(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 تير 1391 - شماره 20260

بررسي دلايل كاهش تعداد لژيونرهاي فوتبال ايران در قاره سبز
نه طاووس هست و نه جور هندوستان!
توصيه هاي پزشكي به ورزشكاران در ماه مبارك رمضان
زردها در «بومي گرايي» هم از بايرن جلو زدند
بورسيادورتموند، آلماني ترين تيم ژرمن ها!
فرار از قانون با پرداخت دو ميلياردي به بازيكن مطرح
پشت پرده كمك هاي مالك بانك تعليق شده به فوتبال
رونمايي از چهره برخي مدعيان كشتي المپيك لندن
از سقوط 3 پله اي تا پرونده اي كه همچنان باز است
ناكامي در حد جام جهاني براي هندبال
فقر امكانات و برگزاري تمرينات فوتبال بعد از افطار
خيلي ها نور ندارند!


بررسي دلايل كاهش تعداد لژيونرهاي فوتبال ايران در قاره سبز

نه طاووس هست و نه جور هندوستان!

پس از جام جهاني 98 كه موجي از لژيونرهاي ايراني به ليگ هاي اروپايي سرازير شدند و به حضور آنها در اروپا افتخار مي كرديم امروز ديگر بايد با تامل بسيار و هزار اما و اگر بازيكنان حاضر در اروپاي ايراني را لژيونر بناميم.
به نوعي اين چشمه در حال خشكيدن است؛ اتفاقي كه مي توان آن را سرنخي دانست تا به چرايي كم شدن لژيونرهايمان دست پيدا كرد و متوجه شد دليل كاهش بازيكنان ايراني در اروپا چيست؟
در جام جهاني 1998 بود كه تيم ملي فوتبال ايران توانست پس از 20 سال دوباره خود را در ميان 32 تيم برتر جهان ببيند و خود را به عنوان قدرت برتر آسيا معرفي كند تا حريفان آسيايي روي ايران حساب ديگري باز كنند و فوتبال دنيا هم با استعدادهاي فوتبال ايران آشنا شود. حضور ايران در جام جهاني فرانسه تبعات خوب بسياري براي فوتبال ايران داشت كه يكي از آنها شناخته شدن استعدادهايي مانند علي دايي و مهدي مهدوي كيا بود كه به تيم هاي بوندس ليگايي راه پيدا كردند.
پيرمردهاي دوست داشتني
در آن روزهاي خوب فوتبال ايران بود كه موجي از حضور ستاره هاي تيم فوتبال 98 در ليگ هاي اروپايي آغاز شد؛ تجربه اي بسيار شيرين كه كمك زيادي به فوتبال ما كرد. وقتي كه مي ديديم ستاره هايمان مقابل تيم هاي مطرحي مانند چلسي و منچستر مي درخشيدند به خود غره مي شديم و فكر مي كرديم آنها هميشه مي درخشند. ولي پس از گذشت چند سال سن اين بازيكنان ايراني بالا رفت و كم كم به ايران بازگشتند. آنقدر سهم ما در فوتبال اروپا به خصوص آلمان كم شد كه ديگر صدا و سيما هم رغبتي براي پخش ليگ آلمان نشان نداد. ليگي كه زماني به خاطر حضور ايرانيان در آن هميشه پيگيري اش براي ايراني ها جذاب بود. اين روند در مسير سرازيري افتاد اما همچنان غره به اينكه ستاره هايمان در اروپا حضور دارند دست روي دست گذاشتيم و فكر كرديم اگر جام جهاني برويم همه چيز درست مي شود و يك بار ديگر با حضور در ميان برترين هاي جهان مي توانيم ستاره هايمان را به فوتبال اروپا وارد كنيم. اما غافل از اينكه راه يابي تيم ملي ما به جام جهاني 2006 تنها با كمك همين پيرمردهاي دوست داشتني حاصل شد.
صادرات 3 بازيكن
از سال 98 تا 2012
تيم ملي ايران با تمام حاشيه ها و مصدوميت هايي كه در تيمش داشت سرانجام توانست با گرفتن يك امتياز از آنگولا بار سفر را ببندد و به ايران بيايد. اما اين بار انتظارات برآورده نشد و تنها نكونام، شجاعي و تيموريان مسافران لاليگا و ليگ جزيره شدند تا اين چنين اين سه بازيكن تنها صادرات فوتبال ايران از سال 98 تا 2012 لقب بگيرند!
اما در كنار فوتبال ايران تيم هاي كره جنوبي و ژاپن روندي را پيش گرفتند و با سرعت خود را آماده كردند تا سهمي براي خود در فوتبال اروپا داشته باشند. در حال حاضر ژاپني ها مزد زحمات و برنامه ريزي خود را گرفته اند و تيمي ساختند كه 14 بازيكن آن قاره سبز را قرق كرده اند و در بالاترين سطح فوتبال اروپا در ليگ كشورهاي ايتاليا، بلژيك، آلمان، هلند، روسيه و انگليس توپ مي زنند.
كره جنوبي تيمي بود كه زماني با ترس برابر ايران حاضر مي شد و هميشه مقابل ايران كار سختي داشت. اما حالا در تيمشان بازيكناني دارند سرشار از تجربه اروپايي كه هر كدام از آنها مي توانند نتيجه بازي را تغيير دهند. نمونه بارزشان هم « پارك جي سونگ» است كه هر چند اكنون از بازي هاي ملي خداحافظي كرده اما در راه جام جهاني آفريقاي جنوبي در دو بازي رفت و برگشت برابر ايران به تنهايي نتيجه بازي را عوض كرد. علاوه بر او كه زماني از ياران اصلي فرگوسن بود و حالا در تيم كوئينزپارك رنجرز حضور دارد 4 بازيكن ديگر تيم ملي كره جنوبي هم در ليگ هاي آلمان، اسكاتلند و سوييس توپ مي زنند.
استراليا هم كه جزو تيم هاي آسيا به حساب مي آيد 13 لژيونر در آلمان، دانمارك، انگليس، هلند و روسيه و ايتاليا دارد.
اما حالا ما چه داريم؟!
جواد نكونام يكي از بهترين بازيكنان فوتبال ايران محسوب مي شود كه پس از هفت سال حضور در اوساسونا به يكي از بازيكنان محبوب مردم پمپلونا تبديل شده و در اين تيم از اعتبار زيادي برخوردار است. اما حالا كه قصد بازگشت به ايران را دارد و مي خواهد در استقلال بازي كند ديگر نمي توان او را بهترين لژيونر ايراني حاضر در اروپا دانست.
مسعود شجاعي، ديگر بازيكن ايراني است كه پس از نكونام به اوساسونا پيوست تا دومين ايراني تاريخ ليگ اسپانيا باشد. اما او هم هيچ گاه نتوانست در حد انتظار ظاهر شود و معمولا به عنوان بازيكن جانشين به زمين آمد. مدت زيادي هم مصدوم بود و تازه به شرايط مناسب خود دارد نزديك مي شود. البته هيچ بعيد نيست كه مدير عامل اوساسونا بر روي يك سال باقي مانده از قرارداد مسعود هم به عنوان منبع درآمدي براي حل مشكلات مالي اين باشگاه حساب كرده باشد.
