(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 دی 1390- شماره 20112

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جليلي در ديدار هيات پارلماني تركيه :
ثمره بيداري اسلامي بايد تقويت حلقه هاي مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي باشد
افتتاح پيشرفته ترين مجتمع توليد شمش فولاد كشور
امضاي دو تفاهمنامه بين وزارت خارجه و معاونت توسعه مديريت و مركز فناوري رياست جمهوري
داود احمدي نژاد: جريان انحرافي و فتنه گران حلقه هاي اقتصادي و فرهنگي مشتركي تشكيل داده اند
همراهي گروه هاي تروريستي با خاتمي در تحريم انتخابات
آيت الله خاتمي : ملت ايران حماسه 9 دي را 12 اسفند بازآفريني مي كند
سردار نقدي: انتخابات مجلس نهم همانند حماسه نهم دي پرشور خواهد بود
واشنگتن پست: ايران در حياط خلوت آمريكا تحريم ها را دور مي زند
دعوت رسمي از شيخ الازهر و راشد الغنوشي براي سفر به ايران
سي.ان.ان: فناوري جديد هسته اي برگ برنده ايران در دور جديد مذاكرات
دهلي نو: مناسبات هند و ايران به ديگر كشورها ارتباطي ندارد
اختصاص 250 ميليارد تومان تسهيلات به صنوف انرژي بر
انعقاد قرارداد حفاري 2حلقه چاه در ميدان مشترك نفتي با قطر



جليلي در ديدار هيات پارلماني تركيه :
ثمره بيداري اسلامي بايد تقويت حلقه هاي مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي باشد

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ديدار رئيس گروه دوستي پارلماني تركيه و فلسطين و هيات همراه با بيان اينكه موضوع فلسطين همچنان موضوع اصلي جهان اسلام است، بر اولويت مبارزه با رژيم غاصب صهيونيستي تاكيد كرد.
به گزارش ايسنا، سعيد جليلي در ديدار «مراد ييليديرم» و هيات همراه با اشاره به تحولات منطقه و موج بيداري اسلامي كه موازنه قوا را به نفع جهان اسلام تغيير داده است، نسبت به دسيسه دشمنان اسلام براي تحت الشعاع قرار دادن فرصت هاي جديد مسلمانان هشدار داد.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي گفت: آزادي فلسطين، آرمان مشترك همه جهان اسلام اعم از عرب، عجم، شيعه و اهل سنت است و حمايت از مقاومت و فلسطين مهم ترين شاخص براي اصالت حركت ها در جهان اسلام است.
جليلي خاطرنشان كرد: بايد تمام ظرفيت هاي حاصل از بيداري اسلامي عليه رژيم صهيونيستي و سياست هاي استكباري آمريكا تجميع شود .
در اين ديدار همچنين رئيس هيات پارلماني تركيه با اشاره به اهميت تقويت روابط با ايران براي دولت و ملت تركيه گفت: اجازه نمي دهيم بيگانگان از ظرفيت تركيه بر ضد جمهوري اسلامي ايران استفاده كنند.

 



