(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 مرداد 1391 - شماره 20278

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احمدي نژاد در ديدار با فرستاده ويژه رئيس جمهور پاكستان:
احترام به حقوق و آزادي هاي مردم سوريه سياست اصولي ايران است
در مكتب امام
رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب: نامگذاري روز خبرنگار از ابتكارات جمهوري اسلامي ايران است
علم امام معصوم (ع)
اعتراض نمايندگان مجلس به خروج فائزه هاشمي از كشور
فردوسي پور: زائران ربوده شده ايراني در سلامت هستند
رئيس كميسيون اصل 90: راي ديوان عدالت در خصوص مرتضوي اجرا شده است
معاون سياسي وزير كشورخبر داد
بررسي اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري در هيئت دولت
«شهرزاد ميرقلي خان» پس از 5 سال از زندان آمريكا آزاد شد
مراسم تشييع پيكر محمود گلابدره اي برگزار شد
معاون پارلماني رئيس جمهوري: هيچ استيضاحي در دستور كار مجلس قرار ندارد
راز نهفته در شب قدر - بخش پاياني
شب قدر در زمان غيبت
اخبار ادبي و هنري


احمدي نژاد در ديدار با فرستاده ويژه رئيس جمهور پاكستان:

احترام به حقوق و آزادي هاي مردم سوريه سياست اصولي ايران است

رئيس جمهور كشورمان گفت: احترام به حقوق و آزادي هاي مردم سوريه، سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران است و ايران تنها راه برون رفت از شرايط فعلي را تكيه بر راهكارهاي سياسي مبتني بر منافع ملت سوريه مي داند.
محمود احمدي نژاد روز (چهارشنبه) در ديدار «صغري امام»- فرستاده ويژه رئيس جمهور پاكستان- با بيان اينكه «تشريح سوابق ديرينه دوستي، همسايگي، اشتراكات ديني و فرهنگي گسترده ايران و پاكستان نيازي به تكرار ندارد»، گفت: ما خانواده اي بزرگ هستيم كه در يك كشتي زندگي مي كنيم. سرنوشت ما به هم گره خورده و منافع و دشمنان مشترك داريم كه همه اينها اقتضا مي كند در كنار هم باشيم و با يكديگر تصميم گيري و عمل كنيم تا از آسيب ها مصون باشيم.
وي با تاييد سياست اصولي پاكستان درباره مسائل سوريه اظهار كرد: همانطور كه پاكستان بر حل اختلافات موجود در سوريه براساس راه حل هاي بومي و سياسي تاكيد دارد، جمهوري اسلامي ايران نيز تنها راه برون رفت از شرايط فعلي را تكيه بر راهكارهاي سياسي بر مبناي منافع ملت سوريه مي داند.
احمدي نژاد با انتقاد از اينكه برخي كشورهاي منطقه در درگيري هاي نظامي سوريه دخالت دارند، افزود: هر روز كه از درگيري هاي نظامي در اين كشور مي گذرد، وضعيت را به مراتب پيچيده تر و آينده را تيره مي كند، چرا كه كشته شدن هر فردي موجب بروز ناراحتي ها و ايجاد كينه خواهد شد.
رئيس جمهور ادامه داد: برخورداري مردم از آزادي و حق انتخاب از دل جنگ پديد نمي آيد و نشست وزراي خارجه در تهران و نشست سران سازمان كنفرانس اسلامي در مكه فرصت مناسبي براي جايگزيني راهكارهاي سياسي و بومي در سوريه به جاي درگيري هاي نظامي براي حل و فصل اختلافات خواهد بود.
وي با بيان اينكه «هركس به تشديد درگيري ها در سوريه كمك كند، يقينا طرفدار و دوستدار ملت سوريه نيست»، خاطرنشان كرد: همه بايد كمك كنيم معارضين دولت سوريه در كنار هم بر يك روند سياسي بر مبناي احقاق حقوق مردم تفاهم كنند و اگر همه كشورهاي منطقه بر اين سياست وحدت نظر داشته باشند، چنين اتفاقي دور از دسترس نيست.
رئيس جمهور تاكيد كرد: البته در طرح جديدي كه آمريكايي ها براي خاورميانه تدارك ديده اند، اعمال تغييرات در همه كشورها پيش بيني شده و مطمئن هستم براي تغييرات در عربستان هم برنامه دارند و حتما تلاش دارند كه در ايران و پاكستان نيز آشفتگي ايجاد كنند، چرا كه آنها هرگز خواهان قدرت گرفتن كشورهاي اسلامي نيستند و در مقابل ما نيز بايد بيش از پيش در كنار يكديگر باشيم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، «صغري امام»- فرستاده ويژه رئيس جمهور پاكستان- نيز در اين ديدار با تاكيد بر اينكه «كشورش بر حل و فصل مسائل سوريه با راهكارهاي سياسي و برآمده از خواست ملت اين كشور اصرار دارد»، گفت: پاكستان همواره تماميت ارضي، حاكميت و استقلال سوريه را مورد تاكيد و احترام قرار داده و مي دهد و به اصل عدم دخالت بيگانگان در ديگر كشورها تاكيد مي كند.
فرستاده ويژه رئيس جمهور پاكستان افزود: پاكستان معتقد است هر عاملي كه موجب تفرقه بين امت اسلامي شود، بايد برطرف شود و اين كشور مخالف هرگونه اعمال زور و دخالت نظامي در ديگر كشورها است.


در مكتب امام

كساني كه اقتصاد را زيربنا مي دانند
انسان را نمي شناسند!
آنهايي كه دم از اقتصاد مي زنند و زيربناي همه چيز را اقتصاد مي دانند، آنها از باب اينكه انسان را نمي دانند (نمي شناسند) يعني چه، خيال مي كنند كه انسان هم يك حيواني است كه همان خورد و خوراك است...
اينهايي كه زيربناي همه چيز را اقتصاد مي دانند، اينها انسان را حيوان مي دانند، حيوان هم همه چيزش فداي اقتصادش است. زيربنا، توحيد است! صحيفه نور ـ ج 9 ـ ص 72


رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب: نامگذاري روز خبرنگار از ابتكارات جمهوري اسلامي ايران است

رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب يكي از ابتكارات جمهوري اسلامي ايران را نامگذاري سالروز شهادت «محمود صارمي» به عنوان «روز خبرنگار» دانست و گفت: اين روز باعث شد كه نام خبرنگار زنده بماند.
حجت الاسلام والمسلمين «محمد محمدي گلپايگاني» در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي از خبرنگاري به عنوان شغلي حساس و پرمشقت نام برد و اظهار داشت: كار خبرنگاران كه بدون ادعا و با زحمت فراوان خبرها را تهيه، تنظيم و در اختيار مردم مي گذارند، قابل تحسين است.
وي افزود: با توجه به اينكه حرفه خبرنگاري حساس و پرمسئوليت است؛ خبرنگاران متعهد بايستي با دقت نظر و صداقت خبرهايي را كه تامين كننده امنيت ملي و منافع نظام اسلامي است، توليد كنند.
وي با گراميداشت ياد و خاطره شهيد صارمي تصريح كرد: اين شهيد والامقام و شهداي ديگري كه با وي به شهادت رسيدند نه اعلام جنگ كرده بودند و نه گناه ديگري مرتكب شده بودند، بلكه حقايق و اخبار را براساس وظيفه و رسالتي كه به عهده شان بود، گزارش مي كردند.


