(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 تیر 1391 - شماره 20254

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با حضور محمد نجار در ايروان صورت گرفت
امضاي تفاهم نامه امنيتي - انتظامي بين ايران و ارمنستان
صالحي در جمع ديپلمات هاي خارجي مقيم تهران تاكيد كرد
جديت ايران براي آزادي حاج احمد متوسليان و يارانش
در مكتب امام
لاريجاني مطرح كرد
تحقير روحانيت و مراجع تقليد و تمسخر افراد بسيجي از ويژگي هاي دوم خرداد بود
معيارهاي وحدت و محبت اجتماعي(2) معيار خودي و غير خودي
وحشت از توان موشكي ايران درگزارش جديد پنتاگون
آيت الله يزدي: ملت ايران با اعمال تحريم ها از مواضع انقلابي و اسلامي خود دست برنمي دارد
آيت الله شاهرودي در ديدار با سفير تركيه:
اتحاد مسلمانان با التزام به روح اسلام و تشخيص دشمن اصلي محقق مي شود
وزير ارشاد: نمايشگاه قرآن توجه ويژه اي به بيداري اسلامي خواهد داشت
ركن آبادي تاكيد كرد
ضرورت هوشياري مردم منطقه در مقابل توطئه هاي آمريكايي- صهيونيستي
ضمن تاكيد بر اهميت نقش ايران در سوريه چين هم خواستار مشاركت ايران در حل بحران سوريه شد
در ديدار نوري المالكي با مارتين كوپلر صورت گرفت
توافق بغداد و سازمان ملل بر سر پايان حضور گروهك تروريستي منافقين در عراق


با حضور محمد نجار در ايروان صورت گرفت

امضاي تفاهم نامه امنيتي - انتظامي بين ايران و ارمنستان

در جريان سفر وزير كشورمان به ايروان، ايران و ارمنستان يك تفاهم نامه امنيتي درخصوص زمينه هاي همكاري دو كشور در حوزه هاي جرايم سازمان يافته، مواد مخدر، مسائل امنيتي-انتظامي امضا كردند.
ولاديمير گاسپاريان رئيس سازمان پليس ارمنستان در اين ديدار با تقدير و تشكر از همكاري هاي ايران، امضاي تفاهم نامه امنيتي ميان دو كشور را نقطه عطفي در مناسبات تهران و ايروان دانست.
وي همچنين از آمادگي ارمنستان براي استفاده از تجربيات ايران در زمينه هاي امنيتي و انتظامي خبر داد.
«آرمن گوركيان» معاون نخست وزير ارمنستان در اين ديدار با اشاره به اهميت روابط با ايران براي جمهوري ارمنستان گفت: براي بسط و توسعه همكاري هاي اقتصادي و بازرگاني با ايران آمادگي داريم.
گوركيان خاطرنشان كرد: جمهوري ارمنستان مصمم است حجم مبادلات بازرگاني با جمهوري اسلامي ايران را چند برابر افزايش دهد و در برنامه همكاري هاي دو كشور طرح هاي بزرگي همچون احداث نيروگاه بر سد ارس و ساخت خط آهن ايران-ارمنستان قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد: امكانات گسترده اي براي گسترش همكاري هاي اقتصادي ايران و ارمنستان وجود دارد كه مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.
به دنبال اين سفر وزير كشور، بزرگترين كتابخانه مركز اسناد و اطلاع رساني جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور روز سه شنبه در مسجد كبود ايروان پايتخت ارمنستان افتتاح شد. اين كتابخانه با ظرفيت 20 هزار جلد كتاب مجهز به مركز اطلاع رساني و اينترنت و بخش نگهداري اسناد و پايان نامه ها است كه به عنوان پايگاه اصلي زبان و ادبيات فارسي در ارمنستان به صورت آنلاين به كتابخانه ملي جمهوري اسلامي نيز متصل است.
بر اين اساس اين مركز كه توسط رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در ايروان تاسيس شده است، مي تواند به عنوان نقطه اتصال مراكز آموزش عالي و كتابخانه اي كشورمان با دانشگاه هاي ارمنستان و موسسات آموزش عالي اين كشور عمل كند.
 


