(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 31 خرداد 1391 - شماره 20236

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
توليد پيشرفته ترين سلاح ضدزره به نام «دهلاويه»
ملت ايران مقاوم است و عقب نشيني نخواهد كرد
نماينده كليميان: ايران آزادترين كشور در آزادي هاي ديني است
ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1391كل كشور ابلاغ شد
علي لاريجاني: قانون نظارت بر نمايندگان در مجلس نهم اجرا مي شود
در تبريز جانباز 70درصدي دعوت حق را لبيك گفت
تشييع پيكر 2 شهيد گمنام در خنداب
احداث مركز توانبخشي جانبازان در 30 استان كشور
در قالب كاروان هاي راهيان نور دانش آموزان تهراني به مناطق جنگي اعزام مي شوند
مجوز پيش دبستاني براي مدارس راهنمايي غيردولتي صادر مي شود
برگزاري مراسم سنتي بلاگردان در بجنورد
مديركل آموزش عالي بنياد شهيد و امور ايثارگران: 11درصد نخبگان كشور دانشجويان شاهد هستند
تعداد و مدت زمان پاسخگويي به سؤالات كنكور 91
احتمال حذف يارانه مسكن در سال 92
افتتاح آزاد راه كنار گذر شمالي مشهد تا پايان تيرماه
اخبار ادبي و هنري



وحيدي خبر داد
توليد پيشرفته ترين سلاح ضدزره به نام «دهلاويه»

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان از افتتاح خط توليد پيشرفته ترين سامانه سلاح ضدزره ساخت هوافضا با نام «دهلاويه» در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، در آستانه 31 خرداد سالروز شهادت وزير دفاع شهيد دكتر مصطفي چمران، سرتيپ احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در جمع كاركنان وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح طي سخناني از شهيد چمران به عنوان چشم بيدار ملت ايران در روزهاي آغازين نبرد و لحظه هاي سخت آتش و خون و الگويي تمام عيار در عرصه هاي علمي و ارزشي ياد كرد و گفت: خون شهيد چمران و همرزمانش كه در خرداد سال 60 به زمين گرم و تفتيده دهلاويه ريخته شد بسان چشمه جوشاني، منشا تحولات بزرگ و زمينه ساز فتوحات درخشان رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس شد.
وحيدي در بخشي ديگر از سخنان خود با تشريح ويژگي هاي شخصيت شهيد چمران تصريح كرد: شهيد چمران چله نشين وادي عشق و عرفان و چهره پرفروغي بود كه با تعهد و تخصص و علم و ايمان، هنرمندانه به دور از هياهوهاي سياسي خالصانه در تحقق اهداف و آرمان هاي انقلاب اسلامي قدم برداشت.
وزير دفاع شهيد چمران را به چلچراغي تشبيه كرد كه در پرتو انوار آن رزمندگان اسلام در ايران، لبنان و فلسطين نور و روشنايي و اميد مي گرفتند.
وي افزود: مقاومت اسلامي هدفمند و سازمان يافته و موج بيداري اسلامي مرهون مجاهدت و جان فشاني مردان بزرگي همچون شهيد چمران است كه چرخه اين حركت عظيم را تحت زعامت و رهبري حضرت امام خميني به حركت درآوردند.
وحيدي با اشاره به خدمات اين شهيد والامقام در دوره كوتاهي كه تصدي وزارت دفاع را بر عهده داشت گفت: شهيد چمران با چابكي مثال زدني، ذهن خلاق، هنر والا، روحيه خط شكني و بسيجي پايه هاي صنعت دفاعي بومي جمهوري اسلامي ايران پي ريزي كرد.
وزير دفاع ادامه داد: امروز فرزندان معنوي شهيد چمران در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با الهام از روح بلند آن شهيد بزرگ و دانشمند فرزانه و مبتكر صنعت بومي دفاعي كشور را به عنوان صنعتي پيشرو در خدمت دفاع، امنيت، اقتدار و توسعه همه جانبه كشور تثبيت كرده اند.
وحيدي تاكيد كرد: امروز ملت هاي منطقه قدردان و رهرو راه اين شهيد بزرگ و همه شهيداني هستند كه براي عزت و سربلندي اسلام عزيز و رهايي از سلطه استكبار جهاني به سركردگي آمريكا خون خود را نثار كردند.
وزير دفاع در پايان با اشاره به اين كه محل شهادت شهيد چمران در منطقه دهلاويه قرار دارد و اين منطقه يكي از اولين مناطقي است كه رزمندگان اسلام به شكار تانك هاي متجاوز رژيم صدام رفتند، اعلام كرد: سامانه سلاح ضدزره جديد ساخت صنايع هوافضاي وزارت دفاع را به نام دهلاويه محل شهادت شهيد چمران نامگذاري كرديم و انشاءالله در آينده اي نزديك خط توليد اين سامانه جديد افتتاح خواهد شد.

