(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 دی 1390- شماره 20112

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ايران بستن تنگه هرمز را تمرين كرد
به رغم تحريم هاي غرب ايران موفق به توليد بومي ميله هاي سوخت هسته اي شد
اسماعيل هنيه اين هفته به تهران مي آيد
رويترز : ايران قدرتش را به رخ دشمنان كشيد
وزير علوم: تهديدهاي اخير آمريكا ناشي از شوك شكار پهپاد است
دو تحليلگر پيشين سيا خطاب به اوباما : يك تحريك در تنگه هرمز اوضاع را از كنترل خارج مي كند
ثبت ملي نقاره زني حرم مطهر امام رضا (ع)
غلامعلي افروز : پيشنهاد رياست دانشگاه آزاد را بررسي مي كنم
درخواست علاوي از ايران براي ايفاي نقش در حل بحران عراق
بازرس سابق سازمان ملل در عراق : آمريكا هرگز توان شكست ايران را ندارد
اخبار ادبي و هنري
ابراز خرسندي عراقي هاي مقيم قم از پايان اشغالگري آمريكا در عراق
رئيس سازمان حج و زيارت: پيگير تردد مجدد زائران عتبات عاليات از مرز خسروي هستيم
معاون وزير نفت: تحريم، باعث توقف توسعه صنعت پتروشيمي نشده است
عضو مجلس خبرگان رهبري: تعامل پيامبر با سلمان نماد مبارزه با نژادپرستي بود
خطابه خواني 30 كودك در گنبد كاووس
اعمال معافيت مالياتي براي كاميون هاي ملكي



در آخرين روز رزمايش و با شليك موفق موشك هاي كروز
 ايران بستن تنگه هرمز را تمرين كرد

