(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 تير 1391 - شماره 20260

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خط مغالطه درتحليل روند انقلاب ها (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
شليك (گفت و شنود)
وال استريت ژورنال: زيردريايي هاي ايران خواب آمريكا را آشفته كرده است
دريادار فدوي: نيروي دريايي سپاه بر تحركات دريايي دشمن اشراف كامل دارد
روزنامه روسي كامرسانت گزارش داد
روسيه اس 300 را به ايران تحويل ندهد خسارت 4ميليارد دلاري در انتظار اوست
توضيح موسسه حكمت و فلسفه درباره يك خبر ويژه (خبر ويژه)
اصلاح طلبان سرخورده در جنبش سبز تفرقه مي اندازند (خبر ويژه)
كار زار آقاي مرگ موش در گوتنبرگ سوئد (خبر ويژه)
بوش از عهده ايران برنيامد و مي دانيم كه اوباما هم اين كاره نيست (خبر ويژه)
هيس! كسي نبايد بفهمه كه تحريم ايران پژو را ورشكست كرده (خبر ويژه)


خط مغالطه درتحليل روند انقلاب ها (يادداشت روز)

17 ماه از آغاز سلسله انقلاب ها در حد فاصل شمال آفريقا و شبه جزيره عربستان گذشت. 17 دسامبر 2010 (27 آذر 1389) چاشني انفجار خشم ملت تونس عليه ديكتاتوري كه مستخدم رسمي سازمان سيا بود عمل كرد و به سرعت دامنه آن به ميان ملت هاي به ستوه آمده مصر و يمن و بحرين و ليبي كشيده شد، تا امروز كه يكي از عميق ترين و مهم ترين انقلاب ها در شرق عربستان در حال تكوين است. هفده ماه پس از آن ماجرا مي توان نگاه دقيق تري به صحنه داشت. اين ارزيابي از آن جهت مهم است كه انقلاب ها در ميانه راه هستند و و هر كدام با شدت و ضعف پيش رفته اند.
به موازات اين امر شبكه تبليغاتي غرب و برخي رسانه ها و تحليل گران همسو با آنها در ميان اپوزيسيون جمهوري اسلامي تلاش پرحجمي را سامان داده اند تا چنين القا كنند كه اولا اينها انقلاب نيست و رفورم است. ثانيا همه چيز تحت كنترل آمريكاست! ثالثا اين حركت ها به بن بست رسيده و تمام خواهد شد. رابعا به نفع ايران نيست و بنابراين نبايد از اين انقلاب ها حمايت كرد. اين شبكه، هم به جعل خبر مي پردازد و هم روي برخي اخبار فرعي زوم مي كند تا گزاره هاي القايي خود را ثابت كند. در آخرين دور از اين تحركات ادعا شد سران اخوان المسلمين و دولت جديد مصر «ضد شيعه» هستند! همچنين به ملاقات محمد مرسي با وزير خارجه آمريكا يا اولين سفر خارجي وي به عربستان سعودي استناد شد. يا مثلا گفته مي شود چون ژنرال هاي دوره مبارك هنوز نقش آفريني مي كنند، پس اساسا در مصر انقلاب نشده است و... از اين قبيل.
1- هر پديده سياسي و انساني را به چند شيوه مي توان مورد ارزيابي و قضاوت قرار داد. يك شيوه اين است كه آن پديده را به شكل منتزع از متن ديد اما شيوه بهتر و دقيق تر، ديدن آن در «متن» است. اين ارزيابي مقايسه اي و تطبيقي، قضاوت بسيار دقيق تري را به دست ناظران مي دهد. شيوه هاي ارزيابي ديگري هم وجود دارد مانند اينكه پديده مورد مطالعه را با «مطلوب» و مدل ايده آل بسنجيم يا به روشي ديگر، در كنار سنجش پديده با مدل مطلوب و ايده آل، گذشته موضوع مورد مطالعه را نيز مورد توجه قرار دهيم و ببينيم كه اين پديده در كدام نقطه دور از مدل ايده آل بوده و اكنون در روند صيرورت و تغيير خود چه قدر به مطلوب نزديكتر شده است؟ مغالطه شبكه تبليغاتي غرب و اپوزيسيون جمهوري اسلامي و جريان شبه روشنفكري در همين نقطه انتخاب روش ارزيابي رخ مي دهد. آنها كه در مقياس هاي متفاوت- به دلايل متعدد سياسي و فرهنگي و فكري- از روند تحولات آسيب ديده اند، چشم بندي ترتيب مي دهند تا ذهن مخاطب را از ديدن درست تحولات و روند گذار آن منحرف كنند.
عمليات فريبي كه در مغالطه و شعبده بازي تحليلي اين جريان رخ مي دهد چند لايه است. آنها اين حقيقت را مي پوشانند كه انقلاب هاي جديد فرع بر يك اتفاق مهمتر و برآمده از متغير «بيداري و مقاومت اسلامي» در شطرنج بزرگ تحولات خاورميانه هستند؛ همان گونه كه سرپوش مي گذارند بر موضوع روي كار آمدن جريان هاي اسلامگرا در هر جا كه پس از وقوع انقلاب، صندوق رأي و انتخاب دولتمردان و نمايندگان جديد به ميان نهاده شد. آنها پس از تلاش براي كتمان «هويت بيداري اسلامي» در اين انقلاب ها، گام ديگري برمي دارند و به دوگانه تصنعي «اسلام يا دموكراسي» دامن مي زنند. در گام بعدي دو قطبي هاي «عربي- ايراني» يا «سني- شيعي» را چه نزد افكار عمومي ما و چه ساير ملت هاي منطقه برجسته مي كنند. شعار نه غزه نه لبنان را براي ما تجويز مي كنند و از آن طرف از اخوان المسلمين چهره ضدشيعي مي سازند- همان گونه كه در بحبوحه جنگ 22 روز و هجوم وحشيانه صهيونيست ها به غزه بي پناه و در محاصره، مدعي شدند حماس، دشمن امام حسين عليه السلام و جانبدار يزيد است!- و در مقابل مي كوشند كشورهاي در حال انقلاب را از «اسلام»، «ايران» و «شيعه» بترسانند.
2- اما حقيقت ماجرا چيست؟ چه از زاويه «اسلامي» به عرصه بنگريم يا آن را «تكاپوي محض دموكراسي» بناميم، در اصل ماجرا تفاوت چنداني نمي كند. آمريكا و متحدانش از سال 2001 شمشير را از رو بستند و آمدند با 4 جنگ افغانستان و عراق و لبنان و غزه، نقشه خاورميانه را تغيير دهند. از جنگ جهاني چهارم عليه 24 كشور اسلامي خبر دادند تا خاورميانه جديد را با همكاري رژيم صهيونيستي و مصر مبارك و رژيم سعودي بسازند. اما از دل اين هجوم آميخته با خيانت، مقاومت و بيداري اسلامي در چهار گوشه خاورميانه (از جمله شمال آفريقا و شبه جزيره عربستان) سر برآورد و هر 3 ستون پروژه خاورميانه جديد و قرن جديد آمريكايي را به لرزه درآورد، چنان كه صهيونيست ها از زلزله 9 ريشتري خبر دادند. ايران، محور مقاومت و بيداري اسلامي شد كه به تدريج در لبنان و فلسطين و سوريه و سپس عراق و مصر و بحرين و يمن و عربستان- با شدت و ضعف- شكل گرفت. اما حتي اگر اتفاق 17 ماه اخير را تكاپوي محض دموكراسي فرض كنيم، پرسش از مدعيان اين است كه ملت ها حق حاكميت خود را از كدام حكومت ها مطالبه كردند؟ آيا اين حكومت ها در مصر و تونس و ليبي و بحرين و يمن و عربستان، جز نظام هاي خودكامه و مستبد سرسپرده به جبهه استكبار (به رهبري آمريكا) بوده اند؟ و بدين ترتيب آيا همين انقلاب ها در ذات خود ضد آمريكايي و ضداستكباري نيستند و متقابلا نظام هاي مورد اعتراض، دشمنان جمهوري اسلامي نبوده اند؟ اما اگر ادعاي رفورم را مطرح مي كنند تا انقلابي بودن تحولات 17 ماهه را انكار كنند، پرسش اين است كه طبق تعاريف آكادميك در كدام حركت رفورميستي شعار «الشّعب يريد اسقاط النظام» سر مي دهند و برايش جان مي سپارند و شهيد مي دهند و با نظاميان گلاويز مي شوند و خودكامگان حاكم را فراري مي دهند يا به محاكمه مي كشانند و درخواست اعدام آنها را مطرح مي كنند؟