با حضور رئيس جمهور انجام شد
افتتاح پيشرفته ترين مجتمع توليد شمش فولاد كشور

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
رئيس جمهور در آيين افتتاح مجتمع فولاد هرمزگان گفت: مردم ايران از جهات گوناگون ممتازند زيرا باهمت بلند و با كار و تلاش و سازندگي توانستند «ما مي توانيم» را به «ما توانستيم تبديل كنند.»
دكتر محمود احمدي نژاد با بيان اينكه مردم انقلابي، مؤمن و پراميد در طول تاريخ در خط نخست مقابله با زياده طلبان و استعمارگران در هرمزگان الگويي نمونه از ملت ايران را نشان دادند، اظهار داشت: هرمزگان ديار استعدادهاي مادي و انساني است كه مردم آن با همت بلند خود سبب تحقق اين هدف بزرگ شدند. وي با بيان اينكه اين مجموعه، مجموعه اي بسيار پيشرفته و خودكار است خاطرنشان كرد: زماني كه گفتيم بايد به ظرفيت توليد 20ميليون تن فولاد در كشور برسيم برخي ها جبهه گرفتند كه اين كار ناشدني است اما با همت و تلاش متخصصان ايراني ايجاد شد.
وي همچنين به ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس در غرب بندرعباس اشاره كرد و افزود: در صورت فعال شدن تمام فازهاي پالايشگاه ستاره خليج فارس، ايران به يكي از صادركنندگان عمده بنزين تبديل مي شود.
احمدي نژاد با بيان ا ينكه فولاد هرمزگان بايد در ابعاد مختلف براي صنايع الگو باشد، اظهار داشت: در اين پروژه 1400ميليارد تومان سرمايه گذاري شده است كه به پول امروز ارزش اين سرمايه گذاري به حدود 2000ميليارد تومان مي رسد.
وي با بيان اينكه من اصرار دارم تمام توجهات و انديشه ها متمركز بر ساختن ايران شود گفت: زمان به سرعت در حال گذر است و بايد توجه كرد كه ديگران به خاطر ما صبر نمي كنند و دلشان براي ما نمي سوزد و اگر بتوانند جلوي پيشرفت ما را نيز مي گيرند.
رئيس جمهور ادامه داد: ايران كشوري ثروتمند و باظرفيت است و بر اين عقيده ايم وجود بيكاري و فقر با اين همه ظرفيت و سرمايه قابل قبول نيست كه اين امر البته به اجراي نادرست عدالت نيز بازمي گردد.
وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين مراسم ابراز داشت: زمينه هاي لازم براي ايجاد ظرفيت توليد 12ميليون تن فولاد انجام شده كه حدود سه ميليون تن آن عملي شده است.
مهدي غضنفري اضافه كرد: با حمايت هاي دولت نهم و دهم در زمينه توليد فولاد و آلومينيوم حدود شش واحد فولادي و دو واحد توليد آلومينيوم در منطقه ويژه صنعتي و معدني خليج فارس مهيا شده است.
وي به ميزان توليد فولاد در كشور اشاره و ابراز داشت: طي 9 ماهه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل توليد فولاد خام با چهار ميليون تن افزايش به بيش از 13ميليون تن رسيده است.
وزير صنعت معدن و تجارت بيان داشت: در زمينه محصولات فولادي نيز حدود يك ميليون تن افزايش توليد داشته ايم به طوري كه از يازده ميليون و 600 هزار تن سال 89 در نه ماهه به 12ميليون و 700 هزار تن در نه ماهه امسال رسيده ايم.
وي ابراز داشت: در حال حاضر هفت كارخانه توليد فولاد در حال واگذاري به بخش خصوصي است كه با استفاده از محل فروش آنها در زمينه طرح هاي جديد فولاد كه به وسيله بخش خصوصي در حال احداث است استفاده مي شود.
وي با اعلام اينكه در سال 83 در رتبه 21 توليد فولاد قرار داشتيم، ابراز داشت: در حال حاضر با شش رده ارتقا به رتبه 15جهاني توليد فولاد رسيده ايم.
وزير صنعت و معدن تجارت گفت: در زمينه مهندسي نيز 85 درصد فرآيند ساخت و نصب به وسيله كارشناسان و مهندسان داخلي انجام مي شود.
گفتني است: در حال حاضر تعداد چهار باب كارخانه فولادسازي (فولاد هرمزگان، فولاد كاوه جنوب، صبا فولاد خليج فارس و مجتمع فولاد جنوب) در منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خليج فارس احداث شده است. ظرفيت مجتمع فولاد هرمزگان براي يك ميليون و 650هزار تن آهن اسفنجي و 5/1ميليون تختال فولادي تعريف شده است. همچنين شركت فولاد هرمزگان تنها توليدكننده تختال عريض به ضخامت 20 تا 25 سانتي متر، عرض 90 تا 200، طول 6 تا 12متر و 46 تن وزن به عنوان سنگين ترين تختال كشور است. ميزان اشتغالزايي مجتمع فولاد هرمزگان برابر با 3 هزار نفر شغل مستقيم و 12 هزار نفر به طور غيرمستقيم اعلام شده است.

