(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 مرداد 1391 - شماره 20282

گزارش كيهان از ضعف نظارت بر قيمت ها
رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور
شبكه كالابرگي فاصله نرخ ارز آزاد و مرجع را پوشش مي دهد
پلمب حدود 4 هزار واحد صنفي و غيرصنفي متخلف
گزارش بانك مركزي از وضعيت اقتصاد كشور در سال 90
از طريق باروري ابرها 15 درصد به ميزان بارندگي ها اضافه مي شود
تشكيل كارگروه ويژه براي برخورد با تخلف در بازار لبنيات
اجراي طرح نظارت بر كار نانوايان
قيمت نفت به بالاترين ميزان در 3 ماه اخير رسيد
همزمان با عيد سعيد فطر انجام مي شود
پيش فروش 4 هزار مسكن ارزان در تهران
تعطيلي بانك هاي تهران در روزهاي 7، 8 و 11 شهريور
زلزله زدگان بيمه شده خسارت دريافت مي كنند
توزيع بن رمضان بين مددجويان بهزيستي
كنترل مكانيزه حريم تهران آغاز شد
كوتاه اقتصادي
پايان شهريور؛ مهلت معرفي مشمولان متولد سال هاي 72 و قبل آن


گزارش كيهان از ضعف نظارت بر قيمت ها

خبر تغيير نرخ ارز مرجع سبب افزايش قيمت بسياري از كالاها از جمله ميلگرد و تيرآهن در بازار شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين افزايش قيمت باعث شد كارگروه فولاد اين موضوع را بررسي و تدابيري را براي مقابله با رشد كاذب قيمت ها اتخاذ كند.
متاسفانه موضوعي كه دستگاه هاي نظارتي تاكنون نتوانسته اند با آن مقابله كنند، افزايش قيمت غيرمنطقي كالاهايي است كه با نوسان نرخ ارز به مردم تحميل مي شود. اعلام تغيير نرخ ارز مرجع باعث شد سودجويان و فرصت طلبان، قيمت كالاهاي خود را بالا ببرند. تيرآهن و ميلگرد نيز در رديف كالاهايي است كه بشدت قيمت آنها طي چند روز گذشته افزايش بي رويه پيدا كرد. مصرف كنندگان مقاطع فولادي مي گويند، فروشندگان در بازار آهن، يك شبه بين 300 تا 400تومان در هر كيلو قيمت ميلگرد و تيرآهن را بالا بردند. آقايي كه منزل فرسوده پدري را تخريب كرده و قصد دارد آن را از نو بسازد در تماس با روزنامه گفت: تا قبل از اعلام خبر تغيير قيمت ارز دولتي، ميلگرد كيلويي 1300 تا 1400تومان بود اما پس از انتشار اين خبر، قيمت ها بشدت بالا رفت. او گفت: جالب اين است كه جنس در انبارهاست يعني خريد و يا توليد جديدي انجام نشده است. اما عده اي فرصت طلب منتظرند تا به هر دليلي قيمت كالاهاي خود را افزايش دهند و نظارتي هم بر كار آنها نيست. او افزود: اگر موجودي انبارها مرتبا رصد مي شود، چرا فروشندگان، كالاي خريد قبل را به قيمت روز و با افزايش قيمت عرضه مي كنند.
محسن حاج رسولي يكي از بنگاه داران آهن در اين باره مي گويد: دولت از انبارها صورت مي خواهد، كسي كه آهن را از بازار آزاد تهيه كرده و از دولت خريدي انجام نداده، چرا بايد آمار انبار خود را بدهد. دولت اگر جنس داد آمار فروش آن را نيز بگيرد.
كاهش واردات
