(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 11 تير 1391 - شماره 20245

همزمان با شروع تحريم هاي غرب شاخص بورس ايران مثبت شد
توسط صندوق سرمايه گذاري تعاون صورت گرفت
صدور 10 هزار ميليارد ريال ضمانت نامه براي طرح هاي اقتصادي
رحيمي در همايش روز ملي صنعت و معدن: بانك ها به دلالان راحت تر ازتوليدكنندگان تسهيلات مي دهند
عزم مجلس بر كنترل قيمت محصولات لبني و پروتئيني
كوتاه اقتصادي
قيمت هاي متفاوت 2 مقام مسئول درباره شير، ماست و پنير
رئيس كل بانك مركزي خبر داد عرضه بيش از 2ميليون قطعه سكه از مرداد ماه
در واكنش به كاهش قيمت نفت ايران خواستار تشكيل اجلاس اضطراري اوپك شد
در صحن علني مجلس طرح انتزاع وظايف كشاورزي بررسي مي شود
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس: قيمت ها واقعي نيست مردم خانه نخرند
عضو كميسيون صنايع و معادن: مجلس با سلطان واردات گوشت برخورد مي كند
معاون برنامه ريزي رياست جمهوري: دولت به دنبال افزايش مشاركت بخش خصوصي در امور كشور است


همزمان با شروع تحريم هاي غرب شاخص بورس ايران مثبت شد

در آستانه اول جولاي زمان آغاز تحريم هاي جديد غرب بر ضد ايران، شاخص بورس كشور 116 واحد افزايش يافت.
در شرايطي كه غربي ها از ماهها پيش و در يك جنگ رواني گسترده تحريمهاي جديد بر ضد ايران را فلج كننده مي ناميدند اما ديروز يعني يك روز قبل از شروع تحريمهاي مذكور، شاخص بازار سرمايه ايران مثبت شد.
اين در حالي است كه بورس تا پايان هفته پيش و طي 64 روزكاري خود در سال جاري به دليل حاكم شدن جو رواني منفي ناشي از مسائل درون و برون سازماني و عدم روشن شدن ابهامات و خصوصا عدم حمايت هاي عملي دولت، با سير نزولي قيمت سهام اغلب شركت ها و افت ارقام شاخص دست و پنجه نرم مي كرد و روزهاي سختي را پشت سرگذاشت. به طوريكه طي مدت ياد شده و تا چهارشنبه گذشته، شاخص بورس در برابر افزايش 23 روزه ارقام در 42 روز كاري در مدار منفي افتاده بود تا ضمن زيانده شدن ميانگين سرمايه گذاري در آستانه نزول به كانال 24 هزار واحدي قرار گيرد.
اين وضعيت كه به هيچ وجه شايسته بورس اوراق بهادار با آن سابقه و برخوردار از ظرفيت هاي بالاي رشد نبود، موجب شد تا علاوه بر اقدامات مسئولان بازار سرمايه در توصيه به نهادهاي مالي براي جمع آوري سهام، وزير اقتصاد هم با برگزاري دو جلسه متوالي با مديران سازمان و شركت هاي بورس و فرابورس عملا وارد موضوع شود و در ادامه رئيس جمهور هم در جلسه چهارشنبه گذشته شوراي عالي اصل 44 بر لزوم حمايت از ثروت مردم در بازار سرمايه تاكيد كند و 4 مصوبه مهم را به تصويب برساند.
در نتيجه اين رويدادها بود كه ديروز و از همان شروع معاملات، حمايت نهادهاي مالي و اقدام به بازار گرداني غيررسمي و جمع آوري سهام توسط اين گروه به طور گسترده آغاز و نه تنها صف هاي فروش چهارشنبه گذشته شركت ها حذف شد بلكه زمينه افزايش قيمت سهام و حتي تشكيل صف هاي خريد براي شركت هاي بزرگ و موثر بر شاخص بورس فراهم شد.
به گزارش فارس، به همين علت رشد قيمت و اثر مثبت 29 تا 5 واحدي شركت هاي نفت و گاز و پارسيان، سرمايه گذاري غدير، گل گهر، چادرملو، پتروشيمي خارك، فولاد مباركه، مپنا پالايشگاه بندرعباس و بانك ملت در نهايت منجر به افزايش 116 واحدي شاخص بعد از 10 روز متوالي سير نزولي و ثبت عدد 25 هزار و 170 واحدي شد تا به اين ترتيب در شصت و پنجمين روز كاري خود، دماسنج بازار سهام بيست و سومين روز مثبت را به خود ببيند و منتظر تداوم اين رويداد در روزهاي آينده باشد.
رفع محدوديت بانك ها براي حضور در بورس
از سوي ديگر صالح آبادي رئيس سازمان بورس هم با اشاره به اينكه تاكنون بانك ها براي حضور در بازار سرمايه محدوديت هايي داشتند، تصريح كرد: اين محدوديت ها برطرف مي شود تا بانك ها به دو روش امكان حضور در بازار سرمايه داشته باشند.
وي خاطر نشان كرد: در روش نخست، بانك ها مي توانند به طور مستقيم در بورس سرمايه گذاري كنند و در روش بعدي، بانك ها مي توانند به شركت هاي سرمايه گذاري و هلدينگ كه در بورس حضور دارند، تسهيلاتي به منظور سرمايه گذاري در بورس اعطا كنند.
صالح آبادي در پايان به سهام داران توصيه كرد كه به دور از هيجانات زودگذر تصميم گيري كنند و همچنين مطمئن باشند كه دولت از بازار سرمايه و توسعه چند سال اخير آن حمايت مي كند. همچنين مديرعامل شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي نيروهاي مسلح گفت: از اين هفته حقوقي هاي قدرتمند بازار در سطح كلان اقدام به حمايت از بازار سرمايه خواهند كرد.
اسكندري با اشاره به اينكه بازار اين روزها يك بازار واقعي نيست بلكه كاملا هيجاني و دور از واقعيت، گفت: اين روزها فرصتي است براي سرمايه گذاراني كه به آينده بهتر فكر مي كنند تا با خريد سهام در قيمت هاي جذاب اين روزها در آينده سود خوبي را شناسايي كنند.
وي، فروشندگان اين روزها را بازندگان بازار دانست و گفت: حقوقي ها به طور قطع از بازار سرمايه حمايت صحيح خواهند كرد.

