(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 17 تیر 1391 - شماره 20249

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس مجلس خبر داد
بررسي عوامل گراني در جلسه سران 3 قوه
فوايد ريزگرد !
در مكتب امام
آملي لاريجاني: افراد ناتوان از پرداخت مهريه و ديه به زندان نمي روند
با حضور رئيس جمهور در مجتمع فولاد مباركه
بزرگترين واحد توليد آهن اسفنجي در اصفهان به بهره برداري رسيد
خارج از دستور
ديدارهاي دوجانبه رئيس مجلس سوريه با مقامات عالي رتبه ايران
سردار سلامي خبر داد عبور از مرز توانمندي هاي ضدموشكي دشمن
انيس نقاش: انقلاب جوان مصر از تجربيات انقلاب اسلامي ايران بهره بگيرد
در هشتمين همايش بين المللي دكترين مهدويت مطرح شد
تاكيد وزير ارشاد بر ضرورت انتقال معارف مهدوي به هنرمندان
رئيس انجمن دوستي چين و ايران: پكن هرگز با واشنگتن عليه ايران متحد نخواهد شد
واشنگتن پست: ايران حتي با تحريم ها در مذاكرات هسته اي نرمشي نخواهد داشت
اولين سفير فلسطين در ايران در گذشت


رئيس مجلس خبر داد

بررسي عوامل گراني در جلسه سران 3 قوه

رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس از بررسي وضعيت گراني در جلسه سران قوا خبر داد.
علي لاريجاني گفت: در جلسه هفته گذشته سران قوا به بررسي وضعيت گراني و راهكارهاي مقابله با آن پرداخته شد و دولت مسئوليني را مأمور كرد تا در مورد نيازهاي اصلي مردم اقدامات لازم را انجام دهند.
وي ادامه داد: همزمان با اين امر با حضور كميسيون هاي مربوطه در مجلس جلساتي براي بررسي راهكارها تشكيل شد كه اين جلسات ادامه خواهد يافت.
لاريجاني بر همين اساس تأكيد كرد: با فعال تر شدن كميسيون ها نتايج كار آنها مستقيماً در مسير تصميم گيري هاي كشور تأثير گذاشته و لازم است با توجه به شرايط كشور با روحيه تعاون و همكاري همه استعدادها به سوي بهبود شرايط اقتصادي مردم و كمك به دولت براي تامين نيازهاي مردم و جلوگيري از گراني معطوف شود.
چالش فرهنگي- اجتماعي كشور
پس از سخنان رئيس مجلس وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كه در جلسه علني مجلس حضور داشت به جايگاه رفت و طي سخناني اظهار داشت: حضور ماهواره ها در كشور به چالش فرهنگي- اجتماعي تبديل شده است.
رضا تقي پور با بيان اينكه هم اكنون فضاي فركانسي كشور به شدت كنترل مي شود، گفت: در شبكه مادر مخابرات و شبكه ترانزيت بايد سرمايه گذاري انجام شود چرا كه اين دو بخش در تصدي دولت باقي ماند و نياز به توسعه و سرمايه گذاري بيشتر دارد.
وي ميزان پوشش جاده هاي استاني تلفن همراه را به دليل نياز به سرمايه گذاري بالا در دستور كار وزارت ارتباطات ندانست و تصريح كرد: بيش از 96درصد پوشش جاده اي انجام شده است.
به گفته وزير ارتباطات مواد 46 تا 49 قانون برنامه پنجم توسعه حاوي تكاليف خوبي براي وزارت ارتباطات است و ايجاد شبكه ملي ارتباطات از جمله برنامه هاي اين وزارتخانه است.
تقي پور در خاتمه از جمله برنامه هاي آينده وزارت ارتباطات را افزايش ميزان پهناي باند از 63 گيگابيت بر ثانيه به 500 گيگابيت در ثانيه دانست و تصريح كرد: ارتقاء ظرفيت تلفن همراه و ثابت در دستور كار وزارت ارتباطات قرار دارد.
مخالفت نمايندگان با فوريت طرح جامع رسانه هاي همگاني
در ادامه جلسه علني چهارشنبه مجلس فوريت طرح جامع رسانه هاي همگاني مورد بررسي نمايندگان قرار گرفت.
حميد رسايي به عنوان طراح اين طرح گفت: قانون فعلي مطبوعات مستحكم نيست و ما نيازمند قانون جديد هستيم.
وي ادامه داد: قانون كنوني مطبوعات قانوني است كه بيش از 11-10سال قبل تضمين شده است و به دليل كهنگي توان و كشش تحمل رسانه هاي امروز را ندارد.
بعد از اظهارات حميد رسايي و نيز مخالفت نادر قاضي پور و موافقت سيدرمضان شجاعي كياسري با فوريت اين طرح علي لاريجاني يك فوريت طرح را به راي مجلس گذاشت و در نهايت نمايندگان با 102 راي موافق، 55 راي مخالف و 22 راي ممتنع از مجموع 219 نماينده حاضر در صحن علني با يك فوريت طرح مخالفت كردند.
در ادامه نمايندگان مجلس يك فوريت تسري در اجراي طرح هاي هادي روستايي را مورد بررسي قرار داده و با فوريت اين طرح با 141 راي موافقت كردند.
نمايندگان در ادامه طرح اعاده شده بيمه بيكاري و حمايت از بيكاران متقاضي كاراز شوراي نگهبان را مورد بحث و بررسي قرار داده و به منظور تأمين نظر آن شورا، طرح مذكور را با اصلاحاتي به تصويب رساند و پس از آن لايحه عضويت ايران در مؤسسه منطقه اي استانداردسازي را اصلاح كردند.
لايحه اعاده شده موافقتنامه همكاري قضايي در امور مدني و تجاري بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري دموكراتيك خلق الجزاير از شوراي نگهبان از ديگر طرح هايي بود كه روز چهارشنبه مورد رسيدگي نمايندگان قرار گرفت اما مجلس ايرادات شوراي نگهبان را برطرف نكرد و بر مصوبه قبلي خود اصرار ورزيد كه بر اين اساس اين لايحه براي تعيين تكليف به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شد.
نمايندگان به تعطيلات رفتند
با پايان جلسه علني روز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي تا روز اول مرداد تعطيل شد.
محمدرضا باهنر پيش از پايان صحن علني اعلام كرد مجلس دو هفته آينده جلسه علني ندارد و در اين مدت نمايندگان به حوزه هاي انتخابيه سركشي خواهند كرد و مباحث را پيگيري مي كنند.
 


