(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 27 تير 1391 - شماره 20258

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عضو كميته علمي ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري:
بيش از 100 گروه آماده رويت هلال ماه مبارك رمضان هستند
رئيس جمهور در اجلاس روسا و مديران وزارت آموزش و پرورش كشور:
طرح تحول بنيادين پرافتخارترين اقدام نظام آموزشي است
در مكتب امام
درديداروزيران خارجه ايران و تركمنستان بر افزايش مبادلات 5 ميليارد دلاري تاكيد كردند
حجازي: استقبال از اجلاس زنان و بيداري اسلامي نشان دهنده جايگاه ايران است
احمدي مقدم خبرداد
حضور پررنگ پليس در ماه رمضان براي جلوگيري از اعمال خلاف
تازه هاي اژه اي از چند پرونده قضايي
آمادگي امنيتي انتظامي وزارت كشور براي برگزاري اجلاس عدم تعهد
مخبر دزفولي: نخبگان جهان اسلام بايد دنيا را از وارونگي نجات دهند
عضوكميسيون اصل 90: رد پاي حلقه انحرافي در تورم اخير مشهود است


عضو كميته علمي ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري:

بيش از 100 گروه آماده رويت هلال ماه مبارك رمضان هستند

قاضي ميرسعيد گفت تاكنون بيش از 100 گروه در حال آماده سازي خود براي رويت هلال ماه مبارك رمضان در روز جمعه هستند.
عضو كميته علمي ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: امسال ماه شعبان 30 روزه است و براي رويت هلال ماه مبارك رمضان جمعه سي ام تير ماه از هر استان 5 گروه 3 تا 4 نفري جهت استهلال، اعزام خواهند شد.
وي افزود: تعداد اين گروه ها بيش از 100 گروه است اما به 170 گروه نخواهد رسيد.
قاضي مير سعيد عنوان كرد: روز پنج شنبه بيست و نهم ماه زودتر از خورشيد غروب خواهد كرد به همين دليل رويت هلال آن اصلا امكان پذير نيست و گروه هاي رصدي فقط بعد از غروب روز جمعه به رويت خواهند پرداخت. وي تاكيد كرد: اين هلال بدون ابراز ابتيكي با چشم غير مسلح در اكثر مناطق ايران بجز مناطق شمالي ديده مي شود و در ساير كشورها بجز شمال آسيا، شمال اروپا و آمريكاي جنوبي همزمان با ايران هلال را رويت مي كنند.
وي خاطر نشان كرد: ارتفاع اين هلال در آسمان بين 6 تا 8 درجه است كه در شهرهاي شمالي و جنوبي تغيير مي كند و همچنين اين هلال در سمت چپ با زاويه 15 تا 16 درجه اي از خورشيد آسمان قرار گرفته است.


رئيس جمهور در اجلاس روسا و مديران وزارت آموزش و پرورش كشور:

