(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 7 شهریور 1391 - شماره 20292

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گلوبال ريسرچ: اسرائيل درحال كندن چاه براي خود است
در مكتب امام
بروجردي در دمشق خبرداد
استقبال بشار اسد از ميانجيگري ايران براي مذاكره با مخالفان
آيت الله مكارم شيرازي: علماي اسلام سكوت خود را در برابر جنايت هاي وهابيت بشكنند
لاريجاني در ديدار با حيدرعلي: گفت وگوي ملي راه حل بحران سوريه است
عضو كميسيون اقتصادي مجلس: هزينه هاي اجلاس تهران تنها با يك قرارداد كوچك اقتصادي تامين مي شود
سرلشكر جعفري تاكيد كرد
اطمينان بخش ترين سناريوهاي حفاظتي و امنيتي براي تامين امنيت اجلاس تهران
آيت الله مصباح يزدي: شكر نعمت برقراري نظام اسلامي بر همه واجب است
رئيس مجلس ليبي: ايرانيان ربوده شده در ليبي بزودي آزاد مي شوند
په په اسكوبار: جامعه بين المللي «واقعي» در تهران گرد آمده است
زلماي رسول در تهران: روابط ايران وافغانستان در بهترين سطح است
امام، انقلاب و بيداري اسلامي- قسمت آخر
جامعيت اسلام ناب
وزيرجهانگردي عراق: زائران ايراني در آينده نزديك بدون رواديد به عتبات عاليات سفر مي كنند
جزايري : شرايط براي گوشمالي سران كاخ سفيد و حاميان اروپايي آنها فرا رسيده است
منتظري: ديوان عدالت اداري از عملكرد صحيح دولتمردان حمايت مي كند
آنتي وار: آمريكا از ترس ايران و روسيه جرات مداخله مستقيم نظامي در سوريه را ندارد


گلوبال ريسرچ: اسرائيل درحال كندن چاه براي خود است

گلوبال ريسرچ نوشت: حمله به ايران ديوانگي است؛ چرا كه اسرائيل به شدت آسيب خواهد ديد و پيامدهاي اقتصادي سختي نيز براي همه همراه خواهد داشت.
به گزارش فارس، «استفن لندمان» در گزارشي كه در پايگاه اينترنتي «گلوبال ريسرچ» منتشر شد، نوشت: آمريكا و اسرائيل جنگ هاي دلخواه خود را به راه مي اندازند. اگر دشمني در كار نباشد، دشمن تراشي مي كنند. جنگ طلبي براي آنها عملي معمولي است. بي مسئوليتي بدور از ملاحظه، معرف تفكر آنهاست.
بر اساس اين گزارش ماه هاست رسانه هاي اسرائيلي و غربي درباره تهديد ايران براي موجوديت اسرائيل، هياهوي فراواني به راه انداخته اند. آنها مرتب بر اين امر تأكيد دارند كه احتمال و فرصت مقابله در حال نزديك شدن است. از يك سو اين لفاظي ها ممكن است سروصدايي بيش نباشد و از سوي ديگر، ترغيب مردم به اين كه از جنگ حمايت كنند ممكن است نتانياهو و ايهود باراك را مجبور كند، چنين جنگي را راه بياندازند.
گلوبال ريسرچ مي نويسد : تاكنون اين گزافه گويي ها با عمل همراه نبوده است. ففر مي گويد: «اما از آنجايي كه هم اكنون ميزان گزافه گويي ها زياد است و آمادگي براي حمله صورت گرفته، اين بلوف مي تواند به اقدامي عملي درآمده و راه به سوي واقعيتي جديد باز كند.
بر اساس اين گزارش «عمير اورن» نويسنده هاآرتص در گزارشي با عنوان «رئيس پيشين اطلاعات اسرائيل؛ نتانياهو و باراك درباره ايران به طرز خطرناكي بر آتش جنگ مي دمند»، نوشت: ژنرال «يوري ساگوي» كه پيش از اين رياست هيئت مديره عمليات قواي اسرائيل و همچنين رياست اطلاعات ارتش اسرائيل را برعهده داشته، تصميم گرفته بطور علني عليه «احساسات تند هدفمند و هماهنگ ضدايران كه اسرائيل را به عمد يا غيرعمد وارد تشويش و اضطراب مي كند، ابراز نظر كند». ساگوي آدم بسيار رك گويي است. او گفت كه «از عدم مسئوليت پذيري محض افرادي كه در مصاحبه ها اطلاعات را فاش مي كنند، عصباني هستم هر چند نمي توانم بگويم كه از اين اخبار شگفت زده شده ام. هر دفعه يك تجزيه و تحليل وجود دارد. كسي كه امروز با قاطعيت و اعتماد به نفس كامل تفسيري خاص از يك موضوع ارايه مي كند، احتمال دارد تا يك ماه و نيم ديگر نظري كاملاً متفاوت ارايه كند. اما مسئوليت پذيري مسئله اي ديگر است. وقتي كاري درست پيش نرود، مي توان تقصير را به گردن فرد ديگري انداخت ... استفاده اسرائيل از زور براي ممانعت از احتمال دستيابي ايران به توان هسته اي اقدامي نادرست خواهد بود؛ بخصوص الان.» ساگوي مي گويد : اسرائيل در عوض پر كردن چاله در حال كندن چاه است. انجام اين كار پيامدهاي نامناسبي به همراه دارد.
 