 


توسط صندوق سرمايه گذاري تعاون صورت گرفت

صدور 10 هزار ميليارد ريال ضمانت نامه براي طرح هاي اقتصادي

مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون به تشريح عملكرد اين صندوق پرداخت.
عليرضا مؤتمني در همايش سراسري نمايندگي صندوق سرمايه گذاري تعاون گفت: اصلي ترين موانع اعطاي تسهيلات اعتباري براي تعاوني ها نداشتن وثايق كافي مورد نظر موسسات مالي و اعتباري و بالا بودن ريسك سرمايه گذاري براي بنگاه ها است كه صندوق توانسته اقدامات خوبي در اين راستا انجام دهد.
مؤتمني با بيان اينكه اين صندوق تا 5 برابر سرمايه خود مي تواند طرح هاي اقتصادي را ضمانت كند، بيان داشت: در حال حاضر 10 هزار ميليارد ريال ضمانت نامه توسط صندوق صادر شده و از اين بابت هيچ محدوديتي وجود ندارد.
وي تأكيد كرد: در كشورهاي آلمان و فرانسه به ترتيب 16 و 23 برابر از سرمايه، ضمانت نامه به منظور سرمايه گذاري در طرح ها صادر مي شود.به گفته مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون، كمك هاي بلاعوض و وام با سود پايين به صورت خرد، آثار زيانباري براي بخش هاي اقتصادي دارد و بايد اين منابع به صورت متمركز از طريق صندوق هاي ضمانت به بنگاه هايي كه نيازمند رونق توليد و نيز سرمايه در گردش هستند، پرداخت شود.
وي با اشاره به انواع سيستم تضمين اعتبار در كشور، گفت: در حال حاضر به سه صورت مشترك، عمومي و دولتي ضمانت نامه صادر مي شود كه هركدام ويژگي هاي خاص خود را دارند.
به گفته وي، 45 درصد ضمانت نامه هاي صادر شده در بخش صنعت، 11 درصد در بخش خدمات، 26 درصد بخش كشاورزي و 8 درصد به ساير بخش ها اختصاص دارد.
به گزارش فارس، مؤتمني با اشاره به تفاهم نامه ضمانت سرمايه گذاري با بانك هاي مختلف، اظهار داشت: در حال حاضر بانك هاي كشاورزي، ملي، صنعت و معدن، تجارت، ملت، اقتصاد نوين و صندوق مهر امام رضا(ع)، ضمانت نامه سرمايه گذاري در اين بخش صادر مي كنند.وي خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات ضمانت نامه ها عدم تضمين 100 درصدي است كه در حال حاضر 70 درصد كار را ضمانت مي كند.مؤتمني افزود: همچنين اميدواريم بتوانيم در آينده نزديك سرمايه صندوق را از
5/1 ميليارد به 3 تا 4 هزار ميليارد ريال افزايش دهيم.
 


