(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 تير 1391 - شماره 20260

8 باورقديمي درباره مو
كودكان را درست تربيت كنيم
پس از حمام و استخر گوشتان را خشك نكنيد
روغن كنجد نا مناسب براي سرخ كردن
مراقب همراهتان باشيد
كمتر بخوريم
ترفندهايي براي جلوگيري از كپك زدن مواد غذايي
ترس هاي بچه گانه
پشت ميزنشيني تهديد بزرگ براي سلامتي انسان


8 باورقديمي درباره مو

شايد پيش از اين مي دانستيد كه شستن هر روز موهايتان مي تواند آنها را خيلي خشك كرده و به موهاي شما آسيب برساند. به همين دليل متخصصان توصيه كرده اند كه تنها دو تا سه بار در هفته موهاي خود را با شامپو يا صابون بشوييد. بيان اين مسئله، ممكن است ما را به اين فكر وادارد كه به كدام يك از باورهاي قديمي رايج نبايد اعتماد كنيم؟ براي رفع اين مشكل، درمورد هشت عقيده رايج درميان عموم مردم، با متخصصين مو به گفت وگو نشستيم. براي اين كه از آنچه آنها درمورد مسائل مربوط به درمان و مراقبت از موهاي چرب گرفته تا اطلاعاتي درباره بافت طبيعي موهاي خود گفته اند آگاه شويد، اين مطلب را به دقت بخوانيد.
باور¤ 1- براي نرم شدن موها زياد از مايونز و روغن زيتون استفاده كنيد
با اين كه بسياري از موادي كه در آشپزخانه به كار مي روند مانند مايونز و روغن زيتون، خاصيت مرطوب كنندگي دارند، ماليدن انبوهي از مواد به موها، به معناي داشتن موهاي ابريشمي و نرم نيست. «موفقيت اين درمان به نوع و جنس موهاي شما بستگي دارد. اگرموهاي شما نرم، لخت نرم، لخت يا كم پشت باشد، در نتيجه استفاده از اين مواد موهاي شما چرب و سنگين خواهد شد. اما اگر موهايي پرپشت، زبر و خيلي خشك داريد، تا وقتي به طور دائم و صحيح از مايونز و روغن زيتون استفاده كنيد، مي تواند يك پيشنهاد كم هزينه براي نرمي موهايتان باشد. هنگامي كه موهايتان تميز و نم دار است، يك قاشق سوپخوري از اين مواد را به كل موهاي خود بزنيد و حداقل حدود سي دقيقه آن را روي موهاي خود نگاه داشته و سپس با يك شامپوي ملايم سرخود را بشوييد.
باور¤ 2- شما بايد براي رسيدن نتيجه بهتر هرچند وقت يك بار شامپو و نرم كننده خود را عوض كنيد.
اگر به نظرتان رسيد كه شامپو و نرم كننده اي كه استفاده مي كنيد ديگر مانند قبل خوب نيست، براي خريدن يك نوع تازه آن زياد عجله نكنيد. برخلاف تصورات عموم مردم مو به محصولات تقويت كننده عادت نمي كند و اينكه افراد پس از مدتي استفاده از آنها از موهاي كدر خود انتقاد مي كنند و باقي شامپوي خود را استفاده نمي كنند، اصلا درست نيست. «برخي از شامپوها و نرم كننده هايي كه به صورت نصفه رها مي كنيد و ديگر از آنها استفاده نمي كنيد، ممكن است در استفاده طولاني مدت تاثيرات و نتايج خود را آشكار سازند. هر دو هفته يك بار از يك شامپوي پاك كننده براي از بين بردن مواد اضافي روي موهاي خود استفاده كنيد تا با اين عمل شاهد نتايج خوبي از محصولات مورد علاقه خود باشيد.
باور¤ 3- كوتاه كردن مو، رشد آن را سريع تر مي كند.
تا زماني كه موهاي خود را با شيوه اي مناسب تميز و سالم نگهداريد، كوتاه كردن موها به صورت ماهيانه باعث پرپشت و بلند شدن موهايتان نخواهد شد. «ميانگين رشد ماهيانه مو، صرفنظر از كوتاه كردن يا نكردن آن، حدود نيم اينچ يا يك سانتيمتر است. با اين كه كوتاه كردن پايين موها از آسيب ديدن آنها جلوگيري مي كند و استحكام و سلامت آن را بيشتر مي كند، اما اين عمل سبب رشد سريع تر ساقه مو نمي گردد.«اگر چه موهاي سالم تا زماني كه حالت خشكي، آسيب ديده و موخوره نداشته باشند، ممكن است بلندتر جلوه كنند. پس هر هشت تا دوازده هفته يكبار رفتن به سالن آرايشگاه براي كوتاه كردن موها، مانند كليدي است براي رسيدن به موهايي سالم و بلند.
باور¤ 4- در دوران بارداري نبايد موها را رنگ كرد
براساس گفته دكتر ابراهيمي پوركت، مدير اقامتگاه پزشكي، هيچ پژوهشي به طور قطع ثابت نكرده است كه رنگ كردن موها براي رشد جنين خطرناك است. اومي گويد:«به طوركلي، خانمهاي باردار بايد به آنچه بدن آنها را درمعرض اشعه هاي مختلف قرار مي دهد، اهميت دهند. بزرگ ترين نگراني من از اين است كه برخي از محصولات مربوط به مو حاوي گاز سمي بي رنگي به نام فرمالدئيد است كه يك ماده سرطان زاست و من توصيه مي كنم همه خانمها چه باردار باشند و چه نباشند، از آن دوري كنند.» به وجود گاز سمي فرمالدئيد در ليست تركيبات محصول اشاره شده است، پس براي اطمينان بيشتر از رنگ موهايي استفاده كنيد كه فاقد اين تركيب سمي باشند و به جاي آن از محصولاتي استفاده كنيد كه تا حد امكان تركيبات طبيعي درآن به كار رفته باشند مانند رنگ موهايي كه پايه آن حناست. درصورتي كه براي رنگ كردن موهاي خود به سالنهاي آرايشي مي رويد، از آرايشگر خود حتما در مورد تركيبات به كار رفته در رنگ موي خود سوال كنيد. و آنهايي را انتخاب كنيد كه طبيعي تر هستند (هشدار: فرمالدئيد درمواردي كه براي صاف كردن دايمي مو به روش برزيلي مصرف مي شود نيز موجود است.)
هرچند كه هيچ يك از بيماران دكتر بوكت كه شامل آرايشگران نيز مي شوند، تا به حال حداقل يك بارهم شده عوارض بغرنج مربوط به رنگ موها را تجربه كرده اند، او براي احتياط بيشتر توصيه مي كند كه از مصرف هر نوع رنگ مويي در سه ماه اول بارداري، يعني تا زماني كه رشد اصلي دستگاه عصبي جنين شكل نگرفته است، خودداري كنيد.
باور¤ 5- اگر موهاي چرب داريد از نرم كننده استفاده نكنيد.
موي چرب براثر توليد بيش از حد غده هاي چربي پوست سر، كه ماده اي موم شكل و چربي از بافت سر توليد مي كند، ايجاد مي گردد.پس عدم مصرف نرم كننده مو راه حل اين مشكل نيست. درعوض متخصصان پيشنهاد مي كنند افرادي كه موهاي چربي دارند. ريشه و كف سر خود را با يك شامپوي پاك كننده و پايين موها را با يك شامپوي مرطوب كننده بشويند. از نرم كننده هم تنها براي ساقه و پايين موي خود استفاده كنند و كف سر را به آن آغشته نكنند. اگر موهاي شما خشك است، به كار بردن شامپوهاي مخصوص موهاي خشك مي تواند به جذب چربي اضافه موي شما كمك كند. از آنجايي كه چربي مي تواند بر روي وسايلي كه موهاي خود را با آن آرايش مي كنيد باقي بماند و دوباره روي پوست سر شما پخش شود، دي كانيو توصيه مي كند كه موهايي كه داخل برسهاي شما باقي مي مانند را با استفاده از يك شانه دندانه دار تميز كنيد. براي پاك كردن و از بين بردن چربي بر روي آنها نيز شانه ها و برسهاي خود را در ظرفي حاوي آب گرم و مواد و مقداري شامپو خيسانده و سپس با آب گرم آنها را شست وشو داده و بگذاريد تا خشك شوند.
باور¤ 6- هميشه موهاي خود را از بالا به پايين شانه بزنيد
با اين كه درتمام آگهي هاي بازرگاني مخصوص محصولات مو نشان داده مي شود كه خانمها موهاي خود را از ريشه تا پايين شانه مي كنند، اما شانه زدن موهاي خيس با اين روش در واقع مي تواند به آنها آسيب برساند. از با عجله شانه كردن رشته هاي مو از بالا و پايين بپرهيزيد. چو پيشنهاد مي كند.:«شانه كردن مو را از قسمت پايين آن آغاز كنيد تا كارتان راحت ترگردد. اين عمل فشار كمتري بر ريشه موهاي شما وارد مي آورد. اگر شانه كردن را از قسمت بالايي مو آغاز كنيد، موها درپايين به هم گره مي خورند وايجاد دردسر مي كنند. «هنگام شانه زدن با دست ديگر قسمت بالاي موي خود را كه گره خورده بگيريد تا به ريشه موهايتان فشار نيايد و كشيده نشود زيرا در غير اين صورت ممكن است موهايتان كنده شود.
باور¤ 7- همه قسمتهاي مو به يك ميزان رشد مي كنند.
تا به حال توجه كرده ايد كه چرا تقارن موهايي كه تازه كوتاه شده اند پس از كمي رشد كردن از بين مي رود؟ طبق گزارش دكتر جوال شلزينگر، عضو انجمن تأييد متخصصين پوست «ميزان رشد مو در هر قسمت از اعضاي بدن متفاوت است كه اين قانون موهاي سر را هم شامل مي شود. مو براي رشد داراي سه مرحله است و هر قسمت از بدن شما داراي مرحله زماني متفاوتي است.» درحالي كه شما نمي توانيد براي يكسان كردن زمان رشد موهاي خودكاري انجام دهيد. تنها كار ممكن اين است كه مدل موهاي خود را با كوتاه كردن يكسان نگاه داريد.
باور ¤ 8- هيچ چيز نمي تواند جنس طبيعي موهاي شما را تغيير دهد.
ممكن است اين مسئله ذهن شما را هم درگير كرده باشد كه چرا موهاي طبيعي صاف و لخت شما ناگهان موج دار و فر مي شوند؟ جنس مو پايدار نيست.جنس مو به ميزان چرخه رشد، تقويت كردن و داروهايي كه مورد استفاده قرارمي گيرند، مربوط است. وقتي موهاي اصلي ما از نظر اصولي مرده باشند، پوست سر و ريشه موها هنوز زنده هستند. داروهاي تجويزي بر استحكام ريشه مو تاثير مي گذارند و مي توانند سبب فر شدن يا تغيير رنگ موها گردند. به علاوه، برخي از داروها هم مي توانند ريشه مو را سست كنند و سبب از دست رفتن موها گردند، همانند اتفاقي كه در هنگام شيمي درماني روي مي دهد.استرس و هورمونها هم ممكن است نقش مهمي را درچگونگي جنس موهاي شما ايفا كنند. به طور مثال موهاي ضخيم را به موهاي نازك و يا موهاي زبر را به موهاي نرم تبديل كنند.
 