فوايد ريزگرد !

اين روزها براي مقابله با معضل نفس گير ريزگردها آنچه انجام مي شود نه كاري درست درمان، بلكه به عبارتي بسته پيشنهادي است. تو بخوان حرف! حرف يعني چي؟ حرف يعني اينكه قرار است ستاد بحران تشكيل شود، با كشورهاي درگير موضوع، همايش منطقه اي برگزار شود، بين همسايگان غربي نوعي اجماع حاصل شود، سازمان هواشناسي و محيط زيست و نخبگان بيماري هاي ريوي و ساير نهادهاي موظف به يك هم انديشي واحد برسند، پول كلان خرج شود، چه شود و چه شود تا بلكه از آثار مخرب ريزگردها لااقل مقداري كم شود.
دو صد گفته اما قديمي ها راست گفته اند كه چون نيم كردار نيست. راستش من از همان اول هم به دلم افتاده بود كه آقايان عزم جزمي براي مبارزه با پديده ريزگردها نخواهند داشت. چرا؟ كمي صبر كنيد، مطلب را براي تان خواهم پخت. اولين روزهاي شيوع پديده اي كه آن زمان گرد و غبار خوانده مي شد، يعني سال ها پيش، آمدند و آمديم و در راستاي همان حرف، به جاي واژه غريب و نامانوس «گرد و غبار»، گفتيم «ريزگرد». خب انصاف بدهيد. در مقام مقايسه با گرد و غبار، آيا ريزگرد اصلاً بار منفي دارد؟! تازه يه جورايي قشنگ هم هست اين ريزگرد! آدمي را ياد اين مثل مي اندازد كه «فلفل نبين چه ريزه، درشتاش زير ميزه»! تو وقتي به گرد و غبار مي گويي ريزگرد، با چه مي خواهي مبارزه كني؟ اين را از منظر روان شناسانه مي گويم ها! وانگهي، براي مردم به خصوص مردم غرب كشور چه فرقي مي كند نام اين معضل چه باشد؟! آيا به گرد و غبار، ريزگرد بگوييم، چيزي حل مي شود؟! در مثل مناقشه نيست، اما گرد و غبار و ريزگرد، تداعي كننده دزدي ديروز است كه چشم به هم زديم و باز كرديم و ديديم نام امروزش، اختلاس است و چقدر هم باكلاس!
الان توي خواننده در دلت مي گويي؛ اين حرفها خشك و جدي، چرا در ستون طنز خبرگزاري چيزنا؟! تا اينجا حق با توست اما از اين به بعد را بخوان كه در تاريخ 11 تير 1391 شماري از جرايد با عنوان «اشعه فرابنفش جو كشور وضع نرمال دارد»، خبر زير را نوشتند: «در شرايط كنوني كه با آغاز فصل تابستان نگراني ها از ميزان افزايش UV (اشعه فرابنفش) در جو كشور و خطرات احتمالي آن بر افرادي كه زير نور مستقيم خورشيد قرار دارند زياد شده، ظاهراً ريزگردهاي موجود در فضا، نعمتي براي كاهش اين اشعه فوق العاده خطرناك شده است.»
دفع شر به شر كه مي گويند، همين است ها! UV خطرناك است، ريزگرد هم خطرناك است، اما آنجا كه پاي دفع UV در ميان است، ريزگرد بدل به يك نعمت مي شود. با اين حساب آيا بهتر نيست منت دست اندركاران را نكشيم واندكي بيشتر صبر كنيم، بلكه ريزگرد هم با يك پديده طبيعي ديگر از خطرش كاسته شد؟! و اصلاً ريزگرد به اين خوبي كه بي هيچ چشمداشتي عليه UV قيام كرده، چرا بايد دفع شود؟! گيرم ريزگرد مهار شد، اشعه فرابنفش خورشيد آمد و پيرتان را درآورد، نگوييد نگفتي ها! در فاصله تشعشعات آفتاب تا كله محترم من و شما، دم هر چي ريزگرد است، گرم! اين ذرات، كانه سپر ضد UV دارند براي ما نقش جليقه ضد گلوله را بازي مي كنند و بي هيچ منتي، از خلق الله حفاظت مي كنند. در زير به ساير فوايد ريزگرد اشاره مي شود:
يك: همان طور كه مي دانيد ريزگرد باعث سوزش چشم مي شود و شعاع ديد را ناشي از مه آلودگي، مختل مي كند. آقا! توي اين خيابانا، همين كه چشمت به گناه آلوده نمي شه، چيز بديه؟ سربسته گفتم ها!
دو: متأثر از ريزگرد، خيلي ها دچار بيماري هاي ريوي و تنگي نفس مي شوند. بديهي است در چنين شرايطي، بهتر مي توانيم عمق اين جمله حكيمانه سعدي را بفهميم: «منت خداي را عز و جل... هر نفسي كه فرو مي رود ممد حيات است و چون برمي آيد مفرح ذات، پس در هر نفس دو نعمت است...»
سه: يك بار ديگر خبري كه باز نشرش دادم بخوانيد. از كجا معلوم پس فردا روزنامه ها ننوشتند؛ مهمترين دليل به تعويق افتادن زلزله در فلان جا تأثير مثبت ريزگرد بر لايه هاي زيرين زمين است؟! ما كه نمي دانيم. به قول گفتني؛ علم را همگان دانند و همگان هنوز زاده نشده اند!
چهار: علي الظاهر مشكل ريزگرد حل نمي شود،الا اينكه شماري از كشورها از جمله ايران، عراق، كويت، تركيه، سوريه و... دور يك ميز بنشينند به چاره انديشي. بله! همان طور كه مي بينيد ريزگرد مي تواند عامل وحدت بيش از اين شماري از كشورهاي اسلامي شود. هيچي نباشد، قطعاً چنين مذاكراتي از نشست با 1+5 بهتر است.
¤¤¤
باز هم خبر فوق الذكر را بخوانيد. خبر مرگش، همين مونده بود كه يه چيزي هم بدهكار بشيم به اين ريزگردهاي عزيز!
«آرمليا- خبرنگار چيزنا»
 