در مكتب امام

هم ظلم حرام است هم تن دادن به ظلم
همانطوري كه ظلم حرام است انظلام و تن دادن به ظلم هم حرام است! دفاع از ناموس مسلمين و جان مسلمين و مال مسلمين و كشور مسلمين يكي از واجبات است.
ما داريم به اين واجب عمل مي كنيم.
صحيفه نور ـ ج15ـ ص102
 


بروجردي در دمشق خبرداد

استقبال بشار اسد از ميانجيگري ايران براي مذاكره با مخالفان

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس طي كنفرانس خبري خود در دمشق از استقبال رئيس جمهور سوريه در خصوص ميانجيگري ايران براي مذاكره با مخالفان خبرداد.
علاء الدين بروجردي در پايان سفر به سوريه در كنفرانسي خبري در مقر سفارت جمهوري اسلامي ايران در دمشق برگزار شد به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران آمادگي لازم را براي برقراري زمينه مذاكرات ميان دولت سوريه و گروه هاي مخالف دارد، گفت: بشار اسد در اين ديدار با اعلام اينكه به ايران اعتماد دارد، از هر تلاشي كه تهران در جهت حل مشكلات سوريه بكار ببندد، استقبال مي كند.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه كشورهاي حامي گروههاي مسلح بايد به شكلي جدي در رفتارشان تغيير ايجاد كنند، افزود: در صورت ايجاد تغييرات، بشار اسد نيز آمادگي لازم را براي برگزاري مذاكره دارد، اما لازمه اين امر پايان دادن به حمايت از افراد مسلح و اعمال فشار بر آنان براي پايان خشونت و خونريزي در سوريه است.
وي با تاكيد بر اينكه تهران با هرگونه مداخله نظامي در امور داخلي سوريه مخالفت است، گفت: در سطح شوراي امنيت و سازمان ملل متحد هم بر اين گزينه توافق نظر وجود ندارد و در اين خصوص روسيه و چين با بكارگيري حق وتوي خود اين ناهمخواني را در عمل نشان دادند.
نماينده مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه دمشق شهري فعال و بدون مشكل است، از اينكه برخي رسانه هاي جنجال برانگيز مي كوشند تا اين شهر را ناامن و توام با درگيري نشان دهند، انتقاد كرد.
بروجردي با انتقاد از تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب و سازمان همكاري هاي اسلامي افزود: سوريه در خط مقدم جبهه مقابله با رژيم صهيونيستي است و منطقي است كه جمهوري اسلامي ايران با هرگونه طرح خبيثانه اي كه با هدف ضربه زدن به محور مقاومت كه سوريه ضلع مهم آن است، مخالفت كند.

 


آيت الله مكارم شيرازي: علماي اسلام سكوت خود را در برابر جنايت هاي وهابيت بشكنند

آيت الله «ناصر مكارم شيرازي» از مراجع عظام تقليد در پيامي به مناسبت سالگرد تخريب قبور ائمه بقيع(ع)، از علماي اسلام خواست كه سكوت خود را در برابر جنايات وهابيت بشكنند.
در اين پيام كه نسخه اي از آن روز دوشنبه در اختيار ايرنا قرار گرفت، آمده است: هشتم شوال يادآور خاطره بسيار دردناكي براي جهان اسلام بخصوص پيروان مكتب اهل بيت است، زيرا وهابي هاي متعصب و نادان حدود 80 سال قبل در يك جنايت بزرگ تمام قبور ائمه بقيع(ع) و بناي تاريخي و آثار آن را محو كردند.
وي در اين پيام تصريح كرده است: البته چيزي از مقام والاي آن بزرگان دين و اهل بيت پيغمبر اكرم(ص) با اين اهانت زشت و ناجوانمردانه كاسته نمي شود و خفاش صفتان قادر به محو نور آفتاب نيستند، ولي اين كار نشانه روشني از حماقت و سستي پايه هاي عقايد و انحراف آنها از اصول اسلام است.
اين پيام حاكيست: آنها نه تنها اين اثر بزرگ و مقدس تاريخي را ويران كردند بلكه در هر جاي عربستان اثر برجسته تاريخي از زمان پيامبر اسلام(ص) و قرون نخستين وجود داشت، در يك حركت كاملا جاهلانه ويران كردند.
اين مرجع تقليد در پيام خود با اشاره به اين كه تاكنون مسلمانان غالبا بي تفاوت از كنار اين مسئله گذشته اند، يادآور شده است: اين آثار تعلق به عربستان سعودي يا وهابي هاي بي منطق حاكم بر آن كشور ندارد، بلكه متعلق به تمام جهان اسلام و مسلمانان و ذخاير بسيار گرانبهاي آنهاست.
ادامه پيام مزبور حاكيست: مسلمانان نبايد اجازه مي دادند يك گروه اقليت نادان گرانبهاترين آثار تاريخي پيامبر اسلام و اهل بيت و صحابه آن حضرت را ويران كنند و مسلمانان را از اين يادگارهاي گرانبها و با عظمت محروم سازند.
آيت الله مكارم شيرازي در پيام خود با بيان اين كه هم اكنون نيز هر جا اثر تاريخي از آن زمان پيدا كنند ويران مي كنند و سبب سرافكندگي مسلمين جهان مي شوند، افزوده است: آيا نبايد سيل اعتراض از جهان اسلام بخصوص علماي دين به سوي آنها شود كه اينها فقط مربوط به شما نيست و آيا نبايد آنها را مجبور سازند تا در محل همان آثار، تجديد بنايي به همان صورت نخستين و باشكوه تر بنا شود.
وي در پيام خود اظهار اميدواري كرده است: با كوتاه شدن دست وهابيان در آينده نزديك از اماكن مقدس اسلامي، اين خواسته عمومي مسلمين جامه عمل به خود بپوشد.


