(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 18 تیر 1391 - شماره 20250

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عضو سابق اخوان المسلمين: ائتلاف ايران و مصر در برابر امپراطوري غرب خواسته مرسي است
در جلسه مجمع تشخيص مصلحت انجام شد؛ ارائه راهكارها براي مقابله با تهديدات و فشارهاي اقتصادي
در مكتب امام
سفارش به « حياء » در قرآن
ادعاهاي واهي بي بي سي در مورد ايران عكس العمل رسانه هاي ديگر را برانگيخت
در مراسم توديع و معارفه دادستان ديوان محاسبات
علي لاريجاني : نبايد با آراء ديوان محاسبات سياسي برخورد كرد
مسكو و تهران تأكيد كردند راه حل بحران سوريه توافقات ژنو است
وزراي دادگستري ايران و عراق در بغداد ديدار كردند
معاون وزير كشور: همكاري امنيتي ميان تهران - ايروان
به منظور مقابله با جرايم سازمان يافته توسعه مي يابد
يك مقام آمريكايي اعلام كرد واشنگتن قصد خارج كردن منافقين از ليست تروريست ها را ندارد
نامه سرگشاده بسيج دانشجويي به سران سه قوه در اعتراض به مشكلات اقتصادي
نجات كشتي تجاري سنگاپوري از دست دزدان دريايي توسط ناوگروه ارتش ايران


عضو سابق اخوان المسلمين: ائتلاف ايران و مصر در برابر امپراطوري غرب خواسته مرسي است

عضو سابق اخوان المسلمين تاكيد كرد كه آمريكا و برخي رژيم هاي عربي به دنبال محقق نشدن آرزوي مرسي و تشكيل ائتلاف ايران و مصر دو قدرت بزرگ منطقه هستند، اما هيچ چيز نمي تواند بر اراده دو ملت غلبه كند.
به گزارش فارس، «ثروت الحزباوي» اضافه كرد: ملت مصر پس از پيروزي نامزد اسلام گراي خود همچنان در ميدان التحرير حضور خواهند داشت تا خواسته اصلي آنها در واگذاري كامل قدرت از شوراي نظامي به رئيس جمهور محقق شود.
عضو اتحاديه وكلاي مصري با اشاره به تلاش برخي طرف ها در مصر و همچنين كشورهاي حاشيه خليج فارس براي ممانعت «محمد مرسي» از برقراري رابطه با ايران تصريح كرد كه اين دو ملت مصر و ايران هستند كه بايد براي ازسرگيري روابط خود با يكديگر اعمال فشار كنند.
الحزباوي در پاسخ به اين سؤال كه؛ آمريكا اعلام كرده كه مي خواهد با محمد مرسي درباره چگونگي ارتباط مصر با دولت هاي همسايه گفت وگو كند، آيا اين كار مداخله در امور مصر نيست، تصريح كرد: روابط خارجي مصر موضوعي است كه به مصر و نه آمريكا مربوط مي شود چرا كه مصر ايالتي از ايالات آمريكا نيست اين اسرائيل است كه به حكم تاريخ سرسپرده آمريكا است و اسرائيل ايالتي براي آمريكا است در حالي كه مصر مشابه اسرائيل نيست. اگر بين محمد مرسي رئيس جمهور منتخب مصر با آمريكا هماهنگي وجود داشت فاجعه حقيقي و واكنشي سياسي و كودتايي عليه انقلاب به وقوع مي پيوست.
وي اضافه كرد: به اعتقاد ما روابط با ايران بايد به وضعيت طبيعي خود و بيشتر از آن بازگردد ما نياز به همكاري و همدوشي براي مقابله با امپراطوري آمريكا را داريم، مصر و ايران دو قدرت برتر منطقه هستند بنابراين بايد روابط آنها از سر گرفته شود و اگر مانع تراشي هايي در اين مسير وجود داشته باشد اين خيانت به ملت مصر محسوب مي شود.
عضو سابق اخوان المسلمين درخصوص سوگند مرسي در برابر قانون اساسي اشاره كرد: به نظر مي رسد رئيس جمهور منتخب با شوراي نظامي به توافقاتي رسيده باشند، چون محمد مرسي از قبل تاكيد داشت كه در برابر دادگاه قانون اساسي سوگند نمي خورد اما نظرش برگشت و يك بار در برابر مردم سوگند ياد كرد كه اين بخش قانون در آن دخالتي ندارد. سوگند مرسي در برابر دادگاه قانون اساسي نشانه آشكار اين است كه مرسي مكمل قانون اساسي را پذيرفته است چرا كه سوگند خوردن در برابر دادگاه به اين معنا است كه به احكام دادگاه نيز احترام مي گذارم. تاكنون تجمعات ميدان التحرير براي پيروزي مرسي بود و با پيروزي وي اكنون ميدان براي اعمال فشارهاي سياسي و نه براي انقلاب است.
الحزباوي در خصوص پايبندي مرسي به توافقنامه هاي پيشين مصر گفت: محمد مرسي گفته كه به توافقنامه هاي پيشين پايبند است اما هنوز رياست واقعي حكومت در دست شوراي نظامي است و شوراي نظامي توافقات را حفظ خواهد كرد.
عضو اتحاديه وكلاي مصر در پاسخ به اين سؤال كه مرسي چگونه به روابط ايران و مصر خواهد پرداخت و اين روابط در چه سطحي خواهد بود، تصريح كرد: آنچه كه محمد مرسي قبل از اعلام نتايج انتخابات مصر درباره ضرورت ازسرگيري روابط تهران- قاهره گفت خواسته ها و آرزوهاي وي است و برنامه اي بررسي شده نيست اما به نظر مي رسد كه طرف هايي در دولت تلاش مي كنند كه وي را از اين كار بازدارند بنابراين، اين دو ملت مصر و ايران هستند كه بايد براي ازسرگيري روابط دوجانبه اعمال فشار كنند. رژيم مبارك 40 سال ملت مصر را از ايران ترسانده بود اما ظرف همين دو سال اخير متوجه شديم كه باوري كه در ذهن ملت از ايران ساخته بودند غلط بود و ايجاد نگراني از ايران براي اجراي سياست آمريكا بود تا ائتلافي بين كشورهاي منطقه در برابر آمريكا ايجاد نشود.
وي در اين زمينه اضافه كرد: كاملا روشن است كه آمريكا، عراق را با ايران وارد جنگ كرد و به دنبال آن روابط مصر را با ايران خدشه دار كرد همه اين تلاش هاي آمريكا براي دور كردن اين سه كشور مصر و ايران و تركيه از يكديگر از طريق تفرقه افكني مذهبي است با وجود اين كه نزديكي به ايران هدفي سياسي دارد اما در هر صورت محمد مرسي خود قصد برقراري رابطه با ايران را دارد اما برخي طرف ها در اين پرونده تسلط دارند و مي خواهند مانع ازسرگيري اين روابط شوند اما هيچ چيز نمي تواند بر اراده دو ملت غلبه كند.
كشورهاي حوزه خليج فارس نيز منفعتشان در اين است كه روابط ايران و مصر ازسر گرفته نشود و بدون ترديد اين كشورها نيز در تلاش هستند مرسي را از برقراري روابط با ايران منصرف كنند.