صالحي در جمع ديپلمات هاي خارجي مقيم تهران تاكيد كرد

جديت ايران براي آزادي حاج احمد متوسليان و يارانش

وزير امور خارجه كشورمان طي نشستي با جمعي از ديپلمات هاي خارجي مقيم تهران با ارائه گزارشي از پرونده چهار ديپلمات ربوده شده ايران در لبنان، بر جديت ايران در آزادي آنها تاكيد كرد.
روز گذشته و در سي امين سالگرد ربايش چهار ديپلمات ايراني توسط رژيم صهيونيستي در لبنان، علي اكبر صالحي ميزبان ديپلمات هاي خارجي مقيم تهران و خانواده اين چهار ديپلمات بود.
صالحي در اين نشست تاكيد كرد:
از دبير كل صليب سرخ جهاني به دليل مسئوليت ويژه ايشان در اين گونه مسائل مي خواهيم با وجود شواهد و قرائني مبني بر زنده بودن اين عزيزان و اسارت آنان نزد رژيم صهيونيستي هرچه سريع تر اقدام جدي صورت گيرد.
او گفت: بي ترديد گزارش رژيم صهيونيستي در سال 2008 ميلادي درباره ديپلمات هاي ايراني نه تنها از مسئوليت اين رژيم جعلي درباره اين پرونده كم نكرده است بلكه مفاد اين گزارش بر ارتباط با عناصر ربايش در لبنان تصريح مي كند. اين امر ضرورت اجتناب ويژه سازمان ملل متحد و صليب سرخ جهاني را مضاعف مي كند.
صالحي گفت: وزارت امور خارجه در يك سال اخير اقدامات جدي حقوقي انجام داده است كه تا به امروز تا حدي مغفول مانده بودند. اقدامات حقوقي شايسته و مناسبي دراين باره انجام شده است كه اميدواريم ثمربخش باشد.
به گزارش ايسنا، رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت كه اين جلسه با هدف احترام حقوق بشر به ويژه حقوق مصرح در كنوانسيون ژنو براي اعضاي هيات هاي ديپلماتيك است.
او با گراميداشت ياد چهار ديپلمات ايراني ربوده شده توسط رژيم صهيونيستي خاطرنشان كرد: اين افراد با گذرنامه ديپلماتيك و مطابق عرف ديپلماتيك مشغول فعاليت رسمي و قانوني خود بودند و در حالي كه با خودرو پلاك سياسي از شمال لبنان وارد بيروت مي شدند توسط شبه نظاميان مرتبط با رژيم صهيونيستي ربوده شدند. اطلاعات به دست آمده حاكي از اين است كه اين ديپلمات ها در پي بازداشت موقت توسط نيروهاي فالانژ مورد حمايت اسرائيل از منطقه جونيه لبنان به سرزمين هاي اشغالي فلسطين منتقل شدند. صالحي اضافه كرد: بستگان بردبار چهار ديپلمات عزيزمان و همه خدمت گزاران مخلص نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران سالگرد ربوده شدن ناجوانمردانه آنان را در شرايطي گرامي مي دارند كه اميد به سلامتي و بازگشت سرافرازانه آنان، از هر زمان ديگر پرفروغ تر شده است.
صالحي در تشريح اقدامات انجام شده در اين باره گفت: در 13 سپتامبر 2008 دولت موقت لبنان به عنوان دولت پذيرنده و مسئوليت پذير در حراست از جان ديپلمات هاي ايراني در نامه اي به دبيركل سازمان ملل بر ضرورت پيگيري جدي سازمان هاي تابعه اين سازمان و همزمان بر اهتمام همه جانبه دولت لبنان براي روشن شدن سرنوشت اين عزيزان تاكيد كرده است. اين سند كه نزد سازمان ملل به ثبت رسيده است به معناي پذيرش مسئوليت دولت لبنان در قبال اين پرونده با وجود شرايط خاص تحت اشغال بيروت در سال 1982 است؛ به ويژه آن كه ميشل سليمان، رئيس جمهور لبنان در مقاطع مختلف بر اهتمام همه جانبه دولت لبنان در ابهام زدايي و روشن سازي سرنوشت اين افراد تاكيد كرده كه مجموعه اين اقدامات جاي تقدير و تشكر دارد.
وزير امور خارجه ايران با اشاره به گزارش دبير كل سازمان ملل درباره لبنان در 19 اكتبر 2008 گفت: در اين گزارش بر ضرورت رسيدگي به وضعيت چهار ديپلمات ايران در لبنان توجه شده و از اعلام آمادگي براي كمك سازمان ملل جهت رسيدگي به اين مساله انسان دوستانه استقبال شده است.
او تصريح كرد: نمايندگي ايران نزد سازمان ملل در جولاي 2008 نامه اي خطاب به بان كي مون ارسال و اطلاعاتي در مورد زمان و نحوه ربوده شدن اين افراد و هم چنين مرتكبان اشخاص درگير در اين مساله ارائه كرده است.
صالحي هم چنين با اشاره به فعاليت هايش در مورد پيگيري سرنوشت اين چهار ديپلمات گفت: با رايزني در ابعاد مختلف منطقه اي و بين المللي بر ضرورت اهتمام ويژه و به كارگيري همه ظرفيت هاي سازمان هاي مربوط تاكيد كرده ام و از رئيسان نمايندگي هاي سياسي مقيم تهران مي خواهم بنا به وظيفه انساني و سياسي خود از هيچ كوششي در جهت پيگيري و آزادي اين ديپلمات ها دريغ نكند، بدون شك دستيابي به مصونيت فراگير در عرصه ديپلماتيك مستلزم اهتمام منسجم و فراگير همه كشورها به عرف ها و معاهدات بين المللي است.
وي هم چنين از خانواده هاي اين چهار ديپلمات تقدير و تشكر و تاكيد كرد كه وزارت خارجه از هيچ كوشش و فعاليت اساسي و مستمر در راستاي بازگرداندن اسطوره هاي مقاومت اين سرزمين دريغ نخواهد ورزيد.


