(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 مرداد 1391 - شماره 20282

به بهانه چهلمين روز شهادت جانباز شيميايي سيداحمد موسوي كربلايي
درباره«بزرگ ترين اردوگاه قرآني شهر تهران»
آمار نگران كننده از كاهش ميزان زاد و ولد در هشترود
همزمان با روز خبرنگار صورت گرفت
بازديد استاندار اردبيل از دفتر سرپرستي كيهان
علامه بهلول گنابادي پرچمدار ساده زيستي و شجاعت بود
كشف بيش از 30 نوع ماده معدني در بهاباد
دكتر دهمرده:
كارهاي بزرگ در لرستان با كمك خبرنگاران به بار نشسته است
مطبوعات هم رسانه اند...!
اظهارات مدير بهزيستي طبس درباره مشكلات معلولان
استاندار فارس: صادرات مناسب، مستلزم برنامه ريزي بلندمدت است
قطار برقي تهران- مشهد تا پايان سال روي ريل مي رود
جمع آوري كالاهاي بدون باركد از فروشگاه هاي لارستان
از سوي نماينده بناب در مجلس صورت گرفت
انتقاد از وضعيت شبكه هاي ارتباطي آذربايجان شرقي
بي آبي اصفهان حاصل مديريت غيرواحد است
برگزاري مسابقات قرآن مددجويان زندان قوچان
دانشگاه هاي علمي- كاربردي
در شهرهاي شهرضا و اردستان راه اندازي مي شود
در فخرآباد مشكين شهر برگزار شد
محفل انس با قرآن با حضور قاري برجسته مصري
نخستين كشتي تجاري هفته دولت در بندر آستارا پهلو مي گيرد
برگزاري مسابقات قرآن خواهران در ساوه


