق يك استاد نخبه و يك چهره علمي را به وي برگرداند انجام داد اما جرياني كه يك سر آن در دانشگاه علم و صنعت و سر ديگر آن در وزارت علوم است همه اين راهها را مسدود نمود و اجازه نداد كوچكترين حقي از حقوق تضييع شده اش به او برگردد! حتي اجراي حكم صريح و قانوني ديوان عدالت اداري كه صراحتا اقدامات مسئولين دانشگاه را خلاف قانون دانسته و حكم به استخدام رسمي قطعي وي داده بود هم با در بسته اين جريان مواجه شد! و البته اين هم دور از ذهن نيست چرا كه سابقه مقاومت در برابر احكام قانوني قضايي هم در كارنامه جريان انحرافي فراوان ديده مي شود. اين تنها يك نمونه از قلع و قمع يك نيروي ارزشي، متخصص و متعهد در سايه حضور اين جريان خزنده و شوم است. بي ترديد حضور چنين فردي در راس يك دانشكده صنعتي در دانشگاهي مهم علم و صنعت- عليرغم سوابق سوءاخلاقي، مالي و...- بدون برخورداري از يك حمايت شبكه اي امكان پذير نبوده و نيست.
اقدامات اين شبكه كه يك سر آن در داخل دانشگاه علم و صنعت است و سر ديگر آن در وزارت علوم، همواركننده مسيري است كه فرجام آن حذف نيروهاي ارزشي و ميدان داري افراد بي هنر و متظاهر است.
افرادي مثل دكتر (ب) و يا محمدحسن ش (كه اين روزها به عنوان گزينه جانشين جاسبي در دانشگاه آزاد اسلامي از او نام برده مي شود و اين خود حاكي از بسياري از مسائل پشت پرده است) در دانشگاه علم و صنعت و... در وزارت علوم هر يك حلقه هاي اين شبكه هستند كه اين فقط گوشه اي از عملكرد آنها بود. در نوشتار آتي به اقدام اين جريان در قلع و قمع و اخراج يك چهره ارزشي ديگر بنام دكتر «ا» خواهيم پرداخت.
(مستندات، احكام قضايي، نامه نگاري ها و... دكتر (ن) در كيهان موجود است و در صورت نياز تمامي آنها در شماره آتي منتشر خواهد شد).

 



دانشجوي موفّق چه دانشجويي است؟

به نظر من دانشجوي موفّق كسي است كه خوب درس بخواند؛ خوب تهذيب اخلاق كند و خوب به ورزش بپردازد. من براي دانشجوي موفّق، سه شاخص دارم. البته ممكن است يك جوان موفّق در خانه، معيارهاي ديگري داشته باشد؛ يك كاسب موفّق، يك اداري موفّق، معيارهاي ديگري داشته باشد؛ اما دانشجوي موفّق، به حيث دانشجويي، اين است: بايد خوب درس بخواند، به اخلاق و تهذيب نفس بپردازد، ورزش هم بكند.
بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران 22/2/77

 



وزير علوم:هيچ دانشگاهي حق ندارد از امكانات خود به نفع فرد، گروه يا يك جناح استفاده كند