علم امام معصوم (ع)

وقتي ملائكه بر امام زمان نازل مي شوند، چه كاري خواهند كرد؟ قرآن مي فرمايد: «سلام هي حتي مطلع الفجر»؛ از شب تا صبح، فرشتگان فوج فوج به خدمت امام عصر(عج) رسيده و به ايشان عرض سلام مي گويند. براي ملائكه توفيق و شرافتي است كه در شب قدر اجازه يابند تا به خدمت امام زمان(عج) رسيده و به ايشان اداي احترام كنند. اما نكته اي كه درروايات شيعه از حد خبر واحد فراتر است، آن است كه ملائكه نازل مي شوند تا مقدرات سال را بر امام زمان(عج) عرضه نمايند. به ويژه در شب بيست و سوم كه مقدرات عالم به امضاء رسيده و قطعي شده و آن را به حضور امام زمان(ع) ارايه داده و ايشان از تمام مقدرات امت تا پايان سال بعد و شب قدر ديگر، آگاه مي شوند.
پس از «تنزل الملائكه و الروح»؛ حضرت سجاد(ع) در دعاي44 صحيفه مي فرمايند «سلام دائم البركه الي طلوع الفجر،»؛ حضرت در اين فراز آيه «سلام هي حتي مطلع الفجر»؛ را تفسير مي كنند. يعني بركت اين شب همچنان تا طلوع فجر دوام دارد. پس از آن مي فرمايند: «علي من يشاء من عباده بما احكم من قضائه»؛ بر كسي كه خدا مي خواهد نازل مي شوند تا مقدرات الهي را بر او ارايه دهند. در «علي من يشاء من عباده»؛ امام سجاد(ع) با صراحت نمي گويند كه بر چه كسي نازل مي شود، اما با كنايه مي فرمايند كسي وجود دارد كه خدا مي داند، فرشتگان بايد بر او نازل شوند. با توجه به اينكه امام سجاد(ع) امام چهارم بوده اند اگر خود يا يكي از امامان گذشته را معرفي كردند ديگر بر كساني كه فرشتگان بر آنان، پس از امام چهارم نازل مي شدند، دلالت نمي كرد. با اين كنايه فرموده اند كه هر سال كسي وجود دارد كه خدا مي خواهد تا ملائكه بر او نازل شوند. اين فراز بر وجود امام و حجت خدا اشاره دارد. اما فرشتگان چه چيزي را براي امام(ع) مي آورند «بما احكم من قضائه»؛ فرشتگان و روح نازل شده و به همراه خود قضاء محكم و مقدرات حتمي را ارائه مي دهند. قضاء محكم به مقدراتي گفته مي شود كه از مرحله تقدير گذشته، به قضاء رسيده و از قضاء به امضاء رسيده و محكم شده است. به گونه اي كه ديگر قابل تغيير نيست.
امام چه نيازي به علم ملائك دارد؟
در اينجا يك سؤال اعتقادي درباره علم امام مطرح مي شود. طبق روايات، ما معتقديم كه امام «عالم بما كان و مايكون» است(1)، يعني امام به آنچه كه بوده و خواهد آمد، علم دارد. در روايات ديگري نيز اشاره شده كه در هر شب جمعه بر علم امام افزوده مي شود،(2) آيا اينكه در هر سال، فرشتگان در شب قدر مقدرات عالم را به امام(ع) ارايه مي كنند، با علم امام(ع) به همه امور تناقض ندارد؟ از سويي گفته مي شود امام عالم به همه امور است و از سويي فرشتگان مقدرات هر سال را به او در شب قدر ارايه مي كنند. اين دو با هم چگونه جمع مي شوند؟ دانايي و ادراك امور توسط امام معصوم در شب قدر و شنيدن مقدرات، تابع شرايط مادي و اين عالم نيست. اگر ما بخواهيم سخني را بشنويم يا چند صفحه اي را بخوانيم چندين دقيقه فرصت مي خواهد اما شنيدن و ديدن امام معصوم به فرصت و زمان معمول در عالم مادي نياز ندارد. در يك زمان كوتاه ممكن است بسياري از امور را بشنود يا بخواند. مرحوم كربلايي كاظم، بدون داشتن مقام عصمت و امامت، همه آيات قرآن را در مدت خيلي كوتاهي فراگرفته و حافظ شد و آنها را مي خواند. برهمين اساس ما عوالم مترتبي داريم كه زمان در آن همانند زمان در عالم مادي نيست. در عالم مادي نيز ممكن است زمان ها فرق كنند. دانشمندان علم نجوم و هيئت در اين باره نظرياتي دارند كه آيا زمان در ديگر سياره ها و كرات، همانند زمان در كره زمين ماست؟ برهمين اساس هنگامي كه مقدرات يك امت به امام زمان ارائه مي شود به اين معنا نيست كه نياز به زمان طولاني باشد بلكه امام(ع) در مدت كوتاهي به همه اين امور علم و آگاهي پيدا مي كند. براي حضرت سلمان نيز چنين گفته اند: «علم بما كان و ما يكون» وقتي سلمان فارسي به چنين جايگاهي دست مي يابد آيا امام معصوم(ع) نمي تواند؟
هرگاه امام(ع) بخواهد، مي داند
در اصول كافي، بابي با اين عنوان آمده است: «ان الائمه(ع) اذا شاءوا ان يعلموا علّ موا»؛ اين عنوان به اين معناست كه ائمه اطهار(ع) هر زمان كه اراده كرده و بخواهند، مي توانند علم داشته باشند. زماني مي شد كه ائمه اطهار اظهار مي كردند كه نمي توانيم يا درباره چيزي سؤال مي كردند. در روايات نقل شده كه از امام(ع) سؤالي شده و حضرت اظهار بي اطلاعي نموده اند، يا مطالبي را از كسي پرسيده اند و ياكسي را براي تحقق يك موضوع به جايي فرستاده اند. حال اين سؤال مطرح مي شود كه اگر ائمه اطهار همه امور را مي دانند پس چرا كسي را جهت تحقيق مي فرستاده اند؟ در پاسخ به اين پرسش اين روايات صادر شده است كه ائمه(ع) هر زمان كه بخواهند، مي توانند بدانند. اما چگونه بعضي از زمان ها مي خواهند كه بدانند و در بعضي زمان ها نمي خواهند؟ چه چيزي براي زمان خواستن يا نخواستن ائمه اطهار در دانستن، تعيين كننده است؟
يكي از امامان فرموده اند: «قلوبنا او عيه لمشيّه الله» (3) دلهاي ما ظرف مشيت خداست. خدا هر زمان هرچه را بخواهد و صلاح بداند؛ آن موضوع در قلب ما ظهور نموده و در دل ما قرار مي گيرد. بنابراين زمان دانستن آنان، زماني است كه خدا مصلحت دانسته و سپس آنان نسبت به آن موضوع آگاهي و علم مي يابند. چنين چيزي از كسي كه وجود خود را به خدا سپرده است، بعيد نيست.