در مكتب امام

كارتان فقط براي رضاي خدا باشد
قيام كنيد براي خدا
نهضت كنيد براي خدا
اگر چنانچه نهضت، نهضت الهي باشد اين پيروزي در آن هست.
چه بر حسب ظاهر ما شكست بخوريم، باز پيروزيم، اگر شكست نخوريم هم پيروزيم، براي اين كه ما براي خدا كار كرديم.
صحيفه نور ـ ج 5 ـ ص


آملي لاريجاني: افراد ناتوان از پرداخت مهريه و ديه به زندان نمي روند

رئيس قوه قضاييه از ابلاغ آئين نامه آزادي زندانيان معسردر پرداخت مهريه و ديه در آينده اي نزديك خبر داد.
آيت الله صادق آملي لاريجاني با اعلام اين مطلب گفت: به موجب اين آئين نامه افرادي كه در پرداخت مهريه و ديه معسر هستند يا در معسر بودن يا نبودن آنان ترديد وجود دارد، به زندان نخواهند رفت.
وي در جلسه چهارشنبه گذشته مسئولان عالي قضايي كه موضوع بررسي آئين نامه نحوه اجراي محكوميت هاي مالي را در دستور كار خود داشتند، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان عالي قضايي در هفته قوه قضاييه، با تاكيد بر اين كه سخنان و توصيه هاي مقام معظم رهبري روحيه، انگيزه و نشاط جديدي در مسئولان، قضات و كاركنان قوه قضاييه ايجاد كرده است، از عزم مسئولان قضايي براي يافتن راهكارهاي عاجل و مدبرانه به منظور حل مشكلات و كاستي ها خبر داد.
وي در همين زمينه تصريح كرد: يكي از مهمترين موضوعات و دغدغه هاي مسئولان عالي قضايي موضوع زندان ها بوده و هست و بنابر توصيه مقام معظم رهبري، بنا داريم با ابلاغ آئين نامه اي مشكل زنداني بودن افرادي را كه در اعسار يا عدم اعسار آنان ترديد وجود دارد، حل كنيم.
رئيس دستگاه قضايي با تاكيد بر اين كه «متاسفانه عده زيادي به خاطر مهريه و ديه در زندان ها هستند كه يا قطعا معسر هستند يا دليلي بر معسر نبودن آنان در دست نيست»، ادامه داد: نگه داشتن اين افراد در زندان به جز ضرر براي خود و خانواده هايشان، تاثيري ندارد.
آملي لاريجاني همچنين از ابلاغ برنامه پنجساله سوم قوه قضاييه به دادگستري هاي سراسر كشور خبر داد و افزود: به زودي برنامه هاي يك ساله دادگستري ها نيز كه از همين برنامه پنج ساله استخراج شده است به دادگستري ها ابلاغ مي شود تا وظيفه هر دستگاه در طول يك سال مشخص شود.
وي با تاكيد بر لزوم برنامه محور بودن دستگاه قضايي، تشكيل معاونت راهبردي در قوه قضاييه را در جهت پيگيري برنامه ها و به نتيجه رساندن آن اعلام و اظهار كرد: دستگاه قضايي براي اجراي توصيه هاي مقام معظم رهبري و عملي كردن برنامه هاي خود، آمادگي كامل دارد.
رئيس قوه قضاييه در ادامه سخنان خود به موضوع تحريم هاي غرب عليه ايران نيز اشاره و خاطرنشان كرد: غربي ها متوجه اين نكته نيستند كه هر ميزان بر ملت و مسئولان ما فشار بياورند، مقاوم تر خواهيم شد، كما اين كه تحريم ها در طول بيش از 30 سال گذشته همواره عليه كشور ما وجود داشته است.
آملي لاريجاني روحيه مقاومت مردم ايران را موجب تبديل شدن تهديدها به فرصت ها دانست و با تاكيد بر اينكه «بسياري از پيشرفت ها و خودكفايي هاي ملت ايران از دل همين تحريم ها بيرون آمده است»، يادآور شد: اينك نيز تمام مردم مسلمان و مقاوم ايران و همه قوا و مسئولان يكپارچه و متحد در مقابل اين تحريم ها ايستادگي خواهند كرد و هرگز از حقوق هسته اي خود عقب نخواهند نشست.
به گزارش روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه وي با بيان اين كه «مسئولان جمهوري اسلامي ايران بر سر منافع ملي و حقوق ملت ايران هيچگونه اختلاف نظري ندارند»، از برگزاري جلسه سران سه قوه در شنبه گذشته با تاكيد بر همدلي و همياري در راه مقابله با توطئه هاي دشمنان خبر داد و تصريح كرد: ملتي كه با اعتقاد و ايمان الهي و همدلي در راه رسيدن به آرمان هاي خود گام برمي دارد، هيچگاه شكست نخواهد خورد و به فضل الهي اين عقبه را نيز با مقاومت و ايمان و توكل به خير خواهيم گذراند.
 