طرح تحول بنيادين پرافتخارترين اقدام نظام آموزشي است

رئيس جمهور طرح تحول بنيادين آموزش و پرورش را مهم ترين و پرافتخارترين اقدامي دانست كه جامعه فرهنگي، نظام آموزشي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام داده است.
محمود احمدي نژاد ديروز در بيست ونهمين اجلاس روسا و مديران وزارت آموزش و پرورش كشور عدالت را از مهم ترين و اصلي ترين بسترها و شرايط لازم براي شكوفايي استعداد انسان دانست و گفت: فرزندان ما در طول دوران تحصيل در مدرسه بايد عدالت را تمرين كنند و محيط پيرامون آن ها بايد آن قدر عادلانه باشد كه يك دانش آموز فرصت پيدا كند تا همه استعدادهاي خود را نمايان سازد.
احمدي نژاد ادامه داد: محكوم كردن دانش آموزان به انتخاب چند رشته عادلانه نيست، بايد شرايط تحصيل به گونه اي باشد كه دانش آموزان بتوانند استعدادها و توانمندي هاي خود را در زمينه هاي گوناگون بروز دهند.
رئيس جمهوري در ادامه خودباوري را يكي ديگر از عنصرهاي لازم براي تعليم و تربيت دانست و گفت: محتواي كتاب هاي درسي و شيوه هاي تدريس و ارزيابي همه بايد معطوف به نهادينه سازي و تقويت خودباوري در تك، تك دانش آموزان شود.
وي افزود: هر فردي كه وارد نظام آموزش و پرورش مي شود از همان پايه اول ابتدايي بايد بزرگ و محترم شمرده شود چرا كه تك تك افرادي كه وارد آن مي شوند، مي توانند رشد و كمال پيدا كنند و به جلوه اي از تمام اسماي الهي تبديل شود.
احمدي نژاد، ماموريت اصلي جامعه فرهنگي كشور را پرداختن به محتواي تعليم و تربيت دانست و گفت: به عقيده من طرح تحول بنيادين آموزش و پرورش مهم ترين و پرافتخارترين اقدامي است كه جامعه فرهنگي، نظام آموزش و شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام داد.
به جاي بستن رستوران
و سينما
به مردم حق انتخاب بدهيد!
رئيس جمهور با بيان اينكه برخي افراد وقتي كه صحبت هاي اساسي در كشور زده مي شود، آن را مسخره مي كنند، تاكيد كرد: ما بايد سنت هايمان را به جوانان مان معرفي كنيم و مثلا به جاي اينكه نيروي انتظامي بيايد و فلان غذاخوري را ببندد، بايد به بچه هايمان اين آموزش را بدهيم كه خودشان انتخاب كنند .
احمدي نژاد افزود: به جاي اينكه در يك سينما بسته شود، بايد به بچه هايمان آموزش مناسب بدهيم تا خود بچه ها انتخاب كنند. من معتقدم بالاي 9/99 درصد انسان ها وقتي حقيقت ناب در برابر آنها قرار بگيرد، آن حقيقت را انتخاب مي كنند .
وي با تاكيد بر اينكه بچه هاي ما به دنبال پاكي، اهداف بلند و آرمان هاي بلند هستند، اضافه كرد: چرا نبايد لباس هاي ايراني به جوانان ما معرفي شود؟ ما بايد آداب و رسوم خود را به جوانان معرفي كنيم. نبايد اين موضوعات كم رنگ شود بلكه بايد پررنگ شود و نبايد سراغ كارهاي سطحي برويم.
وي افزود: امروز بايد به ماموريت اصلي وزارت آموزش و پرورش بپردازيم و سند تحول نظام آموزش و پرورش بايد به عنوان منشور تعليم و تربيت كشور در سال ها و دهه هاي آينده به عنوان دستور كار در تمام سطوح آموزش و پرورش آموزش داده شود و مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.
رئيس جمهور همچنين بر لزوم بانشاط بودن فضاهاي آموزشي تاكيد كرد و گفت: نبايد از عباراتي نظير «فوق برنامه» يا «اوقات فراغت» براي برنامه هاي تفريحي، ورزشي و ديگر برنامه هاي شاد و بانشاط آموزش و پرورش استفاده كرد چرا كه برنامه هاي بانشاط تفريحي و ورزشي و ديگر برنامه هاي شاد در حوزه آموزش و پرورش جزو برنامه هاي فرعي نيست و بايد به عنوان يك اصل مورد توجه قرار گيرد.
احمدي نژاد يادآور شد: آنچه كه يك ملت را زنده نگه مي دارد جريان زلال تعليم و تربيت است و دولت نيز با كمال ميل آمادگي دارد كه تامين نيازهاي آموزش و پرورش را در اولويت قرار دهد و البته همه دستگاه ها بايد مراقبت كنند كه بودجه در مسيرهاي درست هزينه شود.
حاجي بابايي: طرح بنيادين
بايد امسال اجرايي شود
وزير آموزش و پرورش هم در اين مراسم در سخناني با اشاره به اصلاح 40 سياست در آموزش و پرورش در سال جاري گفت: براي اجراي تحول بنيادين كوچكترين موارد را درنظر گرفته ايم كه اصلاح و ساماندهي فضاها بخشي از اين برنامه هاست.
وي با انتقاد از اينكه عنوان مي شود چرا معلمان را در پايه ها و مقاطع جابه جا مي كنند، گفت: در سي و سه سال گذشته هزاران هزار معلم از ابتدايي به راهنمايي و دبيرستان و بالعكس رفته اند اما هيچ كس اعتراضي نداشت و در حال حاضر تحول بنيادين در حال اجرا است برخي عنوان مي كنند كه معلم ششم ابتدايي را چرا از مقطع ديگر يا پايه ديگر تامين مي كنيد كه من اين انتقادها را وارد نمي دانم.
وي همچنين درباره برخي انتقادها درباره به كارگيري نيروهاي كارمعين به عنوان معلم گفت: پارتي بازي و دستور آموزش و پرورش را زمين گير كرده است چرا كه در گذشته معلماني با ديپلم نيز حق تدريس داشتند اما در حال حاضر كه فوق ديپلم و ليسانس هستند و اگر به صورت كارمعين به كار گرفته شده اند به آموزش و پرورش ايراد مي گيرند كه از آنها استفاده نشود.
وي تاكيد كرد: در شهر تهران كه پايتخت جمهوري اسلامي ايران است دانش آموزان در نوبت بعدازظهر تحصيل مي كردند و نوبت صبح را اجاره مي دادند سؤال اين است كه آيا بايد اينگونه تخلفات و موارد را اصلاح مي كردم يا نه؟ عليرغم همه سختي هايي كه وجود دارد تلاش مي كنيم امسال بيش از 90درصد دانش آموزان به نوبت صبح منتقل شوند.
حاجي بابايي گفت: برخي عنوان مي كنند چرا براي اجراي تحول بنيادين عجله مي كنم، سؤال من اين است كه چرا عجله مي كنيد كه من عجله نكنم در حالي كه مي دانم پشت پرده اين صحبت ها چيست؟
وي گفت: اگر امسال هم تحول بنيادين اجرا نشود اين دولت تمام مي شود و تا دولت بعدي بر سر كار بيايد و برنامه ها را به آنها تبيين كنيم دو سال طول مي كشد و اين يعني تعطيلي تحول بنيادين.
وزير آموزش و پرورش از همه مسئولين خواست تا آموزش و پرورش را در اجراي برنامه هاي تحول بنيادين و رساندن اين امر سنگين به مقصد كمك و ياري كنند و هر كجا كه ايراد و اشكالي بر برنامه ها وارد است آن را بپرسند و اگر مجاب نشدند اصلاح مي كنيم.
گفتني است در ادامه اين مراسم، رئيس جمهور از كتب دوم و ششم ابتدايي رونمايي كرد.
در اين اجلاس 16كارگروه تخصصي نيز برگزار شده و مسائل آموزش و پرورش بررسي مي شود؛ ضمن اينكه اين اجلاس سه روزه خواهد بود و ميهمانان كشوري نيز در طول اين سه روز در اين اجلاس حضور مي يابند.