خدا عهده دار كار بنده صالح
در روايتي كه درباره قرب نوافل است گفته شده: «ما تقرب الي عبد بشيء احب الي مما افترضت عليه و انه ليتقرب الي بالنافله حتي احبه فاذا احببته كنت سمعه الذي يسمع به و بصره الذي يبصر به، و لسانه الذي ينطق به و يده التي يبطش بها» (4) اين روايت در مورد انسان عادي گفته شده است. خدا مي فرمايد: «اگر انسان به گونه اي شد كه هر آنچه را كه خدا دوست دارد، علاوه بر واجبات، آنرا انجام دهد، علاوه بر واجبات، مستحبات و نوافل را انجام دهد، من كه خالق او هستم، گوش و چشم و زبان و دست او مي شوم.»؛ اين روايت از روايات صحيح و بدون خدشه اصول كافي است كه شيخ بهايي نيز در كتاب اربعين آن را ذكر كرده است. در اين جايگاه فكر انسان از بعضي امور، مستغني و بي نياز مي شود. اين خداست كه براي او تصميم مي گيرد، چه چيزي را ببيند و چه چيزي را نبيند. آنگاه هر چيزي را كه بخواهد به او مي نماياند. بدون اينكه احتياجي به اسباب عادي داشته باشد، «و يده التي يبطش بها» من دست او مي شوم. اگر ما بر اين باوريم كه حضرت اباالفضل(ع) با دست هاي بريده، دست كساني را گرفته و ياري مي دهد اين مصداق همان روايت است كه خدا دست او شده است «يده التي يبطش بها»؛ من دست او شدم. اين امتياز فقط براي پيغمبر(ص) و امام معصوم(ع) نيست، هر كه مرد ميدان باشد مي تواند به چنين مقامي برسد. مرد ميدان اندك است. انسان هرگاه همه چيز زندگي خود را در اختيار خدا گذاشت، خدا مي گويد من چشم و گوش تو هستم. اينجاست كه اراده او نيز اراده خدايي مي شود. هر زمان خدا مي خواهد او نيز مي خواهد. يكي از تأويلات آيه شريفه «و ما تشاون الا أن يشاء الله رب العالمين» (تكوير/ 92)؛ اين است كه اراده خدا، در اراده اولياء خدا تبلور پيدا مي كند. آنها چيزي را نمي خواهند كه خدا نمي خواهد. وقتي مي خواهند و اراده مي كنند كه خدا خواسته باشد. پس اين كه امام چه زماني مي خواهد بداند، همان زماني است كه خدا مي خواهد بداند و مصلحت اقتضاء مي كند كه بداند. آن زماني هم كه نمي دانند و حتي اظهار مي كنند كه نمي دانند، آن زماني است كه مصلحت در آن است كه آن علم را نداشته باشند.
علم در جيب و علم در برابر چشم
در اينجا سؤال مطرح مي شود كه آيا در اين حال كه امام(ع) مي فرمايد؛ «نمي دانم»؛ يعني هيچ علمي ندارد؟ مرحوم حاج شيخ عبدالكريم(رض) مي فرمودند: «علم دو گونه است. يك علم داخل جيبي داريم و يك علم ديگر علمي است كه اكنون آن را باچشم مي بينيم»؛ اين نكته در مسائل فقهي بسيار پيش مي آيد. به عنوان مثال در هنگام سحر انسان نمي داند طلوع فجر شده است يا نه! اينجا درست نيست كه بگويد من نمي دانم و سپس به غذا خوردن ادامه دهد. اگر جست وجو نمايد و به آسمان نگاه كند، مي بيند كه فجر، طلوع كرده است يا نه. اين مطلب را به زبان ساده تر مي شود گفت، در امكانات پيشرفته امروزي مثل تلفن همراه و ضبط با فشار دادن يك دكمه مي توان از اطلاعات فراواني استفاده كرد. اينكه گفته مي شود ائمه اطهار(ع) عالم «بماكان و مايكون»؛ هستند همانند چنين علمي است. ائمه اطهار(ع) همانند فشار دادن دكمه، بايد در درون خود توجه كنند و بگويند: «خدايا به ما نشان بده»؛ اما زماني كه مي گويند نمي دانيم، هر زمان كه بخواهند، مي توانند بدانند. آن هم زماني است كه خدا خواسته است چون آنها از خود اراده اي ندارند. همه امور خود را به خدا سپرده اند و خدا نيز عهده دار شده تا هر كاري را كه آنها بايد با اسباب انجام دهند، بدون اسباب براي آن ها انجام دهد. «قلوبنا أوعيه لمشيه الله»؛ هر چه خدا بخواهد در دل ائمه اطهار ظهور مي دهد.
با خدا باش، پادشاهي كن؛ بي خدا باش، هر چه خواهي كن
ممكن است سؤال شود كه آيا اين امور جبري است؟ بايد پاسخ گفت كه مقدمات اين امور اختياري است. اينان تلاش كرده اند تا اينگونه شده اند، خود را به خدا سپرده اند و خدا نيز ولايت آنان را پذيرفته است. ما كه حاضر نيستيم دستورات خدا را انجام دهيم، نبايد توقع داشته باشيم كه خدا براي ما نيز اين ولايت را قرار دهد. آن كسي كه نه تنها به واجبات بلكه به هر چه كه خدا دوست دارد، اهميت داده و مستحبات را ترك نمي كند، سزاوار است كه خدا نيز عهده دار كارهاي او شود. اين مقدمات اختياري است. نتايج اموري كه با اختيار انجام مي شود، نيز اختياري است.
پس، از ويژگي هاي مهم شب قدر اين است كه مقدرات سال بر امام زمان(ع) عرضه شده و ايشان آنها را امضاء مي فرمايد. ما نيز بايد به استقبال چنين شبي برويم و از پيش، خودمان را براي آن آماده نموده و سعي كنيم ازچنين فرصتي كه ارزش يك عمر هشتاد و چند ساله را دارد، استفاده كنيم.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري، قم، 20/6/78، رمضان .1429
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- الكافي، ج 1، ص 162، باب أن الائمه (ع) يعلمون علم ما كان و ما يكون.
2- همان ص 352. باب في أن الائمه (ع) يزدادون في ليله الجمعه .
3- بحارالأنوار، ج 52، ص 05، باب 81.
4- الكافي، ج 2، ص 253.
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.