با حضور رئيس جمهور در مجتمع فولاد مباركه

بزرگترين واحد توليد آهن اسفنجي در اصفهان به بهره برداري رسيد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
پيشرفته و بزرگ ترين واحد توليد آهن اسفنجي به نام شهيد حسين خرازي در فولاد مباركه اصفهان با حضور رئيس جمهوري مورد بهره برداري قرارگرفت.
اين پروژه كه بزرگترين طرح ملي و اقتصادي كشور است و توسط متخصصان داخلي اجرا شده است شامل دو كارخانه توليد آهن اسفنجي با ظرفيت هر كدام يك و نيم ميليون تن در سال بوده و با هزينه سه هزار ميليارد ريال و اشتغال زايي براي 700نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم در زميني به وسعت 20هكتار در فولاد مباركه به اجرا درآمده و تمام نوآوريهايي كه تاكنون در واحدهاي مشابه در جهان اجرا شده در اين طرح نيز به كار گرفته شده است.
پروژه احياي مستقيم كشور با نام شهيد خرازي ششمين و هفتمين كارخانه توليد آهن اسفنجي با اين ظرفيت در دنياست و كل تجهيزات اين دو كارخانه 20درصد آن خارجي و 80درصد آن داخلي است.
سخنان احمدي نژاد
در جمع كاركنان فولادمباركه
رئيس جمهور در آيين بزرگترين طرح اقتصادي و ملي كشورمان در فولاد مباركه اصفهان ساخت اين كارخانه به دست متخصصان ايراني را ستود و گفت: كاري كه امروز شما در فولادمباركه انجام داديد سند عزت و افتخار ملت ايران در جهان است. وي افزود: ايران بايد با انديشه، كار و همت ايراني ساخته شود و وقتي خودمان مي توانيم بسازيم چرا خارجي ها بيايند.
رئيس جمهور گفت: در حالي كه مصرف فولاد كشور 22ميليون تن در سال و توليد فولاد كشور 14ميليون تن در سال است ما 8ميليون تن واردات داريم كه مي توان اين ميزان را هم در كشور توليد كرد كه شركت فولاد مباركه اصفهان مي تواند 5ميليون تن از اين ميزان را تامين كند.
دكتر احمدي نژاد افزود: ما معادن كشف نشده زيادي در كشور داريم و در همين كوير مركزي ايران يك قلم آن كه اخيراً شناسايي شده بالغ بر 50ميليارد تن است كه 95درصد خلوص آهن دارد و اين نشانگر استعداد سرزمين ايران است. وي خطاب به وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد تا هر چه سريعتر نسبت به انعقاد قرارداد با شركت فولاد مباركه اصفهان براي سرمايه گذاري در معدن اقدام كند و ما هم پشتيباني هاي لازم را خواهيم كرد.
رئيس جمهور همچنين بر واگذاري 8ميليون تن سنگ آهن خراسان به فولاد مباركه تاكيد كرد و گفت: امروز، روز ساختن ايران اسلامي است. وي در پايان به همراه مادر شهيد حسين خرازي ضمن تجليل از متخصصان اين پروژه عظيم صنعتي، به هر يك از 21هزار نفر پرسنل كارخانه فولاد مباركه اصفهان مبلغ دو ميليون ريال پاداش داد.
سخنان وزير صنعت، معدن و تجارت
وزير صنعت، معدن و تجارت در آيين بهره برداري از طرح شهيد خرازي فولاد مباركه گفت:رئيس جمهور در اولين گام به فولاد مباركه اجازه سرمايه گذاري تا ميزان 8ميليون تن در سنگ معدن سنگان خراسان را داد.
مهدي غضنفري افزود: ظرفيت توليد فولاد كشور امروز به 14ميليون تن در سال رسيده و رتبه ايران در توليد فولاد در جهان امروز به هفدهم ارتقاء يافته است.
وي افزود: توليد فولاد در دو ماهه امسال، عليرغم تحريم ها در بخش فولاد خام 94 درصد و محصولات فولادي 62درصد رشد داشته و تا سال94 ظرفيت توليد فولاد كشور به 45ميليون تن و در برنامه چشم انداز به 55ميليون تن در سال خواهد رسيد.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ضريب خودكفايي و بومي سازي در گندله سازي 60درصد، در احياي مستقيم 85درصد و در كوره بلند 70درصد است. در بومي سازي به رقم 95درصد حركت مي كنيم و اين در حالي است كه هيچ كشور پيشرفته اي تاكنون نتوانسته در بومي سازي به صددرصد برسد.
مديرعامل شركت فولاد مباركه هم گفت: اين مجتمع براساس سياست فولاد كشور حركت خود را آغاز كرده و هدف گذاري آن دستيابي به توليد 11ميليون و 700هزارتن در سال تا سال93 است.
محمد مسعود سميعي نژاد با اشاره به اينكه سرمايه گذاري و مناقصات آن صورت گرفته است افزود: فولاد مباركه براي افزايش تا 2/7ميليون تن در سال سرمايه گذاري كرده است افزود: ما سهم 45درصدي بازار فولاد را به خود اختصاص داده ايم و در افق 1404 دستيابي به توليد 25ميليون تن را در برنامه داريم.