در مكتب امام

هر عمل انسان در نفس او اثري دارد
هر عملي كه از انسان صادر مي شود، بلكه هر چه در ملك بدن واقع شود و متعلق ادراك نفس شود، از آن يك نحو اثري در نفس واقع شود.
چه اعمال حسنه باشد
يا سيئه
كه از اثر حاصل از آنها در لسان اخبار به:
نكته بيضاء (سفيدي) و نكته سوداء (سياهي) تعبير شده است.
چهل حديث
حديث پانزدهم ـ ص 207


درديداروزيران خارجه ايران و تركمنستان بر افزايش مبادلات 5 ميليارد دلاري تاكيد كردند

وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان بر افزايش مبادلات 5 ميليارد دلاري بين دو كشور تأكيد كردند.
دكتر علي اكبر صالحي و رشيد مردوف روز دوشنبه در ديداري در تهران در حاشيه دوازدهمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي، اراده رييسان جمهور دو كشور و ظرفيت هاي موجود را بهترين پشتوانه براي تحقق اين امر دانستند.
صالحي در اين مذاكرات با اشاره به روابط ويژه دو كشور همسايه در ابعاد تاريخي، فرهنگي، آداب و سنن، اظهار كرد: خوشحاليم حجم روابط اقتصادي و تجاري دو كشور به 5 ميليارد دلار رسيده، اما با توجه به اراده و تأكيدهاي رييسان جمهور دو كشور و ظرفيت هاي متقابل موجود، افزايش اين حجم مبادلات به رقم هاي بالاتر قابل دسترسي است.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره همسايه و دوست مطمئن و قابل اتكا تركمنستان بوده و خواهد بود، تأكيد كرد كه دو طرف بايد براي تحقق اهداف ترسيم شده در همكاري هاي جامع و دراز مدت دو كشور اهتمام نمايند و آشنايي بيش تر دو طرف با امكانات و ظرفيت هاي يكديگر در اين راستا يك ضرورت است.
او بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي توسعه همكاري ها در كليه زمينه هاي دوجانبه، چند جانبه و منطقه اي تأكيد كرد.
وزير امور خارجه تركمنستان نيز در اين ملاقات با ابلاغ سلام هاي گرم و آرزوهاي صميمانه رييس جمهور كشورش اظهار كرد كه رييس جمهور تركمنستان همواره تأكيد دارد كه ايران كشور برادر ماست و طي قرون متمادي همسايه خوبي براي ما بوده است و لازم است مهم ترين و راهبردي ترين مسائل مربوط به ارتقا روابط دو كشور همواره مورد توجه باشد.
وي با اشاره به اين كه سطح همكاري هاي تهران ـ عشق آباد در همه حوزه ها به صورت پويايي در حال رشد و گسترش است، افزود: در مسائل مهم بين المللي از جمله در زمينه تقويت صلح، ثبات، امنيت و توسعه پايدار در جهان نيز دو كشور مواضع نزديكي دارند.
مردف تأكيد كرد كه از ديدگاه ما امنيت تركمنستان، امنيت ايران و امنيت ايران، امنيت تركمنستان است .
او با اشاره به اين كه روابط دو كشور ريشه دار و محكم شده است، سطح همكاري ها و مبادلات تجاري و اقتصادي بين دو طرف را بالا توصيف كرد و گفت: ما آمادگي و تمايل داريم كه سطح همكاري ها را در چارچوب كميسيون مشترك اقتصادي بررسي و ارتقا دهيم.
مردوف در اين ارتباط به همكاري هاي دو كشور در حوزه هاي انرژي، كشاورزي، مديريت آب، حمل و نقل زميني، ريلي و دريايي و ارتباطات، ساخت جاده، تجارت، امور فرهنگي، علمي، آموزشي و فن آوري اشاره كرد و گفت: حدود يك صد و پنجاه شركت و موسسه ايراني در تركمنستان فعال هستند و با توجه به توانمندي ها و تجربيات بالاي ايران و تجربه خوب قبلي ما از همكاري با شركت هاي صنعتي و عمراني ايران، آماده افزايش همكاري هاي مشترك و پذيرش شركت هاي بيش تري از ايران هستيم.
در اين ديدار هم چنين افزايش همكاري هاي كنسولي، مرزي و گمركي جهت تسهيل و تقويت مناسبات بين دو كشور مورد بررسي قرار گرفت.