وزير علوم گفت: اگر دانشگاهي در انتخابات در مسير گروه، جناح يا فرد خاصي حركت كند، مطابق با ضوابط و قوانين به صورت جدي با آن برخورد مي كنيم.
به گزارش فارس، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در چهارمين سفر استاني هيئت دولت به ايلام در جمع رؤساي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي اين استان با اشاره به انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي و با تأكيد بر اينكه هيچ دانشگاهي اعم از دولتي، غيردولتي، آزاد، پيام نور، علمي كاربردي و ... حق ندارد از امكانات دانشگاه براي تبليغات يك فرد، گروه يا يك جناح استفاده كند، گفت: اگر دانشگاهي در مسير گروه، جناح يا فرد خاصي حركت كند، مطابق با ضوابط و قوانين به صورت جدي با آن برخورد مي كنيم چرا كه وظيفه دانشگاه ها تربيت كادر براي نظام است نه براي جناح ها و گروه ها. وزير علوم با بيان اينكه همه امور در آموزش عالي كشور ابزار است و هدف نيست، اظهار داشت: هدف آموزش عالي، تربيت نيروهاي متخصص و متعهد براي نظام است و بخش اعظم اين تربيت بر عهده اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاست.
وي با اشاره به اينكه تمام مجموعه آموزش عالي كشور فرزندان يك خانواده محسوب مي شوند، گفت: در آموزش عالي كشور سياست واحدي حاكم است و سياست هاي كلان را هم شوراي عالي انقلاب فرهنگي معين مي كند و در اين ميان ميزان بالا و پايين بودن شاخص هاي دانشگاهي است كه تفاوت ها را مشخص مي كند.
دانشجو با اشاره به اينكه تغييرات و اصلاحات اعمال شده در هر دانشگاهي براي پويايي و به روز بودن آن اعمال مي شود، درباره چگونگي افزايش ظرفيت دانشگاه ها گفت: افزايش ظرفيت در دانشگاه هاي غيرانتفاعي و به طور كلي در همه دانشگاه ها با ايجاد زيرساخت هاي لازم كه در مقررات مربوطه پيش بيني شده است، امكان پذير مي باشد و اگر دانشگاهي با ايجاد راه كارهاي مناسب تصميم به افزايش ظرفيت خود گرفت، وزارت علوم از اين موضوع استقبال مي كند. وزير علوم افزود: جذب اعضاي هيئت علمي براي دانشگاه ها هيچ محدوديتي ندارد و هر دانشگاهي مي تواند به هر ميزان كه توان جذب داشته باشد، از طريق سايت هيئت جذب، تقاضا كند تا مجوز استخدام آن صادر شود. وزير علوم برطرف كردن معضلات دانشگاه ها با راه كارهاي مناسب را از وظايف وزارت علوم عنوان كرد و گفت: اگر بودجه آموزش عالي كشور به صورت متمركز در اختيار وزارت علوم قرار گيرد، اين وزارتخانه مي تواند به دانشگاه هاي نو پا و در حال توسعه، بودجه مناسب تري جهت ايجاد زير ساخت هاي لازم اختصاص دهد و دانشگاه ها در همه مراكز استان ها به ميزاني از رشد و توسعه برسند كه ديگر حسرت تحصيل و تدريس در دانشگاه هاي ديگر را نخورند.
وي با بيان اينكه آموزش هاي مهارتي حلقه مفقوده آموزش عالي كشور بوده كه دانشگاه جامع علمي كاربردي بر حسب مأموريت خاص خود به سوي آموزش مهارتي پيش مي رود گفت: در خصوص دانشگاه جامع علمي كاربردي و همچنين ساير دانشگاه ها فقط توسعه كمي انجام نشده بلكه توسعه كيفي هم مطرح بوده است.




 