در جلسه مجمع تشخيص مصلحت انجام شد؛ ارائه راهكارها براي مقابله با تهديدات و فشارهاي اقتصادي

در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام مسائل اقتصادي كشور مورد بررسي قرار گرفت.
جلسه روز شنبه مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور رئيس جمهور و وزراي اقتصادي دولت، رنگ و بوي اقتصادي به خود گرفت و مسائل اقتصادي و اوضاع كشور و تلاش هاي كشورهاي متخاصم براي تشديد تحريم ها عليه ايران مورد تجزيه و تحليل كارشناسانه قرار گرفت.
در اين جلسه، قرار بود طبق روال عادي، ادامه بررسي و تدوين سياست هاي كلي اجتماعي نظام پيگيري شود، ولي به دليل اهميت و فوريت شرايط موجود، بررسي مسائل تحريم هاي اقتصادي تقدم يافت و با حضور رئيس جمهور به همراه وزراي اقتصادي و دارايي، نفت، تجارت و صنعت و رئيس كل بانك مركزي، مباحث اقتصادي و تدابير دولت براي فائق آمدن بر مسائل اقتصادي و خنثي كردن آثار تحريم هاي اعمال شده مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش در ابتداي اين جلسه، دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور و وزراي مربوطه، به طور جداگانه، گزارشي از اوضاع اقتصادي كشور و تدابير و تمهيدات به عمل آمده براي مقابله با تهديدات، تحريم ها و جنگ تبليغاتي و رواني اقتصادي كه دشمنان عليه ايران ترويج مي كنند و ايجاد تعادل و توازن در بازار و رفع مشكلات به اطلاع اعضا رساندند.
سپس رئيس و اعضاي مجمع با تشكر از حضور وزراي اقتصادي دولت در جلسه و توضيحات ارائه شده و اقدامات به عمل آمده، ديدگاه ها و نظرات خود را براي بهبود امور و اقدامات مؤثرتر و كارآمدتر براي مواجهه با مسائل اقتصادي بيان كردند و سؤالاتي مطرح شد كه رئيس جمهور و وزراي همراه به آنان پاسخ دادند و از دقت نظر و ديدگاه هاي مفيد اعضاي مجمع تقدير و تشكر كردند.
با توجه به طولاني شدن مباحث اقتصادي در جلسه ديروز مجمع، ادامه بررسي و تدوين سياست هاي كلي اجتماعي نظام از دستور اين جلسه خارج شد و مقرر شد اين بحث در جلسه آينده مجمع بررسي شود.
رضايي: نبايد در مقابل
تحريم هاي اقتصادي
به خودتحريمي دچار شويم
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: امسال سالي حساس براي توليد كشور محسوب مي شود ، بنابراين لازم است كه با هشياري و توانايي بيشتري به توليد ملي توجه كنيم.
محسن رضايي در ديدار با صنعتگران استان خوزستان، اظهاركرد: كشورهاي بيگانه بي رحمانه و ناجوانمردانه ملت ما را تحريم كرده اند و تحريم ها يك سد تحميلي در مسير پيشرفت ملت ايران است.
به گزارش ايسنا، وي افزود: كشورهاي بيگانه به بهانه انرژي هسته اي، اقتصاد، زندگي ملت و مسير پيشرفت و تعالي كشوري را هدف قرار داده اند و موضوع هسته اي براي آن ها بهانه اي بيش نيست.
رضايي تصريح كرد: كشورهاي بيگانه نمي خواهند ملت ايران در شمال خليج فارس و در ميان چاه هاي نفت و گاز منطقه تبديل به يك قدرت، فرهنگ و تمدن بشوند و اين ها از اين موضوع مي ترسند و نگران هستند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام عنوان كرد: برخي كشورهاي اروپايي در گذشته از سه جزيره سخن مي گفتند، اما حالا نام خليج عربي را به زبان مي آورند. در حالي كه اسناد و مدارك چند هزار ساله براي خليج فارس وجود دارد؛ قصد آن ها كاملا روشن است، آن ها نمي خواهند ملت ايران پيشرفت كند.
وي ادامه داد: وقتي ما با تحريم اقتصادي مواجه هستيم نبايد به خودتحريمي هم دچار شويم. اگر در كنار تحريم اقتصادي، خودتحريمي نيز وجود داشته باشد، كارآفرينان و صنعت ما همزمان دو فشار را تحمل خواهند كرد.
 