رحيمي در همايش روز ملي صنعت و معدن: بانك ها به دلالان راحت تر ازتوليدكنندگان تسهيلات مي دهند

معاون اول رئيس جمهور با انتقاد از نرخ سود بالاي تسهيلات بانكي گفت: اين وضعيت بايد هرچه سريع تر متوقف شود.
محمدرضا رحيمي در همايش روز ملي صنعت و معدن با بيان اين كه بانك ها سود كلاني از بابت تسهيلات دريافت مي كنند و آن را صرف خريد گران ترين ساختمان ها در كشور مي كنند، گفت: متاسفانه در شرايطي كه توليد كشور به حمايت مالي نياز دارد، بانك ها به دلالان راحت تر از توليدكنندگان تسهيلات مي دهند.
او با اشاره به سختي هايي كه در شرايط تحريم براي كشور ايجاد شده است، گفت: در شرايط كنوني دولت يك روز آسايش ندارد و بيشتر بار ناشي از تحريم نيز بر دوش وزير صنعت، معدن و تجارت است؛ به طوري كه اغلب وقت ها من نقش معاون آقاي غضنفري را در دولت بازي مي كنم.
رحيمي با تاكيد بر اين كه ايراني بايد كالاي ايراني بخرد، گفت: حتي اگر كيفيت توليدات داخل پايين باشد، قطعا از نمونه چيني باكيفيت تر است.
معاون اول رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه اگر همه مسئولان كشور با هم هماهنگ و هم صدا باشند، تحريم ها هيچ كاري از پيش نخواهند برد، گفت: در چنين شرايطي بايد به تحريم ها سلام كرد.
وي همچنين با تاكيد بر اين كه بايد در توليد داخل از قطعات ايراني استفاده شود، گفت: در حالي كه 20 هزار قطعه ساز در كشور وجود دارد، اگر خودروسازان از قطعات چيني استفاده كنند به كشور خيانت كرده اند.
معاون اول رئيس جمهوري در همايش روز ملي صنعت و معدن با تاكيد بر اين كه هم اكنون مردم بايد براي تامين كالاهاي اساسي خود نگران باشند، گفت: دولت تمام تلاش خود را انجام مي دهد كه 24 قلم كالاي اساسي مورد نياز مردم تحت هر شرايطي تامين شود.
اقتصاد بايد با اتكا به توليد حركت كند
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اقتصاد كشور بايد بدون توجه به مخازن نفتي، با توليد حركت كند، با صادرات بهره ور شود و به ذخاير معدني و مردمي اتكا داشته باشد. مهدي غضنفري در حاشيه مراسم روز ملي صنعت و معدن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بسياري از توليدات با نرخ رشد توليد روبرو هستيم و علاوه بر تامين مالي مناسبي كه در بودجه امسال پيش بيني شده است مسئولان بانك مركزي نيز قول داده اند قرارگاه پشتيباني از توليد ملي در بانك مركزي و همه بانكها ايجاد شود تا توليدكنندگان با صرف كمترين وقت از پشتيباني بانك مركزي برخوردار شوند.
وي ادامه داد: ما براي ارز ناشي از صادرات غيرنفتي هيچ محدوديتي قائل نشده ايم و اين در حالي است كه صادركنندگان در سال هاي 70 تا 75 ملزم به پيمان سپاري ارزي بودند و بايد ارزشان را به دولت مي سپردند.
غضنفري افزود: در حال حاضر صادركنندگان آزادند تا ارز حاصل از صادرات شان را در مسير تامين تجهيزات يا ساير كالاها استفاده كنند و يا با قيمت هاي توافقي با واردكننده به فروش برسانند.
وي توضيح داد: به اين ترتيب بين جايزه صادراتي يك تا 3 درصد كه به صادركنندگان پرداخت مي شود در مقايسه با سود ارزي كه نصيب صادركنندگان مي شود بسيار تفاوت دارد و در واقع صادرات بطور طبيعي از پشتوانه خيلي خوبي برخوردار است.
وزير صنعت در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد در روز ملي صنعت چه انتقادي از خودتان داريد، گفت: بايد جديت داشته باشيم تا تصميمات اخذ شده را اجرايي كنيم.
وي در پايان از برنامه ريزي انجام شده براي تامين كالاهاي اساسي مورد نياز مردم و تامين ارز لازم براي اين كار از طريق بانك مركزي خبر داد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين از رونمايي بخش اول سند راهبردي توسعه صنعتي در مرداد ماه خبر داد و گفت: نسخه اين سند شهريور امسال ارائه خواهد شد.
سهم 37 درصدي صنعت ازتسهيلات بانكي
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به اينكه امسال سهم صنعت از كل تسهيلات بانكي 37 درصد تعيين شده است، گفت: هيچ وقت نگفتم كه صنعت رو به مرگ است.
به گزارش ايسنا، در حالي كه وزير صنعت، معدن و تجارت طي چند هفته اخير انتقادات گسترده اي را عليه رئيس كل بانك مركزي مطرح كرده بود، ديروز محمود بهمني با دو خبر اميدواركننده به جمع فعالان صنعتي در مراسم روز ملي صنعت و معدن رفت.
رئيس كل بانك مركزي با بيان اين كه مصوب شده كه امسال 37 درصد از كل تسهيلات بانكي به بخش صنعت اختصاص يابد، گفت: ما تحقق اين سهم را به صورت هفتگي پايش مي كنيم.
بهمني افزود: همچنين براي سال جاري سهم كشاورزي از كل تسهيلات بانكي 20 درصد، مسكن 25 درصد، صادرات 10 درصد و بازرگاني 8 درصد تعيين شده است.
او همچنين با اشاره به كاهش 2 درصدي نرخ سود تسهيلات بخش صنعت در بودجه سال جاري، اعلام كرد: بدهي واحدهاي صنعتي نيز طبق اعلام قبلي به مدت 5 سال تقسيط مي شود.
رئيس كل بانك مركزي همچنين با اشاره به اين كه حجم بازار غير متشكل پولي كشور در دو سال بيش از 850 هزار ميليارد ريال بود گفت: سيستم بانكي خيلي به بانك مركزي بدهكار است، اما رقم آن را نمي گويم.
او همچنين از در دستور كار قرار گرفتن ايجاد بانك هاي منطقه اي خبر داد و افزود: بانك هاي خصوصي نبايد اين حق را داشته باشند كه تا با دريافت وكالت، مبايعه نامه تنظيم كرده و وثيقه را بعد از ندادن بازپرداخت وام به نام خود كنند.
 


