(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 مرداد 1391 - شماره 20282

با حضور مسئولان بلندپايه در اهر و ورزقان
پايان عمليات نجات بازسازي مناطق زلزله زده آغاز شد
اعزام 92 تيم امدادگر به آذربايجان شرقي
«اميرعلي» پرطرفدارترين اسم در 3 ماهه اول سال
تصادف منجر به مرگ بدون گواهينامه ، قتل عمد محسوب نمي شود
حكم اعدام براي تاجر به اتهام قتل همسر صيغه اي
اعلام حق فني داروخانه ها
دستگيري سارق مسلح ستارخان
تولد نوزاد بدون سر در اصفهان
اهداي 3 عضو يك بيمار مرگ مغزي به بيماران نيازمند
يك هزار و500 كيلو مواد مخدر در بافت كشف شد
عربستان فقط 600 فقير دارد!
نماد ديگري از نژادپرستي در آمريكا
آتش سوزي مهيب در لندن
انتهاي ديوار چين كجاست؟
دندان چشمي
بارش تگرگ در امارات


با حضور مسئولان بلندپايه در اهر و ورزقان

پايان عمليات نجات بازسازي مناطق زلزله زده آغاز شد

سرويس شهرستانها-
معاون اول رئيس جمهوري گفت: كارگروه ويژه دولت در رسيدگي به مشكلات مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي پس از بازديد از مناطق زلزله زده در مورد بازسازي و جبران خسارات اين مناطق با اختيار تام دولت تصميم گيري مي كند.
به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا، «محمدرضا رحيمي» بعدازظهر دوشنبه در بدو ورود به فرودگاه بين المللي تبريز در جمع خبرنگاران ضمن تسليت به مردم استان آذربايجان شرقي كه در اين زلزله عزيزان خود را از دست دادند، افزود: اين كارگروه تمام اختيارات دولت را دارد و تلاش ما اين است كه هرچه سريع تر و پيش از آغاز سرما واحدهاي مسكوني تخريب شده را بازسازي كنيم.
وي ادامه داد: همچنين اين كارگروه در مورد تأمين معيشت مناطقي كه با مشكل روبرو هستند تصميمات لازم را اتخاذ مي كند.
«بهروزمرادي» معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري، «محمدرضا ميرتاج الديني» معاون رئيس جمهوري در اجراي قانون اساسي، «سيد شمس الدين حسيني» وزير امور اقتصادي و دارايي، «مرضيه وحيد دستجردي» وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، «مهدي غضنفري» وزير صنعت، معدن و تجارت، «صادق خليليان» وزير جهاد كشاورزي و «محمود بهمني» رئيس كل بانك مركزي و جمعي از نمايندگان مجلس نيز به عنوان ديگر اعضاي اين كارگروه در اين سفر حضور دارند.
به گزارش خبرنگار كيهان از تبريز با وجود گذشت بيش از 48 ساعت از وقوع زمين لرزه در آذربايجان شرقي زلزله زدگان در انتظار كمك هاي دارويي، غذايي و آب سالم هستند.
امدادرساني به زلزله زدگان به ميزاني كه در مطبوعات و صدا و سيما اعلام مي شود نبوده، و مردم زلزله زده نسبت به اين موضوع ابراز نارضايتي دارند. شدت زلزله و آثار تخريبي آن به حدي بوده كه موج احساسات متأثر از تصاويردلخراش اين حادثه، افكار عمومي را در بر گرفته است.
مشاهده اجساد كودكان خردسال و سالمندان، كه زير آوار جان باخته اند تأثرآور است و در عين حال سؤال برانگيز و بويژه وقتي با اين حقيقت تلخ مواجه مي شويم كه 70 درصد جان باختگان زمين لرزه را زنان و كودكان تشكيل مي دهند.
طبق گفته مديركل پزشكي قانوني آذربايجان شرقي اكثر كودكان كشته شده در اين حادثه كمتر از 9 سال داشته اند و بعضي از آن ها در بيمارستان جان خود را از دست داده اند.
«عباس فلاح» نماينده مردم اهر و هريس در مجلس شوراي اسلامي خواستار كمك مردم غيرتمند ايران اسلامي به زلزله زدگان شد و افزود: الان مردم روستاهاي باجاباج، كويچ و ديگر روستاهاي آسيب ديده غذا و آب آشاميدني سالم ندارند.
«غلامرضا نوري» نماينده مردم بستان آباد در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون كشاورزي مجلس بعد از بازديد از مناطق زلزله زده شهرستان هاي اهر، هريس و ورزقان ضمن ابراز همدردي با بازماندگان حادثه دلخراش زلزله شمال غرب كشور اظهار كرد: وضعيت امدادرساني به آسيب ديدگان به طور كلي مناسب است اگرچه در بخش هايي از شهرستان ورزقان با وجود مناسب بودن شرايط آب و هوايي و منطقه اي مشكلاتي ديده مي شود.وي اضافه كرد: با توجه به شرايط سردسيري منطقه شب ها اين مناطق سرد شده و مردم با كمبود وسايل گرمازا، نان، پتو و لباس گرم مواجه هستند.
