(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 31 خرداد 1391 - شماره 20236

نوشيدني معجزه گر
مواد مخدر با سلامت افراد چه مي كنند؟
آب مرواريد و سرطان پوست عوارض پرتوهاي فرا بنفش
ويژگي هاي قلب مصنوعي
تو هماني كه به آن مي انديشي...
600 هزار گودال در مريخ



نوشيدني معجزه گر

تركيب هويج، چغندر و سيب در زمانهاي قديم براي مدت هاي طولاني رايج بوده است.
اين نوشيدني مي تواند از بدن در مقابل رشد سلول هاي ناسالم محافظت كند، اين نوشيدني معجزه گر بسادگي تهيه مي شود: مواد لازم: چغندر قند، هويج و سيب از هر كدام يك عدد موارد فوق را با پوست قطعه قطعه كرده و سپس با هم در آبميوه گيري قرار داده و پس از آبگيري بلافاصله بنوشيد. اين نوشيدني در درمان امراض زير موثر خواهد:
1- جلوگيري از رشد و تكثير سلول هاي سرطاني
2- پيشگيري از بيمارهاي كبد، كليه، لوزالمعده و همچنين درمان زخم معده 3- تقويت ششها، جلوگيري از حمله قلبي و فشارخون بالا 4- تقويت سيستم ايمني بدن 5- مفيد براي بينايي و همچنين رفع خستگي، خشكي و قرمزي چشم 6- براي رفع خستگي ناشي از فعاليت هاي فيزيكي و همچنين دردهاي عضلاني 7- رفع مسموميت، كمك به حركات روده و رفع يبوست كه در نتيجه سلامت پوست و بشاش شدن آن را نيز بهمراه خواهد داشت 8- بهبود مشكل بوي دهان ناشي از سوء هاضمه 9- كاهش دردهاي دوران قاعدگي اين معجون فاقد هرگونه اثر سوئي بوده، كاملا مغذي است و به راحتي جذب بدن مي شود ضمنا براي كاهش وزن نيز مفيد است بعد از دو هفته مصرف مستمر شما متوجه اثر آن بر روي سيستم ايمني بدنتان خواهيد شد تاثير مفيد آن مشروط به مصرف آن بلافاصله پس از آبگيري است بهترين زمان مصرف ناشتا اول صبح و يك ساعت قبل از صبحانه است و براي اثر مطلوب تر توصيه مي شود دو بار در روز يك بار صبح و يكبار قبل از ساعت 5 بعدازظهر صرف شود .

 