سرويس سياسي-
در دهمين روز از رزمايش دريايي ولايت 90، موشك هاي كروز ساحل به درياي «قادر» و كوتاه برد «نصر» با موفقيت شليك شد و به اهداف تعيين شده اصابت كردند.
رزمايش ولايت 90 نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از روز شنبه سوم دي ماه در آب هاي خليج فارس و درياي عمان آغاز شد و امروز سه شنبه با رژه يگان هاي شركت كننده در اين رزمايش به كار خود پايان مي دهد.
روز دوشنبه (ديروز) براي نخستين بار موشك ساحل به درياي برد بلند «قادر» با موفقيت عليه هدف از پيش تعيين شده شليك شد.
سامانه فوق پيشرفته خوداتكاي «قادر» موشكي است كه در بخش رادار، ماهوار، ميزان دقت در انهدام اهداف و ميزان برد و مسافت و نيز مكانيزم هاي هوشمند ضد رهگيري و اختلال در مسير در مقايسه با نسل قبل از خود ارتقا يافته است.
گفتني است؛ موشك قادر كه توسط وزارت دفاع به توليد انبوه رسيده است با برد حدود 200 كيلومتر و قابليت آماده سازي و واكنش سريع مي تواند اهداف دريايي از جمله ناوچه ها و ناوهاي جنگي و اهداف ساحلي دشمن را منهدم كند.
همچنين روز گذشته در رزمايش بزرگ دريايي ولايت 90 موشك ساحل به درياي بردكوتاه «نصر» نيز با موفقيت شليك شد و به هدف اصابت كرد. لازم به ذكر است موشك «نصر» نيز از نوع موشك كروز است كه مي تواند شناورهاي 3 هزار تني را منهدم كند.
ديروز در رزمايش دريايي ولايت 90، براي اولين بار بود كه با ايجاد تغيير در تاكتيك رزم موشك «نصر» كه پيش از آن از روي شناور شليك مي شد، اين سامانه موشكي از ساحل به سمت دريا شليك شد. به گزارش فارس، موشك هوشمند و كروز «نصر» با قرار گرفتن در لايه هاي دفاع ساحلي مي تواند مكمل خوبي براي پدافند ساحلي در كنار سامانه هاي توپخانه اي باشد كه قابليت انهدام شناورهاي نفوذكننده به آب هاي ساحلي جمهوري اسلامي را خواهد داشت.
همچنين ديروز موشك سطح به سطح نور از روي ناوشكن موشك انداز نقدي شليك و با موفقيت به هدف اصابت كرد.
خاطرنشان مي شود همزمان با برگزاري رزمايش بزرگ نيروي دريايي ارتش در آب هاي جنوب، جمعي از فرماندهان عاليرتبه نيروهاي مسلح از جمله سرلشكر محمد باقري معاون عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح با حضور در منطقه عمومي رزمايش از نزديك شاهد برگزاري مراحل مختلف آن بودند.
همچنين؛ امير عبدالرحيم موسوي جانشين فرمانده كل ارتش، سردار علي شادماني از فرماندهان ستاد كل نيروهاي مسلح، امير هاشمي معاون عمليات كل ارتش، امير سلامي جانشين معاونت عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح، امير اميري معاون جهاد و خودكفايي كل ارتش، محمد اسلامي معاون امور صنعتي و تحقيقاتي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و جمعي از فرماندهان عاليرتبه ستاد كل نيروهاي مسلح، سپاه و ارتش از جمله فرماندهان حاضر در منطقه رزمايش بودند.
همچنين روز گذشته جمعي از ناظران بين المللي از كشورهاي دوست و همسايه از نزديك شاهد برگزاري مراحل مختلف رزمايش بزرگ نيروي دريايي ارتش كشورمان بودند. در همين حال، سرتيپ سيدعبدالرحيم موسوي جانشين فرمانده كل ارتش در سخناني با بيان اينكه «رزمايش ولايت 90 بالاتر از راضي كننده بود»، تصريح كرد: دشمنان بايد باور كنند كه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، يك قدرت دريايي است اما اين قدرت تنها براي متجاوزان و مستكبران هراس آور است اما براي كساني كه به حق خود قانع هستند حامل پيام صلح و دوستي است.
موسوي، روحيه و اراده قوي نيروي انساني، تاكتيك هاي بكار رفته، انسجام بين نيروهاي مختلف نظير قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء و نيروي هوايي ارتش و نيز تجهيزات به كار گرفته شده در رزمايش ولايت 90 را از جمله نقاط قوت آن عنوان كرد.
وي، معنويت را برگ برنده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي دانست و اظهار كرد: در بخش نيروي انساني و از نظر روحيه و اراده، به اين رزمايش نمره 100 مي دهيم و بخش تاكتيك ها و پشتيباني اين رزمايش نيز در سطح عالي بود ولي در بخش تجهيزات، نمره آن را 90 ارزيابي مي كنيم، چرا كه براي خودمان سخت گيري مي كنيم و انتظار بيشتري از خود داريم.
كنترل درياي عمان
و اقيانوس هند
سخنگوي رزمايش ولايت90 نيز در ارزيابي اين رزمايش تاكيد كرد كه سامانه هايي كه در رزمايش آزمايش شدند كليه توقعات و نيازمندي هاي ما را برآورده كردند.
امير دريادار «سيدمحمود موسوي»، شامگاه يكشنبه در گفت وگوي اختصاصي با شبكه خبري العالم گفت: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، با برگزاري رزمايش بزرگ دريايي ولايت در وسعتي بسيار گسترده و با استفاده از تنوع و تعدد يگان هاي موجود در سازمان رزم خود، نشان داد كه توانمندي و قابليت كنترل درياي عمان و شمال اقيانوس هند را دارد. وي افزود: بي گمان، زماني كه ما بتوانيم كنترل لازم را بر محدوده اي به اين وسعت با گستردگي خاص و ويژه داشته باشيم، اعمال كنترل بر يك آبراه به مراتب از نظر وسعت كوچك تر، كاري سهل تر و آسان تر خواهد بود و نيازمند سازمان و تجهيزاتي به مراتب كمتر از تجهيزات و يگان هايي خواهد بود كه در اين رزمايش به كار گرفتيم.
سخنگوي رزمايش بزرگ دريايي «ولايت 90» تاكيد كرد: زماني كه ما بتوانيم سازمان به كار گرفته در رزمايش بزرگ دريايي ولايت را مديريت و هدايت كنيم و محدوده اي با چنين وسعت را تحت كنترل عملياتي و اشراف اطلاعاتي خود در بياوريم، انجام اين كار در محدوده اي كوچك تر يقينا كار ساده تري خواهد بود. دريادار موسوي اظهار داشت: با توجه به موقعيت استراتژيك جمهوري اسلامي ايران در تنگه هرمز، هرآنچه كه سياستمداران ميهن اسلامي در اين خصوص تصميم بگيرند توانايي اجرايي شدن آن در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران وجود خواهد داشت و انجام اين رزمايش بزرگ دريايي بيانگر اين قابليت و توانمندي است. دريادار موسوي ادامه داد: يقينا ما به دنبال برقراري و ايجاد امنيتي مستمر و مداوم و مطمئن براي منطقه راهبردي خليج هميشه فارس و تنگه هرمز هستيم و اين مشروط به اين است كه منافع و حقوق مسلم جمهوري اسلامي ايران در اين تنگه راهبردي در اولويت قرار گيرد. چنانچه، به هر دليلي، منافع ميهن اسلامي ما در اين آبراه استراتژيك خدشه دار شود و تدابير دفاعي لازم در اين خصوص به نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از طريق سلسله مراتب ابلاغ شود، آمادگي انجام تدابير ابلاغي به طور كامل و در حداقل زمان ممكن در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران وجود دارد. دريادار موسوي درباره هشدارهاي آمريكا در خصوص بسته شدن تنگه هرمز و ايجاد موانع احتمالي براي اين موضوع گفت: همان گونه كه فرماندهي معظم كل قوا فرمودند، اين قابليت در جمهوري اسلامي ايران وجود دارد كه در صورت نياز، تهديد را با تهديد و هشدار را با هشدار پاسخ دهد. وي افزود: برگزاري رزمايش بزرگ دريايي ولايت و حضور نيروهاي گسترده در اين رزمايش بيانگر اين است كه اين قابليت و توانمندي براي نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران وجود دارد. ما معتقديم كه بايد منافع كشورهاي حاشيه خليج هميشه فارس و كشورهاي مجاور تنگه استراتژيك هرمز در اولويت قرار گيرد و چنانچه اين منافع در اولويت اول قرار داده نشود و صرفا برخي از كشورها به دنبال منافع يكجانبه خود باشند، جمهوري اسلامي ايران همان گونه كه تا به حال نشان داده است، به هيچ وجه زير بار زور و تهديد نخواهد رفت و با كليه امكانات و تجهيزات خود در جهت احقاق حقوق مسلم خود در هر نقطه كه لازم باشد گام خواهد برداشت. دريادار موسوي گفت: در رزمايش بزرگ دريايي ولايت بخش زيادي از تجهيزات نوين و جديد، كه در شاخه هاي مختلف توليد و در اختيار نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته بود، به صورت عملي آزمايش شد.
دريادار موسوي در خصوص حضور نيروهاي فرامنطقه اي در منطقه خليج فارس گفت: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده است كه كليه تحركات نيروهاي فرامنطقه اي را در منطقه زير نظر دارد. وي افزود: حضور نيروهاي فرامنطقه اي و آمريكا در آب هاي آزاد و بين المللي برابر عرف و قوانين بين المللي بلامانع است، همانگونه كه حضور نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در ساير آبراه ها و آب هاي بين المللي بلامانع است. دريادار موسوي درباره استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين در نيروي دريايي ارتش گفت: به كارگيري هواپيماهاي بدون سرنشين در سطح نيروهاي مسلح اكثر كشورها به صورت بسيار گسترده و وسيع در حال انجام است و جمهوري اسلامي ايران نيز براي تكميل زنجيره دفاعي اش و به منظور داشتن اشراف اطلاعاتي مورد نياز در سطح منطقه مورد نظر، بهره برداري از انواع هواپيماهاي بدون سرنشين را در دستور كار دارد. دريادار موسوي اظهار داشت: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به اين هواپيماها مجهز است، و از اين هواپيماها به منظور گشت و شناسايي و كنترل آبراه هاي مورد نظر به صورت درياپايه، يعني پرتاب از طريق يگان هاي شناور در دريا، و به صورت ساحل پايه، يعني اعزام از نقاط مورد نظر در سواحل نسبت به انجام گشت و شناسايي منطقه، اقدام مي كند.
دستاوردهاي رزمايش ولايت90
وي درباره مهم ترين دستاوردهاي رزمايش بزرگ ولايت، گفت: از جمله دستاوردهاي اين رزمايش، شبيه سازي ميدان واقعي نبرد براي حضور نيروهاي شركت كننده در اين رزمايش به منظور اجراي تكنيك ها و تاكتيك هاي عملياتي مورد نظر و به كارگيري سازمان رزم در اختيار، جهت ايجاد هماهنگي بيشتر و كسب آمادگي براي حضور در ميادين نبرد واقعي است. دريادار موسوي آزمايش سامانه هاي، تجهيزات، تسليحات و دستگاه هاي نوين و جديد را از ديگر دستاوردهاي رزمايش عنوان كرد و گفت: آزمايش اين تجهيزات در كليه ابعاد شامل سامانه هاي توپخانه، سامانه هاي موشكي، سامانه هاي مخابراتي و ارتباطي، سامانه هاي جنگال، سامانه هاي مراكز كنترل و فرماندهي و ساير تجهيزات بصورت عملي در ميداني واقعي براي ارزيابي ميزان قابليت ها و توانمندي اين تجهيزات كه با ابتكارات و خلاقيت ها و توانمندي هاي موجود در ميهن اسلامي ساخته و تحويل نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران گرديده است، صورت گرفت. موسوي در ادامه، انتقال تجربه و دانش به نيروهاي جوان و تازه وارد به نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و ارتقاي ميزان قابليت ها و توانمندي هاي آن ها براي تقبل مسئوليت هاي سنگين تر در آينده و همچنين ارايه بخشي از قابليت ها و توانمندي هاي موجود در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به هم ميهنان و اعلام آمادگي براي حراست از كشور را بخشي از دستاوردهاي اين رزمايش دانست. وي همچنين تقويت هماهنگي موجود بين نيروهاي متعدد شركت كننده در رزمايش را از ديگر دستاوردها دانست و گفت: انجام كار مشترك بين يگانهاي شناور سطحي، زيرسطحي، پروازي، تيپ هاي تفنگدار و عمليات ويژه، غواصي، مراكز بهداشت و درمان، سامانه هاي موشكي و همچنين همكاري با نيروهاي هوايي و قرارگاه پدافند هوايي، نيازمند تعامل و ارتباط و هماهنگي مناسبي است كه با برگزاري اين رزمايش به دنبال آن بوديم.
قدرت بازدارندگي رزمايش ولايت 90
از سوي ديگر؛ برگزاري مقتدرانه رزمايش دريايي ولايت 90 از سوي ارتش جمهوري اسلامي ايران، اظهارنظر ناظران و كارشناسان خارجي را مبني بر قدرت دريايي كشورمان در پي داشت.
در همين زمينه سرتيپ بازنشسته عباس نصرالله از بيروت، در گفت وگو با شبكه تلويزيوني العالم درباره آزمايش موشكهاي جديد ايران گفت، اين موشكها به علت داشتن توانايي رادارگريزي مي توانند اهداف دشمن را هدف قرار دهند. موشكهاي ايران عامل بازدارنده در برابر حملات دشمن است. مهمترين مسئله در مورد اين موشكها آن است كه ساخت خود ايران است. ايران با تكيه بر پيشرفت علمي و فناوري خود توانايي ساخت چنين سلاحهايي را هماهنگ با توسعه سلاحهاي غربي دارد. آمريكا و غرب هم فناوريهاي رادارگريز و هوشمند را دنبال مي كنند. وي افزود، تنگه هرمز اهميت بسيار زيادي دارد و اين مانورها به همين علت در منطقه حساسي انجام شد. تنگه هرمز را از نظر اهميت راهبردي، نظامي و تجاري مي توان با كانالهاي سوئز و پاناما مقايسه كرد. ايران كه با تحريمها و تهديدات غرب روبروست بر اين تنگه تسلط دارد. هدف از اين مانورها نمايش قدرت و نمايش كارايي سلاحهاي ساخت ايران است. ايران نشان مي دهد كه توانايي ضربه زدن به طرف مقابل را دارد. اين مانورها از نظر ژئوپلتيك تاثيرگذار است.
همچنين «امين حطيط» در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «بي بي سي عربي» از بيروت، درباره رزمايش دريايي ايران و آزمايش موشك ميان برد در اين رزمايش، گفت: عملكرد دفاعي اين موشك دايره بسيار مستحكمي ايجاد خواهد كرد و در واقع گنبدي فولادي در برابر هواپيماها و در عرصه دريايي تشكيل مي دهد. وي گفت: در واقع، اين به اين معناست كه ايران داراي قدرت كامل و كافي براي بستن تنگه هرمز است.
عبدالله الاشعل كانديداي احتمالي رياست جمهوري مصر نيز با اشاره به رزمايش اخير ايران، آن را بيانگر قدرت تهران جهت حاكميت بر نقاط استراتژيك جهان مانند تنگه هرمز دانست.
وي در گفت وگو با فارس افزود: به نظر من برگزاري اين رزمايش ها توسط ايران صرف نظر از آزمودن قدرت خود در منطقه، پيام شفاف روشني براي اسرائيل و آمريكا دارد.