عليرضا حقيقي هم ديگر لژيونر فوتبال ايران در ليگ روسيه است. دروازه بان جوان فصل قبل پرسپوليس كه از تيم بحران زده فصل گذشته پرسپوليس در رفت و به روبين كازان روسيه پيوست، هر چند كه خودش هم در نتايج آن پرسپوليس كابوس وار سهم داشت. با اين حال حقيقي هم نتوانسته در روسيه به موفقيتي دست پيدا كند. حضور او در نيم فصل دوم ليگ روسيه در اكثر مواقع به حضورش بر روي سكوهاي ورزشگاه هاي روسيه ختم مي شد و تنها چند باري اين بخت را پيدا كرد كه از روي نيمكت بازي هم تيمي هايش را ببيند. شايد بتوان حضور او در ليگ كشوري مانند روسيه كه هميشه دروازه بانان خوبي داشته است را تنها جايي براي تجربه اندوزي اين دروازه بان ايراني دانست.
اشكان دژاگه هم بازيكن ايراني حاضر در ولفسبورگ آلمان است. هر چند كه او هيچ گاه در فوتبال ايران حضور نداشته و نمي توان او را بازيكني دانست كه فوتبال ايران توليد كرده باشد، اما به هر حال اگر بخواهيم او را هم به عنوان لژيونر ايراني حساب كنيم بايد توجه كنيم كه بر اساس گزارش رسانه هاي آلماني از جمله كيكر، باشگاه ولفسبورگ رغبتي براي كار با او در فصل آينده ندارد.
چرا لژيونر نداريم؟
اين كه كشورهايي مانند كره و ژاپن اين همه لژيونر در اروپا داشته باشند و ما به همين چند نفر بسنده كنيم بسيار خطرناك است و به نظر مي رسد كمي بايد فكر كنيم و ببينيم كه چرا كار به اينجا كشيده شده است. چرا «شينجي كاگاوا» از دورتموند آلمان در جمع 32 نامزد بهترين بازيكن سال اروپا قرار مي گيرد و ما نشسته ايم و مي نويسيم چرا لژيونر نداريم؟! آيا مشكل ما نداشتن فوتبال پايه مناسب است؟ يا اينكه بازيكنان ما پول هاي زياد و تمرين هاي ساده و پيش و پا افتاده در ليگ خودمان را ترجيح مي دهند و حضور در كنار خانواده خود را به افتخاري مانند حضور در فوتبال اروپا ترجيح مي دهند؟ هزاران هزار چرا و آيا ديگر وجود دارد. اما پر واضح است كه اگر وضع به همين شكل باشد بايد بر سر قبر فوتبال فاتحه اي سر داد.
مجيد نامجو مطلق يكي از كارشناساني بود كه به سراغش رفتيم تا از زبان او دلايل كاهش لژيونرهاي ايراني را بشنويم: از چند جهت مي توان اين مسئله را تجزيه و تحليل كرد. در اين چند ساله به تنها چيزي كه در فوتبال به آن توجه نكرديم، پشتوانه سازي است؛ كاري كه بايد از طريق باشگاه ها صورت بگيرد. اما به خاطر مشكلاتي كه در فوتبال ما وجود دارد و اينكه خيلي از باشگاه هاي ما براي اين امر مهم برنامه ريزي نمي كنند؛ استعداد جوانان ما هرز مي رود. متاسفانه بسياري از تيم ها در مقطع پايه دنبال مسائل ديگري هستند كه لطمه جبران ناپذيري به فوتبال ما مي زند و كساني كه با استعداد هستند و پول ندارند نمي توانند وارد فوتبال شوند.
اول وضعيت مالي
بعد استعداد
نامجو مطلق صحبت هايش را اين گونه ادامه مي دهد: همه جاي دنيا باشگاه منبع توليد بازيكن است اما در فوتبال ما استعداديابي از طريق فدراسيون انجام مي گيرد. آن ها خودشان تست مي گيرند و بازيكنان را پرورش مي دهند. اگر باشگاه ها اين كار را نكنند تيم ملي به تنهايي نمي تواند بازيكنان زيادي را توليد كند. در تيم هاي پايه بعضي از مربي ها و مسئولان اول به وضعيت مالي بازيكن توجه مي كنند و سپس استعداد او را مد نظر قرار مي دهند. اين مسائل دست به دست هم مي دهند و 10 ـ 15 سال آينده مي بينيد كه فوتبال ما به چه مسيري خواهد رفت. اميدوارم اين مشكل حل شود و شرايط به گونه اي پيش برود كه بتوانيم استعداديابي كنيم.
وي اظهار مي كند: يك دوره اي بازيكناني لژيونر شدند كه حق شان بود و در كنار آن هم بعضي از بازيكنان را به زور ترانسفر كرديم كه اين مسئله روي كيفيت كار ما تاثيرگذار بود. اما در حال حاضر وقتي پارك جي سونگ با آن كيفيت در منچستر بازي مي كند از بازيكنان كره اي استقبال مي شود. يا اينكه وقتي ژاپني ها آن گونه در سطح اول فوتبال بازي مي كنند راه براي ساير ژاپني ها باز مي شود. ولي زماني كه بازيكنان در اروپا بازي كردند و دوباره به كشورمان برگشتند روي فوتبال ما تاثير منفي مي گذارد.
درآمد مناسب و بي انگيزگي براي لژيونر شدن
مجيد نامجو مطلق درآمد مناسبي كه از ليگ ايران نصيب بازيكنان مي شود را دليلي بر بي انگيزه شدن آنها براي لژيونر شدن مي داند: تيم هايي مانند استقلال و پرسپوليس به دنبال بازيكن گران قيمت هستند و پشتوانه سازي نمي كنند. وقتي در ايران درآمد خوبي دارند كمتر از لژيونر شدن استقبال مي كنند. در گذشته بازيكنان با لژيونر شدن درآمد بيشتري به دست مي آوردند ولي حالا مي توانند همين درآمد را در ايران به دست بياورند پس چه لزومي دارد كه به كشور ديگري بروند. درآمد يكي از اصلي ترين اهداف بازيكنان است و شرايطي كه در ايران مهياست و پول هاي بي رويه اي كه در فوتبال خرج مي شود اين انگيزه به بازيكنان داده مي شود.
بازيكنان راحت طلب شده اند
مهدي پاشازاده كه خود از لژيونرهاي ايراني در ليگ آلمان و اتريش بود شرايط راحت و امكانات ليگ ايران را از دلايلي مي داند كه به بازيكنان اجازه نمي دهد تا به لژيونر شدن به صورت جدي فكر كنند: يكي از دلايلش اين است كه از لحاظ فني بازيكنان افت كرده اند. دوم مسايل مالي و اعتبار فوتبال است. بازيكنان كمي راحت طلب شدند و همين مسايل باعث مي شود كه با قطر مساوي كنيم يا با ازبكستان به آن شكل به پيروزي برسيم. در جريان وضعيت سه، چهار فوتباليست هستم كه از من مشورت مي خواستند. آنها وقتي مي بينند كه خارج از كشور 300 ـ 400 هزار دلار مي گيرند و در ايران هم مي توانند پول خوبي بگيرند همين جا را انتخاب مي كنند. مانند اين است كه يك بازيكن بين تيم تهراني و شهرستاني، تهراني را انتخاب مي كند تا راحت تر باشد. بازيكنان وقتي مي بينند اگر به اروپا بروند كار سخت تري پيش رو دارند و زبان خود را هم بايد قوي كنند و از خانواده دور باشند در ايران مي مانند بازي مي كنند و پولشان را هم مي گيرند.
او در پاسخ اين سوال كه آيا فوتباليستهاي امروزي ما ظرفيت لژيونر شدن دارند يا خير را اينگونه مي دهد: از لحاظ فوتبالي خيلي از بازيكنان ظرفيت لژيونر شدن را ندارند. البته استثنا هم در ميان آنها وجود دارد. ما استعدادهاي خوبي داريم به شرط اين كه به خودشان سختي بدهند. يك فوتباليست نبايد 50 درصد زمان خود را براي فوتبال و 50 درصد را براي زندگي اش بگذارد.
 


