(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 شهریور 1391 - شماره 20290

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
امام، انقلاب و بيداري اسلامي- قسمت دوم
بيداري عارفانه
حزب الله :
اسرائيل جنگ رواني بي نتيجه اي عليه ايران به راه انداخته است
در مكتب امام
ماهاتير محمد:
ادعاي غربي ها درباره برنامه هسته اي ايران مسخره است
يك استراتژيست مسائل خارجي:
مصر به دنبال برقراري رابطه با ايران و چين و فاصله گرفتن از غرب است
طب روحاني ؛ نياز انسان براي پس از مرگ
گزارش هاآرتص از ضعف دفاعي اسرائيل در برابر موشك هاي ايران
ميرمحمدصادقي: سهل انگاري درباره قانون مجازات اسلامي غيرقابل پذيرش است
متكي تشريح كرد
جزئيات جديد نامه وزراي سابق به رهبري
تعيين ضرب الاجل جديد
براي خروج بقاياي گروهك تروريستي منافقين از اشرف
محكوميت نويسنده شنود اشباح با شكايت مشايي
منتظري رئيس شوراي دستگاه هاي نظارتي كشور شد


امام، انقلاب و بيداري اسلامي- قسمت دوم

بيداري عارفانه

ابراهيم حاجي محمدزاده
... يادآور شديم حدود 15 ماه قبل از پيروزي انقلاب حضرت امام به مناسبت شهادت حاج آقا مصطفي خميني(ره) و شروع و اوج گيري انقلاب بارها مسير بيداري اسلامي و تمامي ملت هاي در بند را با گذر از تجربه انقلاب اسلامي ترسيم مي كنند.
از ديدگاه امام ويژگي منحصر به فرد انبيا و اولياء الهي در مبارزه توحيدي و همگاني با تمامي مظاهر كفر و شرك و نفاق به يك سير و سلوك توحيدي جمعي نياز دارد. حضرت امام كه در سير و سلوك فردي به والاترين مقامات دست يافته اند راه تحقق اسلام ناب در جوامع بشري و نجات محرومان و مستضعفان زمين را در گرو تعهد به سير و سلوك اسلام عارفان مبارزه جو دانسته و مي فرمايند:
«. در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمين، اسلام مستضعفين، اسلام رنج ديدگان تاريخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاك طينتان عارف و در يك ، مدافع اسلام ناب محمدي- صلي الله عليه وآله و سلم- باشند...»(1)
امام به روشني اعلام مي كنند كه بيداري ملت ها كه سالها قبل از انقلاب اسلامي بارها آن را مطرح و به آن اصرار مي ورزيدند تنها راه سير و سلوك جمعي عارفان مبارزه جو در مقابله با شيطان بزرگ و استكبار جهاني است:
«...من اميدوارم كه خداي تبارك و تعالي، به همه ما و به همه مظلومين عالم و به همه مستضعفان جهان پيروزي عنايت كند، تا همه از زير بار اين ابرقدرت ها خارج بشوند و مسئله اي است كه بايد بشود. مسئله اين طور شده است كه ديگر مستضعفين در مقابل مستكبرين قيام كرده اند، بيدار شده اند. بيداري اولين قدم است. اول قدم يقظه (بيداري)، در سير عرفاني هم يقظه (بيداري) اول قدم است، در اين سير، اين هم سير الهي و عرفاني است. بيداري اولين قدم است و كشورهاي اسلامي، ملتهاي مسلم، ملت هاي مستضعف در سرتاسر جهان، اينها بيدار شده اند و سياههاي آمريكايي كتك اين بيداري را مي خورند...» (14 خرداد 1359)(2)
و در توضيح اين يقظه توحيدي ملت ها براي نجات مي فرمايند:
«توجه به اين نكته و تذكر اولاً لازم است، ملتي كه بخواهد سرپاي خود بايستد و اداره كشور خودش را خودش بكند لازم است كه اول بيدار بشود. در سير الي الله هم اهل معرفت گفته اند كه يقظه (بيداري) اول منزل است. در طول تاريخ در اين سده هاي آخر، كوشش شده است كه ملتهاي جهان سوم خواب باشند، غافل باشند و توجهشان به شخصيت را اصلاً به غير بدانند. اين قضيه از سالهاي بسيار طولاني بوده است و هي دائماً رشد كرده است تا اين اواخر به رشد تمام رسيده بود... من عكس مجسمه آتاتورك را در تركيه- آن وقت كه تبعيد بودم به آنجا- ديدم كه مجسمه او رو به غرب بود و دستش را بالا كرده بود و آنجا مي گفتند كه اين علامت اين است كه ما هر چه بايد انجام بدهيم بايد از غرب باشد، باصطلاح، آتاتورك يك مرد مثلاً روشني، يك مرد كذايي بوده و در كشور ما هم بعضي از روشنفكرها به اصطلاح- گفته بودند كه ما بايد از سر تا قدم اروپايي و انگليسي باشيم تا بتوانيم ادامه حيات بدهيم. ما تا نفهميم كه خودمان يك شخصيتي داريم، مسلمانها هم يك گروهي هستند و شخصيتي دارند و مي توانند خودشان همه كار انجام بدهند تا نخواهيم يك كاري را، نمي توانيم و تا بيدار نشويم نمي خواهيم ما را در خواب نگه داشتند... ما تا بيدار نشويم از خواب و تا توجه به اين نكنيم كه ما هم انسان هستيم و ما هم شخصيت داريم و ما هم ملت هاي بزرگ هستيم، ما هم مسلمين هم يك ميليارد تقريباً جمعيت با همه وسايل دارند تا اين معنا را ما باورمان نيايد، نمي رويم دنبال كار. يك جمعيتي اگر نشستند و دستشان را دراز كردند پيش يك جمعيت هاي ديگر كه بده به ما، تمام همشان اين بود كه هر چه مي خواهند از خارج بيايند و به شما بدهند و ذخاير شما را از اينجا ببرند در ازاي آن چيزي كه مي دهند اين ملت اگر يك ميليون سال هم زندگي بكند همان حال اول است. تنبل بار مي آيد ... ما كه مي خواهيم وابسته نباشيم بايد اول بيدار بشويم به اينكه ما خودمان هم شخصيت داريم. ما مي توانيم كار انجام بدهيم...»(3)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) صحيفه امام ج 21 ص 11
(2) صحيفه امام ج 12 ص 382
(3) صحيفه امام ج 13 ص 532
 


