(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 2 مرداد 1391 - شماره 20263

خلاقيت كنجكاوي و ادب
سفره هاي سحري و افطاري
آنچه بايد در مورد بدبيني بدانيد
تفاوت برخورد با پسران و دختران
ويتامينK و منابع غذايي آن
زردآلو ديد چشم را افزايش مي دهد
نوجواني دوران رشد و گذر


خلاقيت كنجكاوي و ادب

آيا مي دانستيد آموختن خلاقيت، كنجكاوي و ادب به كودكان به اندازه خواندن، نوشتن و رياضيات اهميت دارد؟ والدين طبيعتا مي خواهند فرزندان شان بهترين آموزش ها را ببينند و با توجه به اهميت سال هاي اوليه زندگي، تلاش مي كنند در اسرع وقت خواندن، نوشتن و رياضيات را به آنها بياموزند. در نتيجه كودكان صرفا معلومات را به خاطر مي سپارند و از حل مشكلات و كسب اطلاعات مورد نياز عاجز هستند.
امروزه متأسفانه كودكان پيشاپيش از جواب سؤالات مطلع مي شوند، بدون آنكه روند رسيدن به پاسخ را بدانند. با توجه به وضعيت موجود جاي تعجب نيست كه بسياري از كودكان در مدرسه دچار مشكل مي شوند و فاقد مهارت هاي اجتماعي هستند ولي حلقه گمشده كجاست؟ آموختن خواندن، نوشتن و رياضيات عشق به يادگيري و گرفتن تصميم را به كودكان تزريق مي كند در حالي كه تعامل با ديگران مستلزم خلاقيت، كنجكاوي و ادب مي باشد.آموختن خلاقيت به كودكان راه را براي فرا گرفتن مسائل مختلف هموار مي كند. وقتي كودكان فكر خلاقانه اي داشته باشند فراتر از ظواهر را مي بينند، از همه زوايا به مسائل مي نگرند و از تمام حواس خود كمك مي گيرند. اين مسئله باعث مي شود آنها به مهارت هاي حل مشكلات دست يابند و براي دنياي پيرامون خود ارزش قائل شوند. در صورت ناديده گرفتن اين مسأله، كودكان صرفا به اندوختن معلومات مي پردازند.
وقتي والدين از فرزندان خود حمايت كنند آنها مي توانند در روند آموختن حضوري فعال داشته باشند.
برخي از فعاليت ها باعث مي شود كودكان براي مسائل روزمره كاربردهاي جديد بيابند، از اشتباه كردن نهراسند و اهميت شكيبايي را درك كنند. با كمك اين فعاليت ها كودكان مي توانند خلاقانه به حل مشكلات خود بپردازند.
البته حل مشكلات چيزي فراتر از توانايي يافتن پاسخ هاست. در اينجاست كه پاي كنجكاوي به ميان مي آيد.
خلاقيت و كنجكاوي با يكديگر پيوند نزديكي دارند و هر كدام به ديگري منجر مي شود. با كمك خلاقيت و كنجكاوي است كه يك مخترع، مهندس يا فيلسوف به كشفيات جديد دست مي يابد.
در ميان كودكاني كه براي پرورش چنين استعدادهايي از آزادي عمل برخوردار هستند بازي مفهوم خاصي دارد.
والدين مي توانند از حس كنجكاوي فرزند خود حمايت كنند و با فراهم آوردن شرايط، آن را به خلاقيت و مهارت حل مشكلات پيوند دهند.
چنين والديني فرزندان خود را تشويق به طرح سؤال مي كنند و طريقه يافتن جواب ها را به آنها مي آموزند. بدين ترتيب حس كنجكاوي كودكان تقويت مي شود و آنها توانايي حل مشكلات را ياد مي گيرند.
كودكاني كه از ويژگي هاي خلاقيت و كنجكاوي برخوردارند در زندگي مسائل زيادي مي آموزند با اين حال نبايد اهميت ادب را دست كم گرفت.
انسان موجودي اجتماعي است و بايد ايده هاي خود را به ديگران انتقال دهد.
نقش والدين به عنوان الگوي ادب، مهرباني و رفتارهاي مثبت اجتماعي بسيار پررنگ است.
آنها بايد اين چهار نكته را به فرزندان خود بياموزند: نياز داشتن به ديگران، مهرباني، صداقت و احترام.
والدين بايد در اين زمينه براي فرزندان خود الگو باشند.براي لحظاتي در مورد دوران كودكي خود فكر كنيد. آيا يادتان مي آيد كه سعي مي كرديد با ابزار پدرتان يك قلعه چوبي بسازيد؟ آيا يادتان مي آيد كه به دنبال ماجراجويي بوديد؟ آيا يادتان مي آيد كه خانواده براي شما چه مفهومي داشت؟
اكنون زمان آن فرا رسيده كه به شيوه اي موثرتر اين مسائل را به فرزندتان بياموزيد. آموختن خلاقيت، كنجكاوي و ادب به فرزندان آينده روشن تري را براي آنها رقم مي زند.
 