يك كارشناس بورس كالا در زمينه افزايش قيمت محصولات فولادي مي گويد: كاهش 23درصدي واردات در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و كاهش 42 درصدي نسبت به مدت مشابه در سال 89، عملا تعادل و تناسب بين عرضه و تقاضا را در بازار به شدت تحت تاثير قرار داده است. وي مي افزايد: همچنين، به دليل اينكه فشار تقاضاي مقاطع طولي فولادي در بورس كالا عملا بر سه يا چهار توليدكننده وارد مي شود، اين امر مي تواند عدم تعادل تقاضا و عرضه را بيشتر نشان دهد. نكته ديگري كه در رشد قيمت هاي فولادي موثر است، موضوع عدم تخصيص ارز مرجع به واردات فولاد و همچنين اظهارات برخي مسئولان درباره افزايش نرخ ارز مرجع است كه به انتظارات تورمي دامن زده و موجب پيش بيني افزايش قيمت در ميان فعالان بازار فولاد شده است.
وي تصريح كرد: با توجه به مصوبات كارگروه فولاد، توليدكنندگان ملزم به عرضه محصولات خود در بورس كالا شده اند.
نقش دستگاه هاي نظارتي
مديركل دفتر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت پس از افزايش قيمت محصولات فولادي گفت: با تدابير جديد بزودي حباب قيمتي در بازار فولاد از بين مي رود. او مي افزايد: با توجه به روند نزولي قيمت هاي جهاني و عدم وجود تقاضاي موثر در بازار به دليل كمرنگ شدن فعاليت پروژه هاي عمراني، تقاضاي موثري در بازار وجود ندارد و با توجه به ميزان عرضه مناسبي كه صورت مي گيرد، نبايد قيمت ها به صورت هيجاني بالا رود.
متاسفانه اين مقام مسئول در سازمان حمايت با اظهاراتي كه معمولا نوشدارويي پس از مرگ سهراب است، تاكنون تدابير جديد خود را بيان نفرموده اند.
نكته ديگر اينكه فصل هاي بهار و تابستان اوج ساخت و سازهاست و تقاضاي موثر نيز در اين فصول رخ مي دهد، ايشان براساس كدام آمار اعلام مي كند تقاضاي موثر در بازار وجود ندارد.
اين مقام مسئول سازمان حمايت در ادامه به ميزان عرضه مناسب اشاره كرده و مي افزايد: نبايد قيمت ها به صورت هيجاني بالا رود.
اگر بپذيريم عرضه و تقاضا تعيين كننده قيمت هاست و عرضه مناسب انجام شده و تقاضا را پوشش داده است، سازمان حمايت به عنوان يكي از دستگاه هاي نظارتي، چرا جلوي گرانفروشي را نگرفته و با متخلفان برخورد نكرده است.
در اين بازاري كه عده اي سودجو مترصد فرصت اند تا به هر بهانه اي قيمت كالاها را بالا ببرند نقش دستگاه هاي نظارتي چيست؟
محصولات فولادي نخستين و يا آخرين كالايي نيست كه دچار نوسان شديد قيمت شده، يك روز مرغ است، يك روز محصولات لبني و روز ديگر...
در شرايطي كه مردم در مقابل تحريم ها ايستادگي و مقاومت مي كنند، چرا نبايد با برخي سوداگران برخورد جدي شود.
چرا بايد فروشنده اي كه كالاي خريد قبل دارد، قيمت آن را به بهانه نوسانات نرخ ارز، بالا ببرد و كسي خم به ابروي او نياورد، مشكل اساسي نظارت ضعيف بر كار واحدهاي صنفي و توليدي است.
متاسفانه اعلام خبر تغيير نرخ ارز مرجع كه پس از بيان آن، تكذيب هم شد، تاثير خود را بر بازار گذاشته و آنچه كه شواهد تاكنون نشان داده، افزايش قيمت ها در اثر اينگونه خبرها، يكباره است، ولي كاهش آن قطره چكاني است.
اتحاديه پاسخگو نيست
از روز چهارشنبه هفته گذشته و به دنبال نابساماني در قيمت محصولات آهن و فولاد، تلاش كرديم با رئيس اتحاديه آهن فروشان تهران تماس بگيريم و علت را نيز از او جويا شويم.
در تماس با اتحاديه موفق به گفتگو با او نشديم و جوابگوي تماس با تلفن همراه نيز نبود.
 


رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور

شبكه كالابرگي فاصله نرخ ارز آزاد و مرجع را پوشش مي دهد

رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور گفت: توزيع كالابرگي بهترين روش پوشش فاصله بين نرخ ارز آزاد و مرجع است.
بهمن حاجعلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در واكنش به اين سوال كه برخي رسانه ها اخباري مبني بر احياي كالابرگ منتشر كرده اند، گفت: من از اين موضوع اطلاعي ندارم، از تصميمات دولت هم خبر ندارم و در اين باره من هم تصميم گيرنده نيستم.
وي افزود: من معتقدم اگر براي واردات كالاهاي اساسي ارز مرجع داده مي شود و براي ساير كالاها ارز آزاد اين باعث مي شود تا در بازار با اختلاف قيمت مواجه باشيم. لذا براي پوشش دادن اين اختلاف قيمت بايد عدالت و كرامت انساني رعايت شود.
رئيس ستاد بسيج اقتصادي گفت: در ايام ماه مبارك رمضان در برخي از نقاط شهر مرغ 4700 توماني عرضه مي شد، اما در بسياري از نقاط شهر قيمت مرغ به 8000 تومان هم رسيد اما آيا شما توانستيد از اين مرغ ها استفاده كنيد يا من كه كارمند وزارتخانه هستم توانستم؟ پاسخ خير است. چرا كه ما در شأن خودمان نديديم تا در صف هاي طولاني بايستيم تا بتوانيم مرغي تهيه كنيم.
حاجعلي افزود: به نظر مي رسد كه در توزيع به اين شكل عدالت رعايت نمي شود اما در توزيع شبكه كالابرگي 100 هزار عامل صنفي براي توزيع كالاهاي اساسي تعريف شده است و اين شبكه اعلام آمادگي مي كند تا در مواقع ضروري مورد استفاده قرار گيرد.
وي افزود: استفاده از شبكه كالابرگي به معناي توزيع يارانه اي نيست، بلكه فاصله بين ارز مرجع و آزاد در قيمت كالاهاي اساسي پوشش داده مي شود.
حاجعلي گفت: استفاده از شبكه كالابرگي بهترين روش براي توزيع عادلانه با حفظ كرامت مردم است، چرا كه اين شبكه ساختار 25 ساله دارد.
وي افزود: اينكه به صورت كالابرگ هاي فعلي و يا كارتهاي الكترونيكي از شبكه كالابرگ استفاده شود فرقي نمي كند


پلمب حدود 4 هزار واحد صنفي و غيرصنفي متخلف

3 هزار و 793 واحد صنفي و غيرصنفي متخلف در 4 ماه نخست سال جاري پلمپ شدند.
اسماعيل قاسمي مدير كل امور حقوقي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت در گفت وگو با ايرنا عنوان كرد: واحدهاي متخلف با وجود اين كه به آن ها بارها تذكر داده شده بود، اما اصرار بر تخلف داشته و براساس قانون نظام صنفي پلمب اين واحدها در برنامه قرار گرفت.
وي گفت: در چهار ماه نخست سال جاري 164 هزار و 800 شكايت در ارتباط با كالا و خدمات توسط واحدهاي صنفي و غيرصنفي محرز شده است.
قاسمي تصريح كرد: از مجموع شكايت ها 53 درصد به صورت تلفني از طريق سامانه 124 دريافت شده، 5 درصد مربوط به مراجعه مستقيم مردم، 5 درصد به صورت نامه كتبي و 37 درصد توسط ناظران افتخاري اعلام شده است.
وي همچنين گفت: در اين مدت 242 هزار و 958 پرونده صنفي و غير صنفي تشكيل شده و به تعزيرات حكومتي ارسال شده است.
مدير كل امور حقوقي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارزش ريالي غيرصنفي (شركت ها، واحدهاي توليدي، وارد كنندگان) را بيش از يك هزار و 845 ميليارد ريال عنوان كرد.
وي با اعلام آمادگي سامانه 124 به صورت شبانه روزي براي دريافت شكايات، انتقادات و نظرات مردم گفت: اين سامانه از بامداد هر روز تا ساعت 22 همان روز پاسخگوي مردم است و از اين ساعت تا 7 بامداد روز بعد از طريق پيامگير مسائل و موضوعات مطرح شده از سوي مردم را دريافت خواهد كرد.


گزارش بانك مركزي از وضعيت اقتصاد كشور در سال 90

بانك مركزي گزارش وضعيت تجارت و اقتصاد كشور در سال 90 را منتشر كرد.
در اين گزارش آمده است: در 9 ماهه سال 1390، در بخش خارجي اقتصاد، تراز حساب كالايي حدود 52 ميليارد دلار مازاد داشت كه با احتساب خالص حساب هاي خدمات، درآمد و انتقالات، مازاد حساب جاري تراز پرداخت ها به 46 ميليارد دلار رسيد.
در مورد عملكرد بودجه عمومي دولت طي 9 ماهه سال 1390 نيز اشاره شده كه تراز عملياتي دولت با 7/29 هزار ميليارد تومان و مجموع تراز عملياتي و سرمايه اي بودجه عمومي دولت با 9/1 هزار ميليارد تومان كسري مواجه شد.
در بخش پولي، رشد نقدينگي در پايان آذرماه سال 1390 نسبت به پايان سال 1389 معادل 5/10 درصد و ضريب فزاينده نقدينگي 8/13 درصد بوده است.
همچنين براساس اعلام بانك مركزي، طي 9 ماهه سال 1390 پايه پولي 9/2 درصد كاهش رشد داشت.
متوسط شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي، شاخص بهاي توليد كننده و شاخص بهاي كالاهاي صادراتي در 12 ماهه منتهي به آذر 1390 نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب
6/20، 9/37 و 6/12 درصد رشد داشت.
در بازار سرمايه طي 9 ماهه سال 1390 همه شاخص هاي قيمتي نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزايش روبرو بودند.
ارزش جاري بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/37 درصد افزايش داشت. تعداد و ارزش سهام داد و ستد شده در 9 ماه سال 1390 نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب 4/37 و 4 درصد كاهش يافتند.


