(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 مرداد 1391 - شماره 20272

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ببخشيد، شما ؟!
انتخاب 23 ناظر مجلس در 10نهاد
در مكتب امام
تمرين براي جلب رضايت خدا
گزارش خبري از وضعيت اعضاي ربوده شده هلال احمر در ليبي
پيگيري سفارت ايران درباره هيئت ربوده شده هلال احمر
خارج از دستور
سردار وحيدي خبر داد
پرتاب ماهواره جديد ايراني در آينده نزديك
سعيدلو: تعطيلي تهران در زمان اجلاس عدم تعهد نيازمند تصويب هيئت وزيران است
اخبار ادبي و هنري


ببخشيد، شما ؟!

احمد منصوري
«جوان روشنفكر از بانك بيرون مي آيد و قصد عبور از خيابان را دارد، خيابان اما شلوغ است پر ازدحام. جوان در هياهوي اتومبيل ها جرأت رفتن به آنسوي خيابان را پيدا نمي كند و خطر را به جان نمي خرد. با نگاهي مستأصل چشم مي چرخاند و كمي آن طرف تر كاسبي را مي بيند كه با دوستش گرم معامله است و انگار او هم قصد عبور از خيابان دارد. جوان چشم از كاسب برنمي دارد و منتظر مي ماند تا به دنبال او از خيابان بگذرد. اما ناگهان در وسط خيابان كاسب به ياد نكته ناگفته اي براي دوستش مي افتد و برمي گردد؛ جوان روشنفكر در قلب خيابان، در هجوم اتومبيل ها بي پناه مي ماند و ناچار به دنبال كاسب مي دود و دوباره منتظر مي ايستد تا بار ديگر در پناه او از عرض خيابان بگذرد.»
اين قسمتي از بخش دوم فيلم «دستفروش» است و قرابت عجيبي دارد با برخي ساكنان امروز كشورمان؛ انسان هاي كوتاه قدي كه هميشه در پشت ديگران پناه مي گيرند تا با استفاده از نام و آوازه آنها به مقصود خود برسند و البته در روان شناسي چنين رفتارهايي ناشي از نوعي بيماري شخصيتي است. اين روزها كم نيستند افرادي كه خود را به بستگانشان مي چسبانند تا شايد در پناه ايثار و عظمت آنها از خيابان خطر عبور كنند و آنسوي خيابان فارغ از هرگونه اعتقاد و دلبستگي به اين بزرگواران، به دنبال مقصود و مراد خود بدوند. و البته غمي نيست وقتي رو در روي آنها مردمي خون داده و خون دل خورده هستند كه نشان داده اند افراد را با خودشان مي سنجند نه با اقوام و بستگانشان، نشان دادند كه امام خميني(ره) را به امام خميني(ره) مي شناسند نه به كساني كه با آن بزرگوار نسبتي داشته اند. اينها حكايت وبسايتي است كه خود را جماران مي خواند و البته منتسب به بيت محترم امام(ره) اما غافل از آنكه از حسينيه جماران هيچگاه صداي همسو با دشمنان به گوش نمي رسيد. وبسايتي كه مطابق ژست هاي روشنفكري بيگانه پسند پرونده ويژه اي به مناسبت روز حجاب و عفاف با عنوان «خطا و صواب در حجاب و عفاف» كليد زد و در آن به بررسي ديدگاه هاي امام(ره)، مخالفان و موافقان حجاب پرداخت. خط رسانه اي اين پرونده بعد از گذشت 15 عنوان مقاله، يادداشت، مصاحبه و گفتگو بيش از پيش آشكار شد و آن عبارت بود از «لغو حجاب اجباري» تا آنجا كه راديو فردا- رسانه دولتي ايالات متحده- با ذوق زدگي فراوان يكي از گفتگوهاي اين پرونده را در صدر اخبار خود قرار داد و با خطي درشت بالاي آن نوشت: «نوه آيت الله خميني: اجباري كردن حجاب موفق نخواهد شد.» ماجرا وقتي تلخ تر مي شود كه ببينيم درست همزمان با اين پرونده و چند روز قبل از آن جرياني رسانه اي با موضوع «حجاب اجباري» در بي بي سي (رسانه سلطنتي انگلستان)، راديو فردا (رسانه دولتي آمريكا)، دويچه وله (رسانه دولتي آلمان) و... به راه افتاده است و وبسايت جماران با اين دست مصاحبه و گفتگوها خواسته ياناخواسته به خوبي آب به آسياب آنها مي ريزد. نويسندگان بي بي سي در مقاله هايي با عناوين «حجاب اجباري و كلوپ شبانه»، «حجاب و پرده نشيني، سوءاستفاده از وقار نمادين»، « در پي راه حل سومي بايد بود» و... درست همان نتايجي را مي گيرند كه وبسايت جماران در مقالات و گفتگو با اشخاص مختلف گرفته است. روندي كه به صورت مشابه در رسانه هاي متعددي چون راديو فردا، دويچه وله و ديگر رسانه هاي بيگانه با مقالات نظير «حجاب اجباري با زنان و دختران ايراني چه كرده است؟»، «اجباري كردن حجاب موفق نخواهد شد»، « اعتراض به حجاب اجباري ورزشكاران زن در المپيك»، «وقتي فيس بوك به حجاب اجباري نه مي گويد» تكرار مي شود. كمپيني به نام «نه به حجاب اجباري» راه مي افتد كه از قضا آن هم به همان سمت و سوي پرونده ويژه وبسايت جماران مي رود. حال سوال اينجاست كه گردانندگان اين وبسايت خبري آيا ذره اي با افكار امام(ره) قرابت و آشنايي دارند؟ در گوشه اي از گزارش همين سايت آمده است؛ امام خميني(ره) در كردار و گفتارشان به ترويج حجاب مي پرداختند و هميشه مردم را دعوت به رعايت حجاب و عفاف مي كردند و از مردم مي خواستند تا با مظاهر بي عفتي و بي قيدي در سطح جامعه مبارزه كنند. بهتر نبود سايت جماران نيز همين خط مشي را دنبال مي كرد و به جاي باز كردن مباحث ياد شده، با الگو گرفتن از آموزه هاي امام به ترويج حجاب و عفاف و تقبيح و منع بي عفتي و بي حجابي مي پرداخت؟ و البته هر چند تكرار مكرر است اما مشكلي كه هميشه در اين مواقع ديده مي شود كم كاري و گاه فرعي كاري سازماني به نام «موسسه حفظ و نشر آثار امام(ره) است كه تلاش جدي در راستاي حفظ و نشر آثار اين رهبر بزرگ تاريخ معاصر اسلام نمي كند تا هر كس به هر بهانه اي نتواند نظرات شخصي خود را به صرف داشتن ارتباط نسبي و يا سببي با آن بزرگوار ارائه كند. افرادي كه مانند روشنفكر ابتداي قصه ما هيچ هويت شخصي اي ندارند و تنها به بستگان خود شناخته مي شوند. افرادي كه منهاي نام خانوادگي شان مساوي با هيچ اند و پس از خواندن نظراتشان اولين سوالي كه به ذهن مخاطب مي رسد اين است كه: ببخشيد شما؟
 