حجازي: استقبال از اجلاس زنان و بيداري اسلامي نشان دهنده جايگاه ايران است

دبيركل اجلاس زنان و بيداري اسلامي گفت: استقبال زياد نماينده هايي از كشورهاي اسلامي براي حضور در اجلاس زنان نشان دهنده جايگاهي است كه ايران نه تنها در سطح منطقه بلكه در سطح بين المللي كسب كرده است.
صديقه حجازي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي اولين اجلاس در اين سطح بود كه با موضوع بيداري زنان برگزار شد، عنوان كرد: زنان مسلمان در اين اجلاس از بيش از 80 كشور جهان حضوري گسترده داشتند و مي توان گفت مشابه آن در هيچ نقطه دنيا تشكيل نشده است.
وي اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي را در طول تاريخ بي سابقه خواند و گفت: مسلمانان در مراسم حج گرد هم آمده و اعمال فردي خود را انجام مي دهند، ولي شرايط طوري نيست كه بتوانند در رابطه با مسائل جهان صحبت كنند، در حالي كه برگزاري چنين اجلاسي فرصتي مناسب براي زنان كشورهاي اسلامي است كه نظرات و تحقيقات خود را با يكديگر در ميان بگذارند.
دبيركل مركز امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي عنوان كرد: استقبال شركت كنندگان خارجي از اين اجلاس بيشتر از انتظارات ما بود تا حدي كه ما خود را براي 900 تا 1000 ميهمان آماده كرده بوديم، ولي شدت اشتياق آنها براي حضور در ايران باعث شد كه تعداد ميهمانان ما به بيش از 1200 نفر برسد.
دبير اجلاس زنان و بيداري اسلامي گفت: استقبال زياد نماينده هايي از كشورهاي اسلامي براي حضور در اجلاس زنان و بيداري اسلامي نشان دهنده جايگاهي است كه ايران نه تنها در سطح منطقه بلكه در سطح بين المللي كسب كرده است.


احمدي مقدم خبرداد

حضور پررنگ پليس در ماه رمضان براي جلوگيري از اعمال خلاف

فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به نهادينه شدن مشاركت عمومي و همگاني در اجراي طرح هاي نيروي انتظامي گفت: براي نيروي انتظامي، افزايش سرمايه هاي اجتماعي و كسب حمايت و جلب مشاركت مردمي حائز اهميت است.
سرداراسماعيل احمدي مقدم، در مراسم توديع و معارفه فرمانده انتظامي استان چهارمحال و بختياري با اشاره به كاهش جرائم درماه مبارك رمضان، خاطرنشان كرد: در اين ماه به منظورجلوگيري از بروز برخي اعمال خلاف عرف و شرع، پليس در معابر و مكان هاي عمومي، حضوري پررنگ خواهد داشت.
فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اينكه براي 26 دستگاه در طرح عفاف و حجاب، وظايفي تعريف شده است ابراز اميدواري كرد: با همكاري و تعامل صميمانه اين دستگاه ها با نيروي انتظامي، موفقيت هاي خوبي براي ترويج فرهنگ عفاف و حجاب و مقابله با بدحجابي در جامعه حاصل شود.
وي با اشاره به نهادينه شدن مشاركت عمومي و همگاني در اجراي طرح هاي نيروي انتظامي گفت: براي نيروي انتظامي، افزايش سرمايه هاي اجتماعي و كسب حمايت و جلب مشاركت مردمي حائز اهميت است.
احمدي مقدم از موادمخدر به عنوان يكي از حربه هاي دشمن عليه جوانان كشور ياد كرد و تعميق باورهاي ديني، ايجاد اعتماد به نفس و هويت بخشي به جوانان را از مهمترين راهكارهاي پيشگيري از اعتياد جوانان به موادمخدر برشمرد.
 


