(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 14 فروزدین 1391- شماره 20172

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبرانقلاب در ديدار با اردوغان: با هر طرح آمريكايي درباره سوريه مخالفيم
رهبر انقلاب در اجتماع عظيم زائران حرم رضوي(ع):
جمهوري اسلامي مانند شيراز حقوق ملت ايران دفاع مي كند
حمايت از توليد و صادرات ملي دستوركار دولت در سال جديد
ناكامي دشمن در گرو رونق توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني است
تسليت رئيس مجلس خبرگان به مناسبت درگذشت آيت الله قره باغي
13 فروردين روز طبيعت
حرم امام خميني(ره) ميزبان انبوه زائران نوروزي
سرگرداني 19 ساعته زائران ايراني در فرودگاه نجف
در ايام تعطيلات نوروزركورد پرواز به فرودگاه كيش شكسته شد
معافيت مشمولان غيرغايب داراي پدر 66 ساله
سفر يك ميليون و900 هزار گردشگر به اردبيل
5 هزار و 849 دانش آموز در المپياد علمي كشور پذيرش شدند
با پايان تعطيلات نوروزي دانش آموزان از امروز بر سر كلاس ها حاضر شدند
دكتر توكلي: دومين آزمون دكتري هفته آينده برگزار مي شود
در فرودگاه اصفهان نقص فني هواپيماي سعودي زائران را به خانه بازگرداند
«علامه» برترين دانشگاه در اسلامي كردن دانشگاه هاي كشور شد
وزير بهداشت اعلام كرد
تهران و گيلان پايين ترين نرخ رشد جمعيت را در كشور دارند
اخبار ادبي و هنري



رهبرانقلاب در ديدار با اردوغان: با هر طرح آمريكايي درباره سوريه مخالفيم

رهبرمعظم انقلاب اسلامي در ديدار نخست وزير تركيه و هيئت همراه وي، با تاكيد بر لزوم تعميق بيش از پيش همكاري هاي دو كشور خاطر نشان كردند: جمهوري اسلامي ايران به طور جدي معتقد به گسترش همكاري ها با تركيه است و هرگاه دو كشور در زمينه مسائل مختلف با يكديگر همراه بودند، اين همراهي بسود ايران و تركيه و همچنين دنياي اسلام بوده است.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبرانقلاب اسلامي در اين ديدار كه پنج شنبه گذشته در تالار آيينه حرم مطهررضوي در مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به ظرفيت هاي فراوان گسترش همكاري ها، بخصوص در زمينه نفت و گاز افزودند: ايران از لحاظ مجموع منابع نفت و گاز در جهان، بسيار غني است.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به شرايط حساس منطقه تاكيد كردند: به لطف خداوند تحولات منطقه تاكنون به نفع اسلام و مسلمانان بوده است و از اين پس نيزاينگونه خواهد بود.
ايشان افزودند: مهمترين مسئله در شرايط حساس منطقه اين است كه كشورهاي مستقل، تصميم هاي صحيحي بگيرند.
رهبرانقلاب اسلامي با اشاره به نگاه ابزاري قدرت هاي مسلط دنيا بويژه آمريكا به كشورهاي منطقه خاطر نشان كردند: آمريكايي ها هيچ ملتي را به عنوان ملت مستقل قبول ندارند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: آمريكايي ها با همه كشورها اينگونه رفتار مي كنند و بنابراين همواره بايد در تصميم گيري ها مصالح كشورهاي اسلامي در نظر گرفته شود.
ايشان با اشاره به حضور سياستمداران با گرايش هاي اسلامي در رأس قدرت تركيه تاكيد كردند: چنين شرايطي در تركيه به هيچ وجه مطلوب آمريكا و غرب نيست و همان مقدار كه آن ها از اين شرايط تركيه ناخرسند هستند، جمهوري اسلامي ايران از حضور برادران مسلمان در رأس قدرت تركيه بسيار خرسند است.
رهبرانقلاب درخصوص اوضاع سوريه با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران قويا با هر طرحي كه آمريكايي ها در ارتباط با مسائل سوريه مبدع آن باشند مخالف هستند، خاطر نشان كردند: جمهوري اسلامي ايران از سوريه به دليل حمايت از خط مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي دفاع خواهد كرد و با هرگونه دخالت نيروهاي خارجي در امور داخلي سوريه به شدت مخالف است.
ايشان تاكيد كردند: ما از اصلاحات در سوريه همواره حمايت مي كنيم و اصلاحاتي كه در سوريه شروع شده، بايد ادامه يابد.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي فراوان از فراهم شدن فرصت ملاقات با رهبرانقلاب اسلامي به پيوندهاي تاريخي ايران و تركيه اشاره كرد و گفت: ما معتقديم با توجه به اين سابقه كهن، بايد روابط دو كشور بويژه دربخش همكاري هاي زيرساختي تعميق بيشتري پيدا كند.
نخست وزير تركيه، تركيب هيئت همراه خود را نشانگر عزم جدي تركيه براي گسترش روابط با ايران بخصوص در بخش انرژي دانست و با اشاره به شرايط منطقه افزود: منطقه با شرايط بسيار سختي مواجه است كه اميدواريم بتوانيم اين دوران را سپري كنيم.
گسترش روابط ايران و تركيه
در حوزه انرژي
در همين حال، در ديدار رئيس جمهور كشورمان با نخست وزير تركيه بر گسترش روابط دو كشور بويژه در حوزه انرژي تاكيد شد.
محمود احمدي نژاد با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران و تركيه به عنوان كشورهايي مستقل، دشمنان مشتركي نيز دارند، گفت: مستكبران هرگز نمي خواهند تا كشورهايي مانند ايران و تركيه پيشرفت كرده و در صحنه هاي جهاني قدرتمند باشند، كه بايد در برابر توطئه هاي آنها هوشيار باشيم.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز در اين ديدار ضمن تبريك فرا رسيدن سال نو و عيد نوروز به دولت و ملت ايران با اشاره به مذاكرات هيات هاي عالي رتبه دو كشور خواستار گسترش روزافزون همكاري هاي دو جانبه و بين المللي در بخش هاي مختلف سياسي، اقتصادي، تجاري و انرژي شد.
وي همچنين اظهار داشت: دولت و ملت تركيه همواره به صراحت از مواضع هسته اي جمهوري اسلامي ايران حمايت كرده و در آينده نيز همين سياست را به طور جدي دنبال خواهد كرد.