 



امضاي دو تفاهمنامه بين وزارت خارجه و معاونت توسعه مديريت و مركز فناوري رياست جمهوري

دو تفاهمنامه بين وزارت امور خارجه و معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور و مركز همكاري هاي فناوري رياست جمهوري امضا شد.
در ادامه همايش سراسري روساي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور روز دوشنبه نشستي در حوزه امور اداري و مالي وزارت امور خارجه با حضور علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ، لطف الله فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور ،ابراهيم عزيزي معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري ، اميري نيا رئيس مركز همكاريهاي فن آوري و نوآوري رياست جمهوري و حوزه معاونت اداري و مالي وزارت امور خارجه برگزار شد.
در اين نشست يك تفاهمنامه بين فروزنده و علي اكبر صالحي امضاء شد. بر اساس اين يادداشت تفاهم وزارت امور خارجه و مديريت توسعه مديريت و نيروي انساني طرفين در راستاي تحقق اهداف دولت در مباحث مديريتي و نيروي انساني در حوزه داخلي و بويژه توسعه همكاري بين كشورمان و كشورهاي خارجي بويژه همسايگان بخصوص در بحث آموزش و تربيت و ارتقاي توانمنديهاي نيروي انساني همكاري خواهند كرد.
در اين جلسه همچنين تفاهمنامه «همكاري در زمينه امور بين المللي و توسعه ديپلماسي فناوري» نيز بين مهندس اميري نيا رئيس مركز همكاري هاي فناوري و نوآوري رياست جمهوري و كمالوندي معاون اداري و مالي وزارت امور خارجه نيز به امضاء رسيد.

 



داود احمدي نژاد: جريان انحرافي و فتنه گران حلقه هاي اقتصادي و فرهنگي مشتركي تشكيل داده اند

برادر رئيس جمهور درباره اشتراك فعاليت جريان انحرافي و فتنه گران گفت: اين دو گروه حلقه هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي جداگانه اي از حلقه هاي اصلي نظام درست كرده و در همه اين حوزه ها به راهبرد مشتركي رسيده اند.
«داود احمدي نژاد» در گفت وگو با مهر درباره برخي اخبار مبني بر اشتراك فعاليت گروه انحرافي با فتنه گران در انتخابات آينده گفت: اين دو جريان سياسي حلقه هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي جداگانه اي از حلقه هاي اصلي نظام درست كرده اند.
رئيس سابق دفتر بازرسي رئيس جمهور ادامه داد: راهبرد مشترك اين دو فرقه سياسي فراتر از انتخابات مجلس نهم طراحي شده و هدف آنها مقابله و تضعيف ساختارها و اركان اصلي نظام جمهوري اسلامي در كوتاه مدت است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه عدم ارائه فهرست كانديداها از سوي اصلاح طلبان مي تواند ارتباطي با فعاليت مشترك آنها با گروه انحرافي داشته باشد گفت: عدم ارائه ليست از سوي اصلاح طلبان به اين علت است كه آنها جايگاه خود را در عرصه اجتماعي از دست داده اند.
رئيس سابق دفتر بازرسي رياست جمهوري افزود: با توجه به عملكرد اين جريان سياسي در حوادث پس از انتخابات سال 88 و ايجاد فتنه دليلي وجود ندارد كه اصلاح طلبان در قالب يك فهرست مشخص وارد انتخابات شوند و خود را در معرض قضاوت واقعي مردم قرار دهند.

 



همراهي گروه هاي تروريستي با خاتمي در تحريم انتخابات

به دنبال تحريم انتخابات از سوي برخي چهره هاي اصلاح طلب و فتنه گران، گروهك هاي تروريستي منافقين و پژاك نيز خواستار عدم حضور مردم در انتخابات شدند.
گروهك تروريستي پژاك در بيانيه اي مردم را به تحريم نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي ايران فرا خواند. اين گروهك در اين بيانيه كه در پايگاه اينترنتي «روژهلات» منتشر شده است، اعلام كرد حزب زندگي آزاد كردستان (گروهك تروريستي پژاك) با توجه به حساسيت و حس مسئوليتي كه نسبت به سرنوشت ملت خود دارد، انتخابات اين دوره مجلس ايران را تحريم مي كند. بر همين اساس، اين حزب از تمام خلق هاي ايران و به ويژه خلق كرد نيز مي خواهد در انتخابات شركت نكنند و به هيچ وجه پاي صندوق هاي راي نروند و اينگونه نارضايتي دموكراتيك خود را به جمهوري اسلامي ايران نشان دهند.
گروهك تروريستي پژاك در بيانيه خود همچنين ذكر كرده است از دولتي مسئول انتظار مي رفت با توجه به اوضاع سياسي حاكم بر منطقه و مواجه با بحراني چنين عميق، دست كم حسن نيت خود را براي حل مسائل نشان مي داد و در همين راستا فضاي (سياسي و اجتماعي) را مقداري باز مي كرد اما متاسفانه جمهوري اسلامي تا به امروز چنين كاري را انجام نداده است.
سران فتنه، جريان ضدانقلاب و منافقين نيز حضور در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را تحريم كرده اند.