 



بازتاب بيانات رهبر انقلاب در رسانه هاي خارجي
ملت ايران مقاوم است و عقب نشيني نخواهد كرد

رسانه هاي خارجي طي گزارشي بيانات رهبر انقلاب به مناسبت سالروز مبعث پيامبر(ص) در جمع مسئولان و سفراي كشورهاي اسلامي را بازتاب دادند.
پايگاه اينترنتي روزنامه الحيات چاپ لندن نوشت: رهبر جمهوري اسلامي ايران از دشمنان كشورش خواست از تكبر، برتري جويي و انتظارات غيرمنطقي دست بكشند.
آيت الله خامنه اي تأكيد كردند ملت دلاور ايران مقاوم است و عقب نشيني نخواهد كرد و تكبر، استكبار و خواسته هاي ناموجه اين ملت را از اهدافش بازنمي دارد.
ايشان در ديدار مسئولان ايراني و سفراي كشورهاي اسلامي گفتند: ريشه هاي همه مشكلات ملتها در سلطه جويي نظام استكباري بر جهان است.
رهبر معظم انقلاب از دشمنان نظام خواستند از تجربيات شكست خورده در مقابله با ملت مجاهد و صبور ايران عبرت بگيرند و بدانند كه تكبر، برتري جويي و انتظارات غيرمنطقي در برابر ملتي كه پايداري و وحدت را از قرآن فرا گرفته است و قدر خود را شناخته است، بي فايده خواهد بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، المنار هم گزارش داد رهبر معظم جمهوري اسلامي ايران درباره سياست هاي دشمنان اسلام براي ترساندن شيعه و سني از يكديگر هشدار داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني المنار، آيت الله سيدعلي خامنه اي در ديدار گروهي از مسئولان رسمي و خانواده هاي شهدا با ايشان به مناسبت عيد مبعث ضمن اعلام اين مسئله وحدت را يكي از نيازهاي جهان اسلام دانست و افزود: برخي از تفرقه افكنان از گسترش تشيع ابراز نگراني مي كنند تا به دستور سازمان هاي جاسوسي قدرت هاي سلطه گر آتش فتنه را بين مسلمانان روشن كنند.
ايشان گفتند: ملت هاي مسلمان بايد بينديشند و با يكديگر متحد باشند. اميدواريم امت اسلام بر دشمنان خود پيروز شود و اهداف مبعث پيامبر اسلام(ص) تحقق يابد.
روزنامه الراي كويت نيز در شماره ديروز خود بيانات رهبر معظم انقلاب را بازتاب داده و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران با اشاره ضمني به شش كشور بزرگ كه مسئله هسته اي ايران را در مسكو بررسي مي كنند، گفت: «توقعات بي جا و تكبر در مقابل ملت ايران، دشمنان را به جايي نمي رساند.»
آيت الله خامنه اي در ديدار با سران و مسئولان نظام، سفيران و نمايندگان كشورهاي اسلامي، به مناسبت سالروز مبعث پيامبر(ص) افزود: «دشمنان بايد اين موضوع را درك كنند و از تجربه هاي شكست خورده مقابل ملت مجاهد و صبور ايران درس بگيرند.»
از سوي ديگر ايشان با اشاره به سياست هاي دشمنان در ايجاد ترس ميان شيعيان و اهل سنت گفتند يكي از سياست هاي دشمنان اسلام ترساندن شيعه و سني از يكديگر است؛ زيرا متحد شدن يك نياز مبرم براي جهان اسلام است، برخي اصلاً به اسلام اعتقاد ندارند و حقيقت تشيع و تسنن را نمي شناسند، آنان براساس خواسته دستگاه هاي اطلاعاتي نظام هاي سلطه گر از گسترش تشيع ابراز نگراني مي كنند و آتش تفرقه ميان مسلمانان مي افروزند.

 



نماينده كليميان: ايران آزادترين كشور در آزادي هاي ديني است

نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي گفت: در آزادترين كشور دنيا از نظر آزادي هاي ديني و مذهبي زندگي مي كنيم و هيچ محدوديتي در اين زمينه نداريم.
سيامك مره صدق كه در قالب يك هيئت پارلماني از كشورمان به منظور شركت در سمينار علمي تخصصي گروه بنياد تفاهم و ارزش هاي بين المللي به آلمان سفر كرده است ادامه داد: ايرانيان پيرو اديان توحيدي جزو جدايي ناپذير ملت ايران هستند و بدون هيچ مشكلي زندگي مي كنند.
مره صدق تاكيد كرد: ما كليميان و ديگر اقليت ها در ايران هيچ محدوديتي از نظر انجام فرائض ديني نداريم.
وي در بخش ديگري از گفت وگوي خود با ايرنا افزود: برخلاف ادعاهاي بي اساس مطرح شده يهوديان ايران در انتخاب شغل جز چند مورد، هيچ محدوديتي ندارند و از نظر تحصيلات هم تا عالي ترين سطح علمي پيش مي روند و از برابري كامل برخوردارند.
نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي درباره اظهارات مداخله جويانه برخي افراد و گروه ها در رابطه با وضعيت اقليت ها در ايران، اظهار داشت: ايمان و اعتقاد راسخ داريم كه مشكلات تمام مردم ايران از جمله اقليت ها در چارچوب قانون اساسي جمهوري اسلامي قابل حل است و هيچ نيازي به مداخله خارجي ها وجود ندارد.

