(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 تير 1391 - شماره 20260

حسيني خبر داد
ايران علي رغم تحريم ها و مانع تراشي ها با 150 كشور جهان تعامل اقتصادي دارد
از اول مرداد تعرفه واردات برنج 90 درصد مي شود
خليليان خبر داد
تجهيز واحدهاي توليدي بخش كشاورزي به تكنولوژي مدرن
براساس سرشماري سال 90 اميد به زندگي در كشور بالا رفته است
سوري : با ساخت چند خط لوله تنگه هرمز را نمي توان دور زد
آمادگي بزرگترين كشتارگاه براي تامين 50 درصد مرغ تهران
ساعت 24 سي و يكم تيرماه سهميه بنزين مردادماه بدون تغيير واريز مي شود
توقف آزادسازي قيمت بليت هواپيما
رئيس مجمع واردات: ريشه امضاهاي طلايي بايد خشك شود
28 نيروگاه تا پايان سال واگذار مي شود
كوتاه اقتصادي
رئيس بانك مركزي ايالات متحده: چشم انداز اقتصادي آمريكا تاريك است
ساعات كاري ادارات در ماه رمضان اعلام شد
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس:
قيمت تمام شده توليد در ايران 2 برابر متوسط جهاني است


حسيني خبر داد

ايران علي رغم تحريم ها و مانع تراشي ها با 150 كشور جهان تعامل اقتصادي دارد

وزير اقتصاد گفت: هر چند مانع تراشي هايي براي اقتصاد ايران انجام مي شود اما تعامل اقتصاد ايران با اقتصادهاي جهان ادامه دارد.
به گزارش مهر، سيدشمس الدين حسيني در جمع خبرنگاران، اقتصاد ايران را اقتصادي پر ظرفيت و متنوع عنوان كرد و افزود: ايران سال گذشته با حدود 150 كشور جهان مراودات اقتصادي داشته و 80 كشور دنيا نيز محصولات خود را از خاك ايران ترانزيت كردند.
سخنگوي اقتصادي دولت با بيان اينكه با وجود مانع تراشي ها، اقتصاد ايران به دليل جذابيت به تعاملات خود ادامه مي دهد، افزود: برخي كشورها بر روند انتقال كالا به ايران فشار مي آورند. اما توليدكنندگان داخلي تلاش دارند جاي توليدات خارجي را پر كنند.
حسيني ادامه داد: فكر مي كنم زحمت ها زياد مي شود اما اقتصاد ايران مقتدرانه و با توجه به جذابيت هايش به كارش ادامه خواهد داد و ما هم تلاش مي كنيم تا اين امر محقق شود و البته از ظرفيت هاي مان بهتر از ديروز استفاده خواهيم كرد.
طبيعي است وقتي كه آنها در نقل وانتقال پول يا كالا فشار مي آورند، توليدكننده ما تلاش مي كند تا جاي توليدكننده خارجي را بگيرد و مصرف كننده ما و مردم كشورمان نيز سعي مي كنند تا بيش از گذشته به مصرف كالاهاي داخلي اقدام كنند و در واقع قدرت جذب داخلي اقتصاد ايران افزايش پيدا مي كند.
وزير اقتصاد گفت: اگر در نحوه اداره موسسات مالي و تجاري چون بانك جهاني و صندوق بين المللي پول نگاه كنيم مي بينيم كه اگر چه حدود 186 كشور عضو مجمع اين گونه نهادها هستند ولي متاسفانه به دليل ميزان سهام در بدو تاسيس و تشكيل اكثريت سهام مديريتي كنترلي در اختيار آمريكا و چند كشور اروپايي قرار گرفت، لذا آنها يك حضور برجسته در اين نهادها دارند و تصميم گيري ها در جهت منافع اقتصاد جهاني نامتقارن است.
حسيني در پاسخ به اين سوال كه چه عواملي موجب شد تا جنبش عدم تعهد به اين اهداف و برنامه هاي خود نرسد؟ گفت: اگر دقت كنيم، مي بينيم كه ظرفيت هاي كشورهاي عضو غيرمتعهدها به مراتب بالاتر و بيش تر از عملكرد اقتصادي آنها است در شرايطي كه دو سوم كشورهاي دنيا عضو جنبش عدم تعهد هستند، بيش از 50 درصد جمعيت دنيا را در اختيار دارند، در حوزه هاي راهبردي چون نفت و گاز و انرژي، منابع انساني و منابع ديگر ظرفيتهاي بسيار بالايي دارند ولي بايستي اقرار كنيم كه سهم 14 تا 15 درصدي از اقتصاد جهاني از حيث توليد يا سهم حدود 20 درصدي از تجارت و سرمايه گذاري جهاني حكايت از آن دارد كه كشورهاي عضو اين جنبش نتوانستند شكاف ميان ظرفيت ها و عملكردهاي شان را پر كنند.
وزير اقتصاد افزود: اين مسئله به دلايل مختلفي برمي گردد از جمله اين كه ريشه هاي بي عدالتي و منفعت طلبي خصمانه در اقتصاد جهاني را نتوانستند برطرف كنند، نمونه بارز آن مثالي است كه در سهم و شكل و ساختار مديريت اقتصاد جهاني مطرح شد. تا زماني كه اين كشورها نتوانند سهم شان را در اين مديريت ها بهبود بخشند و يا سازوكاري براي جايگزيني اين مديريت ها به وجود آورند، اين «برآيند پر كردن شكاف عملكرد و ظرفيت» كند خواهد بود.
 


