(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 شهریور 1391 - شماره 20294

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
باقري لنكراني: بيانات رهبر انقلاب در اجلاس تهران
جغرافياي جديد جهان را پايه گذاري مي كند
با اشاره به سلطه قدرت هاي استكباري بر اين نهاد بين المللي
رهبر انقلاب : تركيب سازمان ملل معيوب است
در مكتب امام
بيانيه جنبش امل لبنان در تهران به مناسبت سالگرد ربوده شدن امام موسي صدر
احترام به قرآن نشانه تقوا
آل حبيب مطرح كرد
ترتيبات دو جانبه و چند جانبه ايران با همسايگان براي مقابله با تجارت سلاح
مفتي مصر: سلفي ها خوارج زمانه هستند
تصويب پيش نويس سند نهايي و بيانيه اجلاس تهران
اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد پايان يافت
جليلي در ديدار با مشاور امنيت ملي هند:
نبايد اجازه داد كشورهاي خارجي با سوءنيت مانع اتحاد غيرمتعهدها شوند


باقري لنكراني: بيانات رهبر انقلاب در اجلاس تهران

جغرافياي جديد جهان را پايه گذاري مي كند

وزير سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه همه مشتاقانه منتظر شنيدن پيام رهبر معظم انقلاب در اجلاس تهران هستند، گفت: بيانات رهبر انقلاب در اجلاس تهران جغرافياي جديد جهان را پايه گذاري مي كند.
كامران باقري لنكراني در گفت وگو با فارس، درباره اهميت شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد كه در تهران در حال برگزاري است، اظهار داشت: تلاشي كه آمريكا پس از فروپاشي شوروي انجام داد، مبتني بر آن بود كه نشان دهد هيچ حكومتي امكان مقابله با قدرت هاي غالب جهاني و هم پيمانان آنها را ندارد و براي اين موضوع سرمايه گذاري وسيعي در نظر گرفتند.
اين كارشناس مسائل سياسي با تاكيد بر اينكه همه مشتاقانه منتظر شنيدن پيام رهبر معظم انقلاب در افتتاحيه مراسم سران كشورهاي غيرمتعهد هستند، خاطرنشان كرد: رهنمودها و بيانات مقام معظم رهبري جغرافياي جديد جهان را پايه گذاري خواهد كرد و باعث خودباوري و اعتماد به نفس در بين حكومت هاي مردمي مي شود و فاصله گرفتن از آمريكا و قدرت هاي غالب جهاني را بيشتر مي كند.
لنكراني با بيان اينكه حضور برخي كشورها در سطح بالا در اجلاس تهران نشان مي دهد علي رغم زورگويي هاي آمريكا، دوران سلطه گري آنها كه درصدد بودند با نظم نوين جهاني، كدخدايي آمريكا را طراحي كنند، به سر آمده و ملت ها و دولت ها براي خود استقلال قائلند، افزود: اميدواريم اين امر سبب شود كه ما نوعي نگرش جديد را در مديريت جهاني شاهد باشيم.
 


