(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 مرداد 1391 - شماره 20282

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خارج از دستور
گزارش مسئولان از آخرين وضعيت زلزله زدگان آذربايجان شرقي به نمايندگان ملت
در مكتب امام
نورانيت آيات قرآن از زبان كربلايي كاظم
در همايش مقاومت، بيداري اسلامي و آزادي فلسطين مطرح شد
پيشنهاد تشكيل ايده جهاد اسلامي براي آزادي فلسطين
ابراز همدردي كشورها با زلزله زدگان ايران
حجت الاسلام قمي:
هدف غرب پس از دمشق؛ تهران، مسكو و پكن است
رئيس سابق موساد:
مشكل اصلي اسرائيل در جنگ با ايران موشك هاي حزب الله و حماس است
انتصاب نماينده جديد رئيس جمهور در شوراي نظارت بر صدا و سيما
30 نفر عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان شدند


خارج از دستور

درخواست از لاريجاني براي استفاده از اصل 138 در بركناري مرتضوي
تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نامه به رئيس مجلس ضمن اعتراض به اقدام اخير دولت در اصلاح اساسنامه صندوق تامين اجتماعي و تغيير نام آن خواستار بررسي مغايرت قانوني و لغو اين مصوبه از سوي رئيس مجلس طبق اصول 58 و 138 قانون اساسي شدند.
10 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي از رئيس مجلس خواستند تا اين مصوبه را طبق اصل هشتاد و پنجم و يكصد و سي و هشتم لغو كند.
در بخشي از اين نامه آمده است: به دنبال راي هيات عمومي ديوان عدالت اداري مبني بر غيرقانوني بودن نصب آقاي سعيد مرتضوي به مديرعامل صندوق تامين اجتماعي و راي به لغو حكم انتصاب وي، دولت تلاش غيرقابل قبولي را انجام داده است تا به شكل اصلاح اساسنامه صندوق و تغيير نام آن، از اجراي راي قطعي ديوان طفره برود.
نمايندگان در اين نامه تاكيد كرده اند: اين مصوبه دولت آشكارا ناقض موادي از قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي و در تعارض با برخي اصول قانون اساسي است.
در ادامه اين نامه تاكيد شده است: ضمن تشكر از اهتمام جنابعالي در اجراي اصول هشتاد و پنجم و يكصد و سي و هشتم، تسريع در بررسي مصوبه مزبور، تعيين و اعلام مغايرت هاي آن با قوانين عادي و الزام دولت به تمكين در برابر قانون، درخواست ما امضاءكنندگان است.
حسين نجابت، علي مطهري، الياس نادران، مسعود پزشكيان، غلامرضا مصباحي مقدم، محمد دهقان، عليرضا زاكاني، عوض حيدرپور، سيدحسين دهدشتي و احمد توكلي امضاءكنندگان نامه به رئيس مجلس هستند.
اعزام تيم 8 نفره به مناطق زلزله زده آذربايجان
تيم هشت نفره مجلس نيز ديروز به مناطق زلزله زده استان آذربايجان شرقي اعزام شدند.
علي عليلو نماينده مردم شبستر در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس گفت: يك هيات هشت نفره متشكل از نمايندگان مجلس امروز بعد از ظهر به مناطق زلزله زده استان آذربايجان شرقي خواهند رفت.
وي افزود: اعضاي اين گروه ضمن بازديد از منطقه و گفت وگو با زلزله زدگان، از مشكلات و مطالبات آنها آگاه مي شوند و در پايان هم گزارشي از نيازهاي مردم مناطق زلزله زده تهيه و پيگيري هاي لازم براي تحقق اين مطالبات را انجام خواهند داد. نماينده مردم شبستر در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: علي عليلو، شهروز افخمي، محمد اسماعيل ميرسعيدي، ميرهادي قره سيد، مسعود پزشكيان، محمد حسن نژاد، محمدباقري بنابي و مهدي دواتگري اعضاي اين گروه هستند.
همچنين محمدحسين فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي از اعلام آمادگي نمايندگان پزشك مجلس شوراي اسلامي براي اعزام به مناطق زلزله زده خبر داد.
گفتني است با درخواست كاركنان مجلس شوراي اسلامي هزينه افطاري آنان با رئيس مجلس جهت كمك به هموطنان آسيب ديده در حادثه زلزله اخير استان آذربايجان شرقي و مناطق شمال غربي كشور اختصاص يافت.
ثبت نام نمايندگان براي عضويت در گروه هاي دوستي پارلماني
نام نويسي نمايندگان براي عضويت در گروه هاي دوستي پارلماني از امروز آغاز شد.
اداره امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي از ديروز شروع به نام نويسي نمايندگان براي عضويت در گروه هاي دوستي پارلماني كرده است.
تشكيل فراكسيون مقاومت اسلامي همزمان با سالگرد جنگ 33 روزه
همزمان با سالگرد جنگ 33 روزه و پيروزي حزب الله در اين جنگ فراكسيون مقاومت در مجلس شوراي اسلامي تشكيل شد.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه به مناسبت روز مقاومت، فراكسيون مقاومت اسلامي مجلس تشكيل شد.
وي افزود: نمايندگاني كه مي خواهند عضو اين فراكسيون باشند، براي امضا، به هيئت رئيسه مراجعه كنند.
ابوترابي رئيس هيئت
نظارت بر نمايندگان شد
اعضاي هيئت رئيسه هيئت نظارت بر نمايندگان انتخاب شدند.
اولين جلسه هيئت نظارت نمايندگان عصر ديروز برگزار شد. در اين جلسه كه به انتخابات هيئت رئيسه اين هيئت اختصاص داشت، حجت الاسلام سيدمحمد حسن ابوترابي فرد به عنوان رئيس، عزيز اكبريان و حجت الاسلام غضنفرآبادي به عنوان نواب رئيس و حسين ميرمحمدي و غلامرضا اسداللهي نيز به عنوان دبيران هيئت نظارت مجلس بر نمايندگان انتخاب شدند.
حمايت مجلس از مدال آوران ايراني المپيك لندن
225 نفر از نمايندگان مجلس طي بيانيه اي حمايت خود از مدال آوران المپيك را اعلام كردند.
به گزارش فارس سيدهادي حسيني نماينده مردم قائم شهر، سوادكوه و جويبار در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: فراكسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي بيانيه اي را در حمايت از قهرمانان المپيك آماده كرده كه قرار شده اين بيانيه در جلسه بعدي مجلس قرائت شود.
وي افزود: اين بيانيه تاكنون به امضاي 225 نفر از نمايندگان مجلس رسيده است.
 