توصيه هاي پزشكي به ورزشكاران در ماه مبارك رمضان

بسياري از ورزشكاران در ايام ماه مبارك رمضان تمايل دارند كه از فوايد ارزشمند اين ماه بهره بجويند پس بهتر است كه از نظر پزشكي به بررسي بيشتر اين موضوع بپردازيم.
از قديم الايام آثار مفيد روزه داري در ايام ماه مبارك رمضان همواره عنوان مي شد اما آيا دانش پزشكي نوين كه بسياري از اسرار انسان ناشناخته را كشف كرده و علت بسياري از بيماري هاي مرگ زا را شناخته و با بررسي، تحقيق، آزمايش و دارو به درمان آنها پرداخته، در مورد روزه و آثار مثبت يا منفي آن تحقيقاتي انجام داده است يا نه؟ اگر بخواهيم به طور واقعي و بدون نظرات شخصي يا كاري و با ديد بدون تعصب و منصفانه از نظر پزشكي آثار عدم مصرف تغذيه به مدت 12-17 ساعت در كالبد انسان را بررسي كنيم خواهيم ديد كه برخي از خواص معجزه آساي روزه داري و به قولي گرسنگي با ايمان به معبود، حتي با مصرف دارو نيز قابل مقايسه نيست. اينكه به برخي از اين فوايد اشاره مي كنيم:
1- دستگاه قلب و عروق: يكي از مفيدترين فوايد روزه داري، بر دستگاه قلبي عروقي است، قلب انسان به طور ميانگين 72 ضربه در دقيقه مي زند و از اين طريق جريان خون را از قلب به كليه، عروق و اعضاي بدن منتقل مي كند يعني درواقع با انقباض بطن هاي قلبي، خون سرشار از مواد غذايي از قلب به ريه ها منتقل مي شود و پس از اكسيژن گيري مجددا به قلب بازگشته و با پمپاژ بعدي به مغز و كليه ها و ساير اعضاي بدن انسان مي رسد. اين عمليات به ظاهر ساده و انتقال مواد غذايي توسط خون كه از طريق انقباض قلب صورت مي گيرد بدين گونه است كه، قلب انسان در دقيقه 72 ضربه و در روز 50هزار ضربه و در سال 18 ميليون بار تپش مي كند. در نتيجه مي بينيم كه اين عضو كوچك با اين همه فعاليت در طي روز نياز به استراحت و تجديد قوا دارد تا از بار قلبي كاسته شود.
با روزه داشتن بخشي از فشارهاي غذايي به قلب كه در طي سال ايجاد مي شود كاسته مي شود و حداقل براي يك ماه به استراحت مي پردازد. اين استراحت قلبي همراه با تخليه چربي از قلب و عروق نيز همراه است و بخشي از چربي هاي رسوب كرده و در عروق كرونر قلبي كه به صورت آتر روزنامه کیهان


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 تير 1391 - شماره 20260

بررسي دلايل كاهش تعداد لژيونرهاي فوتبال ايران در قاره سبز
نه طاووس هست و نه جور هندوستان!
توصيه هاي پزشكي به ورزشكاران در ماه مبارك رمضان
زردها در «بومي گرايي» هم از بايرن جلو زدند
بورسيادورتموند، آلماني ترين تيم ژرمن ها!
فرار از قانون با پرداخت دو ميلياردي به بازيكن مطرح
پشت پرده كمك هاي مالك بانك تعليق شده به فوتبال
رونمايي از چهره برخي مدعيان كشتي المپيك لندن
از سقوط 3 پله اي تا پرونده اي كه همچنان باز است
ناكامي در حد جام جهاني براي هندبال
فقر امكانات و برگزاري تمرينات فوتبال بعد از افطار
خيلي ها نور ندارند!


بررسي دلايل كاهش تعداد لژيونرهاي فوتبال ايران در قاره سبز

نه طاووس هست و نه جور هندوستان!