از طريق باروري ابرها 15 درصد به ميزان بارندگي ها اضافه مي شود

وزير نيرو گفت: از طريق باروري ابرها و ايجاد بارش مصنوعي، 15 درصد به ميزان بارندگي ها افزوده مي شود.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر در خصوص برنامه هاي وزارت نيرو براي انجام طرح باروري ابرها در كشور به ويژه در حوزه هاي نيازمند ايجاد بارش مصنوعي مانند حوزه درياچه اروميه، گفت: ما براي اين منظور مصوبه شوراي عالي آب را در اختيار داريم.
وزير نيرو اظهار داشت: اين موضوع علاوه بر وزارت نيرو، توسط محيط زيست نيز پيگيري مي شود. آنچه كه اطلاعات ما نشان مي دهد اين است كه باروري مصنوعي ابرها، باعث افزايش ميزان بارندگي در منطقه به ميزان 15 درصد مي شود.
نامجو در ارتباط با شرايطي كه منجر به باروري ابرها مي شود، خاطرنشان كرد: ما در هر منطقه اي كه بخواهيم باروري ابرها را انجام دهيم ابتدا وضعيت و اطلاعات موجود را رصد مي كنيم.
وي تاكيد كرد: علاوه بر اين، از چند ايستگاه مختلف هواشناسي و رادارهاي مختلف بايد اطلاعاتي را دريافت و پردازش كنيم. همچنين وضعيت رطوبت نيز بررسي مي شود.
وزير نيرو با اشاره به اين مطلب كه سامانه هايي در زمينه اجراي طرح باروري ابرها وجود دارد كه نشان مي دهد آيا زمان مناسب براي انجام باروري رسيده است يا خير؟ گفت: اين شرايط بايد به نتيجه برسد تا بتوانيم باروري را انجام دهيم. بنابراين گزارش: باروري ابرها و ايجاد بارش هاي مصنوعي در چند سال اخير همزمان با افزايش خشكسالي در كشور مورد توجه برنامه ريزان و سياست گذاران اين حوزه قرار گرفته است.
وقوع خشكسالي پي درپي در ايران باعث شد تا مسئولان وزارت نيرو تصميم بگيرند تكنولوژي باروري ابرها را در سال 74 به ايران وارد كنند. استفاده از «يديد نقره» و «يخ خشك» دو روش مهم در باروري ابرها است كه هم اكنون در بسياري از كشورها از جمله ايران به كار گرفته مي شود.
 