 



ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1391كل كشور ابلاغ شد

با تصويب هيئت وزيران ضوابط اجرايي بودجه سال 1391كل كشور ابلاغ شد.
هيئت وزيران به استناد بند (113) قانون بودجه سال 1391 كل كشور و بنا به پيشنهاد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1391 كل كشور را تصويب كرد.
بر اين اساس، هرگونه پرداخت از محل اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي دستگاه هاي اجرايي براي حقوق و مزايا به كاركنان دستگاه هاي اجرايي به استثناي دستگاه هاي اجرايي موضوع بند (ر) ماده (224) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه- مصوب 1389- ممنوع است.
¤ استفاده دستگاه هاي اجرايي از درآمد اختصاصي و مازاد آن براي پرداخت حقوق و مزايا
براساس ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1391كل كشور، دستگاه هاي اجرايي موظفند اطلاعات مربوط به درآمدهاي اختصاصي خود را به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ارسال كنند. استفاده آنها از درآمد اختصاصي و مازاد آن براي پرداخت حقوق و مزايا نيز مجاز است.
ممنوعيت پرداخت وجه براي طرح اختلافات وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي در مراجع قضايي براساس اين مصوبه، پرداخت وجه از هر محل با عناوين مختلف هزينه دادرسي، هزينه كارشناسي و مشابه آن براي طرح اختلافات جديد بين وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي در مراجع قضايي ممنوع است و اختلافات دستگاه هاي زيرمجموعه وزارتخانه ها يا مؤسسات دولتي، دستگاه هاي استاني و دستگاه هاي ستادي به ترتيب از طريق وزارتخانه يا مؤسسه مستقل دولتي ذي ربط، استاندار مربوط و معاونت حقوقي رئيس جمهور با رعايت آيين نامه چگونگي رفع اختلاف بين دستگاه هاي اجرايي حل و فصل مي شود.
پرداخت هزينه تلفن همراه به مديران
براساس ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1391 كل كشور، پرداخت هزينه تلفن همراه تا سيصد هزار ريال در ماه به مديران و كارمنداني كه بنا به شرايط خاص بايد به طور مستمر در دسترس باشند و به تشخيص رئيس دستگاه اجرايي يا مقام مجاز از طرف ايشان، مجاز است.
براساس مصوبه دولت، هزينه هاي مربوط به امور قرآني، پايگاه هاي مقاومت بسيج، ورزش و ساير فعاليت هاي ديني و فرهنگي و آموزش، بهبود و ارتقاي دانش و سلامت كاركنان از محل اعتبار مصوب قابل پرداخت است.
پرداخت حق عضويت
و سهميه تعهدات سالانه
به سازمان هاي بين المللي
براساس ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1391 كل كشور، فهرست سازمان ها و مجامع بين المللي كه حق عضويت ايران و سهميه تعهدات سالانه آنها از محل قانون بودجه سال 1391كل كشور با عنوان «سهميه حق عضويت و كمك دولت ايران بابت مخارج سازمان ملل متحد و ساير سازمان هاي بين المللي و تعهدات» پرداخت مي شود تا پايان مرداد ماه سال 1391بنا به پيشنهاد مشترك كميته بررسي عضويت دولت در سازمان ها و مجامع بين المللي به تصويب هيئت وزيران خواهد رسيد. دستگاه هاي اجرايي موظفند حق عضويت و سهميه تعهدات سالانه ساير سازمان ها و مجامع بين المللي را كه در فهرست فوق قرار نمي گيرند. از محل اعتبارات مصوب خود پرداخت كنند و مراتب را به دفتر هيئت دولت اطلاع دهند.
ممنوعيت به كارگيري
معلم حق التدريس
در آموزش و پرورش
بر اين اساس، دولت؛ وزارت آموزش و پرورش (سازمان آموزش و پرورش استان ها) موظف كرده است، با رعايت قانون تعيين تكليف استخدامي معلمان حق التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش و پرورش- مصوب 1388- و اصلاحات بعدي، عملكرد ريالي حق التدريس در سال 1391را حداكثر به ميزان هفتاد درصد (70%) عملكرد ريالي سال 1390 صرفاً در مورد باقيمانده افراد حق التدريس و نيز حق التدريس نيروهاي رسمي و پيماني موجود محاسبه و عمل كند. در هر حال بكارگيري افراد جديد به صورت حق التدريس به هر شكل در سال 1391نيز ممنوع است.
اعلام فهرست
توزيع استاني عوارض
و جرايم سازمان شهرداري ها و دهياري ها
براساس ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1391كل كشور، سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور موظف است در اجراي بند (57) قانون بودجه سال 1391كل كشور فهرست توزيع استاني عوارض و جرايم موضوع ماده مذكور را براساس محل وصول درآمد به خزانه داري كل كشور اعلام كند تا اعتبارات رديف متفرقه مطابق آن در اختيار دستگاه هاي ذي ربط قرار گيرد.
براساس اين مصوبه، در صورت وجود مطالبات بين دستگاهي از جمله شهرداري ها، گزارش آن از سوي دستگاه اجرايي طلبكار به معاون اول رئيس جمهور ارائه تا از آن طريق براي اقدام به خزانه داري كل كشور اعلام شود.
هزينه كرد اعتبارات
و كمك هاي پژوهشي دستگاه ها
بر اين اساس، به منظور كاهش هزينه ها و جلوگيري از كارهاي موازي و استفاده بهينه و هماهنگ از منابع، وزارتخانه (به استثناي وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، علوم، تحقيقات و فناوري اطلاعات، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح) و شركت هاي دولتي، بانك ها و مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت و مؤسسات پژوهشي وابسته به آنها در خصوص هزينه كرد اعتبارات و كمك هاي پژوهشي با معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور، هماهنگي لازم را نيز معمول و تاييديه دريافت مي كنند. همچنين با رعايت قوانين و مقررات راجع به طبقه بندي مكالمات، نسخه اي از خلاصه گزارش هاي پژوهش ملي و ويژه كه انجام مي شود، را نيز به معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور ارائه كنند.
وصول كليه مطالبات
معوقه مالياتي
سازمان امور مالياتي كشور نيز مكلف است، براساس ماده (122) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه ايران براي وصول كليه مطالبات معوقه مالياتي سنوات قبل از سال 1390نيز از اشخاص غيردولتي و مديران آنها مطابق مفاد ماده ياد شده، اقدام كند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.

