(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 22 فروردین 1391- شماره 20179

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
صالحي: هيچ شرطي قبل از مذاكره با 1+5 پذيرفته نخواهد شد
با راي گيري مجدد كليات بودجه 91 تصويب شد
عربستان: نبايد تجربه «ولي فقيه» ايران در مصر تكرار شود
قدرداني وزير امورخارجه چين از ايران
الهيان: روند مذاكرات آتي ايران بستگي به رويكرد 1+5 خواهد داشت
تغيير در آيين نامه داخلي مجمع تشخيص مصلحت نظام
تحليلگر مطرح جهان عرب: اقدام نظامي اسرائيل عليه ايران بازي كردن با آتش است
عباسي : نيروگاه بوشهر ارديبهشت به ظرفيت نهايي مي رسد
در آستانه دور دوم انتخابات مجلس فهرست هاي 25 نفره جبهه متحد و پايداري در تهران اعلام شد
نامه اتاق تعاون به رهبر معظم انقلاب در مخالفت با استيضاح وزير كار
استعفايي كه تكذيب شد
عبداللهيان در ديدار با وزير مشاور در امور خارجي عمان :
طراحي و توطئه عليه سوريه و جبهه مقاومت به شكست انجاميد



صالحي: هيچ شرطي قبل از مذاكره با 1+5 پذيرفته نخواهد شد

وزير امورخارجه با بيان اينكه هيچ شرطي قبل از مذاكره با گروه 1+5 پذيرفته نخواهد شد، درباره برخي اخبار رسانه هاي غربي مبني بر اينكه 1+5 در مذاكرات آتي با ايران شروطي را مطرح خواهد كرد، گفت: موارد مطرح شده تنها موضوعات رسانه اي است و ما نمي توانيم مبناي قضاوت خودمان را مسائل منعكس شده در رسانه ها قرار دهيم.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه «خانه ملت» علي اكبر صالحي در گفت وگو با اين پايگاه ادامه داد: گذاشتن هر شرط و شروطي قبل از نشست يعني نتيجه گيري قبل از مذاكره كه كاملا بي معناست و هيچ يك از طرفين شروطي را كه قبل از مذاكره گذاشته مي شود نخواهد پذيرفت.
وي با بيان اينكه گروه مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايران بدون توجه به اين اخبار و با قدرت و عزتمندي در نشست شركت كرده و مواضع جمهوري اسلامي ايران را با قاطعيت مطرح مي كند، گفت: ما در اين نشست نظراتي داريم و 1+5 نيز نظرات خود را دارد، اما بايد به مشتركاتي دست يابيم. صالحي با اظهار اميدواري به اينكه اين نشست نسبت به نشست هاي گذشته نتايج مثبتي داشته باشد، گفت: اميدوارم در مذاكره آتي يك قدم رو به جلو برداشته شود.
اين عضو هيات دولت با اشاره به مواضع اخير گروه 1+5 گفت: اميدواريم 1+5 صادقانه پاي ميز مذاكره بنشيند و ما نيز با نيت صادقانه تلاش مي كنيم هر دو طرف به صورت برد-برد به نتيجه مرضي الطرفين برسند تا هم جمهوري اسلامي ايران به حق و حقوق خود دست يابد و هم نگراني گروه 1+5 از آنچه تاكنون اعلام كرده برطرف شود.

 