گزارش مسئولان از آخرين وضعيت زلزله زدگان آذربايجان شرقي به نمايندگان ملت

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رئيس سازمان هلال احمر و رئيس سازمان مديريت بحران كشور به بررسي آخرين وضعيت زلزله زدگان آذربايجان شرقي پرداختند.
در اين جلسه مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به ارائه آخرين آمار كشته شدگان و مجروحان زلزله اخير پرداخته و گزارشي از عملكرد وزارتخانه تحت امر خود در اين موضوع به نمايندگان داد.
به گفته وي، پس از وقوع زلزله، از طريق تلفن 115 در ساعت 59:18 به همه اورژانس هاي استان آماده باش اعلام شد و تمام تكنيسين هاي شاغل در اورژانس در استان براي امدادرساني فراخوان شدند و دبيرخانه كارگروه تخصصي بهداشت و درمان نيز به سرعت تشكيل و برآورد اوليه از شدت و ميزان آسيب ها به سرعت انجام شده و به همه بيمارستان هاي استان اعلام شد كه بيماران غيراورژانسي خود را ترخيص كرده و ارتباط مستمري با اتاق مديريت بحران داشته باشند.
دستجردي ادامه داد: پس از وقوع حادثه، 137 آمبولانس و يك دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شد، از ساعت 30:17 اعزام اين آمبولانس ها صورت گرفت و بيمارستان صحرايي نيز برپا شد و حتي سالن هاي ورزشي شماره هاي يك و دو دانشگاه براي خدمات اورژانس آماده شدند.
وي در ادامه سخنانش تصريح كرد: تاكنون تمام مصدومين و مجروحين از زير آوار نجات يافته و به سرعت به بيمارستان ها و مراكز درماني اعزام و بستري شده اند.
وزير بهداشت با يادآوري اينكه در حوزه بهداشت و درمان به سرعت پيگيري ها به نتيجه رسيده است، گفت: بيمارستان صحرايي روز يكشنبه در شهرستان ورزقان برپا شد اما متاسفانه بيمارستان هاي اهر و هريس به دليل اشكالاتي كه در ساختمانشان وجود داشت، قابليت بهره برداري را نداشتند البته اكيپ هاي بهداشت را از روز يكشنبه در روستاها مستقر كرديم.
دستجردي اعزام اكيپ هاي بهداشت محيط را از ديگر اقدامات انجام شده توسط وزارتخانه متبوعش در اين زمينه دانست و تصريح كرد: با توجه به قطع ارتباطات مخابرات، بي سيم ها و تلفن ها نيز قطع شدند و اين ضعف ارتباطات منجر به طولاني شدن فواصل اطلاع گيري از وضعيت مناطق زلزله زده مي شد.
وزير بهداشت در خاتمه با بيان اينكه دو هزار مورد اعزام مصدومين و مجروحين بيمارستاني داشتيم، گفت: 2 هزار و 11 درمان سرپايي داشتيم و تعداد فوتي هاي زن و كودك در بيمارستان ها 219 نفر و تعداد فوتي هاي مذكر در بيمارستان ها 49 مورد بود كه در مجموع 268 مورد فوتي در بيمارستان ها داشتيم و تعداد كل فوتي هاي زلزله اخير آذربايجان شرقي 306 نفر بوده است.
گفتني است علي لاريجاني رئيس مجلس پس از اتمام سخنراني وزير بهداشت، از اهتمام جدي اين وزارتخانه براي ارائه خدمات پزشكي به زلزله زدگان، تشكر كرد.
اعزام بيش از هزار نيروي هلال احمر به مناطق زلزله زده
رئيس سازمان هلال احمر نيز در جلسه ديروز مجلس گزارشي از عملكرد اين سازمان در زلزله اخير به نمايندگان مجلس ارائه كرد.
ابوالحسن فقيه با بيان اينكه در زلزله ورزقان، هريس و اهر 230 روستا بين 70 تا 100 درصد آسيب ديدند، گفت: فاز اول جست وجو و نجات افراد 6 صبح روز يكشنبه پايان يافت و همه مجروحين و كشته ها از زير آوار نجات يافتند، فاز دوم اسكان و تغذيه اضطراري است كه از روز يكشنبه آغاز شده و دوشنبه به پايان مي رسد.
وي يادآور شد: تا شب يكشنبه تعداد 8 هزار و 705چادر، 20 هزار بسته غذايي، 11 هزار و 900 پتو، 33هزار كنسرو و 3 هزار تخته موكت بين زلزله زدگان توزيع شده است كه اين كار همچنان ادامه دارد.
وي ادامه داد: فاز بعدي سازمان هلال احمر كه از سه شنبه آغاز مي شود، توزيع اقلام زيستي و ارزاق و توزيع دفترچه هاي ارزاق بين حادثه ديدگان است، تعداد كل نيروهاي اعزامي به مناطق هزار و 80 نفر در قالب 92 تيم بود و 53 دستگاه خودروي عملياتي و 6 فروند بالگرد نيز به منطقه اعزام شده اند.
وي با تاكيد بر اينكه كمبودي در زمينه امكانات و مواد غذايي وجود ندارد، گفت: كشورهاي روسيه، تركيه و تايوان نيز براي امدادرساني به زلزله زدگان آذربايجان شرقي اعلام آمادگي كردند.
خسارت 500 ميلياردي زلزله آذربايجان
نماينده مردم ورزقان در مجلس گفت كه خسارات زلزله اخير بالغ بر 500ميليارد برآورد مي شود كه بايد براي ترميم آن ستاد ويژه اي تشكيل شود.
الله وردي دهقاني طي سخناني در خصوص وقوع زلزله در شمال غرب كشور اظهار داشت: اين زلزله مرگبار بيش از 300 كشته داشته كه حدود 100 نفر از اين افراد از ورزقان هستند.
وي افزود: در اين حادثه علاوه بر اينكه 50 درصد ساختمان هاي شهر تخريب شد، بيش از 90 درصد روستاها هم از 20 تا صددرصد تخريب شده اند.
وي با بيان اينكه وقوع چنين حوادثي در كشور كم نيست، افزود: ضمن تشكر از اقدامات دولت نهم و دهم براي استحكام مناطق روستايي جا دارد كه مسئولين بيش از گذشته در اين خصوص همت داشته باشند.
تسهيلات دولت براي مقاوم سازي 20 هزار واحد مسكوني
رئيس سازمان مديريت بحران كشور از موافقت دولت براي ارائه تسهيلات به منظور مقاوم سازي 20 هزار واحد مسكوني مناطق زلزله زده آذربايجان -شرقي، خبر داد.
حسن قدس بر همين اساس يادآور شد: متأسفانه بازسازي بافت هاي فرسوده سرعت خوبي در استان آذربايجان شرقي نداشته و برخي از مردم به دليل گلي بودن سقف خانه هايشان، جان خود را از دست دادند.