 



آيت الله خاتمي : ملت ايران حماسه 9 دي را 12 اسفند بازآفريني مي كند

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به در پيش بودن انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي گفت : ملت هميشه در صحنه ايران حماسه 9 دي را دوازدهم اسفند ماه بازآفريني خواهد كرد.
آيت الله سيد احمد خاتمي كه به منظور بازديد از رزمايش ولايت 90 به منطقه عمومي برگزاري اين رزمايش سفر كرده است روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: حضور در پاي صندوق هاي راي بيعت مجدد با نظام اسلامي است.
آيت الله خاتمي افزود : هر كسي كه پاي صندوق راي حاضر شود و يك راي به صندوق بياندازد در حقيقت راي ديگري به جمهوري اسلامي ايران داده است.
وي افزود: طي 32 سال عمر انقلاب اسلامي ما بركات فراواني از اين حضورها ديده ايم اما در بين دوره هاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي اين دوره از حساسيت ويژه اي برخوردار است.
آيت الله خاتمي افزود : در اين دوره دنياي استكبار با جريان فتنه هم صدا و هم هدف بوده و به دنبال آن هستند كه فضاي انتخاباتي سرد باشد و تعداد كمتري پاي صندوق هاي راي بيايند لذا در غرب تعبير قهر كردن و يا تحريم مي كنند.
امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه انتخابات به اعتقاد من به سوي دو قطبي شدن مي رود افزود: در يك جبهه انقلاب و در جبهه ديگر ضد انقلاب قرار دارد.
آيت الله خاتمي افزود : تحليل بنده اين است كه به فضل خدا انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي باشكوه ترين انتخابات از نظر حضور خواهد بود زيرا مردم به انقلاب وفادارند و وقتي مي بينند كساني جريان ضد انقلاب را دنبال مي كنند در مقابل آنها مي ايستند.

 



سردار نقدي: انتخابات مجلس نهم همانند حماسه نهم دي پرشور خواهد بود

رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: ملت ما از 12اسفندماه، حماسه اي ماندگار مي سازد و با حضوري شكوهمند، پاسخ ياوه گويي ها و تحريم هاي دشمنان را خواهد داد.
به گزارش مهر، سرتيپ بسيجي «محمدرضا نقدي» در مجمع عالي بسيج پيشكسوتان جهاد و شهادت سراسر كشور كه در محل سالن 5 آذر سازمان بسيج مستضعفين، برگزار شد، ضمن تاكيد بر اهميت بسيار بالاي نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، گفت: يقينا با همت ملت عزيز ايران نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، همچون حماسه نهم دي ماه پرشور برگزار خواهد شد و ملت، پاسخي دندان شكن به ياوه گويي ها و تحريم هاي مستكبران مي دهند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اين مطلب كه سه رسالت مهم در خصوص انتخابات بر دوش دلسوزان انقلاب اسلامي است، خاطرنشان كرد: اولين رسالت ما، ترغيب همه براي حضور پرشور و فعال در صحنه انتخابات و تعيين سرنوشت كشور است به گونه اي كه هيچكس در اين فرآيند مهم غايب نباشد.
وي ضمن اشاره به تهديدات دشمنان و با تاكيد بر اين مطلب كه حضور مردم در انتخابات و وحدت بين آحاد ملت از جمله اساسي ترين عوامل حراست از امنيت ملي است، افزود: جمهوري اسلامي كه قدرتي شكست ناپذير در همه زمينه هاست به كنار، اما آمريكا حتي جرئت حمله به يك كشور ضعيف اما متحد و يكپارچه را ندارد. رفتار آمريكايي ها از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون نشان مي دهد كه آمريكايي ها فقط شكاف هاي اجتماعي موجود در كشورها را نشانه گرفته اند و حتي يك بار هم جرئت حمله به يك كشور متحد و يكپارچه را نداشته اند كه اين مسئله، اهميت وحدت و حضور مردم در صحنه به منظور حفظ امنيت كشور و مقابله با تهديدات را نشان مي دهد.