با راي گيري مجدد كليات بودجه 91 تصويب شد

اعضاي كميسيون تلفيق در رأي گيري مجدد و با 20 رأي موافق و 4 رأي ممتنع از مجموع 29 رأي كليات لايحه بودجه سال 91 را تصويب كردند.
اعضاي كميسيون تلفيق لايحه بودجه 1391 كل كشور در جلسه روز يكشنبه خود پس از چندين جلسه بحث و بررسي كليات لايحه بودجه را براي اولين بار با 15 رأي موافق، 19 رأي مخالف و 1 رأي ممتنع تصويب نكرده بودند.
موسي الرضا ثروتي در مورد دلايل رد كليات لايحه بودجه 91 در جلسه روز يكشنبه كميسيون تلفيق گفت: كليات لايحه بودجه 91 بعد از 5 جلسه بررسي با 19 راي مخالف، 15 راي موافق و يك راي ممتنع رد شد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه يادآور شد: پس از رد شدن كليات لايحه، بودجه به صحن مجلس براي بررسي ارائه مي شود و در اولين جلسه مجلس 5 نماينده مخالف و 5 نماينده موافق و نماينده كميسيون تلفيق صحبت مي كنند و اگر نمايندگان مجلس در صحن مجلس به نظر كميسيون تلفيق راي مثبت دادند يعني كليات را دوباره رد كردند، آن را به دولت برگشت داده و بايد دولت لايحه جديدي براي بودجه 91 ارائه كند.
وي افزود: اما اگر احيانا نمايندگان مردم در صحن مجلس راي مخالف تلفيق دهند، لايحه بودجه براي بررسي دوباره كليات و جزئيات وارد كميسيون تلفيق مي شود كه اگر كميسيون تلفيق دوباره راي داد، بررسي ادامه بودجه انجام مي شود و اگر دوباره رد شد، براي بار دوم به صحن مجلس مي رود.
نماينده بجنورد در مورد دلايل نمايندگان در رد كليات لايحه بودجه كه براي اولين بار اتفاق افتاد، گفت: يكي به دليل اينكه قانون هدفمندي يارانه ها در لايحه بودجه نيامده بود، دوم نرخ ارز در لايحه معلوم نبود، سوم به دليل اينكه درآمدهاي لايحه واقعي نبود، چهارم سقف بودجه مشخص نبود، پنجم ميزان انتشار اوراق مشاركت مشخص نبود و ششم به دليل اينكه توزيع بودجه براساس شاخص هاي كلان مورد اعتراض نمايندگان مخالف كليات لايحه بودجه قرار داشت.
وي افزود: دليل هفتم اينكه تعداد زيادي طرح جديد با نظرات خاص در لايحه بودجه دولت آورده شده بود كه نمايندگان با آن مخالف بودند.
ثروتي درباره دليل هشتم ادامه داد: برخي از مواد لايحه بودجه برخلاف مواد قانون برنامه پنجم مانند ماده 180 بود و همچنين با 4 ماده ديگر قانون برنامه پنجم مغايرت داشت و جدول مصرف ارزي در پيوست لايحه بودجه وجود نداشت.
عضو كميسيون برنامه و بودجه افزود: يك سري احكام جديد در لايحه بودجه 91 آمده كه مخالف قوانين برنامه پنجم، قانون هدفمندي يارانه ها و قانون مديريت خدمات كشوري بوده است.
وي تاكيد كرد: از 54 عضو كميسيون تلفيق 35 نفر حضور داشتند كه 19 راي مخالف، 15رأي موافق و يك رأي ممتنع داده شده و بقيه غايب بودند.
زمزمه ها براي رأي گيري مجدد
اما با تقاضاي جمعي از نمايندگان و پيگيري هاي آن ها مقرر شد كه تلفيقي ها صبح روز دوشنبه تشكيل جلسه دهند تا بار ديگر در مورد كليات لايحه با هم بحث و گفت وگو كنند.
در حالي كه موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 91 صبح ديروز از تشكيل نشدن جلسه به علت به حد نصاب نرسيدن اعضا خبر مي دادند حجت الاسلام والمسلمين موسي قرباني از تشكيل اين جلسه با حضور 34 نفر از اعضا خبر داد و گفت: نمايندگان به صورت جدي در حال بررسي لايحه بودجه هستند. با حضور علي لاريجاني در جلسه كميسيون تلفيق و سخنراني وي در اين جلسه سه چهارم اعضاي اين كميسيون با رأي گيري مجدد براي كليات لايحه بودجه موافقت كردند.
بعد از اين بود كه اعضاي اين كميسيون راي خود را در مورد كليات لايحه اعلام و در پايان با 20 راي موافق، 5 راي مخالف و 4 راي ممتنع از مجموع 29 راي كليات لايحه بودجه سال 91 تصويب شد.
لاريجاني در جلسه كميسيون تلفيق چه گفت؟
قرباني با اشاره به حضور علي لاريجاني در جلسه ديروز كميسيون تلفيق اظهار داشت: آقاي لاريجاني در جلسه گفت كه رد كردن بودجه به مصلحت كشور نيست و آقاي عزيزي هم توضيحاتي درخصوص لايحه بودجه ارائه داد.
وي افزود: رئيس مجلس در جلسه ديروز به موضوع مذاكرات آتي 1+5 هم اشاره كرد و گفت كه با توجه به اينكه اين مذاكرات در پيش است و زمان گذشته و امروز 21 فروردين است به صلاح نيست كه كليات رد شود؛ ضمن اينكه اگر لايحه به صحن مجلس فرستاده شود، مجلس به آن رأي مي دهد و لايحه دوباره به كميسيون برمي گردد و ثمره اي در رأي ندادن شما وجود ندارد و فقط يك وقتي گرفته مي شود و شرايط كنوني كشور ايجاب مي كند كه وحدت بيشتري وجود داشته باشد و رهبري هم توصيه هايي در اين رابطه كرده اند؛ گرچه ايراداتي در لايحه بودجه وجود دارد و ممكن است برخي افراد به آن اعتراض داشته باشند ولي مصلحت اين است كه كليات لايحه بودجه تصويب شود.
بر همين اساس و طبق ماده 146 آيين نامه داخلي مجلس، قرار شد لايحه بودجه 91 براي بررسي كليات به صحن علني مجلس ارائه و رأي گيري شود، در صورتي كه كليات لايحه بعد از توضيحات نمايندگان مجلس و مسئولان دولتي در صحن علني رأي آورد، لايحه مجددا به كميسيون تلفيق مي رود و اعضاي اين كميسيون نيز بدون رأي گيري درباره كليات، وارد بررسي جزئيات بودجه 91 مي شوند اما در صورتي كه كليات بودجه در صحن علني نيز رد شود، در اين صورت لايحه به دولت عودت داده مي شود تا قوه مجريه لايحه بودجه ديگري را تقديم مجلس كند.
احتمال احضار وزير ارشاد
به مجلس
نماينده اصفهان در مجلس از احتمال احضار وزير ارشاد به مجلس به دليل اكران «زندگي خصوصي» و «گشت ارشاد» خبر داد.
حجت الاسلام محمدتقي رهبر درخصوص انتقادات مطرح به دو فيلم «زندگي خصوصي» و «گشت ارشاد» اظهار داشت: كميسيون فرهنگي مجلس ظاهرا اين مسئله را بررسي كرده است.
وي افزود: نظر شخصي بنده به عنوان فردي كه هم با فرهنگ سر و كار دارم و هم از مسائل قضايي سررشته دارم، اين است كه دستگاه هايي كه بايد بر فيلم ها نظارت كنند، در مقابل سينماگران كوتاه مي آيند.
تصويب گزارش تفحص
از شوراي عالي ايرانيان
مقيم خارج
رئيس هيئت تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور از تصويب گزارش اين هيئت در كميسيون امنيت ملي طي هفته جاري خبر داد.
حجت الاسلام حسين ابراهيمي رئيس هيئت تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور در مورد آخرين وضعيت اين هيئت گفت: در حال حاضر گزارش هيئت آماده است و بايد در كميسيون تصويب شود تا به هيئت رئيسه ارسال شود.
وي با بيان اينكه قصد داريم طي همين روزها اين گزارش را به هيئت رئيسه ارسال كنيم، افزود: بعد از اينكه گزارش در كميسيون تصويب و به هيئت رئيسه ارسال شد، در صحن علني مجلس قرائت مي شود.

