(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 7 مرداد 1391 - شماره 20266

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نامه آيت الله آملي لاريجاني به رئيس دستگاه قضايي ميانمار
سيدحسن نصرالله : اكنون زمان پيروزي هاي بي حد و مرز است
در مكتب امام
تبديل اعمال خير و شرّ انسان به حقيقت بهشت و جهنّم
بزرگداشت آيت الله ميرزا هاشم آملي در دانشگاه آزاد آمل
معاون سياسي وزير كشور:
اجلاس غيرمتعهدها در تهران توان ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران را بالا مي برد
رويتر: آمريكا به دنبال دور جديدي از تحريم ها عليه ايران است
وقتي شما از سينما حرف مي زنيد از چه حرف مي زنيد؟!
فتاح : فرمانده جنگ اقتصادي كسي جز احمدي نژاد نيست
جدايي ري از پايتخت روي ميز مجمع نمايندگان تهران
وزير اقتصاد كره جنوبي: سئول واردات نفت از ايران را از سر مي گيرد
اخبار ادبي و هنري


نامه آيت الله آملي لاريجاني به رئيس دستگاه قضايي ميانمار

رييس قوه قضاييه با ارسال نامه اي به رييس دستگاه قضايي ميانمار با ابراز نگراني از تهاجم عليه اقليت مسلمان اين كشور، خواستار توقف سريع خشونت ها عليه مسلمانان ميانمار شد و از رييس دستگاه قضايي اين كشور خواست مرتكبان اين فاجعه مجازات شوند.
متن كامل نامه آيت الله آملي لاريجاني به شرح زير است:
جناب آقاي آنگ تو، رييس محترم دستگاه قضايي جمهوري ميانمار، اينجانب با ابراز نگراني شديد از تهاجم عليه اقليت مسلمان در ميانمار و تصاوير پخش شده در رسانه ها و جريحه دار شدن افكار عمومي مردم ايران، از جنابعالي درخواست مي كنم تا اقدامات سريع و جدي توسط دولت ميانمار جهت روشن شدن ابعاد اين فاجعه انساني و توقف بلادرنگ خشونت ها عليه مسلمانان انجام گيرد.
بهره مندي اقليت مسلمان در كنار ساير اقليت ها و صاحبان اديان ديگر در كشور چند قومي ميانمار از تمامي حقوق انساني يك اصل پذيرفته شده در معاهدات حقوق بشري است كه مطمئناً دولت محترم ميانمار نيز به انجام آن ها متعهد مي باشد. متأسفانه حادثه تهاجم عليه مسلمانان در ميانمار در سكوت كامل خبري موجب نگراني افكار عمومي جهان اسلام شده است. از جنابعالي مي خواهم مانع از استمرار اين گونه درگيري ها عليه مسلمانان شويد.
عاليجناب، انتظار جدي مي رود دولت ميانمار با انتشار گزارشي دقيق و مستند از اين فاجعه عليه اقليت مسلمان ميانمار و مجازات مرتكبين آن و همچنين تأمين شرايط لازم براي آسايش و رفاه مسلمانان آن كشور، زمينه هاي بروز مجدد آن را از ميان بردارد.