لاريجاني در ديدار با حيدرعلي: گفت وگوي ملي راه حل بحران سوريه است

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با وزير امور آشتي ملي سوريه گفت: گفت وگوي ملي راه حل بحران اين كشور است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با وزير امور آشتي ملي سوريه با اشاره به تلاش هاي قدرت هاي بين المللي در قبال سوريه، شكستن سوريه را يك هديه بزرگ به رژيم صهيونيستي دانست و افزود: بر اين اساس جمهوري اسلامي ايران در بحران كنوني در كنار سوريه ايستاده و از آن حمايت خواهد كرد.
لاريجاني در ادامه افزود: هرگونه راه حلي براي بحران از خلال گفت وگوهاي ملي در اين كشور به دست خواهد آمد نه از طريق مداخلات خارجي و حمايت هاي تسليحاتي و مالي از گروه هاي تروريستي.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اقدامات پاره اي كشورهاي منطقه عليه سوريه، آن را سياستي اشتباه خواند و افزود: به هم ريختگي در سوريه، پيامدهاي نامطلوبي براي منطقه خواهد داشت و در آينده مي تواند اين كشورها را دچار مشكلات عديده اي كند.
براساس اين گزارش علي حيدر وزير امور آشتي ملي در سوريه نيز در اين ديدار بر اهميت مناسبات كشورش با ايران تاكيد كرد و افزود: ملت سوريه هيچ گاه حمايت هاي مردم ايران را در شرايط سخت و دشوار كنوني از سوريه فراموش نخواهند كرد.
وزير امور آشتي ملي سوريه در ادامه هدف فشارها به دولت سوريه را تغيير موضع اين كشور در قبال رژيم صهيونيستي دانست و خاطرنشان كرد: هدف اصلي دولت هاي مداخله گر در امور سوريه، شكستن خط مقاومت در منطقه عليه رژيم اشغالگر قدس است كه در اين ميان نقش و جايگاه سوريه از اهميت فراواني برخوردار است.


عضو كميسيون اقتصادي مجلس: هزينه هاي اجلاس تهران تنها با يك قرارداد كوچك اقتصادي تامين مي شود

عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به شانتاژآفريني دشمنان درباره هزينه هاي اجلاس نم در تهران گفت:بحث هزينه هاي گزاف برگزاري اجلاس، عمليات رواني دشمن است.هزينه برگزاري اين اجلاس تنها با يك قرارداد كوچك اقتصادي با كشورهاي عضو تأمين مي شود.
حجت الاسلام محمدرجايي نماينده مردم گناباد و عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ، دستاوردهاي اقتصادي اجلاس عدم تعهد را براي ايران منوط به فعاليت دستگاه ديپلماسي كشور دانست و گفت: به طور طبيعي برگزاري اجلاسي چون،جنبش عدم تعهد مي تواند پتانسيل هاي بالاي اقتصادي را براي يك كشور فراهم كند.
به گزارش فارس، وي افزود: لازم است دستگاه ديپلماسي با شناسايي خلأهاي اقتصادي كه بر اثر تحريم ها لطمه ديده نسبت به بهبود شرايط اقتصادي اقدام كرده و با مقامات كشورهاي عضو عدم تعهد رايزني و گفت وگو كند.
نماينده مردم گناباد در ادامه تصريح كرد: انتظار مي رود وزارت خارجه با كشورهاي عضو عدم تعهد كه نياز به نفت دارند و يا كشورهايي كه مي توانند در فروش نفت ايران مؤثر باشند رايزني كند و زمينه فروش مناسب نفت ايران را فراهم كند.
عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) رياست ايران را بر اجلاس جنبش عدم تعهد بهترين ظرفيت براي مديريت شرايط اقتصادي به منظور مقابله با تحريم ها دانست و خاطرنشان كرد: گرچه ائتلاف همه كشورهاي عضو عدم تعهد براي تشكيل يك بلوك اقتصادي بعيد به نظر مي رسد اما ايران مي تواند با برخي كشورهاي عضو عدم تعهد براي مقابله با تحريم ها ائتلاف كند و به توافق برسد.
رجايي در پايان با بيان اينكه همه كشورهاي دنيا آرزوي ميزباني و رياست اجلاس عدم تعهد را دارند، تأكيد كرد: دشمنان انقلاب اسلامي از بيم خنثي شدن و بي اثر شدن تحريم ها شديداً پريشان شده اند و لذا تلاش مي كنند با حرف هاي سخيفي چون هزينه بي اثر ايران براي برگزاري اجلاس عدم تعهد، ملت ايران را به لحاظ رواني تحت فشار قرار بدهند در حاليكه ميزان هزينه ايران براي برگزاري اين اجلاس تنها با يك قرارداد كوچك اقتصادي با كشورهاي عضو تأمين مي شود.
 