در مكتب امام

انگيزه بعثت پاكسازي نفوس از رذايل است
انگيزه بعثت اين است كه:
اين نفوس سركش را
و اين نفوس طاغي را و ياغي را
از آن طغيان و از آن ياغي گري كنترل كند و تزكيه كند نفوس را.
صحيفه نور ـ ج 14 ـ ص 254
 


لاريجاني مطرح كرد

تحقير روحانيت و مراجع تقليد و تمسخر افراد بسيجي از ويژگي هاي دوم خرداد بود

رئيس مجلس شوراي اسلامي در بيان برخي ويژگي هاي دوران دوم خردادي ها گفت: در زمان دوم خرداد با طرح مسائل سياسي در كشور، گاهي افراد بسيجي زحمت كشيده براي انقلاب را به تمسخر مي كشيدند و گاهي روحانيت و مراجع تقليد را تحقير مي كردند.
به گزارش فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي پيش ازظهر چهارشنبه طي سخناني در سيزدهمين همايش سراسري اتحاديه انجمن هاي اسلامي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، استقامت و پايداري ملت ايران را موجب پايداري و بيمه انقلاب دانست و اظهار داشت: غربي ها متوجه شدند كه با يك قدرت ملت در ايران مواجه هستند و يك حركت روشنگري در ايران به وجود آمده كه با قلدربازي نمي توانند كارشان را پيش ببرند.
وي ادامه داد: دشمنان پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تصور مي كردند رجال سياسي كه به صورت بادكنكي وجهه اي در ايران پيدا كردند، عمقي دارند و نمي دانستند كه مردم ايران، ملت مسلماني هستند كه با ولي فقيه رابطه روحي دارند و شاهد بودند كه در كوران جنگ تحميلي و فشارهاي موجود، ملت دست رد به سينه دشمنان زدند و وقتي بني صدر از فرماندهي كل قوا عزل شد، ملت جان تازه اي گرفت و دشمنان پس از 8 سال جنگ تحميلي، نتوانستند به اهدافشان برسند و ملت ايران نشان دادند كه انقلاب اسلامي، يك انقلاب ريشه دار است.
علي لاريجاني همچنين به بيان ويژگي هاي دوران دوم خرداد پرداخت و گفت: پس از شكست دشمنان در تقابل نظامي با ايران، دوره بعد به دنبال دسايس سياسي بودند و فكر مي كردند مي توانند تزلزلي در اراده مسئولين كشور ايجاد كنند، در زمان دوم خرداد مسائل سياسي در كشور مطرح مي كردند و گاهي افراد بسيجي كه براي انقلاب زحمت مي كشيدند را به تمسخر مي كشيدند و چفيه گذاشتن را مسخره مي كردند و روحانيت و مراجع تقليد را تحقير مي كردند و يك نوع روشنگري بي بوته و بي ريشه را در كشور مطرح مي كردند.
وي در ادامه افزود: «در دوران بني صدر ذهن جامعه را پراكنده مي كردند، به جاي آنكه جامعه روي منافع ملي و آرمان هاي انقلاب متمركز شوند، سست مي كردند، در دوران دوم خرداد نيز همين طور، در دوران دوم خرداد سؤالاتي در جامعه مطرح مي شد كه نيازي نبود و بعد از آن كلي طول مي كشيد و مشمول پيدا كردن پاسخ براي اين سؤالات بودند و شگرد آنان مشهورسازي در داخل بود.»
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه مردم ما مسلمان هستند و در مقطع نظامي پاي انقلابشان ايستادند و از اين مرحله هم عبور مي كردند، گفت: وقايعي را در آن زمان به وجود مي آوردند كه مي توانست وجهه ايران را در بيرون تخريب كند، داستان 18 تير را برجسته سازي كردند و در آن دوران داستان مضحكه تحصن در مجلس را راه انداختند تا دنيا تصور كند وضع آشفته اي در جامعه وجود دارد.
وي با بيان اينكه در آن زمان دوره مسائل سياسي و فرهنگي بود اما متوجه شدند كه خيلي نفوذي ندارند، گفت: جامعه را به سمت درگيري هاي سياسي بردند و در وقايع پس از انتخابات دوره دهم رياست جمهوري نيز همين ماجراجويي ها را به وجود آوردند و عده اي در داخل غفلت كردند و فتنه به پا شد، چه صحنه هايي در رسانه ها به وجود آوردند تا وضع داخلي كشور را به هم ريخته و آشفته نشان دهند و مي خواستند آشفتگي سياسي راه بيندازند.
علي لاريجاني ادامه داد: اما هم ملت و هم رهبر معظم انقلاب هوشيار بودند و رهبر فرزانه انقلاب بود كه آرامش در كشور و همسو كردن ملت و پيشرفت تكنولوژي را دائما گوشزد مي كردند و راه را پيش مي بردند.
لاريجاني گفت: «هرچه بتوان اراده ها را به هم نزديك و يك سويه كرد، به نفع مسائل ملي است، عده اي مسائل حاشيه اي را دامن مي زنند، موضوعاتي كه نه به درد دنيا و نه به درد آخرت مردم مي خورد را مطرح مي كنند كه ممكن است فقط به درد رقابت هاي داخلي بخورد، اين هوشياري نيست، هوشياري اين است كه همه جامعه با آراي مختلفشان به يك سو بروند و نبايد ديگران را تخريب كنند و بايد افراد تحمل زيادي داشته باشند و صبر در طريق رسيدن به اهداف اصلي مهم است.»
وي با يادآوري اينكه بايد از نظرات رهبر معظم انقلاب همه تبعيت كنند و حاشيه روي وجود نداشته باشد و همه يكسويه باشند، تصريح كرد: بايد از مسائل حاشيه كم و متن را قوي كرد.
لاريجاني بر همين اساس يادآور شد: بايد نشان دهيم كه مي توانيم اين تهديد را به فرصت تبديل كنيم و از اين مرحله نيز عبور خواهيم كرد و بايد اين شگرد را شناخت و با آن درست برخورد كرد، در هيچ يك از مراحلي كه پيشرفت كرديم، اينگونه نبود كه نخبگان و دانشمندان را رها كنيم و بايد از آنان حمايت شود.