مواد مخدر با سلامت افراد چه مي كنند؟

مواد مخدر تركيبات سمي هستند كه به دو گروه قوي و ضعيف تقسيم مي شوند. فرآورده هاي شاهدانه، از قبيل بنگ، گراس، حشيش و چرس عموماً درگروه مواد مخدر ضعيف قرار دارند و مرفين، هرويين و كوكايين، ترياك، كراك و تركيبات آن در گروه مواد مخدر قوي جاي داده شده اند.
در طبقه بندي ديگري نيز اين مواد را به دو گروه تقسيم كرده اند: گروه اول مواد مخدر گياهي و گروه دوم مواد مخدر شيميايي. درگروه مواد مخدر گياهي فرآورده هاي گياه شاهدانه و ترياك جاي گرفته اند درحالي كه مرفين، كوكايين، هروئين، شيره ترياك وكليه مواد مخدري كه در لابراتوارها و با انجام فعل و انفعال هاي شيميايي تهيه مي شوند جزو مواد مخدر شيميايي به شمار مي آيند.
برخي از مواد مخدرها فقط وابستگي رواني دارد و برخي ديگر هم وابستگي «جسمي» و هم وابستگي «رواني» دارند.
مصرف مواد مخدر شيميايي خطرها و زيان هايي بيش از مواد مخدر گياهي دارد. همچنين ترك اعتياد مواد مخدر شيميايي نيز بسيار مشكل تر است درحالي كه معتادان به مواد مخدر گياهي با رنج كمتري موفق به ترك آن مي شوند. البته درهر دو گروه مدت ابتلا و مقدار دفعات مصرف نيز از عوامل موثر به شمار مي آيند.
درمورد مواد مخدر گياهي لازم به توضيح است كه وقتي برگ و سرشاخه ها، گل ها و ميوه يا شيره گياه به همان صورت اصلي مصرف شوند، مواد مخدر گياهي محسوب مي شوند حتي اگر جزو مواد مخدر قوي باشند مانند ترياك كه شيره گرز خشخاش است. اما همين مواد در فعل و انفعالات شيميايي به صورت مواد مخدر شيميايي در مي آيند مانند مرفين و هرويين يا شيره اي كه از سوخته ترياك تهيه مي شوند.
برخي مواد مخدر شيميايي نيز وجود دارند كه اصولاً ريشه و منشا گياهي ندارند مانند متادون كه مرفين مصنوعي است و غالبا به جاي مرفين مورد استفاده قرار مي گيرد. مواد مخدر عموما براي سلامت جسم و روح ضررها و زيان هاي بسيار دارند در ميان مواد مخدر رايج در جهان ضرر و زيان هاي هروئين از همه بيشتر است. درادامه به برخي ازمخدرها و اثرات زيانبار آن اشاره مي كنيم.
ترياك
ترياك ماده اي قهوه اي رنگ است. اين مخدر شيره الكالوئيد داري است كه از تيغ زدن گرز خشخاش و لخته شدن شيره خشخاش نارس به دست مي آيد. ترياك خام، ترياك پرورده و ترياك پزشكي از انواع آن است كه به صورت خوردني، كشيدني يا تزريقي مورد مصرف قرارمي گيرد. اين ماده تضعيف كننده سلسله اعصاب مركزي است. مصرف بيش از حد آن موجب اختلالات تنفسي مي شود كه در نهايت به مرگ مي انجامد. مصرف همزمان ترياك با الكل بسيار خطرناك است.
كوكايين
اعتياد به كوكائين يكي از بزرگ ترين مشكلات جوامع امروزي است. افراد معتاد به مصرف كوكايين حاضر به انجام هر كاري براي دستيابي به مواد هستند. اين مواد مخدر از راه بيني يا تزريق قابل استفاده است. اعتياد به كوكايين موجب اختلالات جسمي و روحي شديد مي شود. آثار مصرف آن بلافاصله ظاهر و 30تا 60 دقيقه بعد رفع مي شود. به همين علت افراد وابسته به كوكايين ممكن است هر نيم تا يك ساعت يك بار از محل كار يا جمع خارج شوند. مصرف كنندگان اين مخدر به شدت درمعرض سكته مغزي قرار دارند.
كراك
كراك كه گاه راك نيز ناميده مي شود، ماده محركي است كه از تصفيه كوكايين به دست مي آيد و به اشكال مختلف تدخين (استنشاق دود) مصرف مي شود. اما كراكي كه درايران رايج است از فرآيند شيميايي قرص هاي فاسد به دست مي آيد.
اين ماده بي بوست از اين رو مصرف آن راحت است و با يك فندك درهر جايي قابل مصرف است. درحال حاضر اين ماده شيميايي خطرناك ترين ماده اعتيادآوري است كه تاكنون به بازار آمده و به حدي وابستگي مي آورد كه يك بار مصرف آن فرد را معتاد مي كند.
شيشه يا كريستال
اين ماده مخدر نخستين بار از ماده اي به شكل پودر رختشويي به نام كريستال توليد و به اشكال متفاوت در رنگ هاي زرد و سفيد به دنيا عرضه شد. آثار مضر آن 6 تا 12 ساعت در بدن پايدار مي ماند. اين مخدر سيستم ايمني بدن را مختل مي كند و موجب توهم، افسردگي و رفتارهاي عجيب همراه با خشونت و تضعيف خاطره كوتاه مدت مي شود.
