(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 مرداد 1391 - شماره 20281

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شينهوا:
استراتژي ايران در سوريه سياست هاي آمريكا در خاورميانه را به چالش كشيده است
سفير كشورمان خبر داد
افزايش مبادلات ايران و چين به 70 ميليارد دلار
رئيس كميسيون اقتصادي مطرح كرد
جزئيات جديد از طرح اقتصاد مقاومتي مجلس
در مكتب امام
سرّ « بازيچه » بودن دنيا در نظام خلقت
جمعيت حاميان آزادي قدس:
شمارش معكوس براي آزادي سرزمين هاي اسلامي آغاز شده است
استقبال تشكل منتقد دولت سوريه از نتا يج نشست تهران
كاپيتان شهبازي در گفت و گو با آسوشيتد پرس :
سياست اوباما درباره تحريم ها عليه بخش هواپيمايي ايران ناقض كنوانسيون هاي بين المللي است
برگزاري اعتكاف دانشجويي در دانشگاه تربيت مدرس
نويسندگان تاكيد كردند
محمود گلابدره اي ، ميانه اي با جريان هاي شبه روشنفكري نداشت
اخبار ادبي و هنري
سخنراني ناطق در مشهد با واكنش هاي اعتراضي مواجه شد
موسوي تبريزي: اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري شركت نمي كنند


شينهوا:

استراتژي ايران در سوريه سياست هاي آمريكا در خاورميانه را به چالش كشيده است

خبرگزاري رسمي چين با اشاره به نشست تهران درباره بحران سوريه تاكيد كرد كه اگر چه محاسبات آمريكا در زمينه سوريه بسيار دقيق است اما نتيجه اين محاسبات چندان مورد انتظار كاخ سفيد نيست.
به گزارش شينهوا به دنبال افزايش خشونت ها در سوريه، تقابل آمريكا و ايران در مورد اين بحران پيچيده به تدريج به لايه هاي سطحي رسيده است.
در اين گزارش آمده است كه تهران روز پنج شنبه ميزبان نشست بين المللي بود و در آن خواستار گفت وگوهاي جدي و فراگير بين دولت سوريه و مخالفان شد، اما واشنگتن ادعا مي كند كه رفتار ايران در بحران سوريه مخرب است.
شينهوا نوشت: اين كشمكش ديپلماتيك نشان مي دهد كه مسئله نه تنها تضاد بين «بشاراسد» و مخالفان دولت سوريه است بلكه منافع استراتژيك ايران و آمريكا نيز در منطقه در تضاد كامل با يكديگر قرار دارند.
طي دو سال گذشته تغييرات چشمگيري در سراسر خاورميانه براي آمريكا به وجود آمده است و بعضي از متحدين سنتي آمريكا از جمله «حسني مبارك» سقوط كرده اند.
گزارش شينهوا اضافه كرد اين تغييرات كه همزمان با اعلام تغيير رويكرد نظامي آمريكا از خاورميانه به منطقه آسيا و اقيانوسيه بود به هيچ وجه مورد انتظار آمريكا نبود.
از يك سو آمريكا نمي خواهد در سياست هاي كلان خود در خاورميانه اختلال ايجاد شود و از سوي ديگر قصد دارد كشورهاي مخالف آمريكا در منطقه را جذب كند و آنها را با نيروهاي حامي سياست هاي آمريكا جايگزين سازد.
در مورد سوريه هدف غايي آمريكا سقوط بشاراسد است تا از اين طريق بتواند ايران را بيشتر منزوي كند و تحت فشار قرار دهد.
براساس اين گزارش، از نظر ژئوپلتيكي سوريه حلقه كليدي محور مقاومت عليه منافع آمريكا است كه ايران نيز شامل آن است بنابراين موضع ايران در مورد سوريه كاملا روشن است.
اگرچه طرح آمريكا براي پياده سازي و اجراي استراتژيك جهاني و خاورميانه اي اش بسيار دقيق و محاسبه شده است، اما نتيجه اين محاسبات ممكن است چندان مورد انتظار كاخ سفيد نباشد همانطور كه در عراق هم اينگونه شد.
براساس اين گزارش، سوريه، يكي از مهره هاي سنگين بازي دومينو در خاورميانه است و ايران يكي از مهره هاي كليدي جهان در زمينه انرژي است.
شينهوا نوشت: اين دو كشور و به طور كلي خاورميانه به كشورهاي خارجي اجازه نمي دهند سياستهاي خود را به منطق تحميل كنند.
 