از اول مرداد تعرفه واردات برنج 90 درصد مي شود

در راستاي حمايت از توليد محصول كشاورزان، از اول مرداد ماه سال جاري تعرفه واردات برنج 90 درصد مي شود.
به گزارش فارس، تعرفه واردات برنج از اول مردادماه 90 درصد مي شود و اين قانون تا 15 دي ماه ادامه دارد.
بنابراين گزارش: در حال حاضر تعرفه واردات برنج 45 درصد است.
مرداد ماه آغاز فصل برداشت برنج توسط كشاورزان كشور است و در همين راستا يعني حمايت از توليد داخلي، تعرفه واردات برنج به 90 درصد افزايش پيدا مي كند.

توليد برنج در كشور
دبير انجمن برنج ايران گفت: سال 90 كه اتفاقا سال خوبي براي توليد برنج داخلي بود حدود يك ميليون و 520 هزار تن برنج به كشور وارد شد.
جميل عليزاده شايق در بيان چرايي واردات برنج همزمان با برداشت اين محصول از شاليزارهاي كشور اظهار داشت: در حال حاضر كه كشاورزان مشغول برداشت برنج از شاليزارهاي خود هستند، برنج خارجي به كشور وارد مي شود، چون واردات اين محصول منحصر به يك بازه زماني خاصي نيست.
وي در خصوص ميزان متوسط مصرف برنج و ميزان متوسط توليد برنج در كشور بيان داشت: مصرف برنج مردم سالانه به طور متوسط حدود 2 ميليون و 800 تا 2 ميليون و 900 هزار تن برآورد مي شود، در حالي كه ميزان توليد برنج در كشورمان سالانه به طور متوسط حدود 2 ميليون و 250 تا 2 ميليون و 300 هزار تن است.
دبير انجمن برنج ايران در بيان پيش بيني ميزان توليد برنج در سال جاري نيز گفت: با توجه به اينكه سال گذشته حدود 2 ميليون و 300 هزار تن برنج در كشور توليد شده است، امسال هم پيش بيني مي شود به همان ميزان برنج در كشور توليد شود.
 


خليليان خبر داد

تجهيز واحدهاي توليدي بخش كشاورزي به تكنولوژي مدرن

وزير جهاد كشاورزي گفت: تمامي واحدهاي دامداري، مرغداري و گلخانه اي به تكنولوژي مدرن مجهز مي شوند.
صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي گفت: با برنامه ريزي انجام شده تا پايان سال 91 تمام واحدهاي دامداري، مرغداري و گلخانه هاي كشور به لحاظ استفاده از تكنولوژي هاي جديد و مدرن به روز مي شوند.
وي اظهار داشت: به لحاظ كيفيت توليد محصولات كشاورزي نيز در دو سال اخير دستورالعمل هاي لازم فني به واحدهاي مرغداري، پرورش آبزيان و دامداري ها، براي توليد محصولات كاملا سالم ابلاغ شده و اين واحدها تحت نظارت جامع قرار گرفته اند و در قدم بعدي تا پايان سالجاري گلخانه ها، مزارع سبزي و صيفي و باغات نيز با صدور دستورالعمل هاي لازم تحت پوشش قرار مي گيرند تا محصولات توليدي آنان نيز كاملا اطمينان بخش باشد.
وزير جهاد كشاورزي يادآور شد: ظرفيت هاي بالايي براي توسعه و رشد بخش كشاورزي در كشور براي افزايش توليد وجود دارد كه در اين راستا نيازمند سرمايه گذاري هاي جديد هستيم.
وي گفت: در سال جاري 7 هزار ميليارد تومان تسهيلات با نرخ سود و كارمزد 7 درصد براي توسعه سرمايه گذاري هاي بخش كشاورزي اختصاص يافته است.
وزير جهاد كشاورزي با اشاره به فعاليت هاي اين وزارتخانه در عرصه توسعه و تقويت زيرساخت هاي بخش كشاورزي شامل توسعه شبكه هاي آبياري نوين و اصلاح ساختار واحدهاي توليدي و نيز برنامه ريزي و فعاليت در زمينه توليد محصولات كشاورزي سالم در كشور اظهار داشت: احداث شبكه هاي نوين آبياري در كشور از آغاز فعاليت دولت نهم به اين سو به بيش از يك ميليون و 200 هزار هكتار افزايش يافته كه عمده آن، طي 2 تا 3 سال اخير اجرايي شده و اين در شرايطي است كه تا قبل از روي كار آمدن دولت نهم حدود 500 هزار هكتار از اراضي كشاورزي تحت پوشش شبكه هاي نوين آبياري قرار داشت.
 