با اشاره به سلطه قدرت هاي استكباري بر اين نهاد بين المللي

رهبر انقلاب : تركيب سازمان ملل معيوب است

ولي امر مسلمين جهان در ديدار با دبير كل سازمان ملل متحد فرمودند: متأسفانه تركيب سازمان ملل متحد معيوب است و زورگوترين قدرتهاي دنيا، كه داراي سلاح اتمي و سابقه استفاده از آن نيز هستند بر شوراي امنيت مسلط شده اند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار آقاي بان كي مون دبيركل سازمان ملل و هيأت همراه، با اشاره به سابقه تمدن و فرهنگ ايراني خاطرنشان كردند: با توجه به جايگاه مهم و برتر ملت ايران در مسائل فرهنگي و تمدني، جمهوري اسلامي ايران زمينه بسيار خوبي براي گسترش فرهنگ و تمدن انساني برخاسته از اسلام دارد. ايشان در ادامه با اشاره به نگراني هاي مشترك بشريت از جمله موضوع خلع سلاح اتمي، تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران بر موضع «خاورميانه عاري از سلاح اتمي» اصرار دارد و سازمان ملل متحد بايد درخصوص رفع نگراني هاي موجود در زمينه سلاح اتمي، تلاش جدي انجام دهد .
ايشان با اشاره به تجهيز رژيم صهيونيستي به سلاح اتمي از جانب امريكا و برخي قدرتهاي ديگر، خاطرنشان كردند: اين موضوع، خطر بزرگي براي منطقه است و از سازمان ملل متحد انتظار است كه در اين خصوص اقدامي انجام دهد.
ايشان افزودند: متأسفانه تركيب سازمان ملل متحد معيوب است و زورگوترين قدرتهاي دنيا، كه داراي سلاح اتمي و سابقه استفاده از آن نيز هستند بر شوراي امنيت مسلط شده اند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به سخنان دبيركل سازمان ملل درباره سوريه و درخواست از جمهوري اسلامي ايران براي كمك به حل اين بحران، افزودند: مسئله سوريه، مسئله بسيار تلخي است كه نتيجه آن، قرباني شدن مردم بي گناه اين كشور است.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران براساس اعتقادات و آموزه هاي ديني خود، آماده هرگونه تلاش براي حل بحران سوريه است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي افزودند: اما حل بحران سوريه يك شرط طبيعي دارد كه عبارت است از جلوگيري از ارسال سلاح به گروههاي بي مسئوليت داخل سوريه.
ايشان وضعيت كنوني سوريه را نتيجه ارسال سيل گونه سلاح از بيشتر مرزهاي سوريه به داخل اين كشور و براي گروههاي مخالف ،دانستند و افزودند: وجود سلاح در دست دولت سوريه طبيعي است زيرا دولت سوريه مانند هر دولتي، ارتش دارد.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: حقيقت تلخ در مورد سوريه اين است كه مجموعه اي از دولتها، گروههاي مخالف دولت سوريه را به جنگي نيابتي از طرف خودشان با دولت سوريه وادار كرده اند و اين جنگ نيابتي، واقعيت امروز بحران سوريه است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي خاطرنشان كردند: همين دولتهايي كه جنگ نيابتي را در سوريه به راه انداخته اند، مانع از اجراي طرح آقاي كوفي عنان نيز شدند و نگذاشتند اين طرح به نتيجه برسد.
ايشان افزودند: تا زمانيكه اين نقشه بسيار خطرناك از طرف برخي دولتها، در سوريه ادامه داشته باشد، وضعيت سوريه تغييري نخواهد كرد.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به صحبتهاي دبيركل سازمان ملل متحد در مورد موضوع هسته اي ايران اشاره كردند و افزودند: امريكاييها اطلاع كامل دارند كه ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست و فقط به دنبال بهانه جويي هستند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با اشاره به همكاريهاي وسيع ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي خاطرنشان كردند: آژانس براساس مقررات خود، موظف است از لحاظ علمي و فني به جمهوري اسلامي ايران كمك كند، اما آژانس بين المللي انرژي اتمي، نه تنها اين كار را نكرده بلكه دائماً كارشكني مي كند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اعتراف غربيها مبني بر تلاش براي ايجاد خرابكاري اينترنتي و فني از طريق برخي بدافزارها از جمله استاكس نت، افزودند: چرا آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين خصوص موضع گيري نكرد؟
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي همچنين با اشاره به تهديد هسته اي ايران از جانب مقام درجه اول دولت امريكا، به آقاي بان كي مون گفتند: توقع اين بود كه سازمان ملل سريعاً با اين تهديد مقابله كند .
ايشان با تأكيد مجدد درخصوص موضع جمهوري اسلامي ايران مبني بر «ممنوعيت ساخت و بكارگيري سلاح اتمي» افزودند: اين موضع براساس اعتقادات ديني و نه براي خوش آمد امريكا و كشورهاي غربي است.
رهبر انقلاب اسلامي سخنان خود را با يك اندرز خيرخواهانه به دبيركل سازمان ملل پايان دادند و گفتند: در مورد موضوع «خلع سلاح اتمي» ملاحظه هيچ قدرتي را نكنيد و از فرصتي كه اكنون براي شما فراهم شده است، به درستي استفاده كنيد.
در اين ديدار آقاي بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد ضمن تبريك رياست ايران بر جنبش عدم تعهد، به نقش و جايگاه بسيار مهم و تأثيرگذار ايران در منطقه اشاره كرد و گفت: درخصوص سوريه من به عنوان دبيركل سازمان ملل از جمهوري اسلامي ايران درخواست مي كنم كه با استفاده از نفوذ و قدرت خود، زمينه حل بحران سوريه را فراهم كند.
آقاي بان كي مون افزود: ما معتقديم كه بايد ارسال سلاح به دولت سوريه و گروههاي مخالف آن متوقف شود.
دبيركل سازمان ملل متحد همچنين با اظهار نگراني از موضوع هسته اي ايران، خواستار همكاري بيشتر ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و گروه 1 + 5 شد.