كودكان را درست تربيت كنيم

هر چند ما براي انجام هر كاري در زندگي به مجوز نياز داريم- از رانندگي گرفته تا ماهيگيري- وقتي پاي پدر و مادر بودن به ميان مي آيد اوضاع فرق مي كند! پدر و مادر بودن امروزه نسبت به گذشته بسيار دشوارتر شده است.
بسياري از مادران هنوز از روش هايي استفاده مي كنند كه هميشه هم ثمربخش نيست و در نتيجه دچار نااميدي و اضطراب مي شوند.
خوشبختانه والدين با به كار بستن يك روش مناسب مي توانند روياي تربيت فرزندان شايسته را به واقعيت تبديل كنند.
استفاده از اين روش باعث مي شود آن ها از تمام توان خود مايه بگذارند و در نتيجه فرزندشان نيز به بهترين نوع تربيت دست يابد.
اين روش قابل استفاده است هر چند متأسفانه كمي غيرعادي مي باشد!
معمولا والدين با ناهنجاري هاي رفتاري فرزندان خود دست به گريبان هستند و سعي مي كنند با استفاده از روش هاي انضباطي به نتيجه برسند.
اين روش پيشنهادي كمك مي كند تا كودك مهارت درس گرفتن از اشتباهات خود را ياد بگيرد.
بسياري از روش هاي معمولي باعث تكرار رفتارهاي ناهنجار كودكان مي شود و آنها ياد مي گيرند كاري كنند كه در آينده مچ شان باز نشود!
از نظر كارشناسان روش درست تربيت فرزندان شامل استفاده از روش هايي است كه احترام، مسئوليت پذيري و مهرباني را به كودكان مي آموزد و بهترين نتايج را درپي دارد.
ده توصيه مهم براي تربيت درست فرزندان
توصيه هاي مهم براي موفقيت در تربيت صحيح فرزندان كدامند؟
با انجام ده توصيه زير، كودكان براي در پيش گرفتن رفتاري درست انگيزه بيشتري پيدا مي كنند.
1- اگر فرزند خود را دوست داريد خودتان را در اولويت قرار دهيد!
بسياري از كودكان در كنار مادراني زندگي مي كنند كه روحيه شادي ندارند در حالي كه آنها زماني به موفقيت مي رسند كه در محيطي شاد و متعادل بزرگ شوند.
بهترين راه براي كمك به فرزندان مان اين است كه به فكر خودمان باشيم و الگوي خوبي از والديني شاد و سالم را به آنها نشان دهيم. اگر شما والدين به فكر خود باشيد اين كار به نفع خانواده خواهد بود. برخي از والدين از كمبود وقت شكايت مي كنند. يادتان باشد ما در هر روز 24 ساعت داريم و بايد با توجه به اولويت هاي اساسي زندگي خود دست به انتخاب هاي عاقلانه اي بزنيم. فراموش نكنيد تحليل رفتن نيروي شما به ضرر خانواده تمام مي شود.
2- ازدواج خود را نسبت به فرزندتان در اولويت قرار دهيد!
بسياري از كودكان هميشه حق را به خودشان مي دهند زيرا والدين، آنها را در كانون جهان قرار داده اند! با توجه با آمار بالاي طلاق، كودكان همچنان قرباني ازدواج هاي ناكام هستند.
كودكان از يك ازدواج شاد براي زندگي آينده خود الگو مي گيرند. به خاطر خانواده تان هم كه شده براي ازدواج خود وقت بگذاريد!
3- به فرزندان خود محبت كنيد.
مهم نيست كه كودكان گاهي شما را به ستوه مي آورند. يادتان باشد هزاران زن در جهان هستند كه دوست دارند جاي خود را با شما عوض كنند و حاضرند براي داشتن فرزند هر كاري انجام دهند.
از ياد نبريد كه شما بسيار خوشبخت هستيد. روزي حداقل سه بار فرزندان خود را در آغوش بگيريد و به آنها بگوييد از اينكه والدين شان هستيد به خود مي باليد.
4- به جاي دادن ماهي به فرزندتان، به او ماهيگيري بياموزيد!
بسياري از والدين براي فرزند خود از هيچ تلاشي مضايقه نمي كند ولي با اين كار كودكان اتكا به خود را از ياد مي برند و فاقد اعتماد به نفس بار مي آيند يكي از مهم ترين كارهايي كه مي توانيد براي فرزندتان انجام دهيد اين است كه به او ياد دهيد بر روي پاي خود بايستد.
شما مي توانيد كاري كنيد كه فرزندتان با رغبت كارهاي خانه را انجام دهد.
تعجب نكنيد! اين كار امكان پذير است.
انجام كارهاي خانه (شستن ظروف و لباس ها، اتو كردن، نظافت و...) مهارت هاي اساسي زندگي را به كودكان مي آموزد و به آنها ياد مي دهد كه در وظايف خانه سهم مثبتي داشته باشند.
در ضمن با اين كار استعدادهاي كودك شما شكوفا مي شود.
5-بر روي مسائلي كه دوست داريد تمركز كنيد (نه بر روي مسائلي كه دوست نداريد!)
اگر كارهاي خوب كودكان خود را ناديده بگيريد به آنها ياد مي دهيد كه براي اقدامات مثبت ديگران ارزشي قائل نشوند!
هر چه بيشتر قدر كارهاي درست كودك خود را بدانيد احتمال اينكه او اين كارها را تكرار كند بيشتر خواهد بود.
6-به كودك خود احترام بگذاريد، تا از او احترام ببينيد.
هرگز با فرزند خود رفتاري را در پيش نگيريد كه نمي خواهيد در قبال شما انجام دهد، از جمله فرياد كشيدن، زدن، آب دهان انداختن، مسخره كردن مردم و...
¤ راه هاي بسيار بهتري براي مشاجرات، اضطراب و رفتارهاي ناهنجار كودكان وجود دارد. احترام متقابل را در سرلوحه زندگي خود قرار دهيد.
7-خانواده اي كه اعضاي آن با هم بازي مي كنند انسجام بيشتري دارد!
با فرزندان خود بازي كنيد. خنديدن، قلقلك دادن و بازي كردن محيط شادي را در خانه حاكم مي كند و مانع از مشاجرات غيرضروري و رفتارهاي نادرست فرزندان مي شود.
كودكاني كه با والدين خود وقت مي گذرانند براي جلب توجه آنها نياز به انجام رفتارهاي نادرست ندارند!
8-در مشاجرات خود دقت كنيد.
كودكان در برخي از مواقع بايد احساس كنند كه تحت كنترل هستند. در واقع آنها به مرزبندي نياز دارند. قوانين خانوادگي وضع كنيد ولي انعطاف پذيري را از ياد نبريد.
بايد وظيفه نظافت اتاق كودكان به خود آنها واگذار شود.
سعي كنيد با فرزند خود به توافق برسيد. به شيوه اي قاطعانه ولي با ملايمت درخواست خود را مطرح كنيد. يادتان باشد به جاي اينكه همواره خود را محق بدانيد بر روي حل مسائل تمركز كنيد.
9- تنها چيزي را كه مي خواهيد انجام دهيد بر زبان آوريد.
بيشتر والدين ناخودآگاه به كودكان خود ياد مي دهند كه به حرف ديگران توجه نكنند، اگر به حرف هاي خود عمل نكنيد كودكتان ياد مي گيرد كه به سخنان شما اهميتي ندهد. بدين ترتيب او مي آموزد كه به شما اعتماد نكند. در عوض اگر به وعده هاي خود عمل كنيد فرزندتان از همان ابتدا حرف هاي شما را جدي مي گيرد.
10-هرگز خدا را فراموش نكنيد و يادتان باشد يك قدرت برتر همواره مراقب شماست
همه ما گاهي دچار مشكلاتي مي شويم و دلمان مي خواهد زير گريه بزنيم! از سرنوشت خود گله نكنيد و در مقابل مسائل غيرقابل پيش بيني خود را نبازيد يادتان باشد هميشه از خداوند مهربان كمك بخواهيد.
انجام توصيه هاي فوق كار آساني نيست ولي هر چقدر بيشتر بياموزيد زندگي خانوادگي لذتبخش تري خواهيد داشت. به اميد آينده اي روشن تر براي همه شما.
آذر شايان
 


