(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 10 اسفند 1390- شماره 20156

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تقدير از تحقيركننده مردم ايران اسكار جايزه نظام يك درصدي
با حضور رئيس جمهور 15هزار واحد مسكن مهر تحويل مردم شد
برگزاري جلسه فوق العاده براي بررسي صلاحيت 4 كانديداي ديگر
مدير حوزه هاي علميه كشور: حضور در انتخابات تكليف شرعي و عبادت است
وزير دفاع : آمريكا بازنده اصلي هر نبردي با ايران خواهد بود
مخالفت ايران و روسيه با هرگونه مداخله خارجي در سوريه
رئيس سابق سيا: تغيير رژيم در ايران ممكن نيست
رويترز: با وجود تحريم ها صادرات بنزين چين به ايران ادامه دارد
اعلام حمايت 3 اتحاديه دانشجويي از رئيس جديد دانشگاه آزاد
نخستين پالايشگاه معيانات در فارس احداث مي شود
اعزام كاروان راهيان نور به مناطق جنگي
بيرجند سهميه ورودي مسابقات مهارت آلمان را كسب كرد
يزدي ها در صدقه دادن اول شدند
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور: دولت حفاظت از محيط زيست را جدي گرفته است
معاون رئيس جمهور: يك ريال كسري بودجه در سال گذشته و امسال نداريم
اخبار ادبي و هنري



تقدير از تحقيركننده مردم ايران اسكار جايزه نظام يك درصدي

«حقيقت اين است كه كسب توفيق در جشنواره هاي خارج از كشور، ارزشي را اثبات نمي كند. آنها به تكنيك محض جايزه نمي دهند و راهشان نيز با ما متفاوت است. تكنيك و محتوا را نيز نمي توان از يكديگر تفكيك كرد و چون اين چنين است، پر روشن است كه آنها كدامين فيلم ها را مي خواهند.»
شهيد سيد مرتضي آويني
نمي دانم بايد تبريك گفت يا تسليت وقتي ذائقه مسئولين سينمايي جمهوري اسلامي ايران با ذائقه سينمايي نظام سرمايه داري هماهنگ شده است. «جدايي نادر از سيمين» فيلمي كه جوايز متعددي از جشنواره بيست و نهمين فيلم فجر را به خود اختصاص داد، امروز از جانب سينماگران نظام سلطه بر صدر مي نشيند و تقدير مي شود، اين يعني ماحصل تلاش مسئولين فرهنگي و سينمايي ما در سي و دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي همان مي شود كه آمريكا و متحدانش مي پسندند. اما كاش به همين جا ختم مي شد! چيزي كه دل مردم مؤمن و انقلابي را مي سوزاند لبخندهاي كش دار و نامه هاي تبريك برخي از مسئولين به مناسبت اين جوايز است درست همان اتفاقي كه پس از دريافت جايزه صلح نوبل توسط شيرين عبادي افتاد. واكنش هايي اين چنين پيش از آن كه غفلت و خوابزدگي مسئولين را نشان دهد وارونگي ارزش گذاري در سياست هاي فرهنگي مان را به رخ مي كشد. هم ما و هم شخص اصغر فرهادي بهتر از هر كس ديگري مي دانيم كه فيلم او متأسفانه مورد حمايت ويژه دولت و دولتمردان قرار گرفته و باز هم متأسفانه نماينده وزارت ارشاد دولت دهم هم در مراسم اسكار بوده است، پس بهتر است آقاي فرهادي بيش از اين ژست استقلال، فراجناحي و غيرسياسي بودن را نگيرند كه اين قبيل سخنان از زبان ايشان بيشتر به يك لطيفه خنده دار شبيه است و موجب انبساط خاطر مي گردد.
برخلاف برخي مسئولان فرهنگي ما كه هميشه ژست روشنفكري(!) مي گيرند، تكنيك را از محتوا جدا مي كنند و در نتيجه سياه ترين فيلم ها را با بودجه هاي دولتي مي سازند، فقط به اين بهانه كه كارگردان و عوامل آن را افرادي حرفه اي تشخيص مي دهند، نظام سرمايه كار خود را خوب بلد است. آنها خوب مي دانند تكنيك از محتوا جدا نيست نشان به آن نشان كه چارلي چاپلين را از سال 1953 به ايالات متحده راه ندادند فقط به اين دليل كه معتقد بودند او ايده هاي كمونيستي دارد. تكنيك از محتوا جدا نيست اگر چنين بود سازمان CIA در دوران موسوم به «مكارتيسم» كميته هراس (نامي كه هنرمندان آمريكا بر اين كميته گذاشتند) تشكيل نمي داد و صدر تا ذيل هاليوود را شخم نمي زد فقط به اين بهانه كه در هاليوود ايده هاي كمونيستي نفوذ كرده است؛ اگر چنين بود «برتولت برشت» بازجويي نمي شد و دست آخر 10 تن از دوستان و همكارانش به زندان نمي افتادند فقط به اين دليل كه در فيلمنامه شان نظام سرمايه داري را به چالش كشيده اند.
تكنيك خوب در خدمت ذهن بيمار، همچون شمشيري است در كف زنگي مست؛ اتفاقي كه براي اصغر فرهادي افتاد تا قوت و قدرت فيلمنامه نويسي و كارگرداني او در اختيار ذهن بيمارش قرار گيرد. ذهني كه از غرب سراسر توحش و دروغ، سرزمين رؤياها بسازد؛ سرزمين راستگوها؛ سرزمين صداقت و درستي! ارزش اين بهشت آنقدر هست كه براي رسيدن به آن مجاز به ترك همسر و طلاق هستي پس حفظ نهاد خانواده در درجه دوم قرار مي گيرد؛ اينها نتيجه ذهن بيماري است كه در تحجر غرب زدگي پوسيده است و البته ذهن بيمار اصغر فرهادي تا زماني مورد حمايت غرب است و جوايز آنان را دريافت مي كند كه زبان نظام سرمايه داري در ايران باشد يعني داخل ايران و براي ايرانيان فيلم بسازد در غير اين صورت مانند دستمال كهنه اي به سطل زباله فرستاده خواهد شد صحت اين ادعا را او مي تواند از گلشيفته فراهاني بازيگر فيلم «درباره الي» ساخته قبلي آقاي فرهادي كه با حمايت ويژه دولت در جشنواره قبلي فجر نيز جوايز ويژه اي را دريافت كرد سؤال كند!
بياييد با هم به عنوان يك شهروند اروپايي يا آمريكايي، مردم ايران را از دريچه دوربين اصغر فرهادي نگاه كنيم؛ چه مي بينيم؟ مردمي كه دروغگو هستند، شخصيت هاي داستان همگي دروغ مي گويند به جز سيمين و سيمين همان كسي است كه همه كار مي كند براي اينكه به اروپا يا آمريكا پناهنده شود چون از سرزمين دروغگوها خسته شده و مي خواهد به سرزمين راستي و درستي پناه ببرد. پس از تماشاي اين فيلم، يك شهروند اروپايي يا آمريكايي به خود افتخار مي كند چون ساكن چنين سرزميني است كه سيمين آرزوي رسيدن به آن را دارد و البته براي مردم ايران متأسف مي شود كه چقدر راحت دروغ مي گويند. حالا ساكنان سرزمين هاي هميشه ابري غرب و دستان هميشه خون آلود نظام سرمايه داري غرب چرا نبايد به فيلم فرهادي جايزه بدهند؟! فيلمي كه آنها را نماد راستي و درستي نشان مي دهد و مردم ايران را تماماً دروغگو و رياكار؛ راستي! اين روزها ايالات متحده چقدر تلاش مي كند كه ايرانيان را در مسائل سياسي (از جمله هسته اي) دروغگو جلوه دهد و حالا يك ايراني اين كار را انجام داده است. بهتر از اين هم مي شود...؟!
اين بود هديه اي كه آقاي فرهادي پس از گرفتن جايزه نظام سرمايه داري- همان يك درصدي كه مردم دنيا عليه اش شوريده اند- آن را به مردم كشورش تقديم كرد. حال پس از تحقير ملت شريف ايران به دست اصغر فرهادي بايد از برخي مسئولين و رسانه ها كه بعد از دريافت جايزه اسكار دچار افت فشار خون شده و لبخند بر لبانشان ماسيده است، پرسيد: اين نيش هاي تا بناگوش باز شده به سمت غرب براي چيست؟
سيدمحمد عماد اعرابي