در مكتب امام

اجازه خيانت به كسي نمي دهيم
در جمهوري اسلامي:
هر فردي از حق آزادي عقيده و بيان برخوردار خواهد بود.
ولكن، هيچ فرد و يا گروه وابسته به قدرتهاي خارجي را اجازه خيانت نمي دهيم.
صحيفه نور - ج 3 - ص 178


سفارش به « حياء » در قرآن

ما يك پدر و مادر طبيعي داريم كه در دامن اينها تربيت شديم و ذات أقدس له احترام اينها را بر ما لازم كرده است ؛ زيرا اينها مجراي فيض خالقيّت اند و در قرآن كريم به ما فرمود : ان اشكر ل ي و ل وال ديك (1). احترام به پدر و مادر را به قدري عظيم شمرد كه در كنار نام خود ذكر كرد ؛ فرمود : شاكر خدا باشيد و شاكر پدر و مادر ؛ زيرا اينها شما را به نشئه طبيعت آوردند كه اميدواريم همه ما حقّ پدر و مادرمان را اداء بكنيم .
« عقوق » يعني معصيت ؛ نافرماني پدر و مادر روا نيست ، چه در زمان حيات آنها ، چه در زمان مرگ آنها . ممكن است پدر و مادري در زمان حيات از فرزندي راضي باشند و بعد از مرگ از او ناراضي ! و به تعبير حكيم نظامي مي گويد :
مرا زنده پندار چون خويشتن
بيايم به جان گر بيائي به تن (2)
مي گويد : ما هرگز نمي ميريم و اگر شما با بدنتان كنار مزار ما آمديد ، ما با جانمان كنار جان شما حضور پيدا مي كنيم . بنابراين آنها از وضع ما كاملاً باخبرند . اين يك امر طبيعي است كه همه ما مستحضريم ؛ پدري داريم ، مادري داريم ، حقوق آنها محترم است ، عقوق آنها حرام است و مانند آن .
پيامبر اكرم (ص) و امير مؤمنان (ع) ؛ پدران مكتبي مسلمانان
امّا اسلام ما را با آن مكتبي كه آشنا كرد ، دوباره متولّد مي كند . اگر ما يك دين الهي را پذيرفتيم ، يك ميلاد جديدي است براي ما ! اگر كسي نپذيرفت (معاذ الله) ، همچنان در همان ميلاد پدر و مادر مي ماند و مي ميرد و ديگر هيچ! امّا اگر وارد يك مكتب الهي شد ، اين بايد شناسنامه بگيرد . آن شناسنامه اي كه پدر و مادر او گرفتند ، آن به درد دنياي او مي خورد ؛ يعني به درد زندگي روزمره او ! امّا اگر كسي مكتب الهي را پذيرفت ، بايد شناسنامه بگيرد ؛ بايد معلوم بشود پدرو مادر او كيست !
وجود مبارك پيامبر اسلام (ص) فرمود : بيائيد ، ما شما را به عنوان فرزندي قبول داريم : انا و عل يأ ابوا هذ ه الامّه (3)، من و علي هر دو حاضريم شما را به عنوان فرزند خودمان بپذيريم . بيائيد شناسنامه بگيريد ، بشويد علوي ؛ ما حاضريم ! اگر پدر ما علي بن أبيطالب شد ، قهراً مادر ما هم فاطمه زهرا خواهد بود !!
لزوم اتخاذ پدر معنوي و برنامه ديني براي حيات ابدي
اينها فرمودند : ما شما را قبول كرديم ، همه هزينه تان را هم مي دهيم . اگر بخواهيد تربيت كنيم ، نظارت كنيم ، هدايت كنيم ؛ به شما بگوئيم : شما يك برنامه كوتاه مدّتي داريد كه 80 يا 100 سال است ، يك برنامه ميان مدّتي داريد كه دوران برزخ است و يك برنامه دراز مدّتي داريد كه صحنه ابديت است ؛ مائيم و ابديت ما !! مگر بشر از بين رفتني است ؟! انديشه ما ، فكر ما ابدي است ؛ اگر انديشه ابدي است ، اين قوانين علمي ابدي است ، اينها ظرفيّتش در جان ماست . چطور مي شود انديشه ابدي باشد ، علم ابدي باشد و عالم پوسيدني؟!
شما قواعد علمي را بالأخره حدأقل در مرحله طب داريد كه جزء علوم تجربي است . آنهائي كه بالاتر از طب مسائلي دارند مثل فلسفه و كلام و بالاترش دارند به نام عرفان ؛ آنها حساب ديگري است . حدأقل همين است كه شما داريد و اين قواعد علمي فنا پذير نيست . الآن از شما بپرسند كه اين ظرفيت علمي كه شما داريد ، اين مال كدام سرزمين است ؟ مي گويد علم نه زمان مي شناسد نه زمين ! شما مشرق و مغرب عالم برويد ؛ اين قوانين علمي با شماست ، با آن هم درمان مي كنيد . ديگر نمي گوئيد اين قانون مال چند سال قبل است يا ما در مشرق اين قانون را آموختيم ! چه مشرق ، چه مغرب ؛ چه سياه و چه سفيد پوست ، اين علم براي همه جوابگوست . پس علم نه زمان دارد و نه مكان ؛ نه تاريخ زمان دار دارد ، نه ظرفيّت مكان دار ! اگر علم نه متزمّن است نه متمكّن ؛ عالم هم نه متزمّن است ، نه متمكّن ! ( من) جائي ندارد ، اين پيكر است كه در زميني يا در زماني به سر مي برد ؛ اينها برنامه هاي دراز مدّت ماست .
ما براي برنامه هاي ميان مدّت و دراز مدّت پدر ومادري مي خواهيم، شناسنامه اي مي خواهيم ، زندگي اي مي خواهيم . وجود مبارك پيامبر (ص) فرمود : انا و عل يأ ابوا هذ ه الامّه . من و علي حاضريم شما را به عنوان فرزندي قبول كنيم ، بيائيد بچه هاي ما بشويد و اگر اينها پدر ما شدند ، چه اينكه هستند؛ و ما آنها را به عنوان پدري قبول كرديم ، آن فاطمه زهرا (س) مي شود مادر ما، ما مي شويم علوي ! اينكه سلمان وقتي وارد اسلام شد ، شمشير مي زد ، مي گفت: انا ابن الا سلام (4) ، همين راه است !
سفارش به «حياء » ، اوّلين دعوت پدران معنوي