شيشه به تدريج سيستم دفاعي فرد را از كار مي اندازد به طوري كه پس از چند ماه مصرف، به راحتي به انواع بيماري ها دچار مي شود. علاوه بر بروز مرگ هاي ناگهاني در ميان مصرف كنندگان اين ماده مخدر، افزايش ضربان قلب و فشار خون، گشادگي مردمك چشم، حواس پرتي و بي ارادگي، افسردگي تا حد خودكشي، عصبانيت زياد با احتمال مرگ و آلوده شدن به ايدز از عوارض عادي و معمولي مصرف شيشه است.
اگرچه شيشه از نظر جسمي اعتيادآوري بالايي ندارد، اما از نظر روحي و رواني نوع وابستگي همراه با اعتياد شديد به وجود مي آورد.
حشيش
از شاهدانه هندي به دست مي آيد و به رنگ سبز مايل به خاكستري يا قهوه اي مايل به سياه است و به نامهاي ماري جوآنا، بنگ و علف نيز معروف است. اين ماده مخدر تاثير به سزايي بر روي مغز و روح دارد و با گذشت زمان اكثر سلول هاي مغز را مي كشد و در نهايت شخص را ديوانه مي كند. حشيش فكر و عمل را از شخص مي گيرد و بعد از نشئگي او را حيرت زده و غمگين مي كند. همچنين موجب تخريب عملكرد ريه ها مي شود و بدن را از مولكول هاي آنتي اكسيدان كه نقش مهمي در حفاظت سلول ها در برابر تخريب دارند، محروم مي كند.
ناس
محصول كشور هندوستان است. اين ماده مخدر در بسته هاي سبز رنگ و با طعم انواع ميوه ها به جوانان عرضه مي شود. اعتياد، تحريك و سرخوشي، گيجي و احساس خارج شدن بخار سرد از مغز، از دست دادن تعادل روحي و رفتاري از عوارض رواني اين ماده مخدر است.
هرويين
به شكل پودر سفيد است كه غير از امراض روحي، در داخل استخوان هاي بدن رخنه كرده و با گذشت زمان آنها را پوك مي كند. مصرف كننده هرويين پس از مصرف در وضعيتي قرار مي گيرد كه مشاعرش تقريباً از كار مي افتد. مصرف كننده آن تنها چند دقيقه و حتي در روش تزريق پس از چند ثانيه به اوج نشئگي مي رسد اما با گذشت يكي دو ساعت دوباره سطح نشئگي پايين مي آيد و در اصطلاح خمار مي شود و بايد دوباره مصرف كند. به همين دليل مصرف كنندگان هرويين عمدتاً از ادامه روند زندگي عادي عاجز هستند و تمامي وقت خود را صرف تهيه و مصرف مواد مي كنند و زندگي شان به سرعت از هم مي پاشد و سر از بيغوله ها درمي آورند.
آمفتامين
آمفتامين نوعي ماده مخدر است كه معمولا به صورت پودر يا قرص قابل حل و يا بلعيدني مورد استفاده قرار مي گيرد و جزء مواد مخدر هيجان آور يا مهيج است كه پس از مصرف احساس انرژي به مصرف كننده دست مي دهد و احساس ضعف و گرسنگي را سركوب مي كند. آيس، اسپيد و متسي بوشي از نامهاي آمفتامين است. معمولا به صورت خوراكي و گاهي همراه مشروبات الكلي مصرف مي شود. اما تزريق، تدخين نيز از ديگر روشهاي مصرف آن است. آثار مصرف اين مواد مي تواند تا دو روز طول بكشد. خونريزي مغزي، فشارخون، شوك ناشي از افت شديد فشار خون، تشنج و اغما و در نهايت مرگ از علائم مسموميت با آمفتامين است.
اكستازي
اكستازي تركيبي از مواد مخدر آمفتامين و اسيد «ال اي دي» است كه نام آن «متيلن دي اكسي- متامفتامين» يا «ام دي ام دي» است. اين ماده تا سال 1980 در انگلستان به عنوان يك داروي عمومي و مجاز مورد استفاده قرار مي گرفت و در گروه هيجان زاها دسته بندي مي شود مصرف زياد اكستازي در هواي گرم و بسته باعث بروز سكته قلبي مي شود و مصرف آن با مشروبات الكلي نيز مرگبار است. اين ماده در شكل هاي مختلف قرص يا كپسول با پوشش هاي متنوع به فروش مي رسد. مصرف كنندگان بلافاصله پس از استفاده از اكستازي احساس بي حالي و بيماري كرده و دائم دهانشان خشك مي شود. اما پس از گذشت چند دقيقه احساس سرمستي و نشاط و راحتي كرده و احساس نزديكي بيشتر با اطرافيان و دوستان شان مي كنند.
استفاده از اين ماده باعث ايجاد حس عصبانيت، پرخاشگري، اضطراب و توهم مي شود و در صورت مصرف مكرر مي تواند به اعصاب بدن كه از مغز و نخاع به همه جاي بدن گسترش يافته اند آسيب جدي وارد كند.
ال اس دي