«محمود كتاني» مسئول اورژانس شهرستان اهر با اشاره به انتقال مصدومان به بيمارستان هاي تبريز يادآور شد: 60 نفر از مصدومان به مراكز درماني تخصصي در مركز استان اعزام و 48 نفر نيز به صورت سرپايي معالجه شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر مسئول فوريتهاي پزشكي شهرستان اهر گفت: تمام مصدومان روستايي اين شهرستان توسط نيروهاي فوريتهاي پزشكي و هلال احمر به بيمارستانهاي تبريز منتقل شدند.
«علي اكبر محمدزاده» افزود: مصدومان روستاهاي اهر با 13 آمبولانس بيمارستان اهر و فوريت هاي پزشكي و يك بالگرد به بيمارستان اهر و سپس به بيمارستان تبريز منتقل شده اند.
وي با بيان اينكه برخي از مصدومان نيز در شهر اهر اسكان داده شدند، يادآور شد: دو سالن ورزشي براي اسكان مصدومان و زلزله زدگان تجهيز شده كه در صورت نياز مردم در اين مكان ها اسكان خواهند يافت.
«محمدزاده» با اشاره به وضعيت زير ساخت هاي شهري اين شهرستان تصريح كرد: برخي از زيرساخت ها در ساعات اوليه زلزله قطع شده بود، اما هم اكنون شبكه هاي آب، برق، تلفن و گاز شهري وصل شده و مردم مشكلي ندارند.
با اين حال تأمين آب آشاميدني بويژه آب معدني در اين شهرستان بسيار سخت بوده و با وجود گرماي هوا مردم زلزله زده به سختي به آب معدني دسترسي دارند.
هم اكنون بسياري از مردم اهر به همراه مردم روستاهاي تخريب شده نيز در اين شهرستان اسكان يافته اند كه همين امر خدمات رساني و تأمين آب آشاميدني و مواد غذايي را براي اين افراد با مشكلاتي مواجه كرده است.
تأمين مواد غذايي بويژه نان نيز در شرايط كنوني در اين مناطق با مشكلاتي مواجه بوده و افراد حادثه ديده از تداوم اين امر گلايه دارند، و در حالي كه شهرستان اهر كانون زلزله بوده، اما تنها بيمارستان اين شهر از كمبود پزشك متخصص رنج مي برد و تنها دو پزشك متخصص داخلي و راديولوژي در اين مركز درماني فعاليت مي كنند.
مدير عامل جمعيت هلال احمر آذربايجان شرقي با اعلام اينكه تاكنون با كمك 863 نفر از عوامل اين مجموعه پنج هزار و 626 دستگاه چادر در بين زلزله زدگان استان توزيع شده است گفت: جمعيت هلال احمر استان در قالب 92 تيم با در اختيار داشتن 71 آمبولانس و يك بالگرد از لحظات اوليه زلزله در كنار آسيب ديده ها بوده و با ياري ديگر مجموعه هاي هلال احمر استان هاي همجوار كار امدادرساني را انجام داده ايم.
«عزيز نوري» افزود: در راستاي امدادرساني تاكنون 9 هزار و 627 تخته پتو، 31 هزار و 531 قوطي كنسرو ماهي، يك هزار و 644 شعله چراغ والور، پنج هزار و 626 دستگاه چادر و 1036 بسته مواد غذايي در بين آسيب ديدگان زلزله توزيع شده است.
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان آذربايجان شرقي با اعلام داشتن نياز به كمك هاي مردمي اظهار داشت: شماره حساب 99999 جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران نزد بانك ملت جهت دريافت كمك هاي نقدي هموطنان روزه دار و نوعدوست ايران اسلامي در نظر گرفته شده است.
در همين راستا هم اكنون يك بالگرد با 4 نفر كادر از مركز فوريت هاي پزشكي كشور به منطقه اعزام شده تا در صورت نياز به مصدومان امدادرساني كند.همچنين رئيس اورژانس 115 مازندران از اعزام يك فروند بالگرد به همراه 4 پرستار و داروهاي مورد نياز براي زلزله زدگان آذربايجان شرقي خبر داد.به منظور رفع نياز زلزله زدگان به گروه هاي خوني مختلف، سازمان انتقال خون آذربايجان شرقي با صدور اطلاعيه اي از شهروندان خواست تا با اهداي خون خود به ياري آسيب ديدگان بشتابند.
با وجود پس لرزه هاي بعدي و نيز احتمال وقوع زلزله اي ديگر در اين منطقه، مردم ايثارگر و نوع دوست با مراجعه به پايگاه هاي انتقال خون، به منظور نجات مجروحان حادثه، اقدام به اهداي خون كردند كه با گزارش هاي رسيده از ساير پايگاه ها، اهداي خون براي نجات جان حادثه ديدگان در سراسر كشور همچنان ادامه دارد.
سازمان انتقال خون ايران در ساعات اوليه پس از وقوع زلزله با ارسال 1500 واحد خون براي مراكز درماني استان آذربايجان شرقي، اولين اقدامات لازم را كه در راستاي وظايف اين سازمان است، به انجام رساند.
براساس اين اطلاعيه تمام هم استاني ها مي توانند با مراجعه به پايگاه هاي انتقال خون به ياري حادثه ديدگان اين حادثه بشتابند.
اظهارات وزير كشور
در پي وقوع زلزله اخير وزير كشور با تسليت به مردم آذربايجان شرقي گفت: حادثه روي داده از مقدرات الهي است و رئيس جمهور به جد پيگير امور مربوط به زلزله زدگان است.