ما وقتي وارد اين فضا شديم و شناسنامه گرفتيم ، چه به ما مي دهند ؟ آن شيري كه در كام ما مي ريزند چه شيري است ؟ اوّلين شيري كه در كام ما مي ريزند اين است كه ما را به ( حياء ) دعوت مي كنند . آن توبيخ ها و آن سرزنش ها و آن كيفرها مال بخش هاي نهائي است . شما پزشكان محترم ك ي دست به چاقو مي بريد و عمل مي كنيد ؟ آن وقتي كه راهنمائي هاي شما ، آن دستوري كه مي دهيد ، دستور پرهيز اثر نكرده ؛ « تقوا » همان پرهيز است! دستور پرهيز غذائي مي دهيد ، پرهيز داروئي مي دهيد اثر نكرده ؛ اين ناپرهيزي وقتي ادامه پيدا كرد ، آن وقت پزشك محترم دست به چاقو مي برد و جراحي اش مي كند و گرنه اوّل كه اقدام به جراحي نمي كنند! در ساختار پاداش و كيفر جهنّم و بهشت هم اين است ؛ آن آخرها دست به جهنّم مي برند ، نه اوائل! نشانش هم اين است كه در سوره مباركه ا قرأ كه اوّلين سوره قرآن است طبق نقل مشهور ، در بخش پاياني اين سوره آمده است :آيا انسان نمي داند كه خدا او را مي بيند ؟! در حضور خدا دارد گناه مي كند !
اوّلين شيري كه در كام ما ريختند ، شير حياء است ! يك قطره اي كه الم يك نطفهً م ن منيّ يمني (5)، اين يك قطره را به صورت لؤلؤ لالاء در آورده !! الآن بيش از 100 دانشگاه مي خواهند اين بدن را بشناسند ، هنوز موفق نشدند ! تمام اين ذرّاتش تخصص مي طلبد . يك قطره را به اين صورت در آورده !! فرمود : الم يعلم ب انّ الله يري(6). در اوّلين سوره اي كه در قرآن كريم آمده ، ما را به حياء دعوت كرده است . نگفته گناه نكن و گرنه جهنّم هست ؛ آن آخرهاست! وقتي كسي يك قطره را به اين صورت در آورده ؛ نبايد شاكراو بود ، نبايد از اوحياء كرد ؟!
وقتي ما با حياء شديم ، آدم با حياء سعي مي كند چيز ياد بگيرد ؛ وقتي كه با حيا شديم ، با ادب ديني آشنا مي شويم ؛ در سوره مباركه رعد فرمود : آن كه اين يك قطره را لؤلؤ لالاء كرد ، او سرپرست شما هم هست ، شما را رها نكرده : افمن هو قائ أ علي كلّ نفس ب ما كسبت(7). قيّم ماست ، قائم ماست ، محيط ماست ، سرپرست ماست ، مدبّر ماست با ماست ، از ما جدا نيست وآدم خودش را در حضور او مي بيند.
علاقه اهل مسجد به طهارت جان
وقتي كه مرحله ادب و حياء به پايان رسيد ، دوره ادراك اينكه ما يك قيّم و قيّومي داريم و سرپرستي داريم ، اين هم به مرحله كمال مي رسد ؛ ما را در يك جائي جمع مي كنند به عنوان مسجد ، معبد ، حسينيّه .اينجا هم كه ما مسجدي شديم ، معبدي شديم ؛ همان حرف هاي روز اوّل را به ما مي زنند ، اينجا سخن از ترس و بگير و ببند نيست ! مستحضريد كه تا كار به جاي باريك نرسد ، پزشك دست به چاقو نمي برد ؛ آنوقت مجبور كه شد ، دست به چاقو و جراحي مي برد.از بيانات لطيف مرحوم حكيم ابن سينا اين است كه پيشرفت جراحي در اثر عقب افتادگي آن طب عمومي است . آنكه نتواند از بيرون بفهمد بيماري دروني بيمار چيست ، دست به چاقومي برد ، مي شكافد تا ببيند چه خبر است! مي گويد : خيال نكنيد اگر جراحي پيشرفت كرده ، پزشكي هم پيشرفت كرده؛ پزشكي پيشرفت نكرده و گرنه مي توانست بفهمد . يك وقت يك كسي تصادف كرده ؛ آنجا كار ، كار جراحي است . امّا يك وقتي در اثر نقص تشخيص از بيرون، آدم از راه جراحي وارد مي شود ، مي گويد : اين ديگر پيشرفت نيست !
اينجا هم كه ما را آوردند ؛ در اين كلاس سوّم ، در دوره سوّم همان حرفي را مي زنند كه در دوره اوّل آن حرف را زدند . گفتند : مسجد جائي است كه يح بّون ان يتطهّروا ؛ اينها طهارت را ، امانت را ، صداقت را ، پاكي را ، فضيلت را دوست دارند . چون دوست فضيلتند ، آمدند در صف نماز جماعت ؛ نه براي اينكه بهشت بروند ! بلكه بهشت مي برند اينها را . نه براي اينكه جهنّم نروند ! اينها از جهنّم محفوظند . شما وقتي در يك همايش علمي شركت مي كنيد ، كسي به شما نمي گويد آنجا سيب مي دهند! اين اهانت است . وقتي به يك همايش علمي دعوت شديد ، براي مطالب علمي شركت مي كنيد . در اينجا فرمودند : مسجد براي اين نيست كه آدم جهنّم نرود ، جهنّم نمي برند ؛ نه براي اينكه بهشت برود ، بهشت مي برند . مسجد براي اين است كه يح بّون ان يتطهّروا . اين تكليف نيست ، اين تشريف است ! اينها طهارت را دوست دارند ، عدالت را دوست دارند ؛ نه چون گفتند اگر اين كار نكني جهنّم مي روي يا اگر اين كار را بكني بهشت مي روي ، براي اين نيست ؛ اين برايشان كوچك است ! ف يه ر جاأ يح بّون ان يتطهّروا (8)، طهارت را دوست دارند . اين كجا ، آن فكرهاي نازل كجا!!
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در ديدار با اعضاي هيأت مكتب الثّقلين ـ جامعه پزشكي استان قم ـ قم ؛ ارديبهشت 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) سوره لقمان / 14
(2) نظامي / خمسه / شرف نامه ؛ بخش 6 ـ در حسب حال و انجام روزگار
(3) بحار الأنوار / 16 / 364
(4) بحار الأنوار / 22 / 390 ؛ باب 11 ـ كيفيه ا سلام سلمان (رضي الله عنه) ...
(5) قيامه / 37 (6) علق / 14 (7) رعد / 33 (8) توبه / 108
خوان حكمت روزهاي يكشنبه منتشر مي شود.
 