گزارش ميزگرد واكاوي 9 دي با حضور نمايندگان اتحاديه هاي دانشجويي

فتنه 88 نظام جمهوري اسلامي را در برابر ميكروب هاي سياسي واكسينه كرد
پهلوان در ابتداي اين ميزگرد خبري گفت: 9 دي روز پيشي گرفتن عوام با بصيرت از خواص بي بصيرت است. در 9 دي شاهد بوديم كه جاي عوام و خواص بي بصيرت عوض شد و اين عوام بودند كه اين خواص و اتفاقات را رهبري كردند. آن حادثه اي كه در 9 دي رخ داد يك رويداد تاريخي و فراموش نشده بود .
وي با بيان اينكه دشمنان هميشه عليه ما توطئه چيني مي كرده اند، گفت: هيچ گاه دشمن تا به اين اندازه كه در فتنه 88 عليه نظام و ملت ايران امكانات، عوامل و اصحاب خود را بسيج كرده بود، وارد ميدان نشده بود. برنامه ريزي هاي چندين ساله دشمن براي كليد زدن فتنه 88 عمق بسيار زيادي داشت كه به تعبير رهبر انقلاب بايد سال ها بگذرد تا عمق واقعي آن هويدا شود .
وي يادآور شد: واقعيت آن است كه با پايان يافتن جنگ تحميلي جرياني در كشور شروع به فعاليت كرد كه نتيجه آن كمرنگ شدن ارزش ها و شعارهاي اصلي انقلاب بود. اين جريان در تلاش بود كاري كند كه غيرت گرايي ديني، تعهد و بصيرت جاي خود را به روزمرگي، دنياگرايي و پيروي از هواي نفس بدهد .
اين فعال دانشجويي گفت: طرح مباحثي مانند فضاي باز فرهنگي و تاكيد بر استفاده از تكنوكرات ها حتي اگر غير متعهد باشند توسط برخي مسئولان كشور زمينه را براي چنين افرادي فراهم كرد. اين كار موجب شد فضاي فرهنگي كشور كه متاثر از فرهنگ جبهه، شهادت، ايثار و آرمان هاي امام خميني-ره- بود به تدريج مسموم شود .
پهلوان با بيان اينكه ما هشت سال بحران آفريني اصلاح طلبان را فراموش نمي كنيم، گفت: حلقه ها و مراكزي مانند حلقه آئين، حلقه كيان، مركز مطالعات استراتژيك رياست جمهوري، دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، روزنامه سلام، حزب منحله مشاركت، سازمان منحله مجاهدين انقلاب اسلامي در تلاش بودند كه نظام را از مسير انقلاب و آرمان هاي امام خميني-ره- منحرف كنند .
وي افزود: آزمون فتنه 88، كار آمدي نظام مترقي ولايت فقيه و مردمسالاري ديني را بر همه كج انديشان به اثبات رسانيد هر چند اين فتنه آسيب ها و ريزش هايي را بر كشور ما تحميل كرد، اما از آن طرف روش هاي بسيار خوبي را تقديم انقلاب كرد، اين فتنه نظام ما را در برابر ميكروب هاي سياسي واكسينه كرد و در واقع تهديد دشمن تبديل به فرصت براي انقلاب اسلامي مان شد .
دبير كل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان گفت: اگر اين آلودگي از نظام اسلامي دور نمي شد و اين ميكروب ها از انقلاب زدوده نمي شد، مانند چوبي لاي چرخ گردان انقلاب عمل مي كرد و مانع از پيشرفت، رشد و بالندگي كشور مي شد و مردم را نيز به انقلاب بدبين مي كرد . وي در ادامه به رابطه مردم و دانشگاه با رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و افزود: رابطه مردم با رهبر انقلاب همواره خوب بوده است و در اين آزمون نيز مردم عمق اين ارتباط خوب را در صحنه عمل نشان دادند. مردم به دشمنان فهماندند كه رابطه امام و امت هرگز گسستگي نيست . اين فعال دانشجويي با بيان اينكه نكته مهم اين است كه در جبهه داخلي بايد وحدت خود را حفظ كنيم و تنها بر محور ولايت حركات خود را به طور استوار پيش ببريم، درباره جبهه رقيب و مقابل اظهار داشت: مردم امروز فتنه گران را شناخته اند و به عقيده من اين ها ديگر به هيچ عنوان حق حضور در فضاي سياسي و انتخاباتي را به دليل فتنه گري هايشان ندارند چرا كه توسط مردم از صحنه سياسي خارج شده اند .
