(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 12 تير 1391 - شماره 20246 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شيخ الاسلام: تنها سياست هاي پيشنهادي ايران در سوريه نتيجه مي دهد
حزب الله : مصر براي ايفاي نقش منطقه اي و جهاني نيازمند روابط با ايران است
درپرتو وحي
با حضور رحيمي انجام شد
تجليل از 50 جوان برگزيده كشور
وزير دفاع خبر داد
دستيابي به جزئيات جديدي از پهپاد آركيو170
هشدار يك مقام آگاه: سايت هاي مشكوك با عناوين پوششي به دنبال جذب جاسوس هستند
استرداد 60 مهاجر غيرقانوني به پاكستان توسط ايران
رايزني تلفني صالحي با وزير خارجه سوئد
فرمانده سپاه: پدافند هوايي در مقطع كنوني جزو اولويت ها است
از سوي وزير كشورسرپرست استانداري همدان منصوب شد
اعلام نگراني اروپا شكايت عليه تحريم ايران در ديوان دادگستري اروپا رويه قضايي شده است
ثبت جهاني مسجد عتيق اصفهان و برج گنبد قابوس


شيخ الاسلام: تنها سياست هاي پيشنهادي ايران در سوريه نتيجه مي دهد

سفير اسبق ايران در سوريه گفت: ما تنها بخش هايي از تصميمات كنفرانس ژنو كه موافق سياستهايمان است را پشتيباني خواهيم كرد و البته همان سياستها نيز در سوريه نتيجه بخش خواهد بود.
حسين شيخ الاسلام، در گفت وگو با مهر درباره كنفرانس ژنو كه درباره سوريه برگزار شد، گفت: تشكيل كنفرانس ژنو و آمدن غربي ها و تركيه به اين كنفرانس به اين مفهوم است كه آنها از طريق نظامي مايوس شدند.
اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به اينكه روحيه كنفرانس ژنو با ديگر مذاكراتي كه اين كشورها درباره سوريه انجام داده اند، متفاوت بود، خاطرنشان كرد: اگر تا به حال طرحشان ارسال اسلحه به سوريه بود و بر روي اين موضوع نيز تبليغ مي كردند و كنفرانس هايي به اسم دوستداران سوريه برگزار و تاكيد مي كردند كه مخالفان بايد مسلح شوند، كنفرانس ژنو با اين روحيه برگزار نشده و تاكيد آنها بر تعيين آينده سوريه از سوي مردم اين كشور بود.
وي درباره اختلافات موجود در كنفرانس ژنو نيز افزود: اختلافات بين غربي ها، اختلافات بين كشورهاي آمريكا، انگليس، فرانسه و روسيه و چين است كه باقي كشورها نيز به تبع همين كشورها موضع گيري هاي خود را انجام مي دادند.
شيخ الاسلام تصريح كرد: آنها براي حل بحران در سوريه دولت انتقالي را پيشنهاد كرده اند و معلوم نيست كه حكومت سوريه با اين طرح موافقت كند. اما به هر صورت اين امر كه براي دولت انتقالي هيچ پيش شرطي در نظر گرفته نشده است، نشان مي دهد كه غربي ها از موضع خود كوتاه آمده اند.
وي خاطرنشان كرد: آنها قبول كرده اند كه دولت انتقالي تركيبي از كساني كه اكنون هستند و افراد جديد باشند و واضح است كه دولت بشار اسد با كساني كه كار نظامي مي كنند، همكاري نخواهد كرد.
سفير سابق ايران در سوريه بيان كرد: از طرف ديگر معارضين نيز گفته اند كه تا وقتي بشار اسد باشد در هيچ حكومتي شركت نمي كنند و به هر حال در نهايت بايد ببينيم كه موضع نهايي معارضه چه خواهد شد.
شيخ الاسلام همچنين با اشاره به نقش ايران در خاورميانه به عنوان عامل موثر و تعيين كننده، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران كشور موثري است و با اكثر نيروهاي موثر در سوريه در تماس است و با حكومت نيز رابطه خوبي دارد. اما همه ما خواهان اين هستيم كه از اين حالت كشتار و خشونت در سوريه به حالت صلح برسيم.
وي با تاكيد بر اينكه كنفرانس ژنو نقش ايران را تعيين نمي كند، بيان كرد: ما براي ايجاد صلح و ثبات در سوريه هر كاري انجام مي دهيم و نقش ما را مواضع و قدرتمان تعيين مي كند و ژنو در اين ميان نقشي نداشته است.
شيخ الاسلام تصريح كرد: آمريكا، اسرائيل، غربي ها، انگليس و فرانسه و عربستان و قطر و تركيه اعلام كردند كه د ر ماه رمضان گذشته بشار اسد ساقط مي شود و ما اعلام كرديم كه اين امر را قبول نداريم كه از خارج از سوريه براي اين كشور تصميم بگيرند و همان طور كه ما اعلام كرده بوديم و خواسته بوديم، اين اتفاق رخ نداد.
وي اظهار داشت: بعد از اين كه نقش ما در اين روند تعيين شد، دولت چين و روسيه تصميمات موثري گرفتند و به هر حال قدرت ما در اجراي سياست هاي مدون است.
سفير پيشين جمهوري اسلامي ايران در سوريه تاكيد كرد: ما از بخش هايي از كنفرانس ژنو كه موافق سياست هايمان است، پشتيباني خواهيم كرد و تنها همان بخش ها در كنفرانس ژنو نيز در سوريه موفق خواهد شد كه موافق سياست هاي جمهوري اسلامي ايران باشد.
 