 



عربستان: نبايد تجربه «ولي فقيه» ايران در مصر تكرار شود

روزنامه سعودي الجزيره طي مقاله اي، واهمه رياض نسبت به الگوگيري مصر از نظام اسلامي ايران را ابراز داشت.
روزنامه الجزيره چاپ عربستان سعودي در مطلبي با اشاره به تحولات منطقه، دموكراسي را براي اعراب مضر خواند و گفت نبايد گذاشت تجربه ايران و حماس تكرار شود.
نويسنده در مقاله خود با عنوان «براي اينكه تجربه ايران و حماس تكرار نشود»، ضمن رد اسلام سياسي و نقش مردم در انتخاب سرنوشت خود، مي نويسد: «دموكراسي ضرورتاً براي كشورها خير به همراه نخواهد آورد ممكن است براي اين كشورها مصيبت بار باشد و بويژه اينكه افراد منتخب با سوء استفاده از قدرت مانند گذشتگان رفتار خواهند كرد، و متأسفانه بيشتر ملت هاي عرب بجاي برنامه ها و طرح هاي نامزدها توجه خود را به ويژگي ها و فضيلت هاي ظاهري آنها معطوف مي كنند. برخي اصرار دارند به اصطلاح تجربه اسلام سياسي را ضروري قلمداد كنند و اين مانند آنچه كه رژيم هاي عرب در گذشته در آزمودن پان عربيسم و كمونيسم شكست خورده اند، شباهت هاي زيادي دارد. ثمره آزمودن اين ايدئولوژي ها فقط پس رفت در سطح گسترده اي بوده است و از آنجايي كه جنبش ها و گروه هاي اسلامي حق استفاده از اين فرصت را دارند و چنانچه بتوانند طرح هاي قابل قبول ارائه دهند بسيار خوب است در غير اين صورت به تجربه هاي شكست خورده گذشته خواهند پيوست. هيچ كسي نيست كه مخالف حضور جنبش هاي اسلامي در قدرت از طريق صندوق هاي رأي باشد، اما به شرطي كه اگر در طرح ها و روش اداره آنها شكست خورد بايد فوراً قدرت را ترك كند.»
البته نويسنده اشاره اي نمي كند كه اگر اسلام سياسي و حضور مردم در صحنه سياست براي انتخاب حاكمان مضر است، پس تكليف برخي نظام هاي موروثي و پادشاهي عرب - مانند آل سعود در عربستان- كه در برخي از آنها حتي يك بار نيز انتخابات تجربه نشده، چيست؟!
نويسنده مقاله در پايان با اشاره به اخوان المسلمين نوشت: «اين گروه اصرار دارد كه شوراي تدوين قانون اساسي مصر بايد براساس اكثريت تشكيل شود و اين به معناي آن است عملاً خود آنها قانون اساسي مصر را به دست خود مي خواهند بنويسند. از سوي ديگر آنها (اخوان المسلمين) با معرفي نامزد براي رقابت در انتخابات رياست جمهوري «خيرت الشاطر» امكان دارد به اين پست دست پيدا كنند و از آنجايي كه تجربه ايران و حماس نبايد تكرار شود، بايد همه گروه ها و طيف ها كه در انتخابات پارلماني اين كشور پيروز شده اند، در شوراي تدوين قانون اساسي مصر بدون در نظر گرفتن اكثريت شركت كنند، زيرا چنانچه تمام گروه ها حضور نداشته باشند رهبر اخوان المسلمين در آينده «ولي فقيه» مصر خواهد شد.»