سيدحسن نصرالله : اكنون زمان پيروزي هاي بي حد و مرز است

دبير كل حزب الله لبنان گفت: همان طور كه امام خامنه اي (مدظله العالي) فرمودند، ما امروز با نوع ديگري از جنگ به نام جنگ نرم رو به رو هستيم كه آمريكا آن را رهبري مي كند.
سيدحسن نصرالله در سخنراني خود در مراسم جشن فارغ التحصيلي فرزندان شهداي مقاومت كه به طور مستقيم از شبكه تلويزيوني المنار لبنان پخش شد،گفت: در اين روز اين شهدا و آغاز مقاومت را به ياد مي آوريم؛ ما تعداد اندكي بوديم كه ما را به ديوانگي متهم مي كردند. سؤال اين است كه چرا اين شهدا و رفقاي آنها اين راه را انتخاب كردند؟ به بيان ساده مي گويم كه ايمان به خداوند و رسول خدا، ايمان به وعده خدا، روز قيامت و كرامت الهي و نيز ايمان به چيز ديگري كه دنيوي است و آن اينكه جهاد و شهادت راه عزت و افتخار است.
وي افزود: اين شهدا مي دانستند كه تكليف آنها مبارزه با دشمن اسرائيلي است كه سرزمين ما را اشغال كرده و به اهالي آن تعدي كرده است و اينها قبول كردند كه اين تكليف را با اخلاص و صادقانه انجام دهند؛ اين فرهنگي كه اين شهدا با آن تربيت يافتند همان فرهنگ خانواده هاي شهداست كه همچنان وجود دارد، اين رضايت خانواده هاي شهدا از ايمان آنها به خداوند و رضايت به قضا و قدر الهي نشأت مي گيرد و راز مقاومت اسلامي و جوهره آن نيز در همين مسأله نهفته است.
سيدحسن نصرالله تأكيد كرد: امروز كساني هستند كه تحليل مي كنند و مي گويند كه حزب الله در تنگنا است و در وضعيت دشواري بسر مي برد و من مي گويم كه آنها براساس اوضاع و احوال و تفكرات خودشان سخن مي گويند زيرا مقاومت 30 سال است كه با دشواري ها مقابله مي كند و جنگ جولاي بهترين دليل براي آن است.
دبير كل حزب الله لبنان در ادامه اظهار داشت: در جنگ جولاي 2006 برخي ها گمان مي كردند كه مقاومت نفس هاي آخر خود را مي كشد در حالي كه مقاومت از پيروزي سخن مي گفت، به همه كساني كه اين راه را ادامه مي دهند و همه كساني كه رخدادها برايشان مهم است مي گويم كه ايمان به خداوند توانايي صبر و پايداري را به ما اعطا مي كند و جانفشاني ها و قرباني ها هر چه باشد [ديگر مهم نيست].
وي تصريح كرد: ايمان به خداوند به ما اين توانايي را مي دهد كه قرباني دهيم هر چند كه عزيزانمان باشند اين ايمان به ما اميد به پيروزي را مي بخشد هر چند كه دشمنان ما زياد و ياري گران ما اندك باشند و اين ايمان است كه اين ديدگاه روشن را به ما اعطا مي كند.
سيد حسن نصرالله تأكيد كرد: ايمان به خداوند است كه افق پيروزي در دنيا و آخرت را براي ما ارزاني مي دارد و احمد و علي عنيسي و تمامي شهدا اين ايمان را داشتند و به همين دليل در برابر بمباران جنگنده ها هيچ ترس و واهمه اي نداشتند، اينها داستان هاي واقعي است، داستان علي و احمد عنيسي داستان هايي است كه در جنگ جولاي رخ داد و اينها بايد براي مردم روايت شود و اينها معجزه هاي انساني آنها است.
دبير كل حزب الله لبنان در بخش ديگري از سخنان خود به محاصره ظالمانه دشمنان عليه ملت ايران در جنگ تحميلي اشاره كرد و گفت: مردم و جوانان ايران هشت سال در زير بدترين محاصره جهاني جنگيدند و ايران در طول جنگ حتي قادر به وارد كردن يك سوزن و ورق آهن نبود زيرا آنها (غربي ها) نگران بودند كه ايران آن را تبديل به سيم خاردار كند و به جبهه ببرد. ايران كه همه جهان با آن مي جنگيد و اين كشور را محاصره مي كرد، هشت سال در جبهه جنگيد.
سيدحسن نصرالله در ادامه سخنان خود در مراسم جشن فارغ التحصيلي فرزندان شهداي مقاومت گفت: ايمان به خدا توانايي از خودگذشتگي را به ما مي دهد، حتي اگر عزيزترين كس ما باشد و اين ايمان است كه به ما اميد پيروزي و موفقيت با وجود كثرت نيروهاي دشمن و اندكي ياران و ياوران مقاومت را مي دهد و همين ايمان است كه شفافيت در ديدگاه ها و مواضع را مي دهد. ايمان به خداست كه افق هاي پيروزي در دنيا و آخرت را مي دهد و اين همان راهي است كه شهيد احمد و علي عنيسي و تمام شهدا بر آن بودند و هيچ گاه در برابر وحشت افكني هاي دشمن با بمباران جنگنده هاي صهيونيستي به خود بيم و هراس راه ندادند.
وي تأكيد كرد كه اينها داستان هاي واقعي هستند كه طي جنگ ژوئيه با آن مواجه بوديم و احمد و علي عنيسي يكي از همان داستان ها هستند كه مردم بايد آنها را تعريف كنند و اين يكي از همان معجزات بشري است.
دبير كل حزب الله لبنان در بخش ديگري از سخنان خود به محاصره ظالمانه دشمنان عليه ملت ايران در جنگ تحميلي اشاره كرد و گفت: مردم و جوانان ايران هشت سال در زير بدترين محاصره جهاني جنگيدند و ايران در طول جنگ حتي قادر به وارد كردن يك سوزن و ورق آهن نبود زيرا آنها (غربي ها) نگران بودند كه ايران آن را تبديل به سيم خاردار كند و به جبهه ببرد. ايران كه همه جهان با آن مي جنگيد و اين كشور را محاصره مي كرد، هشت سال در جبهه جنگيد.
سيدحسن نصرالله گفت كه امروز ما با جنگي از نوع ديگر مواجه هستيم كه امام خامنه اي از آن تحت عنوان جنگ نرم ياد كردند و آمريكا و رژيم صهيونيستي رهبري آن را برعهده دارند.
وي در ادامه افزود: كساني كه جنگ نرم را اداره مي كنند، هم اكنون به دنبال راز قدرت مقاومت هستند، آنها مي دانند كه توان اشغال و تصرف اراضي ما را ندارند، به همين دليل به سراغ عقل ها و انديشه ها و ديدگاه ها و فرهنگ ما رفتند تا مرداني چون علي و احمد عنيسي نداشته باشيم. امروز ما مي شنويم كه چگونه فغان و فرياد دستيابي حزب الله به سلاح هاي شيميايي و غيره را مي دهند، چرا؟ آيا اين با آمادگي ما و در اختيار داشتن تجهيزات توسط حزب الله ارتباط پيدا نمي كند؟
دبير كل حزب الله لبنان تأكيد كرد: من به آنها مي گويم كه شما از مجموعه نگرش فكري ما مي ترسيد و به همين دليل است كه تلاش داريد براين سيستم و مجموعه غلبه كنيد، چون مي دانيد اگر ارزش هاي ما از بين بروند ديگر سلاح و تجهيزات نظامي فايده اي نخواهد داشت.
وي در ادامه افزود: رسانه ها و شبكه هاي ماهواره اي هستند كه تمام تلاش خود را بر كوچك شمردن و تحقير ارزش هاي مقاومت و شهادت و تمام ارزش هاي ما متمركز كرده اند تا به اين ترتيب بر مجموعه ارزش ها و مقدساتي كه به آنها ايمان داريم، غلبه كنند.
دبير كل حزب الله لبنان گفت: اين شبكه ها هم اكنون تمام تلاش خود را بر ورود به محيط و اجتماع ما متمركز كرده اند تا با نفوذ در آنها، مردم ما از لحاظ فرهنگي در فقر بسر ببرند و تنها به دنبال لقمه اي نان براي زندگي خود باشند. همانگونه كه پخش مواد مخدر و انتشار فساد اخلاقي در جامعه همه با اين هدف صورت مي گيرد تا به ارزش هاي ما ضربه وارد كنند زيرا اگر پدري بخواهد با دشمن بجنگد، فرزندش را در كنارش نيابد اما با تمام اين ترفندها و تلاش ها؛ لبنان در حال حاضر امن تر از واشنگتن و نيويورك است.
سيدحسن نصرالله تأكيد كرد كه ما نيازمند مقاومتي از نوع ديگر هستيم، مقاومت فكري فرهنگي براي حفظ ارزش ها و ايمان ما، چون اين ايمان و ارزش است كه موجب قدرت و پيروزي ماست.