خارج از دستور

نيروي انتظامي با معترضين به شئونات اسلامي
برخورد كند
222 نفر از نمايندگان مجلس با امضاي بيانيه اي خواستار برخورد نيروي انتظامي با معترضين به شئونات اسلامي مطابق موازين قانوني شدند.
در بخشي از بيانيه نمايندگان مجلس آمده است: ما نمايندگان مجلس نهم حمايت خود را از نهاد محترم نيروي انتظامي كه در صدد حفظ ارزش هاي اسلامي در بستر جامعه برآمده را اعلام كرده و از نيروهاي زحمت كش و دلسوز نيروي انتظامي مي خواهيم كه با معترضين به شئو نات اسلامي با متانت و مطابق موازين قانوني برخورد كرده و از حقوق جامعه و اقتدار نظام جمهوري اسلامي دفاع كنند.


ديدارهاي دوجانبه رئيس مجلس سوريه با مقامات عالي رتبه ايران

رئيس مجلس سوريه در ادامه ديدار با مسئولان عالي رتبه كشورمان، با رئيس جمهور، رئيس قوه قضائيه، وزير امور خارجه و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد چهارشنبه گذشته در ديدار محمد جهاد اللحام رئيس مجلس سوريه با بيان اينكه رژيم صهيونيستي در حال اضمحلال است و دشمنان ملت هاي منطقه با تمام قوا در حال تلاش براي نجات آن هستند، گفت: متأسفانه برخي دولت هاي منطقه غافل از اين واقعيت به خيال كمك گرفتن براي ماندن در قدرت با رژيم صهيونيستي ارتباطات پنهاني برقرار مي كنند.
آيت الله صادق آملي لاريجاني نيز در ديدار محمد جهاد اللحام- رئيس مجلس سوريه- كه بعد از ظهر چهارشنبه در حوزه رياست دستگاه قضايي انجام شد، با ابراز تأسف از ظلم كشورهاي غربي نسبت به سوريه، تصريح كرد: در جلسات مسئولان قوا و همچنين در محضر مقام معظم رهبري به صورت مكرر حمايت از دولت سوريه را اعلام كرده ايم.
وي با بيان اينكه «حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران از سوريه خوب بوده است»، افزود: آقاي بشار اسد اصلاحات خوبي انجام داده است و اميدواريم كه اين مشكل را پشت سر بگذارند.
همچنين رئيس مجلس سوريه با وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت وگو كرد.
وزير امور خارجه در اين ديدار با اشاره به تحرك و تلاش هاي ديپلماتيك كشورمان در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي براي حمايت از منافع و مصالح كشور و مردم سوريه، بر ضرورت تحرك بيش از پيش دولت سوريه براي رايزني و مشورت با كشورهاي مستقل و تشريح مواضع اصولي خود در مقابل توطئه هاي بيگانگان تأكيد كرد.
دكتر محمد جهاد اللحام همچنين در رأس هيئتي پارلماني با دكتر سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ديدار و گفت وگو كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به پشتيباني برخي دولت هاي منطقه از تحركات تخريبي و تروريستي در سوريه گفت: مردم منطقه به خوبي مي دانند كساني كه حتي سابقه برگزاري يك انتخابات در كشور خود را ندارند نمي توانند مدعي دموكراسي در كشورهاي ديگر باشند.
پيش از اين نيز رئيس پارلمان سوريه با رئيس مجلس كشورمان ديدار و گفت وگو كرده بود.


سردار سلامي خبر داد عبور از مرز توانمندي هاي ضدموشكي دشمن

جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: توانسته ايم با طراحي تكنيك ها و تاكتيك ها و افزايش قابليت هاي فني از مرز توانمندي هاي ضدموشكي دشمن عبور كنيم.
سرتيپ پاسدار «حسين سلامي» در گفت وگو با ايسنا، در پاسخ به سؤالي در ارزيابي استقرار سپر دفاع ضدموشكي در برخي كشورهاي همجوار ايران، اظهار داشت: ما هر سيستمي را كه در داخل كشور توسعه مي دهيم، براساس قابليت هاي فني، تكنيكي، تاكتيكي و عملياتي سيستمهاي دفاعي دشمن است. سامانه هاي موشكي خود را براساس عبور از كمند شبكه گسترده اي از سيستم هاي دفاع ضدموشكي دشمن توسعه مي دهيم.
وي افزود: همواره به اين مي انديشيم كه با استفاده از قابليت هاي فني و تكنيكي سامانه ها و نيز با بهره گيري از تاكتيك هاي ابتكاري به طور كامل بر شبكه دفاع ضدموشكي دشمن مسلط شويم. از طرفي كاركرد سيستم هاي دفاع ضدموشكي همواره در پرده اي از ابهام است، اما از سوي ديگر توانسته ايم با طراحي تكنيك ها و تاكتيك ها و افزايش قابليت هاي فني از مرز توانمندي هاي ضدموشكي دشمن عبور كنيم.
وي با بيان اين كه به دليل طبقه بندي اطلاعات از بيان مصاديق معذوريم، خاطرنشان كرد: اما مي دانيم دشمن داراي شبكه اي از سيستم هاي ضدموشكي است، اما ما به طور كامل توانايي مقابله آنها را داريم.
سلامي همچنين درباره برخي اتفاقات رخ داده ميان سوريه و تركيه نيز اظهار داشت: اميدواريم همه كشورها به كشورهاي همجوار خود احترام بگذارند و قواعد بين المللي در تعامل با يكديگر را مراعات كنند و آرزو داريم هيچ چالش و جنگي رخ ندهد.
وي افزود: اگر همه كشورهاي منطقه قواعد موجود در روابط بين الملل را رعايت كنند و در امور يكديگر دخالت نكنند، مطمئنا هيچ چالش و جنگي پيش نمي آيد، راز ايجاد امنيت و آرامش در منطقه احترام به حقوق متقابل و عدم دخالت در امور يكديگر است.
اين فرمانده ارشد سپاه در پاسخ به اين كه روابط تركيه و سوريه آبستن جنگ است يا نه؟ گفت: نه.


