(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 مرداد 1391 - شماره 20282

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دو نقطه مشترك ما وحريف ! (يادداشت روز)
دورخيز (گفت و شنود)
يك نشريه آمريكايي خبر داد
گام هاي بلند مرسي به سمت ايران
بعد از شكست بي بي سي در پروژه چشم روباه
تحركات رويترز براي جذب جاسوس در ايران
تشديد جنگ رواني صهيونيست ها عليه فعاليت هاي هسته اي ايران
قدرداني دمشق از تهران براي حل بحران سوريه
با افزايش 227 كد رشته جديد
دفترچه انتخاب رشته كنكور 91 بار ديگر اصلاح شد
كيهان و خوانندگان
اعتراض به اقدامات ضدسوري اردوغان در تركيه شدت گرفت (خبر ويژه)
اعتراف «اسطوره اصلاح طلبان» به سرقت ادبي (خبر ويژه)
مزدوران جنگ نيابتي در سوريه چگونه سازماندهي مي شوند؟! (خبر ويژه)
گدايي خبر توسط رسانه دولتي آمريكا (خبر ويژه)
اگر تروريست هستند چرا حمايت مي كنيم؟
اگر دموكراتند چرا با آنها جنگيديم؟ (خبر ويژه)


دو نقطه مشترك ما وحريف ! (يادداشت روز)