عزم مجلس بر كنترل قيمت محصولات لبني و پروتئيني

رئيس كميسيون كشاورزي مجلس گفت: نمايندگان براي جلوگيري از رشد قيمت محصولات لبني و پروتئيني مصمم هستند.
«عباس رجايي» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي را از مهمترين كميسيون ها در رسيدگي به حوزه تنظيم بازار مواد غذايي دانست.
وي بيان كرد: نمايندگان اين كميسيون با مسئولان وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي نشست هايي را برگزار كرده اند كه نتيجه آن پيگيري راهكارهاي كوتاه، ميانه و بلندمدت در مهار قيمت هاست.
رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس اضافه كرد: راهكارهاي كوتاه مدت براي مهار افزايش قيمت مواد لبني بويژه شير، قرار شد تا 50 درصد ميزان توليد با پرداخت يارانه مستقيم از سوي وزارتخانه مربوطه به كارخانه ها در بازار توزيع شود.
وي ادامه داد: در برنامه ميان مدت نيز در پي آن هستيم تا با وارد كردن علوفه، قيمت توليد شير از سوي واحدهاي دامداري كاهش يابد.
«رجايي» تأكيد كرد: راهكار اساسي در بلندمدت نيز بايد با نشست هاي تخصصي كارشناسي و برنامه ريزي در اين زمينه دنبال شود.
وي همچنين گفت: با توجه به اين كه در ماه مبارك رمضان تقاضاي خريد گوشت مرغ از سوي مردم به بازار فشار وارد مي كند، در تلاش هستيم تا اين ماده پروتئيني با قيمت مناسب در اختيار مردم قرار گيرد.
نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در مجلس اظهار كرد: اين كميسيون درصدد است، با همكاري وزارت صنايع و جهاد كشاورزي با توزيع سوياي وارداتي، گوشت مرغ با قيمت زير 50 هزار ريال توزيع شود.