ال اس دي يك مخدر بسيار قوي است. اين مخدر دارويي نيمه تركيبي است كه در لابراتوارهاي پيشرفته از «اسيدليزرتيك» به دست مي آيد. اين ماده به طور طبيعي در قارچ زنگ گندم وجود دارد و از مهمترين و قوي ترين داروهاي شيميايي توهم زاست. ال.اس.دي به صورت گرد سفيد رنگ، قرص، كپسول و همچنين مايعي صاف و روشن و بدون رنگ و بو كه گاه بر روي كاغذ چكانده مي شود بفروش مي رسد. تشخيص آن با چشم غيرمسلح غيرممكن است و وجود آن را مي توان از طريق آزمايش هاي تحليل كمي و كيفي مورد تاييد قرارداد.
اعتياد به ال.اس.دي نوعي اتكا رواني به آن است. يكي از مهم ترين عوارض مصرف اين ماده تيره شدن مردمك چشم است كه به طور كامل در مقابل نور واكنش نشان مي دهد. حالت تهوع، استفراغ، سرد شدن بدن و لرزش در بسياري از اوقات در بدن بيمار مشاهده مي شود.
اين ماده امراض مغزي ايجاد مي كند و عوارض رواني حاصله از آن بيش از همه شباهت به انواع اختلالات رواني از جمله روان گسيختگي يا نوعي از جنون هاي آني دارد.
متادون
متادون از خانواده مواد شبه افيوني است و بيشتر در درمان وابستگي به ساير شبه افيونها نظير هروئين، كدئين و مورفين كاربرد دارد. بيشتر كساني كه متادون برايشان تجويز مي شود، براي وابستگي به مواد افيوني تحت درمان قرار گرفته اند. اين مواد مصرف هروئين را كاهش مي دهد و جايگزيني مطمئن براي ترك روش هاي خطرناكي چون استفاده از هروئين است. متادون به صورت قرص، شربت و آمپول مورد استفاده قرار مي گيرد و مي تواند مصرف خماري و اشتياق معتادان را تا 24ساعت كنترل كند. بيماران معمولا از نظر فيزيكي به همان اندازه به متادون وابسته مي شوند كه به هروئين يا هر ماده مخدر ديگري وابسته بوده اند.
پيامدهاي مصرف مواد مخدر
تمامي داروهاي مخدر و روانگردان علاوه بر ايجاد توهم، سلول هاي مغز و نواحي مختلف بدن را تحت تأثير منفي خود قرار مي دهند و تعادل شيميايي بدن را برهم مي زنند. از اين رو:
1- فرد معتاد به هيچ وجه قدرت انديشيدن ندارد و همچون شبحي از روشنايي ها به سوي تاريكي مي خزد و ارزش هاي اجتماعي را ناديده مي گيرد.
2- فرد معتاد بمب آتش زايي مي شود براي تخريب شخصيت خود و رواج انواع انحرافات اجتماعي در جامعه.
3- از لحاظ جسمي معتاد اولين كسي است كه از اعتياد خود زيان مي بيند. زيرا با مصرف مواد مخدر ممكن است دچار ايدز، هپاتيت و انواع عفونت ها و بيماري هاي تنفسي، قلبي و حتي كبدي شود. برخي از علايم اين بيماري ها عبارتند از لاغري، پيري زودرس، ضعف شديد، كاهش فشار خون، كم شدن قدرت بينايي و شنوايي، خواب آلودگي، رعشه دست و پا و اختلال در دستگاه گردش خون و تنفس و ساير اعضاي حياتي.
4- از لحاظ رواني شخص معتاد مستعد بيماري هايي همچون ترس شديد، ديوانگي تا مرز خودكشي و افسردگي است و نااميدي و ياس در زندگي او هميشگي است.
5- از لحاظ رفتاري شخص معتاد ممكن است دچار مشكلاتي همچون ضعف اراده، بي تعادلي در احساس شادي و غم، بي صبري و از دست دادن تعادل جسمي، عصباني شدن بي مورد، پرحرفي، ياوه گويي، حواس پرتي و دروغگويي شود.
6- شخص معتاد به علت بي توجهي به نيازهاي خانواده مقام و منزلت خود را نزد دوستان، آشنايان، همكاران و همسايگان از دست مي دهد.
7- پرخاشگري هاي بي مورد و بي موقع، از دست دادن احساس كفايت و امنيت و حسن احترام به خود و اطرافيان و هزاران مشكل روحي و رواني و عاطفي از ديگر پيامدها و عوارض ناشي از اعتياد است.
علائم و نشانه هاي مصرف مواد مخدر
-تغيير رفتار فرد مثل قفل كردن در اتاق به هنگام خروج از خانه و غيبت يا ترك بي دليل منزل.
-درخواست مكرر پول از افراد به بهانه هاي مختلف.
-خرج كردن پول زياد در مدت كوتاه و گم شدن پول، طلا و وسايل منزل.
-طولاني شدن مدت ماندن در دستشويي.
-كم توجهي و بي توجهي به وضع ظاهري تا حد آشفتگي.
-تمايل به كناره گيري از بستگان و ايجاد رابطه با دوستان ناباب و مشكوك.
-كاهش احساس مسئوليت، وقت شناسي و غيبت و همچنين افت كارايي درخانه، مدرسه و محل كار.
-افزايش استفاده سر خود از داروهاي آرام بخش و درخواست بي رويه داروهاي مسكن.
-افزايش ضربان قلب و نبض، افزايش اشتها و نداشتن تعادل هنگام راه رفتن.