انيس نقاش: انقلاب جوان مصر از تجربيات انقلاب اسلامي ايران بهره بگيرد

كارشناس برجسته لبناني با برشمردن چالش هاي داخلي و خارجي فرا روي رئيس جمهور جديد مصر، قاهره را به استفاده از تجربيات انقلاب اسلامي ايران فراخواند.
«انيس نقاش» كارشناس لبناني در مسائل استراتژيك در گفت وگو با فارس با اشاره به انتخاب محمد مرسي اسلامگرا به رياست جمهوري مصر كه به نگراني برخي از كشورهاي غربي و عربي انجاميد، گفت: خيلي ها از رسيدن يك اسلامگرا به رياست جمهوري مصر ناراحتند ولي ناراحتي آمريكا، رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بيش از سايرين است.
وي با برشمردن شباهت هاي انقلاب اسلامي ايران با انقلاب ملت مصر گفت: بهتر است كه انقلاب جوان مصر از تجربيات انقلاب اسلامي ايران بهره ببرد تا بتواند با تكيه بر تجربه تهران در واكنش به چالش هاي بزرگي كه فرا روي جمهوري اسلامي ايران بود، بر مشكلات داخلي و خارجي چيره شود.
انيس نقاش با هشدار نسبت به توطئه هاي آمريكا، رژيم صهيونيستي، عربستان سعودي و قطر به منظور ناكام گذاشتن كابينه محمد مرسي گفت: بي شك برخي از اين كشورها با سوء استفاده از چالش اقتصادي داخلي مصر، بر سر راه كابينه مرسي سنگ اندازي خواهند كرد.