كوتاه اقتصادي

¤رئيس اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي اعلام كرد: افزايش قيمت مرغ طي هفته اخير به دليل گرانفروشي ناشي از حضور واسطه گران و سوءاستفاده دلالان براي تحميل قيمت بوده و اكنون قيمت مرغ به حد تعادل خود بازگشته است.
¤ارزش معاملات ديروز بازارهاي فرابورس ايران با جابجايي 50 ميليون اوراق بهادار به 150ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را حق تقدم بانك ايران زمين در بازار دوم فرابورس با جابجايي 39 ميليون و 500 سهم با نرخ 520 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را همكاران سيستم در بازار اول فرابورس با جابجايي سه هزار و 328 سهم به قيمت پاياني 6 هزار و 807 ريال كسب كرد.
¤اداره آمار تركيه با اشاره به رشد 5 برابري صادرات تركيه به ايران در ماه مه 2012 اعلام كرد ايران در اين ماه 3/1 ميليارد دلار طلا از تركيه خريداري كرده است. به گزارش تركيش ويكلي، اداره آمار تركيه اعلام كرد: صادرات تركيه به ايران در اين ماه به 6/1 ميليارد دلار رسيده است كه 3/1 ميليارد دلار از اين رقم مربوط به فروش طلا به ايران بوده است.
¤رئيس خانه صنعت و معدن ايران با انتقاد شديد از مصوبه اخير شوراي پول و اعتبار در مورد افزايش نرخ بهره هاي بانكي گفت: تا 25 تير ماه به مسئولان فرصت مي دهيم تا در مقابل اين تصميم شوراي پول و اعتبار ايستادگي كرده و آن را منتفي كنند. هادي غنيمي فرد گفت: تمام كارخانه هاي كشور قرار است 25 تير ماه امسال در اعتراض تصميم غيرمنصفانه شوراي پول و اعتبار مبني بر افزايش نرخ بهره هاي بانكي از 10 به 21 درصد سوت خود را به صدا درآورند.
¤در پي بروز انفجار در خط لوله صادرات گاز ايران به تركيه، ايران در زمينه مرمت اين خط لوله پيشنهاد كمك داد. جواد اوجي مديرعامل شركت ملي گاز ايران اظهار كرد: اين شركت به شركت خطوط لوله نفت و گاز طبيعي تركيه (بوتاش) در زمينه مرمت خط لوله پيشنهاد كمك داده است.انفجار در خط لوله انتقال گاز ايران به تركيه روز چهارشنبه گذشته و در منطقه اي بين دو روستاي حيدرلي و قلندر در استان شرقي آگري رخ داد و خبرگزاري فرانسه روز پنجشنبه به نقل از خبرگزاري آناتولي خبر آن را مخابره كرد.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2244 الي 2249، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2630، 2631، 4415، 4416، 7729، 7770 الي 7774، 7786 الي 7788، 7718 الي 7722، 7727، 7744، 7745، 7795، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤رئيس كانون سراسري انبوه سازان از ثبت نام براي 2 هزار واحد طرح مسكن ويژه در حكيميه و تهرانسر خبر داد. ايرج رهبر درباره طرح مسكن ويژه اظهار كرد: در روزهاي پاياني ثبت نام براي طرح مسكن ويژه در شهر جديد پرديس هستيم و تاكنون استقبال خوبي از اين طرح شده است. وي ادامه داد: طبق اعلام براي 45 هزار واحد مسكوني از طريق دفاتر پستي ثبت نام واحدهاي شهر جديد پرديس براي مدت يك ماه آغاز شد كه تاكنون بيشتر از حد اعلام ثبت نام شده است.
 


قيمت هاي متفاوت 2 مقام مسئول درباره شير، ماست و پنير

دو مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت قيمت هايي متناقض و متفاوت براي شير، ماست و پنير اعلام كردند.
سرپرست معاونت بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت از قيمت گذاري لبنيات خبر داد و گفت: بايد شير پاستوريزه 900، ماست 1200 و پنير 450 گرمي 2500 تومان عرضه شود.
حسن رادمرد در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: قيمت شير با بار ميكروبي 7000 ليتري 630 تومان تعيين شده بود اما با تفاهم صورت گرفته و با تغيير درصد بار ميكروبي قيمت شير خام به ليتري 750 تومان به كارخانجات تحويل داده مي شود.
وي افزود: بر اين اساس قيمت شير پاستوريزه براي مصرف كننده ليتري 900 تومان، قيمت ماست 1200 تومان و قيمت پنير يواف 450 گرمي 2500 تعيين شد.
براساس اين گزارش: اين توافق روز چهارشنبه گذشته در معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور اتحاديه دامداران و صنايع لبني انجام شده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نيز با اعلام جزئيات قيمت جديد شير و لبنيات در بازار، گفت: براساس تصميمات جديد، شير 5/1 درصد چربي 1200 تومان، ماست 5/1 درصد چربي 1300 تومان و پنير 400 UF گرمي 2400 عرضه مي شود.
يدالله صادقي در گفتگو با مهر با اعلام جزئيات قيمت شير و لبنيات گفت: براساس تصميم جديد دولت 50 درصد توليدات كارخانجات لبني به توليد 3 محصول با نرخ تعيين شده در اسفند سال 90 عرضه مي شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: شير 5/1 درصد چربي بين 1150 تا 1200 تومان، ماست 5/1 درصد چربي 1300 تومان و پنير 400 UF گرمي 2400 تومان عرضه مي شود.وي تصريح كرد: اين قيمتها از 17 تيرماه در استان تهران اجرايي خواهد شد. صادقي در پايان خاطرنشان كرد: 50 درصد ديگر محصولات لبني نيز براساس ضوابط سازمان حمايت توليدكنندگان و مصرف كنندگان قيمت گذاري خواهد شد كه بر اين اساس، واحدهاي توليدي با هماهنگي انجمن هاي مربوطه قيمت را تعيين خواهند كرد.
 


