(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 تیر 1391 - شماره 20254

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
واكنش وزارت خارجه به اقدامات خشونت آميز عربستان
خطاب به شركت كنندگان در اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي
رهبر انقلاب : در حمايت از قيام هاي منطقه ملاحظه هيچ قدرتي را نخواهيم كرد
انتصاب آيت الله بوشهري به رياست حوزه هاي علميه كشور
فعالان سياسي : تشكيل شوراي فقهي خلاف قانون اساسي است
بيانيه پاياني اجلاس بين المللي زنان و بيداري اسلامي
از سوي معاون وزارت امور خارجه اعلام شد تشريح هدف عنان از سفر اخير به ايران
خزاعي: كشورها راهبردهاي دفاعي خود را بدون دخالت خارجي تعيين كنند
راهپيمايي زنان و دختران مشهد در سالروز قيام مسجد گوهرشاد
با حكم رئيس جمهور 3 عضو هيئت امناي دانشگاه فرهنگيان منصوب شدند
پايگاه خبري روسي: تحريم هاي غرب عليه ايران در جامعه جهاني بي نظمي ايجاد مي كند
چشم به راه سپيده
ابراز انزجار جامعه مدرسين حوزه علميه قم از دستگيري امام جمعه عواميه عربستان
رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس: 3 هزار ميليارد دلار به تقويت بنيه دفاعي كشور اختصاص يافت
جانشين فرمانده انتظامي كشور: دشمن در جنگ نرم به دنبال ايجاد احساس ناامني است
وزارت كشور: اتباع افاغنه غيرمجاز در ايران مجرم شناخته مي شوند
كنگره بين المللي اعصاب در مشهد برگزار شد
رئيس سازمان امور مالياتي: وزارت نفت 30هزار ميليارد ريال بدهي مالياتي دارد
ناظمي اردكاني از اصلاح برخي قوانين ثبت احوال خبر داد
2 هزار مربي حق التدريسي فني و حرفه اي قراردادي مي شوند
طرح جامع خطرپذيري در كشور اجرا مي شود
اخبار ادبي و هنري


واكنش وزارت خارجه به اقدامات خشونت آميز عربستان

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران از اقدامات خشونت آميز اخير نيروهاي دولتي عليه شخصيت هاي ديني و مردم منطقه شرقيه عربستان كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدادي از مردم آن منطقه شد شديدا ابراز نگراني كرد.
«رامين مهمانپرست» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، همچنين اظهار اميدواري كرد دولت عربستان سعودي مطالبات مشروع مردم را مورد توجه جدي خود قرار داده و از به كارگيري خشونت در مقابل خواست مردم احتراز كند.
در همين راستا، يك عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به تشديد سركوب هاي رژيم سعودي عليه تظاهرات مسالمت آميز مردم عربستان در پي دستگيري «شيخ نمر باقر النمر» اظهار داشت: دولت عربستان از ابتدا و در تمام زمينه ها هيچ جايگاهي بين دولت هاي دموكراتيك دنيا نداشته و به هيچ عنوان چيزي به نام دموكراسي و آزادي در اين كشور وجود ندارد.
سيدباقر حسيني، با اشاره به حاكم بودن تفكر متحجرانه در عربستان افزود: متاسفانه مردم عربستان از آزادي بيان، عقيده و عمل برخوردار نيستند و حكومت به هر شكل ممكن مردم را وادار به انجام خواسته خود مي كند.
نماينده زابل در مجلس ضمن محكوم كردن سركوب مخالفان شيعه در عربستان خاطرنشان كرد: متاسفانه بسياري از حقوق مرسوم دنيا در عربستان جايگاهي ندارد و رژيم سعودي به حقوق هيچ يك از يك مردم عربستان به ويژه شيعه كه بخشي از اين كشور را تشكيل مي دهند، توجهي ندارد.
حسيني با بيان اينكه مجامع بين المللي بايد براي حق خواهي حركت سخيف رژيم سعودي ورود پيدا كنند، تصريح كرد: مدعيان حقوق بشر نسبت به كشورهايي كه در جهت منافع خودشان گام برمي دارند و هر جنايتي كه مرتكب مي شوند، اعتراضي ندارند و همواره سياست يك بام و دو هوا را در پيش مي گيرند.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به فراخواندن سفير عربستان توسط ايران گفت: چنانچه سركوب ها به جايي برسد كه ديگر هيچ راهكاري براي ايجاد آرامش در اين كشور وجود نداشته باشد بايد با توجه به جناياتي كه صورت گرفته احضار سفير عربستان به منظور كمك به مردم صورت بگيرد.
حسيني در پايان خواستار محكوم كردن حركت وحشيانه رژيم سعودي نسبت به تضيع حقوق مردم عربستان به ويژه شيعيان اين كشور توسط ملل آزاده دنيا شد.
در همين زمينه احمد نجابت، نماينده مردم تهران و عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي نيز تاكيد كرد، ترس مقامات سعودي از وقوع بيداري اسلامي در اين كشور عامل اصلي سركوب مردم در اين كشور است.
وي افزود: در مقطع فعلي استكبار جهاني در راستاي اختلاف مابين مسلمانان اعم از شيعه و سني، گام هاي متعددي را برداشته است لذا بايد طبق فرمايشات رهبري در برخورد با اقدامات كشورهاي مسلمان با عزت، حكمت و مصلحت حركت كنيم از اين رو ايران در مقابل اقدامات عربستان درخصوص شيعيان بايد با هوشياري كامل وارد عمل شود.
وي افزود: كشورهايي همچون عربستان، امارات و كويت از لحاظ ساختاري داراي هيچگونه هويتي نيستند و تنها براساس ديدگاه هاي غرب كشورهاي خود را اداره مي كنند از اين رو با وقوع بيداري اسلامي در منطقه با سركوب مخالفان سعي در آرام كردن وضعيت كشورهايشان دارند و ترس مقامات سعودي از خيزش مردم باعث اينگونه سركوب ها شده است.
نجابت تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران بايد با يك ديپلماسي فعال براي مقابله با سركوب شيعيان در عربستان وارد عمل شود و به اين كشور در راستاي سركوب شيعيان هشدار دهد.
عضو جمعيت ايثارگران اظهار داشت: اتخاذ مواضع محكم در راستاي مقابله با اقدامات غيربشري عربستان در قبال سركوب شيعيان از سوي ايران الزامي است.
گفتني است نظام ميان رژيم حاكم بر عربستان سعودي در ادامه سياست هاي سركوبگرانه خود، طي روزهاي گذشته تعدادي از ساكنان شرق عربستان را بازداشت كردند. آنها همچنين سه تن از شيعيان عربستان را به قتل رساندند. نيروهاي سعودي الشيخ «هشام عبدالواحد الخنزيري» 45 ساله ساكن منطقه القلعه در شهر القطيف را هنگام بازگشت از ايران در فرودگاه بازداشت كردند. اين در حالي است كه وي از بيماري رنج مي برد.
از سوي ديگر نيروهاي امنيتي روز يكشنبه شيخ «نمر باقر النمر» از العواميه را بازداشت و به مكاني نامعلوم انتقال دادند.
 