نبايد خط مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي مخدوش شود
همچنين رئيس مجلس كشورمان در ديدار با رجب طيب اردوغان تاكيد كرد كه نبايد اجازه داد در شرايط كنوني خط مقاومت عليه رژيم صهيونيستي مخدوش شود.
علي لاريجاني در اين ديدار به چشم انداز تحولات منطقه اشاره كرد و گفت: ايران و تركيه با همكاري نزديك يكديگر مي توانند بسياري از معضلات و مشكلات پيچيده منطقه را سامان دهند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع استقرار سامانه دفاع موشكي ناتو در خاك تركيه اشاره و ابراز اطمينان كرد با رايزني ها و مشورت هاي نزديك دو كشور اين موضوع حل شود.
نخست وزير تركيه نيز در اين ديدار با سازنده و مفيد خواندن مذاكرات خود با مقامات عالي رتبه كشورمان بر آمادگي كشورش براي توسعه همه جانبه مناسبات برادرانه با ايران و بويژه در زمينه همكاري هاي اقتصادي -تجاري و منطقه اي تاكيد كرد و افزود: نبايد به كساني كه مي خواهند به روند رو به توسعه همكاري هاي برادرانه ايران و تركيه ضربه بزنند اجازه فعاليت داد.
روايت اردوغان
از ديدار با رهبر انقلاب
نخست وزير تركيه گفت: بعد از ديدار با رهبر انقلاب در ايران و اظهارات ايشان در خصوص منع ديني سلاح هاي كشتار جمعي، نمي توانم برخي ادعاها را درباره برنامه اتمي ايران تكرار كنم.
به گزارش شبكه تلويزيوني تي آرتي تركيه، اردوغان بعد از بازگشت از تهران، در نشست با خبرنگاران به سؤال هاي آنان درباره تحولاتي كه در طول سفر وي به ايران روي داده بود، توضيحاتي داد.
اردوغان با اشاره به ديدارش با رهبر معظم انقلاب در مشهد گفت: آيت الله علي خامنه اي، رهبر ديني ايران اين را خيلي روشن بيان مي كنند. ايشان مي گويند كه در فقه و شريعت ما استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي ممنوع است و چنين سلاح هايي جايي ندارند. در ديدار اخيرمان نيز ايشان همين مطلب را بار ديگر مطرح كردند. اكنون بعد از صحبت هاي چنين فردي، من نمي توانم در اين ادعا كه ايران به دنبال سلاح اتمي است، شريك باشم. نخست وزير تركيه با اشاره به ديدارش با اوباما گفت: با آقاي اوباما در اين خصوص صحبتي نكرديم ولي اين را مي توانم بگويم كه ما براساس تفاهم نامه تهران، با آمريكا صحبت كرده ايم و تفاهم نامه تهران نيز براساس خواست هاي آمريكا صورت گرفته بود. وي اشاره كرد موضوع اسرائيل روشن است و اسرائيلي ها تا اين اندازه كلاهك اتمي دارند. كسي از اسرائيلي ها حساب كشي نمي كند، غرب از اسرائيل نيز حساب كشي كند. تا زماني كه اين كار صورت نگيرد، ما نيز اين سؤال را خواهيم پرسيد كه چرا غربي ها درست رفتار نمي كنند.
اردوغان گفت: «آيت الله خامنه اي تاكيد كردند، گام هايي كه ايران و تركيه بايد به همراه همديگر بردارند بايد بسيار مقتدرانه و استوار باشد. درباره سوريه نيز موضوعي كه بر آن تاكيد كردند، اين بود كه بايد گامي با همبستگي درباره سوريه برداشته شود».
گفتني است؛ روزنامه صهيونيستي جروزالم پست در بازتاب سفر نخست وزير تركيه به ايران به نقل از روزنامه حريت نوشت: اردوغان گفته است در صورتي كه اسراييل به جمهوري اسلامي حمله كند كل منطقه ويران خواهد شد.
اردوغان: مخالفان سوري در انتخابات شركت كنند
نخست وزير تركيه پنج شنبه گذشته در گفت و گوي تلويزيوني شبكه دوم سيماي جمهوري اسلامي ايران شركت كرد.
رجب طيب اردوغان در اين گفت وگو درباره برنامه هسته اي كشورمان گفت؛ اين حق طبيعي هر كشوري است و وقتي كه كشوري به آن دست پيدا مي كند، كسي نمي تواند مانع آن شود و علاوه بر اين در جهان 40 كشور وجود دارند كه همه آنها از نيروگاه هسته اي انرژي توليد مي كنند.
وي درباره بحث سوريه نيز با اشاره به اينكه ايران و تركيه بايد با هم به سوريه كمك كنند در موضعي متفاوت از گذشته گفت: ما نمي توانيم سالهاي قبلي را جلوي روي خود قرار داده و حزب بعث نمي تواند الگوي خوبي براي سوريه باشد، بايد به دنبال الگوهاي بهتر بود و با منتقل كردن تجربه هاي خود به اراده ملت سوريه احترام بگذاريم.
نخست وزير تركيه ديدگاه خود نسبت به اين موضوع كه دولت سوريه اصلاحاتي را در قانون اساسي و احزاب در دو دوره مشخص در رياست جمهوري معين كرده و شاهديم همين اصلاحات در كشورهاي عربي صورت نمي پذيرد و از جمله كشورهاي عربي كه برعليه دولت سوريه با نيروهاي مسلح اقدام مي كنند حتي در آن كشورها انتخابات هم برگزار نمي شود، اما سوريه قبول كرده كه نيروهاي سازمان ملل در انتخابات اين كشور نظارت كنند، اين گونه عنوان كرد: من درباره اصول صحبت مي كنم و عقيده دارم كه جمهوري تركيه و حزب حاكم مخالف رژيم هاي ديكتاتور و مستبد است. فرقي هم نمي كند كه چه كشوري قانون و دموكراسي را زيرپا بگذارد. در اين باره مشكلي نداريم و كشوري مستبد نيستيم با مطالبه مردم به روي كار آمديم. در انتخابات ما مشاركت مردم بالاست و 18-17 حزب شركت دارند.
وي همچنين گفت: كشورهاي (عربي) كه از آن ها نام برده شد اگر مردم آنها از وضعيت خود رضايت دارند ما مشكلي نداريم، اما اگر نارضايتي وجود دارد نبايد مداخلات خارجي از سوي هيچ كشوري صورت گيرد.
اردوغان يادآور شد: درباره روند عادي همانگونه كه اشاره كردم بايد به اراده ملت احترام قائل شد و رأي گيري با هدف اعتمادسازي براي مردم انجام پذيرد. براي مردم، حكومت اسد اعتمادساز نيست و اگر در انتخابات حزب بشاراسد و خود وي پيروز شود ما نيز مشكلي نداريم.
در همين ارتباط پرويز سروري عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس تصريح كرد: تركيه در حال اصلاح مواضع خود درباره سوريه است.

