(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 خرداد 1391 - شماره 20232

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
برژينسكي: مذاكرات با ايران موقعي موفق خواهد بود كه حق غني سازي ايران پذيرفته شود
رئيس سازمان انرژي اتمي: مشكلي با بازرسي هاي آژانس نداريم
چامسكي در تازه ترين مقاله خود تاكيد كرد
حمايت جنبش نم از ايران غرب در تقابل با تهران تنها است
وزير آشتي ملي سوريه در ديدار با جليلي:
سوريه با پشت سر گذاشتن بحران همچنان در محور مقاومت باقي خواهد ماند
فرمانده ارتش مصر در كانال سوئز: تقاضاي آمريكا براي حمله به كشتي ايراني را رد كرديم
بروجردي پس از ديدار با اسد : گزارش ها حاكي از سلامتي ايرانيان ربوده شده در سوريه است
بروكينگر: آمريكا فهميده بايد به ايران امتيازهايي بدهد
القدس العربي تحليل كرد؛ بازگشايي سفارت مصر در تهران قوت گرفته است
جوزف ليبرمن: تحريم ها عليه ايران نتيجه اي نداشته است
قشقاوي مسئول پيگيري دعوت كميته حقوق بشر از بان كي مون شد
در مكتب امام
تجديد ميثاق رئيس جمهور و هيئت دولت با آرمان هاي حضرت امام(ره)
امام، انقلاب و بيداري اسلامي- قسمت سوم
مبارزه عارفانه


برژينسكي: مذاكرات با ايران موقعي موفق خواهد بود

كه حق غني سازي ايران پذيرفته شود

مشاور امنيت ملي اسبق آمريكا گفت: مذاكرات با ايران تنها زماني موفق خواهد بود كه حق غني سازي ايران پذيرفته شود.
روزنامه السفير لبنان با اشاره به مصاحبه طولاني برژينسكي با مجله آمريكايي نشنال اينترست در تحليلي نوشت: مشاور ا منيت ملي اسبق آمريكا درباره اشتباه جنگ عراق، درگيري فلسطيني ها و اسرائيل، سرنوشت آمريكا و مردم بي اطلاع اين كشور و حمله نظامي به ايران و مسايل ديگر صحبت كرده است.
در ادامه اين تحليل آمده است: برژينسكي مسئوليت شكست نيروهاي غربي در به دست آوردن فرصت تحميل دوره جديدي از برتري جهاني غرب بعد از فروپاشي شوروي سابق را به چند عامل نسبت داده كه بارزترين آنها حماقت غرب بوده و در كنار آن عوامل ديگري هم نقش داشته كه غير ارادي بوده است.
وي با اشاره به جنگ آمريكا بر ضد عراق گفت: حقيقتا اين يك فاجعه بوده است كه پايگاه و مشروعيت آمريكا را در جهان پايمال، جايگاه رئيس جمهور را له و هزينه هاي زيادي بر آمريكا تحميل كرد كه در بي ثبات كردن كل منطقه نقش بسزايي داشته است.
برژينسكي در پاسخ به سوالي گفت: آمريكا متاسفانه مشروعيت ما را از بين برد به طوري كه سبب شد به سادگي بيشتر كشورهاي جهان به دشمن فطري ما تبديل شوند، بدتر اين كه ما اين موضوع را ناديده گرفتيم و طوري برخورد كرديم كه گويي مامور به انجام ماموريت ويژه اي هستيم.
برژينسكي درباره موضوع ايران هم در پاسخ به سوالي درباره ميزان احتمال حمله نظامي آمريكا و اسرائيل به ايران گفت در حالي كه شك دارم كه واشنگتن در اين زمينه پا پيش بگذارد و سبقت بگيرد، بايد بگويم كه آغاز جنگ آسان است اما پايان دادن به آن بسيار مشكل است.
برژينسكي گفت: در صورت وقوع جنگ ضد ايران هزينه انرژي بسيار افزايش خواهد يافت و اين موضوع بر اقتصاد جهاني تاثيرگذار خواهد بود. علاوه بر اين حمله به ايران فاجعه بزرگتري است چرا كه آنان پايگاه هاي ما را در منطقه و همچنين نيروهاي ما را در افغانستان و عراق تهديد خواهند كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران در همين زمينه برژينسكي در زمينه وقوع جنگ در كل منطقه پس از حمله به ايران هشدار داده و گفت: نبايد به نقطه اي برسيم كه بگوئيم كه هيچ چاره و گزينه اي پيش رو نداريم. ما گزينه داريم. گزينه ما اين است كه اسرائيلي ها را براي جلوگيري از جنگ قانع كنيم. من امكان موفقيت مذاكرات را بعيد نمي دانم در صورتيكه بخواهيم مذاكراتي واقعي با تكيه بر حق ايران براي غني سازي محدود داشته باشيم، اما اگر هدف رسيدن به راه حل هاي توهين آميز براي ايران باشد، ما اساسا به هيچ توافقي نخواهيم رسيد.
 