پس از حمام و استخر گوشتان را خشك نكنيد

يك متخصص گوش، گلو و بيني گفت: پس از حمام و استخر گوش خود را به ويژه با گوش پاك كن خشك نكنيد چرا كه خشك كردن گوش زمينه ابتلا به عفونت هاي قارچي كانال گوش خارجي را فراهم مي كند.
به گفته دكتر عليرضا مصباحي استفاده از گوش پاك كن را براي تميز كردن گوش به هيچ عنوان توصيه نمي كنيم و تنها زماني مصرف گوش پاك كن توجيه پذير است كه قرار باشد دارويي مانند پماد در گوش استفاده شود.
گوش پس استخر و حمام نياز به خشك كردن ندارد و فردي كه پرده گوشش سالم است احتياج به فرو كردن پنبه در گوش و استفاده از گوش گير در حمام ندارد.
اگر افراد مستعد ابتلا به عفونت قارچي استخر بروند، مي توانند پس از خارج شدن از استخر از دور با سشوار گوش خود را خشك كنند و با نظر پزشك از قطره هايي كه خاصيت اسيدي دارند استفاده كنند در نتيجه لازم نيست از گوش پاك كن استفاده كنند چرا كه گوش پاك كن باعث از بين رفتن جرم گوش و قليايي شدن محيط آن مي شود علاوه بر آن موجب ايجاد زخم در گوش، از بين رفتن استخوانچه هاي گوش و حتي پارگي پرده گوش و كري برگشت ناپذير مي شود.
عفونت هاي قارچي كانال گوش خارجي، عفونت هاي شايعي در فصل تابستان هستند و مهم ترين علت ابتلا به آن شنا كردن و شست وشوي مكرر كانال گوش است.
جرم گوش به طور طبيعي در گوش وجود دارد و كانال گوش را اسيدي مي كند و مانع رشد قارچ در كانال گوش مي شود. اما زماني كه جرم در معرض آب قرار مي گيرد ph (ميزان اسيديته كانال خارجي گوش) به سمت قليايي شدن سوق پيدا مي كند در نتيجه محيط بسيار خوبي براي رشد قارچ ها فراهم مي شود چرا كه قارچ ها در محيط هاي گرم، مرطوب و قليايي بسيار خوب رشد مي كنند.
به طور طبيعي در كانال گوش همه افراد قارچ وجود دارد. گاهي اوقات بيماران به اشتباه كشت كانال گوش مي دهند و در اين آزمايش قارچ و ميكروب در گوش ديده مي شود اين در حالي است كه وجود اين عوامل در گوش، طبيعي است و تنها در صورت ايجاد علامت در بيمار، اقدامات درماني انجام مي شود.
علايم عفونت هاي قارچي گوش: نخستين علامت اين بيماري، خارش گوش است و در ادامه بيمار دچار درد بسيار شديد و ترشحات بيرنگ و آبكي از گوش مي شود و حتي ممكن است به تب و كاهش افت شنوايي مبتلا شود.
متأسفانه مردم هنگام خارش گوش با جسمي نوك تيز، كانال گوش را مي خارانند و آن را تميز مي كنند به ويژه خانم ها براي اين كار از سنجاق مو استفاده مي كنند. در اين شرايط پوست كانال گوش زخم مي شود و قارچ زيرپوست نفوذ مي كند و عفوني مي شود البته نخستين راه پيشگيري از ابتلا به عفونت قارچي تلاش در جهت قليايي نشدن محيط كانال گوش است.
عفونت قارچي مكرر گوش برخي كودكان: خيلي اوقات خانواده ها در مراجعه به پزشك مي گويند كه گوش كودكان آنان به طور مرتب عفونت مي كند. آنان معمولا به بهداشت فرزندانشان بيش از حد توجه مي كنند و حتي داخل حمام كانال گوش آنان را با صابون مي شويند اين در حالي است كه صابون باعث قليايي شدن كانال گوش و ايجاد زمينه ابتلا به عفونت گوش مي شود. در اين شرايط به خانواده ها توصيه مي كنيم كه داخل كانال گوش كودك را نشويند.
جرم گوش به طور طبيعي براي سلامت اين عضو ضرر ندارد. جرم بايد در حد طبيعي در گوش وجود داشته باشد چون ph گوش را اسيدي مي كند و مانع رشد بسياري از ميكروارگانيسم ها در گوش مي شود ولي در صورت افزايش بيش از حد ممكن است روي شنوايي تاثير منفي بگذارد و گاهي اوقات تا 40 درصد باعث كاهش شنوايي شود و محيط خوبي را براي رشد قارچ ها فراهم كند.
تميز كردن جرم گوش: دستورالعمل خاصي براي اين كار وجود ندارد، ممكن است يك فرد در طول عمر خود يك بار هم نياز به تميز كردن جرم گوش پيدا نكند اما فرد ديگري لازم باشد كه هر چند ماه يك بار اين كار را انجام دهد. بهترين روش، مراجعه دوره اي به پزشك متخصص است تا در صورت نياز، اقدام به انجام اين كار كند.
برخي از افراد به غلط تصور مي كنند كه اگر كانال گوش يك بار جرم گيري شود، گوش به جرم گيري عادت مي كند، اين در حالي است كه ترشحات زياد گوش علت جرم گيري هاي دوره اي است.
لازم است پزشكان متبحر جرم گوش را تميز كنند چون اگر پزشك تخصص لازم را نداشته باشد ممكن است باعث آسيب ديدن گوش و دچار شدن بيمار به ناشنوايي هاي برگشت ناپذير شود.
 


روغن كنجد نا مناسب براي سرخ كردن

از آن جايي كه نقطه دود روغن كنجد 220درجه است براي سرخ كردن مناسب نيست به جز اين كه در حرارت هاي پايين و با مدت زمان كوتاه از آن استفاده شود.
روغن كنجد از روغن هاي مفيد و مناسب در طبخ غذا محسوب مي شود. اين روغن حاوي اسيد چرب اشباع شده بوده كه عمدتاً حاوي چند باند دوگانه است بنابراين افراد مبتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي مي توانند از اين روغن استفاده كنند چراكه مصرف آن به كاهش كلسترول كمك مي كند.
نكته بسيار مهم در مصرف اين نوع روغن، استاندارد بودن آن و داشتن مجوزهاي بهداشتي مناسب است چراكه نحوه استخراج روغن بر كيفيت آن تأثير بسيار زيادي مي گذارد.
در صورتي كه استخراج آن با روش هاي نامطلوب باشد، مي تواند منجر به افزايش پراكسيدان ها در آن شده و آسيب هايي از جمله بروز راديكال هاي آزاد در بدن شود.
بهترين استفاده از اين روغن در پخت و پز غذاها است به عنوان مثال با افزودن اين روغن روي برنج و يا خورش مي توان آن را مصرف كرد.
 


