(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 21 تیر 1391 - شماره 20253

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تحليلگران غربي: تنگه هرمز 48 ساعت بسته شود بازارهاي غرب فرو مي ريزد
مجلس بررسي مي كند
دريافت عوارض از كشتي هاي عبوري از تنگه هرمز
از سوي استانداري مازندران منتشر شد
استفتاء رهبر انقلاب درباره استفاده از دريا در ماه رمضان اعلام شد
در مكتب امام
سردار جزايري: آمريكا با موشك نمي تواند مانع انسداد تنگه هرمز شود
ديدار وزير دارايي جمهوري قرقيزستان با رئيس مجلس و وزير امور خارجه
رئيس جمهور ارمنستان در ديدار با نجار تأكيد كرد
آمادگي كامل ايروان براي توسعه روابط با تهران
حداد عادل در اختتاميه جشنواره كاريكاتور سقوط وال استريت گفت:
هنرمندان دروغ بزرگ غرب را برملا كنند
لنكراني : كانديداي رياست جمهوري نخواهم شد
توضيحات توكلي درباره علت فيلتر شدن سايت الف
نگاهي به پروژه فاخر معاونت سينمايي!
رالي با يك فيلمساز بدنام


تحليلگران غربي: تنگه هرمز 48 ساعت بسته شود بازارهاي غرب فرو مي ريزد

يك تحليلگر برجسته مسائل نظامي در آمريكا گفت: نه اسرائيل توان حمله نظامي به ايران را دارد و نه بازارهاي غربي تحمل بسته شدن تنگه هرمز را دارند.
گوردون داف نظامي سابق آمريكايي در دوران جنگ ويتنام و نويسنده مشهور ويترنزتودي، در مقاله اي كه پرس تي وي آن را منتشر كرد با اشاره به ضعف نيروهاي نظامي رژيم صهيونيستي تأكيد كرد: من در تعجبم كه اسرائيل چگونه مي خواهد به ايران حمله كند در حالي كه نيروهاي نظامي اسرائيل به راحتي از صحنه فرار مي كنند و بسياري در اسرائيل به دنبال آن هستند كه سربازي اجباري تعطيل شود.
اين تحليلگر برجسته نظامي ادامه داد: بسياري از جوانان اسرائيلي نگران تهديدهاي فزاينده اي هستند كه رژيم صهيونيستي با آن مواجه است، بيش از 50 درصد جوانان اسرائيلي از خدمت سربازي فرار مي كنند و جز براي يهوديان ارتدوكس، قوانين اسرائيل ديگر معتبر نيست.
وي افزود: سال ها قبل در تيمي عضويت داشتم كه در خصوص تنگه هرمز مطالعه مي كرد، در اين مطالعه دريافتيم كه ايران نه تنها قادر است تنگه هرمز را ببندد و هر كشتي نظامي و غيرنظامي را در صدها مايل دورتر از سواحل خود هدف قرار دهد، بلكه قادر است اين تنگه را تا زماني كه لازم باشد بسته نگه دارد، ظرف 48 ساعت از بسته نگه داشتن تنگه هرمز، بازارها و ارزهاي غربي دچار فروپاشي خواهند شد.
وي تأكيد كرد: نتايج اقتصادي چنين اقدامي، غيرقابل جبران خواهد بود.
گفتني است نيويورك تايمز نيز در مقاله اي به قلم سه تحليلگر اين روزنامه آمريكايي نوشت: مقامات ارشد پنتاگون از توانايي ايران در بستن تنگه هرمز آگاهند و به همين خاطر هشت مين روب به خليج فارس آورده اند تا زمان بسته شدن اين تنگه را كوتاه كنند.
تام شانكر، اريك اشميت و ديويد سنگر در اين مقاله ادامه داده اند: ايالات متحده به آرامي نيروهاي كمكي بيشتري را به خليج فارس فرستاده است تا از تلاش احتمالي ايران براي بستن تنگه هرمز جلوگيري كند.
گفتني است چندي پيش رئيس سازمان اطلاعات دفاعي آمريكا نيز هشدار داده بود در صورت تهديد ايران ممكن است اين كشور تنگه هرمز را مسدود كند.
ژنرال رونالد برگس رئيس سازمان اطلاعات دفاعي آمريكا در نشست كميته سرويس هاي مسلح سناي آمريكا ادامه داد: ايران دست كم به طور موقت مي تواند تنگه هرمز را مسدود كند، اين كشور حتي مي تواند عواملي را در سرتاسر جهان به كار گيرد تا به منافع آمريكا ضربه بزند.
2 برابر شدن قيمت نفت
با بستن تنگه هرمز
سخنگوي وزارت نفت عراق نيز با اعلام اينكه بسته شدن تنگه هرمز توسط ايران قيمت نفت را به دو برابر ميزان كنوني افزايش مي دهد گفت: بسته شدن تنگه هرمز تمامي كشورهاي توليدكننده نفت را تحت تأثير اين امر قرار خواهد داد.
عاصم جهاد تأكيد كرد: تمامي دولت هاي جهان تلاش مي كنند تا مانع بسته شدن تنگه هرمز شوند زيرا بسته شدن آن به ضرر اقتصاد تمام كشورهاي جهان كه اكنون از بحران شديدي رنج مي برند، تمام خواهد شد.
سخنگوي وزارت نفت عراق گفت: در صورت بسته شدن تنگه هرمز، حتي براي ساعاتي محدود، قيمت نفت دو برابر خواهد شد.
هفته گذشته نيز معاون نخست وزير عراق با پيش بيني افزايش قيمت نفت به 150 دلار در صورت بسته شدن تنگه هرمز گفت: اگر تنش بين ايران و غرب افزايش پيدا كند با قيمت هايي روبرو مي شويم كه تاكنون كسي نديده است.
حسين شهرستاني ادامه داد: اگر ايران تنگه هرمز را مسدود كند قيمت نفت به بيش از 150 دلار در هر بشكه خواهد رسيد. واقعاً نمي توان شرايط بازار نفت و قيمت انرژي را پيش بيني كرد.
گفتني است نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طرحي را آماده كرده اند كه در صورت تصويب نهايي آن از عبور نفتكش هايي كه به كشورهاي تحريم كننده ايران نفت مي برند جلوگيري خواهد شد.