رئيس سازمان انرژي اتمي: مشكلي با بازرسي هاي آژانس نداريم

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران اعلام كرد فعاليت هاي هسته اي ايران شفاف است و مشكلي با بازرسي هاي آژانس نداريم.
فريدون عباسي در حاشيه مراسم تجديد بيعت اعضاي هيئت دولت با آرمان هاي امام راحل در رابطه با نشست اخير ايران و آژانس گفت: برنامه هسته اي ايران شفاف است است و بازرسان آژانس دو ساعت قبل از بازرسي مي توانند به ما اطلاع بدهند و از فعاليت هاي ما بازديد كنند. هر موقع هم خواسته اند آمده اند و آمار توليد و تعداد سانتريفيوژها و مسائل مرتبط با آن در گزارش آژانس بيان شده و مشخص است.
وي در مورد اينكه آيا قرار است ايران سانتريفيوژهاي جديدي در سايت فردو نصب كند، گفت: روال اين است كه در مورد آمارهاي جديد در اين ارتباط بايد به آژانس اطلاع داده شود، آژانس در مورد آن راستي آزمايي كند و در واقع آن را تاييد كند و ما ترجيح مي دهيم كه مطالب در اين ارتباط از طريق كانال بازرسان آژانس اطلاع داده شود.
به گزارش ايسنا رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين در مورد مذاكرات روز جمعه ايران و آژانس و نتايج آن گفت: مذاكرات ما با آژانس بر مبناي حقوق كشورمان و در چارچوب وظايف آژانس انجام مي شود و اين مذاكرات را ادامه مي دهيم. ما خواهان قطع مذاكرات نيستيم. استدلال هاي قوي داريم، افراد مذاكره كننده ما افرادي قوي و آگاه به مسائل تخصصي در اين زمينه هستند و از حقوق كشورمان دفاع مي كنند. در اين چارچوب تا زماني كه آژانس بخواهد ما مذاكره مي كنيم البته آنها نيز بايد استدلال كافي براي بازديد از مناطقي كه مي گويند داشته باشند يا درباره مطالبي كه مي گويند بايد ادله كافي بدهند تا ما قانع شويم.
عباسي همچنين در مورد گزارش فصلي آژانس كه به زودي منتشر خواهد شد، گفت: همه مطالب را آقاي آمانو در گزارش سالانه خود بيان كردند و فكر نكنم چيز اضافي وجود داشته باشد. مطالب را در آن گزارش سالانه اعلام كرده اند، ابهامات را بيان كردند، آن گزارش 64 بند داشت كه به اذعان كارشناسان نصف آن بند اضافه بود و مبناي حقوقي، قانوني و كارشناسي نداشت. برخي از آن نيز جمله سازي بود و تحت تاثير سرويس هاي خارجي بيان شده بود و در گزارش آژانس مطالب آن آمده بود و فكر مي كنم همان كافي است و آژانس بايد روي همان بسنده كند و مداركي كه در اين ارتباط دارد را به ما تسليم كند تا ما مدارك را بررسي كنيم و به نتيجه برسيم.
وي تاكيد كرد: تمام فعاليت هاي ما شفاف بوده، مشكلي با بازرسي آژانس نداريم، همكاري هاي لازم را داشته و خواهيم داشت و مناسب است كه آنها مدارك لازم در ارتباط با گزارش سالانه شان را ارائه دهند تا ما بررسي كنيم و به نتيجه برسيم.
در همين حال علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به سوالي مبني بر چگونگي مذاكرات ايران و آژانس گفت: ما قبلا يك دوره مذاكره داشتيم كه اين دوره ادامه مذاكرات قبلي بوده است. كه در اين دوره برخي از مذاكرات حل و فصل شد و در عين حال برخي از موضوعات ديگر باقيمانده كه عمدتا انتظارات ايران است و ما ثابت خواهيم كرد كه اين اتهامات و ادعاهايي كه در رابطه با ابعاد محتمل نظامي مطرح مي كنند بي پايه و اساس است.
سلطانيه در پاسخ به سوالي در مورد زمان مذاكرات ايران و آژانس به باشگاه خبرنگاران گفت: هنوز زمان مذاكرات مشخص نشده و جلسه اي كه شوراي حكام به زودي برگزار خواهد كرد بعد از آن احتمالا جلسه اي خواهيم داشت.
وي در مورد انتشار ادعاهاي جديد رسانه هاي غربي عليه برنامه هسته اي ايران در گزارش آتي آژانس گفت: گزارشي هنوز از آژانس منتشر نشده است.