به گفته وي، متأسفانه وسعت خرابي هاي زلزله اخير آذربايجان شرقي به دليل فضاي ساخت و ساز، زياد بوده اما پس از وقوع حادثه، تصميمات لازم گرفته و اقدامات ضروري انجام شد.
وي افزود: در حال حاضر بازسازي بافت هاي فرسوده براي ما اهميت زيادي دارد و برآورد ما اين است كه بين 4 هزار و 500 تا 5 هزار منزل روستايي خسارت ديده باشند ولي ما حاضريم حتي خانه هايي كه تخريب نشدند را نيز مقاوم سازي كنيم.
رئيس سازمان مديريت بحران كشور از موافقت دولت براي ارائه تسهيلات و امكانات به منظور مقاوم سازي 20 هزار واحد مسكوني خبر داد و گفت: بنا بر اين است كه پيشنهاد نهايي را سه شنبه ارائه دهيم تا بازسازي ها قبل از رسيدن فصل سرما نهايي شود.
گفتني است تعدادي از نمايندگان از عملكرد صدا و سيما در جريان زلزله اخير گلايه كردند كه رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه گفت: مسئولان صدا و سيما دقت بيشتري در پخش برنامه ها كنند و شرايط آزردگي مردم را فراهم نكنند.
كميسيون عمران
جلسه اضطراري تشكيل دهد
رئيس مجلس در جريان جلسه علني ديروز خواستار تشكيل جلسه اضطراري كميسيون عمران براي برآورد دقيق از خسارات زلزله آذربايجان شد.
لاريجاني طي سخناني پس از ارائه گزارش وزير بهداشت، رئيس سازمان هلال احمر و رئيس سازمان مديريت بحران كشور درباره زلزله اخير آذربايجان شرقي، اظهار داشت: از مسئولين ستاد بحران كشور و وزارت كشور تشكر مي كنيم، مجموعه گزارش هاي ارائه شده توسط دولت نشان مي دهد كه اين حادثه، حادثه عميقي بود كه ابعاد گسترده اي داشت.
رئيس مجلس بر همين اساس يادآور شد: از كميسيون عمران مي خواهم هرچه سريع تر جلسه اي را تشكيل دهد و برآورد واقعي از خسارات وارده داشته باشد تا هم از منابع استاني و هم از منابع ملي استفاده كنيم و بتوانيم هرچه سريع تر بازسازي مناطق زلزله زده را آغاز كنيم.
رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنانش متذكر شد: بهتر است كميسيون عمران از امروز سريع تر جلسات خود را تشكيل دهد و برآورد دقيق از خسارات وارده داشته باشد.
رژيم صهيونيستي به جنازه سياسي تبديل شده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني ديروز گفت: رژيم صهيونيستي پس از پذيرفت شكست در مقابل لبنان در جنگ 33 روزه، تبديل به جنازه اي سياسي در خاورميانه شده است.
لاريجاني جنگ 33 روزه عليه لبنان را يك جنگ طولاني و ناكام و پرهزينه براي رژيم صهيونيستي عنوان و تصريح كرد: در اين جنگ ارتشي كه طي 6 روز در سال 1967 ميلادي 3 كشور عربي را شكست داده بود در مقابل مقاومت رزمندگان حزب الله با شكست ناباورانه مواجه شد.
رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنان خود گفت: جمهوري اسلامي ايران مجدداً به كشورهاي منطقه هشدار مي دهد دست از بازيگوشي و بازيگري در نقشه آمريكا و رژيم صهيونيستي بردارند چرا كه اين رفتارها در حافظه مردم منطقه مي ماند؛ همچنين دنبال بهانه هاي واهي نباشند كه اين روزها بعضاً در سخنان سياستمداران تازه كار منطقه مشاهده مي شود؛ ايران تحرك نظامي در اين مسائل نداشته و آن را به مصلحت نمي داند و اگر چنين بود سرنوشت حوادث طور ديگري رقم مي خورد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه برخي كشورهاي منطقه با تحليل ناقص و تصورات واهي در دام منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي سقوط كرده اند، گفت: بهتر است اين كشورها هر چه زودتر خود را نجات دهند و اين صحنه اي كه در سوريه ديده مي شود نسل جديدي از مقاومت در مقابل رژيم صهيونيستي و امپرياليسم آمريكا است نه دموكراسي دروغين و زوري با سلاح هاي سنگين.
يك فوريت استخدام مشاور براي نمايندگان رأي نياورد
نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني ديروز خود يك فوريت طرحي را مورد بررسي قرار دادند كه براساس آن قرار بود 600 مشاور براي نمايندگان استخدام شود!
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز خود بررسي يك فوريت طرح الحاق يك تبصره به ماده 33 و يك تبصره به ماده 193 آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي را در دستور كار خود قرار دادند كه در نهايت بعد از اظهارات طراح و نمايندگان موافق و مخالف، اين طرح به دليل كمبود يك رأي تصويب نشد.
نمايندگان مجلس با 116 رأي موافق، 53 رأي مخالف و 23 رأي ممتنع با اين طرح يك فوريتي مخالفت كردند. در تبصره 4 الحاقي به ماده 33 آمده است هر يك از نمايندگان مجلس مي توانند با رعايت شرايط مندرج در تبصره 2 اين ماده حداقل دو نفر مشاور ذي صلاح به كارگيري كنند.
موافقت مجلس با دوفوريت طرح مربوط به استخدام جانبازان
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز خود با دو فوريت طرحي كه مربوط به استخدام جانبازان در دستگاه ها بود، موافقت كردند.
اين طرح هيچ مخالفي در مجلس نداشت بر همين اساس هيچ موافقي هم در خصوص آن صحبت نكرد و علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي دوفوريت اين طرح را به رأي مجلس گذاشت و در نهايت نمايندگان مجلس با 197 رأي موافق، 13 رأي مخالف و 11 رأي ممتنع از مجموع 241 نماينده حاضر در مجلس با دوفوريت اين طرح موافقت كردند.
 