 



با حضور رئيس جمهور 15هزار واحد مسكن مهر تحويل مردم شد

رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه انتخابات صحنه حضور مردم در عرصه هاي مهم و اساسي كشور است، گفت: مجلس نقش تعيين كننده اي در پيشرفت كشور دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس از جنوب استان تهران محمود احمدي نژاد در آيين بهره برداري از 15 هزار واحد مسكن مهر شهري كه در شهرستان پاكدشت برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: حضور در انتخابات يك تكليف همگاني است و اين حق رأي براي همه مردم وجود دارد. وي با اشاره به نقش مجلس تأكيد كرد: مجلس نقش تعيين كننده اي در پيشرفت امور كشور دارد و خوشبختانه مجلس در ايران با رأي مستقيم مردم انتخاب مي شود.
احمدي نژاد با بيان اينكه مجلس كارآمد مي تواند نقش مهمي در پيشرفت كشور ايفا كند، گفت: حضور نمايندگان كاردان و پايبند به حقوق ملت موجب وحدت، همدلي و همبستگي ملي مي شود و نمايندگان دلسوز و مردمي و متعهد مي توانند پشتيبان خوبي براي مديريت و برنامه ريزي هاي آينده كشور باشند.
رئيس جمهور تصريح كرد: اميدواريم با حضور ملت و نمايندگان مردمي مجلس، شاهد يك مجلس قوي باشيم كه پشتيبان ملت و همراه با برنامه هاي سازندگي باشد.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش گفت: تأمين مسكن حداقل حقوق اساسي هر انسان در جامعه است. به همين دليل همه از جمله دولت و ملت براي تأمين مسكن بايد بسيج شوند. وي با اشاره به اهميت مسكن در تحكيم بنيان هاي خانواده اظهار داشت: اگر محل امني همچون مسكن براي آرامش بخشي خانواده وجود نداشته باشد، شيرازه خانواده در معرض آسيب قرار مي گيرد. رئيس جمهور سستي خانواده را منشأ بسياري از معضلات جوامع بشري عنوان كرد و گفت: صهيونيست ها در پشت سر قدرت ها براي تزلزل بنيان خانواده فعاليت مي كنند.
احمدي نژاد تأكيد كرد: صهيونيست هاي جهانخوار براي سلطه بر جهان نيازمند تخريب بنيان هاي اجتماعي هستند بنابراين هجوم به نهاد خانواده محور هجوم صهيونيست هاست.
اين گزارش حاكي است، رئيس جمهور با حضور در شهرستان پاكدشت 15 هزار واحد مسكن مهر شهري استان تهران را به صورت همزمان افتتاح كرد.
وي در اين مراسم به طور نمادين كليد يك واحد مسكوني مسكن مهر را به يك زوج جوان پاكدشتي واگذار كرد و به واسطه آن 15 هزار واحد مسكوني مسكن مهر شهري استان تهران به بهره برداري رسيد.
احمدي نژاد به استان البرز مي رود
محمود احمدي نژاد فردا به استان البرز سفر مي كند تا چند طرح عمراني را در اين استان افتتاح كند.
به گزارش فارس آخرين اخبار 7748 هزار واحد مسكن مهر در استان البرز آماده تحويل است و بخش مهمي از اين واحدها با حضور دكتر محمود احمدي نژاد پنجشنبه به مردم تحويل داده خواهد شد.
همچنين گزارش هاي رسيده حاكي از آن است كه در اين سفر رونمايي از واكسن جديد دامي در موسسه سرم سازي رازي يكي از برنامه هاي سفر رئيس جمهوري به استان البرز است.
اين سفر يك روزه بوده و سخنراني و ديدار با كاركنان سرم سازي رازي نيز از ديگر برنامه هاي دكتر احمدي نژاد است.