مراقب همراهتان باشيد

گوشي هاي تلفن همراه اگرچه اين روزها امكانات متعددي دارند و كمك بسزايي به صاحبان خود مي كنند، اما با اين وجود به خطري متحرك تبديل شده اند.
اين روزها گوشي هاي همراه ديگر تنها وسيله اي براي مكالمه محسوب نمي شوند و كاركردهايي به مراتب متنوع تر پيدا كرده اند تا جايي كه افراد براي مطالعه كتاب گرفته تا پرداخت قبوض بانكي، چك كردن حساب بانكي، دسترسي به رسانه هاي اجتماعي، بازي كردن، گوش دادن موسيقي و...از گوشي هاي تلفن خود بهره مي برند. اما آنچه در اين ميان بايد مورد توجه قرارگيرد، مخاطراتي است كه به دنبال استفاده از گوشي هاي پيشرفته ايجاد مي شود.
همراهاني كه بلاي جان مي شوند
اكنون استفاده حجم بالايي از افراد جامعه از گوشي هاي هوشمند و تبلت ها موجب شده است، ميليون ها نرم افزار طراحي شوند تا نيازهاي مختلف كاربران را پاسخ دهند. نرم افزارهايي كه گاهي وسيله اي مي شوند تا مهاجمان سايبري به اطلاعات شخصي افراد نفوذ كنند.
بنابر گزارش هاي مركز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه اي (ماهر)، درسال 2011 شركت امنيتي juniper اعلام كرده است كه تعداد بدافزارها در انواع سيستم عامل هاي موبايل نسبت به سال هاي قبل از آن 155 درصد افزايش داشته است.
اين بدافزارها كه مي توان آنها را به دو دسته جاسوس افزارها (spyware) و تروجان هاي پيامك (sma trojans) تقسيم بندي كرد با انگيزه هاي متعدد طراحي مي شوند، اما گفته مي شود كلاهبرداري مالي روزنامه کیهان


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 تير 1391 - شماره 20260

8 باورقديمي درباره مو
كودكان را درست تربيت كنيم
پس از حمام و استخر گوشتان را خشك نكنيد
روغن كنجد نا مناسب براي سرخ كردن
مراقب همراهتان باشيد
كمتر بخوريم
ترفندهايي براي جلوگيري از كپك زدن مواد غذايي
ترس هاي بچه گانه
پشت ميزنشيني تهديد بزرگ براي سلامتي انسان


8 باورقديمي درباره مو

شايد پيش از اين مي دانستيد كه شستن هر روز موهايتان مي تواند آنها را خيلي خشك كرده و به موهاي شما آسيب برساند. به همين دليل متخصصان توصيه كرده اند كه تنها دو تا سه بار در هفته موهاي خود را با شامپو يا صابون بشوييد. بيان اين مسئله، ممكن است ما را به اين فكر وادارد كه به كدام يك از باورهاي قديمي رايج نبايد اعتماد كنيم؟ براي رفع اين مشكل، درمورد هشت عقيده رايج درميان عموم مردم، با متخصصين مو به گفت وگو نشستيم. براي اين كه از آنچه آنها درمورد مسائل مربوط به درمان و مراقبت از موهاي چرب گرفته تا اطلاعاتي درباره بافت طبيعي موهاي خود گفته اند آگاه شويد، اين مطلب را به دقت بخوانيد.
باور¤ 1- براي نرم شدن موها زياد از مايونز و روغن زيتون استفاده كنيد
با اين كه بسياري از موادي كه در آشپزخانه به كار مي روند مانند مايونز و روغن زيتون، خاصيت مرطوب كنندگي دارند، ماليدن انبوهي از مواد به موها، به معناي داشتن موهاي ابريشمي و نرم نيست. «موفقيت اين درمان به نوع و جنس موهاي شما بستگي دارد. اگرموهاي شما نرم، لخت نرم، لخت يا كم پشت باشد، در نتيجه استفاده از اين مواد موهاي شما چرب و سنگين خواهد شد. اما اگر موهايي پرپشت، زبر و خيلي خشك داريد، تا وقتي به طور دائم و صحيح از مايونز و روغن زيتون استفاده كنيد، مي تواند يك پيشنهاد كم هزينه براي نرمي موهايتان باشد. هنگامي كه موهايتان تميز و نم دار است، يك قاشق سوپخوري از اين مواد را به كل موهاي خود بزنيد و حداقل حدود سي دقيقه آن را روي موهاي خود نگاه داشته و سپس با يك شامپوي ملايم سرخود را بشوييد.
باور¤ 2- شما بايد براي رسيدن نتيجه بهتر هرچند وقت يك بار شامپو و نرم كننده خود را عوض كنيد.
اگر به نظرتان رسيد كه شامپو و نرم كننده اي كه استفاده مي كنيد ديگر مانند قبل خوب نيست، براي خريدن يك نوع تازه آن زياد عجله نكنيد. برخلاف تصورات عموم مردم مو به محصولات تقويت كننده عادت نمي كند و اينكه افراد پس از مدتي استفاده از آنها از موهاي كدر خود انتقاد مي كنند و باقي شامپوي خود را استفاده نمي كنند، اصلا درست نيست. «برخي از شامپوها و نرم كننده هايي كه به صورت نصفه رها مي كنيد و ديگر از آنها استفاده نمي كنيد، ممكن است در استفاده طولاني مدت تاثيرات و نتايج خود را آشكار سازند. هر دو هفته يك بار از يك شامپوي پاك كننده براي از بين بردن مواد اضافي روي موهاي خود استفاده كنيد تا با اين عمل شاهد نتايج خوبي از محصولات مورد علاقه خود باشيد.
باور¤ 3- كوتاه كردن مو، رشد آن را سريع تر مي كند.
تا زماني كه موهاي خود را با شيوه اي مناسب تميز و سالم نگهداريد، كوتاه كردن موها به صورت ماهيانه باعث پرپشت و بلند شدن موهايتان نخواهد شد. «ميانگين رشد ماهيانه مو، صرفنظر از كوتاه كردن يا نكردن آن، حدود نيم اينچ يا يك سانتيمتر است. با اين كه كوتاه كردن پايين موها از آسيب ديدن آنها جلوگيري مي كند و استحكام و سلامت آن را بيشتر مي كند، اما اين عمل سبب رشد سريع تر ساقه مو نمي گردد.«اگر چه موهاي سالم تا زماني كه حالت خشكي، آسيب ديده و موخوره نداشته باشند، ممكن است بلندتر جلوه كنند. پس هر هشت تا دوازده هفته يكبار رفتن به سالن آرايشگاه براي كوتاه كردن موها، مانند كليدي است براي رسيدن به موهايي سالم و بلند.
باور¤ 4- در دوران بارداري نبايد موها را رنگ كرد
براساس گفته دكتر ابراهيمي پوركت، مدير اقامتگاه پزشكي، هيچ پژوهشي به طور قطع ثابت نكرده است كه رنگ كردن موها براي رشد جنين خطرناك است. اومي گويد:«به طوركلي، خانمهاي باردار بايد به آنچه بدن آنها را درمعرض اشعه هاي مختلف قرار مي دهد، اهميت دهند. بزرگ ترين نگراني من از اين است كه برخي از محصولات مربوط به مو حاوي گاز سمي بي رنگي به نام فرمالدئيد است كه يك ماده سرطان زاست و من توصيه مي كنم همه خانمها چه باردار باشند و چه نباشند، از آن دوري كنند.» به وجود گاز سمي فرمالدئيد در ليست تركيبات محصول اشاره شده است، پس براي اطمينان بيشتر از رنگ موهايي استفاده كنيد كه فاقد اين تركيب سمي باشند و به جاي آن از محصولاتي استفاده كنيد كه تا حد امكان تركيبات طبيعي درآن به كار رفته باشند مانند رنگ موهايي كه پايه آن حناست. درصورتي كه براي رنگ كردن موهاي خود به سالنهاي آرايشي مي رويد، از آرايشگر خود حتما در مورد تركيبات به كار رفته در رنگ موي خود سوال كنيد. و آنهايي را انتخاب كنيد كه طبيعي تر هستند (هشدار: فرمالدئيد درمواردي كه براي صاف كردن دايمي مو به روش برزيلي مصرف مي شود نيز موجود است.)
هرچند كه هيچ يك از بيماران دكتر بوكت كه شامل آرايشگران نيز مي شوند، تا به حال حداقل يك بارهم شده عوارض بغرنج مربوط به رنگ موها را تجربه كرده اند، او براي احتياط بيشتر توصيه مي كند كه از مصرف هر نوع رنگ مويي در سه ماه اول بارداري، يعني تا زماني كه رشد اصلي دستگاه عصبي جنين شكل نگرفته است، خودداري كنيد.
باور¤ 5- اگر موهاي چرب داريد از نرم كننده استفاده نكنيد.
موي چرب براثر توليد بيش از حد غده هاي چربي پوست سر، كه ماده اي موم شكل و چربي از بافت سر توليد مي كند، ايجاد مي گردد.پس عدم مصرف نرم كننده مو راه حل اين مشكل نيست. درعوض متخصصان پيشنهاد مي كنند افرادي كه موهاي چربي دارند. ريشه و كف سر خود را با يك شامپوي پاك كننده و پايين موها را با يك شامپوي مرطوب كننده بشويند. از نرم كننده هم تنها براي ساقه و پايين موي خود استفاده كنند و كف سر را به آن آغشته نكنند. اگر موهاي شما خشك است، به كار بردن شامپوهاي مخصوص موهاي خشك مي تواند به جذب چربي اضافه موي شما كمك كند. از آنجايي كه چربي مي تواند بر روي وسايلي كه موهاي خود را با آن آرايش مي كنيد باقي بماند و دوباره روي پوست سر شما پخش شود، دي كانيو توصيه مي كند كه موهايي كه داخل برسهاي شما باقي مي مانند را با استفاده از يك شانه دندانه دار تميز كنيد. براي پاك كردن و از بين بردن چربي بر روي آنها نيز شانه ها و برسهاي خود را در ظرفي حاوي آب گرم و مواد و مقداري شامپو خيسانده و سپس با آب گرم آنها را شست وشو داده و بگذاريد تا خشك شوند.
باور¤ 6- هميشه موهاي خود را از بالا به پايين شانه بزنيد
با اين كه درتمام آگهي هاي بازرگاني مخصوص محصولات مو نشان داده مي شود كه خانمها موهاي خود را از ريشه تا پايين شانه مي كنند، اما شانه زدن موهاي خيس با اين روش در واقع مي تواند به آنها آسيب برساند. از با عجله شانه كردن رشته هاي مو از بالا و پايين بپرهيزيد. چو پيشنهاد مي كند.:«شانه كردن مو را از قسمت پايين آن آغاز كنيد تا كارتان راحت ترگردد. اين عمل فشار كمتري بر ريشه موهاي شما وارد مي آورد. اگر شانه كردن را از قسمت بالايي مو آغاز كنيد، موها درپايين به هم گره مي خورند وايجاد دردسر مي كنند. «هنگام شانه زدن با دست ديگر قسمت بالاي موي خود را كه گره خورده بگيريد تا به ريشه موهايتان فشار نيايد و كشيده نشود زيرا در غير اين صورت ممكن است موهايتان كنده شود.
باور¤ 7- همه قسمتهاي مو به يك ميزان رشد مي كنند.
تا به حال توجه كرده ايد كه چرا تقارن موهايي كه تازه كوتاه شده اند پس از كمي رشد كردن از بين مي رود؟ طبق گزارش دكتر جوال شلزينگر، عضو انجمن تأييد متخصصين پوست «ميزان رشد مو در هر قسمت از اعضاي بدن متفاوت است كه اين قانون موهاي سر را هم شامل مي شود. مو براي رشد داراي سه مرحله است و هر قسمت از بدن شما داراي مرحله زماني متفاوتي است.» درحالي كه شما نمي توانيد براي يكسان كردن زمان رشد موهاي خودكاري انجام دهيد. تنها كار ممكن اين است كه مدل موهاي خود را با كوتاه كردن يكسان نگاه داريد.
باور ¤ 8- هيچ چيز نمي تواند جنس طبيعي موهاي شما را تغيير دهد.
ممكن است اين مسئله ذهن شما را هم درگير كرده باشد كه چرا موهاي طبيعي صاف و لخت شما ناگهان موج دار و فر مي شوند؟ جنس مو پايدار نيست.جنس مو به ميزان چرخه رشد، تقويت كردن و داروهايي كه مورد استفاده قرارمي گيرند، مربوط است. وقتي موهاي اصلي ما از نظر اصولي مرده باشند، پوست سر و ريشه موها هنوز زنده هستند. داروهاي تجويزي بر استحكام ريشه مو تاثير مي گذارند و مي توانند سبب فر شدن يا تغيير رنگ موها گردند. به علاوه، برخي از داروها هم مي توانند ريشه مو را سست كنند و سبب از دست رفتن موها گردند، همانند اتفاقي كه در هنگام شيمي درماني روي مي دهد.استرس و هورمونها هم ممكن است نقش مهمي را درچگونگي جنس موهاي شما ايفا كنند. به طور مثال موهاي ضخيم را به موهاي نازك و يا موهاي زبر را به موهاي نرم تبديل كنند.
 