انتخاب 23 ناظر مجلس در 10نهاد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز خود 23ناظر مجلس در 10 نهاد مختلف را انتخاب كردند.
نمايندگان در جلسه علني ديروز بيژن نوباوه نماينده تهران را با 114 راي و سيدرمضان شجاعي كياسري نماينده ساري را با 108راي به عنوان ناظر در شوراي نظارت بر صداوسيما انتخاب كردند.
در ادامه جلسه ديروز نمايندگان مجلس علي مطهري نماينده تهران را با 106راي از مجموع 242راي مأخوذه به عنوان ناظر در هيئت نظارت بر مطبوعات انتخاب كردند.
همچنين محمدحسن دوگاني و عبدالكريم رجبي به عنوان ناظران مجلس در شوراي عالي آمار، موسوي لارگاني و عبدالله زاده به عنوان هيئت امناي صندوق توسعه ملي، احمد توكلي و محمد حسن نژاد به عنوان ناظران مجلس در شوراي پول و اعتبار انتخاب شدند.
نمايندگان همچنين حسن كامران و وحيد احمدي را به عنوان عضو در دبيرخانه دائمي كنفرانس هاي بين المللي فلسطين انتخاب كردند.
علاوه بر اين نمايندگان ملت ناصر سوداني و احمد سالك را به عنوان ناظرين مجلس در كميته حمايت از انقلاب اسلامي ملت فلسطين انتخاب كردند.
منتخبان ملت در ادامه نادر قاضي پور، عيسي امامي و علي مددي فر را به عنوان ناظران مجلس در شوراي رقابت انتخاب كردند.
نمايندگان همچنين جواد كوليوند، ابراهيم رضايي، عيسي دارايي، احمد اميرآبادي و داود محمدي را به عنوان ناظران مجلس در هيئت مركزي نظارت بر انتخابات شوراها انتخاب كردند.
همچنين در جريان بررسي لايحه تعيين حدود مسئوليت شركت هاي هواپيمايي ايراني نمايندگان سيدجلال يحيي زاده و غلام محمد زارعي را به عنوان ناظران مجلس جهت نظارت بر مسافرت هاي خارجي كاركنان دولت انتخاب كردند.
مسئوليت متفاوت شركت هاي هواپيمايي
در سوانح هوايي
بررسي لايحه تعيين حدود مسئوليت شركت هاي هواپيمايي ايراني دستور جلسه ديگر ديروز مجلس بود.
اين لايحه به منظور يكسان سازي مقررات حمل و نقل هوايي بين المللي ميزان غرامت ناشي از فوت يا صدمات بدني كه شركت ها و متصديان حمل و نقل هوايي در جريان سوانح هوايي بايد به شكات و اولياء دم پرداخت كنند، به مجلس داده شده تا مجلس آن را تعيين كند و يكي از موضوعاتي بود كه ديروز مجلسي ها به طور كلي و جزيي به آن پرداختند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه ماده يك از لايحه تعيين حدود مسئوليت شركت هاي هواپيمايي ايران را تصويب كردند.
براساس اين ماده مسئوليت هاي شركت هاي هواپيمايي ايران در مورد حمل و نقل مسافران، بار و اثاثيه در پروازهاي بين المللي، فقط در حدود مسئوليت مقرر در پروازهاي بين المللي مذكور در قانون اجازه الحاق دولت ايران به كنوانسيون مربوط به يكسان سازي برخي از مقررات حمل و نقل هوايي بين المللي ورشو مورخ 12اكتبر 1929 مطابق با 20 مهر 1308 و پروتكل اصلاحي لاهه مورخ 28 سپتامبر 1955 مطابق با 5 مهر 1334 مصوب 31/2/1354 مجلس و در پروازهاي داخلي در مورد حمل و نقل مسافران، فقط مطابق قانون مجازات اسلامي و در مورد حمل و نقل بار و اثاثيه محدود به مسئوليت مندرج در كنوانسيون ورشو و پروتكل لاهه است.
در تبصره اين ماده نيز آمده است كه مبالغ مندرج در كميسيون ورشو و پروتكل لاهه، مذكور در ماده يك به ترتيب معادل 8 هزار و300 و 16هزار و600 واحد صندوق بين المللي پول است.
ماده يك لايحه تعيين حدود مسئوليت شركت هاي هواپيمايي ايران با 164راي موافق، 28راي مخالف و 34 راي ممتنع از مجموع 256 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.
نمايندگان در ادامه ماده 2 از لايحه تعيين حدود مسئوليت شركت هاي هواپيمايي ايراني را بررسي و تصويب كردند.
براساس اين ماده، اولياي دم متوفيان و يا مصدومان سوانح هوايي داخلي از بابت جبران خسارت بدني و فوت مجاز به مطالبه ديه و ساير خسارات وارد شده صرفا براساس قانون مجازات اسلامي و از بابت خسارات وارده بر بار و اثاثيه فقط مجاز به مطالبه خسارات وارد شده براساس اين قانون هستند.
اين ماده با 157راي موافق، 35 راي مخالف و 24 راي ممتنع از مجموع 253 راي به تصويب مجلس رسيد.
وكلاي ملت در ادامه با 152راي موافق، 24 راي مخالف و 27 راي ممتنع ماده 3 از اين لايحه را نيز بررسي و تصويب كردند.
در اين ماده آمده است كه مفاد اين قانون به دعاوي طرح شده در مراجع قضايي كه منتهي به صدور راي قطعي نشده است، تسري مي يابد.
وكلاي ملت در ادامه نيز ماده 4 از اين لايحه را كه آخرين ماده بود، با 162راي موافق، 10 راي مخالف و 23راي ممتنع از مجموع 253 نماينده حاضر در صحن علني به تصويب رساندند.
در اين ماده آمده است كه از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون، قانون تعيين حدود مسئوليت شركت هاي هواپيمايي ايراني در پروازهاي داخلي مصوب 19/8/1364 لغو مي شود.
 