 



آب مرواريد و سرطان پوست عوارض پرتوهاي فرا بنفش

يك كارشناس بهداشت پرتوهاي مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با تاكيد بر لزوم حفاظت از پوست در برابر تابش مستقيم نور خورشيد، گفت: بهتر است افراد در ساعت هايي كه تابش نور خورشيد شديد است (ساعت 10 صبح تا حدود 4 بعدازظهر) تا حد امكان در معرض مستقيم نور خورشيد قرار نگيرند.
مهندس علي گوراني در گفت وگو با ايسنا افزود: بيش از 80 درصد آسيب هايي كه تشعشعات به بدن انسان وارد مي شود از منابع طبيعي ناشي مي شود. با پيشرفت تكنولوژي نيز طبيعتا دريافت پرتوهاي مصنوعي در حال افزايش است.
وي نور خورشيد را اصلي ترين منبع طبيعي تشعشعات عنوان كرد و افزود: از ميان تشعشعات خورشيد، پرتو ماوراء بنفش يكي از اصلي ترين تشعشعات است. در طيف ماوراء بنفش نيز يكي از اصلي ترين طيف ها كه بسيار آسيب رسان بوده و از لايه ازن به طوركامل عبور مي كند، ماوراءبنفش طيف A است كه طول موج بلندي دارد و نفوذ آن در پوست زياد است.

پيرپوستي آب مرواريد و سرطان پوست از عوارض مواجهه زياد با پرتوهاي فرابنفش
مهندس گوراني، سرطان پوست را اولين سرطان مردان و دومين سرطان در زنان ايراني دانست و ادامه داد: موقعيت جغرافيايي ايران طوري است كه پرتوگيري در چهار نقطه كشور و طي چهار فصل زياد است. بر همين اساس ميزان بروز سرطان پوست در كشور بالاست. همچنين پيرپوستي در ايراني ها زودرس است. كاتاراكت (آب مرواريد) نيز در كشور زياد است و اصطلاحا گفته مي شود ايران روي مدار كاتاراكت دنيا قرار دارد كه بي ترديد يكي از دلايل اصلي اين موضوع، مواجهه با پرتوهاي ماوراءبنفش است.
وي افزود: بر اين اساس لازم است كه آسيب هاي ناشي از پرتوها در قالب برنامه اي ملي هدايت و كنترل شود. از طرف ديگر لازم است كه اطلاعات مردم نيز در زمينه چگونگي حفاظت در مقابل پرتوها افزايش يابد و آموزش هاي مربوطه را دريافت كنند.
كارشناس بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت تاكيد كرد كه هنگام قرار گرفتن در فضاي آزاد از پوشش لازم براي حفاظت بدن در مقابل پرتوها استفاده شود و گفت: بهتر است افراد در ساعت هايي كه تابش نور خورشيد شديد است (ساعت 10 صبح تا حدود 4 بعدازظهر) تا حد امكان در معرض مستقيم نور خورشيد قرار نگيرد و در صورتي كه مجبور به فعاليت در فضاي باز طي اين ساعات هستند بايد تدابير لازم انديشيده شود تا نور خورشيد به صورت مستقيم به آنها تابيده نشود.

استقرار دستگاه هاي سنجش پرتو ماوراءبنفش در 30 نقطه كشور
وي افزود: لازم است كه افراد از ميزان شدت نور در ساعت هاي مختلف و در نقاط مختلف كشور اطلاع داشته باشند.
تا براساس شاخص هاي مربوطه، تدابير حفاظتي در برابر نور خورشيد را در نظر بگيرند. بر همين اساس امسال وزارت بهداشت طي توافق نامه اي با سازمان انرژي اتمي، دستگاه هاي سنجش پرتو ماوراءبنفش را در 30 نقطه از كشور مستقر خواهد كرد و اين اطلاعات به تدريج در اختيار مردم قرار مي گيرد.

