(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 شهریور 1391 - شماره 20294

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وال استريت ژورنال: اجلاس تهران، غرب را كيش و مات كرد
خاطره رهبر انقلاب از حضور در اجلاس نم در زيمبابوه
در چهارمين روز اجلاس عدم تعهد صورت گرفت
افتتاح مركز حقوق بشر جنبش عدم تعهد با حضور وزير خارجه
چشم به راه سپيده
حاشيه هاي چهارمين روز اجلاس عدم تعهدها
رونمايي از 10 جلد كتاب با محوريت جنبش عدم تعهد
وزير خارجه غنا: رياست تاثيرگذار ايران قدرت جنبش «نم» را افزايش خواهد داد
پيام هاي مراجع تقليد به اجلاس عدم تعهد
نامه سرگشاده جانبازان به رئيس جمهور مصر
برپايي غرفه هاي نفتي و هسته اي ايران در حاشيه نم
براي نخستين بار در ايران كوره گاز احيا در پالايشگاه خانگيران ساخته شد
كشاورزان در برداشت برنج عجله كنند
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري: 80 رايزن علمي سيار به كشورهاي مختلف اعزام مي شوند
اخبار ادبي و هنري


وال استريت ژورنال: اجلاس تهران، غرب را كيش و مات كرد

روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال در بازتاب اجلاس غيرمتعهدها در تهران، اذعان كرد كه ايران با برگزاري اين اجلاس، غرب را كيش و مات كرد.
بازتاب هاي گسترده رسانه هاي خارجي پيرامون اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران همچنان ادامه دارد.
در همين زمينه وال استريت ژورنال طي گزارشي تصريح كرد: ايران با برگزاري اجلاسي با اين عظمت، بر غرب پيروز شده، چرا كه آمريكا با حضور و مشاركت بسياري از كشورها در اجلاس تهران مخالف بوده است.
گفتني است؛ ويكتوريا نولاند سخنگوي وزارت خارجه آمريكا پيش از نشست گفته بود: مقامات كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها نبايد به اين سفر بروند.
رژيم صهيونيستي نيز بسيار تلاش كرده بود تا از سفر بان كي مون دبيركل سازمان ملل به تهران جلوگيري كند.
در همين حال، نشريه آمريكايي «نيوزدي» نيز در واكنش به اجلاس مهم تهران از آن به عنوان عاملي براي شكل گيري نظم نوين جهاني خبر داد.
نيوزدي در مطلبي به قلم «مارتين اسكرام» تحليلگر سياسي افزود: اين چنين نتيجه گيري تا حدودي ناشي از حضور شخصيت هاي سياسي مشهور جهان در اين رويداد و برپايي نمايشگاهي است كه هيات ها براي رسيدن به سالن اجلاس از كنار آن عبور مي كنند.
به گزارش اين نشريه آمريكايي در حاشيه اين اجلاس نمايشگاهي برگزار شده كه در اين نمايشگاه سه دستگاه خودروي مچاله شده اي را در معرض نمايش قرار داده است كه سه دانشمند هسته اي ايران آنها را در اختيار داشتند و در اثر عمليات انفجاري جان باختند. در كنار هر سه خودرو تصاوير بزرگي از دانشمندان و فرزندان آنها قرار داده شده است.
نيوزدي درباره عظمت اجلاس غيرمتعهد نيز در گزارش خود آورده است: اين نشست كه روز يكشنبه گذشته گشايش يافت، به هيچ وجه يك گردهمايي كوچك و كم اهميت نيست. نمايندگان و هيات هاي 120 كشور جهان در آن حضور دارند و واشنگتن تلاش هاي پشت پرده زيادي را براي منصرف كردن رهبران جهان از شركت در آن به عمل آورد، اما اقدامات دولت اوباما حاصل چنداني را در پي نداشت.
اين نشريه آمريكايي درباره حضور شخصيت هاي برجسته كشورهاي مختلف در اجلاس تهران نيز آورده است: رهبران جهان دلايل متعددي براي شركت در اجلاس تهران دارند و اهداف هر يك نيز فراتر از برداشت آن ها از نظم ژئوپلتيكي است.
در ادامه نيوزدي به عنوان نمونه به حضور بان كي مون و محمد مرسي به عنوان دو شخصيت تاثيرگذار در اجلاس تهران اشاره كرده و مي نويسد: «محمد مرسي» رئيس جمهوري جديد مصر نيز در آخرين لحظات تصميم گرفت در اجلاس جنبش غيرمتعهدها شركت كند و اين تصميم با توجه به قطع مناسبات دو كشور در سال 1980، تغيير مهمي در سياست مصر است.
«بان كي مون» دبير كل سازمان ملل متحد نيز با بي اعتنايي به مخالفت هاي آمريكا و اسرائيل، از قصد خود براي شركت در اجلاس غيرمتعهدها خبر داد.
نشريه آمريكايي نيوزدي به نقش اجلاس تهران در برون رفت ايران از تحريم ها نيز اينگونه اشاره مي كند:جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه ايران قرباني آزار و ستمكاري غرب است، مخالفت با تحريم هاي اقتصادي عليه خود را از اعضاي جنبش غيرمتعهدها خواستار شد.
اين نشريه در بخش ديگري از گزارش خود با اشاره به ادعاهاي رد شده هسته اي عليه جمهوري اسلامي و نيز جنجال رسانه اي رژيم صهيونيستي درباره تهديد نظامي، پيشرفت هسته اي ايران را چشم اندازي حقيقي خواند كه لاجرم محقق خواهد شد.
روزنامه اتريشي «اشتاندارد» به انعكاس اجلاس غيرمتعهدها در تهران پرداخت و در گزارشي به قلم «گوردون هارر» نوشت كه حضور نمايندگان 120 كشور قدرتمند جنبش عدم تعهد در تهران، موفقيت بزرگي براي جمهوري اسلامي ايران است. بايد گفت پيغامي كه اين اجلاس براي غرب دارد اين است كه ايران به هيچ عنوان منزوي نيست.
در اين گزارش آمده است كه در مجموع ايران به موفقيت بزرگي دست خواهد يافت. اين موفقيت در روز پنج شنبه و زماني كه ايران رياست جنبش عدم تعهد را از مصر و از شخص «محمد مرسي» رئيس جمهور اين كشور دريافت كند مشخص خواهد شد.
بنابراين گزارش؛ ايران اين فرصت را مغتنم مي شمارد تا به غرب كه مدتهاست با اين بلوك درباره برنامه هسته اي خود اختلاف دارد نشان دهد كه اين كشور به هيچ وجه منزوي نيست.
 