در هشتمين همايش بين المللي دكترين مهدويت مطرح شد

تاكيد وزير ارشاد بر ضرورت انتقال معارف مهدوي به هنرمندان

هشتمين همايش بين المللي دكترين مهدويت با موضوع «هنر زمينه ساز، راهبردها و راهكارها» طي دو روز كار -15 و 16 تير- با حضور انديشمنداني از 18 كشور جهان در محل تالار همايش هاي بين المللي صداوسيما برگزار شد.
تاكيد وزير ارشاد
بر انتقال معارف مهدوي به هنرمندان
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اينكه آثار هنري ايران اسلامي بايد به سوي موعودگرايي سوق پيدا كند، خواستار انتقال معارف مهدويت به هنرمندان شد تا آنها بتوانند در آثار خود اين معارف مهدوي را به تصوير بكشند.
محمد حسيني با اشاره به اينكه اميدوارم مقالات و تحقيقات انجام شده در دكترين مهدويت در اختيار هنرمندان قرار گيرد، افزود: امروز دنيا تشنه و شيفته مهدويت است، به طوري كه موعودگرايي و اعتقاد به منجي مورد استقبال بشر امروزي واقع شده است.
حسيني با تاكيد بر اينكه سوژه هاي ناب و بكر در مهدويت بسيار وجود دارد، خاطر نشان كرد: اينكه فقط معرفت شناسنامه اي نسبت به امام زمان(عج) داشته باشيم، كافي نيست، آن گونه كه امام معصوم مي فرمايند: اگر كسي امام زمان خويش را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است، پس بايد منظور از شناخت امام چيز ديگري باشد، حدود 250 تا 300 آيه به شكل مستقيم يا غيرمستقيم به مسئله مهدويت پرداخته است، پس نمي توان به همين راحتي اين موضوع را كتمان كرد.
پيام آيت الله مكارم شيرازي
به همايش مهدويت
آيت الله مكارم شيرازي خطاب به برگزاركنندگان و شركت كنندگان در هشتمين همايش بين المللي دكترين مهدويت، پيامي صادر كرد.
در اين پيام آمده است: يكي از تفاوت هاي مهمي كه ما با ماديون و ماترياليست ها داريم اين است كه آن ها آينده جهان را تاريك و وحشتناك مي بينند و پيش بيني مي كنند روزي قدرتهاي بزرگ جهان بر سر منافع محدودي كه در دنيا وجود دارد به جان هم بيفتند. نخست با سلاح هاي متعارف، سپس هنگامي كه بازار جنگ داغ شد سلاح هاي اتمي را كه در زرادخانه ها انبار كرده اند و به قول بعضي حجم آن به اندازه اي است كه مي تواند چندين بار كره زمين را ويران سازد به كار گيرند و چيزي از تمدن كنوني باقي نماند و اگر كمي از انسان ها از آن جان به در برند بيماراني خواهند بود كه تا آخر عمر زجر مي كشند.
ولي ما خداپرستان به خصوص شيعيان، جهان آينده را بسيار روشن مي بينيم؛ جهاني پر از صلح و صفا، پر از عدل و داد، پر از آرامش و حاكميت ايمان و اصول اخلاقي و به اين ترتيب پرده هاي ياس و نوميدي از برابر ديدگان ما كنار مي رود و با گامي استوار به سوي آن آينده روشن پيش مي رويم، به اصلاح خويش و ديگران مي پردازيم تا بتوانيم در آن فضاي نوراني نقش مثبتي داشته باشيم.
تكفيري ها و وهابي ها
لكه ننگ جهان اسلام
دكتر علي لاريجاني، در هشتمين همايش بين المللي دكترين مهدويت با اشاره به موضوع همايش گفت: برخي هنر را ابزار مي دانند و گروهي ديگر، وسيله سرگرمي و بعضي نيز هنر را وسيله اي براي بيان حقيقت مي دانند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: اگر به آراي علماي اسلامي رجوع كنيم، مي بينيم كه نگاه منبسطي به حقيقت دارند؛ در اين صورت هنر براي اينكه بخواهد متحمل بيان چنين حقايقي شود، نياز به مولفه ها و شاخصه هايي دارد و بايد بين صورت و راه سنخيت وجود داشته باشد.
وي به انتخاب قالب هاي مناسب هنري براي معرفي مضامين مهدوي اشاره و تصريح كرد: امروز در سلسله تكويني عالم، حضرت مهدي(عج) سرپرستي همه ما را برعهده دارد و نامه اي كه آن حضرت براي شيخ مفيد نوشته اند حاوي نكات ارزنده اي است و در آن نامه «بر سرپرستي» تأكيد دارند.
لاريجاني ادامه داد: اگر بتوانيم مخاطب را متوجه كنيم كه در هر لحظه، تحت سرپرستي امام عصر(عج) هستيم تأثيرات بالايي در زندگي فرد خواهد داشت.
پاسخ به يك سؤال
آيت الله محي الدين حائري شيرازي نيز در همايش ياد شده، با طرح اين سؤال كه چرا مدت زمان غيبت كبري اين مقدار طولاني شده است، به تبيين اين موضوع پرداخت و ابراز داشت: طولاني شدن غيبت و طرفي ديگر طولاني شدن عمر حضرت حجت(ع) مي تواند عاملي براي تغيير و تحول جهاني باشد، زيرا تحول بزرگ جهاني هنگامي رخ مي دهد كه انسان ها به مرز پختگي رسيده باشند.
وي در تشريح تفاوت مسئله انتظار با مكاتب ديگر ساخته بشري، افزود: انسان صاحب مافوق هسته اي است، وقتي هدف او متعالي باشد، اين انرژي آزاد مي شود، ولي اگر به سوي هدف هايي ديگر حركت كند، هر چند به ظاهر قدرتمند است اما به شدت ضعيف و ناتوان است، لذا مكاتب بشري نتوانسته اند به خوبي از اين انرژي دروني استفاده كنند. آيت الله حائري با بيان اينكه مصايب با همه تلخي اش بركت است، اظهار داشت «غيبت يك مصيبت است، اما نعمتش اين است كه انسان همه مكاتب را آزمايش مي كند و در اين فرصت داده شده، پي خواهد برد كه به شدت ضعيف و ناتوان است.
تأكيد بر دو راهبرد
حجت الاسلام سيد مسعود پورسيدآقايي، دبير هشتمين همايش بين المللي دكترين مهدويت، با بيان اينكه در عصر حاضر دو راهبرد براي مهدويت در بعد اعتقادي و راهبردي قابل تبيين است گفت: دو رويكرد اساسي اعتقادي و راهبردي در خصوص آموزه مهدويت يكي از نيازهاي جدي ماست و در اين حوزه ما چندين هزار حديث داريم كه نيازمند بررسي سندي و دلالي و پژوهش اجتهاي است و اين امر را بايد در حوزه هاي علميه و دانشگاه ها پيگيري كرد.
هنر خاستگاه فطرت انسان
در مراسم افتتاحيه هشتمين همايش بين المللي دكترين مهدويت، سرلشكر سيد حسن فيروزآبادي به ارائه مقاله اي با عنوان «ضرورت توجه به هنر در دكترين مهدويت» پرداخت.
وي در بخشي از مقاله خود به تبيين هنر ديني و معنوي پرداخت و با برشمردن شاخصه هاي هنر ديني، ابراز داشت: هنر خاستگاه فطرت انسان است، هنر ابزار نمايش و تجلي كمال و زيبايي و هر آنچه كه تمناي فطري آدمي آن را منشأ معنا و كمال يابي مي داند است، پس بين هنر و فطرت رابطه محكم وجود دارد، هنر با اين كاركرد خود مي تواند در خدمت دين فطري قرار گيرد.
هنگامي كه سخنان فيروزآبادي به لحظات اذان ظهر نزديك شد، وي سخنان خود را قطع و مابقي صحبت هايش را به جلسه اختتاميه موكول كرد و شروع به گفتن اذان كرد.
همه بايد سرباز گمنام
امام زمان (عج) باشيم
يك نماينده مجلس شوراي اسلامي، اعتقاد به امام زمان را اعتقادي ويژه و كم نظير در بين اديان خواند و گفت: درست است كه اديان عموماً در انتظار موعودند و ما آموزه مهدويت را يك آموزه الهي مشترك ميان همه پيروان اديان مي دانيم اما اعتقاد شيعيان نسبت به اين موضوع اگر بي نظير نباشد، كم نظير است.
دكتر غلامعلي حداد عادل در همايش مذكور افزود: درست است كه ما به كارمندان وزارت اطلاعات سربازان گمنام امام زمان(عج) مي گوييم ولي همه ما بايد سرباز گمنام امام زمان(عج) باشيم و بي سبب نيست كه دشمنان سعي مي كنند براي تضعيف نظام اسلامي در اعتقاد مردم به امام زمان (عج) خدشه و ترديد وارد كنند.
حداد عادل همچنين تأكيد كرد كه بايد ذهن، زندگي و جامعه ما امام زماني باشد.
تقدير از مهدي ياوران
در همايش از مهدي ياوران عرصه مهدويت با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تقدير وتشكر به عمل آمد. اين افراد در شاخه هاي مختلف علمي، فرهنگي و هنري و اجرايي داراي كاركردهاي مثبت و قابل توجه در حوزه هاي مختلف مرتبط با مهدويت و نظام اسلامي، بوده اند. از جمله تقدير شدگان مي توان به فرج الله سلحشور و پرويز شيخ طادي از كارگردانان سينماي ايران و در بخش كودك و نوجوان، مرتضي دانشمند و سمانه عليشيري در بخش داستان و طراحي نشريات كودك و نوجوان مهدويت و... اشاره كرد.