معيارهاي وحدت و محبت اجتماعي(2) معيار خودي و غير خودي

وحدتي كه بين طوايف مسلمين به مناسبت و به بركت ميلاد مسعود پيغمبر اكرم (ص) مطرح شده نمونه كوچكي از الفت مطرح شده در قرآن است. به همين مناسبت مي خواهم مقداري درباره اين مسأله صحبت كنم؛ چون از اين وحدت، هم سويي، هماهنگي و محبت بين مؤمنين، تفسيرهاي مختلفي مي شود كه برخي از آنها صحيح نيست. چون نقطه هاي مبهمي هست كه برخي در تفسير آنها به خطا رفته اند. عده اي تصور مي كنند كه هر كس فاقد آن معرفت و آن ايمان و ولايتي بود كه ما نسبت به اهل بيت داريم، دشمن است و مصداق اين آيه شريف است كه مي فرمايد: أش دّاء علي الكفّار ، و بايد با او بستيزيم، سرسخت باشيم و هيچ انعطافي نداشته باشيم. اين تفسير نادرستي است. در ميان طوايف مسلمين، مسلماناني هستند كه محبتشان از بسياري از ما شيعيان نسبت به اهل بيت كمتر نيست. من خودم موارد زيادي ديده ام. چندي پيش در كردستان ماموستا شيخ الاسلام را به شهادت رساندند. ايشان نماينده مردم استان كردستان در مجلس خبرگان بودند. ما غالبا به مناسبت مجلس خبرگان در ايام برگزاري اجلاس ها با هم احوالپرسي و گفت وگويي داشتيم. چقدر ايشان به امام، مقام معظم رهبري و نظام اسلامي اظهار علاقه مي كرد. اين جمله را هم مي خواهم شما براي يادگاري داشته باشيد. خداوند ان شاءالله او را با آن كساني كه دوست دارد محشور كند. مي گفت: «من معتقدم كه اگر كسي به حضرت زهرا (س) جسارت كند كافر است.» اين جمله را يك روحاني سني اهل كردستان در جلسه اي كه من حضور داشتم گفت. بعد نقل كرد كه: «در خانواده ما پدر و اجداد من حتي خانم هاي خانواده ما آنچنان علاقه مند به اهل بيت بودند كه مردم براي تبرك و تيمن از آنها استشفا مي كردند. پدرم كه رئيس يك قوم و قبيله اي بود در مقابل هيچ كس از جايش بلند نمي شد؛ ولي اگر فرزند حضرت زهرا (س) وارد مجلس مي شد تمام قد بلند مي شد. اواخر عمر كه پير شده بود و نمي توانست از جايش بلند شود به واسطه علاقه اي كه به حضرت زهرا داشت اگر سيدي وارد مجلس مي شد مي گفت: «زير بغلم را بگيريد و جلوي پاي سيدي كه وارد مجلس شده مرا بلند كنيد.»
جهل ، منشا بسياري از اختلافات
افراد زيادي هستند كه واقعا به اهل بيت علاقه مندند؛ اما در اثر عواملي نتوانسته اند آنها را آن طور كه لازم است بشناسند و توفيق ولايت اهل بيت به اين معنايي كه ما معتقديم نصيبشان نشده است. اينچنين نيست كه هر كس اعتقادات ما شيعيان را درباره ائمه عليهم السلام و جانشين پيغمبر نداشت حتما دشمن مؤمنين و دشمن شيعه تلقي مي شود. علت بسياري از اين اختلاف ها جهل است. بسيار از افراد غير شيعه بر اثر خوش بيني نسبت به بزرگان، علما و گذشتگانشان باور نمي كنند كه اكثريت مسلمانان در طول تاريخ نسبت به سفارش پيغمبر اشتباه كرده باشند. مي گويند: «مگر چنين اشتباهي امكان دارد؟! شيعه اقليتي است و ممكن است آنها اشتباه كرده باشند!»
بنابراين بايد ديد رحماء بينهم، شامل چه كساني مي شود. به عبارت ديگر بايد ديد ضمير «هم» در «بينهم» چه كساني هستند. وقتي مي گوييم: «اينها در بين خودشان با هم مهربانند» مقصود از خودي چه كسي است؟ در مقابل، عده اي هم مي گويند: «هر كس شهادتين را گفت جزء خودي هاست. مگر در رساله هاي عمليه نمي نويسند كه هر كس شهادتين گفت مسلمان است؟! الذين آمنوا؛ يعني مسلمانان؛ آنهايي كه همراه پيغمبرند مسلمانند. پس همه مسلمانان خودي هستند و ما نسبت به همه بايد همين محبت را داشته باشيم!»
حد نصاب ايمان