رئيس كل بانك مركزي خبر داد عرضه بيش از 2ميليون قطعه سكه از مرداد ماه

رئيس كل بانك مركزي از عرضه 2 ميليون و 200 هزار قطعه سكه بهار آزادي از دوم مرداد ماه سال جاري خبر داد.
محمود بهمني ديروز در حاشيه مراسم بزرگداشت روز ملي صنعت و معدن اعلام كرد: از دوم مرداد ماه سال جاري اين تعداد سكه در بازار عرضه تزريق خواهد شد و اگر لازم باشد، زودتر اين اقدام صورت مي گيرد.
وي با بيان اينكه افزايش قيمت سكه ناشي از مسائل سياسي و رواني است، اضافه كرد: در هيچ كجاي دنيا سابقه ندارد كه ارز و طلا را مبناي معاملات قرار دهند.
بهمني ادامه داد: 9ميليون و 600 هزار قطعه پيش فروش كرديم كه صاحبان 4 ميليون قطعه سكه بدون اينكه طالب سودي باشند، انصراف داده و به سمت بازارهاي ديگر از جمله اوراق مشاركت رفته اند.
رئيس كل بانك مركزي همچنين با بيان اينكه مشكل منابع ارزي نداريم، تصريح كرد: مشكل نقل و انتقال داشتيم كه با برداشته شدن تحريم ها از 20كشور اين امر به زودي مرتفع خواهد شد.
بهمني خاطرنشان كرد: هم اكنون منابع مازاد ارزي داريم، بنابراين دليلي براي افزايش قيمت ارز وجود ندارد.
وي گفت: وقتي قيمت طلا در بازارهاي جهاني كاهش مي يابد، نبايد در كشور قيمت هر قطعه سكه 70 دلار افزايش يابد.


در واكنش به كاهش قيمت نفت ايران خواستار تشكيل اجلاس اضطراري اوپك شد

وزير نفت بااشاره به كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني گفت: براساس توافق در اجلاس اخير اوپك از دبير كل خواستيم با توجه به غيرمنطقي شدن قيمت نفت جلسه اضطراري اوپك تشكيل شود.
رستم قاسمي در گفت وگو با شانا تصريح كرد: براساس تصميم اوپك تا پيش از نشست اخير، توليد اعضاي اين سازمان روزانه به حدود 33 ميليون بشكه رسيده بود و براساس آخرين تصميم اوپك در اجلاس اخير مقرر شد كه اين ميزان روزانه به 30 ميليون بشكه برگردد كه به نظر مي رسيد با كاهش توليد نفت اعضاي اوپك به اين رقم، بازار روند منطقي داشته باشد.
قاسمي گفت: براساس توافق در نشست 161 اوپك، زماني كه قيمت نفت به زير 100 دلار براي هر بشكه كاهش يابد وارد منطقه بحراني قيمت ها شده ايم و براساس همين توافق، از دبير كل اوپك (البدري) درخواست كرده ايم مقدمات برگزاري اجلاس اضطراري اوپك را فراهم كند.
وزير نفت درباره افزايش توليد برخي از اعضاي اوپك و افزايش ذخيره نفت در كشورهاي مصرف كننده و تأثير آن در ايجاد بي نظمي در بازار عرضه و تقاضاي نفت و در نهايت شكنندگي بازار، گفت: در صورتي كه اعضاي اوپك سقف توليد را رعايت نكنند اين اتفاق مي افتد و براي حفظ تعادل عرضه و تقاضاي منطقي در بازار نفت همه اعضا در جلسه اخير اوپك توافق كردند كه سقف مورد نظر را رعايت كنند.وي با بيان اين كه پس از برگزاري صد و شصت و يكمين نشست اوپك وضعيت عرضه نفت تا حدودي بهتر شده است، افزود: اميدواريم اعضا به تعهدهاي توليد خود پايبند باشند.وزير نفت درباره روند كاهشي قيمت نفت در روزهاي اخير گفت: قيمت نفت معمولاً در تابستان به دليل كاهش تقاضا دچار نوسان مي شود ولي در فصل زمستان با حفظ توليد منطقي ميزان تقاضا تغيير خواهد كرد.