 



كدخدايي خبر داد
برگزاري جلسه فوق العاده براي بررسي صلاحيت 4 كانديداي ديگر

سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد كه روز دوشنبه به دليل ارائه مدارك جديد، جلسه فوق العاده اي در شوراي نگهبان براي بررسي پرونده چهار كانديداي انتخابات مجلس برگزار شد.
«عباسعلي كدخدايي» در خصوص وضعيت افرادي كه صلاحيتشان به تازگي تاييد شده است و بخشي از فرصت تبليغات را از دست داده اند، تصريح كرد: به لحاظ قانوني،هيئت هاي استاني، هيئت مركزي و شوراي نگهبان زمان مشخصي را براي بررسي صلاحيت ها دارند. آخرين اعلام رسمي ما چند روز گذشته در پايان مرحله دوم شوراي نگهبان براي اعلام نظر در خصوص رد يا تاييد صلاحيت افراد بود و بر اين اساس اكنون از جهت قانوني امكان ورود براي عدم تاييد صلاحيت افراد قطعاً وجود ندارد اما وضعيتي ايجاد مي شود كه ما در شوراي نگهبان پيش از اين نيز با آن مواجه بوده ايم.
وي ادامه داد: گاهي ما مواجه مي شويم با اينكه برخي افراد در فرصت مقرر نمي توانند مدارك مثبته اي از خود ارائه كنند و ما نيز طبق قانون ناچاريم صلاحيت آنان را تاييد نكنيم اما نگاه شوراي نگهبان به جايگاه مردم همواره اين است كه اگر در مواردي مدارك مثبته اي اعلام شد ولو اينكه فرد ممكن است به انتخابات نرسد و فرصت تبليغات از او گرفته شود، ورود پيدا كنيم.
سخنگوي شوراي نگهبان افزود: در اين گونه موارد مي توانيم دو اقدام را انجام دهيم؛ نخست اينكه پرونده را مشاهده كنيم و به فرد داوطلب بگوييم كه چهار سال ديگر مراجعه كنيد و راه ديگر اينكه به فرد بگوييم صلاحيت شما مورد تأييد واقع شده است. حال اينكه مي تواند در انتخابات شركت كند يا نه، توان شخصي است و ما براي رعايت حقوق شهروندان راه دوم را انتخاب مي كنيم. در همين راستا روز گذشته جلسه فوق العاده اي در شوراي نگهبان براي بررسي چهار پرونده برگزار شد كه مدارك جديدي به دست ما رسيده بود.
كدخدايي كه در گفت وگويي تلويزيوني سخن مي گفت، در خصوص نظارت شوراي نگهبان بر برگزاري انتخابات نيز گفت: در چاپ و توزيع تعرفه ها همكاران نظارتي ما حضور دارند و مي توان گفت موارد جزئي نيز با حضور ناظران ما انجام مي شود. از ماه ها قبل اقدامات ما در اين راستا شروع شده و آموزش هاي لازم نيز داده شده است و اگر شوراي نگهبان اعلام مي كند كه انتخابات در حوزه اي صحيح است به خاطر اين است كه اين موارد پشتيباني حضور داشته اند. در ادوار گذشته به دليل اينكه حوزه هاي مختلفي وجود دارد، ممكن است تخلفي صورت گرفته و در سرنوشت انتخابات موثر بوده يا صندوق يا حوزه ابطال شده است. در روز انتخابات ناظران ما بر سر صندوق ها حضور دارند.

 



مدير حوزه هاي علميه كشور: حضور در انتخابات تكليف شرعي و عبادت است

مدير حوزه هاي علميه كشورگفت: حضور در انتخابات تكليف شرعي است و انتظار بنده از مردم ولايي اين است كه با نيت خالص وضو بگيرند و به عنوان عبادت به پاي صندوق هاي راي آمده و كانديداي اصلح را انتخاب كنند.
آيت الله مقتدايي در گفت وگو با مركز خبر حوزه، با اشاره به شاخص هاي كانديداي اصلح، گفت: تاكنون از طرف مقام معظم رهبري و بزرگان، شرايط و شاخصه هاي يك نماينده اصلح براي مردم بيان شده است؛ بر اين اساس ملت شريف و قهرمان ايران اسلامي بايد افراد دين شناس را با اهداف اسلامي انتخاب كنند.
وي افزود: مردم شهيدپرور ايران مي بايست افرادي را انتخاب كنند كه علاوه بر تلاش براي پيشرفت اسلام هدفي جز خدمت به اسلام و دين نداشته باشند و به دنبال ماديات و منصب و قدرت نباشند و به معناي واقعي كارشناس باشند؛ چرا كه يك كارشناس هرجا كه باشد، حضورش مفيد و موثر خواهد بود.
مدير حوزه هاي علميه كشور بر حضور مردم در پاي صندوق هاي راي در روز 12 اسفند ماه تأكيد كرد و اظهار داشت: حضور مردم در پاي صندوق هاي راي قطعاً دشمنان را ناراحت خواهد كرد و با تجربه اي كه در طول 33 سال نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران از حضور مردم در صحنه هاي مختلف داريم، به نظر مي رسد كه ان شاء الله همان طور كه مقام معظم رهبري فرمودند «حضور مردم دشمن شكن خواهد بود.»
آيت الله مقتدايي تصريح كرد: همان طور كه رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقليد تأكيد كرده اند، حضور در انتخابات يك تكليف شرعي است. انتظار بنده از مردم ولايي اين است كه با نيت خالص وضو بگيرند و به عنوان يك عبادت به پاي صندوق هاي راي آمده و با انتخاب اصلح راي خودشان را به صندوق بياندازند؛ چرا كه اين مسئله عبادتي است كه نتيجه و پاداش آخرتي دارد.