3- مي گويند اين رويدادها تحت كنترل آمريكا انجام شد. اين چه آمادگي و مديريتي بود كه 7 بهمن 1389 (2 هفته قبل از اسقاط مبارك) وقتي خبرنگار شبكه PBS از جوزف بايدن معاون اوباما پرسيد «آيا زمان آن فرا رسيده كه مبارك از قدرت كنار برود؟ و آيا شما او را ديكتاتور مي دانيد؟»، بايدن با خونسردي- خوابزدگي- تمام پاسخ داد «خير! زمان آن فرا رسيده كه پرزيدنت مبارك حركت در مسير جديد را آغاز كند. او در بسياري از مسائل و از جمله صلح خاورميانه هم پيمان ماست و بسيار مسئولانه عمل كرده است. خير! ما از او به عنوان ديكتاتور ياد نمي كنيم»؟! حتي در بحبوحه انتفاضه ملت مسلمان مصر، فرانك وايزنر مشاور امنيتي اوباما براي دفاع از مبارك به قاهره رفت و همان جا علنا اعلام كرد «آمريكا مخالف كناره گيري پرزيدنت مبارك است». براساس اسناد ويكي ليكس، 2 سال قبل از اين ماجرا (فوريه 2009) مارگارت اسكوبي سفير آمريكا درباره سفر جرج ميچل (فرستاده ويژه اوباما) به قاهره و ملاقات او با مبارك نوشت «مبارك نفرت غريزي از ايران دارد و مي گويد ما آمادگي كامل داريم تا همراه اسرائيل عليه هر كس كه با ايران همكاري مي كند به ويژه حزب الله فعاليت كنيم... ما بايد روابط با قاهره را توسعه دهيم چرا كه مبارك و دولت مصر قابل اعتمادترين هم پيمان واشنگتن در خاورميانه است... واشنگتن نبايد براي رفورم و اصلاحات سياسي به مصر فشار بياورد. پرزيدنت مبارك سكولار است و سرنوشت شاه ايران را جلوي چشم خود دارد». دو سال بعد- 15 فوريه 2011- روزنامه صهيونيستي هاآرتص خاطرنشان كرد «دو فرآيند بزرگ، يكي افول اقتدار غرب و ديگري انقلاب در كشورهاي عربي در جريان است. 40 سال ثبات مصنوعي در اين كشورها به هم ريخته و ناگهان انتفاضه اي شبيه انتفاضه فلسطينيان در سال 1987 سربرآورده است... انتفاضه 2011 حاكماني را به چالش گرفته كه به آمريكا متكي هستند و نظم 60 سال پيش به هم خورده است... اكنون اين اقتدار غرب است كه در ميدان التحرير قاهره به چالش كشيده مي شود».
4- هيچ كس نمي تواند نسبت وثيق انقلاب اسلامي ايران با انقلاب هاي جديد را مورد انكار قرار دهد. زماني كه رسانه هاي وابسته به شبكه عنكبوت، خيز برداشته بودند تا به استناد نامه اينترنتي(!) ابراهيم يزدي به راشد الغنوشي، به تحريف حقايق انقلاب اسلامي تونس بپردازند، رهبر حزب النهضه دوبار و به فواصل چند ماهه تصريح كرد «مردم سالاري ايران الگوي كشورهاي منطقه است» و «شعار نه غزه نه لبنان در ايران، خدمت به اسرائيل بود». در اين ميان تناقض اپوزيسيون جمهوري اسلامي در نوع خود جالب توجه است. آنها هم شعار نه غزه نه لبنان سر مي دهند، هم مدعي دفاع از اين انقلاب ها مي شوند و سرانجام با ذوق زدگي و تحريف گري مي گويند اين انقلاب ها به جايي نرسيده و آمريكا بر اوضاع مسلط است! آنها كدام طرفي هستند؟ با جبهه ملت ها و مردم سالاري يا استبداد و استعمار؟!
5- انقلاب در ذات خود يك «خط» و «روند» است، نه «نقطه» و «حادثه». آغازي دارد و روندي و فرجامي. آغاز هر انقلاب به معناي اتمام و كمال آن نيست. انقلاب اگرچه شروع انفجاري و آميخته به طغيان دارد اما تدريجي و زمانبر است. انقلاب ها و انقلابيون در طول مسير و در چالش با موانع ساخته مي شوند و به تعميق و تكامل مي رسند. از اين نظر، نه تحولات تونس و مصر و ليبي و بحرين و يمن و عربستان به يك اندازه مشترك پيش رفته اند و نه هر يك از اين انقلاب ها به پايان رسيده است. با اين حال ارزيابي واقعي از اين انقلاب ها آن نيست كه چون هنوز با مطلوب و مدل آرماني فاصله دارند، پس مي توان اصل وقوع و تداوم انقلاب را انكار كرد يا نگاه صفر و يكي داشت. فاصله هست اما اصل انقلاب رخ داده و حركت رو به جلو نيز در جريان است. نشان به آن نشان كه نه در مصر، ژنرال ها با همه ترفندها و فشارها توانستند از برگزاري انتخابات و حاكم شدن اسلامگرايان بر دولت و پارلمان جلوگيري كنند و نه شدت سركوب ها در بحرين، انتفاضه اسلامي را خاموش كرد بلكه حتي شراره هاي انقلاب در بحرين به ظاهر كوچك اكنون به جان خود عربستان كه قرار است نقش ژاندارمي آمريكا در قبال حوادث بحرين و يمن و مصر و سوريه را ايفا كند و آتش نشان باشد، افتاده است.
انقلاب ها و انقلابيون به تجربه انقلاب كبير اسلامي ما در فراز و نشيب مسير ساخته مي شوند. آنها به تدريج تجربه مي آموزند، به غربال درمي آيند، چكش مي خورند و ساخته مي شوند. بازرگان و ابراهيم يزدي و بني صدر و مسعود رجوي و ديگراني بعد از آنها را خود انقلاب و مردم انقلابي ما غربال كردند. عيار آنها و خيلي هاي ديگر در كوره همين انقلاب معلوم شد. در فراز و نشيب انواع اتفاقات پس از انقلاب- و در عين خوش بيني برخي گروه ها به آمريكا- بود كه عمق خباثت شيطان بزرگ و اينكه هيچ معامله اي با او جز مقاومت نمي توان كرد، پديدار شد. انقلاب ها كانون رويش ها و ريزش هاست و البته در ذات «انقلاب اسلامي» ريزش ها اصلا قابل مقايسه با رويش ها و ثمر دادن ها نيست. ما به تجربه آموخته ايم كه انقلاب خم رنگرزي يا چسب يك دو سه نيست. مطمئن هستيم تاريخ در هيچ يك از اين كشورها دستخوش انقلاب اسلامي به پيش از 17 دسامبر 2010 بازنخواهد گشت و آمريكا پس از ضربه بزرگي كه به گيجگاهش خورده سرپا نخواهد شد. در عين حال مسير هيچ انقلابي در برابر استكبار و استبداد، اتوبان نيست. نه تنها سنگلاخ است، سنگ اندازي و فشار و تهديد و تطميع هم هست. ما تجارب بزرگ و پرقيمتي در اين مسير داريم كه مي توان آنها را در اختيار ديگر ملت ها قرار داد. اين مسئوليت ماست. و البته ملت ها در مسير رشد، تجربه مي اندوزند. اتفاقا بررسي تطبيقي اين انقلاب ها و انقلاب 1979 ايران است كه ويژگي ها و نقاط منحصر به فرد انقلاب كبير اسلامي به رهبري حضرت امام خميني(ره) را «نقش برجسته» مي كند.