اين دو تفسير در دو قطب مخالفند و هر دوي آنها ناقص هستند. حقيقت امر اين است كه در ميان كساني كه مسلمان ناميده مي شوند، چه شيعه و چه غيرشيعه، كساني هستند كه حد نصاب ايمان به خدا و پيغمبر را ندارند. حد نصاب ايمان يعني كمترين اعتقادي كه مؤمن بايد داشته باشد تا مؤمن شمرده شود. اجمالا بايد باور داشته باشد كه هر چه پيغمبر از طرف خدا گفته صحيح است و به اندازه سر سوزني اشكال، اشتباه و نقص ندارد. هستند كساني كه ادعاي اسلام، ايمان، تشيع، ولايت و ... مي كنند ولي اين حد نصاب را ندارند. اگر دقت كنيد نمونه هاي بارزي را در طول تاريخ سي و چند ساله بعد از انقلاب مي بينيد. عده اي در لباس هاي مختلف و به بهانه هاي مختلف احكام اسلام را انكار مي كنند، زير پا مي گذارند و مي گويند: « تاريخ مصرف اين احكام گذشته است و براي امروز مفيد نيست!» اين چه ايماني است؟! در بين اهل تسنن هم چنين افرادي هستند.
از طرف ديگر هم در شيعه و هم در ساير مذاهب اسلامي كساني هستند كه اگر واقعا بفهمند كه پيامبر اسلام از طرف خدا امري فرموده است صددرصد مي پذيرند، اما در حال حاضر تنها به آن چيزي كه معتقدند عمل مي كنند. اگر از اين افراد سؤال شود: « اگر بفهميد كه اين اعتقاد شما اشتباه است و در واقع پيغمبر چيز ديگري فرموده است كدامش را قبول مي كنيد؟» مي گويند:«ما فعلا اين عقيده را داريم، اما اگر بفهميم كه پيامبر اسلام چيز ديگري فرموده است قبول مي كنيم. ما عنادي نداريم.» اين حد نصاب ايمان است و در ميان غير شيعه هم واقعا كساني پيدا مي شوند كه اگر بفهمند رفتار، فتوا و فقه شيعه همان چيزي است كه پيغمبر از طرف خدا آورده، با جان و دل قبول مي كنند، اما با ما در تشخيص اختلاف دارند. در بين شيعيان هم كساني هستند كه از لحاظ مذاهب فقهي با هم اختلاف هاي زيادي دارند. الحمدلله در حال حاضر اين اختلافات خيلي كم شده است؛ ولي سابقا چنين اختلافاتي خيلي بيشتر وجود داشته و در تاريخ هم نقل شده است و آثار آن هم هنوز هست. در بين برخي از علماي بزرگ اختلافات روشني وجود داشته است. مثلا يك دسته اخباريين بودند و يك دسته اصوليين كه با هم اختلافات زيادي در فتوا داشتند و اين اختلافات فقط در عمل خودشان نبوده است، بلكه طرف مقابل را خيلي تخطئه مي كرده اند. به هر حال در يك دوره، اخباريين و اصوليين با هم اختلافات زيادي داشته اند. طبعا در اين اختلافات يك طرف صحيح بوده و هر دو ، مصداق امر خدا نبوده است. حال كه چنين است آيا بايد بگوييم: «چون يكي از اين دو طرف به چيزي معتقد بوده كه خدا نفرموده است پس آن طرف خودي نيست و نبايد او را دوست داشته باشيم؟!» آيا بايد نسبت به او دشمني كنيم؟ او اشتباه كرده است اما غرض و مرضي ندارد.
مراتب خودي ها
پس چه بگوييم؟ بايد گفت خودي بودن مراتبي دارد. كساني صددرصد در عقايد، اخلاق، رفتار و فتاواي فردي و اجتماعي با هم نزديك و يكسانند و به اصطلاح، همه انقلابي و پيرو خط امام هستند، اما عده اي ديگر هستند كه بدون اينكه غرضي داشته باشند ضعف هايي دارند؛ يعني چنين اعتقادي برايشان ثابت نشده و بعضي چيزها را نفهميده اند. آيا ما بايد نسبت به آنها دشمني كنيم يا نه، آيه رحماء بينهم شامل آن ها هم مي شود؟
بايد گفت: مصاديق رحماء مراتب دارند و بايد نسبت به آنهايي كه در همه چيز با ما شريكند خيلي مهربان باشيم و نسبت به آنهايي كه كمي كمتر از اين حد هستند به همان ميزان بايد محبت ما كمتر باشد. اين اختلاف در محبت در تزاحمات بروز مي كند و معلوم مي شود؛ يعني در تزاحمات بايد دسته اول را مقدم بداريم، اما معناي اين سخن اين نيست كه دسته دوم دشمنند. اين مراتب ادامه دارد تا مي رسد به آنجايي كه كساني رسما شيعه نيستند؛ اما واقعا محب اهل بيت و سر تا پا عاشق اهل بيتند. به طوري كه اگر بفهمند اهل بيت چيزي فرموده اند قطعا مي پذيرند، اما در حال حاضر انكار مي كنند و رفتار، فتاوا و نمازخواندنشان احيانا با ما تفاوت هايي دارد و اين انكار به خاطر دشمني و عناد با اسلام و اهل بيت نيست. ما بايد نسبت به اينچنين افرادي هم به اندازه مرتبه ايمان و تقيدشان به دين علاقه داشته باشيم.اين نكته را مي توان در رواياتي كه از اهل بيت(ع) درباره رفتار با مخالفين وارد شده است ملاحظه كرد.
بيانات آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري ـ قم ـ 27/11/89
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.