مجلس بررسي مي كند

دريافت عوارض از كشتي هاي عبوري از تنگه هرمز

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس با تاكيد بر لزوم بررسي طرح اخذ عوارض و ماليات از كشتي هاي عبوري از تنگه هرمز، دريافت اين عوارض را حق قانوني جمهوري اسلامي دانست.
عبدالر ضا مصري نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به طرح اخذ عوارض از كشتي هاي عبوري از تنگه هرمز در مجلس خبر داد و گفت: اخذ عوارض از كشتي هاي عبوري از تنگه هرمز خليج فارس حق جمهوري اسلامي ايران بوده و قطعا قابل اجرا خواهد بود.
وي در ادامه با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره خواستار ثبات و استقرار امنيت در منطقه و جهان بوده و خواهد بود، تصريح كرد: اگر قرار است حقوق قانوني ملت ايران در موارد گوناگون به رسميت شناخته نشود جمهوري اسلامي ايران از تمام ابزارهاي قانوني براي احقاق حقوق خود استفاه خواهد كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سخنگوي هيئت رئيسه مجلس همچنين اجراي طرح اخذ عوارض از كشتي هاي عبوري از تنگه هرمز را مستلزم بررسي بيشتر و تعيين ساز وكارهاي حقوقي - بين المللي براي قرار گرفتن در دستور كار پارلمان دانست.
مصري در پايان ابراز اميدواري كرد كه طرح اخذ عوارض از كشتي هاي عبوري از تنگه هرمز براي بهبود شرايط اين منطقه استراتژيك اجرايي شود. گفتني است، بنابر آخرين اخبار منتشره بيش از 60 نفر از نمايندگان با طرح دريافت عوارض و ماليات از كشتي هاي عبوري از تنگه هرمز موافقت كرده اند.
 


از سوي استانداري مازندران منتشر شد

استفتاء رهبر انقلاب درباره استفاده از دريا در ماه رمضان اعلام شد

قائم مقام وزير كشور در امور اجتماعي و فرهنگي در نامه اي به استانداران شمالي كشور در پاسخ به سؤالات شرعي فدراسيون نجات غريق از دفتر مقام معظم رهبري، وضعيت استفاده از سواحل در ايام ماه مبارك رمضان را ارسال كرد.
به گزارش فارس، قائم مقام وزير كشور در امور اجتماعي و فرهنگي در نامه اي به استانداران شمالي كشور در پاسخ به سؤالات شرعي فدراسيون نجات غريق از دفتر مقام معظم رهبري درباره وضعيت استفاده از سواحل در ايام ماه مبارك رمضان را ارسال كرد.
در اين نامه عليرضا افشار، قائم مقام وزير كشور در امور اجتماعي و فرهنگي در نامه اي به استانداران شمالي كشور (استاندار گيلان، مازندران و گلستان) در پاسخ به سؤالات شرعي فدراسيون نجات غريق از دفتر مقام معظم رهبري درباره وضعيت استفاده از سواحل در ايام ماه مبارك رمضان را ارسال كرد كه متن نامه ها به شرح ذيل است.
در نامه دفتر مقام معظم رهبري آمده است: جناب آقاي سيد مصطفي ميرسليم رئيس فدراسيون نجات غريق و غواصي جمهوري اسلامي ايران پاسخ سؤالات شرعي جنابعالي پيرامون استفاده از دريا در ماه مبارك رمضان به شرح ذيل براي اطلاع و اقدام لازم ايفاد مي شود.
سؤال1 : با توجه به اينكه برخي از نقاط ساحلي در جوار برخي شهرها و روستاهاي شمالي يا در كنار جاده اصلي است و نوعي اشراف از سوي مردم نسبت به كساني كه از دريا استفاده مي كنند وجود دارد، آيا اين حضور در دريا به نوعي تجاهر به روزه خواري به حساب مي آيد و آيا بايد جلوي آن گرفته شود؟
پاسخ 1 : « بسمه تعالي - صرف حضور در دريا تجاهر به روزه خواري محسوب نمي شود.»
سؤال 2 : آيا استفاده از دريا براي كساني كه روزه دارند، در صورتي كه سر آنها كاملا در زير آب قرار نگيرد، باعث ابطال روزه مي شود؟
پاسخ 2: « بسمه تعالي - در فرض سئوال موجب بطلان روزه نمي شود.»
سؤال 3 : اگر منجي روزه دار براي نجات غريق وارد دريا شود و ناچار غوطه ور شود، روزه او چه حكمي پيدا مي كند؟ آيا باطل مي شود؟ در صورت ابطال آيا بايد فقط يك روز قضاي روزه را بگيرد؟ يا بايد كفاره روزه خواري عمدي را هم بر عهده گيرد؟
پاسخ 3: «بسمه تعالي - در صورتي كه ناچار باشد سر زير آب كند، بنابر احتياط واجب موجب بطلان روزه مي شود ولي كفاره ندارد.»