در مكتب امام

بعثت انبيا براي تزكيه نفوس انسان ها بوده است
انگيزه بعثت اين است كه:
اين نفوس سركش را
و اين نفوس طاغي را و ياغي را
از آن سركشي و از آن طغيان و از آن ياغيگري
كنترل كند و تزكيه كند نفوس را.
همه اختلافاتي كه در بشر هست براي اين است كه:
تزكيه نشده است.
غايت بعثت اين است كه تزكيه كند مردم را.
صحيفه نور ـ ج 14 ـ ص 254
 


تمرين براي جلب رضايت خدا

«الحمدلله الذي حبانا بدينه، و اختصنا بملته و سبلنا في سبل احسانه» دراين فراز از دعاي 44 صحيفه ،امام سجاد(ع) اشاره مي فرمايند به اينكه خدا راههاي نيكي و نيكوكاري را قرار داده تا كساني كه بخواهند اهل نيكي و احسان باشند، اين راه ها را بپيمايند. چرا كه بدون پيمودن اين راه ها به نيكي و نيكوكاري نمي رسند. به اين راه «سبل احسان»؛ گفته مي شود. «سبل» جمع «سبيل» است و «سبيل» به معني راه «سبلنا في سبل احسانه» ما را در اين راه هاي احسان به راه انداخت، همچون امير كارواني كه فرياد مي زند و كاروانيان را حركت مي دهد و راه را نشان مي دهد. مي فرمايد: بار خدايا تو را حمد مي كنيم كه ما را در اين راه ها به راه انداختي «لنسلكها بمنه الي رضوانه» اين راهها را به كمك نعمت تو و عنايت تو بپيماييم، به سوي رضوان تو. دراين فراز هدف و راه و ويژگي آن را با هم مشخص نموده است. اينكه جهت راه چيست، مقصد كجاست و چگونه در اين راه به حركت درآييم، دراين جمله گنجانيده شده است. خداوند در قرآن فرموده «انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا»؛ ما راه را به انسان نشان داديم، «اما شاكرا» يا انسان شكرگزار و قدردان مي شود و «و اما كفورا» يا ناسپاسي و تخطي مي كند.اين هدايت عام و راهي است كه خداي متعال به انسان ها نشان داده و عنايت فرموده است. در ادامه دعا مي فرمايد: «سبلنا في سبل احسانه»؛ در اينجا اشاره به توفيقات اوليه اي است كه خداي متعال به كساني عنايت مي فرمايد كه مراتب اول ايمان را دارا شده اند. اولين مراتب ايمان، به عقايد و اصول اوليه مربوط مي شود. وقتي انسان ايمان آورد، فقط قبول ظاهري آن كافي نيست، بلكه بايد دل انسان با تمام وجود ايمان بياورد و باور كند. اولين مراتب ايمان باعث مي شود كه انسان توفيق حركت در راه و مسير را بيابد. در راهي قدم گذاشت و به راه افتاد، ضمانتي وجود ندارد كه تا پايان راه پيش رفته و به مقصد برسد. همين اندازه كه راه را اشتباه نرفته و فهميده است كه از كدام راه بايد برود، خود نعمت بسيار بزرگي است. نخست، معرفت حقيقت و چگونگي پيمودن راه خدا، سپس آمادگي براي رفتن و پس از آن يافتن توفيق حركت درمسير، نعمت بزرگي است.
شكر والدين، شرط عبادت خدا
خداوند از آغاز كودكي در سايه تربيت هاي صحيح خانواده، مدرسه، معلم و مربيان ديگر و راهنمايي علما و ارشاد بزرگان، ما را در مسير درستي هدايت فرمود تا مخالفت او را نكنيم. اگر اين شرايط را مقايسه كنيد با كسي كه در محيطي قرار گرفته كه هيچ يك از شرايط شما را نداشته است، متوجه نعمت عظيمي كه خدا به شما داده مي شويد. متأسفانه در عصر ما شرايطي فراهم آمده كه ديگر چندان تربيت پدر و مادر در فرزند تأثيري ندارد. افرادي كه سن بالايي دارند به خوبي به ياد مي آورند كه در گذشته موقعيت پدر و مادر در خانواده يك موقعيت خاصي بود. در تربيت فرزند، تربيت هاي ديني نقش اصلي را داشت. در يك خانواده متوسط اسلامي پدر و مادر جايگاه قابل توجهي داشتند. فرزندان اگر شيطنتي هم داشتند، سعي مي كردند به دور از چشم پدر و مادر و بي اطلاع آنها و خيلي پنهاني انجام دهند. ارزش هاي اسلامي به صورت جدي در خانه حاكم بود. وقتي فرزند مي خواست در اتاق پدر و مادر بيايد و در برابر پدر و مادر بنشيند، منتظر اجازه مي ماند. در روايات داريم كه به فرزندان مي فرمايد بي اجازه پدرتان ننشينيد. ادب اسلامي اينگونه است. اين را مقايسه كنيد با محيطي كه كودكان با پدر و مادر، بيگانه هستند. با آنان به تندي سخن مي گويند، بي اعتنايي مي كنند و احترام آنان را حفظ نمي كنند. در چنين محيطي اگر كسي تربيت شود چه خواهد شد؟ محيطي كه ارزش هاي ليبرال حاكم است. هر كسي به فكر لذت خود است. اگر از كودك احوال پدر و مادر را بپرسيد، فرزند خبر ندارد كه والدين زنده هستند يا نه! وضع زندگي آنان چگونه است؟ در چنين محيطي انسان اينگونه تربيت مي شود كه با بي حرمتي تمام، منتظر مرگ والدين است و فقط به لذت ها و هوس هاي خود فكر مي كند. اين فرهنگ غربي را با آن فرهنگ اسلامي مقايسه كنيد. تصور مي كنيد فردي كه در محيط ليبرال تربيت مي شود، در محيط خانه هر فيلمي را مي بيند، هر قصه و رماني را مي خواند، چگونه تربيت خواهد شد؟ همين اندازه كه كودك چنين خانه اي به پدر و مادر ناسزا نگويد و آنان را مورد ضرب و شتم قرار ندهد، كافي است.