خاطره رهبر انقلاب از حضور در اجلاس نم در زيمبابوه

من در زمان رياست جمهوري، در كنفرانس غيرمتعهدها در زيمبابوه شركت كردم. كنفرانس غيرمتعهدها عمدتا در اختيار چپ ها بود. البته دولت هاي متمايل به غرب و آمريكا هم در آنجا بودند؛ اما كارگردان عمده، يكي رابرت موگابه و ديگري فيدل كاسترو بود- كه اينها چپ بودند- بقيه روساي جمهور چپ دنيا هم كه طرفدار شوروي بودند، حضور داشتند و عمده كارگرداني در دست اينها بود. من رفتم در آنجا سخنراني كردم. سخنراني من صد درصد ضد آمريكايي و ضد استكباري بود. حقايق انقلاب، حقايق كشور، جرايم آمريكا، جرايم عليه ملت ايران، مسائل مربوط به جنگ تحميلي و امثال اينها را گفتم. بعد با همان صراحت و شدت، به تجاوز شوروي به افغانستان حمله كردم. اينها مبهوت مانده بودند! يكي از همان روساي جمهور چپ به من گفت، تنها غيرمتعهد در اين كنفرانس، ايران است. ببينيد؛ نظام اسلامي در ابعاد جهاني، اين طور اهميت و جلوه پيدا مي كند و حتي دشمنانش مجبور مي شوند به آن احترام كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي
12/8/1380
 