 



رهبر انقلاب در اجتماع عظيم زائران حرم رضوي(ع):
جمهوري اسلامي مانند شيراز حقوق ملت ايران دفاع مي كند

رهبر معظم انقلاب در اولين روز بهار و در جمع زائران حرم ثامن الحجج علي بن موسي الرضا(ع) با اعلام اينكه سلاح اتمي نداريم و توليد نيز نمي كنيم فرمودند : در مقابل تهاجم احتمالي آمريكا يا رژيم صهيونيستي در همان سطحي كه به ما حمله شود به آنها حمله خواهيم كرد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در اولين بخش از سخنانشان در اجتماع پرشور زائران و مجاوران حرم رضوي، با تبريك مجدد عيد نوروز به همه ايرانيان، به ترسيم تصويري عيني و دقيق از نقاط قوت عملكرد ملت ايران و طرح ها و تلاش هاي بدخواهان اين ملت در سال 90 پرداختند تا موقعيت ايرانيان و دشمنانشان در اين رويارويي راهبردي مشخص تر شود.
ايشان، هدف اصلي رجزخواني ها، لشكركشي هاي «تبليغاتي-سياسي-اقتصادي» و تهديدات نظامي-امنيتي آمريكا و ديگر بيگانگان بدخواه را، مرعوب كردن، نااميد ساختن و متوقف كردن ملت ايران دانستند و افزودند: آنها در سال 90 همه توان خود را به كار گرفتند تا به اين ملت شجاع، زنده و پرنشاط ثابت كنند كه ايرانيان «نمي توانند»، اما ملت، با تعاليمي كه امام بزرگوار به او داده بود، بطور مكرر به همه جهان و به همه بيگانگان فهماند كه به كوري چشم دشمنان،«ما مي توانيم».
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اين واقعيت كه نقاط قوت عملكرد ملت در جمع بندي نهايي، بسيار بيشتر از نقاط ضعف است، همراهي تحسين برانگيز مردم با مسئولان را موجب نتايج اقتصادي قابل توجهي در سال 90 خواندند كه مسئله هدفمند كردن يارانه ها از مهمترين آنها بوده است.
ايشان، با استناد به ديدگاه مشترك همه كارشناسان اقتصادي درباره ضرورت اجراي هدفمند كردن يارانه ها خاطرنشان كردند: در سال 90، دولت و مجلس با وجود شرايط دشوار و پيچيده اي كه تحريم ها ايجاد كرده بود، مراحل مهم و قابل توجهي از اين كار بزرگ را با پشتيباني و همدلي مردم به پيش بردند كه البته كار هنوز تمام نشده است.
رهبر انقلاب اسلامي، توزيع عادلانه يارانه ها و بهبود زندگي طبقات ضعيف را از جمله نتايج هدفمند كردن يارانه ها دانستند و افزودند: اصلاح نسبي در چرخه معيوب توليد و حركت به سمت «متعادل كردن مصرف و بازده» از ديگر اهدافي بود كه سال گذشته به همت مردم و مسئولان در فعاليت هاي توليدي محقق شد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به مديريت حامل هاي انرژي، صرفه جويي و كاهش مصرف بنزين در حد تقريبي توليد داخل را امتياز بزرگي براي كشور برشمردند و افزودند: اين كار مهم در شرايط تحريم انجام شد و نقشه توطئه آميز دشمنان را خنثي كرد.
پيشرفت هاي ملت در عرصه علم و فناوري و تأثير اين پيشرفت ها در مسائل اقتصادي نكته عمده ديگري بود كه رهبر انقلاب در تبيين دستاوردهاي ملت ايران در سال 90، در جمع زائران و مجاوران حرم رضوي به آن پرداختند.
ايشان با اشاره به حساسيت ويژه و هميشگي خود به پيشرفت كشور در عرصه علم و فناوري، تحقق اين هدف را از پايه هاي اقتدار اقتصادي و استغناي سياسي كشور خواندند و با استناد به گزارش هاي مراكز معتبر علمي جهان تأكيد كردند: سطح پيشرفت هاي علمي ايران، بسيار بيشتر از حدي است كه تاكنون مردم از آن مطلع شده اند.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: گزارش هاي معتبر بين المللي نشان مي دهد ايران با رشد 20 درصدي علمي، سريعترين رشد علمي جهان را داراست و در سال 90 با در اختيار داشتن رتبه اول علمي در منطقه، در ميان همه كشورهاي جهان به رتبه هفدهم دست يافته است و اين موفقيت هاي بسيار ارزشمند در حالي به دست آمده كه دشمنان براي جلوگيري از پيشرفت ايران بر روي تحريم هاي به قول خودشان فلج كننده، سرمايه گذاري و شرط بندي مي كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پيشرفت هاي جوانان دانشمند ايران در زيست فناوري، نانو و هوافضا افزودند: جوانان پرافتخار ملت در سال 90، موفق به غني سازي 20 درصدي شدند و دشمن را متحير ساختند.
ايشان خاطرنشان كردند: در حاليكه در سال 89، آمريكايي ها با وجود آگاهي از نيازهاي دارويي ملت ايران مي خواستند با باج خواهي و زورگويي اورانيوم هاي غني شده ايران را به بهانه دادن اورانيوم 20 درصد از كشور خارج كنند اما جوانان ما، با اتكا به توانايي و هوش تحسين برانگيزشان، اين كار سخت و پيچيده را انجام دادند و اكنون انواع راديو داروهاي مورد نياز هزاران بيمار، با سوخت هسته اي داخلي، توليد مي شود.
توليد صفحه سوخت هسته اي در داخل كشور از ديگر واقعياتي بود كه حضرت آيت الله خامنه اي با استناد به آن، سال نود را براي ملت ايران سالي درخشان و براي دشمنان ملت، سالي نوميد كننده برشمردند.
ايشان افزودند: بيگانگان مي گفتند اورانيوم هاي توليد شده را به ما بدهيد تا در يك كشور ديگر غني سازي 20 درصد كنيم و سپس در كشوري ديگر اين بيست درصد را به صفحه سوخت تبديل كنيم اما جوانان ما، همه اين كارها را خودشان انجام دادند.
رهبر انقلاب افزايش 6 برابري داروهاي نوتركيب و افزايش خدمات دانش بنيان را از ديگر دستاوردهاي سال 90 برشمردند و با اشاره به بازديد هفته گذشته خود از پژوهشگاه صنعت نفت افزودند: در اين بازديد، پيشرفت هايي مشاهده شد كه روزي قابل تصور نبود و تكرار اين واقعيات در مراكز مختلف، نشان مي دهد كه اينگونه پديده هاي شوق برانگيز، استثنا نيست بلكه، به يك قاعده تبديل شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به ويژگي هايي نظير «روحيه و فكر جهادي» و اعتماد به نفس بالاي دانشمندان جوان كشور افزودند: در بازديد از پژوهشگاه صنعت نفت اين واقعيت بار ديگر مشخص شد كه جوانان خوشفكر و پرتلاش كشور، تحريم ها را فرصتي براي پيشرفت مي دانند و اين نگاه ارزشمند همراه با تكيه دستگاه ها به جوانان، و گسترش همكاري دانشگاه با صنعت، چشمه ي جوشان خلاقيت استعدادهاي ايراني را شكوفا كرده است.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به آثار مستقيم اقتصادي پيشرفت هاي علم و فناوري تأكيد كردند: اينگونه پيشرفت ها، نشانه هايي حقيقي از جهاد اقتصادي است.
رهبر انقلاب اسلامي، عربده كشي دشمنان بدخواه ملت را در سرتاسر سال 90، نشانه بي نتيجه بودن اقدامات آنان دانستند و افزودند: عوامل دولت امريكا، در سراسر جهان به راه افتاده اند تا به خيال خود، تحريم ها را عملي كنند و با ضربه زدن به مردم ايران؛ ميان آنها و نظام جدايي بياندازند اما اين تلاش ها نيز راه به جايي نخواهد برد.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين دستاوردهاي ديگر ملت در سال 90، به ديپلماسي فعال در مسائل منطقه اي اشاره كردند و افزودند: در سال گذشته جمهوري اسلامي به مركز توجه دنياي بيدار شده اسلام تبديل شد.
ايشان همچنين در زمينه خدمات اقتصادي، ساخت ده ها هزار خانه و تلاش بي وقفه در عرصه هايي نظير راه سازي و مسكن روستايي را طليعه دهه پيشرفت و عدالت برشمردند و افزودند: اين واقعيات، بدخواهان عنود را نااميدتر مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي حضور پرشكوه ملت در انتخابات 12 اسفند را يكي ديگر از حركت هاي تحسين برانگيز ملت در سال گذشته برشمردند و افزودند: اميدواريم در مرحله دوم انتخابات نيز همين شكوه و زيبايي تكرار شود.