خطاب به شركت كنندگان در اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي

رهبر انقلاب : در حمايت از قيام هاي منطقه ملاحظه هيچ قدرتي را نخواهيم كرد

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (چهارشنبه) در ديدار بيش از هزار نفر از زنان نخبه، فرهيخته و مجاهد دنياي اسلام، نقش زنان را در حركت عظيم بيداري اسلامي بي بديل خواندند و با اشاره به تجربه بسيار پربركت حضور زنان ايران در پيروزي و تداوم انقلاب اسلامي تاكيد كردند: تداوم، تقويت و گسترش حضور زنان در حركت مبارك بيداري اسلامي بي ترديد، پيروزيهاي فراواني را براي ملتهاي مسلمان به دنبال خواهد آورد.
ايشان، اجتماع زنان فرهيخته و مسلمان 85 كشور جهان را در اجلاس بين المللي زنان و بيداري اسلامي، فرصتي بسيار مهم براي شناخت بيشتر زنان دنياي اسلام از يكديگر دانستند و افزودند: آشنايي و تعامل ايجاد شده در اين اجلاس را مقدمه اي براي ايجاد حركتي موثر و ماندگار در روند احياي هويت و شخصيت زنان مسلمان قرار دهيد.
رهبر انقلاب با اشاره به تلاش 100ساله، پيچيده و همه جانبه غرب براي دور كردن زنان مسلمان از هويت اسلامي تاكيد كردند: تلاش بانوان نخبه جهان اسلام براي احياي اين هويت، بزرگترين خدمت به امت اسلامي است چرا كه احساس هويت، آگاهي و بصيرت زنان مسلمان، تاثيري شگرف و مضاعف بر جريان بيداري اسلامي و عزت و كرامت امت اسلام خواهد داشت.
حضرت آيت الله خامنه اي، نگاه غرب به «زن» را نگاهي اهانت آميز دانستند و خاطرنشان كردند: غربي ها، در عمق فرهنگ خود، زن را كالا و وسيله اي براي تمتع مرد مي دانند و همه ابزارها و امكانات خود را براي تحقق اين هدف بكار گرفته اند اما در حركتي مزورانه بر اين نگاه منحط، ناقص و گمراه كننده، نام آزادي گذاشته اند همچنان كه بر جناياتي نظير قتل و غارت ملتها، چپاول ثروت هاي كشورها و لشكركشي و تحميل جنگ نيز نامهاي فريبنده اي مثل آزادي طلبي، حقوق بشر و دموكراسي مي گذارند.
رهبر انقلاب اسلامي نگاه اسلام به زن را در نقطه مقابل نگاه غرب به اين مقوله برشمردند و تاكيد كردند: اسلام به زن نگاهي عزت بخش، كرامت آفرين و رشد دهنده دارد و براي زن هويت و شخصيتي مستقل قائل است.
حضرت آيت الله خامنه اي با استناد به تجربه موفق حضور زنان فرهيخته و مؤمن ايراني در عرصه هاي مختلف علمي، سياسي و مديريتي افزودند: زن در محيط اسلامي، رشد علمي شخصيتي خلاقي، سياسي مي يابد و در اساسي ترين مسائل اجتماعي در صفوف مقدم قرار دارد اما همچنان «زن» باقي مي ماند و به اين مسئله افتخار مي كند.
ايشان، متلاشي شدن خانواده ها در غرب و افزايش فرزندان بي هويت را از جمله نتايج نگاه فرهنگ غربي به زن دانستند و افزودند: غرب از همين نقطه، سخت ترين ضربات را خواهد خورد و در روند تدريجي بروز پيامدهاي حوادث اجتماعي، دچار فروپاشي خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي، زن و مرد را در نگاه اسلام داراي خصوصيات مشترك انساني برشمردند و افزودند: زن و مرد هركدام براساس خصوصيات جسماني خود، در ادامه آفرينش، رشد و تعالي انسان و حركت تاريخ نقش خاصي به عهده دارند كه در اين ميان نقش زن يعني تداوم بخشيدن به نسل انسان، از نقش مرد مهمتر است.
ايشان افزودند: ضوابط اسلام درباره خانواده و محدوديت هاي روابط جنسي را بايد از اين ديد، مطالعه و درك كرد.
رهبر انقلاب اسلامي، روشن كردن و برجسته ساختن نقش زن از نگاه اسلامي را مهمترين مسئوليت زنان نخبه و فرهيخته دنياي اسلام دانستند و با استناد به نقش اساسي زنان در تحولات 33 سال اخير ايران افزودند: نقش زنان در تحولات اجتماعي، انقلاب ها و حركت بيداري اسلامي نيز، نقشي تعيين كننده است چرا كه هر جا زنان در يك حركت اجتماعي حضوري آگاهانه مي يابند، پيشرفت و پيروزي آن حركت تضمين شده است و اين واقعيت ادامه و تقويت حضور زنان در تحولات مصر، ليبي، بحرين، يمن و ديگر نقاط دنياي اسلام را كاملا ضروري مي سازد.
حضرت آيت الله خامنه اي بيداري اسلامي را حركتي عجيب و بي نظير برشمردند و تاكيد كردند: اين حركت به شرط آسيب شناسي صحيح و مقابله با خطرات و آفت ها، مي تواند مسير كنوني تاريخ را عوض كند.
رهبر انقلاب اسلامي با تجليل از انقلاب ملت هاي مسلمان در شمال آفريقا و ديگر مناطق جريان بيداري اسلامي افزودند: مستكبران و در راس آنها آمريكا و صهيونيزم كه در مقابل اين حركت عظيم، غافلگير شده اند با همه وجود سعي مي كنند اين حركت را مهار و بر آن موج سواري كنند.
ايشان كم كردن انگيزه هاي ملتها براي تداوم حضور در صحنه و سرگرم كردن قشرهاي مختلف مردم كشورهاي منطقه به مسائل فريبنده يا اختلاف انگيز را از جمله روشهاي دنياي استكبار براي مهار بيداري اسلامي برشمردند و تاكيد كردند: اگر ملتهاي مسلمان در مقابل اين توطئه مقاومت كنند و همچنان در صحنه حضور داشته باشند پيروزي آنها بر دنياي استكبار قطعي است چرا كه قدرت شمشير همه مستكبران در مقابل حضور و ايمان ملتها، كند و ناكارآمد است.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به توطئه ها و اقدامات بي وقفه اما شكست خورده دشمنان اسلام و ايران در 33 سال اخير افزودند: غربي ها اين روزها درباره تحريم ايران جنجال آفريني مي كنند اما نمي فهمند كه خودشان ملت ايران را به واسطه تحريم هاي 30 سال اخير در مقابل هر تحريمي واكسينه كرده اند.
حضرت آيت الله خامنه اي، افزودند: ملت ايران در سه دهه اخير با جان، مال و عزيزان خود در مقابل همه توطئه ها و تحريم ها ايستاده و پيشرفت كرده است به گونه اي كه ما امروز نسبت به 30 سال قبل، 100 برابر قوي تر هستيم.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به پيشرفت هاي كشور در زمينه هاي مختلف، خطاب به زنان فرهيخته و نخبه دنياي اسلام افزودند: امروز زن مسلمان ايراني، سرافراز و عزتمند در همه عرصه هاي پيشرفت حضور دارد و زنان تحصيلكرده و نخبه اين كشور، جزو مؤمن ترين و انقلابي ترين زنان ايراني هستند و غرب با هزاران وسيله تبليغاتي و بمباران خبري تلاش مي كند اين واقعيت را ديگرگون جلوه دهد.
حضرت آيت الله خامنه اي، با يادآوري تلاش هاي ناكام غرب براي منصرف كردن جمهوري اسلامي از حمايت از ملت فلسطين تأكيد كردند: ما فارغ از مباحث انحرافي نظير شيعه و سني در كنار همه برادران مسلمان خود ايستاده ايم.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: ملت ايران و جمهوري اسلامي به لطف الهي در كنار ملت فلسطين، همه ملت هاي بيدار شده و انقلاب كرده، و همه كساني كه با آمريكا و صهيونيزم مواجهه مي كنند ايستاده اند و از آنها دفاع مي كنند و در اين مورد ملاحظه هيچ كس و هيچ قدرتي را نخواهند كرد.
در اين ديدار همچنين خانم حجازي دبير همايش بين المللي زنان و بيداري اسلامي با اشاره به حضور 1200 نفر از بانوان فرهيخته و فعال در عرصه هاي مختلف از 85 كشور جهان، در اين همايش، گزارشي از مباحث مطرح شده در همايش بين المللي زنان و بيداري اسلامي و كميسيون هاي تخصصي آن ارائه كرد.
آقاي دكتر ولايتي دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي نيز در سخناني با اشاره به برگزاري چهار همايش بين المللي در خصوص بيداري اسلامي، از سال گذشته تاكنون گفت: مجمع جهاني بيداري اسلامي تلاش دارد تا با برگزاري اين همايش ها، گفتمان بيداري اسلامي را نهادينه و بارور كند.
در ابتداي اين ديدار تعدادي از شركت كنندگان در اجلاس بين المللي زنان و بيداري اسلامي از كشورهاي مختلف به بيان ديدگاه ها و نظرات خود پرداختند.
خانمها:
هنا محيي صابرالشلبي- آزاده فلسطيني؛
دكتر نجلي محمدكامل- عضو هيئت علمي دانشگاه از مصر؛
هاجر عبدالكافي- دكتراي حقوق و زنداني سياسي از تونس؛
حوريه محمدا حمد- فعال سياسي و مذهبي در يمن؛
انسجام عبدالزهره جواد- فعال فرهنگي و رسانه اي در عراق
وجدان ميلاد- عضو هيئت علمي دانشگاه الزيتونيه از ليبي؛
مادر شهيد علي شيخ، نوجوان 14 ساله بحريني؛
بتول الموسوي- فرزند شهيد سيدعباس موسوي از لبنان؛ بر اين نكات تأكيد كردند:
- تأثير پيروزي انقلاب اسلامي ايران در بيداري اسلامي منطقه
- نقش و جايگاه برجسته زنان در قيامهاي اسلامي منطقه
- ضرورت وحدت كشورهاي عربي و اسلامي بر مبناي اسلام
- اهميت تبادل تجربيات و ديدگاه هاي زنان مسلمان
- مقابله با توطئه غرب براي تحريف فرهنگ و هويت اسلامي
- الگوگيري زنان انقلابي از حركت امام حسين(ع) و استقامت حضرت زينب(س).