 



با اشاره به قدرت پنهان جمهوري اسلامي
وزير دفاع : آمريكا بازنده اصلي هر نبردي با ايران خواهد بود

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به قدرت پنهان جمهوري اسلامي تأكيد كرد كه آمريكا بازنده اصلي هر نبردي با ايران خواهد بود.
سردار احمد وحيدي در خصوص تلاش آمريكا براي برنامه ريزي و تقويت ارتش اين كشور در خليج فارس با توجه به قدرت و دستاوردهاي نظامي ايران به فارس گفت: آمريكايي ها اين روزها به شدت از اين واهمه دارند كه اتفاقي در منطقه بيفتد و آنها در مقابل آن اتفاق نتوانند مواضع قاطع جمهوري اسلامي را بربتابند.
مجله آمريكايي وال استريت ژورنال در مطلبي با عنوان «افزايش قابليت هاي دفاعي آمريكا در برابر ايران» از قول برخي مقامات ارشد ارتش آمريكا نوشته بود: «ارتش آمريكا طي گزارشي به كنگره اعلام كرده است كه برنامه هايي براي استقرار ابزار جديد كشف مين و پاكسازي آن و همچنين افزايش قابليت هاي ديده باني در تنگه دارد. به گفته مقامات دفاعي، ارتش خواهان تقويت تسليحات مورد استفاده از روي كشتي ها شد تا بتواند در برابر قايق هاي ايراني كه حمله سريع انجام مي دهند و همچنين موشك هاي كروز كه از ساحل پرتاب مي شوند، مقاومت كند.»
وحيدي همچنين خاطرنشان كرد: بي ترديد چون دفاع ما يك دفاع مستقلانه و دفاعي مبتني بر سياست هاي دفاعي و دكترين هاي خاص دفاعي خودمان و همچنين مبتني بر يك دفاع درون زا و توانمندي هاي داخلي است، آمريكا در برخورد با مسائل جديدي كه ايران دنبال مي كند كاملا با يك فضاي جديدي روبرو مي شود كه مجبور است براي اين فضاي جديد فكري بكند.
وزير دفاع با بيان اينكه برخي از اين كارهايي كه مي كنند نشان از انفعالي است كه در مقابل برنامه هاي نظامي ايران دارند، تأكيد كرد: طبيعتاً آنها نخواهند توانست به اين نقطه برسند، چون ما همه توان خود را آشكار و همه موضوعات را مطرح نكرده ايم. جمهوري اسلامي ايران حرف هاي پنهان بسياري دارد كه آنها را براي روز مبادا نگه داشته است.
وي در ادامه با اشاره به برخي تهديدات رژيم صهيونيستي عليه ايران، اظهار داشت: آمريكا به شدت با بعضي از اظهارنظرهايي كه رژيم صهيونيستي يا برخي از مقامات و افرادشان در رابطه با نيات پليدشان درخصوص ايران دارند، مخالفت مي كند و دليل مخالفتشان هم اين است كه قدرت ايران را مي دانند.
وزير دفاع در پايان تأكيد كرد: آمريكا مي داند كه اگر هر كسي وارد چنين صحنه نبردي با ايران شود، بي ترديد بيشترين ضربه را آنها خواهند خورد و بازنده اصلي آنها خواهند بود چون ما اعلام كرده ايم با تمام توان از همه منافع خود دفاع خواهيم كرد و آنها چون مي دانند بازنده اصلي هستند، حتي به رژيم صهيونيستي هم مي گويند كه مواظب باشند مواضع تند و افراطي ولو در ظاهر و به خاطر عمليات رواني نگيرند.

 



