(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 - شماره 20213

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دست هاي خالي از وين تا بغداد ! (يادداشت روز)
رئيس دانشگاه تهران: 161 بار تحريم اقتصاد ايران را واكسينه كرده است
پذيرايي ! (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
آمانو امروز به تهران مي آيد
جلالي: ميزباني عراق براي مذاكرات ايران و 1+5 نشانه ثبات و امنيت سياسي اين كشور است
تاييد صحت انتخابات در چند حوزه توسط شوراي نگهبان
يازدهمين جلسه رسيدگي به فساد بزرگ بانكي امروز برگزار مي شود
آن جوان در كنج اوين شما را فريب داد (خبر ويژه)
ما را اغفال كردند وگرنه توپ جمع كن حاكميت نمي شديم (خبر ويژه)
سوخت 20 درصدي توليد خود را به ما بدهيد و دوباره از ما بخريد! (خبر ويژه)
بي پدر و مادرتر از ما كيست؟ چرا بند بازي نكنيم؟! (خبر ويژه)



دست هاي خالي از وين تا بغداد ! (يادداشت روز)

سفر غيرمنتظره يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران كه براي اولين بار صورت مي پذيرد، اگرچه از سوي سخنگوي آژانس با هدف «افزايش ضريب تفاهم» توصيف شده است ولي براساس برخي از اخبار و گزارش هاي موثق، اين سفر، پشت صحنه اي دارد كه پرداختن به آن مخصوصا در آستانه اجلاس بغداد- 3 خرداد/ 23 مي- ضروري به نظر مي رسد و مي تواند به اين ترديد دوسويه، پاسخي يك سويه بدهد كه آقاي آمانو با سفر غيرمنتظره خود به تهران- آنگونه كه سخنگوي آژانس ادعا مي كند- در پي «افزايش ضريب تفاهمات» است يا دامن زدن به «توهمات» را دنبال مي كند؟! پاسخ اين پرسش را از چند زاويه پي مي گيريم؛
1- روزهاي دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته 25 و 26 ارديبهشت/14 و 15 مي- نمايندگاني از كشورمان به رياست علي اصغر سلطانيه با نمايندگاني از آژانس به سرپرستي هرمن ناكارتس و رافائل گروسي طي نشستي در وين درباره فعاليت هسته اي ايران اسلامي به مذاكره نشستند. در اين نشست، نمايندگان آژانس به روال 9 سال گذشته برخي از پرسش هاي غيرفني و غيرحقوقي و بارها مطرح شده- و پاسخ داده شده- درباره احتمال رويكرد نظامي فعاليت هسته اي كشورمان را پيش كشيدند كه اجازه بازرسي از مراكز نظامي جمهوري اسلامي ايران- مخصوصا پارچين- و شناسايي و دسترسي به دانشمندان و دست اندركاران امور هسته اي كشورمان از جمله آنها بود. نمايندگان كشورمان با استناد به مفاد NPT و پادمان مربوطه كه ملاك دسترسي ها و بازرسي هاي آژانس است از آنان اسنادي را مطالبه مي كنند كه آژانس را نسبت به احتمال فعاليت غيرصلح آميز هسته اي در مراكز مورد اشاره دچار ترديد كرده است و توضيح مي دهند بعد از دريافت اين اسناد چنانچه در آن نشانه هايي يافتند كه ترديد آژانس را توجيه مي كند اجازه دسترسي و بازرسي از مراكز موردنظر آژانس را صادر خواهند كرد. چرا كه مراكز نظامي هر كشور در فهرست «اسرار» و داشته هاي غيرقابل افشاي آن كشور جاي دارد و آژانس چنانكه تاكنون به نمونه هايي فراوان از آن اشاره كرده ايم نه فقط در حفظ اسرار نظامي به دست آمده از بازرسي مراكز نظامي كشورمان حساسيتي به خرج نداده، بلكه برخلاف نص صريح اساسنامه آژانس و پادمان مربوطه، به انتشار گسترده آن نيز دست زده است كه اعتراف اشپيگل به جاسوسي هاينونن- معاون البرادعي- براي سيا فقط يك نمونه از آنهاست.
2- در نشست دو روزه وين، طرفين ادامه مذاكرات را به نشست روز دوشنبه هفته بعد - اول خردادماه/21 مي- موكول مي كنند و توافق مي شود كه در اين نشست، آژانس اسناد ادعايي درباره احتمال فعاليت هسته اي غيرصلح آميز - تسليحاتي- در مراكز نظامي مورد ادعا را به تيم هسته اي جمهوري اسلامي ايران ارائه بدهد و در نشست بعدي كه پس از اجلاس بغداد برگزار خواهد شد، نتيجه بررسي اسناد از سوي ايران را دريافت كند و سپس متناسب با نتيجه بررسي ها، درباره اجازه دسترسي و بازرسي از مراكز نظامي موردنظر آژانس مذاكره شود. نمايندگان آژانس در اقدامي غيرحقوقي و مغاير با اساسنامه آژانس اعلام مي كنند كه «همه اسناد را تحويل نمي دهيم و تنها، برخي از آنها را تحويل مي دهيم و برخي ديگر را فقط نشان مي دهيم بي آن كه اجازه نسخه برداري داشته باشيد! و برخي از اسناد را نيز، نه تحويل مي دهيم و نه نشان مي دهيم!! گفتني است نمايندگان ايران مطالب هوشمندانه و مستند ديگري را نيز مطرح كرده و روي آن اصرار ورزيده بودند كه بيرون از موضوع اين نوشته است.
نشست دو روزه وين با قول و قرار مورد اشاره پايان يافت و ادامه مذاكرات به نشست روز دوشنبه اول خرداد در وين موكول شد ولي در حالي كه تيم كشورمان مطابق توافق قبلي براي شركت در مذاكرات وين آماده مي شد، آقاي يوكيا آمانو، نشست ياد شده را به طور يكجانبه لغو كرده و اعلام داشت كه روز دوشنبه يعني دقيقا همان روزي كه براي دومين نشست وين تعيين شده بود عازم ايران است! چرا نشست وين لغو شد و چرا آمانو بار سفر به تهران بسته است؟!
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي اگرچه هدف از سفر غيرمنتظره آمانو به ايران را افزايش ضريب تفاهمات و توافقات دانسته است ولي شواهدي كه به آن اشاره خواهد شد نشان مي دهد، لغو نشست وين و سفر مديركل آژانس به تهران، با هدف «توهم آفريني» درباره فعاليت هسته اي كشورمان و بهانه سازي براي دست هاي خالي از سند و بهانه 1+5 در اجلاس بغداد، صورت گرفته است. بخوانيد؛
3- كشورهاي گروه 1+5 و نهاد بين المللي تحت مديريت آمريكا، يعني آژانس، هيچ سند قابل قبول و درخور ارائه اي كه از فعاليت هسته اي غيرصلح آميز در مراكز نظامي ايران حكايت كند در دست ندارند. بنابراين اگر نشست وين مطابق قرار قبلي برگزار مي شد گروه 1+5 مجبور بود با «دست هاي خالي از بهانه» در اجلاس بغداد شركت كند. لغو نشست وين براي پيشگيري از باز شدن مچ آژانس و دود شدن و به هوا رفتن اسناد ادعايي درباره انحراف فعاليت هسته اي ايران در مراكز نظامي خود، از جمله پارچين بوده است. اما، گردانندگان و مديران اصلي آژانس- بخوانيد آمريكا و متحدانش- با توجه به وظيفه بررسي و راستي نمايي اسناد كه برعهده آژانس است، نمي توانستند در مذاكرات بغداد روي اين اسناد به عنوان «برگ برنده»! تكيه كنند و از سوي ديگر براي پر كردن دست هاي خالي خود به سوژه و بهانه اي نياز داشتند كه قابل طرح باشد. لغو نشست وين به تنهايي ظرفيت توليد اين بهانه را نداشت، چرا كه مذاكره اي ناتمام بود. سفر غيرمنتظره آقاي يوكيا آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين راستا و براي توليد بهانه مورد نياز 1+5 قابل ارزيابي است.