كودكان را درست تربيت كنيم

هر چند ما براي انجام هر كاري در زندگي به مجوز نياز داريم- از رانندگي گرفته تا ماهيگيري- وقتي پاي پدر و مادر بودن به ميان مي آيد اوضاع فرق مي كند! پدر و مادر بودن امروزه نسبت به گذشته بسيار دشوارتر شده است.
بسياري از مادران هنوز از روش هايي استفاده مي كنند كه هميشه هم ثمربخش نيست و در نتيجه دچار نااميدي و اضطراب مي شوند.
خوشبختانه والدين با به كار بستن يك روش مناسب مي توانند روياي تربيت فرزندان شايسته را به واقعيت تبديل كنند.
استفاده از اين روش باعث مي شود آن ها از تمام توان خود مايه بگذارند و در نتيجه فرزندشان نيز به بهترين نوع تربيت دست يابد.
اين روش قابل استفاده است هر چند متأسفانه كمي غيرعادي مي باشد!
معمولا والدين با ناهنجاري هاي رفتاري فرزندان خود دست به گريبان هستند و سعي مي كنند با استفاده از روش هاي انضباطي به نتيجه برسند.
اين روش پيشنهادي كمك مي كند تا كودك مهارت درس گرفتن از اشتباهات خود را ياد بگيرد.
بسياري از روش هاي معمولي باعث تكرار رفتارهاي ناهنجار كودكان مي شود و آنها ياد مي گيرند كاري كنند كه در آينده مچ شان باز نشود!
از نظر كارشناسان روش درست تربيت فرزندان شامل استفاده از روش هايي است كه احترام، مسئوليت پذيري و مهرباني را به كودكان مي آموزد و بهترين نتايج را درپي دارد.
ده توصيه مهم براي تربيت درست فرزندان
توصيه هاي مهم براي موفقيت در تربيت صحيح فرزندان كدامند؟
با انجام ده توصيه زير، كودكان براي در پيش گرفتن رفتاري درست انگيزه بيشتري پيدا مي كنند.
1- اگر فرزند خود را دوست داريد خودتان را در اولويت قرار دهيد!
بسياري از كودكان در كنار مادراني زندگي مي كنند كه روحيه شادي ندارند در حالي كه آنها زماني به موفقيت مي رسند كه در محيطي شاد و متعادل بزرگ شوند.
بهترين راه براي كمك به فرزندان مان اين است كه به فكر خودمان باشيم و الگوي خوبي از والديني شاد و سالم را به آنها نشان دهيم. اگر شما والدين به فكر خود باشيد اين كار به نفع خانواده خواهد بود. برخي از والدين از كمبود وقت شكايت مي كنند. يادتان باشد ما در هر روز 24 ساعت داريم و بايد با توجه به اولويت هاي اساسي زندگي خود دست به انتخاب هاي عاقلانه اي بزنيم. فراموش نكنيد تحليل رفتن نيروي شما به ضرر خانواده تمام مي شود.
2- ازدواج خود را نسبت به فرزندتان در اولويت قرار دهيد!
بسياري از كودكان هميشه حق را به خودشان مي دهند زيرا والدين، آنها را در كانون جهان قرار داده اند! با توجه با آمار بالاي طلاق، كودكان همچنان قرباني ازدواج هاي ناكام هستند.
كودكان از يك ازدواج شاد براي زندگي آينده خود الگو مي گيرند. به خاطر خانواده تان هم كه شده براي ازدواج خود وقت بگذاريد!
3- به فرزندان خود محبت كنيد.
مهم نيست كه كودكان گاهي شما را به ستوه مي آورند. يادتان باشد هزاران زن در جهان هستند كه دوست دارند جاي خود را با شما عوض كنند و حاضرند براي داشتن فرزند هر كاري انجام دهند.
از ياد نبريد كه شما بسيار خوشبخت هستيد. روزي حداقل سه بار فرزندان خود را در آغوش بگيريد و به آنها بگوييد از اينكه والدين شان هستيد به خود مي باليد.
4- به جاي دادن ماهي به فرزندتان، به او ماهيگيري بياموزيد!
بسياري از والدين براي فرزند خود از هيچ تلاشي مضايقه نمي كند ولي با اين كار كودكان اتكا به خود را از ياد مي برند و فاقد اعتماد به نفس بار مي آيند يكي از مهم ترين كارهايي كه مي توانيد براي فرزندتان انجام دهيد اين است كه به او ياد دهيد بر روي پاي خود بايستد.
شما مي توانيد كاري كنيد كه فرزندتان با رغبت كارهاي خانه را انجام دهد.
تعجب نكنيد! اين كار امكان پذير است.
انجام كارهاي خانه (شستن ظروف و لباس ها، اتو كردن، نظافت و...) مهارت هاي اساسي زندگي را به كودكان مي آموزد و به آنها ياد مي دهد كه در وظايف خانه سهم مثبتي داشته باشند.
در ضمن با اين كار استعدادهاي كودك شما شكوفا مي شود.
5-بر روي مسائلي كه دوست داريد تمركز كنيد (نه بر روي مسائلي كه دوست نداريد!)
اگر كارهاي خوب كودكان خود را ناديده بگيريد به آنها ياد مي دهيد كه براي اقدامات مثبت ديگران ارزشي قائل نشوند!
هر چه بيشتر قدر كارهاي درست كودك خود را بدانيد احتمال اينكه او اين كارها را تكرار كند بيشتر خواهد بود.
6-به كودك خود احترام بگذاريد، تا از او احترام ببينيد.
هرگز با فرزند خود رفتاري را در پيش نگيريد كه نمي خواهيد در قبال شما انجام دهد، از جمله فرياد كشيدن، زدن، آب دهان انداختن، مسخره كردن مردم و...
¤ راه هاي بسيار بهتري براي مشاجرات، اضطراب و رفتارهاي ناهنجار كودكان وجود دارد. احترام متقابل را در سرلوحه زندگي خود قرار دهيد.
7-خانواده اي كه اعضاي آن با هم بازي مي كنند انسجام بيشتري دارد!
با فرزندان خود بازي كنيد. خنديدن، قلقلك دادن و بازي كردن محيط شادي را در خانه حاكم مي كند و مانع از مشاجرات غيرضروري و رفتارهاي نادرست فرزندان مي شود.
كودكاني كه با والدين خود وقت مي گذرانند براي جلب توجه آنها نياز به انجام رفتارهاي نادرست ندارند!
8-در مشاجرات خود دقت كنيد.
كودكان در برخي از مواقع بايد احساس كنند كه تحت كنترل هستند. در واقع آنها به مرزبندي نياز دارند. قوانين خانوادگي وضع كنيد ولي انعطاف پذيري را از ياد نبريد.
بايد وظيفه نظافت اتاق كودكان به خود آنها واگذار شود.
سعي كنيد با فرزند خود به توافق برسيد. به شيوه اي قاطعانه ولي با ملايمت درخواست خود را مطرح كنيد. يادتان باشد به جاي اينكه همواره خود را محق بدانيد بر روي حل مسائل تمركز كنيد.
9- تنها چيزي را كه مي خواهيد انجام دهيد بر زبان آوريد.
بيشتر والدين ناخودآگاه به كودكان خود ياد مي دهند كه به حرف ديگران توجه نكنند، اگر به حرف هاي خود عمل نكنيد كودكتان ياد مي گيرد كه به سخنان شما اهميتي ندهد. بدين ترتيب او مي آموزد كه به شما اعتماد نكند. در عوض اگر به وعده هاي خود عمل كنيد فرزندتان از همان ابتدا حرف هاي شما را جدي مي گيرد.
10-هرگز خدا را فراموش نكنيد و يادتان باشد يك قدرت برتر همواره مراقب شماست
همه ما گاهي دچار مشكلاتي مي شويم و دلمان مي خواهد زير گريه بزنيم! از سرنوشت خود گله نكنيد و در مقابل مسائل غيرقابل پيش بيني خود را نبازيد يادتان باشد هميشه از خداوند مهربان كمك بخواهيد.
انجام توصيه هاي فوق كار آساني نيست ولي هر چقدر بيشتر بياموزيد زندگي خانوادگي لذتبخش تري خواهيد داشت. به اميد آينده اي روشن تر براي همه شما.
آذر شايان
 