مخالفت ايران و روسيه با هرگونه مداخله خارجي در سوريه

وزارت امور خارجه روسيه در پايان ديدار معاون وزير امور خارجه روسيه و سفير ايران در مسكو دربيانيه اي اعلام كرد كه روسيه و ايران هر دو طرفدار حل بحران سوريه بدون دخالت هاي خارجي هستند.
به گزارش نووستي، وزارت امور خارجه روسيه در پايان ديدار ميخائيل بوگدانف، معاون وزير امور خارجه روسيه و محمدرضا سجادي، سفير ايران در مسكو در بيانيه اي اعلام كرد: بوگدانف، معاون وزير امور خارجه روسيه و فرستاده ويژه رياست جمهوري روسيه در امورخاور نزديك روز27 ماه فوريه محمدرضاسجادي، سفيرجمهوري اسلامي ايران در مسكو را بنا به تقاضاي او به حضور پذيرفت.
در ادامه اين بيانيه آمده است: دو طرف در اين ديدار اوضاع فعلي در خاور نزديك و آفريقاي شمالي را با توجه خاصي به اوضاع سوريه و پيرامون آن مورد بحث قرار دادند.
در اين بيانيه همچنين خاطر نشان شده است كه طرفين پايبندي خود را به عادي سازي اوضاع در اين كشور صرفا با ابزار مسالمت آميز، بر پايه گفت وگوي ملي و بدون مداخلات خارجي تاييد كردند.
در همين رابطه، سفير كشورمان در لبنان گفت: جمهوري اسلامي ايران از سوريه در برابر توطئه ها حمايت مي كند. غضنفر ركن آبادي در بازديد از مركز سازمان هاي مردم نهاد لبنان ضمن ديدار با مسئولان آن، اوضاع كشورهاي عربي و منطقه اي و روابط تهران- بيروت را مورد بررسي قرار داد.
وي هم چنين به بررسي ابعاد طرح هاي خطرناكي كه مقاومت را هدف قرار دادند، پرداخت و بر حمايت ايران از سوريه در برابر تمامي توطئه هاي دشمنان تاكيد كرد.
وي هم چنين بر اهميت گفتمان ملي فراگير و حمايت از روند اصلاحات ملي در سوريه تاكيد كرد.
همچنين كوفي عنان نماينده دبير كل سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه در ديدار با وزير خارجه ايران ماموريت جديد خود درخصوص مسايل سوريه را تشريح و با صالحي به رايزني پرداخت.
«علي اكبر صالحي» وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته در حاشيه نشست نوزدهم شوراي حقوق بشر در ژنو به درخواست كوفي عنان نماينده دبير كل سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، با وي ديدار و گفت وگو كرد.
صالحي در اين ديدار ديدگاه جمهوري اسلامي ايران درخصوص مسايل سوريه با نگاه برون رفت از مشكلات به وجود آمده در اين كشور را تشريح كرد.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به جايگاه استراتژيك سوريه در منطقه بر ضرورت حل مشكلات اين كشور در چارچوب گفتگوهاي داخلي و استمرار اصلاحات مورد خواست مردم سوريه كه از سوي دولت بشار اسد در حال انجام است، مداخلات خارجي در روند تحولات داخلي سوريه را عامل تشديد مشكلات داخلي در اين كشور دانست و بر ضرورت كمك به دولت سوريه براي انجام اصلاحات تاكيد كرد.
كوفي عنان نماينده دبير كل سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه نيز در اين ديدار ماموريت جديد خود در خصوص مسايل سوريه را تشريح و با وزير امور خارجه كشورمان به رايزني پرداخت.

 



رئيس سابق سيا: تغيير رژيم در ايران ممكن نيست

رئيس سابق آژانس مركزي اطلاعات در آمريكا تصريح كرد كه تغيير رژيم در ايران امكان پذير نيست.
جيمز وولسي كه در فاصله سال هاي 1993-1995 رئيس سيا بوده و هم اكنون رئيس بنياد دفاع از دموكراسي در واشنگتن است، در گفت وگو با راديو WABC نيويورك تأكيد كرد كه عقيده دارد امكان تغيير رژيم در ايران وجود ندارد و تنها چيزي كه مي توان به آن اميدوار بود اين است كه افراد رأس حكومت تغيير كنند.
وولسي كه با آرون كلين، خبرنگار اين شبكه گفت وگو كرده، اضافه مي كند: «اميدواريم كسي مانند هاشمي رفسنجاني روي كار بيايد».
وي ادامه داد: «بعيد است تغييري از اين دست در ايران داشته باشيم. شايد فقط افراد در رأس حكومت تغيير كنند مثلاً اينكه هاشمي رفسنجاني به قدرت بازگردد. اولين كاري كه ما بايد انجام دهيم اين است كه به مردم سوريه براي سرنگون كردن بشار اسد كمك كنيم و كمك هايمان نيز مستقيم باشد. همچنين تحريم هاي اقتصادي عليه ايران را شديدتر كنيم و آن را فلج كنيم».
وولسي همچنين تصريح كرد كه آمريكا روي سپاه تمركز كند و براي كاهش دادن توان آن تلاش كند.

 



رويترز: با وجود تحريم ها صادرات بنزين چين به ايران ادامه دارد

يك خبرگزاري غربي در گزارشي اعلام كرد كه چين با وجود تحريم هاي اعمال شده از سوي آمريكا عليه ايران، همچنان به صادرات بنزين به اين كشور ادامه مي دهد.
رويترز گزارش داد: چين كه بزرگترين واردكننده نفت ايران در جهان است اخيرا تحريم آمريكا عليه شركت «ژوهاي ژنرونگ» از فروشندگان بنزين به ايران را تقبيح كرده بود و آن را غير منطقي دانسته بود.
به گزارش منابع آگاه چين از ابتداي سال 2012 تاكنون 350 هزار تن بنزين به ايران صادر كرده است.
براين اساس شركت هاي دولتي چين از جمله «يونيپك»، «ژوهاي ژنرونگ» و «چاينا اويل» از تامين كننده بنزين ايران بوده اند كه با وجود تحريمهاي آمريكا همچنان به صادرات بنزين مورد نياز ايران ادامه داده اند.
براساس اين گزارش چين قصد دارد در سال ميلادي جاري ميزان نفت وارداتي اش از ايران را كاهش دهد، اما همچنان يكي از خريداران اصلي نفت ايران و نيز يكي از بزرگترين شركاي تجاري تهران باقي خواهد ماند.
تجارت نفت چين با ايران سالانه حدود 20 ميليارد دلار ارزش دارد و واردات نفتي چين در سال ميلادي گذشته افزايشي 30 درصدي داشت و به 555 هزار بشكه در روز رسيد.
بسياري از تاجران معتقدند كه اين همكاري در مواجهه با فشارهاي روزافزون آمريكا عليه جامعه بين المللي براي توقف تجارت با ايران تغييري نخواهد كرد، اما ممكن است مدتي به حالت تعليق درآيد.
يكي از تاجران خليج فارس دراين باره گفت: به نظر مي رسيد در ماه ژانويه شركت پتروچاينا تامين كننده اصلي (بنزين) آنها بود، اما ظاهرا اكنون اين روند متوقف شده است.
يك تاجر ديگر دراين باره گفت: شايد پتروچاينا به عنوان يك شركت كارش را متوقف كرده باشد، اما ظاهرا همه امور تجاري را از طريق شركت ژوهاي ژنرونگ انجام مي دهند.
واشنگتن در ماه ژانويه تحريم هايي را عليه شركت ژوهاي ژنرونگ اعمال كرد و گفت كه اين شركت بزرگ ترين صادركننده كالاهاي نفت پالايش شده به ايران است.