سفره هاي سحري و افطاري

بسياري از افراد به علت افراط در مصرف مواد غذايي در وعده افطار با پايان يافتن ماه مبارك رمضان اضافه وزن پيدا مي كنند.
با حلول ماه مبارك رمضان متخصصان امور تغذيه توصيه هاي تغذيه اي مفيدي را ارائه و عنوان مي كنند كه در آن استفاده كافي از مواد خوراكي سرشار از ويتامين ها در حين روزه داري بسيار حائزاهميت است.
¤ درحال حاضر بدخوري شايع تر از پرخوري است استفاده زياد از مواد چاق كننده و مضر چون زولبيا و باميه و انواع شيريني ها از جمله مصاديق بدخوري است و افراد تصور مي كنند به اين علت كه در طول روز هيچ چيز نمي خورند، مجاز هستند از اين خوراكي ها مصرف كنند.
¤ در اين ميان حذف وعده غذايي سحري بسيار آسيب رسان است. اين تصور هم كه وعده غذايي شام مي تواند جايگزين وعده سحر شود بسيار اشتباه است زيرا فرد دچار افت قند خون در طول روز مي شود و تمايل فرد را به مصرف غذاهاي شيرين و پركالري زياد مي كند.
لازم است وعده سحري مفصل تر از وعده افطار بوده و در هنگام سحر از مواد حاوي آب و انواع ميوه ها و سبزي ها بهره جست. بايد توجه داشت كه براي جلوگيري از تشنه شدن به هنگام روزه داري علاوه بر مصرف كافي سبزي ها، ميوه ها و مواد غذايي حاوي آب، نبايد در مصرف چاي نيز افراط كرد زيرا باعث دفع آب از بدن مي شود.
¤ نمك نيز باعث تشنگي مي شود، كم كردن نمك موجود در غذا مي تواند به روزه دار كمك كند تا تشنگي كمتر به سراغش بيايد.
¤ بهتر است با مصرف آب ولرم و چند قطره آب ليموترش به روزه داري پايان داد. اينكار به رفع تجمع صفرا در معده كمك مي كند پس از آن مصرف شير گرم همراه با عسل، گردو يا خرما: مصرف نان و پنير رژيمي به همراه هندوانه يا انگور ياقوتي؛ صرف ساندويچ پنير، گردو، خيار و گوجه فرنگي به عنوان يك وعده افطار سالم توصيه مي شود.
¤ بهتر است ميان وعده غذايي افطار با شام نيم ساعت تا سه ربع فاصله باشد. يك شام سبك نظير مرغ پخته يا ماهي تازه مي تواند تاحدود زيادي به يك روزه دار كمك كند تا روزهايي همراه با سلامتي را پشت سر بگذارد.
¤ مصرف آش و سوپ در وعده افطار بدون اشكال است. اما در مصرف حليم بايد كمي مراقب بود. زيرا حليم هايي كه در بيرون از منزل طبخ مي شوند، بسيار چرب و پرگوشت هستند و شكر زيادي در حين مصرف به آن ها اضافه مي شود.
¤ بايد توجه كرد كه پر كردن شكم در وعده افطار از آب و مواد غذايي فرد را دچار مشكلات گوارشي مي كند.
¤ به افرادي كه مبتلا به يبوست هستند توصيه مي شود تا آب و مواد خوراكي چون سبزي را به ميزان كافي در فاصله ميان افطار تا سحر استفاده كنند.
¤ پياده روي و ورزش به ويژه پس از افطار مي تواند تا حدود زيادي براي بدن مفيد باشد.
 