4- علاوه بر اسنادي كه با عنوان «مطالعات ادعايي ALLEGED STUDIES» از آن ياد مي شود و آمريكايي ها مدعي هستند در سال 2003 از يك لپ تاپ سرقت شده به دست آورده اند- پيش از اين بي اعتباري اين به اصطلاح اسناد را نشان داده ايم- اين روزها آمريكا و آژانس ادعا مي كنند اسناد و شواهدي در دست دارند كه از فعاليت هسته اي غيرصلح آميز ايران در مركز نظامي پارچين حكايت مي كند و مصرانه خواستار اجازه دسترسي و بازرسي از اين مركز نظامي هستند و در مقابل جمهوري اسلامي با استناد به مفاد NPT و پادمان هاي مربوطه اصرار دارد اسناد مورد ادعا را براي ارزيابي و ارائه پاسخ در اختيار داشته باشد و چنانچه پاسخ مستدل و مستند و قابل قبولي براي اثبات بي اساس بودن اين ادعا ارائه نكرد، تحت شرايطي اجازه دسترسي و بازرسي را صادر كند. اما، آژانس برخلاف قوانين فني و حقوقي الزام آور، از ارائه اسناد- يا سند- مورد ادعا خودداري مي ورزد و تنها بر اجازه دسترسي و بازرسي تأكيد دارد بي آن كه الزامات حقوقي و فني ناشي از آن را بپذيرد!
5- تيم هسته اي ايران با نگاهي هوشمندانه و قانونمند چند پرسش حقوقي را پيش روي آژانس نهاده و خواستار پاسخ شده است.
اول: اگر سند مورد ادعا درباره يكي از مراكز نظامي ايران است چرا از ارائه آن براي راستي آزمايي كه حق قانوني ماست اجتناب مي ورزيد؟!
دوم: در صورت انجام بازرسي چنانچه معلوم شد، اين ادعا نيز مانند ادعاهاي ديگر بي اساس بوده و هيچ نشانه اي از فعاليت هسته اي غيرصلح آميز مشاهده نشد، آيا، آژانس حاضر است به خاطر ايراد اين اتهام از ملت ايران عذرخواهي كند؟
سوم: در صورت اثبات بي پايه بودن ادعاي ياد شده آيا آژانس حاضر است غرامت و خسارت ناشي از اين چالش بي ثمر را به ايران بپردازد؟
چهارم: آيا در صورت صدور اجازه بازرسي و مشخص شدن بي پايگي ادعاي ياد شده، آيا آژانس، به غير واقعي بودن ادعاي مطرح شده اعتراف مي كند؟
پاسخ آژانس به هر 4 سؤال ياد شده منفي بوده است! و حال آن كه مطابق اساسنامه آژانس و تصريح مفاد NPT، چنانچه نتيجه بازرسي ها از تأسيسات هسته اي يك كشور عضو، نشانه صلح آميز بودن فعاليت هسته اي آن كشور باشد، پرونده كشور مورد اشاره بايستي از دستور كار شوراي حكام آژانس خارج شده و به روال عادي بازگردد. چرا كه درغير اينصورت، اولاً؛ بازرسي هاي آژانس مفهوم حقوقي و فني خود را از دست مي دهد زيرا منظور از بازرسي كشف تخلف احتمالي است و اگر نتيجه بازرسي اثبات عدم تخلف باشد، اعلام آن و پايان دادن به پي آمدهاي ناشي از احتمال تخلف، ضروري است و ثانياً؛ اين برخورد آژانس به وضوح نشان مي دهد چالش هسته اي با ايران، خاستگاه «سياسي» دارد و نه حقوقي و فني كه حوزه تعريف شده براي بازرسي هاي آژانس است.
6- در اين بند به سند مورد ادعاي آژانس و گروه 1+5 درباره فعاليت هسته اي تسليحاتي در پارچين و ميزان واقع نمايي! آن اشاره مي كنيم؛
الف: در جريان سفر قبلي بازرسان آژانس به ايران يكي از اعضاي تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان از آقاي «ناكارتس» دستيار ارشد و معاون پادماني آمانو، پرسيد؛ سند مورد ادعاي شما درباره پارچين چگونه سندي است و «ناكارتس» در پاسخ گفت؛ يك «عكس ماهواره اي از پارچين» و توضيح نداد كه عكس ماهواره اي يك ساختمان و تأسيسات چه نشانه اي از فعاليت هسته اي نظامي در خود دارد؟!
ب: آژانس ادعا مي كند كه در عكس ماهواره اي از پارچين يك كپسول -اتاقك انفجاري- ديده مي شود كه معمولاً در چرخه ساخت بمب يا كلاهك اتمي كاربرد دارد! و مدعي است يك دانشمند روسي بنام «ويچسلاو دانيلنكو» در ساخت و نصب اين اتاقك انفجاري دست داشته است! اين در حالي است كه دانيلنكو، متخصص «نانوالماس» است و در مصاحبه با راديو آزاد اروپا تأكيد كرده است كه هيچ تخصصي در فناوري هسته اي ندارد. از سوي ديگر «رابرت كلي» بازرس ارشد آژانس نيز طي مصاحبه اي ضمن تأييد اظهارات دانيلنكو مي گويد «ادعاي آژانس درباره اين اتاقك، غيرعلمي و منحرف كننده است» در همان حال «گرت پورتر» تحليل گر بلندآوازه آمريكايي در مسائل هسته اي «ادعاي آژانس را مضحك و مسخره كردن علم و تكنولوژي» مي داند و...
ج: و بالاخره، روز چهارشنبه هفته گذشته- 27 ارديبهشت/16 مي- دنيس راس مشاور ارشد و سابق اوباما در مصاحبه با CNN فاش كرد اتاقك انفجاري كه در عكس ماهواره اي از مركز نظامي پارچين ديده مي شود، «يك نقاشي» است كه با استفاده از نرم افزار «فتوشاپ» تهيه شده و وجود خارجي ندارد!
7- و اكنون از يكسو جاي اين سؤال است كه آيا آقاي آمانو با لغو نشست وين در پي آن بوده است كه بي اساس بودن سند مورد اشاره آژانس درباره پارچين فاش نشود؟! اگر چنين نيست- كه به نظر مي رسد چنين است- چرا نشست وين با دستور كار از قبل اعلام شده را لغو كرده است؟! و از سوي ديگر، اين احتمال وجود دارد كه آقاي آمانو با ناتمام و بي نتيجه گذاشتن نشست وين، قصد دارد سند پوچ و بي اساس ياد شده درباره پارچين را دست نخورده و افشا نشده نگاه دارد تا دست گروه 1+5 در اجلاس بغداد خالي نباشد! و مثلاً در مذاكرات بغداد توپ را به زمين ايران بيندازند كه در همكاري با آژانس كوتاهي كرده و اجازه بازرسي از پارچين را صادر نكرده است؟! اگر چنين ترفندي در ميان باشد - كه بعيد است نباشد- بايد به جناب يوكيا آمانو هشدار داد كه دست از بازي در زمين لابي صهيونيستي (آيپك) بردارد و در مذاكرات بغداد به نفع صهيونيست ها و به زيان مردم آمريكا و اروپا سنگ اندازي نكند.
حسين شريعتمداري