پس از جام جهاني 98 كه موجي از لژيونرهاي ايراني به ليگ هاي اروپايي سرازير شدند و به حضور آنها در اروپا افتخار مي كرديم امروز ديگر بايد با تامل بسيار و هزار اما و اگر بازيكنان حاضر در اروپاي ايراني را لژيونر بناميم.
به نوعي اين چشمه در حال خشكيدن است؛ اتفاقي كه مي توان آن را سرنخي دانست تا به چرايي كم شدن لژيونرهايمان دست پيدا كرد و متوجه شد دليل كاهش بازيكنان ايراني در اروپا چيست؟
در جام جهاني 1998 بود كه تيم ملي فوتبال ايران توانست پس از 20 سال دوباره خود را در ميان 32 تيم برتر جهان ببيند و خود را به عنوان قدرت برتر آسيا معرفي كند تا حريفان آسيايي روي ايران حساب ديگري باز كنند و فوتبال دنيا هم با استعدادهاي فوتبال ايران آشنا شود. حضور ايران در جام جهاني فرانسه تبعات خوب بسياري براي فوتبال ايران داشت كه يكي از آنها شناخته شدن استعدادهايي مانند علي دايي و مهدي مهدوي كيا بود كه به تيم هاي بوندس ليگايي راه پيدا كردند.
پيرمردهاي دوست داشتني
در آن روزهاي خوب فوتبال ايران بود كه موجي از حضور ستاره هاي تيم فوتبال 98 در ليگ هاي اروپايي آغاز شد؛ تجربه اي بسيار شيرين كه كمك زيادي به فوتبال ما كرد. وقتي كه مي ديديم ستاره هايمان مقابل تيم هاي مطرحي مانند چلسي و منچستر مي درخشيدند به خود غره مي شديم و فكر مي كرديم آنها هميشه مي درخشند. ولي پس از گذشت چند سال سن اين بازيكنان ايراني بالا رفت و كم كم به ايران بازگشتند. آنقدر سهم ما در فوتبال اروپا به خصوص آلمان كم شد كه ديگر صدا و سيما هم رغبتي براي پخش ليگ آلمان نشان نداد. ليگي كه زماني به خاطر حضور ايرانيان در آن هميشه پيگيري اش براي ايراني ها جذاب بود. اين روند در مسير سرازيري افتاد اما همچنان غره به اينكه ستاره هايمان در اروپا حضور دارند دست روي دست گذاشتيم و فكر كرديم اگر جام جهاني برويم همه چيز درست مي شود و يك بار ديگر با حضور در ميان برترين هاي جهان مي توانيم ستاره هايمان را به فوتبال اروپا وارد كنيم. اما غافل از اينكه راه يابي تيم ملي ما به جام جهاني 2006 تنها با كمك همين پيرمردهاي دوست داشتني حاصل شد.
صادرات 3 بازيكن
از سال 98 تا 2012
تيم ملي ايران با تمام حاشيه ها و مصدوميت هايي كه در تيمش داشت سرانجام توانست با گرفتن يك امتياز از آنگولا بار سفر را ببندد و به ايران بيايد. اما اين بار انتظارات برآورده نشد و تنها نكونام، شجاعي و تيموريان مسافران لاليگا و ليگ جزيره شدند تا اين چنين اين سه بازيكن تنها صادرات فوتبال ايران از سال 98 تا 2012 لقب بگيرند!
اما در كنار فوتبال ايران تيم هاي كره جنوبي و ژاپن روندي را پيش گرفتند و با سرعت خود را آماده كردند تا سهمي براي خود در فوتبال اروپا داشته باشند. در حال حاضر ژاپني ها مزد زحمات و برنامه ريزي خود را گرفته اند و تيمي ساختند كه 14 بازيكن آن قاره سبز را قرق كرده اند و در بالاترين سطح فوتبال اروپا در ليگ كشورهاي ايتاليا، بلژيك، آلمان، هلند، روسيه و انگليس توپ مي زنند.
كره جنوبي تيمي بود كه زماني با ترس برابر ايران حاضر مي شد و هميشه مقابل ايران كار سختي داشت. اما حالا در تيمشان بازيكناني دارند سرشار از تجربه اروپايي كه هر كدام از آنها مي توانند نتيجه بازي را تغيير دهند. نمونه بارزشان هم « پارك جي سونگ» است كه هر چند اكنون از بازي هاي ملي خداحافظي كرده اما در راه جام جهاني آفريقاي جنوبي در دو بازي رفت و برگشت برابر ايران به تنهايي نتيجه بازي را عوض كرد. علاوه بر او كه زماني از ياران اصلي فرگوسن بود و حالا در تيم كوئينزپارك رنجرز حضور دارد 4 بازيكن ديگر تيم ملي كره جنوبي هم در ليگ هاي آلمان، اسكاتلند و سوييس توپ مي زنند.
استراليا هم كه جزو تيم هاي آسيا به حساب مي آيد 13 لژيونر در آلمان، دانمارك، انگليس، هلند و روسيه و ايتاليا دارد.
اما حالا ما چه داريم؟!
جواد نكونام يكي از بهترين بازيكنان فوتبال ايران محسوب مي شود كه پس از هفت سال حضور در اوساسونا به يكي از بازيكنان محبوب مردم پمپلونا تبديل شده و در اين تيم از اعتبار زيادي برخوردار است. اما حالا كه قصد بازگشت به ايران را دارد و مي خواهد در استقلال بازي كند ديگر نمي توان او را بهترين لژيونر ايراني حاضر در اروپا دانست.
مسعود شجاعي، ديگر بازيكن ايراني است كه پس از نكونام به اوساسونا پيوست تا دومين ايراني تاريخ ليگ اسپانيا باشد. اما او هم هيچ گاه نتوانست در حد انتظار ظاهر شود و معمولا به عنوان بازيكن جانشين به زمين آمد. مدت زيادي هم مصدوم بود و تازه به شرايط مناسب خود دارد نزديك مي شود. البته هيچ بعيد نيست كه مدير عامل اوساسونا بر روي يك سال باقي مانده از قرارداد مسعود هم به عنوان منبع درآمدي براي حل مشكلات مالي اين باشگاه حساب كرده باشد.
عليرضا حقيقي هم ديگر لژيونر فوتبال ايران در ليگ روسيه است. دروازه بان جوان فصل قبل پرسپوليس كه از تيم بحران زده فصل گذشته پرسپوليس در رفت و به روبين كازان روسيه پيوست، هر چند كه خودش هم در نتايج آن پرسپوليس كابوس وار سهم داشت. با اين حال حقيقي هم نتوانسته در روسيه به موفقيتي دست پيدا كند. حضور او در نيم فصل دوم ليگ روسيه در اكثر مواقع به حضورش بر روي سكوهاي ورزشگاه هاي روسيه ختم مي شد و تنها چند باري اين بخت را پيدا كرد كه از روي نيمكت بازي هم تيمي هايش را ببيند. شايد بتوان حضور او در ليگ كشوري مانند روسيه كه هميشه دروازه بانان خوبي داشته است را تنها جايي براي تجربه اندوزي اين دروازه بان ايراني دانست.