آنچه بايد در مورد بدبيني بدانيد

شايد در خانواده شما هم افرادي باشند كه به همه چيز بدبين هستند و نسبت به ديگران شك و ترديد دارند، اين مشكل مي تواند خانواده را به خطر انداخته و مشكلات جبران ناپذيري را ايجادكند.
شخصي كه دچار مشكل بدبيني است احساس مي كند چيزي را كه مي بيند يا مي شنود واقعيت ندارد و با چيزي كه در پشت صحنه وجود دارد متفاوت است.
در ايجاد اين بيماري، خانواده، الگوهاي اجتماعي و زيست شناختي هر كدام به سهم خود نقش دارند. متاسفانه هيچ چيز مانند بدبيني در خراب كردن يك رابطه مخصوصا در زندگي مشترك قدرتمند نيست.
البته ما با دو گروه افراد بدبين مواجه هستيم؛ يكي افرادي كه ممكن است در طول زندگي شان دچار بدبيني شوند و در حالت طبيعي دانستن و ندانستن قرار گيرند كه فرد با آگاهي مي تواند به قطعيت برسد اما گروه دوم شامل همان افرادي مي شود كه رگه شخصيتي بدبيني شان غيرقابل كنترل است و فرد در حالت ترس به سر مي برد و به دليل ترس و اضطراب دچار حالت توهم يا همان پارانوييد مي شود.
فرد بدبين به نكات منفي بسيار توجه دارد و نكات ريز و كوچك را خوب مي بيند.هميشه داراي عدم اطمينان است و خودش را از همه مسائل مبرا مي داند و حق به جانب است كه گاهي ممكن است همراه باخودشيفتگي باشد و همچنين از مكانيسم هاي رواني بسياري استفاده مي كند به شدت پرخاشگر است.
وجود موارد ژنتيكي باعث آمادگي اختلال در فرد مي شود و محيط محرك آن به شمار مي رود.
افراد بد بين در زندگي مشترك ممكن است نسبت به يك امري شك كنند، آن ها بايد دقت كنند در درجه اول سوالشان را بپرسند و با توجه به خودآگاهي آن را هضم مي كنند و به واقعيت برسند.
افراد بايد وقتي با مسئله اي مواجه مي شوند كه برايشان سوءظن يا بدبيني پيش مي آيد بايد با شريك خود در ميان بگذارد كه بتواند به قطعيت برسد و نسبت به دانستن امري ناخوشايند خود را آماده كند.
تعصب در روان شناسي به معناي فكر غيرمنطقي است كه با موقعيت متناسب نيست اما بدبيني به معناي آن است كه من مي ترسم آن اتفاقي را كه دوست ندارم، بيفتد و دليل واقعي و منطقي براي آن ندارم. البته فرد بدبين هيچ وقت خودش را با تعصب توجيه نمي كند بلكه همسر يا طرف مقابلش است كه طرف بدبين را متعصب مي نامد.
دو اختلال اگر در والدين وجود داشته باشد در آينده فرزندانش تاثير مخربي به جا مي گذارد كه شامل شكاكيت و بدبيني و وسواس است. چون اين دو اختلال، كنترل گر است و اين تاثيرات در بزرگسالي فرزند نمود پيدا مي كند. پس مي توان گفت: خانواده در بدبين بودن فرزندش بسيار نقش دارد.
افرادي كه در زندگي مشترك دچار بدبيني هستند بايد نكات زير را رعايت كنند:
- رفتارشان با همسرشان باثبات و بااقتدار باشد.
- بحث كلامي نداشته باشند.
- وارد بازي هاي طرف مقابل نشوند.
- حساسيت هاي خود را نشان ندهند.
 