تلاش برخي اصلاح طلبان براي بازگشت برخي افراد
رضايتي، در مقدمه سخنان خود با اشاره به نقش و تكاليف رسانه هاي متعهد و در خط انقلاب ضمن تشكر از خبرگزاري فارس به جهت برپايي نشست خبري دانشجويان گفت: ما انتظار داريم كه در اين شرايط رسانه هاي انقلاب تكاليف خود را شناخته و به آن عمل كنند چراكه ما دانشجويان، خبرنگاران و بدنه خبرگزاري ها را از جنس خودمان مي دانيم كه تعلق خاطر به اين نظام و انقلاب دارند و حسب تكليفي كه دارند به وظايف خود عمل مي كنند .
وي با طرح اين سؤال كه براي واكاوي ماهيت فتنه 88 و آنچه كه در 9 دي به منصه ظهور رسيد بايد پرسيد كه قبل و بعد از انتخابات پر شكوه 22 خرداد چه اتفاقاتي رخ داد، گفت: همه شواهد و مستندات حكايت از برنامه ريزي، طراحي و سناريونويسي دشمنان خارجي و داخلي بر اين انتخابات دارد؛ در داخل جرياني در مقابل جمهوريت نظام و رأي مردم ايستاد و در مقابل قانون تمكين نكرد درحالي كه مدعي قانونگرايي بود .
وي ادامه داد: 9 دي روزي بود كه ملت با بصيرت ايران، از خواص پيشي گرفت. اين روز ترسيم عملي رابطه امام و امت در نظام جمهوري اسلامي بوده و در حقيقت اين روز پيام بزرگي براي آنهايي داشت كه هيچ گاه نتوانستند به عمق رابطه امام و امت در نظام ولايت فقيه پي ببرند .
رضايتي با بيان اينكه يكي ديگر از ابعاد اين فتنه بي قانوني بود، ادامه داد: اين بي قانوني اي كه به فرموده امام خميني-ره- سرانجامي جز ديكتاتوري نداشت تا جايي پيش رفت كه در شرايطي كه عالي ترين مرجع قانوني كشور خود تقيد به قانون داشت، كانديداي شكست خورده بر طبل بي قانوني مي كوبيد .
دبير سياسي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان مستقل با بيان اينكه مرحله ديگر فتنه 88، ايستادن در برابر اسلاميت اين نظام بود كه تا هتك حرمت شعائر ديني و مقدسات اسلامي پيش رفت، گفت: اين جريان كار را به جايي رساند كه در آخر در مقابل اسلاميت نظام هم ايستاد و ملت ديگر تحمل اين را نداشت و بعد از جسارت گستاخانه فتنه گران در عاشورا به صحنه آمد و طومار فتنه را در هم پيچيد . دبير سياسي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل با بيان اينكه اين موضوع مورد تاكيد رهبر انقلاب نيز هست و ساير خواسته ها در ذيل اين مطالبه مطرح و حل مي شود، اضافه كرد: همه مي دانيم كه دلسوزي، دغدغه مندي و جامع نگري رهبر معظم انقلاب در حضانت از انقلاب، مردم و اسلام از همه بيشتر است و بنابراين همه بايد به خط مشي هاي تعيين شده از سوي ايشان توجه جدي و عملي كنند .
اين فعال دانشجويي با اشاره به مقوله وحدت گفت: مسئله ديگري كه در عرصه انتخابات از آن سخن گفته مي شود و بر آن تاكيد مي شود مقوله وحدت است. وي در ادامه با اشاره به انتخابات نهمين دوره مجلس و جريانات حاضر در اين انتخابات گفت: براي من دانشجو و بالاخص مردم، نام و شعارهاي جريانات با هر اسم و نشاني چه اصولگرا با نام و ليست متحد يا پايداري و چه اصلاحات، آنچنان مهم نيست، مهم براي ما اين است كه كدام جريان به طور جد و عملا به دنبال گفتمان انقلاب، امام و رهبر انقلاب است .