 



به رغم تحريم هاي غرب ايران موفق به توليد بومي ميله هاي سوخت هسته اي شد

ايران اعلام كرد اولين ميله سوخت حاوي اورانيوم طبيعي را در داخل كشور توليد كرده است.
سازمان انرژي اتمي ايران روز يكشنبه 11 دي 1390 (اول ژانويه 2011) براي نخستين بار رسما اين خبر را اعلام كرد.
در بيانيه سازمان انرژي اتمي آمده است:نمونه ساخته شده پس از گذراندن كليه آزمايش هاي فيزيكي و ابعادي به منظور بررسي عملكرد در شرايط عملياتي به داخل قلب راكتور تحقيقاتي تهران منتقل گرديد.
اين بيانيه ادامه مي دهد: اين ميله سوخت كه تاكنون 1500 مگاوات ساعت پرتودهي شده، مراحل آزمون نوتروني به لحاظ ميزان راكتيويته و عدم نشت مواد هسته اي را در مراحل اوليه در قدرت هاي مختلف راكتور با موفقيت طي نموده و در حال حاضر جهت بررسي در شرايط طولاني مدت در قلب راكتور تحقيقاتي تهران پرتودهي مي شود.
در پايان بيانيه سازمان انرژي اتمي ايران آمده است: متخصصين هسته اي كشور توانسته اند با استفاده از راكتور تحقيقاتي تهران علاوه بر تامين راديوداروهاي مورد نياز كشور در سال هاي گذشته و خنثي نمودن تحريم هاي غيرانساني غرب عليه بيماران خاص، براي اولين بار از اين راكتور براي آزمايش سوخت استفاده نمايند.
كارشناسان گفتند بيانيه سازمان انرژي اتمي حاوي دو نكته مهم است: اول اينكه ايران براي اولين بار موفق شده فناوري نورد اورانيوم در قالب ميله هاي سوخت حاوي غلاف زيركونيوم را به دست آورد و عملياتي كند. اين فناوري است كه فقط در اختيار حدود 5 كشور جهان قرار دارد.
دوم ايران موفق شده براي نخستين بار از راكتور تحقيقاتي تهران به عنوان محلي براي آزمايش ميله هاي سوخت استفاده كند. اين راكتور پيش از اين فقط براي توليد راديو ايزوتوپ مورد استفاده قرار گرفته بود.

 



معاون نخست وزير فلسطين خبر داد
اسماعيل هنيه اين هفته به تهران مي آيد

معاون اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت منتخب فلسطين از سفر وي به تهران در هفته جاري خبر داد.
«محمد عوض» كه وزير خارجه دولت هنيه نيز هست، در گفت وگو با فارس گفت: هنيه در چارچوب سفر دوره اي خود به كشورهاي عربي و اسلامي به تهران نيز سفر خواهد كرد.
عوض تصريح كرد كه زمان دقيق سفر هنيه به تهران مشخص نيست اما در هفته جاري صورت خواهد گرفت.
اين مقام مسئول دولت هنيه افزود كه سفر هنيه به تهران در راستاي همكاري موجود بين دولت منتخب فلسطين با نظام جمهوري اسلامي ايران است و هدف از اين سفر تاكيد دوباره بر ضرورت حمايت از قضيه فلسطين و تلاش براي حل بسياري از مسائل مربوط به نوار غزه است كه به حمايت زيادي بويژه در خصوص پرونده بازسازي غزه نياز دارد.

 



بازتاب آزمايش موشك دوربرد درخليج فارس
رويترز : ايران قدرتش را به رخ دشمنان كشيد

اقدام ايران در آزمايش موشك دوربرد در آبهاي خليج هميشه فارس بازتاب گسترده اي در رسانه هاي جهان داشته به طوري كه دوشنبه اغلب رسانه هاي غربي با آب و تاب فراوان به پوشش و تحليل آن پرداخته اند.
به گزارش مهر، رويترز در اين باره مي نويسد : امروز ايران از آزمايش دو موشك دوربرد جديد در خليج فارس خبر داد.
اين خبرگزاري در ادامه مي نويسد : ايران با اين كار قدرت خود را به رخ ديگران كشيد و اعلام كرد درصورتي كه هدف حمله قرار گيرد مي تواند پايگاه هاي اسرائيل و آمريكا را در منطقه هدف قرار دهد.
شبكه خبري يورونيوز نيز با پوشش اين خبر از قدرت ايران درآزمايش اين دو موشك خبر داد.
شبكه خبري سي ان ان آمريكا نيز در گزارشي اعلام كرد : ايران در آخرين روز از رزمايش دريايي خود در خليج فارس دو موشك دوربرد زمين به دريا را آزمايش كرد.
روزنامه واشنگتن پست نيز با پرداختن به اين موضوع نوشت : ايران در روزهاي اخير خبرهاي متعددي را از موفقيت خود از آزمايش موشك گرفته تا توليد سوخت هسته اي مخابره كرده است. اين اخبار علاوه بر آنكه افزايش توانايي هاي ايران را به تصوير مي كشد سبب افزايش دشمني آمريكا و متحدانش با تهران نيز مي شود.
روزنامه شيكاگوتريبون نيز از موفقيت ايران در آزمايش موشكهاي دوربرد در خليج فارس خبر داد و نوشت : ايران با اين اقدام قدرت نظامي خود را به كشورهاي ديگر نشان داد و اعلام كرد مي تواند پايگاه هاي آمريكا و اسرائيل را هدف قرار دهد.
ام اس ان بي سي نيز در مطلبي نوشت : ايران در رزمايش دريايي خود كه از هفته گذشته در خليج فارس آغاز شده چند نوع موشك آزمايش كرد كه آخرين مورد آن دو موشك دوربرد زمين به دريا بود.
بر اساس گزارش اين رسانه، آزمايش موفقيت آميز اين موشكها نشان مي دهد كه قدرت ايران در بخش نظامي در حال افزايش است و درصورتي كه آمريكا يا اسرائيل به ايران حمله كنند، اين كشور نيز مي تواند پايگاه هاي آمريكا و اسرائيل را هدف قرار دهد.