در مكتب امام

گرفتاران هواي نفس از فهم قرآن محرومند
تا انسان از حجاب بسيار ظلماني «خود» خارج نشود،
تا گرفتار هواهاي نفساني است
تا گرفتار خودبيني ها است
تا گرفتار چيزهايي است كه در باطن نفس خود ايجاد كرده است از ظلماتي كه فوق بعض است
انسان لياقت پيدا نمي كند كه اين نور الهي (قرآن) در قلب او منعكس بشود.
صحيفه نور ـ ج 14 ـ ص 253


سردار جزايري: آمريكا با موشك نمي تواند مانع انسداد تنگه هرمز شود

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح كشورمان گفت: هرگونه اقدام سوء و تعرض آميز به تنگه هرمز با برخورد سريع نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران مواجه خواهد شد.
سردار سيد مسعود جزايري، معاون ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به اظهارات مقامات آمريكايي مبني بر استقرار 200 موشك بالدار براي مقابله با مسدود شدن تنگه هرمز از سوي ايران، انجام اين گونه اقدامات را مضحك خواند و افزود: آمريكا با موشك نمي تواند اراده خود را بر كشور بزرگي مثل ايران تحميل كند.
وي تنها دليل عدم درك مقامات آمريكايي از عظمت و قدرت ايران را كند ذهني آنها دانست و تاكيد كرد: كنترل تنگه هرمز به طور كامل در اختيار جمهوري اسلامي ايران است.
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح با بيان اينكه اگر هر كشوري اراده سوء و تعرض آميزي به تنگه هرمز داشته باشد با برخورد سريع نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران مواجه خواهند شد گفت: اگر آنها عاقل باشند دست به كارهاي غيرواقع در اين خصوص نخواهند زد.
سردار جزايري سياست ايران را استفاده صلح آميز از آبراه استراتژيك تنگه هرمز خواند و خاطرنشان كرد: چنانچه بعضي كشورهاي شرور مثل آمريكا بخواهند منافع ما را تحت تاثير قرار دهند در برخورد با آنها ذره اي ترديد نخواهيم كرد.
 


ديدار وزير دارايي جمهوري قرقيزستان با رئيس مجلس و وزير امور خارجه

وزير دارايي جمهوري قرقيزستان با وزير امور خارجه و رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد .
به گزارش ايسنا، دكتر علي اكبر صالحي در اين ديدار با اشاره به جايگاه و موقعيت جغرافيايي و استراتژيك و مهم ايران در منطقه به خصوص در زمينه ترانزيت كالا، دسترسي كشورهاي آسياي مركزي به ويژه قرقيزستان به آب هاي آزاد را يك مزيت و فرصت مناسب بر شمرد .
وزير امور خارجه كشورمان با ابراز خرسندي از شكل گيري دولت جديد در قرقيزستان اظهار داشت: دو كشور به منظور توسعه همكاري ها از فرصت ها و ظرفيت هاي خود در راستاي افزايش حجم مبادلات بايد حداكثر استفاده را بكند .
بنابراين گزارش عاقل بيك جبارف، وزير دارايي جمهوري قرقيزستان با علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي نيزديدار و گفت وگو كرد .
در ابتداي اين ديدار لاريجاني با اشاره به برگزاري موفقيت آميز انتخابات رياست جمهوري در قرقيزستان و پيروزي الماز بيك آتامبايف، روند توسعه دموكراسي در اين كشور را مثبت و دلگرم كننده خواند و نسبت به تداوم پيشرفت و آباداني قرقيزستان در آينده اظهار اميدواري كرد .
در ادامه اين ديدار عاقل بيك جبارف وزير دارايي جمهوري قرقيزستان با ابراز خرسندي از سفر به جمهوري اسلامي ايران و ديدار و گفت وگو مسئولان ايراني، روند توسعه همكاري هاي دو كشور در زمينه هاي مختلف را مفيد و رو به رشد توصيف كرد و افزود: ظرفيت هاي مختلفي براي گسترش روابط در زمينه هاي سياسي، پارلماني، اقتصادي و فرهنگي ميان دو كشور وجود دارد كه بايد از تمامي آنها بهره گرفت .
ديدار رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق با لاريجاني
عمار حكيم، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
علي لاريجاني در اين ديدار با ابراز خرسندي از كاهش مناقشات سياسي در صحنه عراق اظهار داشت: اكنون بهترين زمان براي خدمات رساني به مردم و رفع مشكلات آنان است.
وي افزود: مردم عراق بر اثر سياست هاي صدام و دولت آمريكا چندين دهه است كه تحت ظلم، فشار و محروميت قرار دارند، لذا اكنون كه رژيم صدام ساقط شده است و نيروهاي نظامي اشغالگر از كشور خارج شده اند بايد به آباداني كشور اهتمام جدي شود.
رئيس مجلس اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران مثل هميشه آماده همكاري در عرصه هاي گوناگون با دولت عراق است. وي در ادامه اظهار داشت: روابط پارلماني دو كشور هم خوب است و ما ارتباط هاي مثبت و سازنده اي داريم.
لاريجاني گفت: اكنون كه عراق رياست اتحاديه عرب را بر عهده دارد انتظار مي رود كه از اين فرصت براي ايجاد ثبات و امنيت بيشتر در منطقه بهره جويد.
عمار حكيم نيز در اين ديدار با ارائه گزارشي از تحولات جاري در عراق، روند تحكيم ثبات، امنيت و خدمت رساني بيشتر به مردم را به رغم دخالتها و كارشكني هاي بيگانگان مثبت و رو به جلو دانست.