حزب الله : مصر براي ايفاي نقش منطقه اي و جهاني نيازمند روابط با ايران است

پايگاه خبري رسمي حزب الله طي گزارشي به روابط تهران وقاهره بعد از روي كار آمدن محمد مرسي رئيس جمهوري مصر پرداخت و نوشت: اگر مصر خواهان ايفاي نقشي مهم در سطح جهان و منطقه است بايد با ساير كشورهاي منطقه از جمله ايران به عنوان كشور بزرگ منطقه روابط حسنه برقرار كند.
پايگاه خبري الانتقاد طي مقاله اي با اشاره به انتخاب محمد مرسي به رياست جمهوري مصر و چالش هاي فراروي وي نوشت: احتمال مي رود مرسي در برابر بروز تغييرات اساسي و جدي در مصر قرار بگيرد.
به گزارش ايرنا،اين پايگاه پيرامون موضع مصر جديد پيرامون تغيير و تحولات جاري منطقه ادامه داد: نحوه همكاري مرسي با شوراي نظامي مصر تا حدود زيادي نقش اين كشور را در مسايل منطقه و جهاني از آن جمله روابط با ايران، مشخص خواهد كرد.
اگر چه مرسي به صندلي رياست مصر رسيد ولي نقش و اختيارات وي به عنوان رييس جمهور با وجود ادامه كار شوراي نظامي مصر همچنان مبهم و نامشخص است.
با انتخاب مرسي، عادي شدن روابط مصر و ايران به درخواست گروه اخوان المسلمين به طور جدي دنبال مي شود.
اين پايگاه لبناني با اشاره به اهميت از سرگيري روابط ميان مصر و ايران تأكيد كرد: قطع روابط مصر و ايران در دوران حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع اين كشور، منجر به افت موقعيت بين المللي و منطقه اي مصر شده است؛ از اين رو مصر براي بازگشت به موقعيت بين المللي خود نياز به برقراري روابط با ايران دارد.
زمزمه عادي سازي روابط با ايران تنها با انتخاب محمد مرسي در مصر به وجود نيامده بلكه اين طنين از روزهاي اوليه انقلاب مصر در ميان انقلابيون اين كشور شنيده مي شد.
اين پايگاه خبري با اشاره به روابط سرد ايران و مصر در دوران نظام سابق مصر نوشت: حسني مبارك با سرد نگه داشتن سطح روابط با ايران به زعم خود از بروز بحران عربي با ايران جلوگيري مي كرد ولي با توجه به روابط خوب ايران با ديگر كشورهاي عربي، نادرستي اين ادعا ثابت مي شود.
به نوشته الانتقاد، طرح بازگشت روابط با ايران مطرح شده است ولي احتمال دارد شوراي نظامي مصر تحت تأثير فشارهاي خارجي با آن مخالفت كند؛ اين شورا در حقيقت اينك در برابر يك امتحان بزرگ قرار گرفته تا بدين گونه استقلال حاكميت را محك بزند.
اين پايگاه لبناني با اشاره به ادامه نا آرامي ها در مصر نوشت: آنچه در مصر مي گذرد، در حقيقت فرياد بلند ملت مصر در برابر ادامه روند سياست نظام سابق در مسايل جهاني و منطقه اي است و ملت مصر ديگر وجود نشانه هاي نظام سابق در سياست داخلي و خارجي خود را بر نمي تابند.


درپرتو وحي

مدعياني كه فقط حرف مي زنند!
قرآن كريم:
از ميان مردم كسي است كه خدا را فقط با زبان مي پرستد (و ايمان و باور قلبي واقعي ندارد) همين كه (دنيا به او رو كند و نفع و) بهره اي به او برسد، حالت اطمينان پيدا مي كند.
اما، اگر مصيبتي براي امتحان به او برسد، (حالش) دگرگون مي شود (و به كفر رو مي آورد! و به اين ترتيب) هم دنيا را از دست داده است و هم آخرت را، و اين همان خسران و زيان آشكار است.
سوره حج
آيه 11
 