چامسكي در تازه ترين مقاله خود تاكيد كرد

حمايت جنبش نم از ايران غرب در تقابل با تهران تنها است

تحليلگر ارشد آمريكايي با اشاره به حمايت كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از فعاليت هاي هسته اي ايران تصريح كرد كه آمريكا و غرب در تقابل با ايران تنها هستند.
نوآم چامسكي در مقاله خود آورده است كه طرح «منطقه تحت هيمنه آمريكا» همچنان به دليل وجود بحران ها و كشمكش هاي كنوني در مراكز سياسي غرب مطرح است. اين مراكز، ايران را بزرگترين خطر براي نظام جهاني به شمار مي آورند و معتقدند ايالات متحده و اروپا بايد اين خطر را دفع كنند.
وي افزود كه در گزارش وزارت دفاع و اطلاعات آمريكا درباره امنيت جهان آمده است كه ايران از لحاظ نظامي نمي تواند خطرناك باشد زيرا هزينه نظامي آن كمتر از بقيه كشورهاي منطقه بوده، سياست دفاعي را دنبال مي كند و از نمايش قدرت چنداني در خارج از مرزهايش برخوردار نيست. در اين گزارش همچنين آمده است برنامه هسته اي ايران و تمايل به داشتن سلاح هسته اي، عنصر اصلي استراتژي دفاعي اين كشور به شمار مي رود.
چامسكي اضافه كرد: اين گزارش با اشاره به توان بازدارندگي و تلاش ايران براي حفظ حاكميت خود، مي نويسد كه اين امر با آزادي عمل ايالات متحده در منطقه همخواني ندارد، آنچه باعث شده ايران به سمت دستيابي به توان بازدارندگي حركت نمايد، وجود پايگاه هاي نظامي و مراكز هسته اي در منطقه است.
وي افزود: مارتن وان كرفيلد، مورخ نظامي اسرائيل 7 سال پيش نوشت: جهان ديد كه چطور ايالات متحده بي دليل به عراق حمله كرد. حال اگر ايراني ها به فكر ساخت سلاح هسته اي نباشند، ديوانگي كرده اند چرا كه مدام در تهديد به سر مي برند. آنها اگر هم اكنون اين كار را انجام دهند جاي بحث دارد.
براساس گزارش وزارت دفاع و اطلاعات آمريكا تهديد ايران چيزي فراتر از تلاش براي بازدارندگي است. اين گزارش مدعي است كه تهران مي خواهد در كشورهاي همسايه نفوذ كرده و براساس گفتمان سياست خارجي خود، ثبات منطقه را برهم زند.
چامسكي افزود اگرچه ايالات متحده و اروپا متفق القول هستند كه ايران به دليل «تلاش براي برهم زدن ثبات منطقه» مستحق مجازات است، اما بايد گفت در اين زمينه بسيار تنها هستند چرا كه دولت هاي جنبش عدم تعهد از حق ايران براي دستيابي به اورانيوم غني شده حمايت كرده اند و مردم عرب منطقه ترجيح مي دهند ايران سلاح هسته اي داشته باشد. بايد گفت تركيه يكي از قدرت هاي بزرگ منطقه به همراه برزيل، از مهم ترين كشورهاي آمريكاي جنوبي با پيشنهاد تحريم ايران مخالفت كرده اند.
چامسكي افزود: آنچه در اينجا ذكر آن ضروري است اينكه، همكاري ايران، تركيه و برزيل نخست با موافقت اوباما روبه رو شد. شايد او فكر مي كرد اين همكاري به شكست خواهد انجاميد و به سلاحي ايدئولوژيك بر ضد ايران مبدل خواهد شد. با نتيجه دادن اين همكاري، اوباما دست به انتقاد برداشت و براي فرار از اين بحران قطعنامه اي را در شوراي امنيت به تصويب رساند كه چين هم آن را امضا كرد و هم اكنون به دليل موافقت با پيش نويس اين قطعنامه در معرض انتقاد قرار دارد.
چامسكي اضافه كرد: ايالات متحده شايد بتواند از سرپيچي تركيه بگذرد، ولي چين را نمي تواند ببخشد، زيرا در حالي كه شركت هاي ديگر كشورها و بخصوص اروپا در حال خروج از ايران هستند، سرمايه گذاران و تاجران چيني در حال پر كردن اين خلأ هستند.
وي تصريح كرد: بنا به اعتقاد واشنگتن، ايران سعي مي كند نقش فعال تري در حوزه صنعت و انرژي داشته باشد و آمريكا را مايوس سازد. وزارت خارجه آمريكا به چين هشدار داده است كه در صورتي كه مي خواهد در عرصه بين المللي مقبوليت داشته باشد، بايد از شانه خالي كردن از مسئوليت هاي بين المللي خود دست بردارد و با سياست هاي ايالات متحده همراهي كند. طبيعي است كه چين با اين امر موافقت نمي كند.
 


وزير آشتي ملي سوريه در ديدار با جليلي:

سوريه با پشت سر گذاشتن بحران همچنان در محور مقاومت باقي خواهد ماند

وزير آشتي ملي سوريه در ديدار با دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تاكيد كرد كه سوريه در نهايت اين شرايط را در چارچوب منافع مردم اين كشور پشت سر خواهد گذاشت و همچنان در محور مقاومت باقي خواهد ماند.
«علي حيدر» وزير آشتي ملي سوريه عصر يكشنبه با سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگو كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين ديدار با اشاره به لزوم توجه به رهيافت و راه حل سياسي براي حل مسئله سوريه اظهار داشت جمهوري اسلامي ايران همواره بر گفت وگوي ملي و راه حل سوري براي مسئله سوريه اصرار داشته و پروژه آشتي ملي را چشم انداز حل و فصل چالش هاي موجود مي داند. جليلي با تاكيد بر لزوم پايان يافتن خشونت ها و جمع آوري سلاح و خودداري كشورها از حمايت از عناصر مسلح، استفاده از ابتكارات جديد و مشاركت طيف هاي مختلف مردم در گفت وگوهاي ملي سوريه را ضروري دانست.
وزير آشتي ملي سوريه با بيان اينكه مناسبات جمهوري اسلامي ايران و سوريه عميق و بي نظير مي باشد، تصريح كرد: مردم سوريه از طوايف مختلف خواهان تعيين سرنوشت خود در چارچوب راهكارهاي دموكراتيك و بدون دخالت خارجي هستند و بدين منظور سوريه آماده هرگونه گفت وگو با تاكيد بر حفظ استقلال و كنار گذاشتن خشونت هاست.
وي افزود: سوريه در نهايت اين شرايط را در چارچوب منافع مردم اين كشور پشت سر خواهد گذاشت و همچنان در محور مقاومت باقي خواهد ماند.
ديدار وزير مشاور در امور آشتي ملي سوريه با صالحي
در ديدار علي حيدر، وزير مشاور در امور آشتي ملي جمهوري عربي سوريه با وزير امور خارجه ايران موضوع روابط دوجانبه و مسائل منطقه اي و بين المللي به خصوص موضوع سوريه و راه هاي رسيدن به ثبات پايدار مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
به گزارش ايسنا، علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار با اشاره به سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران در كمك به حل مسائل و مشكلات منطقه بر مواضع كشورمان در بازگشت ثبات به سوريه از طريق راه هاي مسالمت آميز تاكيد كرد.
صالحي با يادآوري طرح شش ماده اي كوفي عنان و اصول بيانيه نشست تهران در موضوع سوريه و با بيان اين نكته كه مشكل اين كشور تنها از طريق گفت وگو قابل حل است، ضرورت توقف خشونت ها، شكل گيري مكانيسم پاسخ به مطالبات مردم، ايجاد فرآيند گفت وگوي بين نظام و احزاب و جريان هاي سياسي، كمك به فرآيند مشاركت سياسي همه گروه ها و احزاب، كمك به گفت وگوي ملي براي رسيدن به آشتي ملي را راه هاي رسيدن به ثبات و آرامشي پايدار در سوريه خواند و مجددا بر آمادگي كشورمان براي ميزباني از مخالفان دولت سوريه براي نيل به اين مهم تاكيد كرد.
علي حيدر، وزير مشاور در امور آشتي ملي جمهوري عربي سوريه نيز در اين ديدار با تشكر از مواضع و مساعدت هاي كشورمان براي بازگشت آرامش پايدار به سوريه و تاييد نقطه نظرات صالحي از اراده مثبت و سازنده جمهوري اسلامي ايران در ايجاد ارتباط با مخالفان و هرگونه كمك كشورمان در زمينه فراهم كردن زمينه هاي گفت وگوي ملي تقدير و استقبال كرد.
ايران مي تواند سوريه را از بحران كنوني خارج كند
وزير آشتي ملي سوريه در تهران، بر نقش مهم ايران به عنوان يك بازيگر منطقه اي مهم براي كمك به خروج سوريه از بحران تأكيد كرد.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري سانا، «علي حيدر» طي اظهاراتي در اين باره خاطرنشان كرد: ايران كشوري بانفوذ در منطقه است و مي تواند به آشتي ملي كمك كرده و به سوريه براي خروج از بحران كنوني ياري رساند.
حيدر افزود: ايران و مردمش با مردم سوريه دوست هستند و اين ما را مجاب مي كند تا درباره مسائل مربوط به آشتي ملي با آنها بحث و مذاكره كنيم تا به اين طريق به سوريه و مردم آن براي خروج از اين بحران كه بيش از يك سال و نيم در كشور ادامه دارد كمك شود.
وي افزود: موضع اصولي ايران اين است كه بحران سوريه بدون دخالت خارجي از سوي مردم اين كشور حل شود و طرح ايران براي حل بحران در سوريه بر اساس مواضعي است كه طي بحران، تهران از خود نشان داده است.
وزير آشتي ملي سوريه ضمن رد هرگونه دخالت خارجي در سوريه در عين حال خشونت ها را هم رد كرده و خواستار يك راه حل سياسي در بين سوري ها براساس منافع مردم اين كشور شد.


فرمانده ارتش مصر در كانال سوئز: تقاضاي آمريكا براي حمله به كشتي ايراني را رد كرديم

فرمانده ارتش مصر در كانال سوئز از رد تقاضاي آمريكا براي حمله به يك كشتي ايراني توسط نيروي دريايي اين كشور خبر داد.
به گزارش مهر به نقل از روزنامه الدستور، سرلشكر «مهاب مميش» فرمانده سابق نيروي دريايي مصر و مسئول ارشد نظامي مصر در كانال سوئز در گفت وگو با شبكه ماهواره اي الحيات مصر، اظهار داشت: آمريكا اخيرا از نيروي دريايي مصر تقاضا كرد كه به يك كشتي ايراني در حال عبور از كانال سوئز حمله كنيم كه اين تقاضا را رد كرديم.
وي با اشاره به اين كه آمريكايي ها معتقد بودند اين كشتي در حال انتقال سلاح به سوريه است، افزود: در روزهاي آغازين انقلاب مصر نيز آمريكايي ها چندين فروند رزمناو به كانال سوئز براي تامين امنيت آن اعزام كردند كه با مخالفت مصر و مشاهده وجود ناوهاي مصري در كانال سوئز، اين منطقه را ترك كردند.
اظهارات شنبه شب سرلشكر مميش كه اخيرا از سمت فرماندهي نيروي دريايي مصر كنار گذاشته شده ديروز به طور گسترده در رسانه هاي مصر بازتاب داشته است.
روزنامه اليوم السابع نيز با پوشش بخش ديگري از گفت وگوي تلويزيوني سرلشكر مميش به نقل از وي اعلام كرد: مصر تنها مسئول مديريت و حفظ امنيت كانال سوئز است و تمامي تصميمات سياسي و فني در اين باره از سوي قاهره اتخاذ مي شود.
وي با اشاره به تلاش مصر براي بالا بردن امنيت جهت عبور و مرور كشتي ها از كانال سوئز، افزود: هر گونه اقدام نظامي در كانال سوئز غيرممكن است چون اين كانال، آبراهه اي باريك است و تحركات نظامي در آن بسيار مشكل است. البته نيروي دريايي مصر به طور كامل امنيت اين كانال را بر عهده دارد.