سرلشكر جعفري تاكيد كرد

اطمينان بخش ترين سناريوهاي حفاظتي و امنيتي براي تامين امنيت اجلاس تهران

فرمانده كل سپاه پاسداران تصريح كرد كه با بهره گيري از تجارب گذشته و در هماهنگي و همكاري با ساير نيروهاي مسلح اطمينان بخش ترين سناريوهاي حفاظتي و امنيتي را براي تامين امنيت همه جانبه اجلاس تهران در دستور كار خود قرار داده ايم.
سرلشكر محمدعلي جعفري با اشاره به واگذاري مسئوليت تامين امنيت اجلاس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اظهار كرد: براساس ابلاغ ستاد فرماندهي كل قوا، مسئوليت حفظ امنيت اجلاس كشورهاي غيرمتعهد در تهران به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي واگذار شده است و در اين راستا با بهره گيري از توان نيروهاي سپاه، ارتش جمهوري اسلامي، نيروي انتظامي، وزارت كشور و وزارت اطلاعات از آمادگي هاي لازم براي تامين امنيت همه جانبه اين اجلاس بزرگ جهاني برخوردار هستيم.
وي افزود: سپاه پاسداران با بهره گيري از تجارب گذشته در تعامل، هماهنگي و همكاري با ساير نيروهاي مسلح اطمينان بخش ترين سناريوهاي حفاظتي و امنيتي را در دستور كار خود قرار داد و با برنامه ريزي هوشمندانه از تمامي ظرفيت ها و فرصت هاي علمي و تجربي موجود در اين راستا استفاده كرده است.
جعفري برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران را آزموني بزرگ و خطير براي سامانه ها و ظرفيت هاي امنيتي كشور توصيف و افزود: برغم تلاش مستمر و خصمانه دشمنان ملت ايران بويژه امپراتوري رسانه اي غرب در طرح ادعاهاي واهي و پوچ مبني بر ناامني داخلي و ناكارآمدي جمهوري اسلامي ايران براي برگزاري اين اجلاس در تهران، حضور گسترده و در سطح بالاي كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در اجلاس شانزدهم، پاسخ قاطع و معنادار دنياي مستقل و غيرمتعهد به ياوه گويي هاي قدرت هاي سلطه گر و رسانه هاي وابسته به صهيونيزم بين المللي به شمار مي رود.
فرمانده كل سپاه با عالي توصيف كردن هماهنگي بين نهادهاي امنيتي و انتظامي در امر تامين امنيت اين اجلاس تصريح كرد: با بكارگيري نيروهاي زبده و ورزيده و طرح هاي مطمئن دغدغه اي براي شروع اجلاس وجود ندارد و با اشراف همه جانبه اطلاعاتي بر تمامي مولفه هاي تاثيرگذار در امر امنيت اين اجلاس، امنيت از مرزها تا پايتخت و مسيرهاي منتهي به محل برگزاري اجلاس بطور كامل و جدي برقرار و در حال رصد و پيگيري است.


آيت الله مصباح يزدي: شكر نعمت برقراري نظام اسلامي بر همه واجب است

رئيس موسسه امام خميني(ره) با اشاره به رهبري بي نظير حضرت آيت الله العظمي خامنه اي تاكيد كرد كه امروز شكر نعمت استقرار نظام اسلامي بر همگان واجب است.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي ديروز در ديدار دانشجويان دانشگاه شاهد و دانشگاه هاي استان فارس با بيان اينكه عقل ما براي درك حقايق كافي نيست و به همين خاطر است كه خداوند انبيا را براي انسان ها فرستاد، تصريح كرد: جنگ ها و صلح هايي كه در عالم مي شوند به خاطر اين است كه قصد دارند در همين دنياي محدود همه چيز را به دست آورند.
آيت الله مصباح ادامه داد: يكي از بهترين ابزارها براي درك درست انسان از جايگاهش، مطالعه تاريخ گذشتگان است.
وي افزود: وقتي اتفاقاتي كه در صدر اسلام افتاده بود را مطالعه مي كردم برايم بسيار عجيب بود اما با حوادثي كه پس از انقلاب اسلامي رخ داد، عميقا آنها را باور كردم. در تاريخ ببينيد كه در كجا اشخاص سقوط كردند و مراقب باشيد كه شما نيز در آن بزنگاه ها دچار انحراف و سقوط نشويد.
آيت الله مصباح گفت: ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه نعمت هاي الهي براي رشد انسان ها بسيار زياد است البته اين بدان معني نيست كه هيچ مشكلي هم وجود ندارد اما وقتي مقايسه مي كنيم با زماني كه يك دانشجو جرات نمي كرد در دانشگاه نماز بخواند، بسيار خدا را شكر مي كنيم و امروز مي بينيم كه اعتكاف هاي مساجد دانشگاه ها با استقبال بسيار زيادي همراه مي شود كه بعضا مشاهده كرده ايم اگر دانشجويي به علت تكميل ظرفيت پذيرش دانشگاه توفيق اعتكاف پيدا نمي كند، گريه مي كند و من هر دو زمان را ديده ام. هم زمان آن دانشجويي كه جرات نمي كرد در دانشگاه نماز بخواند و هم امروز كه دانشجويان براي ثبت نام در اعتكاف مساجد دانشگاه ها گريه مي كنند.
وي افزود: اكنون كه امكانات و نعمات موجود است شكر اين نعمت كه به واسطه برقراري نظام اسلامي ميسر شده، بر همه واجب است.
رئيس موسسه امام خميني(ره) ادامه داد: خدا به ما رهبري داده كه در ميان رهبران دنيا بي نظير است. خدا بساط عالم را طوري خلق كرده است كه خير و شر با هم در تعادلند چرا كه دنيا مكان آزمايش است و براي آزمايش بايد عوامل طرفين تقريبا مساوي باشد تا انسان در سر دو راهي نوبت به انتخابش فرا برسد.
آيت الله مصباح افزود: البته عوامل فسادي كه امروز موجود است در هيچ زماني در دسترس نبوده است و همانطور كه نعمت ها زياد شده خطرها و لغزشگاه ها هم زياد شده است.