 



علي لاريجاني: قانون نظارت بر نمايندگان در مجلس نهم اجرا مي شود

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه قانون خود نظارتي بايد در مجلس نهم اجرايي شود.
علي لاريجاني ديروز در ديدار با كاركنان مجلس ادامه داد: بعد از فرمايشات رهبرمعظم انقلاب براي وجود خود نظارتي در پارلمان طرحي آماده شد كه بررسي آن با جلسات مستمر كميسيون مشترك تشكيل شده براي اين طرح يك سال به طول انجاميد.
وي گفت: طرح خود نظارتي پس از رسيدگي در صحن علني و تاييد شوراي نگهبان به قانون تبديل شد كه اين موضوع هم يكي از نكات نوراني رهبرانقلاب بود كه مجلس تلاش كرد تا محقق شود و ان شاءالله بايد در مجلس نهم اجراي اين قانون سامان يابد.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه بودجه مجلس بايد كاملا شفاف و روشن باشد و مشخص شود در كجا به چه ميزان هزينه مي شود گفت: برخي سخناني در كشور مطرح مي كنند كه براي هر نماينده 470 ميليون يا 740 ميليون تومان در قانون بودجه 91 پيش بيني شده است، چرا اين سخنان را مطرح مي كنند؟
رئيس مجلس ادامه داد: نمايندگان مجلس طبق قانون مديريت خدمات كشوري حقوق دريافت مي كنند؛ اين افراد كل بودجه جاري مجلس را به علاوه هزينه هاي عمراني كرده و بر 290 نماينده تقسيم مي كنند و رقم مذكور را به دست مي آورند اما آيا هيچ عاقلي چنين كاري انجام مي دهد؟ اگر اين طور باشد كل بودجه عمراني كشور 150هزار ميليارد تومان است كه اگر بين 15 وزير تقسيم شود، به هر وزير ده هزار ميليارد تومان مي رسد؛ آيا مي شود چنين سخناني را مطرح كرد؟ آيا اين سخن درست و عاقلانه اي است؟
لاريجاني همچنين با تاكيد بر اينكه كار سنگيني از امور مجلس بر دوش كاركنان است گفت: ما هيچ وقت گله اي از نمايندگان نسبت به كاركنان مجلس نديديم و از اين جهت از وجدان كاري كاركنان مجلس متشكريم.

 



در تبريز جانباز 70درصدي دعوت حق را لبيك گفت

يوسف رنجبر خجسته، جانباز 70 درصد تبريزي به علت عارضه قلبي ديروز دعوت حق را لبيك گفت.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، «يوسف رنجبر خجسته» در سال 1361 با عنوان بسيجي، داوطلبانه به جبهه هاي نبرد حق عليه باطل اعزام شد و اندكي بعد در مرحله سوم عمليات بيت المقدس در منطقه شلمچه و نبرد با دشمن زبون دو پا و دست چپ وي قطع، و به درجه جانبازي نائل شد.
شهيد رنجبر خجسته پس از سال ها تحمل درد و رنج ناشي از جراحات، سرانجام روز سه شنبه بر اثر عارضه قلبي در تبريز دعوت حق را لبيك گفت و به شهادت رسيد.
پيكر پاك اين شهيد ديروز صبح ساعت 9.30 با حضور امت حزب الله از مقابل مسجد شهدا به سمت ميدان ساعت تشييع و بعد از اقامه نماز در گلزار شهداي وادي رحمت تبريز به خاك سپرده شد.

 



تشييع پيكر 2 شهيد گمنام در خنداب

اراك- خبرنگار كيهان:
پيكر پاك دو تن از شهيدان گمنام هشت سال دفاع مقدس خنداب با حضور گسترده اقشار مختلف مردم اين شهر تشييع شد.
پيكر عطرآگين اين دو شهيد والامقام با بدرقه مردم شهيدپرور خنداب، در ورودي اين شهر به خاك سپرده شدند.
اين شهدا مربوط به عمليات هاي والفجر 8، قدس 5 و خيبر هستند كه پيكر آنان در مناطق عملياتي فاو و مجنون كشف شده اند.