پس از حمام و استخر گوشتان را خشك نكنيد

يك متخصص گوش، گلو و بيني گفت: پس از حمام و استخر گوش خود را به ويژه با گوش پاك كن خشك نكنيد چرا كه خشك كردن گوش زمينه ابتلا به عفونت هاي قارچي كانال گوش خارجي را فراهم مي كند.
به گفته دكتر عليرضا مصباحي استفاده از گوش پاك كن را براي تميز كردن گوش به هيچ عنوان توصيه نمي كنيم و تنها زماني مصرف گوش پاك كن توجيه پذير است كه قرار باشد دارويي مانند پماد در گوش استفاده شود.
گوش پس استخر و حمام نياز به خشك كردن ندارد و فردي كه پرده گوشش سالم است احتياج به فرو كردن پنبه در گوش و استفاده از گوش گير در حمام ندارد.
اگر افراد مستعد ابتلا به عفونت قارچي استخر بروند، مي توانند پس از خارج شدن از استخر از دور با سشوار گوش خود را خشك كنند و با نظر پزشك از قطره هايي كه خاصيت اسيدي دارند استفاده كنند در نتيجه لازم نيست از گوش پاك كن استفاده كنند چرا كه گوش پاك كن باعث از بين رفتن جرم گوش و قليايي شدن محيط آن مي شود علاوه بر آن موجب ايجاد زخم در گوش، از بين رفتن استخوانچه هاي گوش و حتي پارگي پرده گوش و كري برگشت ناپذير مي شود.
عفونت هاي قارچي كانال گوش خارجي، عفونت هاي شايعي در فصل تابستان هستند و مهم ترين علت ابتلا به آن شنا كردن و شست وشوي مكرر كانال گوش است.
جرم گوش به طور طبيعي در گوش وجود دارد و كانال گوش را اسيدي مي كند و مانع رشد قارچ در كانال گوش مي شود. اما زماني كه جرم در معرض آب قرار مي گيرد ph (ميزان اسيديته كانال خارجي گوش) به سمت قليايي شدن سوق پيدا مي كند در نتيجه محيط بسيار خوبي براي رشد قارچ ها فراهم مي شود چرا كه قارچ ها در محيط هاي گرم، مرطوب و قليايي بسيار خوب رشد مي كنند.
به طور طبيعي در كانال گوش همه افراد قارچ وجود دارد. گاهي اوقات بيماران به اشتباه كشت كانال گوش مي دهند و در اين آزمايش قارچ و ميكروب در گوش ديده مي شود اين در حالي است كه وجود اين عوامل در گوش، طبيعي است و تنها در صورت ايجاد علامت در بيمار، اقدامات درماني انجام مي شود.
علايم عفونت هاي قارچي گوش: نخستين علامت اين بيماري، خارش گوش است و در ادامه بيمار دچار درد بسيار شديد و ترشحات بيرنگ و آبكي از گوش مي شود و حتي ممكن است به تب و كاهش افت شنوايي مبتلا شود.
متأسفانه مردم هنگام خارش گوش با جسمي نوك تيز، كانال گوش را مي خارانند و آن را تميز مي كنند به ويژه خانم ها براي اين كار از سنجاق مو استفاده مي كنند. در اين شرايط پوست كانال گوش زخم مي شود و قارچ زيرپوست نفوذ مي كند و عفوني مي شود البته نخستين راه پيشگيري از ابتلا به عفونت قارچي تلاش در جهت قليايي نشدن محيط كانال گوش است.
عفونت قارچي مكرر گوش برخي كودكان: خيلي اوقات خانواده ها در مراجعه به پزشك مي گويند كه گوش كودكان آنان به طور مرتب عفونت مي كند. آنان معمولا به بهداشت فرزندانشان بيش از حد توجه مي كنند و حتي داخل حمام كانال گوش آنان را با صابون مي شويند اين در حالي است كه صابون باعث قليايي شدن كانال گوش و ايجاد زمينه ابتلا به عفونت گوش مي شود. در اين شرايط به خانواده ها توصيه مي كنيم كه داخل كانال گوش كودك را نشويند.
جرم گوش به طور طبيعي براي سلامت اين عضو ضرر ندارد. جرم بايد در حد طبيعي در گوش وجود داشته باشد چون ph گوش را اسيدي مي كند و مانع رشد بسياري از ميكروارگانيسم ها در گوش مي شود ولي در صورت افزايش بيش از حد ممكن است روي شنوايي تاثير منفي بگذارد و گاهي اوقات تا 40 درصد باعث كاهش شنوايي شود و محيط خوبي را براي رشد قارچ ها فراهم كند.
تميز كردن جرم گوش: دستورالعمل خاصي براي اين كار وجود ندارد، ممكن است يك فرد در طول عمر خود يك بار هم نياز به تميز كردن جرم گوش پيدا نكند اما فرد ديگري لازم باشد كه هر چند ماه يك بار اين كار را انجام دهد. بهترين روش، مراجعه دوره اي به پزشك متخصص است تا در صورت نياز، اقدام به انجام اين كار كند.
برخي از افراد به غلط تصور مي كنند كه اگر كانال گوش يك بار جرم گيري شود، گوش به جرم گيري عادت مي كند، اين در حالي است كه ترشحات زياد گوش علت جرم گيري هاي دوره اي است.
لازم است پزشكان متبحر جرم گوش را تميز كنند چون اگر پزشك تخصص لازم را نداشته باشد ممكن است باعث آسيب ديدن گوش و دچار شدن بيمار به ناشنوايي هاي برگشت ناپذير شود.
 


روغن كنجد نا مناسب براي سرخ كردن

از آن جايي كه نقطه دود روغن كنجد 220درجه است براي سرخ كردن مناسب نيست به جز اين كه در حرارت هاي پايين و با مدت زمان كوتاه از آن استفاده شود.
روغن كنجد از روغن هاي مفيد و مناسب در طبخ غذا محسوب مي شود. اين روغن حاوي اسيد چرب اشباع شده بوده كه عمدتاً حاوي چند باند دوگانه است بنابراين افراد مبتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي مي توانند از اين روغن استفاده كنند چراكه مصرف آن به كاهش كلسترول كمك مي كند.
نكته بسيار مهم در مصرف اين نوع روغن، استاندارد بودن آن و داشتن مجوزهاي بهداشتي مناسب است چراكه نحوه استخراج روغن بر كيفيت آن تأثير بسيار زيادي مي گذارد.
در صورتي كه استخراج آن با روش هاي نامطلوب باشد، مي تواند منجر به افزايش پراكسيدان ها در آن شده و آسيب هايي از جمله بروز راديكال هاي آزاد در بدن شود.
بهترين استفاده از اين روغن در پخت و پز غذاها است به عنوان مثال با افزودن اين روغن روي برنج و يا خورش مي توان آن را مصرف كرد.
 