وي تأكيد كرد: خواسته جنبش دانشجويي اين است كه تنها انجام تكليف قانوني و الهي در احراز صلاحيت كانديداها براي شوراي نگهبان مورد نظر اين نهاد مهم باشد و برايش مهم نباشد كه چه مارك يا اتهامي را به آن مي زنند. قطعاً اين شورا به جريانات، گروه ها و افرادي كه در چارچوب نظام فعاليت مي كردند اجازه مي دهد كه در عرصه انتخابات آزادانه فعاليت كنند .
اين فعال دانشجويي گفت: وظيفه جريان دانشجويي اين است كه صحنه سياسي داخلي و خارجي را براي مردم بازگو كند و در جهت بصيرت افزايي آحاد مردم تمام تلاش خود را به كار بندد و در اين مسير فقط از گفتمان رهبري و در چارچوب منويات ايشان خط و مرز خود را تعيين كرده و از آن الهام بگيرد .
دبير سياسي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل با بيان اينكه براي فهم اينكه چه كسي در مسير ولايت هست يا نيست فقط بايد به بيانات رهبر انقلاب توجه شود، گفت: خود معظم له در خصوص معيار اطاعت از ولي فقيه مباني و معيارهايي را در ديدار با دانشجويان بيان كرده اند؛ برخي افراد مسائلي را مطرح مي كنند كه انگار اگر فردي مدلي را كه آنها مي گويند را قبول نكند ديگر در دايره اصولگرايي نيست و از اطاعت ولايت فقيه سر باز زده است كه اين مفهوم معنايي جز ديكتاتوري ندارد؛ اينكه بگوييم هر كس در مدل ائتلافي ما نباشد، اصولگرا نيست هم خلاف وحدت است و هم خلاف جذب حداكثري .
مردم در 9دي يك نه محكم به اشرافيت سياسي و اقتصادي گفتند
مهدي خوجگي عضو شوراي مركزي جنبش عدالتخواه دانشجويي در ابتدا با اشاره به حماسه يوم الله 9 دي اظهار داشت: شاه كليدي كه مي توان 9 دي و ماجراهاي قبل از آن را قابل تعريف كرد اسلام ناب است؛ به نظر من براي فهم و تحليل درست اين ماجرا به شناخت اسلام ناب پرداخت، مردم در حقيقت براي دفاع از اسلاميت و جمهوريت نظام جمهوري اسلامي ايران در صحنه حاضر شدند .
عضو شوراي مركزي جنبش عدالتخواه دانشجويي 9 دي را تجليل اسلام خواهي، عدالت طلبي، قانون گرايي ولايت مداري توصيف كرد و گفت: هويت حضور مردم در 9 دي به منظور پشتيباني از افكار نظام و دور كردن عوامل معاند با نظام بود .
وي گفت: بعد از انتخابات 22 خرداد 2 نگاه اشرافي و ولايي در مقابل هم قرار گرفتند طي اشرافيت كه سعي مي كرد با مستمسك قرار دادن نماد هاي ديني در مقابل اسلام ناب صف آرايي كنند، آنها با شعارهاي به ظاهر اسلامي و انقلابي و تعاريف نادرست از اسلام سعي كردند فتنه اي را دامن بزنند كه فضايي غبار آلوده را در كشور ايجاد كردند؛ بنابراين من معتقدم كه فتنه 88 ما شاهد نبرد ميان اسلام ناب و اسلام اشرافي بوديم .
وي اخلاق، مرزبندي با دشمن در شعار و عمل، اطاعت محض از ولايت فقيه را از ويژگي هاي 9 دي برشمرد و گفت: از پيامدهاي ديگر 9 دي بازگشت مردم به هويت سياسي خودشان برگرفته از سياست الهي بود علاوه بر اينكه در حقيقتا يك جنبه فتنه 88 تعميق رابطه امت و امامت بود .
عضو شوراي مركزي جنبش عدالتخواه دانشجويي افزود: براي پيشبرد اهداف جهاني انقلاب اسلامي نمي توان فقط به ساختارهاي حكومتي بروكراتيك و سازماني اكتفا كرد؛ آن چيزي كه مي تواند پيام هاي انقلاب اسلامي را به جهان منتقل كند تكيه واقعي به خود مردم است .