به طور فطري و طبيعي هر كسي مادر خودش را خيلي دوست دارد. در سن كودكي و نوجواني به ياد مي آورم بعضي از افراد كه مي خواستند سوگند بزرگي ياد كنند مي گفتند: به ارواح خاك پدرم! اگر مي خواستند سوگند مهم تري ياد كنند مي گفتند به جان مادرم! آنقدر مسئله احترام پدر و مادر مهم بود كه سوگند، به روح پدر يا به جان مادر، بالاترين سوگند به شمار مي آمد. كسي كه نتواند شكر مادر را انجام بدهد، شكر خدا را نيز به جا نخواهد آورد. خدا مي فرمايد: «أن اشكر لي و لوالديك» (لقمان/ 14)؛ اين دو شكر همچون يكديگرند. كسي كه شكرگزار پدر و مادر نباشد، شكرگزار خدا نيز نخواهد بود. كسي كه والدين خود را خرافي و فرتوت و قديمي مي داند و براي آنان هيچ احترامي قائل نيست، چگونه مي تواند خدا را اطاعت و عبادت كند؟
خوشبختانه در جامعه ما اين امور رواج ندارد اما نسبت به موج فرهنگ غربي كه به طرف كشورهاي اسلامي شروع شده، نگراني هايي وجود دارد. والدين، مربيان، برنامه ريزان امور تربيتي بايد به اين مسئله توجه جدي داشته باشند. ارزش هاي اسلامي، ارزش هاي انساني، ارزش هاي ملي ما، آرام آرام درحال نابودي هستند و هيچ چيز ارزشمند ديگري جاي آن را نمي گيرد، تا جايي كه از اسلام جز اسم باقي نمي ماند. به هر صورت در اين شرايط خدا ما را در مسيري قرار داد كه از اول ارزش ها را باور داشتيم. از زماني كه چشم گشوديم پدر و مادر ما نماز مي خواندند. در ماه رمضان روزه مي گرفتند. همه اينها براي هدايت و پيداكردن راه به انسان كمك و ياري مي رساند.
احسان، شرط ماندن در مسير
خدا ما را در اين راهها قرار داد، اما او ضمانت نكرده است كه انسان حتما به مقصد برسد. خداوند تا اينجا به شما كمك مي كند. از اين پس ديگر نوبت شماست كه اين مسير را ادامه دهيد يا نه. اين راه به كجا منتهي مي شود و ويژگي اين راه چيست؟ ويژگي اصلي باقي ماندن در مسير، احسان است. «و بالوالدين احسانا» (بقره/ 83)، «ان الله لا يضيع اجر المحسنين» (توبه/ 120)؛ راهها يك مقصد دارد. ممكن است يك كار، كار خوبي باشد. حسن فعلي داشته باشد، خدمت كردن به همسايه، خدمت كردن به فقير و يتيم و مسكين، رسيدگي به والدين، كار خوبي است اما آيا هر كسي اين كارها را انجام دهد نتيجه خوبي به دست مي آورد؟ آيا نتيجه ها مساوي است؟ انسان براي اينكه از كارهاي خير بهره ببرد بايد بداند يك شرط ديگر هم براي پذيرش عمل وجود دارد. عمل انسان غير از حسن فعلي، بايد حسن فاعلي نيز داشته باشد. به اين معني كه نيت عمل ما براي كار، نيت مطلوب و صحيحي باشد. در شريعت اسلام توجه به نيت، كاملا برجسته است. همان طور كه به حسن فعلي توجه مي شود كه كار، كار خوبي باشد، به نيت نيز توجه مي شود. در كار خوب اگر خودنمايي وجود داشته باشد، آن كار نتيجه اي ندارد. اصل در پذيرش عمل، جلب رضايت خداست.
طالب رضاي خدا بودن به چه معناست؟ آيا رضايت خدا به دست يابي انسان به «وفواكه مما يشتهون» (مرسلات/ 42)؛ ختم مي شود؟ با اين نگاه رضايت خدا وسيله اي است براي رسيدن به خواسته هاي انسان عموماً رضايت خدا در همين حد فهميده مي شود، كه انسان به نعمت هاي بهشت برسد، اما كساني كه در جهت رشد عواطف ديني تلاش كرده باشند و در عواطف ديني به ويژه محبت به اهل بيت(ع) و محبت خداي متعال را به دست آورده باشند و لوازم محبت را بشناسند، دلي مالامال از محبت خدا دارند و جز رضايت محبوب چيز ديگري نمي طلبند، همه چيز را فراموش مي كنند، جز رضايت معبود. خداوند چنين بندگاني هم دارد. نمونه آن در قرآن، روايات و مناجات ها اشاره شده است.
تمرين براي جلب رضايت خدا
يكي از راه هايي كه انسان مي تواند در مسير محبت الهي فقط به فكر جلب رضايت خدا باشد، اين است كه در شبانه روز كاري را انجام دهد و تلاش كند تا اين كار را فقط براي خدا انجام دهد. با خدا بگويد: خدايا من اين كار را انجام مي دهم و هيچ مزدي از تو نمي خواهم، فقط مي خواهم تو راضي و خشنود باشي. مثلاً دو ركعت نماز در شبانه روز بخواند و سعي كند خود را راضي كند كه اگر خدا او را در جهنم افكند و به او گفته شد فقط راه نجات تو همين دو ركعت نماز است، بگويد نه! اين دو ركعت نماز را براي خدا، خوانده ام و من چيزي از او مطالبه نمي كنم. هدف اصلي از اينكه ما را در راه صحيح و احسان و نيكوكاري قرارداده اين است كه به ما كمك كند تا اين راه را كه به مقصد رضوان الهي ختم مي شود، تا پايان، بپيماييم: «لنسلكها بمنه الي رضوانه». رسيدن به مقصد و پيمودن اين راه با توان و قدرت انسان ممكن نيست، بلكه احتياج به فضل خدا دارد. بايد خدا كمك كند تااينكه ما بتوانيم راه هاي احسان را به سوي رضوان الهي بپيماييم. سپس مي فرمايد خدايا مي دانيم كه برخي از حمد و ستايش هاي ما قابل پذيرش نيست. عنايت فرما تا حمد ما به گونه اي باشد كه حمد ما را بپذيري: «حمدا يتقبله منا»، و به واسطه اين حمد از ما راضي و خشنود باشي.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري، قم، 15/6/87، رمضان .1429
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.
 