انتصاب آيت الله بوشهري به رياست حوزه هاي علميه كشور

آيت الله حسيني بوشهري در جلسه شوراي عالي حوزه هاي علميه به عنوان مدير جديد حوزه هاي علميه سراسر كشور انتخاب شد.
آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري عضو مجلس خبرگان رهبري در اين زمينه گفت: در جلسه سه شنبه شب شوراي عالي حوزه هاي علميه به عنوان مدير جديد حوزه هاي علميه سراسر كشور انتخاب شدم.
وي همچنين در خصوص طرح ها و برنامه هاي خود براي حوزه هاي علميه كشور تصريح كرد: در زمان لازم برنامه هاي خود را براي تحول در حوزه علميه اعلام مي كنم.
براساس اين گزارش شب گذشته شوراي عالي حوزه هاي علميه با حضور آيت الله استادي دبير اين شورا برگزار و آيت الله حسيني بوشهري به اتفاق آراء به عنوان مدير جديد حوزه هاي علميه سراسر كشور انتخاب شد.
گفتني است آيت الله مرتضي مقتدايي پيش از آيت الله بوشهري عهده دار اين مسئوليت بود.


فعالان سياسي : تشكيل شوراي فقهي خلاف قانون اساسي است

فعالان سياسي اظهارات برخي افراد درباره تشكيل شوراي فقهي را خلاف قانون اساسي و در شرايط فعلي غيرضروري دانستند.
محمدرضا آشتياني، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت وگو با فارس گفت: اظهارات برخي افراد درباره تشكيل شوراي فقهي خلاف قانون اساسي و هيچ گونه ضرورتي براي تشكيل اين شورا احساس نمي شود.
وي درباره پيشنهاد هاشمي رفسنجاني براي تشكيل شوراي فقهي افزود: در حال حاضر شوراي افتاء متشكل از بسياري از مراجع تقليد در راستاي رسيدگي به مسائل كشور و بررسي موضوعاتي همچون ديه و مسائل فقهي در كشور زير نظر رهبري فعال است لذا در مقطع فعلي تشكيل شوراي فقهي لزومي ندارد.
حسين ابراهيمي عضو جامعه روحانيت مبارز نيز با اشاره به اينكه در طول تاريخ از وجود شوراها خيري نبرده ايم گفت: در شرايط فعلي براي تشكيل شوراي فقهي ضرورتي وجود ندارد.
وي درباره اظهارات اخير هاشمي رفسنجاني درباره تشكيل شوراي فقهي گفت: با توجه به اينكه ما نهادها و تشكل هايي همچون مجمع تشخيص مصلحت نظام، خبرگان رهبري، شوراي نگهبان و هيئت افتاء در محضر رهبري را داريم لذا تشكيل شوراي فقهي در شرايط فعلي هيچ ضرورتي ندارد.
وي با اشاره به اينكه ما هيچگاه در طول تاريخ از وجود شوراها خيري نبرده ايم گفت: بهتر است همين تشكل هاي قانوني كه وظايف آنها در قانون اساسي پيش بيني شده است در راستاي اداره كشور وارد عمل شوند.
ابراهيمي با بيان اينكه هيچ مشكلي در جمهوري اسلامي ايران بر زمين نمانده است اظهار داشت: چه ضرورتي وجود دارد در حالي كه در كشور مشكلي وجود ندارد شوراي فقهي وارد عمل شود و اگر برخي از افراد به دنبال اين هستند كه پينه و وصله درست كنند كه اين تشكل حاصل شود بهتر است به رهبري اين پيشنهاد را ارائه دهد تا اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد.
عضو جامعه روحانيت مبارز خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي تنها مسئله اي كه در كشور وجود دارد كه بايد به آن اهميت فراوان داده شود مسائل اقتصادي است كه كشورهاي غربي سعي دارند با پررنگ كردن اين مسائل ناكارآمدي نظام ديني را القاء كنند. از اين رو دولت، مجلس و تشكل هايي كه در كشور وجود دارند نبايد باعث اثبات ديدگاه غرب شوند.
قابل ذكر است آيت الله هاشمي رفسنجاني در گفت وگو با يك پايگاه خبري،، اظهارات خود قبل از انتخابات رياست جمهوري دهم درباره شوراي فقهي را مجدداً تكرار كرده است.