 



اعلام حمايت 3 اتحاديه دانشجويي از رئيس جديد دانشگاه آزاد

اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان، بسيج دانشجويي و اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل با صدور بيانيه اي از فرهاد دانشجو رئيس جديد دانشگاه آزاد حمايت كردند.
در بيانيه اين 3 اتحاديه بزرگ دانشجويي آمده است:
يقيناً اين انتخاب و استقرار رياست جديد نويدبخش دوران تازه اي در عرصه مديريت و تحول بخش مهمي از بدنه آموزش كشور مي باشد و امروز جنبش دانشجويي كشور در فضاي تازه ايجاد شده يقينا مي تواند به پيگيري مطالبات بر زمين مانده در مورد اين دانشگاه از رياست آن بپردازد كه پاسخ گويي به موقع، شفاف و دقيق از اصول اساسي اين فصل از مديريت دانشگاه آزاد است.
اين بيانيه افزوده است: متاسفانه در مسئله انتخاب دانشگاه آزاد شاهد مسائلي از قبيل عدم تمكين به قانون و نيز جوسازي هاي منفي خبري از سوي برخي افراد و رسانه هاي وابسته به جريان مافياي قدرت و ثروت بوديم كه بر هيچ كسي دليل اين رفتارها و فريادها پوشيده نمي باشد، اما متاسفانه پس از تنفيذ قانوني اين حكم نيز همچنان شاهد اين جوسازي ها و روش هاي مختلف عدم تمكين به قانون مي باشيم كه ادامه اين رفتار قانون شكنانه يقيناً براي جنبش دانشجويي كشور قابل تحمل نخواهد بود.

 



نخستين پالايشگاه معيانات در فارس احداث مي شود

شيراز- خبرنگار كيهان:
مشاور استاندار فارس در امور نفت و گاز از ارائه پيشنهاد ساخت نخستين پالايشگاه بومي ميعانات در استان فارس خبر داد.
«حسين حاجيان» با اشاره به تشكيل كنسرسيوم سرمايه گذاري در حوزه نفت و گاز براي نخستين بار در فارس از ارائه پيشنهاد ساخت پالايشگاه بومي ميعانات در اين استان با ظرفيت 120 هزار بشكه و موافقت كلي وزارت نفت با اين پيشنهاد خبر داد. وي با تأكيد بر فعال شدن همه اركان استان براي بهره گيري از حداكثر ظرفيت موجود براي پيشبرد توسعه مبتني بر نفت و گاز، گفت: تهيه طرح امكان سنجي طرح هاي پتروشيمي استان در دستور كار مديريت استان قرار دارد كه در اين راستا دانشگاه شيراز مسئول پيگيري موضوع شده كه به نتايج خوبي نيز رسيده است.
حاجيان با بيان اينكه براي نخستين بار در شركت توسعه صنايع پتروشيمي ايران اتاقي به نام فارس شكل گرفته است كه براي توسعه فارس برنامه ريزي مي كند، افزود: ظرفيت فوق العاده اين استان در زمينه نفت و گاز موجب شد تا مديريت فارس در پي راه اندازي انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت و تجهيزات صنايع شيميايي باشد كه به زودي اين كار به نتيجه خواهد رسيد.

 



اعزام كاروان راهيان نور به مناطق جنگي

600 نفر از شهروندان منطقه 8 با 15دستگاه اتوبوس در قالب كاروان راهيان نور فردا به مناطق عملياتي اعزام مي شوند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 8، محمدمهدي شادالوئي شهردار منطقه با اعلام اين خبر گفت: اردوي راهيان نور فرصتي است تا شهروندان با رشادت ها و دليري هاي رزمندگان و شهيدان آشنا شوند و ارزش هاي اصيل انقلاب را درك كنند.
شادالوئي ادامه داد: ضرورت و اهميت كاروان راهيان نور بر همگان روشن است و با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري اين كار فرهنگي را بايد جدي گرفت و خوشبختانه آثار اين كار فرهنگي در جامعه به ويژه در بين نسل جوان به خوبي آشكار شده است.
وي ديدار از جبهه هاي نبرد جنگ تحميلي در قالب اين كاروان را موجب آشنايي زائران با بخشي از ايثارگري ها، رشادت ها و حماسه سازيهاي رزمندگان اسلام دانست و افزود: لذا بايد هر سال باشكوهتر و پرشورتر از سال قبل اين كاروان فعاليت خود را ادامه دهد.
شادالوئي گفت: نسل جوان جامعه بايد با حماسه هشت سال دفاع مقدس آشنا شوند و اعزام كاروان راهيان نور به مناطق عملياتي با همين هدف صورت مي گيرد.

