(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 مرداد 1391 - شماره 20269

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عقب نشيني مجدد مقامات صهيونيستي و آمريكا ازگزينه حمله احتمالي به ايران
در جلسه مشترك ارائه شد
راهكارهاي مجلس و دولت براي رفع مشكلات اقتصادي كشور
در مكتب امام
هدايت براي همه
ادامه رايزني وزير امور خارجه سوريه با مسئولان ارشد نظام
پورمحمدي: سازمان بازرسي پرونده خاصي را درباره اشخاص بررسي نمي كند
اذعان رسانه هاي غربي به توان ايران در دور زدن تحريم ها
اخبار ادبي و هنري


عقب نشيني مجدد مقامات صهيونيستي و آمريكا ازگزينه حمله احتمالي به ايران

مقامات ارشد رژيم صهيونيستي و آمريكا طي اظهاراتي مشابه هرگونه برنامه براي حمله به ايران را رد كردند.
وزير دفاع آمريكا در آستانه سفر به سرزمين هاي اشغالي طي اظهاراتي در مورد موضع رژيم اسرائيل در برابر ايران گفت: ايده من اين است كه آنها در رابطه با ايران هيچ تصميمي اتخاذ نكرده اند و آنها به حمايت از تلاش هاي بين المللي براي اعمال فشار به ايران دامه مي دهند.
پانتا روز سه شنبه وارد تل آويو مي شود و اين در حالي است كه «ميت رامني» نامزد جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري 2012 آمريكا براي جلب رضايت صهيونيست ها چند روز پيش به تل آويو سفر كرده بود تا به آنها ابلاغ كند كه دولت «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا به اندازه كافي از صهيونيست ها حمايت نمي كند.
براساس گزارش واشنگتن پست، ستاد انتخاباتي ميت رامني درصدد متفاوت نشان دادن اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري آمريكا است و مي گويد كه رامني مانع از حمله تل آويو به ايران در رابطه با برنامه هسته اي اين كشور نخواهد شد.
دان سنور، مشاور عالي رتبه سياست خارجي رامني گفته است كه در صورت اتخاذ چنين تصميمي، رامني به آن احترام خواهد گذاشت.
سفر پانتا به تل آويو بخشي از سفر پنج روزه او به خاورميانه است كه تونس، مصر و اردن را نيز شامل مي شود.
به گزارش فارس، در همين حال كانال 10 تلويزيون رژيم صهيونيستي فاش كرد كه رئيس ستاد مشترك ارتش اين رژيم اخيرا در جلساتي كه پشت درهاي بسته برگزار شده است، با هرگونه اقدام نظامي اين رژيم عليه ايران مخالفت كرده است.
اين كانال گزارش داد كه «بني گانتس» اخيرا در جلساتي كه پشت درهاي بسته برگزار مي شد، ضمن مخالفت با هرگونه اقدام نظامي عليه ايران تاكيد كرده است: توانايي اسرائيل براي پاسخ ويران كننده به توانمندي هاي هسته اي ايران محدود است و توان اسرائيل در مقايسه با توانايي هاي آمريكا ناچيز است.
گانتس همچنين هشدار داد كه جبهه داخلي اين روزها براي مقابله با تهديدات ايران و شليك موشك هاي ايراني آمادگي ندارد زيرا توان موشكي ايران بسيار متفاوت تر از قبل است.
تلويزيون رژيم صهيونيستي در ادامه گزارش داد كه اين هشدارهاي گانتس با لحاظ كردن توازن بازدارندگي اسرائيل مطرح شده است زيرا در صورت حمله ايران تلفات اندك خواهد بود اما خسارت آشكاري به قدرت بازدارندگي اسرائيل وارد خواهد آمد. قدرتي كه عنصر اساسي است و بايد در اتخاذ تصميمات راهبردي مورد توجه قرار گيرد.
همچنين بنيامين نتانياهو در ديدار با نامزد جمهوري خواهان كه براي جلب پشتيباني صهيونيست ها عازم اسرائيل شده، گفت: بايد صادق باشيم تحريم ها يك ذره هم برنامه هسته اي ايران را به عقب نرانده است.
 