 



ويژگي هاي قلب مصنوعي

دانشمندان موفق به طراحي نوعي قلب مصنوعي با استفاده از مايع مغناطيسي شدند.
به گزارش ايسنا، اين قلب از خواص منحصر به فرد مايع مغناطيسي (ferrofluid) استفاده كرده و بسيار كارآمدتر از شيوه هاي مكانيكي كنوني براي جايگزيني قلب عمل مي كند.
اين فناوري كه نيوهمپشاير ارائه شده، از هيچ نوع موتور يا اجزا مكانيكي براي پمپاژ خون استفاده نمي كند و در عوض از يك آهن رباي الكتريكي براي جذب ذرات مغناطيسي واقع در درون يك غشاي قابل ارتجاع مايع مغناطيسي بهره مي برد. اين قلب نيازمند دريچه يا موانع مكانيكي براي قطع كننده جريان نيست.
غشاي مورد استفاده، مقلد انبساط و انقباض بافت عضله اي انسان بوده و به ادعاي دانشمندان، گروهي از آن ها كه مملو از مايع مزبور هستند و براي انسباط و انقباض در نوبت هاي مناسب برنامه ريزي شده اند، جايگزين مناسبي براي عملكرد قلب زنده هستند.
مايع مغناطيسي كنترل دقيق تري را بر فرايند قلب ارائه داده و فشرده تر است. همچنين عملكرد اين ماده الكتريكي بوده و مي تواند بدون تماس فيزيكي از بيرون بدن كنترل شود.
اين مايع نوعي سوسپانسيون كلوئيدي پايدار حاوي ذرات مغناطيسي زير دامنه واقع در حامل مايع است كه هم خواص مايع و هم ويژگي هاي آهن ربايي را داراست.

 



تو هماني كه به آن مي انديشي...