پس از اين ديدار، رهبر معظم انقلاب اسلامي با نخست وزير هند ملاقات كردند. حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار آقاي مان موهان سينگ و هيأت همراه، با اشاره به سابقه ارتباطات فرهنگي، عاطفي، تمدني و تاريخي دو ملت ايران و هند، تأكيد كردند: ملت ايران همواره نگاه مثبتي به هند داشته اند و همه اين موارد زمينه بسيار مناسبي براي گسترش بيش از پيش روابط دو كشور است.
ايشان هند را يك قدرت مهم و بزرگ و داراي پيشرفتهاي علمي و اقتصادي خوب خواندند و افزودند: ملت ايران، پس از پيروزي انقلاب اسلامي و بخصوص در سالهاي اخير كارهاي فراواني در عرصه هاي علمي، اقتصادي و اجتماعي انجام داده كه شايد در طول چند قرن گذشته سابقه نداشته است.
رهبر انقلاب اسلامي زمينه هاي تعميق همكاريهاي همه جانبه هند و ايران را مهيا دانستند و تأكيد كردند: همكاريهاي دو كشور بويژه در عرصه هاي تجاري و زيربنايي، مي تواند همكاري اطمينان بخشي باشد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با تأكيد بر اينكه نمي توان به همكاري شركاي بين المللي اعتماد كرد، خاطرنشان كردند: يكي از اين شركاي بين المللي غيرقابل اطمينان، امريكا است كه فقط براي يك دولت ، شريك قابل اطميناني است و آن دولت هم، دولت صهيونيستي است.
ايشان همچنين درخصوص مسائل منطقه از جمله سوريه و افغانستان، موضع ايران و هند را همسو دانستند و تأكيد كردند: دو كشور مي توانند همكاريهاي خود را در زمينه مسائل منطقه اي گسترش دهند.
رهبر انقلاب اسلامي ثبات، استقلال و اقتدار هند را براي جمهوري اسلامي ايران مهم دانستند و اظهار اميدواري كردند: ايران در دوره سه ساله رياست خود بر جنبش عدم تعهد، بتواند با همكاري هند، زمينه ساز نقش آفريني اين جنبش در مسائل مهم بين المللي و منطقه اي شود.
در اين ديدار كه آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور نيز حضور داشت، آقاي مان موهان سينگ نخست وزير هند ضمن ابراز خرسندي فراوان از ديدار با رهبر انقلاب اسلامي ايران، به سابقه فرهنگي و تمدني ملت هاي هند و ايران و روابط تاريخي دو ملت اشاره كرد و گفت: هند خواهان گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي مختلف از جمله بخش هاي انرژي و تأسيسات زيربنايي است.
وي با اشاره به توافقات انجام گرفته در مذاكرات با رئيس جمهور ايران، خاطرنشان كرد: در اين مذاكرات توافق هاي خوبي انجام شد كه زمينه ساز گسترش بيش از پيش روابط دو كشور خواهد شد.
نخست وزير هند همچنين با اشاره به مسائل منطقه از جمله افغانستان و سوريه تأكيد كرد: هند مخالف هرگونه مداخله خارجي در سوريه است و تنها راه حل بحران اين كشور را يك راه حل سوري و براساس نظر مردم سوريه، مي داند.
آقاي مان موهان سينگ خاطرنشان كرد: هند در دوران رياست ايران بر جنبش عدم تعهد تمام تلاش خود را براي نقش آفريني واقعي اين جنبش در مسائل بين المللي و منطقه اي به كار خواهد گرفت.
ديدار بان كي مون با رئيس جمهور و رئيس مجلس
دبير كل سازمان ملل متحد كه ديروز وارد تهران شد، ابتدا راهي مجلس شوراي اسلامي شد و با علي لاريجاني رئيس مجلس ديدار و گفت و گو كرد.
بان كي مون پس از اين ديدار 30 دقيقه اي به ميان خبرنگاران آمده و در نشست خبري گفت: در ايران حضور پيدا كردم تا در مورد مسائل مختلفي با مقامات ايراني صحبت كنم و به آنها بگويم كه ايران مي تواند نقش مهمي را در حل و فصل بحران سوريه به صورت مسالمت آميز ايفا كند.
دبيركل سازمان ملل افزود: مردم سوريه رنج زيادي را در طول اين مدت متحمل شده اند، به طوري كه در 18 ماهه گذشته حدود 20 هزار نفر در كشور سوريه جان خود را از دست داده اند و به دنبال مطالبات خود هستند. ايران مي تواند نقش مهمي را در حل بحران سوريه ايفا كند.
پس از اين ديدار، دبير كل سازمان ملل با رئيس جمهور كشورمان ديدار و گفت و گو كرد. موضوع سوريه و پرونده هسته اي ايران دو محور اصلي اين ديدار بودند.
دكتر احمدي نژاد در اين ديدار گفت: بسياري از موضوعاتي كه امروز به عنوان تخلف در گزارش هاي آژانس مطرح مي شود، مسائلي است كه بازرسان آژانس در زمان مديريت قبلي به طور مستند آنها را تأييد كرده اند.
رييس جمهوري با بيان اينكه همه فعاليت هاي هسته اي ايران زير نظر دوربين هاي آژانس انجام مي شود و آنها جابه جايي مواد در حد يك گرم را نيز تحت كنترل خود دارند، اظهار داشت: معتقديم دولت آمريكا نمي خواهد موضوع هسته اي ايران را حل كند و مي خواهد از آن به عنوان بهانه اي براي تبليغ، تحريم و هجمه عليه ايران استفاده كند.
ديدار احمدي نژاد و نخست وزير هند
ديدار رئيس جمهور كشورمان با نخست وزير هند از ديگر برنامه هاي عصر ديروز بود. احمدي نژاد در اين ملاقات تصريح كرد: همه مطلع هستند كه چه كساني با صرف هزينه هاي كلان از تشكيل گروه هاي افراط گرا حمايت كردند و متأسفانه اين بيگانگان همچنان در افغانستان و پاكستان حضور داشته كه اميدواريم هرچه زودتر از منطقه خارج شده و اجازه دهند كشورها خودشان منطقه را اداره كنند.
مان موهان سينگ نيز با استقبال از افزايش همكاري هاي دو جانبه كشورش با ايران، تاكيد كرد: با وجود فشارهاي غرب هند همچنان به خريد نفت از ايران ادامه مي دهد و مقامات دو كشور همواره بدنبال تسهيل مبادله نفت و كالا و انتقال پول اين مبادلات بين دو كشور هستند و در همين راستا با توافقات دو كشور 45 درصد مبادلات با پول دو كشور انجام مي شود.