گزارش خبري از وضعيت اعضاي ربوده شده هلال احمر در ليبي

به دنبال ربوده شدن هفت تن از اعضاي اعزامي جمعيت هلال احمر ايران در بنغازي ليبي، مقامات محلي اين كشور از سلامت اين تيم خبر دادند.
سفير جمهوري اسلامي ايران در ليبي با اشاره به تماس هاي برقرار شده با رئيس شوراي انتقالي ليبي براي آزادي هفت عضو هيئت هلال احمر ايران، گفت كه مصطفي عبدالجليل معاون وزير كشور دولت ليبي را مأمور كرده است تمام اقدامات لازم را براي آزادي ايراني هاي ربوده شده انجام دهد.
«حسين اكبري» روز چهارشنبه ضمن تشريح جزئيات ربوده شدن اعضاي هيئت ايراني در ليبي، گفت كه شخصاً و به طوور مداوم بامعاون وزير كشور ليبي و ديگر مقامات اين كشور در تماس است.
وي خاطرنشان كرد: هيئت جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران كه در پاسخ به دعوت رسمي هلال احمر ليبي به اين كشور سفر كرده است، صبح دوشنبه وارد اين كشور شد و با مقامات دولتي، محلي و هلال احمر ليبي جلسات مختلفي را برگزار كرد.
سفير ايران در ليبي تصريح كرد: هيئت هلال احمر ايران آخرين جلسه خود را در محل هلال احمر ليبي با مسئولان اين جمعيت برگزار كرد و اعضاي آن بعد از ترك اين جلسه با خودروي هلال احمر ليبي، توسط عده اي افراد مسلح در مقابل هتل «تيبستي» محل اقامتشان در شهر بنغازي ربوده شدند.
در همين زمينه هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در بيانيه اي تصريح كرد كه جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك نهاد عام المنفعه همواره در عرصه هاي سخت و دشوار در كنار مردم آسيب ديده و نيازمند اقصي نقاط جهان حضور يافته و در اين خصوص نيز در جريان درگيري هاي اخير در كشور ليبي در چند مرحله اقدام به ارسال كمك هاي بشردوستانه امدادي، بهداشتي و درماني به منظور مداواي بيماران و آسيب ديدگان ناشي از اين درگيري ها كرده است.
جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در بيانيه خود از دولت و جمعيت هلال احمر ليبي، كميته بين المللي صليب سرخ و فدراسيون بين المللي جمعيت هاي صليب سرخ و هلال احمر خواست در اقدامي فوري نسبت به پيگيري اين موضوع اقدام كنند.
از سوي ديگر؛ مقام هاي ليبيايي در اين خصوص اعلام كردند كه مسئولان ربوده شده هلال احمر ايران در ليبي در سلامت كامل به سر مي برند.
به گزارش ايرنا، مدير روابط عمومي هلال احمر ايران تصريح كرد كه مقام هاي محلي از صحت و سلامت مأموران هلال احمر ايران خبر داده اند و هلال احمر ايران نيز رسماً با ارسال نامه اي خواستار آزادي آنان شده است.
جمعيت هلال احمر ليبي نيز از ربايندگان هيئت ايراني خواسته است به عنوان قدرداني از كمك هاي هلال احمر ايران در حمايت و كمك به انقلاب 17 فوريه ليبي و نظر به اشتياق ليبي به برقراري روابط با سازمان ها وجمعيت هايي كه در كنار مردم اين كشور ايستاده اند اعضاي اين هيئت را آزاد كنند.