 



احداث مركز توانبخشي جانبازان در 30 استان كشور

معاون عمران و مسكن بنياد شهيد و امور ايثارگران از ساخت مركز جامع توانبخشي ويژه جانبازان و ايثارگران در مراكز 30 استان كشور خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر، هادياني در جمع خبرنگاران گفت: ساخت اين مراكز امسال در قالب طرح مهر ماندگار انجام مي شود. وي افزود: امسال 60 ميليارد تومان از جانب مجلس شوراي اسلامي، 50 ميليارد تومان از طرف طرح مهر ماندگار(دولت) و 60 ميليارد تومان ديگر از سوي استان ها براي ساخت اين مراكز جامع اعتبار اختصاص خواهد يافت. وي افزود: ساخت كامل اين طرح ها به 250 ميليارد تومان اعتبار ديگر نياز دارد كه حدود 170 ميليارد تومان آن امسال تامين مي شود. هادياني اضافه كرد: تاكنون 156 ميليارد تومان براي ساخت اين مراكز هزينه شده است. وي افزود: كل مراكز جامع توانبخشي در كشور 406 هزار مترمربع خواهد بود و مراكز متناسب با جانبازان ساكن در هر استان از 7هزار و 500 متر تا 28هزار متر وسعت دارد.

 



در قالب كاروان هاي راهيان نور دانش آموزان تهراني به مناطق جنگي اعزام مي شوند

فرمانده سپاه پاسداران سيدالشهدا(ع) استان تهران از آغاز اعزام دانش آموزان استان تهران در قالب طرح راهيان نور به مناطق جنگي جنوب و غرب خبر داد.
سرتيپ علي نصيري در گفت وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: اين اقدام در دو بخش دختران و پسران دانش آموز مقطع دوم دبيرستان داراي واحد درسي آمادگي دفاعي انجام مي شود.
وي ادامه داد: طرح راهيان نور دانش آموزي تجربه موفقي بود كه در سال گذشته محيط مدارس استان تهران را با جو معنوي غيرقابل وصفي همراه ساخت.
نصيري اضافه كرد: با وجود نبود الزام در اعزام دانش آموزان به اردوهاي راهيان نور، استقبال از سوي نوجوانان و اولياي آنها چشم گير و كم نظير بود.
وي تاكيد كرد: در ارزيابي هاي به عمل آمده، جوانان و نوجوانان بازگشته از سفر راهيان نور از بازديد كربلاي ايران بسيار راضي و خشنود بودند.

 



مجوز پيش دبستاني براي مدارس راهنمايي غيردولتي صادر مي شود

رئيس سازمان مدارس غيردولتي گفت: مجوز پيش دبستاني، آموزش از راه دور و ثبت نام دانش آموز پايه پنجم و ششم ابتدايي در مدارس راهنمايي غيردولتي براي حمايت از اين مدارس صادر مي شود.
فرشته حشمتيان رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشاركتهاي مردمي و خانواده در گفت وگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: با توجه به اجراي نظام
3-3-6 و نگرانيهاي موسسان غيردولتي در دوره راهنمايي به دليل حذف يك ساله پايه اول راهنمايي در سال تحصيلي جديد، حمايتهايي از مدارس راهنمايي غيردولتي انجام مي شود كه يكي از اين حمايتها صدور مجوز پيش دبستاني ضميمه و آموزش از راه دور است.
وي افزود: در صورتيكه موسسان مدارس غيردولتي درخواست صدور مجوز پيش دبستاني بدهند به آنها مجوز پيش دبستاني ضميمه در نوبت صبح و يا پيش دبستاني مستقل در نوبت عصر داده خواهد شد.
به گفته حشمتيان، همچنين در صورت تقاضاي موسسان مدارس راهنمايي مستقل براي دريافت مجوز «آموزش از راه دور» در نوبت عصر به قيد فوريت اين مجوز صادر مي شود؛ همچنين در صورت تقاضاي موسسان براي فعاليت در «دوره بزرگسالان» در نوبت عصر اين فرصت مهياست اما اولويت با مدارس راهنمايي مستقل است.
معاون وزير آموزش و پرورش همچنين از صدور مجوز ابتدايي براي مدارس راهنمايي غيردولتي خبر داد و گفت: اگر موسسان مدارس غيردولتي راهنمايي شرايط تغيير مكان را نداشته باشند به طور استثناء براي يك سال تحصيلي به آنها اجازه داده خواهد شد در همان مدرسه مجوز ابتدايي هم دريافت كنند.
وي ادامه داد: اين مدارس تنها مجاز به ثبت نام پايه هاي پنجم و ششم ابتدايي (با تدابير لازم و تفكيك درب ورودي كه به نوعي تداخل با دانش آموزان ديگر نداشته باشند) هستند.

 



برگزاري مراسم سنتي بلاگردان در بجنورد

عضو ستاد مردمي خراسان شمالي گفت: مراسم بلاگردان و قرباني دام در بجنورد تا رمضان ادامه دارد.
احمد معظمي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با بيان اينكه طي اين مراحل دست كم 10 راس گاو قرباني خواهد شد گفت: اين مراسم به منظور رفع بلاياي طبيعي و حوادث از شهر انجام مي شود.
وي با اشاره به اينكه روز دوشنبه همزمان با بعثت پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد(ص) مراسم بلاگردان براي رفع بلا از بجنورد برگزار شد افزود: اين مراسم طبق برنامه ريزي هاي انجام شده از سوي ستاد مردمي توسعه خراسان شمالي با گرداندن چند راس گاو در شهر و قرباني كردن در كشتارگاه به اجرا درآمد.
به گفته معظمي اين دام ها از سوي نيكوكاران و همچنين ستاد مردمي توسعه خراسان شمالي براي حاجت رفع بلا تهيه و به يمن روز عيد مبعث قرباني شدند و گوشت قرباني اين دام هاي سنگين در اختيار مستمندان قرار گرفت.
عضو ستاد مردمي خراسان شمالي يادآور شد: اين مراسم براساس يك سنت ديرينه و به هنگام وقوع حوادث متعدد در شهر برگزار مي شود.
لازم به توضيح است كه طي يك ماه گذشته 10 نفر از جوانان اين شهر و همچنين مادر و كودكي به خاطر وقوع حوادث مختلف جان خود را از دست دادند.