اين فعال دانشجويي ركن ركين نظام جمهوري اسلامي ايران را ولايت فقيه دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب با مديريت كم نظير خود در فتنه 88 اثبات كردند كه نظام ولايت فقيه يك نظام مترقي و كامل و پاسخگوي به نيازهاي اجتماعي، سياسي اقتصادي و ... است .
خوجگي با اشاره به اينكه انتخابات آتي اولين انتخابات بعد از ماجراهاي سال 88 است، اضافه كرد: از قاب 2 پنجره مي توان به اين انتخابات نگاه كرد؛ در نگاه اول اين انتخابات اولين انتخابات بعد از فتنه 88 است و در نگاه ديگر اين انتخابات اولين انتخابات بعد از 9 دي يعني مردمي ترين حماسه سال هاي جمهوري اسلامي است .
وي در تبيين نگاه اول به انتخابات توضيح داد: نگاه اول هر چند كه بايد در نظر گرفته شود اما نبايد در آن غرق شد چراكه اين نگاه باعث يك عملكرد انفعالي و ناديده گرفتن فرصت هاي انتخابات مي شود؛ البته بايد عبرت هاي آن را براي انتخابات آتي مدنظر بگيريم .
عضو شوراي مركزي جنبش عدالتخواه دانشجويي با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در مورد چالش در انتخابات آتي اضافه كرد: اول از همه بايد بگويم كه رهبري فرمودند چالش و نه تهديد؛ امروزه متأسفانه برخي با يك نگاه تهديدي به انتخابات آتي مي نگرند. هر انتخاباتي به دليل افزايش حضور مردم در مباحث سياسي و نيز تعيين مسئولين جديد كشور ذاتا داراي يك چالش است .
وي همچنين در توضيح معيارهاي يك نماينده مطلوب مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: معيارهاي يك نماينده انقلابي را مي توان مواردي همچون تعهد عملي به اسلام، مردمي بودن و استكبار ستيزي دانست كه با شاخص هايي نظير ساده زيستي، چشيدن طعم تلخ فقر و محروميت و اعتقاد به اسلام مستضعفين نه اسلام اشرافي گري و كاخ نشيني، وصل نبودن به حلقه هاي قدرت و ثروت و غيره قابل سنجش مي باشند .
وي همچنين گفت كه مردم نبايد صرفا به شعارهاي كانديداها توجه كنند بلكه توجه به سابقه و حتي نحوه تبليغات را در ارزيابي خود تأثير بدهند.
ضرورت نگارش پايان نامه هايي درباره 9دي
محمدجواد نيك روش مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق-ع- ضمن انتقاد از عملكرد برخي رسانه ها در نپرداختن به عمق ماهيت و علامت حماسه 9 دي اظهار داشت: اين حماسه در طول تاريخ انقلاب اسلامي حماسه اي بي نظير بود كه بايد همه با تبيين ابعاد آن براي نسل هاي آينده، آثار و بركات كم نظير آن را قدر بدانيم .
وي ادامه داد: نهادها و سازمان هاي فرهنگي و سياسي و همه بخش هايي كه در اين زمينه ها مسئوليت دارند بايد همانطور كه رهبر انقلاب تاكيد فرمودند بدون شعارزدگي به روح و علل پديد آورنده اين روز بزرگ بپردازند زيرا اين روز يكي از پراهميت ترين روزهاي تاريخ انقلاب محسوب مي شود .
نيك روش در ادامه سخنان خود اظهار داشت: براي فهم چگونگي به وقوع پيوستن نهم دي بايد كمي به ريشه ها و علل به وجود آورنده آن پرداخت؛ توجه به اين نكته لازم است كه نبرد ميان حق و باطل از آدم تا خاتم هميشه خواهد بود و اين به اشكال و انواع مختلف ظهور و بروز پيدا كرده است اما آنچه كه اينجا مورد بحث ماست توجه به ريشه ها و علل به وجود آوردن ريشه هاي فتنه 88 است كه بايد از سال 57 به جريان شناسي و زمينه هاي ايحاد فتنه در كشور توجه شود .
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق ع- گفت: به طور كل مقابله با اسلام ناب و نظام ولايت فقيه و آرمان ها و انديشه هاي ناب حضرت امام خميني -ره- و رهبر انقلاب نقطه مشترك اين فتنه ها بوده است .