 



بيرجند سهميه ورودي مسابقات مهارت آلمان را كسب كرد

كسب سهميه ورودي مسابقات جهاني مهارت آلمان درسال 2013 خبرخوشي بود كه در جشن مهندسي دانشگاه بيرجند اعلام شد.
به گزارش فارس، جشن مهندسي در دانشگاه بيرجند برگزار شد و انجمن هاي مختلف علمي افتخارات و ديدگاه هاي خود را بيان كردند.
از جمله افتخارات اين دانشگاه عبارتند از: برگزاري مسابقات پل ماكاروني در دانشگاه بيرجند، ساخت ربات كارگر كه اسپانسر آن فني و حرفه اي خراسان جنوبي است و وظيفه آن انبارداري و هاكي بازي است و مقام دوم در دوازده دوره المپياد مهارت كشور را كسب كرده است. همچنين از ديگر افتخارات اين گروه ساخت 3 ربات مسير ياب و يك ربات فني ياب، ساخت دستگاه تهويه معدن است. اين افتخارات جواز راهيابي به مسابقات جهاني مهارت آلمان درسال 2013 را براي دانشجويان بيرجندي صادر كرده است.

 



يزدي ها در صدقه دادن اول شدند

يزد-خبرنگاركيهان:
معاون توسعه مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام خميني استان يزد گفت: مردم نيكوكار اين استان مقام نخست سرانه صدقات را در كشور به خود اختصاص دادند.
محمدرضا غريب نواز مبلغ كل صدقات دريافتي را بيش از 28 ميليارد و 960 ميليون ريال عنوان كرد و گفت: مردم نيكوكار استان يزد در 9 ماهه سال جاري مقام اول سرانه صدقات در كشور را كسب كردند.
وي در تشريح عملكرد 9 ماه اين حوزه اظهار داشت: تعداد مشتركان صناديق صدقات در منازل 192 هزار و 270 مشترك و تعداد صناديق بزرگ و متوسط معابر و اماكن 10 هزار و 334 عدد در سطح استان است كه مبلغ كل صدقات دريافتي در طي اين مدت مبلغي بالغ بر 28 ميليارد و 966 ميليون ريال است.
غريب نواز افزود: مبلغ كل كمك هاي مردمي جمع آوري شده در طي 9ماهه سال جاري نيز مبلغي بالغ بر 116 ميليارد و 938 ميليون ريال در سر فصل هاي مختلف حوزه مشاركت هاي مردمي بوده است.
وي خاطر نشان كرد: در راستاي اجراي طرح بركت مبلغي بالغ بر 86 ميليون و 566 هزار ريال در طي 9 ماه گذشته دريافت شده است، در اين طرح مبلغي از حقوق دريافتي كاركنان دولتي و غيردولتي كه 4 رقم آخر فيش حقوقي آنها يا مبالغ مورد نظر خودشان مي باشد، كسر مي شود.

 



رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور: دولت حفاظت از محيط زيست را جدي گرفته است

تبريز- خبرنگاركيهان:
در طول 40 سال گذشته جنگل هاي كشور از 18 ميليون هكتار به 14ميليون هكتار كاهش يافته است.
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور، روز دوشنبه در جريان سفر به تبريز كه براي شركت در نشست هاي مختلف محلي صورت گرفت، با اعلام اين خبر افزود: دولت نهم و دهم، به دنبال توسعه پايدار متوازن بوده و حفاظت از محيط زيست را جدي گرفته است.
«محمدجواد محمدي زاده» از ضعف مديريت 30 سال گذشته در مديريت منابع آب حوزه آبخيز درياچه اروميه انتقاد و اظهار كرد: در حالي كه ظرفيت آبي حوزه آبخيز درياچه اروميه بيش از 8 ميليارد مترمكعب در سال است در 10 سال گذشته كمتر از 1 ميليارد مترمكعب آب، به عنوان حق آب سالانه تالاب، وارد درياچه شده است.
معاون رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود از ضرورت نوسازي موتورسيكلت ها در كشور خبر داد و خواستار استفاده از موتورسيكلت هاي برقي به جاي بنزيني شد.
به گفته وي تمامي اتوبوس ها و تاكسي ها در شهرهاي بزرگ بايد گازسوز شوند و ممنوعيت تردد موتورسيكلت هاي غيربرقي در شهرهاي بزرگ ابتدا در اراك و اصفهان آغاز و پس از 3 سال در شهرهاي بزرگ ديگر توسعه مي يابد و تمام موتورسيكلت ها برقي مي شوند. وي در نشست كارگروه كاهش آلودگي هواي تبريز افزود: اجراي اين طرح به كاهش بيشتر آلودگي ها كمك خواهد كرد.
همچنين روز دوشنبه با حضور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كلنگ احداث مركز دفن بهداشتي و مهندسي و نيز تصفيه خانه شيرابه هاي زباله تبريز به زمين زده شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي شهرداري تبريز كلنگ احداث اين دو مركز به عنوان تاسيسات و زيرساخت هاي مكمل حوزه مديريت پسماندهاي شهري تبريز همزمان با افتتاح كارخانه بازيافت مواد و توليد كمپوست شهرداري تبريز به دست معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور به زمين زده شد.
وي با بيان اينكه حجم و ميزان زباله توليدي در كشور به مراتب بالاتر از استانداردهاي موجود جهاني است، بر نقش موثر فرهنگ سازي و آموزش هاي لازم در اين خصوص به منظور كاهش ميزان توليد زباله از سوي نهادهاي متولي تاكيد كرد.
به گفته شهردار تبريز مراحل احداث و آماده سازي مركز دفن بهداشتي تبريز كه با مشاركت قرارگاه خاتم الانبيا و به روش سرمايه گذاري انجام خواهد پذيرفت، در مدت سه ماه به اتمام خواهد رسيد.