براساس سرشماري سال 90 اميد به زندگي در كشور بالا رفته است

رئيس مركز آمار ايران گفت: نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 90 به هيئت دولت ارائه شد و مراحل ديگري از نتايج اين سرشماري نيز در جلسات آينده ارائه مي شود.
عادل آذر ديروز در حاشيه جلسه هيئت دولت، آخرين آمار جمعيت براساس اين سرشماري را 75 ميليون و 149 هزار و 669 نفر اعلام كرد و گفت: اين جمعيت در 21 ميليون و 185 هزار خانوار قرار دارند.
وي بعد خانوار، رشد جمعيت و نسبت شهرنشينان به روستانشينان را از آمارهاي قابل تامل اين سرشماري خواند و افزود: بعد خانوار در سرشماري سال 85 چهار نفر بود كه در سرشماري سال 90 متوسط جمعيت هر خانوار به 3 و نيم نفر كاهش يافت.
رئيس مركز آمار ايران گفت: رشد جمعيت نيز از 62/1 درصد به 29/1 درصد كاهش يافت كه اين روند كاهشي در دوره پنج ساله قابل تامل است.
آذر افزود: براساس نتايج اين سرشماري 71 درصد افراد در شهرها و 29 درصد در روستاها ساكن هستند و آمار نشان دهنده رو به رشد بودن جمعيت شهري است.
وي گفت: براساس نتايج ديگري از اين سرشماري جمعيت كشورمان به سمت ميانسالي مي رود و اميد به زندگي در كشور بالا رفته است.
 


سوري : با ساخت چند خط لوله تنگه هرمز را نمي توان دور زد

مدير عامل سابق شركت ملي نفتكش ايران با اشاره به طرح امارات براي ساخت خط لوله نفتي گفت: با ساخت اين خط لوله ها نمي توان تنگه طلايي هرمز را دور زد.
محمد سوري در گفت وگو با مهر با تاكيد بر اينكه در حال حاضر به طور متوسط روزانه بيش از 17 ميليون بشكه نفت خام توسط كشورهاي مختلف از تنگه هرمز به بازارهاي جهاني انرژي منتقل مي شود، اظهار داشت: علاوه بر اين كشتي هاي حامل ال.ان جي، فرآورده نفتي، محصولات پتروشيمي و ساير كالاهاي تجاري هم از اين تنگه به بازارهاي جهاني منتقل مي شود.
سوري با بيان اينكه در حال حاضر قطر به تنهايي سالانه 77 ميليون تن ال.ان.جي را از تنگه هرمز به بازارهاي جهاني مصرف كننده گاز همچون ژاپن، كره جنوبي، هندوستان، چين، اروپا و شرق آسيا منتقل مي كند، بيان كرد: براين اساس با ساخت يك خط لوله با ظرفيت انتقال 5/1 تا 2 ميليون بشكه در روز چگونه مي توان تنگه هرمز را دور زد.
اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه هدف امارات از راه اندازي خط لوله نفت حبشان-فجيره كاملا اقتصادي بوده است، تبيين كرد: به عبارت ديگر اماراتي ها با راه اندازي اين خط لوله قصد كاهش هزينه هاي حمل دريايي نفت از ساير نقاط امارات به بندر فجيره را دارند.
مديرعامل سابق شركت ملي نفتكش با بيان اينكه ساخت اين خط لوله جديد نفتي منجر به كاهش 2 روزه هزينه و زمان حمل نفت خام در امارات مي شود، اعلام كرد: تنگه هرمز را با ساخت اين خط لوله ها نمي توان دور زد.
گفتني است طي روزهاي اخير برخي از رسانه هاي غربي از احتمال دور زدن تنگه نفتي هرمز توسط عربستان سعودي و امارات متحده عربي و حتي عراق در صورت احتمال بروز جنگ نفتكش ها در خليج فارس ياد مي كنند.
در حال حاضر امارات متحده عربي و عربستان سعودي هر يك با ساخت يك خط لوله جديد (حبشان-فجيره امارات) و بازسازي خط لوله نفت قديمي روياي دور زدن تنگه هرمز را دارند اما اين دو خط لوله تنها روزانه بين 3 تا 5/3 ميليون بشكه نفت خام را با دور زدن تنگه هرمز مي توانند به بازارهاي جهاني صادر كنند.
عراق هم با وجود صادرات روزانه 2 تا 2/2 ميليون بشكه نفت خام به بازارهاي جهاني تنها توانايي انتقال روزانه 20 تا 25 درصد صادرات اين حجم گسترده نفت خام از مسير اردن و تركيه را خواهد داشت.
با اين وجود، به نظر مي رسد سناريوهاي برخي از كشورهاي عربي براي دور زدن تنگه هرمز تنها بر روي كاغذ قابليت اجرايي دارد و در صورت هرگونه اختلال در اين تنگه، قطعا صادرات نفت و LNG پنج كشور عربي عربستان، قطر، امارات، كويت و عراق و حتي در صورت كشيده شدن اين اختلالات به درياي عمان صادرات كشور عمان هم متوقف شود.