 



قدرداني وزير امورخارجه چين از ايران

وزير امورخارجه چين در نامه اي رسمي از تلاش و سرعت عمل نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در نجات كشتي چيني ربوده شده از چنگال دزدان دريايي قدرداني كرد.
رسانه هاي چين با انتشار اين خبر اعلام كردند؛ اين نامه روز شنبه تسليم علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ايران شده است. وزير امورخارجه چين در اين نامه بار ديگر بر تقويت روابط دوستانه و همكاري هاي دوجانبه و بين المللي با ايران تاكيد كرده است.
گفتني است، كشتي چيني چند روز پيش در آب هاي درياي عمان بدست دزدان دريايي ربوده شد و در پي درخواست سفارت چين در ايران نيروي دريايي جمهوري اسلامي به سرعت وارد عمل شد و كشتي و بيست وهشت خدمه چيني آن را نجات داد.

 



الهيان: روند مذاكرات آتي ايران بستگي به رويكرد 1+5 خواهد داشت

عضو كمسيون امنيت ملي مجلس گفت: روند مذاكرات آتي ايران و گروه 1+5 در گرو اين خواهد بود كه1+5 با چه موضع و نيتي وارد صحنه شود.
زهره الهيان عضو كمسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس در آستانه برگزاري نشست گروه 1+5 با ايران گفت: حق هسته اي ايران به عنوان حق مسلم و پذيرفته شده و به عنوان پيش شرط مذاكرات ايران و گروه 1+5 است.
وي افزود: ايران در اين سال ها با وجود فشارها و تحريم هاي زياد به هيچ وجه نسبت به حقوق هسته اي خود عقب گرد نداشته است. اساسا حق توسعه براي هر ملتي محفوظ است و بارها ماهيت صلح آميز فناوري هسته اي ايران ثابت شده است.
عضو كمسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه از منظر ايران موضوع مذاكرات، موضوع هسته اي ايران نيست تصريح كرد: البته اين مسئله منافاتي با اعتمادسازي و شفاف سازي در عرصه هاي بين المللي ندارد و مشكلي هم در تعامل مثبت و سازنده در روند مذاكرات نمي بينم.
وي در مورد پيام شفاهي اوباما كه به وسيله« رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه منتقل شد گفت: قاعدتا انتظار آمريكا از اردوغان اين است كه در اين رابطه وساطت كند و اهداف آمريكا را در منطقه دنبال كند. تركيه به عنوان كشوري مستقل و مسلمان بايد فاصله خود را از اهداف آمريكا و رژيم صهيونيستي حفظ كند، چرا كه هم از نظر داخلي دچار چالش شده و افكار عمومي تركيه اين مسئله را نخواهد پسنديد و در عرصه بين المللي نيز ملت هاي مسلمان از كشور مستقل و مقتدري مثل تركيه انتظار دارند كه مواضعي مستقل و در راستاي منافع كشورهاي اسلامي داشته باشد.
الهيان در خصوص روند مذاكرات ايران با 1+5 عنوان كرد: ايران بارها حسن نيت خود را ثابت كرده است. روند مثبت نشست آتي در گرو اين خواهد بود كه گروه1+5 با چه موضع و چه نيتي وارد صحنه مذاكرات شود

 



تغيير در آيين نامه داخلي مجمع تشخيص مصلحت نظام

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: قرار است بنابر فرمايش رهبر معظم انقلاب در آئين نامه داخلي مجمع تغييري براي چگونگي راي گيري ايجاد شود.
حسين مظفر عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت وگو با فارس درباره فرمايشات رهبر معظم انقلاب در ديدار با اعضاي دوره جديد مجمع تشخيص مصلحت، اظهار داشت: تاكيد رهبر معظم انقلاب بر اهميت جايگاه مجمع بود كه تركيبي از نخبگان كشور و كساني است كه مسئوليت اجرايي داشته و كار كارشناسي كرده اند از اين رو فرمودند به اهميت اين نهاد توجه شود.
وي ادامه داد: رهبر معظم انقلاب توصيه كردند نقطه نظرات مطرح شده در مجمع كارشناسي باشد و براي تسهيل مشكلات اجرايي در كشور گام بردارند.
مظفر تاكيد كرد: فرمايشات رهبر معظم انقلاب در جمع اعضاي مجمع تشخيص مصلحت، خون تازه اي در اين نهاد تزريق كرد كه باعث مي شود با نشاط راه خود را ادامه دهند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه حل معضلات و مشكلات كشور از وظايف مهم مجمع تشخيص است، افزود: البته مشكلاتي كه از طريق رهبري به مجمع منتقل شود مورد توجه قرار مي گيرد.
وي گفت: طبيعي است در برخي اختلافات مجلس و شوراي نگهبان، مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد مورد توجه قرار گيرد اما مصلحتي كه رهبري فرمودند بايد مورد تاكيد اكثريت اعضاي مجمع و در عين حال متناسب با شرايط و مشكلات جامعه باشد.
مظفر با اشاره به توصيه امام راحل به شوراي نگهبان، مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام، ادامه داد: ايشان به مجلس توصيه مي كردند كه در تصويب قانون، شرع و قانون اساسي را مورد توجه قرار دهند و در عين حال به شوراي نگهبان نيز تذكر مي دادند كه براساس اضطرارها و مشكلات خاص كشور نظر خود را اعلام كنند كه مبتني بر تلفيق شرع، قانون و مصلحت باشد.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در همين زمينه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نيز فرمودند مجمع تشخيص مصلحت به شرع و قانون اساسي توجه كند و از سويي ديگر مشكلات كشور نيز مد نظر آنها باشد تا تصميمات حكيمانه اي اتخاذ شود.