اشكان دژاگه هم بازيكن ايراني حاضر در ولفسبورگ آلمان است. هر چند كه او هيچ گاه در فوتبال ايران حضور نداشته و نمي توان او را بازيكني دانست كه فوتبال ايران توليد كرده باشد، اما به هر حال اگر بخواهيم او را هم به عنوان لژيونر ايراني حساب كنيم بايد توجه كنيم كه بر اساس گزارش رسانه هاي آلماني از جمله كيكر، باشگاه ولفسبورگ رغبتي براي كار با او در فصل آينده ندارد.
چرا لژيونر نداريم؟
اين كه كشورهايي مانند كره و ژاپن اين همه لژيونر در اروپا داشته باشند و ما به همين چند نفر بسنده كنيم بسيار خطرناك است و به نظر مي رسد كمي بايد فكر كنيم و ببينيم كه چرا كار به اينجا كشيده شده است. چرا «شينجي كاگاوا» از دورتموند آلمان در جمع 32 نامزد بهترين بازيكن سال اروپا قرار مي گيرد و ما نشسته ايم و مي نويسيم چرا لژيونر نداريم؟! آيا مشكل ما نداشتن فوتبال پايه مناسب است؟ يا اينكه بازيكنان ما پول هاي زياد و تمرين هاي ساده و پيش و پا افتاده در ليگ خودمان را ترجيح مي دهند و حضور در كنار خانواده خود را به افتخاري مانند حضور در فوتبال اروپا ترجيح مي دهند؟ هزاران هزار چرا و آيا ديگر وجود دارد. اما پر واضح است كه اگر وضع به همين شكل باشد بايد بر سر قبر فوتبال فاتحه اي سر داد.
مجيد نامجو مطلق يكي از كارشناساني بود كه به سراغش رفتيم تا از زبان او دلايل كاهش لژيونرهاي ايراني را بشنويم: از چند جهت مي توان اين مسئله را تجزيه و تحليل كرد. در اين چند ساله به تنها چيزي كه در فوتبال به آن توجه نكرديم، پشتوانه سازي است؛ كاري كه بايد از طريق باشگاه ها صورت بگيرد. اما به خاطر مشكلاتي كه در فوتبال ما وجود دارد و اينكه خيلي از باشگاه هاي ما براي اين امر مهم برنامه ريزي نمي كنند؛ استعداد جوانان ما هرز مي رود. متاسفانه بسياري از تيم ها در مقطع پايه دنبال مسائل ديگري هستند كه لطمه جبران ناپذيري به فوتبال ما مي زند و كساني كه با استعداد هستند و پول ندارند نمي توانند وارد فوتبال شوند.
اول وضعيت مالي
بعد استعداد
نامجو مطلق صحبت هايش را اين گونه ادامه مي دهد: همه جاي دنيا باشگاه منبع توليد بازيكن است اما در فوتبال ما استعداديابي از طريق فدراسيون انجام مي گيرد. آن ها خودشان تست مي گيرند و بازيكنان را پرورش مي دهند. اگر باشگاه ها اين كار را نكنند تيم ملي به تنهايي نمي تواند بازيكنان زيادي را توليد كند. در تيم هاي پايه بعضي از مربي ها و مسئولان اول به وضعيت مالي بازيكن توجه مي كنند و سپس استعداد او را مد نظر قرار مي دهند. اين مسائل دست به دست هم مي دهند و 10 ـ 15 سال آينده مي بينيد كه فوتبال ما به چه مسيري خواهد رفت. اميدوارم اين مشكل حل شود و شرايط به گونه اي پيش برود كه بتوانيم استعداديابي كنيم.
وي اظهار مي كند: يك دوره اي بازيكناني لژيونر شدند كه حق شان بود و در كنار آن هم بعضي از بازيكنان را به زور ترانسفر كرديم كه اين مسئله روي كيفيت كار ما تاثيرگذار بود. اما در حال حاضر وقتي پارك جي سونگ با آن كيفيت در منچستر بازي مي كند از بازيكنان كره اي استقبال مي شود. يا اينكه وقتي ژاپني ها آن گونه در سطح اول فوتبال بازي مي كنند راه براي ساير ژاپني ها باز مي شود. ولي زماني كه بازيكنان در اروپا بازي كردند و دوباره به كشورمان برگشتند روي فوتبال ما تاثير منفي مي گذارد.
درآمد مناسب و بي انگيزگي براي لژيونر شدن
مجيد نامجو مطلق درآمد مناسبي كه از ليگ ايران نصيب بازيكنان مي شود را دليلي بر بي انگيزه شدن آنها براي لژيونر شدن مي داند: تيم هايي مانند استقلال و پرسپوليس به دنبال بازيكن گران قيمت هستند و پشتوانه سازي نمي كنند. وقتي در ايران درآمد خوبي دارند كمتر از لژيونر شدن استقبال مي كنند. در گذشته بازيكنان با لژيونر شدن درآمد بيشتري به دست مي آوردند ولي حالا مي توانند همين درآمد را در ايران به دست بياورند پس چه لزومي دارد كه به كشور ديگري بروند. درآمد يكي از اصلي ترين اهداف بازيكنان است و شرايطي كه در ايران مهياست و پول هاي بي رويه اي كه در فوتبال خرج مي شود اين انگيزه به بازيكنان داده مي شود.
بازيكنان راحت طلب شده اند
مهدي پاشازاده كه خود از لژيونرهاي ايراني در ليگ آلمان و اتريش بود شرايط راحت و امكانات ليگ ايران را از دلايلي مي داند كه به بازيكنان اجازه نمي دهد تا به لژيونر شدن به صورت جدي فكر كنند: يكي از دلايلش اين است كه از لحاظ فني بازيكنان افت كرده اند. دوم مسايل مالي و اعتبار فوتبال است. بازيكنان كمي راحت طلب شدند و همين مسايل باعث مي شود كه با قطر مساوي كنيم يا با ازبكستان به آن شكل به پيروزي برسيم. در جريان وضعيت سه، چهار فوتباليست هستم كه از من مشورت مي خواستند. آنها وقتي مي بينند كه خارج از كشور 300 ـ 400 هزار دلار مي گيرند و در ايران هم مي توانند پول خوبي بگيرند همين جا را انتخاب مي كنند. مانند اين است كه يك بازيكن بين تيم تهراني و شهرستاني، تهراني را انتخاب مي كند تا راحت تر باشد. بازيكنان وقتي مي بينند اگر به اروپا بروند كار سخت تري پيش رو دارند و زبان خود را هم بايد قوي كنند و از خانواده دور باشند در ايران مي مانند بازي مي كنند و پولشان را هم مي گيرند.
او در پاسخ اين سوال كه آيا فوتباليستهاي امروزي ما ظرفيت لژيونر شدن دارند يا خير را اينگونه مي دهد: از لحاظ فوتبالي خيلي از بازيكنان ظرفيت لژيونر شدن را ندارند. البته استثنا هم در ميان آنها وجود دارد. ما استعدادهاي خوبي داريم به شرط اين كه به خودشان سختي بدهند. يك فوتباليست نبايد 50 درصد زمان خود را براي فوتبال و 50 درصد را براي زندگي اش بگذارد.
 