گفتني است؛ در ميان اعضاي ربوده شده هلال احمر «منتظر شبر» رئيس هيئت هلال احمر استان تهران «شهاب الدين محمدي عراقي» معاون امور بين الملل و حقوق بشر دوستانه، «محمد عباسي» مديركل حوزه رياست، «فردين بلوچي» مديرعامل سازمان تداركات پزشكي، «سيدحسن موسوي» مشاور رئيس جمعيت هلال احمر و «عبدالرضا شاهرضايي» معاون بهداشت، درمان و توانبخشي و «محمدامير شريفي فرد» كارشناس امور بين الملل اين جمعيت حضور داشته اند.
 


پيگيري سفارت ايران درباره هيئت ربوده شده هلال احمر

معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان وزارت امور خارجه با اشاره به ربوده شدن يك هيئت از هلال احمر ايران در ليبي اعلام كرد كه سفارت ايران در اين كشور پيگير موضوع است.
حسن قشقاوي در واكنش به ربوده شدن اعضاي يك هيئت از هلال احمر ايران در ليبي گفت: ما به سفارت كشورمان در ليبي اعلام كرده ايم كه موضوع را در اسرع وقت پيگيري كند كه اين اقدام در حال انجام است.
وي افزود: اميدواريم به پيگيري سفارت ايران و با همكاري مسئولان ليبي اسباب آزادي اين افراد فراهم شود.

 


خارج از دستور

مرتضوي سركار برود وزير بركنار مي شود
احمد توكلي نماينده تهران در مجلس گفت: اگر مرتضوي همچنان سركار برود وزير هم بركنار مي شود.
احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در حاشيه جلسه مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: كميته تخصصي بيمه و امور كارگري ديوان عدالت اداري 3 جلسه با ما در مورد سعيد مرتضوي گذاشت.
به گزارش فارس، وي افزود: نظر مشورتي كميسيون تخصصي اين بود كه هيئت عمومي صلاحيت ورود به اين كار را ندارد ولي طبق قانون خود هيئت عمومي كه بايد در مورد صلاحيتش اظهارنظر كند و به همين دليل هيئت عمومي ابتدا به صلاحيت خودش راي داد و بعد از اينكه به صلاحيتش راي داد، وارد محتوا شد و شكايت ما را بررسي كرد و در نهايت شكايت نمايندگان را وارد دانست.
توكلي اظهار داشت: اگر مرتضوي از تاريخ ابلاغ راي هيئت عمومي ديوان سر كار رود و وزير وي را عزل نكند، خود وزير طبق قانون ديوان عدالت اداري در معرض عزل قرار مي گيرد چرا كه هر مسئولي كه حكم ديوان عدالت را اجرا نكند، طبق قانون حذف مي شود. وي اضافه كرد: مرتضوي از تاريخ ابلاغ اين حكم صلاحيت رياست سازمان تامين اجتماعي را ندارد و اگر نامه اي امضا كند يا حكمي از طرف وي صادر شود، بايد در مقابل قانون پاسخگو باشد.
خريد تجهيزات خارجي
براي دفتر نمايندگان در سال توليد ملي
نماينده تفت و ميبد در مجلس نسبت به خريد تجهيزات خارجي براي دفاتر نمايندگان انتقاد كرد و گفت: همه ما بايد الگوي حمايت از توليد داخلي و ملي باشيم.
حجت الاسلام سيدجلال يحيي زاده اظهار داشت؛ اخيرا برخي تجهيزات خارجي براي دفاتر نمايندگان مجلس خريداري شده است.
وي افزود: همه ما بايد براي حمايت از توليد ملي و داخلي الگو باشيم اما اين اقدامات با چنين رويكردي مغايرت دارد.
يحيي زاده در ادامه از لاريجاني خواست كه دستور دهد از خريد كالاي خارجي پرهيز شود.
الياس نادران نماينده تهران در مجلس نيز از وجود 300 جعبه دستمال كاغذي خاتم كاري شده روي ميز نمايندگان انتقاد كرد. لاريجاني نيز در پاسخ به نادران گفت: كارپردازان هيئت رئيسه به اين موضوع رسيدگي كنند.
 