محمد ايماني
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ حمله ناو آمريكا به قايق ماهيگيري اماراتي در خليج فارس نوعي خط و نشان كشيدن آمريكايي ها در برابر ايران بر سر موضوع بستن تنگه هرمز است ولي اگر ايران اقدام به بستن اين تنگه به مدت فقط يك هفته بكند اولا آمريكا با مشكلاتي كه دچارش شده هيچ غلطي نمي تواند كند ثانيا همراه با اسرائيل دهها سال به عقب برگشته و ضرر مي كنند. علي رغم تبليغات منفي كه در مورد كشورمان مي شود چون مرتب به خارج سفر مي كنم ايران را در بهترين شرايط مي بينم. هيچ موقع كشور ما شرايط و فرصت هاي امروز را نداشته است.
حسيني
¤ روزنامه كيهان مورخ 24/4/91 خبر از آمدن چهارمين ناو آمريكا به خليج فارس داده بود. اگر چنانچه آمريكايي ها بي عقلي بكنند و بخواهند دست از پا خطا كنند تمام ناوهايشان در منطقه به آتش كشيده خواهد شد.
3092---0911
¤ شيطان بزرگ بداند به خدا قسم به مانند كودكي كه در دوري از آغوش مادر بيتابي مي كند در آتش آرزوي نبرد با او بي قراريم تا براي هميشه طومار خيمه كفر را درهم بپيچيم.
8847---0919
¤ رئيس ستاد فرماندهي كل نيروهاي مسلح سرلشگر بسيجي دكتر فيروزآبادي در مصاحبه اخير خويش گفته است كل كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس به پادگان آمريكا تبديل شده اند. اينها واقعا مزدوري كشورهاي بيگانه را به جايي رسانده اند كه از غيرت و عربيت خود هيچ چيز باقي نگذاشته اند و بطور كل تمام حيثيت خودشان را فروخته اند.
عليمرداني
¤ آيا عبدا... نوري سخنگوي 1+5 است؟ مردم بعد از اين همه شهيد هسته اي از حق مسلم خود به راحتي بگذرند؟
4246---0935
¤ آقاي رئيس جمهور نسبت به بسته شدن تعدادي سفره خانه و رستوران هاي متخلف كه در آنها فساد مشاهده شده تلويحا انتقاد كرده اند. بنده عرض مي كنم آيا ايشان حاضرند خانواده خود را براي چند دقيقه به اين مراكز فساد آلوده بفرستند تا به انتخاب دست بزنند. كه اينگونه موضع گيري انسان دوستانه مي گيرند و اعصاب مردم متدين و نجيب را خراب مي كنند.
حميد گنجي
¤ تشكر سران كودك كش صهيونيست از برخي دولتمردان بي غيرت عرب و همراهان دولت آمريكا به خاطر تداوم فشارشان به سوريه است و اينكه هنوز آمريكا همه گزينه هايش را روي ميز دارد علامت هاي رعب و وحشتي است كه از ايران داشته و دارند. در اينجا يك سوال از آقاي اردوغان است كه آيا هنوز ميز مذاكره با پرز را ترك مي كند؟! اما شيطان بزرگ بداند ملت ايران هنوز چشم انتظار گزينه هاي روي ميزي است كه سالهاست با طرح آن باعث بي آبرويي براي شيطان بزرگ و هر قدرتي است كه در توهم حمله به ايران بزرگ اسلامي تهديد به خودكشي مي كنند اين گوي و اين ميدان.
محمودي
¤ از وزير راه و شهرسازي درخواست مي شود ساعت حركت اتوبوسهاي بين شهري را نيم ساعت پس از اذان (صبح و ظهر و شب) قرار دهند تا مومنين بتوانند نماز را در اول وقت اقامه نمايند متاسفانه در اكثر اوقات ساعت حركت اتوبوس ها را هم زمان با اذان شرعي قرار مي دهند و اين زيبنده نظام مقدس جمهوري اسلامي نيست.
9887---0917
¤ نيروي انتظامي در انجام وظيفه برخورد با تظاهر به روزه خواري در ماه مبارك رمضان فقط به دادن اطلاعيه بسنده نكند.
0705---0916
¤ از حضور ناجا در پارك هاي شهر تقدير و تشكر مي شود ان شاءالله اين كارها مداومت داشته باشد.
8200---0912
¤ در بيشتر بانك ها براي ضمانت وام هاي زير مبلغ ده ميليون تومان دو نفر ضامن مي خواهند در حالي كه رئيس بانك مركزي اعلام كرد يك ضامن نيز كافي است ولي گويا هيچ گوش شنوايي در كار نيست.
5664---0937
¤ 132 واحد مسكوني ساخته شده در شهرك انديشه واقع در شهرستان گنبد كاووس فاقد خيابان كشي، جدول بندي و فضاي سبز مي باشد. در ضمن از روشنايي معابر نيز خبري نيست. از مسئولين امر تقاضاي رسيدگي داريم.
4252---0912
¤ در شهر رويان اكثر كسبه در پياده رو به كسب و كار مي پردازند و عملا پياده رو را كه متعلق به شهروندان است اشغال كرده اند. از مسئولين محلي مي خواهيم اين معضل را حل بكنند.
2211---0911
¤ از مسئولين بنياد مستضعفان به ويژه رئيس شركت آتي ساز درخواست مي شود به وضعيت سرانه فضاي سبز، فرهنگي و به ويژه مسجد مجتمع كوثر واقع در بلوار ارتش رسيدگي نمايند. متاسفانه سرانه فرهنگي و فضاي سبز و مسجد اين مجتمع از سوي سازنده تصاحب شده و طي مدت 8 سالي كه از واگذاري آن مي گذرد علي رغم پيگيري هاي ممتد نتيجه اي حاصل نشده است. از حضرت حجت الاسلام والمسلمين قرائتي نيز براي اين مجتمع 7 هزار نفري (1680 واحدي) كه فاقد مسجد است استمداد مي كنيم.
2810---0919
¤ رئيس بانك مركزي اعلام نمودند حباب ارز را با توزيع مناسب از بين مي بريم؟ چرا از سال گذشته تاكنون كه توزيع آن نامناسب بوده اقدام ننموده اند؟!
9923---0935
¤ با توجه به جلسات متعدد شوراي شهر و تاكسيراني و مخالفت شوراي شهر با افزايش 40 درصدي كرايه ها چطور اين قانون از 25/4/91 اجرايي شد؟! آيا سزاوار است با افزايش 15-10 درصدي حقوق ها كرايه ها را 40 درصد افزايش دهيم.
بختياري از تهران
¤ در ابتداي سال 91 از سوي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در چند نوبت اعلام شد كه ما امسال حدود 2 ميليون اشتغالزايي خواهيم داشت. اما در شهر ما بابل به عنوان مشت نمونه خروار برخي از كارخانه ها به تعطيلي كشانده شده و يا كارگران تعديل و اخراج شده اند و صاحبان كارخانه علت را عدم فروش محصولات عنوان مي كنند. آيا مسئولين ادارات كل و استانداري ها از وضعيت كارخانه ها و اخراج ها خبر ندارند؟ در هر صورت جا دارد كه به جاي وعده و وعيد فكر اساسي كرد و از سرمايه هاي نيروي انساني جوان و كارآمد براي كارآفريني و اشتغالزايي استفاده بهينه برد.
علي كفايي مهر
 