 



رئيس دانشگاه تهران: 161 بار تحريم اقتصاد ايران را واكسينه كرده است

رئيس دانشگاه تهران با بيان اينكه اقتصاد ايران با گذشت 30 سال از تحريم هاي آمريكا مقاوم و واكسينه شده است گفت: اقتصاد ايران به يك اقتصاد مقاومتي تبديل شده است.
دكتر فرهاد رهبر اقتصاددان و رئيس دانشگاه تهران در گفتگو با فارس با اشاره به تاريخچه تحريم هاي آمريكا عليه ايران از كارتر تا اوباما گفت: در حالي كه قبل از انقلاب 16 تا 17 درصد حجم تجارت ايران با آمريكا بود.اما با اعمال اين تحريم ها عليه ايران و تغيير روابط تجاري اين حجم تجارت به صفر رسيد.
اين اقتصاددان تصريح كرد: گرچه تحريم هاي اقتصادي هزينه معاملات و تجارت خارجي را افزايش مي دهد، اما هرگز مانع جدي براي حركت هاي اقتصادي نبوده است و يك اثر جدي كه اين تحريم ها داشت، ايران در مقابل چنين حركت هاي تحريمي اقتصاد خود را واكسينه كرد.
رهبر يادآور شد: ايران به تدريج در مقابل حركت هاي ايذايي شبيه تحريم مقاوم تر شد و امروز شاهد تحريم هاي گسترده از سوي كشورهاي هم پيمان آمريكا عليه ايران هستيم، اما نتيجه سه دهه تحريم عليه جمهوري اسلامي اين است كه اقتصاد ايران راه مقابله با تحريم را تجربه كرده است و همه اين راه ها را آموخته و هم به خوبي خودش را در مقابل شرايط تحريمي مقاوم كرده است.
وي افزود: امروز شاهد بي اثري تحريم هاي گسترده عليه ايران هستيم، و دليل آن رفتارهاي ناشايسته آمريكاست كه پس از پيروزي انقلاب عليه ايران اعمال شده است.
اين استاد اقتصاد افزود: خود سياستمداران و استراتژيست هاي آمريكا و هم پيمانان آنها در بسياري از موارد اعتراف كرده اند كه تحريم ها عليه ايران اثر نداشته و بايد درصدد اتخاذ سياست هاي جديدي باشند، تا بتوانند خواسته هاي خود را به ايران تحميل كنند.
وي يادآور شد: اقتصاد ايران به يك اقتصاد مقاومتي تبديل شده كه در مقابل ويروس تحريم ها مقاوم شده و امروز تحريم هاي بزرگ نيز اثر ندارد.
رئيس دانشگاه تهران در پاسخ به اين پرسش كه آيا اعمال تحريم از سوي كشوري كه خود را ابرقدرت بلامنازع مي داند، نشان از ضعف نيست و آيا با ادعاي اقتصاد ليبرال و تجارت آزاد سازگاري دارد، گفت: امروز آنچه در اقتصاد سرمايه داري مشاهده مي شود، نشان از شكست آن است و آنچه در عمل در دنياي اقتصادي اتفاق مي افتد، با آنچه در تئوري بيان مي شود، بسيار فاصله دارد.
دنياي تجارت مرز نمي شناسد
وي گفت: يكي از نقاط ضعف اجراي تحريم ها عليه ايران اين است كه دنياي تجارت واقعا مرز نمي شناسد و در اين تئوري تحريم نمي تواند اثر بزرگي بر جا بگذارد. هر كالايي از هر مرز دنيا به مرز ديگر منتقل مي شود و خود آنها به خوبي دريافته اند، در عرصه تجارت كالا نمي توان ايران را محدود كرد چون خودشان مرزها را برداشته اند و وارد عرصه ديگري شده اند.
رئيس دانشگاه تهران افزود: در حالي كه فعاليت هاي تجاري جمهوري اسلامي ايران كاملا قانوني و روشن است، اما وقتي آنها نتوانستند با همه ابزارهاي پيشرفته جلوي تجارت قاچاق را بگيرند، چگونه مي خواهند با ابزار ضعيف تحريم تجارت قانوني يك كشور بزرگ را محدود كنند.
وي گفت: آنها قوانين سخت پولشويي وضع كرده اند و براي قاچاقچيان نيز قوانين سخت نوشته اند، ولي ميزان موفقيت آنها چقدر بوده؛ آيا توانسته اند با باندهاي بين المللي قاچاق كالا مقابله كنند، يا اينكه روز به روز بر حجم قاچاق در دنيا اضافه شده است و حجم پولشويي نيز روز به روز بيشتر مي شود.
رهبر يادآور شد: فعاليت هاي تجاري ايران قانوني بوده و اگر آنها همه ابزارهاي تحريم را به كار گيرند، باز ما مي توانيم با وجود كانالهاي مختلف به جابجايي پول و كالا اقدام كنيم و آنها به خوبي مي دانند تحريم ها نمي تواند در مقابل تجارت موثر واقع شود.
اين اقتصاددان يادآور شد: مسيرهاي جابجايي پول و كالا در دنيا آنقدر متنوع است و روش هاي جديدي به وجود مي آيد كه آنها قادر نيستند سياست تحريم را به صورت موثر اجرا كنند، به جز اينكه خود را در مقابل يك كشور قرار مي دهند كه آن كشور نيز اقتصاد رسمي و قابل توجهي دارد و آنها خود را ضايع مي كنند.
رئيس دانشگاه تهران تصريح كرد: تيغ كند سياست ها از جمله تحريم عليه ايران ديگر اثر ندارد و دست آنها در ناتواني اجراي سياست هاي تحريم روزبروز بيشتر رو خواهد شد.
رهبر افزود: اتفاقا اعمال سياست هاي تحريم باعث شده مردم دنيا نسبت به زورمداري آمريكا آگاه تر شده و به ناتواني اعمال زور آنها پي ببرند و اين منجر به حركتي در دنيا شده كه قادر به جلوگيري از سيل خروشان مردم كشورها نيستند.
متضرر واقعي شكست مذاكرات بغداد
الياس نادران نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در مصاحبه اي ديگر در پاسخ به سوالي در زمينه تاثيرگذاري مذاكرات هسته اي بر اقتصاد ايران گفت: شكست احتمالي مذاكرات دامان كل اتحاديه اروپا و غرب را خواهد گرفت. نادران با بيان اينكه پديده هاي اجتماعي تك عاملي نيستند و نمي شود آن ها را منحصر به يك عامل مشخص دانست گفت: شكست احتمالي مذاكرات نه تنها اعضاي 1+5 بلكه دامان كل اتحاديه اروپا و غرب را خواهد گرفت از اين رو اصرار غيرمنطقي بر مطالبات زياده خواهانه هزينه هاي گزافي را به اقتصاد رنجور اين كشورها تحميل خواهد كرد.