اعتراض نمايندگان مجلس به خروج فائزه هاشمي از كشور

اعتراض فعالان سياسي و نمايندگان مجلس به خروج فائزه هاشمي از كشور در حالي كه وي داراي محكوميت كيفري است ادامه دارد.
زهره طبيب زاده نماينده تهران در مجلس خروج فائزه هاشمي از كشور را در حالي كه حكم محكوميتش صادر شده بود محكوم كرد و گفت: وقتي قوه قضائيه براي مجازات فائزه هاشمي اقدام موثري انجام نمي دهد همان بهتر كه فائزه خودش به خارج كشور برود.
وي ادامه داد: با توجه به نحوه برخورد قوه قضائيه با فائزه هاشمي، اميدي براي تنبيه و مجازات وي به خاطر اعمال خلافي كه عليه نظام داشته و همچنين نقش موثري كه در فتنه 88 ايفا كرده، وجود ندارد و چنين جسارتي در قوه قضائيه براي اين اقدام وجود ندارد بنابراين بهتر است شر فائزه هاشمي از سر نظام كم شود.
طبيب زاده در بخشي ديگري از سخنان خود گفت: معتقدم اگر امثال فائزه هاشمي خارج از كشور باشند اين حسن را دارد كه فتنه هاي ديگري را سامان دهي نمي كنند چرا كه با حاشيه امني كه وي دارد ممكن است فردا فتنه ديگري را سامان دهي كند.
جواد كريمي قدوسي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز گفت: اگر فائزه هاشمي به كشور برنگردد و حكم دادگاه وي اجرا نشود قوه قضائيه بايد پاسخگو باشد.
وي گفت: با توجه به محكوميت فائزه هاشمي و اينكه هيچ محكومي پيش از اجراي حكم خود نمي تواند از كشور خارج شود، افرادي كه با صدور مجوز موجب خروج وي از كشور شده اند، بايد پاسخگو باشند، از سوي ديگر قوه قضائيه نيز بايد از طريق پليس اينترپل فائزه هاشمي را به كشور بازگردانده و حكم وي را اجرا كند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه انتظار مي رفت به محض خروج فائزه هاشمي از كشور قوه قضائيه در اين ارتباط موضع گيري كند، اظهار داشت: چنانچه فائزه هاشمي به كشور بازگردانده نشده و حكم دادگاه در مورد وي اجرا نشود، قوه قضائيه بايد پاسخگو باشد.
محمدعلي اسفناني سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نيز با بيان اينكه تاخير در اجراي حكم قطعي فائزه هاشمي توجيه ندارد گفت: خروج وي از كشور غيرقانوني نبوده است اما مدعي العموم مي توانست درخواست ممنوع الخروج شدن خانم هاشمي را بدهد.
وي ادامه داد: معتقدم تاخير در اجراي حكم فائزه هاشمي توجيه ندارد و اگر زمان اجراي حكم فرا برسد و ايشان به كشور برنگردد دستگاه قضايي مي تواند از پليس اينترپل كمك بگيرد.
سيداحمدرضا دستغيب نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس نيز گفت: همانگونه كه قوه قضائيه براي برخي از دانشجويان و فعالان رسانه اي احكامي صادر و اعمال كرده بايد با افرادي مثل فائزه هاشمي هم كه در موقعيت خاصي قرار دارند برخورد شود. وي اظهار داشت: اگر خروج فائزه هاشمي به معناي فرار از اعمال قانون باشد، اين اقدام نامطلوب تلقي مي شود و دستگاه قضايي در ارتباط با اين موضوع مسئول است.
دستغيب ادامه داد: اگر فائزه هاشمي تحت تعقيب بود و يا حكم قضايي برايش صادر شده، قوه قضائيه مي بايست تمهيدات و سازوكارهاي لازم براي جلوگيري از خروج وي را به كار مي گرفت بنابراين خروج فائزه هاشمي از كشور و نبود تمهيدات لازم از سوي قوه قضائيه براي جلوگيري از خروج وي بازتاب خوبي در جامعه نخواهد داشت.
به گزارش فارس، نايب رئيس اول كميسيون امنيت ملي بر همين اساس تاكيد كرد: همه ما بايد تابع قانون باشيم و قانون به عنوان فصل الخطاب در كشور نبايد جايگاه خود را از دست دهد همچنين اعمال شرايط قانوني بايد براي همه برابر بوده و نبايد اين تلقي در جامعه ايجاد شود كه برخي از افراد مي توانند از امتيازات خاصي استفاده كنند.


فردوسي پور: زائران ربوده شده ايراني در سلامت هستند

رئيس اداره خاورميانه وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ادامه تلاش ها براي آزادي زائران ربوده شده ايراني، تأكيد كرد كه همه اين گروگان ها در سلامت هستند.
«مجتبي فردوسي پور» با اشاره به ادامه تلاشها براي آزادي زائران ربوده شده ايراني، تأكيد كرد كه همه اين گروگان ها سلامت هستند.
وي افزود: تماس ها براي اطلاع از سرنوشت زائران ربوده شده حاكي است كه همه آنها سالم هستند، و هيچ نشانه اي از شهادت تعدادي از آنها وجود ندارد. خبرهاي منتشر شده در اين خصوص نادرست است.
فردوسي پور تأكيد كرد: تلاش هاي بسياري براي بازگرداندن فوري اين شهروندان به ميهن در جريان است. از زمان اعلام ربوده شدن زائران ايراني در سوريه، ايران تماس هاي خود را براي آزادي آنها آغاز كرد و وزير خارجه در اين خصوص با همتايان خود در قطر، تركيه و همچنين دبيركل سازمان ملل متحد گفت وگو كرد.
رئيس اداره خاورميانه خاطرنشان كرد: تلاش هاي مشتركي بين ايران و سازمان ملل براي آزادي ربوده شدگان ايراني در جريان است.
فردوسي پور با اشاره به سفر وزير امور خارجه ايران به تركيه تأكيد كرد: اتهامي ازسوي ايران به تركيه، قطر و عربستان زده نشده، ولي با توجه به روابط اين كشورها با عناصر مسلح، ايران از آنها مي خواهد براي آزادي زائران ربوده شده ايراني تلاش كنند.
از سوي ديگر وزارت امور خارجه در رابطه با ادعاي كشته شدن سه زائر ايراني در سوريه خبري به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ارائه نكرده است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در اين زمينه گفت: كشته شدن سه زائر ايراني در سوريه توسط معارضين تنها ايجاد جنگ رواني در جهان و كشور ايران است و معارضين سوريه به دنبال اين هستند جو آرام كشور را با اين گونه سخنان تهديدآميز متشنج كنند.
احمد بخشايش اردستاني با بيان اينكه سفر بازنشست هاي ارتش و سپاه به سوريه براي زيارت عتبات كه صالحي اين خبر را تاييد كرده است در پرده اي از ابهام قرار دارد.
وي افزود: دراين زماني كه سوريه در جنگ داخلي به سر مي برد قطعاً اين افراد به دليل اينكه هزينه سفر ارزان بوده خواستند از اين فرصت ارزان استفاده كنند و غيرقانوني وارد سوريه شده اند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در خصوص كشته شدن سه نفر از اين زائران توسط معارضين سوريه تصريح كرد: اين گونه صحبت ها ايجاد جنگ رواني در جهان و كشور ايران است و معارضين سوريه به دنبال اين هستند جو آرام كشور را با اين گونه سخنان تهديدآميز متشنج كنند.
به گزارش ايلنا، وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا خبر كشته شدن سه نفر از زائران ايراني در سوريه توسط وزارت خارجه به كميسيون ابلاغ شده يا خير گفت: تاكنون چنين خبري از وزارت خارجه به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي طرح نشده است.