حزب الله :

اسرائيل جنگ رواني بي نتيجه اي عليه ايران به راه انداخته است

يك مقام ارشد «حزب الله» لبنان با اشاره به افزايش تهديدهاي رژيم صهيونيستي عليه ايران تاكيد كرد كه اين رژيم جنگ رواني بي نتيجه و شكست خورده اي عليه تهران به راه انداخته است.
« نواف موسوي» عضو فراكسيون «وفاداري به مقاومت» وابسته به حزب الله در مجلس لبنان در مراسمي در روستاي «شقرا» در جنوب اين كشور با اشاره به گزارش نظامي يكي از مسوولان سابق رژيم صهيونيستي افزود: اين رژيم گمان مي كند كه فرصت مناسبي براي سقوط نظام سوريه و تغيير جهت موشك هاي اين كشور به سوي سرزمين هاي اشغالي فراهم شده است.
وي گفت: در همين حال سران اين رژيم به خيال خود گمان مي كنند كه ادامه درگيري هاي سياسي در لبنان در نهايت منجر به تضعيف حزب الله و قدرت نظامي آن در روياروريي با اسراييل خواهد شد، در حالي كه اين موارد صرفا گماني بيهوده است.
نواف موسوي با اشاره به تلاش برخي در هدف قرار دادن مقاومت اضافه كرد: پايان دادن به مقاومت امري پوچ و سرابي بيش نيست.
وي افزود: كسي در لبنان قادر به بهره برداري از يك رويداد منطقه اي با هدف تحميل سياست خود به ديگران نيست، چرا كه معادلات سياسي در لبنان بر اساس توازن قوا صورت گرفته و تحت تأثير مسايل جاري منطقه قرار نمي گيرد.
موسوي ادامه داد: امروز غرب به اميد سقوط نظام سوريه، تضعيف حزب الله و به دنبال آن حمله اسراييل عليه حزب الله با هدف كنار گذاشتن سلاح آن، منتظر نشسته است؛ در حالي كه غرب در جلسات مخفيانه خود مي داند كه مسير امور در سوريه طبق خواست آنها پيش نمي رود و هر مسوول اسراييلي جرأت جنگ عليه لبنان را پيدا نمي كند.
اين مقام ارشد حزب الله در بيان پيروزي مقاومت در سال 2006 ميلادي عليه رژيم صهيونيستي تأكيد كرد: مقاومت در آن زمان توانست در برابر همه دنيا قرار گيرد و پيروز شود و امروز كه توانايي هاي نظامي و انساني آن دو چندان شده ، وضع خيلي بهتر خواهد بود.
به گزارش ايرنا از بيروت ، وي خطاب به كساني كه نقشه شكست مقاومت را در سر مي پرورانند، ادامه داد: دشمني با مقاومت را پايان دهيد چرا كه نتيجه اي جز تقسيم لبنان و اشاعه فتنه و بيشتر كردن مشكلات داخلي ندارد
 


در مكتب امام

فساد و صلاح از دامن مادران شروع مي شود
يك انسان درست ممكن است يك عالم را تربيت كند. يك انسان غيرسالم و يك انسان فاسد (هم) عالم را به فساد مي كشد.
فساد و صلاح از دامن هاي شما و از تربيت هاي شما و از مدارسي كه شما در آنجا اشتغال داريد، از آنجا شروع مي شود.
صحيفه نور - ج8 - ص241
 


ماهاتير محمد:

ادعاي غربي ها درباره برنامه هسته اي ايران مسخره است

نخست وزير پيشين مالزي با دفاع از حق ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، ادعاي غربي ها در مورد ايران را بي معنا و مسخره دانست.
ماهاتير محمد در ديدار با كاردار سفارت ايران در مالزي در خصوص موضوع هسته اي ايران اظهار كرد: ايران همواره اعلام كرده است كه اهداف صلح آميز را دنبال مي كند ولي آنها مي گويند ايران ممكن است سلاح اتمي توليد كند. موضع اينجانب بسيار ساده است. اولا داشتن سلاح هسته اي يا ممنوع است يا مجاز. اگر ممنوع است براي همه ممنوع است و اگر مجاز است براي همه مجاز است.
وي تصريح كرد: اين منطقي نيست كه عده اي از كشورها اين سلاح ها را در اختيار داشته باشند و در عين حال ديگران را از داشتن آن منع كنند. ثانيا اينكه ادعا مي شود ايران در صورت در اختيار داشتن سلاح هسته اي تهديدي براي جهان است، مطلب بسيار بي معنا و مسخره اي است. مگر آنها كه اين سلاح ها را در اختيار داشته اند، توانسته اند از آن استفاده كنند؟ استفاده از اين سلاح ها به معناي اقدام براي نابودي خويش(كشور استفاده كننده) است. زيرا كشورهاي ديگري كه اين سلاح ها را در اختيار دارند بلافاصله در مقياس وسيع تر به كشور استفاده كننده حمله خواهند كرد و آن را نابود خواهند ساخت. پس استفاده از اين سلاح ها به معناي نابودي بشريت است.
به گزارش وب سايت سفارت ايران در مالزي، نخست وزير پيشين مالزي در ادامه روابط دوجانبه دو كشور را مهم ارزيابي و بر لزوم گسترش آن تأكيد كرد.
وي همچنين ضمن ارائه توضيحاتي پيرامون اوضاع داخلي مالزي، وضعيت كنوني ائتلاف جبهه ملي(ائتلاف حاكم) را نسبتا خوب توصيف و تأكيد كرد كه اين جبهه در انتخابات آتي پيروز خواهد شد.
دولت آبادي كاردار سفارت كشورمان در مالزي نيز در اين ديدار با اشاره به اهميت توسعه روابط ميان دو كشور جمهوري اسلامي ايران و مالزي به عنوان دو كشور مسلمان و مهم جهان اسلام، منطقه و جهان، بر ضرورت شناسايي و استفاده از همه ظرفيت هاي موجود در دو كشور براي گسترش مناسبات در همه بخش ها تأكيد كرد.
وي ضمن اشاره به همكاري هاي خوب دو كشور در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي، اهميت اجلاس سران كشورهاي غير متعهد در تهران را يادآور شد و آن را فرصت مناسبي براي رايزني رهبران كشورها در خصوص مسائل مبتلا به كشورهاي عضو دانست.
 