در جلسه مشترك ارائه شد

راهكارهاي مجلس و دولت براي رفع مشكلات اقتصادي كشور

جلسه مشترك اعضاي دولت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عصر روز يكشنبه به ميزباني دولت برگزار شد و روساي دو قوه بر لزوم رسيدگي بيشتر بر اوضاع اقتصادي كشور تاكيد كردند.
رئيس جمهور در اين جلسه، با بيان اينكه همه دستگاه هاي دولتي بايد در جايگاه خود دولت را براي عبور از شرايط پيش آمده براي كشور ياري كنند، تاكيد كرد: براي عبور موفق از شرايط امروز بايد همه دستگاه هاي مختلف به يك تحليل مشترك از اقتصاد برسند و بر مبناي آن به وظايف خود براي گذشتن از مقطع فعلي عمل كنند.
محمود احمدي نژاد با اشاره به شرايط روز كشور تاكيد كرد: شرايط امروز همدلي، همراهي و هم افزايي بيش از پيش توان ها و نيروها را مي طلبد و بايد همه در كنار هم كشور را به پيش ببريم. نبايد اين گونه تصور كرد كه دولت به تنهايي مي تواند كارها را به پيش ببرد بلكه هر فرد و دستگاهي بايد در جايگاه خودش به پيشبرد امور كشور كمك كند.
وي تصريح كرد: نبايد انتظار داشت كه مثلا قوه قضاييه شوراي اقتصاد را اداره كند يا نمايندگان مجلس متولي مسايل اجرايي شوند بلكه بايد هركس در جايگاه خود به وظايفش عمل كند و مهم اين است كه همه در راستاي هم، پشتيبان هم و به نيت هم افزايي توان عمومي كشور عمل كنند.
احمدي نژاد با بيان اينكه دولت امروز همه توان خود را بسيج كرده است و تا روز و ثانيه آخر مانند روز اول كار خواهد كرد گفت: دشمن فشارهاي زيادي به كشور وارد مي كند و شرايط دشواري ايجاد كرده است كه البته انتظاري غير از اين نيست، چرا كه تصور مي كند گلوگاهي يافته تا از آن ناحيه به كشور فشار وارد كند اما اين همان جايي است كه بايد يك بار براي هميشه دشمن را از رويكرد و عملكردش مايوس و پشيمان كنيم.
رئيس جمهور ادامه داد: بايد دست در دست يكديگر دهيم و همه فشارها و سختي ها را به فرصت و اهرمي مثبت براي ساختن كشور و تكميل و تقويت زيرساخت ها تبديل كنيم تا جمهوري اسلامي ايران به قدرتي مستحكم و مقتدر تبديل شود كه دشمن پس از اين به خود اجازه انديشيدن به تهديد و تحريم آن را ندهد. البته بايد اين نكته را در نظر داشت كه امور اجرايي را نمي توان از مصادر مختلف و از بيش از يك جايگاه اداره كرد و در امر اجرا همه همراهي ها و همكاري ها بايد در طول هم قرار گيرند، چرا كه اگر در اين عرصه همكاري ها در عرض هم قرار گيرند، امور را مختل خواهند كرد.
امروز كشور به تمركز مديريت نياز دارد
وي با بيان اينكه امروز كشور به تمركز مديريت نياز دارد، تصريح كرد: همه بايد كمك كنند تا مديريت امور در يك بستر متمركز شود تا اگر دشمن سنگي به سوي كشور پرتاب كرد، 10 برابر آن پاسخ دريافت كند تا از كرده خود پشيمان و براي هميشه از دشمني با ملت ايران مأيوس شود.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه مطمئن هستم به لطف و با ياري خدا از اين مقطع عبور خواهيم كرد گفت: امروز بايد به اين موضوع فكر كرد كه با تبديل دشواري هاي امروز به فرصت، اقتصاد كشور را به اقتصادي پويا تبديل كنيم تا در بين10 اقتصاد برتر جهان قرار گيرد.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه بايد هزينه ها را سامان داد و جلوي هرگونه اسراف و هدر رفتن سرمايه ها را گرفت، خاطرنشان كرد: بايد صرفه جويي در هزينه ها را از خود دولت و مجلس شروع كنيم و اجازه ندهيم شيب صرفه جويي ها در هزينه هاي عمومي به سوي مردم نيل دهد.
وي با اشاره به اينكه در كشور تمايل شديدي به استفاده از بودجه عمومي وجود دارد، اضافه كرد: از آنجا كه استفاده از بودجه عمومي راحت تر از شيوه هاي ديگر تامين هزينه ها بوده است، اين رويه در كشور كاملا باب شده اما دولت با نيت اصلاح اين رويه حتي اجراي طرح هاي عظيم مهر ماندگار را كه همه آنها طرح هاي زيربنايي و موثر در ارتقاء توليد، افزايش ثروت و تسريع رشد اقتصادي است، به تبديل سرمايه ها و اموال راكد دستگاه ها به پول نقد و سرمايه هاي مولد و استفاده از آنها موكول كرده و كمترين اعتبارات بودجه اي ممكن را به اين طرح ها اختصاص داده است.
عمل براساس برداشت مشترك از اقتصاد