با حضور رحيمي انجام شد

تجليل از 50 جوان برگزيده كشور

50 جوان برگزيده كشوري صبح ديروز در مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره ملي حضرت علي اكبر(ع) با حضور معاون اول رئيس جمهوري و وزير ورزش و جوانان تجليل شدند.
بنابر گزارش رسيده معاون اول رئيس جمهور در اختتاميه جشنواره جوان كه در مركز همايش هاي برج ميلاد تهران برگزار شد، گفت: جوانان با رهنمودهاي مقام معظم رهبري راههاي پيشرفت و ترقي را در سالهاي اخير ميانبر زدند. براساس برنامه ريزي ها قرار بود كه در سال 1404 ايران مقام اول علمي را در منطقه داشته باشد اما اين اتفاق با حمايت جوانان 10 سال زودتر رخ داد و امروز ايران رتبه نخست علمي را در سطح منطقه دارد.
رحيمي با اشاره به ترور دانشمندان هسته اي تصريح كرد: تروريست ها و قدرتهاي استكبار با اين اقدامات توان جوانان ايراني ما را براي مبارزه با تمام تحريم ها و استكبار بيشتر مي كنند. امروز مصادف با آغاز تحريم غربي ها عليه ايران است. اين اقدامات نشان دهنده اين است كه آنها نمي خواهند ايرانيان به ترقي و تعالي به عرصه علم برسند.
وي ادامه داد: آنها با اين تحريم ها مي خواهند جوانان و مردم را از راهي كه مي روند باز دارند؛ اما صهيونيست ها و غربي ها اين روز را هرگز نخواهند ديد و مردم همچنان راهي را كه در طول 33 سال پيموده اند طي خواهند كرد.
رحيمي با بيان اينكه غربي ها با تحريم مي خواهند اميد جوانان را به يأس و واماندگي تبديل كنند، گفت: آنها هنوز خوي و عظمت ايرانيان را نشناخته اند و نمي دانند كه ما هر اندازه هم كه تحريم شويم دست از مبارزه برنخواهيم داشت. چرا كه همين مبارزات ما را به كمال و ترقي رساند و امروز شاهد هستيم كه 5/3 ميليون دانشجو مشغول تحصيل علم بوده و تعداد قابل توجهي از آنها دست به اختراع و اكتشاف مي زنند.
معاون اول رئيس جمهور عنوان كرد: امروز مردم ايران با شديدترين تحريم ها مواجه هستند و ما از مردم مي خواهيم كه دولتمردان را در اين حوزه همراهي كرده و با كوچكترين آشفتگي بازار دچار تشويش نشوند.
رحيمي از قول رئيس جمهور اعلام كرد: با تدبير دكتر احمدي نژاد عمده اقلام اساسي مردم تهيه و ذخيره شده است و در زمان لازم در دسترس آنها قرار مي گيرد و براي مقابله با تحريم ها ستاد و قرارگاههاي لازم براي مقابله با ناجوانمردي غربي ها و صهيونيست ها تشكيل شده است.
گفتني است در پايان اين مراسم از 50 جوان برگزيده كشور تجليل شد.
50 جوان برگزيده در چهارده بخش به شرح زير بودند:
نفرات برتر در بخش جوان و كارآفريني علي فروزان، رضا كاظمي و محمد رستمي معرفي شدند. همچنين در بخش جوان ايراني خارج از كشور مجيد تابش، سعيد صدرعاملي، سيدمجتبي گلزان به عنوان جوانان برتر در اين بخش انتخاب و معرفي شدند.
در بخش جوان و رسانه نيز سجاد اميرزادگان، حمزه عباسي و فاطمه كريمي حائز رتبه شده و از آنان تجليل شد. همچنين در بخش مخترع و مبتكر جوان در اين جشنواره نيز حامد نيرومند، حميد مطهري و ياور احمدي به عنوان جوانان برتر در اين حوزه معرفي و تجليل شدند.
بنابراين گزارش جوانان برتر بخش فيلم و جوان جشنواره حضرت علي اكبر(ع) نيز حامد كلجه اي، فاطمه دستمرد وحامد كاتبي بودند.
در بخش قرآن و جوان نيز علي رضازاده جويباري، حامد شاكرنژاد و حسن محمدي به عنوان سه برگزيده در اين بخش معرفي شدند.
در بخش جوان و ادبيات نيز سيدحميدرضا برقعي، سلمان نظافت يزدي و عليرضا بديع به عنوان سه جوان برتر در اين حوزه معرفي شدند. همچنين در بخش جوان و موسيقي نيز فرشاد شيخي، سينا علم و آرش گوران برگزيدگان اين بخش بودند.
شاهين زوارغي ملكي، سجاد فلسفي زاده و شاهين ايزديار سه جوان برتر در بخش جوان با توانايي هاي خاص جشنواره حضرت علي اكبر(ع) است.
در بخش سرباز جوان نيز ستوان دوم ميثم سرشار جرينده، ستوان سوم محمد شهركي، شهيد وظيفه علي كتاني پور و ستوان سوم اميرحسين صفوي سهي انتخاب شدند.
همچنين در بخش جوان و هنرهاي نمايشي راضيه دهپاييني، حامد زارعان و محمدرضا شاهمردي به عنوان جوانان برتر در اين حوزه معرفي و تجليل شدند.
در بخش جوان و هنرهاي تجسمي جشنواره علي اكبر(ع) نيز حسين نوشير، سيده ساناز البرزي، سيدمرتضي جعفري نيز به عنوان نفرات برتر اين بخش معرفي شدند.
در بخش كشاورز و روستايي جوان نيز حجت عمراني، رسول شاهسوني و ياسر پوراكبري حائز رتبه شده و به عنوان جوانان برتر در اين حوزه معرفي و تجليل شدند.
در بخش جوان و فعاليت اجتماعي هم محمدسعيد سرافراز، فرشاد عالي، مهدي مسكني، مرتضي امين الرعايي، عاطفه ثمائي، محسن ايوبي، حسن كيخايي، حسين مؤمني، عبدالحسين بهرامي و پيام فروزنده به عنوان جوان برتر در اين حوزه معرفي و تجليل شدند.
همچنين در جشنواره حضرت علي اكبر(ع) از خانواده هاي شهيدان احمدي روشن و رضايي نژاد تجليل شد و تنديس ويژه جشنواره به خانواده اين شهدا تقديم شد.
 