 



مديركل آموزش عالي بنياد شهيد و امور ايثارگران: 11درصد نخبگان كشور دانشجويان شاهد هستند

مديركل آموزش عالي بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: نزديك به 11درصد نخبگان كشور را دانشجويان شاهد و ايثارگر تشكيل مي دهند.
حسين شهركي پور در حاشيه مراسم تجليل از دانشجويان شاهد و ايثارگر واحد علوم تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي در گفت وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: هم اكنون در كل كشور بيش از 135 هزار دانشجو وجود دارند كه سهم سيستان و بلوچستان از اين تعداد، حدود 3 هزار نفر است.
وي ضمن تشريح وضعيت آموزش ايثارگران در كشور بيان داشت: براساس آمار رسمي سازمان سنجش و مراكز آزمون، تاكنون از بدو اختصاص سهميه به ايثارگران و شاهد، 2/7 درصد از سهميه استفاده شده است.
شهركي پور با بيان اينكه نرم مشروطي دانشجويان شاهد و ايثارگر از نرم طبيعي كمتر است، گفت: هم اكنون حدود 70 درصد از دانشجويان شاهد و ايثارگر در مقاطع مختلف از دانشگاه هاي آزاد مشغول به ادامه تحصيل هستند.

 



توكلي اعلام كرد
تعداد و مدت زمان پاسخگويي به سؤالات كنكور 91

مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور با تشريح جزئيات مرتبط با تعداد و مدت زمان پاسخگويي به سؤالات كنكور 91، گفت: برگزاري آزمون سراسري سال 91 از 8 تيرماه آغاز مي شود و براي شركت در اين آزمون يك ميليون و66 هزار و141 نفر ثبت نام كرده اند.
حسين توكلي با تاكيد بر طراحي سؤالات كنكور 91 به صورت تستي و چهارگزينه اي، گفت: سؤالات اين آزمون از كتب اعلام شده دوره دبيرستان و پيش دانشگاهي نظام جديد سالي واحدي طراحي مي شود.
مشاور عالي سازمان سنجش با تاكيد بر اينكه از بخش، قسمت، مبحث و موضوعي كه براساس اعلام منابع حذف شده است سؤالي طراحي نخواهد شد، تصريح كرد: سؤالات آزمون كنكور امسال همانند سال گذشته به صورت مفهومي است، البته مفهومي بودن سؤالات به منزله دشوار بودن آنان نيست، بلكه مفهومي بودن سؤالات كنكور نشانگر اين است كساني كه كتب درسي را به خوبي مطالعه كرده باشند مي توانند به سؤالات مختلف پاسخ دهند.
وي با بيان اينكه 100 سؤال عمومي طراحي شده است، اظهار كرد: بر اين اساس داوطلبان بايد به 25 سؤال زبان و ادبيات فارسي، 25سؤال عربي، 25 سؤال فرهنگ و معارف اسلامي، 25سؤال زبان در مدت 75 دقيقه پاسخ دهند.
مشاور عالي سازمان سنجش افزود: همچنين داوطلباني كه به معارف غيراسلام و يا زبان غيرانگليسي پاسخ مي دهند بايد بر اين اساس به سؤالات اقليت هاي مذهبي مربوطه چون مسيحي، كليمي، زرتشتي و زبان هاي خارجه غير از انگليسي چون فرانسه، آلماني، ايتاليايي و يا روسي پاسخ دهند.
توكلي با اشاره به پاسخگويي به 135 سؤال اختصاصي براي گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در 175دقيقه، گفت: بر اين اساس داوطلبان گروه رياضي بايد به 55 سؤال رياضيات، 45 سؤال فيزيك و 45 سؤال شيمي پاسخ دهند.
وي افزود: همچنين داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي (به جز دارندگان ديپلم هاي بهياري و يا شاغلين ديپلمه بهياري كه داراي دو دفترچه اختصاصي هستند) به يك دفترچه اختصاصي داراي 170 سؤال كه شامل 25سؤال زمين شناسي، 30سؤال رياضي، 50سؤال زيست شناسي، 30سؤال فيزيك و 35سؤال شيمي در 170دقيقه پاسخ دهند، البته دارندگان ديپلمه بهياري و يا شاغلين ديپلمه بهياري بايد علاوه بر دفترچه شماره2 به دفترچه شماره 3 در 30 دقيقه به 50 سؤال تخصصي بهياري پاسخ دهند.
مشاور عالي سازمان سنجش با اشاره به مدت زمان پاسخگويي داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني (به جز دارندگان گواهينامه پيش دانشگاهي علوم معارف اسلامي) اظهار كرد: داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني بايد به 180سؤال اختصاصي در 165دقيقه پاسخ دهند كه اين سؤالات شامل 20 سؤال رياضي، 15سؤال اقتصاد، 30 سؤال ادبيات فارسي، 20سؤال زبان عربي، 20سؤال روانشناسي، 25سؤال فلسفه و منطق، 20سؤال علوم اجتماعي، 15سؤال تاريخ و 15سؤال جغرافيا است.
وي افزود: همچنين داوطلبان دارندگان گواهينامه پيش دانشگاهي علوم معارف اسلامي بايد به 20 سؤال تخصصي اصول عقايد و فقه در مدت 20دقيقه علاوه بر دفترچه شماره 2 پاسخ دهند.
توكلي با بيان اينكه براي داوطلبان گروه آزمايشي هنر 160سؤال اختصاصي طراحي شده است، اظهار كرد: اين دسته از داوطلبان بايد در 165دقيقه به 30سؤال درك عمومي هنر، 30سؤال رياضي فيزيك، 20سؤال ترسيم فني، 20سؤال خلاقيت تصويري و تجسمي، 20سؤال خلاقيت نمايشي، 20سؤال خلاقيت موسيقي و 20 سؤال خواص مواد پاسخ دهند.
مشاور سازمان سنجش با اشاره به طراحي 70 سؤال اختصاصي زبان انگليسي براي داوطلبان آزمون زبان انگليسي گفت: داوطلباني كه در آزمون اختصاصي زبان هاي آلماني و فرانسه شركت كرده اند بايد به 70 سؤال اختصاصي زبان مربوطه در 105دقيقه پاسخ دهند. داوطلباني كه زبان خارجي خود را ايتاليايي و يا روسي انتخاب كرده اند نياز به پاسخگويي به سؤالات اختصاصي ندارند.