به بهانه چهلمين روز شهادت جانباز شيميايي سيداحمد موسوي كربلايي

صبر واژه كمي براي توست!
آن موقع كه كنارمان بودي عطر شهادت در خانه پيچيده بود و تو هر صبح يك قدم به بهشت نزديك مي شدي و ما هزاران سال از تو دور.
اين روزها كه نيستي يادنگاهت كه سرشار از ايمان بكر بود، عطر نفس هايت بر سجاده سبزت و لبخند ملكوتي ات در قاب عكست، تسكيني است بر درد هجرانت.
آن روزها كه با حسرت به عكس دوستان سفر كرده ات خيره مي شدي اميد پيوستن به كاروان شهدا آرامت مي كرد اما حالا حسرت ديدن عكس تو براي ما پاياني ندارد.
هنوز صداي سرفه هايت كه اكثر اوقات مجالي نمي دادند تا جملاتت را به پايان برساني به گوشم مي رسد، هنوز خس خس سينه و خرخر حنجره ات كه از دور هم به گوش مي رسيد دلم را مي سوزاند، هنوز حرف زدن هاي بريده بريده ات... دل هر آزاده اي را مي فشرد، هنوز قرمزي چشمان مصدومت ما را به ياد روزهاي دفاع مقدس مي اندازد.
تو رفته اي و من هنوز خيلي چيزها را به ياد سپرده ام...
هنوز دست و پا زدن هاي مادر مرحوم براي فهميدن خواسته فرزند زخم خورده كه در ماه هاي اول مصدوميت نمي توانست صحبت كند در ذهنم نقش بسته است.
و نيز به خاطر دارم فداكاري هاي مادر را كه هنوز از پرستاري پسر ديگر كه در كربلاي 4 بشدت مجروح شده بود؛ رها نشده بود كه تو را با آن حال؛ به دستان مهربان او سپردند...
سيدحسن موسوي كربلايي، برادر شهيد جانباز شيميايي سيداحمد موسوي كربلايي حالا در آستانه چهلمين روز برادر شهيدش، اين حرف ها را با بغض به او كه سفر كرده مي گويد، به او كه با استقامت اش رنج را به زانو درآورد و حالا سرخوش و شاد به خيل شهداي ديگر پيوسته است.
سيدحسن موسوي كربلائي درباره برادر شهيد خود مي گويد: سيداحمد موسوي كربلائي در سال 1344 در خانواده اي مذهبي در شهرستان آبادان چشم به جهان گشود. او فرزند چهارم و برادر دوم خانواده سيدداود بود. تحصيلات ابتدايي و راهنمايي را در همان شهر به پايان رساند. سال اول دبيرستان او مصادف با شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران بود.
از همان ابتداي انقلاب فعاليت هاي سياسي و فرهنگي اش را علي رغم سن و سال كمش شروع كرد. با شروع جنگ تحميلي بار سرپرستي خانواده را در غياب پدر و برادر بزرگ تر، در مهاجرت بر دوش داشت و از سال 1361 به عنوان بسيجي به جبهه هاي حق عليه باطل شتافت و در عمليات هاي خيبر، بدر، والفجر8 و كربلاي 4 در تيپ قمر بني هاشم(ع) و عمدتا در قسمت اطلاعات و عمليات شركت داشت. اما بمباران ناجوانمردانه صداميان ددمنش در كربلاي 5 ادامه رزمش را متوقف ساخت و او را در حالي كه نظاره گر شهادت تعدادي از همرزمانش دراثر انواع گازهاي شيميايي بود، راهي بيمارستان كرد.
پس از اين آسيب شديد جسمي، ديگر قادر به حضور رزمي در جبهه نبود لذا كارهاي فرهنگي نظامي خود را در قالب فرماندهي پايگاه مقاومت ادامه داد.
شهيد در سال 1367 خدمت خود را در جهاد سازندگي آغاز و در سال 1369 لباس مقدس پاسداري را به تن كرد تا جانبازي خود را در راه اسلام، انقلاب و امام تكميل كند. او كه سربازي فداكار براي اسلام و ايران بود، در يكي از حساس ترين يگان هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (حفاظت- اطلاعات) خدمت كرد و خدمات ارزنده اي از خود به جاي گذاشت.
در سال 1377 ازدواج كرد كه حاصل اين ازدواج 2 پسر به نام هاي سيدمحمدحسين و سيدمهدي است. صبر و تحمل و ايثار اين همراه مومن و از خود گذشته در تخفيف رنج و آلام اين جانباز گران قدر بر كسي پوشيده نيست.
از خصوصيات بارز اين شهيد بزرگوار صبر و استقامت او بود كه به شهادت تمامي نزديكانش هيچ گاه لب به شكوه و گلايه نگشوده و بدخواهان را با حسرت حتي يك آه به دل گذاشت.
سرانجام در پايان ماه پرخير و بركت رجب و درشروع شعبان المعظم در اول تيرماه 1391 پس از 26 سال تحمل رنج و درد به آرزوي ديرينه اش كه همان پيوستن به همرزمان شهيدش بود، رسيد و همه را داغ دار كرد.
اهواز - سميه همت پور
 


درباره«بزرگ ترين اردوگاه قرآني شهر تهران»