در مكتب امام

ملاك روابط خارجي ما
روابط خارجي ما براساس:
حفظ آزادي
استقلال
و حفظ مصالح و منافع اسلام و مسلمين است.
و بر اين اساس، (با) هر كشوري كه مايل (به روابط با ما باشد) با احترام متقابل عمل مي كنيم.
صحيفه نورـ ج 3ـ ص 236

 


نورانيت آيات قرآن از زبان كربلايي كاظم

داستان كربلائي كاظم را شايد شنيده ايد. پيكر پاك ايشان در قبرستان نو در قم مدفون است. ايشان يك پيرمرد كشاورز با لباس ساده روستايي و كلاه نمدي بود، كربلايي كاظم كاملاً بي سواد بود تا جايي كه اسم خود را نمي توانست بنويسد، با اين حال با لطف و عنايت خدا و به خاطر اخلاصي كه داشت به يكباره حافظ كل قرآن شد. به گونه اي كه اگر هر آيه از قرآن را با خصوصيات آن از ايشان مي پرسيدي پاسخ مي داد. حتي نقطه هاي آيات و خواص آيات را نيز مي دانست. مرحوم آيت الله شيخ مرتضي حائري (رض) كه ما نيز افتخار شاگردي ايشان را داشتيم، مي فرمودند: من خودم كتاب جواهر را در برابر كربلايي كاظم گذاشتم. گفتم اينجا چيزي از قرآن مي بيني؟ چند سطر را دست گذاشت و گفت اينها قرآن است. درست بر روي آيات دست مي گذاشت. گفتم از كجا مي فهمي؟ اين سطرها با ديگر سطرها چه فرقي دارد؟ گفت اينها نور دارد. من از نور آنها مي فهمم كه آيات قرآن است. حضرت آيت الله خزعلي نيز نقل مي كنند شخصي براي كربلايي كاظم بر روي كاغذ، دو تا «واو»؛ نوشت؛ يك «واو» را به نيت عادي و يك «واو» را به نيت قرآن. وقتي هر دو «واو» را به او نشان دادند، به «واو» قرآني اشاره كرد و گفت: اين نور دارد. اگر چشم من و شما اين نورها و اين امور را نمي بيند نبايد بگوييم اين امور واقعيت ندارد و نيست. خيلي امور هست كه ما نمي بينيم. اي كاش مقداري چشمانمان باز مي شد: «فانها لاتعمي الابصار»(حج/46)؛ وقتي كه مي گويند به قرآن بي وضو دست نزنيد، اين فقط براي اين نيست كه به قرآن احترام بگذاريم و به آن اهميت بدهيم بلكه براي آن است كه وقتي كلمات و آيات به قصد قرآن نوشته شد قداست و نورانيت پيدا مي كند. اين نورانيت از كجا مي آيد؟ آيا شعاعي از آن نور اصلي كه عندالله است به آن مي تابد؟ چرا چشم يك انسان اين نور را مي بيند و چشم ديگران نمي بيند؟ پاسخ هيچ كدام از اينها را نمي دانيم.
خدا به آن بنده اي كه لياقت دارد، چشم بينايي مي دهد تا نورانيت قرآن را ببيند. در اين امور شك نمي توان كرد. از اينجا بايد فهميد كه غير از خطوطي كه ما مي بينيم، قرآن باطن ديگري دارد. شگفت آور اين است كه آن باطن هنگامي منعكس مي شود كه با نيت شما توأم باشد. در حقيقت در اينكه اين كاغذ با حقيقت قرآن ارتباط برقرار كند؛ روح شما نقش دارد. به راستي چه عاملي باعث شد تا آن «واو»؛ حرف قرآني شده و نور پيدا كند، جز نيت و اراده انساني؟ خدا به انسان قدرتي را عنايت فرموده كه با آن اراده و قدرت مي تواند صفحه كاغذي را مظهر نورالهي كند. آيا انسان با اين قدرت و توان نمي تواند خود را تغيير بدهد و نوراني كند؟
آتش، بر حافظ قرآن حرام مي شود
مرحوم آخوند ملاعلي همداني (رض) مي گفتند در همدان، فردي به نام آقاسيديوسف، حافظ قرآن بود. براي اولين بار كه به ديدن من آمد به او گفتم آقا سيديوسف! اگر كسي قرآن را آتش بزند، چطور مي شود؟ آقا سيديوسف گفت: خدا نكند! مگر كسي مي تواند جرأت و جسارت كند قرآن را آتش بزند؟ گفتم قرآن مگر غير از اين است كه خطي روي كاغذ نوشته شده؟ بعد ادامه دادم و گفتم درست است. كسي نبايد قرآن را آتش بزند، اين كاغذ به واسطه اين كه خطي به قصد قرآن روي آن نوشته شده، احترام و نورانيت پيدا مي كند. اما آيا تو فكر مي كني خدا قلبي را كه قرآن بر آن نوشته شده، آتش بزند؟ وقتي حروف قرآن بر روي كاغذ نوشته شود ديگر جرأت نداريم به آن بي احترامي بكنيم و بي وضو به آن دست بزنيم؛ اگر قلبي حافظ قرآن شد آيا ارزش آن از كاغذ كمتر است؟ بويژه آنكه علاوه بر حفظ قرآن، آثار آن نيز بر روي قلب حك شده و معنا و حقيقت آن نيز در دل ظهور پيدا كند. مرحوم آخوند ملاعلي همداني به آقا سيديوسف حافظ قرآن، بشارت داده بود كه خدا تو را نمي سوزاند. براي اينكه خدا به تو توفيق داده كه حافظ قرآن باشي، بدان كه ارزش قلب تو كه قرآن بر آن حك شده كمتر از كاغذ نيست كه روي آن، خط قرآن نوشته شده است.
تحمل ديدن نور عظيم، كار هر كسي نيست جز معصوم