احمدي نژاد تاكيد كرد: همه بايد با صرفه جويي در هزينه ها و تبديل اموال راكد به سرمايه هاي مولد، دولت را همراهي كنند و به عنوان مثال مجلس شوراي اسلامي نيز از احداث ساختمان هاي جديد كه نيازي به آنها ندارد، منصرف شده و همراه ساير دستگاه ها تا آنجا كه امكان دارد در هزينه هاي جاري و اداري نيز صرفه جويي كند. دولت در اين عرصه پيشگام شده است و وزير اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي از سوي دولت مامور شده اند تا اموال مازاد بانك ها را شناسايي كرده و با فروش آنها درآمدهاي حاصل را در راه پرداخت تسهيلات بانكي به جريان بيندازند.
وي با بيان اينكه همه دستگاه ها بايد براساس يك برداشت و تحليل مشترك از اقتصاد عمل كنند، افزود: برداشت هاي متفاوت، عملكردها را هم افزا نخواهد كرد و لازم است اعضاي دولت و نمايندگان مجلس در جلسه اي ديگر بر روي يك طرح به عنوان طرح اوليه بحث و تبادل نظر كرده، آن را چك كاري كنند تا يك برنامه و نقشه راه جامع در عرصه اقتصاد براي اجرا تهيه كنند.
آمادگي مجلس براي اصلاح امور و كنترل بازار
در ادامه اين ديدار علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به شرايط به وجود آمده در اقتصاد كشور و گراني در كالاهاي اساسي و مايحتاج عمومي مردم، مجلس به عنوان نهاد قانونگذاري آمادگي دارد تا در جهت اصلاح امور و كنترل بازار نسبت به اصلاح قانون با كمك دولت اقدام كند.
وي ادامه داد: در نظام اسلامي ما كه ولي فقيه در راس آن قرار دارد، توفيق خدمت به مردم توفيق بزرگي است كه نصيب هر كسي نمي شود و مسئولان بايد از اين فرصت در راستاي خدمتگزاري بهره مند شوند.
لاريجاني افزود: در جلسه اي كه با نمايندگان دولت در مجلس داشتيم موارد خوبي بين دو طرف در زمينه مهار گراني ها و وضع اقتصادي كشور بحث و تبادل نظر شد كه به اعتقاد من بايد اين نشست ها در آينده نيز در جهت رفع مشكلات موجود تداوم يابد.
وي با تاكيد بر اينكه همه ما بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم كه كشور در شرايط حساسي قرار گرفته است و اين نوعي امتحان الهي براي نظام اسلامي محسوب مي شود، تصريح كرد: وقتي يك ملتي از درون امتحانات الهي سربلند بيرون مي آيد نشان دهنده اين است كه آن ملت در كوران حوادث آبديده شده و توانايي مقابله با دشمنانش را دارد كه ملت ايران نيز امروزه در اين موقعيت حساس و خطير قرار دارد.
رئيس قوه مقننه تصريح كرد: در شرايط فعلي اقتصادي كشور همه مسئولان بايد درك درستي از اقتصاد مقاومتي داشته باشند كه بنده معتقدم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي در حمايت از توليد ملي نهفته است كه بارورسازي آن مي تواند كشور را به اهداف از پيش تعيين شده در زمينه رشد و شكوفايي اقتصادي در تمامي جوانب برساند.
لاريجاني با تاكيد بر اينكه توجه به رونق بخشيدن به توليد ملي و كنترل تورم و گراني بايد در سرلوحه كارهاي دولت و مجلس قرار گيرد تا بتوانيم اوضاع را بيشتر در كنترل خود درآوريم اظهار كرد: دولت بايد با همكاري مجلس در تنظيم بازار دقت بيشتري داشته تا شاهد پرش قيمتي در انواع محصولات بويژه محصولات دامي و كشاورزي نباشيم.
رئيس مجلس در ادامه سخنانش وحدت سياسي در كشور را مهم ترين ابزار براي مقابله با هرگونه تهديدات خارجي دانست و گفت: با توجه به شرايط اقتصادي كشور و تحريم هاي اعمال شده از سوي غرب، وحدت سياسي در كشور بايد بين همه مسئولان حكمفرما شود.
وي با بيان اينكه مسائل موجود در كشور علاج هاي ساده اي دارد و مجلس نيز اين آمادگي را دارد تا به كمك دولت و براي كنترل گراني ها، نسبت به اصلاح قوانين اقدام كند تاكيد كرد: دولت و مجلس بايد در هزينه هاي جاري و عمراني كشور دقت هاي لازم را به خرج دهند و نسبت به تخصيص اعتبارات، اولويت بندي كند.
طرح موضوع مسكن مهر
و يارانه با رئيس جمهور
در همين حال، لاله افتخاري نماينده تهران در مجلس گفت: در ضيافت افطار رئيس جمهور با نمايندگان توضيحاتي درباره مسكن مهر و هدفمندي يارانه ها ارائه شد.
لاله افتخاري در گفت وگو با فارس اظهار داشت: اين جلسه با حضور روساي دو قوه و اعضا برگزار شد و جلسه خوبي بود.
نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: در اين جلسه توضيحاتي درباره مسكن مهر و موضوع هدفمندي يارانه ها صورت گرفت.
 