رئيس كميسيون اصل 90: راي ديوان عدالت در خصوص مرتضوي اجرا شده است

رئيس كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه حكمي كه ديوان عدالت براي صندوق تامين اجتماعي و مرتضوي صادر كرده بود با اصلاحيه اخير قانون كنار مي رود گفت: با اصلاح اساسنامه صندوق تامين اجتماعي از نظر حقوقي يك مرحله راي ديوان اجرا شده است مرتضوي كنار رفته و امروز يك سازمان و يك مسئول جديد بر سركار آمده است.
محمد علي پور مختار در گفتگو با مهر در خصوص اصلاحيه اساسنامه سازمان تامين اجتماعي اظهار داشت: با استفاده از قواعد عالم حقوق ، نمايندگاني كه به انتصاب مرتضوي معترض بودند شكايت خود را به ديوان عدالت ارائه دادند.
نماينده مردم كبودر آهنگ در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ديوان عدالت اداري هم حكم بركناري مرتضوي را صادر كرد.
وي تصريح كرد: در اصلاحيه دولت نام صندوق به سازمان تغيير پيدا كرده و شرايط رئيس سازمان اصلاح شده است پس مي توان اين برداشت حقوقي را كرد كه حكمي كه ديوان عدالت براي صندوق و مرتضوي صادر كرده بود با اين اصلاحيه كنار مي رود.
رئيس كميسيون اصل نود ادامه داد: با اين اصلاحيه از نظر حقوقي يك مرحله راي ديوان اجرا شده است مرتضوي كنار رفته و امروز يك سازمان و يك مسئول جديد بر سركار آمده است. پور مختار همچنين گفت: تعدادي از اتحاديه و تشكل هاي كارگري شكايتي را راجع به نحوه كار ديوان عدالت و هيات عمومي به كميسيون اصل نود ارائه داده اند و راي ديوان در خصوص مرتضوي را مصداق ايراد در طرز كار ديوان دانسته اند كه اين شكايت وصول شده و در حال بررسي در كميسيون اصل نود است.
پس از اعلام راي ديوان عدالت، دولت اساسنامه صندوق تامين اجتماعي را تغيير داد و اين صندوق را تبديل به سازمان كرد.
وكيل سعيد مرتضوي نيز روز سه شنبه اعلام كرد مرتضوي ديگر مديرعامل تامين اجتماعي نيست رئيس هيئت مديره شستاست و با اصلاح اساسنامه صندوق تامين اجتماعي و تغيير نام اين نهاد توسط دولت، به نوعي راي ديوان عدالت اداري درباره بركناري موكلش از رياست اين صندوق اجرايي شده است.
 


معاون سياسي وزير كشورخبر داد

بررسي اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري در هيئت دولت

معاون سياسي وزير كشور گفت: وزارت كشور نظرات خود را براي اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري در قالب يك لايحه به هيئت دولت فرستاده و هر زمان كه بررسي اين لايحه به پايان برسد، به مجلس شوراي اسلامي نيز ارائه مي شود.
سيد صولت مرتضوي معاون سياسي وزير كشور در گفت و گو با فارس، با اشاره به كسب آمادگي هاي لازم از سوي وزارت كشور براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري گفت: ما در هماهنگي كامل با شوراي نگهبان قانون اساسي در حال طي مراحل آمادگي براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري هستيم.
وي افزود: ستاد انتخابات كشور بعد از پايان انتخابات مجلس در مجموعه وزارت كشور همچنان در حال فعاليت است و منحل نشده تا ان شاءالله زمينه براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري فراهم شود.
معاون سياسي وزير كشور در عين حال تصريح كرد: البته پرداختن به چنين مسائلي در حال حاضر كمي زود است و رسانه ها نيز بايد به اين نكته توجه كنند.
مرتضوي در پاسخ به سئوالي در خصوص اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري گفت: وزارت كشور نظرات خود را در اين باره اعلام كرده و آن را در قالب يك لايحه به هيئت دولت فرستاده است.
وي درباره ارائه اين لايحه به مجلس شوراي اسلامي نيز تصريح كرد: هر زمان بررسي اين لايحه در هيئت دولت به پايان برسد، بنابر قاعده به مجلس شوراي اسلامي نيز ارائه مي شود.
 


«شهرزاد ميرقلي خان» پس از 5 سال از زندان آمريكا آزاد شد

«شهرزاد ميرقلي خان» شهروند ايراني كه 5 سال را بي گناه، در بند زندان آمريكا بود، پس از آزادي وارد عمان شد.
به گزارش پرس تي وي، شهرزاد ميرقلي خان پس از آزادي با حضور در يك كنفرانس خبري در فرودگاه مسقط گفت: «من 5 سال از بهترين زمان عمرم را بي گناه در زندان آمريكا سپري كردم. اكنون زمان اين است كه مادر فرزندانم باشم.»
وي از سلطان قابوس پادشاه عمان براي تلاش در جهت آزادي وي قدرداني كرد.
شهرزاد كه دو فرزند دارد، از سال 2007، زماني كه 30 سال داشت، در زندان آمريكا به سر مي برد.
محمود سيف همسر پيشين شهرزاد، به تلاش براي صادرات دوربين هاي ديد در شب از اتريش به ايران متهم بود، اما شهرزاد در غياب شوهرش، بازداشت و در دادگاه فدرال فلوريدا به پنج سال زندان محكوم شد.
شهرزاد ميرقلي خان از داخل زندان در گفت وگوي تلفني با خبرنگار پرسي تي وي، از شكنجه هاي سخت و مشكلات و مسائل فراواني كه متحمل شده بود، پرده برداشت.