بروجردي پس از ديدار با اسد :

گزارش ها حاكي از سلامتي ايرانيان ربوده شده در سوريه است

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پس از پايان ديدار با «بشار اسد» رييس جمهوري سوريه تاكيد كرد : گزارش هاي موجود حاكي از سلامتي ايرانيان ربوده شده در سوريه است
به گزارش ايرنا در دمشق، «علاء الدين بروجردي» روز يكشنبه در پايان ديدارهاي خود با مقام هاي سوريه در مصاحبه با خبرنگاران ايراني در ارتباط با محورهاي مورد گفت و گو در اين ديدارها افزود : خبر هاي منتشره در روزهاي اول ربوده شدن 48 ايراني را هيچ مرجعي تاييد نمي كند و يكي از مسايل مورد گفت و گو با اسد به صورت مفصل آزادي ايرانيان ربوده شده بود.
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت كه اظهارات رييس جمهوري سوريه در ارتباط با تلاش ها براي آزادي ايرانيان ربوده شده در اين كشور به خصوص 48 زاير ايراني اميدوار كننده است. بروجردي افزود كه اسد از زمان ربوده شدن اين افراد دستور تشكيل كميته اي را براي پيگيري موضوع صادر كرد و اين كميته در تلاش گسترده براي آزادي ايرانيان و رسيدن به راه حل در اين ارتباط است. وي با اشاره به اين كه اعضاي اين كميته به اسد گزارش هاي مستمري ارائه مي كنند، خاطر نشان كرد كه از مجاري ديگري نيز موضوع در حال پيگيري است و سفير ايران در سوريه نيز اين موضوع را به صورت جدي دنبال مي كند.
اين مقام ايراني تصريح كرد كه برخي كشورهاي همسايه نيز درگير اين موضوع هستند و مي توانند نقش آفرين باشند و در اين باره برخي از اتباع آنان در سوريه اسير هستند و نظر مي رسد كه آنان نيز به نوعي به دنبال تعامل در اين باره مي باشند.
بروجردي تصريح كرد كه بايد با حوصله موضوع را دنبال كرد چرا كه هنوز برخي از مهندسان و شهروندان ايراني اسير هستند و بايد به توصيه هاي امنيتي توجه كرد.
وي در ارتباط با ديگر محورهاي گفت و گو با اسد با اشاره به ابلاغ سلام گرم مسوولان ايراني به بشار اسد خاطر نشان كرد كه در اين ديدار همچنين در ارتباط با آخرين وضعيت در سوريه و تلاش هايي كه با توجه به اجلاس سران عدم تعهد در تهران قابل تحقق است، تبادل نظر شد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه دمشق شهري فعال و بدون مشكل است ، افزود: منحني بحران در سوريه سير نزولي خود را آغاز كرده است و اميدواريم با توجه به تحركات برون مرزي كه از سوي برخي كشورها در سال هاي اخير صورت مي گيرد به نقطه پاياني خود هر چه زودتر نزديك شود.
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اسد خاطر نشان كرد كه به ايران اعتماد و اطمينان دارد و از هر تلاش تهران براي حل مشكلات سوريه استقبال مي كند و اين سرمايه اي ارزشمند براي پيشبرد كار است . بروجردي گفت: در صورتي كه اين تغيير به صورت جدي صورت گيرد ، اسد نيز آمادگي مذاكره را دارد اما لازمه اين امر پايان دادن به حمايت از افراد مسلح است. وي افرود كه تهران نيز در اين زمينه آمادگي دارد و اجلاس سران نيز يك فرصت طلايي براي حل اين بحران است و مجموعه اين عوامل مي تواند به حل بحران كمك كند.
گفتني است ، بروجردي روز شنبه در راس هيئتي براي ديدار دو روزه وارد دمشق شد و مورد استقبال مقام هاي پارلماني سوريه و «محمدرضا رئوف شيباني» سفير ايران در اين كشور قرار گرفت.
 


بروكينگر: آمريكا فهميده بايد به ايران امتيازهايي بدهد

موسسه بروكينگر در امريكا در تحليلي از قول يك كارشناس شناخته شده امور ايران اعلام كرد امريكا دريافته است كه بايد براي پيشرفت مذاكرات امتيازاتي به ايران بدهد، ولي قبل از انتخابات راست جمهوري كه در ماه نوامبر 2012 برگزار خواهد شد قادر به اين كار نيست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، موسسه بروكينگر در امريكا در تحليلي از قول يك كارشناس شناخته شده امور ايران اعلام كرد امريكا دريافته است كه بايد براي پيشرفت مذاكرات امتيازاتي به ايران بدهد، ولي قبل از انتخابات راست جمهوري كه در ماه نوامبر 2012 برگزار خواهد شد قادر به اين كار نيست.
سوزان مالوني هفته گذشته به بنجامين ويتز ، مدير مبارزات انتخاباتي 2012 موسسه بروكينگز گفت كه عقيده دارد اگر امريكا امتيازاتي به ايران واگذار نكند، مذاكرات با ايران به بن بست خواهد رسيد.
وي وضعيت راهبردي مذاكرات را اينگونه توصيف كرده است: «در حال حاضر، در واقع ايراني ها براي هر گونه مصالحه و آشتي، امتيازهاي سنگيني را طلب مي كنند و واشنگتن هم انتخابات رياست جمهوري را در پيش دارد، تا قبل از انتخابات حاضر به پرداخت چنين غرامتي نيست».
معناي اين اظهارنظر مالوني كه از مديران مركز مطالعات خاورميانه بروكينگر (سابان) است، اين است كه دولت امريكا پس از انتخابات نوامبر جهت گيري مذاكراتي خود در قبال ايران را تغيير خواهد داد.
علاوه بر اين مالوني بر اين امر تاكيد مي كند كه رويكرد مذاكراتي امريكا تا كنون باعث شده امتيازهاي درخواستي ايران به شدت رشد كند.