رئيس مجلس ليبي: ايرانيان ربوده شده در ليبي بزودي آزاد مي شوند

محمد يوسف المقري رئيس مجلس ليبي گفت: شخصاً موضوع ربوده شدن جمعي از كاركنان هلال احمر ايران را پيگيري كرده و به زودي شاهد اخبار خوشحال كننده در اين زمينه خواهيم بود.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ، در گفت و گويي تلفني با همتاي ليبيايي خود با تاكيد بر حمايت كامل جمهوري اسلامي ايران از انقلاب مردم ليبي، گفت: مجلس شوراي اسلامي از هر اقدامي براي تسهيل و تسريع در روند ارتباطات همه جانبه و برادرانه دو كشور حمايت مي كند.
وي افزود: ايران براي كمك به روند بازسازي ليبي در عرصه هاي مختلف صنعتي، زيربنايي، اقتصادي و بهداشتي - درماني آمادگي كامل دارد.
لاريجاني با اشاره به حادثه ربوده شدن جمعي از كاركنان هلال احمر كشورمان در ليبي كه به دعوت هلال احمر به آن كشور سفر كرده بودند، خواستار كمك مسئولين اين كشور براي آزادي هر چه سريع تر افراد ربوده شده گرديد و افزود: دولت و ملت ايران با حساسيت و نگراني اخبار مربوط به اين حادثه را پيگيري كرده و اميدوار است با اقدام دولت ليبي افراد ربوده شده هر چه زودتر به آغوش خانواده هاي خود بازگردند.
بر اساس اين گزارش « محمد يوسف المقري» رئيس مجلس ليبي نيز در اين گفت و گوي تلفني ضمن ابراز تاسف شديد از حادثه ربوده شدن جمعي از كاركنان هلال احمر ايران در ليبي گفت: شخصا اين موضوع را پيگيري كرده و به زودي شاهد اخبار خوشحال كننده در اين زمينه خواهيم بود.
وي افزود: دولت ليبي تمامي تمهيدات لازم را براي آزادي سريع تر اتباع ايراني انديشيده و با حساسيت اين موضوع را پيگيري كرده است.
رئيس مجلس ليبي تصريح كرد: همه اين افراد سالم بوده و به زودي آزاد خواهند شد.
وي همچنين با بيان اين كه پارلمان ليبي اهتمام فراواني براي توسعه همكاري هاي دوستانه با مجلس شوراي اسلامي دارد، افزود: از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي ايران مشتاقانه تحولات مربوط ايران را پيگيري مي كرديم.
رئيس مجلس ليبي خاطرنشان كرد: امروز جمهوري اسلامي ايران داراي نقش ممتاز و پيشرو در عرصه هاي مختلف جهان اسلام و مناسبات بين المللي و منطقه اي است.


په په اسكوبار: جامعه بين المللي «واقعي» در تهران گرد آمده است

په په اسكوبار، خبرنگار مشهور آسياتايمز مي گويد كه كشورهاي گرد آمده در اجلاس نم در تهران، جامعه بين المللي به معناي واقعي كلمه هستند.
په په اسكوبار كه از وي به عنوان افشاكننده معامله سعودي - آمريكايي براي حمله همزمان به بحرين و ليبي توسط حكومت سعودي و ناتو نام برده مي شود، در مصاحبه با راشاتودي از اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد در تهران به منزله گردهمايي جامعه واقعي بين المللي نام برد.
به گفته اسكوبار، تنها با نگاه به نقشه مي توان فهميد كه بيشتر كشورهاي آمريكاي لاتين، آسياي جنوبي، آفريقا و خاورميانه در اين اجلاس شركت كرده اند و سعي دارند به عنوان جامعه واقعي بين المللي، براي حل مشكلات بين المللي راه حل ارائه كنند.
وي همچنين از نوع پوشش رسانه اي اجلاس نم در رسانه هاي غربي انتقاد كرد و ابراز داشت اين رسانه ها تلاش مي كنند بگويند كه ايران سعي دارد با اين اجلاس از انزوا خارج شود، حال آنكه ايران از ابتدا نيز منزوي نبوده است.
اين تحليلگر سرشناس آسياتايمز بر اين باور است كه اجلاس شانزدهم سران جنبش عدم تعهد يادآور اجلاس هايي است كه «جوزف تيتو»، از بنيان گذاران اين جنبش در آن حضور داشت.
وي در ادامه به حضور مرسي در تهران اشاره كرد و مدعي شد كه مصر براي حل بحران سوريه پيشنهادي دارد كه عبارت است از حضور كشورهاي ايران، مصر، قطر و عربستان سعودي در يك گروه تماس.
اسكوبار افزود كه چنين پيشنهادي مورد توجه كشورهايي قرار مي گيرد كه جامعه بين المللي واقعي را تشكيل مي دهند و مخالفان آن تنها كشورهايي هستند كه فكر مي كنند جامعه بين المللي هستند.
اين تحليلگر سياسي نسبت به اينكه اجلاس نم تاثير چنداني بر مذاكرات هسته اي ايران با 1+5 داشته باشد، ابراز خوش بيني چنداني نكرد و ابراز داشت كه گروه 1+5 تمايلي براي رسيدن به يك راه حل در خصوص برنامه هسته اي ايران ندارد.
 