سفير كشورمان خبر داد

افزايش مبادلات ايران و چين به 70 ميليارد دلار

سفير ايران در چين گفت: برنامه جمهوري اسلامي اين است كه طي 5 سال آينده حجم مبادلات تجاري ايران و چين به بيش از 70 ميليارد دلار برسد.
مهدي صفري در حضور هيئت رسانه اي همراه رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با ارائه توضيحاتي كلي درباره كشور چين با تأكيد بر اينكه قراردادهاي نفتي ايران و چين 5 و 7 ساله است، اين كشور را خريداري مطمئن براي نفت ايران دانسته و گفت: نفت ايران مطابق با قيمت هاي استاندارد به چين فروخته مي شود و هر گفته اي مبني بر اينكه ما نفتمان را ارزان تر مي فروشيم شايعه است.
سفير ايران در چين نتيجه تمركز صادرات به چين را اينگونه ارزيابي كرد: اگر اين كار شكل بگيرد، بازارچين مي تواند به اندازه همه بازارهاي ديگر، صادرات ما را اشباع كند. در زمينه فرش به ويژه كارهاي مهمي مي شود انجام داد. در دو سال گذشته كه ما چند نمايشگاه برگزار كرديم پيشرفت 200درصدي در فروش فرش به چين داشته ايم.
صفري ادامه داد: در زمينه جواهرآلات و صنايع دستي هم فضاي بسيار خوبي براي فروش محصولات ايراني وجود دارد. چون در اين كشور روي طب سنتي خيلي تأكيد دارند، مصرف داروهاي گياهي اينجابالاست و بازار يك ميليارد و دو ميلياردي دارد و ما مي توانيم در زمينه صادرات داروهاي گياهي هم كارهاي خوبي انجام دهيم. خواهش من اين است كه مسئولان روي صادرات برخي صنايع به چين تمركز كنند. نمي گويم بايد ماشين به چين صادر كنيم، نه! همان كشورهاي همسايه براي صادرات ماشين كافي است ولي در زمينه فرش، داروهاي گياهي، صنايع دستي ، مواد غذايي و ميوه جات زمينه خوبي در چين وجود دارد.
سفير ايران در چين درباره زمينه دوم همكاري اقتصادي ايران وچين توضيح داد: مطلب دوم؛ زمينه هاي سرمايه گذاري است. چين سرمايه زيادي را انباشته كرده و اين كشور آمادگي زيادي براي سرمايه گذاري در ديگر كشورها دارد. شاهد آن اينكه ميزان سرمايه گذاري چين در ايران در دو سال گذشته از 120ميليون دلار به 650 ميليون دلار در يك سال گذشته رسيده است. چيني ها آمادگي سرمايه گذاري مستقيم در ايران را به ويژه در زمينه معادن و ماشين آلات دارند و ما بايد از اين ظرفيت استفاده كنيم.
وي در بخش ديگر صحبت هايش درباره تعاملات فرهنگي بين ايران و چين صحبت كرده و گفت: در سفري كه دكتر احمدي نژاد به چين داشت در مورد مسايل دانشجويي توافقاتي با رئيس جمهور چين داشته و قرار شد در 5 سال آينده حدود هزار نفر بورسيه تحصيلي بين دو كشور مبادله شود و اين مسئله مهمي است كه در مسير افزايش روابط تجاري ايران و چين بايد مدنظر قرار گيرد.
صفري افزود: در سال 2009، حجم مبادلات تجاري ايران و چين 20ميليارد دلار بود كه در سال 2010 به 30ميليارد رسيد و در سال 2011 هم كه 45 ميليارد شد. برنامه ما اين است كه تا 5 سال آينده روابط تجاريمان به بيش از 70 ميليارد دلار برسد و دراين راستا به افرادي نياز داريم كه زبان چيني بدانند، كساني كه با حقوق، فرهنگ و قوانين چين آشنا شوند و بهترين راه براي داشتن چنين افرادي، تبادل دانشجو است.
به گفته وي، كشور ما به افرادي آشنا به فرهنگ، زبان و فناوري چين نياز دارد كه بتوانند در مسير مبادلات تجاري هم كشورمان را ياري رسانند.
به گزارش مهر، سفير ايران در چين همچنين خبر داد: به زودي نماينده وزارت علوم ايران به چين مي آيد و مقدمات اعزام دانشجويان بورسيه فراهم خواهد شد. به تازگي هم در روزنامه ها اعلام كرده اند دانشجوياني كه مي خواهند در مقطع فوق ليسانس و دكترا ادامه تحصيل بدهند مي توانند براي دريافت پذيرش از دانشگاه هاي چين اقدام كنند. در حال حاضر كشورهاي ديگر از 30 تا 50 هزار دانشجو در چين دارند و ما به دليل تبادلات فرهنگي، سياسي و اقتصادي، لازم است در زمينه دانشجويي يك حركت وسيعي انجام دهيم.
 


رئيس كميسيون اقتصادي مطرح كرد

جزئيات جديد از طرح اقتصاد مقاومتي مجلس

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از مطالعه طرح اقتصاد مقاومتي با محوريت حمايت از توليد و ساماندهي ارز در مركز پژوهشها و نهايي شدن آن تا پايان هفته خبر داد.
ارسلان فتحي پور در گفت وگو با مهر ادامه داد: در اين طرح تلاش شده تا راهكارهاي توزيع كالاهاي اساسي مورد توجه قرار گيرد و با متخلفان برخورد جدي شود.
وي اظهار داشت: طرح 9 ماده اي حمايت از توليد ملي با استفاده از ساماندهي نظام ارزي كه از آن به طرح مقاومت اقتصادي ياد مي شود هم اكنون در جلسات مجلس و مركز پژوهشها در حال بررسي است.
وي ادامه داد: هر روز براي بررسي اين طرح با مركز پژوهشها جلسه داريم و پيش بيني اين است كه مطالعه اين طرح تا پايان هفته نهايي شود و پس از تعطيلات مجلس طرح به صورت فوريتي در صحن مجلس مورد بررسي قرار گيرد.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس خاطرنشان كرد: هدف از ارائه اين طرح بررسي و ساماندهي نحوه توزيع كالاهاي اساسي به شكلي است كه ديگر مشكلات كنوني اقتصادي را شاهد نباشيم.
فتحي پور يادآور شد: كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز در اين باره نقطه نظراتي داشت كه قرار شد اين طرح با نظر كارشناسي مركز پژوهشها و كميسيون صنايع و اقتصادي مجلس مورد مطالعه قرار گيرد و نهايتاً طرح جامعي براي برون رفت از مشكلات موجود و مواجه با شرايط آينده تهيه شود.
توزيع كوپن منتفي است
نماينده كليبر گفت: در طرح 9 ماده اي تهيه شده كه هم اكنون مركز پژوهشهاي مجلس آن را بررسي مي كند، درباره روش توزيع كالاهاي اساسي راهكاري قيد نشده است اما پيشنهاد اين است كه بندي به اين طرح اضافه شود تا كالاهاي اساسي از طريقي از جمله توزيع كارت الكترونيكي به خانوارها داشته باشد تا هر خانواده از سهم مشخصي از دريافت كالاهاي اساسي كه با ارز مرجع وارد مي شود برخوردار شود.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: كارشناسان مركز پژوهشها هم با اين پيشنهاد كه بندي به اين طرح اضافه شود موافقت كردند، اما بحث توزيع كوپن هم منتفي است زيرا اقتصاد ما از اين مرحله عبور كرده است، آنچه مطرح است دقت در نحوه توزيع كالاهاي اساسي و جلوگيري از فساد است.
وي ادامه داد: بنابراين سهميه بندي كالاهاي اساسي براي پياده كردن اقتصاد مقاومتي و تدبير براي جلوگيري از افزايش مشكلات حتمي است.
 