 


آمادگي بزرگترين كشتارگاه براي تامين 50 درصد مرغ تهران

بزرگترين كشتارگاه اتوماتيك مرغ كشور در صورت حمايت و تامين سرمايه در گردش، توان تامين 50 درصد مرغ تهران را دارد.
هاشم خداداد كارآفرين برتر بخش كشاورزي در گفت وگو با فارس گفت: عليرغم اين كه چند سال پيش به عنوان كشاورز و كارآفرين برتر انتخاب شدم و براي راه اندازي بزرگترين كشتارگاه مدرن و اتوماتيك مرغ كشور در ورامين سرمايه گذاري كردم، اما اين كشتارگاه به دليل مشكلات اخير با ظرفيت 10 تا حداكثر 20 درصد كار مي كند.
خداداد افزود: متاسفانه كمبود سرمايه در گردش براي خريد مرغ و گراني اخير قيمت و محدوديت هايي كه ايجاد شده مانع از ورود مرغ از ساير استان هاي كشور به استان تهران و كشتار آن به وسيله دستگاه هاي اتوماتيك شده است.
خداداد افزود: با توجه به بازار مصرف تهران، محدوديت ورود مرغ زنده براي كشتار به تهران باعث كمبود مرغ در بازار و دامن زدن به گراني قيمت مي شود.
خداداد افزود: كشتارگاه مدرن مرغ در ورامين مي تواند مرغ را به صورت بهداشتي و با رعايت مسائل شرعي كشتار كرده و به صورت قطعات جداگانه و به انتخاب مشتري بسته بندي نموده و حتي محصولات جانبي انجام شود.
 


ساعت 24 سي و يكم تيرماه سهميه بنزين مردادماه بدون تغيير واريز مي شود

سهميه بنزين مردادماه خودروهاي شخصي و عمومي مانند ماه هاي پيش به كارت هاي سوخت واريز مي شود.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني ستاد در مورد سهميه بنزين مردادماه خودروهاي شخصي و عمومي اظهار داشت: سهميه مردادماه همانند ماه هاي گذشته و بدون تغيير در كارت هاي سوخت واريز مي شود.
وي ادامه داد: اين سهميه در ساعت 24، سي و يكم تيرماه در كارت هاي سوخت شارژ خواهد شد.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در پاسخ به پرسشي در خصوص كاهش سهميه بنزين موتورسيكلت ها كه در رسانه ها عنوان شده است گفت: فعلا تصميم قطعي براي كاهش سهميه بنزين موتورسيكلت ها اتخاذ نشده است.
 