وزير دفاع خبر داد

دستيابي به جزئيات جديدي از پهپاد آركيو170

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از دستيابي به جزئيات جديدي از هواپيماي جاسوسي بدون سرنشين آمريكايي آركيو170خبر داد.
سرتيپ احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اظهار داشت: دستيابي به جزئيات و مسايل فني RQ170 مسير طبيعي خود را طي مي كند كه در اين راستا دستاوردهاي جديدي بدست آمده اما بناي انتشار عمومي آنها را نداريم.
وي در ادامه در خصوص آخرين وضعيت شكايت ايران از روسيه بابت عدم تحويل سامانه موشكي S300 خاطرنشان كرد: اين موضوع هنوز در مجامع حقوقي بين المللي در حال بررسي است و اين افزايش زمان رسيدگي در مجامع در اين گونه مجامع طبيعي است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح همچنين در خصوص تنگه هرمز و امنيت منطقه گفت: ايران تاكنون بزرگترين تامين كننده امنيت تنگه هرمز بوده و با هركسي كه قصد به مخاطره انداختن اين تنگه را داشته مقابله كرده است.
وي با تاكيد بر اينكه تنگه هرمز بخشي از منافع حياتي كشورمان است، اظهار داشت: ما نسبت به تنگه هرمز حساسيت ويژه اي داريم و تمام اتفاقاتي كه در اين تنگه مي افتد را زيرنظر داشته و مراقبت مي كنيم.


هشدار يك مقام آگاه: سايت هاي مشكوك با عناوين پوششي به دنبال جذب جاسوس هستند

برخي از كاربران اينترنتي ايران در دام فريب سايت هاي پوششي افتاده اند كه با انجام فعاليت هاي مشكوك در سطح فضاي مجازي در پي جذب نيرو براي سرويس هاي جاسوسي آمريكا، انگليس، رژيم صهيونيستي و گروهك تروريستي منافقين بوده اند.
يك منبع آگاه با اعلام مطلب فوق در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: متأسفانه در حال حاضر سايت هايي در سطح فضاي مجازي فعاليت مي كنند كه به دليل نوع فعاليت و خدماتي كه ارائه مي دهند مورد توجه بسياري از افراد قرار مي گيرند.
وي در ادامه افزود: سرويس هاي جاسوسي غربي و گروهك تروريستي منافقين در قالب راه اندازي سايت هاي كاريابي و ارائه پيشنهادهاي كاري اغوا كننده به جويندگان كار بخشي از طعمه هاي خود را شكار مي كنند.
اين فرد آگاه با اشاره به نوع عملكرد سايت هاي مشكوك در سطح فضاي مجازي عنوان داشت: سرويس هاي جاسوسي غربي و گروهك تروريستي منافقين با راه اندازي سايت هايي، ويترين باورپذيري از كار و عملكرد خود ارائه مي دهند و عناوين گول زننده دارند اما در باطن هدفي ديگر را كه همان جذب جاسوس و نيروهاي تروريست هست را دنبال مي كنند.
اين منبع آگاه گفت: سايت هايي از اين دست در سطح فضاي مجازي كم نيستند و با نگاهي اجمالي به خبرهاي ماه هاي اخير، متوجه فعاليت سايتي با عنوان سفارت خانه مجازي آمريكا مي شويم كه به طور علني براي گرفتن اطلاعات كاربران ايراني و جاسوسي از آن ها راه اندازي شده بود. يا در موردي ديگر كه رژيم صهيونيستي، سايتي در پوشش «رون آراد» را در سطح فضاي مجازي فعال كرد تا از طريق پوششي پيدا كردن اين خلبان كه سرنوشت او معلوم نيست، كاربران ايراني را شناسايي و جذب سازمان جاسوسي- تروريستي موساد كند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با هشداري جدي به كاربران سايت هاي پوششي و مشكوك سرويس هاي جاسوسي MI6CIA، موساد و گروهك تروريستي منافقين گفت: كاربران بايد در مواجهه با اين دست سايت ها بسيار هوشيار باشند چرا كه بعضاً برخي از افراد جذب شده در اين سايت ها براي اهداف تروريستي نيز مورد سوء استفاده قرار گرفته اند.
اين منبع آگاه در پايان ضمن هشدار به خانواده ها تصريح كرد: اطلاعات موجود نشان مي دهد كه سازمان هاي جاسوسي انگليس، آمريكا، رژيم صهيونيستي و گروهك تروريستي منافقين پس از فريب مخاطبان در سايت هاي پوششي حتي آن ها را در مواردي وارد اقدامات تروريستي نيز كرده اند. اما در اينجا بايد به اين نكته توجه داشت كه سازمان هاي جاسوسي و گروهك هاي تروريستي اولين هدفي كه پس از جذب افراد دنبال مي كنند از بين بردن بنيان خانواده است. بنابراين اولين قدم براي ورود به سازمان هاي جاسوسي و گروهك هاي تروريستي خيانت به خانواده و نزديكترين افراد به آنها است كه اين خود يعني پايان زندگي مشترك و فروپاشي بنيان خانواده كه از شروط مهم ورود به اين سازمان ها است.