رئيس جمهور ارمنستان در ديدار با نجار تأكيد كرد

آمادگي كامل ايروان براي توسعه روابط با تهران

رئيس جمهور ارمنستان در ديدار با وزير كشور بر آمادگي كامل ايروان براي توسعه و بهبود روابط با تهران تأكيد كرد.
«مصطفي محمد نجار» در ديدار با «سرژ سركيسيان»، رئيس جمهور ارمنستان با ابلاغ پيام شفاهي دكتر احمدي نژاد، رياست جمهوري اسلامي ايران به وي، ارمنستان را داراي نقش و جايگاه مهم در سياست خارجي ايران عنوان كرد و افزود: ظرفيتهاي فراوان موجود، تلاش بيشتر جهت ارتقاي حجم مبادلات دو كشور را ايجاب مي كند.
وي با اشاره به ارتباط خوب و مستحكم و مراودات خانوادگي ارامنه ساكن ايران با هم كيش هاي خود در ارمنستان، خواستار تسهيل و روانسازي در تردد اتباع دو كشور شد.
وزير كشور با اشاره به مناسبات و مبادلات تجاري، اقتصادي مرزي دو كشور از آمادگي كشورمان براي امضاي تفاهم نامه همكاري هاي امنيتي ميان دو كشور خبر داد و افزود: جمهوري اسلامي ايران آماده است تجربيات مفيد خود را در امر مبارزه با مواد مخدر، جرايم سازمان يافته، مديريت بحران، سدسازي، راه سازي در اختيار ارمنستان قرار دهد و هيچ محدوديتي در گسترش مناسبات و توسعه روابط وجود ندارد.
به گزارش ايسنا، سرژسركيسيان، رئيس جمهوري ارمنستان نيز در اين ديدار روابط تهران و ايروان را بسيار خوب و روبه رشد توصيف كرد و گفت: ارمنستان تمام تلاش خود را براي بهتر به ثمر نشستن توافقات صورت گرفته انجام خواهد داد.
وي با اشاره به بيستمين سالگرد آغاز روابط دو كشور، اين روابط را تاريخي و فرصت بسيار خوبي براي تعميق همه جانبه آن ميان دو كشور دانست.
رئيس جمهور ارمنستان در ادامه با تأكيد بر اينكه ارمنستان آمادگي كامل براي توسعه روابط استاني و مرزي با ايران دارد، افزود: روابط دو كشور دوستانه و بر اساس حسن همجواري است و خوشحاليم كه روابط دو كشور در حال گسترش است.
وي در پايان با بيان اينكه در اجلاس عدم تعهدها كه در شهريورماه در تهران برگزار خواهد شد، شركت مي كند افزود: با انجام سفرهاي متقابل مقابل دو كشور، ديدارها و گفت گو و رايزني ها انجام شده باعث تحكيم هر چه بيشتر روابط خواهد شد.
مصطفي محمد نجار همچنين با «هويك ابراهاميان» رئيس مجلس ارمنستان نيز ديدار و گفت وگو كرد.
گفتني است، در سفر وزير كشور كه با هدف دعوت رئيس جمهور ارمنستان به اجلاس سران غير متعهدها صورت گرفت تفاهم نامه امنيتي- انتظامي ايران و ارمنستان نيز به امضا رسيد.
تفاهم نامه امنيتي- انتظامي ايران و ارمنستان كه به امضاي «علي عبداللهي»- معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور- و «ولاديمير گاسپاريان»- رئيس پليس ارمنستان- رسيد، در رابطه با همكاري دو كشور در زمينه هاي جرايم سازمان يافته مربوط به موادمخدر و موارد امنيتي- انتظامي و مرزي است.


حداد عادل در اختتاميه جشنواره كاريكاتور سقوط وال استريت گفت:

هنرمندان دروغ بزرگ غرب را برملا كنند

گروه ادب و هنر-
مراسم اختتاميه نخستين جشنواره بين المللي كاريكاتور «سقوط وال استريت» طي مراسمي با حضور «غلامعلي حداد عادل» نماينده مجلس شوراي اسلامي، «سيدنظام الدين موسوي» مديرعامل خبرگزاري فارس، «محسن مؤمني شريف» رئيس حوزه هنري و جمعي از مسئولان در محل لانه جاسوسي برگزار شد.
غلامعلي حداد عادل با اشاره به جنايات آمريكايي ها در عراق و افغانستان گفت: ملت آمريكا به جاي اينكه همراه با سياستمداران و سرمايه داران آمريكايي انگشت نشانه خود را به بيرون از آمريكا متوجه كند بايد متوجه درون آمريكا، نظام اقتصادي وال استريت و كاخ سفيد كند چرا كه اين يك تحول در داخل جامعه آمريكا است.
مشاور عالي مقام معظم رهبري همچنين گفت: جنبش وال استريت سبب مي شود آنهايي كه آمريكا را بهشت موعود مي دانند چشم هايشان باز شود و بنا به فرمايش امام(ره) آنهايي كه خواب آمريكا را مي بينند خدا از خواب بيدارشان كند.
حداد عادل ادامه داد: جنبش وال استريت به كشورهايي كه خودباخته آمريكا هستند نشان مي دهد گرسنگي، اعتياد، فروپاشي خانواده، حكومت يك درصدي، استثمار، حاكميت سرمايه بر جامعه و حضور صهيونيست ها در آمريكا از مواردي است كه در اين كشور وجود دارد و آنها بايد آرام آرام به آن پي ببرند.
نماينده مردم تهران در مجلس با تاكيد بر اينكه همه اين مسائل روزي مردمي و ماندگار مي شود كه به جامه هنر درآيد افزود: مقام معظم رهبري مي فرمايند هر حقيقتي مادامي كه به صورت هنر عرضه نشود ماندگار نيست.
وي بر همين اساس به اقدام خبرگزاري فارس در هنري كردن احساس و انديشه مردم جهان و هنرمندان را نسبت به اين واقعه ستودني دانست و گفت: اين كار نبايد متوقف شود و بايد اين تلاش براي مردمي و ماندگار كردن آن هم از طريق دستاوردهاي اين جشنواره و هم جشنواره هاي ديگر ادامه يابد.
حداد عادل با تاكيد بر اينكه انواع كارهاي هنري بايد صورت گيرد تا چهره دروغ بزرگ غرب برملا شود افزود: آمريكايي ها كتابي نوشتند مبني بر دروغ بزرگ غرب حال بايد كتاب ها نوشته شود تا چهره واقعي آمريكايي ها كه در واقع خود بزرگترين دروغگويان هستند برملا شود.
محسن مؤمني رئيس حوزه هنري نيز در اين مراسم طي سخناني گفت: آمريكاي امروز و فرهنگ و تمدن امروز غرب برگرفته از افكار فلاسفه است كه اين افكار را ادبا و هنرمندان به ميان مردم مي آورند اما به گفته يكي از متفكران غربي هر جا كه استعمار غرب نفوذ پيدا كرد، پيش از آن ادبيات و رمان هاي غربي رواج يافته بود. امروز هم كساني كه از آنها با عنوان مغول هاي هاليوود ياد مي شود، جواناني هستند كه از اروپاي شرقي به آمريكا آمدند و به كمك دستگاه هاي فراماسونري ابتدا سينما را در آمريكا به دست گرفتند و توليدات هاليوود را تحت سيطره خود درآوردند تا آمريكاي رويايي را بسازند، ويژگي آمريكاي رويايي در شعارشان بهره مندي از لذايذ دنيوي، مصرف زدگي، سرگرمي، شهوت پرستي، دوري از سؤال هاي اساسي و غفلت، عدم توجه به مسائل اخلاقي و... بود كه بايد امروز ما حواسمان باشد كه گرفتار اينها نشويم.
وي در ادامه به هنرمندان توصيه كرد كه اگرچه ما از اصل انقلاب اسلامي غفلت كرديم و نقشي در به وجود آمدن آن نداشتيم اما بايد حواسمان باشد تا از اتفاقاتي كه امروز در سطح منطقه رخ مي دهد، غافل نشويم كه بعدها پاسخي برايش نداشته باشيم كه البته اين اتفاق افتاد.
همچنين در اين مراسم، سيدنظام الدين موسوي مديرعامل خبرگزاري فارس طي سخناني با بيان اينكه اين اتفاقات يك زلزله سياسي بود، گفت: متاسفانه رسانه هاي غربي اين اتفاق را سانسور كردند حتي به مردم گفتند اگر به خيابان ها بياييد شما را بايكوت مي كنيم و اين كار را نيز انجام دادند.
وي ادامه داد: رسانه هاي غرب نتوانستند جنبش وال استريت را سانسور كنند زيرا اين صدا در جهان انعكاس پيدا كرد و قطعا اين جنبش ادامه پيدا خواهد كرد و اين آغاز راه است.
مديرعامل خبرگزاري فارس با اشاره به نقش مهم رسانه ها گفت: بايد از شكنندگي سيستمي كه در دنيا خفقان ايجاد كرده حمايت كنيم و اين حركتي است كه خبرگزاري فارس انجام داده و اين تلاشي براي انعكاس فريادهاي خاموش در دل آمريكا و غرب است.
مازيار بيژني دبير هنري جشنواره كاريكاتور «سقوط وال استريت» نيز در مراسم اختتاميه و اهداي جوايز اين جشنواره گفت: بحث وال استريت از سال گذشته در فضاي كارتون بين المللي موجي را ايجاد كرد و براساس بررسي هايي كه انجام شد متوجه موج گسترده اي از آثار كاريكاتوريست هاي اروپايي و آمريكايي با موضوع جنبش وال استريت شديم كه عليرغم سانسور رسانه اي در غرب قابل مشاهده بود و اين آثار نشان دهنده واقعيتي است كه در رسانه هاي غرب به آن پرداخته نشد.
وي به استقبال هنرمندان كاريكاتوريست دنيا از اين جشنواره اشاره كرد و گفت: چند سال پيش هم كه جشنواره كاريكاتوري با موضوع هولوكاست برگزار شد، استقبال خوبي را از سوي كاريكاتوريست هاي دنيا شاهد بوديم و هنرمنداني از 60كشور دنيا در آن حضور داشتند و اين نشان دهنده عطش هنرمندان سراسر دنيا به كار كردن درباره چنين موضوعاتي است، همان طور كه در موضوع وال استريت نيز شاهد يك سونامي در فضاي كاريكاتور دنيا بوديم كه حجم عظيمي از آثار را با موضوع وال استريت و سرمايه داري غرب در سايت هاي مختلف غربي ديده مي شد.
همچنين در پايان اين مراسم، جوايز برگزيدگان جشنواره كاريكاتور «سقوط وال استريت» به اين شرح اهدا شد:
براساس نظر هيئت داوران، محمود محمد تبريزي از ايران به عنوان برگزيده نخست معرفي شد، جايزه دوم اين جشنواره به آلكسي كاستوفسكي از اوكراين اختصاص يافت و جايزه سوم اين جشنواره نيز به فرهاد رحيم قراملكي رسيد.
همچنين از هفت هنرمند ديگر نيز تقدير شد كه عبارتند از: محمدعلي خلجي، بهمن جلالي نوكنده و مهدي نعمتي از ايران به همراه آنجل بوليگان از مكزيك، الكساندر اومياروف از روسيه، سيدمنظور از تركيه و يوري كاسباكين از اوكراين.
 