 



آمادگي جامعه دانشگاهي براي بررسي فناوري RQ-170
وزير علوم: تهديدهاي اخير آمريكا ناشي از شوك شكار پهپاد است

وزير علوم، تحقيقات و فناوري از برگزاري جلساتي با وزير دفاع به منظور بررسي تكنولوژي هواپيماي پيشرفته جاسوسي آمريكا توسط دانشگاهيان كشور خبر داد.
«كامران دانشجو» با اشاره به نامه اخير خود به سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح مبني بر آمادگي دانشگاه ها براي بررسي پهپاد جاسوسي آمريكا گفت: طي نامه اي به وزير دفاع از نيروهاي مسلح كشور به دليل دستيابي به پهپاد جاسوسي آمريكا تشكر كردم و شك نكنيد اين رويداد آخرين خفت وخواري آمريكا نخواهد بود.
وي افزود: نظام آمريكا نمي تواند پايه اي داشته باشد و از درون با مشكلاتي روبروست. نظامي كه براساس سلطه باشد، پايان كار آن نابودي است.
دانشجو خاطرنشان كرد: نظامي كه براساس كرامت انساني نباشد، نمي تواند براي انسان ها مقبول باشد. پس از دستيابي ايران به پهپاد جاسوسي آمريكا، دولتمردان اين كشور دست به تهديداتي زدند كه نشان دهنده ناراحتي عميق آنهاست.
وزير علوم تصريح كرد: آمريكا با اقداماتي كه پس از دستيابي ايران به پهپاد جاسوسي اين كشور انجام داد، نشان داد هنوز درباره از دست دادن اين هواپيماي بدون سرنشين خود گيج است.
وي در ادامه گفت: طي صحبت هايي كه با روساي دانشگاه ها داشتيم، به اين نتيجه رسيديم كه جامعه دانشگاهي آمادگي دارد به بررسي پهپاد جاسوسي آمريكا بپردازد.
دانشجو تاكيد كرد: درباره همكاري هايي كه جامعه دانشگاهي مي تواند با نيروهاي مسلح كشورمان در بررسي پهپاد جاسوسي آمريكا داشته باشد، جلساتي با وزير دفاع داشتيم و اگر به جمع بندي نهايي برسيم آماده همكاري با نيروهاي مسلح هستيم.

 



دو تحليلگر پيشين سيا خطاب به اوباما : يك تحريك در تنگه هرمز اوضاع را از كنترل خارج مي كند

دو تن از تحليلگران پيشين سيا در مقاله اي ضمن اشاره به اينكه تلاش هاي آمريكا براي يافتن شواهد درباره برنامه فعال تسليحات هسته اي در ايران بي نتيجه بوده است، هشدار دادند كه يك تحريك در تنگه هرمز اوضاع را از كنترل خارج مي كند .
ري مك گاورن و اليزابت مور، دو تحليلگر پيشين آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در مقاله اي كه در مجله خبري تحقيقي آنلاين «كانسرتيوم نيوز» منتشر شد از باراك اوباما ـ رئيس جمهور آمريكا ـ خواستند تبليغاتي را كه به جنگ با ايران دامن مي زند، متوقف كند .
آنان با تاكيد بر اينكه اوضاع در خليج فارس بسيار متزلزل است، خطاب به اوباما افزودند: استفاده مكرر شما از عبارت پيش پا افتاده «همه گزينه ها روي ميز قرار دارد» باعث مي شود اين سوال را مطرح كنيم كه آيا شما و مشاورا نتان تاثير هاي از كنترل خارج شدن خصومت ها با ايران را متوجه هستيد يا خير؟
اين دو تحليل گر ادامه دادند: شما اين قدرت را داريد كه به اين ديوانگي خاتمه دهيد و ما به شما توصيه هايي را ارائه مي كنيم در مورد اينكه چگونه احتمال يك جنگ را كه به نفع هيچ كس جز تجار تسليحاتي نيست، كاهش دهيد. اگر مشاوران شما توصيه كرده اند كه خصومت با ايران به نفع اسراييل تمام مي شود، سخت در اشتباهند. ما معتقديم جنگ با ايران در بلند مدت به نابودي اسراييل منجر مي شود و پيامدهايي فاجعه آميز براي اقتصاد جهان خواهد داشت كه بايد از آن آگاه باشيد .
اين دو تحليلگر پيشين سيا افزودند كه «ادعاهاي تنداما اشتباه درباره نزديك شدن ايران به توليد سلاح هسته اي» اين تهديد را مطرح مي كند كه به درگيري هاي نظامي براي تغيير رژيم همان طور كه در عراق رخ داد، منجر شود .
آنان ضمن انتقاد از مشاوران رئيس جمهور تاكيد كردند: شما رييس جمهور هستيد و لايق مشاوراني بهتر. افرادي بايد در نزديكي شما باشند كه از جهان خارج اطلاع بيشتري دارند .
مك گاورن و مور به مصاحبه اخير ژنرال مارتين دمپسي ـ رئيس ستاد مشترك آمريكا با روزنامه واشنگتن پست اشاره كردند كه در آن گفته است او و ارتش تحت امرش ماهيت مناقشه اي را كه در عراق درگير آن بودند به طور كامل درك نكرده اند .
اين دو كارشناس آمريكايي با بيان اينكه اين مصاحبه ميزان هوش دمپسي در موضوعات استراتژيكي را كه چند دهه است با آنها سر و كار دارد، نشان داد، تاكيد كردند: گفتن اين مطلب كافي است تا بگوييم پرسش هايي جدي درباره اينكه اين ژنرال مسايل ايران را چقدر مي فهمد، وجود دارد .
دو كارشناس آمريكايي تاكيد كردند كه «بزرگ ترين نگراني ما اين نيست. بلكه نگراني ما اين است كه دمپسي و شما درباره اراده ايران محاسبه اي اشتباه انجام دهيد» و افزودند كه دمپسي مثل مايكل مولن، خلف خود، فردي نيست كه براي دريافت توصيه هاي مربوط به اين مساله بتوان بر او تكيه كرد .
مولن اصرار داشت كه جنگ پيشگيرانه با ايران به هيچ وجه ارزش رويارويي با پيامدهاي وحشتناك آن را ندارد و نهايت تلاشش را براي جلوگيري از چنين مساله اي انجام داد.
مولن از جمله مقامات عالي رتبه اي بود كه جورج بوش و ديك چني را واداشت در نوامبر 2007 گزارش «برآورد اطلاعات ملي» را منتشر كنند كه در آن با اطمينان تاكيد مي شد تهران در پاييز 2003 برنامه تسليحات هسته اي را رها كرده است .
مولن همچنين هشدار داده بود كه ايران مي تواند تنگه هرمز را ببندد و در عين حال گفته بود كه آمريكا مي تواند آن را بازگشايي كند ( اگرچه او بهتر از هر كس ديگري مي دانست كه چنين كاري ساده نخواهد بود). خطر بسته شدن تنگه هرمز تا زمان بازنشستگي، مولن را نگران مي كرد و او 10 روز قبل از كنار رفتن از سمتش از اينكه آمريكا و ايران هيچ گونه ارتباط رسمي با يكديگر ندارند،ابراز نگراني عميق كرده و گفته بود حتي در تاريك ترين روزهاي جنگ سرد هم ما با اتحاد جماهير شوروي ارتباطاتي داشتيم. اين در حالي است كه ما با ايران حرف نمي زنيم. پس يكديگر را درك نمي كنيم. اگر اتفاقي رخ دهد، ما مطمئن هستيم آن را درك نمي كنيم و محاسبه هاي اشتباهي رخ خواهد داد .
اين دو كارشناس افزودند كه يك حادثه يا تحريك مي تواند به خارج شدن اوضاع از كنترل در تنگه هرمز منجر شود .
در ادامه اين مقاله ضمن انتقاد از حكم اخير قاضي آمريكايي كه بر اساس شهادت دو فراري ايراني به اين نتيجه رسيده است كه ايران در حملات 11 سپتامبر دسته داشته، آمده است: تعجبي ندارد كه بنيامين نتانياهو ـ نخست وزير اسراييل ـ كه سياه نمايي درباره ايران در كليه بخش هاي سياسي آمريكا را مشاهده مي كند به اين نتيجه برسد كه كارت هاي برنده را در دست دارد و از حمايت قوي كنگره، بخش عمده رسانه هاي آمريكايي حامي اسراييل و نيز دادگاه هاي ما برخوردار است .