شليك (گفت و شنود)

گفت: شليك ناو جنگي آمريكا به يك قايق ماهيگيري امارات در خليج فارس بد جوري باعث آبروريزي پنتاگون شده و برخي از رسانه هاي آمريكايي نيروي دريايي اين كشور را به باد تمسخر و تحقير گرفته اند.
گفتم: خب! حق دارند!
گفت: سايت وابسته به آمريكايي هاي طرفدار صلح با تمسخر نوشته؛ مهارت ! و هوش! نيروي دريايي آمريكا نشان داد كه خليج فارس امن ترين منطقه براي مانور قايق هاي تندرو سپاه است.
گفتم: در ميدان مشق، يكي از سربازان، نشانه روي ضايعي داشت و هيچكدام از تيرهايي كه شليك مي كرد به هدف نمي خورد. افسر فرمانده با عصبانيت تفنگ را از دست او گرفت تا تيراندازي دقيق را به او نشان بدهد، اما تيرش به چند متر آن طرف تر از سيبل اصابت كرد و همه زدند زير خنده. فرمانده پررو بي آن كه به روي خودش بياورد به سرباز مورد اشاره گفت؛ حالا متوجه شدي؟! تو اينطوري شليك مي كردي!


وال استريت ژورنال: زيردريايي هاي ايران خواب آمريكا را آشفته كرده است

آمريكا در حالي تصميم به انجام يك مانور مشترك با برخي كشورهاي هم پيمان خود در نزديكي تنگه هرمز دارد كه به گزارش كارشناسان غربي ناوهاي دريايي ايران كابوس تمام عيار براي واشنگتن شده است.
سخنگوي وزارت دفاع آمريكا روز گذشته از طرح برگزاري مانور مشترك ضد مين در نزديكي تنگه هرمز و خليج فارس در سپتامبر(شهريور) خبر داد.
ستاد فرماندهي مركزي آمريكا(سنتكام) در بيانيه اي اعلام كرد طرح برگزاري اين مانور هفته پيش تكميل شده و با هدف تمركز بر تهديد فرضي مين گذاري در مسيرهاي آبي استراتژيك دنيا مانند درياي سرخ، خليج عدن، خليج عمان و خليج فارس صورت مي گيرد.
«جورج ليتل» سخنگوي وزارت دفاع آمريكا با اعلام اين خبر گفت: اين يك مانور دفاعي با هدف حفاظت از آزادي كشتيراني در آب هاي بين المللي است.
وي افزود: اين مانور با هدف انتقال پيام به ايران صورت نمي گيرد بلكه هدف از آن افزايش توانايي و همكاري هاي ما(كشورهاي عضو ناتو) است.
از سوي ديگر، وال استريت ژورنال درباره اعزام يك ناو مين روب به خليج فارس و ايجاد پايگاه هاي راداري و موشكي در امارات و قطر تصريح كرد: آمريكا اين حركت ها را كاملا دفاعي برشمرده است و مقامات نظامي بر اين نكته پاي فشرده اند كه از ديدگاه آمريكا، اين اقدامات تحريك كننده به شمار نمي آيند.
پايگاه اينترنتي در ادامه تحليل خود آورده است: اين اقدامات شامل ايجاد سامانه راداري در قطر است كه يك پايگاه بزرگ آمريكايي در آن حضور دارد. آمريكايي ها اميدوارند اين اقدامات موجب شود كه پايگاه هاي نظامي اين كشور و متحدانش از موشك هاي ميان برد و بالستيك ايران در امان بمانند، اما حقيقت اين است كه اين تمهيدات هيچ كدام قادر به ايستادگي در برابر موشك هاي قدرتمند ايران نيستند.
وال استريت ژورنال با اشاره به عمليات مين روبي با حضور 20 كشور همپيمان آمريكا در ماه سپتامبر تاكيد كرد: آمريكا و متحدانش با اين عمليات مي خواهند نشان دهند كه توان پاكسازي تنگه هرمز و خليج فارس را در صورت اقدام ايران براي مين ريزي در اين منطقه دارند، اما در اين قسمت نيز مشكل ديگري وجود دارد و آن زيردريايي هاي ايراني است، حضور زيردريايي هاي كوچك در ناوگان دريايي ايران طي 5 سال گذشته، براي نيروي دريايي آمريكا به يك كابوس تمام عيار تبديل شده است زيرا اگر ايران تصميم به بستن تنگه هرمز بگيرد، آمريكا قادر به مقابله با اين زيردريايي هاي كوچك نخواهد بود.
گزارشگر وال استريت ژورنال درباره چتر گسترده ضد موشكي آمريكا در خاورميانه نيز گفت: اين سپر موشكي در برخي از آزمون ها ناكام مانده است و بيشتر به يك ژست تهاجمي شباهت دارد تا برنامه ريزي دقيق نظامي.
همچنين راديو فرانسه نيز با اشاره به گزارش روزنامه لس آنجلس تايمز از اقدام آمريكا در استقرار زيردريايي هاي بدون سرنشين ضدمين در خليج فارس تاكيد كرد: برنامه ريزان وزارت دفاع آمريكا- پنتاگون، به منظور پرهيز از هرگونه ريسك احتمالي، اين تهديدها را جدي تلقي كرده و خود را براي مقابله موثر بر اقدامات ايران در خليج فارس آماده مي كنند.
آمريكا توان مقابله با
مين هاي دريايي سپاه را ندارد
در همين راستا؛ معاون عمليات نيروي دريايي سپاه نيز گفت: ما در نيروي دريايي سپاه كاملا به بحث مين و انواع آن مسلط هستيم و شك نداريم كه آمريكا نمي تواند كاري در حوزه مين روبي انجام دهد.
سردار محمود فهيمي معاون عمليات نيروي دريايي سپاه در خصوص توان سپاه پاسداران در حوزه مين هاي دريايي گفت: مباحثي مانند مين، مين ريزي و مين روبي موضوعات بسيار گسترده اي است و از جنگ جهاني دوم اين موضوع بسيار مهمي بود كه خيلي كشورها از آن ضربه خورده اند.
فهيمي ادامه داد: ما در نيروي دريايي سپاه كاملا به بحث مين و انواع آن مسلط هستيم و مطمئنا انحصار مين در جمهوري اسلامي در اختيار اين نيرو است و با وجود متخصصين و توليدات زياد در اين حوزه هيچ مشكلي در طراحي و توليد مين نداريم.
معاون عمليات نيروي دريايي سپاه همچنين درخصوص اعزام مين روب هاي جديد آمريكا به آبهاي منطقه براي جلوگيري از بستن تنگه هرمز گفت: آمريكايي ها در خيلي موارد حرف مي زنند ولي در عمل با مشكل مواجه هستند، ما شك نداريم كه آمريكا نمي تواند كاري در حوزه مين روبي انجام دهد.
فهيمي با تاكيد بر اينكه موضوع مين مقوله ساده اي نيست، اظهار داشت: ببينيد آنها چقدر ضعف دارند كه مي خواهند از مين روب هاي بدون سرنشين استفاده كنند، آنها اگر توان داشتند و مي توانستند مقابله كنند حتما با سامانه هاي سرنشين دار اقدام مي كردند و با سامانه هاي بدون سرنشين اصلا اين كارشدني نيست.
معاون عمليات نيروي دريايي سپاه در پايان تاكيد كرد: نيروي دريايي سپاه توانايي هاي ديگري علاوه بر مين براي مقابله با دشمنان دارد كه در زمان لازم آمريكايي ها متوجه آن خواهند شد.