لنكراني : كانديداي رياست جمهوري نخواهم شد

سخنگوي جبهه پايداري با اشاره به اينكه بايد توجه داشته باشيم كه يكي از چالش هاي مهمي كه مي تواند در اين رابطه براي كشور بروز كند مسأله پرداختن زودهنگام به موضوع انتخابات است گفت: بنايي براي شركت در انتخابات ندارد.
كامران باقري لنكراني اضافه كرد: انتخابات رياست جمهوري ضمن اهميتي كه دارد و واقعه مهمي در روند انقلاب اسلامي محسوب مي شود، اما بايد توجه داشته باشيم كه يكي از چالش هاي مهمي كه مي تواند در اين رابطه براي كشور بروز كند، پرداختن زودهنگام به اين موضوع است. برخي از اقداماتي كه الان شاهد آن هستيم در واقع از اين جنس است و بسيار بيشتر و سريع تر از حد ضرورت فضاي كشور را انتخاباتي مي كند.
وي افزود: برخي افرادي كه از هم اكنون اعلام آمادگي مي كنند و يا اعلام مي كنند در حال بررسي شرايط براي حضور ياعدم حضور هستند و گمانه زني هاي رسانه ها در اين خصوص بر اين فضا دامن خواهد زد و عارضه اي كه به دنبال دارد اين است كه چه در حوزه اجرا و چه در حوزه تقنين، صف بندي هايي ايجاد مي كند كه مانع از همدلي و تشريك مساعي مي شود كه در حال حاضر بسيار مورد نياز كشور است.
وي اظهار داشت: نمي خواهم دسته بندي هايي را كه وجود دارد انكار كنم بلكه مي خواهم هشدار بدهم كه اين دسته بندي ها براي روند اجرايي و قانونگذاري كشور مفيد نيست و بهتر است تا قبل از زمان طبيعي انتخاباتي شدن فضاي كشور از دامن زدن به اين فضا بپرهيزيم.
در حال حاضر مهم ترين نياز كشور كار و همدلي است و ضرورتي ندارد گروه هاي سياسي فضاي عمومي كشور را به اين سمت سوق دهند.
لنكراني در خصوص احتمال نامزد شدن خود در انتخابات گفت: خدا را شكر مي كنم كه در حال حاضر توفيق اين را دارم كه به عنوان يك معلم دانشگاهي و يك طبيب بيمارستان هاي دانشگاهي در مجموعه نظام به قدر وسع كوچك خودم يك قدم براي رفع آلام مردم و پيشرفت كشور بردارم و اين موقعيتي كه دارم را بسيار موقعيت ارزشمندي مي دانم و بنايي براي تغيير اين موقعيت ندارم.
وي در خصوص اينكه اگر جبهه پايداري بر روي شما اجماع كند وارد عرصه مي شويد؟ گفت: بالاخره هر كسي اول بايد در خودش به تكليف برسد. در تشكل هاي اسلامي كسي نمي تواند براي ديگري تعيين تكليف كند و افراد بايد خودشان تشخيص دهند كه تكليفشان چيست.


توضيحات توكلي درباره علت فيلتر شدن سايت الف

مسئول پايگاه خبري «الف»، نظرات مخاطبان درخصوص برخي اخبار اين پايگاه اطلاع رساني را دليل فيلتر شدن آن از سوي مسئولان قضايي عنوان كرد.
احمد توكلي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه از حس عدالت طلبانه و آزادي خواهانه برخي رسانه ها تشكر مي كنم، گفت: در حال حاضر مشغول طي مسير قانوني رفع مشكل به وجود آمده براي پايگاه خبري الف هستيم و ان شاءالله مشكل به زودي برطرف مي شود.
مسئول پايگاه خبري «الف»، اظهارنظرهاي برخي اخبار پايگاه خبري الف را دليل فيلتر اين پايگاه خبري از سوي مسئولان قضايي عنوان كرد.
توكلي تاكيد كرد: بنده و ساير مسئولان پايگاه خبري الف موضوع نظرات مخاطبان را به لحاظ محتوايي بررسي و تعقيب خواهيم كرد.
گفتني است، پايگاه هاي خبري رجانيوز، فردانيوز، مشرق نيوز و جهان نيوز با صدور بيانيه مشتركي، خواستار رفع توقيف بلادرنگ پايگاه خبري الف شدند. اين پايگاه خبري از ظهر روز دوشنبه فيلتر شده است.


نگاهي به پروژه فاخر معاونت سينمايي!