در مكتب امام

ضرر اينها براي اسلام
كمتر از ضرر جهانخواران نيست!
هان اي مسلمانان قدرتمند!
به خود آييد و خود را بشناسيد و به عالم بشناسانيد و اختلافات فرقه اي و منطقه اي را كه به دست قدرت هاي جهانخوار و عمال فاسد آنها براي غارت شما و پايمال كردن شرف انساني و اسلامي شما بار آمده، به حكم خدايتعالي و قرآن مجيد به دور افكنيد و تفرقه افكنان از قبيل آخوندهاي جيره خوار و ملي گرايان بي خبر از اسلام و مصالح مسلمين را از خود برانيد كه ضرر اينها براي اسلام از ضرر جهانخواران كمتر نيست! صحيفه نور ـ ج 9 ـ ص 133

 


سرّ « بازيچه » بودن دنيا در نظام خلقت

تشخيص حق و باطل گرچه دشوار است، ولي غيرممكن نيست ! ممكن است كسي با سعي و كوشش بتواند حق و باطل را تشخيص بدهد، چون معيار علمي دارد؛ تشخيص صدق و كذب به شرح ايضاً، تشخيص خير و شر هم به شرح ايضاً، تشخيص حسن و قبح هم به شرح ايضاً؛ اين 8 امر را مي توان با اصول علمي تا حدودي تشخيص داد.
تشخيص بازيچه بودن دنيا توسط رهبران الهي
امّا تشخيص اينكه چه چيزي ج دّ است، چه چيزي بازي است؛ كار آساني نيست ! چون معيار علمي ندارد، يك؛ از درون ديگري، چه خواسته اي برخاست، معلوم نيست، دو؛ پايان اين كار روشن نيست، سه. آدم تشخيص بدهد كه اين كار بازي است يا جدّي، هزل است يا ج د؛ اين بسيار سخت است ! يكي از ادلّه نياز ما به رهبران الهي اين است كه دست بشر عادي از تشخيص هزل و ج د، از تشخيص بازي و جدّي كوتاه است. انبياي الهي، ائمه معصومين (عليهم السّلام) براي ما روشن كرده اند كه چه چيزي بازي است و چه چيزي جدّي.
درست است طبق آن 3 طائفه از آيات كه يكي در سوره مباركه مؤمنون بود كه مؤمنان كساني اند كه: عن اللّغو معر ضون (1)؛ يكي در سوره مباركه نور بود كه مردان الهي كساني اند كه: لا تله يه م ت جارأ و لا ب يأ عن ذ كر الله (2)؛ يكي هم اين آيه معروف بود كه:ان الّذ ين اتّقوا ا ذا مسّهم طائ أ م ن الشّ يطان تذكّروا (3)؛ اين 3 طائفه آيات مي گويد: مردان الهي از بازيگري بيزارند؛ نه كسي را بازي مي دهند، نه كسي مي تواند اينها را به بازي بگيرد !
سرّ آفرينش « بازيچه » در ساختار نظام خلقت
امّا بازيچه چيست؟ خود قرآن فرمود: كلّ دنيا بازيچه است؛ در 5 بخش هم خلاصه مي شود، آنطوري كه در سوره مباركه حديد آمده كه فرمود: بدانيد ! انّما الحياه الدّنيا لع أ و لهأ و ز ينأ و تفاخأ ب ينكم و تكاثأ ف ي الاموال و الاولاد (4). اگر نوجوانيد ( لهو ) و اگر جوانيد ( لغو ) و اگر چنانچه در حدّ رشد بين جواني و ميانسالي رسيديد كه ( زينت ) و از اين مرحله بالاتر ( تفاخر ) كه من اين مقام را دارم، فلان منصب را دارم؛ و اگر به دوران فرتوتي و كهنسالي رسيديد كه نه اهل لهويد، نه اهل لغويد، نه اهل زينتيد، نه اهل تفاخر؛ اهل تكاثريد كه من اينقدر مال دارم، اينقدر نوه دارم، اينقدر فرزند دارم و مانند آن !اين مراحل 5 گانه در سوره مباركه حديد آمده كه دنيا اين است.
دو تا سئوال مي ماند. يكي اينكه لهو چيست، بازي چيست؟ جواب اين است كه اوّل و آخر دنيا بازي است. سئوال دوّم اين است كه خداي سبحان دنيا را آفريد، در حالي كه مي فرمايد ما بازيگر نيستيم؛ فرمود: ما كنّا لاع بين(5)، ما خلقنا السّماء و الأرض و ما بينهما باط لاً (6)؛ سئوال اين است كه پس اين دنيا كه بازيچه است، آن را كي آفريد؟ دنيا بازيچه است، يك. خدا آفريدگار دنياست، دو. و خدا بازيگر نيست، اين سه.