1- عصر روز يكشنبه هفته جاري، رهبر معظم انقلاب در ديدار نخبگان و اساتيد دانشگاه ها با ايشان، نشانه هاي مستندي ارائه فرمودند كه از تغيير هندسه سياسي، اقتصادي و اجتماعي جهان حكايت مي كرد. حضرت آقا، پيش از اين نيز با اشاره به شواهد و نمونه هاي روشني، از نزديك شدن تاريخ به يك «پيچ بزرگ» خبر داده و بر آن تاكيد داشته اند. وجيزه پيش روي نگاهي است گذرا به پاره اي از آنچه اين روزها در جاي جاي جهان و مخصوصا در جهان اسلام جريان دارد و به زباني ديگر از همين تغيير بنيادين در هندسه و ساختار جهان و نزديك بودن «پيچ بزرگ تاريخ» حكايت مي كند.
توضيح آن كه ما و نظام سلطه بين الملل- بخوانيد آمريكا و متحدانش- در اين نقطه اشتراك نظر داريم كه پيچ بزرگ تاريخ نزديك است و در اين پيچ، هندسه و ساختار سياسي، اجتماعي و اقتصادي جهان به گونه اي بنيادين زير و رو شده و تغيير مي كند. اما نكته درخور توجه اين كه هم ما و هم نظام سلطه بين الملل در اين زمينه يك نقطه اشتراك ديگر نيز داريم و آن، اين كه هر دو طرف بر اين باوريم و مي دانيم كه تاريخ به نفع و به سمت و سوي اسلام با آموزه ها و قرائت اسلام ناب محمدي(ص) كه ايران اسلامي پرچمدار آن است در حال چرخش است و به همين علت، هندسه سياسي و اجتماعي جهان نيز در اين راستا شكل مي گيرد.
يادداشت پيش روي اشاره اي گذرا به مستندات و شواهد و قرائني دارد كه از حركت ياد شده حكايت مي كند. بخوانيد؛
2- جيمز موريس، جامعه شناس آمريكايي مي گويد؛ «در قرآن، كتاب مسلمان ها به آيه اي برخوردم كه ضرورت رسيدگي به يتيمان را يادآوري مي كرد. در اين آيه از كساني تجليل شده است كه با ميل و علاقه و فقط براي خشنودي خدا، از يتيمان و اسيران و فقرا دست گيري مي كنند - منظور ايشان آيه 8 از سوره مباركه «انسان» است- يتيم به كسي مي گويند كه پدر از دست داده است ولي به نظر من، منظور قرآن از يتيم، كسي است كه بي پشت وپناه است. بايد بگويم امروزه ما مردم غرب از همه يتيم تر هستيم زيرا پشت و پناهي نداريم. رنسانس ما را از خدا جدا كرد. من به مردم ايران غبطه مي خورم كه با انقلاب 1979- انقلاب اسلامي- از اومانيسم جدا شدند و به خدا روي آوردند. من خميني را دوست دارم.»
اين سخن نمي دانم از كيست، اما حكيمانه است. چندين سال قبل از كسي شنيده و يا در جايي خوانده ام؛ با اين مضمون كه؛ اومانيسم - اصالت تمايلات مادي بشر در قانونگذاري و مهندسي جامعه- ميوه درخت ممنوعه «رنسانس» بود كه فرزندان آدم به فريب شيطان و با توهم ماندگاري! به آن نزديك شده و از آن خوردند. در پي اين فريب شيطان اگرچه از حاكميت ظالمانه كليسا و كشيشان در قرون وسطي نجات يافتند، اما در اين جابه جايي از خدامحوري در قانونگذاري و ساختار جامعه(تئيسم) نيز جدا افتاده و در برهوت به سوي ناكجاآبادي رفتند كه ظاهرش آباد بود! فرزندان آدم هم مثل پدر و مادرشان آدم و حوا عليهاالسلام فريب شيطان را خورده بودند... انقلاب اسلامي در ايران، توبه فرزندان آدم و آغاز بازگشت آنها به سوي خدا بود.
3- روز 26 مي2011/5 خرداد 1390، بنيامين نتانياهو ميهمان كنگره آمريكاست. او كه به گزارش آسوشيتدپرس، عصباني و برافروخته به نظر مي رسيد، پشت تريبون مي رود و مي گويد؛
«6ماه قبل كه پشت اين تريبون ايستاده بودم درباره ايران هسته اي و خطر آن براي صلح جهاني(!) هشدار دادم. اما، اكنون، زمان ديگري است و ممكن است «لولا» و محور تاريخ به زودي چرخش پيدا كند. امروز از تنگه خيبر در عربستان تا تنگه جبل الطارق در مراكش، تحول و دگرگوني عظيمي در حال وقوع است. اين ارتعاشي كه به زلزله شبيه است، كشورها را متلاطم و دولت ها را متلاشي كرده است و همه ما شاهد ادامه اين نوسانات هستيم. صحنه هاي استثنايي در تونس و قاهره، خاطرات برلن و پراگ 1989 را زنده نمي كند- منظورش تحولات بعد از فروپاشي شوروي سابق در بلوك هاي كمونيستي اروپاست- كه اگر چنين بود، خوشايند بود. اما، آن روزها ديگر نيست و امروز شاهد تحولاتي نظير تحولات ايران 1979- سال پيروزي انقلاب اسلامي- هستيم. بايد قبول كنيم، نيروي قدرتمندي وجود دارد كه با الگوي مورد نظر ما مخالف است. در رأس اين قطب قدرتمند، ايران قرار دارد. كساني كه ايران و خطر آن را ناديده مي گيرند، سر خود را در شن فرو كرده اند.»
4- اوايل سال گذشته- فروردين 1390/ آوريل 2011- كابينه رژيم صهيونيستي، «عاموس يادلين» رئيس سابق موساد را بركنار كرد. رسانه هاي اسرائيل درباره علت بركناري «يادلين» به تلويح- و نه تصريح- نوشتند؛ ناتواني و ضعف آقاي عاموس يادلين در پيش بيني تحولات منطقه، يكي از علل بركناري او بوده است و روزنامه صهيونيستي هاآرتص توضيح داد؛ يادلين، معتقد بود تحولات خاورميانه عربي از يك موج «دموكراسي خواهي» ريشه مي گيرد و در نهايت به اصلاح دموكراتيك حكومت هاي منطقه و يا روي كار آمدن نظام هاي دموكراتيك منجر خواهد شد. يادلين مي گفت؛ از آنجا كه نظام هاي دموكراتيك اهل جنگ نيستند، تحولات كنوني خاورميانه به نفع اسرائيل است! هاآرتص مي نويسد؛ آقاي يادلين بايد مي دانست كه امروزه تحولات در خاورميانه و آفريقاي اسلامي، به روي كار آمدن نظام هاي سكولار و دموكراتيك ختم نمي شود، بلكه ملت هاي مسلمان منطقه الگوي اسلام خميني را پيش روي دارند و به آن سوي مي روند. در همان روزهاست كه آقاي كارتر، رئيس جمهور وقت آمريكا -به هنگام پيروزي انقلاب اسلامي- در مصاحبه اي مي گويد؛ «آهنگي كه امروزه در خاورميانه مي شنوم، به گوشم آشناست. اين همان آهنگ و همان شعارهايي است كه سال 1979 در جريان شكل گيري انقلاب اسلامي در ايران شنيده بودم» و نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي پرسش خبرنگار واشنگتن پست را كه اسلام مورد نظر ملت هاي مسلمان منطقه را به دليل سني بودن آنها با اسلام حاكم در ايران متفاوت دانسته بود، مي گويد؛ اسلامي كه مسلمانان خاورميانه در پي آنند، اسلام آمريكا يا اسلام تركيه نيست. آنها اسلام ايران را مي خواهند و هنري كيسينجر، سياستمدار يهودي و كهنه كار آمريكايي مي گويد؛ آنچه من مي بينم آن است كه مردم خاورميانه، دموكراسي غربي نمي خواهند. آنها، اسلام ايران را مي خواهند و اسلامگرايي، آينده محتوم خاورميانه است.
5- روز 22 آذرماه 1390/ 13 دسامبر 2011- است. شوراي راهبردي «آتلانتيك»- كشورهاي دو سوي اقيانوس اطلس- به روال همه ساله در واشنگتن برپا شده است. به گزارش «دويچه وله»، در اين اجلاس، برژينسكي، اسكوكرافت، جيمز جونز مشاوران امنيت ملي آمريكا در دولت هاي كارتر، فورد، بوش پدر و اوباما، همراه با ديويد پترائوس، رئيس سازمان سيا، تامير پاردو، رئيس وقت موساد و جان ساورز رئيس MI6 انگليس حضور دارند. دويچه وله در گزارش خود آورده است؛ در اين شورا، هر سه مشاور پيشين كاخ سفيد هم عقيده بودند كه جهان در يك نقطه عطف تاريخي- توجه كنيد باز هم سخن از پيچ تاريخ است- قرار دارد كه تحولات خاورميانه و جنبش وال استريت از نشانه هاي آن است. برژينسكي در نطق پاياني اين نشست مي گويد؛ كدام ديوانه اي آمريكاي ابرقدرت را از بلنداي سال 2000 به دره كنوني سال 2011 آورده است؟ دموكرات هاي احمق، جمهوريخواهان كم عقل؟ يا ايران؟! ما در شرايط بسيار عجيب و ناشناخته اي به سر مي بريم».
6- آقاي جرج فريدمن، مسئول مركز استراتژيك «استراتفور» در آمريكاست. اين مركز به باشگاه كهنه كاران «سيا» شهرت دارد. فريدمن مي گويد؛ چالش آمريكا با ايران فقط ظاهر هسته اي دارد. مشكل اصلي ما، آن است كه ايران نشان داده است نه فقط بدون رابطه و كسب حمايت آمريكا، بلكه در حال درگيري بي وقفه با آمريكا هم مي توان بزرگترين قدرت نظامي و علمي منطقه بود. تحولات خاورميانه را در اين نقطه و در نسخه برداري از اين الگو جستجو كنيد.
7- بعد از خروج نيروهاي نظامي آمريكا از عراق، هفته نامه آمريكايي فوربز خطاب به بوش و اوباما- و با تاكيد بيشتر به بوش- نوشت؛ 9 سال در عراق از سربازان خود بيگاري كشيديم. هزاران ميليارد دلار هزينه كرديم، چند هزار تن از نظاميان خود را كشته يا مجروح از عراق به آمريكا آورديم حالا پرزيدنت بوش و پرزيدنت اوباما مي توانند به اين سؤال پاسخ بدهند كه در اين لشكركشي و حضور 9 ساله در عراق، غير از آن كه عراق را به دست دشمنان خود و دوستان ايران سپرديم چه دستاوردي داشته ايم؟!
8- نشريه آمريكايي هافينگتون در يادداشتي با عنوان «برنده كيست؟»- WHO IS THE WINNER?- مي نويسد؛ در ميدان جنگ نرم هم بازي را به ايران باخته ايم و مي پرسد؛ اگر ما پيروز جنگ نرم هستيم، چرا امروزه در خاورميانه و شمال آفريقا كه ده ها سال هم پيمان ما بوده اند، مردم از آمريكا خشمناك و به ايران علاقمند هستند؟!
اين رشته سر دراز دارد و به همين اندازه بسنده مي كنيم.
9- و اما، به گفته حضرت آقا در بيانات مستدل و حكيمانه ايشان خطاب به اساتيد دانشگاه ها، امروزه در شرايط بسيار حساسي قرار داريم و با پشت سر گذاشتن عقبه ها به پيچ بزرگ تاريخ نزديك مي شويم. پيچ بزرگي كه به اعتراف «رابرت گيتس»، تابلوهاي راهنماي آن را خميني و خامنه اي نصب كرده اند.
آلوين تافلر در موج سوم- اواسط دهه 60- مي نويسد؛ انقلاب اسلامي ايران نه فقط جهان اسلام را برانگيخته است بلكه به زودي دنياي دين باوران را نيز به حركت مي آورد...
امروز ملت ها در جهان اسلام و دنياي دين باوران چشم به پرچمي دارند كه امام راحل ما(ره) برافراشته و خلف حاضر او به دوش مي كشد. در اين حال و هوا، به قول حضرت آقا «آيا دانشگاه ها و حوزه هاي علميه در قبال اين حوادث بسيار مهم، مسئوليتي ندارند؟»
حسين شريعتمداري