بيانيه پاياني اجلاس بين المللي زنان و بيداري اسلامي

شركت كنندگان در پايان اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي با صدور بيانيه اي ضمن ابراز خرسندي از توفيقات جنبش بيداري اسلامي و لزوم توجه به چالش هاي پيش رو درسخنرانيها و نشستهاي تخصصي و كميسيونهاي مذكور بر موارد مهمي تاكيدكردند.
بخش هايي از اين بيانيه عبارتند از :
- بيداري اسلامي، از نعمت ها و وعده هاي صادق الهي و حقيقتي گرانبهاست كه حضورگسترده آحاد مردم از زن و مرد در ميدان عمل و صحنه مبارزه و جهاد، اسلام خواهي، استكبار و استبداد ستيزي، نفي صهيونيسم، عدالت طلبي، استقلال طلبي، رعايت كرامت انساني، آزادي خواهي، نفي اختلافات قومي، مذهبي و نژادي، از مهمترين مولفه ها و مشخصه هاي اصلي اين جنبش به شمارمي آيد .
- پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (قدس سره الشريف) احياگر بزرگ اسلام در دوران معاصر، فصل جديدي از گسترش موج بيداري را در جهان گشود و تداوم اين روند توسط مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي امام خامنه اي (مدظله العالي) به همگان ثابت كرد كه در پرتو آموزه هاي ديني مي توان عزت و اقتدار ديرينه را به جوامع اسلامي باز گرداند و با قدرت از كرامت آنان دفاع كرد . « ن تنصروا اللّه ينصركم ويثبّ ت أقدامكم »
- تحولات اجتماعي اخير موجب تقويت نقش زن در جوامع اسلامي گرديده است و حضور مؤثر زنان در خيزش هاي مردمي و ضرورت حفظ و استمرار جنبش بيداري اسلامي، ايجاب مي كند كه از ظرفيت و توانمندي هاي اين نيروي عظيم در ابعاد اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي به نحو احسن استفاده شود.
- نقش قدرتهاي استكباري در سركوب خيزش هاي مردمي و تلاش آنان براي مهار حركت اسلامي و به انحراف كشاندن ماهيت و شعارهاي جنبش بيداري اسلامي درجهت منافع نامشروع خود امري شناخته شده مي باشد، ازاين رو، هوشياري در برابرتوطئه ها،تشخيص به موقع دسيسه هاوسياستهاي استكبارجهاني و صهيونيسم بين المللي از اولويتها و الزامات جنبش بيداري اسلامي است.
- اختلاف درصفوف انقلابيون و ايجاد درگيري هاي مذهبي، قومي، فرقه اي، قبيله اي و مرزي، امت اسلامي را تضعيف كرده و به دشمنان اسلام فرصت مي دهد تا توطئه هاي خود را عليه مسلمانان عملي سازند. ضروري است آحاد مردم ضمن به رسميت شناختن و مديريت تفاوت ها، از فرو افتادن در دام اينگونه درگيري ها و تكفير واهانت به مقدسات و تخطئه يكديگر جدا اجتناب نمايند. « ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ر يحكم »
- زنان مسلمان ضمن محكوم نمودن سياست ها و اقدامات حجاب ستيزانه غرب، با التزام به ارزش هاي اسلامي و مشاركت فعال در عرصه هاي سياسي و اجتماعي بر هويت اصيل خويش تكيه كرده و سد راه نفوذ غرب بوده و همواره هدف سياست هاي مغرضانه و تبليغات مخرب و فراگير رسانه هاي غربي قرار دارند و بايد با هوشياري و تدبير و بهره گيري از پيشرفته ترين ابزارهاي ارتباطي و معرفي الگوي شايسته زن مسلمان، با تهاجم فرهنگي غرب مقابله نمايند.
شركت كنندگان درپايان خواستاربررسي واتخاذ تصميم در موارد زير ازسوي مجمع جهاني بيداري اسلامي شدند:
- تدوين سند جامع حوزه فعاليت زنان و بيداري اسلامي جهت تصويب در شوراي عالي مشورتي مجمع جهاني بيداري اسلامي
- تشكيل شوراي هماهنگي زنان جهان اسلام در چارچوب مجمع جهاني بيداري اسلامي .
- حضورگسترده زنان در نشست هاي آينده اجلاس مجمع جهاني بيداري اسلامي .
- تأسيس مركز مطالعات و پژوهشهاي راهبردي درحوزه زن مسلمان و بيداري اسلامي با هدف ترسيم نقش برجسته زن در جامعه اسلامي
- تاكيد بر تقويت و گسترش اتحاديه راديو تلويزيون هاي جهان اسلام به منظور معرفي فرهنگ و ارزش هاي اسلامي و مقابله با جنگ رسانه اي غرب.
- راه اندازي شبكه اجتماعي در فضاي مجازي به منظور ايجاد ارتباط و تعميق ديدگاه ها و انتقال تجربيات زنان متعهد درجهان اسلام .
شركت كنندگان دراجلاس از ابتكار عمل مجمع جهاني بيداري اسلامي در برگزاري «اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي» كه فرصت آشنايي و ارتباط با بانوان جهان اسلام را فراهم آورد و ميزباني صميمانه و پذيرايي گرم جمهوري اسلامي ايران تشكر و سپاسگزاري مي نمايند .


از سوي معاون وزارت امور خارجه اعلام شد تشريح هدف عنان از سفر اخير به ايران

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه بيان جزئيات نشست ژنو و ارائه گزارشي از توافقات حاصله با بشار اسد را از جمله اهداف سفر عنان به تهران برشمرد.
«حسين اميرعبداللهيان» معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان درباره سفر كوفي عنان نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل به تهران و برخي اخبار منتشر شده مبني بر هشدار عنان به ايران و عراق در قضيه سوريه، اظهار داشت: آقاي عنان داراي شخصيتي است كه سعي مي كند متوازن عمل كند و سابقه عملكرد وي در طي 10 سالي كه دبير كل سازمان ملل بود، نشان داد كه علي رغم همه فشارها تلاش كرده در مأموريت هاي خود به ويژه مأموريت هاي بحراني، شخصيت بي طرفي از خود نشان دهد.
به گزارش فارس، وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از ابتدا معتقد بوده و هست كه راهكار در سوريه صرفاً سياسي است و لاغير، خاطرنشان كرد: ما معتقديم كوفي عنان بايد در طرح 6 ماده اي سياسي خود به موفقيت نايل شود.
اميرعبداللهيان با اشاره به تلاش هاي زيادي كه عنان صورت داد تا جمهوري اسلامي ايران در اجلاس ژنو شركت كند، گفت: برخي طرف ها تحفظاتي را داشتند به دليل اينكه از مواضع صريح، روشن و منطقي ايران در قبال سوريه و تحولات آگاه بودند و علاقمند نبودند در آن جلسه خروجي حاصل شود كه آن خروجي در راستاي كمك به مردم سوريه و طرح اصلاحات بشار اسد باشد.
معاون وزير خارجه ايران در تشريح اهداف سفر كوفي عنان به تهران، اين سفر را در راستاي بيان جزئيات مربوط به نشست ژنو و نتايج حاصله، ارائه گزارشي از توافقات خوب صورت گرفته با بشار اسد در راستاي اجرايي كردن طرح 6 ماده اي اش عنوان كرد و گفت: كوفي عنان با سفر به تهران و رايزني با مقامات كشورمان، بر اهميت نقش جمهوري اسلامي در ايجاد صلح و ثبات منطقه اي به ويژه در سوريه تأكيد كرد.
اميرعبداللهيان اينكه عنان هشداري به جمهوري اسلامي داشته باشد را حرفي كاملاً نادرست خواند.
وي تصريح كرد: آنچه كه مي تواند مشكل سوريه را حل كند ابتكار سوري- سوري است. مسئله سوريه بايد به دست مردم سوريه، حكومت آن و تمامي طرف ها، گروه ها و حتي معارضه سوريه حل و فصل شود و راهكار نيز سياسي است و خروجي اين راهكار هم گفت وگوي ملي خواهد بود.
به اعتقاد معاون وزير خارجه ايران نه اجلاس دوستان سوريه توانست كمك مؤثري در حل اين مسئله كند، بلكه خشونت را در سوريه بيشتر كرد و نه اجلاس ژنو و افزود: هر چند در نشست ژنو برخي از طرف ها از جمله سوريه و چين تلاش هايي را در حمايت از مواضع سوريه صورت دادند و كوفي عنان نيز نقش مثبتي را ايفا كرد.
همچنين عنان كه بعد از تهران راهي بغداد شده است، بعد از ديدار با نوري المالكي، نخست وزير عراق در جمع خبرنگاران گفت: همه در خصوص توقف خشونت ها در سوريه با يكديگر توافق نظر دارند و اين موضع تهران و بغداد است.
وي در ادامه بر اعمال فشار هر چه بيشتر عليه طرف هاي درگير در سوريه به منظور توقف خشونت ها تأكيد كرد و افزود: سازمان ملل به دنبال پايان دادن به خشونت ها در سوريه است و داشتن اراده به موفقيت اين مأموريت كمك خواهد كرد.
گفتني است رايزني هاي عنان در تهران با واكنش منفي كاخ سفيد مواجه شده است. «جي كارني» سخنگوي مطبوعاتي كاخ سفيد مدعي شد ايران نمي تواند تأثير مثبتي بر موضوع سوريه داشته باشد.
اين ادعا در حالي است كه وي اظهار داشت آمريكا حامي طرح عنان است.