 



پذيرايي ! (گفت و شنود)

گفت: نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي طي مصاحبه اي در پراگ، مقابله با فعاليت هسته اي ايران را بخشي از مقابله با تحولات اسلامي منطقه دانسته است.
گفتم: يعني اعتراف كرده كه چالش غرب با فعاليت هسته اي ايران فقط يك بهانه است و هدف اصلي پيشگيري از اقتدار علمي و تكنولوژيك جمهوري اسلامي ايران است تا اين الگوي موفق و پيروز از سوي ساير ملت هاي مسلمان دنبال نشود.
گفت: نتانياهو در پاسخ به اين سؤال خبرنگاران كه بعد از انقلاب مصر، جايگاه رژيم صهيونيستي در اين كشور را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ گفته است؛ كساني كه در گذشته دشمن اسرائيل بودند، امروز در مصر به حاكميت رسيده اند.
گفتم: حيوونكي راست ميگه! از پشه اي پرسيدند، چرا زمستان ها پيدايت نمي شود؟ گفت؛ نه اينكه تابستان ها خيلي تحويلمان مي گيريد؟!

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤دخالت نكردن در امور داخلي بحرين از وظايف انساني و اسلامي كشورمان است، ولي اگر قرار باشد با طرح مردودي چون الحاق اين كشور به عربستان به حقوق مادي و معنوي مردم مسلمان مظلوم، اوج ستمگري شود، يقينا اگر وظيفه مان به گونه اي ديگر اقتضا كند از هيچ نوع حمايت جاني و مالي از مظلومان بحرين دريغ نخواهيم كرد.
سليماني منش
¤بيدار باشيد كشورهاي حاشيه نشين خليج فارس؛ نوكر نوكر شدن افتخار نيست بلكه ذلت و خواري است كه تاريخ آن را هميشه بازگو خواهد كرد.
هموطني از سراب
¤با توجه به اينكه مذاكرات هسته اي در بغداد را پيش رو داريم، غربي ها براي فشار به ما گوشه چشمي هم به انتخابات سال آينده مان دارند. مي بينيد كه هياهوي عجيبي به پا كرده اند و روي اين موضوع مانور مي دهند و اصرار دارند كه ايران فضا را براي مانور رسانه هاي غربي و خبرنگاران آنها فراهم كند. چندي قبل هم نامه نگاري با مجامع بين المللي كردند كه نهادهاي امنيتي ايران به وزارت فرهنگ به زعم آنها فشار مي آورند تا براي فعاليتهاي رسانه هاي غربي محدوديت ايجاد كند، اين نشان مي دهد كه غربي ها نقشه هايي در سر دارند و دست پيش مي گيرند كه پس نيفتند و پيشاپيش براي اجراي نقشه هاي خود مسئولان ما را تحت فشار قرار دهند. وزارت ارشاد نبايد فريب نعل وارونه غربي ها را بخورد.
ولي ايران پور
¤ هر دو جبهه متحد و پايداري اصولگرا بدانند كه مطالبات موكلين آنها يعني امت 75 ميليوني ايران اسلامي اين است كه اشتباهات قبل از انتخابات را پس از شروع به كار در خانه ملت تكرار نكنند و با وحدت كلمه و تشكيل جبهه واحد در جهت رفع مشكلات مردم اسلامي پشت سر رهبر و مقتدايمان امام خامنه اي حركت كنند تا دشمن نتواند با ايجاد تفرقه و تشتت در جهت اهداف پليد خود از آن ها سود ببرد.
اسلامي و فيروزنيا
¤نمايندگان مجلس همه براي ما عزيز هستند به شرط آنكه فقط براي رضاي خدا گام بردارند.
يك شهروند
¤هشدارهاي موكد رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره آثار مخرب دنيوي و اخروي عدم رعايت حجاب و عفاف قطعا زنگ بيداري همه مردم و مسئولان است تا با نهايت اهتمام در اين عرصه مقدس قولا و عملا به اين فرمايش مقتدا لبيك گويند.
بلغاري
¤رژيم صهيونيستي بايد دست از شيطنت هاي خود در زمينه نشست آتي ايران با 1+5 در بغداد بردارد و منتظر بماند تا ان شاءالله ملت ايران پس از دستيابي به حقوق كامل خود در زمينه انرژي هسته اي صلح آميز براي خلع سلاح هسته اي رژيم صهيونيستي اقدامات مقتدرانه خود را آغاز نمايد.
عبداللهي همدان
¤بانك مركزي با اعلام دائم نرخ ارز و سكه با اعصاب مردم بازي مي كند، تازه داشتيم شاهد كاهش قيمتهاي ارز و سكه مي شديم و آرامش بر زندگي ما حاكم شده بود، اما بانك مركزي با اعلام كردن افزايش قيمت ارز و سكه اين آرامش را بر هم زد.
فتوت
¤با توجه به اجراي طرح هدفمندي يارانه ها كار كردن كشاورزان ديگر مقرون به صرفه نيست هزينه سم و شخم زدن چندين برابر شده است. در خلال اجراي اين طرح به نيازهاي كشاورزان توجه نشد.
غازي نيا
¤از 4 سد اطراف تهران سالانه ميليونها متر مكعب آب وارد شبكه آبرساني تهران مي شود اين آبها عمدتا به روش جذبي دفع مي شود بخصوص در مناطق جنوبي كه خاك آن سست است براي مردم فاجعه مي آفريند بنابراين لازم است طرح فاضلاب تهران به موقع تكميل شود. اين يك پروژه ملي است و روند تكميل شبكه فاضلاب نياز به اهتمام جدي و سريع دارد و مجلس بايد بودجه اي براي اين كار اختصاص دهد تا مردم جنوب شهر از خطر ريزش و نشست مصون بمانند.
كاشاني
¤در پاسخ به سخنان وزير آموزش و پرورش در توجيه صحبتهاي معلمي كه از پايين بودن حقوق خود شاكي بوده و ايشان گفته معلمي شغل نيست، بايد گفت كه معلمي براي من و امثال من هم عشق و هم زندگي است و هم محل تامين درآمد، چون ما منبع درآمد ديگري نداريم كه شغل معلمي را زنگ تفريح خود بدانيم.
قرباني-بيرجند
¤از بهمن ماه سال گذشته تاكنون حق بيمه طلايي را از حقوق ما بازنشستگان فرهنگي كسر مي كنند، ولي تاكنون كه مدت اعتبار اين بيمه به پايان رسيده، كارت آن هنوز به دست ما نرسيده است تا بتوانيم از آن استفاده كنيم. از مسئولان آموزش و پرورش تقاضاي رسيدگي داريم.
كاظمي
¤سفرهاي استاني هيئت دولت باعث وحدت و همدلي مردم و مسئولان شده است. اميدواريم باز هم اين سفرها ادامه داشته باشد.
يك شهروند
¤كاهش قيمت لبنيات در بازار، نياز به نظارت بيشتر مسئولان و پيگيري آنها دارد.
قاسمي
¤شهرداري تهران بايد نسبت به سمپاشي درختان به طور سريع اقدام نمايد چون وجود حشرات ريز و شته ها باعث آزار و شيوع حساسيت بين شهروندان شده است.
فواد كاسب
¤نمايندگان بايد كرسي رئيس مجلس را به كسي بسپارند كه آگاهي كافي از معارف اسلامي و قدرت قوي در تصويب لوايح را داشته باشد.
سليمان
¤با توجه به تحويل پلاك خودرو مخصوص جانبازان و معلولان چرا بهزيستي تويسركان از استان همدان از دادن اين پلاك به جانبازان خودداري مي كند؟
خرمي از تويسركان
 