 



واشنگتن پست: ايران در حياط خلوت آمريكا تحريم ها را دور مي زند

يك روزنامه آمريكايي در گزارشي با اشاره به نفوذ ايران در آمريكاي لاتين اعلام كرد كه تهران با توسعه روابط با كشورهاي اين منطقه تحريم هاي آمريكا را دور مي زند.
به گزارش روزنامه آمريكايي «واشنگتن پست»، ايران در حال افزايش نفوذ خود در آمريكاي لاتين است و اين موضوعي است كه كارشناسان آمريكايي معتقدند با هدف دور زدن تحريم هاي جهاني و دسترسي به بازارهاي جديد و مواد خام صورت مي گيرد.
در اين گزارش آمده است كه در شرايطي كه آمريكا و اروپا به دنبال اعمال فشارهاي بيشتر عليه ايران هستند، «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهور ايران به زودي سفري را به چهار كشور آمريكاي لاتين و مركزي انجام مي دهد و اين سفر مي تواند زمينه ساز گسترش مناسبات تهران با اين كشورها باشد. همچنين افزايش حضور ايران در اين منطقه به آن معنا است كه حياط خلوت آمريكا عرصه حضور سياسي، اقتصادي و نظامي ايران خواهد بود.
براساس اين گزارش، سفر احمدي نژاد در حالي انجام مي شود كه چندي پيش گزارش هايي درباره تصميم تهران براي سرمايه گذاري چند ميليارددلاري در پروژه هاي مشترك از جمله در بخش معدن اكوادور و همچنين صنايع كوچك، پتروشيمي و تسليحات كوچك ونزوئلا منتشر شده بود.
اين روزنامه آمريكايي نوشت كه علاوه بر حضور اقتصادي و سرمايه گذاري در پروژه هاي مشترك، ايران در حال افزايش حضور ديپلماتيك خود در آمريكاي لاتين است.
«رز بتمن» رئيس كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريكا در اين مورد گفت: ايران به مدت چندين سال تلاش كرد تا نفوذ خود را در آمريكاي لاتين گسترش دهد و توانست با كشورهاي ضد آمريكايي ارتباط برقرار كند.
اين روزنامه در ادامه به گزارش رسانه هاي ايراني در مورد ارتباط تهران با آمريكاي لاتين اشاره كرد و نوشت كه اهميت سفر احمدي نژاد به آمريكاي لاتين و مركزي را مي توان در گزارش شبكه خبري پرس تي وي مشاهده كرد كه اعلام كرد، افزايش همكاري ها با كشورهاي آمريكاي لاتين جزو اولويت هاي جمهوري اسلامي ايران است.

 



دبير مجمع جهاني اهل بيت(ع) خبر داد
دعوت رسمي از شيخ الازهر و راشد الغنوشي براي سفر به ايران