حقيقت اينكه قرآن از سوي خدا بر پيغمبر(ص) نازل مي شود، چيست؟ مي شود حدس زد كه روح پيامبراكرم(ص) موجود ذومراتبي است كه تحمل نورانيت بسيار شديد را نيز دارد. شايد جز اهل بيت كسي آن نور را نتواند تحمل كند. مرتبه اي از وجود و روح پيغمبر اكرم(ص) مي تواند حقيقت قرآن را بيابد. اينگونه نيست كه الفاظ گوناگوني كه ما مي بينيم، همان حقيقت باشد، بلكه مرتبه اي از آن نور است كه گسترش يافته. خدا مي فرمايد: «قد جاءكم من الله نورا» (مائده/15) ما تعبير به نور مي كنيم چون نور را مي بينيم. چيز ديگري دراين باره نمي توانيم درك كنيم و ببينيم. به علاوه خداوند هم در قرآن همين تعبير را به كار مي برد: «الله نورالسماوات والارض مثل نوره كمشكاه فيها مصباح» درباره حقيقتي كه خيلي بالاتر و عالي تر از فهم ماست، لفظي بهتر از نور نداريم. نور خورشيد در هنگام ظهر وقتي مي تابد، نمي توان با چشم عادي به آن نگاه كرد اما در هنگام غروب مي شود كمي به نور آن نگاه كرد. اين مراتب نور است. حقيقت قرآن نيز نور است. اگر آن نور عظيم بخواهد با آن عالم متناسب بشود، بايد تنزل پيدا كند. كمرنگ بشود تا براي ما قابل درك شود. مثل نور شديدي كه به منشور مي تابد و سپس نورهاي ضعيف شده و رنگي در منشور پخش مي شود. براساس اين تشبيه، نور قرآن، حالت جمعي، فشردگي و بساطت دارد. «في كتاب مكنون» مراتبي عالي دارد. به تدريج تنزل مي كند و از فشردگي به گستردگي مي رسد تا اينكه به صورت الفاظ و مفاهيمي كه ما در ذهن، امكان تصور آن را داريم، به ما ارائه مي شود تا بتوانيم قرآن را بخوانيم آنچه كه هست نور منبسط است. اما آنچه نزد خداست نه از نور آن و نه از مرتبه عندالله آن خبر نداريم، مثال ساده براي اين نوري عظيم، نور خورشيد و ضعيف خورشيد گرفتگي است. مي گويند براي ديدن خورشيدگرفتگي عينك هاي مخصوص نياز است تا چشم آسيب نبيند از پشت چند لايه فيلتر مي شود نور خورشيد را، آن هم در حال خسوف ديد؛ در غيراينصورت چشم انسان نابينا مي شود. آن نور عظيم قابل درك براي انسان عادي نيست، هنگامي كه تنزل پيدا كند مرتبه جسماني و نفساني پيغمبرخدا(ص) آن را مي يابد آنچه ما درك مي كنيم صورتي است كه از آنچه بر قلب پيامبرخدا(ص) نازل مي شود. مرتبه نازله اي از آن نور است. آنچه ما درك مي كنيم عكسي از آن نور است.
قرآن، تابشي از نور عظيم
«الذي انزل فيه القرآن» شايد در شب قدر، در يك لحظه، قرآن در شب قدر، بر پيغمبر نازل شده است. پيغمبر در شب قدر عبادت هاي ديگر نيز انجام مي دادند. نزول قرآن در شب قدر اين نبود كه جبرئيل تا طلوع فجر شش هزار و اندي آيه را براي پيامبر(ص) بخواند، بلكه منظور آن است كه قلب مقدس پيغمبر(ص) داراي نوري مي شود كه آن نور وقتي گسترش مي يابد، تبديل به الفاظي مي شود كه ما آن را در قلب قرآن مي بينيم. اين الفاظي كه ما مي شنويم، انعكاس آن قرآن است. آن قرآن فقط بر قلب پيغمبر نازل شده است. اين نزول از بالا به پايين نيست، خدا كه بالاي آسمانها نيست. در همه جا حضور دارد. سپس پيغمبر خدا(ص) آنچه را كه دريافت كرده براي مردم مي خواند. البته نبايد تصور شود كه وقتي خود آن نور را پيغمبر دريافت مي كند ديگر كلامش كلام خدا نيست. بلكه آن عين آيات قرآن است كه «في صحف مكرمه» «مرفوعه مطهره» «بايدي سفره كرام برره» (عبس/ 61) آيات قرآن كه نازل مي شود در صحيفه هاي نوراني است، خدا آن صحيفه ها را نوشته و نازل كرده است. آنجا كه مي گويد: «يا ايها النبي» اين كلام الهي است كه درگوش پيامبر منعكس مي شود. درست است كه مقام نوراني قرآن را فقط قلب او درك مي كند، اما اين را وقتي به صورت لفظ بيان مي كند، ما نيز مي توانيم اين لفظ را بشنويم و سپس آن را منتقل كنيم و بخوانيم؛ اما آنچه مي خوانيم كلام خداست كه مي خوانيم نه آنكه تصور شود در قرآن اشتباه يا تصرف شده است. اين گونه كه بعضي از كوردلان تصور مي كنند: قرآن وقتي مي فرمايد: «يسرناه بلسانك» (مريم/ 79) يعني «ما» قرآن را آسان كرديم به زبان تو تا مردم بفهمند. مرتبه اي از كلام خدا آن مرتبه نوراني است كه فوق فهم ماست. براي اينكه براي ما قابل فهم بشود كه ما آن را بخوانيم، در شب قدر خداي متعال نور اصلي قرآن را بر قلب پيغمبر(ص) نازل فرمود: جز با تشبيه به محسوسات نمي توانيم آن را تصور كنيم. فرض كنيد قلب مقدس پيغمبر(ص) ظرفي است و جبرئيل نوري از آسمان را درون اين قلب مي گذارد. اين نور همان تمام قرآن است كه نازل شد. اما وقتي كه مي خواهد آن را بيان كند تا ما آن را بخوانيم،به اين الفاظ و اصواتي كه ما مي شنويم، تبديل مي شود.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري، قم، 71/6/78، رمضان .1429
زلال بصيرت درماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.
 