در مكتب امام

غربي ها مانع استقلال ملت ها هستند
تا غرب راه به اينجا دارد
شما به استقلال خودتان نمي رسيد
و تا غربزده هايي كه در همه جا موجودند از اين مملكت نروند يا اصلاح نشوند، شما به استقلال نخواهيد رسيد.
اينها نمي گذارند.
ما بايد خودمان را پيدا كنيم تا بتوانيم سر پاي خودمان بايستيم و بفهميم ما هم موجودي هستيم.
صحيفه نور - ج 10 - ص 76


تبديل اعمال خير و شرّ انسان به حقيقت بهشت و جهنّم

اصولي در مسائل اخلاقي مطرح است كه آن اصول عبارتند از اينكه انسان يك موجود حقيقي است و تكويني، نه اعتباري؛ اين اصل اوّل و اين موجود حقيقي تكويني پويا و متكامل است؛ اين اصل دوّم. كمال يك موجود حقيقي نمي تواند يك سلسله امور اعتباري باشد، بلكه بايد يك موجودات تكويني و حقيقي باشد؛ اين اصل سوّم. زندگي متمدّنانه بشر با قوانين اعتباري، با وجوب و حرمت، حلال و حرام است و اينها عناوين اعتباري اند؛ اين امر چهارم. اين قوانين اعتباري حتماً بايد به يك حقائق تكويني تكيه كند كه آن حقائق تكويني عهده دار كمال انسانند؛ اين اصل پنجم. كسي كه از آن حقائق تكويني با خبر باشد و به استناد آن ملاك هاي حقيقي، قانون وضع كند و از پيامد اين عقائد و اخلاق و اعمال در نظام تكوين با خبر باشد و بداند كه آينده اين عقائد و اخلاق و اعمال چيست؛ غير از خدا كسي نيست، لذا وحي و نبوّت لازم است كه براي ما آن حقائق را بيان كند، و پيامدهاي آن را هم بيان كند؛ اين هم اصل ششم.
حقيقت بهشت و جهنّم
و آثارش اين است كه همه اين حلال و حرام ها، حسن و قبيح ها، خير و شر ها، حق و باطل ها و صدق و كذب ها از يك حقائقي گرفته شده و بعد از مرگ به حقائق ديگري تبديل مي شود به نام بهشت و جهنّم كه بهشت يك موجود حقيقي است، جهنّم يك موجود حقيقي است و مانند آن و اگر گاهي در روايات، ائمه (عليهم السّلام) فرمودند: گناه سمّ است، اين مبالغه نيست، اين تشبيه نيست؛ باطن گناه حقيقتاً سمّ است، نه اينكه از سنخ تشبيه باشد ! در ذيل آيه غ سلين، در ذيل آيه ضريع (1) همه اين روايات هست؛ غ سلين يعني چرك، ضريع يعني تيغ هاي بيابان. فرمود: يك عدّه در قيامت غ سلين مي خورند: و لا طعاأ لا م ن غ سلين. لا يأكله لا الخاط ئون (2). كساني كه اهل معصيتند، چرك مي خورند. اگر در بيانات نوراني سيّد الشهداء (ع) هست كه غيبت خورشت سگان جهنّم است (3)، تشبيه نيست، ا غراق نيست؛ باطن اين حكم است. همين غيبت به آن صورت در مي آيد ! ( ضريع )، كسي كه نيش دارد؛ با قلمش، با بيانش، با زبانش آبروي اين را مي برد، آن را آزار مي كند، مدام به اين تيغ مي زند، به آن تيغ مي زند؛ در قيامت همه ما بدن داريم، غذا مي خواهيم. بالأخره انسان با بدن در جهنّم يا بهشت مي رود؛ غذا مي خواهد، گرسنه است، آب مي خواهد. غذاي جهنّمي اي كه آبروي اين و آن را مي برد،همين خار مغيلان و اينهاست كه شتر در بيابان مي خورد ! اين كسي كه به اين و آن نيش مي زند، غذاي او در جهنّم همين بوته پر تيغ است. اين را عقل نمي فهمد، اين را بشر عادي نمي فهمد؛ اين را خود خدا با خبر است، و خود خدا به انبياء مي فرمايد. بنابراين آنچه كه در روايات ماست، از سنخ تشبيه نيست.
مقصود از تقرّب به خداي سبحان در آموزه هاي ديني
ما در تعبيرات ديني اين دستور را زياد مي شنويم كه اين كار را قربهً لي الله انجام بدهيد. اگر نماز هست، روزه هست، بايد قربهً لي الله باشد و اگر خيرات هست، بايد قربهً لي الله باشد؛ اين اصل اوّل. اصل دوّم اين است كه ما مي فهميم كه نزديكي به خدا زماني و زميني نيست؛ ما بعضي از چيزها را به لحاظ زمان مي گوئيم نزديك است، يا گاهي مي گوئيم دير است؛ به لحاظ مكان گاهي مي گوئيم نزديك است، گاهي مي گوئيم دور است. اين نزديكي و دوري مكان، يا نزديكي و ديري زمان درباره خداي سبحان نيست:هو معكم أينما كنتم (4)، هر جا باشيم با ما هست؛ دور نيست و دير هم نيست !
اينكه مي گوئيم: ما كار خير را، نماز را، روزه را، اعمال را بايد قربهً لي الله انجام بدهيم، اين را مي دانيم كه قرب و نزديكي مادي نيست، اين را اجمالاً مي فهميم؛ مي فهميم كه منظور قرب معنوي است.امّا بايد تلاش كرد تا فهميد اين » قرب معنوي » يعني چه ! بين ما و خدا چه فاصله است، چه چيز را بايد طي كنيم كه به خدا برسيم.
عدم وجود هيچ گونه فاصله بين خلق و خدا
وقتي به روايات يا ادعيه مراجعه مي كنيم، مي بينيم فاصله اي بين خدا و خلق نيست؛ براي اينكه خود ذات أقدس له گاهي مي فرمايد شما كه الآن كنار بستر محتضر حاضريد، خدا به او از شما نزديك تر است: و نحن اقرب ل يه م نكم و لك ن لا تبص رون (5)، اين را در سوره مباركه ذا وقع فرمود. فرمود: خداوند به همين شخص محتضر از بستگان و پرستارهاي او و فرزندانش كه كنار بستر او هستند نزديك تر است، منتها شما نمي بينيد.
از اين دقيقتر آن آيه اي است كه فرمود: نحن اقرب ل يه م ن حبل الوريد(6)، ما به هر كسي از رگ گردن او نزديك تريم و از اين دقيق تر و نزديك تر فرمود: و اعلموا انّ الله يحول بين المرء و قلب ه (7)؛ خدا بين انسان و خود انسان، بين انسان و هويت او، بين انسان و دل او فاصله است ! ديگر از قلب ما به ما نزديك تر كيست؟ خداست ! اين سوّمي را نمي فهميم، حالا تفسير آن آسان است، شرحش هم آسان است، ترجمه اش هم از همه آسان تر است؛ ولي فهمش از همه دشوارتر است كه خداي ما به ما از خود ما نزديك تر است؛ اين سوّمي را كه نمي فهميم! پس او دور نيست، اين يك طرف.
از طرف ديگر ما اگر بخواهيم به خدا نزديك بشويم، اين را امام سجاد در دعاي نوراني ابوحمزه ثمالي تعليم داد، سحرهاي ماه مبارك رمضان مي خوانيد (8).امام كاظم (ع) دردعاي روز 27 رجب مي فرمايد: نّ الراح ل ل يك قريب المسافه (9). خدايا ! اگر كسي بخواهد به طرف تو رحلت كند، مرحله مرحله پيش بيايد؛ راه خيلي نزديك است، دور نيست ! پس اگر ما بخواهيم به خدا نزديك بشويم، قربهً لي الله كار كنيم؛ هم او به ما نزديك است، هم ما به او نزديكيم. ولي يك عدّه نزديكند، يك عدّه ينادون م ن مكان بعيد (10)؛ يك عدّه دورند.
كاركرد علم اخلاق
اينجا بحث اخلاق مطرح است؛ فن اخلاق غير از موعظه و روضه خواني است، غير از نقل كردن روايت است، غير از اينكه بگوئيم آدم خوب باشيد؛ آنها فن نيست، آنها علم نيست، آنها موعظه است ! اخلاق علم است؛ از مكاسب و كفايه قوي تر نباشد، لا أقل در حد همان است! كه ما به خدا نزديك مي خواهيم بشويم يعني چه؟ ما بايد متخلّق بشويم، به خدا نزديك بشويم؛هم او به ما نزديك است، هم ما به او نزديكيم. فاصله چه هست، مانع چه هست؟ اينها در علم اخلاق مطرح است.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با مسئولين حوزه علميه تهران، جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم، قم؛ بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ـ 18/ 1/ 1390
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ر. ك: غاشيه/ 6 (2) حاقّه/ 36 و 37
(3) ر. ك: بحار الأنوار/ 72/ 256 (4) حديد/ 4
(5) واقعه/ 85 (6) ق/ 16
(7) انفال/ 24 (8) ر. ك: اقبال الأعمال/ 68
(9) ر. ك: اقبال الأعمال/ 678 (10) فصّلت/ 44
خوان حكمت درماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.