يك استراتژيست مسائل خارجي:

مصر به دنبال برقراري رابطه با ايران و چين و فاصله گرفتن از غرب است

يك استراتژيست مسائل خارجي از مؤسسه «ائتلاف استراتژي هاي جهان نو» از طرح رئيس جمهور مصر براي برقراري رابطه با چين و ايران و فاصله گرفتن از غرب خبر داد.
به گزارش فارس، «ميشل هاگز» در گفت وگو با پايگاه خبري »راشاتودي« گفت: مصر براي چند دهه به كمك آمريكايي ها وابسته بود و سالانه يك ميليارد دلار از اين كشور دريافت مي كرد. اما اكنون، محمد مرسي قصد دارد براي جلب سرمايه گذاري، به چين سفر كند. اين اقدام، اين پيام شفاف را ارسال مي كند كه او در تلاش است تا تعادل برقرار كند و از غرب فاصله بگيرد. وي در ادامه افزود: البته مصر به پول فوري آمريكا، صندوق بين المللي پول و كشورهاي حاشيه خليج فارس نياز دارد، اما مصري ها براي منافع ژئوپلتيك بلندمدت خود مايلند با چين رابطه برقرار كنند چراكه اين كشور مي تواند شكاف را پر كند بنابراين آنها ديگر به غربي ها وابسته نخواهند بود.
به گفته اين كارشناس مسائل استراتژيك، در عوض، پكن نيز نيازمند دسترسي به درياي مديترانه و كانال سوئز است؛ موردي كه آمريكا اكنون به آن دسترسي دارد. هر چند در نگاه نخست به نظر مي رسد چيز زيادي از رابطه با مصر، عايد چين نمي شود اما واقعيت اين است كه اين دو مورد (درياي مديترانه و كانال سوئز) بسيار مهم هستند.
هاگز در ادامه گفت: چيني ها مايلند با مصر متحد شوند. اتحاد با مصر و جدا كردن آن از آمريكا، برگ برنده اي براي چين به شمار مي آيد. علاوه بر اين، واضح است رئيس جمهور مرسي، پس از چين به سوي ايران مي رود. البته با توجه به تنش هاي كنوني بر سر برنامه هسته اي ايران، اين اقدام بسيار تحريك كننده خواهد بود.
اين كارشناس مسائل خارجي با بيان اينكه احساس ميان قاهره و تهران دوجانبه است، اظهار داشت: رابطه ناگفته در اينجا اسرائيل است و مصر مي تواند از قدرت نفوذ خود براي اعمال فشار بر اسرائيل به منظور متوقف كردن بحث حمله به ايران استفاده كند.
ميشل هاگز تاكيد كرد: اگر مصر ايران را به عنوان شريك خود بپذيرد، لازم نيست به آمريكا يا اسرائيل وابسته باشد و مي تواند در كشورهاي پادشاهي خليج فارس تعادل برقرار كند. مرسي فرد نابغه اي است كه نقشه هايي در ذهن خود دارد البته ما نمي دانيم اين طرح ها چيست. با اين حال فكر مي كنم، ايران و مصر قصد دارند ( با كمك يكديگر) عربستان سعودي و اسرائيل را خنثي كنند.
 