«مصطفي محمد نجار» روز يكشنبه در بازديد از مناطق زلزله زده استان افزود: رئيس جمهور به اين موضوع بسيار حساس است و از دقايق اوليه زلزله پيگير موضوع بوده است.
وزير كشور افزود: معاون اول رئيس جمهور به همراه وزير اقتصاد براي بازديد از مناطق زلزله زده به تبريز سفر مي كنند.
وي ابراز كرد: رئيس جمهور دقايقي قبل در تماس تلفني ضمن پيگيري وضعيت حادثه ديدگان دستور دادند براي شروع عمليات بازسازي هرچه لازم است داده شود.
«محمد نجار» اعلام كرد: رئيس جمهوري به چند موضوع از جمله كار بازسازي سريع، آوار برداري سريع و مناسب، ارسال به موقع غذا و دارو و اسكان موقت حادثه ديدگان تاكيد داشت.وي تاكيد كرد: به رغم تماس هاي خارجي براي كمك رساني به زلزله زدگان نيازي به اين كمك ها نداريم و با استفاده از پتانسيل داخلي عمليات امداد و نجات را انجام خواهيم داد.«مصطفي محمد نجار» در حاشيه جلسه ستاد بحران در منطقه زلزله زده هريس اظهار كرد: بايد برآورد خسارت صورت گيرد تا نسبت به تامين و تخصيص اعتبار و بازسازي مناطق آسيب ديده از همين امروز اقدام شود.
وي در عين حال خواستار توجه ويژه به روستاها شد و افزود: بايد نيازهاي اوليه در مناطق روستايي تامين شود چرا كه بيشترين خسارات و تلفات در اين مناطق بوده است.
براساس آخرين آمار اعلامي از سوي فرمانداري هاي اهر، هريس و ورزقان تاكنون 306 نفر در زمين لرزه در اين مناطق جان خود را از دست داده اند.
به گزارش روابط عمومي مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي آذربايجان شرقي 53 نفر از اين جان باختگان در شهرستان اهر، 127 نفر در شهرستان هريس، 88 نفر در شهرستان ورزقان و 38 نفر در بيمارستان هاي تبريز جان خود را از دست داده اند.
از زمان وقوع زمين لرزه تاكنون يك هزار و 668 مورد عمل جراحي در بيمارستان هاي تبريز انجام شده كه 174 مورد آن در بيمارستان سينا، 909 مورد بيمارستان امام رضا(ع)، 418 مورد بيمارستان شهدا، 76 مورد بيمارستان شهيد محلاتي و 91 مورد بيمارستان عالي نسب صورت گرفته است.همچنين 615 مورد عمليات اعزام مجروحان از شهرستان ها به تبريز توسط مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي استان انجام شده است137. دستگاه آمبولانس و 3 دستگاه اتوبوس آمبولانس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي استان براي امدادرساني به آسيب ديدگان زلزله فعاليت دارند.
با وجود همه خرابي ها و ويراني هايي كه به واسطه زلزله رخ داده و بسياري را داغدار كرده است و سايه مرگ بر سر روستاها افكنده، اما باز اراده الهي بر آن استوار است كه زندگي جريان داشته باشد.
شاهد نيز تولد نوزاد پسري در ميان تمام هياهوهاي موجود و نگراني هايي است كه آرامش را از گروهي از هموطنانمان گرفته، اين تولد در چنين فضا و شرايطي، تاكيدي است بر اين كه تقدير الهي بر هر چيز مقدم است و هيچ چيز را ياراي مقابله با آن نيست.
سلامت جسمي اين كودك و مادرش مساعد اعلام شده است.
در اين حال براساس اعلام سازمان نظام پزشكي اردبيل هزينه برگزاري جشن در روز پزشك (اول شهريورماه) براي كمك به زلزله زدگان آذربايجان شرقي اختصاص داده شده است.
اين سازمان روز دوشنبه با اعلام لغو برگزاري جشن اين روز، از همه پزشكان، پيراپزشكان و پرستاران اردبيلي خواست كمك هاي نقدي خود را به زلزله زدگان اختصاص دهند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات درماني استان اردبيل نيز گفت: اين دانشگاه در روز اول وقوع زلزله كادر پزشكي خود را به شهرستان زلزله زده زده اهر اعزام كرد.
دكتر فرهاد پورفرضي افزود: 40 نفر از پزشكان كادر درماني، 15 دستگاه آمبولانس و يك دستگاه اتوبوس آمبولانس از استان اردبيل به مناطق زلزله زده استان آذربايجان شرقي اعزام شده است. دو روز پس از زمين لرزه مهيب در آذربايجان شرقي، منطقه زلزله زده ورزقان امروز (دوشنبه) شاهد 25 لرزش ديگر بود. محدوده بزرگي اين زمين لرزه ها 5/2 تا 7/4 درجه در مقياس ريشتر اعلام شده است.
به گزارش مركز لرزه نگاري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، شديدترين اين زمين لرزه ها به بزرگي 7/4 ريشتر حدود ساعت 5/6 صبح ديروز در عمق 4 كيلومتري زمين و در 8 كيلومتري شهرستان ورزقان رخ داد.