ذهن آدمي كارگاه توليد فكر است كه از منبعي به نام ضمير ناخودآگاه سرچشمه مي گيرد. ضمير ناخودآگاه نمي تواند خوب را از بد و درست را از غلط تشخيص دهد ولي چنان قدرتي دارد كه اگر از آن غافل شويم مي تواند سرنوشت ما را بدست گرفته و آن را به هر جايي كه دوست دارد ببرد.
در حقيقت نوع و كيفيت افكار و انديشه آدمي سازنده نوع و كيفيت زندگي اوست. انديشه زيبا و مثبت مي تواند بهشتي در زندگي انسان بسازد، چنان كه انديشه منفي و يأس آور مي تواند جهنمي در زندگي خلق كند. انسان ها همان خواهند شد كه در انديشه آنند، بنابراين آينده هر كس در گرو چگونگي نگرش او به زندگي است.
خانواده، كانون يادگيري چگونه انديشيدن و چگونه زيستن است. در خانواده مثبت انديش اعضاي خانواده خود را قادر و توانا مي دانند و نگاهشان به ديگران آكنده از مهر و عاطفه است. چنين خانواده هايي قادر خواهند بود هر ناممكني را به ممكن تبديل كنند و توفيق و كامكاري را نصيب خود نمايند.
«تفكر مثبت»
تفكر مثبت شيوه اي از فكر كردن است كه فرد را قادر مي سازد نسبت به رفتارها، نگرش ها، احساسات، علائق و استعدادهاي خود و ديگران برداشت و تلقي مناسبي داشته باشد و با حفظ آرامش و خونسردي بهترين و عاقلانه ترين تصميم را بگيرد.
علاوه بر تفكر مثبت بد نيست تا اشاره اي به افكار مثبت و منفي داشته باشيم. افكار مثبت، افكاري سازنده، انگيزه دهنده و انرژي بخش هستند كه بر اثر تلقين، تكرار و تمرين به ذهن راه مي يابند و باعث مي شوند ذهن و فكر مثبت شود. در اين صورت كنترل فكر در اختيار ماست.
افكار منفي، افكاري بازدارنده و مخرب هستند و وقتي به ذهن راه يابند، تعميم يافته و به سرعت تمام ذهن را اشغال مي كنند. در اين حالت ما در اختيار تفكرات منفي خود قرار مي گيريم .
فوايد مثبت انديشي
رفتار اجتماعي مناسب؛ رهايي از نگراني و گناه؛ فقدان بيماري رواني؛ كفايت فردي و خودمهارگري؛ خويشتن پذيري و خودشكوفايي؛ توحيديافتگي و سازماندهي شخصيت؛ گشاده نگري و انعطاف پذيري از جمله مهم ترين فوايدي است كه مثبت انديشي براي انسان به ارمغان مي آورد.
ويژگي هاي افراد مثبت نگر
افراد مثبت نگر با وجود تفكر درباره گذشته و آينده، در زمان حال زندگي مي كنند و از آنچه دارند راضي و خشنود هستند.
از نظرات درست ومنطقي ديگران استقبال مي كنند و براي رد كردن نظرات نادرست حتماً دليل منطقي دارند.
در گفتارهاي خود از كلمات و عبارات مثبت و اميدبخش استفاده مي كنند.
هميشه سعي مي كنند با تلاش و كوشش به موفقيت برسند و اگر در كاري موفق نشدند، عامل را ابتدا در خود و سپس در شرايط بيروني جست و جو مي كنند.
هميشه قبل از عمل يا صحبت كردن فكر مي كنند، به همين دليل كمتر دچار خطا و اشتباه يا ضد و نقيض گويي مي شوند.
چون داراي ذهن مثبت هستند، مي توانند افكار خود را كنترل كنند.
اگر از آنها خواسته شود درباره موضوعي اظهارنظر كنند، با وجود تفكر در جنبه هاي منفي، موارد مثبت آن را بيان مي كنند و موضوع را به فال نيك مي گيرند به عبارت ديگر نيمه پر ليوان را مي بينند.
مشكلات را ناچيز شمرده و براي حل آنها از توانايي خود و راهنمايي ديگران استفاده مي كنند.
اغلب اوقات بشاش، سرزنده، پرانرژي، توانا و خوش مشرب هستند.
همه چيز در نظر آنها زيبا و لذت بخش بوده و سعي مي كنند از مواهب زندگي بيشترين استفاده را ببرند.
در ارتباط هاي اجتماعي خود با ديگران حسن ظن دارند (مگر خلاف آن را ببينند) و سعي مي كنند در حد توان به ديگران خدمت و كمك كنند.
ويژگي هاي افراد منفي نگر
هميشه از وضعيت موجود و گذشته خود شكايت دارند و نسبت به آينده بدبين هستند.
غالباً با نظرات ديگران بدون دليل منطقي مخالفت مي كنند.
در گفتارهاي خود از كلمات و عبارات منفي به كرات استفاده مي كنند.
در برخورد با كوچكترين مانعي از تلاش دست مي كشند و ديگران يا شرايط را عامل شكست و بدبختي خود مي دانند.
تمركز فكر ندارند و ضد و نقيض صحبت مي كنند و در رفتارهايشان خطا و اشتباه زياد است، به عبارت ديگر اول عمل مي كنند بعد فكر.
چون منفي نگر هستند، افكارشان بر آنها تسلط دارد.
اگر از آنها خواسته شود درباره موضوعي نظر بدهند فقط به جنبه هاي منفي آن توجه كرده و همان را بيان مي كنند . به قول معروف نيمه خالي ليوان را مي بينند!
از كاه كوه مي سازند و از درگير شدن با مشكلات گريزانند.
غالباً افسرده، كج خلق، بدخواب، كم اشتها، عصبي و ناتوان هستند.
همه چيز در نظر آنها غم انگيز و نااميدكننده است و از آنچه دارند، هيچ لذتي نمي برند. در ارتباط هاي اجتماعي خود به همه كس و همه چيز شك و سوءظن دارند و فكر مي كنند كه همه عليه آنها توطئه مي كنند.

 