در مكتب امام

بايد با كساني كه به اسلام ضربه مي زنند مقابله كرد
خداي تبارك و تعالي ما را مكلف كرده كه با اينطور اشخاص با اينطور ظلمه
با اينهايي كه اساس اسلام را دارند متزلزل مي كنند
و همه مصالح مسلمين را دارند بر باد مي دهند
ما مكلفيم كه با اينها معارضه و مبارزه بكنيم. اگر يك وقتي دستمان هم برسد، دست به تفنگ مي كنيم و معارضه مي كنيم.
خودمان تفنگ به دوش مي كنيم و معارضه مي كنيم.
صحيفه نور ـ ج 3ـ ص184


هدايت براي همه

و الحمدلله الذي حبانا بدينه و اختصنا بملته و سبلنا في سبل احسانه لنسلكها بمنه الي رضوانه، حمدا يتقبله منا و يرضي به عنا
امام سجاد(ع) در دعايي كه در آغاز ماه رمضان تلاوت مي فرمودند حمدالهي را ادامه مي دهند. سيره ائمه اطهار و ادب ايشان در راز و نياز با خدا اين بوده كه در آغاز هر دعا به حمد الهي مي پرداختند. به ديگران نيز سفارش نموده اند تا براي استجابت، دعا را با حمد با خدا آغاز كنيد. در فرازهاي نخست دعا امام سجاد(ع) اشاره مي فرمايند كه خود حمد، يك نعمت الهي به شمار مي رود كه احتياج به حمد و شكر دارد. در اين دعا مي فرمايند: «الحمد لله الذي هدانا لحمده، و جعلنا من اهله»؛ در اين فراز دو تعبير به كار رفته. اول: هدانا لحمده، دوم: و جعلنا من اهله؛ اين دو مي توانند مربوط به دو نوع فعل و دو نوع هدايت الهي باشند. يك نوع از هدايت اين است كه خداي متعال بندگان را دعوت و راهنمايي مي كند. به اين مي گويند ارايه طريق و راه. «انا هديناه السبيل اما شاكراً و اما كفوراً» (انسان/3) اين هدايت براي همه بندگان است حتي براي كساني كه دعوت را نمي پذيرند و آن را انكار مي كنند و عناد مي ورزند. هدايت شامل حال آنان نيز مي شود. «و اما ثمود فهديناهم فاستحبوا العمي علي الهدي» (فصلت/17) ما قوم ثمود را هدايت كرديم ولي آنها كوري را بر هدايت ترجيح دادند. همانگونه كه آيه اشاره مي كند هدايت الهي شامل همه مي شود چه كساني كه از آن بهره برند و چه آناني كه آن را انكار كنند و عناد بورزند. يك نوع ديگر از هدايت، ايثال الي المطلوب است. در اين نوع هدايت، فعل تكويني انجام مي گيرد به اين شكل كه خداي متعال كمك مي كند تا بندگانش مراحل رسيدن به هدايت را سپري كنند و هدايت را در زندگي تحقق بخشيده و به نتيجه برسند. اين نوع از هدايت ويژه كساني است كه هدايت عام الهي را بپذيرند و از آن قدرداني كنند. اما اگر كساني با ارايه طريق و هدايت عام مخالفت كردند، از اين هدايت ويژه نيز محروم مي شوند: «ان الله لايهدي القوم الفاسقين» (منافقون/6)؛ در اين آيه اشاره مي شود كه خدا قوم فاسق را هدايت نمي كند. نه آنكه راه را به آنان نشان نمي دهد بلكه راه را نشان داده است اما آنها را به سرمنزل مقصود نمي رساند. در آغاز اين دعا نيز هنگامي كه مي فرمايد هدانا لحمده ممكن است منظور از هدايت، هدايت عام باشد كه خدا به همه بندگان ارائه فرموده تا حمد الهي به جا بياورند. اما در اين فراز كه مي فرمايند: «و جعلنا من اهله»؛ اين فعل تكويني است. خدا به ما توفيق داده تا از هدايت بهره ببريم و حمد الهي را تحقق ببخشيم. هدايت الهي، يا هدايت تشريعي است يا هدايت تكويني، در آيه «انما يريدالله ليذهب عنكم الرجس» (احزاب/33)؛ پاكي اهل بيت هدايت تكويني است اما اين كه خداوند در آيه «لكن يريد ليطهركم» (مانده/6) اراده تطهير را نسبت به همه انسانها دارد، هدايت تشريعي است. اين دعا به ما توجه مي دهد حمد و سپاسي كه به جا مي آوريم، به توفيق الهي بستگي دارد. اراده تكويني الهي به آن تعلق گرفته تا ما حمد و سپاس را انجام دهيم.
پيامبران، چراغ هدايت بشر