توصيه هاي پزشكي به ورزشكاران در ماه مبارك رمضان

بسياري از ورزشكاران در ايام ماه مبارك رمضان تمايل دارند كه از فوايد ارزشمند اين ماه بهره بجويند پس بهتر است كه از نظر پزشكي به بررسي بيشتر اين موضوع بپردازيم.
از قديم الايام آثار مفيد روزه داري در ايام ماه مبارك رمضان همواره عنوان مي شد اما آيا دانش پزشكي نوين كه بسياري از اسرار انسان ناشناخته را كشف كرده و علت بسياري از بيماري هاي مرگ زا را شناخته و با بررسي، تحقيق، آزمايش و دارو به درمان آنها پرداخته، در مورد روزه و آثار مثبت يا منفي آن تحقيقاتي انجام داده است يا نه؟ اگر بخواهيم به طور واقعي و بدون نظرات شخصي يا كاري و با ديد بدون تعصب و منصفانه از نظر پزشكي آثار عدم مصرف تغذيه به مدت 12-17 ساعت در كالبد انسان را بررسي كنيم خواهيم ديد كه برخي از خواص معجزه آساي روزه داري و به قولي گرسنگي با ايمان به معبود، حتي با مصرف دارو نيز قابل مقايسه نيست. اينكه به برخي از اين فوايد اشاره مي كنيم:
1- دستگاه قلب و عروق: يكي از مفيدترين فوايد روزه داري، بر دستگاه قلبي عروقي است، قلب انسان به طور ميانگين 72 ضربه در دقيقه مي زند و از اين طريق جريان خون را از قلب به كليه، عروق و اعضاي بدن منتقل مي كند يعني درواقع با انقباض بطن هاي قلبي، خون سرشار از مواد غذايي از قلب به ريه ها منتقل مي شود و پس از اكسيژن گيري مجددا به قلب بازگشته و با پمپاژ بعدي به مغز و كليه ها و ساير اعضاي بدن انسان مي رسد. اين عمليات به ظاهر ساده و انتقال مواد غذايي توسط خون كه از طريق انقباض قلب صورت مي گيرد بدين گونه است كه، قلب انسان در دقيقه 72 ضربه و در روز 50هزار ضربه و در سال 18 ميليون بار تپش مي كند. در نتيجه مي بينيم كه اين عضو كوچك با اين همه فعاليت در طي روز نياز به استراحت و تجديد قوا دارد تا از بار قلبي كاسته شود.
با روزه داشتن بخشي از فشارهاي غذايي به قلب كه در طي سال ايجاد مي شود كاسته مي شود و حداقل براي يك ماه به استراحت مي پردازد. اين استراحت قلبي همراه با تخليه چربي از قلب و عروق نيز همراه است و بخشي از چربي هاي رسوب كرده و در عروق كرونر قلبي كه به صورت آترواسكروز (سفت شدن عروق بدن) است تجزيه و از داخل عروق كنده و وارد جريان خون شده و به صورت كالري و حرارت از بدن خارج مي شوند.
همان گونه كه در بيمارستان به بيماراني كه چربي خون بالايي دارند و يا دچار سكته هاي قلبي و مغزي شده اند توصيه مي شود از حجم غذاي مصرفي بكاهند و به استراحت قلب و آرامش آن توجه كنند، همچنين از آنجايي كه تعداد وعده هاي غذايي در شبانه روز و ميزان مصرف نمك در ماه رمضان كاهش مي يابد در نتيجه فشار خون روزه داران نيز در حد متعادل و طبيعي حفظ مي شود.
از طرفي در ماه مبارك رمضان كه همانا ماه خداوند و پيامبر و قرآن است نوعي آرامش روحي و معنوي به قلب و مغز دست مي دهد كه انواع استرس هاي روزمره و اضطراب و نگراني ها را از قلب و عروق مهار مي كند و از فشارهاي روحي قلب كاسته مي شود.
2- دستگاه گوارش: اين دستگاه كه همان دهان و مري و معده و روده ها و كبد و طحال هستند در طي سال دچار انواع آسيب هاي غذايي و مسموميت ها و عفونت هاي روده اي و انگلي و غيره مي شود و حتي دقيقه اي استراحت مكانيكي و عصبي ندارد، زيرا وقتي يك وعده غذا ميل مي شود و از مري و معده گذشته و به روده ها مي رسد و سپس مواد تجزيه شده اش از طريق سياهرگ باب به كبد رفته و در آنجا سم زدايي مي شود و تغييرات گيلكوژنز صورت مي گيرد و به قلب و ريه ها مي رود به طور ميانگين 8 ساعت طول مي كشد و فرد مجددا وعده هاي غذايي ديگر را مصرف مي كند بدون اينكه رعايت اين ساعات بشود.
در نتيجه در تمام 24 ساعت دستگاه گوارش در فعاليت هاي بيوشيمي و هورموني و مكانيكي است و مواد قندي و چربي و پروتئيني و ويتاميني را هضم و جذب مي كند و معمولا غذاهاي قندي و چربي را در بدن به صورت بافت چربي باقي مي گذارد و سبب چاقي و اختلالات گوارشي مي شود. براي اينكه از اين عوارض در امان باشيم يكي از بهترين اقدامات، روزه داشتن همراه با آرامش رواني و ورزش هاي روزمره و تغذيه صحيح است.
بدين منظور در طي يك ماه روزه داري و رعايت كردن ميزان غذاي مصرفي در افطار و سحر مي توان افزون بر استراحت دادن دستگاه گوارشي، به ويژه كبد و معده و خروج مواد سمي و زايد از دستگاه گوارش، به خداوند منان نيز نزديك تر شده و با پرهيز از غذا خوردن بر ميزان صبر و اراده و قوت روحي خود افزود. براي اينكه از فوايد طبي روزه داري به بهترين وجهي استفاده كنيم بايد ميزان غذاي مصرفي در افطار كم و سبك و قابل هضم بوده و در طي يك ساعت و آرام آرام ميل شود. بايد در نيم ساعت اول پس از اذان مغرب مايعات بيشتري مصرف شود و سپس غذاهاي نرم از جمله سوپ و فرني و خرما و چاي و در ادامه غذاي جامد، آن هم به گونه اي كه پرچرب و سرخ شده نباشد. يعني مصرف اغذيه به صورت خورش و كبابي باشد تا هضمي آسان داشته و سوءهاضمه به دنبال نداشته باشد، زيرا حدودا پس از 8 ساعت نيز بايد مجددا از غذاي سحر استفاده كرد و بهتر است غداي سحري كم حجم اما پرانرژي باشد. بايد از افطار تا سحر از مايعات بيشتري استفاده كرد (مثلا سوپ، شير و چاي كم رنگ و ولرم و آب ميوه و...).
در طي روز نيز بهتر است از تحركات بدني به صورت پياده روي و نرمش هاي سبك خانگي نيز بهره مند شويد زيرا فقط با رعايت تغذيه و ورزش است كه مي توان بافت هاي چربي بدن را از بين برد و قدرت عضلاني دستگاه گوارشي و دستگاه اسكلتي را فزوني داد.
3- بافت هاي چربي بدن: كاستن و متعادل نگهداشتن وزن بدن و از بين رفتن چربي هاي زايد در سطوح عضلات بدن، قلب و عروق، كليه ها و روده ها وقتي فرد گرسنه مي ماند درحقيقت از بافت چربي ذخيره اي خودش استفاده مي شود و اگر افرادي كه اضافه وزن دارند در طي سال نيز به طور مرتب هفته اي يك بار روزه نگه دارند و وزن خود را كنترل كنند به هيچ وجه دچار چاقي و اختلال ريتم بدن نمي شوند.
4- اعصاب و روان: براي اينكه روزه سالم و باتقوا بگيريم و به حق نزديك تر شويم بايد با اراده قوي و نيرومند و صبر و امساك از هر نوع منكرات اجتماعي وارد اين ماه ارزشمند شويم. وقتي اين اتصال به ايزد برقرار شود هيچ نيرويي قادر نيست بر مغز و روان شما تسلط يابد و افكار شيطاني را در ذهن تان بپروراند، در نتيجه به روحي سرشار از الطاف الهي دست مي يابيم و بر اعصاب و روان خود فائق مي آييم و بر خودسازي و خويشتن داري تكيه و با ايماني استوار، فرامين قرآني را اجرا مي كنيم.
5- تنظيم تعادل بيوفيزيكي و بيوشيميايي بدن.
6- متعادل شدن جريان خون ورودي و خروجي به كليه ها و هورمون هاي فوق كليوي.
7- آثار مفيد بر غدد داخلي بدن: براساس تحقيقات آزمايشگاهي، آثار مفيد در هورمون هاي هيپوفيز مغز و تيروئيد و پاراتيروئيد و كليه و فوق كليه و تخمدان ها مشاهده شده است. چه كساني نبايد روزه بگيرند؟ افرادي كه به تأييد پزشك معالج خود دچار زخم هاي معده و اثني عشر هستند يا مجبورند به دليل بيماري فشار خون و مرض قند و سرطان و عفونت ها از داروهاي تجويز شده در ساعت مشخص استفاده كنند. در برخي از بيماري هاي ديگر نيز به دستور پزشك، نبايد روزه گرفت.
دكتر لطفعلي پوركاظمي- رئيس فدراسيون پزشكي ورزشي
 


زردها در «بومي گرايي» هم از بايرن جلو زدند

بورسيادورتموند، آلماني ترين تيم ژرمن ها!

بنا به نوشته يك روزنامه آلماني قهرمان فصل گذشته بوندس ليگا در حال شكل دادن تيمي از جوانان با استعداد و ملي پوش ژرمني براي فصل جديد است.
در فصل گذشته زردپوشان با وجود ماتس هوملس 23 ساله، ماريو گوتسه 19 ساله، ايلكاي گونداگون 21 ساله و مارسل اشملسر 24 ساله، 4 ستاره جوان آلماني را در اختيار داشتند كه همگي لبريز از انگيزه و جوياي نام بوده كه به عنوان مسافران تيم ملي در رقابتهاي يورو 2012 در اوكراين و لهستان انتخاب شدند..
درپايان فصل گذشته تيم تحت امر «يورگن كلوپ» حتي توانست ماركو رويس، ملي پوش 22 ساله مونشن گلادباخ را نيز در ازاي 117.ميليون يورو از گلادباخ جذب كند و يك ملي پوش بومي و البته كم سن ديگر به كادر نفراتش اضافه كند.
علاوه بر اين نفرات ميشائيل سورك، مدير ورزشي 49 ساله زردها، همچنين توانست بازيكناني آينده دار با سابقه حضور در تيم هاي ملي جوانان كشور همچون «يوليان شيبر» (23 ساله، در ازاي 5/5 ميليون يورو از اشتوتگارت)، لئوناردو بيتن كورت (18 ساله عضو تيم ملي زير 19 ساله هاي آلمان، با رقمي معادل 3 ميليون يورو از انرژي كوتبوس)، اوليور كرش (400 هزار يورو از كايزرسلاترن) را به نفرات تيم ملي اضافه كند. با اين نفرات 3/73 درصد كادر نفرات دورتموند، آلماني شدند.
اين تيم كه در دوسال گذشته فاتح ليگ اين كشور اروپايي شده و بالاتر از بايرن ايستاده، در زمينه در اختيارداشتن «بازيكنان آلماني» هم گوي سبقت را از رقباي باواريايي ربوده است. چرا كه مونيخي ها از 26 بازيكن كنوني كادر خود، تنها 15 بازيكن (5/57 درصد كادر تيم) مونيخي هستند و اولي هوينس، مدير ورزشي اين تيم نيز همواره مدعي بوده، تيمش «خيلي آلماني» است. آن هم در شرايطي كه با خريد دانته از گلادباخ، مانذروكيج از ولفسبورگ و پيزارو از وردربرمن و شردان شه كري از بازل سوئيس، بطور كلي خريدهاي اين فصل خود را روي بازيكنان خارجي متمركز كرده است و تنها تازه واردهاي بومي شان، ميچل وايزر 18 ساله از كلن و توم اشتاركه 31 ساله از هوفن هايم بوده اند.
دراين ارتباط يورگن كلوپ سرمربي دورتموند مي گويد: با اين خريدها بايرن نشان مي دهد بطور كامل روي كيفيت تمركز كرده است، اما ما كوشيديم شجاعت خود را در خريدهاي خود حفظ كنيم. ما جواناني آينده دار را به جاي حرفه اي هاي باسابقه حتي براي تيم دوم باشگاه استخدام كرديم و باور داريم با اين نفرات باز هم در اوج مي مانيم.
 