آنچه دراين نوشتار بدان اشاره مي شود قصه يا رمان نيست،ماجراي واقعي فعاليت هاي به اصطلاح فرهنگي قرآني است كه در سه دوره عزل و نصب ها درشهرداري منطقه 21 تهران به اجرا در آمده كه مشاهده اخبار آن از طريق رسانه هاي مجازي بسيار زيبا و درخور تقدير است اما از نزديك كه به آن نگريسته شود، چيزي نيست جز بازي با كلمات كه طي يك پروسه زماني بين سال هاي 1388 تا ارديبهشت 1391 دريك فضاي فيزيكي عملياتي شده است.
داستان ازاين قرار است كه سال 1388 خبر ايجاد دومين و بزرگ ترين اردوگاه قرآني شهر تهران، درمنطقه 21، وردآورد، به منظور آموزش قصص، داستان ها و آموزش قرآن با هدف ترويج فرهنگ ديني به كودكان و نوجوانان توسط مديران ذي ربط منتشر شد، در ادامه پس از طي مراحل اداري و قانوني، بخشي از فضاي يك باغ حدود 30هزار متر مربعي زيبا، با آب و هوايي فرح بخش و روح نواز به اين منظور در وردآباد درنظر گرفته شد.
البته با صرف هزينه چند صد ميليون توماني اردوگاه آماده بهر ه برداري شد، مهر ماه همان سال يعني سال (88) بود كه با حضور مسئولان فرهنگي شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران، اساتيد و فعالان قرآني، مسئولان منطقه اي اين اردوگاه افتتاح شد.
اين اردوگاه درابتدا فعاليت خود را با هفته اي دو ساعت در صبح هاي جمعه و با آموزش قرائت قرآن به علاقه مندان آغاز كرد و مقرر شد براي رسيدن به اهداف تعريف شده در طرح،به مرور زمان از نظر كمي و كيفي اقدامات لازم بعدي صورت بپذيرد. هنوز چند صباحي ازشروع به كار و فعاليت اين اردوگاه نگذشته بود. كه به جاي توسعه فعاليت، نام آن به
«باغ قرآن» تغيير پيدا كرد.
تا سال 1389 بدون هيچ گونه تغييري به لحاظ كمي و كيفي در روندكار با نصب شهردار جديد، معاون فرهنگي اجتماعي منطقه به عنوان متولي اداره اردوگاه عوض شد.
به دنبال اين رخداد مجموعه قرآني هم دستخوش تحول شد و از باغ قرآن، به «شهر قرآن» تغيير نام پيدا كرد.
سپس در اين اردوگاه، باغ يا شهر قرآن به طور كامل بسته شد.معاون وقت فرهنگي اجتماعي منطقه كه در تعطيل كردن و تعطيل نگاه داشتن اين مركز قرآني فعال بود،به پاس زحماتش ارتفاع درجه گرفت و رايزن فرهنگي ايران در يكي از كشورها شد. در اين شهر قرآني همچنان بسته بود تا اينكه سال گذشته مجددا عزل و نصب شهرداران صورت گرفت و نتيجه تغييرات در مديريت منطقه 21 درارديبهشت امسال به ثمر نشست و تابلوي شهر قرآن از سر در اين مكان رخت بربست و تابلوي جديدي با عنوان مجتمع فرهنگي، آموزشي، قرآني «نداي ملكوت تأسيس 1389»! به جاي آن نشست.
اين مركز طي مراسمي با حضور جمعي از مسئولان شهري مجددا با عنوان جديد افتتاح شد اما بعد از خروج مدعوين در مجتمع بسته شد و اين تعطيلي همچنان به قوت خود باقي است! درنتيجه جز يك مقطع زماني كوتاه پس از اولين مرحله افتتاح (سال 1388) هيچ فعاليت قرآني دراين مجموعه انجام نگرفت و اين درحالي است كه علاقه مندان بسياري براي فراگيري علوم قرآني در زمينه هاي مختلف، با عزيمت به ساير نقاط شهر تهران و شهرهاي مجاور از خدمات ديگر مراكز آموزشي بهره مي برند.
ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه به رغم تلاش هاي صورت گرفته از سوي فعالان قرآني جهت بهره برداري ازفضاي اين مجتمع، تمام اين تلاش ها تاكنون بي نتيجه مانده است.
ورد آورد - خبرنگاركيهان
 


آمار نگران كننده از كاهش ميزان زاد و ولد در هشترود

هشترود- خبرنگار كيهان:
رئيس ثبت احوال هشترود نرخ رشد جمعيت اين شهرستان را در 4 ماهه اول سال جاري 4/1 درصد اعلام كرد.
«محبوب ايماني» با اعلام اينكه نرخ ولادت در 4 ماهه سال جاري 57/16 در هزار، و ميزان مرگ و مير 6 نفر در هزار بوده، افزود: در همين دوره آماري، 352 واقعه ولادت در شهرستان به ثبت رسيده كه 192 مورد مربوط به نوزادان پسر، و 160 مورد نوزادان دختر است.
وي يادآور شد: در همين دوره آماري 68 واقعه فوت مردان و 74 واقعه درگذشت مربوط به زنان ثبت شده است.
«ايماني» افزود: در 4 ماهه اول امسال تعداد 321 مورد واقعه ازدواج در شهرستان به ثبت رسيده است.
 