دبير مجمع جهاني اهل بيت(ع) گفت: از «احمد الطيب» شيخ الازهر و «راشد الغنوشي» رئيس حزب حاكم تونس براي سفر به ايران دعوت كرده ام و منتظر پاسخ آنها در اينباره هستيم.
به گزارش فارس، حجت الاسلام محمدحسين اختري درنشست مطبوعاتي ديروز با اشاره به برگزاري پنجمين مجمع عمومي مجمع جهاني اهل بيت(ع) در شهريور ماه گذشته به برخي از مهمترين دستاوردهاي اين مجمع اشاره كرد و گفت: ايجاد كميته نجات و اقداماتي در برخي از كشورها در حمايت از اتباع اهل بيت(ع) از مهمترين دستاوردها بود.
وي همچنين با اشاره به دشمني ها عليه اسلام، دشمنان اسلام را به دشمنان آگاه و عنود و دشمنان ناآگاه تقسيم كرد و افزود: در دهه اخير حركت هاي ضداسلامي شديدي در جهان رخ داده و به پيشوايان مسلمانان از جمله حضرت رسول(ص) توهين هاي زيادي شده است.
اختري تاكيد كرد: با اين حملات و وضعيت جهاني امروز بايد فعاليت هاي تبليغي و روشنگرانه خود را بيشتر و اسلام را بهتر معرفي كنيم و در اين راه بايد از زبان مخاطب و با بيان مورد فهم او تبليغ نمود و منابع را به زبان هاي گوناگون ترجمه كرد.
وي افزود: ما در بخش پژوهشي مجمع جهاني اهل بيت(ع) برخي منابع را به بيش از 40 زبان ترجمه كرده ايم اما بايد زبان هاي بيشتري را پوشش دهيم و روي آنها سرمايه گذاري كنيم.
دبير مجمع جهاني اهل بيت(ع) يكي از وظايف اين مجمع را ساماندهي وضعيت پيروان اهل بيت(ع) در جهان عنوان كرد و گفت: ما به پيروان اهل بيت(ع) در كشورهاي مختلف توصيه كرده ايم كه تشكل ايجاد كنند و در سيستمي با هم مرتبط و متصل باشند و از حقوق كامل شهروندي خود در كشورهاي مختلف بهره ببرند.
اختري ادامه داد: الان در بيش از 50 كشور تشكل هاي رسمي به عنوان موسسات اهل بيتي ثبت شده اند كه از آنها حمايت مي كنيم و البته به مجامع محلي توصيه كرديم كه فدراسيون هاي منطقه اي تشكيل دهند تا بتوانند در مجامع حقوقي حضور قوي تري داشته باشند.
حجت الاسلام اختري يكي ديگر از وظايف مجمع متبوعش را حمايت و دفاع از 5.1 ميليارد مسلمان در 56 كشور دانست و تصريح كرد: مسلمانان در سطح جهان از كمترين حقوق و مزايا در جوامع بين المللي برخوردارند و الان در سازمان ملل كشورها هستند و جايگاهي براي اسلام و مسلمانان وجود ندارد.
دبير مجمع جهاني اهل بيت(ع) يكي ديگر از فعاليت هاي مجمع را حمايت از محرومان و مستمندان پيرو اهل بيت(ع) و مسلمان دانست و گفت: ما در زلزله هائيتي، سونامي اندونزي، سيل پاكستان و قحطي سومالي حضور داشتيم و كمك رساني كرديم.
اختري تبيين مباني و مواضع اسلامي و شيعي را از ديگر وظايف مجمع جهاني اهل بيت(ع) برشمرد و تاكيد كرد: مبناي ما در اين بحث گفت وگوي عقيدتي، اجتماعي و علمي است و با واتيكان، ارتدوكس ها گفت وگوهايي داريم و آماده برگزاري نشست هايي با آنها در زمينه هاي مختلف هستيم.
وي افزود: همچنين در حال تلاش براي ايجاد كرسي هاي شيعه شناسي و اسلام شناسي در دانشگاه ها هستيم كه البته برنامه هاي ما مبتني بر كارهاي مردمي و گروه هاي مردم نهاد است.
حجت الاسلام اختري همچنين از حضور گسترده مجمع جهاني اهل بيت در فضاهاي مجازي و اطلاع رساني خبر داد و درباره فعاليت هاي خبرگزاري ابنا وابسته به اين مجمع گفت: به دنبال افزايش زبان هاي اين خبرگزاري و ايجاد دفاتر خارجي بيشتر هستيم.
وي افزود: خبرگزاري ابنا در قضيه بحرين فعاليت خوبي داشت و در حمايت از مردم بحرين گام هاي خوبي برداشت و اطلاع رساني خوبي انجام داد.
حجت الاسلام اختري در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره اقدامات مجمع جهاني اهل بيت(ع) در حمايت از شيعيان آذربايجان كه تحت فشار قرار دارند و مساجد آنها تخريب و يا بسته شده و ممنوعيت حجاب اجرا شده است، گفت: غير از پشتيباني فرهنگي از قبيل ارسال كتاب، قرآن و نهج البلاغه درباره مباحث سياسي در نامه ها و بيانيه هايي نصيحت ها و پيشنهاداتي به رهبران آذربايجان كرديم كه به خواسته مردمشان احترام بگذارند.
وي افزود: البته ما در امور كشورها دخالت نمي كنيم و كار سياسي به آن معنا نمي كنيم و تا آنجا كه مي توانيم سياستمداران كشورها را نصيحت و توصيه مي كنيم.
دبير مجمع جهاني اهل بيت درباره وضعيت شيعيان در مصر و حمله به آنان بويژه در روز عاشورا و اقدامات مجمع، گفت: شيعيان مصر در اجلاس هاي ما حضور داشتند و داراي سابقه طولاني تاريخي هستند و ما با آنها در ارتباط بوده و هستيم.
وي افزود: حمله به شيعيان در مصر توسط گروه هايي است كه در كشورهاي ديگر نيز ديده مي شود اما ممانعت از فعاليت شيعيان نمي شود البته بايد بگويم هنوز قانون اساسي مصر تغيير نكرده است و محدوديت هايي ممكن است براي شيعيان وجود داشته باشد.
اختري همچنين در پاسخ به سوالي درباره دعوت رسمي از شيخ الازهر گفت: بنده نامه اي به شيخ الازهر نوشتم و از ايشان براي سفر به ايران دعوت كردم و منتظر پاسخ هستيم.همچنين پس از انتخابات تونس به راشد الغنوشي نامه اي نوشتم و انتخابش را تبريك گفتم و از او براي سفر به ايران دعوت كردم كه ايشان هم پاسخ دادند و سفرشان را به زمان مناسب موكول كردند.
دبير مجمع جهاني اهل بيت همچنين در پاسخ به سوالي درباره حضور تكفيري ها در سوريه، گفت: اساسا تكفيري ها تربيت شده آمريكا و برخي كشورهاي عربي هستند و در افغانستان، پاكستان، عراق و امروز در سوريه اقدامات تروريستي انجام مي دهند.