تفاوت برخورد با پسران و دختران

خانم «الف» داراي يك پسر 12 ساله به نام دارا و يك دختر 8 ساله به نام سارا مي باشد. به نظر مي رسد سارا در مقابل رفتار منطقي واكنش مثبتي نشان مي دهد، قدرت نقادي دارد و قاطع است ولي دارا علي رغم بزرگتر بودن چنين ويژگي هايي را بروز نمي دهد.
خانم «الف» حقيقتا گيج شده است. تفاوت دو جنس مذكر و مونث بسيار زياد است و كارشناسان بر اين عقيده اند كه بزرگ كردن فرزندان پسر و دختر با يكديگر تفاوت دارد.
در واقع پسران و دختران براي مسائل گوناگوني ارزش قائل هستند و يا حداقل مي توان گفت براي آنها مسائل مختلفي در اولويت قرار دارد.
مهمترين مسئله براي دختران ارتباط برقرار كردن با ديگران است درحالي كه پسران به عمل اهميت مي دهند.
شايد فكر كنيد براي پسران، اشياء و براي دختران، انسان ها بيشترين اهميت را دارند ولي اين طور نيست.
عقيده رايج اين است كه اگر والدين به طور منطقي با كودكان صحبت كنند آنها مجاب مي شوند ولي اين روش بيشتر در مورد دختران صادق است و در برابر پسران بايد رويه اي ديگر را درپيش گرفت.
البته استثنائاتي وجود دارد ولي اين مسئله در مورد حدود دوسوم پسران و سه چهارم دختران صدق مي كند.
تحقيقات نشان مي دهد پسران به ندرت با دختران به بازي كردن مي پردازند زيرا شيوه بازي آنها با يكديگر تفاوت زيادي دارد.
دختران از تماس چشمي استفاده مي كنند و براي اينكه رابطه خوبي با يكديگر داشته باشند غالبا كوتاه مي آيند. از سوي ديگر پسران به ندرت تماس چشمي برقرار مي كنند و درواقع از اين كار اكراه دارند. آنها ترجيح مي دهند با هم تماس بدني داشته باشند و با حالت شوخي شانه هاي يكديگر را لمس كنند.
پسران به وسايل و كارهاي يكديگر علاقه زيادي دارند و به ورزش اهميت فراواني مي دهند.
اگر از يك پسر بخواهيد با هم جنس خود ارتباط برقرار كند اولين سؤال او اين خواهد بود: «او چه وسايلي در خانه اش دارد؟»
در صورتي كه در اين گونه موارد دختران مي پرسند: «آيا او دوستان ديگري هم دارد؟»
دختران مهارت هاي كلامي را سريع تر از پسران ياد مي گيرند و درواقع زماني كه وارد مدرسه مي شوند از اين لحاظ يكي دو سال جلوتر از پسران هستند، به همين دليل دختران آسان تر با محيط مدرسه هماهنگ مي شوند. در ضمن سخنان ديگران بر روي دختران تأثير زيادي مي گذارد.
از سوي ديگر پسران از همان سنين پايين با «زندگي عملي» درگير هستند.
پسران كمتر حرف مي زنند، بيشتر عمل مي كنند و به عمل ديگران بيشتر از سخنان آنها اهميت مي دهند.
پسران حقيقتا به اين مسئله اعتقاد دارند كه: «صداي عمل بلندتر از كلام است.»
والدين عزيز بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه از نظر پسران، كلمات ارزشي ندارند زيرا از يك گوش وارد شده و از گوش ديگر خارج مي شوند!
به عقيده آنها حرف زدن اتلاف وقت و انرژي است و تنها عمل اهميت دارد.متأسفانه وقتي والدين تصميم به عمل مي گيرند به فكر تنبيه بدني مي افتند! ولي يادتان نرود براي تربيت فرزندان گام هاي زيادي بايد برداشته شود.اگر به چيزي كه مي گوئيد عمل نكنيد در نزد پسرتان اعتبار شما زير سؤال مي رود. چرا؟ زيرا او به عمل بيشتر از حرف اهميت مي دهد.
در اين گونه موارد احساس مي كنيد كه به شما بي احترامي شده است.
البته اين تصور درست است ولي نه به دلايلي كه شما تصور مي كنيد. رفتار خود را تغيير دهد يا بيشتر عمل كنيد و كمتر حرف بزنيد تا احترام بيشتري دريافت كنيد. در بسياري از موارد در خانواده هايي كه فرزند اول آنها دختر است و پس از مدتي پسردار مي شوند مشكلاتي بروز مي كند.
فراموش نكنيد كه طرز برخورد با پسران و دختران با يكديگر تفاوت دارد.
والدين غالباً در برخورد با كودكان تسليم مي شوند در حالي كه بايد رفتارشان را با جنسيت فرزند خود هماهنگ كنند.
برخي از والدين بر اين باورند كه استفاده از جايزه نوعي دادن رشوه محسوب مي شود.
از اين والدين دو سؤال داريم: «آيا گرفتن حقوق ماهيانه نوعي رشوه است؟!»، «چرا ما از كار كردن براي كسب درآمد خسته نمي شويم؟!»
تا زماني كه ما در يك دنياي مادي زندگي مي كنيم نمي توانيم از اين مساله شكايت داشته باشيم كه فرزندن مان نيز به ماديات اهميت مي دهند. البته در مورد دختران موضوع كاملا فرق مي كند. اگر پدر يا مادري به دختر خود بگويد: «تا وقتي رفتارت را اصلاح نكني با تو حرف نمي زنم» او آن قدر نگران مي شود كه سعي مي كند رفتارش را اصلاح كند.
البته امكان دارد كه او از مهارت هاي كلامي اش استفاده كرده و به دفاع از خود بپردازد ولي وقتي با ايستادگي پدر و مادر روبه رو مي شود كوتاه مي آيد. دختران اعتقاد دارند كلمات به تنهايي مي توانند ماهيت يك رابطه را تغيير دهند. پدران در برخورد با پسران خود موفق تر از مادران هستند زيرا از فرزندشان مي خواهند با عمل، تأسف خود را نشان دهد نه با حرف.
اگر مادران هم از اين رويه استفاده كنند موفق تر خواهند بود.
به طور خلاصه، مي توان گفت پسران به عمل بيشتر از حرف اهميت مي دهند. شايد به اين علت كه به اندازه دختران مهارت كلامي ندارند و يا شايد علت اين باشد كه «صداي عمل بلندتر از كلام است».
به هر حال والدين بايد اين نكته را در نظر داشته باشند و در برخورد با فرزندان خود رفتار مناسب را در پيش بگيرند.
آذر شايان
 