استرداد 60 مهاجر غيرقانوني به پاكستان توسط ايران

نيروهاي امنيتي جمهوري اسلامي 60 مهاجر غيرقانوني را در دروازه مرزي تفتان واقع در مرز مشترك ايران و پاكستان به مقامات پاكستاني تحويل دادند.
روزنامه «نيوز» چاپ پاكستان با اشاره به اين خبر نوشت: نيروهاي امنيتي پاكستان گفتند كه اين كارگران پاكستاني توسط نيروهاي امنيتي ايران دستگير شده بودند. بنابراين گزارش آنها پس از پايان مدت ويزاي اقامتشان در ايران به طور غيرقانوني در اين كشور زندگي مي كردند.
در گزارش اين روزنامه آمده است مقامات پاكستان به دروازه مرزي تفتان در مرز مشترك با ايران رفته و اتباع كشورشان را تحويل گرفتند. گفتني است، اين افراد سپس براي انجام تحقيقات بيشتر و بازجويي به آژانس تحقيقات فدرال تحويل شدند.
 


رايزني تلفني صالحي با وزير خارجه سوئد

در گفت و گوي تلفني وزير خارجه كشورمان با وزير خارجه سوئد، آخرين وضعيت مذاكرات هسته اي جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 و ديگر موضوعات منطقه اي مورد تبادل نظر قرار گرفت.
در اين گفت و گو دكتر علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران با اشاره به مذاكرات اخير در نشست مسكو و ابتكارات ارائه شده طرف ايراني در اين نشست و توافق دو طرف براي برگزاري نشست كارشناسي در استانبول، بر لزوم استفاده طرف هاي مقابل از اين فرصت و ضرورت جديت در اين مذاكرات براي حصول به نتيجه تاكيد كرد.
كارل بيلت، وزير خارجه سوئد نيز با اشاره به اهميت ادامه مذاكرات پيش رو، بر لزوم حل و فصل موضوع از طريق سياسي تاكيد كرد.
وزير خارجه سوئد از جمله مقامات سياسي اروپايي است كه بر تداوم گفت و گوهاي سياسي براي موضوع هسته اي ايران تاكيد و حمايت كرده است.
 


فرمانده سپاه: پدافند هوايي در مقطع كنوني جزو اولويت ها است

فرمانده كل سپاه پاسداران با توجه به تهديدات دشمنان در مقطع كنوني، پدافند هوايي را از مباحث اولويت دار و مهم جمهوري اسلامي دانست.
سرلشكر محمدعلي جعفري در جلسه شوراي فرماندهي گروه 10پدافند هوايي محرم شاهرود كه در اتاق جلسات اين گروه برگزار شد، با اشاره به اينكه پدافند هوايي از مباحث اولويت دار و مهم جمهوري اسلامي است، گفت: گروه 10پدافند هوايي محرم شاهرود يكي از يگان هاي تخصصي سپاه است و با توجه به تهديدات دشمنان در مقطع كنوني از مباحث مهم جمهوري اسلامي است و آمادگي نيروها بايد مدنظر مسئولان امر قرار بگيرد.
وي با اشاره به تمركز سپاه بر ايجاد انگيزه و معنويت در بين پاسداران تأكيد كرد: موجوديت هر يگان و سازمان به انگيزه ها و آمادگي لازم نيروها در جهت انجام ماموريت هاست و بايد تلاش كرد روحيه و انگيزه نيروها را ارتقا داد و مباحث اعتقادي و معنوي را در بين كاركنان گسترش داد.
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گسترش مسائل معنوي و اعتقادي را ارتقا دهنده روحيه و انگيزه نيروها برشمرد و گفت: اين موضوع براي سپاه و هر سازمان دفاعي بسيار ضروري و مهم است.
وي خاطرنشان كرد: بايد تلاش شود تا نيروها در يگان هاي تخصصي خود مهارت ها و تخصص هاي لازم را به خوبي فرا گيرند تا در زمان لازم ماموريت هاي محوله را به نحو مطلوبي انجام دهند و اين نياز به دقت و كار شبانه روزي دارد.
سرلشكر جعفري با قدرداني از نيروهاي پيشكسوت و باتجربه سپاه، به استفاده از پيشكسوتان در كنار جوانان اشاره كرد و افزود: بايد سعي شود از تجربيات نيروهاي پيشكسوت در جهت انتقال تجربه به نسل جوان استفاده شود و تلاش شود پيشكسوتان سپاه از بدنه اين نهاد جدا نشده و با انتقال تجربيات خود نسل جوان سپاه را در جهت پيشبرد اهداف و سطح آمادگي يگان ها ياري كنند.