توقف آزادسازي قيمت بليت هواپيما

آزادسازي قيمت بليت هواپيما فعلا متوقف شده است.
حميدرضا پهلواني رئيس سازمان هواپيمايي كشوري در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه با توجه به توقف اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها و همچنين طبق قانون برنامه پنجم در سال سوم بايد شاهد آزادسازي قيمت بليت هواپيما باشيم چه تصميمي در اين باره اتخاذ شده است؟ اظهار كرد: آزادسازي قيمت ها فعلا متوقف شده، اما ساختارسازي در مجموعه سازمان اتفاق افتاده است، يعني اگر قرار باشد اين اتفاق در اقتصاد كشور بيفتد مولفه هايي در سازمان وجود دارد و براي متمايز كردن يا رتبه بندي شركت ها با تعامل شركت هاي هواپيمايي اقداماتي انجام شده و تقريبا به نتيجه رسيده است كه به شركت هاي هواپيمايي نيز ابلاغ شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: به محض اينكه ساختار تعريف شود از پـارامترهاي تعيين شده بهره مي گيريم.
پهلواني با اشاره به اينكه 80 فروند هواپيما مورد بازبيني بازرسان سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري واقع شده اند، گفت: سازمان هواپيمايي كشوري موفق به كسب رتبه اول در منطقه به لحاظ انطباق ساختارهاي سيستم پيشرفته در كنترل فضاي كشور شده است.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري به تلاش سازمان در راستاي افزايش ناوگان به صنعت هوايي اشاره و خاطرنشان كرد: طي مدت كوتاهي تعدادي فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور اضافه شده است و اميدواريم با تلاش هايي كه صورت مي گيرد و همچنين با ساختارسازي هايي كه توسط سازمان هواپيمايي كشور صورت گرفته، شاهد حضور تعداد بيشتر هواپيما در صنعت هوايي كشور باشيم.
وي در ادامه درباره اينكه هواپيماهاي وارد شده مربوط به كدام شركت ها هستند، خاطرنشان كرد: ما شركت ها را مشخص نمي كنيم بلكه سازمان هواپيمايي كشوري بسترهاي لازم را براي ورود هواپيما فراهم مي كند.
 


رئيس مجمع واردات: ريشه امضاهاي طلايي بايد خشك شود

بايد ريشه هاي امضاي طلايي به ويژه در سيستم ارائه تسهيلات خشك شود.
رئيس مجمع واردات با بيان مطلب بالا به ايسنا گفت: يكي از الزاماتي كه در بحث مديريت واردات مدنظر است، جلوگيري از واردات غيركيفي و توجه به تامين به موقع اقلام وارداتي ضروري است كه موجب غناي توليد و تنظيم بازار مي شود و مسلما واردات بهينه تنها از طريق تجار شناسنامه دار، با سابقه و مسلط به امور بين الملل محقق خواهد شد. ما بايد با بها دادن به بخش خصوصي كشور و كاهش كاغذبازي زائد اداري، فضا را براي تقويت حضور فعال تجار و بازرگانان متعهد بهبود ببخشيم.
محمدحسين برخوردار ضمن برشمردن خواسته هاي منطقي بازرگانان، با بيان اينكه سيستم بانكي و سياستگذاري اقتصادي كشور بايد از تجارت قانوني حمايت و به خواسته ها و نياز آنها اعتنا كرده و فضاي غيرشفاف در فرآيند ثبت سفارش از بين برود گفت: بايد از تصميمات آني كه موجب غافلگير شدن تجار و بر هم خوردن برنامه ها مي شود، پرهيز شود و ريشه هاي امضاي طلايي به ويژه در سيستم ارائه تسهيلات برچيده شود و اين در شرايط تحريم از اولويت و حساسيت بيشتري برخوردار است و بايد به عنوان يكي از ابزارهاي مديريت فشار تحريم ها مورد توجه قرار گيرد.
وي با اشاره به رابطه همپوشاني توليد ملي و مديريت واردات گفت: بدون شك ما هنگامي مي توانيم از تجارت بين المللي خودمان استفاده مناسب كنيم كه چيزي بدهيم و چيزي بگيريم. پس از اين زاويه هم توليد ملي بسيار مهم است و هم مديريت واردات و اين همان نقطه هم پوشاني تجارت و توليد است كه هر دو مد نظر مقام معظم رهبري قرار گرفته است.
او تاكيد كرد: بايد از فرصتهايي كه در عرصه تجارت بين المللي پيش رويمان قرار مي گيرد، با حداكثر توان و برنامه ريزي بهره برداري كنيم.
رئيس مجمع واردات با تاكيد بر اين نكته كه مديريت موثر واردات موجب كاهش وابستگي به اقتصاد نفتي خواهد شد، تصريح كرد: امروز اقتصاد كشور در حال يك تجربه جديد براي كاهش وابستگي به اقتصاد نفتي است و در اين شرايط ويژه، تجار مي توانند بهترين كمك كار باشند.
 