 


دورخيز (گفت و شنود)

گفت: «ران پال» عضو مجلس نمايندگان آمريكا خطاب به اوباما گفته است؛ آمريكا با اين برخوردهاي متناقض در ماجراي سوريه، چه پاسخي براي مردم و نسل هاي آينده آماده كرده است؟
گفتم: منظورش چيست؟!
گفت: ران پال مي گويد اگر القاعده تروريست است چرا اين گروه را عليه دولت سوريه به كار گرفته و از آنها حمايت مي كنيم؟ و اگر دموكرات هستند چرا با آنها جنگيديم و به بهانه حضور آنان به افغانستان حمله كرديم؟!
گفتم: ديگه چي؟!
گفت: نوشته است؛ بدشانسي آن كه در هر دو حالت حمايت و مقابله هم ناكام بوده ايم!
گفتم: يارو دورخيز كرد و جفت زد كه روي زين اسب بنشيند ولي تالاپي به زمين خورد اما بدون اين كه به روي خودش بياورد از دوستش كه داشت مي خنديد پرسيد؛ از دورخيزم خوشت اومد يا از جفت زدنم؟ و دوستش گفت؛ از اعتماد به نفست!
 


يك نشريه آمريكايي خبر داد

گام هاي بلند مرسي به سمت ايران

نشريه آمريكايي ترامپت در گزارشي از گام هاي مهم مرسي براي نزديكي به ايران خبر داده و ائتلاف مصر و ايران را پديده اي وحشتناك براي رژيم اسرائيل دانسته است.
«ريچارد پالمر» در گزارشي كه در «ترامپت» منتشر شد، تصريح كرد: واكنش مصر به حمله به يك پايگاه ارتش اين كشور در شبه جزيره سينا به نفع روابط مصر و اسرائيل نبوده است. اخوان المسلمين مصر، بزرگ ترين حزب در پارلمان اين كشور اسرائيل را مسئول اين حمله دانست. اخوان المسلمين در وبسايت خود نوشت كه اين حمله مي تواند به موساد مربوط باشد.
بنابراين گزارش، در همين شرايط محمد مرسي، رئيس جمهور مصر در حال برداشتن گام هايي مهم به سوي ايران است. اخيرا معاون رئيس جمهور ايران در هشتم اوت با رئيس جمهور مصر ديدار كرد، ديداري كه لس آنجلس تايمز از آن به عنوان «كودتاي ديپلماتيك» ياد كرده است.
«اولين گوردون» در يك يادداشت تحليلي اذعان كرده است كه «مصر جديد به حدي نسبت به همكاري با اسرائيل بي تمايل است كه حتي به اطلاعاتي كه اسرائيل به اين كشور در خصوص امنيت ملي مصر هم مي دهد، بي اعتناست.»
براساس اين گزارش، واكنش محمد مرسي به حمله به نيروهاي ارتش اين كشور در شبه جزيره سينا نيز نگران كننده بوده است. وي بلافاصله تعدادي از مقامات عالي رتبه نظامي را از سمت خود بركنار كرد كه يكي از آنها رئيس دستگاه اطلاعات مصر، «مواد موافي» بود.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است كه اسرائيل اكنون در خصوص عمليات ارتش مصر در صحراي سينا در يك وضعيت مبهم قرار گرفته است. از يك سو اگر به ارتش مصر اجازه حضور بيشتر در شبه جزيره سينا را ندهد ممكن است تروريست ها به اسرائيل ضربه بزنند و اگر اجازه حضور بيشتر به ارتش مصر داده شود، پيمان صلح 1979 نقض شده است و مصري كه دشمني بيشتري با اسرائيل از خود بروز مي دهد نيروهاي بيشتري در مرز اسرائيل ]فلسطين اشغالي[ خواهد داشت.
اين گزارش به نقل از لس آنجلس تايمز، ديدار مرسي را با معاون رئيس جمهوري ايران نشانگر دوران جديدي از ديپلماسي در مصر دانسته و اين ديدار را مهم ترين تماس مقامات سطح عالي دو كشور استراتژيك خاورميانه ترسيم كرده است. اين ديدار در ميان فشار بين المللي بر ايران در خصوص مسئله هسته اي، فرصتي براي ايران در اين گزارش تلقي شده است.
به گزارش ترامپت مرسي اولين رئيس جمهور مصر خواهد بود كه از ايران پس از انقلاب اسلامي ديدار مي كند. البته تا زماني كه خود رئيس جمهور مصر اين ديدار را تاييد نكند، نمي توان در خصوص تحقق اين سفر ابراز اطمينان كرد.
روزنامه مصري الاهرام نوشته است كه زمان بندي اوليه اجلاس جنبش عدم تعهد در ايران در برگيرنده انتقال رياست اين جنبش از مصر به ايران با ديدار مرسي و احمدي نژاد در حاشيه اجلاس است.
گزارش ترامپت اضافه كرده كه مصر هنوز به طور كامل رابطه خود با ايران را بهبود نبخشيده و يا رابطه خود را كاملا با اسرائيل قطع نكرده است اما اتفاقات اخير نشان داد كه در اين راستا در حركت است.
ترامپت تاكيد كرده است كه ائتلاف ايران و مصر براي اسرائيل وحشتناك خواهد بود و دشمنان اسرائيل را در مرزهاي جنوبي فلسطين اشغالي مستقر خواهد كرد.