 



ثبت ملي نقاره زني حرم مطهر امام رضا (ع)

با تلاش كارشناسان معاونت ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان آيين نقاره زني حرم امام رضا(ع) به ثبت رسيد.
به گزارش فارس از مشهد به نقل از اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، مجتبي رجايي اظهار داشت: در ادامه روند ثبت آثار برجسته استان در زمينه هاي تاريخي، طبيعت و ميراث معنوي در چهارمين همايش شوراي عالي سياست گذاري ثبت 23 اثر ديگر خراسان رضوي واجد ارزش ثبت شناخته شد و در فهرست آثار ملي كشور قرار گرفت.
وي خاطرنشان كرد: آثاري كه در اين همايش كشوري در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده شامل 9 بناي تاريخي، 8 تپه و محوطه ارزشمند، 4 اثر طبيعي و دو عنوان ميراث معنوي بوده است.
رجايي افزود: در ميان بناهاي ثبت شده آب انبار، آس آباد، آسياب، حمام قديمي، حوض انبار، مسجد، قلعه و خانه قديمي وجود دارد كه آثار طبيعي ثبت شده نيز در شهرستان هاي كلات، چناران، گناباد و بردسكن واقع شده اند.
وي اضافه كرد: همچنين در اين همايش دو اثر معنوي استان با موضوعات آيين نقاره زني در حرم مطهر امام رضا(ع) و مديريت بومي تقسيم آب قنات هاي كاخك گناباد در فهرست ميراث ناملموس كشور به ثبت رسيد.

 



غلامعلي افروز : پيشنهاد رياست دانشگاه آزاد را بررسي مي كنم

يك عضو هيئت علمي دانشگاه تهران از ارائه برنامه خود براي رياست دانشگاه آزاد در صورت موافقت وزير علوم خبر داد.
به گزارش فارس، «غلامعلي افروز» عضو هيئت علمي دانشگاه تهران ديروز در جمع خبرنگاران درباره علاقه مندي خود براي قبول پست رياست دانشگاه آزاد گفت: هنوز به جمع بندي واقعي براي قبول رياست دانشگاه آزاد نرسيدم.
وي افزود: براي قبول رياست دانشگاه آزاد هنوز جواب قطعي ندادم و نامه اي به وزير علوم نوشتم تا اين مورد را بررسي كند.
افروز خاطر نشان كرد: بنده داوطلب رياست دانشگاه آزاد و دانشگاه تهران نيستم. از سال 48 به عنوان دانشجو در دانشگاه تهران مشغول بودم و علاوه بر استاد ممتازي دانشگاه تهران، مدت ها رئيس اين دانشگاه بودم اما دانشگاه آزاد را هم به خوبي مي شناسم.
عضو هيئت علمي دانشگاه تهران تصريح كرد: اگر بتوانم خدمتي به كشورم كنم چه در دانشگاه آزاد و چه در دانشگاه تهران شرايط خاص خود را بررسي و اعلام مي كنم.
عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در پايان گفت: اگر ضرورت داشته باشد و وزير علوم موافقت كند، بنده با نظر مساعدت پيشنهاد قبول رياست دانشگاه آزاد را بررسي مي كنم و برنامه خود را مي دهم.

 



درخواست علاوي از ايران براي ايفاي نقش در حل بحران عراق

يك مقام آگاه سياسي در عراق از سفر وزير ارتباطات كشورش به ايران براي درخواست ميانجي گري در حل بحران عراق خبر داد.
به گفته اين مقام، كه ديروز با چند خبرگزاري عربي گفت وگو كرده ، محمد علاوي به دستور اياد علاوي، رئيس فهرست العراقيه، به تهران سفر كرده تا از ايراني ها براي حل بحران سياسي موجود در اين كشور درخواست ميانجي گري كند.
اين منابع بيان كردند: علاوي در سفر به ايران و ديدار با مسئولان ا ين كشور از آن ها خواسته تا به منظور حل بحران سياسي موجود در كشور به ويژه مساله طارق الهاشمي، معاون رئيس جمهوري عراق و صالح المطلك معاون نخست وزير ميانجي گري كند.
به گزارش خبرگزاري النخيل، در همين راستا، المطلق نيز در تماس با مسئولان ايراني تمايلش را براي سفر به تهران براي ميانجي گري درباره حل مشكلات موجود اعلام كرد اما مسئولان ايراني اين درخواست وي را نپذيرفتند.
در همين رابطه روزنامه «آوينه» چاپ كردستان عراق نيز گزارش داد: «اياد علاوي» در تلاش براي حل اختلافات داخلي كشورش هيئتي به ايران فرستاده است. اين روزنامه در نسخه اينترنتي خود به نقل از منبعي مطلع اعلام كرد «محمد علاوي»، وزير ارتباطات عراق (عضو فهرست العراقيه) به درخواست اياد علاوي به ايران سفر كرده است. اين منبع افزود وزير ارتباطات عراق به ايران رفته است تا از مسئولان اين كشور بخواهد براي پايان دادن به اختلافات سياسي عراق از جمله قضيه طارق الهاشمي و صالح المطلك ميانجيگري كنند. به نوشته روزنامه آوينه؛ سفر «محمد علاوي» به ايران در حالي است كه «اياد علاوي»، رئيس فهرست العراقيه چند روز قبل ايران را به دخالت در امور داخلي عراق متهم كرده بود. منبع مذكور افزود: «صالح المطلك» از ديگران سران فهرست العراقيه نيز اعلام آمادگي كرده است به ايران سفر كند يا با مسئولان ايراني در هر مكاني ديدار داشته باشد تا از اين طريق، اختلاف وي با نوري مالكي خاتمه پذيرد اما اين درخواست را ايراني ها نپذيرفته اند.