28 نيروگاه تا پايان سال واگذار مي شود

مجري طرح خصوصي سازي صنعت برق گفت: 28 نيروگاه جديد به ارزش 14 هزار ميليارد تومان تا پايان سال جاري به بخش خصوصي واگذار مي شود.
بهمن الله مرادي در گفت وگو با فارس افزود: آماده سازي و واگذاري نيروگاه ها از سال 87 آغاز شده و از آن زمان تاكنون 17 نيروگاه از 45 نيروگاه با ظرفيت 16 هزار مگاوات به بخش خصوصي واگذار شده است.
وي افزود: در حال حاضر نيز 28 نيروگاه در حال واگذاري است كه قيمت 18 نيروگاه در هيات واگذاري به تصويب رسيده و در حال عرضه به صورت سهام يا دارايي ها از طريق سازمان خصوصي سازي است.
وي گفت: همچنين 10 نيروگاه در دست ارزيابي و اقدام است كه تا شهريورماه سال جاري، قيمت اين نيروگاه ها نيز مصوب مي شود و قابل واگذاري خواهند بود.
الله مرادي خاطر نشان كرد: در ميان اين 28 نيروگاه مورد اشاره دو نيروگاه مربوط به تهران است كه شامل نيروگاه منتظر قائم و شهيد رجايي (بخش بخار و گاز) است.
الله مرادي در مورد وضعيت خصوصي سازي صنعت برق گفت: به لحاظ اين كه شرايط جديدي در كشور در حال تجربه شدن است، در زمان حاضر با توجه به كسب تجربه و تسهيل قوانين و تبديل نقاط ضعف به نقاط قوت، روند مناسبي را در پيش گرفته ايم.
مجري طرح خصوصي سازي صنعت برق اظهار داشت: البته بايد توجه داشته باشيم كه اين شرايط تنها در اختيار وزارت نيرو نيست، سازمان خصوصي سازي نقش اصلي واگذاري ها را برعهده دارد و شرايط اقتصادي و بازار نيز نقش عمده اي دارند.
وي گفت: شرايط اقتصادي كشور و همچنين بازار سرمايه نقش تعيين كننده اي را دارا هستند، البته بايد متذكر شد عدم پرداخت به موقع بهاي فروش انرژي نيروگاه هايي كه واگذار شده، موجب كند شدن روند واگذاري ها نيز شده است.
وي درخصوص واگذاري نيروگاه پرند به مپنا بابت رد ديون وزارت نيرو نيز گفت: نيروگاه پرند بابت رد ديون وزارت نيرو به مپنا واگذار شده است كه مبلغ اين نيروگاه بالغ بر 500 ميليارد تومان است.
اسامي نيروگاه هايي كه قرار است تا پايان سال جاري واگذار شود بدين شرح است:
نيروگاه آبادان، سنندج، چابهار، زاگرس، سلطانيه، يزد، صوفيان تبريز، هساي اصفهان، كنگان، سهند، كرمان، منتظر قائم، فارس، لوشان، كنارك فارس، جهرم، منجيل، شيروان، زرند، بيستون، قائن، شهيد زنبق يزد، شهيد كاوه، توس مشهد، شهيد رجايي1 و 2، شهيد مفتح همدان و اسلام آباد اصفهان.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به راه اندازي رسمي 4 طرح و مجتمع جديد پتروشيمي در سالجاري، اعلام كرد: در مجموع امسال 6 طرح از مجموع پروژه هاي مهر ماندگار صنعت پتروشيمي راه اندازي مي شود. عبدالحسين بيات درباره آخرين وضعيت افتتاح و راه اندازي طرحهاي جديد پتروشيمي ايران، گفت: در حال حاضر 19 طرح پتروشيمي در ليست پروژه هاي مهر ماندگار دولت قرار گرفته است.
¤ مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري از واريز حقوق جديد بازنشستگان كشوري با افزايش 15 درصدي خبر داد.
ايراندخت عطاريان با اعلام اين مطلب گفت: براساس محاسبات صورت گرفته به طور ميانگين حدود 100 هزار تومان به حقوق بازنشستگان كشوري اضافه شده است.
¤ معاون نظارتي بانك مركزي از ارائه گزارشات ارزي 18 بانك به بانك مركزي و بررسي آن توسط بازرسان و برگزاري نشستي بين بانك مركزي و بانك ها پس از نهايي شدن نتايج خبر داد و گفت: نتايج گزارشات در صورت مشخص شدن انحرافات و خطاهاي ارزي بانك ها تا چند روز آينده اعلام مي شود.
¤ همراه اول در ماه مبارك رمضان به مشتركين خود تا 55 دقيقه مكالمه رايگان هديه مي دهد. مشتركين سيم كارت هاي دائمي و اعتباري همراه اول به مناسبت ماه مبارك رمضان از تاريخ 31 تير تا 28 مردادماه مي توانند در مكالمات طولاني تر از 5 دقيقه، تا 55 دقيقه بعدي رايگان مكالمه كنند. براين اساس ثبت نام با ارسال يك پيامك بدون متن به 8055 انجام مي شود در اين طرح، مكالمه رايگان صرفا براي مكالمات درون شبكه (به همراه اول و يا تلفن ثابت) در نظر گرفته شده و مكالمات خارج از شبكه (به ايرانسل و تاليا و...)، رومينگ بين الملل، مكالمات خارجه و ساير سرويس هاي همراه اول طبق تعرفه هاي جاري محاسبه مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 6640، 6641، 6646 الي 6649، 6695 الي 6697، 2206 الي 2209، 2211 الي 2213، 2336 و 2237 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ در مراسم بدرقه كاروان اعزامي جمهوري اسلامي ايران به مسابقات المپيك 2012، كه در محل آكادمي ملي المپيك برگزار شد، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور با اهداي لوح تقديري، از ايرانسل به عنوان اولين و تنها حامي كاروان اعزامي ايران به المپيك تقدير كرد. در اين لوح تقدير، از زحمات و تلاش هاي شبانه روزي و مستمر ايرانسل به عنوان نخستين و تنها حامي مالي كاروان ورزشكاران ايراني در مسابقات المپيك 2012 تقدير و تشكر بعمل آمده و تاكيد شده كه حمايت هاي مالي و معنوي ايرانسل از سفراي ورزشي ايران در مهمترين آوردگاه ورزشي جهان با قدرداني تمامي اعضاي جامعه ورزش ايران همراه است.
¤ رئيس انجمن انبوه سازان مسكن از تصويب ساخت مسكن ويژه تهران در منطقه بهرود بالاتر از ميدان سرو و فروشگاه شهروند در اطراف سعادت آباد خبر داد. ايرج رهبر گفت: ساخت مسكن ويژه شهر تهران از ابتداي سال آغاز شده است تا تحولات قيمت در بازار مسكن كنترل شود.
 