وحشت از توان موشكي ايران درگزارش جديد پنتاگون

پنتاگون در جديدترين گزارش خود با اشاره به رزمايش موشكي اخير سپاه اعلام كرد: ايران دقت و قدرت تخريبي موشك هاي بالستيك خود را افزايش داده است.
گزارش پنتاگون ارزيابي قبلي آمريكا را مبني بر اينكه ايران تا سال 2015 ميلادي قابليت فني پرتاب آزمايشي موشك بالستيك بين قاره اي را پيدا خواهد كرد تكرار كرده است.
در ادامه گزارش پنتاگون آمده است: زماني كه بحث دفاع از خاك ايران مطرح مي شود، اين كشور يك نيروي شگفت انگيزي را به نمايش مي گذارد؛ ايران به توسعه موشك هاي بالستيك خود با بردي كه قابليت رسيدن به دشمن هاي منطقه اي مانند اسرائيل و كشورهاي شرق اروپا را دارد و از جمله موشك شهاب 3 با برد افزايش يافته و موشك هاي بالستيكي كه برد متوسط آنها 2 هزار كيلومتر است، ادامه مي دهد.
در اين گزارش همچنين آمده است كه ايران نيز مانند چين در حال پيشرفت است و اعلام كرده است كه موشك هاي بالستيك كوتاه برد خود را با رادارهاي تجسس هدفي كه موشك ها را به قابليت شناسايي و حركت به سمت كشتي ها را در جريان جنگ مجهز مي كنند، به كار گرفته است؛ اين فناوري همچنين ممكن است كه قابليت حمله به اهداف زميني را داشته باشد.
«كنت كاتزمن» تحليلگر ايران بخش تحقيقاتي كنگره آمريكا اعلام كرده است: موضوع پيشرفت و ارتقاء دقت و قدرت تخريبي موشك هاي ايران مطرح بوده است و گزارش هاي دولت آمريكا پيشتر هميشه دقت و كارآمدي نيروهاي موشكي ايران را كم اهميت جلوه داده است؛ به نظر مي رسد كه اين گزارش پنتاگون كاملاً جدي و غيرافراطي باشد و با قابليت هاي ايران با احترام برخورد كرده باشد و به ارتقاء قابليت مقاومت ايران در برابر دشمن را اعتبار بخشيده است.
«آنتوني كوردزمن» از مركز مطالعات استراتژيك و بين المللي واشنگتن نيز در واكنش به اين گزارش اعلام كرده است كه به نظر مي رسد كه خبر مربوط به اينكه ايران نيروي شگفت انگيز و سرسختي براي دفاع از خاك اين كشور دارد، علامتي براي حاميان اقدام نظامي عليه ايران باشد مبني بر اينكه هرگونه اقدامي عليه ايران با خطر همراه است.
گفتني است، در گزارش وزارت دفاع آمريكا سه مانور اوايل سال 2012 ميلادي نيروهاي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران پررنگ و پراهميت جلوه داده شده و اين مانورها به معناي نمايش قابليت هاي دفاعي و تهاجمي ايران توصيف شده است؛ براساس اين گزارش، اين مانورها اولين تمرينات قابل توجهي بوده است كه از سوي سپاه از سال 2008 ميلادي تاكنون برگزار شد.


آيت الله يزدي: ملت ايران با اعمال تحريم ها از مواضع انقلابي و اسلامي خود دست برنمي دارد

نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: ملت ايران با اعمال تحريم هاي دشمنان عليه خود، هرگز از مواضع انقلابي و اسلامي در حمايت از نظام جمهوري اسلامي دست برنمي دارد.
به گزارش ايرنا، آيت الله محمد يزدي، در آغاز چهارمين نشست مشترك هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با كميسيون هاي اين مجلس افزود: ملت ايران از ابتداي پيروزي انقلاب با تحريم هاي مختلفي از جانب كشورهاي سلطه طلب روبرو بوده است اما توانست مشكلات بزرگتري مانند جنگ را پشت سر بگذارد.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه تحريم ها مي تواند به عنوان يك فرصت براي نظام جمهوري اسلامي ايران به شمار آيد، اضافه كرد: به هرحال ممكن است تحريم ها عوارضي در توليد و توزيع داشته باشد اما مسئولان و سران سه قوه بايد با تدابير خود با اين مشكلات برخورد كنند.