بزرگداشت آيت الله ميرزا هاشم آملي در دانشگاه آزاد آمل

آمل - خبرنگار كيهان:
رئيس قوه قضائيه گفت: وضعيت معنوي در مغرب زمين افول كرده است.
آيت الله صادق آملي لاريجاني با بيان اين مطلب در همايش «آيت جاويد» كه در شهرستان آمل برگزار شده بود، اظهار داشت: در غرب «خدا» از محوريت مباحث علمي كنار رفته و ادعاي انسان بتدريج محور ارزش ها قرار گرفته است. وي افزود: نتيجه اين تفكر آن شد كه بشر غربي خدا را رها كند و انسان محور تمام امور شود.
آيت الله لاريجاني تصريح كرد: غرب با وجود پيشرفت هاي متعدد در عرصه هاي مختلف امروز به دنبال معنا مي گردد كه براي چه زنده است و براي چه بايد تلاش كند و همين مسئله آنها را در بحران معنا فرو برده است.
رئيس دستگاه قضايي، بحران ارزش را بحراني جدي در غرب دانست و با بيان اين كه اين مسئله ديگر سامان پذير نخوا هد بود، گفت: براي اين مشكل راه حلي وجود ندارد، چون محور معنا در غرب جابه جا شده است.
همايش «آيت جاويد» به مناسبت بيستمين سالگرد ارتحال آيت الله ميرزاهاشم آملي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد آيت الله آملي شهرستان آمل برگزار شد.