القدس العربي تحليل كرد؛ بازگشايي سفارت مصر در تهران قوت گرفته است

نويسنده و پژوهشگر برجسته عرب، از احتمال بازگشايي سفارت مصر در تهران در پي سفر رئيس جمهور اين كشور براي شركت در اجلاس كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها به ايران خبر داد.
به گزارش شبكه العالم، «عبدالباري عطوان» در مطلبي در روزنامه «القدس العربي» با اشاره به سفر «محمد مرسي» به چين و پس از آن به تهران تأكيد كرد: سفر مرسي به ايران حامل اين پيام به آمريكا و رژيم اسرائيل است كه مصر در حال خروج از يوغ وابستگي به آمريكا و رژيم صهيونيستي است و با كنار گذاشتن تعارف ها با برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس به ويژه عربستان كه مخالف نزديكي روابط مصر و ايران هستند؛ به دنبال گسترش روابط با كشورهاي منطقه خليج فارس است.
عطوان تأكيد كرد: عربستان كه ايران و برنامه هسته اي اين كشور را بزرگترين تهديد براي خود معرفي كرده و آمريكا را به نابود كردن تاسيسات هسته اي ايران تحريك مي كند، با تهران در ارتباط است؛ بنابراين چرا مصر بايد از برقراري ارتباط با ايران اجتناب كند؟
سردبير روزنامه القدس العربي در ادامه اين مطلب خاطرنشان كرد: ديدار صميمانه محمد مرسي و محمود احمدي نژاد در حاشيه اجلاس فوق العاده مكه، بيانگر نزديكي ديدگاه هاي سياسي مصر و ايران است و كارشناسان سياسي معتقدند كه اين ديدار صميمانه نشانه از سرگيري روابط دوجانبه در آينده نزديك است. در همين راستا مرسي طرح تشيكل «گروه تماس شامل ايران، تركيه، عربستان و مصر» را براي حل بحران سوريه پيشنهاد كرده است؛ طرحي كه مسئولان عربستاني و غربي را متعجب كرد، زيرا غرب مخالف هرگونه مشاركت ايران در حل بحران سوريه است.
عبدالباري عطوان ادامه داد: بعيد نيست محمد مرسي در سفر به تهران، از سرگيري روابط ديپلماتيك ايران و مصر و بازگشايي سفارت مصر در ايران را رسما اعلام كند. اين مساله به دو علت منطقي به نظر مي رسد؛ نخست اين كه بزرگترين سفارتخانه هاي مستقر در تهران، متعلق به كشورهاي حاشيه خليج فارس است، و بحرين نيز هفته قبل سفير خود را به تهران بازگرداند و دوم اين كه عاقلانه نيست كه مصر بخواهد با رژيم صهيونيستي رابطه برقرار كند و سفارتي در تل آويو باز كند و سفارتش در تهران بسته باشد.
عطوان تأكيد كرد: مصر در حال تغيير است و در مسير درست حركت مي كند؛ اين كشور به دنبال بازيابي عزت، حاكميت و استقلال خود است و نمي خواهد به خواسته هاي آمريكا و رژيم اسرائيل تن دهد. بنابراين تصادفي نيست كه مقصد اولين سفر محمد مرسي به كشورهاي غيرعربي، چين و ايران باشد.
وي خاطرنشان كرد: رژيم اسرائيل از اين كه محمد مرسي مهمترين متحدان تل آويو در مصر را از رياست دستگاه هاي نظامي و امنيتي بركنار كرده نگران است و از تعامل مصر با كشورهايي كه در دوران حسني مبارك خط قرمز بودند، از ترس به خود مي لرزد. مصر از بند اسارت غرب رها شده است و عزت و آزادي خود را باز مي يابد و آمريكا و اسرائيل بايد با آغاز اجلاس تهران، زانوي غم بغل بگيرند.


جوزف ليبرمن: تحريم ها عليه ايران نتيجه اي نداشته است

يك سناتور آمريكايي ضمن اعتراف به اينكه تحريم ها نتوانسته اند اهداف غرب را تامين كنند، درباره تغيير نظام در ايران ابراز اميدواري كرد و مدعي شد كه احتمال مداخله نظامي آمريكا در ايران جدي است.
«جوزف ليبرمن» سناتور مستقل از ايالت »كانكتيكات« در جريان بازديد از مقر راديو آزاد اروپا در شهر «پراگ» پايتخت «جمهوري چك»، مدعي شد كه مدارك بديهي وجود دارد كه نشان مي دهد ايران درصدد ساخت تسليحات هسته اي است و اگر تهران به چنين هدفي دست پيدا كند، در اين صورت تهديدي براي كل جهان محسوب خواهد شد.!
به گزارش فارس، ليبرمن در ادامه اينطور مدعي شد: من حامي رويكرد فعلي دولت آمريكا در قبال برنامه توليد تسليحات هسته اي ايران هستم؛ ما فكر مي كنيم كه نه تنها از ديد آمريكا بلكه از ديد آژانس هاي بين المللي سازمان ملل، مداركي وجود دارد كه نشان مي دهد كه نظام ايران در حال توليد قابليت ساخت سلاح هسته اي است و اگر اين اتفاق بيفتد، ايران براي كل منطقه و جهان تهديد به حساب خواهد آمد.
اين سناتور آمريكايي در ادامه مصاحبه خود با راديو آزاد اروپا با ادعاي اينكه ترس فوق العاده اي از تسليحات هسته اي ايران نه تنها در آمريكا و اسرائيل بلكه در تمام جهان عرب و البته در اروپا وجود دارد، گفت: بنابراين، اميد اين است كه تحريم ها به اقتصاد ايران آسيب بزنند و احتمالا به نوعي فشار از سوي مردم بر نظام تهران منجر و باعث شوند كه نظام ايران از حمايت كامل خود از برنامه توليد تسليحات هسته اي اش عقب نشيني كند. ليبرمن ادامه داد: متاسفانه تحريم ها نتيجه اي كه ما در پي آن هستيم، نداشته اند.