خزاعي: كشورها راهبردهاي دفاعي خود را بدون دخالت خارجي تعيين كنند

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل تصريح كرد: هر كشوري بايد بتواند راهبردهاي دفاعي خود را راسا و بدون هيچ گونه فشار يا دخالت خارجي تعيين كند.
محمد خزاعي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك طي سخناني در كنفرانس سازمان ملل متحد در خصوص معاهده تجارت تسليحات كه با حضور هيئت هاي عالي رتبه و نمايندگان كشورهاي عضو اين سازمان تشكيل شده بود ديدگاه هاي كشورمان را تشريح كرد.
وي در اين كنفرانس كه با هدف تدوين معاهده اي در زمينه نظام مند كردن صادرات و واردات سلاح هاي متعارف برگزار شده، تاكيد كرد كه معاهده آينده بايد حق كشورها در دفاع مشروع مندرج در ماده 51 منشور سازمان ملل را كاملا محترم شمارد و هر كشوري بايد بتواند راهبردهاي دفاعي خود را راسا و بدون هيچگونه فشار يا دخالت خارجي تعيين كند.
سفير و نماينده دائم كشورمان همچنين در اين كنفرانس كه به مدت يك ماه ادامه خواهد داشت، تصريح كرد كه كشورهاي عضو معاهده بايد متعهد شوند كه تحت هيچ عنواني به اقدامات قهرآميز يكجانبه جهت تحليل و يا تجديد حقوق مسلم امنيتي و منافع كشورهاي ديگر دست نخواهند زد.
خزاعي در ادامه افزود: تنها هدف معاهده آتي بايستي ممانعت از قاچاق تسليحات متعارف باشد و معاهده نبايد براي تجارت تسليحات كه در تحقق حق مسلم كشورها در دفاع از خود داراي اهميت بسيار بالايي است، مانعي ايجاد كند. به همين دليل در اين معاهده، حق ذاتي كشورها در كسب، توليد، صادرات، واردات و دستيابي به دانش و تكنولوژي توليد سلاح ها بايستي محترم شمرده شود.
وي اضافه كرد: مسئوليت كنترل كامل بر توليدات و نقل و اتتقال داخلي تسليحات متعارف انحصارا به عهده كشورها است و هيچ نهاد و كشور ديگري حق هيچگونه دخالت در اين زمينه را ندارد. همچنين معاهده نبايد حق مسلم انتقال تجهيزات در عرصه بين المللي و تبادل فناوري براي استفاده هاي غيرنظامي را محدود كند.
سفير و نماينده دائم كشورمان در پايان تاكيد كرد: اشاره به تصميمات سياسي نهادهايي نظير شوراي امنيت براي اعمال تحريم هيچگونه جايگاهي در اين معاهده ندارد.
جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از معاونان و عضو هيئت رئيسه كنفرانس معاهده تجارت تسليحات انتخاب شده و اين انتخاب موجب واكنش توام با عصبانيت برخي كشورهاي غربي و رسانه ها و لابي رژيم صهيونيستي در اين كشورها شده است.


راهپيمايي زنان و دختران مشهد در سالروز قيام مسجد گوهرشاد

مشهد- خبرنگار كيهان:
همزمان با واقعه تاريخي قيام مسجد جامع گوهرشاد و روز عفاف و حجاب، راهپيمايي گسترده عفاف و حجاب در مشهد برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور گسترده بانوان متدين مشهد مقدس برگزار شد، راهپيمايان مسير ميدان شهداي مشهد تا حرم مطهر رضوي را با سر دادن شعارهايي در راستاي ترويج فرهنگ حجاب و عفاف پيمودند و ياد و خاطره قيام مسجد گوهرشاد و به خاك و خون كشيده شدن صدها مرد و زن متدين در اين روز را گرامي داشتند و همچنين واقعه سركوب قيام مردم مشهد عليه قانون كشف حجاب رضاخاني را يادآور شدند.
به گزارش خبرنگار ما، در پايان اين مراسم نيز، راهپيمايان با حضور در مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوي به تأييد بيانيه اين راهپيمايي پرداختند.


با حكم رئيس جمهور 3 عضو هيئت امناي دانشگاه فرهنگيان منصوب شدند

رئيس هيئت امناي دانشگاه ويژه فرهنگيان، سه تن از اعضاي هيئت امناي اين دانشگاه را منصوب كرد.
طي حكمي از سوي محمود احمدي نژاد، رئيس هيئت امناي دانشگاه ويژه فرهنگيان، سه تن از اعضاي هيئت امناي اين دانشگاه منصوب شدند.
براين اساس، غلامعلي حداد عادل، حجت الاسلام والمسلمين حميد پارسانيا و سوسن كشاورز به عنوان اعضاي هيئت امناي اين دانشگاه تعيين شدند.


پايگاه خبري روسي: تحريم هاي غرب عليه ايران در جامعه جهاني بي نظمي ايجاد مي كند

پايگاه خبري «ايران رو» از مبدا مسكو، به نقل از يك روزنامه چيني نوشت: تحريم هاي يكجانبه غرب و آمريكا عليه ايران در جامعه بين المللي بي نظمي ايجاد مي كند و اين رويه طبيعتا به فعاليت عادي تجاري ممالك ديگر لطمه مي زند.
به گزارش گروه اخبار ايران در رسانه هاي جهان، «ايران رو» در مقدمه گزارش خود مي نويسد: آنگاه كه ايران خود را از زير فشارهاي آمريكايي بيرون بكشد، فردا تمام آسياي مركزي و تقريبا تمام خاورميانه از زير بار فشار آمريكايي درخواهد رفت.
آگاهي به اين تبعات آشكار است كه واشنگتن را به سرحد جنون رسانده است و به طور يكجانبه عليه ايران تحريم هايي را وضع كرده است.
به گزارش «ايران رو»، روزنامه چيني «يوميه مردم» نوشته است: ايالات متحده از هر فرصتي براي تبديل كردن اختلافات بين دو كشور به مناقشه ايران با تمام جامعه جهاني استفاده مي كند، طوري كه آمريكا با نفوذ خود در ديگر كشورها تلاش مي كند هر موقعي كه يك كشور بخواهد با ايران تجارت نفتي برپا كند، ايالات متحده بلافاصله اين كشور را مجازات مي كند. اين امر نه تنها در جامعه بين المللي بي نظمي ايجاد مي كند بلكه كشورهاي ديگر را به توجه دائمي به واكنش ايالات متحده وادار مي كند كه اين امر طبيعتا به فعاليت عادي تجاري ممالك ديگر لطمه مي زند.


چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

در انتظارت خشكيده ام
مي آيي!
در كوير خشك زندگي
لاله مي روياني
مي آيي!
تو، اي تمامي من
و بر انتظارات خشكيده ام
قطره مي باراني...
و من مدتهاست
به باور آمدنت نشسته ام
و تو لطيف تر از نسيم به نگاه شقايق ها... رهايي مي پاشي
و اي آقاي من...
بگو تا كي در تمناي وصالت به جاده اميد دخيل ببندم
و به كلاغ ها آمدنت را بقبولانم
دير زمانيست
كه آمدنت حديث كهني است كه هميشه تازه است
من در كشاكش باورها و دلشوره ها
به آمدنت منتظرم
مريم- د

چشم غزل
اي كه عطر هر چه گل از بوي تو
ياس مست نرگس جادوي تو
اي گل سرخ غزل ها در بهار
باغها در حسرت مينوي تو
هر چه دل در سينه عاشق بود
مست و مجذوب رخ دلجوي تو
صبح ما از هجر تو چون شب سياه
شام غم يلدا شده چون موي تو
مي چكد مهر تو از چشم غزل
لايقم كن تا ببينم روي تو
مي كشم ناز تو را اي سروناز
سرو، حيران قد نيكوي تو
چشم مستت جلوه صوم و صلوه
طاق محرابم خم ابروي تو
باز گلبانگ انا الحق مي رسد
جان فداي آن لب حق گوي تو
بر مشام جان رسد بوي حسين
عطر دشت كربلا از كوي تو
رنج زينب، اشك زهرا، آه تو
ناله حيدر بلند از هوي تو
رنجبر گل محمدي