معاون سياسي وزير كشور:

اجلاس غيرمتعهدها در تهران توان ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران را بالا مي برد

معاون سياسي وزير كشور با اشاره به در پيش بودن اجلاس سران غير متعهدها در تهران گفت: برگزاري اين اجلاس فرصتي طلايي است كه توان ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران را بالا مي برد.
«سيد صولت مرتضوي» در گفت و گو با ايرنا افزود: در اجلاس سران غيرمتعهدها كه در تهران برگزار مي شود، جمهوري اسلامي ايران رياست اين جنبش را به ارمغان مي آورد.
وي اظهارداشت: برگزاري اين اجلاس در تهران با توجه به جايگاه و موقعيت جمهوري اسلامي ايران و تبليغات خاص كشورهاي غربي عليه ايران از اهميت بالايي برخوردار است.
مرتضوي با اشاره به ادعاهاي غرب مبني بر انزواي ايران تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران در هيچ شرايطي در انزوا قرار نمي گيرد.
معاون سياسي وزير كشور با بيان اينكه امروز جمهوري اسلامي ايران به يك الگو براي جهانيان تبديل شده است، گفت: ايران در قلب ملت هاي جهان جاي دارد و به انزوا كشيدن ايران در هيچ شرايطي محقق نخواهد شد.
جمهوري اسلامي ايران در دهه نخست شهريور ماه سال جاري ميزبان بزرگترين اجلاس بين المللي طول تاريخ خود با عنوان شانزدهمين «اجلاس سران جنبش غير متعهد» خواهد بود.
جنبش غيرمتعهدها از 118 عضو اصلي و حدود 20 عضو ناظر تشكيل شده است


رويتر: آمريكا به دنبال دور جديدي از تحريم ها عليه ايران است

كنگره آمريكا به منظور تشديد فشار بر صنعت نفت ايران در حال بررسي دور جديدي از تحريم ها عليه مبادلات الكترونيكي بانكي با ايران است.
خبرگزاري رويترز گزارش داد: اعضاء كنگره در تلاشند تا پيش از آغاز تعطيلات، كار بر روي تحريم هاي جديد عليه تهران را كه هدف از آن، محدود كردن درآمدهاي نفتي ايران است، به پايان برسانند. اين تحريم ها كه تدوين آنها 7 ماه زمان برده، براي متوقف كردن معاملات شركت هاي كشتي راني و نفتي ملي ايران و ممانعت از توانايي بانك هاي ايراني براي مبادلات الكترونيكي بانكي طراحي شده اند.
هري ريد، رئيس اكثريت مجلس سنا در اين باره گفت: شفاف بيان كرده ام كه انتظار دارم نتيجه مذاكرات زودتر معلوم شود تا ما بتوانيم درباره تشديد اين تحريم ها عليه ايران تصميم گيري كنيم.
وي افزود: اين تحريم ها ابزاري مهم براي كمك به توقف برنامه هسته اي ايران است و امنيت متحد ما يعني اسرائيل را تامين مي كند.
طبق اين گزارش، بسته جديد تحريم ها، مجازات هاي سنگيني را عليه بانك هايي اعمال مي كند كه با ايران معامله مي كنند و در عين حال، فروش نفت ايران را كاهش مي دهد.
مجلس نمايندگان آمريكا نسخه تحريم هاي جديد عليه ايران را دسامبر گذشته به تصويب رساند و سنا نيز نسخه خود را مي سال جاري تصويب كرد. از آن زمان، قانونگذاران آمريكايي در تلاشند تا تفاوت هاي ميان اين دو نسخه را كاهش دهند و نقاط ضعف تحريم ها درباره مبادلات پولي و بيمه محموله هاي نفتي را بررسي كنند.
به گفته يكي از مشاوران مجلس سنا، نمايندگان آمريكايي در تلاشند تا به توافقي دست يابند كه نسخه سنا و مجلس نمايندگان، پيش از تعطيلات به تصويب برسد. سه منبع خبري ديگر از كنگره آمريكا نيز از احتمال حصول توافق پيش از جمعه آينده خبر دادند.
به گزارش فارس ، بر اساس اين گزارش، هدف اوليه از اين تحريم ها «شبكه ارتباطات مالي و بانكي بين المللي»( SWIFT ) است. البته اين شركت بين المللي كه در بلژيك مستقر است و مالكان آن بزرگترين بانك هاي جهان هستند، فوريه گذشته به دنبال فشارهاي قانونگذاران آمريكايي اعلام كرد برخي بانك هاي ايراني را از سيستم خود حذف كرده است.
گفتني است ؛ كارشناسان معتقدند تلاشها براي به صحنه آوردن دوره تازه تحريم ها ناشي از ناكارآمدي تحريم هاي قبلي است.


وقتي شما از سينما حرف مي زنيد از چه حرف مي زنيد؟!