در مكتب امام

سيره انبيا برخورد با سلاطين جور بوده است
همين است سيره انبياء همين بوده است كه: اگر چنانچه سلطان جائر (ستمگر) بر مردم حكومت مي خواهد بكند بايستيد در مقابلش و او به هر جا مي خواهد منتهي بشود بايد بريم سراغش و نهي از منكرش و امر به معروفش كنيم و بكشيم پائين او را از تخت باطل.
پس ما مبالاتي نداريم در اينكه كشته مي دهيم، كشته بدهيم البته بايد هم بدهيم.
صحيفه نور - ج 2 - ص 208


بيانيه جنبش امل لبنان در تهران به مناسبت سالگرد ربوده شدن امام موسي صدر

دفتر جنبش امل در تهران به مناسبت سالگرد ربوده شدن امام موسي صدر و دو همراهش بيانيه اي منتشر كرد.
در اين بيانيه آمده است كه سي و چهار سال از ربوده شدن امام موسي صدر و دو همراهش، شيخ محمد يعقوب و روزنامه نگار عباس بدرالدين مي گذرد و اين در حالي است كه امت ما در تيررس تهاجمات دشمنان و منفعت طلبان قرار دارد.
در بيانيه جنبش امل با بيان اين كه امام موسي صدر همواره هشداردهنده سياست اسرائيل بود و همه را به استحكام بخشيدن و پايداري مقاومت و نقش آن در دفاع از مقدسات و آزادسازي سرزمين اشغالي دعوت مي كرد آمده است؛ او قرباني توطئه بزرگ و از پيش تعيين شده منفورترين جنايتكار تاريخ معاصر معمر قذافي شد، كسي كه با اين اقدام خود تمامي مرزها و عرفها را زير پا گذاشت.
در اين بيانيه آمده است كه تلاش براي آزادي و دست يافتن به امام موسي صدر از جانب ملت دو كشور ايران و لبنان كاملا طبيعي است چرا كه امام موسي صدر شهروندي ايراني لبناني است. دولت و مردم هر دو كشور موظفند همه را وادار ساخته به مسئوليت خود در قبال اين جنايت تاريخ عمل كنند تا ديوار سكوت چند ساله را در برابر ديدگان منتظران و دوستداران مقاوم امام فرو پاشند.
 