 



بازرس سابق سازمان ملل در عراق : آمريكا هرگز توان شكست ايران را ندارد

«اسكات ريتر» بازرس عالي پيشين تسليحات هسته اي سازمان ملل در عراق گفت كه آمريكا مطلقا توانايي شكست ايران را ندارد زيرا ايراني ها تا پاي جان حاضر به دفاع از كشورشان هستند.
به گزارش فارس «اسكات ريتر» در مصاحبه اي با شبكه «راشا تودي» تاكيد كرد كه كميته يهوديان آمريكا (ايپك) چهره اي ددمنشانه از ايران در انظار عمومي آمريكا ترسيم كرده و به تحريك واشنگتن عليه ايران ادامه دهد.
وي افزود كه اسرائيل در ميان تبليغات رسانه اي خود در آمريكا به ترسيم چهره اي وحشيانه از ايران مي پردازد تا آمريكا را در پيش گرفتن راهكاري براي عدم دستيابي ايران به فناوري هسته اي تشويق كند.
«اسكات ريتر» با اشاره به تجاوز اخير هواپيماهاي جاسوسي آمريكا به حريم هوايي ايران گفت: «آمريكا هر وقت كه دلش بخواهد هواپيماهاي خود را بر فراز حريم هوايي ايران به پرواز درمي آورد، ولي اگر ايران همين كار را انجام دهد، آمريكا بدون هيچ ترديدي اين اقدام ايران را به مثابه اعلام جنگ به شمار خواهد آورد.
بازرس عالي پيشين تسليحات هسته اي سازمان ملل در عراق به شكست آمريكا در افغانستان اشاره كرد و گفت: «ايران نسبت به آمريكا داراي تجهيزات و توان بيشتري براي حمله به اين كشور است تا تجهيزات و توان آمريكا براي حمله به ايران.»

 



اخبار ادبي و هنري

حضور هنرمندان مطرح جهان
در جشنواره كاريكاتور سقوط وال استريت
دبير هنري جشنواره بين المللي كاريكاتور سقوط وال استريت گفت: اين جشنواره بازتاب هاي بسياري را در سطح جهان به دنبال خواهد داشت.
مازيار بيژني دبير هنري جشنواره كاريكاتور سقوط وال استريت در نشست خبري اين جشنواره كه در خبرگزاري فارس برگزار شد درباره ضرورت برگزاري اين جشنواره گفت: برگزاري اين جشنواره از دو جهت حائز اهميت است؛ يك آن كه پرداختن به كارتون مطبوعاتي چند سالي است كه در جشنواره ها، دوسالانه ها و حتي مطبوعات كمتر به آن پرداخته مي شود و از اين جهت لزوم پرداختن به آن احساس مي شد و از سوي ديگر بروز جنبش وال استريت در آمريكاست كه هنرمندان كاريكاتوريست غربي به اين موضوع بسيار پرداخته اند و ما كه داعيه دار چنين موضوعاتي هستيم شايسته نيست كه با وجود اين همه هنرمند كاريكاتوريست در كشور در اين زمينه عقب باشيم.
اين هنرمند كاريكاتوريست با اشاره به آثاري كه تاكنون به اين جشنواره رسيده است گفت: آثار از نظر كمي و كيفي بسيار خوب بوده است و هنرمندان مطرحي همچون پاول كنستانتين از روماني در اين جشنواره شركت كرده اند و با راه اندازي وب سايت اين جشنواره شاهد ارسال آثار بسيار بيشتري از هنرمندان سراسر جهان خواهيم بود.
نخستين باشگاه قرآني كودك و نوجوان تشكيل مي شود
سيزدهمين جشنواره قرآني كودك و نوجوان با رويكرد تشكيل اولين باشگاه قرآني كودك و نوجوان از سوي فرهنگسراي قرآن برگزار مي شود.
علي اكبر توپچي دبير اين جشنواره با اشاره به تشكيل اولين باشگاه قرآني كودك و نوجوان افزود: شناسايي استعدادهاي قرآني شهر تهران و ارائه برنامه هاي آموزشي و تفريحي از ديگر اهدافي است كه در سيزدهمين جشنواره مدنظر است به همين دليل جشنواره امسال مدخل ورود به اولين باشگاه قرآني كودك و نوجوان مي شود. بنابراين از اين پس با تشكيل باشگاه، روزهاي جمعه براي اعضا باشگاه و نيز شركت كنندگان در جشنواره برنامه هاي آموزشي و تفريحي تدارك مي بينيم.
رئيس فرهنگسراي قرآن تصريح كرد: جشنواره امسال در شش رشته ترتيل خواني، اذان، حفظ، قرائت، نقاشي و خوشنويسي در دو بخش خواهران و برادران و در تمامي مقاطع تحصيلي برگزار مي شود. براي اطلاع علاقه مندان و شركت كنندگان با جزئيات جشنواره جدول راهنما و بروشوري نيز در اين رابطه توليد و توزيع شده است. از اواخر هفته جاري نيز مدارس شهر تهران، فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ سطح شهر براي ثبت نام علاقه مندان آمادگي خواهند داشت.
توپچي زمان ثبت نام را از 10 دي تا 10 بهمن اعلام كرد و افزود: 15 دي تا 15 بهمن، مهلت ارسال آثار غيرحضوري به مراكز ثبت نام، 12 تا 22 بهمن، زمان برگزاري مرحله مقدماتي در مناطق 22گانه، 4 و 5 اسفند به ترتيب زمان برگزاري مرحله نهايي پسران و دختران و 11 اسفند مراسم اختتاميه اين جشنواره در نظر گرفته شده است.
هنرمندان بسيجي در تاجيكستان
هنرمندان اعزامي از سازمان بسيج هنرمندان كشور، در دومين روز سفر خود به جمهوري تاجيكستان، كتاب هاي «دا» و «عكس هاي خرمشهر» را به دانشگاه آموزگاري صدرالدين عيني تقديم كردند.
كاروان 13 نفره هنرمندان متعهد كشورمان با حضور در دانشگاه آموزگاري صدرالدين عيني با رئيس دانشكده زبان و ادبيات تاجيكي فارسي اين دانشگاه ديدار كردند. در اين ديدار كه 10 نفر از استادان ارشد اين دانشكده نيز حضور داشتند، دكتر «سخي داد خاكش اف» ضمن خوش آمد گويي به هيات ايراني، بر پيشينه و علائق مشترك تاريخي و ارزشي دو كشور دوست و برادر فارسي زبان اشاره و به بيان ديدگاه هاي خود در زمينه حراست از كيان زبان پارسي پرداخت. در ادامه اين جلسه هنرمندان ايراني نيز به معرفي فرهنگ و تمدن ايران اسلامي و ارزش هاي هنر انقلابي و متعالي پرداختند و از هنرمندان و استادان اين دانشگاه براي تشكيل اتحاديه هنرمندان جهان اسلام دعوت كردند. در پايان اين ديدار استاد محمدمهدي چاياني از هنرمندان هيات اعزامي «مجلس سهراب كشي» شاهنامه فردوسي را به نحو شورانگيزي نقالي كرد.
آلبوم آثار برگزيده «تجلي بصيرت» منتشر مي شود
آلبوم آثار برگزيده نخستين يادواره هنري «تجلي بصيرت» از سوي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر مي شود.
نخستين يادواره هنري «تجلي بصيرت» در سه رشته موسيقي، تجسمي و تئاتر برگزار شد و آثار هنرهاي نمايشي تا 15 دي در دانشگاه هاي كشور به روي صحنه است.