زلماي رسول در تهران: روابط ايران وافغانستان در بهترين سطح است

وزيرامورخارجه افغانستان روابط تهران و كابل را عالي خواند و گفت: اميدوارم برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران بر امنيت منطقه تاثير بگذارد چرا كه صلح و ثبات موجب پيشرفت منطقه مي شود.
زلماي رسول وزيرامورخارجه افغانستان روز دوشنبه بعد از ورود به فرودگاه بين المللي امام خميني در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس بين المللي جنبش عدم تعهد در تهران گفت: اين اجلاس براي افغانستان اهميت فوق العاده زيادي دارد چرا كه كشور ما از بنيانگذاران جنبش عدم تعهد است.
به گزارش مهر وي با ابراز خوشحالي از برگزاري اجلاس بين المللي جنبش عدم تعهد در تهران گفت: برگزاري اين اجلاس در تهران در كشور دوست و برادر، ايران باعث افتخار ما است.
زلماي رسول در ادامه به همكاري هاي ايران و افغانستان در مسائل منطقه اي و بين المللي اشاره كرد و افزود: رابطه ايران و افغانستان بسيار قوي است و در شرايط فعلي ما بهترين رابطه در تاريخ معاصر دو كشور را داريم.
وزيرامورخارجه افغانستان با اشاره به اينكه اميدوارم برگزاري اجلاس تهران بتواند بر امنيت منطقه تاثير بگذارد گفت: صلح و ثبات در منطقه موجب پيشرفت منطقه ما مي شود و اين خواسته ما است.
وي همچنين در خصوص نقش جنبش عدم تعهد در حل بحرانهاي جهاني اضافه كرد: اگر كشورهاي مستقل و غير متعهد با هم همكاري خوبي داشته باشند و با يكديگر آزادانه صحبت كنند مي توانند به برقراري صلح و ثبات در جهان كمك كند


امام، انقلاب و بيداري اسلامي- قسمت آخر

جامعيت اسلام ناب

ابراهيم حاجي محمدزاده
گفتيم كه حضرت امام(ره) با اسوه قرار دادن روش قيام انبياء در قرآن و سيره ائمه معصومين يقظه (بيداري) و قيام عرفاني، را در دو زمينه فردي و اجتماعي، از ويژگي هاي عارفان مبارزه جو در عصر بيداري جهاني مي دانند:
«... اتصال معنويات به ماديات و انعكاس معنويت در همه جهات ماديت از خصوصيات قرآن است كه افاضه فرموده است. قرآن درعين حالي كه يك كتاب معنوي، عرفاني به آن طوري است كه به دست ماها، به خيال ماها، به خيال جبرئيل امين هم نمي رسد، در عين حال يك كتابي است كه تهذيب اخلاق را مي كند، استدلال هم مي كند و وحدت را هم سفارش مي كند و قتال را هم سفارش مي كند و اين از خصوصيات كتاب آسماني ماست كه هم باب معرفت را باز كرده است تا حدودي كه در حد انسان است و هم باب ماديات را و اتصال ماديات به معنويات را و هم باب حكومت را و هم باب خلافت را و همه چيز را و ما كه اميد است از پيروان اسلام باشيم و از پيروان قرآن باشيم بايد همه ابعاد اين را در نظر داشته باشيم نه در نظر داشته باشيم، بلكه دنبالش باشيم تا حاصل بشود براي ما، مجاهده كنيم تا حاصل بشود براي ما. و اگر چنانچه ما با همان بعد ظاهري قرآن، به همان بعدي كه قرآن براي اداره امور بشر آمده است، براي رفع ظلم از بين بشر آمده است، يعني يك بعدش اين است كه ظلم را از بين بشر بردارد و عدالت اجتماعي را در بشر ايجاد كند. ما اگر كوشش كنيم و آنهايي كه تابع قرآن خودشان را مي دانند. مسلمين جهان اگر كوشش كنند تا اينكه اين بعد از قرآن را كه بعد اجراي عدالت اسلامي است در جهان پخش كنند. آن وقت يك دنيايي مي شود كه صورت ظاهر قرآن مي شود. و ما ملت ايران كه نهضت كرديم و دست ظالم را كوتاه كرديم بايد دنبال اين مطلب باشيم و تا آنجايي كه دست ظالمان را به كلي از كشور خودمان كوتاه كنيم و با هدايت اين نور ساير كشورهاي اسلامي و ساير مستضعفان جهان بيدار بشوند و خودشان را از تحت سلطه قدرت هاي بزرگ خارج كنند....
خداوند تعالي از نور معرفت خودش كه به وسيله قرآن القا شده است به ما هم بهره اي عنايت فرمايد و خداوند تعالي وحدت اسلامي اين ملت را حفظ بفرمايد و دولت هاي اسلامي را بيدار كند و ملت هاي اسلام را به هم پيوند بدهد...» (1)
و در اندرزهاي اخلاقي و عرفاني (26 تير 1363) خطاب به فرزند دلبندشان مرحوم حاج احمدآقا خميني(ره) و تمامي محرومان و مستضعفان جهان كه همواره انقلاب اسلامي را در خدمت بيداري آنان مي دانست مي فرمايند:
«... اميد است بتواني راهي طريق صالحان باشي. آنچه گفتم بدان معني نيست كه خود را از خدمت به جامعه كناركشي و گوشه گير و (كل بر خلق الله) و بار بر مردم كه سرآمد عارفان بالله و رستگاران از هر قيد و بند و وابستگان به ساحت الهي در قيام به همه قوي عليه حكومت هاي طاغوتي و فرعون هاي زمان بوده و در اجراي عدالت در جهان رنج ها برده و كوشش ها كرده اند به ما درس مي دهد و اگر چشم بينا و گوش شنوا داشته باشيم راه گشايمان خواهد بود «من اصبح و لم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم» (كسي كه صبح كند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نيست).... يكتا موعظه خدا را با دل و جان بشنو و با تمام توان بپذير و در آن خط سير نما «قل انما اعظكم بواحده ان تقوموالله مثني و فرادي» ميزان در اول سير، قيام لله است هم در كارهاي شخصي و انفرادي و هم در فعاليت هاي اجتماعي در اين قدم اول موفق شوي كه در روزگار جواني آسانتر و موفقيت آميزتر است. مگذار مثل پدرت پير شوي كه يا در جا زني و يا به عقب برگردي و اين محتاج به مراقبه و محاسبه است. اگر با انگيزه الهي ملك جن و انس كسي را باشد. بلكه اگر بدست آورد، عارف بالله و زاهد در دنياست و اگر انگيزه نفساني و شيطاني باشد هرچه بدست آورد چه يك تسبيح باشد به همان اندازه از خداوند تعالي دور است و فاصله گرفته...» (2)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) صحيفه امام ج 17 ص 434
(2) صحيفه امام ج 18 ص 511