قشقاوي مسئول پيگيري دعوت كميته حقوق بشر از بان كي مون شد

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس خبرداد معاون كنسولي وزارت خارجه مسئول پيگيري دعوت مجلس از بان كي مون شده است.
محمد كوثري نماينده مردم تهران و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با سياسي فارس، با اشاره به دعوت كميته حقوق بشر مجلس از بان كي مون دبير كل سازمان ملل براي شركت در يك نشست مشترك، گفت: براساس آنچه متعارف است وزارت خارجه مي بايست درخواست كميته حقوق بشر مجلس را به دبيركل سازمان ملل ابلاغ مي كرد.
وي افزود: طبق تصميمي كه نمايندگان محترم مجلس در كميته حقوق بشر مجلس داشتند، دعوت از بان كي مون را به وزارت خارجه ارائه كرديم و طبق پيگيري هايي كه داشتيم آقاي قشقاوي معاون كنسولي وزارت امور خارجه مسئول پيگيري دعوت مجلس از آقاي بان كي مون شده است.
كوثري در پايان گفت: انتظار مي رود دبير كل سازمان ملل با برگزاري يك نشست مشترك با كميته حقوق بشر مجلس در حاشيه اجلاس عدم تعهد موافقت كند چرا كه دليلي براي عدم پذيريش دعوت كميته حقوق بشر وجود ندارد
 


در مكتب امام

خلاصه مكتب اسلام
ملت اسلام پيرو مكتبي است كه برنامه آن مكتب خلاصه مي شود در دو كلمه:
لاتظلمون و لاتظلمون
نه ستم كنيد، نه زير بار ستم برويد.(1)
صحيفه نور ـ ج14 ـ ص66
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سوره بقره ، آيه 279
 


تجديد ميثاق رئيس جمهور و هيئت دولت با آرمان هاي حضرت امام(ره)

در چهارمين روز از هفته دولت، رئيس جمهور، وزرا و معاونان رئيس جمهور با حضور در حرم مطهر امام خميني با آرمان هاي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي تجديد ميثاق كردند.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در اين مراسم با اشاره به اينكه هفته دولت با ياد شهيدان رجايي و باهنر به عنوان يار ديرينه امام عزيز هرساله برپا مي شود گفت: نقطه مركزي در گراميداشت هفته دولت يادآوري تعهد هيئت دولت به آرمان هاي امام(ره) است كه امروز راهي جديد را در مقابل بشريت گشوده است.
وي با بيان اينكه باور ما اين است كه امام يك هديه ويژه از ناحيه آسمان به بشريتي بود كه زير خروارها ظلمات و سياهي در حال مدفون شدن بودند، اظهار داشت: امام آمد و لايه هاي غبار فراموشي، تعصبات، خودپرستي و فريب كاري ها را از ارزشهاي الهي زدود و يك بار ديگر توفيق الهي را به بشريت عرضه كرد و نگاه توحيدي و نگاهي از جنس انساني را به انسان معرفي كرد و راه نيل به قله هاي كمال را به انسان نشان داد.
احمدي نژاد با اشاره به اين مطلب كه حضرت امام(ره) مظلوميت پيام انبيا، پيام توحيد و پيام موحدان را يادآوري كرد، تأكيد كرد: ما امروز به اينجا آمده ايم تا بار ديگر با آرمان هاي امام راحل تجديد پيمان كنيم و البته اين تجديد پيمان با تجديد پيمان سال گذشته نيز متفاوت است؛ چرا كه در هر سال يك گام به سمت جلو بايد باشد و ما با تعهدي بيشتر به آرمان هاي ايشان و ارزش هاي الهي در اين جا حاضر مي شويم و خود را براي خدمت و كار بيشتر آماده مي كنيم.
رئيس جمهور ادامه داد: حضرت امام(ره) بسياري از تصورات باطل را در هم كوبيد و خودخواهي ها و خودپرستي هايي را كه در گذشته مسلط بر مردم بود، حذف كرد.
احمدي نژاد با بيان اين مطلب كه امروز اصل حكومت بر پايه عدالت و خدمت به مردم و حفظ حقوق آنان است و حكومت به خودي خود هيچ ارزشي ندارد، گفت: امام تمام باورهاي پوشالي را در هم شكست و عظمت انسان را در برابر انسان قرار داد.
وي با اشاره به اين مطلب كه حضرت امام(ره) ملت ما را از اسارت چندين هزار ساله نجات داد و راه رسيدن به كمالات بشري را در مقابل مردم ما قرار داد، تأكيد كرد: تعهد دولت به پيام امام و آرمان هاي ايشان هميشگي است؛ نوسانات و سر و صداها مي آيند و مي روند و آنچه مي ماند امام، مردم و مستضعفين هستند.
رئيس جمهور افزود: امروز هر چه كه مي گذرد باورها و انديشه هاي امام بيش از گذشته براي ملت ها و توده هاي مستضعفان شناخته تر مي شود و امروز دنيا به دنبال انسان هايي از جنس امام است.
احمدي نژاد با بيان اين مطلب كه انگشت اشاره امام راحل و آرمان هاي ايشان به سمت انسان كامل بود، افزود: حضرت ولي عصر(عج) تنها راه حل براي مشكلات بشريت هستند و تنها برپا كننده حكومت الهي در زندگي بشر محسوب مي شوند.
وي در پايان با گراميداشت مجدد ياد و خاطره مجاهدت هاي شهيدان باهنر و رجايي آنان را الگويي براي دولت معرفي كرد.
رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت پس از حضور در مرقد مطهر امام راحل و تجديد پيمان با آرمان هاي امام خميني(ره) بر سر مزار شهيدان رجايي، باهنر، بهشتي و شهداي هفتاد و دو تن حضور يافته و به قرائت فاتحه پرداختند.
همچنين اعضاي هيئت دولت بر مزار شهداي جنگ تحميلي و فرماندهان 8 سال دفاع مقدس نيز حضور پيدا كرده و ياد آنان را گرامي داشتند.
گفتني است، در اين مراسم، سيدحسن خميني نوه امام راحل و محمدعلي انصاري نيز حضور داشتند.
 