آمانو امروز به تهران مي آيد

مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي امروز براي ديدار با مقامات كشورمان وارد تهران خواهد شد.
«علي اصغر سلطانيه» نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي با تاييد اين خبر گفت: سفر يوكيا آمانو به تهران يك روزه خواهد بود.
به گفته سلطانيه دستور كار سفر آمانو، ديدار با مقامات ايران و رايزني درباره موضوعات دوجانبه و گسترش همكاري ها خواهد بود.
«علي اكبر صالحي» وزير امور خارجه كشورمان نيز درباره سفر غيرمنتظره يوكيا آمانو به تهران گفت: ايران پيش از اين از يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي براي سفر به ايران دعوت به عمل آورده بود، اما وي خواستار سفر به تهران و گفت وگو با مقامات كشورمان پيش از مذاكرات بغداد شده است.
وي گفت: اين سفر روز يك شنبه، 31 ارديبهشت، انجام و يك روزه خواهد بود.
وزير امور خارجه كشورمان با بيان اين كه حضور مديركل آژانس به ايران را به فال نيك مي گيرم، درباره به نتيجه رسيدن مذاكرات ايران و آژانس بر سر تدوين مداليته حل و فصل مسائل باقي مانده گفت: در سفر مديركل آژانس بحث مداليته و چارچوب كاري جديد براي رفع ابهامات و سؤالات آژانس مورد توجه است و ما اميدواريم توافق بر سر تدوين مداليته جديد ميان دو طرف صورت گيرد.
وي با تاكيد بر اين كه سفر هيئت آژانس به ايران براي بازرسي نيست، گفت: سفر هيئت آژانس به سرپرستي آمانو براي ديدار و گفت وگو با مقامات كشورمان انجام مي شود.
صالحي همچنين از ديدار آمانو با وي و سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي و نيز فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي خبر داد.

 



جلالي: ميزباني عراق براي مذاكرات ايران و 1+5 نشانه ثبات و امنيت سياسي اين كشور است

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، ميزباني بغداد براي برگزاري مذاكرات ايران و گروه 1+5 را مهم ارزيابي كرد و گفت: اين ميزباني نشان مي دهد كه عراق از ثبات، امنيت سياسي و شايستگي لازم براي ميزباني نشست هاي مهم بين المللي و منطقه اي برخوردار است.
«كاظم جلالي» در گفت وگو با ايرنا افزود: برگزاري نشست مهمي چون مذاكرات ايران و گروه 1+5 در بغداد حاكي از آن است كه دولت آقاي نوري المالكي توانسته است شرايط عراق را به گونه اي مديريت كند كه اين كشور امروز به شايستگي هاي لازم براي ميزباني اجلاس ها و مذاكرات مهم منطقه اي و بين المللي دست يابد.
وي برگزاري اجلاس اخير اتحاديه عرب در بغداد را كه طي آن رياست دوره اي اين اتحاديه مهم منطقه اي به دولت «نوري المالكي» منتقل شد، يكي از نشانه هاي مهم ارتقاي ثبات و امنيت سياسي بغداد و نيز شايستگي اين كشور براي ميزباني مذاكرات ايران و گروه 1+5 بيان كرد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در شرايطي كه برخي حكومت هاي منطقه اي و غربي تمايل چنداني به تقويت ثبات در عراق ندارند و دست هايي براي ناامن كردن عراق و انجام حملات تروريستي در اين كشور در كار است، موافقت اعضاي 1+5 براي انجام مذاكرات در بغداد، نشان دهنده ناكامي تلاش ها براي ضعيف جلوه دادن جايگاه و نقش مهم عراق در تحولات منطقه اي و بين المللي است.

 



تاييد صحت انتخابات در چند حوزه توسط شوراي نگهبان

سخنگوي شوراي نگهبان از تاييد صحت انتخابات مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
عباسعلي كدخدايي گفت: اعضاي شوراي نگهبان در جلسه اخير خود صحت انتخابات دور دوم مجلس نهم در چند حوزه ديگر را نيز تاييد كرد.
وي گفت: شوراي نگهبان در جلسه اخير خود با بررسي نتايج دور دوم انتخابات در حوزه هاي انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلام شهر، پلدختر، لنجان و سميرم صحت انتخابات را در اين 4 حوزه انتخابيه تاييد كردند.