رئيس بانك مركزي ايالات متحده: چشم انداز اقتصادي آمريكا تاريك است

رئيس بانك مركزي آمريكا آينده اقتصادي كشور را تاريك و نااميدكننده توصيف كرد.
بن برنانكه با حضور در كنگره آمريكا گفت: شرايط موجود، اوضاع تيره و تاري را براي اقتصاد آمريكا ترسيم كرده است.
به گزارش خبرگزاري ها، وي ضمن هشدار نسبت به اوضاع نگران كننده اقتصادي در آمريكا و بحران بدهي ها در حوزه يورو گفت: بحران اروپا اقتصاد آمريكا را تهديد مي كند.
وي در تشريح اوضاع نابسامان اقتصادي در آمريكا گفت: بحران در حوزه يورو و افزايش بدهيهاي برخي از كشورهاي اروپايي بر اقتصاد بيمار آمريكا اثر مخربي گذاشته است.
رئيس بانك مركزي آمريكا از وضعيت حاكم بر روند پرداخت تسهيلات بانكي به مردم انتقاد كرد و گفت: بوروكراسي پرداخت تسهيلات بانكي به مردم داراي نواقص زيادي است و اين نواقص بايد هرچه سريعتر اصلاح شود.
برنانكه گفت: زمان آن فرا رسيده است تا با اتخاذ تصميمات درست و شجاعانه به بخش زيادي از بحران هاي كنوني پايان داده شود.
وي با اشاره به برنامه هاي دولت براي كاهش بيكاري افزود: به نظر مي رسد كه برنامه هاي اشتغالزايي دولت اوباما با توجه به شرايط كنوني، موفقيت چنداني به دست نياورده است و همچنان شاهد بيكاري و تورم فزاينده هستيم.
در حال حاضر، ميزان بيكاري در آمريكا بيش از هشت درصد است و اين در حاليست كه تقريبا چهار سال از بحران مالي آمريكا مي گذرد.
رئيس بانك مركزي آمريكا در ادامه با اشاره به خطري كه در مسير احياي نظام اقتصادي آمريكا وجود دارد، به بحران دو چندان منطقه يورو و بدهي آمريكا اشاره كرد و گفت: احتمال وخامت بيشتر شرايط اقتصادي در اروپا همچنان، خطري جدي براي چشم انداز احياي اقتصاد آمريكا است.
برنانكه همچنين اعلام كرد كه خانواده هاي آمريكايي همچنان نگران چشم انداز شغلي و درآمدشان هستند و سطح كلي ضريب اطمينان آنها همچنان نسبتا پايين است.
وي همچنين گفت: آمارهاي اقتصادي اخير آمريكا نااميدكننده است.
رئيس فدرال رزرو آمريكا در پايان پيش بيني كرد رشد اقتصادي آمريكا در سه ماه دوم امسال به كمتر از 2 درصد رسيده باشد كه نسبت به سه ماهه اول كمتر از يك دهم درصد رشد داشته است.
 