تازه هاي اژه اي از چند پرونده قضايي

سخنگوي دستگاه قضايي در نشست خبري ديروز خود با خبرنگاران به سوالاتي پيرامون برخي پرونده هاي قضايي پاسخ داد .
غلامحسين محسني اژه اي در ابتداي اين نشست با بيان تاريخچه اي از تشكيل پرونده فساد بزرگ مالي تصريح كرد: رييس قوه قضاييه تاكيد داشتند كه چند مطلب بايد در تحقيقات مربوط به اين پرونده و رسيدگي به آن مورد توجه قرار گيرد. از جمله اينكه رسيدگي به اين پرونده بايد دقيق، سريع و جامع الاطراف باشد و از ظرفيت همه دستگاه هايي كه مي توانستند در اين زمينه كمك كنند مانند مجلس، وزارت اطلاعات، دولت و ... استفاده شود .
وي ادامه داد: همچنين براي اينكه ضرورت داشت مبارزه روشني با فساد انجام شود، مقرر شد افرادي كه در دادسرا، بازرسي و ... به كار گمارده مي شوند، افرادي شناخته شده، مورد اعتماد و همچنين متبحر در كار خود باشند .
سخنگوي دستگاه قضايي افزود: مقرر شد تا هر كسي كه در مظان اتهام است به اتهامش رسيدگي شود و اگر اتهام كسي احراز شد، پرونده اش بدون اغماض مورد رسيدگي قرار گيرد .
بيشتر شدن ميزان سود دهي كارخانجات گروه آريا
وي گفت: كار مهمي كه از ابتدا تا امروز دنبال شد، مديريت و نظارت بر كارخانه هاي اين گروه بود تا كاركنان آن بيكار نشوند. شركت تراورس در زمان واگذاري به گروه اميرمنصور آريا حدود 8011 كارگر داشته است. در مردادماه كه اين گروه دستگير شدند، بيش از 1390 نفر از اين تعداد كاهش پيدا كرده بود. كارخانه فولاد اهواز هم 7228 نفر پرسنل داشت و در زمان دستگيري 827 نفر از اين تعداد كاهش يافته بود .
سخنگوي دستگاه قضايي با بيان اينكه بيش از دو هزار نفر فقط از اين دو كارخانه بيكار شده بودند، تصريح كرد: ما پيش بيني كرديم كه ممكن است برخي با قصد يا بدون قصد بگويند چون اين افراد دستگير شده اند اين تعداد هم بيكار شده اند. به همين خاطر تلاش زيادي صورت گرفت تا كارخانه ها فعال بمانند و كسي بيكار نشود و در حال حاضر هم نه تنها كار كارخانه ها دچار ركود نشده بلكه حتي سوددهي آنها بيشتر هم شده است .
محسني اژه اي در ادامه تصريح كرد: علاوه بر 39 متهم پرونده فساد بزرگ مالي، براي 18 نفر ديگر نيز كيفرخواست صادر شده و پرونده شان به دادگاه رفته است .
همكاري دولت و مجلس در رسيدگي به پرونده فساد مالي
وي خاطرنشان كرد: در اين پرونده كميسيون اصل 90 مجلس نيز كمك شاياني كرد؛ هم در جهت آسيب شناسي و هم در جهت اقدامات قضايي. صدها برگ فقط خود كميسيون اصل 90 براي ما فرستاد و ساعت ها جلساتي بنده و با دوستان در قوه قضاييه داشتيم .
سخنگوي قوه قضاييه يادآور شد: دولت نيز چندين وزارتخانه اش را درگير كرد و همكاري بسياري با ما داشتند. سازمان بازرسي كل كشور يك تلاش شبانه روزي در جهت رديابي اموال كرد. همچنين وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي نيز كمك هاي بسياري انجام دادند. البته نيروي انتظامي اوايل خيلي ورود نداشت اما اواخر به صورت خيلي جدي ورود پيدا كرد كه به سهم خود از آنها تشكر مي كنم .
وي در پايان توضيحاتش در خصوص پرونده فساد بزرگ مالي تصريح كرد: اميدواريم بتوانيم از اين پرونده با آسيب شناسي هايي كه صورت گرفته براي پيشگيري از موارد آينده توفيق زيادي كسب كنيم. بر اساس همان مسائلي كه در اين پرونده براي ما روشن شد، بانك مركزي تصميماتي گرفت و ال سي هاي داخلي كه يكي از معضلات و مشكلات و اصلا موجب فساد اصلي اين قضيه شده بود، تغييراتي يافت. همچنين بانك مركزي نظارت خود را بر بانك ها بسيار قوي تر كرد و بعضي از اين بانك ها مجوزشان لغو شد. همچنين وزارت اقتصاد و دارايي در بخش نظارت بر بانك ها در بعضي از دستورالعمل ها تجديدنظر كرد و ان شاالله با مجموعه اقداماتي كه انجام شده در آينده شاهد اين گونه مسائل نباشيم .
قوه قضاييه خط قرمز ندارد