آخرين زمين لرزه نيز ساعت 10 و 28 دقيقه صبح امروز (دوشنبه) به بزرگي 7/3 ريشتر رخ داد.
در اين حال يك عضو هيات علمي موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران با اشاره به وقوع زمين لرزه روز شنبه در بخش هايي از استان آذربايجان شرقي اعلام كرد: در پي اين زمين لرزه گسل تبريز فعال نشده است.
«اسماعيل بايرام نژاد» گفت: زمين لرزه هاي روز شنبه ناشي از فعال شدن گسل جنوب اهر بوده است.
وي با اشاره به اين كه زلزله هاي بزرگ با پس لرزه هاي متعدد با قدرت بالا همراه هستند، اعلام كرد: 141 پس لرزه با قدرت بالاي 5/2 ريشتر به دنبال زمين لرزه هاي ورزقان و اهر به ثبت رسيده است.
مصوبه دولت براي احداث20هزار واحد مسكوني
براساس مصوبه دولت 20هزار واحد مسكوني در مناطق زلزله زده اهر،هريس و ورزقان ساخته مي شود.
احمدعلي رضابيگي استاندار آذربايجان شرقي امروز(دوشنبه) گفت: دولت تصميم به احداث اين تعداد واحد مسكوني گرفته است و در اين راه تلاش هاي جدي به عمل مي آيد.
پيام تسليت مشترك ونماينده ولي فقيه واستاندار آذربايجان شرقي
آيت الله محسن مجتهدشبستري نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي وعليرضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي، با صدور پيام مشتركي، ضمن تسليت جان باختن تعدادي از هموطنانمان در حادثه زلزله در شهرستان هاي اهر، ورزقان و هريس، سه شنبه و چهارشنبه را در استان عزاي عمومي اعلام كردند.
متن پيام آيت الله مجتهد شبستري و احمد عليرضا بيگي به اين شرح است:
انالله و انا اليه راجعون
حادثه زلزله شهرستان هاي اهر، ورزقان و هريس و روستاهاي اطراف كه موجب كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از هموطنان عزيز و آوارگي عده ديگري شد، موجب تأثر و تأسف شديد گرديد.اينجانبان ضمن عرض تسليت به عموم اهالي محترم استان به ويژه به خانواده هاي محترم داغ ديده، از خداي سبحان براي كشته شدگان غفران و رحمت الهي و براي مجروحان شفاي عاجل مسئلت نموده و به مدت دو روز از فردا در استان آذربايجان شرقي عزاي عمومي اعلام مي كنيم.
اميد است مسئولان مربوطه با جديت تمام به وضع آوارگان رسيدگي كامل نموده و مردم عزيز نيز ارگان هاي ذيربط را در انجام خدمات رساني بيشتر ياري كنند.
همچنين آموزش و پرورش تبريز در اطلاعيه اي اعلام كرد: تمام امتحانات 23 مرداد دانش آموزان و داوطلبان آزاد در استان لغو شده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، آموزش و پرورش ناحيه يك تبريز اعلام كرده است: به دليل وقوع زلزله و شرايط بحراني حاكم بر برخي مناطق، كليه امتحانات نهايي هماهنگ و داخلي روز دوشنبه 23 مرداد لغو است.
بقيه امتحانات در روزهاي آتي طبق برنامه امتحاني برگزار و زماني ديگر براي برگزاري امتحانات روز 23 مرداد تعيين و اعلام مي شود.
ارسال 4350 واحد خوني
به مناطق زلزله زده
رئيس سازمان انتقال خون با بيان اينكه تا صبح ديروز 4350 واحد خوني از سراسر كشور به بيمارستان ها و مراكز درماني مناطق زلزله زده ارسال شده است، عنوان كرد: كمبود خون همچنان وجود دارد و از مردم درخواست مي كنيم براي اهداي خون به پايگاه هاي سراسر كشور مراجعه كنند.
ارسال محموله بشردوستانه تركيه
جمعيت هلال احمر تركيه ضمن ابراز همدردي بامردم زلزله زده آذربايجان شرقي و در راستاي قدرداني از جمعيت هلال احمر ايران در جريان كمك به زلزله زدگان شهر وان تركيه، يك محموله كمك هاي بشردوستانه شامل اقلام امدادي را به ايران ارسال كرد.يادآور مي شود روز گذشته جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران با تشكر و قدرداني از تمام جمعيت هاي هلال احمر و صليب سرخ ساير كشورها كه آمادگي خود را براي ارسال كمك هاي بشردوستانه به مردم زلزله زده اعلام كرده بودند، اعلام كرد كه با توجه به تجهيزات و توانمندي هاي موجود در كشور در حال حاضر نياز به كمك هاي بين المللي براي مردم زلزله زده آذربايجان شرقي وجود ندارد.
ورود گروه امدادگر تركيه
فرماندار شهرستان خوي اعلام كرد: يك گروه امدادگر از كشور تركيه براي كمك به زلزله زدگان آذربايجان شرقي روز دوشنبه از طريق مرز «رازي» خوي وارد كشورمان شدند.
در زلزله مهيب استان «وان» تركيه كه در زمستان سال 90 روي داد، امدادگران ايراني اولين گروهي بودند كه در محل حادثه حاضر شده و كار امدادرساني را انجام دادند.
 