همزمان با روز خبرنگار صورت گرفت

بازديد استاندار اردبيل از دفتر سرپرستي كيهان

اردبيل- خبرنگار كيهان:
همزمان با گراميداشت روز خبرنگار، استاندار اردبيل از دفتر سرپرستي روزنامه كيهان در استان بازديد كرد.
استاندار اردبيل در جريان اين بازديد با تبريك روز خبرنگار در سخناني با ستايش مواضع روزنامه كيهان گفت: موضعگيري كيهان در مسائل مختلف سياسي كشور و منطقه نشان از توانمندي ها، شجاعت و جسارت گردانندگان اين مؤسسه دارد.
«سيدحسين صابري» سرعت در انتقال اخبار را يكي از رموز موفقيت خبرنگاران برشمرد و گفت: صداقت و امانتداري از جمله عوامل موفقيت روزنامه نگاران است.
وي تشويق مردم براي عملي كردن توليد ملي و حمايت از سرمايه و كار و دعوت به مصرف كالاهاي داخلي و ايجاد انگيزه در بين مردم براي توليد بيشتر را از مهم ترين رسالت هاي جامعه خبري در شرايط حساس كنوني دانست.
در اين بازديد نادر پرستار، سرپرست روزنامه كيهان در استان اردبيل از حضور استاندار در دفتر سرپرستي و توجه به جامعه خبري قدرداني كرد.
 


علامه بهلول گنابادي پرچمدار ساده زيستي و شجاعت بود

گناباد- خبرنگاركيهان:
علامه بهلول گنابادي، پرچم دار علم و دانش، ساده زيستي و شجاعت بود.
سرپرست سازمان اوقاف كشور در مراسم سالگرد علامه بهلول كه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان برگزار شد، گفت: تجليل از علامه محمدتقي بهلول گنابادي، تجليل از جديت، تلاش و تجليل از عالم وارسته و پارسا است.
حجت الاسلام «علي محمدي» اظهار كرد: تجليل از علامه بهلول تجليل از مبارزي خستگي ناپذير و ثابت قدم است كه هيچ گاه در راه مبارزه خسته نشد و امروز ما مديون مبارزات او هستيم.
وي افزود: علامه بهلول در صحنه هاي مختلف با استكبار و استبداد درچند نقطه مهم جهان اسلام يعني ايران، افغانستان، تركيه و مصر به مبارزه پرداخت و 25 سال اسارت و زندان و شكنجه را تحمل كرد و تمام اين دوران را به مجاهدت پرداخت.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور ادامه داد: مرحوم بهلول در ابعاد مختلف و در زمينه هاي علم و دانش اظهار محبت به اهل بيت(ع) شجاعت، فصاحت، توجه به زندگي مردم و سا ده زيستي پرچمدار بود.
فرماندار گناباد نيز در همايش فرهنگي ادبي بهلول شگفتي روزگار گفت: مجاهدت هاي بهلول گنابادي نماد فرهنگ مقاومت در برابر فرهنگ مادي است. محمد صفايي اظهار كرد: چند سالي است كه افول تمدن مادي غرب آغاز شده و نداي عدالت و آزادي بشريت جاي جاي گيتي را درنورديده است اين امر نتيجه و ثمره مجاهدت هاي امثال مرحوم بهلول است كه با ايثارگري و مقاومت به نمادي از فرهنگ مقاومت در برابر فرهنگ مادي غرب تبديل شدند.
وي گفت: بهلول ابعاد متضاد و در عين حال متعالي درون يك انسان را در زندگي خود به نمايش گذاشت ابعادي كه يك سوي آن مقاومت و تلاش و غيرقابل تسخير بودن و سوي ديگر آن تواضع در برابر مظلومان و محرومان بود.
 


كشف بيش از 30 نوع ماده معدني در بهاباد

بهاباد- خبرنگار كيهان:
فرماندار بهاباد از كشف بيش از 30 نوع ماده معدني در اين شهرستان خبر داد.
«محمدرضا هدايي» ضمن برشمردن معادن آماده اكتشاف و بهره برداري و صنايع آماده راه اندازي شهرستان بهاباد گفت: بيش از 30 نوع ماده معدني در اين منطقه كشف شده است كه برخي از اين معادن در حال اكتشاف و برخي ديگر آماده بهره برداري هستند.
به گزارش روابط عمومي فرمانداري شهرستان بهاباد، در جلسه اي كه با حضور مسئولان و نمايندگان معادن و صنايع شهرستان و ديگر مسئولين در محل فرمانداري تشكيل شد، محمدرضا هدائي فرماندار بهاباد اظهار داشت: شهرستان بهاباد از حيث مواد معدني بسيار غني مي باشد كه معادن سنگ آهن چاه كز و زريكان آماده بهره برداري و معادن سنگ آهن هميجان، زغال سنگ و فسفر زرد در مرحله اكتشاف و كارخانجات توليد اسيدسولفوريك كيمياداران كوير، توليد مواد شيميايي آرون پاد، در حال توليد، توليد شمش فولاد بهاباد صنعت در حال تجهيز و با فعال شدن بقيه معادن و كارخانجات از قبيل كارخانه كندله سازي، بهاباد شهرستاني توسعه يافته خواهد شد.
 