 



تحليلگر مطرح جهان عرب: اقدام نظامي اسرائيل عليه ايران بازي كردن با آتش است

عبدالباري عطوان از نويسندگان و تحليلگران مطرح جهان عرب تاكيد كرد كه رژيم صهيونيستي با آتش بازي مي كند و خطري براي صلح و امنيت جهاني است.
به گزارش فارس، عبدالباري عطوان در سرمقاله ديروز خود در روزنامه القدس العربي چاپ لندن با اشاره به تهديدهاي مكرر رژيم صهيونيستي عليه ايران نوشت: بسياري معتقدند اين تهديدات كه گاهي از زبان نخست وزير و گاهي هم از زبان وزير جنگ اسرائيل مطرح مي شود، جنگي رواني براي مرعوب كردن مسئولان ايراني و سوق دادن آنها به امتيازدهي هاي لازم و دست كشيدن آنها از برنامه هسته اي باشد؛ بويژه كه در چند روز آينده مذاكرات ايران با كشورهاي غربي درباره موضوع هسته اي آغاز خواهد شد.
وي افزود: «ما تئوري جنگ رواني را بعيد نمي دانيم اما روشن است كه اسرائيلي ها همزمان شر و بدي را براي ايران و همه منطقه در سرمي پرورانند و وقتي ايهود باراك وزير جنگ اسرائيل از بعيد بودن موفقيت تحريم هاي اقتصادي و ديپلماتيك تحميلي آمريكا و اروپا عليه ايران و صرف نظر نكردن از تصميمات حاكميتي خود مثل به راه انداختن جنگ عليه ايران سخن مي گويد، بايد پيش بيني كنيم كه حمله عليه ايران قبل از پايان امسال صورت گيرد».
اين نويسنده افزود: «اين تهديدات باراك به ايران محدود نشده بلكه حزب الله لبنان را نيز شامل شده است به گونه اي كه او گفت اگر حزب الله يك موشك به شهرهاي فلسطين اشغالي شليك كند با انهدام كامل ساختار زيربنايي لبنان روبرو خواهد شد».
عبدالباري عطوان در مقابل تهديدات رژيم صهيونيستي، به توانمندي بالاي محور مقاومت در منطقه از جمله حزب الله لبنان اشاره كرد و گفت: حزب الله كه بيش از 33 روز درمقابل تجاوزگري اسرائيل در سال 2006 ميلادي مقاومت و پايداري كرد، از اين تهديدات هراسي ندارد و سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله تاكيد كرد كه درصورت تجاوزگري اسرائيل عليه ايران همه موشك هاي حزب الله شهرهاي حيفا و تل آويو و تمام اهداف ديگر را هدف قرار خواهد داد.
عبدالباري عطوان همچنين به هراس آمريكا از عواقب هرگونه ماجراجويي رژيم صهيونيستي عليه ايران اشاره كرد و نوشت: باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا به ميهمان خود بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل يك ماه پيش در واشنگتن هشدار داد كه به تهديدات براي حمله به ايران ادامه ندهد زيرا عواقب و پيامدهاي منفي بر اقتصاد جهان و بويژه قيمت هاي نفت مي گذارد.
اين نويسنده و تحليلگر برجسته جهان عرب با اشاره به شعر اخير ضد اسرائيلي گونترگراس« نويسنده آلماني و برنده جايزه صلح نوبل خاطرنشان كرد: اسرائيل با آتش بازي مي كند و به شدت بر طبل جنگ مي كوبد و تهديدي براي امنيت و ثبات جهان به شمار مي رود.
عبدالباري عطوان تاكيد كرد: جنگي كه اسرائيل مي خواهد به راه بياندازد، برايش ساده و آسان نخواهد بود زيرا به اعتقاد بسياري از كارشناسان، نه تنها انگشتان بلكه دستها و چه بسا بخش هاي زيادي از جسمش را خواهد سوزاند.