اعزام 92 تيم امدادگر به آذربايجان شرقي

جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: در طول عمليات امداد و نجات در مناطق زلزله زده 1080 نفر نيروي امدادگر را در قالب 92 تيم، 97 دستگاه آمبولانس، 53 دستگاه خودروي عملياتي، 6 فروند بالگرد، 20 ست زنده ياب، 19 تيم جستجوي آنست را در مناطق زلزله زده براي امدادرساني به خدمت گرفته است.
به گزارش روابط عمومي و ارتباطات مردمي جمعيت هلال احمر در پي وقوع زمين لرزه اي به بزرگي 2/6 در مقياس ريشتر در شهرستان هاي ورزقان، اهر و هريس در استان آذربايجان شرقي، نيروهاي امدادي و عملياتي جمعيت هلال احمر از دقايق اوليه وارد مناطق آسيب ديده شده و پس از ارزيابي ابتدايي نسبت به نجات هموطنان گرفتار در زير آوار و مداوا و انتقال مجروحان به مراكز درماني اقدام كردند.
بنا بر آمار منتشر شده، 9674 دستگاه چادر امدادي، 3 هزار و 42 تخته موكت، 11 هزار و 942 تخته پتو، هزار و 644 شعله چراغ والور، هزار و 347 ست ظروف، 20 هزار و 348 بسته غذايي، 12 هزار و 828 قوطي تن ماهي، 21 هزار و 367 قوطي كنسرو، 16 هزار و 720 بطري آب معدني از سوي جمعيت هلال احمر بين زلزله زدگان توزيع شده و 48 هزار و 370 نفر نيز تاكنون اسكان داده شده اند.همچنين جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در طول عمليات امداد و نجات در مناطق زلزله زده 1080 نفر نيروي امدادگر را در قالب 92 تيم، 97 دستگاه آمبولانس، 53 دستگاه خودروي عملياتي، 6 فروند بالگرد، 20 ست زنده ياب، 19 تيم جستجوي آنست را در مناطق زلزله زده به خدمت گرفته است.بنابر اين گزارش در بخش عمليات امداد و نجات هوايي نيز 6 فروند بالگرد با 36 سورتي پرواز كار جابه جايي 5 تن محموله و امدادرساني را برعهده داشته اند.
 


«اميرعلي» پرطرفدارترين اسم در 3 ماهه اول سال

مديركل دفتر اطلاعات آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال 10اسم برتر ايرانيان در سه ماه اول سال جاري را اعلام كرد.
علي اكبر محزون با بيان اين مطلب افزود: براساس اطلاعات جمع آوري شده 10 اسم اول پسران در سه ماهه اول سال جاري در كشور به ترتيب اميرعلي، ابوالفضل، اميرحسين، محمد طه، علي، محمد، اميرمحمد، حسين، مهدي و طاها است.
وي تاكيد كرد: اسامي پسران در مقايسه با اطلاعات سال گذشته از تغييري برخوردار نبوده به طوري كه سال 90 نيز سه اسم اول در كشور اميرعلي، ابوالفضل و اميرحسين بوده است.
مديركل دفتر اطلاعات آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال در مورد اسامي دختران نيز گفت: فاطمه، زهرا، نازنين زهرا، زينب، ريحانه، هستي، يسنا، ستايش، فاطمه زهرا و ثنا نيز 10اسمي هستند كه اغلب خانواده هاي ايرانيان براي دختران خود انتخاب كرده اند.به گفته محزون، سال گذشته سه اسم اول دختران نيز به ترتيب فاطمه، زهرا و ستايش بود اما در سه ماه اول امسال ستايش جاي خود را به نازنين زهرا داده و همچنين اسامي مانند يسنا و ثنا نيز به 10اسم اول دختران اضافه شده است.
 


تصادف منجر به مرگ بدون گواهينامه ، قتل عمد محسوب نمي شود

معاون حقوقي پليس راهور گفت: تصادف منجر به مرگ بدون گواهينامه در قانون قتل عمد نيست و باور غلط رانندگان باعث فرار اين افراد از صحنه تصادف مي شود.
سرهنگ اصغر محبي در گفتگو با مهر اظهار داشت: براساس ماده 21 قانون بيمه كشور در صورت تأييد اصالت بيمه نامه از سوي بيمه گذار مراجع قضايي و داداسراها مي توانند از بيمه نامه به عنوان وثيقه البته تا مبلغ قيد شده در آن استفاده كرده و فرد نيز مي تواند با سپرده بيمه نامه از بازداشتش جلوگيري كند.
وي با اشاره به اينكه برخي از رانندگان به علت جهل به قانون از صحنه تصادف فرار مي كنند، افزود: جهل به قانون و ترس از آن باعث مي شود تا افراد هنگام تصادف اقدام به فرار از صحنه تصادف كنند. بسياري از رانندگان چون از عواقب كيفري تصادفات منجر به جرح و فوت مي ترسند از صحنه فرار مي كنند. در صورتي كه حتي تصادف منجر به جرح و فوت نيز نيازي به فرار ندارد. رانندگان موظف هستند تا تكاليفي را در هنگام تصادف رعايت كنند كه در صورت فرار از صحنه، جرم آنها نسبت به رانندگاني كه در صحنه مي مانند بيشتر مي شود.
به گفته معاون حقوقي پليس راهور ماندن در صحنه تصادف و كمك به فرد مجروح از موارد تخفيف در مجازات است. قانونگذار براي متخلفان، مجازاتي در نظر گرفته است و طبق ماده 714 قانون مجازات اسلامي چنانچه بي احتياطي يا بي مبالاتي يا عدم رعايت نظامات دولتي يا عدم مهارت راننده منتهي به قتل غيرعمد شود راننده متخلف به خاطر بي احتياطي در رانندگي به 6 ماه تا 3 سال زندان و پرداخت ديه به اولياي دم- در صورت مطالبه- محكوم مي شود. اما مورد ديگري كه قانونگذاران براي مرتكبين تخلفات رانندگي درنظر گرفته اند اين است كه متخلف بايد هنگام تصادف به مصدوم يا سانحه ديدگان كمك كند و او را بلافاصله به مراكز درماني برساند و يا از مأموران انتظامي و امدادي كمك بخواهد.
 