مراسم تشييع پيكر محمود گلابدره اي برگزار شد

پيكر محمود گلابدره اي از مقابل خانه هنرمندان به سمت قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) تشييع شد.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم كه صبح ديروز (چهارشنبه، 18 مردادماه) برگزار شد، فيروز زنوزي جلالي در سخناني گفت: 48 ساعت است روح سرگردان محمود گلابدره اي آرام گرفته است. او نويسنده اي پركار و جدي بود كه براي 70 ميليون مخاطب ايراني نوشت؛ اما در تنهايي جان سپرد و اين موضوع تكان دهنده است. البته بنياد ادبيات داستاني در دوران بيماري اين نويسنده هزينه هاي درمان او را پرداخت و به او رسيدگي كرد. اما ضرورت دارد اين توجه در دوران حيات نويسنده صورت پذيرد.
اين نويسنده در ادامه از كتاب هاي «لحظه هاي انقلاب»، «منير»، «پركاه» و «صحراي سرد» به عنوان آثار مهم اين نويسنده ياد و تاكيد كرد: محمود گلابدره اي نثري برنده و خاص داشت و هر چند عصبيت در كارش بود؛ اما همواره نثر و زباني برنده و انتقادي داشت. محمود گلابدره اي اهل مماشات و مصلحت بازي نبود و از اين نظر، زندگي اش به آل احمد شباهت داشت. او نويسنده اي خاص بود.
در ادامه اين مراسم، محمدرضا بايرامي در سخناني گفت: محمود گلابدره اي ادبيات خاص و زندگي خاص خودش را داشت و زندگي و ادبياتش عين هم بود و در هر دو حوزه با فراز و نشيب هاي فراواني روبه رو بود و اگر بپذيريم هنر محصول بي قراري و عدم ثبات مرسوم است، به گمانم گلابدره اي اين ويژگي را به اندازه كافي در زندگي اش داشت و ما اين فراز و فرودها را در آثارش مي بينيم.
اين نويسنده عنوان كرد: گلابدره اي در نثرش لجام گسيخته بود و نثر او اين قابليت و امكان را داشت كه به عنوان يك سبك معرفي شود.
بايرامي در ادامه به مرور خاطراتش از محمود گلابدره اي در مقطعي كه مسئوليت خانه داستان را بر عهده داشت، پرداخت و تصريح كرد: محمود گلابدره اي مرا به ياد «زورباي يوناني» نيكوس كازانتزاكيس مي انداخت. او هر چند تنهاي تنها بود؛ اما به واسطه آثارش و همچنين خلاقيتش بي نياز از توجه و التفات ديگران بود و به نوعي به بي نيازي رسيده بود. گلابدره اي كه من ديدم، پر از شور زندگي واشتياق به زندگي بود و اين روحيه را سعي كرد تا آخر عمر نگه دارد. به اعتقاد من، محمود گلابدره اي اين اواخر خودش به قصه بدل شده بود و گاه مرز واقعيت و خيال در حرف ها و رفتارش در هم مي آميخت.
در اين مراسم همچنين سهراب هادي از محمود گلابدره اي به عنوان نويسنده اي با انديشه گسترده و از رمان «دال» او به عنوان اثري خلاق و اثرگذار ياد كرد و در ادامه به مرور خاطراتش با اين نويسنده از سال هاي دهه 60 پرداخت.
اين هنرمند متذكر شد: در ديداري كه كتاب «آقا جلال» را به من تقديم كرد، از او پرسيدم آيا حق جلال را در اين كتاب ادا كرده است يا خير و او گفت، جلال آل احمد بر گردن همه ايرانيان حق دارد و مطمئنا من در اين كتاب نمي توانم بخش اندكي از حقي را كه آل احمد بر گردنم دارد، ادا كنم.
گفتني است، مراسم ترحيم مرحوم گلابدره اي از ساعت 30:14 امروز پنج شنبه (نوزدهم مرداد) در مسجد جواد الائمه (ع) واقع در ميدان هفت تير برگزار مي شود.
محمود گلابدره اي پانزدهم مرداد در سن 73 سالگي از دنيا رفت. او نويسندگي را از سال هاي دهه 40 آغاز كرده بود و كتاب هاي «سگ كوره پز»، «پركاه»، «صحراي سرد»، «دال»، «لحظه هاي انقلاب» و «اسماعيل اسماعيل» از جمله آثارش به شمار مي آيد.


معاون پارلماني رئيس جمهوري: هيچ استيضاحي در دستور كار مجلس قرار ندارد

معاون پارلماني رييس جمهور با بيان اين كه هيچ استيضاحي در دستور كار مجلس قرار ندارد، گفت: استيضاح وزير جهاد كشاورزي منتفي شده است.
«لطف الله فروزنده» در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: راهبرد اصلي ميان دولت و مجلس تعامل و حل مشكلات كشور است.
وي در پاسخ به سوالي درباره زمان برگزاري نشست مشترك بعدي دولت و مجلس گفت: اين نشست پس از ماه مبارك رمضان و نيز تعطيلات مجلس خواهد بود.
وي اولويت اين جلسه را تبادل نظرات درباره مسايل اصلي كشور به خصوص مسايل اقتصادي عنوان كرد و افزود: در اين جلسه به مسايل اقتصادي و مشكلات توليد و كنترل بازار بحث و تبادل نظر خواهد شد.
فروزنده برگزاري اين گونه جلسات را سبب تعامل و همكاري بيشتر مجلس و دولت دانست و تاكيد كرد: دولت از اين تعامل استقبال مي كند.
 