طب روحاني ؛ نياز انسان براي پس از مرگ

اخلاق يك حقيقتي است كه به چند عنصر تكيه مي كند؛ از يك طرف به طب تكيه مي كند، از يك طرف با مهندسي و معماري كار دارد؛ از طرفي هم با هنر. گاهي خيال مي كنند اخلاق جزء قراردادهاي بايد و نبايدهاست ! آنها كه جهان بيني شان در محدوده طبيعت است و مرگ را پايان راه مي دانند و مردن را پوسيدن انسان تلقّي مي كنند؛ اينها، هم قانون مملكتشان را از عادات و آداب و سنن و رسوبات مردمي مي گيرند، هم اخلاقياتشان را ! حقوقشان، اخلاقشان، قانونشان از همين رسوبات و رسومات است و خيال مي كنند انسان كه مي ميرد، نابود مي شود و مي پوسد ! اينها حقيقتاً خوابند؛ نه عالم را شناختند، نه خودشان را ! انبياء آمدند، برابر فطرت و عقل به انسان بگويند: شما يك موجود دائمي و ابدي هستيد، هرگز از بين نمي رويد ! روحت كه هرگز از بين نمي رود، هويتت كه نابود نمي شود؛ بدنت مي پوسد، دوباره مي سازند، چيز مهمي نيست ! در معاد 3 فصل است؛ يكي روح است، يكي اصل هويت ملتئ م م ن الرّوح و البدن است، يكي خصوص بدن؛ و آمدند بگويند كه انسان مستقيماً از يك عالمي به عالم ديگر مي رود.
وجه نيازمندي به اخلاق اسلامي
انسان در هر عالمي كه باشد، بالأخره يك بدني دارد، نيازي دارد؛ در دنيا نيازهاي خود را با ضوابط و با روابط حل مي كند. يعني اگر كسي مشكلي داشت، به مسكن، به خوراك، به پوشاك و مانند آن نيازمند بود، در دنيا با ضوابط تجاري تأمين مي كند؛ نشد با روابط خانوادگي تأمين مي كند. پسر، مشكل پدر را حل مي كند، پدر مشكل پسر را حل مي كند، برادر دشواري و پيچيدگي زندگي برادر را حل مي كند و مانند آن. بعد از مرگ نه ضوابط تجاري و اقتصادي مطرح است كه كسي يك چيزي را بتواند بخرد، بفروشد، از راه خريد و فروش مشكلش را حل كند؛ نه روابط دوستانه و مانند آن ! فرمود: لاب يأ ف يه و لا خلّه (1)؛ «خلّت» يعني دوستي و رفاقت و مانند آن. نه خلّت و دوستي هست، چون يوم يف رّ المرء م ن اخيه. و امّ ه و ابيه (2)؛ نه خريد و فروش هست، چون اليوم عمأ و لا ح ساب و غداً ح ساأ و لا عمل (3).
بنابراين ما در آن عالم هستي همين بدنيم، همين روح؛ يك. نيازمند به يك سلسله امور فردي هستيم، دو. هيچ راهي براي تأمين امور نيست؛ نه راه ضوابط، نه راه روابط؛ سه و همه نيازها را بايد اينجا تأمين بكنيم، چهار و آنچه كه تمام نيازهاي ما را تأمين مي كند فقه است و اخلاق است و حقوق،پنج. ما بايد با اخلاق،هم كار پزشكي انجام بدهيم، طبيب خوبي باشيم؛ هم بايد معمار و مهندس خوبي باشيم، هم بايد هنرمند خوبي ! امّا بايد طبيب خوبي باشيم؛ براي اينكه حيات بعد از مرگ، سلامت بعد از مرگ، همه را اخلاق تأمين مي كند. ما بايد در آن عالم به عنوان يك موجود زنده اي كه از حيات طيّب برخوردار است زندگي كنيم. آن حيات طيّبه را اينجا با فقه و اخلاق و حقوق بايد بسازيم.
بايد با يك بدني زندگي كنيم كه هيچ حادثه نتواند فرآورده هاي ما را از ياد ما بگيرد ! ما با طامّه مرگ روبروئيم. اين حادثه هاي دردناك و سخت را مي گويند:«طامّه ». آن حادثه هاي كمر شكن كه ستون فقرات را مي شكند،مي گويند:فاق ره الظّهر.و( فاق ر ه )(4) يعني همين. يعني رخدادي كه فقرات را مي شكند و به اصطلاح ما در تعبيرات فارسي كمر شكن است.ما يك چنين حوادثي در پيش داريم. يك معماري لازم است كه يك بدن ستبر و مستحكم تهيه كنيم كه اين با رخدادهائي كه ما با آن روبرو هستيم متلاشي نشود !
فلسفه تلقين ميّت در قبر و آغاز برزخ
اين مهمترين كنكور ماست در قبر؛ كه از ما ها يك چيزهاي مهمي سئوال مي كنند و ما بايد پاسخ بدهيم. هيچ فكر كرديد كه چرا در جريان سئوال و جواب قبر الفباي دين و بديهيات دين را از ما سئوال مي كنند ! و در تلقين قبر آن كسي كه مرده را تلقين مي كند، مي گويد: بدان اگر سئوال كردند كه خداي تو كيست، بگو: الله ربّي؛ دينت چيست، بگو: اسلام است؛ اگر سئوال كردند كتاب تو چيست، بگو: قرآن است و اگر سئوال كردند پيامبر تو كيست، نام مبارك حضرت رسول را ببر؛ اگر سئوال كردند: امامان تو كي هستند، نام مبارك علي بن أبيطالب، حسن بن علي، حسين بن علي تا وجود مبارك ولي عصر (أرواحنا فداه) را ببر؛ اينها الفباي دين است! همه ما اينها را مي دانيم؛ چه صالح، چه طال ح؛ چه فاسق، چه عادل؛ چه اهل نماز، چه بي نماز ! بالأخره اينها كه اسلام شناسنامه اي دارند،مي دانند دينشان اسلام است،كتابشان قرآن است.
اگر ما با اخلاق،يك بدن ستبر مستحكمي نساختيم، اين فشار مرگ آنچنان روي اعصاب و مغزفشار مي آورد كه همه اين حرف ها يادمان مي رود !! خيلي ها يادشان نيست كه دينشان و كتابشان چيست، خيلي ها نام مبارك علي بن أبيطالب، حسين بن علي؛ اصلاً يادشان نيست ! سئوال مي كنند: امام تو كيست، حرفي براي گفتن ندارند !! ماوقتي يك حصبه مي گيريم يا به بيماري شبيه حصبه مبتلا مي شويم، بسياري از خاطرات و درس ها از يادمان مي رود! با اينكه بيماري حصبه و مانند آن هرگز مثل مرگ نيست، آن طامّه مرگ توانفرسا است !