شايد امروز
فرصتي نيست، شايد امشب
شايد امروز و يا اين لحظه
او بيايد به سراغ من و تو
بايد آماده شويم، كوچه را آب زنيم
و غبار از رخ آيينه بروبيم كه او
مي آيد.
عادل اماني


ابراز انزجار جامعه مدرسين حوزه علميه قم از دستگيري امام جمعه عواميه عربستان

سرويس شهرستانها:
جامعه مدرسين حوزه علميه قم با صدور اطلاعيه اي انزجار خود را از اقدامات مقامات عربستاني در تعرض به شخصيت هاي مذهبي منطقه الشرقيه اين كشور اعلام كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: براساس گزارش هاي دريافت شده ماموران آل سعود روز يكشنبه (18/4/91) با يورش ناگهاني و تيراندازي به خودرو روحاني محترم و مورد علاقه مردم منطقه الشرقيه عربستان، وي را مجروح و بازداشت كرده اند. پس از آن، به تظاهركنندگان و معترضان به اين اقدام حمله كرده و سه نفر را شهيد و دهها نفر را مجروح و تعدادي را بازداشت كردند.
بي ترديد اين اقدام ناشايست، نقض حقوق بشر و مصداق بارز تروريسم است. آيا جز اين است كه دولت عربستان بايد حافظ جان همه شهروندان- بويژه عالمان و انديشمندان- باشد؟!
جامعه مدرسين حوزه علميه قم ضمن ابراز انزجار از اقدام مقامات عربستاني در تعرض به شخصيت هاي مذهبي و اعلام همدردي با مردم منطقه الشرقيه، از سازمان هاي بين المللي و داعيان حقوق بشر مي خواهد به مسئوليت خويش عمل كنند. بي شك مسئوليت جان اين روحاني شريف برعهده دولت عربستان است و اميدواريم دولت عربستان با در پيش گرفتن عقلانيت، از وخيم تر شدن وضعيت موجود جلوگيري كند.


رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس: 3 هزار ميليارد دلار به تقويت بنيه دفاعي كشور اختصاص يافت

خرم آباد- خبرنگاركيهان:
3 هزار ميليارد دلار به تقويت بنيه دفاعي نيروهاي مسلح كشور اختصاص يافت.
رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي كه در همايش ملي احساس امنيت، نظم و امنيت در خرم آباد شركت كرده بود در گفت وگو با خبرنگاران افزود: تخصيص اين اعتبار گام بلندي براي تقويت نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران برداشته شده است.
علاءالدين بروجردي گفت: توان دفاعي كشور از لحاظ امنيت برون مرزي، منطقه اي و داخلي هم اكنون بسيار بالاست.
وي با بيان اين مطلب كه در مذاكرات آينده مسائل هسته اي اگر آمريكايي ها شيطنت نكنند دكتر جليلي و خانم اشتون به سطح توافقات نزديك خواهند شد گفت: آنچه كه تحت عنوان انرژي هسته اي حق مسلم ماست و مردم سالهاست آن را فرياد زده اند به هيچ وجه تغيير نخواهد كرد، اصل غني سازي به قوت خود باقي است و فناوري هسته اي استمرار خواهد يافت.
رئيس كميسيون امنيت ملي در مورد سطح توافقات گفت: ادامه مذاكرات با 1+5 با قبول شروط ايران مبني بر غني سازي 20درصد و برداشتن تحريم ها ادامه خواهد يافت.
وي در رابطه با نقش ايران در حل بحران سوريه گفت: با شكست اجلاس ژنو غربي ها متوجه شده اند كه تلاش هايشان بدون حضور ايران با شكست روبه رو شده است. وي گفت: سوريه هم اكنون از گردنه سخت بحران عبور كرده و به طرف ثبات مي رود.


جانشين فرمانده انتظامي كشور: دشمن در جنگ نرم به دنبال ايجاد احساس ناامني است

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
مهم ترين هدف دشمن در جنگ نرم ايجاد احساس ناامني در ميان مردم است.
جانشين فرمانده انتظامي كشور با اظهار اين مطلب در همايش ملي احساس امنيت، نظم و امنيت در خرم آباد افزود: پرداختن به يك مسئله يا حادثه بيش از حد از سوي مسئولان و رسانه ها به نوعي دامن زدن به مقوله احساس نا امني است كه بايد از آن اجتناب كرد.
سرتيپ احمدرضا رادان گفت: احساس امنيت در جامعه وظيفه همه مردم و مسئولان است. وي با تأكيد بر امنيت بالا در كشور افزود: چهره هاي علمي، سياسي، مديران اجرايي و دستگاه ها در مقوله احساس امنيت مسئوليت و اثرگذاري بيشتري دارند اما مسئوليت همه مردم را نيز نبايد ناديده بگيريم. وي گفت: بيكاري، ناپايداري اشتغال، مسايل فرهنگي، اجتماعي، جغرافيايي و وعده هاي عملي نشده از شاخصه هايي است كه دشمن تلاش مي كند از آنها براي احساس نا امني و جنگ نرم در جامعه بهره ببرد.
وي افزود: در شرايطي كه در جنگ هشت ساله به صورت مقتدرانه وارد صحنه شديم اما در مقابله با جنگ نرم به اين شكل عمل نكرده ايم.


وزارت كشور: اتباع افاغنه غيرمجاز در ايران مجرم شناخته مي شوند

مدير كل اتباع خارجي وزارت كشور با اشاره به طرح ساماندهي اتباع افغاني گفت: اگر تبعه اي از افاغنه به صورت غيرقانوني در كشور حضور داشته باشد، برابر مقررات مجرم شناخنه مي شود.
به گزارش ايرنا، «محمد تهوري» عصر سه شنبه در حاشيه مراسم تقدير از دست اندركاران طرح ساماندهي اتباع افاغنه غيرقانوني كه توسط سفارت افغانستان در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: طبق مذاكرات صورت گرفته با سفارت افغانستان اگر بعد از اين تبعه اي از افاغنه به صورت غيرقانوني در ايران حضور داشته باشد و در طرح ساماندهي شركت نكرده باشد، مجرم خواهد بود.
اين مقام مسئول در وزارت كشور گفت: دو سال است كه تمامي تسهيلات براي اقامت قانوني اتباع افاغنه غيرقانوني فراهم شده است و تقريبا همه اتباع افاغنه غيرقانوني در طرح ساماندهي شركت كرده اند و در صورت وجود اتباع غيرقانوني برابر مقررات با آن ها برخورد خواهد شد.
تهوري با بيان اين كه حدود 2 ميليون و 500 هزار اتباع افاغنه به صورت قانوني در كشور حضور دارند، افزود: از اين تعداد حدود 900 هزار نفر جزو پناهندگان طرح آمايش 8 و حدود يك و نيم ميليون نفر نيز جزو طرح ساماندهي بوده، حضور خود را قانوني كرده اند.
وي ادامه داد: در اين طرح تعدادي از اتباع از كشور خارج شدند و ديگر بازنگشتند و برخي نيز پس از خروج از كشور اقدام به دريافت رواديد كرده و به صورت قانوني وارد كشور شده اند.
مدير كل اتباع خارجي وزارت كشور افزود: اتباعي كه گذرنامه دارند جزو كساني هستند كه در طرح ساماندهي شركت كرده اند و اتباعي كه كارت آمايش دارند جزو اتباع پناهنده محسوب مي شوند.
تهوري درباره تعداد اتباع افاغنه اي كه در طرح ساماندهي از كشور خارج شده اند نيز گفت: روزانه بخش قابل توجهي از اتباع افاغنه در حال خروج از كشور هستند و اغلب اتباعي كه از كشور خارج شدند، كساني بودند كه در طرح ساماندهي قرار داشتند.
وي افزود: هم چنين در سال گذشته حدود 18 هزار نفر از اتباع پناهنده از كشور خارج شدند و امسال نيز بخشي از آن ها از كشور خارج خواهند شد.
تهوري هم چنين درباره اعطاي گواهينامه رانندگي به اتباع افاغنه داراي گذرنامه نيز گفت: اين موضوع مربوط به نيروي انتظامي مي شود كه قوانين و مقررات خاص خود را دارد، به طور قطع كساني كه گذرنامه دارند نسبت به اتباع غيرقانوني از مزايا نيز بهره مند هستند.
ايران 40 مهاجر غيرقانوني را به پاكستان مسترد كرد
نيروهاي امنيتي ايران 40 تبعه پاكستان را به مقامات اين كشور در مرز تفتان تحويل دادند.
به گزارش ايسنا، روزنامه «ديلي تايمز» با اعلام اين خبر به نقل از نيروهاي مرزي پاكستان نوشت: اين اتباع پاكستاني پس از اتمام اعتبار ويزاي خود به طور غيرقانوني در ايران زندگي مي كردند.
بنابراين گزارش، مقامات پاكستاني به مرز تفتان اعزام شدند تا اين افراد بازداشت شده را از مقامات ايراني تحويل بگيرند. گفتني است، اين افراد سپس به آژانس تحقيقات فدرال پاكستان تحويل داده شدند تا براي تحقيقات بيشتر مورد بازجويي قرار گيرند.