علي وزيريان
جناب آقاي شمقدري، شما و تشكيلات شما با جايي مثل سازمان تبليغات اسلامي، حوزه هنري و خانه سينما علي رغم همه اختلافات زياد و تفاوت هاي فاحش تان در يك چيز مشتركيد و آن گروه گرايي و نگاه گروهي و حزبي شما حضرات است كه بر فرهنگ سايه انداخته.
چيزي به نام شوراي عالي سينما حاصل همين نگاه شماست كه براي بزرگ جلوه دادن جايگاه خود آن را ابداع كرديد و هر از چند گاه آن را با حضور رئيس جمهور برپا مي كنيد. در يكي از خبرهاي مربوط به همين شورا آمده بود كه قرار است در جلسه اي با حضور «رئيس جمهور» درباره دلايل ريزش مخاطب سينما بحث شود! واقعا انتشار چنين خبري مضحك نيست؟ اينكه كار را به جايي رسانده ايد كه رئيس جمهور كشور درگير بحث ريزش مخاطب سينما شود.
آيا هيچ دقت كرده ايد از زمانيكه شوراي عالي سينما تشكيل و دغدغه شما و آقاي رئيس جمهور درباره مباحث مختلف سينما و رفع مشكل سينماگران جدي تر و بيشتر شده مشكلات جامعه سينمايي و ناخشنودي و نارضايتي اهالي سينما و تشنج ها نيز به همان ميزان افزايش يافته است!
آقاي شمقدري شما وضعيت كنوني سينما را كه حاصل سياست هاي خودتان است به خوب بودن توصيف مي كنيد و آمار مي دهيد درست مثل خيلي از مديران ديگر، اما در ارائه گزارش عملكردتان صادق نيستيد. مثلا وقتي مي گوييد توليد امسال سينماي ايران خوب است نمي گوييد كه بخش عمده اين خوب بودن!!!مرهون چرخه بزرگي از فيلم هاي ميلياردي و غيرميلياردي است كه شما با پول دولت و حمايت خودتان ايجاد كرده ايد و سرمايه گذاري و مشاركت بخش غيردولتي را به پايين ترين درجه كاهش داده ايد. يكي از اين پروژه هاي ميلياردي شما فيلم اسي نيك نژاد است كه در صورت ساخته شدن همچون داغ ننگي بر پيشاني اين دوره مديريت فرهنگي نظام باقي مي ماند.
تنها نگاه سخيف و سطحي براي دفاع از نظام و يا توجيه يك خطا مي تواند موجب شود تصور كنيم كسي كه با جريانات ضدانقلاب خارج نشين همراهي ندارد، به فتنه 88 هم آلوده نشده و در ساختن مسجد و قبرستان اختصاصي در لس آنجلس مشاركت داشته، يك فرد معتقد به نظام و انقلاب اسلامي و عاشق وطن و اسلام است و شايسته تقدير!
دوستي مي گفت اين نوع نگاه نتيجه تفكر انحرافي است كه اكنون بر اين مديريت نيز سايه انداخته؛ اما من معتقدم مشكل اصلي اين است كه نگاه حضرات اساسا فاقد انديشه و تفكر است چه رسد به اينكه انحرافي هم باشد.
رئيس سازمان سينمايي كشور، ببينيد كارتان به كجا كشيده كه براي موفقيت در عرصه بين المللي و جذب مخاطب جهاني و تغيير نگاه غربي ها به ايران و انقلاب اسلامي و به قول خودتان «ايجاد ترك» در باور آنها متوسل به اسي نيك نژاد شده ايد! آيا از خودتان نمي پرسيد كه اگر اين آقا قدري بضاعت و عرضه ساخت فيلم تاثيرگذار در عرصه جهاني داشت بايد طي اين سه دهه ذره اي از اين جنم و جوهره را در ساخت فيلمي غير از مشاركت در فيلم هاي «پرنو» نشان مي داد؟
راستش مساله اينجانب به خلاف ديدگاه بسياري از همكارانم به هيچ وجه اختصاص بودجه پنج ميلياردي به پروژه مذكور نيست چرا كه شاهديم شما نسبت به كارهايي كه مورد تاييد خودتان باشد از اين گونه دست و دل بازي ها و خرج كردن از كيسه دولت دريغ نمي كنيد. مساله اين است كه ما نمي خواهيم كسي كه عافيت طلب و لس آنجلس نشين بوده و در ساخت فيلم هاي مستهجن (به اذعان خودتان) مشاركت داشته و خوشنام نيست از جايگاه و منزلت زن ايراني بگويد چه رالي سوار باشد، يا غير آن. به شما توصيه مي كنم باقيمانده دوره مديريت تان را بيش از اين مخدوش نكنيد.
آقاي شمقدري درباره چگونگي مديريت جنابعالي سخن فراوان است كه در جايش مطرح مي كنم، اما در اين نوشته فقط به چند برداشت از رفتارهاي شما كه در ذهنم باقي مانده اكتفا مي كنم.
برداشت اول مربوط به جلسه ديدار كارگردان هاي سينما با مقام معظم رهبري است در سال .85 در آن جلسه رئيس وقت كانون كارگردانان سينماي ايران، مجيد مجيدي و يكي دو نفر ديگر در دفاع از جايگاه سينماي ايران و حضور آن در عرصه بين المللي و موفقيت در جشنواره ها سخن گفتند كه با عكس العمل تند و آتشين و انقلابي! جنابعالي در مذمت اين نوع سينما مواجه شدند. خوب به ياد دارم كه در نكوهش ديدگاه اين دوستان كم نگذاشتيد. برداشت دوم مربوط است به جشنواره بيست و هفتم فجر و پا درمياني تان براي حل مشكل فيلم درباره الي. فيلمي از همان نوع سينما كه در جلسه مذكور در رد و كوبيدن آن نطق كرديد اين بار دفاع كرديد! و برداشت سوم هم حمايت از اسي نيك نژاد است و دفاع جانانه شما از فيلمي كه هنوز ساخته نشده.
وقتي اين رفتارها و برخوردهاي ضد و نقيض و چندگانه شما را در مورد سينما كنار هم مي گذارم از خودم مي پرسم: وقتي شمقدري از سينما حرف مي زند واقعا از چه چيزي حرف مي زند؟