 


بعد از شكست بي بي سي در پروژه چشم روباه

تحركات رويترز براي جذب جاسوس در ايران

برخي گزارش ها و شواهد حاكي است كه پروژه جديد دستگاه هاي اطلاعاتي غرب براي جذب جاسوس در ايران از طريق رويترز كليد خورده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران آقاي (الف.الف) از فعالين ضد انقلاب و مشاور اطلاعاتي صهيونيست ها، چندي است كه در حال جذب عوامل جاسوسي در ايران تحت عنوان استخدام خبرنگار براي سرويس هاي خبري تحت سياست دستگاه هاي اطلاعاتي غربي است.
در جديدترين اين تحركات وي با اعلام اينكه بنياد تامسون رويترز براي تقويت مهارت هاي روزنامه نگاران دانشجو مي پذيرد اما شرط حضور در اين دوره را تعهد ادامه فعاليت روزنامه نگاري در كشور خود و آمادگي همكاري تحت شرايط خاص مطرح شده رويترز برمي شمرد!
نكته قابل توجه آن كه طبق روال هميشگي اين گونه همكاري هاي تحت پوشش خبرنگار، كليه هزينه هاي سفر و اقامت ايرانياني كه براي اين موضوع استخدام مي شوند را اين رسانه انگليسي بر عهده گرفته است.
اين جذب و استخدام خبرنگاران ايراني پس از آن صورت مي پذيرد كه پروژه چشم روباه بنگاه شايعه پراكن بي بي سي فارسي با اشراف گسترده دستگاه امنيتي و اطلاعاتي در ايران به شكست انجاميد.
رويترز در ماه هاي اخير عملاً نقش خود را به عنوان يك رسانه از دست داده و صرفاً به عمله سياسيون غربي در موثر نشان دادن تبليغات تحريم هاي ضد ايراني تبديل شده است.
 


تشديد جنگ رواني صهيونيست ها عليه فعاليت هاي هسته اي ايران

هرچند فضاسازي و ايجاد جنگ رواني عليه فعاليت هاي هسته اي صلح آميز كشورمان جزو برنامه روزانه مقامات صهيونيستي به شمار مي رود، اما طي روزهاي گذشته اين جنگ رواني با شدت بيشتري دنبال شده است.
در همين رابطه «دني ايالون»، معاون وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي از اعضاي دايم شوراي امنيت و آلمان خواست مذاكرات با ايران را شكست خورده اعلام كنند و ضرب الاجلي «چند هفته اي» براي توقف برنامه هسته اي ايران را خواستار شوند.
بنا بر گزارش نيويورك تايمز، وي به راديو رژيم صهيونيستي گفت كه پس از اعلام شكست مذاكرات اگر ايران برنامه هسته اي را متوقف نكند وروشن خواهد بود كه همه گزينه ها روي ميز قرار دارد.»
هم چنين بنا بر گزارش روزنامه اورشليم پست، سيلوان شالوم، معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز د رمصاحبه اي با راديو ارتش، در حالي كه نخست وزير اين رژيم تحريم ها را ناموثر دانسته است، اعمال تحريم شديدتر عليه ايران را خواستارشد.
ادعاهاي وي در حالي مطرح شد كه روز يك شنبه بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي كه رژيم متبوعش تنها زرادخانه تسليحات اتمي را در خاورميانه در اختيار دارد، دور نماي دستيابي ايران به چنين جنگ افزاري را تهديدي خواند كه بيش تر تهديدهاي امنيتي اين رژيم را كم رنگ مي كند.
در عين حال بنا بر گزارش خبرگزاري فرانسه سخنان نتانياهو در حالي بيان شد كه رژيم صهيونيستي روز يك شنبه يك سامانه پيامكي را براي هشدار عمومي در خصوص حمله موشكي آزمايش كرد. انتظار مي رود اين سامانه در ماه سپتامبر عملياتي شود.
در حالي كه لفاظي هاي اين رژيم درباره اقدام نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران افزايش يافته است اختلافات دروني محافل سياسي اين رژيم نيز روشن تر شده است. عده بسياري از مقامات پيشين و فعلي اين رژيم در خصوص عواقب چنين اقدام نسنجيده اي هشدار داده اند از جمله آن ها مي توان به ايهود اولمرت، نخست وزير پيشين رژيم صهيونيستي اشاره كرد كه روز يك شنبه گفت: اين رژيم هيچ دليلي براي اقدام نظامي يك جانبه عليه ايران در آينده اي نزديك ندارد.
در حالي كه موضوع احتمال حمله رژيم صهيونيستي به ايران اخيرا به طور گسترده اي در رسانه هاي اين رژيم پوشش داده مي شود، روز يكشنبه چند صد تن از ساكنان اراضي اشغالي بنا بر گزارش روزنامه يديعوت آحارنوت در مقابل دفتر وزير جنگ اين رژيم جمع شدند تا درباره هرگونه تصميم گيري براي انجام چنين اقدامي اعتراض كنند.
يكي از معترضان كه تصوير ايهود باراك با اونيفورم نازي ها را در دست داشت توسط پليس بازداشت شد.
پيش از اين «استنلي فيشر» رئيس بانك رژيم صهيونيستي درباره آثار سوء حمله به ايران هشدار داده بود.
در عين حال مجله «آتلانتيك» در گزارشي دلايلي را براي خودداري رژيم صهيونيستي از چنين اقدامي ارائه داد.
آتلانتيك تاكيد كرد كه چنين حمله اي اصلا كارايي نخواهد داشت و خسارات چنداني به بار نخواهد آمد و حتي در صورت موثر بودن فقط برنامه ايران را به تاخير خواهد انداخت و حتي ممكن است آن را تسريع كند.
در اين گزارش چنين اقدامي فاجعه براي روابط آمريكا و رژيم متبوعش خوانده شد.
 


قدرداني دمشق از تهران براي حل بحران سوريه

وزارت امور خارجه سوريه با انتشار بيانيه اي از تلاش هاي ايران براي حل بحران سوريه و كمك به اين كشور براي عبور از وضعيت موجود قدرداني كرد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه «الانتقاد»، وزارت خارجه سوريه در بيانيه اي اعلام كرد كه اين وزارتخانه از نشست مشورتي تهران كه در تاريخ 9 آگوست جاري برگزار شد و هدف از آن تقويت تلاش هاي منطقه اي و بين المللي به منظور كمك به سوريه براي برون رفت از بحران كنوني اين كشور براساس اجراي طرح 6 بندي «كوفي عنان» فرستاده قبلي سازمان ملل و نيز مهيا كردن زمينه اي براي گفت وگوي ملي در فضاي مسالمت آميز بود، تشكر و قدرداني مي كند.
وزارت خارجه سوريه در بيانيه خود همچنين از بيانيه صادره از اين نشست استقبال و تاكيد كرد كه از جمهوري اسلامي ايران و همه كشورهاي شركت كنندگان در اين نشست به خاطر تلاش هاي صورت گرفته در جهت كمك به سوريه براي پشت سرگذاشتن بحران اين كشور با استناد به اصل دفاع از حق در برابر باطل و حمايت از خواسته هاي مشروع ملت سوريه از طريق گفت وگوي مسالمت آميز ملي در فضاي آرام به دور از هرگونه دخالت بيگانگان در امور داخلي سوريه، قدرداني مي كند.
در اين بيانيه همچنين آمده است كه وزارت امور خارجه سوريه براي عملي كردن اين طرح هاي مثبت و سازنده تلاش كرده و تماس با كشورهاي ذينفع و تمامي طرف هايي كه طرح هاي سازنده براي كمك به سوريه ارائه مي كنند، ادامه خواهد داد.
 