دريادار فدوي: نيروي دريايي سپاه بر تحركات دريايي دشمن اشراف كامل دارد

فرمانده نيروي دريايي سپاه تاكيد كرد كه تمامي اقدامات دشمن به طور كامل از سوي نيروي دريايي سپاه رصد مي شود.
سردار علي فدوي در پايان همايش فرماندهان و مسئولين نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه در مشهد برگزار شد، گفت: روند ارتقاي آمادگي ها در نيروي دريايي سپاه از سال 65 تاكنون حفظ شده و اين مدت زمان طولاني آبديدگي و تجربيات مفيدي را در اين نيرو به وجود آورده است.
وي در بخش ديگري از سخنانش تحريم هاي اقتصادي امروز را فرصت مغتنمي براي جمهوري اسلامي ايران در ورود به عرصه جهادي عنوان و تصريح كرد: با اين عرصه جهادي مي توانيم به اميد روزي باشيم كه كشورمان حتي يك قطره نفت خام صادر نكند و اين ذخيره الهي را به فرآورده ها تبديل كرده و يا به عنوان ذخيره آيندگان باقي گذارد.
فدوي شرايط امروز ايران در مقطع كنوني را سرنوشت ساز برشمرد و اظهار داشت: با گذشت مدت زمان كمي از اعلام رسمي شروع تحريم ها عليه ايران، علي رغم اينكه تحريم ها و فشارهاي دشمن بر عليه ملت ايران از 33 سال پيش آغاز شده، امروز شاهد تحركات نظامي مختصري در منطقه هستيم كه تمامي آنها در ابعاد دفاعي قابل بررسي است و تمامي اقدامات دشمن به طور كامل از سوي رزمندگان نيروي دريايي سپاه رصد مي شود.
فرمانده نيروي دريايي سپاه، بخش عمده جابجايي و تغيير در ناوگان آمريكا كه در خليج فارس مستقر است را اقدام رسانه اي و تبليغاتي آنان توصيف و تصريح كرد: هراس دشمنان از تهديد جمهوري اسلامي ايران مبني بر اينكه در صورتي كه امنيت ملي ايران در منطقه به خطر بيفتد، امنيتي براي آمريكا و هم پيمانانش وجود نخواهد داشت؛ منجر به شكل گيري اين تحركات از جانب آمريكا شده است.


روزنامه روسي كامرسانت گزارش داد

روسيه اس 300 را به ايران تحويل ندهد خسارت 4ميليارد دلاري در انتظار اوست

روسيه نگران تصميم دادگاه ژنو در مورد شكايت ايران بخاطر عدم تحويل موشك هاي »اس-300» است كه مي تواند روسيه را مجبور به پرداخت جريمه سنگين 4 ميلياردي دلار كند، مگر اينكه مسكو حاضر به تحويل اين سلاح به ايران شود.
روزنامه «كامرسانت» اعلام كرد كه اطلاعاتي بدست آورده است كه رهبران روسيه به اين نتيجه رسيده اند كه خطر موفقيت دادگاه حكميت ژنو در خصوص شكايت ايران از شركت «راس آبارون اكسپورت» و درخواست خسارات مالي 4 ميليارد دلاري از طرف روسي بخاطر عدم تحويل سامانه هاي دفاع ضدموشكي «اس-300» به اين كشور، عملا جدي است. تصميم اين دادگاه در موافقت با ديدگاه طرف ايراني مي تواند به اعتبار روسيه آسيب جدي وارد كند.
يك منبع خبري روزنامه «كامرسانت» در دولت روسيه اعتراف كرده است كه وضعيت شكايت ايران به دادگاه ژنو بسيار جدي است.
وي توضيح داد: متاسفانه ما دليلي نداريم باور كنيم كه دادگاه در هنگام تصميم گيري در مورد اين شكايت، تمامي زوايا و وضعيت پيچيده در خصوص ايران را در نظر بگيرد. اين خطر وجود دارد كه روسيه مجبور به پرداخت خسارت مالي سنگيني شود.
4 ميليارد دلار ، تقريبا يك سوم ارزش كلي قرارداد فروش اين نوع تجهيزات نظامي به ايران است كه بر اساس اطلاعات سرويس فدرال همكاري هاي نظامي-فني روسيه، در سال 2011 ارزش آن 2/13 ميليارد دلار اعلام شده بود.
دادگاه ژنو يكي از دادگاه هاي حكميت بين المللي (به همراه دادگاه استراسبورگ و دادگاه لندن) است و بر اساس كنوانسيون نيويورك مربوط به سال 1958 روسيه (به عنوان جانشين حقوقي اتحاد جماهير شوروي سابق) موظف به اجراي تصميمات اتخاذ شده در اين دادگاه است.
امكان پرداخت خسارتي معادل 4 ميليارد دلار مسئله اي نيست كه باعث خرسندي رهبران روسيه شود. بر اساس اطلاعات اين روزنامه، در چنين شرايطي مقامات مسكو قصد دارند از مقامات تهران بخواهند تا از شكايت خويش صرف نظر كنند. در صورت عدم موفقيت، روسيه بعيد نيست با تحويل موشك هاي «اس-300» به ايران موافقت كند.
به گفته يك مقام آگاه نزديك به سرويس فدرال همكاري هاي نظامي-فني روسيه، اين موضوع در جريان سفر اخير هيئت روسي به تهران مورد بررسي طرفين قرار گرفته است. ولي براي ادامه رايزني ها در اين خصوص طرف روسي از مقامات تهران خواست تا از شكايت خود صرف نظر كنند.
يه گزارش فارس ، در عين حال «رجب صفروف» مدير مركز روسي مطالعه ايران معاصر معتقد است: ايران فقط در صورت تحويل موشك هاي «اس-300» به اين كشور، از شكايت خود صرف نظر مي كند و اعمال فشار بر مقامات تهران تنها نتيجه معكوس خواهد داشت.