توانفرسا بودن غير قابل تصوّر مرگ براي عموم انسانها
در كشاكش اين طامّه توانفرسا بايد تمام ذرّات بدن آدم را در حال حيات بي روح كنند !! مسأله مرگ كار آساني نيست ! چرا وقتي دندان ما را مي كشند، درد مي آيد؟ چرا اگر بخواهند اين انگشت را جراحي كنند، تا بي حس موضعي نشود درد مي آيد؟ براي اينكه مي خواهند يك زنده اي را بكشند! چرا درد احساس مي كنيم؟ براي اينكه حيات دارند! لذا اين را بي حس مي كنند؛ آن حيات را، آن احساس را ازآن مي گيرند، دندان را مي كشند و دست را جراحي مي كنند. ( مرگ ) يعني در حالي كه ما حسّاسيم و درك مي كنيم، اين روح را از تك تك اعضاي اين بدن بيرون مي كشند! مگر كار آساني است؟! ما كه نمي دانيم به اين بيچاره چه مي گذرد! ما نه مرده ايم، نه از آن با خبريم ! فقط براي يك عدّه راحت است، مؤمنين راحتند؛ مثل بو كردن گل ياس ! و گرنه براي ديگران آنقدر سخت است كه در تمام مدّت عمر هيچ حادثه اي مثل آن نيست ! براي اينكه روح مي خواهد از تك تك اين ذرّات بدن جدا بشود، در حال حس !! اين درد دارد! يك گوشه اش را كه ما مي خواهيم احساس بكنيم، مي بينيم كه قابل تحمّل نيست ! اين پوست مي خواهد بميرد، يا اين گوشت مي خواهد بميرد يا اين دندان مي خواهد بميرد؛ تا بي حس نكنند، ما تحمّل نمي كنيم ! حالا تمام اعضاي بدن مي خواهد بميرد. بنابراين كار مرگ يك كار آساني نيست !!
تدارك سفر ابدي در گرو عدم فراموشي مرگ
شما در فرمايشات اهل بيت، مخصوصاً از وجود مبارك پيغمبر و ائمه (ع) نگاه كنيد، مرتب سفارش مي كنند كه مرگ را فراموش نكنيد ! اين علماي ما، مرحوم شهيد اوّل؛ اينها چند تا أربعين نوشتند، أربعينات دارند. برابر آن حديث صحيحي كه رسول گرامي (ص) دارد كه: من حف ظ علي امّت ي أربعين حديثاً (5)، اينها چندين أربعين نوشتند. در بخش وسيعي از أربعينات مرحوم شهيد اوّل همين است كه اصرار ائمه اين است كه مرتب به ياد مرگ باشيد. بالأخره مرگ ما را فراموش نمي كند، ما هم با او درگيريم! يك عدّه به آساني جان مي دهند. مرحوم كليني (رض) در جلد پنجم كافي كه مربوط به فروع كافي است، رواياتي نقل مي كند كه هيچ لذّتي براي مؤمن به اندازه لذّت مرگ نيست. روزي رخش ببينم و تسليم وي كنم (6) ! راحت به آن هدف خودش مي رسد.
هنرمندي علم اخلاق در تحصيل زيبائي انسان
پس ما يك چنين روزي را در پيش داريم ! بايد يك بدني بسازيم كه بتواند تحمّل بكند! آن بدن با طبّ روحاني ساخته مي شود، يعني با اخلاق؛ نه با تقويت هاي مادي ! پس ما بايد طبيب باشيم كه سلامت روح را تأمين كنيم، مهندس و معمار باشيم كه اين بدن را محكم بپروانيم كه بتواند در روياروئي با آن حادثه تحمّل بكند؛ و هنرمند هم باشيم؛ هنرمند باشيم يعني چه؟ چون همه ما جمال را دوست داريم، دلمان مي خواهد زيبا باشيم. در دنيا هر كسي در اقليم خاصي كه به دنيا آمده، همان چهره و رنگ را دارد؛ بعضي ها سفيد پوستند، بعضي رنگين پوستند. اين سفيد پوستي يا رنگين پوستي دليل فضل و كمال نيست ! نه صهيب رومي، نه بلال حبشي؛ هيچ كدام بر ديگري فضيلتي ندارند، هر دو را هم اسلام پذيرفته؛ اينها مربوط به نژاد است و اقليم و امثال ذلك. امّا در قيامت اگر كسي سيه روي بود و رو سياه، يا سفيد روي بود و رو سفيد؛ اين برابر معيارها و ارزش هاست! اگر خداي ناكرده ما در قيامت سياه رو شديم، آنوقت قابل تحمّل نيست! اگر سفيد رو و زيبا شديم، لذّت دائمي دارد! ما بايد آنقدر هنرمند باشيم كه خودمان را با چهره خوب بسازيم! آنجا ديگر خط استوا و اقليم و اينها نيست!
تصريح كتاب و سنّت اين است كه در قيامت يك عدّه اي رو سفيد، يك عدّه اي رو سياه هستند؛ دستورهائي كه براي دعاي وضو هنگام شستن صورت مي دهند همين است كه انسان وقتي صورتش را مي شويد بگويد: اللّهمّ بيّ ض وجه ي يوم تسودّ ف يه الوجوه و لا تسوّ د وجه ي يوم تبيّض ف يه الوجوه (7). خدايا ! روزي كه صورت ها سياه مي شود، صورت من را سياه نكن؛ روزي كه صورت ها سفيد مي شود، صورت من را سياه مكن. ما با اخلاق بايد يوسف بشويم و مي شويم ! همه علاقمندند كه جمال يوسفي را داشته باشند واين ممكن است ! خيلي ها در بهشتند كه از يوسف جميل ترند؛ خودشان ساختند! جمال بعضي ها مال سرزمين آنهاست و جمال بعضي ها مال عمل به قرآن و دستورات عترت است! پس اخلاق اين 3 تا كار را مي كند؛ هم طبيب ماست، هم مهندس و معمار ماست، هم هنرمند ماست كه ما را زيبا در مي آورد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جوانان، دانشجويان بسيجي، دانش پژوهان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ 6/ 3/ 1389
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بقره/ 254 (2) عبس/ 34 ـ 35 (3) الكافي/ 8/ 58 (4)قيامه/25
(5) وسائل الشيعه/ 27/ 93 (6) ديوان حافظ/ غزل 351 (7) مفاتيح الجنان
خوان حكمت روزهاي يك شنبه منتشر مي شود.
 