خبرنگار ديگري با اشاره به سخنان رييس قوه قضاييه مبني بر اينكه ما در برخوردها هيچ خط قرمزي نداريم گفت اما در برخي از پرونده ها از جمله مديرعامل يكي از خبرگزاري ها و دادستان سابق تهران و چند پرونده ديگر شاهد برخورد صريح و شفاف از سوي قوه قضاييه نيستيم و خواستار توضيح از سخنگوي قوه قضاييه شد كه محسني اژه اي پاسخ داد: منظور از اينكه هيچ خط قرمزي در برخورد نداريم، اين است كه اگر چنانچه ثابت شد كه اين فرد مجرم است ما خط قرمزي نداريم كه اگر فلاني است يا فرزند فلاني است از آن مي گذريم، چنين چيزي وجود ندارد. اما بايد توجه داشت كه رسيدگي به پرونده داراي مراحلي است كه بايد طي شود و زمان رسيدگي به لحاظ نوع كار نيز ممكن است متفاوت باشد. به عنوان مثال سرقتي صورت مي گيرد، سارق به دام مي افتد و پرونده بسته مي شود .
محسني اژه اي يادآور شد: اگر پرونده اي طول مي كشد يا اينكه سريع مورد رسيدگي قرار مي گيرد به دليل تفاوت در خط قرمز نيست زيرا در بعضي از پرونده ها ماهيت آن به گونه اي است كه ممكن است رسيدگي به آن زمان بر باشد .
حكم جوانفكر در مرحله اجراست
در ادامه، خبرنگاري گفت كه علي اكبر جوانفكر در مطلبي عنوان كرده است كه حكم ناعادلانه قوه قضاييه با وجود ولي فقيه عادل اجرا نشد. آيا رهبري توصيه اي در اين زمينه به قوه قضاييه داشته است؟
محسني اژه اي در اين باره گفت: هيچ توصيه اي از طرف ولي فقيه نشده است. از اين پرونده و مواردي از اين دست كم نداريم منتها چون اين افراد مشهور و سر زبان ها هستند مطرح مي شود وگرنه پرونده هايي كه مي خواهند در جريان اجرا قرار بگيرند تا عملياتي شوند زمان مي برد و اختصاصي به اين پرونده هم ندارد .
وي در مورد زمان اجراي حكم علي اكبر جوانفكر اظهار كرد: اين حكم در مرحله اجراست و من الان واقعا خبر ندارم كه مراحل اجراي آن چگونه است ولي هيچ توصيه اي در اين زمينه از طرف ولي فقيه به قوه قضاييه نشده است .
پرونده مديرعامل سابق
بانك صادرات مفتوح است
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوالي در مورد محاكمه نشدن مديرعامل سابق بانك صادرات نيز گفت: منظور شما اين است كه مديرعامل سابق بانك صادرات دعوت به محاكمه نشده است. اگر منظور اين است كه پرونده او به دادگاه نرفته است، درست است. مانند برخي افراد ديگر كه پرونده آنها هنوز به دادگاه نرفته است .
محسني اژه اي ادامه داد: من قبلا هم در اينجا گفته ام كه بازپرس براي اين فرد قرار مجرميت صادر كرده و اين قرار مورد اعتراض واقع و نقض شد و مجددا رفت تا رسيدگي شود لذا اين پرونده كماكان در دستور كار قرار دارد.
پرونده يك زمين خواري
محسني اژه اي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد پرونده زمين خواري يك مامور نيروي انتظامي گفت: اصل تشكيل پرونده درست است. اين فرد آن طور كه از نيروي انتظامي هم پرسيدم ستوان سوم بوده است و او را از دستگاه انتظامي كنار گذاشته بودند. اين فرد تخلفاتي در نيروي انتظامي داشته و الان هم پرونده اي در اين راستا تشكيل شده و به دادگاه ارسال شده است .
سخنگوي قوه قضاييه افزود: من از معاون دادستان تهران شنيدم كه خود نيروي انتظامي براي دستگيري اين فرد بسيار كمك كرده و جانشين دادستان هم در مرحله تحقيقات مقدماتي از نيروي انتظامي رسما تشكر كرده بود .
دستور رياست قوه قضاييه
درباره رسيدگي به اتهامات برادرش
خبرنگار ديگري سوال خود را درباره اتهامات محمدجواد لاريجاني مطرح كرد كه اژ ه اي گفت : تا آن جا كه من اطلاع دارم اين پرونده از حدود 7 يا 8 ماه پيش مطرح شده و رياست محترم قوه قضاييه زماني كه مطلب به ايشان منتقل شد به رييس كل دادگستري استان تهران تاكيد كردند اين مورد را با دقت و سرعت رسيدگي كنند و اگر هر نوع خلافي صورت گرفته بدون هيچ گونه اغماضي و بدون هيچ توجهي به اين كه نسبتي با رياست قوه وجود دارد رسيدگي كند و من مطمئن هستم كه چند بار ايشان اين موضوع را پيگيري كرد و اكنون نيز دنبال آن است و از اين بابت به شما اطمينان مي دهم كه اگر كساني خارج از ضوابط واگذار كرده باشند و مقصر باشند حتما زمين بازمي گردد و جرم دنبال مي شود .