تلاش 6 ماهه و بي وقفه رسانه هاي سياسي بيگانگان براي دلسرد كردن مردم نسبت به انتخابات و ترور دانشمندان هسته اي براي ترساندن ملت از جمله روش هايي بود كه رهبر انقلاب در تشريح فعاليت هاي ضد انتخاباتي بدخواهان ملت، به آنها اشاره كردند.
ايشان حضور مردم در انتخابات 12 اسفند را از متوسط حضور ملت ها در انتخابات مجالس بيشتر دانستند و با اشاره به متوسط 30 تا 40 درصدي مشاركت مردم آمريكا در انتخابات كنگره، مجلس ملي و مجلس سنا تأكيد كردند: حضور بسيار مهم و بيش از 64 درصدي ملت ايران، در مقايسه با اين آمار، حقيقت خود را بيشتر آشكار مي كند.
رهبر انقلاب اسلامي، حضور تحسين برانگيز ملت در انتخابات مجلس را يك رسانه صادق و پرقدرت براي نشان دادن واقعيات ايران دانستند و افزودند: بيگانگان مي خواستند با فضاسازي و هياهو، 12 اسفند را روز سرخوردگي ملت و نظام قرار دهند اما اين روز به بركت آگاهي و نشاط ملت به روز سربلندي ملت و نظام اسلامي تبديل شد.
حضرت آيت الله خامنه اي پس از ترسيم موقعيت ملت ايران و دشمنان در سال 90، به طرح يك پرسش اساسي پرداختند: چرا جبهه استكبار با اين ملت و با نظام اسلامي دشمني مي كند؟
رهبر انقلاب در پاسخ به اين سؤال با رد بهانه هاي متفاوت و نوبه اي بيگانگان از جمله مسئله هسته اي و حقوق بشر تأكيد كردند: علت اصلي خصومت ها و كينه ورزي زورگويان اين است كه نظام اسلامي مقتدرانه از ثروت عظيم نفت و گاز ايرانيان حراست مي كند.
ايشان در تشريح بيشتر اين مسئله، به وابستگي عميق كشورهاي غربي به منابع نفت و گاز اشاره كردند و افزودند: آنها مي دانند كه منابع نفتي شان حداكثر تا ده سال ديگر تمام مي شود و رگ حياتشان به منابع نفتي مناطق ديگر جهان بويژه خليج فارس كاملاً وابسته خواهد شد به همين علت تسلط بر كشورهاي دارنده منابع نفت بويژه جمهوري اسلامي براي آنها، اهميت بي نظير، استراتژيك و حياتي دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اينكه ايران در مجموع بيشترين منابع نفت و گاز جهان را داراست، افزودند: قدرت هاي استكباري به خاطر تأمين منابع راهبرديشان مي خواهند كشورهاي داراي منابع نفت در دست آنها همچون موم باشند اما جمهوري اسلامي در مقابل خواسته هاي نامشروع آنها همچون شير ايستاده است.
ايشان افزودند: كساني كه خيال مي كنند با عقب نشيني در مسئله هسته اي، دشمني آمريكا تمام مي شود دچار غفلتند چرا كه در منطقه ما كشورهاي داراي سلاح هسته اي نيز وجود دارند اما آمريكا هيچ حساسيتي به آنها نشان نمي دهد پس علت دشمني زورگويان، مسئله هسته اي و حقوق بشر نيست بلكه پاسداري غيرتمندانه ملت و نظام اسلامي از منابع ملي نفت و گاز، علت اين خصومت هاست.
رهبر انقلاب اسلامي، تصور آمريكايي ها مبني بر نابودي، تضعيف و يا عقب نشيني جمهوري اسلامي ايران را با ستيزه گري و تهديد و تحريم، خطايي فاحش خواندند و به آنها هشدار دادند چوب اين خطاي بزرگ را خواهند خورد بنابراين بهتر است با ملت ايران محترمانه رفتار كنند.
رهبر انقلاب اسلامي، موقعيت ضعيف و متزلزل آمريكا را در وراي قدرت نمايي و هياهو و جنجال اين كشور، واقعيتي انكارناپذير خواندند و افزودند: رئيس جمهور فعلي آمريكا با شعار تغيير آمد و مردم آمريكا به اميد خوب شدن وضع بد خود به او رأي دادند اما اكنون از لحاظ اقتصادي آمريكا دچار بدهي سرسام آور و مشكلات فراوان است، از لحاظ اجتماعي جنبش تسخير وال استريت در اين كشور به راه افتاده و از لحاظ سياسي نيز در عراق، افغانستان، پاكستان، مصر و شمال افريقا وضعيتي به مراتب بدتر از گذشته دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: البته ممكن است آمريكايي ها خطرآفريني و يا ديوانگي كنند ما ضمن تأكيد بر اينكه سلاح اتمي نداريم و توليد نيز نمي كنيم اعلام مي كنيم در مقابل تهاجم احتمالي آنها يا رژيم صهيونيستي، در همان سطحي كه به ما حمله شود به آنها حمله خواهيم كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي شكست باطل در حمله به جبهه حق را سنت تخلف ناپذير الهي دانستند و تأكيد كردند: ملت آماده، عازم و با نشاط ايران، در فكر تهاجم و تجاوز نيست اما به هستي، ثروت، هويت، اسلام و جمهوري اسلامي خود با تمام وجود دل بسته است و از آنها دفاع خواهد كرد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به شعار سال نو يعني «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» افزودند: در تحقق اين هدف بسيار مهم همه مسئول هستند.
حمايت و تقويت توليد داخلي با استفاده از صندوق توسعه ملي، مهمترين نكته اي بود كه ايشان در بخش وظايف دولت در روند تحقق شعار سال نو، مورد تأكيد قرار دادند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: مجلس نيز بايد در اين روند با همراهي دولت، رونق توليد ملي را در دستور كار قرار دهد.
رهبر انقلاب اسلامي توليد محصولات داخلي مرغوب و با دوام و كاهش قيمت تمام شده محصولات را تا جاي ممكن، از وظايف نيروهاي كار و سرمايه دانستند و افزودند: در اين زمينه نيز بخش هاي دولتي و مجلس با بخش هاي توليدي همراهي كنند.
ايشان، فرهنگ غلط تفاخر به مصرف كالاهاي خارجي را مورد انتقاد قرار دادند و خاطرنشان كردند: برخي توليدات داخلي به خاطر اين فرهنگ غلط با مارك خارجي به فروش مي رسد اما اين مسئله به ضرر كشور است و به پيشرفت و آينده ايران لطمه مي زند و مردم عزيز با همت و اراده خود، اين فرهنگ غلط را اصلاح كنند كه اين خود، نوعي جهاد اقتصادي است.
حضرت آيت الله خامنه اي در آخرين بخش از سخنان خود در اولين روز سال نو، اتحاد و يكپارچگي را نياز جدي كشور خواندند و با دعوت از همه براي رفتار مهربانانه و پرمحبت افزودند: سليقه هاي متفاوت و ديدگاه هاي گوناگون نبايد باعث اختلاف و تفرقه شود.
رهبر انقلاب اسلامي، منازعه بر سر مسائل مختلف سياسي - اقتصادي و شخصيتي را باعث جري شدن دشمن برشمردند و افزودند: نبايد با مخالفي كه دنبال جمهوري اسلامي و دنبال حق است اما راه را اشتباه مي رود، همانند معاندان نظام برخورد كرد.
ايشان با ابراز تأسف از عملكرد بي محابا و اختلاف برانگيز برخي رسانه هاي اينترنتي افزودند: مسئولان به گونه اي اين مسئله را تدبير كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي ضمن دعوت از همه براي پايبندي به اخلاق اسلامي و قانون خاطرنشان كردند: مبادا كساني به بهانه ي اين حرف جوانان انقلابي را مورد شماتت قرار دهند چرا كه اينجانب همه جوانان مؤمن و انقلابي را فرزندان خود مي دانم و از آنها حمايت مي كنم و البته همه بايد با رعايت اخلاق اسلامي، قانون را مراعات كنند.
ايشان همچنين مجلس و دولت را به حفظ متقابل حريم يكديگر توصيه مؤكد كردند و در پايان بار ديگر براي ملت ايران، سالي پرنشاط همراه با موفقيت و خوشبختي آرزو كردند.
پيش از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي آيت الله واعظ طبسي توليت آستان قدس رضوي در سخناني با اشاره به تحولات بزرگ منطقه و جهان اسلام در يك سال گذشته كه منجر به تشكيل دولت هاي جديد و سرنگوني برخي ديكتاتورهاي مستبد شد اين تغييرات بنيادين را مرهون نقش، كلام و انديشه هاي امام راحل و سياست هاي نظام اسلامي و هدايت هاي رهبري آن دانست.
وي آينده اسلام را روشن و اميدآفرين توصيف كرد و گفت: جمهوري اسلامي در يك سال گذشته به رغم همه ي فشارها و تهديدات سياسي، اقتصادي و فرهنگي نشان داد بر همه ي توطئه ها غلبه يافته است.