فتاح : فرمانده جنگ اقتصادي كسي جز احمدي نژاد نيست

وزير سابق نيرو تاكيد كرد كه فرمانده جنگ اقتصادي به لحاظ موقعيت قانوني كسي جز احمدي نژاد نمي تواند باشد.
پرويز فتاح رئيس بنياد تعاون سپاه و وزير نيروي دولت نهم، پنج شنبه شب با حضور در برنامه «ديروز، امروز، فردا» با بيان اينكه جنگ اقتصادي دشمن عليه نظام در داخل كشور فرمانده مي خواهد، افزود: جنگ اقتصادي را كه آقا مطرح كردند، فرماندهي مي خواهد و همه بايد با آن هماهنگ بوده و فرمانبري كنند و سوال اينجاست كه فرماندهي اين جنگ اقتصادي در داخل كشور با چه كسي است، بنده به مردم اطمينان مي دهم اين شخص هم به لحاظ موقعيت قانوني و هم از نظر فردي كسي غير از آقاي احمدي نژاد نمي تواند باشد.
وي با بيان اينكه احمدي نژاد چند هفته قبل گفت كه من خبر دارم و بي خبر نيستم، گفت: آقاي احمدي نژاد! همين را بيان كنيد؛ وزرا در بين مردم حضور مي يابند اما كم است و اثرگذاري كه رئيس جمهور مي تواند داشته باشد و واقعيت هايي را كه مي تواند بيان كند، حتما مردم از وي خواهند پذيرفت چرا كه نشان مي دهد منتخب مردم تلاش شبانه روزي را انجام مي دهند.
وزير سابق نيرو يادآور شد: اين احمدي نژاد همان احمدي نژاد و دلسوز مردم است و ما مي گوييم «دكتر عزيز، برادر من مخلصتم اوضاع را مي داني، چون خودت گفتي كه مي دانم؛ اين مردم الان نياز به احمدي نژاد آن روحيه اي دارند، بايد پشت اين فرمان بنشيني و غير از تو كسي نمي تواند، دست ديگران نده؛ آقاي احمدي نژاد شعار شما اين بود كه مي شود و مي توانيم، الان مي خواهي بگويي نمي توانيم؟ ما اين ظن را به تو نداريم.»
وي ادامه داد: در هدفمندي يارانه ها به دليل سنجيده عمل كردن حتي مخالفان اين دولت و اصلاح طلبان نيز اين اقدام را تحسين كردند، چرا كه كار دولت قابل تحسين بود از اين رو اين دولت همان دولت است و اينكه گفته شود مجلس بودجه را چنين و چنان كرده را مردم از آقاي احمدي نژاد نمي پذيرند و كسي كه جدي است و مردم مي شناسند، اگر پشت اين فرمان بنشيند، مشكلات حل خواهد شد.
همچنين كامران باقري لنكراني وزير سابق بهداشت دولت نهم كه ميهمان تلفني اين برنامه بود با بيان اينكه عده اي اين تحليل را ارائه مي دهند كه اگر ما امروز در برخي از عرصه ها مثل عرصه اقتصادي دچار مشكلاتي هستيم، به دليل نداشتن تعامل لازم با غرب است، تصريح كرد: آنها تعبيرشان از تعامل اين است كه بايد به غربي ها امتياز داد.
لنكراني ادامه داد: در همان زماني كه رئيس وقت دولت به تملق درباره تفكر ليبراليستي ضعيف و سخيفي كه خوشان هم ادعاي مباني قوي براي آن نداشتند، صحبت از شهيد بودن رئيس جمهور آمريكا مي كرد، آنها محور شرارت را به جمهوري اسلامي ايران نسبت دادند.
وزير سابق بهداشت با تاكيد بر اينكه اين واقعياتي است كه تامل در آن مي تواند براي امروز بسيار كارساز باشد، يادآور شد: اين تصور غلطي است كه كسي گمان كند اگر در برابر غرب كوتاه بياييم، غربي ها در برابر ما كوتاه مي آيند.


جدايي ري از پايتخت روي ميز مجمع نمايندگان تهران

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي از بررسي موضوع جدا شدن شهرري از پايتخت در جلسه مجمع نمايندگان تهران خبر داد.
محمد اسماعيل كوثري افزود: در اين جلسه استاندار، فرماندار شهرري، اسلامشهر، شميرانات و تهران و معاونان آنها حضور داشتند و يكي از موضوعات بررسي شده در اين جلسه بحث جدايي شهرري از تهران بود.
وي تصريح كرد: بر همين اساس دولت تصميم گرفته بود كه شهرري از تهران جدا شده و نيز شهرداري و شوراي شهر مجزايي داشته باشد لذا از نظر قانوني نمايندگان از استاندار درخواست توضيح داشتند كه براساس توضيحات ارائه شده مقرر شد براساس مصوبات قانوني اعمال كرده و گزارش آن براي نمايندگان ارسال شود.
نماينده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: همچنين گزارش ديوان محاسبات از برگشت درصدي از بودجه سال 90 به خزانه در جلسه مجمع نمايندگان مورد بررسي قرار گرفت و گفته شد كه توضيحات ارائه شده از سوي ديوان محاسبات صحيح نيست.
به گزارش فارس كوثري تصريح كرد: اين موضوع براساس درخواست دولت بوده به دليل اينكه بودجه در روزهاي آخر سال 90 واگذار شده بود و در مورد تهران قرار بود كه تا پايان شهريورماه سال جاري تسويه كنند لذا آنچه ارائه شده بود مربوط به پيش از تيرماه بوده است، در واقع مقرر شد گزارشي تهيه كرده و به ديوان محاسبات يادآوري شود كه دقت بيشتري داشته باشد چرا كه هنوز فرصت باقي بوده و نبايد نتيجه بودجه 90 را سريع اعلام مي كردند.


وزير اقتصاد كره جنوبي: سئول واردات نفت از ايران را از سر مي گيرد

وزير اقتصاد كره جنوبي با ابراز اطمينان نسبت به حل مسائل مربوط به واردات نفت ايران تصريح كرد كه سئول واردات نفت خام از ايران را در آينده اي نزديك ازسر مي گيرد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي فاكس بيزنس، وزير اقتصاد كره جنوبي روز پنجشنبه گفت، «احتمال زيادي» وجود دارد كه سئول واردات نفت خام از ايران را در آينده اي نزديك ازسر بگيرد.
وي در مورد حجم واردات نفتي كه قرار است از ايران صورت گيرد توضيحي نداد. هونگ سوكوو، به خبرنگاران گفت، مسائل مربوط به واردات نفت از ايران به خوبي و بدون مشكل خاصي حل خواهد شد و شركت هاي كره اي قادر خواهند بود به هر ميزان كه بخواهند به ايران صادرات داشته باشند.
واردات نفت كره جنوبي از ايران در ماه جولاي و به دنبال اجراي تحريم هاي اتحاديه اروپا به حالت تعليق درآمد. اين تحريم ها تانكرهاي نفتي را از بهره مندي از پوشش بيمه اي براي محموله هاي نفتي ايران محروم مي سازد.
يك مقام شركت هيوندا اويل بانك، اوايل ماه جاري گفته بود، مقامات ايراني براي حل مشكل بيمه، پوشش بيمه اي به ارزش يك ميليارد دلار در مقابل تصادفات، براي كشتي هاي ايراني كه نفت ايران را به كره حمل كنند، پيشنهاد كرده اند. هيوندا اويل بانك و اس كي انرژي دو شركت كره اي كه از ايران نفت وارد مي كنند، در حال بررسي پيشنهاد ايران جهت دريافت خدمات حمل و نقل دريايي هستند.