رالي با يك فيلمساز بدنام

سعيد مستغاثي
هنوز از كارنامه بحث انگيز معاونت سينمايي در توليدات سال 90 و جشنواره سي ام و اكران جنجالي نوروز امسال خلاص نشده ايم كه خبر باور نكردني ديگري از اقدامات اين معاونت انتشار يافت. خبري كه آنقدر غريب و حيرت برانگيز بود كه بسياري از رسانه ها آن را پوشش نداده و در حد شايعه محسوب كردند تا اينكه روز يكشنبه شخص جناب معاون سينمايي يا رياست فعلي سازمان سينمايي در مقابل خبرنگاران، اين خبر را تأييد كرده و آن را تجربه اي جديد براي سينماي ايران خواند!
خبر اين بود كه اولين پروژه فاخر سازمان جديدالتأسيس سينمايي تحت عنوان «لاله» درباره يك دختر رالي باز توسط اسدالله نيك نژاد معروف به اسي نيك نژاد فيلمساز مقيم هاليوود با سرمايه حداقل 5 ميليارد تومان در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي جلوي دوربين خواهد رفت! (1) جل الخالق!! هر دم از اين باغ بري مي رسد!!!
جناب معاونت محترم سينمايي در مصاحبه مطبوعاتي روز يكشنبه شان به خبر فوق اضافه فرمودند كه:
«... با توجه به فيلم هايي كه عليه ايران با بازيگران به زبان انگليسي ساخته مي شود و به نمايش درمي آيد، احساس كرديم بايد فيلمي را در داخل ايران بسازيم و تا جايي كه مي شود از بازيگران انگليسي زبان استفاده كنيم...» (2)
انگار نه انگار كه امروز همه چالش سينماي ايران كه توسط كارشناسان و منتقدين مختلف مطرح مي شود، دوري اين سينما از انقلاب اسلامي و آرمان هاي مردم وچشم انداز نظام است. انگار نه انگار كه سينماي پس از انقلاب به همه باورها و اعتقاداتي كه انقلاب اسلامي را باعث شد، به امام راحل اين امت كه عزت و شرافت را به اين سرزمين بازگرداند، به همه شهيدان و رزمندگان و سرداران و جانبازاني كه جان و مال خويش را پاي درخت اين انقلاب ريختند، به تمامي مردمي كه 33 سال است با تمام وجود در مقابل همه توطئه هاي سخت و نرم دشمن غدار صهيوني ايستادگي كرده اند و به همه جواناني كه ايثارگرانه كشور را به درجات بالاي علمي و فن آوري رساندند، بدهكار است. مگر خود اين جناب معاون در مراسم اختتاميه جشنواره سي ام فيلم فجر نفرمودند كه پس جاي مردمي كه در راهپيمايي 22 بهمن حضور داشتند، كجاي اين سينماست؟
سؤال از جناب معاون يا رياست سازمان سينمايي اين است كه در طول مسئوليتتان، چند پروژه فاخر به دهها هزار شهيد و جانباز و سردار تاريخ اين انقلاب اختصاص داديد؟ چه تعداد طرح درباره افتخارات علمي اين سرزمين كه به فرموده مقام معظم رهبري باعث شده تا رشد علمي مملكت 11 برابر متوسط ديگر كشورهايي باشد، جلوي دوربين برديد؟ در چند پروژه به خيل توطئه هاي دشمن در طول اين 33 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره داشتيد؟ آنچنان كه نظام سلطه جهاني با استفاده از رسانه هاي مختلف مانند هاليوود در دهها فيلم و صدها برنامه، به ناحق اسلام و ايران را متهم به تروريسم و حمايت از تروريسم نمودند، شما تا چه حد به تقابل با اين هجوم ناجوانمردانه و خنثي كردن اين گونه ترور افكار عمومي در سينماي تحت مديريت خود انديشيديد؟
براي ساخت چند فيلم درباره مفاخر و اسطوره هاي تاريخ اين ملت تلاش كرديد؟ آيا مي دانيد كه در هاليوود پروژه فيلمي درباره «ابن سينا» (دانشمند بزرگ تاريخ ما) كليد خورده است؟ آيا مي دانيد اهم فعاليت هاليوود براي القاء فرهنگ آمريكايي در ديگر سرزمين ها، تبليغ اسطوره ها و افسانه هاي تاريخي و فرهنگي شان بوده و هست؟
درباره «تهاجم فرهنگي » و «شبيخون فرهنگي» و «ناتوي فرهنگي» كه بيش از 20 سال است به طور مداوم مورد تأكيد و هشدار رهبر معظم انقلاب بوده چند طرح در دوران مديريت شما مورد توجه قرار گرفته است؟ درباره جنگ نرم و قضاياي فتنه 88 كه در طي اين 2-3 سال بارها و بارها از سوي ايشان به عنوان مهمترين مسائل انقلاب مورد بررسي و بازخواني قرارگرفته به چه طرح ها و فيلم هايي فكر شده؟ (البته به جز فيلم «قلاده هاي طلا» كه چندان هم مورد حمايت دم و دستگاه هاي تحت امر معاونت شما نبود.)
راستي درباره بنيانگذار فقيد اسلامي حضرت امام خميني(ره) كه سال گذشته با فيلم توهين آميز «فرزند صبح»، بار ديگر بر شرمندگي 30 ساله سينماي ايران در برابر آن بزرگمرد تاريخ بشريت و در مقابل آرزوهاي دهها ميليون پيرو او، صحه گذارديد، به چه طرح و پروژه ديگري انديشيده ايد؟
زندگي يك دختر رالي باز تا چه اندازه بر همه موضوعات فوق اولويت دارد كه خود رأساً وارد ميدان شده، همه موانع ساخت آن را از پيش پا برداشته ايد؛ بودجه پروژه فاخر برايش در نظر مي گيريد، حتي با اينكه فيلمنامه اش از سوي بنياد فارابي تحت مسئوليت شما رد شده، آن را عليرغم مغايرت با ماموريت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي (كه بايستي قاعدتاً به پروژه هاي مستند و فيلم هاي اول و تجربي ياري رساند) با بودجه اي حدود يك سوم كليت بودجه يكساله آن ، به اين مركز واگذار مي كنيد و فراتر از آن، از فيلمسازي براي ساختش دعوت مي كنيد كه كارنامه سياهش در توليد فيلم هاي مستهجن و پورنو در كمپاني هاي هاليوود بر روي اينترنت به راحتي قابل دريافت است و از همين رو با رسوا شدن آن توسط برخي رسانه هاي اصول گرا از فهرست داوران بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر كنار گذاشته شد. (اگر چه ادعا كند كه در اوايل جنگ تحميلي، مستندي نيز ساخته است)!