 



رئيس جمهور در پيام نوروزي تاكيد كرد
حمايت از توليد و صادرات ملي دستوركار دولت در سال جديد

رئيس جمهور در پيام نوروزي به مناسبت حلول سال 91 گفت: امسال نيز همچون گذشته حمايت از توليد، صادرات ملي، سرمايه و كار ايراني در دستور كار دولت خواهد بود.
دكتر محمود احمدي نژاد با اشاره به اين كه در سال 90 ده ها هزار طرح عمراني، علمي، بهداشتي، صنعتي، فناوري و كشاورزي و فرهنگي تهيه شده و آماده اجرا است گفت: بناي دولت بر اين است تا به گونه اي كار كند تا باري را بر دوش دولت بعدي نگذارد.
وي ادامه داد: در حقيقت ما مي خواهيم اين فرصت براي دولت بعدي باقي باشد كه برنامه و بودجه خود را خودش تنظيم كند و براساس برنامه هايي كه به تاييد ملت ايران مي رسد كارهايش را جلو ببرد و طرح هاي نيمه تمام مانع اجراي برنامه هاي دولت بعدي نشود.

 



رهبر معظم انقلاب در پيام نوروزي تاكيد كردند
ناكامي دشمن در گرو رونق توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني است

رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام نوروزي به مناسبت حلول سال 91خاطرنشان كردند : بخش مهمي از جهاد اقتصادي مسئله توليد داخلي است و اگر ما بتوانيم توليد داخلي را آن چنان كه شايسته آن است رونق ببخشيم و پيش ببريم بدون ترديد بخش عمده اي از تلاش هاي دشمن ناكام مي ماند.
متن كامل پيام به شرح زير است :
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
يا مقلّب القلوب و الأبصار يا مدبّر اللّيل و النّهار يا محوّل الحول و الأحوال حوّل حالنا الي احسن الحال.
اللّهمّ كن لوليّك الحجّه بن الحسن صلواتك عليه و علي ءابائه في هذه السّاعه و في كلّ ساعه وليّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دليلا و عينا حتّي تسكنه ارضك طوعا و تمتّعه فيها طويلا .
اللّهمّ اعطه في نفسه و ذريّته و شيعته و رعيّته و خاصّته و عامّته و عدوّه و جميع اهل الدّنيا ما تقرّ به عينه و تسرّ به نفسه .
تبريك عرض ميكنم عيد نوروز و فرا رسيدن سال نو را به همه ي هم ميهنان عزيز در سراسر كشور، و به همه ي ايرانياني كه در هر نقطه اي از دنيا سكونت دارند، و به همه ي ملتهائي كه عيد نوروز را گرامي ميدارند؛ بالخصوص تبريك عرض ميكنم به خانواده هاي عزيز شهيدان، به جانبازان، به خانواده هاشان، به همه ي ايثارگران، به همه ي فعالان عرصه هاي مختلف. آرزو ميكنم و دعا ميكنم كه خداوند متعال براي ملت ايران بهروزي، شادي، نشاط و دل خوش در اين سال جديد مقدر بفرمايد و بدخواهان اين ملت را در اهدافشان، در تلاشهاشان ان شاءاللّه ناكام كند .
سالي كه گذشت - سال 90 - يكي از سالهاي پرحادثه در سطح جهان و در منطقه و در كشور ما بود. آنچه كه در مجموع انسان مشاهده ميكند، اين است كه اين حوادث بر روي هم به سود ملت ايران و در راه كمك به هدفهاي آن، تمام شده است. آن كساني كه اهداف بدخواهانه اي درباره ي ملت ايران و ايران و ايراني در سر مي پرورانند، در كشورهاي غربي دچار مشكلات گوناگون هستند. در سطح منطقه، ملتهائي كه جمهوري اسلامي از آنها همواره حمايت كرده است، به هدفهاي بزرگي دست پيدا كرده اند؛ ديكتاتورهائي به زير كشيده شدند؛ قانونهاي اساسي مبتني بر اسلام در كشورهائي تصويب شد؛ دشمن درجه ي يك امت اسلامي و ملت ايران - يعني رژيم صهيونيستي - در محاصره قرار گرفت. در داخل كشور، به معناي حقيقي كلمه، سال 90، سال بروز اقتدار ملت ايران بود. در جنبه ي سياسي، ملت ايران در اين سال، چه در راهپيمائي بيست و دوي بهمن، چه در انتخابات دوازدهم اسفند، آنچنان حضوري از خود نشان داد و آنچنان شاخصي را براي اقتدار ملي در تاريخ منطقه ثبت كرد كه نظير آن را در گذشته كمتر داشتيم.
با وجود اين همه دشمني، اين همه تبليغات، اين همه تهاجمهاي خصمانه و بدخواهانه، ملت ايران در طول اين سال، با همه ي وجود توانست حضور خود را در صحنه، نشاط خود را، آمادگي خود را در عرصه هاي گوناگون علمي و اجتماعي و سياسي و اقتصادي نشان بدهد و اثبات كند. بحمداللّه سالي بود كه با همه ي سختي ها، داراي دستاوردهاي بزرگي بود. همچنان كه قبلاً عرض شده است، شرائط، شرائط بدر و خيبر بود؛ يعني شرائط قبول چالشها و دشواري ها و غلبه ي بر آنها .
همان طوري كه اول سال گذشته اعلام شد، سال 90، سال جهاد اقتصادي بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان ميدانستند كه اين نام و اين جهتگيري و شعار براي سال 90 يك امر لازم است، اما بعد تلاشهاي دشمنان در اين سال هم همين را اثبات كرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حركت خصمانه ي خودشان را در عرصه ي اقتصادي نسبت به ملت ايران آغاز كردند؛ اما ملت ايران، مسئولين، آحاد مردم، دستگاه هاي مختلف، با تدبيرهاي هوشمندانه اي توانستند با اين تحريمها مقابله كنند و مواجهه ي آنها تا حدود زيادي توانست اثر اين تحريمها را خنثي كند و حربه ي دشمن را كند كند. سال 90، سال فعاليتهاي بزرگ علمي بود؛ كه من ان شاءاللّه در فرصت سخنراني، برخي از پيشرفتهاي علمي و اقتصادي و تلاشهاي گوناگون را براي ملت عزيزمان شرح خواهم داد. سال 90 سالي بود پر چالش، و سالي بود پر نشاط، و سالي بود كه ملت ايران به فضل الهي توانست بر چالشهاي موجود غلبه كند .
ما امسال سال ديگري را در پيش داريم كه به اميد خدا و با توكل بر پروردگار، باز ملت ايران با فعاليت خود، با تلاش خود، با هوشمندي خود در اين سال خواهد توانست پيشرفتهاي زيادي را براي خود به ارمغان بياورد. به تشخيص من، بر طبق گزارشها و مشاوره ي با افراد مطلع و آگاه، به اين نتيجه ميرسيم كه عرصه ي چالش مهم در همين سال جاري - كه اين سال، امروز و از اين ساعت شروع ميشود - عرصه ي اقتصادي است. جهاد اقتصادي چيزي نيست كه تمام شدني باشد. مجاهدت اقتصادي، حضور جهادگونه در عرصه هاي اقتصادي، براي ملت ايران يك ضرورت است .
من امسال تقسيم ميكنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادي را. يك بخش مهم از مسائل اقتصادي برميگردد به مسئله ي توليد داخلي. اگر به توفيق الهي و با اراده و عزم راسخ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانيم مسئله ي توليد داخلي را، آنچنان كه شايسته ي آن است، رونق ببخشيم و پيش ببريم، بدون ترديد بخش عمده اي از تلاشهاي دشمن ناكام خواهد ماند. پس بخش مهمي از جهاد اقتصادي، مسئله ي توليد ملي است. اگر ملت ايران با همت خود، با عزم خود، با آگاهي و هوشمندي خود، با همراهي و كمك مسئولان، با برنامه ريزي درست بتواند مشكل توليد داخلي را حل كند و در اين ميدان پيش برود، بدون ترديد بر چالشهائي كه دشمن آن را فراهم كرده است، غلبه ي كامل و جدي پيدا خواهد كرد. بنابراين مسئله ي توليد ملي، مسئله ي مهمي است .
اگر ما توانستيم توليد داخلي را رونق ببخشيم، مسئله ي تورم حل خواهد شد؛ مسئله ي اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلي به معناي حقيقي كلمه استحكام پيدا خواهد كرد. اينجاست كه دشمن با مشاهده ي اين وضعيت، مأيوس و نااميد خواهد شد. وقتي دشمن مأيوس شد، تلاش دشمن، توطئه ي دشمن، كيد دشمن هم تمام خواهد شد .
بنابراين همه ي مسئولين كشور، همه ي دست اندركاران عرصه ي اقتصادي و همه ي مردم عزيزمان را دعوت ميكنم به اين كه امسال را سال رونق توليد داخلي قرار بدهند. بنابراين شعار امسال، «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ي ايراني» است. ما بايد بتوانيم از كار كارگر ايراني حمايت كنيم؛ از سرمايه ي سرمايه دار ايراني حمايت كنيم؛ و اين فقط با تقويت توليد ملي امكان پذير خواهد شد. سهم دولت در اين كار، پشتيباني از توليدات داخلي صنعتي و كشاورزي است. سهم سرمايه داران و كارگران، تقويت چرخه ي توليد و اتقان در كار توليد است. و سهم مردم - كه به نظر من از همه ي اينها مهمتر است - مصرف توليدات داخلي است. ما بايد عادت كنيم، براي خودمان فرهنگ كنيم، براي خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالائي كه مشابه داخلي آن وجود دارد و توليد داخلي متوجه به آن است، آن كالا را از توليد داخلي مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجي بجد پرهيز كنيم؛ در همه ي زمينه ها: زمينه هاي مصارف روزمرّه و زمينه هاي عمده تر و مهمتر. بنابراين ما اميدوار هستيم كه با اين گرايش، با اين جهتگيري و رويكرد، ملت ايران در سال 91 هم بتواند بر توطئه ي دشمنان، بر كيد و مكر بدخواهان در زمينه ي اقتصادي فائق بيايد .
از خداوند متعال درخواست ميكنيم كه ملت ايران را در اين صحنه و در همه ي صحنه ها موفق و مؤيد بدارد. روح امام بزرگوار را شاد و از ما راضي كند. ارواح طيبه ي شهيدان عزيز ما را با اوليائشان محشور فرمايد .
والسّلام عليكم و رحمه اللّه و بركاته