آيت الله شاهرودي در ديدار با سفير تركيه:

اتحاد مسلمانان با التزام به روح اسلام و تشخيص دشمن اصلي محقق مي شود

عضو مجلس خبرگان رهبري خطاب به سفير جديد تركيه گفت: عزت اسلامي در جهان با التزام به مباني و روح اسلام ناب، مفاهيم قرآني و تشخيص دشمن اصلي جهان اسلام احيا مي شود.
به گزارش فارس، آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي رئيس شوراي عالي حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه گانه و عضو فقهاي شوراي نگهبان در ديدار با سفير و رايزن كشور تركيه گفت: مشتركات زيادي بين دو كشور تركيه و ايران از جهات ديني، فرهنگي و تاريخي وجود دارد و توسعه روابط دو كشور به نفع اسلام و منطقه است.
وي افزود: كشور تركيه در قرون گذشته تنها مركز حكومت اسلامي بوده و نقش بزرگي در انتشار اسلام در اروپا داشته است و مسلمانان اروپا مرهون خدمات فرهنگي تركيه مي باشند.
عضو فقهاي شوراي نگهبان همچنين اظهار اميدواري كرد: با بيداري اسلامي در كل جهان اسلام، عزت و سرافرازي در جان اسلام احياء گردد.
آيت الله هاشمي شاهرودي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اين شرايط بهترين زمان براي جهاني كردن ايدئولوژي اسلامي است كه وظيفه ملت ها و حكومت هاي كشورهاي اسلامي مي باشد.
وي افزود: به نظر من براي احياي عزت اسلامي در جهان دو شرط اساسي وجود دارد: اولا التزام به مباني و روح اسلام ناب پيامبر عظيم الشان اسلام و مفاهيم قرآني، ثانيا اتحاد همه مسلمانان جهان و تشخيص دشمن اصلي جهان اسلام كه اگر اين دو عامل محقق شود عزت اسلامي احياء مي گردد. چون دشمن از همين 2 راه وارد شده و بين احزاب و مذاهب اسلامي و فرق و كشورهاي اسلامي اختلاف ايجاد كرده است.
وي همچنين افزود: نخبگان كشورهاي اسلامي به ويژه كشور بزرگي مثل تركيه بايد به خاطر آورند چه كساني امپراطوري عثماني را تكه تكه كردند و اكنون نيز با مكر و حيله داعيه دلسوزي براي آنان دارند.
عضو فقهاي شوراي نگهبان اظهار اميدواري كرد مسئولان كشور دوست و برادر تركيه اين واقعيت را كه عزت و سرافرازي تركيه به احياي فرهنگ و تمدن بزرگ اسلامي بستگي دارد كه بايد احياء و به طور جدي مد نظر قرار دهند.
آيت الله هاشمي شاهرودي در پاسخ به سوال سفير تركيه گفت: روابط ديپلماسي ايران و مصر در شرف برقراري و توسعه است و اميدواريم با استقرار اركان حكومت اسلامي در كشور مصر اين روابط روز به روز توسعه بيشتر يابد.
در اين ديدار، اوميت يارديم سفير تركيه در ايران با بيان اينكه نظر مسئولان عالي جمهوري اسلامي ايران براي تركيه بسيار مهم و تبادل نظر با مقامات كشور ايران بسيار حائز اهميت است، اظهار اميدواري كرد.
 


وزير ارشاد: نمايشگاه قرآن توجه ويژه اي به بيداري اسلامي خواهد داشت

گروه ادب و هنر-
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه شعار بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم «قرآن فرهنگ بيداري» است گفت: در نمايشگاه قرآن توجه ويژه اي به موضوع بيداري اسلامي شده است.
به گزارش خبرنگار كيهان، سيدمحمد حسيني كه در نشست خبري بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم سخن مي گفت، با اشاره به مطالبات جدي رهبر معظم انقلاب در گسترش، حفظ و قرائت قرآن در سطح جامعه گفت: با حركت هاي معمولي توان پاسخگويي به اين مطالبات را نداريم و بايد در اين عرصه با ايجاد بستري مناسب و با همكاري موسسات، نهادها و ارگان هاي ذيربط به اين اهداف برسيم.
وزير ارشاد افزود: اگر ديگران در پي ترويج سبك زندگي براي ما هستند و مي خواهند الگوسازي كنند ما نيز بايد از منابع خودمان بهره بگيريم و قرآن بهترين منبعي است كه به ما درس زندگي مي دهد.
وي اظهار داشت: در صورت وجود فضاي قرآني در سطح جامعه و رواج آن در بين مردم ديگر نياز نيست روي مسائلي مثل حجاب و عفاف بحث كنيم چرا كه قرآن يك موضوع بنيادي و اساسي است.
حسيني در ادامه به بيان برخي از برنامه هاي بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم پرداخت و افزود: در اين نمايشگاه به آموزش، پژوهش تبليغ و ترويج قرآن و برپايي مباحث مرتبط با علوم انساني و برگزاري كرسي هاي نظريه پردازي مرتبط با مباحث قرآني پرداخته خواهد شد.
وزير ارشاد خاطرنشان كرد در اين نمايشگاه بخش عترت و ولايت پررنگ تر از سال هاي گذشته برگزار خواهد شد و قسمت هاي مختلف آن شامل مباحثي چون نهج البلاغه، غدير، صحيفه سجاديه، مهدويت و بخش هايي مرتبط با ديگر ائمه خواهد بود. همچنين يكي از بخش هاي مهم اين نمايشگاه بخش توليد ملي براساس آيات قرآن است كه متناسب با شعار سال هدف توجه قرار گرفته است.
در ادامه اين برنامه قائم مقام قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به تصويب ايجاد معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد توسط هيات دولت ابراز اميدواري كرد كه در سال آينده معاونت قرآني تبديل به سازمان قرآن و عترت شود.
حجت الاسلام والمسلمين حميد محمدي با بيان اينكه كتاب مقدس مسيحيان به دو هزارو500 زبان ترجمه شده است گفت: قرآن تاكنون فقط به 148زبان ترجمه شده است كه ترجمه به 40 زبان ديگر نيز در حال حاضر در دستور كار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار دارد.
نمايشگاه قرآن از روز 25 تير آغاز مي شود و تا 25 مرداد ادامه خواهد داشت. ساعت كار نمايشگاه نيز از ساعت 17تا 24 تعيين شده است.
 