يكي از بزرگترين نعمتهايي كه خداي متعال به ما عنايت فرموده هدايت ما به دين است. اگر خدا انبياء را مبعوث نمي فرمود و راه سعادت را به وسيله انبياء به ما نشان نمي داد، انسان چگونه مي توانست راه سعادت را بيابد؟ اگر بشر در همه علوم مادي پيشرفت مي كرد، وضع زندگي خود را بهبود مي بخشيد، انواع امكانات را اختراع و پديده ها را كشف مي كرد، اما راه سعادت را نمي دانست، چه فايده اي براي او داشت؟ در نهايت انسان هشتاد سال با سختي يا خوشي زندگي مي كرد اما بعد از آن هيچ ضمانتي براي سعادت او، وجود نداشت. سعادت ابدي انسان را چه كسي جز خدا مي تواند تامين كند؟ اگر همه نعمتهاي مادي را در برابر هدايتي كه خدا به وسيله دين عنايت فرموده و راه سعادت ابدي را به انسان نشان داده، حساب كنيد خواهيد ديد كه نعمت هاي دنيا چندان ارزشي ندارد مگر اينكه از نعمتهاي مادي نيز براي تكامل معنوي و اطاعت خدا استفاده شود. بر همين اساس است كه در دعا مي فرمايند: خدايا تو را حمد مي كنيم كه دين را به ما ارزاني داشتي و آن را به آساني در اختيار ما قرار دادي. عزيزترين بندگانت را فرستادي تا اينكه به آنچه موجب سعادت ابدي ما مي شود، ما را هدايت نمايند.
دين و ملت
تعبيراتي كه در ادامه دعا آمده يكي «حبانا بدينه» و ديگري «اختصنا بملته»؛ است. بزرگان ادبيات مي گويند مصداق «دين» و «ملت»؛ يكي است اما حيثيت نگرش به آن، تفاوت دارد. «دين»؛ مجموعه اوامر و دستوراتي است كه از جانب خداي متعال صادر مي شود تا بشر با اطاعت از آن به پاداش رسد. از يك سو دستور، از يك سو اطاعت انسان و از يك سو پاداش الهي، مفهوم دين را شكل مي بخشند. از جهت ديگر به عده اي كه دين و ارزش هاي رفتاري را پذيرفته و به آن عمل مي كنند و آن را مبناي رفتار و شكل زندگي خود قرار مي دهند «ملت»؛ گفته مي شود. از همين رو «دين»، در درجه اول به خدا نسبت داده مي شود: «افغير دين الله يبغون و له أسلم من في السماوات و الارض»(آل عمران/ 83)؛ اما «ملت»؛ به كساني كه به دين عمل مي كنند، نسبت داده مي شود: «مله ابراهيم حنيفاً و ما كان من المشركين» (بقره/ 135)؛ اين دو واژه در مصداق يكي هستند؛ اما اعتبار آنها تفاوت دارد. از يك لحاظ اطلاق «دين» مي شود، از يك لحاظ اطلاق «ملت» مي شود. در اين فراز از دعا مي فرمايد: خدايا تو را حمد مي كنم كه دين را به ما بخشيدي. «حبوه »؛ به معناي بخشش رايگان است كه در برابرش بهايي نمي گيرند. «حبانا بدينه»؛ يعني دين را به رايگان به ما عطا كرد و در اختيار ما گذاشتي. «و اختصنا بملته»؛ و ملت اسلام را به ما اختصاص داد. تعبير عربي اين فراز اين است كه ما را اختصاص داد به اين ملت، اما سؤال اين است كه خداي متعال چرا ما را به ملت اسلام اختصاص داده است؟ مگر خداي متعال دين اسلام را فقط براي مسلمانها نازل كرده است؟ دين براي همه بشريت نازل شده است. پس چرا ملت را به ما اختصاص داده؟ همانگونه كه گفته شد از جهت هدايت عام و تشريع، ملت اسلام اختصاص به مسلمانان ندارد بلكه همه بشريت، براي عمل به اسلام، مكلف است. اين ملت را خدا براي بشريت قرار داده است. اينكه گفته مي شود قرار داده، منظور قرار دادن تشريعي است. قرار دادن تكويني آن اين است كه كساني كه قدر اين نعمت را دانستند؛ از آن بهره گرفتند و به اسلام گرويدند. كساني كه عملا داراي اين نعمت و از آن بهره مند شدند، مسلمانها هستند يا آناني كه تا روز قيامت مسلمان شده و ايمان به خدا بياورند و از ملت ابراهيم پيروي كنند. اين نعمت اختصاص به آنها دارد. پاسخ سؤال پيشين را در اينجا مي توان يافت كه «اختصنا»؛ اختصاص تكويني است اما هدايت عام به دين الهي و ملت اسلام، يك هدايت عام براي همه مردم است.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري، قم، 15/6/78، رمضان .1429
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.