توضيح موسسه حكمت و فلسفه درباره يك خبر ويژه (خبر ويژه)

در پاسخ به خبر ويژه كيهان 24/4/91 با عنوان «دام صهيونيست ها براي اساتيد دانشگاههاي ايران»، «موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه» جوابيه اي ارسال كرده است كه ابتدا متن آن و سپس توضيح كيهان از نظرتان مي گذرد.
مديرمسئول محترم روزنامه كيهان
سلام عليكم
احتراما عطف به خبر «دام صهيونيست ها براي اساتيد دانشگاه هاي ايران» كه در مورخ 24/4/1391 صفحه 2، ستون خبر ويژه روزنامه كيهان منتشر شده است، ضمن تقدير از دقت نظر شما و همكاران محترمتان در شناسايي تهديدهاي نرم عليه فرهيختگان جامعه و پايداري بر اصول انقلاب اسلامي به ويژه مساله فلسطين، به اطلاع مي رساند طبق پيگيري روابط عمومي موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران از اعضاي هيئت علمي موسسه و براساس برنامه منتشر شده از سوي وبگاه نهمين «كنفرانس دو سالانه مطالعات ايران شناسي»، هيچ يك از اعضاي اين موسسه در آن همايش سخنراني يا مقاله ارائه نخواهند نمود. حال با توجه به شأن اعضاي هيئت علمي اين موسسه، خواهشمند است در اين خصوص اطلاع رساني لازم را مبذول بفرماييد. توفيقات روزافزون حضرتعالي و همكاران محترمتان در زمينه خدمت به آرمان هاي نظام مقدس اسلامي ايران را از درگاه ايزدمنان خواستاريم.
با احترام
ابوالفضل عنابستاني
مديرروابط عمومي موسسه
كيهان:
ضمن تقدير از حساسيت و توجه «موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه» نسبت به خبر ويژه كيهان كه در آن از نقش عوامل بيگانه در برپايي كنفرانس دو سالانه ايرانشناسي در اسلامبول پرده برداشته شده بود لازم به توضيح است كه برابر مندرجات سايت اين كنفرانس آقاي «شهرام پازوكي» كه داراي گرايشات فرقه دراويش گنابادي است مقاله اي با عنوان «بيان سعاده: تفسير شيعي يا صوفيانه از قرآن» از «انجمن حكمت و فلسفه» براي ارائه در پنل شماره 61 كنفرانس مذكور (3 آگوست) ارائه كرده است.عنوان مقاله وي در تاريخ 28 مي 2012 مطابق 8 خرداد 1391 در سامانه اينترنتي iranianstudies.com ثبت شده است كه سوابق آن موجود است. روزنامه كيهان اميدوار است وزارت علوم با مشاركت دانشگاههايي مانند الزهرا، آزاد اسلامي، فردوسي مشهد، تهران و... با اطلاع رساني و تمهيدات لازم از مشاركت ساير افرادي كه براي كنفرانس دو سالانه ايرانشناسي در تركيه مقاله فرستاده اند، جلوگيري نمايند و نسبت به مسائلي چون جاسوسي آكادميك حساسيت داشته باشند. در روزهاي آينده روزنامه كيهان از پيوندهاي بيشتر برگزاركنندگان اين كنفرانس با فرقه ضاله بهائيت و سلطنت طلبان رازگشايي خواهد كرد.


اصلاح طلبان سرخورده در جنبش سبز تفرقه مي اندازند (خبر ويژه)

عضو مركزيت گروهك منافقين، خاتمي و عبدالله نوري و هاشمي رفسنجاني را متهم به تفرقه افكني در صفوف جنبش سبز كرد.
حسين باقرزاده كه مدتي است ادعا مي كند از اين گروهك جدا شده، با اشاره به مواضع اصلاح طلبان مبني بر «مرزبندي با نيروهاي برانداز» و بازگشت به انتخابات نوشت: حركت اصلاح طلبي كه در سال 88 تحت الشعاع جنبش سبز قرار گرفت به دنبال احياي مجدد خود افتاده است اصلاح طلبي به تدريج در برابر جنبش سبز رنگ باخته بود و كمتر كسي از آن دفاع مي كرد و محدود به گروه كوچكي از مجلسيان و كساني مانند خاتمي شده بود. تبليغات حكومتي جنبش سبز را به فتنه تبديل كرد و از اصلاح طلبان خواست براي اثبات صداقت خود از فتنه تبري جويند.
وي در تحليلي كه از سوي سايت ايران امروز و با عنوان «تفرقه افكني در صفوف جنبش سبز» منتشر شده تاكيد مي كند: اين وضعيت شرايط را براي كساني مانند خاتمي بسيار سخت كرده بود. او كه هم چنان به ادامه راه اصلاح طلبي معتقد بود و در عين حال نمي توانست در ضمن تخطئه مسير متحدان پيشين خود مهدي كروبي و ميرحسين موسوي صريحا در برابر آنان بايستد در مخمصه سختي گرفتار شده بود. تلاش هاي اوليه او متوجه آن شد كه رداي رهبري جنبش سبز را، به خصوص پس از حصر خانگي كروبي و موسوي، بر تن خود كند و آن را به سوي جريان اصلاح طلبي سوق دهد. او حتي در ماه هاي پيش از انتخابات مجلس در اسفندماه گذشته شرايطي حداقل را پيش كشيد و شركت خود و اصلاح طلبان در انتخابات را موكول به تحقق آن شرايط كرد. براي بسياري از ناظران كه روشن بود اين شرايط تحقق پذير نيست، عمل خاتمي به معناي اعلام تحريم انتخابات تلقي شد. ولي درست در روزي كه جنبش سبز در كليت خود از رفتن به پاي صندوق راي سر باز زده بود و هيچ يك از شرايط خاتمي محقق نشده بود، او به صورت اعلام نشده و دور از چشم ديگران به نقطه دورافتاده اي رفت و بي سروصدا راي خود را به صندوق انداخت.
اين منافق خارج نشين تصريح كرد: راي خاتمي در اين روز در واقع اعلام تسليم او در برابر فشار حاكم براي بريدن از جنبش سبز بود. او در عين اين كه امروز همچنان بر «آزادي زندانيان سياسي» و رهايي كروبي و موسوي از حصر تاكيد مي كند اين اقدامات را ديگر شرطي براي همكاري خود با حكومت و شركت در بازي هاي سياسي آن نمي داند. او فقط انتظار دارد كه اين حد از دوري با جنبش سبز را جناح حاكم براي اثبات وفاداري او كافي بداند و آن را بپذيرد تا شايد بتواند يك بار ديگر شانس اصلاح طلبان را در انتخابات بيازمايد.
وي سپس هدف اظهارات اخير هاشمي درباره انتخابات آزاد و شفاف و قانوني را «ايجاد توهم و اميد كاذب در نيروهاي پراكنده اصلاح طلب» توصيف كرد و نوشت: اظهارات توهم آفرين خاتمي و نوري نيز نمي تواند انگيزه هاي ديگري داشته باشد يا هدف بهتري را دنبال كند. در فضاي بسته سياسي، صف بندي هايي متشكل از اصلاح طلبان رانده شده از حكومت و سرخورده از جنبش سبز در حال شكل گيري است. آقايان خاتمي و نوري به همگان توجه كرده اند كه به هيچ وجه در «دام حيله هاي تفرقه افكنان و دروغ پردازان» نيفتند، ولي از مصاديق آن نامي نبرده اند. آيا تفرقه افكني در صفوف جنبش سبز كه موضوع تلاش مشترك اينان و هاشمي رفسنجاني است، يك مصداق بارز آن نيست؟