تشكيل كارگروه ويژه براي برخورد با تخلف در بازار لبنيات

استاندار تهران از تشكيل كارگروه ويژه رسيدگي به قيمت لبنيات خبر داد و گفت: اين كارگروه موظف شده تا با افرادي كه تصميم دارند بازار لبنيات و شير را بار ديگر بر هم بزنند برخورد كند.
مرتضي تمدن ديروز در حاشيه ستاد تنظيم بازار استان تهران با بيان اينكه در برخي از حوزه ها با دلالي هايي مواجه هستيم، گفت: در برخي از حوزه ها هيچ گونه كمبود توليدي نداريم. براي نمونه در بحث شير بر اساس آمار 60 درصد شير مورد نياز در داخل استان توليد مي شود و 40 درصد باقي مانده نيز از ساير استان ها تأمين مي شود. اين در حالي است كه عده اي مي خواهند براي منافع خود، وضع بازار را به هم بزنند.
وي ادامه داد: كارگروهي تعيين شد تا با كساني كه تصميم دارند بازار لبنيات و شير را بار ديگر بر هم بزنند، بر اساس قانون برخورد شود و مسئوليت اين كار را به صورت مشترك با سازمان جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت و استانداري و تعزيرات است.
استاندار تهران با بيان اينكه اين كارگروه فعاليت خود را آغاز كرده گفت: كساني كه به صورت غيرواقعي در افزايش مواد لبني و يا قيمت شير نقش دارند، مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.
استاندار تهران درباره مصوبات ستاد تنظيم بازار استان تهران درباره قيمت و عرضه گوشت قرمز و مرغ نيز گفت: علي رغم اينكه بازار مرغ متعادل شده، اما آنچه كه مورد توجه است بحث ذخيره سازي گوشت و مرغ است كه بايد در دستور كار قرار گيرد تا در زماني كه تقاضا افزايش مي يابد، با رشد قيمت مواجه نشويم.
تمدن ادامه داد: در جلسه ستاد تنظيم بازار بحث هاي زيادي در خصوص توليد داخلي استان و واردات گوشت صورت گرفت، چرا كه برخي از ثبت سفارش هاي وارداتي علي رغم گذشت چندين ماه هنوز وارد تهران نشده است. لذا مقرر شد اين ثبت سفارش ها براي واردات پيگيري شود.
استاندار تهران در ادامه تصريح كرد: رصد كردن كل قيمت ها در سطح بازار نيز از موارد ديگري بود كه در جلسه درباره آن بحث شد و مقرر شد براي اقلام پرمصرف از هم اكنون پيش بيني هاي لازم صورت بگيرد.وي افزود: با توجه به نزديك شدن به آغاز سال تحصيلي جديد و افزايش تقاضا، همانند سنوات گذشته مقرر شد نمايشگاه هاي پاييزه در استان تهران فعاليت خود را آغاز كنند.
استاندار تهران تصريح كرد: براساس برنامه ريزي اتخاذ شده در اين زمينه، چهار نمايشگاه در شهر تهران واقع در فرهنگسراي خاوران، بوستان ولايت، مصلي تهران و 11 نمايشگاه ديگر نيز در سطح شهرستان ها براي عرضه لوازم التحرير، پوشاك و مواد غذايي داير خواهد شد.


اجراي طرح نظارت بر كار نانوايان

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح نظارت بر واحدهاي نانوايي با استفاده از ناظرين كيفي در كارگروه كيفيت نان استان تهران مورد بررسي و تائيد اعضاي كارگروه قرار گرفت.
عباس قبادي در گفتگو با مهر گفت: اين طرح با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، شركت بازرگاني دولتي ايران و اتحاديه نانوايان حجيم و نيمه حجيم اجرايي مي شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: نظارت بر توليد انواع نان، به منظور دستيابي به نان سالم و مرغوب با ضايعات كمتر و ارزش غذايي بيشتر، از اهداف تبيين و تعيين شده در طرح نظارت ناظرين كيفي بر واحدهاي نانوايي حجيم و نيمه حجيم است.
وي تصريح كرد: نظارت بر چگونگي تهيه خمير و به كارگيري مواد مجاز و چگونگي استفاده از بهبود دهنده ها، نظارت بر رعايت زمان تخمير، نمونه برداري مستمر از آرد مصرفي و نان توليدي نانوايي ها، جهت انجام آزمايشات براي ارزيابي كيفيت آرد مصرفي و نان توليدي، نظارت بر بهداشت محيط و نيروي كار اين واحدها و ارايه گزارشات از جمله وظايف ناظرين كيفي است.
قبادي گفت؛ با توجه به ضرورت ارائه آموزش هاي تخصصي و عمومي در محل توليد نان به نانوايان و نظارت و ارزيابي بر چگونگي استفاده از مطالب آموزشي در فرآيند توليد نان توسط ناظرين كيفي، آنان بايد داراي مدرك تحصيلي در رشته هاي مرتبط با آرد و نان باشند، تا اهداف مورد نظر محقق شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان اظهار اميدواري كرد: با اجرايي شدن اين طرح و رصد واحدهاي نانوايي توسط ناظرين كيفي، به ميزان بيشتري از كيفيت در توليد نان دست يابيم تا سلامت جامعه تضمين شود.
 