سردار وحيدي خبر داد

پرتاب ماهواره جديد ايراني در آينده نزديك

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از پرتاب ماهواره جديد به فضا در اواخر شهريور يا اوايل مهر امسال خبر داد.
سردار احمد وحيدي پس از جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران از پرتاب ماهواره جديد به فضا در اواخر شهريور يا اوايل مهر امسال خبر داد و افزود: علاوه بر آن طرح هاي مختلف وزارت دفاع با قدرت پيش مي رود كه نوبت به نوبت به نتيجه خواهد رسيد و نمونه آن شناور پرونده نسل جديد و موشك هاي نسل جديد است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي همچنين در خصوص مسائل سوريه گفت: اينكه برخي كشورهاي منطقه با كمك غربي ها سلاح وارد سوريه كرده اند بسيار زشت است زيرا آنان مطالبات طبيعي مردمي را با اين اقدام خود آغشته به خون كرده اند.
وزير دفاع تاكيد كرد: برخي اظهارات مقامات غربي نشان مي دهد كه آنان خود را كاملا درگير اين موضوع كرده اند و يكي از اهدافشان اين است كه اذهان عمومي را از مساله فلسطين و ظلم هايي كه به اين ملت صورت مي گيرد منحرف و مساله ديگري جايگزين آن كنند.
سردار وحيدي با بيان اينكه مردم سوريه به دخالت خارجي پاسخ منفي داده اند، گفت: البته گروهي از مردم سوريه خواسته هاي طبيعي دارند كه دولت سوريه تلاش كرد به آنان پاسخ دهد اما كشورهاي منطقه اي و فرامنطقه اي با ارسال سلاح اين مطالبات را به درگيري منجر كرده اند.
وي افزود: امروز جريان تروريستي، فضاي عمومي مبارزه با مردم و دولت سوريه را به دست گرفته و حتي مطالبات عادي و مشخص مردمي را از صحنه خارج كرده است.
وزير دفاع گفت: رجزخواني كانديداي جمهوري خواه آمريكا عليه ايران با هدف انحراف اذهان مردم اين كشور از واقعيت هاي داخلي آمريكاست.
سردار وحيدي با بيان اينكه امروز آمريكا سخت ترين دوران اقتصادي را سپري مي كند، افزود: يكي از عناصر مهم در تصميم گيري هاي مردم آمريكا در راي دادن به كانديداها مساله اقتصادي است در حالي كه امروز هيچكدام از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري امريكا در هر دو جناح دمكرات و جمهوري خواه راه حلي براي خروج از بن بست اقتصادي كه گرفتارش شده اند نداده اند.
وي تاكيد كرد: طرح مسائل خارج مرزها از سوي كانديداها براي مديريت كردن اذهان عمومي از مسائل واقعي آمريكاست و علاوه بر اين آنان در حوزه سياسي بين المللي نيز با شكست مواجه شده اند كه نمونه آن شكست در عراق، افغانستان، فلسطين و اثرات بيداري اسلامي است.
وزير دفاع خاطرنشان كرد: آنان به جاي اينكه به مطالبات واقعي مردم آمريكا بپردازند بر موضوعاتي تمركز كرده اند كه ارزشي براي مردم آمريكا ندارد.
 


سعيدلو: تعطيلي تهران در زمان اجلاس عدم تعهد نيازمند تصويب هيئت وزيران است

معاون رئيس جمهور در امور بين الملل گفت: مدت زمان تعطيلي تهران در زمان برگزاري نشست غيرمتعهدها در پايتخت نيازمند تصويب هيئت دولت است.
علي سعيدلو پس از جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: هنوز تعطيلي و يا مدت زمان آن مشخص نيست و اين موضوع بايد در پيشنهادي به تصويب هيئت وزيران برسد.
به گزارش فارس، معاون امور بين الملل رئيس جمهور افزود: پنجم تا ششم شهريور اجلاس كارشناسان، هفتم تا هشتم اجلاس وزرا و نهم و دهم اجلاس سران غيرمتعهدها خواهد بود.
سعيدلو خاطرنشان كرد: جنبش غيرمتعهدها 120 عضو دارد كه علاوه بر آن 20 عضو ديگر از سازمان هاي بين المللي نيز ناظر اين اجلاس هستند.
 