 



تسليت رئيس مجلس خبرگان به مناسبت درگذشت آيت الله قره باغي

رئيس مجلس خبرگان در پيامي درگذشت نماينده مردم آذربايجان را در مجلس خبرگان رهبري تسليت گفت.
بنابر گزارش منتشر شده از سوي دفتر رئيس مجلس خبرگان رهبري، آيت الله محمدرضا مهدوي كني طي پيامي درگذشت آيت الله علي اكبر قره باغي را به نمايندگان مجلس خبرگان و مردم ولايتمدار و غيور آذربايجان تسليت گفت.
متن اين پيام به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله و انا اليه راجعون
رحلت عالم بزرگوار، يار ديرين انقلاب و امام و رهبري حضرت آيت الله سيدعلي اكبر قره باغي عضو مجلس خبرگان رهبري موجب تاسف و تالم گرديد. سوابق خدمات علمي و خدمات آن فقيه بزرگوار فراموش نشدني است.
اين ضايعه مولمه را به علماي اعلام، نمايندگان محترم مجلس خبرگان رهبري و اهالي غيور و ولايتمدار آذربايجان و همچنين بيت شريف آن عالم رباني تسليت مي گويم.
خداوند ايشان را با اجداد طاهرينش محشور دارد.
مجلس خبرگان رهبري محمدرضا مهدوي كني

 



13 فروردين روز طبيعت

از ساعات آغازين ديروز خانواده ها دسته دسته راهي پارك ها، بزرگراه ها و اطراف شهر شدند تا در آن جا با شور و نشاط، در كنار آب و سبزه يا زير درختان بساط خود را بگسترانند.
مهم نبود كنار خيابان باشند يا در پارك ها، كنار بزرگراه ها يا خارج از شهر ميان زمين هاي خاكي و نهر آب، بلكه مهم فرار از چهار ديواري هاي خسته كننده براي رسيدن به آرامش و بهانه اي براي ديدن همديگر و با هم بودن و تجديد ميثاق با طبيعت بود13. فروردين - روز طبيعت - تنها بهانه اي براي آشتي با طبيعت است. هر كجا كه گياهي سر از خاك بيرون آورده، گلي روئيده يا طراوت بهاري به آن دميده و نواي نغمه و سرود شادي در هوا آكنده است، آن جا جايگاه شادي و شعف مردم مي شود.همه تلاش مي كنند تا در آخرين روز تعطيلات نوروزي در دامان زيبايي هاي طبيعت عشق و زندگي و دوباره زيستن را جستجو كنند و با پالايش روح و روان خود از كدورت ها با طبيعت اين هديه خداوندي و زيبايي هايش آشتي كنند.

 



حرم امام خميني(ره) ميزبان انبوه زائران نوروزي

حرم مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران(ره) در ايام تعطيلات نوروزي ميزبان انبوه زائران و مسافران بود. تصوير هوايي روز گذشته توسط عكاس كيهان تهيه شده است.

 



سرگرداني 19 ساعته زائران ايراني در فرودگاه نجف

زائران عتبات عاليات آذربايجان شرقي پس از 19 ساعت سرگرداني و بلاتكليفي فرودگاه نجف اشرف را ترك كردند.
به گزارش خبرنگار ايرنا از نجف، پرواز شركت هواپيمايي آتا از نجف به تبريز كه قرار بود ساعت 19 روز جمعه به وقت تبريز فرودگاه نجف را ترك كند، با بيش از 19 ساعت تاخير، اين شهر را ترك كرد.
اين تاخير چندين ساعته باعث سرگرداني 160 نفر از زائران عتبات عاليات در قالب چهار كاروان از آذربايجان شرقي كه در ميان آنها افراد كهنسال و كودكان خردسال نيز وجود دارد، شده بود.
اين در حالي است كه اين زائران از ساعت هشت صبح روز جمعه محل اقامت خود را ترك كرده، اما به دليل ناهماهنگي هاي به وجود آمده و عدم اعلام ساعت پرواز، مسافران دوباره به شهر بازگشته و پس از چند ساعت به فرودگاه بازگردانده شدند.
دليل اين تاخير چندين ساعته، نقص فني هواپيما اعلام شده كه با گذشت 19 ساعت، مسافران موفق شدند فرودگاه نجف اشرف را ترك كنند.

 



در ايام تعطيلات نوروزركورد پرواز به فرودگاه كيش شكسته شد

كيش- خبرنگار كيهان:
با انجام 127 سورتي پرواز در ايام تعطيلات نوروز از فرودگاه بين المللي جزيره كيش براي نخستين بار ركورد پرواز در اين فرودگاه شكسته شد.
عليرضا عامري مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش با اعلام اين خبر گفت: در ايام تعطيلات نوروز سال گذشته 105 سورتي پرواز به صورت نشست و برخاست به شهرهاي مختلف كشور از فرودگاه بين المللي كيش انجام گرفت و اين رقم به 127 سورتي پرواز افزايش يافت.
عليرضا عامري افزود: با افزايش زيرساخت هاي مناسب در پايانه هاي مسافري و گسترش 15 درصدي پروازها و درخواست هاي سفر به جزيره كيش و كنترل قيمت ها امسال ركورد جديد و بي سابقه اي در خصوص تردد هوايي و دريايي در جزيره كيش رقم خورد.
وي از افزايش بيش از 30 درصدي خودروهاي شخصي در ايام نوروز به اين جزيره نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت كه در اين ايام بالغ بر 207 هزار مسافر به اين جزيره وارد شدند كه در مقايسه با نوروز سال گذشته 30 درصد رشد داشته است كه اين رقم كم نظير بود.
وي گفت: رضايت مندي مسافران در طول اقامت خود در اين جزيره نشانگر همكاري سازمان ها و ادارات كيش با سازمان منطقه آزاد كيش بوده است.

 



معافيت مشمولان غيرغايب داراي پدر 66 ساله

معاون مشمولان و امور معافيت هاي سازمان وظيفه عمومي ناجا شرايط جديد معافيت يگانه فرزند مراقب يا نگهدارنده پدر نيازمند مراقبت را تشريح كرد.
سرهنگ محمدرضا اكبر حلوايي با اشاره به اجرايي شدن شرايط جديد مربوط به معافيت يگانه فرزند مراقب يا نگهدارنده پدر نيازمند مراقبت گفت: برابر قانون خدمت وظيفه عمومي، شرط بهره مندي مشمولان غيرغايبي كه يگانه مراقب و نگهدارنده پدر هستند، نيازمندي پدر به مراقبت است كه بايد از سوي شوراي پزشكي وظيفه عمومي احراز شود و اشخاصي كه داراي كهولت سن باشند، نيازي به طرح پرونده آنان در شوراي پزشكي وظيفه عمومي نيست.
وي افزود: برابر بررسي هاي صورت گرفته توسط ستاد كل نيروهاي مسلح اتمام 65 سالگي به عنوان كبر سن تعيين شده و در نتيجه از پنجم فروردين ماه سال 91 مشمولان غيرغايبي كه پدر آنان وارد 66 سالگي شود، بدون طرح پرونده در شوراي پزشكي وظيفه عمومي مورد رسيدگي قرار خواهند گرفت و در خصوص پدران كمتر از 65 سال تمام، اعطاي معافيت منوط به تعيين نيازمندي پدر مشمول به مراقبت توسط شوراي پزشكي وظيفه عمومي است.
معاون مشمولان و امور معافيت هاي سازمان وظيفه عمومي ناجا درباره رسيدگي به درخواست هايي كه مربوط به مقررات سابق يگانه مراقب پدر بالاي 59 سال بوده، اعلام كرد: افرادي كه درخواست خود را تا پايان روز چهارم فروردين ماه سال 91 در دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي (پليس +10) به ثبت رسانيده باشند، مشروط به اين كه هنگام ثبت درخواست در سن مشموليت بوده واجد شرايط معافيت باشند، رسيدگي به درخواست آنان برابر مقررات سابق يعني سن 59 سال تمام پدر، بلامانع است.