كنگره بين المللي اعصاب در مشهد برگزار شد

مشهد- خبرنگار كيهان:
كنگره بين المللي جراحي اعصاب با حضور بيش از 300 جراح مغز و اعصاب در مشهد برگزار شد.
در اين كنگره 45 نفر از متخصصان و جراحان مغز و اعصاب از ديگر كشورهاي جهان حضور دارند، در كنگره بين المللي جراحي اعصاب مشهد جديدترين دستاوردها در زمينه مغز و اعصاب، روش هاي جراحي ارائه مي شود.
همچنين ايجاد فرصت براي متخصصان كشورهاي مسلمان همجوار براي آموزش و ارتقاي سطح دانش علوم اعصاب از جمله محورهايي است كه در اين كنگره مورد بررسي قرار مي گيرد.
قرار است 120 مقاله برگزيده شده از مجموع مقالات ارسالي به دبيرخانه اين كنگره در قالب سخنراني و پوستر ارائه شود.
همچنين قرارداد همكاري علمي تحقيقاتي در حوزه علوم مغز و اعصاب بين بيمارستان رضوي و مراكز معتبر علمي جهان از جمله دانشگاه مونستر آلمان، در اين كنگره به امضا خواهد رسيد.


رئيس سازمان امور مالياتي: وزارت نفت 30هزار ميليارد ريال بدهي مالياتي دارد

رئيس كل سازمان امور مالياتي گفت: مجموع بدهي هاي معوقه مالياتي كشور به مرز 72 هزار ميليارد ريال رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، علي عسگري درنشست خبري درمشهد با بيان اين مطلب افزود: از اين ميزان 43 هزار ميليارد ريال جريمه پرداخت نشدن ماليات است كه 10هزار ميليارد ريال آن مربوط به سوء استفاده برخي افراد از كارت هاي بازرگاني براي واردات كالا است.
رئيس كل سازمان امور مالياتي با بيان اينكه در بررسي هاي انجام شده مشخص شد كه صاحبان واقعي اين كارت هاي بازرگاني حتي در برخي موارد در شرايط ضعيف اقتصادي هم قرار داشتند، ادامه داد: در اين راستا برخي افراد با نوعي كلاهبرداري از دارندگان كارت هاي بازرگاني و سوء استفاده از كارت هاي آنان مبادرت به واردات كالا مي كردند.
عسگري به بدهي هاي معوقه برخي وزارتخانه ها اشاره كرد و افزود: دراين ميان 30هزار ميليارد ريال از بدهي هاي معوقه مالياتي كشور مربوط به وزارت نفت است كه وزارت نفت درسنوات گذشته مبادرت به واردات بنزين با قيمت پايه كشورهاي خليج فارس به كشور و فروش آن به قيمت داخلي كرد. وي گفت: ماليات مابه التفاوت اين قيمت خريد و فروش بنزين در داخل كشور 30هزار ميليارد ريال برآورد شد و با وزارت نفت براي پرداخت اين بدهي هاي معوقه مذاكره شد.
رئيس كل سازمان امور مالياتي در ادامه به ميزان ماليات هاي دريافتي كشور گفت: ميزان ماليات هاي دريافتي سالانه دركشور هفت درصد مجموع توليد ناخالص ملي را تشكيل مي دهد، اين درحالي است كه دركشورهاي دانمارك، تركيه و پاكستان به ترتيب 47، 24 و 13 درصد توليد ناخالص ملي آنها، ماليات دريافت مي شود.


ناظمي اردكاني از اصلاح برخي قوانين ثبت احوال خبر داد

رئيس سازمان ثبت احوال گفت: برخي قوانين ثبت احوال مربوط به قبل از انقلاب است كه بايد تصحيح شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، «محمد ناظمي اردكاني» در همايش مديران ثبت احوال كشور در مشهد با بيان اين مطلب افزود: برخي قوانين و دستورالعمل هاي ثبت احوال نيازمند تحول و اصلاح هستند.
وي ارتقاي بهره وري و كارآيي سازمان، انجام بهينه مأموريت ها و بهبود روند كاري در سازمان را از جمله محورهاي مورد توجه براي اصلاح دانست.
رئيس سازمان ثبت احوال ازتهيه بيش از 10 دستورالعمل جديد خبر داد و افزود: بايد مديران در اين زمينه ديدگاه هاي خود را ارائه كنند تا با تصويب آنها زمينه تسريع و تسهيل در انجام امور فراهم شود.
ناظمي از راه اندازي شبكه استعلام سازمان ثبت احوال خبر داد و گفت: تحقق اين مهم به دليل الكترونيكي شدن اسناد سجلي كشور است و براي عملياتي شدن آن، ظرفيت هاي لازم در ثبت احوال فراهم شده است.
رئيس سازمان ثبت احوال كشور ادامه داد: تاكنون 80 دستگاه با اين شبكه مرتبط شده اند ومي توانند استعلام هاي مورد نياز خود را با استفاده از اطلاعات پايگاه جمعيتي ثبت احوال كشور به سهولت دريافت كنند.


2 هزار مربي حق التدريسي فني و حرفه اي قراردادي مي شوند

معاون اداره پشتيباني سازمان فني و حرفه اي كشور گفت: تا پايان سال جاري 2 هزار تن از مربيان حق التدريسي در كشور قراردادي مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس از خرم آباد، اژدر وليخاني در حاشيه نشست با مربيان سازمان فني و حرفه اي استان لرستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اين كه 6 هزار و 160 مربي حق التدريسي فني و حرفه اي در كشور فعاليت مي كنند، گفت: تا پايان سال جاري 2 هزار مربي حق التدريسي سازمان قراردادي مي شوند و 4 هزار مربي ديگر در برنامه پنج ساله قراردادي خواهند شد.
معاون اداره پشتيباني سازمان فني و حرفه اي كشور با بيان اينكه حداقل مدرك تحصيلي مربيان حق التدريسي براي تبديل فوق ديپلم است، گفت: مربيان اين فرصت را دارند كه ادامه تحصيل دهند و از اين فرصت به خوبي استفاده كنند.
وي گفت: امسال مبلغ 2 ميليارد و 40 ميليون تومان تسهيلات به كاركنان سازمان فني و حرفه اي كشور پرداخت مي شود كه سهم استان لرستان 60 ميليون تومان است كه از 3 تا 5 ميليون تومان به كاركنان سازمان پرداخت مي شود.