كار زار آقاي مرگ موش در گوتنبرگ سوئد (خبر ويژه)

برخلاف تظاهر عناصر فراري جريان فتنه مبني بر مرزبندي در برگزاري نشست هاي محفلي، آخرين نشست اين گروه ميزبان طيف متنوعي از عناصر لائيك و برانداز بود.
به موازات نشست طيفي از گروهك هاي برانداز(شامل سلطنت طلب ها، منافقين و كومله و طيفي از ماركسيست ها) در بروكسل، طيف موسوم به سبز نشستي را در گوتنبرگ سوئد و تحت عنوان سفيران سبز اميد برگزار كرد، با اين ادعا كه مي خواهد از نشست بروكسل و استكهلم متمايز باشد. اين در حالي بود كه برگزاركننده هر دو نشست بنياد سوئدي اولاف پالمه(يكي از ايستگاه هاي پوششي سازمان سيا در اروپا) بود.
ينس اورباك(اوربك) رئيس بنياد اولاف پالمه در واقع وزير سابق در دولت سوئد است كه در محفل گوتنبرگ حضور به هم رساند و پيش از اين در محفل استكهلم (نشست مقدماتي حلقه بروكسل) نيز حضور يافته بود. او تصريح دارد كه بنياد متبوعش سالانه 25 ميليون كرون از بودجه خالص ملي دولت پول دريافت مي كند.
نشست گوتنبرگ يك سال پس از نشست پاريس كه اردشير اميرارجمند نيز در آن حضور داشت، برگزار شد. در نشست اخير رجب مزروعي و علي اكبر موسوي خوئيني (دو نماينده فراري و مشاركتي مجلس ششم) و فرخ نگهدار (رئيس گروهك لائيك و منحله فدائيان خلق) ميزگرد مشتركي درباره انتخابات برگزار كردند و همچنين تقي رحماني از سران فراري گروهك ملي- مذهبي و نيز عناصر لائيك خارج نشين نظير كاظم كردواني و مهدي فتاپور سخنراني كردند. ديگر مهمان اين جلسه در واقع جزو سازمان دهندگان اصلي بود، فردي به نام رضا طالبي(از چپ هاي مقيم سوئد) است كه دست بر قضا جزو هماهنگ كنندگان نشست بهمن گذشته اپوزيسيون برانداز در استكهلم سوئد نيز بود! وي درباره ترميم سازمان سخنراني كرد.
فرخ نگهدار كه در لندن اقامت دارد روابط نزديكي را با كساني چون مهاجراني به هم زده و در اوج فتنه سبز، وي در كنار مهاجراني و عبدالعلي بازرگان و سروش و گنجي و كديور به عنوان اتاق فكر جنبش سبز در خارج اعلام شد. اين ماركسيست ورشكسته و فرصت طلب در جمع عناصر فراري و شبه اصلاح طلب خواستار نگاه اجمالي به انتخابات به جاي نگاه گروهي شد و از شركت در انتخابات دفاع كرد.
رجب مزروعي نيز كه خود به خاطر تندروي هايش در مجلس ششم بارها مورد عتاب كروبي قرار گرفت و اكنون در بروكسل اقامت دارد اين بار گفته است: اي كاش آهسته و پيوسته رفتن را در عرصه سياست ياد مي داديم و مي گرفتيم و هميشه با هزينه و فايده كار مي كرديم.
وي اضافه كرد: نگاه من اين است كه ما بايد راهي را پيدا كنيم كه يك قدم به جلو برويم و از خودمان بپرسيم كه از فرصت انتخابات مي خواهيم چه استفاده اي بكنيم. بسيار از تحولات برخاسته از انتخابات ها بوده است. جنبش دوم خرداد و جنبش سبز برآمده از كارزار انتخاباتي بوده است. حاكميت ناچار مي شود از فضاي انتخابات استفاده كند و براي ترميم پايگاه مشروعيت خود احتمالا فضا را باز كند. وي افزود: نگاه ما بايد نگاه فرصتي باشد براي پيشبرد جنبش اجتماعي و برخورد انتزاعي نداشته باشيم. بحثي كه من دارم مربوط به امروز است و شايد شرايط تا انتخابات بسيار تغيير كند. بايد بين كارزار انتخابات و خود انتخابات به معناي راي دادن تفاوت قائل شويم و براي كارزار انتخابات برنامه داشته باشيم و روي اين كار كنيم و جلو برويم.
در ادامه علي اكبر موسوي خوئيني با اشاره به انتخابات مجلس نهم حفظ اجماع ميان اكثريت جنبش سبز و حتي اصلاح طلبان را دستاورد مهمي دانست كه بايستي در انتخابات رياست جمهوري بعدي نيز آن را حفظ نمود. وي در عين حال گفت نبايد حرف آخر را اول زد و نيازمند برداشتن گام هاي آهسته ولي مطمئن هستيم و سخن از شركت و يا عدم شركت در انتخابات زودهنگام است.
 