سخنگوي دستگاه قضايي خاطرنشان كرد: اگر تصرف مازاد هم صورت گرفته باشد دنبال مي شود. هم چنين اگر بحث به درازا كشيده شده همين بحث ها و اختلافات اين گونه اي كه زميني را از ديگران خريدند از كجا تا كجاست و مواردي كه واگذار كردند آيا واگذاري انجام شده يا خير؟ اينها مواردي است كه قابل بررسي است و به شما اطمينان مي دهم كه به طور مشخص از سوي رياست قوه قضاييه دنبال مي شود، البته نه از الان بلكه از 8 ماه قبل به رياست دادگستري دستور دادند كه اين موضوع را بدون هيچ اغماضي پي گيري و بررسي كنند مانند ساير پرونده ها .
محسني اژه اي تصريح كرد: اگر كسي فرض كنيد اتهامي متوجهش بود آيا حق داريم بيشتر از آن توهين كنيم يا نسبتي بدهيم؟ آن حق را هم نداريم. اين مسائل قابل بررسي است و زماني كه بررسي شد بايد ببينيم ماهيت قضيه چگونه است .
درباره استفاده از ماهواره
كراوات و حمل سگ
خبرنگار ديگري سوال خود را اين گونه مطرح كرد كه بر اساس كدام قانون، نيروي انتظامي با استفاده از كراوات، حمل سگ، ورود به مشاعات ساختمان كه حريم شخصي محسوب مي شود برخورد مي كند كه محسني گفت: در خصوص استفاده از كراوات سخنان يكي از مسئولان نيروي انتظامي را در روزنامه خواندم كه گفته بود بعضي افراد را ملزم مي كنند كه اگر مي خواهيد در بيمارستان، رستوران يا شركت من كار كنيد بايد از كراوات استفاده كنيد و ايشان گفتند كه اين كار خلاف است كه بعد تيتر زده شد با كساني كه كراوات استفاده مي كنند برخورد مي شود .
سخنگوي دستگاه قضايي ادامه داد: حمل سگ دو حالت دارد؛ اگر سگي هار باشد آن فرد حق ندارد سگ هار را نگهداري كند. اگر سگ تربيت شده هم باشد بالاخره با توجه به فرهنگ ما و دين اسلام و مباحث نجسي و پاكي، ممكن است نگهداري آن در ساختمان مورد اعتراض همسايه ها قرار گيرد .
محسني اژه اي خبرنگار روزنامه اطلاعات را كه اين سوال را پرسيده بود مورد اشاره قرار داد و گفت: من تعجب مي كنم از شما كه نماينده روزنامه اطلاعات هستيد. روزنامه اطلاعات براي چه كسي بوده و به كجا وابسته است؟ ما در جامعه اي با فرهنگي زندگي مي كنيم كه نمي توانيم قوانين را رعايت نكنيم. اكنون بسياري از مردم ما از اين موضوع شكايت دارند؛ حتي كساني كه در پارك يا تاكسي هستند. البته فردي غير مسلمان در جايي زندگي مي كند كه براي هيچ كس مزاحمتي ندارد كه اين مساله ديگري است. من توقع نداشتم اين سوال از جانب روزنامه اطلاعات مطرح شود .
وي در خصوص ماهواره نيز گفت: ما قانون منع استفاده از ماهواره را داريم. گاهي اوقات ديش ماهواره به صورت آشكار وجود دارد كه نيروي انتظامي مي تواند اقدام كند و در بسياري از موارد با حكم ورود پيدا مي كنند .
با توزيع كنندگان شيشه
شديدا برخورد مي شود
به گزارش ايسنا، در بخش پاياني نشست خبري سخنگوي دستگاه قضايي، خبرنگاري به آمار پزشكي قانوني در زمينه تاثير مصرف شيشه در وقوع قتل ها اشاره كرد و از وضعيت دو پرونده قتل در خيابان گاندي و نقطه اي ديگر از تهران سوال كرد كه محسني اژه اي در اين باره گفت: بر اساس آماري كه امروز پليس و مراجع مرتبط به قوه قضاييه ارائه مي دهند كساني كه مبتلا به اين مواد مي شوند دست به كارهاي خطرناكي مي زنند؛ چنانكه فردي سر پدر خود را با اره بريده و بعد كه به هوش آمده گفته فكر كردم دارم درخت مي برم .
وي ادامه داد: بر همين اساس ما به شدت به خانواده ها توصيه مي كنيم به كساني كه به اين كار و خريد و فروش اين مواد رو مي آورند تاكيد مي كنيم كه هيچ اغماضي نمي شود .
محسني اژه اي گفت: در اين راستا در ماه هاي خرداد و تير در شهرستان هاي مختلف تعدادي حكم اعدام در خصوص كساني كه قاچاق مواد روانگردان شيشه را داشتند و طبق قانون بايد اعدام مي شدند، اجرا كرديم و از اين به بعد هم تاكيد مي كنم با كساني كه در اين زمينه فعاليت مي كنند حتما برخورد مي شود اما نسبت به مصاديقي كه الان گفتيد حضور ذهن ندارم .