ويتامينK و منابع غذايي آن

ويتامين K از ويتامين هاي ضروري بدن و محلول در چربي است كه براي جذب پروتئين و انعقاد خون در بدن به آن نياز است.
نقش ويتامين K در كمك به انعقاد خون و نيز جلوگيري از انعقاد به خوبي شناخته شده است. ويتامين K همچنين در سلامت استخوان ها نقش دارد.
گفتني است كه اين ويتامين خطر خونريزي در بيماري هاي كبدي، يرقان، سوءجذب و يا خطر خونريزي در اثر مصرف بلندمدت آسپرين و آنتي بيوتيك را كاهش مي دهد.
گاهي اوقات به نوزاداني كه زودتر از موعد متولد مي شوند، به اين خاطر كه ممكن است در معرض خطر خونريزي باشند، بلافاصله پس از تولد ويتامين K تزريق مي شود.
اين ويتامين به علاوه در درمان خونريزي شديد در هنگام عادت ماهانه در خانم ها و نيز به همراه ويتامين C در درمان تهوع به هنگام صبح تأثير قابل ملاحظه اي دارد. ويتامين K در پيشگيري از تشكيل سنگ كليه موثر است.
ويتامين K علاوه بر ساخت پروتئين لازم براي تشكيل لخته هاي خون، چندين پروتئين ديگر براي خون، استخوان ها و كليه ها نيز توليد مي كند.
ويتامين K و كاهش خطر ابتلا به سرطان
محققان در تحقيقاتي تازه دريافته اند افرادي كه از موادغذايي حاوي ويتامين K بيشتر استفاده مي كنند، به انواع سرطان ها به خصوص سرطان ريه و پروستات كمتر مبتلا شده يا كمتر بر اثر سرطان مي ميرند.
مطالعات نشان داده ارتباط مستقيمي ميان مصرف اين ويتامين و كاهش ابتلا به سرطان وجود دارد؛ هرچند چگونگي اين ارتباط به درستي شناخته نشده است اما پژوهشگران اميدوارند دلايل قابل قبولي را درمطالعات بعدي ارائه كنند.
ويتامين K به دو شكل طبيعي وجود دارد:
يكي ويتامين K1 (phylloquinone) است كه به مقادير زياد در سبزي هاي سبزرنگ يافت مي شود و همچنين در روغن هاي گياهي مثل روغن كانولا و... نيز وجود دارد.ديگري ويتامين k2 (menaquinone) كه در مواردي مثل گوشت و پنير يافت مي شود.
ارتباط كمبود ويتامين K و آرتروز
نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه بوستون نشان داد، كمبود ويتامينK باعث افزايش شيوع آرتروز زانو و دست مي شود.دانشمندان با مطالعه روي 660فردي كه ميزان ويتامين k پلاسماي خون آنها پايين بود دريافتند، ابتلا به آرتروز و درد مفاصل در اين افراد بيشتر است. دانشمندان با مطالعه روي موش ها دريافتند، بعضي پروتئين هاي استخوان ها و غضروف ها به ويتامين K وابسته هستند و وقتي اين پروتيئن ها به طور صحيح كار نكند حيوانات دچار اختلالات استخواني و غضروفي مي شوند.
كمبود ويتامين K و افزايش پوكي استخوان
كمبود ويتامين K با ابتلا به پوكي استخوان مرتبط است. اين ويتامين درساختن يك پروتئين استخوان به نام استئوكلسين نقش مهمي دارد.
اكثر مكمل هاي ويتامينه فاقد ويتامين K هستند و كساني هم كه داروي رقيق كننده خون مصرف كنند نبايد اين ويتامين را به شكل مكمل دريافت كنند، اما اين ويتامين در سبزي هاي داراي برگ سبز، سبزي هاي دانه اي و روغن هاي گياهي موجود است.