جمع اين 3 مطلب آن است كه مي بينيد اگر يك پدري خيلي حكيم و دانشمند بود، اين براي كودك منزلش اسباب بازي مي خرد؛ اين اسباب بازي بازيچه است. پدر بازيگر نيست، كودك را به بازي گرفتن حكمت است ! پدر مي تواند بگويد: من اين اسباب بازي را تهيه كرده ام، يك. و من بازيگر نيستم، دو؛ بلكه حكيمم. زيرا كودك را به بازي گرفتن حكمت است ! فرمود: ما كنّا لاع بين، ما بازيگر نيستيم؛ ولي شما مادامي كه كودكيد، بايد بازي كنيد؛ ولي بازي يك حدّي دارد. اين دنيا كه لهو و لعب است، بازي است؛ اين بازي يك مرزي دارد، يك ابزاري دارد.
الآن هيأت مديره مدرسه مي گويند: 5 ساعت يا كمتر و بيشتر برنامه آموزشي اين مدرسه است. اينها 4 ساعت بايد درس بخوانند، 1 ساعت هم بازي كنند ! اين 1 ساعت بازي كردن براي رفع خستگي است كه آن 4 ساعت اثر مثبت داشته باشد. اين هيأت مديره مردان عاقل و خرد ورزند، اينها بازيگر نيستند امّا بچه ها را به بازي گرفتن حكمت است، اينطور نيست كه آنها اهل لهو و لعب باشند ! و آنطور نيست كه بازي يك مقصود بالأصاله باشد كه اينها به اين بازي اصالت بدهند؛ بلكه بازي براي رفع خستگي است كه آن 4 ساعت را خوب درس بخوانند ! پس خيلي از چيزها اسباب بازي است، يك؛ و اينها را هم خدا آفريد، دو؛ و خدا بازيگر نيست، سه؛ ما مادامي كه كودكيم، ما را به بازي گرفتن حكمت است، چهار؛ و اين بازي كردن هم يك حدّي دارد، وسيله است براي رشد علوم بعدي و رفع خستگي؛ اين پنج.
انجام وظيفه؛ يكي از معيارهاي جدّي بودن در امور
حالا چه چبزي بازي هست و چه چيزي بازي نيست؛ تشخيص اين، كار آساني نيست! عرض شد: آن امور 8 گانه را مي شود با معيارهاي علمي تشخيص داد، امّا اينكه اين س متي كه دارند به ما مي دهند، اين القابي كه دارند به ما مي دهند، ما را دارند به بازي مي گيرند يا خودمان داريم خودمان را به بازيچه سرگرم مي كنيم يا يك مطلب ديگر هم در كار هست؟! تشخيص اين، كار آساني نيست ! اگر كسي به خودش علاقه نداشته باشد، مگر به عنوان اينكه بنده خداست؛ او مي تواند بفهمد دارند او را بازي مي دهند، او را به ميدان بازي دعوت كرده اند يا نه، واقعاً يك كار ج د از او مي خواهند !
فراز و فرود دنيا در بيان نوراني رسول اكرم (ص)
يك بيان نوراني در تحف العقول از وجود مبارك رسول گرامي (ص) هست. حضرت فرمود: ن عمت المرض ع ه و ب ئست الفاط م ه(7).دنيا بيش از دو روز نيست،در اين فراز و فرود به تعبير جناب شيخ عطار، اين دو حال بيش نيست ! انسان مادامي كه كودك است به او س متي نمي سپارند ! وقتي هم كه فرتوت شد، كسي به او كار واگذار نمي كند! همين چند سالي كه مي تواند كار انجام بدهد، يك سلسله اموري را به او ارجاع مي دهند، او هم مسئول مي شود؛در همين اثناء كه كاري از او ساخته است، مسئوليتي را به او واگذار مي كنند؛ اين دو حال دارد. يك حالت ( رضاع )، يك حالت ( ف طام ).
اين دو حالت كه حضرت فرمود: حالت (رضاع) خوب است، حالت (ف طام) تلخ است؛ ن عمت المرض ع ه و ب ئست الفاط م ه، اين است. وقتي بچه متولّد شد؛ بهترين لذّتي كه كودك مي برد، همان شير مادر است. اگر اين شير را بدوشند و به كودك بدهند، آنقدر لذّت نمي برد كه پستان مادر را در دهان او بگذارند ! آن حالتي كه پستان را در دهان كودك مي گذارند،براي او خيلي لذيذ و گواراست.
وقتي دوران شيرخوارگي اش تمام شد، به 2 سالگي رسيد، حالا مي خواهند او را از شير بگيرند؛ اين لحظه را مي گويند: لحظه (ف طام). دراين لحظه، همان مادر كه مرضعه بود، الآن فاطمه است؛ يعني ف طام دارد، يعني مي خواهد كودك را از شير بگيرد.آنوقتي كه شير خشك و شير مصنوعي نبود كه او عادت بكند به آن شيرها؛ وقتي مي خواستند اين شير را از كودك بگيرند، براي آن كودك بسيار دشوار بود. اين حالت را مي گويند حالت ف طام كه مي گويند: لا ر ضاع بعد الف طام(8)؛ يعني اگر بچه به 2 سالگي رسيد، از آن به بعد اگر شير يك زني را خورد، ديگر محرم نمي شود. بايد قبل از 2 سال شير بخورد تا بشود بچه رضاعي او.مادر وقتي آن پستان را از دهان بچه مي گيرد، اين حالت را مي گويند: ف طام؛ مادر در آن لحظه مي شود » فاطمه »؛ پس 2 سال قبل مرضعه بود، 2 سال بعد فاطمه است.