با افزايش 227 كد رشته جديد

دفترچه انتخاب رشته كنكور 91 بار ديگر اصلاح شد

معاون سازمان سنجش با اعلام خبر افزايش 10 هزار نفري ظرفيت پذيرش دانشجو در كنكور سراسري سال جاري گفت: 277 كد رشته محل جديد به دفترچه انتخاب رشته اضافه شده است.
جلال طباطبايي در گفت وگو با مهر، افزود: حدود 10 هزار و 610 نفر به ظرفيت امسال كنكور سراسري افزوده شده كه با احتساب اين تعداد، ظرفيت پذيرش به عدد 625 هزار و 927 مي رسد.
وي با بيان اينكه اصلاحيه دوم دفترچه انتخاب رشته تا بعدازظهر امروز (ديروز) در سايت سازمان سنجش منتشر خواهد شد، گفت: تعداد كد رشته محل ها از 16 هزار و 862 به عدد 17 هزار و 139 عدد رسيد كه در واقع 277 كد رشته محل افزوده شد.
به گفته معاون سازمان سنجش، ظرفيت در دانشگاه هاي مجازي، محروم و بين الملل تغييري نكرده اين ظرفيت در دوره هاي روزانه، شبانه و پيام نور تغيير يافته است.
داوطلبان كنكور تا روز چهارشنبه فرصت دارند نسبت به انتخاب رشته و يا ويرايش رشته هاي انتخابي خود اقدام كنند.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 33232000

¤ گستره چتر حمايتي «ليله القدر» بر ايران اسلامي متكي به اميرالمؤمنين(ع) و اهل بيت او ما را از گزندهاي جن و انس خاصه شيطان بزرگ مصون مي دارد پس با بيرق عدالت گستر علي(ع) در روز قدس به مصاف اشغالگران صهيونيست و هرچه اشغالگري است مي رويم. به واقع ايده روز قدس اين باور را مي آورد كه هر مسلمان و آزادي خواه با ريختن يك سطل آب بر كودك كش هاي صهيونيست سيلي بنيان كن براي محو رژيم اشغالگر قدس به وجود مي آورد.
نراقي
¤ در راستاي احقاق حق مظلومين بي پناه كه كودك يتيم بر دار شده اوج اين مظلوميت مي باشد ايران مي تواند صدور نفت و گاز به حاميان جنايتكاران مثل كشور تركيه را قطع كند. كدام ايراني مسلمان رضايت مي دهد كه ماشين جنگي حامي جنايتكاران يعني تركيه با سوخت ايران به حركت دربيايد.
2051---0913
¤ حضور ايران در اجلاس مكه مشروط به اينكه با منطق و استدلال گام بزرگي براي محكوم ساختن و رسوايي وهابيت برداريم فرصت مغتنمي مي باشد و بايد مورد استفاده قرار گيرد.
1752---0911
¤ به مسئولين عرض مي كنم امام راحل(ره) فرمودند ملت ما ملت محرم و رمضان است تا پاي جان و با تمام مشكلات و سختي ها ايستاده است ولي كم لطفي هاي برخي مسئولين كه از ملت عقب تر هستند آزاردهنده است. عرض مي كنم اگر قادر به اجراي اموري نيستند آن را رسانه اي نكنند كه كار خراب تر از قبل شود. به 124 زنگ مي زنم كه شير هفته گذشته 51% افزايش قيمت داشته برخورد كنيد اظهار مي دارد كه از قيمت پايه بي اطلاعم؟! پياز پانصد توماني چه شد كه ظرف يك هفته 200% افزايش يافت؟!
جانباز مدافع انقلاب اسلامي (طوسي زاده)
¤ مسكن مهر و امثالهم براي قشر كم درآمد بنيان نهاده شد. چند روز قبل شرايط مسكن ويژه يا مسكن مهر ويژه در خبرها آمده بود صحبت از متري يك ميليون و چهارصد هزار تومان (700 هزار براي ساخت و 700 هزار پول زمين) است! ساخت و سازهايي كه در حال حاضر صورت مي گيرد اغلب بين 400 تا 450 و نهايتاً 500 هزار تومان است چه طور آن را به 700 هزار تومان افزايش داده اند.
صباغيان
¤ آيا بهتر نيست مسئولين براي هزينه هاي ميلياردي براي يك تيم 04-03 نفره فوتبال و دست اندركاران آن به ساخت مجتمع هاي ورزشي مبادرت ورزند كه فرزندان جوان و نوجوان ما با پرداخت هزينه كمتري بتوانند انرژي خدادادي خود را با ورزش هاي مفيد تخليه كنند؟ براي ما پرداخت هزينه ماهيانه 05 هزار تومان براي هر نفر و 150هزار تومان براي سه فرزند پسرم واقعاً مشكل است آن هم فقط براي ورزش و دانشگاه و تردد هر روز در سطح شهر با بليط مدت دار مترو.
خانم صداقت از كرج
¤ مگر قرار نبود افزايش پلكاني حقوق ها اعمال شود يعني اگر كسي حقوق بيشتري مي گيرد از افزايش كمتري برخوردار باشد و بر عكس ولي گويا مسئولين قول و قرارهاي گذشته خود را فراموش كرده اند.
8157---0915
¤ وام خوداشتغالي به خانم ها وسيله اي براي سوءاستفاده و بهره مندي عده قليلي از آنها از وام و بيمه بازنشستگي است كه لازم است متوليان امر نظارت بر اجراي پروژه ها نيز داشته و از روند پيشرفت آنها گزارش نمايند. به بنده پيشنهاد شد كه نياز به زحمت نيست يك و نيم سال آموزش رايگان و تنها با خريد يك «دار» قالي بافي كافي است كه شما از اين موهبت بهره مند شويد اگر چه هيچ دستي هم به آن نزنيد- بسياري از خانم ها را مي شناسم كه هيچ نياز پولي هم ندارند ولي چون به قول معروف سنگ مفت و گنجشك مفت است اقدام به دريافت آن مي نمايند تا از بيمه آن بهره ببرند!
يك خانم هموطن
¤ تا كي ما روستائيان بايد شاهد اقدام غيراخلاقي، عرفي، شرعي و عقلي محيط زيست باشيم كه دست ما را براي برخورد با حيوانات درنده ببندند و ما نيز دريده شدن گوسفندان خود توسط اين حيوانات را به نظاره بنشينيم؟!
8516---0919
¤ در اطراف فرودگاه امام خميني(ره) در جاده قم چند گاوداري وجود دارد كه بوي بد آن در فضاي منطقه مي پيچد به طوري كه هرگاه از آزادراه تهران- قم رد مي شويم در اطراف فرودگاه بايد جلوي بيني و دهان خود را بگيريم. آيا بهتر نيست مسئولين مربوطه به جاي سنگ فرش كردن پياده روها فكري براي حل اين معضل بكند تا براي ايران و ايراني ها حفظ آبرو بشود و نزد مسافرين خارجي شرمنده نشويم.
معين
¤ سبد كالايي كه قرار بود با فرا رسيدن ماه رمضان بين فرهنگيان توزيع كنند بعد از گذشت 32 روز از اين ماه هنوز هيچ خبري از آن نشد. آقايان مسئول تصميم دارند با حلوا حلوا گفتن دهان كاركنان زيرمجموعه خود را شيرين كنند. ولي بدانند كه چنين چيزي امكان ندارد!
5761---0914
¤ وقتي بودجه آتيه نوزادان كشور از سوي نمايندگان مجلس رد مي شود چگونه انتظار داريم كه جمعيت ايران زيادتر بشود.
1706---0913
پاسخ روابط عمومي تاكسيراني شهر تهران
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 11/4/19 روزنامه به آگاهي مي رساند، برخورد با ايجاد مزاحمت خودروهاي مسافربر شخصي در حوزه اختيارات عوامل پليس محترم راهور مي باشد، با مدير محترم منطقه 3 تاكسي راني در خصوص هماهنگي لازم با عوامل محترم راهور منطقه براي برخورد با اينگونه مزاحمت ها به عمل آمد.»
 