مراقب همراهتان باشيد

گوشي هاي تلفن همراه اگرچه اين روزها امكانات متعددي دارند و كمك بسزايي به صاحبان خود مي كنند، اما با اين وجود به خطري متحرك تبديل شده اند.
اين روزها گوشي هاي همراه ديگر تنها وسيله اي براي مكالمه محسوب نمي شوند و كاركردهايي به مراتب متنوع تر پيدا كرده اند تا جايي كه افراد براي مطالعه كتاب گرفته تا پرداخت قبوض بانكي، چك كردن حساب بانكي، دسترسي به رسانه هاي اجتماعي، بازي كردن، گوش دادن موسيقي و...از گوشي هاي تلفن خود بهره مي برند. اما آنچه در اين ميان بايد مورد توجه قرارگيرد، مخاطراتي است كه به دنبال استفاده از گوشي هاي پيشرفته ايجاد مي شود.
همراهاني كه بلاي جان مي شوند
اكنون استفاده حجم بالايي از افراد جامعه از گوشي هاي هوشمند و تبلت ها موجب شده است، ميليون ها نرم افزار طراحي شوند تا نيازهاي مختلف كاربران را پاسخ دهند. نرم افزارهايي كه گاهي وسيله اي مي شوند تا مهاجمان سايبري به اطلاعات شخصي افراد نفوذ كنند.
بنابر گزارش هاي مركز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه اي (ماهر)، درسال 2011 شركت امنيتي juniper اعلام كرده است كه تعداد بدافزارها در انواع سيستم عامل هاي موبايل نسبت به سال هاي قبل از آن 155 درصد افزايش داشته است.
اين بدافزارها كه مي توان آنها را به دو دسته جاسوس افزارها (spyware) و تروجان هاي پيامك (sma trojans) تقسيم بندي كرد با انگيزه هاي متعدد طراحي مي شوند، اما گفته مي شود كلاهبرداري مالي مهمترين انگيزه اي طراحان و استفاده كنندگان از اين بدافزارها به شمار مي رود.
بنابر يافته هاي شركت هاي امنيتي در سال 2011، جاسوس افزارها گونه اي تأثيرگذار از بدافزارها بوده اند كه 63 درصد از حملات گوشي هاي اندرويد را به خود اختصاص داده اند. در واقع جاسوس افزارها قابليت ضبط و انتقال اطلاعات را دارند و مي توانند بدون اطلاع كاربر به فعاليت بپردازند و با سرقت اطلاعات موجود در گوشي هاي تلفن همراه شرايطي براي سوءاستفاده هاي مالي از كاربر فراهم كنند.
وقتي ارسال پيامك در اختيار شما نباشد...
اما تروجان هاي پيامك كه درسال 2011 حدود 36 درصد حملات را به خود اختصاص دادند، به طور مخفيانه درپس زمينه برنامه ها قرارگرفته و به ارسال پيوسته پيامك متني به شماره هاي ويژه مي پردازند.
اين شماره هاي ويژه غالبا مربوط به سرويس هايي هستند كه با هماهنگي اپراتور سرويس دهنده تلفن همراه با دريافت پيامك از كاربر مبلغي از فرستنده كاسته و به حساب مالك شماره ويژه انتقال مي دهند. بدين ترتيب هنگامي كه پيامك ارسال مي شود، ديگر هزينه قابل برگشت نبوده و گيرندگان اين پيامك هم ممكن است ناشناس باشند.
آيا كنترل همراهتان تنها دست شماست؟!
اما علاوه بر اين دو نوع بدافزار مخرب كه بيشتر هدف آنها سرقت اطلاعات يا كلاهبرداري مالي است، شركتهاي امنيتي تعداد زيادي از برنامه هاي مشكوك را هم شناسايي كرده اند كه مي توانند اطلاعات غيرضروري را در اختيار شخص ثالث قرار دهند.
برخي از اختياراتي كه اين برنامه ها از سيستم عامل درخواست كرده اند و ميزان خطر آنها توسط شركت امنيتي juniper اين گونه اعلام شده است: 30 درصد از برنامه ها داراي قابليت به دست آوردن موقعيت گوشي همراه بدون رضايت و اطلاعات كاربر بوده اند و 7/14 درصد از آنها مجوزهايي داشته اند كه منجر به برقراري تماس هاي تلفني از گوشي همراه كاربر بدون اطلاع و رضايت او بوده اند.
شش درصد از اين برنامه ها هم قابليت جست وجوي كليه حساب هاي كاربري موجود روي گوشي هاي تلفن همراه از قبيل پست الكترونيكي و شناسه كاربري وب سايت شبكه اجتماعي را درخواست كرده اند و 8/4 درصد آنها هم از برنامه هايي بوده اند كه قابليت ارسال پيامك متني بدون اطلاع و اختيار كاربر را دارند.
خطر در كمين است
درنهايت در سال هاي اخير علاوه بر افزايش تعداد بدافزارها، شركت هاي امنيتي دريافته اند كه از نظر پيچيدگي هم وضعيت بدافزارهاي جديد بدترشده و اين موضوع تا جايي پيش رفته كه در ماه مارس 2011 اعلام شد كه يكي از بدافزارهاي جديد قادر است 56 درصد گوشي هاي اندرويد يا نسخه هاي قبل از اين سيستم عامل را مورد حمله قرار دهد.
اما در ميان حملاتي كه به تلفن هاي همراه صورت مي گيرد، برخي از آنها به شيوه مستقيم هستند كه در اين شيوه ارسال پيامك با بسته هاي آلوده به واسطه گوشي هاي تلفن همراه، ارسال برنامه هاي مخرب و پيام هاي آلوده با پست الكترونيكي، SMS و يا MMS، حمله به برنامه ها با استفاده از محتويات مخرب و يا سوءاستفاده از قابليت هاي مرورگر گوشي تلفن همراه برخي از اين روش ها به شمار مي روند.
نكته ديگر آنكه با وجود رشد چشمگير تعداد بدافزارهاي گوشي هاي تلفن همراه و پيچيده ترشدن آنها، تاكنون حفاظت مناسبي برابر اين گونه تهديدات صورت نگرفته است، چرا كه كاربران بيش از پيش نسبت به بارگذاري برنامه هاي مختلف بدون درنظرگرفتن تهديدات احتمالي اقدام مي كنند و به همين دليل برنامه هاي مخرب مي توانند به راحتي به ابزاري براي سوءاستفاده تبديل شوند.
 


كمتر بخوريم

آمارها نشان مي دهد حدود 38 درصد از افرادي كه چاق هستند و براي كنترل وزن خود رژيم هاي سختي مي گيرند، پس از دو سال كمتر از پنج درصد از وزن كلي بدن خود را مي توانند كاهش دهند.
كارشناسان تغذيه و سلامت در مقاله جديدي كه در مجله «چاقي» منتشر شده تاكيد كردند با وجود انبوهي از تبليغات براي معرفي غذاهاي چرب در دنياي امروز، كنترل وزن و پرهيز از پرخوري براي انسان ها بسيار دشوار شده است اما متخصصان هم چنان در جستجوي راه كارهاي جديدي هستند كه به مردم براي جلوگيري از چاقي و اضافه وزن كمك كنند.
به گزارش سايت اينترنتي اونلي هلت، چند شيوه مطمئن براي كم خوري و در نهايت مقابله با چاقي ارائه شده كه به گفته كارشناسان مي تواند از روشهاي قبلي موثرتر وكارآمدتر باشد.
اين راه كارها عبارتند از:
- از كاسه يا بشقاب كوچك تر براي غذا خوردن استفاده كنيد. اگر تصور مي كنيد اين روش جواب نمي دهد ما در مطالعات اخير خلاف تصور شما را ثابت كرده ايم. متخصصان دانشگاه كورنل در يك آزمايش جديدي روي گروهي از افراد كه در ظروفي با اندازه هاي مختلف غذا مي خوردند متوجه شدند وقتي ظرف غذا كوچكتر باشد مقدار غذايي كه فرد مي خورد كمتر است.
- از قاشق يا چنگال بزرگ تر استفاده كنيد. شايد اين كار در ظاهر غيرمنطقي به نظر برسد اما آزمايش ها ثابت كرده است هرچه قاشق چنگال غذاخوري بزرگتر باشد مغز، فريب مي خورد و مقدار كمتري غذا طلب مي كند.
- غذاهاي سالم را در بالاي فهرست تغذيه اي و در طبقات بالاي يخچال قرار دهيد.
مطالعات روان شناختي نشان داده است انسان ها اولين چيزي را كه به چشمشان مي خورد انتخاب مي كنند. بنابراين هميشه خوردني هاي سالم و مغذي را در دسترس ترين موقعيت بگذاريد.
- اگر راست دست هستيد با دست چپ و اگر چپ دست هستيد با دست راست غذا بخوريد. بررسي ها نشان داده است غذا خوردن با دستي كه غالب كارهايتان را با آن انجام مي دهيد، سرعت خوردن را افزايش مي دهد و علت اين تند خوردن كه به پرخوري منجر مي شود گرسنگي نبوده بلكه فقط عادت است.
- هنگام طبخ غذا آدامس بدون قند بجويد. جويدن آدامس بدون قند ولع خوردن را كاهش مي دهد. آدامس جويدن مداوم به كنترل وزن كمكي نمي كند اما اگر در زمان هاي خاصي از روز يا شب اين كار را انجام دهيد به كم خوري كمك مي كند.
 