 



براي رسيدگي به اتهام 7 متهم ديگر
يازدهمين جلسه رسيدگي به فساد بزرگ بانكي امروز برگزار مي شود

رئيس شعبه اول دادگاه انقلاب از برگزاري يازدهمين جلسه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي در روز يكشنبه 31 ارديبهشت (امروز) خبر داد.
قاضي ناصر سراج در گفت وگو با ايسنا در اين باره گفت: در يازدهمين جلسه رسيدگي به پرونده فساد مالي به اتهامات 7 نفر ديگر از متهمان اين پرونده رسيدگي مي شود.
وي افزود: در اين جلسه همچنين يك نفر به عنوان مطلع حضور دارد. البته اين فرد در اين پرونده داراي عنوان اتهامي است ولي حضور او در اين جلسه به عنوان مطلع خواهد بود.
سراج گفت: در اين جلسه نيز به اتهامات مه آفريد اميرخسروي رسيدگي نخواهد شد.

 



آن جوان در كنج اوين شما را فريب داد (خبر ويژه)

«بنده و جنابعالي در خارج كشور برخلاف توهم، هيچ نيستيم».
اين مطلب را داريوش سجادي (همكار نشريات زنجيره اي و مقيم خارج) خطاب به تقي رحماني عضو گروهك ملي-مذهبي نوشت كه چند وقتي است به بهانه سازماندهي اپوزيسيون به پاريس گريخته است. سجادي در وبلاگ خود نوشت: اينكه آقاي رحماني مقيم اروپا شده، چيز غريب و عجيبي نيست و سالهاست كه كسري از اپوزيسيون و شبه اپوزيسيون به سنتي مسبوق به سابقه و بنا به هر دليل منطقي يا من درآوردي كشور را ترك و ضمن اقامت در خارج فعاليت سياسي خود را دنبال مي كنند. هر چند شخصا ماهيت اپوزيسيون خارج از كشور را از حيث اصالت و محتوا قابل مناقشه مي دانم اما فعلا وارد اين بحث نشده و روي سخن را تنها معطوف به چيستي مهاجرت نامفهوم جناب آقاي تقي رحماني مي دارم. آقاي رحماني بنده شما را نمي فهمم و اقدام شما را جو زدگي و هيجان زدگي مي دانم.
اين عضو تيم مديريت شبكه ماهواره اي هما اضافه كرد: شما در مرقومه خود درباره چرايي تن دادن به هجرت بنقل از يك جوان هم سلول با خود در اوين فرموده ايد كه ايشان به شما گوشزد كرده «نبايد به زندان مي آمدي. بايد به خارج مي رفتي. زندان براي تو تكرار است. تو براي ما حرف ها و عمل نو داشتي. نسل من از تو چيزهاي نو و جديد ديده است و در خارج مفيدتر هستي». اما صادقانه اجازه فرمائيد برخلاف آن جوان اينجانب نيز به سهم خود و برادرانه و به تلخي نكته اي را خدمت تان گوشزد كنم. بنده و جنابعالي و ايضا ديگر افراد مقيم خارج از كشور كه هر يك به سهم و توان و بضاعت و استعداد خود گوشه اي از سياست را گرفته اند و گرفته ايم برخلاف توهم آن جوان كنج اوين، «هيچ» نيستيم. تنها ضريب هيچ بودن مان است كه ما را از يكديگر متفاوت مي كند و قطعا بيش ترين سهم از آن هيچ ها متعلق به اينجانب است.
سجادي نوشت: ان شاءالله خداوند به جنابعالي طول عمر با عزت و سلامت عطا بفرمايند اما باور بفرمائيد اگر مشيت خداوند بر اين قرار بگيرد كه همين لحظه جنابعالي و بنده جان را به جان آفرين تسليم كنيم! به قطع و يقين مطمئن باشيد هيچ خسراني در نظام خلقت واقع نخواهد شد و چرخ هستي از حركت نايستاده و جهان خود را مواجه با هيچ خلائي نخواهد ديد! قصد طعنه و تحقير نيست اما چاره اي جز تن دادن به واقعيت نيست و جنابعالي و قطعا بنده و ديگر خارج نشينان محلي از اعراب و جدي گرفته شدن را نداريم لااقل گوشزد هوشمندانه و مقرون به صحت همرزمتان جناب آقاي دكتر ملكي را پيش خود بازخواني فرمائيد كه به صراحت فرمودند؛ «اپوزيسيون خارج از كشور قصه است... اگر كسي مي خواهد واقعا مبارزه كند بايد در ايران مبارزه كند و هزينه اش را هم بپردازد».


 



ما را اغفال كردند وگرنه توپ جمع كن حاكميت نمي شديم (خبر ويژه)

يك شبكه وابسته به ضد انقلاب معتقد است اپوزيسيون جمهوري اسلامي عملا به توپ جمع كن حاكميت تبديل شده است.
شبكه صهيونيستي بالاترين نوشت: چرا اپوزيسيون همواره دنبال توپ جمع كني و جمع كردن توپ بازيكنان جمهوري اسلامي است و تاكنون نتوانسته براي خودش يك تيم كارا و قدرتمند كه بتواند در مقابل حاكميت قد علم كند، بسازد؟
بالاترين اضافه كرد: ما فقط توپ جمع كن حاكميت شده ايم و مرتبا مشغول فرياد زدن و برجسته كردن ايرادات و خطاهاي سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي حاكميت و گرفتن «فول» هستيم. آيا بايد همچنان دنبال مچ گيري از مسئولان نظام باشيم؟ آيا ما توان تقابل با حاكميت را نداريم؟ آيا فكر مي كنيد با برجسته كردن ايرادات و نواقص مي توان به هدف رسيد؟ ما ضمن اينكه خودمان را باور نداريم، اكثر اوقات اغفال مي شويم و به خودمان در اپوزيسيون گل مي زنيم.