اعتراض به اقدامات ضدسوري اردوغان در تركيه شدت گرفت (خبر ويژه)

اعتراض به عملكرد مداخله جويانه دولت اردوغان در ميان تحليل گران در روزنامه هاي تركيه شدت گرفته است.
بسياري از محافل سياسي و رسانه اي در تركيه اقدام دولت در حمايت از گروه هاي مسلح و تروريست ضدسوريه را اجراي سياست هاي آمريكا قلمداد مي كنند. روزنامه جمهوريت در اين زمينه از بي اعتنايي دولت به ابتكارهاي بين المللي براي حل سياسي بحران سوريه انتقاد كرد و نوشت: دولت از طرح كوفي عنان و همچنين از موافقت نامه ژنو حمايت نكرد و به مسئوليتش براي فشار به مخالفان سوري براي آنكه به طرح عنان و اين موافقت نامه پايبند باشند نيز عمل نكرد.
اين روزنامه نوشت: دولت از اشتباهات گذشته اش درس عبرت بگيرد و به همراه جامعه بين المللي گام بردارد و گامهايي بر ندارد كه سبب دامن زدن به گرايش طائفه اي در تركيه و مداخله اين كشور در امور كشورهاي ديگر شود.
علي سرمان نويسنده و خبرنگار ترك درباره پيامدهاي اقدامات دولت اردوغان هشدار داد: ملت تركيه بهاي مشاركت دولت را در طرح آمريكايي نابودي منطقه و بازآرايي آن براساس منافع واشنگتن پرداخت مي كند. شمار زيادي از بيگانگان غيرسوري از مليتهاي مصري و افغاني و ليبيايي در اردوگاههاي ايجاد شده در تركيه اقامت دارند و برخي از آنها در مناطق مرزي خانه هايي را اجاره كرده اند.
وي مي پرسد: چه چيزي باعث شده است آنها در اين منطقه اقامت كنند و چرا نيروهاي امنيتي ترك آنها را از ايجاد آشوب و حمله به شهروندان ترك باز نمي دارند؟
وي افزود: ديپلماسي اردوغان و احمد داود اوغلو وزير خارجه وي كه عامل اين حوادث است، نمي داند اكنون بايد چگونه رفتار كند؟
محمدعلي گولر نويسنده ترك نيز سياست دولت را سياست خصمانه در قبال سوريه توصيف كرد و در پايگاه اينترنتي وصال باكيش و روزنامه آيدنليك نوشت: سياست دولت، اجراي طرح آمريكايي است و حزب عدالت و توسعه را به فروپاشي سوق مي دهد.
گولر افزود: دولت تركيه با شكستهاي آمريكا در سوريه سقوط خواهد كرد.
وي با اشاره به كاهش محبوبيت اردوغان در نظرسنجي ها از 54 به 46 درصد نوشت: اين ناشي از دخالت وي در مسائل سوريه است. به عبارت ديگر دولت با جبهه آسيايي حامي سوريه يعني ايران و عراق و چين و روسيه در افتاده است.
به گزارش شبكه خبر، گولر افزود: دولت دامهاي زيادي براي نيروهاي نظامي پهن كرد تا آنها را به مداخله نظامي در سوريه سوق دهد و آخرين آن نيز اعزام جنگنده ترك براي نقض حريم هوايي سوريه بود كه باعث شد به دولت اردوغان لطمه وارد شود و جايگاه اردوغان را در منطقه متزلزل كرد.
گولر در پايان نوشت هواداران حزب عدالت و توسعه اكنون پس از شكست واشنگتن در سوريه، دولت آنكارا را مجري سياستهاي آمريكا مي دانند.
 


اعتراف «اسطوره اصلاح طلبان» به سرقت ادبي (خبر ويژه)