حضرت فرمود: وقتي كسي به يك مقامي مي رسد، پستان اين پست را در دهان او مي گذارند، براي او خيلي شيرين است. روزي كه عزل مي شود، بركنار مي شود، او را از اين پست جدا مي كنند و پست را از او جدا مي كنند؛ اين حالت ف طام اوست. فرمود: روزي كه اين پست را در دهان او مي گذارند، براي او خيلي شيرين است؛ وقتي اين پست را از او مي گيرند، براي او خيلي تلخ است. اين بايد مواظب باشد كه آيادارد بازي مي كند، او را بازي مي دهند يا ج د است ! اگر ج د بود؛ نه اوّلش براي او خوشحالي مي آورد، نه آخرش براي او نگراني، برابر سوره حديد عمل مي كند: ل كيلا تأسوا علي ما فاتكم و لا تفرحوا ب ما آتاكم (9)، يعني نه از اقبال و نه از ا دبار ناراحت مي شود؛ در هر صورتي انسان يك كاري بايد انجام بدهد. آن كار را براي رضاي خدا انجام مي دهد؛ نه آمدنش او را خوشحال كرد، نه رفتنش؛ چون يك وظيفه الهي بود. از اين جهت كه به مردم و نظام خود خدمت كرده است، هميشه خوشحال است؛ او ديگر نگران نيست ! پس، از جهت پست ومقام اگر چنانچه اهل بازي بود، يك رضاع و ف طامي دارد. امّا اگر اهل ج د بود، فهميد كه اين خدمت است، حفظ نظام است، در راه خدا دارد كار مي كند؛ نه اوّل خوشحال مي شود، نه آخر نگران ! در هر دو حال خوشحال است. تشخيص اين كارها آسان نيست ! اين حتماً نياز دارد به عنايت الهي، به رهبري رهبران حق كه آدم كسي را بازي ندهد و كسي هم او را بازي ندهد و بداند كه دارد به ج د كار مي كند نه به بازي !
رفتار قرآني، ملاك ديگر جدّيت در امور
خدا هم يك كتاب ج د و جدّي فرستاد؛ فرمود: نّه ل قوأ فصل. و ما هو ب الهزل (10). يعني از اوّل تا آخر اين كتاب الهي يك مطلب هزل درآن نيست؛ همه اش ج د است ! اگر كسي قرآني فكر كرد، مي شود انسان ج د و مصمّم. يكي از بيانات نوراني امام باقر (ع) كه در كتاب شريف تحف العقول آمده، فرمود: ا عر ض نفسك علي ك تاب الله (11). ما يك ترازوئي داريم كه خودمان را با اين ترازو بايد بسنجيم. بعضي ها براي اينكه اضافه وزن پيدا نكنند، بدنشان را با اين ترازو مي سنجند؛ كار خوبي است. در بيانات نوراني اهل بيت (ع) هم هست كه: ز نوا قبل ان توزنوا (12). قبل از اينكه در قيامت شما را وزن كنند، شما خودتان را وزن كنيد. با چه وزن كنيم؟با كدام ترازو؟
وجود مبارك امام باقر (ع) فرمود: ا عر ض نفسك علي ك تاب الله. قرآن ترازوي ج د است، براي اينكه بدانيد شما كار جدّي مي كنيد يا كار هزل؛بازي مي دهند شما را يا بازيگر هستيد، خودتان را بر اين كتاب ج د عرضه كنيد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با دانش آموختگان جامعه المصطفي العالميه، جمعي از طلاب و دانشجويان سراسر كشور و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ بنياد اسراء ـ 16/ 10/ 1389
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) مؤمنون/ 3 (2) نور/ 37 (3) اعراف/ 201 (4) حديد/ 20
(5) اشاره به: انبياء/ 16 و دخان/ 38 (6) ص/ 27 (7) تحف العقول/ 35
(8) دعائم السلام/ 2/ 241 (9) حديد/ 23 (10) طارق/ 13 ـ 14
(11) تحف العقول/ 284 ـ ( وصيّته ل جاب ر بن يزيد الجعفي ) (12) نهج البلاغه/ خ90
خوان حكمت درماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.
 