حكم اعدام براي تاجر به اتهام قتل همسر صيغه اي


حكم اعدام تاجر سرشناس كه همسر صيغه اي خود را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود در ديوان عالي كشور تاييد شد.
در اين پرونده مسعود 50 ساله زني به نام سهيلا را كه وكيل دادگستري هم بود به قتل رسانده است. اين مرد 20 مرداد سال 88 بعد از به قتل رساندن همسرش با خانواده او تماس گرفت و موضوع را به آنها گفت و چند ماه بعد توسط ماموران بازداشت شد.
در جلسه رسيدگي به اين پرونده كه 29 آبان سال گذشته برگزار شد اولياي دم براي قاتل دخترشان تقاضاي قصاص كردند.
مسعود پس از حضور در جايگاه در دفاع از خود گفت: من و سهيلا كه در خيابان آشنا شده بوديم صيغه نامه رسمي نداشتيم اما به صورت شفاهي صيغه 99 ساله خوانده بوديم.
مسعود در ادامه اظهارات خود با اشاره به زندگي خانواده اش در خارج از كشور گفت: من خانه اي در حوالي پارك ساعي داشتم اما به خاطر دوري راه خانه اي در ميدان فردوسي اجاره كردم و با سهيلا آنجا زندگي مي كرديم.
متهم ادامه داد: ما عاشق هم بوديم و 14 سال با هم زندگي كرديم تا اين كه هشت ماه قبل از حادثه يك روز سعيد برادر سهيلا پيش من آمد و گفت سهيلا با مردي رابطه مشكوك دارد. اين موضوع آزارم مي داد. روز حادثه براي اين كه سهيلا را بترسانم تا اين كارها را نكند، چند ضربه با چاقو به او زدم. نمي خواستم او را بكشم و ضربه ها هم كشنده نبود اما نمي دانم چرا كشته شد. من چند ضربه به شكمش زدم و يك ضربه هم به كمرش برخورد كرد. بعد هم از اين حادثه مدتي در اين شهر و آن شهر بودم خسته شده بودم به تهران آمدم و به دفتر رفتم. كارمندان هم زنگ زدند و پليس آمد من هم استقبال كردم كه بازداشت شوم چون خسته شده بودم. بعد از دفاعيات مسعود و وكيل مدافعش يك بار ديگر متهم در جايگاه حاضر شد و عنوان كرد، اتهام قتل عمد را قبول ندارد. در پايان هيئت قضات شعبه 74 براي صدور راي دادگاه وارد شور شده و مسعود را به قصاص محكوم كردند. با اعتراض متهم پرونده به شعبه 11 ديوان عالي كشور فرستاده شد كه قضات ديوان عالي هم پس از بررسي حكم و پرونده آن را تاييد كردند.
 


اعلام حق فني داروخانه ها

سازمان نظام پزشكي، حق فني سال91 داروخانه هاي خصوصي را يك هزار و400 تومان اعلام كرد.
مهدي سجادي دبير انجمن داروسازان ايران با اعلام اين مطلب افزود: متولي اعلام تعرفه هاي خدمات دارويي بخش خصوصي، سازمان نظام پزشكي است كه بر اين اساس اين سازمان تعرفه هاي حق فني سال 91 را اعلام كرد.
وي ادامه داد: تعرفه خدمات دارويي بخش خصوصي از سوي سازمان نظام پزشكي پيشنهاد و ابلاغ شد و به تصويب شوراي عالي سلامت رسيد.
سجادي گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه بايد شوراي عالي سلامت تشكيل مي شد تا تعرفه هاي بخش خصوصي را نيز اعلام كند اما از آن جايي كه سازمان نظام پزشكي، حق فني سال91 داروخانه هاي خصوصي را يك هزار و400 تومان اعلام كرد.
مهدي سجادي دبير انجمن داروسازان ايران با اعلام اين مطلب افزود: متولي اعلام تعرفه هاي خدمات دارويي بخش خصوصي، سازمان نظام پزشكي است كه بر اين اساس اين سازمان تعرفه هاي حق فني سال 91 را اعلام كرد.
وي ادامه داد: تعرفه خدمات دارويي بخش خصوصي از سوي سازمان نظام پزشكي پيشنهاد و ابلاغ شد و به تصويب شوراي عالي سلامت رسيد.
سجادي گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه بايد شوراي عالي سلامت تشكيل مي شد تا تعرفه هاي بخش خصوصي را نيز اعلام كند اما از آن جايي كه اين شورا تشكيل نشد، متولي اعلام تعرفه بخش خصوصي، سازمان نظام پزشكي خواهد بود.
دبير انجمن داروسازان ايران با اشاره به اهميت حضور مسئول فني در داروخانه ها، گفت: نبود خدمات مسئول فني در داروخانه ها دستكم 10 تا 15عوارض جانبي دارو براي بيمار به همراه خواهد داشت كه منجر به خدمات بستري در بيمارستان مي شود.
سجادي افزود: با تلاش ها و مكاتبات صورت گرفته و پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، حق فني داروخانه ها در روزهاي پاياني سال گذشته در جلسه شوراي عالي تصويب شد كه بر اين اساس تعرفه پيشنهادي داروخانه ها يك هزار و100تومان تصويب شد.
 