ادعاهاي واهي بي بي سي در مورد ايران عكس العمل رسانه هاي ديگر را برانگيخت

اظهارات غير منطقي مدير اخبار جهان بي بي سي در نشست ديروز اجلاس رسانه هاي جهان در خصوص مسائل ايران عكس العمل ديگرسران رسانه هاي حاضر در اجلاس را بر انگيخت.
به گزارش مهر ، مدير اخبار جهان بي بي سي «پيتر هراكس» در نشست اجلاس رسانه هاي جهان مدعي محدوديت در رسانه هاي الكترونيك از سوي دولت ايران شد و گفت: ايران در حوادث دو سال پيش اقدام به محدود كردن فعاليت رسانه هاي اجتماعي نظير وبلاگها و برخي سايتهاي غير دولتي كرده است.
هيئت ايراني در پاسخ به اين ادعاي نادرست و غير منطقي مدير اخبار بي بي سي رفتار هاي غير دمكراتيك و مواضع متناقض بي بي سي را در حوادث لندن و ساير كشورها متذكر شد و تصريح كرد: «بي بي سي معترضان حوادث سال گذشته لندن را شورشي و آشوبگر خوانده در حالي كه عوامل فتنه گر در حوادث سال 88 تهران را آزادي خواه و طرفدار دموكراسي معرفي مي كند.»
هيئت ايراني همچنين معرفي بانوان ورزشي نينجا كار ايراني به عنوان زنان نينجاكار تروريست را به عنوان يكي ديگر رفتارهاي غير حرفه اي بي بي سي يادآور شد.
توضيحات هيئت ايراني درباره ادعاهاي كذب عوامل خبري بي بي سي موجب شد تا هيئت هاي رسانه اي حاضر در اجلاس مسكو با مراجعه به نمايندگان ايران ضمن ابراز مخالفت با رفتارهاي غير حرفه اي عوامل بي بي سي از مواضع منطقي و قاطع هيئت ايراني استقبال كنند.
«منون پرواسي»و «كانهي كريشنا جايا لاكشمي» از مديران ارشد دو رسانه هندي «دي هندو» «تايمز آو اينديا» تنها راه مقابله با تبليغات ضد ايراني بي بي سي و رسانه هاي غربي را تقويت بيش از پيش رسانه هاي ايراني خواندند.
عضو هيئت رسانه اي اندونزي نيز از پاسخ محكم ومستدل ايران در برابر ادعا هاي بي بي سي ابراز خرسندي كرد.
در اين ميان اظهار نظرهاي تيم رسانه اي فرانسوي «آژانس دو پرس» بسيار جالب و شنيدني بود. رئيس اين خبرگزاري «گيلس آرناد» اظهار داشت: «بي بي سي يك رسانه نيست بلكه بنگاه خبري جاسوسي سياسي است.»
«گيلس آرناد» تصريح كردكه اطلاع رساني در غرب كاملا در جهت منافع نظام حاكم بوده و هيچ نقش آگاهي بخشي به مردم را ندارد.
رئيس اين خبرگزاري هچنين ادامه داد كه در فرانسه بالغ بر 80% روزنامه نگاران و خبرنگاران رسانه هاي مختلف اعم از مطبوعات و شبكه هاي تلويزيوني يهودي هستند «عامل و جاسوس» آمريكا و بي بي سي. لذا مردم فرانسه هيچ اعتماد و اعتقادي به به كار اين رسانه ها ندارند.
وي تصريح كرد حتي نحوه انتخاب دولت در فرانسه و ساير كشورهاي اروپايي غير دموكراتيك و تحت تاثير محافل يهودي است.
رئيس « آژانس دو پرس» فرانسه در پايان ضمن تاكيد بر اينكه در منطقه خاورميانه حكومت ايران يك نظام دموكراتيك مي باشد، افزود:«آمريكاييها وبي بي سي دشمن مشترك ما هستند.»
گفتني است ، دومين اجلاس رسانه هاي جهان موسوم به «المپيك رسانه ها» به ميزباني خبرگزاري ايتار تاس با حضور بيش از 300 تن از چهره هاي شاخص رسانه ا ي از 102 كشور جهان در مسكو برگزارشد.