در همايش مقاومت، بيداري اسلامي و آزادي فلسطين مطرح شد

پيشنهاد تشكيل ايده جهاد اسلامي براي آزادي فلسطين

در همايش مقاومت، بيداري اسلامي و آزادي فلسطين بر فكر ايجاد يك جهاد اسلامي براي آزادي فلسطين تأكيد شد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي روز دوشنبه در همايش «مقاومت، بيداري اسلامي و آزادي فلسطين» با اشاره به جنگ حزب الله عليه رژيم صهيونيستي، گفت: حركت عظيم نيروهاي حزب الله براي غلبه بر رژيم صهيونيستي يكي از نقاط عطف مبارزات ملت مسلمان اين سرزمين اسلامي است.
علاءالدين بروجردي در ادامه با اشاره به فرمايشات امام خميني(ره) درباره رژيم صهيونيستي گفت: از زماني كه اين غده سرطاني را آمريكا در منطقه كاشت هم مردم فلسطين و هم كشورهاي اسلامي خط مقدم مبارزه با اسراييل بيكار ننشستند و جنگ هاي متفاوتي را برپا كردند. حتي برخي از سازمان ها مانند سازمان آزادي بخش فلسطين اقداماتي انجام دادند اما در جنگ هاي برپا شده نتوانستند به پيروزي برسند. تا زماني كه نيروهاي حزب الله بدون تجهيزات مالي و نظامي و بدون جنگنده هاي پيشرفته توانستند عليه نيروهاي رژيم صهيونيستي براي اولين بار پيروز شده و سرزمين هاي اشغالي جنوب لبنان را آزاد كنند.
سفير فلسطين در تهران نيز با تأكيد بر وحدت ميان جهان اسلام در مسئله فلسطين گفت: اختلافات ميان كشورهاي اسلامي بايد از بين برود و ما بايد به فكر ايجاد يك جهاد اسلامي براي آزادي فلسطين باشيم.
صلاح الزواوي در سخناني در همايش مقاومت، بيداري اسلامي و آزادي فلسطين بيان كرد: هر اندازه كه امت اسلامي به خدا، قرآن و سنت پيامبر(ص) نزديك تر شود مي تواند به اهداف خود و در رأس آن آزادي فلسطين نزديك تر مي شود.
وي با بيان اين كه طرح تشكيل رژيم نامشروع صهيونيستي در فلسطين طرحي غربي به شمار مي رود، بيان كرد: تشكيل اين رژيم نامشروع داستان رويارويي غرب با ما و نجات خود از دست يهودياني بود كه در كشورهاي شان ساكن بودند. معتقديم غرب نقش اساسي در آواره كردن ملت فلسطين داشته و سران و شخصيت هاي آن افراد پليدي هستند كه اين پديده را ايجاد كردند و به دنبال جدايي افكني ميان امت اسلامي هستند.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز زمان حاضر را زمان بصيرت براي حفظ مقاومت در برابر خطراتي كه آن را تهديد مي كند دانست.
خرمشاد در سخناني در همايش مقاومت، بيداري اسلامي و آزادي فلسطين با طرح سؤالاتي گفت: چرا پس از گذشت بيش از 60 سال هنوز براي مسأله فلسطين در خارج از اين سرزمين جمع مي شويم؟ چرا ظلمي آشكار و بين المللي عليه اين مردم بيش از 60 سال دوام آورده است؟ چه كساني در استمرار آن نقش داشته اند؟ و غرب چه نقشي در تداوم آن دارد؟
وي با بيان اينكه اين قاعده تاريخي كه هيچ گاه خداوند مظلوم را در برابر ظالم به ويژه مظلومي كه به دفاع از حق خود مي پردازد رها نمي كند، گفت: پاسخ سؤالات گفته شده وسؤالات مشابه ديگر و اينكه ملت فلسطين در برابر اين ظلم چه بايد بكنند بر اساس عقل و تجربه بشري و آموزه هاي ديني به ويژه اسلام مشخص است و آن مقاومت است آن هم به هر قيمت و به هر زماني كه نياز دارد و به هر مكاني كه ممكن است. اين يك قاعده تاريخي است كه نبايد در برابر ظلم سرخم كرد؛ چرا كه ظلم به مثابه سرطاني است كه اگر جلوي آن گرفته نشود همه بدن را فرا خواهد گرفت.
دبير كنفرانس حمايت از انتفاضه مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به تلاش برخي كشورهاي عربي براي ايجاد جنگ ميان شيعه و سني گفت: متأسفانه برخي از سران كشورهاي عربي به طور آگاهانه و براي نجات خود از موج بيداري اسلامي تلاش مي كنند تا تضاد ميان خود و ملت هايشان را به تضاد ميان شيعه و سني تبديل كنند.
حسين شيخ الاسلام در سخناني در همايش مقاومت، بيداري اسلامي و آزادي فلسطين گفت: اما سران اين كشورهاي عربي بايد بدانند كه ديگر دير شده و روند بيداري اسلامي تا زمان حضور امام زمان(عج) ادامه خواهد داشت.
 