600 هزار گودال در مريخ

تحقيقات جديد نشان مي دهند سطح مريخ با بيش از 635 هزار دهانه برخوردي كه كوچك ترين آنها يك كيلومتر عرض دارند، پوشانده شده است.
به گزارش مهر، اطلس مريخي جديد دانشمندان بزرگترين پايگاه داده اي است كه تاكنون درباره يك سياره يا ماه در منظومه شمسي ما تدوين شده است.
اين اطلس تاريخ مريخ را ارائه كرده و مي تواند به دانشمندان كمك كند تا به پرسشهاي بسياري درباره سياره سرخ پاسخ دهند.
استوارت رابين محقق پسادكترا در دانشگاه كلورادو، بولدر طي بيانيه اي گفت: اين پايگاه داده ها ابزار بزرگي است كه مي تواند در زمينه مطالعات آينده مريخ از سن و فوران آتشفشاني تا قابليت حيات موثر باشد.
اسرار مريخي
رابينز و برايان هينك از همكاران اين پروژه با بررسي اطلاعات بسيار از مدارگردها و مريخ نوردها اين پايگاه داده ها را تدوين كردند. و گفتند كه اين تلاش نفس گير مي تواند به دانشمندان كمك كند اطلاعات بيشتري درباره مريخ و تاريخ آن از جمله شرايط بالقوه گذشته آن را براي حيات كسب كنند.
هينك اظهار داشت: بسياري از دهانه هاي برخوردي بزرگ، سيستم هاي گرمايي ايجاد كرده اند كه فضايي منحصر به فردي ايجاد كرده كه از قابليت حيات برخو ردار است اما اين موضوع مربوط به هزاران يا ميليونها سال پيش مي شود كه در پوسته اين سياره آب وجود داشته است.
وي افزود: اين در حالي است كه دهانه هاي برخوردي بزرگ از اين قابليت برخوردار بوده اند تا اشكال مختلف زندگي را از بين ببرند همانطور كه دهانه هاي برخوردي زمين 65 ميليون سال پيش دايناسورها را از بين برده است.
مطالعه مريخ؛ دريچه اي به گذشته زمين
دانشمندان همچنين از دهانه هاي آتشفشاني و برخوردي براي كمك به تاريخ نگاري سطوح اين سياره كرده و اظهار داشته اند كه هرچه تعداد دهانه هاي برخوردي بيشتر باشد آن منطقه از قدمت بيشتري برخوردار است. بنابراين نقشه جديد مي تواند به محققان براي درك تاريخ مريخ و نقش فعاليتهاي آتشفشاني آن كمك كند.
دانشمندان بيش از 200 دهانه برخوردي در زمين را شناسايي كرده اند اما نمي توان استدلال كرد كه گذشته سياره ما نيز چون مريخ بوده است. اتمسفر زمين، اشكال حيات و فعاليتهاي زمين ساختي موجب از بين رفتن دهانه هاي برخوردي شده و ايجاد دوباره آنها را مشكل كرده است.
اطلاعات جديد درباره مريخ كه با اطلاعات ماه و تير كه داراي دهانه هاي برخوردي هستند تلفيق شده مي تواند دريچه اي به گذشته سياره ماه باشد.
نتايج ا ين تحقيقات در مجله تحقيقات جئوفيزيكي سياره ها منتشر شده است.
چيستي دهانه هاي برخوردي
در ستاره شناسي به حفره يا گودالي در خاك اجرام آسماني كه در اثر برخورد شهاب سنگ پديد آمده باشد دهانه برخوردي گفته مي شود. گونه اي ديگر از دهانه در خاك سيارات نيز وجود دارد كه بر اثر فوران آتشفشاني پديد مي آيد.
در يك ميليارد سال نخست تاريخ سامانه خورشيدي، بمباران بزرگي از شهاب سنگها در همه سياره ها رخ داد. دهانه هاي برخوردي نتيجه اين بمباران هستند. شيوه دگرگوني اين دهانه و مقدار فرسايش آن ها اطلاعات زيادي در مورد تاريخ تحولات و فعاليت هاي جغرافيايي سيارات به ما بدست مي دهد. براي نمونه، فرسوده بودن بيشتر دهانه هاي سياره بهرام (مريخ) نشان دهنده فعاليت زياد زمين شناختي در اين سياره است.
دهانه هاي برخوردي عوارض جغرافيايي بسيار رايج در بسياري از اجرام منظومه خورشيدي هستند از آن جمله مي توان به ماه، عطارد، كاليستو، گانيمد و بيشتر ماه ها و سيارات كوچك اشاره كرد. در ديگر سيارات و اقمار كه فرآيندهاي زمين شناسي مانند فرسايش و جابه جايي صفحات زميني در سطح آن ها فعال است دهانه برخوردي به مرور محو شده و كمتر ديده مي شوند. زمين، زهره، مريخ، اروپا، آيو و تيتان نمونه هايي از اين اجرام هستند. به دهانه هاي برخوردي فرسوده و دگرگون شده اصطلاحا ساختار برخوردي مي گويند.
پيشينه دهانه سازي در سطوح بسيار باستاني مانند عطارد، ماه و ارتفاعات جنوب مريخ، نشان دهنده وجود يك دوره از بمباران سنگين شهاب سنگي در محدوده دروني منظومه خورشيدي در حدود 9/3 ميليارد سال پيش است.
از آن زمان، ميزان توليد دهانه برخوردي بر زمين بطور قابل توجهي كمتر بوده است. از آن دوره به بعد كره زمين به طور ميانگين هر يك ميليون سال، يك تا سه برخورد شهاب سنگي را تجربه مي كند كه اندازه آن ها براي ايجاد دهانه هاي 20 كيلومتري كافي است. بررسي ها نشان مي دهد كه نسبت به آنچه كه تاكنون كشف شده به مراتب تعداد بيشتري دهانه برخوردي نسبتا جوان بر روي كره زمين وجود داشته باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14