در مراسم توديع و معارفه دادستان ديوان محاسبات

علي لاريجاني : نبايد با آراء ديوان محاسبات سياسي برخورد كرد

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه نبايد با آراء ديوان محاسبات سياسي برخورد كرد.
علي لاريجاني در مراسم توديع و معارفه دادستان ديوان محاسبات كل كشور اظهار داشت: دستگاه ها نبايد فكر كنند كه ديوان محاسبات مخل كار آنان است بلكه ديوان محاسبات مويد كار آنها است، دادسرا جايگاهي است كه بايد رسيدگي ها را داشته باشد و برحسب رفتار عقلايي نيز چنين جايگاهي براي دادسرا لازم است.
رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: ديوان محاسبات براي اين كه جلوي كارها را بگيرد نيست، بلكه ديوان محاسبات مددرسان است تا كارها درست پيش رود.
لاريجاني ادامه داد: نبايد با آراي ديوان محاسبات سياسي برخورد كرد، حسابرسي ها در ديوان محاسبات بايد با همه ملاحظات قانوني صورت گيرد، اينكه با آراي ديوان محاسبات برخورد سياسي شود بداخلاقي است و نبايد حريم نهادها در كشور را تخريب كنيم، ديوان محاسبات كار سياسي نيست و اين ديوان جاي افرادي است كه با همه خصوصيات ديني، كار حرفه اي انجام دهند و كار سياسي مربوط به بيرون است.»
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه ديوان محاسبات يك مرجع قانوني در كشور است كه نبايد آن را با رفتارهاي سياسي و سياست زده تخريب كرد، گفت: گاهي با بداخلاقي هايي مواجه مي شديم كه بنده بر حسب وظيفه ايستادگي مي كردم و قائل نيستم كه اينگونه بداخلاقي ها ثمري براي كشور داشته باشد، بايد در كارهايتان صرفا قانون را مدنظر قرار دهيد و سلايق و سفارشات مختلف نبايد در تصميمات شما موثر باشد.
ساختار چند وجهي ديوان محاسبات
رئيس ديوان محاسبات نيز در اين مراسم با تاكيد بر اين كه ديوان از نظر ساختاري يك موجود چند وجهي است گفت: اين سازمان اداره نمي شود مگر با اخلاق، حسن نيت، قانون و كارشناسي.
عبدالرضا رحماني فضلي با تاكيد بر اين كه ديوان محاسبات خواستار هماهنگي، همكاري و تعامل بالا است، تصريح كرد: ما هيچ مشكلي با مديران دستگاه هاي اجرايي در عمل نداشتيم و از اين جهت از همه آنان تشكر مي كنم و همه آنها در راستاي تعامل مثبت با ديوان محاسبات همكاري كردند.
براي خدمت به ديوان محاسبات آمدم
دادستان جديد ديوان محاسبات كل كشور نيز در اين مراسم با تاكيد بر اينكه براي خدمت به ديوان محاسبات آمده است گفت: هدف ديوان اصلاح امور بوده و ديوان محاسبات نگهبان و پاسدار بيت المال است.
اميرحسين رحيمي تاكيد كرد: تعامل جدي در اين زمينه ميان جايگاه هاي مختلف نياز است تا بتوانيم به اهدافمان برسيم و هركسي كار قانوني خود را انجام دهد، مي توانيم موفق باشيم.
رحيمي در عين حال با بيان اينكه ديوان محاسبات زيرمجموعه مجلس است، گفت: قول مي دهم تعامل حداكثري با نمايندگان و مجلس داشته باشم و همه با هم بايد در يك مسير حركت كنيم تا بتوانيم به اهدافمان برسيم و هدف ما نيز چيزي جز پاسداري از بيت المال نيست.
دادستان سابق ديوان محاسبات كل كشور نيز در اين مراسم با بيان اينكه در چهار سال گذشته از قانون تخطي نكردم گفت: ديوان محاسبات در دوره مجلس هشتم قدم هاي بزرگي در موضوع حسابرسي هاي نوين و نظارت آن لاين برداشته است.
اصغر عربيان با ذكر اين نكته كه عملكرد دوره گذشته نسبت به كل دوره ها 40درصد پيشرفت داشته است، گفت: تعداد پرونده هاي رسيدگي شده در دوره هاي گذشته 3 هزار تا 3 هزار وصد پرونده بود كه در دوره مجلس هشتم اين رقم به 4 هزار ودويست پرونده افزايش يافت.
گفتني است مراسم توديع و معارفه اصغر عربيان دادستان سابق ديوان محاسبات و امير حسين رحيمي دادستان جديد اين ديوان قبل از ظهر ديروز با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي در محل تالار شهيد مدرس اين ديوان برگزار شد.
در اين مراسم احكام رحماني فضلي به عنوان رياست ديوان محاسبات و امير حسين رحيمي به عنوان دادستان جديد ديوان محاسبات از سوي علي لاريجاني ابلاغ شد.
در اين مراسم همچنين لوح تقديري به اصغر عربيان دادستان سابق ديوان محاسبات تقديم شد.
 


مسكو و تهران تأكيد كردند راه حل بحران سوريه توافقات ژنو است

معاون وزير امورخارجه روسيه و سفير ايران در مسكو بر حل بحران سوريه بر اساس توافقات ژنو تأكيد كردند.
وزارت امورخارجه روسيه اعلام كرد: ميخاييل بوگدانف، معاون وزير امور خارجه و نماينده ويژه رئيس جمهور روسيه در امور خاورميانه و محمود رضا سجادي، سفير ايران در روسيه روز جمعه با يكديگر ديدار و درباره شرايط حاكم بر سوريه و راهكارهايي براي حل بحران اين كشور بحث و تبادل نظر كردند.
بر اساس گزارش خبرگزاري «نووستي»، در اطلاعيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: در اين ديدار تبادل نظري درباره اوضاع خاورميانه و آفريقاي شمالي با توجه به مسأله سوريه به عمل آمد. طرفين بر ضرورت حل بحران سوريه بر اساس طرح كوفي عنان و برخوردهايي كه در نشست «گروه اقدام» در ژنو طرح ريزي شده، خاطرنشان كردند.
بنابر اين گزارش، روسيه و ايران معتقدند هدف عمده اين است كه هرگونه اقدامات مسلحانه در سوريه به پايان رسيده و بحران اين كشور در مسير گفت وگوي ملي و روند سياسي به نفع همه سوري ها قرار داده شود.
 