فريد زكريا، ستون نويس مشهور مجله تايم و مجري تلويزيوني شبكه خبري سي.ان.ان كه چندي پيش براي انجام يك گفتگوي اختصاصي با رئيس جمهور كشورمان به تهران آمد و مورد استقبال ويژه حلقه انحرافي و اصلاح طلبان قرار گرفت، به دليل كپي برداري از نوشته يك نويسنده ديگر براي ستون خود عذرخواهي كرد. بنا بر بيانيه هاي رسمي مجله «تايم» و شبكه «سي. ان. ان»، فعاليت هاي وي در اين رسانه ها به سبب اين «سرقت ادبي» به حالت تعليق درآمد.
فريد زكريا نويسنده كتاب هاي «آينده آزادي» و «جهان پسا آمريكايي» است كه از او به عنوان يكي از استراتژيست هاي پرنفوذ در «شوراي روابط خارجي آمريكا» ياد مي شود. روزنامه اصلاح طلب «شرق» و ماهنامه «مهرنامه» علاقه زيادي به چاپ آثار و تحليل هاي زكريا دارند و او را «اسطوره يادداشت نويسي سياسي» خود قلمداد مي كنند. زكريا روز جمعه در بيانيه اي با اعتراف به «سرقت ادبي» اعلام كرد:«من يك اشتباه وحشتناك مرتكب شده ام. اين يك خطاي جدي و فاحش است و اولين و آخرين خطاي تمام زندگي من خواهد بود!»
علي زلنكو، سخنگوي مجله تايم نيز در بيانيه اي اعلا كرد كه «مجله عذرخواهي زكريا را پذيرفته اما براي بررسي هاي بعدي، براي مدت يك ماه ستون وي را گرفته است.» سخنگوي تايم افزود: «آنچه كه زكريا انجام داده نقض استانداردهاي ستون نويس هاي مجله تايم است، چرا كه نوشته هاي يك ستون نويس در اين مجله هم بايد حقيقي و هم اصل باشد. عقايد و ديدگاه هاي آنها و كلماتشان بايد مال خود ستون نويس باشد نه متعلق به ديگري.»
در ستون نوشته شده توسط زكريا در مجله تايم در 20 اوت با عنوان «پرونده كنترل حمل سلاح»، پاراگراف هاي مقاله پروفسور «جيل لپور» از دانشگاه تاريخ هاروارد در مجله «نيويوركر» (ماه آوريل) كپي برداري شده است.
زكريا در بيانيه خود به صراحت از اين استاد دانشگاه، از سردبير و خوانندگانش عذرخواهي كرده است. از سوي ديگر جنيفر دارگان، سخنگوي سي. ان. ان نيز اعلام كرد: «سي. ان. ان فعاليت زكريا را به حالت تعليق درآورده است تا كارهايش را بازبيني كند.»
رسوايي «سرقت ادبي» فريد زكريا كه پوشش رسانه اي وسيعي در دنيا يافت، ضربه سنگيني به اعتبار حرفه اي نشريات زنجيره اي و مدعي اصلاح طلبي محسوب مي شود كه همواره تلاش داشته اند تا با استناد به تحليل هاي اين عضو ارشد «شوراي روابط خارجي آمريكا» به تحليل معادلات خاورميانه و ايران بپردازند.
اعتراف فريد زكريا به «سرقت ادبي» در حالي است كه روزنامه ها و نشريات اصلاح طلب- كه وي را اسطوره خود مي دانند- بارها گزارش ها و مقالات «بي. بي. سي»، «راديو فردا» و... را به نام نويسندگان خود بازنشر كرده اند و زماني كه با اعتراض و انتقاد كيهان روبرو شده اند بدون هرگونه عذرخواهي آن را با سكوت برگزار كردند. اميد آن كه اين نشريات نيز از اعترافات زكريا درس بگيرند.
 


مزدوران جنگ نيابتي در سوريه چگونه سازماندهي مي شوند؟! (خبر ويژه)

رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا مي گويد مداخله نظامي در سوريه با ريسك زيادي همراه است و تجهيز نظامي مخالفان روش جايگزين محسوب مي شود.
ريچارد هاس در سايت رسمي CFR گزينه هاي موجود براي مواجهه با بحران سوريه را بررسي كرد و نوشت: مداخله نظامي در سوريه بسيار پرخطر و مسئوليت آور است. چنين مداخله اي به نيروهاي قابل توجه هوايي و زميني نياز دارد با توجه به اينكه سوريه از نيروي هوايي قابل توجهي برخوردار است و فرماندهان نيروي زميني نيز به شدت به بشار اسد وفادارند ضمن اينكه ماهيت فرقه اي جامعه سوريه مداخله نظامي ديگر كشورها در سوريه را طولاني تر و پيچيده تر خواهد كرد. تجهيز مخالفان مي تواند جايگزين گزينه مداخله نظامي شود.
وي در عين حال يادآور شد: تجهيز مخالفان مي تواند در آينده خطر وقوع جنگ داخلي را افزايش داده و وفاداران بشار اسد را به سوي سركوب بيشتر مخالفان سوق دهد.
«اد حسين» عضو شوراي روابط خارجي آمريكا نيز در تحليل ديگري خاطرنشان كرد: استفاده از القاعده عليه رژيم سوريه مي تواند موضع مخالفان را تقويت كند اما چنين همكاري هايي آينده سوريه را با خطرهاي جدي روبرو مي كند. يكي از رهبران ارتش آزاد سوريه مي گويد ما از يك ارتش صحبت مي كنيم اما هيچ كس گروه را كنترل نمي كند.
تحريك و تجهيز گروه هاي مسلح تروريستي در سوريه از سوي حلقه آمريكا و عربستان و قطر و تركيه در حالي است كه هيلاري كلينتون در سفر اخير به آنكارا مدعي شد: ما نمي خواهيم سوريه تبديل به ميعادگاه تروريست هايي مانند القاعده و پ ك ك شود و از اين موضوع بسيار نگرانيم.
پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ اخيرا در تحليلي خاطرنشان كرد: غرب در سوريه لولوي مضحكي به نام ارتش آزاد راه انداخته و تجربه افغانستان در جنگ با شوروي را بازسازي مي كند. اين گروه ها مي توانند اقداماتي مشابه حملات 11سپتامبر را سامان دهند.
ويژگي هاي سازمان القاعده اين است كه غير از اجراي اقدامات تروريستي دستور داده شده، در مواقع لازم به عنوان بهانه غرب براي اقدامات نظامي قرار مي گيرند.
نيروهاي ارتش سوريه طي هفته هاي اخير موفق شده اند هزاران تروريست را كه اغلب هويت خارجي دارند در درگيري هاي دمشق و حمص و حلب و ادلب از پا درآورند.
منابع آگاه مي گويند سازمان هاي اطلاعاتي تركيه، قطر و عربستان با انجام تبليغات بسيار در كشورهاي عربي، پاكستان، افغانستان و قفقاز اقدام به جذب نيرو مي كنند، اما بسياري از اين افراد به خواست خود به سوريه نيامده اند بلكه پس از شستشوي مغزي بدون آنكه آموزش كافي براي نبرد با ارتش سوريه داشته باشند، از طريق تركيه، اردن و لبنان راهي سوريه مي شوند و كمتر كسي از آنها بيش از دو ماه زنده مي ماند.
به گزارش العالم براي جذب جوانان در كشورهاي فقير به آنها وعده كار در دبي و ديگر شيخ نشين هاي خليج فارس داده مي شود، اما آنها هيچ وقت چشمشان دبي يا جاي ديگر را نمي بيند، چرا كه هواپيماي حامل آنها در اردن، تركيه و يا لبنان فرود آمده و بلافاصله راهي اردوگاه هاي آموزشي مي شوند تا دستكم كار با سلاح را ياد بگيرند. آنهايي كه زود جذب مي شوند با وعده پول خوب راهي سوريه مي گردند، اما آنهايي كه مقاومت مي كنند شكنجه مي شوند كه اصل رفتن به سوريه را بپذيرند و در غير اين صورت براي آنكه اصل ماجرا لو نرود، به ضرب گلوله كشته مي شوند.
 