دكتر دهمرده: كارهاي بزرگ در لرستان با كمك خبرنگاران به بار نشسته است

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
در 17 مرداد ماه هم زمان با روز خبرنگار، باحضور استاندار لرستان از اصحاب رسانه اين استان تجليل شد.
استاندار لرستان در آئين تجليل از خبرنگاران و روزنامه نگاران در 17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمي با اشاره به خبرنگاران و پيچ تاريخي، گفت: همان گونه كه جواب استاد را استاد، جواب دانشجو را دانشجو بايد بدهد و در هر مبارزه و مقابله اي بايد ابزار و روش هاي ويژه آن به كار گرفته شود، مقابله با جنگ نرم دشمن برعهده اصحاب رسانه هاست كه تا به حال عملا ثابت كرده اند به زيبايي از عهده اين وظيفه خطير برآمده اند و شهيد صارمي و شهيد حيدريان مصداق عيني پرچمداران مبارزه با جريان سازي رسانه اي و هجمه شيطاني نرم غرب بوده اند.
دكتر «حبيب الله دهمرده» افزود: وحدت به وجود آمده در لرستان و كارهاي گسترده و بزرگي كه در پرتو خرد و تلاش جمعي در اين استان و همكاري قابل تحسين اصحاب رسانه نصيب مردم اين خطه شده قشنگ ترين خاطره من است.
دكتر «حبيب الله دهمرده» فعاليت هاي عمراني دولت را بسيار گسترده خواند و افزود: مسير حركت قشنگ است اما براي رسيدن به نقطه اي كه شأن مردم لرستان و ايران است بايد همان طور كه در دفاع مقدس در طبق اخلاص از ارزش هاي مان دفاع كرديم، امروز نيز به فضل الهي با به استخدام گرفتن اين ظرفيت هاي فراواني كه خداوند بر ما اعطا كرده است به نقطه مطلوب برسيم.
 


مطبوعات هم رسانه اند...!

برخي از مديران دستگاه هاي اجرايي و مسئولان روابط عمومي سازمانهاي استان چهار محال و بختياري به آن گونه كه بايد به خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاريها توجهي نداشتند و حقوق اهالي مطبوعات را ادا نمي كنند.
متاسفانه اين مديران از نقش مهم جرايد كثيرالانتشار در پوشش گسترده اخبار كشور آگاهي ندارند و با تصميمات عجولانه خود در جهت تضعيف جايگاه مطبوعات حركت كرده و به بهانه صرفه جويي در هزينه ها، دستور قطع اشتراك روزنامه هاي سراسري را صادر و زير مجموعه خود را از مطالعه اخبار و گزارش هاي روز محروم مي كنند.
تضعيف فرهنگ مطالعه و بي اثر كردن زحمات اصحاب مطبوعات از تبعات اين تصميم گيري است.
همچنين توجه به رسانه هاي شنيداري و ديداري در بين مديران استان چهارمحال و بختياري شايع شده تا جايي كه با مراجعه و يا تماس خبرنگاران صدا و سيما، عنان از كف داده و بدون هيچ معطلي به مصاحبه حضوري و يا تلفني مي پردازند، در حالي كه در جواب خبرنگار مطبوعاتي و يا خبرگزاريها براي گفت وگو، يا جلسه دارند و يا فرصت مصاحبه را ندارند.
البته، پاسخگويي مديران اجرايي به رسانه ملي براي ارائه گزارش به مردم حركتي پسنديده است اما آنان بايد به اين نكته نيز توجه داشته باشند كه مطبوعات مكتوب هم در جامعه نقش مهمي را برعهده دارند و مردم هر وقتي اراده كنند، مي توانند آنها را مورد مطالعه قرار دهند.
اما انتظار مي رود، مديران دستگاه هاي مختلف استان همان گونه كه سريعا پاسخگوي خبرنگاران صدا و سيما هستند، به خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاريها نيز توجه كنند و بين رسانه ها تبعيض قائل نشوند.
شهركرد- خبرنگار كيهان
 