 



سفر يك ميليون و900 هزار گردشگر به اردبيل

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل از سفر يك ميليون و 900 هزار نفر گردشگر به اين استان در تعطيلات نوروز خبر داد.
«بهروز ندايي» عصر شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: اين تعداد مسافر از جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و سياحتي استان اردبيل در شهرستان هاي مختلف ديدن كردند.
به گفته وي، 14 هزار و 600 گردشگر خارجي نيز با گذر از گمرك بيله سوار وارد خاك جمهوري اسلامي ايران شده و از جاذبه هاي گردشگري استان اردبيل استفاده و يا به ديگر استان ها سفر كردند.
استان اردبيل داراي جاذبه هاي گردشگري زيادي از جمله آثار تاريخي، آب هاي معدني و جاذبه هاي طبيعي و فرهنگي است.

 



5 هزار و 849 دانش آموز در المپياد علمي كشور پذيرش شدند

رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان از اعلام نتايج مرحله اول المپيادهاي علمي دانش آموزان كشور خبر داد و گفت: در مرحله اول 5 هزار و 849 دانش آموز پذيرفته شدند.
مهري سويزي، رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس گفت: نتايج مرحله اول المپياد علمي دانش آموزان كشور سوم فروردين در سايت
http://sanaad.ir منتشر شد.
وي افزود: امسال حدود 140 هزار دانش آموز در المپيادهاي علمي شركت كردند كه در مرحله اول 5 هزار و 849 دانش آموز پذيرفته شده اند؛ اين رقم در سال گذشته 4 هزار و 482 نفر بود.
سويزي اضافه كرد: در سال 89 در رشته فيزيك 733 نفر در مرحله اول پذيرفته شدند كه در سال تحصيلي جاري اين عدد به 882 نفر رسيد؛ در رشته رياضي نيز كه در سال 89 يك هزار و 267 نفر پذيرفته شده بودند اين رقم در سال جاري به يك هزار و 566 نفر رسيده است.

 



با پايان تعطيلات نوروزي دانش آموزان از امروز بر سر كلاس ها حاضر شدند

دانش آموزان مدارس امروز اولين روز از سال جديد را با حضور در كلاس هاي درس تجربه مي كنند.
علي فرهادي رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش از داير بودن تمام مدارس كشور در چهاردهم فروردين 91 گفت: از امروز روزهاي تحصيلي سال 91 آغاز مي شود و دانش آموزان نيز بايد در مدارس حضور يابند.
وي به مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش درباره ساماندهي زنگ مدارس اشاره كرد و گفت: اين مصوبه به امضاي رئيس جمهور رسيده است و براساس آن، در طول سال تحصيلي فقط 3 زنگ خاص به صورت همزمان در مدارس كشور در 3 مناسبت آغاز سال تحصيلي و گراميداشت دفاع مقدس (اول مهر)، روز دانش آموز و استكبار ستيزي (13 آبان) و زنگ انقلاب اسلامي( 12 بهمن) نواخته مي شود.
فرهادي به برگزاري سلسله نشست هاي هم انديشي و هماهنگي برنامه هاي تحولي آموزش و پرورش اشاره كرد و ادامه داد: اين نشست ها تاكنون با حضور وزير و معاونان وي با مديران كل و شوراي معاونان آموزش و پرورش 7 استان به صورت جداگانه برگزار شده است كه در اين نشست ها درباره برنامه هاي تحولي آموزش و پرورش، ساماندهي نيرو، تغيير ساختار آموزشي بحث و بررسي مي شود.
وي به ستاد اسكان نوروزي فرهنگيان نيز اشاره كرد و اظهار داشت: در ايام نوروز ستاد اسكان نوروزي فرهنگيان در سراسر كشور فعاليت گسترده داشت و تاكنون بيش از 3 ميليون و 881 هزار و 416 نفر در اقامتگاه هاي نوروزي پذيرش شده اند.

 



دكتر توكلي: دومين آزمون دكتري هفته آينده برگزار مي شود

مشاور عالي سازمان سنجش از برگزاري دومين آزمون دكتري در هفته آينده و توزيع كارت ورود به آزمون از روز دوشنبه 21 تا 24فروردين خبر داد.
حسين توكلي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به جزئيات دومين آزمون نيمه متمركز دكتري با اشاره به برگزاري آزمون دكتري در روز جمعه 25 فروردين ماه، گفت: دومين آزمون دكتري در 9 گروه و با رقابت 178 هزار و 598 داوطلب در 285 كد رشته برگزار مي شود.
وي تصريح كرد: برخلاف آزمون سال گذشته، آزمون دروس اختصاصي در نوبت صبح و آزمون دروس عمومي در نوبت بعدازظهر برگزار مي شود.
توكلي درخصوص ضرايب دروس امتحاني نيز، گفت: آزمون عمومي شامل دروس زبان با ضريب 2 و استعداد تحصيلي با ضريب يك است، همچنين مجموع دروس اختصاصي به عنوان يك ماده امتحاني با ضريب 4 در نظر گرفته شده است، همچنين ضرايب دروس اختصاصي داوطلبان گروه علوم پزشكي دانشگاه تربيت مدرس براساس جدول شماره 11 مندرج در دفترچه راهنما ارزيابي مي شود.
وي با بيان اينكه هنوز تعداد سوالات آزمون دكتري تخصصي مشخص نيست، خاطرنشان كرد: ولي با توجه به تغييري كه در ضرايب انجام شده، تاثير دروس تخصصي كاملا محسوس است.
وي از اعلام نتايج اوليه آزمون در سوم خرداد ماه خبر داد و گفت: نتايج اوليه آزمون به صورت كارنامه تنظيم و در سوم خرداد ماه 91 بر روي سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد.
وي افزود: داوطلباني كه براساس نتايج اوليه آزمون مجاز به انتخاب رشته مي شوند، بايد از چهارم تا هفتم خردادماه 91 پس از دريافت دفترچه راهنما نسبت به انتخاب كد رشته محل هاي مورد علاقه خود اقدام كنند.
توكلي از اعلام نتايج نهايي آزمون در 20 شهريور ماه خبر داد و گفت: قبول شدگان مرحله اول تا سه برابر ظرفيت براساس 80درصد نمره آزمون و 20درصد معدل دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد به دانشگاه ها معرفي مي شوند كه پس از اعلام نتايج مصاحبه، اسامي پذيرفته شدگان نهايي در 20 شهريورماه اعلام مي شود.

 



در فرودگاه اصفهان نقص فني هواپيماي سعودي زائران را به خانه بازگرداند

نقص فني و تاخير در پرواز هواپيماي سعودي اير لاين باعث شد تا زائران اصفهاني پس از انتظار چندين ساعته، به جاي حركت به سمت مدينه به سمت منازل خود حركت كنند.
به گزارش خبرنگار مهر، صبح يك شنبه قرار بود حدود 430 نفر از زائران اصفهاني به سمت مدينه حركت كنند كه متاسفانه هواپيماي سعودي با تاخير در ورود به فرودگاه و علاوه بر آن نقص فني، تمام مسافران را غافلگير كرد.
يكي از مسافران در اين باره به مهر گفت: مسافران براساس برنامه اعلام شده، ساعت 2 بامداد يك شنبه در فرودگاه حاضر شدند تا نهايتا در ساعت 5 بامداد به سمت مدينه حركت كنند.
وي ادامه داد: متاسفانه پس از چندين ساعت تاخير مسافران حدود ساعت 7 بامداد سوار هواپيما شدند و تا حوالي ساعت 9 و 30 دقيقه نيز در انتظار پرواز بودند كه سرانجام پرواز انجام نشد.
اين زائر اصفهاني گفت: با وجودي كه مهر خروج از كشور بر گذرنامه زائران خورده بود، اين گذرنامه ها و بار زائران، نزد فرودگاه باقي ماند و فرودگاه بين المللي اصفهان از زائران خواست تا به سمت منازل خود حركت كنند.
وي با گلايه از عدم سرويس دهي مناسب براي انتقال زائراني كه ساعتها در انتظار حركت به سمت عربستان سعودي بودند گفت: متاسفانه زائران براي انتقال به سمت منزل خود نيز بامشكل مواجه شدند، چرا كه هيچ تاكسي و وسيله اي براي انتقال مسافران وجود نداشت.
مديركل فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان نيز در اين باره به مهر گفت: اين پرواز مربوط به شركت سعودي ايرلاين (اصفهان - مدينه) بود.
علي قاسم زاده در ادامه اظهار داشت: اين پرواز با دو ساعت تاخير وارد فرودگاه شهيد بهشتي شد و مسافران پرواز نيز به علت نقص فني، در هواپيما حبس شدند تا نهايتا مشكل برطرف شد و پياده شدند.
قاسم زاده تعداد زائرين را نزديك به 430 نفر اعلام كرد و ادامه داد: موضوع اين هواپيما فني بوده و مسئوليت آن با شركت سعودي است.