 



سوخت 20 درصدي توليد خود را به ما بدهيد و دوباره از ما بخريد! (خبر ويژه)

يك روزنامه انگليسي به غرب هشدار داد خطاهاي محاسباتي گذشته را در مذاكرات بغداد تكرار نكنند و فرصت فراهم شده را از دست ندهند.
تحليل گاردين در حالي منتشر شده كه برخي قرائن از حركت غرب در بن بست گذشته حكايت مي كند. گاردين با اشاره به فضاي مثبت مذاكرات اسلامبول 2 نوشت: اين مذاكرات اميد براي تفاهم را احيا كرد اما يك ماه بعد، مشخص نيست كه آيا غرب مي خواهد به تعهدات خود در اسلامبول عمل كند يا نه؟ پيش از اين كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفته بود ديپلمات هاي غربي تلاش مي كنند انديشه ايران را درك كنند. گزارش سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا، ادعاي ايران را كه دنبال توليد سلاح هسته اي نيست تأييد مي كند.
اين روزنامه يادآور شد: در مذاكرات اخير بر عمل متقابل و تدريجي توافق شد اما اكنون به نظر مي رسد شرايط معامله تغيير كرده باشد. يكي از كارشناسان امور ايران در مؤسسه بروكينز در گفت وگو با روزنامه كريستين ساينس مانيتور خاطرنشان كرده كه «مقامات آمريكايي مي گويند تعديل تحريم ها تا زماني كه ايران امتيازهاي قابل قبولي ارائه نداده باشد، روي ميز قرار ندارد.» اما اين رويكرد برخلاف چارچوب عمل متقابل است. از سوي ديگر گزارش ها نشان مي دهد كه غربي ها نمي خواهند تحريم ها را تعديل يا حذف كنند. اين در حالي است كه براي ايالات متحده، حذف تحريم ها همواره يك مسأله دشوار بوده است. مسئوليت حذف تحريم ها برعهده كنگره و نه دولت است و اين در شرايطي است كه انديشه هاي ضد ايراني در كنگره بسيار قوي است. به همين دليل دستيابي به توافق كنگره براي حذف تحريم ها، روندي دشوار و طولاني است اما به هر ترتيب دولت اين اختيار را دارد كه پيشنهاد لغو تحريم ها را به كنگره بدهد. البته روند لغو تحريم ها در شوراي وزيران اتحاديه اروپا آسانتر است.
گاردين در پايان نوشت: اشتباه هاي محاسباتي، تداوم توهمات بيهوده غرب را آشكار مي سازد. در صورتي كه غرب به دنبال توافق از راه مذاكره با ايران است بايد درست و سنجيده عمل كند. غرب متعهد به عمل متقابل شده و عمل نكردن به اين تعهد، يك فرصت ديگر را از دست مي دهد.
برخي گزارش هاي منتشره كه عمدتاً منشأ آمريكايي، انگليسي و صهيونيستي دارند- رويتر، آسوشيتدپرس، لس آنجلس تايمز، هاآرتص، نيويورك تايمز و واشنگتن پست- حاكي از آن است كه طرف غربي با محوريت آمريكا مايل است مجدداً بحث تعطيلي تأسيسات فردو، توقف غني سازي 20 درصد و خارج كردن تمام اورانيوم 20 درصد غني سازي شده از ايران را پيش بكشد و موضوع تأمين سوخت راكتور تهران را كه مربوط به 2 سال پيش بود و ايران به خاطر كارشكني آمريكا، اين سوخت را توليد كرد، به عنوان معامله!! پيشنهاد كند. بنابر اين گزارش ها آمريكا و انگليس حاضر به لغو تحريم هاي نفتي تصويب شده نيستند و صرفاً مي خواهند در مقابل توقعاتي كه مطرح مي كنند، كاهش تحريم ها در زمينه قطعات هواپيما را پيشنهاد كنند!
اين سناريوسازي ها و تحركات تبليغاتي در حالي است كه نشست اخير گروه 8 با اختلافات شديد همراه بود و طبيعتاً در تشديد اختلافات گروه 1+5 نيز مؤثر خواهد بود. در اجلاس گروه 8 ضمن اينكه پوتين رئيس جمهور روسيه غايب بود و شيطنت هاي آمريكا در قبال انتخابات اين كشور را جبران كرد، ساركوزي متحد وفادار آمريكا نيز به اعتبار شكست از فرانسوا اولاند حضور نداشت و اولاند اعلام كرد طبق وعده خود، 3500 نظامي فرانسه را تا پايان سال جاري ميلادي از افغانستان خارج مي كند. بحران هاي شديد اقتصادي، چالش ديگر نشست گروه 8 بود و برخي كشورهاي اروپايي اكنون يقين دارند كه آمريكا با دميدن در التهاب برخي بحران هاي مصنوعي به دنبال ايراد لطمه جدي به قدرت مالي اروپا (منطقه پولي يورو) است. برخي كشورهاي اروپايي زيان كنندگان عمده مسئله تحريم خريد نفت ايران محسوب مي شوند.
همزمان، مقامات رژيم صهيونيستي به همراه برخي طيف هاي تندرو در آمريكا به سياق سالهاي گذشته مي كوشند با پرچانگي و افزايش وراجي و تهديد - به زعم خود- كفه خالي آمريكا را در مذاكرات سنگين كرده و اصطلاحاً به معتبرسازي تهديدها بپردازند!

 



بي پدر و مادرتر از ما كيست؟ چرا بند بازي نكنيم؟! (خبر ويژه)