آمادگي امنيتي انتظامي وزارت كشور براي برگزاري اجلاس عدم تعهد

معاون امنيتي ـ انتظامي وزير كشور با بيان اينكه از نظر امنيتي و انتظامي آماده برگزاري اجلاس عدم تعهد هستيم، گفت: اين اجلاس 5روزه دهه اول شهريور برگزار مي شود.
علي عبداللهي در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه مسائل امنيتي و انتظامي اجلاس جنبش عدم تعهدبر عهده وزارت كشور است، اظهار داشت: ما از نظر امنيتي و انتظامي آماده برگزاري اين اجلاس هستيم و آن را پيگيري مي كنيم.
معاون امنيتي انتظامي با تأكيد بر اينكه اجلاس در سه سطح كارشناسان، وزراي خارجه و روساي جمهور است، تصريح كرد: اجلاس عدم تعهد 5 روز خواهد بود و دهه اول شهريور برگزار مي شود
 


مخبر دزفولي: نخبگان جهان اسلام بايد دنيا را از وارونگي نجات دهند

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: اگر قرار باشد حقوق ملت ها محفوظ بماند حق وتو داشتن چند كشور معنا و مفهومي جز تثبيت جريان سلطه و جريان سازي به نفع استكبار ندارد.
محمدرضا مخبر دزفولي در مراسم رونمايي از 6 كتاب ائتلاف جهاني عليه تروريسم براي صلح عادلانه كه صبح ديروز در دفتر مطالعات و برنامه ر يزي وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: جريان هاي آزادي بخش را به عنوان جريان هاي پيرو حركت بزرگ نظام سازي هاي جديد در دنيا مي شناختند كه آغازگر اين هستند.
وي با اشاره به اينكه براي انقلاب اسلامي و شكل گرفتن يك تمدن بزرگ 30 سال زمان زيادي نيست، تصريح كرد: اقتضاي قرن كنوني حركت سريع است و به همين دليل در يك دوره كوتاه شاهد جريان سازي ها و ابداعات جديدي در اين دنيا هستيم كه نقطه مركزي آن انقلاب اسلامي است.
دزفولي خاطرنشان كرد: جرياني كه به عنوان مجمع جهاني شكل داده اند با همين رويكرد قابل تقدير است و بايد ده ها مورد ديگر از اين دست شكل بگيرد.
وي با اشاره به اينكه جريان هاي حاكم بر دنيا و سازمان هايي كه با رويكرد سلطه طلبانه شكل گرفته است، گفت: اين ها سازمان هاي طرفدار ملت نيستند و اسامي مردم فريب براي آنها در نظر گرفته شده است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: با استفاده از همين ظرفيت ها جهان را به شرايطي رسانده اند كه اكنون شاهد آن هستيم. حجم كشته ها در قرن بيستم به واسطه جنگ هاي تحميل شده بر ملت ها قابل مقايسه با گذشته نيست.
وي افزود: آن كساني كه سنگ بناي يك سازمان را براي دفاع از حقوق ملت ها و بشريت شكل داده اند در ابتدا امتيازي با عنوان حق وتو براي خود طراحي كرده اند. اگر قرار باشد حقوق ملت ها محفوظ بماند حق وتو داشتن چند كشور معنا و مفهومي جز تثبيت جريان سلطه و جريان سازي به نفع استكبار ندارد.
دزفولي افزود: در اين سال ها هرگز نديده ايم كه قطعنامه اي به نفع ملل مظلوم بررسي و تأييد شود و چند كشور سلطه گر نيز آن را قبول كنند.
وي با اشاره به اينكه دنيا دچار وارونگي شده است بيان كرد: انقلاب اسلامي همه قواعد را به هم مي زند. در حال حاضر كشورهايي كه مدعي حفظ نسل بشريت هستند گندم هاي خود را به دريا مي ريزند و شعار فقرزدايي در دنيا مي دهند اما ترويج فقر و فلاكت مي كنند.
به گفته دزفولي انقلاب اسلامي جريان سلطه را برهم زد و به همين دليل نيز ما بايد دشمني و تحريم 30 ساله را تحمل كنيم و وارونگي دنيا را برملا كنيم. در گذشته دشمني ها بر عليه ما سطوح پايين تري داشت اما امروز رسماً با ما دشمني مي كنند.
وي تأكيد كرد: جريان سلطه به هيچكدام از واژه هاي صلح اعتقادي ندارد اما دشمن صلح است و ما به نظام آگاهي سازي نخبگان نياز داريم و اينكه جريان ها را شكل بدهيم و سازمان هاي جديد ايجاد كنيم. ما بايد بار ديگر جهان را از وارونگي نجات دهيم چرا كه اكنون تنها تصوير منهدم شده جهان است كه در معرض ديد قرار دارد و تنها جرياني كه از اسلام ناب نشأت مي گيرد مي تواند اين روند را تغيير دهد.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأكيد كرد: ما نبايد خودمان را در مرزهاي داخلي محدود كنيم و بايد نگاه جهاني داشته باشيم.
فرهيختگان ايران منشوري براي مبارزه با تروريسم ارائه كنند
سردار جزايري معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح نيز در اين مراسم اظهار داشت: بايد راه هاي برون رفت از تهاجم دشمن را پيدا كرد. رسالت و مأموريت فرهيختگان جهان اسلام جوامع مسلمان و ايران اسلامي است كه بيش از سايرين در اين راه مقابله كنند.
وي خاطرنشان كرد: اين گروه ها بايد كمك كنند كه جهان از پيچ تاريخي كه رهبر معظم انقلاب نيز به درستي به آن اشاره كردند، عبور كنند و اين تلاش بايد براي عبور جامعه جهاني و نه فقط ايران و انقلاب اسلامي صورت گيرد.
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به اين نشست و راهكارهاي پيش رو تصريح كرد: يافتن راه هاي نو و خلاقانه براي طرح آموزه هاي اصيل اسلامي و چگونگي مبارزه با دستگاه استكبار جهاني دشمنان و رژيم صهيونيستي بسيار مهم است.
وي پيشنهاد كرد جمعي از فرهيختگان فني، توليدات حاضر و مشابه را بررسي و نكات مهم را استخراج كنند و راهكارهايي را برشمرند تا در اين زمينه بتوانيم منشوري براي مبارزه با تروريسم به جهان ارائه دهيم.
 


عضوكميسيون اصل 90: رد پاي حلقه انحرافي در تورم اخير مشهود است

عضو هيات رئيسه كميسيون اصل 90 از نقش انكار ناپذير جريان انحرافي در گراني و تورم اخير خبرداد.
حسين آذين نماينده مردم رفسنجان و انار در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به وضعيت نابسامان اقتصادي، گراني و تورم اخير گفت: عمده گراني هاي اخير به دليل سوء مديريت، ضعف نظارات، سودجويي برخي افراد، شيطنت گروه هاي خاص و... بوده و عدم برخورد جدي، قاطع و ريشه اي با عاملان اين وضعيت مزيدي بر علت است.
عضو هيات رئيسه كميسيون اصل 90 همچنين ردپاي جريان انحرافي در وضعيت نابسامان اقتصادي اخير را انكار ناپذير دانست و گفت: قطعا جريان انحرافي پشت پرده گراني ها و تورم اخير قرار دارد چرا كه ايجاد نارضايتي در مردم از اهداف اين جريان بوده لذا با حربه اقتصادي سعي در پيشبرد برنامه هاي خود دارند.
آذين در ادامه از عزم كميسيون اصل 90 براي ورود به بحث وضعيت نابسامان اقتصادي و رسيدگي به شكايات مردم خبر داد و گفت: كميسيون اصل 90 به عنوان مدعي العموم حق دخالت در عملكرد مسئولان مربوطه در اين حوزه را دارد لذا از هفته آينده رسيدگي به مسئله گراني و تورم در دستور كار اين كميسيون قرار خواهد گرفت.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14