گدايي خبر توسط رسانه دولتي آمريكا (خبر ويژه)

راديو فردا مطابق روال گذشته خود طي فراخواني از افراد مجهول الهويه درخواست كرد تا اخبار زلزله آذربايجان را براي اين ارگان رسمي سازمان سيا ارسال كنند. اين رسانه كه مانند ديگر رسانه هاي خارج نشين در سياه نمايي از جمهوري اسلامي ايران يد طولايي دارد اين بار دست به دامن منابع خبري گمنام و خودساخته شده تا مثل هميشه زندگي مردم در ايران را سياه و فلاكت بار نشان بدهند. رسانه دولتي ايالات متحده در جديدترين اقدام خود طي مطلبي با عنوان «ديده ها و شنيده ها از زلزله آذربايجان شرقي را با ديگران قسمت كنيد» كاسه گدايي خبري خود را در شبكه اجتماعي «فيس بوك» گسترده است تا مخاطبان گمنام و فرضي اش اخبار مربوط به زلزله اخير را از اين طريق براي شان ارسال كنند. شبكه اجتماعي «فيس بوك» به علت گستردگي كنترل نشده آن شامل افراد مجهول الهويه اي است كه حتي مشخص نيست از كدام نقطه جهان به اين شبكه پيوسته اند. بدين ترتيب در آينده بايد شاهد انتشار اخبار داخلي ايران در راديو فردا توسط افراد ساكن دركاليفرنيا، برلين، لندن و... باشيم! شايان ذكر است رسانه هاي بيگانه همسو با برخي نشريات داخلي با بهره برداري سياسي از زلزله اخير در آذربايجان شرقي آن را تبديل به سوژه اي براي سياه نمايي درباره مردم ايران كرده اند تا در نقاب دلسوزي براي مردم آنان را از مقاومت و ايستادگي نااميد سازند. در همين راستا پروژه هايي مانند «شهروند خبرنگار» از طرف اين بنگاه هاي خبرپراكني خارجي حمايت مي شوند تا بدين ترتيب ضمن خبرسازي، براي منابع مجعول و بي نام و نشان خود اعتبار جعل كنند. گفتني است چندي پيش مسئول بخش فارسي بي بي سي- رسانه سلطنتي انگلستان- اعلام كرده بود: «هنر ما اين است كه اخبار داخل ايران را از خارج ايران مي گوييم.»
 


اگر تروريست هستند چرا حمايت مي كنيم؟

اگر دموكراتند چرا با آنها جنگيديم؟ (خبر ويژه)

يك عضو مجلس نمايندگان آمريكا با اعتراض به نقش واشنگتن در بحران سوريه گفت: ما در سوريه از كساني حمايت مي كنيم كه در افغانستان و عراق، به اسم تروريست با آنها جنگيديم.
ران پال كه نامزد دوره قبلي انتخابات رياست جمهوري در آمريكا بود، مي گويد: دخالت در جنگ داخلي سوريه هيچ سودي براي ما ندارد و خلاف امنيت ملي ماست. اكنون آشكار شده كه القاعده روابط بسيار نزديكي با اپوزيسيون در سوريه دارد. دولت آمريكا كه بيش از دو دهه است ادعا مي كند عليه تروريست ها مي جنگد حاضر نشده عمليات تروريستي در سوريه را محكوم كند. اينجا اين سوال مطرح مي شود كه آيا دولت آمريكا از كساني در سوريه حمايت مي كند كه در افغانستان و عراق با آنها مي جنگيد؟
وي افزود: هيلاري كلينتون در پاسخ به اين سوال كه آيا آمريكا براي گروه هاي شورشي سوريه اسلحه مي فرستد گفت ما نمي دانيم كه به چه گروهي بايد كمك كنيم ولي مي دانيم كه القاعده از مخالفين سوريه حمايت مي كند و لذا اين سوال مطرح است كه آيا آمريكا از القاعده در سوريه حمايت مي كند؟ پال مي افزايد: اين سوال بسيار خوبي است واضح است كه آمريكا هيچ منفعتي براي دخالت در جنگ داخلي سوريه ندارد. ما در سال هاي 1980 از گروهي در افغانستان حمايت كرديم كه بعدا منجر به تشكيل القاعده و طالبان شد. بنابراين بايد پرسيد كي مي خواهيم از اشتباهات گذشته خود درس بگيريم.
ران پال با اشاره به دستور اوباما به سازمان سيا براي كمك به شورشيان سوريه افزود: در زمان رياست جمهوري جرج بوش هم يك چنين دستوري به سازمان سيا داده شده بود كه در جهت تضعيف دولت ايران و نهايتا تغيير رژيم تلاش كند. ما يك بار ديگر شاهد آن هستيم كه سياست هاي مداخله گرايانه، خلاف امنيت ملي آمريكا در جريان است.
در همين حال پايگاه اينترنتي «ورلد سوسياليست» در تحليلي با عنوان «جنگ القاعده در سوريه به نمايندگي از واشنگتن» نوشت: مقامات و محافل رسمي آمريكا اكنون ديگر به طور علني اقرار مي كنند كه القاعده در جنگ داخلي سوريه نقش اساسي را بازي مي كند. آمريكا به شكلي فريبكارانه روي تروريست ها حساب باز كرده است چنين اتحادي شبيه روابطي است كه سيا و واشنگتن با القاعده و بن دلان در دهه هشتاد برقرار نمودند. در آن زمان نيز القاعده از طرف سيا با ميلياردها دلار، مورد حمايت قرار گرفت اكنون سيا در مساله سوريه هم نقش مشابهي را بازي مي كند. سيا ناظر يك عمليات لجستيكي گسترده در مرزهاي تركيه ميباشد. چه كسي ميتواند باور كند كه جنگجوي مسلح چچن از گرجستان و تركيه به سوريه عبور نمايد بدون آنكه سيا در آن شركت داشته باشد؟ علي رغم سخنرانيهاي زيبا درباره جنگ عليه تروريستم اسلامي آمريكا دهها سال اين نيروها را مورد استفاده قرار داد. عربستان سعودي كه از نظر مالي و ايدئولوژيك از القاعده حمايت مي كند، مهمترين متحد واشنگتن در جهان عرب است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14