گزارش هاآرتص از ضعف دفاعي اسرائيل در برابر موشك هاي ايران

روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» ضمن مصاحبه با چندين كارشناس دفاعي و نظامي، به ضعف هاي گسترده سيستم دفاعي اسرائيل در برابر موشكهاي ايران اذعان كرد.
روزنامه صهيونيستي «هاآرتص»، با انتشار گزارشي به قلم «آموس هارل» و «اوي ايزاكروف»، به بررسي وضعيت دفاعي رژيم صهيونيستي در برابر ايران پرداخته و به اسرائيلي ها هشدار داده است كه سيستم هاي دفاع موشكي اسرائيل قادر به دفاع از مناطق شهري نيستند.
«يونا يهاو» شهردار شهر «هيفا»، يكي از كساني است كه هاآرتص در اين زمينه به مصاحبه با آن ها پرداخته است. وي كه از كهنه سربازان ارتش اسرائيل است، تجربه جنگ 33 روزه را نيز در كارنامه شهرداري خود دارد.
يهاو با ابراز نگراني از احتمال جنگ با ايران، مي گويد: من نگران هستم، چرا كه در اين مورد كه اسرائيل ميزان دشواري هاي پيش رو را تا چه حد درست ارزيابي كرده است، مطمئن نيستم.
وي همچنين با اشاره به نحوه فعاليت سران امنيت داخلي اسرائيل، مي افزايد: هنوز هم، وقتي به فرض، من از آن ها سؤال مي كنم كه چطور بايد افراد را در زير آتش از منطقه اي تخليه و به محلي ديگر انتقال داد، پاسخ هايي كه به حد كافي متقاعد كننده باشد، دريافت نمي كنم.
شهردار هيفا در ادامه به ضعف هاي دفاعي كه اين شهر در برابر حملات موشكي دارد، اشاره و عنوان كرد كه «هيچ شانسي» براي دفاع كامل از همه نقاط شهر وجود ندارد.
يهاو افزود: كابينه اسرائيل هنوز هم تا اين تاريخ برنامه و خط مشي مشخصي براي نحوه كاركرد شركت هاي خصوصي در زمينه ارائه خدمات حياتي در صورت بروز جنگ، ارائه نداده است.
وي در مورد نتايج به دست آمده در مانور آمادگي دفاعي كه ماه گذشته در اسرائيل برگزار شد نيز صحبت كرد و گفت كه اين نتايج نتوانسته به وي آرامش دهد.
هاآرتص در ادامه به حضور حزب الله در لبنان نيز اشاره و اضافه كرد كه اين گروه اسلامي شعبه ايران در خط مقدم بوده و قادر است با توان قابل توجهي، داخل اسرائيل را هدف حمله قرار دهد.
اين روزنامه همچنين افزود كه با وجود پيشرفت هاي انجام شده در زمينه هاي دفاعي، باز هم ناهماهنگي هايي وجود دارد به طوري كه با گذشت يك سال و نيم از تشكيل وزارت امنيت داخلي، هنوز حدود اختيارات و وظايف اين وزارتخانه مشخص نشده است.
هاآرتص اضافه كرد كه يك تناقض ديگر هم وجود دارد؛ بين برداشتي كه عموم از كيفيت دفاع موشكي كه سيستم هاي بازدارنده ارائه مي دهند، و آنچه كه در عمل و در زمان جنگ از آن ها انتظار مي رود. عملكرد «گنبد آهنين» (سپر دفاع موشكي اسرائيل) در غزه خوب است، اما در حال حاضر ارتش تنها 4 سامانه دفاعي دارد، اما براي پوشش دفاعي كامل اسرائيل، نياز به ايجاد 13 سامانه خواهد بود.
اين روزنامه ادامه داد: از آنجا كه گنبد آهنين كافي وجود ندارد، احتمالاً اين سامانه ها در زمان جنگ براي محافظت از سايت هاي استراتژيك و پايگاه هاي نيروي هوايي استفاده مي شود تا بتوان از ادامه كار آن ها اطمينان يافت. در اين صورت ساقط كردن موشك هايي كه به سمت مناطق شهري مي روند، وظيفه اي ثانويه خواهد بود، و در نتيجه قطعاً پوشش دفاعي مناطق شهري به صورت جزئي و ناكافي انجام خواهد گرفت.
هاآرتص همچنين هشدار داد كه اين تنها مختص حمله به ايران و پاسخ اين كشور به اين حمله نخواهد بود، بلكه حتي درگيري هاي نظامي مختصري كه با غزه و يا لبنان اتفاق مي افتد هم مي تواند از مرزها عبور كرده و بيت المقدس و تل آويو را نيز در معرض خطر قرار دهد.
«يورام كانيوك» نويسنده اسرائيلي نيز يكي از كساني است كه گفته است از اين احتمال كه در جنگ با ايران، ده ها هزار اسرائيلي كشته شوند، هراسان است.
علاوه بر اين، «اوزي رابين» كارشناس موشكي و كهنه سرباز اسرائيلي نيز، ديگر كسي است كه نسبت به آمارهايي كه در مورد ميزان كشته هاي احتمالي داده مي شود، بدبين است و آن را بسيار بالاتر از اين ارقام مي داند. به نوشته هاآرتص، وي سال ها نسبت به كند بودن روند آماده سازي سيستم هاي دفاع موشكي هشدار داده است. هر چند كه وي اخيراً پيشرفت هايي را در اين زمينه شاهد بوده، با اين حال اقدامات انجام شده هنوز هم به حد كافي نيست.
رابين در اين رابطه اضافه كرد كه درست است كه برآوردهاي كارشناسان در مورد ميزان تلفات در جنگ خليج [فارس] نسبتاً صحيح بوده، اما بسياري موارد ديگر بود كه در آن زمان به خوبي براي عراق عمل نكرد، از جمله موشك هايي كه با وجود اصابت به مراكز پرجمعيت، عمل نكردند.
وي ادامه داد كه همه تنها به ياد دارند كه در سال 1991، تنها يك نفر به دليل اصابت موشك ها كشته شد، اما چه كسي به ياد دارد كه 27 عضو نيروي دريايي آمريكا (در همان جنگ) به دليل اصابت مستقيم موشك هاي اسكاد به يك پايگاه در عربستان سعودي كشته شدند.
رابين همچنين عنوان مي كند كه اسرائيل كار بر روي سيستم هاي دفاع موشكي را «بسيار دير و بسيار كند» آغاز كرده است.
به گزارش فارس، نويسنده هاآرتص در پايان اظهار داشت كه آنچه كه هيچ يك از كارشناسان نمي گويند، اين است كه حتي 7 سال ديگر هم جبهه داخلي در برابر موشك ها، كاملاً تحت پوشش قرار نمي گيرند. امكان اين كه يك گنبد نامرئي بزرگ شكل بگيرد كه بتواند تمام اسرائيل را تحت محافظت قرار دهد، وجود ندارد. در هر جنگي، جبهه داخلي، خط مقدم خواهد بود.
در همين حال، «مؤسسه تحقيقاتي امنيت ملي اسرائيل» نيز با اشاره به ضعفهاي داخلي اين رژيم اظهار داشت كه دورنماي درگيري احتمالي با ايران، شكست بالقوه اسرائيل است.
«مؤسسه تحقيقاتي امنيت ملي اسرائيل» در مقاله اي به قلم «اميلي لاندو» محقق ارشد اين مؤسسه نوشته كه صحبت ها در جامعه اسرائيل در مورد حمله احتمالي به ايران نقاط ضعفي دارد كه تصميمات آمريكا مبني بر متوقف كردن برنامه هسته اي ايران را نيز تحت الشعاع قرار داده است.
همچنين؛ با وجود ادعاهاي سران رژيم صهيونيستي مبني بر تصميم براي حمله به تأسيسات هسته اي ايران، فرمانده سابق نيروي هوايي ارتش اذعان كرد كه اين رژيم توانايي حمله يكجانبه به ايران را ندارد.
به گزارش العالم «ايتان بن الياهو» اضافه كرد كه رژيم اسرائيل بايد به درخواستها براي اعمال تحريم هاي بين المللي و فشارهاي بيشتر عليه ايران ادامه دهد، زيرا اين رژيم توانايي اقدام نظامي يكجانبه عليه ايران را ندارد.
 