بهتر است زنان مصرف سبزي ها به ويژه انواع داراي برگ سبز را در اوايل دوران يائسگي يا پيش از آن افزايش دهند.
ويتامين K و ديابت
افرادي كه ويتامين K كافي از غذا دريافت مي كنند درمعرض خطر كمتري براي بروز ديابت دو هستند. محققان هلندي طي يك مطالعه ده ساله نشان دادند كه درميان 38000 فرد بزرگسال، افرادي كه ويتامين Kبيشتري دريافت مي كردند، 20 درصد كمتر دچار ديابت شدند. در اين مطالعه مصرف ويتامين K1 و K2 با خطر كمتر ديابت همراه ولي اين ارتباط با ويتامين K2 قوي تر بود. علت دقيق اين كه چرا ويتامين K داراي اثر محافظتي عليه ديابت مي باشد مشخص نشده است. ولي شايد به اين خاطر باشد كه اين ويتامين سبب كاهش التهاب و بهبود مصرف انسولين در بدن مي شود.
منابع غذايي ويتامين K
مهم ترين منابع حاوي ويتامين K عبارتند از سبزي هاي داراي برگ هاي پهن سبز رنگ، چاي سبز، اسفناج، شغلم، گل كلم پيچ، مارچوبه و كاهو، ساير مواد غذايي از قبيل جگر، پنير، شير و زرده تخم مرغ نيز حاوي ويتامين K هستند. منجمد كردن مواد غذايي باعث تخريب و از بين رفتن ويتامين K مي شود اما حرارت تاثيري بروي آن ندارد.
سبزي ها مانند ريحان، آويشن، به صورت خشك شده آن به ميزان 15تا 17 ميكروگرم بيشترين ميزان ويتامين K را فراهم مي كنند. ميزان اين ويتامين درجعفري تازه، گشنيز، مرزنجوش و پونه كوهي 10ميكروگرم است.
سبزي هاي برگ دار
تيره رنگ
سبزي هاي برگ دار تيره رنگ به طور تازه براي تهيه سالاد و يا به صورت بخار پز مورد استفاده قرارمي گيرند. اين گونه سبزي هاي علاوه بر ويتامين K سرشار از كلسيم نيز هستند.
كلم پيچ ،گياه گل قاصدك، شاهي، اسفناج، شغلم، خردل، چغندر، گل كلم، كاهو و كاسني از آن دسته سبزي هايي هستند كه هر كدام داراي مقدار زيادي ويتامين K هستند.
پيازچه
100گرم پيازچه، 207 ميكروگرم ويتامين K را فراهم مي كند.
كلم بروكسل
كلم بروكسل سرشاز از ويتامين K است به طوري كه تنها 100 گرم از آن مقدار 194 ميكروگرم ويتامين K را فراهم مي كند.
كلم بروكلي
ويتامين K تنها يك دليل براي افرادي است كه به خوردن سبزي هاي علاقه مندند. اين گياه همانند كلم، كاهو و... غني از ويتامين K است.
فلفل قرمز -زردچوبه
فلفل علاوه بر ويتامين K سرشار از ويتامين هاي Eو C نيز مي باشد. مصرف 100گرم از اين مواد 106 ميكروگرم و در هر قاشق سوپ خوري از آن ها 5/8 ميكروگرم ويتامين K موجود است.
مارچوبه
مارچوبه بهترين نوع مصرف آن به صورت بخارپز مي باشد و در هر 100 گرم از آن 80 ميكروگرم ويتامين K وجود دارد.
خيارترشي
اگر علاقه مند به خوردن ترشي ها هستيد اكنون دليل خوبي براي مصرف بيشتر آن داريد. براي سلامتي بيشتر و جذب ويتامين K بيشتر در بدن مواد خوراكي حاوي سديم كمتري را مصرف كنيد.
 