احترام به قرآن نشانه تقوا

قرآن محترم است و بايد جلدش را نيز بوسيد و بالاي سر گذاشت. مرحوم علامه طباطبايي(رض) شب هاي پنج شنبه و جمعه جلسات هفتگي با بعضي از شاگردان خود داشتند. در خانه بيشتر طلبه ها كتاب و قرآن و كتابخانه وجود دارد. هنگامي كه مي خواستند در اتاق بنشينند، مواظب بودند تا پشت به قرآن ننشينند. حتي اگر كتاب روايت اهل بيت(ع) مثل بحارالانوار، روي زمين بود، آن را برداشته و بوسيده و كنار مي گذاشتند. اين نشانه تقوي است.
خدا درباره قرباني مي فرمايد: «لن ينال الله لحومها و لا دماؤها» (حج/37) خدا كه مي فرمايد قرباني كنيد، براي اين نيست كه خون يا گوشت قرباني به خدا مي رسد. خدا به گوشت و خون قرباني كاري ندارد «و لكن يناله التقوي منكم» آن تقوايي كه در دل شما وجود دارد با خدا ارتباط برقرار مي كند. تقوا نشانه آن است كه براي خدا و دين خدا احترام قائل شده ايد. احترامي كه به قرآن مي گذاريد نيز شما را در نزد خدا عزيز مي كند وگرنه بوسيدن و اين سو و آن سو نهادن قرآن كه تأثيري براي خدا ندارد.
قرآن مي گويد: «و اذا قرئ القرآن فاستمعوا له و أنصتوا» (اعراف/ 202) با اين حال عده اي در هنگام قرائت قرآن مي گويند و مي خندند و اصلاً توجه و احترامي به قرآن نمي كنند. عالم هستي اسراري دارد. اين كاغذ كه مي بينيد برروي آن قرآن چاپ شده است، آنچه به صورت نوشته برروي آن است نمايانگر آن چيزي است كه بر پيغمبر خدا نازل شده است. به همين دليل خدا در اين نوشته نوري قرار مي دهد كه اگر اين نور، مرده اي را زنده كند، نبايد تعجب كرد. ايمان ما ضعيف است.
قدرت پنهان فوق العاده در آيات
آيات قرآن تا آنجا قدرت دارد كه خدا مي فرمايد: «و لو أن قرآنا سيرت به الجبال أو قطعت به الأرض أو كلم به الموتي» (رعد/ 31) چه بسا كساني هستند كه با استفاده از چند آيه قرآن به صورتي خاص، مي توانند طي الارض داشته يا بيماري لاعلاجي را شفا داده و يا مشكلاتي لاينحل را حل كنند. قرآن داراي چنين عظمتي است. خوشبختانه پس از انقلاب اسلامي اهميت يادگيري و فراگيري قرآن و ترويج آن براي همه آشكار شده است. اما آنچه مايه تأسف است عمل نكردن به تعاليم قرآن است. با اينكه مي دانيم قرآن و محتواي آن چيست اما براي عمل و به كارگيري آن تلاش نمي كنيم. بعضي از دستورات قرآن هست كه شايد انسان در طول عمر يك مرتبه يا دو مرتبه هم، موفق به اجراي آن نشود. مثل آيه سوره مزمل كه خدا مي فرمايد: «ان ربك يعلم أنك تقوم أدني من ثلثي الليل و نصفه و ثلثه و طائفه من الذين معك» (مزمل/ 20) قرآن درباره عده اي از اهل كتاب مي فرمايد: «اذا تتلي عليهم آيات الرحمن خروا سجدا و بكيا» (مريم/ 58) تاكنون چند نفر از مسلمانان را ديده ايد كه همچون اين دسته از اهل كتاب با شنيدن آيات قرآن برروي زمين بيفتند و سر به سجده بگذارند؟ آيا در طول عمر خود به چنين دستوري عمل كرده ايم؟ اين نشانه ضعيفي ايمان است. اين ايمان ها با ايمان كربلايي كاظم، خيلي فاصله دارد. ايمان به خدا هيچ ارتباطي به اين ندارد كه ما چه ميزان اصطلاحات و الفاظ يا چند زبان خارجي مي دانيم، يا اين كه درجه دكتري يا پرفسوري يا حجت الاسلام يا آيت اللهي داشته باشيم. يك يهودي ممكن است، ايمان قوي داشته باشد و اسلام بياورد و از اولياءالله شود تا جايي كه قرآن از او تعريف كند. عالم مستجاب الدعوه اي نيز ممكن است تا جايي تنزل پيدا كند كه قرآن بگويد مثل سگ مي ماند. اين ويژگي انسان است مي تواند تا اعلي عليين اوج بگيرد و مي تواند تا اسفل السافلين تنزل كند. اين به اراده انسان بستگي دارد.
بايد قدر لحظه هاي عمر را بدانيم حساب كنيم از صبح تا شام درباره چه چيزهايي صحبت كرديم و اين صحبت ها چه فايده اي داشته؟ درباره چه چيزهايي فكر كرديم و چه نتيجه اي گرفتيم؟ آيا درباره قرآن و خدا فكر كرديم؟
انكار خدا، قرآن و نبوت، ميوه تلخ هوسراني
بدون محاسبه نفس، انسان آنقدر سقوط مي كند كه نبوت پيامبر و نورانيت قرآن و حتي وجود خدا را انكار مي كند و با تصور غلط خود مي گويد: «پيغمبر(ص) همچون مرتاض ها براي چله نشيني به كوه حرا مي رفت و پس از يافتن خلسه اي عرفاني و روحي، در حالت خلسه و توهم، مي پنداشت كه كسي به او گفته است «اقراء» بخوان! براي همين مي گويد قرآن مجموعه اي از ذهنيت هايي است كه پيامبر در آن دوران داشته است! چون در زندگي عشيره اي، چند همسري اشكالي نداشته او نيز گفته «مثني و ثلاث و رباع» (نساء/3) اين ربطي به خدا ندارد! از سويي چون مردم عرب خشونت طلب بودند و پيامبر مي خواست جلوي كارهاي زشت و ناپسند آنها را بگيرد، دستور داد تا بعضي مجرمين را صدبار با تازيانه و چوب بزنند. اين براي زندگي خشونت بار آن زمان است! اكنون حقوق بشر مي گويد هرگز به كسي كه تخلفي نموده بي احترامي نكنيد. انسان بدكردار را به زندان ببريد تا آسايش داشته و كار زشت نكند. چوب زدن براي چهارپايان است! حقوق بشر اجازه نمي دهد تا به كرامت انسان بي احترامي شود! اينكه قرآن مي گويد صد بار تازيانه بزن براي زمانه ما نيست! اين سخنان را كه خدا نگفته است بلكه همان خلسه اي است كه براي پيامبر پيدا شده است. ذهنيت هاي جامعه زمان پيامبر بود كه به او القاء مي كرد اينگونه سخن بگويد چه ربطي به خدا دارد!؟» اگر از اين انسان مدعي بپرسيد كه آيا اصلاً خدا را قبول داري و به چه دليل معتقد به خدا هستي؟ مي گويد: «هيچ دليلي بر وجود خدا نداريم و تمام براهين و ادله اثبات خدا، مخدوش است. به فرض اينكه خدايي وجود داشته و سخني هم گفته باشد، هيچ دليلي بر اينكه خدا راست گفته باشد، نداريم. چون راست گفتن، اعتباري است و اعتبارات برهاني نيستند! براي اينكه خدا دروغ نگويد هيچ برهاني وجود ندارد. ممكن است همه سخنان خدا دروغ باشد!» اين مطالب در كلاس دانشكده الهيات جمهوري اسلامي ايران گفته مي شود! آن هم از زبان يك مدعي اسلام شناسي! كه مدعي علم و انديشه است. فاجعه آميزتر آنكه رئيس جمهور پيشين و دولتمردان آن زمان در مجلس مي آمدند و در تمجيد از اين ايدئولوگ اسلام شناس! مي گفتند «ما به وجود چنين افرادي افتخار مي كنيم!»
سقوط در انتهاي گمراهي
انسان وقتي تنزل مي كند، به زير صفر رسيده و از چهارپايان هم پست تر و بي شعورتر و نفهم تر مي شود. چهارپا بر افراد گمراه و هتاك به قرآن شرف دارد. قرآن هم مي فرمايد: «اولئك كالانعام بل هم اضل» (اعراف/ 179) و در جايي ديگر مي فرمايد: «فمثله كمثل الكلب» اگر كسي، مدتي درس خواند يا از اسلام سخن گفت و يا عبادتي انجام داد و حتي به درجه اولياء رسيد، اين دليل نمي شود تا آخر عمر از اولياء الله باقي بماند. اين سخنان آقاي ايدئولوگ، انكار ضروريات قرآن است.
احترام به قرآن تنها راه نجات انسان
اگر ما بخواهيم از قرآن استفاده كنيم از همين احترام ها بايد آغاز كنيم، بايد جلد قرآن را ببوسيم و روي چشم بنهيم. وقتي صداي قرآن مي آيد سكوت كنيم و بشنويم و احترام كنيم. اينها زمينه اي مي شود تا انسان ايمان پيدا بكند و آن را تقويت نمايد. رشد ايمان به عمل است نه با حرف و نه با جدل. البته بايد پاسخ شبهات را براي اتمام حجت بيان كرد ولي بايد دانست چنين افرادي با اين پاسخ ها از گمراهي بيرون نمي آيند: «ختم الله علي قلوبهم، فمن يهدي من اضل الله» (روم/ 29) البته در مورد كسي كه گرفتار شبهه شده و به دنبال هدايت است، بايد شبهه را پاسخ گفت. با اين اوصاف اگر احترام به قرآن از همين مراحل ابتدايي شروع شد، به معناي كلام آن بيشتر توجه كرده و سعي مي كنيم معني آن را فهميده و به آن عمل كنيم. وقتي به قرآن عمل كرديم از نورانيت آن استفاده مي كنيم و هر لحظه بر توفيقات ما افزون مي شود تا گام به گام به سمت خدا نزديك تر شويم. اما وقتي درست بر ضد قرآن عمل كنيم سرانجام گناه، ضعف ايمان خواهد بود و سرانجام ضعف ايمان، كفر.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري، قم، 18/6/87، رمضان .1429
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