بوش از عهده ايران برنيامد و مي دانيم كه اوباما هم اين كاره نيست (خبر ويژه)

معاون پيشين رئيس ستاد ارتش آمريكا گفت: نه من، نه اسرائيلي ها و نه ايراني ها باور ندارند كه دولت آمريكا علاقه اي به درگيري نظامي با ايران داشته باشد.
ژنرال بازنشسته جك كين در مصاحبه با لي اسميت تحليل گر موسسه مطالعات امنيتي «هادسون» درباره تهديدهاي نظامي آمريكا و ادعاي اينكه گزينه نظامي روي ميز است، از تهديد نظامي دفاع كرد اما گفت: دولت آمريكا علاقه اي به اين كار ندارد. زماني كه ما نمي خواهيم كاري را انجام دهيم، آن چنان تفسير مي كنيم كه به اين نتيجه برسيم كه انجام اين عمليات دشوار است يا اينكه ارزش چنين هزينه اي را ندارد.
گزارشگر موسسه هادسون نوشت: مقامات رده بالاي نظامي و اطلاعاتي، همچون جيمز كلپر مدير سازمان اطلاعات ملي و دريادار مولن مي گويند فقط مي شود برنامه اتمي ايران را براي مدت كوتاهي به تعويق انداخت. ژنرال كين مي گويد «اين بدين خاطر است كه كاخ سفيد به آن اندازه كه مي گويد به ايران اجازه دستيابي به بمب نمي دهيم، به تهاجم نظامي علاقه ندارد. من باور ندارم كه دولت اوباما هيچ قصدي؛ هيچ گاه، براي حمله به ايران داشته باشد. من باور ندارم، اسرائيلي ها باور ندارند و ايراني ها هم باور ندارند.»
گزارش انستيتو هادسون تاكيد مي كند: در واقع اين ادعا كه برنامه اتمي ايران، با حمله نظامي آمريكا فقط ممكن است به تاخير بيفتد در زمان دولت جورج بوش مطرح شد. همچنان كه رئيس سابق سيا توضيح داده، دشوار است كه اين ادعا را نتيجه محاسبات سياسي قلمداد نكنيم. از آنجا كه بوش قادر نبود براي سومين بار به تماشاخانه جنگ در صحنه خاورميانه برود، راحت تر بود كه بگويد اقدام نظامي اثر چنداني در توقف برنامه اتمي ايران ندارد. يك مقام سابق پنتاگون مي گويد «چنين ادعايي ممكن است منعكس كننده اين ايده باشد كه نظاميان اگر مجبور نباشند علاقه اي به دخالت در خاورميانه ندارند».


هيس! كسي نبايد بفهمه كه تحريم ايران پژو را ورشكست كرده (خبر ويژه)

تحليلگر راديو فردا اذعان كرد قطع همكاري شركت پژو با ايران بار سنگيني بر دوش اين شركت بوده و در اخراج 8 هزار كارگر اين شركت فرانسوي نقش داشته است.
فريدون خاوند در مصاحبه با راديوفردا البته تلاش داشت تا تعيين كنندگي قطع همكاري پژو با ايران در اخراج 8 هزار كارگر اين شركت را كمرنگ كند. وي با اين وجود گفت: ايران دومين بازار پژو بعد از فرانسه بود. مي توان گفت كه بدون قطع ارتباط با ايران هم «پژو» دچار مشكل مي شد و چاره اي جز بازسازي ساختارهايش نداشت. ولي بازار ايران هم، بار سنگين تازه اي بود كه بر دوش اين شركت گذاشته شد و اين را نمي توان نفي كرد. وقتي حدود دو هفته قبل «پژو» اعلام كرد قصد دارد دو سايت مهم اش را در حومه پاريس و شهر رن تعطيل كند، بعضي از سنديكاها بلافاصله موضوع ايران را پيش كشيدند، با اين استدلال كه رها كردن بازار ايران با بحران شركت فرانسوي بي ارتباط نبوده است.
وي افزود: شركت «پژو» مشكل ساختاري دارد، اشتباهات بزرگ استراتژيك مرتكب شده و قافيه را به خصوص به شركت هاي آلماني باخته و اين دليل اصلي بحران اين شركت است نه قطع رابطه اش با ايران. ولي به هر حال پيامدهاي اين قطع رابطه را هم نمي توان انكار كرد و مسلما اين رويداد بر وضعيت «پژو» تاثير منفي گذاشته. البته نه آن قدر كه بعضي از رسانه هاي جمهوري اسلامي مي گويند. مي توان گفت كه بدون قطع ارتباط با ايران هم «پژو» دچار مشكل مي شد و چاره اي جز بازسازي ساختارهايش نداشت. ولي بازار ايران هم، بار سنگين تازه اي بود كه بر دوش اين شركت افتاد.
تحليلگر راديو فردا خاطر نشان كرد: پژو در كنار «رنو» يكي از دو غول بزرگ اتوموبيل سازي فرانسه است و بحران آن يك زمين لرزه بزرگ را هم براي جامعه كارگري و هم براي فرانسوا اولاند رئيس جمهوري سوسياليست فرانسه به وجود آورده است، به خصوص از اين لحاظ كه چپ هاي فرانسوي با شعار «تغيير» به قدرت رسيدند و براي آنها دشوار است ببينند كه يك شركت خصوصي تصميم مي گيرد يك جا هشت هزار نفر از كارگران اش را بيرون كند.
وي درباره اين خبر كه شركت رنو قصد دارد در ايران بماند و حتي جاي پژو را بگيرد، گفت: اين خبر همين روزها به رسانه هاي فرانسوي درز كرده و بعيد نيست كه سر و صدا هم راه بيندازد. اين پرسش مطرح شده كه چرا «پژو»، شركت كاملا خصوصي فرانسوي، خاك ايران را زير فشار تحريم هاي بين المللي ترك مي كند، حال آنكه «رنو»، به رغم سهم پانزده درصدي دولت فرانسه در اين شركت، اعلام نكرده است كه قصد دارد به حضور خود در ايران پايان بدهد.
يادآور مي شود اعلام قطع همكاري شركت پژو با ايران در تامين قطعات يدكي چند ماه پيش و به دنبال خبر اتحاد اين شركت با شركت آمريكايي جنرال موتورز صورت گرفت. جنرال موتورز در حالي 7 درصد از سهام پژو را خريد كه خود از سال 2008 در شرايط بسيار بحراني قرار گرفت به نحوي كه مجبور به دريافت يارانه هاي سنگين از دولت آمريكا شد و متقابلا 32 درصد سهام خود را به دولت واگذار كرد.
با اين حال اتحاد پژو سيتروئن با جنرال موتورز چندان هم خوش يمن نبود و چند ماه بعد از اين همكاري و ترك بازار ايران، پژو مجبور شد اخراج 8 هزار كارگر را در دستور كار قرار دهد. مطبوعات فرانسه از وضعيت فعلي پژو به عنوان غرق شدن تايتانيك ياد كرده اند.
ظاهرا در اين ميان جناب تحليلگر راديو فردا قصد دارد با كمرنگ نشان دادن نقش تحريم ضد ايراني در اين ورشكستگي، مدال افتخار غرق تايتانيك پژو را به سينه شركت دولتي آمريكايي بياويزد.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14