وزراي دادگستري ايران و عراق در بغداد ديدار كردند

سيدمرتضي بختياري وزير دادگستري در پاسخ به دعوت همتاي عراقي خود الشمري با وي در كاخ دادگستري عراق ديدار كرد.
در اين ديدار طرفين با اشاره به امضاي موافقتنامه هاي چهار گانه استرداد مجرمين و انتقال محكومين و معاضدت قضايي و كيفري كه در سال گذشته ميان دو كشور و در تهران به امضاء رسيده بود، بر تسريع در تصويب اين موافقتنامه ها تأكيد كردند.
در اين ديدار وزير دادگستري عراق با اشاره به تصويب موافقتنامه هاي مذكور در شوراي وزيران و ارجاع موضوع به مجلس آن كشور پيگيري اين موضوع را از كميسيون قضايي مجلس از اولويت هاي كاري خود در هفته بعد دانسته و ابراز اميدواري كرد، مجلس عراق بتواند طي دو هفته آينده موافقتنامه هاي مذكور را تصويب كند.
در اين ديدار همچنين وزير دادگستري عراق با قبول سخت گيرانه بودن برخي قوانين مربوط به تردد غيرمجاز از مرزهاي آن كشور اعلام كرد، دولت عراق لايحه اي را به اين منظور براي تقديم به مجلس آماده نموده است كه اميد است با تصويب آن تا حدودي مشكلات اتباع خارجي كه به دليل تردد غير مجاز از مرزهاي عراق به حبس هاي طولاني محكوم شده اند كاهش يابد.


معاون وزير كشور: همكاري امنيتي ميان تهران - ايروان

به منظور مقابله با جرايم سازمان يافته توسعه مي يابد

معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور از توسعه و گسترش همكاري هاي امنيتي و انتظامي ميان تهران و ايروان به منظور مبارزه با تروريسم، جرايم سازمان يافته و مواد مخدر خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور؛ «علي عبداللهي» ظهر ديروز پيش از عزيمت به ايروان اظهار داشت: سياست جمهوري اسلامي ايران در خصوص كشورهاي همسايه همواره تحكيم روابط و توسعه مناسبات بوده و به همين دليل مرزهاي ايران با كشورهاي همسايه هميشه مرزهاي صلح و دوستي بوده است.
وي تاكيدكرد: استقرار صلح و ثبات و امنيت در منطقه با همكاري هاي تمام كشورها تحقق خواهد يافت كه در اين زمينه جمهوري ارمنستان نيز نقش مهمي را مي تواند ايفا كند.
عبداللهي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران تمام توان خود را براي برقراري امنيت و صلح در منطقه به كار بسته است تصريح كرد: ما آمادگي كامل داريم تجربيات خود را در زمينه هاي آموزش نيروهاي پليس، مبارزه با مواد مخدر، تروريسم و جرايم سازمان يافته در اختيار كشورهاي همسايه از جمله ارمنستان قرار دهيم.
عبداللهي بر آمادگي كشورمان براي امضاي يادداشت تفاهم همكاري در زمينه مبارزه با انواع مواد مخدر و روانگردان ها، جرايم سازمان يافته واسترداد مجرمين و محكومين محاكم قضايي ميان جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان تاكيد كرد.
 


يك مقام آمريكايي اعلام كرد واشنگتن قصد خارج كردن منافقين از ليست تروريست ها را ندارد

يك مقام وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد حكم دادگاه اين كشور به معناي خروج گروهك منافقين از ليست سازمان هاي تروريستي نيست.
دانيل بنجامين، هماهنگ كننده امور ضد تروريسم در وزارت خارجه آمريكا، ضمن هشدار به مجاهدين (گروهك منافقين) كه زمان زيادي براي تخليه اردوگاه اشرف باقي نمانده بار ديگر تاكيد كرد كه حذف نام اين گروه از فهرست سازمان هاي تروريستي دولت آمريكا منوط به همكاري آنها در تخليه اردوگاه اشرف است.
بنجامين با اشاره به بسته شدن اردوگاه اشرف در 20 ژوئيه از سوي دولت عراق گفت: اردوگاه اشرف ديگر پايگاهي براي مجاهدين (منافقين) نخواهد بود. زيرا كه دولت متعهد و مصمم به بستن اين اردوگاه است و هر برنامه اي براي وقت كشي غيرمسئولانه و خطرناك است و مجاهدين بايد اردوگاه اشرف را تخليه كرده و ساكنان آن به اردوگاه «ليبرتي» منتقل شوند.
دانيل بنجامين در ادامه به حكم دادگاهي در واشنگتن مبني بر «بررسي خروج» اين گروه از فهرست تروريستي آمريكا در اول ژوئن اشاره كرد و گفت: به نظر مي رسد اين گروه تفسير اشتباهي از حكم دادگاه تجديد نظر واشنگتن دارند. رهبران مجاهدين بر اين باور اشتباه هستند كه وزير خارجه آمريكا چاره اي جز خروج نام آنها از فهرست گروههاي تروريستي ندارد. بطور خلاصه، دادگاه به وزير خارجه آمريكا دستور نداده تا مجاهدين خلق (گروهك منافقين) را از فهرست خارج كند. دادگاه به وزارت خارجه گفته است بايد تا اول ماه اكتبر اقدام كند، ولي آن را منوط به نتيجه گيري مشخصي نكرده است. لذا همانگونه كه هيلاري كلينتون بطور شفاف اعلام كرد، همكاري مسالمت آميز براي بستن اردوگاه يكي از عوامل اصلي تصميم گيري وي درباره وضعيت مجاهدين خلق (گروهك منافقين) خواهد بود.
دانيل بنجامين سپس به سابقه فعاليت هاي سازمان مجاهدين خلق (گروهك منافقين) در گذشته اشاره كرده و گفت: مجاهدين خلق سابقه اي از اقدامات خشونت بار عليه ايالات متحده دارند و خود اذعان دارند كه تا سال 2001 به اين قبيل اقدامات ادامه مي دادند. با عنايت به چنين سوابقي، همكاري كامل آنها با سازمان ملل ثابت خواهد كرد كه اين گروه اقدامات خشونت بار را كنار گذاشته است و ديگر «توان» و «قصد» دست زدن به اقدامات تروريستي را ندارد و اين لحظه اي است تا مجاهدين خلق نشان دهد موجوديت كاملا متفاوتي پيدا كرده است. اين گروه بايد سريع عمل كرده و با كامل كردن انتقال ساكنان اردوگاه اشرف، اين اردوگاه را تعطيل كند.
در همين حال روزنامه آمريكايي واشنگتن پست در گزارشي نوشت علي رغم آنكه نام اين گروهك در ليست سازمان هاي تروريستي آمريكا قرار دارد اما برخي فعالين و چهره هاي سياسي آمريكا با دور زدن قوانين، با اين گروهك همكاري و مراوده مالي دارند.
اين شخصيت هاي دولتي افرادي مثل «رادولف گولياني»، فرماندار سابق ايالت نيويورك، «ادوارد رندل»، فرماندار سابق ايالت پنسيلوانيا، «جيمز جونز»، مشاور اسبق امنيت ملي آمريكا را شامل مي شوند.
«تام ريج»، وزير سابق امنيت ملي آمريكا، «هوارد دين» فرماندار سابق «ورمونت»، «مايكل ماكسي»، وزير سابق دادگستري آمريكا، «لوئيز فيچ»، مدير سابق پليس فدرال آمريكا (اف.بي.آي)، «هاگ شلتون»، رئيس سابق ستاد مشترك آمريكا، «جان بولتون» و «بيل ريچاردسون» سفيران سابق آمريكا در سازمان ملل از ديگر افرادي هستند كه با دريافت مبالغي بين 10 تا 40 هزار دلار، فعاليت ها و سخنراني هايي به نفع اين گروهك تروريستي داشته اند.