آل حبيب مطرح كرد

ترتيبات دو جانبه و چند جانبه ايران با همسايگان براي مقابله با تجارت سلاح

سفير و معاون نمايندگي ايران در سازمان ملل اهميت برنامه اقدام سازمان ملل براي جلوگيري، مبارزه و ريشه كني تجارت غيرقانوني سلاح هاي كوچك را به عنوان چارچوبي جهاني يادآور شد و افزود: تهران جلوگيري و مبارزه با اين پديده را مسئوليت انحصاري دولتها مي داند.
سفير و معاون نمايندگي ايران نزد سازمان ملل در نيويورك طي سخناني در دومين كنفرانس بازنگري برنامه اقدام اين سازمان در خصوص مبارزه با سلاح هاي كوچك و سبك اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران براي مبارزه با تجارت غيرقانوني سلاح هاي كوچك و سبك، ترتيبات دو جانبه و چند جانبه موثري را با برخي همسايگان خود ايجاد كرده است.
اسحاق آل حبيب افزود: جمهوري اسلامي ايران توجه ويژه اي را به مبارزه و ريشه كني تجارت غيرقانوني اينگونه سلاح ها و مشكلات ناشي از آن در داخل و در كشورهاي همسايه معطوف كرده است.
سفير و معاون نمايندگي كشورمان اهميت برنامه اقدام سازمان ملل براي جلوگيري، مبارزه و ريشه كني تجارت غيرقانوني سلاح هاي كوچك و سبك را به عنوان چارچوبي جهاني يادآور شد و بر لزوم اجراي كامل و متوازن آن تاكيد كرد و گفت؛ جمهوري اسلامي ايران جلوگيري و مبارزه با اين پديده را مسئوليت انحصاري دولتها مي داند.
اسحاق آل حبيب همچنين با يادآوري ارتباط نزديك بين تروريسم، جنايتهاي سازمان يافته، قاچاق موادمخدر و تجارت غيرقانوني سلاح هاي كوچك و سبك، بر ضرورت توجه همزمان به عامل عرضه و تقاضا در اين زمينه تاكيد كرد.
سفير و معاون نمايندگي كشورمان افزود: با توجه به اهميت اين مسئله، يافتن يك راه حل بلندمدت و اتخاذ يك رويكرد مسئولانه، جامع و غير تبعيض آميز در قبال اين چالش چند وجهي، بيش از اينكه يك گزينه باشد، يك الزام محسوب مي شود.
وي اضافه كرد: با توجه به ماهيت و گستردگي تجارت غيرقانوني سلاح هاي كوچك و سبك و مشكلات ناشي از آن هيچ كشوري به تنهائي نمي تواند با آن مقابله كند و به همين خاطر همكاري بين المللي و به ويژه ارائه كمك هاي مالي و فني به كشورها موضوعي كليدي در مقابله با تجارت غيرقانوني سلاح هاي سبك و كوچك و قاچاق موادمخدر محسوب مي شود.
اسحاق آل حبيب تصريح كرد: با توجه به اهميت انتقال فناوري به كشورهاي در حال توسعه براي اجراي موثر برنامه اقدام سازمان ملل راجع به مبارزه با تجارت غيرقانوني سلاح هاي كوچك و سبك، جمهور ي اسلامي ايران از اين كنفرانس مي خواهد كه اين موضوع را به عنوان با اهميت ترين مسئله مورد توجه قرار دهد و انتقال غيرتبعيض آميز و بدون پيش شرط فناوري مورد نياز براي اجراي اين سند جهاني را تضمين كند.
وي ضمن اشاره به عزم جدي كشورمان در مبارزه با اين پديده ها افزود كه شهادت بيش از چهار هزار نفر از نيروهاي نظامي و انتظامي جمهوري اسلامي ايران، تنها نمونه اي از تلاشهاي كشورمان براي مبارزه با تجارت غيرقانوني سلاحهاي كوچك و سبك و مشكلات ناشي از آن است.
وي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران ترتيبات دو جانبه و چند جانبه اي را با برخي از همسايگان خود به منظور همكاري در جلوگيري موثر، مبارزه و ريشه كني تجارت غيرقانوني سلاح هاي كوچك و سبك و مشكلات ناشي از آن ايجاد كرده است.
اسحاق آل حبيب افزود: ما توجه ويژه اي را به برطرف ساختن ريشه هاي تجارت غيرقانوني سلاح هاي كوچك و سبك و مشكلات ناشي از آن در سطوح منطقه اي معطوف كرده و اين موضوع را در سرمايه گذاري در برنامه هاي توسعه و طرح هاي بازسازي در كشورهاي همسايه خود مدنظر قرار داده ايم.
وي در پايان بر تعهد و اراده جمهوري اسلامي ايران براي اجراي كامل و متوازن برنامه اقدام سازمان ملل در اين زمينه تاكيد كرد.
گفتني است، دومين كنفرانس بازنگري برنامه اقدام سازمان ملل براي جلوگيري، مبارزه و ريشه كني تجارت غيرقانوني سلاحهاي كوچك و سبك از ششم شهريورماه جاري در مقر اين سازمان در نيويورك و با حضور نمايندگان كشورهاي عضو اين سازمان آغاز شده و تا دو هفته ادامه خواهد داشت.