 



احتمال حذف يارانه مسكن در سال 92

اهواز- خبرنگار كيهان:
استاندار خوزستان اعلام كرد: اگر امسال مسكن مهر به اتمام نرسد سال آينده سرنوشت نامعلومي در انتظارش است.
«جعفر حجازي» در جلسه شوراي مسكن با اشاره به مصوبه مجلس مبني بر حذف تمام يارانه هاي مسكن به غير از طرح مسكن مهر افزود: با توجه به اين مصوبه احتمال زيادي وجود دارد در سال 92 و روي كار آمدن دولت جديد يارانه مسكن مهر نيز حذف شود.
وي با تأكيد بر ضرورت اتمام طرح مسكن مهر تا قبل از پايان دولت دهم خواستار تسريع در پرداخت تسهيلات از سوي بانكها شد و بيان داشت: در سال 92 يارانه مسكن در كار نيست و اگر امسال نتوانيم مسكن مهر را به نتيجه برسانيم، در سال آينده سرنوشت نامعلومي مي يابند، زيرا ممكن است طرح مسكن مهر در دولت بعدي مورد توجه نباشد و به سرانجام نرسد. حجازي با مغتنم شمردن فرصت طرح مسكن مهر خاطرنشان كرد: قبل از اجراي مسكن مهر توليد مسكن با تقاضا فاصله زيادي داشت كه با تلاش و عنايت دولت در اجراي طرح مسكن مهر اين فاصله كم شد و از وضعيت نگران كننده خارج شديم. به طوري كه در شهرهاي خوزستان در سال هاي آينده مشكل مسكن جدي نخواهد بود.

 



افتتاح آزاد راه كنار گذر شمالي مشهد تا پايان تيرماه

معاون وزير راه و شهرسازي از افتتاح آزادراه كنار گذر شمالي مشهد تا پايان ماه آينده خبر داد.
سيداحمد صادقي در گفت وگو با فارس ضمن اشاره به بازديد وزير راه و شهرسازي از آزادراه كنارگذر شمالي مشهد، اظهار داشت: اين مسير آزادراهي در حال طي كردن مراحل نهايي خود است.
وي با بيان اين كه اجراي لايه هاي نهايي اين پروژه به اتمام رسيده است، افزود: عمليات نصب علايم و تجهيزات ايمني اين مسير در حال انجام است و تلاش مي كنيم تا پايان تيرماه اين پروژه به بهره برداري برسد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه در اجراي اين پروژه 200 ميليارد تومان هزينه شده است، خاطرنشان كرد: عمليات اجرايي اين پروژه از سال 85 در دولت نهم آغاز شد و امسال به بهره برداري مي رسد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور افزود: كاهش بار ترافيكي ورودي به مشهد مقدس، كاهش مصرف سوخت و كاهش توليد آلاينده هاي زيست محيطي در كنار ايجاد سير نزولي تصادفات رانندگي، از مزاياي اجراي اين مسير آزادراهي 72 كيلومتري است.
صادقي همچنين در خصوص فروش مرحله اخير اوراق مشاركت وزارت راه و شهرسازي در توسعه زيرساخت ها، اظهار داشت: در اين مرحله بيش از 200 ميليارد تومان اوراق تاكنون به فروش رفته است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين كه فروش اين اوراق ديروز نيز تمديد شده بود تصريح كرد: مراحل بعدي فروش اوراق مشاركت وزارت راه در توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل، در 6 ماهه اول سال جاري و احتمالا مردادماه و شهريورماه خواهد بود.