جمعيت حاميان آزادي قدس:

شمارش معكوس براي آزادي سرزمين هاي اسلامي آغاز شده است

جمعيت حاميان آزادي قدس در بيانيه اي به مناسبت روز جهاني قدس تصريح كرد كه شمارش معكوس براي آزادي سرزمين هاي اسلامي، آغاز شده است.
در اين بيانيه آمده است كه مسلمانان، موحدان و آزادگان جهان، امسال در شرايطي به استقبال روز جهاني قدس مي شتابند كه دنيا در آستانه تحولات بزرگ و شگرف قرار دارد.
بحران معنوي، فكري، فرهنگي، سياسي و به خصوص اقتصادي، دنياي غرب را به بن بست كشانده است؛ آن چنان كه امروز صداي شكستن استخوان هاي ليبرال دموكراسي در اقصي نقاط جهان به گوش مي رسد.
اين بيانيه افزود: شيوه هاي رفتاري ديوانه وار و جنون آميز اليگارشي قدرت و كارگزاران امپراتوري شيطان عليه مسلمانان و در سرزمين هاي اسلامي، از افغانستان، پاكستان، ميانمار، عراق، مصر، تونس، ليبي، عربستان، بحرين، يمن، لبنان، فلسطين تا سوريه و ايران، نشانه بارز آشفتگي، درماندگي و استيصال سياستمداران و برنامه ريزان صهيونيست است. آن ها به خوبي دريافته اند پايه هاي قدرت امپراتوري صهيونيسم در حال ريزش و فروپاشي است و نهضت بيداري اسلامي، با مركزيت ايران اسلامي، هم چنان با قدرت و صلابت در حال پيشروي است.
در بيانيه جمعيت حاميان آزادي قدس آمده است كه سياستگذاران، برنامه ريزان، دولتمداران و حكام وابسته به منظومه امپراتوري صهيونيسم از درك اين حقيقت عاجز و غافلند كه بر نظام خلقت جز سنت الهي حاكميت ندارد. سرنوشت محتوم بني اسرائيل جز «ضربت عليهم الذله و المسكنه» نيست و براي آنان عاقبتي جز ذلت و مسكنت و در به دري نخواهد بود و اين سنت تغييرناپذير است.
آن دسته از حكام مزدور و دست نشانده كشورهاي عربي نيز كه سرنوشت خود را به دولتمردان روسياه آمريكايي و اروپايي و گوساله پرستان سامري گره زده اند بايد بدانند كه فرجام كارشان چون صدام، مبارك، بن علي، قذافي، علي عبداله صالح و عمر سليمان جز روسياهي در پيشگاه تاريخ نخواهد بود.
اين بيانيه افزود: جمعيت حاميان آزادي قدس شريف بر اين باور است كه شمارش معكوس براي آزادي سرزمين هاي اسلامي، به ويژه قبله اول و دوم مسلمانان از چنگال غاصبان آغاز شده است. عن قريب پرچم اسلامي در سراسر بلاد اسلامي به اهتزاز درخواهد آمد و اذان فتح و ظفر بر بلنداي بيت المقدس سر داده خواهد شد.
 


استقبال تشكل منتقد دولت سوريه از نتايج نشست تهران

جبهه مردمي برا ي تغيير وآزادساز ي در سور يه در بيانيه ا ي از دعوت نشست مشورتي تهران برا ي برقرار ي آتش بس سه ماهه در سور يه و حل مسالمت آميز درگير ي ها از طر يق گفت وگو استقبال كرد.
به گزارش واحد مركز ي خبر از دمشق ؛ جبهه تغيير و آزادساز ي كه معاون نخست وز ير سور يه در امور اقتصاد ي و وز ير مشاور دولت برا ي برقرار ي آشتي ملي ، عضو هيئت رئيسه آن هستند ، صر يح و شفاف از سياست ها ي اقتصاد ي و خدمات رساني دولت سور يه انتقاد مي كنند و بر ا ين باورند كه برون رفت از بحران سور يه از راه گفت وگو و ارائه راهكار سياسي امكان پذ ير است.
برپا يه ا ين گزارش، در بيانيه ا ين جبهه آمده ، حضور كشورها يي همچون روسيه، چين، هند، پاكستان، برخي كشورها ي منطقه و آمر يكا ي لاتين در نشست تهران حائز اهميت است و بيانگر اجماع كشورها ي خيرخواه جهان برا ي پا يان بحران در سور يه است.
ا ين جبهه در بيانيه خود با اشاره به پيام بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد هشدار داد، درگير ي ها در سور يه بافت اجتماعي ا ين كشور را تهد يد مي كند و ادامه آن به جنگ داخلي منجر خواهد شد كه تاثير بسيار منفي بر كل منطقه خواهد گذاشت.
در ا ين بيانيه تاكيد شد كه د يدار روز شنبه وز ير خارجه آمر يكا از تركيه را مخالف با خواسته ها ي شركت كنندگان در نشست تهران خواند و در خصوص رشد پد يده ترور يسم و پيامدها ي خطرناك آن بر امنيت و صلح منطقه هشدار داد.
جبهه تغيير در ادامه بيانيه اش، انتشار سند محرمانه با امضا ي رئيس جمهور آمر يكا مبني بر اعطا ي اختيارات به سازمان جاسوسي ا ين كشور در حما يت از گروه ها ي مسلح را يادآور شد و اعلام كرد : ا ين امر نشان مي دهد كه واشنگتن و هم پيمانان آن در منطقه راه حل ها ي سياسي را رد مي كنند و خواهان تشد يد درگير ي ها ي خونين هستند.
جبهه تغيير در پا يان از دعوت «علي حيدر» وز ير مشاور دولت در مسئله آشتي ملي سور يه و عضو شورا ي ر ياست ا ين جبهه برا ي سفر به تهران استقبال و تاكيد كرد كه ا ين جبهه برا ي تحقق برنامه خود در برقرار ي آشتي ملي و توقف خونر يز ي و خشونتها ، مخالفت با دخالت خارجي ، جلوگير ي از مسلح كردن گروه ها و تقو يت نقش ارتش و نيز آغاز فرا يند سياسي از طر يق گفتگو ي فراگير ، به تلاش خود ادامه خواهد داد .
 