اخبار ادبي و هنري

حضور عوامل سريال وهابي
در سريال ويژه محرم سيما!
برخي از عوامل سريال وهابي يك شبكه عربي، در سريال ويژه محرم سيماي جمهوري اسلامي شركت خواهند كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، برخي از عوامل ايراني سريال وهابي «الفاروق عمر» كه اثري سراسر توهين به امامان معصوم(ع) و انديشه شيعي است، بزودي در يكي از پروژه هاي ويژه محرم سال جاري حاضر خواهند شد. در اين باره بايد پرسيد:
اولا؛ چرا عوامل ايراني براي حضور در يك اثر وهابي و توهين آميز و تخريب گر هدف بازخواست قرار نمي گيرند؟
دوم؛ فرض كنيم اين عوامل از محتواي سريال بي خبر بودند [ كه احتمال اين اتفاق، بسيار اندك است]. با اين حال چرا پس از پخش سريال موهوم از شبكه قطري، اقدام به موضع گيري نكردند و با سكوت خود محتواي زشت اين سريال را تاييد نمودند.
سوم؛ حداقل توقع از مسئولين سيما اين است كه عوامل ياد شده در آثار سيماي جمهوري اسلامي حضور نيابند. حرمت به مقدسات بويژه مقدسات و اصول مسلم شيعه و احترام به شيعيان چنين اقتضاء مي كند!
جالب اين است كه پايگاه مراكشي «هسپرس» با اشاره به دشمني وهابيون سعودي با تفكر اسلامي ايران، پخش سريال ياد شده را جنگ سريال ها بين ايران و عربستان دانست و بيان كرد كه رژيم صهيونيستي در پشت صحنه اين سريال قرار دارد!
نماينده مجلس: فيلم لاله
با ارزش هاي اسلامي در تضاد است
يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس در انتقاد به پروژه ميلياردي «لاله» گفت: گزارش و عكس هاي به دست آمده از مراحل پيش توليد اين فيلم حاكي از آن است كه اين فيلم از اساس با ارزش هاي ديني و فرهنگ اسلامي ايرانيان در تضاد است.
احمد سالك كاشاني ضمن بيان اين مطلب در انتقاد از پروژه سينمايي «لاله» به مهر گفت: در چند وقت اخير اخباري پيرامون ساخته شدن فيلمي با عنوان «لاله» به كارگرداني فردي ايراني الاصل مقيم آمريكا به نام اسدالله نيك نژاد كه سابقه روشني در حرفه خود ندارد به دستمان رسيد كه اساسا دلايل ساخت يك اثر سينمايي توسط چنين كارگرداني از اساس هدف سوال است.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه صحبت هاي خود با اشاره به گزارش هاي ارسال شده در اين زمينه به اين كميسيون گفت: پس از انتشار اين اخبار كميسيون فرهنگي مجلس بر آن شد تا طرح ساخت اين پروژه را كه اتفاقا جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي بر ساخت آن اصرار دارد هدف دقت و ارزيابي قرار دهد و درست از همان زمان به بعد گزارش و عكس هاي بسياري به دست ما رسيد كه اين اطلاعات و عكس ها به هيچ عنوان با ارزش هاي ديني و فرهنگ اسلامي ما ايرانيان مطابقت ندارد و به نوعي ارزش هاي ديني را به ضد ارزش تبديل مي كند.
وي افزود: فيلم سينمايي لاله داستان زندگي لاله صديق قهرمان اتومبيلراني است كه به عنوان قهرمان فيلم نيز مطرح مي شود و حال اينكه عكس هايي كه از ايشان به دست ما رسيده است به وضوح ترويج فرهنگ بدحجابي و نقطه مقابل فرهنگ حجاب و عفاف است.
مراسم تجليل از شهداي رسانه
در جزيره ابوموسي
همزمان با روز خبرنگار مراسم تجليل از شهداي رسانه با حضور ايثارگران رسانه در جزيره ابوموسي برگزار مي شود.
مديرعامل خبرگزاري وفا با اعلام اين خبر افزود: پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران همزمان با روز خبرنگار در جزيره ابوموسي با حضور ايثارگران حوزه رسانه به اهتزاز درمي آيد.
ناصرالدين اسلامي فرد با بيان اينكه مي توان از اين فرصت براي خنثي كردن جوسازي هاي دشمنان استفاده كرد، اظهار داشت: ايثارگران رسانه با دفاع رسانه اي از خليج هميشه فارس به كج سليقگي هاي برخي از همسايگان حوزه خليج فارس خاتمه مي دهند.
نمايشگاه مجازي كاريكاتور درباره ميانمار
نمايشگاه كاريكاتور مجازي در اعتراض به جنايات حكومت ميانمار عليه مسلمانان اين كشور در سايت ايران كاريكاتور برگزار شد. در اين نمايشگاه كه امكان شركت در آن براي همه هنرمندان فراهم است، آثاري از كاريكاتوريست هاي كشورهاي ايران، تركيه، اندونزي و لبنان ديده مي شود.
كاريكاتوريست هايي كه مايل به ارسال آثار به اين نمايشگاه هستند مي توانند آثار خود را به آدرس infoirancartoon.com ارسال كنند.
تغيير جنسيت كارگردان هاليوودي
«لري واچوفسكي»، يكي از برادران واچوفسكي كه براي ساخت فيلم «ماتريكس» شهرت دارند، طي يك عمل جراحي تغيير جنسيت داد و نام خود را «لانا واچوفسكي» گذاشته است.
به گزارش فارس، برادران واچوفسكي در يك خانواده يهودي-لهستاني-آمريكايي در شيكاگو به دنيا آمدند. اين دو برادر پس از آن به سينما روي آوردند و با كارگرداني سه گانه ماتريكس به شهرت رسيدند. «لانا» كه طي يك دهه اخير به خاطر رفتارها و نوع پوشش يكي از پرحاشيه ترين فيلمسازان هاليوود به شمار مي رفت، سرانجام به طور رسمي اعلام كرد كه تحت يك عمل جراحي موفقيت آميز توانسته جنسيت خود را به زن تغيير دهد. او متذكر شده كه ديگر گروه آنها را به نام «برادران واچوفسكي» صدا نكنند و آنها اكنون خواهر و برادر هستند و نام او نيز ديگر لري نيست و لانا است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14