فرار از قانون با پرداخت دو ميلياردي به بازيكن مطرح

پشت پرده كمك هاي مالك بانك تعليق شده به فوتبال

پس از مدت ها چندي پيش شاهد حضور يك فعال اقتصادي شكست خورده در حاشيه ورزش و فصل نقل و انتقالات فوتبال بوديم كه با پشت پرده اي همراه بود.
به گزارش مشرق، چندي پيش نقل و انتقالي براي يك فرد روي داد كه با ابهاماتي همراه بود. البته، انتظار چنين اتفاقاتي وجود داشت؛ اما هنگامي موجب تعجب شد كه اين شخص حتي زماني عضو هيئت مديره يك باشگاه پرطرفدار ليگ برتري نيز بوده است.به دستور يك مقام اجرايي در يك دوره زماني كوتاه و همزمان، چندين پست در مديريت ورزش را از دست داد و مدتي از وي نامي شنيده نشد؛ مگر درباره اقدامات مبهم اقتصادي اش.
براساس اخبار دريافتي، نزديكي اين فرد متمول به يك جريان خاص و راه اندازي بانك خصوصي با سرمايه سازمان هاي دولتي سبب حاشيه هايي براي نظام بانكي شد كه با ورود و تصميم مراجع نظارتي، امتياز بانك لغو و نام آن نيز تغيير يافت.اين فرد كه داراي مدرك تحصيلي ديپلم بوده و در همه محافل خود را مهندس مي خواند، در ماه گذشته و در آستانه رسيدگي به دادگاه فساد بزرگ مالي و لغو امتياز بانك توسط شوراي پول و اعتبار، با پرداخت قسمتي از مبلغ قرارداد دروازه بان معروف يك تيم پرهوادار ليگ برتري و برخي تبليغات رسانه اي، سعي در منحرف نمودن افكار عمومي و رسانه ها داشت. وي با شركت در محافل ورزشي و اجتماعي، در پي پاكسازي تخلفات خود در حوزه هاي اقتصادي و بازرگاني است تا دچار سرنوشت هم مسلكان خود نشود.
اكنون با توجه به لغو امتياز بانك و زيانده بودن حساب ها و افت قيمت سهام آن در آستانه برگزاري مجمع عمومي سهامداران، اين شخص در نظر دارد با پرداخت 2 ميليارد تومان از قرارداد بازيكن مطرح با باشگاه پرهوادار و صدور چك شخصي، افكار عمومي را منحرف و خود را همچون گذشته در صحنه فعال و حاضر نشان دهد.
در ماه هاي گذشته با وجود فشار دستگاه نظارتي جهت اصلاح روند تشكيل بانك، همكاري اين فرد و خانواده وي با افراد و گروه هاي مختلف به بهانه هايي چون شركت در امور عام المنفعه و مذهبي شدت يافته است. وي تلاش دارد با اين اقدامات، بار رسانه اي برخورد با خود و تشكيلاتش را افزايش دهد.
 


رونمايي از چهره برخي مدعيان كشتي المپيك لندن

شمارش معكوس تا آغاز رقابت هاي كشتي المپيك 2012 لندن در حالي رو به اتمام است كه تركيب آزاد و فرنگي كاران برخي از كشورهاي مدعي نيز مشخص مي شود.
در همين راستا مي توان به تيم كشتي اوكراين اشاره كرد كه در پنج وزن موفق به كسب سهميه المپيك شده است. اوكرايني ها در وزن 60كيلوگرم «واسيلي فدروشين»، در وزن 66كيلوگرم «آندري يانكوفتسكي»، در وزن 74كيلوگرم «ابراگيم آلداتوف»، در وزن 96كيلوگرم «والري آندريتسف» و در وزن 120كيلوگرم «الكساندر خوتسيانويسكي» را به ميدان مي فرستند.
براساس اين گزارش، كاروان 9نفره كشتي بلاروس هم با نفرات توانمند و مدعي راهي المپيك لندن خواهد شد. تيم كشتي آزاد بلاروس را «علي شعبان اف» در وزن 66كيلوگرم، «سوسلان گاتسيف» در وزن 84كيلوگرم، «روسلان شيخ اف» در وزن 96كيلوگرم و «الكسي شيماروف» در وزن 120كيلوگرم تشكيل مي دهند كه به عنوان يكي از حريفان اصلي ايران نيز تلقي خواهند شد.
تيم كشتي فرنگي بلاروس نيز در وزن 55كيلوگرم «البيك تاژيف»، وزن 74كيلوگرم «الكساندر كي كينوف»، وزن 84كيلوگرم «اليم سليم اف»، وزن 96كيلوگرم «دزيچنكا» و وزن 120كيلوگرم «لوسب چوگوشويلي» را در تركيب خود دارد.
و اما بايد به كاروان كشتي كوبا نيز اشاره كرد كه به پرچمداري «ميهان لوپز» فرنگي كار پرآوازه و سرشناس وزن 120كيلوگرم خود به لندن خواهند آمد. كوبايي ها در كشتي فرنگي به ترتيب در وزن 55كيلوگرم «مارين گاوستاو بالارت»، وزن 60كيلوگرم «هانسيل مياك»، وزن 66كيلوگرم «پدر و آيزيك»، وزن 74كيلوگرم «الواز جورجيسبل»، وزن 84كيلوگرم «پابلو شوري»، وزن 96كيلوگرم «جونيور استرادا» و وزن 120كيلوگرم ميهان لوپز (قهرمان المپيك) را راهي لندن مي كنند.آزادكاران المپيكي كوبا را هم «ليبريستاس بونه» در وزن 60كيلوگرم «ليوان لوپز» در وزن 66كيلوگرم، «هومبرتو آرنسيبيا» در وزن 84كيلوگرم و «خاوير كورتينا» در وزن 96كيلوگرم تشكيل خواهند داد.
در خاتمه بايد به فرنگي كاران قزاق نيز اشاره كرد كه به تازگي بعد از آزادكاران اين كشور براي حضور در المپيك گزينش و معرفي شدند. قزاق ها پنج دوبنده تيم كشتي فرنگي خود را به ترتيب در وزن 60كيلوگرم به «آلماتي كبيسبايف»، در وزن 66كيلوگرم به «دراخان باياخميتوف»، در وزن 74كيلوگرم به «آشخات ديل محمدواف»، در وزن 84كيلوگرم به «حاجي اف» و در وزن 120كيلوگرم به «نورماخان تناليف» سپردند كه تناليف به عنوان سرشناس ترين كشتي گير اين تيم در المپيك روي تشك خواهد رفت.
 