ترفندهايي براي جلوگيري از كپك زدن مواد غذايي

متخصصان مي گويند كپك هاي خانگي مي توانند سبب بروز آلرژي و مشكلات تنفسي شوند و حتي ممكن است كشنده باشند. كپك و قرار گرفتن در معرض آن باعث ناراحتي تنفسي، چشم، ناراحتي هاي پوستي و آلرژي مي شود.
از كپك زدن مواد غذايي خود در يخچال نگرانيد؟ بهترين راهكارها براي پيشگيري از كپك زدن موادغذايي مختلف را مي توانيد در اينجا بخوانيد كه اين خود يك صرفه جويي نيز در نگهداري موادغذايي به حساب مي آيد.
¤ براي جلوگيري از كپك زدن انواع مربا بهتر است هنگام سرو كردن يا هم زدن از قاشق چوبي تميز استفاده كنيد. در صورتي كه در منزل مربا تهيه مي كنيد بهتر است قبل از بستن درمربا يك ورق آلومينيوم روي شيشه بكشيد و سپس درآن را ببنديد تا با ورود هوا مرباي شما كپك نزند. در ضمن مربا بايد كاملا خنك شود و بعد در يخچال گذاشته شود.
¤ براي پيشگيري از كپك زدن پنير بايد مراقب باشيد كه آن را هر بار با چاقوي تميز استيل يا با نخ دندان تميز قطعه قطعه كنيد. براي نگهداري پنير بهتر است كمي آب بجوشانيد و در ظرف مورد نظر بريزيد تا خنك شود و پنيرها را بعد از تكه تكه كردن در آن بگذاريد و در ظرف را ببنديد و در يخچال بگذاريد. اگر پنير بي نمك دوست نداريد مي توانيد مقدار كمي نمك به آب جوشيده اضافه كنيد.
اگر پنيرتان كپك زده است بايد بخش كپك زده و مقداري از بخش سالم آن را كه در حاشيه كپك قرار دارد از آن جدا كنيد.
¤ براي جلوگيري از كپك زدن سركه و آبغوره بايد از آن ها در ظرفي مراقبت كنيد كه هوا نداشته باشد؛ بنابراين آن ها را در ظرفي بريزيد كه اندازه آنها باشد و فضاي خالي در آن وجود نداشته باشد.
¤ در صورتي كه خودتان رب گوجه فرنگي تهيه مي كنيد بهتر است پس از كشيدن آن درون ظرف روي رب را با يك لايه نازك از روغن بپوشانيد تا هوا وارد آن نشود.
¤ براي جلوگيري از كپك زدن ميوه ها در جاميوه اي يخچال يك اسفنج خشك درون جاميوه اي بگذاريد تا رطوبت را به خود جذب كند. اگر ميوه ها را داخل دستمالي نخي بپيچيد نيز از كپك زدن آن جلوگيري مي كند. ميوه هايي كه خيلي رسيده باشند را در كنار ميوه هاي ديگر قرار ندهيد.
معمولا ميوه ها را مي شوييم و داخل يخچال مي گذاريم اما به شما پيشنهاد مي كنيم خيار را نشسته در پارچه اي نخي بپيچيد و داخل يخچال بگذاريد.
¤ نان را هيچ وقت در سفره نپيچيد، بهتر است نان را در نايلون تميزي در فريزر بگذاريد تا از كپك زدن آن جلوگيري كنيد. براي هر بار استفاده مي توانيد به اندازه مورد نياز از فريزر دربياوريد و بعد از گرم كردن ميل بفرماييد.
¤ دو نكته پاياني براي جلوگيري از تشكيل كپك:
1- هر ظرفي كه در يخچال مي گذاريد بهتر است در آن را گذاشته يا با نايلون روي آن را خوب بپوشانيد. اين كار هم جلوگيري از كپك زدن غذا مي كند هم غذاي شما بوي يخچال را نمي گيرد و هم يخچال بوي انواع غذاها را به خود نمي گيرد.
2- هميشه به اندازه نياز خريد كنيد تا هم ميوه و غذاي تازه ميل كنيد هم از اسراف و دور ريختن پول و وقت و موادغذايي جلوگيري كنيد.
 


ترس هاي بچه گانه

ايجاد احساس امنيت در كودكان يكي از وظايف اصلي والدين است. كودكان در دنيايي كه حوادث آن قابل پيش بيني باشد احساس امنيت مي كنند. هر چند هر روز تغييرات زيادي در جهان پيرامون ما صورت مي گيرد براي يك كودك درك اين تغييرات كار دشواري است.
ايجاد تغييرات همانند روز و شب بخش مهمي از دنياي واقعيت محسوب مي شود. درواقع ايجاد تغييرات تنها امر ثابت در جهان ماست! جسم و ذهن ما هر روز تغيير مي كند و با توجه به تجربياتي كه كسب مي كنيم ديدگاه مان نسبت به جهان مدام دستخوش تغيير مي شود. آيا تاكنون پيش نيامده كه از عقايد گذشته خود دچار حيرت شده باشيد؟ وقتي به عكس هاي آلبوم نگاه مي كنيم باورمان نمي شود كه در سال هاي گذشته چنين لباس هايي را مي پوشيديم!
سؤال اين است: ما چگونه مي توانيم در جهاني كه مدام تغيير مي كند مانع از احساس ناامني در كودكان شويم؟
آيا بايد به كودكان بياموزيم كه در برابر تغييرات مقاومت كنند؟ آيا كودكان بايد به اين باور برسند كه تغيير به مفهوم رشد است؟
كودكي كه تغييرات را مي پذيرد و از آنها استقبال مي كند آينده بهتري خواهد داشت. از سوي ديگر كودكاني كه از تغييرات مي هراسند و به خاطر ترس از ناكامي از كسب تجربيات جديد احتراز مي كنند زندگي ناشادي را سپري كرده و هرگز براي تحقق آرزوهاي خود تلاش نمي كنند.
درواقع انسان هاي ناشاد بيشتر از سايرين از تغييرات مي هراسند و اگر شما كودك خود را با اين باور تربيت كنيد در آينده دچار مشكلات فراواني خواهد شد.
ولي چگونه مي توان كاري كرد كه كودكان از تغييرات هراس نداشته باشند؟ كودكان بايد علت تغيير رفتار شما را درك كرده و آن را بپذيرند. در اين مورد به آنها توضيح دهيد.
در ضمن والدين با واكنشي كه در برابر تغييرات نشان مي دهند درس هاي زيادي به كودكان خود مي آموزند.
 


پشت ميزنشيني تهديد بزرگ براي سلامتي انسان

پژوهشگران براين باورند كه مشاغل پشت ميزنشيني تهديد بزرگي براي سلامتي انسان است و اين مشاغل موجب مي شود فرد درطول روز هيچ تحرك و ورزشي نداشته باشد.
به گفته محققان پشت ميزنشستن به مدت طولاني به معناي آن است كه تمام روز روي مبل در خانه نشسته ايد و هيچ تحرك و ورزشي نداريد.
كارمندان روزانه به طور متوسط پنج ساعت و 41 دقيقه را پشت ميز مي نشينند. از سوي ديگر هفت ساعت در شبانه روز نيز مي خوابند.
احتمال تبديل اين كارمندان چسبيده به ميز به افراد بي تحركي كه فقط تلويزيون تماشا مي كنند، بيشتر است.
به گفته پژوهشگران دانشگاه لفبره در انگليس اين امر خطر بروز چاقي را افزايش مي دهد.
اين پژوهشگران تا حدي فناوري را مقصر اين بي تحركي مي دانند چرا كه كارمندان به جاي بلندشدن از پشت ميز خود و رفتن به قسمت ديگري از اداره براي انجام كارها، فعاليت هاي خود را ازطريق ايميل و سيستم رايانه اي انجام مي دهند.
دانشمندان پيش از اين موفق به كشف رابطه قوي در ابتلا به سرطان سينه و كم تحركي در زنان شده بودند. بر اين اساس زناني كه در طول روز فعاليتهايشان را به طور نشسته و پشت ميز انجام مي دهند، بيشتر درمعرض ابتلا به سرطان سينه هستند.
در واقع بي تحركي كمك به تنظيم نشدن هورمونهاي رشد بدن مي كند و تنظيم نبودن هورمونهاي رشد بدن، يكي از عوامل مهم در ابتلا به سرطان سينه و روده به شمار مي رود.
مطالعه ديگري حاكي از آن است كه قرارگرفتن طولاني مدت پشت ميز كار و به صورت ثابت منجر به بروز سردردهاي با منشأ گردني مي شود. همچنين ارتباط پشت ميزنشيني طولاني مدت با بروز گردن درد و كمردرد نيز تأييد شده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14