 



اخبار ادبي و هنري

تمسخر نيروي انتظامي توسط مجري سيما!
نيروي انتظامي جمهوري اسلامي توسط يك مجري سيما هدف تمسخر قرار گرفت!
به گزارش خبرنگار كيهان، در آئين افتتاحيه جشنواره بين المللي فيلم هاي ويدئويي كه با تذكر پليس به برخي از مهمانان بدپوشش همراه بود، مجري برنامه كه از مجريان مشهور سيماست، با لحني خاص نيروي انتظامي را به حضور در تالار مراسم و استفاده از كنسرت يكي از خوانندگان دعوت كرد.
اين درخواست مجري با كف زدن برخي حضار بدپوشش همراه شد. متاسفانه گزينش نادرست و توجيه نبودن برخي مجريان سيما كه تابلوي رسانه ملي به شمار مي آيند، سبب خدشه به آبروي صداوسيما و بي اعتمادي مردم به ساير مجريان و گويندگان رسانه مي شود.
درخواست دستمزد نجومي يك بازيگر!
يكي از بازيگران سينما براي حضور در سري دوم يك مجموعه تلويزيوني تقاضاي دستمزدي كلان كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين بازيگر بابت هر ماه فيلمبرداري 250 ميليون تومان مطالبه كرده است.
اين بازيگر جوان كه همواره خود را با بزرگان مقايسه مي كند، بارها به حمايت از برخي فيلمسازان مسئله دار پرداخته و با حضور در برنامه «هفت» از سياه نمايي در سينما دفاع نموده است.
متاسفانه برخي تهيه كنندگان با پرداخت دستمزدهاي كلان سبب شده اند كه پديده ستاره سالاري در سينما و تلويزيون ايران دامن گيرد. اتفاقي كه كيفيت هنري و سطح حرفه اي آثار را خدشه دار مي كند و موجب اجحاف به حق ديگر عوامل محصولات هنري مي گردد.
تجليل از دستگيركنندگان عوامل ترور شهداي هسته اي
در يك جشنواره
در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره بين المللي فيلم ويدئويي تهران از سربازان گمنام امام زمان(عج) به خاطر دستگيري عوامل ترور شهيدان هسته اي تجليل مي شود.
«محمدرضا عباسيان» دبير نخستين جشنواره بين المللي فيلم ويدئويي تهران با اعلام اين خبر افزود: اين اقدام در راستاي پاسداشت از تلاش هاي بي شائبه و خدمات ارزنده اين سربازان عزيز در حفظ و ارتقاي امنيت و آرامش كشور و بركات اين تلاش ها در مسير رشد، توسعه و پيشرفت؛ و سربلندي ايران اسلامي پيش بيني شده است. وي ادامه داد: اين برنامه كه در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم ويدئويي تهران صورت مي گيرد ضمن ارج گذاري به اين تلاش هاي ارزشمند، افقي را ترسيم مي كند تا هنرمندان و سينماگران كشور هم پاي اين عزيزان بيش از گذشته در جهت اعتلاي فرهنگ و هنر اسلامي و تبيين زيبايي ها و ارزش هاي ملي اهتمام ورزند.
به گفته وي، جشنواره بين المللي فيلم ويدئويي تهران با تاكيد بر اولويت هاي مضموني و موضوعات اجتماعي و سياسي و فرهنگي و اجتماعي كشور مي كوشد تا با اين تجليل يادآوري نمايد كه فيلمسازي در زمينه شهداي هسته اي و همه شهيدان ترور از بدو شكل گيري نظام مقدس جمهوري اسلامي تاكنون، مي تواند يكي از اولويت هاي موضوعي در توليد و ساخت فيلم هاي ويدئويي و روشنگري افكار عمومي باشد كه امروزه در مقياس گسترده اي از طريق شبكه نمايش خانگي و يا شبكه هاي تلويزيوني پخش مي شود.
افتتاح دو شبكه جديد در نيمه اول سال
رئيس سازمان صداوسيما اعلام كرد: در تلاش هستيم تا بتوانيم در نيمه اول سال دو شبكه جديد افتتاح كنيم. سيدعزت الله ضرغامي به فارس گفت: مقدمات شبكه هاي جديد تقريبا فراهم شده و مشكلي كه ما در اين خصوص داريم، مربوط به مشكلات فني است.
وي در ادامه توضيح داد: مشكل فني به معناي نصب سيستم تي اس سوم براي هر شبكه ديجيتال در تهران است. انشاءالله نصب اين سيستم كه انجام شود ما اين كار را براي شبكه هاي تهران به صورت آزمايشي شروع مي كنيم و به مرور كه اين فرستنده هشت كاناله در استان ها نصب شود، اين شبكه ها را به استان ها تعميم خواهيم داد. رئيس سازمان صدا و سيما ادامه داد: در حال حاضر شبكه ورزش را در استان تهران داريم، اما با همكاري استان ها، استانداري ها و عوامل بودجه در استان ها، شرايط كه فراهم شود هشت شبكه سوم را در استان ها نيز راه اندازي خواهيم كرد.
ضرغامي در پاسخ به اين سوال كه درخصوص افتتاح شبكه هاي جديد اولويت با كدام يك از استان هاست، بيان داشت: دقيقا نمي دانم، اما استان هايي كه در زمينه بودجه زودتر همكاري كنند و اعتبارات اين سيستم فني را بدهند، قاعدتا در اولويت خواهند بود. وي درباره زمان دقيق راه اندازي شبكه هاي جديد گفت: اگر سيستم فني به صورت كامل نصب شود ممكن است دو شبكه جديد در نيمه اول سال جاري راه اندازي شود، اما من فكر مي كنم انجام اين كار بيشتر به نيمه دوم سال بيفتد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14