ميرمحمدصادقي: سهل انگاري درباره قانون مجازات اسلامي غيرقابل پذيرش است

سخنگوي اسبق قوه قضاييه با انتقاد از طولاني شدن روند ابلاغ و حاكميت يافتن قانون جديد مجازات اسلامي تاكيد كرد كه اين سهل انگاري از سوي هر نهادي كه باشد، غيرقابل پذيرش و ناديده گرفتن حقوق مردم است.
حسين ميرمحمدصادقي با بيان اينكه قانون مجازات اسلامي مهم ترين قانون كيفري در كشور محسوب مي شود، گفت: قانون مجازات اسلامي قانون جزايي مادر است كه متاسفانه از سال 1370 به شكل آزمايشي به تصويب رسيد. بدين صورت كه در ابتدا براي مدت پنج سال به تصويب رسيد و پس از آن نيز براي موعدهاي مختلف دوران اجراي آزمايشي قانون مذكور تمديد شد.
اين حقوقدان به ايسنا گفت : پس از مدت ها مجلس شوراي اسلامي تصميم گرفت اين قانون را به قانوني دايمي تبديل و مشكلي كه در طي ساليان اخير وجود داشت را مرتفع كند؛ بنابراين پس از چند سال تلاش در كميسيون قضايي و حقوقي مجلس، قانون مجازات اسلامي تصويب شد و در روند ارسال به شوراي نگهبان قرار گرفت.
اين مدرس دانشگاه خاطرنشان كرد: اولين اشكالي كه در اين خصوص وجود داشت اين بود كه متاسفانه پس از گذشت سي سال از پيروزي انقلاب اسلامي، اين قانون اصل هشتاد و پنجمي شد و تصميم بر اين شد كه به شكل آزمايشي تصويب شود و قانوني دايمي نباشد كه نشانگر اين است كه متاسفانه قانونگذاري به كار فرعي و حاشيه اي براي مجلس تبديل شده است.
ميرمحمدصادقي افزود: در مرداد سال 1388 رييس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس گزارش تصويب قانون مجازات اسلامي را به مجلس ارائه مي دهد و پس از آن، قانون مذكور به شوراي نگهبان ارسال شده و اين نهاد نيز طي نامه هاي مختلف به رييس مجلس ايرادات وارد بر اين قانون را مطرح مي كند و در نهايت در دي ماه 1390 رييس مجلس به دبير شوراي نگهبان نامه داده و اشكالات رفع شده را به اطلاع اين نهاد مي رساند.
وي اضافه كرد: ظاهرا شوراي نگهبان نسبت به اينكه كل ايرادات مرتفع شده قانع مي شود. بنابراين پيرو آن در ارديبهشت ماه سال جاري رييس مجلس شوراي اسلامي به رييس جمهور نامه مي نويسد و قانون مصوب كميسيون را به رييس جمهور ابلاغ مي كند.
اين حقوقدان تصريح كرد: انتظار مي رفت پس از مدت كوتاهي از اين نامه، قانون در روزنامه رسمي چاپ شود و جنبه عملي و اجرايي پيدا كند؛ اما متاسفانه بعد از اين تاريخ همه چيز در هاله اي از ابهام، سكوت و سكون فرو مي رود و هيچ كس خبردار نمي شود كه سرنوشت اين قانون چه مي شود! شايعات مختلفي بر سر زبان هاست كه چرا اين قانون كه آخرين مرحله را طي كرده يكباره مسكوت مي ماند و اتفاق جديدي نمي افتد.
ميرمحمدصادقي ادامه داد: برخي مطرح كردند كه شوراي نگهبان بيان كرده ايرادات ديگري در قانون مجازات اسلامي وجود دارد و به همين دليل اين قانون به شوراي نگهبان بازگشته و اكنون در شوراي نگهبان قرار دارد. در هرصورت مجموعه روندي كه در رابطه با قانون مجازات اسلامي اتفاق افتاده متاسفانه نشانگر بي توجهي مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان به قانون كيفري مادر است كه بالاخره مردم و جامعه حقوقي نمي دانند كه وضعيت اين قانون چگونه است. متاسفانه هيچ كس توضيحي در اين مورد نمي دهد.
وي با بيان اينكه اكنون در جامعه حقوقي كشور سردرگمي شديدي در رابطه با قانون مجازات اسلامي ايجاد شده است، گفت: متاسفانه هيچ كدام از نهادهاي شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي پاسخگو نيستند. ضمن اينكه كل اين روند توجيه قانوني ندارد؛ زيرا شوراي نگهبان مدت محدودي براي اظهارنظر در خصوص قوانين دارد و اگر يكبار نظر داد نمي تواند دوباره قانون را دريافت كرده و مجددا نظر دهد. حتي اگر هم دوباره قصد داشت در مورد قانوني نظر دهد مدت آن باز محدود است.
 