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق ع- با اشاره به فعاليت هاي گروه هاي به اصطلاح روشنفكر و حلقه هاي تئوري ساز جريان تجديدنظر طلب در دوران اصلاحات يادآور شد: همه ما به ياد داريم در آن دوران اين حلقه ها با در اختيار گرفتن رسانه هاي زنجيره اي سعي كردند گفتمان انقلاب اسلامي را تغيير داده و به نوعي مرزبندي هاي انقلاب اسلامي را با دشمنان از ميان بردارند . مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق-ع- با تاكيد بر اينكه هدف اصلي اين جريان تخريب جايگاه ولايت مطلقه فقيه بود، گفت: آنها در اين راه سعي كردند روحانيت را تضعيف كرده و حتي به مراجع عظام تقليد توهين كنند؛ همچنين در اين راه با نشر و ترويج متون ليبرال و سكولار غربي و گسترش مكتب هاي منحرف در داخل كشور آن را مقابل انديشه اسلامي قرار دهند لذا شاهد بوديم در طول 8 سال چه معضلاتي را در عرصه فرهنگي اجتماعي و سياسي و اقتصادي كشور به وجود آوردند .
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق ع- تاكيدكرد: رهبري الهي و مديريت پيامبرگونه رهبر معظم انقلاب موجب شد كه سناريوها و پازل چيده شده دشمن بر هم خورده و آنها در رسيدن به اهدافشان ناكام بمانند و اين در راستاي مفهوم امامت و امت قابل تبيين و تعريف است .
نيك روش در ادامه به موضوع انتخابات 88 اشاره كرد و گفت: انتخابات محل تجلي مشاركت مردم در نظام سياسي و ميزان رضايتمندي از حاكمان است آنها به درستي پيش بيني كرده بودند كه مردم در انتخابات 88 به دليل رضايتمندي از عملكرد نظام مشاركت بالايي خواهند داشت به همين دليل تمام طراحي هاي سال گذشته خودرا متمركز كردند تا در اين انتخابات از آن بهره برداري كنند .
نيك روش با بيان اينكه دشمن در همين راستا و براساس فرمول هاي خود كاملا به طور برنامه ريزي شده سعي كرد از شخصيت هاي نظام كه برخي از آنها سابقه رياست جمهوري، نخست وزيري، رياست مجلس و يا رئيس خبرگان را در كشور دارند را استفاده كنند و آنها را در سناريوي خود به بازي بگيرند، افزود: انحراف و سقوط اين افراد در ابتدا موجب شد بخش عظيمي از مردم در انتخاب مسير دچار اشتباه شوند ولي ما رهبري مقام عظماي ولايت و بصيرت افزايي عمارهاي جامعه ملت به سرعت متوجه مسير درست شدند و هر روز كه از فتنه مي گذشت به شدت كه مي گذشت ماهيت فتنه گران براي مردم آشكار تر شد لذا مي گوييم مردم صفوف خود را از آنها جدا كرده و به صراحت اعلام مي كند كه پايبند به مباني انقلاب و پشتيباني انقلاب اسلامي هستند . وي تاكيد كرد: من معتقدم بايد در خصوص حماسه 9 دي در دانشگاه ها، پايان نامه ها نوشته شود و دانشجويان با پرداختن به لايه هاي پنهان و آشكار اين حماسه بزرگ آن را هر چه بيشتر تبيين كنند؛ بنابراين من به عنوان نماينده يكي از تشكل هاي دانشجويي از همه تشكل ها و بدنه دانشگاه دعوت مي كنم كه در اين حوزه وارد شوند و موضوع 9 دي را در مراكز علمي و پژوهشي مورد بررسي دقيق قرار دهند و نتيجه آن را هم براي مردم خودمان و هم براي ملت هاي منطقه برسانند . اين فعال جريان دانشجويي ولايت فقيه را امتداد راه ائمه اطهار و امام حسين -ع- عنوان كرد و افزود: مردم در 9 دي نشان دادند امام زمان خود را مي شناسند