رئيس انجمن دوستي چين و ايران: پكن هرگز با واشنگتن عليه ايران متحد نخواهد شد

رئيس انجمن دوستي چين و ايران تأكيد كرد كه كشورش هرگز با آمريكا عليه ايران متحد نخواهد شد.
«خوا ليمينگ» در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه تحريم عليه ايران،كار آمريكاست، گفت: همه مي دانيم آمريكا سياست خصمانه اي عليه ايران دارد، اما چين دوست ايران است.
وي با اشاره به اين كه آمريكا مي خواهد اين سياست خصمانه را به چين تحميل كند و چين هم به كشورهاي دشمن ايران بپيوندد، خاطرنشان كرد: چين كشوري مستقل است كه با ايران رابطه دوستانه ديرينه دارد، بنابراين دليل ندارد با آمريكا عليه ايران متحد شود.
ليمينگ تأكيد كرد كه چين با حفظ استقلال سياست خارجي خود، دوست ايران باقي خواهد ماند.
سفير سابق چين در ايران همچنين با اشاره به حضور پررنگ اقتصاد كشورش در ايران، گفت: چين و ايران دو همكار بسيار مهم اقتصادي و تجاري هستند و اقتصاد دو كشور، مكمل يكديگر است.
ليمينگ افزود: چين صادركننده كالاهاي صنعتي است و ايران هم صادركننده انرژي است، در سال گذشته حجم مبادلات ايران و چين به 40ميليارد دلار رسيد كه رقم زيادي است، با اين وجود از نظر همكاري هاي اقتصادي، هنوز پتانسيل بيشتري وجود دارد.
 


واشنگتن پست: ايران حتي با تحريم ها در مذاكرات هسته اي نرمشي نخواهد داشت

روزنامه آمريكايي واشنگتن پست به نقل از تحليلگران سياسي تصريح كرد كه ايران حتي با وجود تحريم ها در مذاكرات هسته اي عقب نشيني نخواهد كرد.
به گزارش مهر به نقل از واشنگتن پست، هم اكنون شكاف زيادي ميان مقامات آمريكايي درباره تاثير تحريم ها بر امتيازدهي ايران در دور جديد مذاكرات به وجود آمده است.
در همين رابطه «اليوت آبرامز» مشاور سابق امنيت ملي آمريكا اظهار داشت: به نظر مي رسد ايران آمادگي كامل دارد كه تحريم اقتصادي را به جاي عقب نشيني از حقش در غني سازي اورانيوم بپذيرد.
«پاتريك كلاوسون» از تحليل گران ارشد آمريكايي نيز اظهار داشت: در سايه بحران اقتصادي اروپا و نزديك بودن انتخابات در آمريكا ايران خودش را در موضعي قوي مقابل غرب مي بيند و دليلي براي نرمش در مذاكرات هسته اي مشاهده نمي كند.


اولين سفير فلسطين در ايران در گذشت

«هاني الحسن»، عضو شوراي مركزي جنبش فتح و اولين سفير فلسطين در ايران پس از پيروزي انقلاب صبح ديروز در اردن درگذشت.
هاني الحسن عضو شوراي مركزي جنبش فتح و از رهبران برجسته فلسطيني در يكي از بيمارستان هاي امان درگذشت .
وي از يكشنبه گذشته بر اثر ابتلا به سكته مغزي در بيمارستان بستري و به كما رفته بود.
جسد هاني الحسن كه از بنيانگذاران جنبش آزادي بخش ملي فلسطين به شمار مي رود امروز در فلسطين تشييع و به خاك سپرده مي شود.
هاني الحسن متولد 1938 در روستاي اجزم از توابع شهر حيفا بود. وي به همراه تني چند از مبارزان فلسطيني در دهه 60 قرن 20 شاخه فتح در اروپاي غربي رادر آلمان تاسيس كرد. هاني الحسن در آلمان تحصيل كرده بود و زبان آلماني را به خوبي مي دانست.
وي در سال 2007 پيش از آنكه به عنوان مشاور ارشد محمود عباس رئيس كنوني تشكيلات خودگردان فلسطين منصوب شود به عنوان نماينده تام الاختيار فتح در امور عضو گيري و سازماندهي فعاليت مي كرد.
الحسن همچنين اولين وزير كشور تشكيلات خودگردان فلسطين پس از تاسيس نيز محسوب مي شد.
به دليل آشنايي كه هاني الحسن در اروپا با دانشجويان ايراني عضو انجمن اسلامي دانشگاه هاي اروپا قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني (ره) داشت ياسر عرفات در سال 1979 وي را به عنوان اولين سفير فلسطين در ايران تعيين كرد.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14