دستگيري سارق مسلح ستارخان

رئيس پليس پيشگيري تهران از دستگيري سارق مسلح پايتخت در خيابان ستارخان خبر داد.
سرهنگ محسن خانچرلي با اعلام خبر دستگيري يكي از سارقان زورگير در محدوده ستارخان توسط ماموران كلانتري 118 تهران گفت: ظهر روز گذشته ماموران گشت تجسس كلانتري 118 ستارخان هنگام گشتزني در محدوده خيابان حبيب الهي به مشخصات يك دستگاه خودروي سواري قرمز رنگ مشكوك شده كه پس از استعلام مشخصات آن از مركز كنترل پليس، مشخص شد كه خودرو مسروقه است و ماموران كلانتري 137 شهرآرا نيز در تعقيب آن هستند.
وي افزود: بلافاصله خودرو متوقف و در بررسي هاي انجام شده مشخص شد كه پلاك آن دستنويس است كه در همين رابطه راننده خودرو به نام پوريا بازداشت و با توجه به اظهارات ضد و نقيض وي براي توضيحات بيشتر به كلانتري منتقل شد كه طي بازجويي هاي انجام شده وي اعلام كرد كه خودرو را از محدوده شهرآرا به سرقت برده و از آن براي سرقت ها و زورگيري استفاده مي كرده است.
سرهنگ خانچرلي گفت: با هماهنگي هاي انجام شده سوابق اين متهم مورد بررسي قرار گرفت كه طي آن مشخص شد اين متهم مدتي پيش در يك سرقت مسلحانه در محدوده ستارخان دست داشته است و پس از آن نيز به اتهام سرقت و زورگيري در زندان رجايي شهر مدتي را سپري كرده است.
رئيس پليس پيشگيري پايتخت در پايان با اشاره به هماهنگي هاي انجام شده با مقام قضايي براي انتقال متهم به دادسرا تاكيد كرد: گشت هاي انتظامي كلانتري هاي پايتخت، با حضور در محدوده هاي استحفاظي خود ضمن برقراري آرامش و نظم در محلات شهر تهران، آماده رسيدگي به مراجعات و شكايت هاي شهروندان را دارند و مردم مي توانند با مراجعه به گشت هاي مستقر در محلات شهر تهران موضوعات انتظامي و اجتماعي را به آنها گزارش دهند.
 


تولد نوزاد بدون سر در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
در يك زايمان نادر، نوزادي بدون سر در بيمارستان مهرگان اصفهان متولد شد.
«دكتر رقايي» متخصص زنان و زايمان بيمارستان مهرگان گفت: خانمي 23 ساله در نخستين زايمان خود 2 قلو زائيد كه اولي سالم ولي دومي بدون سر و با نارسايي در دست و پاها به دنيا آمد.
وي افزود: نوزاد 3 كيلوگرمي بدون سر در لحظات آخر خارج شدن از رحم از دنيا رفت.
به گفته دكتر رقايي علت اين پديده، استفاده از داروهاي غيرمجاز اشعه ايكس، قرار گرفتن در معرض پرتوهاي دكل هاي تلفن همراه، امواج تلويزيون و نداشتن تغذيه صحيح است.
وي اضافه كرد: در اين بيمارستان سالانه 10 هزار نوزاد متولد مي شوند كه 5 نوزاد آن نارسايي دارند.
 


اهداي 3 عضو يك بيمار مرگ مغزي به بيماران نيازمند

سه عضو يك بيمار مرگ مغزي با رضايت خانواده اش براي پيوند به بيماران نيازمند اهدا شد.
«فرشاد مختاري»، جوان 21 ساله كه بر اثر تصادف، دچار مرگ مغزي شد، پس از مراحل تاييد مرگ مغزي با رضايت خانواده اش در بيمارستان فيروزگر، مورد عمل برداشت اعضا قرار گرفت.
براساس اين گزارش، سه عضو از اعضاي بدن اين بيمار، شامل كبد و كليه ها به سه بيمار نيازمند اهدا شد و امكان ادامه زندگي را براي آنان فراهم ساخت.
 


يك هزار و500 كيلو مواد مخدر در بافت كشف شد

فرمانده انتظامي بافت گفت: يك هزارو500 كيلوگرم مواد مخدر شامل ترياك و حشيش در طول دو هفته اخير در قالب پنج عمليات جداگانه در اين شهرستان كشف و ضبط شده است.
سرهنگ «علي محمدي» ديروز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در همين راستا طي عمليات غافلگيرانه در محورهاي ارزوئيه به بافت و سيرجان و محور روستايي گوشك 700 كيلوگرم ترياك كشف شد.
وي گفت: 800 كيلوگرم مواد افيوني نيز طي چهار عمليات ايست و بازرسي در محورهاي شهرستان بافت كشف و ضبط شد.
محمدي ادامه داد: در همين ارتباط هفت دستگاه خودرو و يك دستگاه تلفن همراه كشف و 10متهم نيز دستگير شده اند.
وي همچنين از افزايش 50درصدي كشفيات مواد مخدر در شهرستان بافت طي امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.
 


عربستان فقط 600 فقير دارد!