 



سي.ان.ان: فناوري جديد هسته اي برگ برنده ايران در دور جديد مذاكرات

شبكه تلويزيوني «سي.ان.ان» با اشاره به اعلام توليد ميله سوخت هسته اي از سوي ايران، دست يابي به اين فناوري را امتيازي براي تهران در مذاكرات هسته اي با دولت هاي غربي دانست.
خبرنگار سي.ان.ان در تهران، زمان اعلام اين موفقيت هسته اي از سوي تهران را حائز اهميت خواند و گفت، حدود يك ماه پيش اتحاديه اروپا پيشنهاد از سرگيري مذاكرات را به تهران داد اما ايران تا كنون پاسخي به آن نداده است.
وي گفت، به نظر مي رسد، به محض آنكه ايران ميله سوخت هسته اي را كه براي راكتور تحقيقاتي تهران كاربرد دارد، وارد مدار توليد كند، به اتحاديه اروپا پيام دهد كه آماده از سرگيري مذاكرات است.
ايران قادر خواهد بود از اين موفقيت و پيشرفت در فناوري هسته اي به عنوان يك مزيت و اهرم فشار در مذاكرات جديد هسته اي با اتحاديه اروپا بهره جويد.

 



دهلي نو: مناسبات هند و ايران به ديگر كشورها ارتباطي ندارد

وزير امور خارجه هند گفت: مسائل بين آمريكا و ايران، تأثيري بر مناسبات دهلي نو با تهران ندارد و اين همكاري ها نيز ارتباطي به مناسبات كشورهاي ديگر با ايران ندارد.
اس.ام. كريشنا، طي مصاحبه اي با روزنامه
بيزنس استاندارد،
( Business Standard ) چاپ دهلي نو، درپاسخ به سؤالي در باره تأثير احتمالي دشمني ميان ايران و آمريكا در تنگه هرمز بر روي هند، گفت: اينكه ما مقدار زيادي نفت را از ايران وارد مي كنيم، صحت دارد و به همين جهت، بايد برخي از عوامل را مد نظر داشته باشيم.
وي رابطه بين هند و ايران را تاريخي و بسيار دوستانه توصيف كرده و در پاسخ به سؤالي در باره تلاش هند در جهت جلوگيري از بروز درگيري ميان ايران و آمريكا گفت: صحبت هاي ضروري با ايران صورت مي گيرد.
وزير خارجه هند گفت: ما داراي رابطه طولاني دوجانبه با ايران هستيم كه عاري از تشنج و نگراني بوده است و ايران 40 درصد از نفت مورد نياز ما را تأمين مي كند. اين مهمترين دليل ما براي تلاش در جهت حفظ روابط گرم با ايران و فعاليت در جهت بهبود آنها در آينده است، ولي رابطه ما با ايران به رابطه ايران با يك كشور سوم بستگي ندارد و روابط هند با ايران، هيچ ربطي به روابط كشورهاي ديگر با ايران ندارد.
كريشنا در پاسخ به سووالي در زمينه امكان از سرگيري مذاكرات ميان ايران، پاكستان و هند در باره اجراي طرح خط لوله گاز ايران - پاكستان - هند گفت: عوامل گوناگوني در رابطه با اين خط لوله وجود دارند، ولي ما به فعاليت خود ادامه مي دهيم.
وزير امور خارجه هند همكاري صميمانه ميان كشورهاي ذيربط در اجراي طرح خط لوله گاز ايران - پاكستان - هند را ضروري توصيف كرد و گفت: لازم است كه همه كشورهاي ذيربط در اجراي اين طرح به يكديگر كمك كنند. موضوع واردات مطمئن و بي وقفه را نمي توان به تغييرات حاصله در قيمت ها مشروط ساخت.