ساعات كاري ادارات در ماه رمضان اعلام شد

معاون پارلماني رئيس جمهور ساعت كاري ادارات در ماه رمضان را اعلام كرد.
لطف الله فروزنده در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به در پيش بودن ماه مبارك رمضان، طبق تصميم دولت، ساعت كاري ادارات از ساعت 9 صبح تا 30/14 در نظر گرفته شد.
وي افزود: در مورد روزهاي بعد از شب هاي قدر نيز ساعت كاري از 10 صبح تا 30/14 بعدازظهر خواهد بود.
وي در ادامه اظهار كرد: تعامل خوبي بين دولت و مجلس برقرار است و بزودي و طي هفته آينده جلسه مشتركي با حضور وزراي اقتصادي، روساي كميسيون هاي اقتصادي مجلس و اعضاي هيات رئيسه مجلس در حضور رئيس مجلس در ارتباط با مسائل اقتصادي برگزار خواهد شد و نتايج اين جلسه را به اطلاع خواهيم رساند.
 


نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس:

قيمت تمام شده توليد در ايران 2 برابر متوسط جهاني است

دومين همايش استاندارد كيفيت و توليد صادرات محور در حالي برگزار شد كه در آن انتقادهاي جدي نسبت به عدم حمايت كافي از توليد مطرح شد.
محمدرضا پورابراهيمي نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس، در اين همايش با انتقاد از اقدام شوراي پول و اعتبار براي افزايش نرخ سود بانكي تاكيد كرد: هم اكنون نرخ تمام شده سود در ايران به حدود 30 درصد رسيده است.
به گفته او، اين در حالي است كه نرخ سود بانكي در ايران هم اكنون 5 برابر نرخ سود در كشورهاي همسايه است و اين وضعيت به شدت توليد را زمين گير مي كند.
وي با تاكيد بر اين كه اقتصاد ايران بايد به سمت اقتصاد دانش بنيان حركت كند، افزود: هم اكنون اقتصاد ايران در حال انتقال از اقتصاد دولتي به بخش خصوصي بوده و اين وضعيت نيازمند مراقبت ويژه است.
نماينده مردم كرمان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه نرخ متوسط تهيه مواد اوليه براي بنگاه هاي اقتصادي هم اكنون به پايين تر از متوسط برخي كشورها رسيده است، گفت: با اين وجود برخي تغييرات ناگهاني و يك شبه در قيمت خوراك واحدهاي اقتصادي تبعات منفي جدي براي اقتصاد كشور داشته است.
پورابراهيمي همچنين با بيان اين كه متوسط قيمت تمام شده توليد در ايران حدود دو برابر متوسط جهاني است، گفت: متاسفانه برخي واحدهاي توليدي با مشكلات شديد مالي مواجه اند؛ به طوري كه گفته مي شود بيش از 80 درصد از مشكلات توليد مربوط به تعهدات بانكي يا عدم امكان بازپرداخت تسهيلات دريافتي است.
در ادامه دبيركل كنفدراسيون صنعت نيز با بيان اين كه ادغام وزارتخانه هاي صنايع و معادن و بازرگاني آن گونه كه مورد انتظار بود نتوانست كاري به پيش ببرد، تاكيد كرد: بخش صنعت بيش از 10 سال است كه مشكلات خود را فرياد مي زند، اما تغييري در وضعيتش ايجاد نشده است.
به گزارش ايسنا، حسين ساساني با بيان اين كه بخش خصوصي و تشكل ها خودشان هم در ايجاد مشكلات سهيم هستند، گفت: بالا بودن هزينه هاي معامله و فراهم نبودن جذابيت در بازار داخلي براي توليد كشورهاي بيگانه باعث شده كه برخي كالاهاي نازل به كشور وارد شوند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14