وزيرجهانگردي عراق: زائران ايراني در آينده نزديك بدون رواديد به عتبات عاليات سفر مي كنند

وزير جهانگردي عراق در ديدار رييس سازمان حج و زيارت ايران از لغو رواديد زائران ايراني به كشور عراق در آينده نزديك خبر داد و همچنين نسبت به بازنگري در نرخ پروازهاي هوايي اين كشور قول مساعد داد.
به گزارش مهر، حجت الاسلام سيداحمد موسوي رييس سازمان حج و زيارت كه به همراه هياتي به كشور عراق سفر كرده بود، در ادامه برنامه خود با لواء سميسم وزير جهانگردي اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
در اين جلسه وزير جهانگردي عراق در مورد لغو ويزا بين دو كشور تصريح كرد: اين مساله بسيار خوب است و براي نخست وزير عراق هم كه مطرح شد مورد توجه ايشان بوده و ايشان معتقد به همين امر بودند و با پيگيري كه از بخش نخست وزير انجام مي شود به زودي شاهد تحقق اين مساله خواهيم بود. وي همچنين جهت تسهيل امور زائران به مساله افزايش نرخ پروازهاي زائران در فرودگاه نجف اشاره كرد و گفت: برخي زائران در خصوص نرخ بليط ها ابراز نارضايتي مي كنند كه اميد است با تمهيدياتي كه انديشه مي شود بازنگري در نرخ اين بليط ها شود.
حجت الاسلام سيد احمد موسوي نيز در اين ديدار از تعامل اين كشور با ايران و فعاليت هاي دولت عراق در راستاي تسهيل امور زائران قدرداني داني كرد و افزود: از نقاط قوت اين تعامل اين است كه وزير جهانگردي عراق به مسائل زيارتي به عنوان يك وظيفه شرعي نگاه و آن را با جديت دنبال مي كند.
وي با بيان اين كه ايران و عراق مشتركات فراواني در حوزه هاي فرهنگ و تمدن دارند، برهمكاري و تعامل هر چه بيشتر ميان اين دو كشور تاكيد كرد.
رييس سازمان حج و زيارت همچنين لغو ويزا بين دو كشور، راه اندازي راه آهن ميان شلمچه و عراق را به وزير جهانگردي عراق پيشنهاد كرد.


جزايري : شرايط براي گوشمالي سران كاخ سفيد و حاميان اروپايي آنها فرا رسيده است

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به حضور سطح بالاي كشورهاي عضو عدم تعهد در تهران، گفت: شرايط بيش از هر زمان ديگري براي اتخاذ مواضع قدرتمند و ضد استكباري و گوشمالي سران كاخ سفيد و حاميان اروپايي آنها فراهم است.
سردار سيدمسعود جزايري با اشاره به بسترهاي مساعد براي ايجاد تحول در رويكرد جنبش عدم تعهد، گفت: ظرفيت ها و فرصت هاي فراروي اجلاس شانزدهم كشورهاي غيرمتعهد، فلش هاي جديدي فراتر از حوزه سياسي از جمله حوزه اقتصادي را در برابر جنبش گشوده است و اين مقوله نقطه عطفي است كه مي تواند نشست تهران را در دست يابي به ارتقاي اهداف جنبش و تحكيم همبستگي بين اعضاء موفق سازد.
وي برگزاري شانزدهمين اجلاس كشورهاي غيرمتعهد در تهران و تحت تاثير گفتمان انقلاب اسلامي را فرصتي براي شكل گيري تحولات بنيادي در برخي رويكردهاي جنبش معرفي و خاطرنشان كرد: اين نكته دقيقا همان نقطه نگراني و وحشت نظام سلطه و قدرت هاي استكباري و در راس آن آمريكا و حاميان رژيم صهيونيستي است كه هفته ها و بلكه ماه ها با راه اندازي عمليات سنگين رواني و رسانه اي و فشارهاي نامتعارف ديپلماتيك درصدد اجراي كودتاي انزواي ايران و جلوگيري از شركت اعضاي جنبش در اجلاس تهران بودند كه برخلاف خواست شيطاني آنها اين اجلاس به مانند يك ضد كودتا عليه غرب عمل كرده و به تقويت انسجام و موفقيت بين المللي جمهوري اسلامي منجر شده است.
به گزارش سپاه نيوز، معاون امور بسيج و فرهنگ دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح تصريح كرد: اينك كه اعضاي جنبش عدم تعهد با «نه» بزرگ خود به آمريكا و نظام سلطه برگزاري اجلاس شانزدهم را در تراز بسيار بالايي رقم زده اند، شرايط بيش از هر زمان ديگري براي اتخاذ مواضع قدرتمند و ضداستكباري و گوشمالي سران كاخ سفيد و حاميان اروپايي آنها فرا رسيده است، اين اراده پنهان مي تواند به يك باور و عزم عمومي تبديل و شوك بزرگي را بر پيكر رو به ضعف قدرتهاي مستكبر، زورگو و ظالم وارد سازد.