قيمت نفت به بالاترين ميزان در 3 ماه اخير رسيد

بهاي نفت در بازارهاي جهاني ديروز به بالاترين سطح در 3 ماه اخير رسيد.
به گزارش ايسنا، ديروز بهاي نفت سبك آمريكا با 73 سنت افزايش به 93 دلار و 60 سنت در هر بشكه و بهاي نفت برنت درياي شمال با يك دلار و دو سنت افزايش به 114 دلار و 28 سنت در هر بشكه رسيد كه بالاترين قيمت نفت از چهارم مه تاكنون است.
بن لي برون تحليلگر نفتي در سيدني استراليا گفت: شاهد هستيم كه به رغم انتشار اخباري مبني بر كاهش تقاضاي نفت در ماههاي آتي، بهاي نفت در حال افزايش است.
نخست وزير رژيم صهيونيستي روز يكشنبه مجدداً مدعي تهديدآميز بودن برنامه هسته اي ايران شد. ظاهراً اين سخنان بنيامين نتانياهو پيش بيني هاي اخير درباره كاهش تقاضاي نفت به دليل ركود اقتصادي در آمريكا و اروپا را تحت الشعاع قرار داده و باعث افزايش قيمت نفت شده است.
لي برون افزود: همچنان شاهد خواهيم بود كه تنش ها در خاورميانه باعث افزايش قيمت نفت خواهد شد.


همزمان با عيد سعيد فطر انجام مي شود

پيش فروش 4 هزار مسكن ارزان در تهران

مدير پروژه خودمالكي كشور گفت: پيش فروش 4 هزار واحد مسكوني ارزان قيمت همزمان با عيد سعيد فطر در تهران آغاز مي شود.
حسين شعباني در گفت وگو با مهر با اعلام آغاز پيش فروش 4 هزار واحد مسكن مهر خودمالكي از عيد سعيد فطر، اظهار داشت: در اين طرح مردم مي توانند با وام 25 ميليون توماني و پيش پرداخت مبلغ 89 ميليون و 600 هزار ريال به صورت نقدي و مابقي در اقساط ماهانه 500 هزار تومان مالك يك واحد 51 متري در شهرك مسكوني مهستان واقع در منطقه سعيد آباد بعد از تهرانسر شوند.
مدير اولين پروژه خودمالكي كشور افزود: قيمت اين واحدها كمتر از يك ميليون تومان براي هر متر مربع است و سند مالكيت منگوله دار رسمي و پائين بودن قيمت اين واحدها از ويژگي هاي برجسته آن نسبت به مسكن مهر است. وي تصريح كرد: اين پروژه مرحله فونداسيون را پشت سر نهاده و تا اواخر سال آينده آماده تحويل خواهد بود، ضمن آن كه اين واحدها در متراژهاي 51 متر تا 95 متري ساخته شده اند.


تعطيلي بانك هاي تهران در روزهاي 7، 8 و 11 شهريور

به دليل برگزاري نشست سران جنبش عدم تعهد بانك هاي تهران روزهاي 7 و 8 و 11 شهريورماه تعطيل خواهند بود.
محمدرضا غفوري رئيس شوراي هماهنگي روابط عمومي بانك ها در گفت وگو با ايسنا با اعلام مطلب فوق عنوان كرد: طي اين روزها تنها شعب كشيك بانك هاي تهران فعال خواهند بود كه تعداد اين شعب بستگي به حجم كارها و متقاضيان بانك هاي مختلف دارد.
وي تصريح كرد: همچنين طي اين روزها مشتريان بانكي مي توانند از خدمات الكترونيكي بانك هاي تهران استفاده كنند و كميته هايي پيش بيني شده كه خدمات بانكي لازم را ارائه دهند.
 


زلزله زدگان بيمه شده خسارت دريافت مي كنند

مديرعامل بيمه ايران از پرداخت خسارت به زلزله زدگان بيمه شده اهر خبر داد.
به گزارش روابط عمومي بيمه ايران، جواد سهاميان با ابراز تاسف از وقوع زلزله دلخراش آذربايجان شرقي و ابراز همدردي با بازماندگان، اظهار داشت: به محض اطلاع از وقوع اين حادثه ارزيابان رسيدگي به خسارت شركت را به همراه مسئولان مالي به منطقه اعزام كرديم تا ضمن تشكيل كارگروه كارشناسي در محل نسبت به پرداخت به موقع خسارت به حادثه ديدگان اقدام شود.
سهاميان افزود: در همين راستا كارشناسان بيمه ايران هم اكنون در محل هاي تعيين شده كه از طريق رسانه هاي جمعي و گروهي مركز استان معرفي شده اند، مستقر و آماده ارائه خدمات به بيمه گذاران هستند.
وي با اطمينان خاطر به بيمه گذاران اين شركت تصريح كرد: جاي هيچگونه نگراني نيست و تمامي كساني كه با اين شركت قرارداد دارند، مي توانند به مراكز پرداخت خسارت اين شركت در محل حادثه مراجعه و غرامت خود را در كمترين زمان ممكن دريافت كنند. زلزله 2/6 ريشتري روز شنبه اهر، بيش از 300 كشته و 2000 مجروح بر جاي گذاشت. در اين حادثه به 110 روستاي منطقه نيز آسيب جدي وارد شد.
 