ركن آبادي تاكيد كرد

ضرورت هوشياري مردم منطقه در مقابل توطئه هاي آمريكايي- صهيونيستي

سفير جمهوري اسلامي ايران در بيروت بر هوشياري مردم منطقه در مقابل توطئه هاي آمريكايي-صهيونيستي تاكيد كرد.
به گزارش فارس، «زهير الخطيب» از فعالان سياسي لبنان و رئيس موسسه توسعه اجتماعي بيروت سه شنبه در محل سفارت ايران در بيروت با غضنفر ركن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران ديدار و درخصوص آخرين تحولات لبنان و منطقه به گفت وگو پرداخت.
در اين ملاقات طرفين با بررسي تحولات منطقه، بر اهميت ثبات و استقرار لبنان و تلاش براي دور كردن لبنان از فتنه ها و توطئه هاي صهيونيستي تاكيد كردند.
زهير الخطيب با تشكر از نقش جمهوري اسلامي ايران در منطقه، تداوم ايفاي اين نقش را خواستار شد و تاثير آن بر تامين منافع ملل منطقه را مهم برشمرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره نقش مثبتي ايفا كرده كه مصاديق آن را در لبنان و حمايت از مردم و مقاومت اين كشور شاهديم. سفير جمهوري اسلامي ايران نيز با تبيين سياست هاي جمهوري اسلامي ايران درخصوص تحولات منطقه، بر هوشياري مردم در برابر توطئه هاي آمريكايي-صهيونيستي تاكيد كرد.


ضمن تاكيد بر اهميت نقش ايران در سوريه چين هم خواستار مشاركت ايران در حل بحران سوريه شد

سخنگوي وزارت خارجه چين ضمن تاكيد بر اهميت نقش ايران در سوريه گفت: حل بحران سوريه نيازمند مشاركت و حمايت كشورهاي منطقه اي به ويژه كشورهاي صاحب نفوذ در آن است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري شين هوا، «ليو ويمن» سخنگوي وزارت خارجه چين روز چهارشنبه در كنفرانس خبري خود گفت: حل بحران در سوريه نيازمند مشاركت و حمايت كشورهاي منطقه به ويژه كشورهايي است كه نفوذ زيادي در سوريه دارند.
اظهارات سخنگوي وزارت خارجه چين در پاسخ به سؤالي راجع به مشاركت و نقش ايران در حل بحران سوريه مطرح شد.
پيش از اين نيز كوفي عنان فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه خواستار حضور فعال ايران در روند گفت وگوهاي حل بحران سوريه شد و گفت كه ايران بايد بخشي از راه حل سوريه باشد.
روسيه نيز از جمله كشورهايي است كه برخلاف آمريكا و متحدانش حل بحران سوريه را نيازمند مشاركت فعال ايران مي داند.
همچنين به گزارش پرس تي وي سخنگوي بان كي مون، دبيركل سازمان ملل، ايران را به عنوان بخشي از راه حل بحران كنوني در سوريه ناميده است.
«مارتين نسيركي» روز سه شنبه (20 تير) اين سخنان را در يك كنفرانس خبري در مقر سازمان ملل در نيويورك و در جمع خبرنگاران مطرح كرد.
وي در اين كنفرانس خبري درباره جديدترين دور مذاكرات بين مقام هاي سازمان ملل و ايران درباره اوضاع سوريه به خبرنگاران توضيحاتي ارائه
كرد.


در ديدار نوري المالكي با مارتين كوپلر صورت گرفت

توافق بغداد و سازمان ملل بر سر پايان حضور گروهك تروريستي منافقين در عراق

نوري المالكي و مارتين كوپلر بر پايان دادن به حضور گروهك تروريستي منافقين (در خاك عراق) بر اساس توافقات تعيين شده، توافق كردند.
به گزارش ايسنا بر اساس بيانيه دفتر نخست وزير عراق، مالكي سه شنبه در دفتر كار خود با مارتين كوپلر، نماينده ويژه سازمان ملل در عراق ديدار كرد.
براساس اين بيانيه، در اين ديدار بر اهميت همكاري و هماهنگي ميان دولت عراق و نماينده سازمان ملل به گونه اي كه به اين سازمان در انجام مأموريت واگذار شده كمك كند، تأكيد شد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: در اين نشست مسايل حايز اهميت دوطرف نيز بررسي شد.
اين بيانيه افزود: مالكي در ادامه بر ضرورت تسريع در تشكيل شوراي كميسارياي انتخابات و انتخاب اعضا با ويژگي هايي چون استقلال و درايت و همچنين تصويب قوانين مربوط به كار كميسارياي عالي مستقل انتخابات تأكيد كرد.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14