ارگان گروهك شوراي هماهنگي سبز ضمن چرخش 180 درجه اي، خواستار گذشت و مصالحه با حاكميت شد.
سايت كلمه دو روز قبل از اين، اصلاح طلبان را به باد انتقاد گرفته و ضمن متهم كردن آنها به داشتن آلزايمر و خيانت به خون جان باختگان جنبش، تصريح كرده بود، اصلاح طلبان از طولاني شدن راه خسته شده و در آستانه دروازه تنگ سياست ورزي رسمي، در انتظار فرصتي براي ورود و حضور به هر قيمتي هستند.
اين سايت وابسته به اردشير اميرارجمند كه پروژه تحريم انتخابات مجلس را كليد زده بود، ديروز در چرخشي جالب توجه، ماجراي برمه و سوگند آنگ سوچي (معارض برمه اي) به قانون اساسي اين كشور را بهانه قرار داده و نوشت: آيا جنبش سبز ظرفيت مصالحه و گذشت را در خود پرورانده است. آنگ سوچي 15 سال در حصر خانگي بود. چه كسي مي تواند به پاسداري از قانون اساسي سوگند ياد كند كه تلاشش بر تغيير بنيادين آن بوده است؟ اين حركت آنگ سوچي مصداق فريب و دروغ نيست؟ يا شايد هم تسليم شدن؟ آيا اين مصداق همان است كه «سياست پدر و مادر ندارد؟» كلمه سپس ضمن بازي با كلمات براي عقب نشيني از موضع به بن بست رسيده ساختارشكني و راديكاليسم كور مي نويسد: به نظر مي رسد واقعيت جاري اعمال اجتماعي جامع تر و فراتر از كنش هاي روزمره اخلاقي در سطح روابط فردي باشد. اين متن كوته نوشت- و مهم تر از آن، نگارنده اش! -توان توضيح جامع ماهيت امر اجتماعي-سياسي را ندارد. اما سپردن گوش جان به ترنم نغمه هاي صلح جويانه و انسان دوستانه بانو آنگ سان سوچي، به خوبي به دريافت آن لايه هاي موازي و مغفول مفاهيم اجتماعي كمك مي كند، آن جا كه در بيان علت سوگند خوردن شان مي گويد: «براي نشان دادن احترام...». بدين ترتيب، نشان مي دهد كه اعمال اجتماعي-سياسي داراي مفاهيم تك لايه نيستند و بنابراين نبايد هم كه منحصرا در آن معناي تك لايه تحليل شوند. مي توان «سوگند» خورد، و صراحتا هم تاكيد كرد كه معناي اين سوگند، نشان دادن «احترام» است، و نيز اين كه «زيرا ما نمي خواهيم به يك مشكل سياسي در برمه بدل شويم.»
نويسنده - با اسم مستعار- اين متن توجه ندارد كه ادعاي وفاداري به قانون اساسي هنگامي مي تواند حمل بر صحت شود كه همين ادعا از سوي مدعي نقض نشده باشد. به عبارت ديگر ادعاي وفاداري به قانون اساسي از سوي موسوي و طيف هايي از اصلاح طلبان پس از فتنه و آشوب سال 88، از اين طيف به سادگي مسموع نيست.
اما صرف نظر از اين واقعيت، تحليل كلمه حاكي از ريزش هاي بيشتر در سازمان داخلي فتنه است، چرا كه در غير اين صورت بحث مصلحت انديشي و دلسوزي براي كشور اگر حقيقت داشت بايد در طول 3 سال گذشته و آخرين ايستگاه آن، انتخابات مجلس كه مورد تحريم قرار گرفت، خود را نشان مي داد.
كلمه در ادامه تحليل قابل تأمل خود مي نويسد: اين سوال در ذهن پيش مي آيد كه آيا فرهنگ سياسي ما آمادگي توليد مفاهيم و اعمال اجتماعي از اين دست را- كه در تصميم بانوي برمه مي بينيم- به حد كافي و با غلظت كافي دارد؟ مسلم است كه شرايط امروز ايران نسبتي با آنچه امروز در برمه اتفاق افتاده ندارد. نظاميان حاكم بر برمه در پي صبوري و پايداري اپوزيسيون و استمرار محدوديت هاي شديد بين المللي، در نهايت به اين نتيجه رسيده اند كه حقيقتا مقدمات باز شدن فضاي سياسي برمه را فراهم كنند و در اين راستا، با عمل خود دارند مرحله به مرحله تضمين هاي لازم را، هم براي اپوزيسيون و هم براي جامعه بين المللي فراهم مي كنند.
طبعا فعالان اپوزيسيون برمه آن قدر ساده لوح نيستند كه پس از يك بار تخلف به آن بزرگي در انتخابات برمه و عدم تحويل قدرت توسط نظاميان و بعد از تحمل 15 سال حصر خانگي رهبر اپوزيسيون، به سادگي در يك بازي خوردن ابتدايي گرفتار شوند. اما در هر حال، بعد از بررسي ها و تضمين هاي مهم و جدي در عرصه سياسي از هر دو منظر داخلي و بين المللي، و پس از اپوزيسيون برمه نهايتا همان مسير اساسي يعني «مصالحه» براي پيشبرد پروژه اصلاح و تغيير را پي گرفته است. و حتي از باب احترام و پديدآوردن شرايط مصالحه، به «پاسداري» از قانون اساسي فعلي برمه هم «سوگند» خورده است. حساسيت شرايط بين المللي در مناقشات با ايران بيش از آن است كه رسيدن به چنين بزنگاه سياسي- تاريخي اي براي ايران بخواهد خيلي دور باشد. نگراني از آن است كه به گاه پيش آمدن آن شرايط در زماني نه چندان دور، فرهنگ سياسي جامعه هنوز به اندازه كافي توانمندي تئوريك و پراگماتيك لازم براي طي اين مرحله را نيافته باشد. «مصالحه» يا «سازش» (قطعا با كاربرد دقيق ملزومات راهبردي) هنوز به اندازه كافي بار مثبت مورد نياز در فرهنگ سياسي ما نيافته است و سايه كش آمده در تاريخ «سازشكار» به عنوان بيراه و ناسزا در گفتار سياسي، هنوز بر گرده مفهوم ارزشمند «مصالحه» سنگيني مي كند.
نويسنده مي افزايد: صريح بگويم. آيا آمادگي پذيرش آن را داريم كه سران جنبش از حصر درآيند و در شرايط قطعا حساب شده و مناسب، «مصالحه» را به عنوان تاكتيك غيرقابل تفكيك از راهبرد به كار گيرند؟ زماني به خاطر يك «تك كلمه»- كاربرد دو فاكتوري عبارت «رئيس جمهور» از طرف مهدوي كروبي- بر سرش آوار شديم؛ زماني ديگر يك «تك رأي» شخصي خاتمي در روستايي به دور از چشم ها را گاه تا حد خيانت ناميديم (نقد اين عمل از بابت هايي ديگر جاي خود)؛ آيا با كسي كه در شرايط مقتضي، «مصالحه» را پيشه خود سازد همراهي خواهيم كرد؟ چه تعداد از ما چنين عملي را دوگانگي، تضاد، عمل غيراخلاقي يا حتي خيانت يا بدتر از آن(!) توصيف خواهيم كرد؟ آيا آن زمان مي خواهيم آن عمل را پشت كردن به هزينه هايي كه كنشگران جنبش داده اند يا پايمال كردن خون جانباختگان و آسيب ديدگان جنبش بناميم؟
كلمه در پايان ضمن بازي با دو كمله فعالانه و منفعل نوشت: چارچوب مفهومي گذشت در معناي فعال آن و نه در معناي منفعلانه اش از عناصر بسيار برجسته جنبش هاي مدني بي خشونت است اما توضيح نمي دهد كه اولا كجاي آشوبگري و اوباشيگري فتنه گران در 8 ماهه مشرف به حادثه رسواي روز عاشورا، به جنبش مدعي بدون خشونت شبيه بود و ثانيا اين درك و شعور چرا با 3 سال تاخير سراغ حضرات آمده است و ثالثا از كجا بايد باور كرد همدستان سازمان هاي تروريستي و سلطنت طلب و تجزيه طلب كه از زمان حمله به مساجد و مردم و بانك ها تا هتك حرمت مقدسات اسلامي و سپس تحريم انتخابات به خاطر نياز دشمن- در مذاكرات هسته اي- خباثت خود! را نشان دادند، عوض شده باشند. و البته راه جبران و توبه براي نادمان حقيقي باز است مشروط بر اينكه دست كم به خيانت هاي خود اعتراف كنند.
تحليل اخير سايت وابسته به گروهك شوراي هماهنگي، آخرين سند از ورشكستگي و استيصال سازمان فتنه سال 88 ارزيابي مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14