توزيع بن رمضان بين مددجويان بهزيستي

مديركل سازمان بهزيستي استان تهران گفت: بهزيستي كشور اعتبارات توزيع بن رمضان به مددجويان را به استان پرداخت كرده است و تا پايان هفته نيز مددجويان مي توانند مايحتاج خود را از فروشگاه هاي رفاه خريداري كنند.
ولي الله نصر با اشاره به اينكه از اوايل هفته جاري بهزيستي كشور اعتبارات توزيع سبد كالاي رمضان را به بهزيستي استان تهران پرداخت كرده است، اظهار داشت: بيش از دو ميليارد تومان در اين بخش به استان تهران پرداخت شده است كه ما نيز بنا داريم به سرعت آن را به صورت بن در اختيار فروشگاه رفاه قرار دهيم.
وي تصريح كرد: مددجويان و معلولان تحت پوشش بهزيستي مي توانند تا پايان هفته با مراجعه به فروشگاه هاي رفاه در سطح استان تهران اقلام مورد نياز خود را خريداري كنند.
نصر بيان داشت: مبلغ بن هاي رمضان 10هزار تومان است كه قرار است به افراد يك نفره، خانواده هاي دو نفره، سه نفره، چهار نفره به بالا توزيع شود.
مديركل سازمان بهزيستي استان تهران بيان داشت: به افراد يك نفره 30 هزارتومان، دو نفره و سه نفره 40 هزار تومان و 4 نفره به بالا نيز 70 هزار تومان بن توزيع خواهد شد.وي تأكيد كرد: به طور حتم مددجويان تا پايان هفته اقلام خود را خريداري خواهند كرد چرا كه تا به امروز توزيع اين بن ها دير شده است.
 


كنترل مكانيزه حريم تهران آغاز شد

مديركل حريم شهر تهران با بيان اين كه به صورت پايلوت كنترل مكانيزه حريم تهران آغاز شده است، گفت: با 15 دوربين حريم تهران را كنترل خواهيم كرد.
صباح الدين متقي با بيان اين كه قرار است حريم تهران به صورت مكانيزه كنترل شود، گفت: به صورت پايلوت در مناطق 20، 4، 5، 1 و 19 دوربين هايي نصب كرده ايم.
وي با اشاره به اين كه كار به صورت پايلوت آغاز شده است، اظهار داشت: برنامه ريزي لازم در اين زمينه انجام شده است.
وي با بيان اين كه از نيمه دوم سال عمليات اجرايي به صورت كامل آغاز خواهد شد، گفت: تجهيزات لازم خريداري شده است.
به گفته مديركل حريم شهر تهران با 15 دوربين تمام حريم شهر به صورت مكانيزه كنترل مي شود.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران با تاكيد بر لزوم حمايت بانك ها از واحدهاي صنعتي از افزايش 5 برابري بودجه عمراني شهرك ها و نواحي صنعتي در سال جاري خبر داد.
¤ دفتر آمار آمريكا اعلام كرد: مبادلات اين كشور با ايران در نيمه نخست 2012 با افزايش 68درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به 5/159ميليون دلار رسيد. دفتر آمار آمريكا در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: مبادلات ايران و آمريكا در اين مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 68درصد رشد داشته است. ايران و آمريكا در نيمه نخست 2011 حدود 2/94ميليون دلار مبادله تجاري داشته اند.
¤ رويترز اعلام كرد: مقامات هندي در جريان سفر آتي نخست وزير اين كشور به تهران پيشنهاد فروش گندم به ايران را پيگيري خواهند كرد.به گزارش رويترز، هند از ايران درخواست خواهد كرد تا واردات خود از اين كشور را افزايش داده و گندم بيشتري از هند خريداري كند.
¤ دبير انجمن صادركنندگان صنعتي، معدني، خدمات فني و مهندسي معتقد است هرچند كه افزايش نرخ دلار به نفع حوزه صادرات است اما در اين صورت واردكنندگان مواد اوليه توليد و مصرف كنندگان نهايي متضرر مي شوند. رحمان پورقربان با تاكيد بر ضرورت تك نرخي شدن ارز گفت: در صورتي كه مقامات مسئول حوزه بانكي تصميم بر اعلام نرخ واحد براي ارز مرجع گرفتند بايد رقمي منطقي بين 1226 تا 2000 تومان درنظر گرفته شود كه در اين ميان نرخ 1500تا 1600تومان منطقي تر است.
¤ رئيس مجمع عالي واردات گفت: برخي تصور مي كنند به دليل مساله تحريم و مشكلات ارزي در كشور بايد تمامي مبادي و فيلترهاي ورود كالا به كشور را بازگذاشت تا به هر قيمتي حتي ورود كالاي قاچاق، بازار عرضه از كالا خالي نماند. محمدحسين برخوردار گفت: افرادي كه فرآيند ورود گسترده كالاي قاچاق را به كشور هدايت مي كنند، افراد معمولي نيستند بلكه افراد خاصي هستند كه به صورت سازمان يافته هدايت قاچاق را در آن سوي مرزهاي كشور در دست گرفته اند، ارز را از بازار آزاد تهيه مي كنند و با ورود و فروش كالاي قاچاق و تبديل آن به ارز حجم عظيمي از ارز را كه مطابق با آمار سال هاي گذشته بين 12 تا 15ميليارد دلار است از كشور خارج مي كنند.
¤ كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه برگزاري بازي هاي المپيك لندن، مشكلات و چالش هاي اقتصادي انگليس را حل و فصل نكرده است.به گزارش پايگاه اينترنتي فرانس پرس، گرچه برگزاري المپيك 2012 لندن موجب رشد و رونق نسبي برخي از بخش هاي اقتصادي انگليس مثل بخش مسكن شده است ولي كارشناسان و تحليلگران اقتصادي بر اين باورند كه مشكلات و چالش هاي اقتصادي انگليس فراتر از اين است كه بازي هاي 17روزه المپيك بتواند آنها را حل و فصل كند و اين مشكلات طي ماهها و سالهاي آينده نيز ادامه خواهد يافت.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 22ش28، 2229، 2610 الي 2613، 2280 الي 2283، 7729، 7770 الي 7774 و 7786 الي 7788 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