اظهارات مدير بهزيستي طبس درباره مشكلات معلولان

طبس- خبرنگار كيهان:
معلولان طبسي در رفت و آمد روزانه خود دچار مشكل هستند.
دكتر وحيدرضا كازراني در نشستي با حضور اصحاب رسانه شهرستان گفت: معلولان شهرستان در رفت و آمدهاي روزانه خود دچار مشكل هستند.
مدير بهزيستي طبس عنوان كرد: در قضيه مناسب سازي معابر و اماكن دولتي مسئولان شهرستان ضعيف عمل كرده اند.
وي اعلام كرد: در اين زمينه 80 درصد ادارات بي توجه بوده اند و حدود 20 درصدي كه توجهي كرده اند، ناقص و غيراستاندارد اقدام كرده اند.
دكتر كازراني خاطر نشان كرد: از سال 88 ستادي در اين زمينه به رياست فرماندار تشكيل شده و جلسات متعددي هم برگزار كرده اند كه در جلسه اخير اين ستاد براي ساخت رمپ هاي ورودي محل عبور معلولين با ويلچر هم مكاتبه شده ولي متاسفانه تاكنون هيچ اقدام مثبتي از سوي هيچ ارگاني به عمل نيامده است.
وي يادآور شد: حقوق شهروندي بين افراد معلول با افراد سالم هيچ فرقي نمي كند و افراد معلول هم همانند افراد سالم نسبت به پرداخت تمام حقوق شهروندي به شهرداري و ديگر ارگانها عمل مي كنند ولي نگاه مسئولين تنها به افراد سالم است و به معلولان توجهي نمي شود.
همچنين مدير بهزيستي طبس اعلام كرد: بر اساس استاندارهاي جهاني 3 تا 4 درصد افراد جامعه معلول هستند كه در جمعيت 75 هزار نفري طبس حدود 3 هزار معلول دارد.
اما تعداد معلولاني كه در بهزيستي طبس پرونده تشكيل داده اند و شناسايي شده اند 1700 نفر هستند.
 


استاندار فارس: صادرات مناسب، مستلزم برنامه ريزي بلندمدت است

شيراز- خبرنگاركيهان:
براي دستيابي به صادرات مناسب مي بايست برنامه ريزي بلندمدت در دستور كار مسئولان و فعالان بخش خصوصي قرار گيرد.
استاندار فارس در جلسه كارگروه توسعه صادرات استان گفت: انتظار از بخش خصوصي و مسئولان اتاق بازرگاني شيراز پايبندي به تعهدات و ايفاي نقش فعال در امر صادرات است.
«حسين صادق عابدين» با اشاره به فراهم شدن امكان صادرات هوايي محصولات كشاورزي فارس اظهارداشت: بخش خصوصي بايد با حضور فعال در عرصه صادرات محصولات كشاورزي، توليدكنندگان اين بخش را به توليد محصولات با كيفيت بالاتر ترغيب كند تا شرايط رسيدن به وضعيت مطلوب در صادرات غيرنفتي فراهم شود.
وي افزود: بخش خصوصي بايد جلوتر از بخش دولتي حركت كند و اتاق بازرگاني مي تواند موتور محركه بخش خصوصي شود و در زمينه صادرات نقش ويژه اي ايفا كند و انتظار داريم اتحاديه هاي تحت پوشش اتاق بازرگاني حرفه اي تر و اصولي تر براي توسعه اين استان اقدام كنند.
وي گفت: ظرفيت هاي بخش كشاورزي فارس بسيار بالاست و با برنامه ريزي بلندمدت مي توان از اين توان بالقوه حداكثر بهره برداري را انجام داد.
وي اظهارداشت: اتحاديه صادركنندگان بايد نيازهاي صادراتي خود در بخش كشاورزي را به سازمان جهاد كشاورزي استان اعلام كند و اين سازمان به منظور برآورده كردن اين نيازها برنامه ريزي لازم را انجام دهد.