ادامه رايزني وزير امور خارجه سوريه با مسئولان ارشد نظام

وزير امور خارجه سوريه در ادامه رايزني با مسئولان ارشد نظام با رئيس جمهور، رئيس مجلس شوراي اسلامي و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس جمهور عصر يكشنبه در ديدار وليد معلم وزير امور خارجه سوريه با بيان اينكه امروز همه ملت ها خواهان عدالت و احترام و آزادي هستند، گفت: اين حق همه ملت ها و بسيار محترم است و بايد از طريق مناسب تامين شود.
وي افزود: بدون ترديد نيروهاي ناتو و دولت هايي كه خودشان نشاني از احترام به آزادي و عدالت ندارند نمي توانند آن را به ملت ها هديه كنند؛ آنها در منطقه به دنبال نجات رژيم صهيونيستي و تحكيم سلطه خود هستند.
رئيس جمهور ضمن دعا براي ملت سوريه و آرزوي سعادت براي همه ملت ها، اظهار اميدواري كرد كه با تدبير و هوشمندي ملت و دولت سوريه هرچه زودتر ثبات و امنيت در اين كشور برقرار شود.
وليد معلم وزير امور خارجه سوريه نيز در اين ديدار ضمن ابلاغ سلام هاي رئيس جمهور و ملت سوريه به رهبري، دولت و ملت ايران، گزارشي از شرايط كشورش ارائه كرد.
همچنين علي لاريجاني يكشنبه شب در ديدار وزير خارجه سوريه و هيئت همراه با تأكيد بر حمايت جمهوري اسلامي ايران از دولت و ملت سوريه در قبال توطئه هاي خارجي و هجوم عناصر تروريست از خارج مرزهاي سوريه به اين كشور گفت: يك توطئه بزرگ بين المللي و منطقه اي عليه سوريه سازمان يافته است زيرا آنها از مواضع مترقي دولت و ملت سوريه عليه رژيم صهيونيستي ناراحت هستند.
لاريجاني در ادامه با اشاره به توطئه هاي خارجي عليه سوريه در يك سال گذشته افزود: دولت و ملت سوريه در اين مدت با ايستادگي و مقاومت مقابل هجوم عناصر تروريست نشان دادند از يك پايگاه قوي برخوردار بوده و قدرت حل بحران ها را دارند. وي در ادامه با بيان اين كه چشم انداز اوضاع به نفع ملت و دولت سوريه است، خاطرنشان كرد: دولت و ملت ايران مانند گذشته در همه شرايط در كنار دولت و ملت سوريه ايستاده و خواهد ايستاد. همچنين «وليد معلم» وزير امور خارجه سوريه عصر يكشنبه با سعيد جليلي نماينده رهبر معظم انقلاب و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگو كرد.
جليلي در اين ديدار با اشاره به اينكه دشمني آمريكا و صهيونيست ها با مردم سوريه يك دشمني قديمي است، اظهار داشت: امروز آنها با كمك ديكتاتورهاي منطقه و تروريست ها مي خواهند، پس از ناكامي در جنگ هاي 33 روزه و 22 روزه انتقام آن را از مردم سوريه بگيرند.
وزير خارجه سوريه نيز در اين ديدار با اشاره به مناسبات عميق و راهبردي دو كشور، بر برقراري آرامش نسبي در شهرهاي سوريه و ادامه پاكسازي مناطق مختلف آن كشور از حضور تروريست ها در دفاع از شهروندان تأكيد كرد.
 