در صحن علني مجلس طرح انتزاع وظايف كشاورزي بررسي مي شود

عضو كميسيون كشاورزي مجلس گفت: نمايندگان مجلس به اين نتيجه رسيده اند كه بسياري از مشكلات كنوني بازار به دليل پراكندگي مديريت زنجيره توليد است به همين دليل موضوع انتزاع وظايف كشاورزي را امضا كرده اند تا اين هفته دوباره در مجلس بررسي شود.
هدايت الله ميرمرادزهي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص پراكنده بودن مديريت بخش هاي مختلف توليد اظهار داشت: در حال حاضر بخش توليد توسط وزارت جهاد كشاورزي مديريت مي شود، اما نرخ گذاري آن در وزارت صنعت صورت مي گيرد.
عضو كميسيون كشاورزي مجلس در پاسخ به اين كه چرا مجلس نهم موضوع انتزاع وظايف كشاورزي را پيگيري نمي كند، گفت: اين موضوع توسط نمايندگان به امضا رسيده و در جلسات يكشنبه و سه شنبه اين هفته در مجلس مطرح مي شود، البته وزير و معاونين جهاد كشاورزي نيز بايد در اين زمينه توضيح داده و مشكلات را اعلام كنند.
مرادزهي افزود: در حالي كه در بسياري موارد وزارت صنعت از آمار دقيق توليد، قيمت تمام شده و حتي نياز به واردات يا مازاد آن اطلاع كافي ندارد، اگرچه در اين زمينه هم آماري از وزارت جهاد كشاورزي گرفته باشد، حساسيت آن براي اين وزارتخانه ملموس نيست.
مرادزهي تصريح كرد: اين مسئله سبب مي شود در بسياري موارد توليدكننده ضرر كند و يا اينكه كالاهاي حاصل از واردات به كشور سرازير شود.
نماينده مردم سراوان گفت: كشاورزي با توليد موجود زنده درگير است و در صورتي كه نهاده و يا به اصطلاح غذاي اين موجودات زنده به موقع تامين نشود به شدت آسيب مي بيند و مسئولاني كه متولي توليد نيستند براي اين مسئله حساسيت نشان نمي دهند.
عضو كميسيون كشاورزي مجلس گفت: اگر همه بحث هاي مربوط به يك توليد در يك وزارتخانه مستقل مديريت شود زماني كه مشكل پيش مي آيد مسئول مستقيم آن مشخص است و بايد پاسخگو باشد اما در پراكندگي وظايف مقصر هم مشخص نمي شود.
وي ادامه داد: الان مرغ گران شده و معلوم نيست مقصر وزارت جهاد كشاورزي است يا وزارت صنعت، معدن و تجارت و از آنجايي كه مجلس مي خواهد جلوي اينگونه مشكلات گرفته شود بخش توليد بايد مديريت واحدي داشته باشد.
 


رئيس كميسيون اقتصادي مجلس: قيمت ها واقعي نيست مردم خانه نخرند

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از نهايي شدن طرح ماليات بر خانه هاي خالي از قيمت پايه 200 هزار تومان به بالا در روزهاي آينده خبر داد.
ارسلان فتحي پور در گفتگو با مهر گفت: با همكاري كارشناسان در مركز پژوهشهاي مجلس، در حال بررس طرح ماليات بر خانه هاي خالي از قيمت پايه 200 هزار تومان به بالا و همچنين طرح تبديل نرخ درصدي كميسيون بنگاه هاي معاملات ملكي به يك تعرفه مشخص به منظور جلوگيري از انگيزه سوءاستفاده در يك بسته نظارتي و سياستي مسكن هستيم كه به طور قطع و يقين تا چند روز ديگر اين طرح مصوب و مسئولان دولتي و وزارتخانه هاي مرتبط موظف به اجراي آن هستند.
وي افزود: در اين بسته نظارتي به منظور كاهش قيمت بهاي مصالح ساختماني كه در سطح جهاني نيز كاهش يافته، بايد به طور ويژه در بسته حمايتي دولت قرار بگيرد تا اقشار ضعيف و متوسط كشور بيش از اين فشار را تحمل نكنند.فتحي پور خاطرنشان كرد: پيش بيني مي كنم قيمت مسكن 25 الي 30 درصد ظرف دو ماه آينده كاهش يابد و به خريداران توصيه مي كنم تا قيمتها واقعي نشده، اقدام به خريد مسكن نكنند و همچنين بنگاه هاي معاملات ملكي هر محله، بايد قيمتهاي واقعي را از سايت مرجع مسكن جستجو كرده و پشت شيشه واحد صنفي خود نصب كنند تا مشتريان از قيمت هاي واقعي بيشتر آگاهي يابند.