 



اختصاص 250 ميليارد تومان تسهيلات به صنوف انرژي بر

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از اختصاص 250 ميليارد تومان اعتبار براي تغيير تجهيزات در صنوف انرژي بر خبر داد.
محمدعلي ضيغمي در گفتگو با مهر با اشاره به اجرايي شدن بسته حمايت از اصناف گفت: براساس بسته حمايتي اصناف در جريان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، 250 ميليارد تومان اعتبار در قالب تسهيلات به صنوف انرژي بر پرداخت خواهد شد كه براين اساس، كار بررسي مدارك ارايه شده از سوي واحدهاي متقاضي در حال انجام است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در واقع اولويت ارايه تسهيلات به صنوف توليدي و در ميان صنوف توليدي، صنوف انرژي بر و نيز صنوف خدماتي كه ميزان استفاده از منابع انرژي در قيمت تمام شده آنها قابل توجه بوده است.
وي تصريح كرد: صنوف واجد شرايط از طريق سايت مخصوصي كه در معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازي شده، اقدام به ثبت نام كرده اند و بررسي هاي لازم براي اولويت بندي آنها در پرداخت تسهيلات در حال انجام است.

 



انعقاد قرارداد حفاري 2حلقه چاه در ميدان مشترك نفتي با قطر

قرارداد 182 ميليون دلاري حفاري دو حلقه چاه توصيفي در لايه مشترك نفتي پارس جنوبي با يكي از شركت هاي پيمانكار ايراني ديروز با حضور وزير نفت در تهران امضا شد.
به گزارش مهر براساس اين قرارداد 40 ماهه بايد 2 حلقه چاه توصيفي به منظور ارزيابي و بررسي پتانسيل توليد از ميدان مشترك نفتي پارس جنوبي حفاري شود كه با حفاري اين چاهها علاوه بر تعيين ميزان ذخيره نفت درجا امكان تدوين طرح جامع توسعه اين ميدان دريايي در خليج فارس فراهم مي شود.
يكي از ويژگي هاي امضاي اين قرارداد انجام عمليات حفاري به طول تقريبي 6 كيلومتر و به صورت افقي در لايه نفتي پارس جنوبي است و پيش بيني مي شود با اجراي اين پروژه امكان جمع آوري اطلاعات و به روزرساني مدلهاي مخزني در اين ميدان مشترك نفتي فراهم شود.
مسئولان شركت ملي نفت ايران پيش بيني مي كنند با جمع آوري اطلاعات جديد و رفع ابهامات موجود در بخشهايي همچون ميزان نفت درجا و پتانسيل بهره وري چاهها امكان برداشت حداكثري نفت را از اين ميدان مشترك فراهم كنند.
هم اكنون با وجود صفر ماندن سهم ايران در برداشت نفت از اين حوزه مشترك هيدروكربوري، شريك قطري همچون فازهاي گازي پارس جنوبي در اين ميدان نفتي هم برداشت قابل توجه نفت خام داشته است.
آمارهاي رسمي نشان مي دهد كه در شرايط فعلي قطر در نيمه مشترك لايه نفتي پارس جنوبي (ميدان الشاهين) به طور متوسط روزانه 450 هزار بشكه نفت خام استخراج مي كند و پيش بيني مي شود تا سال آينده ميلادي با تكميل برخي از مراحل توسعه اي، برداشت اين همسايه از لايه هاي نفتي پارس جنوبي به بيش از 500 هزار بشكه در روز افزايش يابد.
تاكنون توسعه اين ميدان مشترك نفتي ايران با تاخيرهاي متعددي روبرو بوده است و در آخرين اعلام رسمي توسط شركت نفت و گاز پارس قرار بود استخراج نفت تا تابستان سال 1389 آغاز شود، با اين وجود هم اكنون توسعه اين ميدان دريايي با بيشترين تاخير ممكن همراه است.
هدف از اجراي اين طرح توليد روزانه 35 هزار بشكه نفت خام از ناحيه «A» ميدان در فاز نخست و با حفاري 7 حلقه چاه، طراحي، ساخت و نصب سكوي سرچاهي و اجاره و يا خريد شناور چند منظوره FPSO بوده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14