راز نهفته در شب قدر - بخش پاياني

شب قدر در زمان غيبت

محمدعلي معليا
تاريخ تصديق دارد كه در آخرين سرفصل آن و در ميان تاريكي جاهليت عرب و دنيا، ليله القدري بر پيامبر(ص) درخشيد و با عرضه قرآن كريم و آيين اسلام تاريخ را به حركت درآورد و با نيروي خود به پيش راند و امت اسلامي در يك شب راه هزار ماهه را پيمود. اين رشد و شكوفايي در سايه دو عنصر دريافت اوامر الهي و برقراري حكومت اسلامي توسط آن حضرت و از سوي ديگر، پذيرش و تمكين مردم نسبت به اجراي اين اوامر الهي بوده است. در عين حال، يك سؤال اساسي در اينجا مطرح است: آيا لازمه حكومت پيامبر(ص) و امام(ع) دسترسي مستقيم آنها به تمام اجزاء و قلمرو حكومت و تماس مستقيم مردم با ايشان است. آيا حكومت نائب و نماينده پيامبر(ص) همان حكومت پيامبر (ص) است؟ پاسخ روشن است. نماينده و نائب پيامبر(ص) نيز شأن پيامبر را نسبت به اجراي امور حكومت اسلامي در حضور و غيبت پيامبر(ص) دارند. امام صادق(ع) براي اثبات اين امر به آيه «و ان من امه الا خلا فيها نذير: هيچ امتي نيست مگر آنكه بيم رساني در ميان آنها بوده است» (فاطر: 42) استناد كرده اند. ايشان در پاسخ شخصي كه بيم رسان در اين آيه را تنها پيامبر اكرم(ص) دانست، فرمود: «درست گفتي ولي آيا پيغمبر در زمان حياتش چاره اي از فرستادن نمايندگان در اطراف زمين داشت؟ گفت: نه امام فرمود: به من بگو مگر فرستاده پيغمبر بيم رسان او نيست چنان كه خود پيغمبر(ص) فرستاده خداي عزوجل و بيم رسان او بود؟ گفت: چرا، فرمود: پس همچنين پيغمبر(ص) براي پس از مرگ خود هم فرستاده و بيم رسان دارد.» (اصول كافي، ج1، ص364) بنابراين، بركات اجراي دستورات شب قدر در زمان حضور پيامبر(ص) به واسطه نائبان آن حضرت به اقصي نقاط تحت حكومت اسلامي پيامبر(ص) مي رسيد. اين بيان و استدلال عيناً درباره نمايندگان امامان معصوم(ع) نيز جاري و صادق است. براي نمونه، اين حالت درست شرايطي است كه اميرالمؤمنين(ع) در حكومت خود نسبت به فرستادگان خويش دارد.
آن حضرت هنگامي كه محمدبن ابابكر يا مالك اشتر را براي حكومت مصر فرستادند اين دو بزرگوار در واقع به عنوان نائب آن حضرت باعث جريان فيض حكومت امام بر آن مردم بودند و مردم مصر با اطاعت از نائب امام(ع) در حقيقت از بركات شب قدر استفاده مي كردند. در اصل، خود آن حضرت امكان نداشت كه به مسائل تمام مناطق وسيع تحت حكومت خود بشخصه رسيدگي كنند. پس مي بايست نمايندگان و حكامي را به نيابت به اطراف بفرستند.
در زمان كنوني نيز حكومت اسلامي كه از صدر اول تاكنون بي نظير است در گوشه اي از بلاد اسلامي براي اجراي اوامر و فرامين حكومتي اسلام تحت حاكميت نائب امام عصر(عج) برقرار شده است كه همراه با پذيرش مردمي براي دريافت و اجراي برنامه اسلام و حكم الهي، در واقع دو عنصر لازم براي استفاده از بركات شب قدر وجود دارد و بر اين اساس، جامعه اسلامي ايران از بركات شب قدر پس از سالها محروميت برخوردار شده است. هر چند نحوه رسيدن بركات نازل در شب قدر و چند و چون آن به علت غيبت امام عصر(عج) بر ما معلوم نباشد. زيرا غيبت به معناي عدم ظهور است نه عدم حضور امام(ع). آنچه مهم است، در شرايط حاضر كه دو عنصر حكومت اسلامي نائب امام عصر(عج) و تمكين مردم نسبت به آن وجود دارد، آثار هر شب قدر كه در طول يك سال پس از آن اجرا مي شود جامعه را به گونه اي پيش مي برد كه از هزار ماه بهتر است.
گستره جهاني شب قدر
با وجود اينكه شرط استفاده از بركات شب قدر ايمان و پيروي از امامت و رهبري است، دلايلي از آيات و روايات وجود دارد كه ديگر مردم كه امامت را نپذيرفته اند يا حتي مسلمان نيستند نيز مي توانند شامل بركات شب قدر شوند در حقيقت اين امر از پيروان اهل بيت(ع) تجاوز مي كند و به ديگران مي رسد.
توضيح آنكه با آشكار شدن طليعه بركات شب قدر و ايمان، جامعه اسلامي در مسير پيروزي هاي چشم گير قرار مي گيرد. قرآن كريم به اين امر تصريح مي كند: «و اگر اهل شهرها و آباديها، ايمان مي آوردند و تقوا پيشه مي كردند، بركات آسمان و زمين را بر آنها مي گشوديم.» (اعراف:69) اين پيروزي ها شامل آزادي، عدالت، عزت، جبران سريع عقب ماندگي ها و پيشرفت مادي و معنوي مي شود. اگر جوامع انساني پيروزي چنين ملتي را مشاهده كنند، مي كوشند مسير آن ملت را براي رسيدن به پيروزي پيروي كنند. قرآن نيز پيروزي و نصرت الهي را موجب جذب جمعي مردم به دين اسلام بيان مي كند: «اذا جاء نصرالله و الفتح و رايت الناس يدخلون في دين الله افواجا: چون ياري خدا و پيروزي فراز آيد، و مردم را ببيني كه فوج فوج به دين خدا درمي آيند.» از اين شرايط در قرآن با عنوان «الگو بودن جامعه مؤمنان» ياد شده است. خداوند خطاب به مؤمنان مي فرمايد: «و اين چنين شما را جماعت ميانه و معتدل قرار داديم تا الگو و نمونه بر مردم باشيد و پيامبر بر شما حجت و نمونه باشد» (بقره: 143). همچنين از برخي روايات برمي آيد هرگاه پيروان اهل بيت(ع) از بركت شب هاي قدر برخوردار شوند(يعني در حكومت امامي عادل قرار گيرند) ساير مردم روي زمين نيز به تبع آنها (نه بالاصاله) بهره مند خواهند شد. همانطور كه در حديث ذيل خواهد آمد الگوي ساير مردم، شيعيان خواهند بود و الگوي شيعيان اهل بيت(ع) و الگوي اهل بيت(ع) پيامبر گرامي اسلام(ص) هستند. بنابراين ديگر مردم از موهبتي برخوردارند كه شيعيان خود از آن محروم بوده اند و آن نعمت مسير پيموده شده توسط شيعيان است.
امروزه نيز بدون شك مستضعفان و ستمديدگان جهان در جستجوي راه و الگويي براي مبارزه هستند و انقلاب اسلامي و مردمي ايران اين راه پيموده شده را در مقابل روي آنان قرار داده است؛ به طوري كه به اذعان رسانه هاي جهان الهام بخش موج بيداري اسلامي در منطقه و نهضت پيشرونده ضدسرمايه داري در جهان غرب است. قرآن كريم پايان اين راه را بسيار اميدبخش و منتهي به پيروزي مستضعفان معرفي مي كند و مي فرمايد: «و ما بر آن هستيم كه بر مستضعفان روي زمين نعمت دهيم وآنان را پيشوايان سازيم و وارثان گردانيم.» (قصص:5) بنابراين، شيعيان ايران در حركت انقلابي خود علاوه بر رسالت براي مردم خويش، رسالت انقلاب جهاني را نيز بر دوش دارند: رسالت الگو بودن و شاهد بودن.
در نهايت بايد گفت همانطور كه شرط برخورداري شيعيان از بركت شب قدر پيروي از امام و رهبر خويش است. شرط برخورداري ساير مردم از بركت شب قدر پيروي از شيعيان و در واقع الگوبرداري از پيروان اهل بيت(ع) است. در اين باره امام جواد(ع) در روايتي چنين فرموده اند: «و اما وقت و زماني كه دين خدا بوسيله ما در آن ظاهر شود، به طوري كه ميان مردم هيچگونه اختلافي نباشد. آن را مدتي است كه بايد بر آن شبها و روزها سپري شود و چون زمانش برسد آشكار شود و امر يكي شود (اختلاف از ميان مردم رخت بربندد). به خدا سوگند كه زمان معين خدا محقق شود و در آن زمان ميان مؤمنين اختلافي نباشد و به همين جهت خداوند ايشان را گواه مردم قرار داده است. بدين ترتيب محمد(ص) گواه ما باشد و ما گواه شيعيان خود و شيعيان ما گواه مردم ديگر.» (كليني، اصول كافي، ج 1، ص 367)
 