از سقوط 3 پله اي تا پرونده اي كه همچنان باز است

ناكامي در حد جام جهاني براي هندبال

تيم هندبال جوانان ايران در رقابت هاي آسيايي نتوانست عنواني بهتر از ششمي كسب كند تا به عقيده كارشناسان ناكامي هاي اين رشته همچنان تداوم داشته باشد.
تيم هندبال جوانان ايران كه با هدايت ناري در دوره گذشته مسابقات موفق شد عنوان سومي پيكارهاي آسيايي را از آن خود كند و پس از آن در بازي هايي خيره كننده توانست با هدايت عزت الله رزمگر مقام دوازدهم جهان را به دست آورد، در رقابت هاي آسيايي كه امسال به ميزباني قطر برگزار شد در حد و اندازه هاي نام ايران نبودو در پايان به عنوان ششمي بسنده كرد.
ناكامي در حد جام جهاني!
تيم جوانان ايران كه در مسابقات جام جهاني سال گذشته توانست لقب بهترين تيم آسيا را به خود اختصاص دهد، مشخص نيست به چه علت ناگهان برابر تيم هايي مانند قطر و كويت و ژاپن (2بار) نتيجه را واگذار مي كند. با نتيجه اي كه شاگردان رزمگر در اين دوره از مسابقات آسيايي از خود بجا گذاشتند شاهد 3 پله سقوط آنها در آسيا بوديم و حتي سهميه حضور در جام جهاني را هم از دست داديم تا اهالي هندبال نام اين عملكرد ضعيف را «ناكامي در حد جام جهاني!» عنوان كنند.
شايد علت اين نامگذاري هم تا حدود بسيار زيادي مشخص باشد؛ همين كه تيم دوازدهم جهان و بهترين تيم آسيا در مسابقات سال 2012 بوسني و هرزگوين حضور ندارد مي تواند مهمترين دليل اين نامگذاري باشد.
پرونده اي كه همچنان باز است
هندبال ايران از سال گذشته روندي نسبتاً نزولي را در پيش گرفت و اين روند در سال 91 هم با عدم حضور تيم جوانان در رقابت هاي جام جهاني ادامه پيدا كرد. اتفاقات تلخ سال گذشته شايد از ذهن كمتر كسي در خانواده هندبال پاك شده باشد: خاطرات ناكامي تيمي كه عنوان نايب قهرماني بازي هاي آسيايي گوانگجو را در اختيار داشت و نتوانست سهميه المپيك كسب كند و به عنوان سومي بسنده كرد و يا اتفاقاتي كه در جام ملت هاي آسيا به ميزباني عربستان براي تيم ايران افتاد و با عملكردهاي غيرقابل دفاع حتي نتوانست به جمع 3 تيم برتر راه پيدا كند. عناويني كه نماينده هاي باشگاهي ايران در رقابت هاي جام باشگاه هاي آسيا كسب كردند از ديگر اتفاقات سال گذشته بود.
با تمام اين شرايط چشم اميد اهالي هندبال به دست جوانان ايران بود كه حداقل با كسب سهميه حضور در جام جهاني پرونده ناكامي هندبال ايران را مختومه اعلام كنند كه متاسفانه اينگونه نشد و اين پرونده همچنان باز است.
از كوزه همان تراود كه در اوست
جلال كوزه گري، رئيس فدراسيون هندبال پس از صعود تيم ايران به دور دوم عازم قطر شد تا در كنار ملي پوشان حضور پيدا كند، اما حضور وي هيچ تاثير مثبتي در روند نتيجه گيري تيم نداشت و شاگردان رزمگر از زمان حضور كوزه گري نتيجه 3 بازي را به حريفان خود (كويت، قطر و ژاپن) واگذار كردند.
قطعاً عوامل زيادي در اين ناكامي دخيل است، اما از قديم گفته اند «از كوزه همان تراود كه در اوست!» و شايد اين ضرب المثل گوياي شرايط هندبال باشد. شرايطي كه با بررسي اتفاقات سال گذشته و اضافه كردن عدم صعود جوانان ايران به بازي هاي جهاني به راحتي بتوان از آن باخبر شد.
 


فقر امكانات و برگزاري تمرينات فوتبال بعد از افطار

خيلي ها نور ندارند!

در حالي كه فدراسيون فوتبال تاكيد كرده است تيم هاي ليگ برتري بايد تمريناتشان را در طول ماه مبارك رمضان پس از افطار برگزار كنند، تعداد زيادي از اين تيم ها زمين تمريني مناسب براي برگزاري اين تمرينات زير نور را ندارند.
كشمكش بين فدراسيون فوتبال و باشگاه پرسپوليس بر سر برگزاري مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور در ماه رمضان وارد فاز تازه اي شد. فدراسيون فوتبال براي توجيه كردن رويانيان، مديرعامل باشگاه پرسپوليس و معدود معترضان برگزاري مسابقات در ماه رمضان به بهره گيري از ارشادات آيات عظام و مراجع محترم تقليد به عنوان راهگشا و سرلوحه برنامه ها اشاره و تاكيد كرد كه مسابقات ليگ برتر مطابق برنامه اعلام شده قبلي برگزار خواهد شد.فدراسيون فوتبال با اين توجيه كه به روزه داري بازيكنان خللي وارد نشده و اصول حرفه اي رعايت شود، برگزاري تمرينات تيم هاي باشگاهي در زمان پيش از افطار را ممنوع اعلام كرده است. اتخاذ اين تصميم و تاكيد بر برگزاري تمرينات بعد از افطار خود چالشي تازه را براي باشگاه ها به وجود آورده است.
در شرايطي كه ورزشگاه هاي كشورمان بعضا از نور استاندارد براي برگزاري مسابقات در شب برخوردار نيستند، اين سؤال به ميان مي آيد كه آيا باشگاه هاي ليگ برتري زميني براي تمرين دارند كه نور كافي داشته باشد؟ در ليگي كه تيم گهرزاگرس دورود زمين استاندارد براي برگزاري مسابقات خود ندارد و ناچار به كوچ به كرج براي برگزاري مسابقات است، چند تيم هستند كه زمين تمرين شان مجهز به نور كافي باشد، آنهم به اندازه اي كه در ساعات بعد از افطار بتوان در آن تمرين كرد؟!
اين مشكل تنها متوجه تيمي شهرستاني چون گهر دورود نيست و همين تيم استقلال كه فصل گذشته قهرمان جام حذفي شد، عنوان سوم ليگ برتر را نيز به دست آورد و اين فصل نماينده فوتبال ايران در مسابقات ليگ قهرمانان آسياست، زمين تمرينش از امكانات كافي برخوردار نيست. كمپ باشگاه استقلال كه اين روزها محل آماده سازي شاگردان قلعه نويي هنوز سكو براي نشستن تماشاگران ندارد، از امكانات نور برخوردار نيست و نمي توان انتظار داشت كه در ماه مبارك رمضان و در ساعات بعد از افطار ميزبان آبي پوشان باشد.وضعيت باشگاه پرسپوليس هم بهتر از استقلال نيست. ورزشگاه درفشي فر شايد به همه امكاناتي تجهيز شده باشد اما نور اين ورزشگاه به نظر براي تمرين در ساعت پاياني روز كافي نيست. بعد از برگزاري يك يا دو جلسه تمرين در اين ورزشگاه شايد صداي «مانوئل ژوزه» هم دربيايد كه در اين شرايط برگزاري تمرين مناسب نيست.با اين شرايط اگر قرار باشد تمرينات تيم ها در ساعات بعدازظهر افطار برگزار شود، بايد منتظر اتفاقاتي تازه باشيم كه شايد در نهايت باعث شود تيم ها دستور كفاشيان را تمكين نكرده و به مانند سال گذشته قبل از افطار تمرين كنند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14