زردآلو ديد چشم را افزايش مي دهد

متخصصان علوم تغذيه مصرف زردآلو را به دليل ويتامين A موجود در آن و نقش آن در سلامت چشم توصيه مي كنند.
ويتامينA موجود در اين ميوه براي افزايش ديد چشم بهترين خوراكي پيشنهادي است. ويتامينA كه يك آنتي اكسيدان قوي است، از آسيب رساندن راديكال هاي آزاد به سلول ها و بافت هاي بدن جلوگيري مي كند. به گفته پزشكان، تأثير راديكال هاي آزاد ممكن است باعث شود كه فرد دچار بيماري آب مرواريد و ديگر بيماري هاي چشمي شود.
متخصصان تغذيه معتقدند؛ افرادي كه ميزان بالايي از ويتامينA را دريافت كنند كمتر در خطر ابتلا به بيماري آب مرواريد هستند.
از ديگر فوايد اين ميوه فيبر موجود در آن است كه مانع از بروز يبوست در افراد مي شود.
به گزارش پايگاه اينترنتي ايندين تايمز، بتاكاروتن موجود در اين ميوه است، آن را به ماده خوراكي مفيدي براي سلامت قلب تبديل كرده است.
 


نوجواني دوران رشد و گذر

نوجواني دوران رشد و گذر است و مي تواند با چالش هايي مثل اعتياد همراه باشد. خوشبختانه شما والدين مي توانيد با انتخاب يك شيوه سالم زندگي از خطرات پيش روي فرزندتان بكاهيد.
1- تغذيه
غذا مواد مورد نياز براي رشد بدن و توليد انرژي را فراهم مي كند. از آنجا كه جسم و روان نوجوانان به سرعت در حال رشد است تغذيه درست در اين دوران اهميت زيادي دارد.
نوجوانان بايد از انواع خوراكي ها از جمله ميوه ها و سبزي هاي تازه، غلات كامل و پروتئين هاي كم چرب استفاده كنند و به مصرف هر از گاهي شيريني جات و غذاهاي چرب بسنده نمايند.
افزودن مولتي ويتامين ها- كه البته نبايد جايگزين غذاهاي سالم شوند- به رژيم غذايي متعادل و مفيد خواهد بود.
2- تمرينات ورزشي
ورزش براي كنترل وزن، تناسب اندام و سلامت بدن ضروري است. اگر فعاليت هاي نشسته- مثل تماشاي تلويزيون و بازي هاي ويديوئي- جاي فعاليت بدني را بگيرند شاهد چاقي نوجوانان خواهيم بود. انجام تركيبي از تمرينات قدرتي و كششي ضروري است. حداقل روزي 60دقيقه به ورزش هاي ايروبيك بپردازيد. سعي كنيد فعاليت هاي دلخواه خود را انجام دهيد مثل كوهنوردي ياورزش هاي تيمي در اين صورت از ورزش لذت مي بريد و از آن خسته نمي شويد.
3- ايمني
امروزه خطرات زيادي نوجوانان را تهديد مي كند از جمله تصادفات رانندگي، انواع بيماري ها و اعتياد، دوري از دخانيات راه خوبي براي كاستن از خطرات هستند. فعاليت هاي سالم مثل ورزش و حضور در جمع دوستان مي تواند بسيار لذتبخش باشد.
4- خواب
خواب براي سلامت جسم و روان شما بسيار حياتي است و اختلال در آن خطر تصادفات رانندگي و ساير حوادث را افزايش مي دهد.
نوجوانان بايد شبي 5/8 تا 9 ساعت بخوابند. با رعايت يك برنامه منظم و نيز انجام فعاليت هاي آرامش بخش قبل از رفتن به رختخواب، خواب آرامي خواهيد داشت.
نوجوانان تنبل
براي بسياري از والدين شنا در درياي سرخ آسان تر از سر و كار داشتن با فرزند تنبل است!
در عصر ما بازي هاي كامپيوتري جايگزين فعاليت بدني نوجوانان شده و اين مسئله به چاقي آنها منجر مي شود. در اين ميان بايد والدين را مقصر دانست. متأسفانه بسياري از والدين فرزندان خود را تنبل بار مي آورند. اگر مي خواهيد نوجواناني كوشا و مسئوليت پذير داشته باشيد موارد زير را در نظر بگيريد.
1- زمان بازي هاي ويديوئي و تماشاي تلويزيون را محدود كنيد
نمي توان اين حقيقت را انكار كرد كه بازي هاي ويديوئي و تلويزيون به بخش جدايي ناپذيري از زندگي نوجوانان تبديل شده است و آنها اوقات زيادي را صرف اين امور مي كنند. هرچند با محدود كردن اين زمان مي توان بستر مناسبي براي رشد خلاقيت ها در نوجوانان فراهم آورد.سرگرمي ها و فعاليت هاي ورزشي متنوعي را به فرزند خود پيشنهاد كنيد و در صورت امكان با او همبازي شويد!
2- برخي از كارهاي خانه را به فرزندان خود محول كنيد