 



عباسي : نيروگاه بوشهر ارديبهشت به ظرفيت نهايي مي رسد

رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه نيروگاه بوشهر شهريور ماه سال گذشته با همكاري متخصصان روس راه اندازي شد، گفت: بعد از ارديبهشت ماه هزار مگاوات برق نيروگاه را در شبكه برق سراسري خواهيم داشت.
فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با حضور در برنامه «كنكاش»كه يكشنبه شب از شبكه جهاني جام جم پخش شد درباره وضعيت نيروگاه بوشهر گفت : شهريور ماه سال گذشته اين نيروگاه با همكاري متخصصان روس راه اندازي شد و در مراحل مختلف آزمايش هاي خود را گذراند. در پايان آزمايشات، ايرادها مشخص مي شود تا پيش از بحراني شدن رآكتور؛ كه در اين مرحله رآكتور فاز هسته اي خود را با موفقيت پشت سر مي گذارد.
وي افزود :بخشي از تجهيزات نيروگاه بوشهر طراحي و ساخت آلمان بود و يك بخشي نيز طراحي و ساخت روس هاست و بخشي نيز تلفيقي است.
عباسي تصريح كرد : در حال حاضر رآكتور با قدرت 75 درصد ظرفيت اسمي فعاليت مي كند، يعني ما برق شبكه را داريم و از برق هسته اي استفاده مي كنيم. از حدود 35 درصد به 50 درصد رسيديم و برق شبكه اصلي وصل است. اميدواريم تا 10 روز ديگر اين آزمايشات تمام شده و به ظرفيت نهايي هزار مگاوات در ارديبهشت ماه برسيم. اما بايد تمام آزمايشاتي كه روي 50 درصد ظرفيت نيروگاه انجام شده است در هزار مگاوات نيز انجام شود. به احتمال زياد بعد از ارديبهشت ماه هزار مگاوات برق نيروگاه را در شبكه برق سراسري داريم.
رئيس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد : تحويل گيري رسمي رآكتور بوشهر از پيمانكار روس و انتقال آن به بهره بردار ايراني نيز نيازمند اين است كه بهره برداران خودمان يك سري آزمايشات و آزمون هاي لازم را انجام داده و پس از موفقيت آن را از پيمانكار روس تحويل بگيرند.

 



در آستانه دور دوم انتخابات مجلس فهرست هاي 25 نفره جبهه متحد و پايداري در تهران اعلام شد