مفتي مصر: سلفي ها خوارج زمانه هستند

در پي تخريب مقبره و حرم «عبدالسلام الاسمر» از نوادگان امام حسن مجتبي(ع) از معروف ترين امامزادگان قاره آفريقا بسياري از علما و رهبران مصري اين اقدام وهابيون را به شدت محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري اهل بيت(ع) ـ ابنا ـ تخريب اماكن مورد احترام مردم در ليبي به دست وهابيون و سلفيون ـ بويژه تخريب حرم «جناب عبدالسلام الاسمر» از نوادگان امام حسن مجتبي(ع) ـ خشم مسلمانان جهان، اعم از سني و شيعه را برانگيخته است.
«دكتر علي جمعه» مفتي عام مصر نيز با صدور بيانيه شديداللحني، ضمن محكوم كردن اين اقدام تصريح كرد: «سلفي ها، خوارج زمانه و سگ هاي جهنم هستند كه با تخريب بيوت خداوند و مقدسات مسلمانان، در زمين فساد مي كنند».
در ادامه اين بيانيه آمده است: «آنها با تخريب تمدن اسلامي تلاش دارند تا مردم ليبي را به فتنه مذهبي و جنگ هاي داخلي مشغول سازند».
مفتي مصر حادثه اخير در ليبي را با اقدامات خشونت آميز دوران جاهليت مقايسه كرد و تصريح نمود: «هر مسلماني بايد با كلام و عمل در برابر اين گونه اقدامات ايستادگي كرده و مسئولان ليبي نيز بايد نسبت به آن واكنش نشان دهند».
علي جمعه اين حركت وهابيون را اقدامي مجرمانه خواند و از مسئولان ليبيايي نيز خواست كه حد محاربه را بر عاملان آنها جاري كنند چراكه آنها مبلغان گمراهي و تكفير مسلمانان هستند كه با زبان خود آتش فتنه مذهبي را روشن كرده اند.
گفتني است در ايام سالگرد تخريب قبرستان بقيع، معروف ترين امامزاده شمال آفريقا و بزرگترين محل تجمع محبان اهل بيت(ع) توسط وهابي هاي و سلفيون ليبي و با استفاده از ماشين هاي سنگين، با خاك يكسان شد.
ولي اين فاجعه به اينجا ختم نشد و وهابي ها مزار اين امامزاده شريف را تخريب و عمل قبيح نبش قبر را انجام داده و به جسد ايشان جسارت روا داشتند.
حرم «عبدالسلام الاسمر» از نوادگان كريم اهل بيت امام حسن مجتبي(ع) به عنوان بزرگترين قطب زيارتي شيعيان در كشور ليبي و شمال آفريقا به حساب مي آمد كه اين واقعه عظيم در آن رخ داده و جهان اسلام را در بهتي عظيم فرو برده است.
پيش از اين نيز مردم ليبي در تظاهراتي اعتراض آميز، دولت اين كشور را كه اين حملات را به گروه هاي افراطي سلفي نسبت مي دهند، به بي توجهي به تخريب امكان مقدس متهم كرده بودند.
شايان ذكر است سلفيون پس از انقلاب مصر در آن كشور نيز اقدام به حمله و سوزاندن برخي ضريح هاي مقدس كردند و حتي قصد حمله و تخريب «مقام رأس الحسين(ع)» را هم داشتند كه با مقاومت مردم و واكنش شديد «علي جمعه» مفتي مصر و نيز «احمد طيب» شيخ الازهر عقب نشيني كردند.