قطار برقي تهران- مشهد تا پايان سال روي ريل مي رود

مشهد- خبرنگار كيهان:
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار خراسان رضوي، از اتمام پروژه برقي كردن راه آهن مشهد- تهران با اعتباري بالغ بر 150 ميليارد ريال تا پايان سال جاري خبر داد.
«رضا عبدالملكي» با اعلام اين خبر، همچنين از تدوين مرحله نخست مطالعات طرح توسعه زيارت خبر داد و گفت: باتوجه به اينكه در گذشته هيچ كار منسجمي در خصوص زيارت صورت نگرفته اميدواريم، با بررسي موانع و تنگناهاي طرح توسعه زيارت از زواياي مختلف، راهبردهاي مشخص شده در اين زمينه طرح هايي براساس ارزش هاي مبتني بر فرهنگ رضوي تبديل شود.
وي با اشاره به اعتقاد امام جمعه مشهد از كار گروه ملي زيارت، اظهار داشت: ايجاد مراكز امداد و آتش نشاني، پاركينگ طبقاتي و خطوط BRT در اطراف حرم مطهر رضوي از جمله نتايج مطالعات راهبردي زيارت است كه در كار گروه استاني زيارت به دست آمده است.
 


جمع آوري كالاهاي بدون باركد از فروشگاه هاي لارستان

اوز- خبرنگار كيهان:
با تصميم كميسيون تنظيم بازار لارستان، كالاهاي خارجي بدون باركد از فروشگاه ها جمع آوري مي شود.
در جلسه كميسيون تنظيم بازار شهرستان لارستان مصوب شد كه تمامي كالاها و اجناس خارجي، بدون باركد از سطح فروشگاه هاي شهرستان جمع آوري شود. مبارزه جدي با قاچاق كالاها، اجراي گشت هاي مشترك در سطح شهر و جاده ها، مبارزه با گرانفروشي، كم فروش و احتكار و بازرسي از انبارها و نظارت و كنترل مستمر بر بازار از ديگر مصوبات جلسه كميسيون تنظيم بازار شهرستان لارستان بود.
در اين جلسه معاون استاندار فارس و فرماندار ويژه لارستان گفت: بعضي از فروشندگان بدون هيچ دليلي نسبت به افزايش قيمت كالا اقدام كرده و گرانفروشي مي كنند..
 


از سوي نماينده بناب در مجلس صورت گرفت

انتقاد از وضعيت شبكه هاي ارتباطي آذربايجان شرقي

بناب- خبرنگار كيهان:
به رغم اين كه در دوران حكومت اسلامي كارهاي زيادي در آذربايجان شرقي انجام شده، ولي وضعيت جاده هاي اين استان مناسب نيست.
نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگاران با انتقاد از بي توجهي به جاده هاي ترانزيتي در آذربايجان شرقي افزود: بايد به حمل و نقل جاده اي اهميت بيشتري بدهيم.
حجت الاسلام والمسلمين «شيخ محمد باقري بنابي» با تأكيد بر عزم جدي مسئولان براي توسعه جاده هاي استان گفت: در بحث ريلي وضع استان اسفبارتر است و غير از راه آهن تهران- ميانه، و ميانه- تبريز كه در حال اجراست، ساير مناطق استان از لحاظ شبكه ريلي در محروميت قرار دارند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود فرودگاه تبريز را جوابگوي نياز استان ندانست و تصريح كرد: اگر مي خواهيم استان توسعه يابد، بايد در كنار ساير توسعه ها داراي فرودگاه هاي متعدد باشد.

 


بي آبي اصفهان حاصل مديريت غيرواحد است

اصفهان- خبرنگاركيهان:
شهردار اصفهان گفت: تا زماني كه مديريت تكه تكه برروي نحوه برداشت و حق آبه هاي زاينده رود حكمفرما باشد، آبي در اين رودخانه جاري نمي شود.
سيدمرتضي سقاييان نژاد گفت: تا زماني كه مديريت واحد از سرچشمه تا تالاب گاوخوني ايجاد نشود و نحوه برداشت و حق آبه ها قانونمند نباشد و به صورت تكه تكه در اين رودخانه تصميم گيري شود، وضع همين است.
وي با تأكيد بر اينكه برداشت آب از رودخانه زاينده رود از سوي مديريت واحد بايد نظام مند شود، افزود: شكي نيست جاري شدن آب در زاينده رود به طور مداوم با تعامل، همكاري و هماهنگي تحقق پذير است.
 