به دنبال نزديك شدن زمان برگزاري مرحله دوم انتخابات، در 15 ارديبهشت ماه براي تعيين 25 نماينده باقي مانده در كلان شهر تهران، فهرست هاي 25 نفره جبهه متحد و پايداري اعلام شد.
فعاليت هاي انتخاباتي در حوزه انتخابيه تهران به علت اين كه اكثريت نمايندگان اين حوزه در نهمين مجلس شوراي اسلامي مشخص نشده اند، براي تعيين 25 نماينده باقي مانده در اين حوزه شدت بيشتري دارد؛ گرچه بعد از برگزاري مرحله دوم انتخابات برخي معتقد بودند كه جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداري براي جلوگيري از تفرق آرا يك فهرست مشترك ارائه دهند، ولي جبهه پايداري اين موضوع را غيرمنطقي عنوان كرد و استدلالش اين بود كه اين ائتلاف، يعني ائتلاف عليه جبهه پايداري؛ چرا كه 25 نفر از كانديداهاي اين جبهه به مرحله دوم انتخابات راه پيدا كردند.
در همين رابطه، جبهه متحد اصولگرايان فهرست 25 نفره خود را در حوزه انتخابيه تهران اعلام كرد. از فهرست 30 نفره اين جبهه در مرحله اول انتخابات مجلس شوراي اسلامي آقايان حداد عادل، مرندي و ميركاظمي و همچنين ابوترابي به مجلس نهم راه پيدا كرده بودند. دو نفر (حجت الاسلام والمسلمين حسين ابراهيمي، فرشيدي و حميد فرماني) به علت عدم كسب آراي لازم از حضور در مرحله دوم انتخابات باز مانده بودند و 23 نفر نيز به مرحله دوم انتخابات راه پيدا كرده بودند، اين جبهه در راستاي تكميل ليست 25 نفره خود، دو نفر (بيژن نوباوه و حجت الاسلام والمسلمين نبويان) از ليست جبهه پايداري را به ليست خود اضافه كرد، به نحوي كه در حال حاضر اسامي كانديداهاي اين جبهه در اين حوزه انتخابيه به شرح زير است:
1-عليرضا زاكاني 2- احمد توكلي 3- الياس نادران 4-فاطمه رهبر 5- لاله افتخاري 6- مهرداد بذرپاش 7- ابراهيم انصاريان 8- حسين فدايي 9- زهره طبيب زاده نوري 10- پرويز سروري 11- مجتبي رحماندوست 12- زهره الهيان 13- الهام امين زاده 14- محمداسماعيل كوثري 15- حجت الاسلام والمسلمين كازروني 16- محمدرضا باهنر 17-حسين مظفر، 18-حجت الاسلام والمسلمين مصباحي مقدم 19- محمدنبي رودكي 20-علي اصغر خاني 21 اسدالله بادامچيان 22- حسين نجابت 23- محمدنبي حبيبي 24- حجت الاسلام والمسلمين محمود نبويان 25- بيژن نوباوه
بنابراين گزارش، جبهه پايداري نيز با توجه به اين كه آقايان حداد عادل، مرندي، ميركاظمي و آقاتهراني از ليست اوليه اين جبهه به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا كرده اند و حجت الاسلام والمسلمين باباپور نيز نتوانست به مرحله دوم انتخابات راه پيدا كند، تصميم گرفت كه از 25 نفر باقي مانده ليست خود در حوزه انتخابيه تهران حمايت كند كه اسامي اين 25 نفر به شرح زير است: 1- حجت الاسلام والمسلمين روح الله حسينيان 2- دكتر علي اصغر زارعي 3- حجت الاسلام والمسلمين نبويان 4- حجت الاسلام والمسلمين دكتر ناصر سقاي بي ريا 5-دكتر محمد سليماني 6-محمداسماعيل كوثري 7- دكتر مهدي كوچك زاده 8-فاطمه آليا 9- حجت الاسلام والمسلمين حميد رسايي 10-حجت الاسلام والمسلمين قاسم روانبخش 11- دكتر زهره طبيب زاده نوري 12- زهره لاجوردي 13-دكتر بتول نامجو 14- سردار حسن حميدزاده 15- بيژن نوباوه 16- مهندس سيدمهدي هاشمي 17- علي خطيبي شريفي 18- اسماعيل كفايتي 19- حجت الاسلام والمسلمين دكتر خليليان 20- دكتر حسين طلا 21- دكتر جوانمردي 22- محمود دهقاني 23- محمدحسين استادآقا 24- دكتر جواد محمدي 25عليرضا صفارزاده
دو جبهه فعال جريان اصولگرا در حال حاضر ليست هاي خود را اعلام كرده اند و بايد منتظر سرليست هاي آنها نيز بود در حالي كه در مرحله اول انتخابات سرليست جبهه متحد حداد عادل و جبهه پايداري دكتر مرتضي آقاتهراني بود كه هر دو به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا كردند.
البته ديگر جبهه هاي فعال در اين عرصه هنوز به صورت رسمي ليست هاي خود را اعلام نكرده اند و مشخص نيست كه آيا قرار است با جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداري ائتلافي داشته باشند يا نه.
در همين راستا جبهه ايستادگي نيز اعلام كرده كه روز جمعه با برگزاري همايشي موضع اين تشكل درباره انتخابات را اعلام مي كند.
عدم استقبال
از فهرست مشترك
يك عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي با بيان اين كه جبهه متحد هيچ مذاكره اي با جبهه پايداري براي ارائه فهرست مشترك در مرحله دوم انتخابات نداشته است، گفت: اعلام آمادگي جبهه پايداري براي ارائه فهرست مشترك هم مورد استقبال قرار نگرفته است.
علي اصغر زارعي اظهار داشت: روند مرحله دوم انتخابات هم مثل مرحله اول خواهد بود؛ چرا كه هم جبهه پايداري و هم جبهه متحد كانديداهاي خود را دارند. هر چند ما آمادگي خود را براي هماهنگي بيشتر و ارائه فهرست مشترك اعلام كرديم، اما در نهايت اين موضوع مورد استقبال قرار نگرفت.
وي افزود: به نظر مي رسد با توجه به اين كه 25 نفر نماينده باقي مانده تهران در فهرست جبهه پايداري تكميل هستند اين جبهه با همين آرايش وارد صحنه انتخابات خواهد شد. البته ممكن است اتفاقات ديگري در اين مدت پيش بيايد كه بايد بعدا راجع به آن صحبت كرد.

 



نامه اتاق تعاون به رهبر معظم انقلاب در مخالفت با استيضاح وزير كار

اتاق تعاون مركزي جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه هاي تعاوني سراسري كشور در نامه اي به محضر رهبر معظم انقلاب ، ضمن حمايت از وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي خواستار استمرار حضور «عبدالرضا شيخ الاسلامي» بر مسند خود شدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت در اين نامه آمده است: با سلام و تحيات همانطوريكه حضرتعالي عنايت داريد در سال جهاد اقتصادي با ادغام سه وزارتخانه،وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعي تشكيل و با سكانداري برادر پر تلاش، ولايي و با تدبير «عبدالرضا شيخ الاسلامي» به طور عملي توليت بخش عظيمي از امور اجتماعي و اقتصادي كشور اعم از توليد، اشتغال و خدمات را عهده دار شده است.
در ادامه اين نامه آمده است: از آنجايي كه با الهام از فرمايشات قبلي حضرتعالي در مورد بخش تعاون و وظايف ذاتي وزارتخانه متبوع تا به حال بيشترين همت خود را جهت تقويت و توسعه تعاوني هاي سراسر كشور بعنوان نمايندگان جمعيت كثيري از كشور در بخش هاي مختلف اقتصادي، به ويژه بخش اشتغال كشور مصروف داشته و روز به روز شاهد رشد وتعالي اين بخش و آرامش و تعامل قابل توجه فرآيند بين بخشي در اين خصوص هستيم.
در اين نامه آمده است: اتاق تعاون مركزي كه نمايندگان 170هزار شركت تعاوني است عاجزانه از آن رهبر هوشمند و فرزانه خواهشمنديم بطريق ممكن و به صلاحديد، دستور فرمايند ترتيبي اتخاذ شود كه فضاي موجود به فضاي همدلي و وحدت تبديل و با مساعدت و اوامر حضرتعالي فعاليت اين وزير لايق و با كفايت استمرار يابد.