 



ابراز خرسندي عراقي هاي مقيم قم از پايان اشغالگري آمريكا در عراق

برخي عراقي هاي مقيم قم با ابراز خرسندي از پايان اشغالگري آمريكا در عراق گفتند: هدف آمريكا از اشغال اين كشور ايجاد پايگاه سلطه جويي و فشار به كشورهاي همسايه از جمله ايران بود اما اين راهبرد به شكست انجاميد.
«جاسم سعيد البداوي»، عراقي مقيم قم در اين زمينه گفت: مردم عراق رنج كشيده ترين مردم جهان هستند زيرا آنها بعد از سال ها تحمل ظلم و ستم صدام حسين، هشت سال زير چكمه اشغالگران و سربازان آمريكايي به سر بردند و در اين مدت جوانان زيادي را از دست دادند و سرمايه هاي هنگفت اين كشور نيز به غارت رفت. وي اظهار داشت: امروز با خروج اشغالگران از عراق، فصل جديدي در تاريخ اين كشور آغاز شده و اميد است عراق براي هميشه آباد و آزاد بماند و تاريخ در اين كشور تكرار نشود.
وي گفت: ما سال ها در انتطار خروج آمريكا از كشور خود بوديم و امروز عراق منهاي صدام و آمريكا، شايسته خدمت، توسعه و آباداني است و همه عراقي ها بايد به كشور خود كمك كنند.
«يونس الحلباوي» از روحانيان عراقي مقيم قم نيز گفت: آمريكا فكر مي كرد با سقوط صدام، مردم عراق مليت و هويت خود را از دست داده و اين كشور به پايگاهي براي فشار به كشورهاي همسايه تبديل مي شود.
وي ادامه داد: شخصيتي مانند آيت الله سيستاني و مديريت كشورهايي مانند جمهوري اسلامي ايران در منطقه باعث شده است كه آمريكا به آن روياهايي كه براي تحقق آنها وارد عراق شد، دست پيدا نكند.
حلباوي گفت: امروز در آستانه بيداري اسلامي، خروج آمريكا از عراق يك فرصت طلايي براي بازگشت عراقي ها به هويت خويش است. «محمد الخطيب نجفي» ديگر عراقي مقيم قم گفت: كشور عراق در طول سالهاي تحت اشغال آمريكا، سرمايه هاي غني را از دست داد و خسارت هاي مالي و جاني زيادي را متحمل شد كه جبران آنها بسيار سخت است.

 



رئيس سازمان حج و زيارت: پيگير تردد مجدد زائران عتبات عاليات از مرز خسروي هستيم

رئيس سازمان حج و زيارت گفت: پيگير تردد مجدد زائران عتبات عاليات از خسروي هستيم
به گزارش ايرنا، «علي ليالي» ديروز در بازديد از مرز بين المللي خسروي و مراكز اقامتي و هتل هاي اين منطقه افزود: بسته شدن مرز خسروي در اواخر ماه گذشته هيچ ارتباطي به اين سازمان ندارد بلكه موضوعي مربوط به كشور عراق است ولي با اين حال تلاش مقامات وزارت امور خارجه براي رفع اين مشكل از طريق رايزني با مقامات عراق آغاز شده است.
وي با بيان اينكه سازمان حج و زيارت به دنبال اين است تا با بازگشايي مرز خسروي و از سرگيري تردد زوار اين منطقه مرزي از حالت ركود خارج شود، تاكيد كرد: تعطيلي موقت مرز خسروي و اتفاقاتي كه هر بار در اين مرز رخ مي دهد بيشتر آن به شرايط داخلي عراق برمي گردد و مربوط به جمهوري اسلامي ايران نيست.
ليالي با بيان اينكه تمام كاروان هاي زيارتي از مرز مهران در استان ايلام به عتبات عاليات عراق مي روند، اظهار داشت: در اين مرز «مهران» بواسطه تردد بيشتر و محدوديت ظرفيت ها، فشار بيشتري متوجه زوار است.

 



معاون وزير نفت: تحريم، باعث توقف توسعه صنعت پتروشيمي نشده است

معاون وزير نفت با تشريح دستورات جديد وزير نفت براي توسعه ساخت داخل و بومي سازي كالاهاي صنعت نفت، اعلام كرد: هم اكنون توسعه صنعت پتروشيمي به دليل تحريم و عدم واردات برخي از تجهيزات پيچيده متوقف نشده است.
عبدالحسين بيات ديروز در حاشيه مراسم آغاز به كار سومين كنفرانس تجهيزات دوار صنايع نفت و نيرو در جمع خبرنگاران با اشاره به دستور وزير نفت براي ايجاد كار گروه ساخت داخل در سطح صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، گفت: با ايجاد اين كارگروه كه تمامي معاونان وزارت نفت عضو آن هستند، امكان توسعه ساخت داخل و بومي سازي تجهيزات پيچيده صنايع نفت و گاز و پتروشيمي فراهم مي شود.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با اعلام اينكه براساس سياست هاي كلان دولت بايد بيش از 51درصد تجهيزات و كالاهاي مورد استفاده از صنايع نفت، گاز و پتروشيمي با استفاده از توان و ظرفيت هاي ساخت داخل تأمين شود، تصريح كرد: سياست فعلي وزارت نفت ايجاد كنسرسيوم هاي متشكل از پيمانكاران و سازندگان داخلي براي افزايش سهم داخل در صنايع مختلف نفت، گاز و پتروشيمي است.
معاون وزير نفت با يادآوري اينكه در حال حاضر اطلاعات فني، كالا و تجهيزات مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي در قالب بسته هاي اطلاعاتي در اختيار سازندگان و صنعتگران داخلي قرار گرفته است، اظهار داشت: شركت ملي صنايع پتروشيمي به منظور توسعه ساخت داخل در بخش كالا و تجهيزات استراتژيك همچون توربين، پمپ ها و تجهيزات دوار، ارايه مشوق هاي سرمايه گذار را در دستور كار قرارداده است.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي صنايع پتروشيمي استفاده از تسهيلات صندوق توسعه ملي را يكي از مشوق هاي سرمايه گذاري مورد نظر وزارت نفت عنوان كرد و افزود: بر اين اساس، آن دسته از پيمانكاران و سازندگار داخلي كه از استانداردهاي لازم برخوردار بوده به منظور حمايت بيشتر و دريافت تسهيلات مالي و اعتباري به صندوق توسعه ملي معرفي خواهند شد.
وي همچنين از بومي شدن بيش از 70درصد تجهيزات برق، ابزار دقيق، تجهيزات مكانيكي و مواد شيميايي در داخل صنعت پتروشيمي خبر داد و يادآور شد: در بخش ساخت داخل به ويژه در تجهيزات صنايع دوار تاكنون حدود 15درصد ساخت داخل توسط سازندگان ايراني حاصل شده است.
بيات با اشاره به خودكفايي 25درصدي صنعت پتروشيمي در ساخت قطعات يدكي، تجهيزات دوار و پيچيده صنعت پتروشيمي تأكيد كرد: هم اكنون حدود 10 تا 12 درصد عوامل توقف توليد محصولات پتروشيمي در سطح مجتمع هاي مختلف، تعميرات و يا خرابي تجهيزات دوار است.
معاون وزير نفت همچنين درباره توقف طرح هاي توسعه صنعت پتروشيمي به دليل تحريم گفت: در حال حاضر ساخت و توسعه هيچ مجتمع پتروشيمي به دليل كمبود قطعه متوقف نشده است.
وي با اشاره به ضرورت كاهش هزينه هاي سرمايه گذاري و افزايش راندمان بهره برداري با استفاده از تجهيزات پيچيده و تكنولوژي هاي جديد در صنايع دوار، خاطرنشان كرد: در حال حاضر سالانه هزينه هاي قابل توجهي در داخل كشور و به ويژه در صنعت پتروشيمي صرف عمليات تعمير و نگهداري تجهيزات دوار مي شود.