كاپيتان شهبازي در گفت و گو با آسوشيتد پرس :

سياست اوباما درباره تحريم ها عليه بخش هواپيمايي ايران ناقض كنوانسيون هاي بين المللي است

كاپيتان هوشنگ شهبازي كه كمپيني را براي لغو تحريم هاي غرب عليه بخش هواپيمايي ايران راه اندازي كرده است از سياست هاي ضد و نقيض باراك اوباما در قبال ايراني ها انتقاد كرد.
كاپيتان شهبازي كه سال گذشته موفق شد يك هواپيماي مسافربري بويينگ را كه دچار نقص فني شده بود، به سلامت روي زمين بنشاند، در گفت وگويي با خبرگزاري آسوشيتدپرس تحريم ها عليه بخش هواپيمايي ايران را «غير انساني» خواند و تاكيد كرد اين تحريم ها ناقض كنوانسيون هاي بين المللي است كه آمريكا به آنها پيوسته است.
آسوشيتدپرس افزود: تحريم هاي آمريكا مانع از به روزسازي هواپيماهاي فرسوده آ مريكايي در ايران شده است و خريداري قطعات و هواپيماهاي اروپايي نيز بسيار دشوار است. ايران اكنون به هواپيماهاي روسي تكيه دارد كه اغلب هواپيماهاي قديمي هستند و جايگزيني قطعات آن ها دشوار است.
شهبازي گفت: براي رسيدن به اهداف انساني، نبايد جان انسان ها را تهديد كرد. چيزهايي هست كه هرگز نبايد تهديد شود نظير جان انسان ها، دسترسي به دارو و غذا، حتي در دوران جنگ هاي جهاني اول و دوم نيز اين گونه تحريم ها وجود نداشت.
شهبازي در وب سايت خود اين شعار را نوشته است كه «تحريم هاي هوايي را لغو كنيد. جان مسافران را نجات دهيد. مردم ايران گناهي ندارند». تاكنون 123970 نفر فراخواني را كه او به اين منظور ترتيب داده است، امضاء كرده اند. شهبازي گفت: اوباما در تعطيلات سال نو ايران پشت صفحات تلويزيون با پيام برابري، برادري و دوستي با هموطنان من ظاهر شد. سپس، روز بعد پشت ميزش نشست و قانوني را براي تمديد تحريم هاي صنعت هوانوردي غيرنظامي ايران امضاء كرد تا جان ايراني ها را به مخاطره اندازد. سوال من اين است: آيا اين پارادوكس (متناقض) نيست.
 


برگزاري اعتكاف دانشجويي در دانشگاه تربيت مدرس


هيئت دانشجوئي روضه الحسين(ع) اعلام كرد: به پيروي از سنت و سيره رسول خدا(ص) كه در دهه آخر ماه رمضان در مسجد معتكف مي شوند و ده روز اعتكاف در اين ماه را معادل 2 حج و 2 عمره مي دانستند، امسال نيز نهمين اعتكاف را از 25 الي 27 مردادماه در مسجد قدس دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي كند.
در اين اطلاعيه آمده است: اين اعتكاف ويژه دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه ها و طلاب علوم ديني است و علاقمندان براي ثبت نام مي توانند به سايت
(http://www.rozatolhosein.ir) مراجعه كنند.
 


نويسندگان تاكيد كردند

محمود گلابدره اي ، ميانه اي با جريان هاي شبه روشنفكري نداشت

دو تن از چهره هاي شاخص ادبيات داستاني در گفت وگو با خبرنگار كيهان به بررسي زواياي مختلف آثار و زندگي زنده ياد محمود گلابدره اي پرداختند.
احمد شاكري يكي از ويژگي هاي زنده ياد محمود گلابدره اي را ارتباط وي با دو نسل از نويسندگان پيش و پس از انقلاب دانست و افزود: محمود گلابدره اي پيش از انقلاب با جلال آل احمد حشر و نشر داشت و خودش را شاگرد جلال مي دانست و توانست اين فضا را به برخي نويسندگان پس از انقلاب منتقل كند. طوري كه ذكر نام و توجه به آثارش در بررسي تاريخچه ادبيات داستاني معاصر ضروري است.
اين منتقد ادبيات داستاني خصوصيت ديگر زنده ياد گلابدره اي را توجه به سنت دانست كه در آثار و زندگي او جلوه زيادي داشت و اين باعث مي شد از نويسندگان مدعي روشنفكري متمايز و ممتاز باشد.
شاكري حريت در آثار و زندگي گلابدره اي را از وجوه تمايز او با بسياري از نويسندگان هم دوره خود معرفي كرد و با اشاره به كتاب «ده سال هوم لسي آمريكا» گفت: او طي سال هايي كه در آمريكا زندگي مي كرد در محافل نويسندگان ايراني مقيم آمريكا شركت مي يافت اما همانطور كه خودش در اين كتاب و در گفته هايش بيان مي كند، طيف مدعي روشنفكري گريخته و جدا افتاده از ايران و حركت انقلابي مردم، او را به خاطر نگارش آثاري همچون «لحظه هاي انقلاب» هدف نكوهش قرار مي دادند.
اين نويسنده ادبيات مقاومت، با بيان اين كه محمود گلابدره اي در زندگي فردي و در آثارش خود را از طيف شبه روشنفكري جدا كرده بود، يادآور شد: در مقطعي كه بسياري از نويسندگان نسل گذشته در آثارشان هيچ توجهي به انقلاب و دفاع مقدس نمي كردند گلابدره اي دست به قلم برد و شروع به نوشتن در اين حوزه ها كرد و كارهاي خوبي را پديد آورد.
فيروز زنوزي جلالي هم در پاسخ به خبرنگار كيهان زنده ياد محمود گلابدره اي را يك نويسنده شاخص از نظر سبك و سياق دانست و افزود: گلابدره اي زبان و قلم تيز و برنده اي داشت كه خاص خودش بود. او هم مانند جلال آل احمد يك نويسنده مستندگر است. بسياري از آثار آل احمد تجربيات خود اوست كه گلابدره اي هم در برخي از آثار خود همچون رمان «دال» يا «لحظه هاي انقلاب» از تجربيات خود استفاده كرده است.
اين نويسنده ادبيات انقلاب با بيان اين كه برخورد محمود گلابدره اي با نويسندگان مدعي روشنفكري معترضانه بود، يادآور شد: گلابدره اي نويسندگاني را كه به انقلاب و دفاع مقدس بي تفاوت بودند مي شناخت و با آنها برخورد داشت. با كسي تعارف نمي كرد و لايه هاي چركين اين قشر را باز مي نمود.
زنوزي زندگي فردي گلابدره اي را نيز همچون جلال آل احمد پرتلاطم ارزيابي كرد و گفت: مسئولين فرهنگي بايد بيش از اين به وضع اين نويسنده متعهد توجه مي كردند، هر چند براي درمان او كارهايي توسط مسئولين انجام شد اما بيش از اينها بايد به او توجه مي شد.
 