برگزاري مسابقات قرآن مددجويان زندان قوچان

قوچان- خبرنگاركيهان:
مسابقات قرآن مددجويان زندان هاي خراسان رضوي، در زندان قوچان برگزار شد.
رئيس زندان قوچان گفت: در اين دوره از مسابقات شركت كنندگان از شهرهاي مشهد، تربت حيدريه، تربت جام، كاشمر، سرخس، گناباد، نيشابور، سبزوار، چناران، درگز و قوچان به مدت دو روز به رقابت پرداختند.
«علي مرتضوي» افزود: ادارات اوقاف و امور خيريه و فرهنگ و ارشاد اسلامي و قاريان برجسته شهرستان در برگزاري اين مسابقات با هم همكاري كرده اند.
 


دانشگاه هاي علمي- كاربردي

در شهرهاي شهرضا و اردستان راه اندازي مي شود

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مديركل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان از راه اندازي دانشگاه هاي علمي كاربردي در شهرستانهاي شهرضا و اردستان در سال جاري خبر داد.
محمدعلي زارع افزود: هم اكنون 436 دانشجو در دانشگاه هاي علمي كاربردي و در مقطع كارداني به صورت پودماني زيرنظر فني وحرفه اي استان اصفهان تحصيل مي كنند.
وي با تأكيد بر اين كه فني و حرفه اي به دنبال ايجاد فضاي رقابتي با دانشگاه هاي علمي، كاربردي موجود در استان نيست، افزود: سال گذشته هفت رشته دراين مراكز به دانشجويان ارائه شد.
زارع گفت: درسال گذشته فني و حرفه اي استان 2 دانشگاه علمي كاربردي در اصفهان و يك دانشگاه در كاشان راه اندازي كرد.
 


در فخرآباد مشكين شهر برگزار شد

محفل انس با قرآن با حضور قاري برجسته مصري

مشكين شهر - خبرنگار كيهان:
محفل انس با قرآن با حضور قاري برجسته مصري در محل امامزاده سيد اسماعيل فخرآباد برگزار شد.
«محمدعلي راشد» در اين محفل عرفاني به قرائت آياتي چند از كلام الله مجيد پرداخت كه موجب ايجاد شور و نشاط معنوي حاضران شد.
اين مراسم با استقبال گسترده اهالي شهرستان مشكين شهر، به ويژه نوجوانان و جوانان همراه بود.
امام جمعه مشكين شهر طي سخناني خطاب به شركت كنندگان در اين محفل از قرآن كريم به عنوان نسخه شفابخش عالميان ياد كرد و گفت قرآن دستورالعمل سعادت بشر است.
حجت الاسلام والمسلمين باوقار گفت قرآن كريم سراسر نور حكمت بوده، و شفا دهنده امراض جسمي و روحي انسان است.
 


نخستين كشتي تجاري هفته دولت در بندر آستارا پهلو مي گيرد

رشت-خبرنگاركيهان:
فاز نخست بندر تجاري آستارا در بخش حمل و بارگيري كالا، در هفته دولت امسال مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
اين مطلب را مديركل بنادر و دريانوردي گيلان اعلام كرد و با اشاره به فعاليت هاي صورت گرفته توسط اين اداره كل در بندر تجاري آستارا اظهار داشت: فاز نخست اين بندر تجاري شامل احداث يك پست اسكله به طول 130 متر و آماده سازي محوطه به مساحت حدود 3 هكتار براي بارانداز كالا احداث و آماده شده است.
فرهاد منتصر كوهساري همچنين از پهلوگيري نخستين كشتي تجاري بندر آستارا در هفته دولت امسال خبر داد و افزود: اين بندر با ظرفيت واقعي سالانه 2 ميليون و 500 هزار تن و ظرفيت اسمي 3 ميليون و 500 هزار تن مي تواند براي كالاهاي عمومي، سوختي و مسافري خدمات ارائه دهد.
 


برگزاري مسابقات قرآن خواهران در ساوه

اراك- خبرنگار كيهان:
مسابقات قرآن خواهران سپاه ناحيه ساوه با شركت 235 نفر برگزار شد.
مسابقات قرآني «طنين ملكوت» با شركت خواهران سپاه ناحيه ساوه در رشته هاي، حفظ، مفاهيم و ترتيل با شركت 235 نفر برگزار شد.
در اين مسابقات، نرگس مولايي در حفظ 5 جزو، هانيه قناتي در حفظ سه جزو و رقيه مولايي در رشته ترتيل عناوين نخست را به دست آوردند و به مسابقات استاني راه يافتند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14