ابراز همدردي كشورها با زلزله زدگان ايران

مقامات برخي كشورها و سازمان هاي بين المللي در پيام هاي جداگانه به دولت و ملت ايران با زلزله زدگان شهرهاي ورزقان و اهر ابراز همدردي كردند.
«بان كي مون» در بيانيه اي كه در مقر سازمان ملل متحد در نيويورك منتشر شد، از زلزله روز شنبه در شمال غرب ايران كه موجب مرگ تعدادي از هموطنانمان شد ابراز تاسف كرد.
دبيركل سازمان ملل در اين بيانيه همچنين مراتب تسليت خود را به دولت و ملت ايران، به ويژه خانواده هاي بازمانده از اين حادثه و افرادي كه تحت تاثير اين فاجعه قرار گرفته اند، ابراز داشت.
به گزارش خبرگزاري «نووستي»، «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه نيز روز يكشنبه در پيامي براي «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهوري ايران همدردي عميق خويش در رابطه با قرباني شدن تعداد بسيار زيادي از مردم اين سرزمين در نتيجه وقوع زمين لرزه در شمال غرب ايران را به اطلاع وي رساند.
در بيانيه اي كه در اين رابطه از سوي دفتر مطبوعاتي كاخ كرملين منتشر شده، آمده است: رئيس جمهوري روسيه در پيام خود براي همتاي ايراني خود تاسف عميق خويش در رابطه با وقوع اين فاجعه طبيعي را به تمامي ملت ايران ابراز داشته و تاكيد كرده است كه دولت روسيه آمادگي آن را دارد تا هر نوع كمك و اقدام مورد نياز در اين رابطه را به دولت جمهوري اسلامي ايران ارائه دهد.
«الكساندر لوكاشنكو» رئيس جمهور بلاروس هم در پيامي به محمود احمدي نژاد همتاي ايراني خود با ابراز تاسف از وقوع زمين لرزه و كشته شدن جمعي از ايرانيان، همدردي خود را با بازماندگان اين حادثه اعلام كرد.
دولت سوئيس نيز ضمن ابراز همدردي و تسليت درخصوص قربانيان زلزله در استان آذربايجان شرقي نسبت به ارسال كمك هاي انسان دوستانه در اولين فرصت اعلام آمادگي كرد.
دولت آمريكا نيز در اقدامي تشريفاتي با زلزله زدگان ايران ابراز همدردي كرد.
«جي كارني» سخنگوي كاخ سفيد بدون توجه به فشارها و حريم هاي خصمانه كشورش عليه ايران كه مستقيما مردم را نشانه گرفته است، مدعي شد: ذهن ما پيش خانواده هاي كساني است كه جان خود را از دست داده اند و براي مجروحان بهبودي سريع آرزومنديم. ما براي ارائه كمك در اين لحظات دشوار آماده ايم.
 


حجت الاسلام قمي:

هدف غرب پس از دمشق؛ تهران، مسكو و پكن است

معاون بين الملل دفتر رهبر معظم انقلاب با تشريح تفاوت تحولات رخ داده در سوريه و بحرين تاكيد كرد كه هدف غرب پس از عبور از دمشق، تهران، پكن و مسكو است.
حجت الاسلام «محسن قمي» معاون بين الملل دفتر مقام معظم رهبري و عضو مجلس خبرگان در نشست «سوريه، اسطوره مقاومت و پايداري» كه صبح ديروز در صداوسيما برگزار شد با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در مورد سوريه گفت: مهمترين وظيفه ما در شرايط كنوني روشنگري افكار عمومي به خصوص جهان اسلام در قبال تحولات در سوريه است.
وي با اشاره به تقابل تاريخي بين سلطه گران و جبهه حق گفت: امروز در يك سو اقليتي 10درصدي در دنيا 90درصد ثروت، 70درصد رسانه ها و 95 درصد از سلاح هاي هسته اي را در اختيار دارند و در سوي ديگر اصحاب خير هستند كه در طول تاريخ در مقابل يكديگر صف آرايي كردند و امروز در موضوع سوريه با يكديگر مقابله مي كنند.
وي ادامه داد: سلطه گران تلاش كردند تا در ماه هاي اخير مدل هاي مختلف از جمله مدل ليبي، مدل يمن و مدل عراق را در سوريه پياده كنند اما با شكست روبه رو شدند.
عضو مجلس خبرگان با بيان اينكه امروز اقدامات تركيبي از جمله جنگ رسانه اي، سياسي، امنيتي و نظامي از سوي مستكبرين در سوريه در جريان است تا اين كشور را به زانو درآورد اظهار داشت: مسئله ما اوضاع داخلي سوريه نيست چرا كه اين موضوع به مردم سوريه و حكومت مربوط است اما ما از ايستادگي سوريه در خط مقاومت حمايت مي كنيم.
قمي با اشاره به اتفاقات رخ داده در بحرين و تفاوت موضع گيري ها و واكنش ها در مورد تحولات بحرين و سوريه از سوي كشورهاي غربي و عربي گفت: در بحرين اكثريت مردم مخالف دولت حاكم هستند اما در سوريه علي رغم تمام جنگ رسانه اي صورت گرفته اعتراف دارند كه اكثريت مردم طرفدار اسد هستند. در بحرين تظاهرات مسالمت آميز است اما سوريه تظاهرات همراه با درگيري هاي مسلحانه است. در بحرين مخالفين علي رغم اكثريت، خواهان مذاكره براي رسيدن به حقوق شان هستند كه دولت مذاكره نمي كند اما در سوريه دولت آماده مذاكره است ولي معارضه خارج نشين تنها به دنبال مبارزه مسلحانه است. در بحرين دخالت خارجي نيست يا بسيار كم است اما در سوريه نيروهاي خارجي بيشترين فعاليت را دارند. در بحرين مردم به دنبال كسب حقوق خود و مقابله با رژيم صهيونيستي هستند اما در سوريه مخالفين اعلام كرده اند كه اولين گام شان پس از سقوط اسد قطع رابطه با ايران و حزب الله و برقراري روابط با رژيم صهيونيستي است كه اين موارد نشان مي دهد چرا بايد نسبت به تحولات سوريه با تامل بيشتري وارد شد.
قمي اظهار داشت: راه حل ما براي حل مسائل منطقه از جمله سوريه دموكراسي است كه در موضوع فلسطين و بحرين نيز همين راه را دنبال كرده ايم.
وي با اشاره به حمايت آمريكا از گروه هاي مسلح سوريه تاكيد كرد: در قضيه ربوده شدن اتباع مان نيز آمريكا را مسئول مي دانيم.
عضو مجلس خبرگان رهبري در پايان با اشاره به برگزاري نشست مشورتي سوريه از سوي وزارت امور خارجه به مسئولان صداوسيما پيشنهاد داد كه يك نشست رسانه اي با حضور رسانه هاي دنيا در مورد سوريه در تهران برگزار كند.
 


رئيس سابق موساد:

مشكل اصلي اسرائيل در جنگ با ايران موشك هاي حزب الله و حماس است

رئيس سابق موساد گفت كه مشكل اصلي اسرائيل در صورت حمله احتمالي به ايران راكت هاي بي شمار حزب الله و حماس است.
به گزارش روزنامه جروزالم پست، دني ياتوم رئيس پيشين موساد گفت: درصورت حمله اسرائيل به ايران، اسرائيل مجبور است براي مقابله با موشك باران حماس و حزب الله بخش هايي از لبنان و نوار غزه را تخريب كند.
ياتوم در مصاحبه با راديو اسرائيل همچنين نسبت به ارائه يك چهره مقدس از ايران در صورت اقدام نظامي عليه برنامه هسته اي اين كشور هشدار داد.
ياتوم با اشاره به توان نظامي حماس و حزب الله گفت: نگراني اصلي اسرائيل هزاران راكت حزب الله و حماس است، اين راكت ها قادرند همه اسرائيل را هدف قرار دهند.
ياتوم با اشاره به جنگ دوم لبنان گفت: ما بايد از جنگ دوم لبنان در سال 2006 كه حزب الله صدها موشك به شمال اسرائيل زد درس بگيريم و اين مساله در طول جنگ ما را مجبور مي كند كه بمباران موشكي خود را از شمال و جنوب در اسرع وقت متوقف كنيم.
وي تاكيد كرد كه اسرائيل مجبور است براي مقابله با اين حملات زيرساخت هاي لبنان و غزه را هدف قرار دهد و هزينه حملات موشكي حزب الله و حماس را افزايش دهد.

 


انتصاب نماينده جديد رئيس جمهور در شوراي نظارت بر صدا و سيما

رئيس جمهور در حكمي حميد بقايي را به عنوان نماينده خود در شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران منصوب كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، در بخشي از اين حكم آمده است: انتظار دارد با اعمال نظارت شايسته بر برنامه هاي رسانه ملي، مديريت سازمان صدا و سيما را در جهت ترويج و تحكيم مباني ديني، اخلاقي و هويت ملي و نيز تبيين گفتمان دولت اسلامي ياري دهيد و روند امور و تحليل محتوايي برنامه هاي رسانه ملي را به طور نوبه اي به اينجانب گزارش نماييد.
گفتني است: پيش از اين حسين مظفر نماينده رئيس جمهور در شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما بود.
 


30 نفر عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان شدند

اعضاي شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس نهم مشخص شدند. به گزارش فارس محمد رجايي باغ سيايي عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس گفت: اعضاي فراكسيون اصولگرايان مجلس در جلسه ديروز خود به اساسنامه پيشنهادي رأي مثبت داده و اعضاي شوراي مركزي فراكسيون را انتخاب كردند. وي افزود: 30 نفر از اعضا به عنوان عضو اصلي و 5 نفر نيز به عنوان عضو علي البدل شوراي مركزي فراكسيون انتخاب شدند، بر همين اساس شوراي مركزي اعضاي هيأت رئيسه فراكسيون را از ميان خود انتخاب خواهند كرد.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14