پورمحمدي: سازمان بازرسي پرونده خاصي را درباره اشخاص بررسي نمي كند

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: اين سازمان پرونده خاصي را در مورد اشخاص تعقيب نمي كند.
حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي در گفت وگو با فارس در پاسخ به سؤالي در مورد اتهامات مطرح شده درباره برخي مسئولان در موضوع پرونده بيمه ايران اظهار داشت: ما پرونده خاصي را در مورد اشخاص تعقيب نمي كنيم. اين بحثي است كه به دادگاه داده شده و شما مي توانيد از طريق دادگاه پيگيري كنيد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در بحث پرونده بيمه ايران سازمان بازرسي اقدامي انجام داده، افزود: بله، ما در اين رابطه پرونده تشكيل داده ايم.
همچنين رئيس سازمان بازرسي كل كشور ديروز از آسايشگاه خيريه كهريزك ديدار و از پرسنل نيكوكار اين مجموعه و همچنين افراد خيري كه امكانات مادي و رفاهي را براي افراد نيازمند در اين آسايشگاه فراهم مي كنند، تقدير و تشكر كرد.
 


اذعان رسانه هاي غربي به توان ايران در دور زدن تحريم ها

در پي راهبرد فشار و تحريم هاي بيشتر غرب عليه ايران، رسانه هاي غربي بيش از پيش از سردرگمي تحريك كنندگان ايران در برابر توان جمهوري اسلامي در مقابله با اين تحريم ها اذعان كردند.
در همين زمينه وال استريت ژورنال اذعان كرد كه ايرانيان به راحتي شركت هاي جديدي را جايگزين شركتهاي تحريم شده مي كنند. همچنين ايرانيان در بازكردن كانال هاي مالي براي دور زدن تحريم ها زبردست هستند.
بنابراين گزارش، تقريباً همه در كنگره آمريكا با آنچه تحريم هاي فلج كننده عليه ايران خوانده مي شود، موافق اند يا دست كم ادعا مي كنند كه با آن موافق اند اما بايد ديد در عمل چه كسي به آنها پايبند است.
وال استريت ژورنال اضافه كرد كه مجلس نمايندگان و سناي آمريكا در حال كار بر روي دو طرح جديد تحريم ايران هستند تا راه هاي دور زدن تحريم هاي ضدايراني را ببندند. اقدامات پيش بيني شده در اين طرح عبارتند از افزايش تعداد عناصر ايراني تحريم شده و تحميل جريمه به شركت هاي خارجي است كه با شركت هاي مالي و بخش انرژي ايران ارتباط دارند.
وال استريت ژورنال اذعان كرده كه ايرانيان به راحتي شركت هاي جديدي را جايگزين شركت هاي تحريم شده مي كنند. همچنين ايرانيان در باز كردن كانال هاي مالي براي دور زدن تحريم ها زبردست هستند. فروش نفت در برابر طلاي تركيه و استفاده از شركت هاي خارجي سايه از جمله اقدامات ايران در اين حوزه است.
اين روند نشان گر آن است كه نگاه ايالات متحده به تحريم ها كه شامل تعقيب شركت ها و اشخاص منفرد ايراني است به مرور زمان كارايي خود را از دست مي دهد. لذا روزنامه وال استريت ژورنال استفاده از رويكردي كلي تر را پيشنهاد كرده است. به عبارت ديگر تمركز از عناصر تحريمي بايد بر فعاليت تحريم شده معطوف شود.
اين روزنامه در پايان گزارش خود ضمن بيان ناكارآمدي تحريم ها تصريح كرد: وزارت خزانه داري آمريكا هرگز نمي تواند با سرعتي كه ايران شركت ايجاد مي كند، آنها را رديابي و تحريم كند. به جاي آن بايد به هر شركتي كه نفت ايران را خريده يا حمل مي كند هشدار داد كه در حال نقض قوانين آمريكاست.
گزارش وال استريت ژورنال بيش از هر چيز بيانگر سردرگمي تحريم كنندگان ايران در برابر توان ايران در مقابله با اين تحريم هاست، حال آنكه رسانه هاي غربي تلاش بسياري مي كنند كه تأثير اين تحريم ها را بيش از آنچه هست جلوه دهند.
در همين حال، خبرگزاري رويترز نيز گزارشي از واردات نفت ژاپن از ايران به چاپ رسانده و تصريح كرده كه وزارت دارايي ژاپن اعلام كرد كه واردات نفت اين كشور از ايران در ماه ژوئن 60 درصد نسبت به ماه قبل از آن افزايش يافته و به بيش از 170 هزار شبكه در روز رسيده است.
بنابراين گزارش، اطلاعات وزارت دارايي ژاپن امروز نشان داد كه واردات نفت خام معاف از تعرفه گمركي اين كشور از ايران به 812 هزار و 693 كيلو ليتر معادل هزار و 389 بشكه در روز رسيده است.
رويترز در پايان ضمن بيان توان ايران در مقابله با تحريم هاي تحميلي غرب عليه ايران افزود: در حالي كه آمريكا و اتحاديه اروپا در تلاش هستند تا درآمدهاي نفتي حاصل از صادرات نفت ايران را كاهش دهند اما واردات نفت خام ژاپن از ايران كه ماه مي 106 هزار و 162 بشكه در روز بود، با واردات نفتي كه پيش از ماه ژوئن در ايران بارگيري شده بود، 05/60 درصد در ماه ژوئن افزايش يافت.
روزنامه آمريكايي هافينگتون پست نيز در بيان بي اثر بودن تحريم ها در گزارشي با استناد به سخنان رهبر انقلاب به بررسي تغيير قانون برنامه تنظيم خانواده در ايران پرداخته و اذعان مي كند كه طرح افزايش فرزند در خانواده هاي ايراني نشان از بي تأثير بودن تحريم ها دارد.
اين روزنامه در شماره ديروز خود بيان كرد: مقامات بلند پايه ايراني به دنبال تغيير برنامه هاي تنظيم خانواده هستند تا از پيري جمعيت مانند بسياري از كشورهاي غربي جلوگيري كند تا هزينه هاي تأمين اجتماعي و پزشكي افزايش پيدا نكند.
هافينگتون پست به بيانات رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت كه اين تغييرات بعد از سخنراني هاي رهبر جمهوري اسلامي مبني بر اشتباه بودن سياست هاي كاهش جمعيت در كشور انجام گرفت.
كارشناس هافينگتون پست در نهايت اذعان كرد: تغيير سياست هاي ايران در تنظيم خانواده پيامي از سوي اين كشور به دنيا است كه تحريم ها روي اقتصاد اين كشور تأثيري نداشته است.
 