نامه سرگشاده بسيج دانشجويي به سران سه قوه در اعتراض به مشكلات اقتصادي

شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي تهران بزرگ در اعتراض به مشكلات اقتصادي كشور نامه اي خطاب به سران قواي سه گانه منتشر و ضمن انتقاد از گراني هاي اخير، خواستار رسيدگي جدي هر سه قوه به مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم شدند.
در اين نامه آمده است:شايد اين كه امام جليل القدر ما خطاب به مسئولان مي فرمايند مردم ولي نعمت ما هستند، بيانگر اين نكته كليدي است كه در نظام جمهوري اسلامي مردم اساسي ترين نقش را ايفا كرده و در حقيقت هويت و جهت گيري اين نظام بر پايه حركت مردم بنا شده است و اين نگاه سبب مي شود كه مسئولان خود را خادم مردم بدانند و تمام تلاش خود را به كار گيرند تا خواسته ها و نيازهاي مردم را مرتفع كنند. اما اين وظيفه زماني كه مردم همراهي خود با آرمان هاي نظام را بيش از پيش ثابت كنند و با حضور به موقع در صحنه هايي چون انتخابات، فتنه و ... ـ در حالي كه برخي خواص در اين آزمون ها شكست خوردند ـ دست از همراهي ولايت برندارند، بار اين مسئوليت خطير را سنگين تر مي كند و جاي هيچ عذر و بهانه اي براي هرگونه كوتاهي يا غفلت را باقي نمي گذارد. آنچه از سخنان امام بزرگوارمان برمي آيد آن است كه در عين حالي كه مردم براي رفع نيازهاي اوليه و معيشتي خود انقلاب نكرده اند مسئولان بايد يكي از وظايف اصلي خود را تلاش براي تامين نيازهاي اقتصادي مردم و فراهم كردن حداقل هاي زندگي براي آنها قرار دهند.
در انتها نيز خطاب به سران محترم سه قوه عرض مي كنيم كه با توجه به بيانات رهبر فرزانه انقلاب كه مي فرمايند: «بسيج جمع فداكاري از مردمند، براي مردم.» و «بسيج نگاه مي كند ببيند كه اين حركت عمومي انقلاب و نظام از مسير درست منحرف نشود، مراقب است كه انحراف به وجود نيايد، هرجا انحرافي مشاهده شد، بسيج در مقابل آن مي ايستد.» در صورت كوتاهي مسئولان و فاصله گرفتنشان از مردم و عدم تحقق خواسته هاي مردم، ما دانشجويان بسيجي تمام تلاش خود را براي تحقق خواسته هاي ملت انجام خواهيم داد و ذره اي در اين مسير كوتاه نخواهيم آمد.»
 


نجات كشتي تجاري سنگاپوري از دست دزدان دريايي توسط ناوگروه ارتش ايران

بيستمين ناوگروه نيروي دريايي ارتش كشورمان، يك فروند كشتي تجاري سنگاپوري را از چنگ دزدان دريايي در درياي سرخ نجات داد.
يك فروند كشتي تجاري سنگاپوري در حال خروج از تنگه باب المندب با اعلام اينكه مورد تهاجم دوازده فروند قايق دزدان دريايي قرار گرفته است، از ناوگروه بيستم نيروي دريايي ارتش تقاضاي كمك كرد و اين ناوگروه نيز به سرعت به سمت موقعيت كشتي سنگاپور حركت كرد و پس از يك درگيري مسلحانه و شديد با دزدان دريايي، مانع از ربايش اين كشتي تجاري شد.
در پي اين درگيري شديد مسلحانه، دزدان دريايي از منطقه متواري شدند و در نهايت كاركنان كشتي سنگاپوري نيز مراتب تشكر خود را از ناوگروه نيروي دريايي ارتش اعلام كرد.
نيروي دريايي ارتش در سال هاي اخير توانسته است با اعزام بيست ناوگروه به آبهاي آزاد، ضمن اسكورت بيش از 1500 كشتي نفتكش و تجاري، بيش از 130 مورد حملات دزدان دريايي را با درگيري مسلحانه و مستقيم با موفقيت پشت سر گذارد.
كاركنان نيروي دريايي ارتش در سال جاري تاكنون توانسته اند 25 مورد حملات مسلحانه دزدان دريايي را با رويارويي مستقيم خنثي كنند، بطوريكه در اوايل سال جاري در دو مورد پس از عمليات هاي تاكتيكي رعد 1 و 2 دزدان دريايي را با موفقيت دستگير كردند.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14