اخبار ادبي و هنري

آيا سريال شهيد صياد هم
به جمع فيلم هاي توقيفي اضافه خواهد شد؟
منابع خبري در حالي از سفارش ساخت سريال زندگي شهيد صياد شيرازي به كمال تبريزي سازنده فيلم مارمولك گزارش داده اند. تبريزي كه از حاميان فتنه سال 88 بوده و مدتي است به توليد آثار بحث برانگيز و جنجال ساز مشغول شده است.
به گزارش خبرنگار كيهان، چندي قبل بود كه امور هنري ارتش از كليد خوردن پروژه ساخت سريالي درباره زندگي سردار شهيد صياد شيرازي خبر داد كه تصويربرداري آن به زودي آغاز خواهد شد. اما به تازگي رسانه ها گزارش داده اند كه گويا قرار است كارگرداني اين اثر به كمال تبريزي واگذار شود.
در كارنامه تبريزي فيلمي به نام «خيابان هاي آرام» نيز در قالبي كمدي و نمادين سعي كرد تا به جريان فتنه اداي دين نمايد! فيلمي كه توقيف شده و اكران آن در هاله اي از ابهام قرار دارد. علاوه بر اين ها، تبريزي با فيلم «پاداش» هم يكي از فيلم هاي مسئله ساز را در كارنامه كاري خود يدك مي كشدكه البته اين فيلم هم توقيف شده و به نظر مي رسد كه به دليل داشتن شوخي هاي جنسي و ركيك، آن هم در فضاي حج هيچگاه امكان اكران عمومي پيدا نكند. سريال در حال ساخت اين فيلمساز نيز با عنوان «سرزمين كهن» دچار مشكلات فراواني است و در همين نيمه راه توليد با اصلاحيه مواجه شده است! شايان ذكر است فيلم «شهريار» تبريزي نيز به خاطر ضعف شديد در پرداختن به زندگي اين شاعر معاصر، با اعتراض خانواده شهريار مواجه شد.
حال جاي سؤال دارد كه مسئولان ارتش و صدا و سيما بر چه اساسي قصد دارند يكي از بزرگ ترين و مهمترين پروژه هاي تلويزيوني را به فيلمسازي با چنين كارنامه و سابقه اي واگذار كنند؟ در خاتمه بايد گفت آيا اين سريال آقاي تبريزي نيز به جمع فيلم هاي توقيفي ديگر آقاي تبريزي اضافه خواهد شد؟!
فيلم توقيفي
نماينده ايران در جشنواره ضدايراني شد!
سريال حضور فيلم هاي ممنوعه به عنوان نماينده ايران در جشنواره هاي خارجي با حضور يك فيلم توقيفي ديگر در جشنواره ونيز ادامه يافت!
به گزارش خبرنگار كيهان، در حالي كه فيلم «خانه پدري» به دليل ارائه تصويري وارونه از انقلاب و مردم ايران و سياه نمايي هاي موردپسند جشنواره هاي غربي از سوي تهيه كننده فيلم (ناجي هنر) توقيف شده است، مسئولان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد در اقدامي تعجب برانگيز اين فيلم را به عنوان نماينده ايران در جشنواره فيلم ونيز معرفي كرده اند!
اين در حالي است كه هنوز زمان زيادي از عذرخواهي برخي از مديران سينمايي كشور به خاطر اعزام فيلم «يك خانواده محترم» به جشنواره كن و بروز اعتراضات فراوان پيرامون آن نگذشته است كه باز هم اتفاق مشابهي در حال رخ دادن است.
نكته قابل تامل اين است كه جشنواره ونيز، از جمله ضدايراني ترين جشنواره هاي سينمايي در غرب است كه در همين دوره نيز يك فيلم ضدايراني به نام «آرگو» با موضوع فتح لانه جاسوسي آمريكا در تهران در اين جشنواره حاضر شده است.
در پايان اين سؤال باقي مي ماند در صورت كوتاهي مسئولان ذيربط وظايف ساير قوا نظير مجلس شورا و مدعي العموم در اين رابطه چيست؟
حمايت روزنامه انگليسي از پروژه «لاله»
يك روزنامه انگليسي با حمايت از پروژه «لاله» نوشت: لاله صديق (قهرمان فيلم لاله) نمادي از زنان ايراني است كه براي استقلال فكري خود در جامعه اي مردسالار به مبارزه مي پردازند.
در حالي كه مديريت سينمايي كشورمان همچنان بر اجراي پروژه سينمايي «لاله» به كارگرداني همكار توليدات ضداخلاقي هاليوود اصرار دارد، روزنامه تلگراف چاپ لندن نيز به بازتاب حواشي اين موضوع پرداخت.
رابرت تيت نويسنده روزنامه تلگراف رقم هزينه ساخت فيلم «لاله» را 62/2 ميليون پوند برآورد كرده است كه تناقض آشكاري با برآورد مسئولان سينمايي (پنج ميليارد تومان) دارد، چرا كه با توجه به قيمت روز پوند، دو ميليارد و 860 ميليون تومان بيش از رقم اعلام شده است.
براساس گزارش مهر، نويسنده روزنامه تلگراف مدعي شده است كه لاله صديق كه هم اكنون 35 سال سن دارد پس از كسب موفقيت در مسابقات بين المللي اتومبيل راني از سوي رسانه ها لقب شوماخر كوچك را دريافت كرد و به نمادي از زنان ايراني تبديل شد كه براي استقلال فكري خود در جامعه اي مردسالار به مبارزه مي پردازند. تلگراف در مقاله اش به انتقاد شديد برخي سينماگران ايراني نيز اشاره كرده كه چرا اين بودجه عظيم به «لاله» اختصاص يافته اما فيلم هاي ارزشي كمتر هدف حمايت قرار گرفته و ساخته نمي شوند.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14