طرح جامع خطرپذيري در كشور اجرا مي شود

رئيس سازمان مديريت بحران وزارت كشور از اجراي طرح جامع خطرپذيري در كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از خرم آباد، حسن قدمي در جلسه ستاد مديريت بحران استان لرستان در خرم آباد گفت: مصوبه اي به شوراي هماهنگي مديريت بحران فرستاده شده كه در صورت تائيد، طرح جامع خطرپذيري را اجرا مي كنيم كه در مرحله نخست 45 ميليارد تومان براي آن پيشنهاد شده و حوادثي مانند سيل، زلزله، آتش سوزي و خشك سالي را در بر مي گيرد.
وي گفت: هم اكنون 10 ميليون نفر در بيش از 70 هزار هكتار بافت فرسوده در كشور سكونت دارند.
قدمي با اشاره به وجود يك ميليون و 400 هزار هكتار بافت فرسوده در روستاهاي كشور گفت: تاكنون بيش از يك هزار نقطه روستايي فرسوده و تخريبي در سطح كشور مرمت و بازسازي شده است كه اين واحدها قابليت مقاومت در برابر زلزله 5 تا 6 ريشتري را دارند.
وي هزينه هاي لازم براي پيش گيري از حوادث و خسارت ها در مواقع بحراني را يك دهم هزينه هاي لازم براي جبران خسارت و امدادرساني پس از حادثه دانست.


اخبار ادبي و هنري

كتابي از رهبر انقلاب به سه زبان ترجمه شد
همزمان با برگزاري اجلاس زنان و بيداري اسلامي و ديدار شركت كنندگان اين اجلاس با رهبر معظم انقلاب اسلامي، كتاب «زن و بازيابي هويت حقيقي» به سه زبان عربي، انگليسي و فرانسه منتشر شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رهبر معظم انقلاب، اين كتاب كه با عنوان «المراه و استعداد هويتها الحقيقيه » منتشر شده گزيده اي از بيانات رهبر انقلاب درباره زن و هويت زن مسلمان است. «المراه و استعداد هويتها الحقيقيه » در چهار فصل و 61باب تدوين شده است و از سوي انتشارات انقلاب اسلامي با شمارگان سه هزار نسخه در 023صفحه روانه كتابفروشي ها شده است.
علاقه مندان براي تهيه اين كتاب مي توانند با شماره تلفن هاي 66483975-66410649 تماس بگيرند و يا به نشاني رايانه
book khamenei.ir مكاتبه كنند.
«خميني اي امام» به عنوان ميراث ملي ثبت مي شود
شعر «خميني اي امام» اثر حميد سبزواري به عنوان ميراث ملي ثبت خواهد شد. به گزارش ايسنا، سيدنورالله رضوي دبير نكوداشت حميد سبزواري با بيان اين كه 62 تير نكوداشت حميد سبزواري در زادگاهش برگزار مي شود گفت: اميدواريم با عنايت سازمان ميراث فرهنگي كل كشور، در اين روز شعر «خميني اي امام» اين شاعر پيشكسوت به عنوان ميراث ملي معنوي به ثبت برسد.او در ادامه با بيان اين كه با اقدامات صورت گرفته، شعر «خميني اي امام» سبزواري در خراسان ثبت ميراث معنوي شده است، گفت: اميدواريم سازمان ميراث فرهنگي كل نيز تمهيداتي بينديشدتا در روز نكوداشت اين استاد پيشكسوت شعر انقلاب، اين شعر ماندگار به صورت ملي ثبت معنوي شود؛ اما متأسفانه تا به حال جوابي به ما داده نشده است.
رضوي با بيان اينكه «خط- نگاره» هاي 52 اثر از استاد حميد سبزواري در مراسم نكوداشت اين شاعر انقلابي رونمايي مي شود، عنوان كرد: از جمله اين «خط- نگارها» مي توان به شعر «آمريكا- آمريكا- مرگ به نيرنگ تو» اشاره كرد.
وي اضافه كرد: در نخستين نكوداشت استاد حميد سبزواري شب شعري توسط اساتيد برجسته كشور و با حضور استاد حميد سبزواري با عنوان «چاوش غافله شعر» برگزار مي شود. رضوي عنوان كرد: شهرستان سبزوار تلاش دارد تا ميداني را با نام استاد حميد سبزواري نامگذاري كرده و تنديسي از اين شاعر فرهنگي را در آنجا قرار دهد.
يك شبكه جديد تلويزيوني راه اندازي مي شود
شبكه اي با نام «سلامت» به زودي به جمع شبكه هاي صدا و سيما مي پيوندد.نسل جديد شبكه هاي ديجيتال، يكي پس از ديگري توسط معاونت سيماي جمهوري اسلامي در حال راه اندازي است. دكتر علي دارابي معاون رئيس سازمان صدا و سيما در امور سيما با اعلام خبر فوق گفت: به زودي شبكه سلامت سيما به عنوان شبكه اي ديجيتالي و به صورت 42ساعته ابتدا در تهران و سپس در سراسر كشور آغاز به كار خواهد كرد. وي افزود: شبكه سلامت سيما، طرحي نو در رقابت رسانه اي است كه با رويكرد ارتقاء دانش عمومي مردم در سلامت و بالندگي جامعه، كاهش آلام و بيماري ها و افزايش بهره وري در ظرفيت هاي حوزه سلامت كشور راه اندازي مي شود.
دكتر دارابي با تأكيد بر اين كه، امروزه در حوزه رسانه ها راه اندازي شبكه هاي تصويري تخصصي به عنوان يك ضرورت و اصل پذيرفته شده است، گفت: سيماي جمهوري اسلامي در نظر دارد كه با راه اندازي شبكه هاي نسل جديد به نيازهاي ضروري مخاطبان خود در حوزه هاي مختلف پاسخ دهد.
معاون رئيس صدا و سيما در امور سيما يادآور شد: از آن جايي كه طبق برنامه ريزي هاي كلان رسانه، مقرر شده شبكه تلويزيوني سلامت از طريق فرستنده ديجيتال به پخش برنامه بپردازد مشابه ساير شبكه هاي نسل جديد به صورت چابك و كارآمد كار خود را آغاز خواهد كرد.
دكتر دارابي در پايان يادآور شد: شبكه مستند، نمايش، ورزش و پويا از شبكه هاي نسل جديد هستند كه قبلاًكار خود را آغاز كرده اند و شبكه ورزش و پويا نيز به زودي رسماً افتتاح مي شوند.
تجديد چاپ جلد دوم «دايره المعارف انقلاب اسلامي»
جلد دوم از مجموعه سه جلدي «دايره المعارف انقلاب اسلامي» به همت گروهي از پژوهشگران در شوراي عالي دايره المعارف انقلاب اسلامي براي سومين بار منتشر شد.
اين دايره المعارف حاصل تلاش گروه دايره المعارف انقلاب اسلامي است كه در سال 9731در قالب شوراي عالي دايره المعارف انقلاب اسلامي و با هدف آشنايي جوانان و نوجوانان با مفاهيم، شخصيت ها و حوادث انقلاب، تشكيل شد. اين گروه در ادامه مسير تلاش خود براي تدوين اين دايره المعارف سه جلدي حدود 078 مدخل را براي نگارش دايره المعارف انتخاب كرد.
مداخل انتخابي در دوره زماني 0431 تا 0831 قرا ردارند و علاوه بر اين تعدادي مدخل نيز در ارتباط با دفاع مقدس چون زمان آغاز جنگ، عمليات مهم، سرداران مطرح جنگ و ديگر حوزه هايي كه تحت تاثير انقلاب مردم ايران بوده انتخاب شده است كه از آن جمله مي توان به حماس اشاره كرد.
جلد دوم اين مجموعه از حرف ج تا ش را شامل مي شود. در اين جلد 052 مقاله همراه با 002 عكس به صورت رنگي و در قطع رحلي منتشر خواهد شد كه برخي از اين عكس ها تاكنون ديده نشده اند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14