از سوي وزير كشورسرپرست استانداري همدان منصوب شد

وزير كشور طي حكمي «علي اكبر فاميل كريمي» معاون سياسي امنيتي استانداري همدان را با حفظ سمت به سرپرستي استانداري همدان منصوب كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور؛ در حكم وزير كشور خطاب به علي اكبر فاميل كريمي معاون سياسي امنيتي استانداري همدان آمده است: با عنايت به مراتب تعهد، درايت و تجارب ارزشمند به موجب اين حكم جنابعالي را با حفظ سمت به سرپرستي استانداري همدان منصوب مي نمايم.
توفيق شما را در انجام وظايف و امور محوله و تحقق سياست ها و برنامه هاي دولت خدمتگزار و عدالت محور از درگاه پروردگار قادر متعال خواستارم.


اعلام نگراني اروپا شكايت عليه تحريم ايران در ديوان دادگستري اروپا رويه قضايي شده است

شكايت رو به افزايش موسسات و شركت هاي ايران در ديوان دادگستري اروپا و موفقيت برخي از اين شركت ها براي دريافت حكم ديوان عليه تحريم هاي اعمال شده، نگراني اروپايي ها را موجب شده است.
به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، با وجود تحريم هاي اعمال شده عليه ايران تاكنون هيچ نتيجه ملموسي در راستاي مصالحه هسته اي مشاهده نشده است.
يك مقام عالي رتبه اتحاديه اروپا با ذكر اينكه «بسياري از كارهايي كه انجامش ممكن بود، انجام گرفته است»، نگراني عمده اروپا مبني بر اينكه ديگر هيچ بخش اقتصادي ديگري باقي نمانده كه فشاري حقيقي را (بر ايران) اعمال كند، برجسته تر ساخت.
وي گفت: نفت منبع اصلي درآمد (ايران) است. هيچ بخش مهم ديگري باقي نمانده كه بتواند چنين تاثيري را داشته باشد و تاثيرات غيرمنتظره ديگري در پي نداشته باشد.
رويترز با اشاره به اينكه غرب نگران تحريم تجاري مشابه عراق و آفريقاي جنوبي عليه ايران است، افزود: آنچه دولت هاي اروپايي ممكن است در سال هاي آينده بر آن متمركز شوند روند دقيق و آهسته جستجو در صنعت ايران براي يافتن شركت هاي پيشرويي است كه با تحريم ها روبرو مي شوند.
مقام اروپايي ياد شده گفت: ما مي توانيم به طور مداوم اقداماتي جديد را كشف كنيم اما اين كار ساده اي نخواهد بود.
براساس اين گزارش، برخي ديپلمات هاي اروپايي مي گويند اين روند با افزايش شكايات شركت هاي ايراني در ديوان دادگستري اروپا عليه تصميمات مربوط به تحريم ها تضعيف شده است.
در دو مورد اخير ديوان حكم داد كه دولت هاي اروپايي مدارك كافي ندارند كه نشان دهد شركت هاي مواجه شده با تحريم ها در فعاليت هاي مربوط با اشاعه هسته اي مشاركت داشته باشند.
يك ديپلمات اروپايي ابراز نگراني كرد كه چنين پرونده هايي مي تواند باعث به وجود آمدن رويه هاي حقوقي شود كه تلاش ها براي مسدود كردن بيشتر سرمايه ها را پيچيده تر سازد. صدها موسسه و شركت ايراني هدف چنين تحريم هايي هستند.
ديپلمات ياد شده گفت: ايران در تلاش است نظام تحريم هاي ما را نابود كند. اين پرونده هاي حقوقي رژيم تحريم هاي ما را به شكلي جدي به مخاطره مي اندازد.
ديپلمات ها در بروكسل مي گويند كه هيچ مذاكرات رسمي درباره تحريم هاي جديد انجام نمي گيرد.
اما كارشناسان اقتصادي مي گويند به عنوان مثال دولت هاي اروپايي و تمركز بر بانك هاي كوچك كه تبادلات تجاري موسسات مالي بزرگي كه تحريم شده اند را به عهده مي گيرد، مي توانند شرايط را دشوارتر كنند.
پاتريك كلاوسون، رئيس ابتكار امنيتي ايران در موسسه سياست خاور نزديك واقع در واشنگتن گفت: مطمئن هستم ايراني ها در تلاش براي غلبه بر مكانيسم هاي جديد به منظور فرار از محدوديت ها خلاقيت چشمگيري به خرج مي دهند.
گزارش شينهوا از شكنندگي تحريم ها
خبرگزاري رسمي چين در گزارشي با اشاره به معافيت پكن از تحريم خريد نفت ايران اعلام كرد كه اين معافيت به معناي به تاخير افتادن تحريم ها عليه ايران است.