ادعاي وزير امور اجتماعي سعودي درباره وجود 600 فقير در عربستان، به موضوعي براي طنزپردازان اين كشور در شبكه هاي اجتماعي اينترنتي تبديل شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم، در حالي كه شهروندان عربستاني ادعاي عجيب وزير امور اجتماعي سعودي در خصوص وجود فقط 600 فقير در عربستان را دستمايه طنزپردازي هاي خود در شبكه هاي اجتماعي اينترنتي قرار داده اند، فعالان عربستاني اظهارات اين وزير را ناشي از ناداني و يا دروغ گويي او عنوان كردند.
اين اظهارات وزير امور اجتماعي سعودي در حالي مطرح شده كه براساس آمار غيررسمي منتشر شده از سوي مؤسسات خيريه، در اين كشور نفت خيز بيش از 5 ميليون نفر فقير هستند.
 


نماد ديگري از نژادپرستي در آمريكا

پليس آمريكا در يك اقدام نژادپرستانه ديگر يك شهروند سياهپوست را با 12گلوله مورد هدف قرار داد و كشت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، در اين حادثه كه در ميدان تايمز رخ داد، پليس به اين فرد به نام «داريوس كندي» كه در حال سيگار كشيدن بود، نزديك شد.
دو مامور پليس هنگامي كه به وي نزديك شدند 12گلوله به سمت وي شليك كردند كه 7 گلوله به هدف خورد و او را از پا درآورد.
پليس نيويورك مدعي شده كه اين اقدام دفاع از خود بوده است.
 


آتش سوزي مهيب در لندن

نيروهاي آتش نشاني لندن از وقوع آتش سوزي مهيبي در چند كيلومتري استاديوم محل برگزاري مراسم اختتاميه المپيك و مهار آن خبر دادند.
به گزارش ايسنا، صدها آتش نشان توانستند اين آتش سوزي را كه طي ساليان گذشته در لندن بي سابقه بوده است، به طور موفقيت آميزي تحت كنترل خود درآورند.
بنا بر اعلام رسانه هاي داخلي لندن، 200 نيروي آتش نشان و 40 دستگاه ماشين آتش نشاني پس از وقوع اين آتش سوزي در مركز بازيافت زباله در شرق اين شهر به محل اعزام شدند.
سخنگوي نيروهاي آتش نشان لندن گفت: طي چند سال گذشته چنين آتش سوزي سابقه نداشت و پايان غم انگيزي براي اختتاميه بازي هاي المپيك بود. بنا به گزارش ديلي ميل، تاكنون علت وقوع اين آتش سوزي مشخص نشده است و بررسي ها ادامه دارد.
 


انتهاي ديوار چين كجاست؟

كمتر كسي پيدا مي شود كه نام ديوار چين را نشنيده باشد يا عكس هاي آن را نديده باشد اما انتهاي اين تنها ساخته بشر كه از ماه هم قابل مشاهده است، كجاست؟
به گزارش فارس، اين قسمت از ديوارچين كه به «سر اژدها» معروف است؛ در 300 كيلومتري شهر پكن در كرانه درياي بوهاي واقع شده است. سر اژدها در اين منطقه 20 متر در دريا پيش رفته انگار اژدها در حال آب خوردن است!
اين قسمت از ديوار در سال 1900 تخريب شده و بعدها توسط مردم دوباره مورد بازسازي قرار گرفت.
 


دندان چشمي

پزشكان طي يك عمل جراحي، موفق شدند دو دندان يك زن هندي را بكشند، البته نه از دهان او بلكه از چشم چپش!
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شينهوا؛ پزشكان پس از تشخيص تومور در چشم چپ زن هندي، اقدام به عمل جراحي كردند، اما با كمال تعجب دو دندان كامل و سالم را در اين تومور پيدا كردند.اين زن 23ساله كه طي اين سالها با دندان هاي درون چشمش زندگي كرده، مي گويد؛ من در بدو تولد با ناهنجاري در چشم چپم به دنيا آمدم و از همان زمان، طي سالها چشمم بيشتر متورم شد.
خانواده من از اينكه تشخيص پزشكان مشكل عمده و خطرناكي را در چشمم نشان دهد، مي ترسيدند و از اين رو طي سالها به پزشك مراجعه نكردم، اما پس از چندي بينايي ام كم شد و مجبور به مراجعه به پزشك شدم.پزشكان شوك زده از ديدن دندان در چشم اين زن گفتند؛ موارد نادري پيش از اين به شكل بافت هايي شبيه دندان ديده شده، اما اينكه دو دندان كامل سر از چشم يك انسان در بياورد، موردي بسيار نادر است.
 


بارش تگرگ در امارات

بارش تگرگ در شهر «العين» امارات باعث قطع برنامه هاي تلويزيون ابوظبي و پخش زنده اين رويداد طبيعي شد.
به گزارش ايسنا، دوشنبه شب شهر «العين» امارات شاهد بارش شديد باران همراه با تگرگ بود كه شبكه تلويزيوني ابوظبي با قطع برنامه هاي خود اقدام به پخش زنده آن كرد.
سازمان هواشناسي امارات نيز اعلام كرد كه بارش اين تگرگ و باران باعث كاهش 6 تا 7 درجه اي دما شده است.
براساس اين گزارش بارش باران و تگرگ در شهر «العين» همراه با وزش شديد باد با سرعت 80 كيلومتر درساعت بود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14