منتظري: ديوان عدالت اداري از عملكرد صحيح دولتمردان حمايت مي كند

رئيس ديوان عدالت اداري با گراميداشت هفته دولت تصريح كردكه اين ديوان همواره از عملكرد صحيح دولتمردان حمايت كرده است.
حجت الاسلام والمسلمين «محمد جعفر منتظري» در جلسه هيات عمومي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي هيات دولت با ايشان اضافه كرد:فرمايشات جامع و كامل معظم له نشان داد كه ايشان به هر دو بخش پر و خالي ليوان در فعاليت هاي دولت توجه دارند.
وي ادامه داد: هرگز نقد برخي عملكردها و بيان اشكالات به معناي ناديده گرفتن خدمات نيست، نقد سازنده همواره در جهت حمايت از يك مجموعه است. اعتقاد داريم بايد عملكرد همه مورد نقد البته نقدي سازنده و با ديده انصاف قرار گيرند.
رييس ديوان عدالت اداري گفت: ما به اعتبار اينكه طلبه هستيم و با توجه به جايگاه ديوان عدالت اداري به عنوان يك مرجع قضائي در رسيدگي به شكايت از دستگاه هاي اجرايي، اين حريت را در خود مي بينيم كه گاهي برخي عملكردها را نقد كنيم، البته بي شك نقدپذير نيز هستيم.
حجت الاسلام والمسلمين منتظري آراي صادره از سوي ديوان عدالت اداري را شاخصي براي سنجش سلامت در نظام اداري دانست و افزود: بر اين اساس ملاحظه مي شود كه برخي مسوولان و مديران با توجه به اين موضوع، تعامل خوبي با ديوان دارند كه همين جا لازم است از آنان تقدير و تشكر كنيم.
به گزارش روابط عمومي ديوان عدالت اداري، وي افزود: البته در برخي موارد نيز ممكن است، آراي ديوان به چالش كشيده شود كه انتظار داريم مسوولان با اجراي كامل قانون در اين ارتباط همكاري كنند و مطمئن باشند كه ما در ديوان عدالت اداري جز اجراي قانون از دستگاه ها توقعي نداريم.


آنتي وار: آمريكا از ترس ايران و روسيه جرات مداخله مستقيم نظامي در سوريه را ندارد

پايگاه خبري آنتي وار اذعان داشت كه آمريكا به دليل ترس از ايران و روسيه از مداخله نظامي مستقيم در سوريه امتناع كرده و عمليات مخفي خود را آغاز كرده است.
به گزارش فارس، پايگاه ضدجنگ «آنتي وار» در گزارشي به قلم «جان گلاسر»، درباره «عمليات مخفيانه آمريكا در سوريه» مي نويسد؛ اوباما اين هفته با بيان اين كه بكارگيري سلاح هاي شيميايي يا بيولوژيكي از سوي دولت سوريه، محاسباتش را درباره اين كه تاكنون خواهان مداخله مستقيم نظامي در اين كشور نبوده است، تغيير خواهد داد، در حقيقت «خط قرمز» خود را در قبال سوريه بيان كرد. البته به نظر مي رسد در برهه كنوني و تا جايي كه حداقل تا اين لحظه مشخص شده است، ديگر مداخله آشكار دولت اوباما (به دليل انجام عمليات مخفيانه) ضرورتي ندارد.
در بخشي از اين گزارش آمده است : روزنامه نيويورك تايمز در اين زمينه نوشته است كه باوجود هشدار اوباما به سوريه در عدم بكارگيري جنگ افزار شيميايي يا افتادن آن ها بدست افراطيون، گزينه هاي دولت آمريكا براي مداخله نظامي محدود است و همان طور كه مقام هاي رسمي توضيح داده اند براساس يك محاسبه ساده، مداخله آمريكا اوضاع را بدتر خواهد كرد. مقام هاي رسمي آمريكا سه شنبه گذشته تاكيد كردند هرگونه حمله نظامي عليه سوريه، خطر حضور متحدان اين كشور به ويژه ايران و روسيه را بسيار بيش از ميزان كنوني خواهد كرد.
بر اساس اين گزارش مداخله نظامي آمريكا همچنين «بشار اسد» را قادر مي سازد تا احساسات مردمي را عليه غرب و به نفع خود بشوراند. همچنين مداخله نظامي باعث مي شود تا جهت گيري فعاليت گروه هاي جسوري چون القاعده و ديگران كه هم اكنون عليه اين كشور مي جنگند، تغيير يافته و اقدام آمريكا را مداخله در جهان عرب بدانند.
به علاوه، بدليل اين كه ارسال اسلحه موجب وخيم تر شدن اوضاع مي شود، دولت آمريكا طرح تجهيز مخالفان به اسلحه هاي بيشتر را از قلم انداخته است .


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14