اخبار ادبي و هنري

معاونين سازمان سينمايي منصوب شدند
رئيس سازمان سينمايي معاونين خود در اين سازمان را منصوب كرد.
طي احكام جداگانه اي از سوي جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي سيد عليرضا سجادپور به عنوان معاون امور فعاليت هاي سينمايي و سمعي و بصري، جليل عرفان منش به عنوان معاون امور آثار سينمايي و سمعي و بصري و سعيد رجبي فروتن به عنوان مديركل حوزه رياست و روابط عمومي و امور بين الملل منصوب شدند.
فحاشي گروه هاي فشار به يك بازيگر
اظهارنظر يكي از زنان بازيگر در رابطه با دفاع مقدس و همكاري وي با يكي از فيلمسازان اين عرصه خشم يك سايت صهيونيستي را برانگيخت.
به گزارش خبرنگار كيهان كاربران سايت صهيونيستي بالاترين اظهارنظر الناز شاكردوست را درخصوص سينماي دفاع مقدس تحمل نكردند و اين بازيگر را هدف هتاكي و توهين هاي زشت قرار دادند.
پيش از اين هم بازيگران ديگري به دليل بازي در فيلم هاي ضد فتنه و حمله هتاكانه رسانه هاي ضد انقلاب قرار گرفته بودند. رسانه هاي معاند انقلاب اسلامي در حالي خود را مدافع آزادي و دموكراسي مي دانند كه تحمل يك جمله مغاير از انديشه و اهداف خود را ندارند و بلافاصله زبان به هتاكي و تهمت باز مي كنند.
برپايي كلاس همسر بازيگر معروف براي كلاهبرداري
فرشته ميرهاشمي همسر يكي از بازيگران معروف سينما و تلويزيون كه اخيرا از آمريكا بازگشته، اقدام به تشكيل كلاس هاي غيرقانوني عرفاني، مديتيشن در مناطق شمالي تهران كرده است.
به گزارش مشرق، به گفته وي متون آموزشي كلاس هايش مجموعه اي از انديشه هاي سروش، شريعتي، حلقه كيهاني و دراويش گنابادي است.
اين خانم كه تصاوير حضور وي در حلقه انحرافي كيهاني موجود است توانسته تعدادي از پولداران شمال تهران را در اين كلاس ها سركيسه كند. شايان ذكر است وزارت ارشاد اسلامي 2 سال قبل موسسه مرتبط با اين خانم را به دليل فعاليت هاي غيرقانوني و... لغو كرده بود.
در محافل مختلف از نقش حمايتي همسر اين خانم در گسترش اين فعاليت ها سخن گفته مي شود.
روزنامه كيهان در صورت عدم ورود مديران مسئول و مراكز ذيربط اقدام به انتشار زواياي پنهان عملكرد موسسه مذكور خواهد كرد.
اعزام سه گروه مستندساز به ميانمار
مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي از اعزام حداقل سه گروه مستندسازي به كشور ميانمار، خبر داد.
شفيع آقامحمديان مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در گفت وگو با فارس در خصوص اعزام گروه مستندسازي به ميانمار براي ثبت فجايع انساني در اين كشور، بيان داشت: پس از انتشار اعلاميه اي مبني بر حمايت مركز گسترش از ساخت مستندهايي با محوريت فجايع ميانمار، در مجموع هشت طرح از فيلمسازان دريافت كرديم.
آقا محمديان ادامه داد: هم اكنون در حال بررسي و مطالعه اين طرح ها هستيم و احتمالاً در آينده اي نزديك، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي حداقل سه گروه مستندسازي به ميانمار اعزام مي شوند.
روز گذشته رضا برجي نيز به ايرنا خبر داد كه براي توليد مستند «مسلمانان ميانمار» به زودي عازم آن كشور خواهد شد.
پاسخ معاونت سينمايي به يك خبر و توضيح كيهان
روابط عمومي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در واكنش به خبر حضور فيلم هاي مشكل دار به نمايندگي از سينماي ايران در جشنواره هاي خارجي جوابيه اي را صادر كرده كه همراه با توضيح كيهان در پي مي آيد:
مدير مسئول محترم روزنامه كيهان
با سلام
پيرو درج مطلبي در صفحه 14 در ستون اخبار ادبي و هنري مورخ 7/5/91 آن روزنامه محترم در خصوص عذرخواهي برخي از مديران سينمايي كشور به خاطر اعزام فيلم «يك خانواده محترم» به جشنواره فيلم كن ضروري است به آگاهي عموم برساند، فيلم يك خانواده محترم به هيچ وجه مربوط به سازمان سينمايي نبوده و تهيه كننده آن سيما فيلم مي باشد و در ارسال اين فيلم به جشنواره كن نيز با توجه به اين كه فيلم توسط دوستان[!] تهيه كننده ارسال گرديده است، هيچ مسئوليتي در اين خصوص به عهده سازمان سينمايي نيست. شايان ذكر است، اين فيلم بدون مجوز پروانه ساخت سازمان سينمايي تهيه شده است كه خلاف قوانين مي باشد. در خصوص ارسال فيلم «خانه پدري» نيز طبق مصاحبه مديركل محترم ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه اي، اين فيلم در داخل و خارج از كشور از نظر سازمان سينمايي مجوز پخش ندارد و تهيه كننده آن رأساً اقدام به ارسال اين فيلم به جشنواره ونيز نموده است.
توضيح كيهان:
ضمن تشكر از روابط عمومي معاونت سينمايي به خاطر تلاش براي تنوير افكار عمومي، بيان چند نكته لازم است:
1- در خصوص عدم مسئوليت معاونت سينمايي در قبال توليد فيلم «يك خانواده محترم» و حضور آن در جشنواره كن جاي سؤال است، كه اين فيلم چگونه توليد شده و چرا معاونت سينمايي اقدامي براي توقف ساخت اين فيلم، بدون مجوز نكرده است؟ آيا معاونت محترم سينمايي مسئوليتي درباره توليد آثار سينمايي ندارد؟ و پرسش ديگر اين است كه پس از ارسال فيلم به جشنواره كن بدون داشتن مجوزهاي قانوني، چرا تهيه كننده فيلم با پي گرد قانوني مواجه نشده است؟ معاونت سينمايي در حالي مدعي است كه مسئوليتي در قبال حضور اين فيلم در جشنواره كن ندارد كه از وظيفه نظارتي خود عدول كرده است!
2- درباره فيلم «خانه پدري» نيز اين پرسش وجود دارد كه چرا اين فيلم بدون داشتن مجوز ساخت، توليد شده است؟ ضمن اينكه ارسال فيلم از سوي تهيه كننده به جشنواره ونيز، موجب سلب مسئوليت معاونت سينمايي نمي شود. آيا اين نهاد حكومتي هيچ مسئوليتي در قبال نظارت و اعمال قدرت و اجراي قانون براي ممانعت از حضور فيلم بدون مجوز در جشنواره هاي خارجي ندارد؟
3- سياست هاي دوگانه معاونت سينمايي نيز سؤال برانگيز است. چرا كه اين نهاد در حالي جشنواره فيلم ونيز را تحريم كرده و مخالف حضور كشورمان در آن است كه پيش از مجوز حضور فيلمي را در مراسم اسكار صادر كرده بود. اين در حالي است كه اسكار نيز مانند ونيز يك محفل صهيونيستي و ضد ايراني است و لازم بود كه از سوي ايران تحريم شود.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14