 



«علامه» برترين دانشگاه در اسلامي كردن دانشگاه هاي كشور شد

دانشگاه علامه طباطبايي در راستاي اجراي سياست اسلامي شدن دانشگاه هاي كشور رتبه اول را از آن خود كرد.
دكتر كامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در مراسمي با حضور رئيسان بيش از 40 دانشگاه كشور، با اهداي لوح از تلاش هاي دكتر سيدصدرالدين شريعتي- رئيس دانشگاه علامه طباطبايي- در اجراي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي تقدير كرد.
بنابراين گزارش، در راستاي سياست هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مبني بر اجرايي شدن مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص اسلامي شدن دانشگاه ها، رتبه برتر در بين دانشگاه هاي بزرگ كشور به دانشگاه علامه طباطبايي اختصاص يافت.

 



وزير بهداشت اعلام كرد
تهران و گيلان پايين ترين نرخ رشد جمعيت را در كشور دارند

وزير بهداشت نسبت به كاهش نرخ رشد جمعيت در برخي استان هاي كشور هشدار داد.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي درباره هشدارهاي مطرح شده مبني بر كاهش نرخ رشد جمعيت در برخي استان هاي كشور گفت: رشد جمعيت در كشور نزولي نيست، صعودي است. اما اگر رشد جمعيت با همين نرخ رشد كنوني ادامه يابد در يك فاصله زماني به حدي مي رسيم كه جمعيت ثابت مي شود و پس از آن ممكن است نرخ رشد جمعيت در كشور نزولي شود. براي آن كه نرخ رشد جمعيت كشور به حد ثابت نرسد، بايد پيشگيري هايي داشته باشيم.
وي ادامه داد: تقريبا از دو سال گذشته تاكنون صحبت هاي متعدي براي افزايش نرخ رشد جمعيت كشور صورت گرفته است. لازم است بسياري از خانواده ها در زمينه باروري و تولد نوزاد تشويق شوند، در حال حاضر استان هايي مانند تهران و گيلان پايين ترين نرخ رشد جمعيت را دارا هستند. لازم است نرخ رشد جمعيت در اين استانها ارتقاء يابد. اين مبحث به توصيه هاي بهداشتي نياز دارد و لازم است رسانه ها اين توصيه ها را به مردم برسانند.
وزير بهداشت با بيان اين كه زنگ خطر كاهش نرخ رشد جمعيت در برخي استانهاي كشور به صدا درآمده است، افزود: زماني سيستم بهداشتي كشور اين توصيه ر ا داشت كه دو فرزند كافي است؛ اما اكنون با توجه به نرخ رشد اقتصادي كشور، مسايلي كه آينده جمعيتي كشور را تهديد مي كند و همچنين با توجه به اين كه برخي از استان ها از نرخ رشد جمعيتي پاييني برخوردارند، توصيه ما افزايش توالد و تناسل به ويژه در استان هاي با نرخ پايين رشد است.

 



اخبار ادبي و هنري

فروش ميلياردي «قلاده هاي طلا»
به گزارش واصله، فيلم «قلاده هاي طلا» به كارگرداني ابوالقاسم طالبي كه به افشاي بخشي از توطئه هاي دولت هاي غربي عليه كشورمان در جريان فتنه سال 88 مي پردازد، در سينماهاي تهران و شهرستان ها به فروشي بالغ بر يك ميليارد و 600 ميليون تومان دست يافته است. نكته جالب توجه اين است كه اين فيلم با بايكوت بسياري از رسانه هاي داخلي مواجه شده است. تا جايي كه اين فيلم طي روزهاي اخير به دليل استقبال مخاطبان در بعضي سينماها نوبت نمايش ويژه بعد از نيمه شب به آن اختصاص يافت.
خوش رقصي مجري سابق سيما براي دشمن
لوده سابق و فراري سيما شروع به همكاري با يك شبكه سلطنت طلب بهايي كرده است..
به گزارش خبرنگار كيهان «محمد حسيني» كه سوداي ثروت اندوزي او را به پادويي براي بنگاه هاي معاملات ملكي در دوبي و قبرس كشانده بود، پس از گفت وگو با صداي آمريكا و فحاشي عليه «جمهوري اسلامي» توانست مجوز اقامت در آمريكا را دريافت كند.
وي براي حضور در تلويزيون هاي فارسي زبان ضدانقلاب دست به دامان تلويزيون «پارس» شد كه در آن بهائيان به تبليغ فرقه انگليسي خود مشغول اند.
حسيني تاكنون دو بار ازدواج كرده است و در ايران آرزو داشت پسرش به زبان فارسي درس نخواند!
انگليس، پرس تي وي را تهديد كرد
دو ماه پس از لغو مجوز پرس تي وي در انگلستان، ابزار رسانه اي دولت بريتانيا (آفكام)، اين شبكه خبري را به تعطيلي و مصادره اموالش در لندن تهديد كرده است.
آفكام كه علاوه بر لغو مجوز پرس تي وي، اين شبكه را به پرداخت 100 هزار پوند جريمه محكوم كرده بود، اكنون تهديد كرده است، در صورتي كه پرس تي وي در پرداخت هر يك از اقساط جريمه بيش از هفت روز تاخير داشته باشد، دفتر شبكه را تعطيل و اموال آن را مصادره مي كند. اين در حالي است كه انگلستان تحريم هاي مالي غيرقانوني عليه بانك هاي ايراني اعمال كرده است. اين تحريم ها كه برخلاف قوانين بين المللي و منشور سازمان ملل است، هرگونه انتقال وجه از بانك هاي ايراني به انگلستان را با محدوديت هاي بسياري مواجه كرده است. دولت بريتانيا همچنين از اين تحريم هاي يكجانبه غيرقانوني، براي بستن چندين حساب بانكي پرس تي وي در انگلستان استفاده كرده است.
شبكه پرس تي وي با پوشش به ناآرامي هاي اين كشور در سال 2011، فقر، تبعيض و بي عدالتي در جامعه انگلستان و همچنين حضور نظامي آن كشور در عراق و افغانستان را كه اعتراض هاي گسترده مردمي را به دنبال داشت، به تصوير كشيده بود. اميد است مسئولين فرهنگي در داخل كشور اعم از دولت و كميسيون فرهنگي مجلس شورا با اقداماتي نسبت به فعاليت عوامل انگليس در داخل كشور مقابله به مثل نمايند.
فراخوان كنگره ادبي «وصف گل» درباره رهبر معظم انقلاب
كنگره ادبي «وصف گل» با موضوع شعر، قطعات و مقالات ادبي درباره رهبر معظم انقلاب برگزار مي شود.
در فراخوان اين كنگره موضوع هاي پيشنهادي به اين شرح آمده است: 1- امام خامنه اي و معنويت و عبوديت و اتكال به خداوند متعال، 2- امام خامنه اي و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام، 3- امام خامنه اي و حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف، 4- امام خامنه اي و امام خميني و انقلاب اسلامي، 5- امام خامنه اي و فرهنگ ايثار و شهادت و 6- امام خامنه اي و بيداري اسلامي جهاني.
كنگره «وصف گل» توسط بنياد خيريه فرهنگي المهدي (عليه السلام) واقع در اصفهان برگزار مي شود و مهلت ارسال آثار به آن تا 23 ارديبهشت، همزمان با ميلاد با سعادت حضرت زهرا (سلام الله عليها) و امام خميني (رحمت الله عليه) است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14