 



معاون رئيس جمهور: يك ريال كسري بودجه در سال گذشته و امسال نداريم

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفت: يك ريال كسري بودجه در سال گذشته و امسال نداشته و نداريم.
به گزارش فارس ابراهيم عزيزي گفت: تمهيدات انديشيده شده هم سال گذشته و هم سال جاري ريالي كسري بودجه نداشته و نداريم.
وي افزود: بايد تلاش كنيم سهم نفت از بودجه جاري كشور كاهش يافته و همه پول نفت وارد صندوق توسعه ملي شود كه در اين راستا بر اين اساس پيشنهاد شده سال آينده 23 درصد از فروش نفت وارد اين صندوق شود و پيش بيني مي شود سال آينده موجودي اين صندوق به 50 هزار ميليارد تومان برسد.
عزيزي اضافه كرد: هزينه هاي مختلف در كشور را نبايد بي جهت افزايش داد و در اين راستا بايد با ارتقاء بهره وري و تسريع در اجرا پروژه هاي جاري در جهت كاهش هزينه هاي كشور حركت كنيم و بدانيم كه راه رشد و تعالي كشور توجه جدي به توليد و افزايش درآمدهاي ناشي از توليد است و تا زماني كه توليد رونق نگيرد، اشتغال و صادرات رونق نخواهد گرفت،از اين رو بايد موانع رشد توليد و مشكلات پيش روي توليدكنندگان را از پيش رو برداريم.

 



اخبار ادبي و هنري

حضور بازيگر فاسدالاخلاق در نقش يك جانباز
گفته مي شود يك بازيگر سينما و تلويزيون كه چندي پيش باعث خودكشي دختري جوان شد، در يك فيلم ويدئويي و در نقش يك «جانباز» بازي خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، «اين بازيگر» كه به دليل ارتباطات پنهاني خود سبب خودكشي يك دختر جوان شد، در يك فيلم قرار است كه نقش يك جانباز را ايفا كند.
ايفاي نقش و شخصيت ارزشمدارانه جانبازان، توسط بازيگري معلوم الحال بي شك توهين به مقام شامخ شهيدان زنده است و نوعي پوشش براي ادامه فعاليت غيرحرفه اي بازيگر ياد شده ارزيابي مي شود.
گفتني است مسئولين صدا و سيما از هرگونه همكاري اين بازيگر فاسد در سريالها جلوگيري كرده اند. بديهي است در صورت عدم پيشگيري از سوي مسئولين سينمايي وزارت ارشاد جزئيات بيشتري از فعاليت مفسده انگيز وي و همسرش كه به دليل فعاليت هاي ضدامنيتي و اخلاقي در پوشش موسسه اي فرهنگي تعطيل شده افشا خواهد شد.
شاعر ايتاليايي: بيشتر شاعران جهان طرفدار
ايران هستند
شاعر ايتاليايي در نامه خود به متوليان ششمين جشنواره شعر فجر نوشت:
رسانه هاي غربي نمايش منفي از ايران ارائه مي كنند اما ادبا و هنرمندان خارجي طرفدار ايران زمين جاودان اند.
به گزارش فارس، دومنيكو اينجنيتو همان شاعري است كه در آيين اختتاميه شعر فجر پشت تربيون رفت و يادي از شاعران گذشته حال و آينده ايران كرد و از حاضران خواست براي اين شاعران صلوات بفرستند. اين شاعر پس از بازگشت به كشور خود به متوليان شعر فجر نامه اي نوشت و خبر از اشاعه فرهنگ ناب ايراني و ادباي ايران زمين داد.
وي در نامه خود خطاب به مديران جشنواره شعر فجر نوشته: از هفته پيش كه به آكسفورد برگشتم ذكر خير كيفيت اجرايي جشنواره دائما بر زبانم مي رود. با وجود نمايش منفي كه گاه گاهي بعضي رسانه هاي غربي از ايران ارائه مي كنند، اكثر ادبا و هنرمندان خارجي طرفدار ايران زمين جاودان اند و با هر فرصتي كه برايشان فراهم مي آيد سفيران زيبايي ومهرباني و فضايل بي شمار كشورتان مي شوند.
تحريم فيلم ضداسلامي هاليوود
در يوگسلاوي
فيلم ضد اسلامي «در سرزمين خون و عسل» نخستين ساخته سينمايي آنجلينا جولي پس از عصبانيت مردم بوسني از سوي كساني هم كه از آن حمايت كرده بودند نيز تحريم شد.
بنابراين گزارش، در بلگراد پايتخت صربستان (يوگسلاوي سابق) مردم به مشاهده اين فيلم ننشستند و در يكي از اكران هاي آن تنها پنج نفر حاضر شدند.
صرب ها در صربستان (يوگسلاوي سابق) مدعي اند كه فيلم آنجلينا جولي، آن ها را مردمي شرور معرفي كرده است. به گزارش فارس، پيش از اين روزنامه انگليسي «ساندي تلگراف» نوشته بود: مردم بالكان از فيلم ضد اسلامي آنجلينا جولي تنفر شديد دارند و در اين منطقه موجب بازگشتن احساسات قديمي شده است، احساساتي كه پس از 20 سال پس از جنگ در بالكان ادامه دارد.
مادر شهيد آويني درگذشت
مادر شهيد سيدمرتضي آويني به لقاءالله پيوست.
مادر سيدشهيدان اهل قلم دوشنبه شب به رحمت ايزدي پيوست.
پيكر پاك وي صبح ديروز تشييع و به خاك سپرده شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14