عضو كميسيون صنايع و معادن: مجلس با سلطان واردات گوشت برخورد مي كند

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با انتقاد از عملكرد وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي در كنترل قيمت گوشت قرمز و سفيد در بازار، از برخورد نمايندگان مجلس با سلطان واردات گوشت در آينده اي نزديك خبر داد.
نادر قاضي پور در گفتگو با مهر در خصوص گراني گوشت و مرغ در بازار اظهار داشت؛ براساس تكاليف برنامه چهارم توسعه، قرار بود وزارت جهاد كشاورزي به قدري گوشت قرمز و سفيد توليد كند كه ديگر نيازي به واردات آن نداشته باشيم اما در حال حاضر كه 2 سال از برنامه پنجم مي گذرد، هنوز اين اتفاق نيفتاده است.
وي در عين حال تصريح كرد: البته برخي اوقات به دليل بيماريهايي كه بين دام و طيور شايع مي شود، وزارت صنعت مجبور به واردات گوشت مي شود تا كمبود گوشت را در بازار داخلي جبران كند اما مسئله مهم تر اين است كه آنها گوشت قرمز و سفيد را بالاتر از قيمت جهاني به مردم عرضه مي كنند!
نماينده منتخب مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: از سويي ديگر براساس برنامه پنجم، وزارت جهاد كشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شدند كه با تنظيم برنامه 6 ماه به 6 ماه مصرف مواد غذايي آحاد جامعه را طوري برنامه ريزي كنند كه همواره گوشت قرمز و سفيد در بازار موجود باشد با دلالها و يا كساني كه در دولت نفوذ دارند نتوانند از فرصت به وجود آمده سوءاستفاده كنند ولي متاسفانه هيچگاه مسئولان دو وزارتخانه با وجود اينكه حتي در روند تصويب قانون لايحه بودجه سال جاري در مجلس متعهد شدند، اين برنامه ريزي را انجام ندادند.
وي در ادامه با انتقاد از وزارت صنعت نسبت به انحصاري بودن واردات نهاده هاي دام و طيور، اين پرسش را مطرح كرد كه چرا بايد اساسا تنها فرد خاصي به عنوان سلطان نهاده هاي دامي به واردات اين محصولات اقدام كند و قيمت بازار را در دست داشته باشد؟!
قاضي پور با اعلام اينكه از 3 ماه گذشته افزايش نرخ گوشت و مرغ در بازار پيش بيني مي شد، گفت: يكي از عوامل مهم و تاثيرگذار در افزايش قيمت گوشت سفيد و قرمز كمبود و نبود نهاده هاي دامي در بازار است.
وي در ادامه در خصوص اقدام مجلس در اين رابطه گفت: قرار است اين هفته در جلسه اي كه با وزير صنعت و معاونانش داريم، در رابطه با تنها واردكننده نهاده هاي دامي به كشور تصميماتي اتخاذ شود.
اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس همچنين در خصوص اظهارات برخي نمايندگان در رابطه با وجود مستندات و مداركي دال بر دست داشتن عده اي خاص در واردات گوشت، گفت: اين موضوع در اواخر مجلس هشتم مطرح شد اما بنا به دلايلي به نتيجه نرسيد ولي قطعا در مجلس نهم برخورد با سلطان واردات گوشت را در دستور كار قرار خواهيم داد.


معاون برنامه ريزي رياست جمهوري: دولت به دنبال افزايش مشاركت بخش خصوصي در امور كشور است

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور رويكرد دولت را در افزايش مشاركت بخش خصوصي در امور كشور دانست.
بهروز مرادي ديروز در همايش مشاركت عمومي- خصوصي در توسعه زيرساخت افزود: استفاده از صندوق توسعه ملي در مشاركت هاي عمومي و خصوصي مي تواند مثمرثمر باشد.
وي با بيان اينكه رويكرد دولت دهم در مشاركت هر چه بيشتر بخش خصوصي در امور كشور است، افزود: رويكرد دولت بر تقويت و استفاده از توانمندي هاي بخش خصوصي است تا بتوانيم توليد ملي را با استفاده از سرمايه و كار ايراني رونق بدهيم.
معاون رئيس جمهوري ادامه داد: ايجاد ساختاري در بدنه دولت براي بهتر اجرايي شدن مشاركت عمومي و خصوصي كه بتواند امور مربوط به اين موضوع را با سهولت بيشتري دنبال كند، ضروري است.
وي افزود: نگاه به بحث مشاركت راهبردي عمومي و خصوصي براي فائق آمدن بر مشكلات، نظير كاهش هزينه ها و افزايش كارآيي ضروري است.
مرادي با اشاره به اينكه تعداد پروژه هاي كشور بالا است و هر سال هم به اين تعداد افزوده مي شود، ادامه داد: طولاني شدن مدت اجراي پروژه ها يك واقعيت انكارناپذير است و تكميل نشدن اين طرح ها نسبت دوره توليد و سرمايه را بر هم مي زند.
وي همچنين موجودي فعلي صندوق توسعه ملي را 30 ميليارد دلار ذكر كرد و گفت: منابع اين صندوق به عنوان موتورمحركه توليد مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14