متكي تشريح كرد

جزئيات جديد نامه وزراي سابق به رهبري

وزير سابق امور خارجه گفت: در هيچ جايي از نامه ارسالي به رهبر انقلاب از رئيس جمهور و يا خلع يد از وي سخني به ميان نيامده است.
منوچهر متكي وزير سابق امور خارجه در جمع ائمه جماعت و روحانيون شهرري، در پاسخ به سوالي پيرامون نامه جمعي از وزرا و اعضاي سابق هيئت دولت به رهبر معظم انقلاب، گفت: طي يك سال و نيم گذشته جمعي از اعضاي سابق دولت هاي نهم و دهم با برپايي جلساتي به بررسي مسائل مختلف و كلان كشور مي پردازند.
به گزارش فارس، وي ادامه داد: اين جلسات هيچ گونه نماد سياسي نداشته و حتي در كوران انتخابات دوره نهم مجلس شوراي اسلامي پيرامون نامزدهاي جريان هاي مختلف سياسي موضع گيري نداشته است.
متكي با بيان اينكه در اين جلسات مباحث كلان اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مورد گفت وگو قرار مي گيرد، اظهار داشت: همچنين مسائل حوزه اقتصادي، تحليل و ريشه يابي برخي جريانات از جمله تورم، نوسانات نرخ ارز، انرژي، نظام پولي و بانكي و فضاي كسب و كار و تعاملات بين المللي در چارچوب بيانات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري مورد بررسي كارشناسانه قرار مي گيرد.
عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري ادامه داد: حاصل جلسات فوق براساس يك تصميم جمعي تحت عنوان يك نامه توسط تيمي 5 نفره از وزراي سابق به همراه راهكارهاي پيشنهادي نگارش و تدوين شد و با امضاي حدود 15نفر از اعضاي اين جلسه براي رهبر معظم انقلاب ارسال شد.
اين عضو كابينه دولت هاي نهم و دهم، تصريح كرد: در هيچ كجاي نامه ا ز رئيس جمهور و يا خلع يد وي از نوع ادعاهاي مطرح شده سخني به ميان نيامده و تفسيرهاي گوناگون مانند ستاد فرا قوه اي كه عمدتا از سر بي اطلاعي بيان شده، در اين نامه ذكر نشده است.
متكي با بيان اينكه مطابق منويات رهبر معظم انقلاب حمايت از اركان نظام و دولت تكليفي شرعي است، گفت: همگان از جمله نمايندگان محترم مجلس و قوه قضائيه به همراه دلسوزان نظام بايد در كنار و همراه دولت براي عبور از شرايط فعلي تمام ظرفيت هاي خويش را به كار گيرند و اين اعتقاد جدي جمع است. متكي در حاشيه اين جلسه نيز با مزاح و كنايه اظهار داشت: گاهي وجود مدعيان دوستي مانند افراد انگشت شماري در روزنامه ايران انسان را از داشتن دشمن بي نياز مي كند.
 


تعيين ضرب الاجل جديد

براي خروج بقاياي گروهك تروريستي منافقين از اشرف

اواسط مهر به عنوان آخرين فرصت گروهك تروريستي منافقين براي خروج بدون قيد و شرط از اردوگاه اشرف اعلام شد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني «نداي حقيقت» به دنبال كارشكني هاي صورت گرفته از سوي گروهك تروريستي منافقين براي فرسايشي كردن روند تخليه اشرف، روز گذشته هيئتي مركب از نمايندگان سازمان ملل، نمايندگان سفارت آمريكا در پيگيري امور مربوط به تخليه اشرف و نمايندگان دولت عراق با سفر به منطقه خالص و ديدار با مسئولين گروهك تروريستي منافقين ضمن ابراز نارضايتي از كارشكني هاي صورت گرفته از جانب منافقين، خواستار پايان دادن به اينگونه اقدامات غير مسئولانه شدند.
گزارشات رسيده حاكي است كه اواسط ماه آينده به عنوان آخرين فرصت سازمان منافقين براي خروج بدون قيد و شرط از اردوگاه تروريستي اشرف اعلام شد.
پيش از اين ديدار، مقامات سازمان ملل و آمريكا با تقدير و تشكر از اقدامات و همكاري دولت عراق در برخورد با اين پرونده تاكنون، در رايزني با دولت عراق از آنها درخواست كردند در صورت امكان و براي آخرين بار ضرب الاجل يادشده را تمديد كند كه دولت عراق با درخواست سازمان ملل و آمريكا موافقت كرد.
در همين حال و بنا بر گزارشات رسيده، دولت عراق به واحدهاي ضد تروريست خود مستقر در استان دياله براي برخورد جدي با منافقين در اشرف اعلام آماده باش داده است كه همين امر سبب شد سران اين گروهگ تروريستي از مواضع خود عقب نشيني كرده و روز گذشته كليه تجهيزات و وسايل مربوط به گروه ششم را براي چك و بازرسي امنيتي تحويل پليس عراق دهند.
قرار است گروه ششم از اعضاي منافقين روز يكشنبه 5 شهريور( امروز ) از اردوگاه اشرف به كمپ ترانزيت موسوم به ليبرتي منتقل شوند.

 


محكوميت نويسنده شنود اشباح با شكايت مشايي

نويسنده «شنود اشباح» به دليل نشر اكاذيب و توهين و افترا به رئيس دفتر رئيس جمهور، به حبس و پرداخت جزاي نقدي محكوم شد.
به گزارش فارس، رضا گلپور نويسنده «شنود اشباح» روز سه شنبه بيست و چهارم مرداد ماه، در شعبه 1057 دادسراي ويژه كاركنان دولت به رياست قاضي حيدري محاكمه شد.
وي طي سه سال اخير با انتشار نامه هايي سرگشاده مطالبي را درباره اسفنديار رحيم مشايي مطرح كرد كه شكايت وكيل شخصي رئيس دفتر رئيس جمهور و معاونت حقوقي دولت را در پي داشت.
دادسراي كاركنان دولت با صدور رأي بدوي، گلپور را به دليل نشر اكاذيب و توهين و افترا به رئيس دفتر رئيس جمهور به 91 روز حبس و 250 هزار تومان جريمه نقدي محكوم كرد.
بنابراين گزارش، گلپور، درباره رأي صادره اعلام كرد هنوز اين حكم به او ابلاغ نشده است.
 


منتظري رئيس شوراي دستگاه هاي نظارتي كشور شد

حجت الاسلام والمسلمين منتظري رئيس ديوان عدالت اداري به عنوان رييس و مظفر معاون نظارت رييس مجلس شوراي اسلامي به عنوان نائب رييس اين شورا انتخاب شدند.
ولي الله خبره دبير شوراي دستگاه هاي نظارتي كشور با بيان اين خبر افزود: انتخاب رييس شوراي دستگاه هاي نظارتي كشور از بين عالي ترين مقام سازمان ها و دستگاه هاي عضو اين شورا به مدت يك سال صورت مي گيرد.
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: وزير اطلاعات، رييس سازمان بازرسي كل كشور، رييس ديوان محاسبات، رييس ديوان عدالت اداري، معاون نظارت رييس مجلس شوراي اسلامي و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري از اعضاي اين شورا هستند. رييس سازمان حسابرسي نيز عضو مدعو اين شورا هستند.
خبره خاطرنشان كرد: پيش از اين، حجت الاسلام والمسلمين مصلحي، وزير اطلاعات، رييس دوره اي شوراي دستگاه هاي نظارتي كشور بود. رحماني فضلي رييس ديوان محاسبات كشور و حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي رييس سازمان بازرسي كل كشور نيز در دوره هاي قبل تر رياست اين شورا را عهده دار بودند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14