تصويب پيش نويس سند نهايي و بيانيه اجلاس تهران

اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد پايان يافت

اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد پس از دو روز بحث و بررسي در باره پيش نويس سند نهايي نشست سران اين جنبش و تدوين بيانيه اجلاس تهران، عصر ديروز به كار خود پايان داد.
وزراي خارجه و نمايندگان سياسي كشورها در اين دو روز پيش نويس سند اجلاس را كه روزهاي پنجم و ششم شهريورماه جاري در نشست كارشناسان ارشد مورد بررسي و تصويب قرار گرفته بود، مورد بازنگري قرار دادند و به گفته «عباس عراقچي» معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه تعداد بندهاي اين پيش نويس را از 688 بند به 701 بند افزايش دادند.
بندهاي اين پيش نويس در سه فصل موضوعات جهاني و بين المللي، توسعه حقوق بشر و اقدامات غرب و ناتو از چند ماه قبل با تشكيل جلساتي در نيويورك مورد بحث و بررسي قرار گرفت و سند آن پس از ارائه به اجلاس شرم الشيخ، در اجلاس كارشناسان ارشد و وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران بررسي و به تصويب رسيد تا در اجلاس سران به عنوان مرحله نهايي، بررسي شود و به تصويب اعضا برسد.
تشكيل كميته فلسطين جنبش عدم تعهد از دستاوردهاي نشست وزراي خارجه به شمار مي رود كه در پيش نويس سند نيز به آن اشاره شده است و نخستين جلسه آن روز گذشته تشكيل و مقرر شد كارگروه ويژه فلسطين به زودي در نيويورك تشكيل شود تا راهكارهاي عملي براي حمايت از عضويت كامل اين كشور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد و ديگر اقدامات حمايتي براي احقاق حقوق فلسطينيان را پيگيري نمايد.
«صلاح الزواوي» سفير فلسطين در تهران در اين باره گفته است با توجه به اهميت موضوع فلسطين براي كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها، بدون ترديد بخشي از بيانيه پاياني اجلاس به موضوع فلسطين اختصاص دارد.
از سوي ديگر «رامين مهمانپرست» سخنگوي شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد معتقد است كه جنبش عدم تعهد در زمينه اصلاح ساختار سازمان ملل و صلح خاورميانه از جمله موضوع سوريه مواضع مشخصي دارد و هرچند در پيش نويس سند اجلاس تنها تشكيل كميته فلسطين به تصويب وزرا رسيده اما در سند نهايي چندين بند به مسائل منطقه اي از جمله سوريه اختصاص يافته است.
اين نشست دو روزه علاوه بر سخنراني وزراي خارجه و نمايندگان سياسي كشورها و تصويب سند اجلاس، با برنامه هاي جنبي همراه بود كه مي توان به انجام ديدارهاي دو جانبه رئيس جمهوري اسلامي ايران و وزير امور خارجه كشورمان با وزرا و مقامات كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد شركت كننده در اجلاس تهران اشاره كرد.
رونمايي از تمبر يادبود شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد، رونمايي از 10 عنوان كتاب با محوريت جنبش غيرمتعهدها، برگزاري نشست سه جانبه ايران، افغانستان و هند و همچنين افتتاح مركز حقوق بشر و تنوع فرهنگي اين تشكل بين المللي از ديگر رويدادهايي بود كه در حاشيه اجلاس وزراي خارجه برگزار شد.


جليلي در ديدار با مشاور امنيت ملي هند:

نبايد اجازه داد كشورهاي خارجي با سوءنيت مانع اتحاد غيرمتعهدها شوند

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: نبايد اجازه داد كشورهاي خارجي با سوءنيت مانع اتحاد و همكاري هاي راهبردي اعضاي عدم تعهد شوند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين ديدار با اشاره به ظرفيت هاي جنبش عدم تعهد براي تاثيرگذاري بر مناسبات بين المللي و ايجاد يك نظام جديد مشاركتي در جهان بر مبناي عدالت، همكاري بيش از پيش كشورهاي بنيانگذار و موثر در اين جنبش از جمله ايران و هند را براي طراحي و ايجاد ساز وكارها و ساختارهاي اقتصادي، مالي و امنيتي متناسب با شرايط نوين جهاني مهم توصيف كرد.
جليلي با اشاره به وجود ذخاير عظيم انرژي در خليج فارس سلطه بر اين منابع را، رويكرد اساسي برخي قدرت هاي غربي دانست و افزود: نبايد اجازه داد كشورهاي خارجي با سوءنيت مانع اتحاد و همكاري هاي راهبردي اعضاي عدم تعهد شوند.
سعيد جليلي افزود: كشورهايي كه به اسم مبارزه با تروريسم به اشغال افغانستان و ترويج مواد مخدر پرداختند اكنون نيز با ابزار تروريسم ادعاي برقراري دموكراسي در سوريه را دارند.
در اين ديدار منون، مشاور امنيت ملي نخست وزير هند با اشاره به اينكه جهان در آستانه تحول بنيادي در عرصه هاي اقتصادي، سياسي و بين المللي است، نقش و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در جنبش نم را مهم ارزيابي كرده و اعلام كرد هند در ادامه همكاري ها با جمهوري اسلامي ايران مصمم است.
مشاور امنيت ملي هند گفت: نظام بين الملل واقعيت هاي جهاني را منعكس نمي كند و بالطبع نمي تواند تامين كننده منافع كشورها باشد لذا بايد با همكاري در قالب نم در راستاي تامين منافع اعضا حركت كنيم.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14