اخبار ادبي و هنري

اعتراف بي بي سي به استفاده ابزاري از زنان
بي بي سي فارسي رسانه وابسته به وزارت خارجه انگليس در مقاله اي به سوءاستفاده رسانه هاي غربي از زنان اعتراف كرده است.
به گزارش خبرنامه دانشجويان ايران، اين سايت فارسي زبان در مطلبي علنا به سوءاستفاده رسانه ها و تبليغات غرب (كه شبكه بي بي سي فارسي هم يكي از آن هاست) از زنان اذعان كرده است. بي بي سي فارسي و الجزيره و ساير رسانه هاي عربي و غربي در هنگام حمله به مروه الشربيني (زني كه به جرم داشتن حجاب اسلامي در آلمان با 18ضربه چاقو به شهادت رسيد) در اغما و سكوت بي نظيري فرو رفته بودند حال آنكه چندي پس از آن در خصوص جام جهاني آفريقا، كاباره ها و مراكز فحشا را در آفريقاي جنوبي و يورو در اوكراين و لهستان به خوبي پوشش مي دادند.
حضور 400 فيلم از 150 كشور جهان
در جشنواره مقاومت
تاكنون 400 فيلم از 150 كشور جهان در دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس شركت كرده اند.
اين آثار با موضوعات و رويكردهايي شامل مقاومت و بيداري اسلامي، مقابله با استكبار جهاني، مقابله با تروريسم و صهيونيسم بين الملل و همچنين جنبش هاي اعتراضي ضدسرمايه داري (وال استريت) و جنبش دموكراسي خواهي و استقلال طلبانه در جهان انتخاب مي شوند.
جشنواره فيلم مقاومت همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
حمايت از توليد مستند درباره زلزله شمال غرب
بدنبال وقوع زلزله شديد در مناطق شمال غرب كشور كه متاسفانه باعث كشته و زخمي شدن صدها تن از هموطنان مان گرديد، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ضمن تسليت به عموم بازماندگان، اعلام كرد؛ از مستندسازي درباره اين واقعه طبيعي حمايت مي كند. اين «مركز» از مستندسازان سه استان آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و اردبيل كه نسبت به ثبت اين رويداد تاسف آور، با تاكيد بر «توجه به زندگي» و «نقش اميد» اقدام به توليد مستندهايي تا سقف 30 دقيقه نمايند، پس از بازبيني به خريداري سه فيلم برتر اقدام خواهد كرد.
 


سخنراني ناطق در مشهد با واكنش هاي اعتراضي مواجه شد

سخنراني علي اكبر ناطق نوري در مشهد پيرامون بحث عدالت با واكنش هايي مواجه شد.
حجت الاسلام ناطق نوري در مراسم احياي شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي در خصوص بحث عدالت سخن گفت كه اين سخنراني با واكنش هايي مواجه شد.
ناطق نوري كه موضوع سخنراني خود را عدالت اجتماعي در عرصه هاي مديريتي، اخلاقي، سياسي و اجتماعي قرار داده بود، پيش از ورود به اين بحث، به بيان سوابق خود در دوران انقلاب و پس از آن پرداخت.
ناطق نوري در اين مراسم درباره ضرورت وجود عدالت گفت: اگر ما در جنگل زندگي مي كرديم نيازي به عدالت نداشتيم اما اكنون كه در شهر با گستره روابط اجتماعي زندگي مي كنيم به عدالت نياز داريم.
ناطق نوري ادامه داد: انسان بايد عدالت سياسي داشته باشد مثلا كسي كه در انتخابات شركت مي كند نبايد براي اينكه راي بياورد حريفش را تخريب كند و آبروي او را ببرد و عدالت نيز اقتضاء مي كند از كسي كه آبرويش رفته است نيز حمايت شود.» وي در ادامه سخنان خود به ا نتقاد از شرايط كشور پرداخته و به ذكر مثال هايي از دوران مديريت خود در وزارت كشور گفت: « فاميل بازي و زد و بند در امور جامعه سبب تزلزل و دلسردي مردم مي شود، با حاكميت عدل در جامعه مردم مي بينند همه در برابر قانون يكسانند.»
سخنان ناطق نوري سبب شد تا عده اي از حاضرين شعارهايي سردهند. برخي اخبار غير رسمي از دستگيري چند فرد معترض نيز حكايت مي كند.
 


موسوي تبريزي: اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري شركت نمي كنند

دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم گفت كه اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري آينده شركت نمي كنند.
سيدحسين موسوي تبريزي دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم، در پاسخ به اين سؤال كه آيا اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري آينده شركت مي كنند، اظهار داشت: نه؛ اصلاح طلبان در انتخابات آينده رياست جمهوري شركت نمي كنند.
وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه برنامه هاي اصلاح طلبان و نحوه ورود آنها در انتخابات به چه شكل خواهد بود، به فارس گفت: نمي دانم، بنده علم غيب ندارم.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14