«كو ژينگ» رئيس موسسه مطالعات بين المللي چين گفت: تصميم آمريكا مبني بر معافيت چين از تحريم نفت ايران تنها به اين معناست كه تحريم ها عليه ايران به تاخير افتاده اند چرا كه هيچ كشوري نمي تواند حدود 20 ميليون تن نفت خام در طول يك سال براي چين فراهم كند و جايگزين ايران براي تامين نفت خام چين شود.
شينهوا نوشت: چين سومين واردكننده بزرگ نفت ايران است و در سال 2011 در مجموع 27 ميليون تن نفت از ايران وارد كرده است بنابراين اگر تحريم ها اجرا شوند دومين اقتصاد بزرگ دنيا به شدت آسيب خواهد ديد.
اگر تحريم ها عليه چين تحميل شود اقتصاد آمريكا نيز آسيب بزرگي خواهد ديد چرا كه به شدت به هم وابسته هستند و سيستم هاي مالي بانكي دو كشور با يكديگر درگير هستند و سرمايه گذاري هاي دوجانبه اي در چين و آمريكا از سوي بانك هاي دو طرف انجام شده است.
حجم تجاري چين و آمريكا در سال گذشته بيش از 7/446 ميليارد دلار بوده است.
كو در اين زمينه گفت: تحميل تحريم ها عليه چين از سوي آمريكا از دست دادن يك وضعيت در مقابل وضعيت ديگر بود بنابراين آمريكا بهتر ديد كه فعلا اين تحريم ها اجرا نشود.
آشفتگي در بازار نفت
در همين حال كارشناسان بازار جهاني نفت، تحريم ايران را مقدمه اي براي آشفتگي در اين بازار دانستند.
به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، تحريم نفت ايران از سوي اتحاديه اروپا با پايان يافتن قراردادها و برخي معافيت هاي بيمه اي وارد مرحله اجرايي شد، اقدامي كه به منظور فشار اقتصادي به ايران تلقي مي شود اما همزمان باعث افزايش قيمت جهاني نفت نيز مي شود.
طبق گزارش سازمان بين المللي انرژي، كاهش صادرات نفت ايران به عنوان بزرگترين چالش و اختلال كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) از زمان تعليق صادرات نفت ليبي در سال گذشته است. اين موضوع همزمان با اعتصاب كارگران نفت در درياي شمال رخ داده است.
«گوردون كاون» رئيس موسسه تحقيقات منطقه اي انرژي در هنگ كنگ در اين زمينه گفت: ما انتظار داريم كه از قيمت نفت برنت با تحريم نفت ايران و احتمال از دست رفتن نفت درياي شمال حمايت شود.
وي تصريح كرد كه تحريم بيمه تانكرهاي حامل نفت ايران مي تواند باعث افزايش تقاضاي نفت برنت و نفت دوبي شود.
براساس اين گزارش، قيمت نفت خام برنت براي اولين بار طي 18ماه گذشته به زير 90 دلار در هر بشكه رسيد. اما اكنون اختلال در توليد نفت درياي شمال و تحريم نفت ايران قيمت ها را دوباره به جاي اول خود بازخواهد گرداند.
همچنين ايان ويليامز نويسنده و روزنامه نگار آمريكايي در نيويورك در گفت وگو با مهر در اين باره به افزايش بهاي نفت تا بيش از 9 درصد و تاثير آن بر سيستم تعامل جهاني اشاره مي كند و مي گويد: بايد منتظر باشيم و ببينيم كه قيمت هاي نفت و افزايش آن تا چه مدتي ادامه خواهد داشت.
ويليامز در ادامه به تحريم نفتي ايران از سوي اروپا و تاثير آن بر اين اتحاديه و افزايش قيمت هاي نفت اشاره مي كند و مي گويد: اين اقدام در واقع حركتي عظيم براي «خودتخريبي» در اروپاست.
اين نويسنده آمريكايي سياست هاي انبساطي اروپا در حوزه اقتصادي را بر افزايش بهاي نفت بي تاثير دانست و در پاسخ به پرسشي در اين باره گفت: من عقيده ندارم كه اروپا سياست انبساطي ديگري پيش مي گيرد، مگر اينكه فرانسه تغيير مسير بدهد و در حال حاضر نشانه اي مشاهده نمي شود.
ويليامز در ادامه سياست هاي اروپا را مخرب توصيف كرد و گفت: اروپا تا گردن در مشكلات است و در واقع طوري در آب قدم مي زند كه از غرق شدن ممانعت بعمل آورد؛ اما وضعيت اتحاديه به وضعيت غرق شدن شباهت دارد.
 