 



در نشست با مسئولان مطرح شد
مهم ترين دغدغه دانشجويان ايراني اروپا

دانشجويان ايراني بورسيه و غيربورسيه شاغل به تحصيل در كشورهاي اروپايي طي نشستي با مدير كل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم نسبت به مطرح كردن مهم ترين مشكلاتشان در دانشگاههاي خارج از كشور اقدام كردند.
به گزارش مهر، در اين نشست كه از سوي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان اروپا برگزار شده بود، دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاههاي انگلستان، درباره پاره اي از مشكلات خود پس از قطع روابط ايران با انگليس مباحثي را مطرح كردند.
مهم ترين مورد مطرح شده از سوي اين دانشجويان، تأييد مدارك تحصيلي نظير گواهي اشتغال به تحصيل بود كه پيش از قطع رابطه با انگليس و تعطيلي سفارتخانه، اين امور توسط رايزن علمي ايران در انگليس و يا سفارتخانه صورت مي گرفت. از اين رو دانشجويان در خصوص نحوه ارسال اطلاعات و مدارك تحصيلي با توجه به شرايط موجود، سؤالاتي را مطرح كردند.
در اين نشست در رابطه با اين مشكل، مقرر شد دانشجويان مداركي را كه نيازمند تأييديه هستند، به وزارت علوم ارسال كنند تا زماني كه وزارت امور خارجه براي اين منظور تدبيري اتخاذ كند و مرجعي را در نظر بگيرد . همچنين دانشجوياني كه مجبور شده بودند در گذشته پروژه خود را به دليل اينكه مرتبط با ايران بود، تغيير دهند و با شرايط جديد اقدام به گذراندن پروژه هاي مرتبط با ايران كنند، درخواست تمديد دوره را داشتند.راه اندازي شبكه دانشجويي، ساماندهي اداره كل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم، دريافت كمك مالي و وام براي فاصله زماني بين قبولي و قبل از اعزام، راه اندازي دوره هاي مشترك، استفاده از نظرات فارغ التحصيلان نيز بخشي از درخواست هاي دانشجويان اين اتحاديه از وزارت علوم بود.
جدي شدن يادگيري زبان انگليسي براي دانشجوياني كه اعزام مي شوند نيز يكي ديگر از موارد مطرح شده در نشست اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان اروپا بود.

 



متكان در گفت وگو با فارس خبر داد
اختصاص بودجه 17 ميليارد توماني براي ارتقاي كيفيت دانشگاه هاي مناطق محروم

معاون اداري مالي وزارت علوم از اختصاص بودجه 17 ميليارد توماني براي ارتقاي كيفيت دانشگاه هاي مناطق محروم كشور در سال جاري خبر داد.
علي اكبر متكان معاون اداري مالي وزارت علوم در گفت وگو با فارس از اختصاص بودجه 17 ميليارد توماني براي ارتقاي كيفيت دانشگاه هاي مناطق كمتر توسعه يافته در سال جاري خبر داد و گفت: 12 ميليارد تومان اين اعتبار مربوط به حوزه عمراني است.
وي گفت: علاوه بر بودجه هاي متمركز در حوزه هاي فرهنگي ، ورزشي، وزارت علوم به فضاهاي فرهنگي و آموزشي كه دانشگاه هاي كشور 50 درصد از اعتبار آن را پرداخت كرده اند 50 درصد كمك مي كند. معاون مالي اداري وزارت علوم همچنين از تخصيص اعتبار 374 ميليارد توماني براي تجهيز دانشگاه هاي كشور علاوه بر بودجه هاي قبلي خبر داد.

 



درخواست جدا شدن بودجه سازمان امور دانشجويان از وزارت علوم

رييس سازمان امور دانشجويان خواستار جدا شدن بودجه اين سازمان از وزارت علوم شد .
محمود ملاباشي معاون وزير علوم و رئيس سازمان امور دانشجويان در گفت وگو با فارس خواستار جدا شدن بودجه سازمان امور دانشجويان از وزارت علوم شد و گفت: بودجه سازمان امور دانشجويان كه در حال تشكيل است بايد از وزارت علوم جدا شده و رديف مستقلي براي تسهيلات امور دانشجويي به آن اختصاص داده شود .
به گفته وي امور عمراني، تجهيزات و ماشين آلات تربيت بدني، كمك هزينه دانشجويان دوره دكتري خارج و داخل كشور، هزينه هاي مربوط به مشاوره دانشجويان و پيگيري ويژه سلامت جسمي و روحي آنها و تسري اين بخش به دانشجويان دوره كارشناسي ارشد و دكتري از بخش هايي است كه بايد بودجه ويژه به آنها اختصاص يابد .
رئيس سازمان امور دانشجويان خاطرنشان كرد: كمك هزينه و تسهيلات دانشجويان شاهد و ايثارگر و فعاليت هاي ورزشي فوق برنامه دانشجويان از ديگر بخش هاي سازمان امور دانشجويان است كه بايد رديف مستقل بودجه به آنها اختصاص يابد .

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14