چرا فقط والدين مسئول انجام كارهاي خانه هستند؟ تقسيم وظايف راه خوبي براي آموختن مسئوليت پذيري و سختكوشي به كودكان است. از فرزند خود به خاطر كار خوبي كه انجام داده قدرداني كنيد. او بايد به اهميت كار خود پي ببرد. در ضمن اگر فرزندتان در انجام كاري سهل انگاري كرد بايد عواقب آن را ببيند.
3- زماني را به نوجوان خود اختصاص دهيد
هر چند بسياري از نوجوانان علاقه چنداني براي بيرون رفتن با والدين خود نشان نمي دهند ولي به توجه آنها نياز دارند.
در تكاليف درسي فرزندتان به او كمك كنيد و با وي بيرون برويد. نوجوان شما بايد بداند بدون اينكه قصد خرده گيري داشته باشيد زندگي او براي تان اهميت دارد. اگر مي خواهيد فرزندتان كمتر مسئله اي را از شما پنهان كند وي را تشويق كنيد افكار خود را بر زبان آورد.
4- براي نوجوان خود مشغله اي پيدا كنيد.
نوجوانان هميشه به پول نياز دارند و در واقع بسياري از آنها خود را از والدين شان طلبكار مي دانند! در قبال انجام برخي از كارها به نوجوان خود مبلغي بپردازيد. آيا اتاق ها نياز به رنگ كردن دارند؟ آيا پاركينگ بايد مرتب شود؟ تنها زماني كه نوجوان كار خود را به خوبي انجام داد دستمزد او را بدهيد.
¤¤¤
مهم ترين مسئله در برخورد با نوجوانان تنبل داشتن ثبات و برقراري ارتباطي موثر است. براي دادن انگيزه به فرزندتان در جهت داشتن يك زندگي سالم و فعال، از هيچ تلاشي مضايقه نكنيد.
تحت هيچ شرايطي رفتار كاهلانه فرزندتان را ناديده نگيريد. تربيت فرزند كار بسيار دشواري است و اگر نتوانيد شخصيتي قوي در او ايجاد كنيد دشوارتر خواهد شد.
فرزندتان بايد بداند سرگرمي و لذت تنها در اثر سختكوشي و صداقت به دست مي آيد.
پركردن اوقات فراغت نوجوانان
پركردن اوقات فراغت نوجوانان كارآساني نيست. سؤال اينجاست كه چگونه مي توان به بهترين نحو از اين اوقات استفاده كرد. توصيه ما به شما اين است:
1- با دوستان به مسجد برويد و فعاليت هاي فرهنگي در مسجد را تجربه كنيد.
2- در صورت امكان يك شغل پاره وقت پيدا كرده و مبلغي پول پس انداز كنيد.
3- به تماشاي فيلم هاي جالب و آموزنده بپردازيد.
4- دوستان تان را به خانه دعوت كنيد و با آنها گپ بزنيد.
5- به آسايشگاه ها سر بزنيد و پاي صحبت افراد مسن بنشينيد.
6- در كلاس هاي هنري ثبت نام كنيد.
7- با دوستان و اعضاي خانواده به مسافرت برويد.
8- در اردوها شركت كرده و دوستان جديدي پيدا كنيد.
9- با استفاده از كتاب آشپزي غذاهاي جديد بپزيد.
10- يك زبان جديد ياد بگيريد.
11- عكس ها و مطالب جالب روزنامه ها و مجلات را جمع آوري كنيد.
12- به تمرينات ورزشي بپردازيد.
13- به همراه دوستان تان بازي هايي مثل «در جست وجوي گنج» را انجام دهيد.
14- شربت هاي متنوع درست كرده و آنها را بفروشيد.
15- عضو كتابخانه شويد و كتاب هاي متنوع مطالعه كنيد.
16- با درست كردن كاردستي و فروش آن به مراكز خيريه كمك كنيد.
17- در مورد شجره نامه خانوادگي خود اطلاعاتي كسب كنيد.
18- به ديدن پدر بزرگ و مادربزرگ خود برويد و به آنها محبت كنيد.
19- از مواد دور ريختني استفاده كنيد.
20- به جمع آوري سكه، كتاب و... بپردازيد.
21- به باغ وحش برويد و تصوير حيوانات مختلف را بكشيد.
22- گياهان جديد در باغچه خود بكاريد.
23- به پياده روي برويد و از درختان، گلها و... عكس بگيريد.
24- به طراحي لباس بپردازيد.
25- دركارهاي عام المنفعه شركت كنيد.
26- اتاق تان را تميز كنيد!
27- كيك بپزيد و به دوستان و اعضاي خانواده بدهيد.
28- براي دوستان خود ايميل بفرستيد.
29- آلبوم خانوادگي را تماشا كنيد.
30- به خريد برويد.
31- شعر بنويسيد.
32- به همسايه ها كمك كنيد.
33- به نوشتن خاطرات خود بپردازيد.
34- به موزه برويد.
35- هر روز معناي چند كلمه را از لغت نامه ياد بگيريد.

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14