ثبت جهاني مسجد عتيق اصفهان و برج گنبد قابوس

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مسجد جامع عتيق اصفهان، به عنوان دايره المعارف هنر و معماري اسلامي ايران زمين در فهرست آثار جهاني قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي استانداري اصفهان، عليرضا ذاكر اصفهاني استاندار اصفهان گفت: پس از شركت در سي وششمين اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو در شهر سن پترزبورگ روسيه و با تلاش هاي پيگير و مستمر، در يك جلسه پرالتهاب و دفاعيه هيئت اعزامي از ايران و نمايندگان ساير كشورها، مسجد جامع عتيق اصفهان به عنوان چهارمين اثر ثبت شده جهاني استان اصفهان در فهرست آثار ثبت شده جهاني قرار گرفت.
«ميدان امام» (نقش جهان)، «باغ موزه چهلستون» و «باغ فين كاشان» ديگر آثار استان اصفهان است كه تاكنون در فهرست جهاني ثبت شده است.
مسجد جامع عتيق اصفهان، گنجينه اي از تحول و تكامل معماري ايراني- اسلامي در طول 41قرن تاريخ ايران پس از اسلام و يكي از قديمي ترين و باارزش ترين بناهاي دوره اسلامي است كه نقش بزرگي در تحول فرهنگ اسلامي دارد.
اين مكان مقدس، در ابتدا جايگاه يك آتشكده عصر ساساني جمهوري اسلامي ايران از سال 1358 تا امروز 41اثر تاريخي را در فهرست جهاني يونسكو به ثبت رسانده است كه آخرين اثر قبل از مسجد جامع عتيق اصفهان، «باغ ايراني» است كه سال پيش در يونسكو به ثبت رسيد.
مسجد جامع عتيق يكي از منحصر به فردترين مساجد ايران و اسلام است. هسته اوليه شهر اصفهان در دوره اسلامي در مكان اين مسجد شكل گرفته كه مسجد جامع در اين دوران محور توسعه شهر بوده است.
جشن ثبت جهاني برج قابوس در گنبدكاووس
گزارش ديگري در همين زمينه از خبرنگار فارس در گرگان حاكي است: استاندار گلستان، ثبت جهاني ميراث ارزشمند برج قابوس را به عموم ملت فرهنگ دوست ايران به ويژه مردم استان تبريك گفت و اظهار داشت: ثبت اين اثر بزرگ تاريخي يك فرصت فرهنگي براي رشد و اعتلاي فرهنگي استان گلستان خواهد بود.
جواد قناعت تصريح كرد: به شكرانه اين رخداد بزرگ، جشن باشكوهي روز چهارشنبه با حضور مردم فهيم و فرهنگ دوست استان در كنار برج قابوس (ميل گنبد) برگزار خواهد شد.
استاندار گلستان افزود: در شهريور سال 1390، بناي گنبدقابوس از سوي كارشناسان ايكوموس (شوراي بين المللي بناها و محوطه هاي تاريخي) بازديد ميداني شد و از فعاليت هاي صورت گرفته براي ثبت بنا بازبيني هاي لازم صورت گرفت.
به گفته وي پس از اين بازديد چند معضل شهري از قبيل تخريب بناهاي واقع در حريم گنبد قابوس-تهيه پلان مديريت شهري شامل نقشه هاي طرح تفصيلي شهر گنبد جانمايي حريم و ضوابط گنبد قابوس در نقشه طرح تفصيلي شهر- كوتاه سازي و تعديل دكل هاي مخابراتي در محدوده حريم منظري گنبد قابوس توسط كارشناسان اركوموس گوشزد شد كه به عنوان موانع ثبت بنا بايد رفع مي شد.
قناعت گفت: همچنين از محل اعتبارات ملي و استاني مركز پايش پايگاه گنبد قابوس و موزه فرش گنبدكاووس در جوار گنبد قابوس راه اندازي شد.
ميل گنبد يا برج قابوس بن وشمگير بلندترين گنبد آجري دنيا و يكي از آثار ارزشمند معماري دوره اسلامي است، اين بناي تاريخي هم اكنون در مركز شهر گنبدكاووس و بر فراز تپه اي بزرگ قرار دارد.
اين بناي تاريخي در سده چهارم هجري قمري به دستور شمس المعالي قابوس بن وشمگير از پادشاهان آل زيار و در سال 397 هجري (1007-1006 ميلادي) ساخته شده است.
ارتفاع برج قابوس 55 متر و با احتساب بلندي تپه 51 متري پاي بست آن به 07 متر مي رسد، اين بنا با نقشه ستاره اي شكل و گنبد مخروطي به ارتفاع 81 متر است و بر روي بدنه آن 01 ترك وجود دارد كه راس هر ترك 06/1متر و قاعده آن نيز 4/1 متر از هم فاصله دارد و محيط اصلي گنبد نيز 03 متر است.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14