پايان شهريور؛ مهلت معرفي مشمولان متولد سال هاي 72 و قبل آن

مهلت معرفي مشمولان متولد سال هاي 72 و قبل آن پايان شهريور اعلام شد.
متولدين ماه هاي فروردين تا آبان 1372 كه تا شهريور ماه 90 موفق به اخذ ديپلم يا پيش دانشگاهي شده اند تا پايان شهريور ماه سال 91 مهلت دارند، وضعيت خدمتي خود را مشخص كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس سرهنگ «محمد رضا اكبر حلوايي» معاون مشمولان و امور معافيت هاي سازمان وظيفه عمومي با بيان اين مطلب افزود: با توجه به اينكه در قانون وظيفه عمومي تغييراتي در مورد سن مشموليت و يا مهلت معرفي مشمولان ايجاد شده لذا ممكن است برخي از مشمولان متولد 72 و قبل آن به علت عدم آگاهي از اين تغييرات، وضعيت خدمتي خود را تاكنون تطبيق نداده اند و وارد غيبت شوند.
وي اظهار داشت: با تدابير صورت گرفته متولدين ماه هاي فروردين تا آبانماه 1372 كه تا شهريور ماه 90 موفق به ا خذ ديپلم يا پيش دانشگاهي شده اند تا پايان شهريور ماه سال 91 مهلت دارند، وضعيت خدمتي خود را از طريق دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي (پليس +10) مشخص كنند و تا اين زمان غايب محسوب نمي شوند.
معاون مشمولان و امور معافيت هاي سازمان وظيفه عمومي ناجا ادامه داد: همچنين آن دسته از مشمولان متولد آبانماه 1372 به بعد و كساني كه بعد از شهريور ماه 90 فارغ التحصيل شده اند نيز از تاريخ فراغت از تحصيل به مدت يكسال مهلت معرفي خواهند داشت.
سرهنگ حلوايي تصريح كرد: متولدين سال هاي قبل از 72 كه در خرداد ماه سال 90 در مقطع متوسطه فارغ التحصيل شده اند چنانچه تا خرداد ماه سال 91 خود را معرفي نكرده باشند وارد غيبت شده و مجاز به ادامه تحصيل در دانشگاه هستند.وي اضافه كرد: اما كساني كه بعد از خرداد ماه 90 فارغ التحصيل شده اند بدليل انطباق با قانون خدمت وظيفه عمومي مصوب 22/8/90 تا مهلت يكساله معرفي خود پس از فراغت از تحصيل، غايب محسوب نمي شوند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14