امام، انقلاب و بيداري اسلامي- قسمت سوم

مبارزه عارفانه

ابراهيم حاجي محمدزاده
گفتيم كه حضرت امام با اسوه قرار دادن روش انبيايي مبارزه و تبيين اسلام عارفان مبارزه جو، و تعميم سير و سلوك توحيدي به مبارزات جهاني مستضعفان جهان عليه شيطان بزرگ و مزدوران آنها در دنياي كنوني اصرار ورزيده اند.
«بسم الله الرحمن الرحيم قل انما اعظكم بواحده ان تقوموالله مثني و فردي خداوند تعالي مي فرمايند كه به مردم ابلاغ كن كه من شما را به يك چيز دعوت مي كنم وعظه به يك چيز. واعظ خدا، واسطه رسول اكرم، و ملت، همه ملت ها همه مخلوق- طرف موعظه كه قهراً ماها هستيم و آن يك موعظه كه خداي تبارك و تعالي فرموده است و انبيا و اوليا و همين طور هم هست، اين يك موعظه اين است كه ان تقوموالله قيام كنيد و نهضت كنيد براي خدا، اهل معرفت- شما طلبه هستيد بايد با زبان طلبگي هم به شما عرض كنم- اهل معرفت مي گويند كه اول منزل سلوك «يقظه»است يعني بيداري و به همين آيه تمسك مي كند خواجه عبدالله انصاري از منازل السائرين كه منازل اهل سلوك را ذكر مي كند اول منزل را منزل بيداري ذكر مي كند و اين آيه شريفه را هم شاهد مي آورد كه خدا فرموده است ان تقوموالله . ايشان تعبيرش اين است كه يعني بيدار بشويد، بيدار شدن هم يك قسم از قيام است.و تمام نهضت هايي كه در عالم واقع مي شود آن هم قيام است، قيام از خواب، و قيام بعد از بيداري، قيام از خواب براي ماها كه خواب هستيم و باز بيدار نشديم. ماها كه براي مستي طبيعت بيهوش هستيم، در خواب غفلت هستيم، و چشم و گوشمان همه اش متوجه به عالم طبيعت است، موعظه خدا، به حسب اين مرد سالك، اين است كه يك موعظه هست و آن اينكه بيدار بشويد از اين غفلت و از اين خوابي كه سنگين است... چنانچه بيدار شديم و راه را يافتيم و آن راهي كه خداي تبارك و تعالي فرموده است مستقيم است راه الي الله است ما آن را طي كرديم از انحرافات كناره گرفتيم ... فهميديم كه بايد سير الي الله كنيم بايد مجاهده كنيم براي خدا، قيام كنيم براي خدا در همه ابعادي كه هستيم و داريم. به تكليف خودمان به تكليف هاي خداي تبارك و تعالي به وسيله انبيا براي ما بيان فرموده است عمل بكنيم...» (1)
و در تفسير بيداري و قيام فردي و اجتماعي برخاسته از آيه فوق مي فرمايند:
«... همه چيز در قيام الله است، قيام لله معرفت الله مي آورد قيام لله فدايي براي الله مي آورد قيام لله فداكاري براي اسلام مي آورد همه چيز در قيام لله است و لذا تنها موعظه اي كه انتخاب كرده خداي تبارك و تعالي از بين موعظه ها همين موعظه است كه ان تقوموالله مثني و فرادي اجتماعي و انفرادي قيام لله بكنيد انفرادي براي وصول به معرفت الله، اجتماعي براي وصول به مقاصد الله و من اميدوارم خداي تبارك و تعالي به ما و شما و همه ملت ها توفيق عنايت كند كه اين راه را برويم و براي خدا كارها را انجام بدهيم.» (2)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) صحيفه امام ج 10 ص 243
(2) صحيفه امام ج 18 ص 126


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14