 



استعفايي كه تكذيب شد

روابط عمومي بانك مركزي خبر استعفاي محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي از سمت خود را تكذيب كرد.
برخي خبرگزاري ها عصر ديروز اعلام كردند كه محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي به دليل آنچه كه به برداشت شبانه دولت از حساب بانكها در اجراي ابلاغيه دولت و تصميم كميته پنج نفره ارزي مربوط مي شود، از اين سمت استعفا كرد اما مقامات ارشد دولتي به وي پيغام داده اند كه بماند و كارش را با قدرت ادامه دهد.
در حالي كه برخي رسانه ها از استعفاي رئيس كل بانك مركزي خبر دادند، روابط عمومي بانك مركزي در گفت و گو با «نسيم» تأكيد كرد؛ محمود بهمني دوشنبه در محل كار خود حضور داشت و همچنان با قوت به كار خود ادامه مي دهد .

 



عبداللهيان در ديدار با وزير مشاور در امور خارجي عمان :
طراحي و توطئه عليه سوريه و جبهه مقاومت به شكست انجاميد

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به طرح اصلاحات سياسي رييس جمهور بشار اسد و تلاش هاي سياسي كوفي عنان در مورد سوريه گفت:طراحي و توطئه عليه سوريه و جبهه مقاومت به شكست انجاميد و اين كشور از مرحله بحران با موفقيت عبور كرد.
به گزارش اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، حسين اميرعبداللهيان كه براي رايزني با مقامات عماني و برگزاري اولين دور از گفتگوهاي راهبردي دو كشور سرگرم ديدار از عمان است، در ديدار با «يوسف بن علوي» وزير مشاور در امور خارجي اين كشور پيام كتبي «علي اكبر صالحي» وزير امور خارجه كشورمان را به همتاي عماني وي تسليم كرد.
در پيام صالحي موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه اي و بين المللي مورد توجه قرار گرفته است. وي با اشاره به تداوم حمايتهاي قاطعانه جمهوري اسلامي ايران از مردم فهيم سوريه و طرح اصلاحات رييس جمهور بشار اسد ابراز اطمينان كرد كه آينده از آن محور مقاومت، مردم سوريه و رهبري بشار اسد در سايه اصلاحات موثر آغاز شده در اين كشور خواهد بود.
معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان همچنين در ادامه اين ديدار ضمن تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص امنيت منطقه استراتژيك خليج فارس اظهار داشت : جمهوري اسلامي ايران همواره در راستاي خير، صلاح، رفاه و ثبات منطقه گام برداشته و با توجه به اهميت تنگه هرمز به عنوان شاهراه حياتي براي تامين انرژي مورد نياز جهان، مشاركت بومي و دسته جمعي در حفظ امنيت پايدار خليج فارس را امري ضروري مي داند، اگر چه متاسفانه از سوي برخي طرفها اين موضوع مورد توجه قرار نگرفته و با اقدامات شتاب زده و غير عقلايي تلاش مي كنند منطقه را دچار بحران كنند.
امير عبداللهيان افزود: البته جمهوري اسلامي ايران اجازه نخواهد داد برخي طرفها نگراني و التهاب را به منطقه تزريق نمايند و بر غير قابل تفكيك بودن امنيت در منطقه تاكيد دارد.
وي با بحراني خواندن اوضاع بحرين اظهار داشت: اقدام شتاب زده و نسنجيده نظامي فرصت راهكار سياسي را از خيرخواهان منطقه سلب كرده است و مي بايست با گذشت بيش از يكسال، به نقض حقوق بشر و سركوب در بحرين خاتمه داده شود در غير اين صورت اوضاع از كنترل خارج خواهد شد و اين به نفع هيچيك از طرفها به جز دشمنان منطقه نخواهد بود.
معاون وزير امور خارجه كشورمان همچنين با تشريح ديدگاه اصولي جمهوري اسلامي ايران در جهت حمايت از وحدت ملي، تماميت ارضي و امنيت يمن بر ضرورت مشاركت كليه احزاب و جريانات يمني در قدرت سياسي تاكيد كرد و افزود:هر چند طرح شوراي همكاري خليج فارس گامي به جلو ارزيابي مي شود اما ناكافي بوده و جمهوري اسلامي ايران نگراني خود را از تداوم كشتار مردم مسلمان يمن و نقض حقوق بشر در اين كشور اعلام مي دارد.
يوسف بن علوي وزير مشاور در امور خارجي عمان نيز در اين ديدار با اشاره به جايگاه مهم و نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران در منطقه حساس و استراتژيك خليج فارس ضمن نمونه خواندن روابط فيمابين دو كشور ، بر اهميت توسعه و تحكيم اين روابط تاكيد كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14