لازم به يادآوري است كه اسدالله نيك نژاد معروف به اسي نيك نژاد سالهاست در استوديوهاي درجه 3 و 4هاليوود به توليد آثار مستهجن و پورنو اشتغال دارد. وب سايت imdb از كاملترين و مستندترين منابع اينترنتي اطلاعات سينمايي است. تمامي شخصيت ها و فيلم هاي ريز و درشت سينماي جهان از ابتدا تا به امروز در اين سايت صفحه دارند. در اين سايت درباره اسي نيك نژاد اطلاعاتي ثبت شده كه خلاصه اش (پس از جمع بندي خلاصه داستان، ديالوگ ها، نظرات منتقدين و كاربران و حاشيه هاي فيلم ها) چنين است:
در كارنامه تهيه كنندگي اسي نيك نژاد چهارده فيلم و سريال تلويزيوني به چشم مي خورد. در بين اين فيلم ها عناويني ديده مي شود كه شهرت خود را مديون بي پردگي و صحنه هاي مستهجن هستند، فيلم هايي كه به هدف اغواي تماشاگر ساخته شدند.
از جمله سريال «خاطرات كفش قرمز» كه نيك نژاد يكي از مديران توليد و تهيه كنندگان آن بود. مجموعه اي كه هر قسمت آن از چند بخش اروتيك با محوريت خاطرات يك زن ساخته شد. سريالي كه در نمايش برهنگي هيچ معني براي خود قائل نيست. اين سريال در پنج فصل (در سال هاي 1992 تا 1999) توليد شد. يكي از كارگردانان اين سريال، پورنوساز معروف، زلمان كينگ بود كه با فيلم هايي مملو از صحنه هاي اروتيك چون «اركيده وحشي» و «انحرافات زنانه» شهرت دارد.
نيك نژاد همكاري خود با كينگ را در فيلم «درياي سياه 213» ادامه داد، كينگ در اين فيلم محصول سال 1998 يكي از نويسندگان فيلمنامه بود. «درياي سياه 213» داستان عكاسي است كه براي گرفتن عكس هايي به همراه رئيس و دستيارش سوار بر كشتي شخصي به دريا مي روند. اين فيلم ملغمه اي از اكشن، برهنگي و انواع انحرافات جنسي است.
همكاري نيك نژاد با كينگ و رافائل ايزنمن (كارگردان «درياي سياه 213») در فيلم «جايي به نام حقيقت» محصول سال 1998 ادامه يافت. داستان دوستي دختر يك مزرعه دار با يك گاوچران و پيدا شدن سرو كله زني كه تمامي عاشقان اين دختر را اغوا مي كند.
نيك نژاد و كينگ در سال 1998 در يك فيلم ديگر به نام «در دستان خدا» با هم همكار بودند. اين فيلم به كارگرداني كينگ بود و رويه اي جدا از ديگر فيلم هاي اين دو داشت.
سال 1999 زوج «نيك نژاد تهيه كننده و كينگ كارگردان»، فيلم «شرم، شرم، شرم» را عرضه كردند. فيلم، داستان زني بود كه در زندگي جنسي خود دچار سردرگمي شده و به همين دليل به انواع روابط تن مي دهد.
پس از اين، در سال 2000 زلمان كينگ فيلمنامه «زنان در شب» را نوشت و كارگرداني كرد كه تهيه كنندگي آن را نيز نيك نژاد برعهده داشت. فيلم روايت گر سه داستان سرشار از انحراف جنسي بود كه خط داستاني آن بيشتر توجيهي براي نمايش اندام زنان به نظر مي رسيد.
نيك نژاد در سال 2002 يكي از تهيه كنندگان سريال 13 قسمتي «Chromium Blue.com» بود. سريال، داستان علاقه يك مدل مرد به يك مدل زن بود. فيلمي سرشار از برهنگي و انواع انحرافات جنسي كه زلمان كينگ كارگرداني آن را برعهده داشت و در سال 2003 فيلمي نيز براساس آن و باز هم به تهيه كنندگي نيك نژاد ساخت.
با افشاي چنين كارنامه اي توسط رسانه هاي اصول گرا (بالاخص روزنامه كيهان) در سال 1389 بود كه اسي نيك نژاد با رسوايي از داوري جشنواره فيلم فجر كنار كشيد. و اينك متأسفانه مجدداً و اين بار براي ساخت يك فيلم فاخر سينماي ايران، توسط معاونت محترم سينمايي، سر و كله اش پيدا شده است، واقعه اي كه نشان مي دهد هشدارهاي كيهان به نفوذ يك جريان بيمار سينمايي در بدنه دولت بيراه نبوده است و شواهد كنوني نيز دلالت بر آن دارد.
سؤال از جناب معاون اين است كه چگونه تصور كرديد چنين فردي با چنان سابقه مشعشعي، لياقت دارد بودجه بيت المال را صرف كارگرداني فيلمي ظاهراً فاخر براي سينماي ايران كند، آن هم با داستان و فيلمنامه اي از يك نويسنده هاليوودي؟!
بلي، درست مي فرماييد، ساخت يك فيلم ايراني با بازيگران خارجي مي تواند در مقابل توليدات ضد ايراني هاليوود، نكته مثبتي باشد ولي به شرط آنكه به فرهنگ و هويت و ريشه هاي اعتقادي و ملي همين ملت و سرزمين و مناديان آن بپردازد، نه اينكه بدون درنظر گرفتن اولويت هاي فرهنگي و تاريخي و سياسي يك سرزمين، از قضا موضوعي را در كادر دوربين قرار دهد كه اساساً سنخيتي با آن فرهنگ و اعتقادات و باورهاي ديني و ملي ندارد! و آنهم توسط شخصي كه در تمام دوران فعاليت سينمايي اش در گوشه اي نازل و سخيف از ضد ايراني ترين كارخانه فيلمسازي دنيا، ضد اخلاقي ترين و غيرانساني ترين فيلم ها را توليد كرده است!!
راستي، اولويت هايي را كه دو سال قبل براي توليد فيلم در تنها دفترچه سياست هاي معاونت خود، اعلام كرديد، به خاطر داريد؟ براي يادآوري هم كه شده چند اولويت اول را به نقل از آن دفترچه مي آورم:
1- مفاهيم ديني و قرآني 2- عترت و اهل بيت 3- مهدويت 4- تحكيم خانواده 5- كودك و نوجوان 6- فرهنگ و تمدن ايران اسلامي و...
واقعاً ماجراي يك دختر رالي باز به نام لاله با كدام يك از اين اولويت ها سازگار است؟!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 و 2- منابع در دفتر روزنامه موجود است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14