اخبار ادبي و هنري

در حاشيه حضور خبرنگاران جانباز در ابوموسي
در حالي كه مراسم تجليل از خبرنگاران جانباز و ايثارگران عرصه رسانه در گرماي 50 درجه جزيره ابوموسي براي دفاع از ارزش هاي انقلابي و افزايش اقتدار ملي جمهوري اسلامي ايران در روز خبرنگار برگزار شد، يكي از شركت كنندگان آن طي مصاحبه اي با روزنامه «همشهري» اين مراسم را با «تور گردشگري جانبازان» مقايسه كرد.
توحيدي در اين مصاحبه «معاون مركز تشكل هاي شاهد و ايثارگر» معرفي شده است. وي در مصاحبه با روزنامه همشهري اين حركت ارزشي را كه با كمترين امكانات دولتي و در شرايط جوي دشوار برگزار شد، با يك «حركت گردشگري و تفريحي» مقايسه كرد و خواستار تعيين سبد گردشگري ويژه جانبازان و پيروي از سياست هاي انگليسي ها و فرانسوي ها و آلماني ها در اين زمينه شد! توحيدي با برخي خبرگزاري ها مانند «وفا» همكاري دارد و در مصاحبه با همشهري كوشيده است تا يك مراسم ارزشي در خليج فارس را به شكلي غرب زده و سكولار به يك تور گردشگري تقليل دهد. اين همان رويكردي است كه حلقه انحرافي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از مدت ها پيش دنبال مي كرد.
تقدير از اقدام فرهنگي آيت الله جنتي
صدها جلد كتاب از كتابخانه شخصي آيت الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان به كتابخانه ملي اهدا شد.
در ديدار آيت الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان با اسحاق صلاحي، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، از اهداي صدها جلد از كتاب هاي كتابخانه شخصي ايشان به كتابخانه ملي تقدير شد. آيت الله جنتي ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار با اعلام رضايت از عملكرد سازمان در طول يك سال گذشته گفت: زماني كه از فعاليت ها و عملكرد جديد سازمان و همكاري هاي فرهنگي كتابخانه ملي مطلع شدم، بسيار خوشحال شدم.
وي به نقش مهم فرهنگي سازمان اسناد و كتابخانه ملي اشاره كرد و ابراز اميدواري كرد كه سازمان در ايفاي ماموريت هاي خويش موفق باشد. صلاحي نيز در اين ديدار به ارايه گزارش عملكرد سازمان اسناد پرداخت و ادامه داد: ديجيتالي كردن منابع براي حفاظت و صيانت از ميراث گذشتگان از جمله فعاليت هايي است كه به طور جدي در سازمان دنبال مي شود و با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، اشياء ديجيتال موجود در وب سايت سازمان از 20 هزار به 75 هزار افزايش يافت.
وي به تهيه فهرستگان نسخ خطي ايران براي اولين بار توسط كتابخانه ملي اشاره كرد و ادامه داد: با مسئوليتي كه از سوي شوراي انقلاب فرهنگي به كتابخانه ملي داده شده، قرار است مركز نسخ خطي منطقه در سازمان راه اندازي شود. صلاحي درباره راه اندازي شيفت شب در كتابخانه ملي گفت: سومين كتابخانه ملي جهان هستيم كه خدمات را به صورت شبانه روزي ارايه مي كنيم.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در اين ديدار به ترويج سنت حسنه هديه توسط اشخاص حقيقي و حقوقي در يك سال گذشته اشاره كرد و افزود: بخش قابل توجهي از منابع كتابخانه ملي مخصوصا منابع ناياب مي تواند با هديه كتابخانه هاي شخصي تامين شود.
شهادت يك فيلمساز شيعه در سوريه
موسسه ملي سينماي سوريه روز سه شنبه اعلام كرد يك فيلمساز علوي نزديك خانه اش حوالي دمشق كشته شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از دمشق، موسسه ملي سينماي سوريه با صدور بيانيه اي خاطرنشان كرد: دست هاي خائن، «بسام محي الدين» را روز يكشنبه كشته اند. «رامي عبدالرحمن»، رئيس سازمان نظارت بر حقوق بشر سوريه مستقر در لندن نيز اين خبر را تاييد كرد.
محي الدين كه در سال 1955 در شهر طرطوس متولد شده بود، مدارك كارشناسي ارشد فيلمسازي و برنامه سازي تلويزيون از دانشگاه ملي فيلم و هنرهاي تئاتر صوفياي بلغارستان را داشت.
بازداشت يك تماشاگر مسلح در سينماي آمريكا
پليس اوهايو يك مخاطب سينما را دستگير كرده كه به همراه يك اسلحه پر و چهار چاقو براي تماشاي فيلم سينمايي «شواليه تاريكي برمي خيزد» در حال ورود به سالن بوده است.
به گزارش سينما پرس، پليس اوهايو روز گذشته اعلام كرد كه در تعطيلات آخر هفته، يك مخاطب 37 ساله به نام اسكات اي.اسميت را دستگير كرده است كه به همراه يك اسلحه پر، تعدادي گلوله اضافي و چهار چاقو قصد داشته براي تماشاي فيلم سينمايي «شواليه تاريكي برمي خيزد» وارد يك سالن در سينمايي واقع در حومه شهر كليولند شود.
پيش از اين در ساعت 30 دقيقه بامداد روز جمعه(30 تير/ 20ژوئيه 2012 ميلادي)، زماني كه مردم شهر آئورورا ايالت كلورادو در حال تماشاي فيلم سينمايي «شواليه تاريكي برمي خيزد» بودند، جوان 24 ساله نقابدار و مسلحي كه خود را جوكر مي خواند از در خروج سينما وارد سالن شد و با به گلوله بستن تماشاگران، 12 تن از آنها را به قتل رساند و 50 تن هم زخمي شدند. پس از اين حادثه دلخراش، پليس آمريكا امنيت سالن سينماهاي كشور را تشديد كرد تا از رخ دادن اتفاقي نظير اين، بتواند جلوگيري كند.
نويسندگان شاكي از «گوگل» به دادگاه نيويورك پناه بردند
جمعي از نويسندگان شاكي از دادگاهي نيويوركي درخواست كرده اند كه موتور جست وجوي «گوگل» به جرم اسكن و انتشار بي اجازه آثارشان، به پرداخت مبلغي 750 دلار به ازاي هر كتاب محكوم شود.
به گزارش ايسنا، «گوگل بوك» از سال 2005 انتشار نسخه هاي ديجيتالي را در حالي آغاز كرد كه بسياري از اين كتاب ها بدون مجوز ناشر و نويسنده اسكن شدند و روي سايت قرار گرفتند. شكايت خيل عظيم نويسندگان براي دريافت غرامتي 125 ميليون دلاري از «گوگل» در سال گذشته ناكام ماند، اما اين بار اصحاب قلم دست به دامان دادگاهي در نيويورك شده اند تا حق خود را از اين غول رسانه اي بگيرند. به نوشته روزنامه گاردين، اين گروه كه رهبري آنها را «اسكات تورو»- نويسنده آثار پرفروش- برعهده دارد، درخواست مبلغي 750 دلاري را به ازاي هر كتاب از «گوگل» دارند.
«گوگل بوك» طي اين سال ها حداقل 12 ميليون نسخه ديجيتالي را منتشر كرده اما گفته مي شود حجم بالايي از اين آثار با زير پا گذاشتن قانون حق كپي در دسترس كاربران اينترنتي «گوگل» قرار گرفته اند. «بتي مايلز»، «جوزف گولدن» و «جيم بوتن» از ديگر نويسندگاني هستند كه شكايت خود را به دادگاه نيويوركي برده اند.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14