 



عضو مجلس خبرگان رهبري: تعامل پيامبر با سلمان نماد مبارزه با نژادپرستي بود

قائم شهر- خبرنگار كيهان:
نخستين يادواره سلمان فارسي، صحابه باوفاي پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد(ص) و ياور اميرمؤمنان حضرت علي(ع) همزمان با 8 صفر ايام شهادت حضرت رقيه(س) در مصلاي جمعه قائم شهر برگزار شد.
در اين آئين باشكوه كه جمعي از علما و مدرسين حوزه هاي علميه، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران و صاحبنظران و قشرهاي مختلف مردم حضور داشتند، آيت الله علي معلمي نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه قائم شهر طي سخناني در تشريح شخصيت ممتاز سلمان فارسي صحابه وفادار پيامبر گرامي و مدافع حريم ولايت مولاي متقيان علي(ع)، سلمان فارسي را اهل جست وجو و انسان جوياي حقيقت و وجودش را گنج معرفت و ايمان و شناخت و توكل به خدا ياد كرد كه گمشده خود را در وجود پيامبر آخر زمان حضرت محمد(ص) يافت.
آيت الله معلمي با تأكيد بر ضرورت بازشناسي شخصيت بي بديل سلمان فارسي توسط حوزه ها و علما و محافل ديني، تعامل پيامبر(ص) با سلمان فارسي را نماد مبارزه با نژادپرستي و قوميت گرايي و مقابله با تعصبات جاهليت عربي و زدودن تفكر غلط جاهلي و فزون طلبي ها و برتري جويي عرب نسبت به ديگر نژادها دانست و با استناد به احاديث و روايات، سلمان فارسي را بنده صالح خدا ياد كرد و افزود: همان گونه كه علي باب پيامبر بود سلمان به همان اهميت باب علي بوده است.
امام جمعه قائم شهر با ذكر اين نكته كه سلمان حق بزرگي بر گردن همه دارد و سزاوار است شخصيت عظيم ايشان در رسانه ها و حوزه ها و محافل ديني بيشتر بازشناسي شود، از مقام شامخ و خدمات جاودانه سلمان فارسي به اسلام به عنوان اصحاب س ر پيامبر و اسوه ولايت پذيري علي (ع) تجليل كرد.

 



خطابه خواني 30 كودك در گنبد كاووس

گنبدكاووس-خبرنگاركيهان:
مسابقه خطابه خواني با حضور 30 كودك و نوجوان براي دومين بار در مركز شماره يك كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گنبد برگزار شد.
مربي مسئول كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شماره يك گنبد گفت: اين مسابقه با حضور 30 نفر از اعضاي مركز فرهنگي هنري در گروه سني «ج» برگزار شد.
ملبوسي گفت: قرائت زيبا و هنرمندانه كودكان در خواندن خطابه هايي درباره اهميت قرآن مجيد، مقام والاي پيامبر اسلام، قيام امام حسين(ع)، وظيفه مسلمانان در حفظ دين مبين اسلام و دوستي با ائمه اطهار (ع) و حضرت فاطمه (س) تحسين همگان را برانگيخت.
وي افزود: خطبه خواني فعاليتي است كه در آن اعضا، خطبه هايي از بزرگان دين را پس از مطالعه انتخاب كرده و آن را بصورت خطبه براي ديگران اجرا مي كنند كه هدف از اجراي اين برنامه انجام يك فعاليت ديني است كه كودكان و نوجوانان با بخشي از اسناد مذهبي و خطبه هاي بزرگان ديني آشنا مي شوند و همچنين كودكان خطيب و سخنور را نيز مي توان شناسايي كرد.

 



در گام دوم هدفمندي يارانه ها درخواست شده است
اعمال معافيت مالياتي براي كاميون هاي ملكي

معاون وزير راه از احتمال اعمال معافيت مالياتي براي كاميون هاي ملكي در گام دوم هدفمندي يارانه ها خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس اظهار داشت: از كارهايي كه در گام بعدي هدفمندسازي يارانه ها اجرا مي شود، موضوع ماليات ها است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي يادآور شد: در گام دوم هدفمندسازي يارانه ها به دنبال اعمال معافيت مالياتي براي ناوگان هاي ملكي شركت هاي حمل و نقلي هستيم.
وي افزود: براساس شركت محوري كه مد نظر است، شركت ها را ترغيب به خريد كاميون ها مي كنيم و مي توانيم عملكرد كاميون ها را افزايش دهيم.
معاون وزير راه و شهرسازي ضمن تاكيد بر اصلاح نظام بيمه و ماليات وسايل نقليه حمل و نقل عمومي جاده اي، اظهار داشت: اين امر به نحوي خواهد بود كه نوسازي ناوگان به عنوان يكي از پارامترهايي باشد كه همه به دنبال افزايش آن باشيم كه خود كاهش مصرف انرژي و استانداردهاي زيست محيطي را به دنبال دارد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به اينكه نوسازي ناوگان عمومي جاده اي اعم از كاميوني و اتوبوسي، از ديگر اهداف مد نظر در گام دوم هدفمندسازي يارانه ها است، اظهار داشت: پس از اجراي قانون هدفمندي در بخش مسافري، نوسازي ناوگان آغاز شد؛ ما سالانه حدود 4 هزار و500 الي 5 هزار دستگاه وسيله نقليه عمومي جاده اي را نوسازي ناوگان مي كنيم كه شامل يك هزار و500 الي 2 هزار دستگاه اتوبوس و 2 هزار و500 الي 3 هزار دستگاه ميني بوس است.
وي ادامه داد: در گام دوم هدفمندسازي يارانه ها نوسازي ناوگان كاميوني قطعا بيشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت تا اين مورد عملياتي شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي يادآور شد: در اين راستا بسته 14 هزار دستگاه كاميوني براي نوسازي ناوگان مد نظر است كه در اين باره تفاهم نامه اي بين سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت و كارخانجات منعقد شده مبني بر اينكه صاحبان كاميون هاي فرسوده بالاي 35 سال مي توانند با دريافت تسهيلات 50 الي 80 ميليون توماني نقدي، نسبت به نوسازي كاميون خود اقدام كنند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي درباره تسهيلات اعطايي طرح مذكور اظهار داشت: ميزان تسهيلات اعطايي، 80 درصد قيمت خودرو تا سقف حداكثر 80 ميليون تومان متناسب با نوع خودروي جايگزين با نرخ 14درصد و دوره بازپرداخت هفت ساله از طريق بانك هاي ملي، ملت، تجارت، سپه و صادرات پرداخت مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در بسته اي ديگر، نوسازي 20 هزار دستگاه كاميون از محل صندوق توسعه ملي با تسهيلات 1000 ميليارد دلار منابع ارزي مد نظر است كه قطعا در گام دوم هدفمندسازي ارائه اين تسهيلات اجرايي خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14