در چهارمين روز اجلاس عدم تعهد صورت گرفت

افتتاح مركز حقوق بشر جنبش عدم تعهد با حضور وزير خارجه

مركز حقوق بشر و تنوع فرهنگي جنبش عدم تعهد صبح ديروز با حضور علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در مركز مطالعات وزارت امور خارجه افتتاح شد.
در اين مراسم علي اكبر صالحي با اشاره به اينكه برگزاري اين مراسم همزمان با سالروز اجلاس وزراي جنبش عدم تعهد در خصوص حقوق بشر و تنوع فرهنگي است بيان كرد: اين نشست 5 سال پيش در سپتامبر 2007 با حضور بيش از 100هيئت عاليرتبه در تهران برگزار شد.
صالحي اظهار داشت: در سند پاياني نشست مذكور كه با اجماع به تصويب رسيد كشورهاي عضو نهضت عدم تعهد تصميم گرفتند نهادي را با عنوان مركز نهضت عدم تعهد براي حقوق بشر و تنوع فرهنگي در تهران تاسيس كنند.
وي با اشاره به اينكه كشورهاي عضو نهضت داراي سابقه فرهنگي و تمدني ديرينه هستند، ادامه داد: عمده تمدن هاي بزرگ دنيا در حوزه كشورهايي بوده است كه اكنون عضو نهضت هستند، نهضت اين گوناگوني را در مسير بهروزي ملت ها و نه ايجاد قطبي در برابر قطب هاي جهان و چالش با تمدن هاي ديگر قرار مي دهد.
صالحي خاطرنشان كرد: با تشكيل مركز حقوق بشر و تنوع فرهنگي كه تنها نهاد حقوق بشري متعلق به نهضت عدم تعهد محسوب مي شود يك سازوكار دائمي براي نهادينه سازي، گفت وگوهاي بين فرهنگي در زمينه حقوق بشر ايجاد شده است كه در جهت افزايش مشاركت نهضت عدم تعهد در گفتمان جهاني حقوق بشري فعاليت مي كند.
صالحي با اشاره به اينكه اين مركز به عنوان يك مركز مطالعاتي بين المللي طي فعاليت هايي كه در چند سال اخير صورت داده تا حد زيادي توانسته است اعتبار علمي خود را در سطح بين المللي به اثبات برسانند گفت: بدون ترديد فعاليت هاي اين مركز در راستاي فعاليت هاي كشورهاي جنبش در چارچوب ساير تشكل ها و ائتلاف هاي مربوط به كشورهاي در حال توسعه خواهد بود.
بازديد بان كي مون از تاسيسات هسته اي با اجازه رئيس جمهور
وزير امور خارجه در حاشيه مراسم افتتاح مركز حقوق بشر و تنوع فرهنگي گفت: رئيس جمهور اجازه بازديد بان كي مون را از تاسيسات هسته اي داده است و وي اگر بخواهد مي تواند از تاسيسات هسته اي بازديد كند.
صالحي درباره بازديد سران كشورها از تاسيسات هسته اي، گفت: ما چند انتخاب را براي مهمانان درنظر گرفته ايم، آنها مي توانند از شهرهاي مهم كشور مانند اصفهان، تبريز و شيراز و يا مراكز صنعتي مانند عسلويه يا شركت هاي خودروسازي، مراكز علمي و يا مراكز تحقيقاتي مثل سازمان انرژي اتمي بازديد كنند، هركسي به هر گزينه اي علاقه مند است ثبت نام مي كند و ما نيز در اين زمينه اقدام مي كنيم.
صالحي درباره بازديد بان كي مون از تاسيسات هسته اي گفت: بان كي مون هم اگر بخواهد مي تواند از تاسيسات هسته اي بازديد كند، رئيس جمهور اين اجازه را كه ايشان بازديد داشته باشند داده است.
گفتني است صالحي در حاشيه دومين روز نشست وزيران جنبش عدم تعهد با همتايان خود از الجزاير، جيبوتي، پاكستان و... ديدار و گفت وگو كرد.
دبيركل سازمان ملل از آثار تاريخي اصفهان ديدن مي كند
معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان از اعلام آمادگي دبيركل سازمان ملل، رئيس جمهور مغولستان و نخست وزير هند براي عزيمت به اصفهان خبر داد.
محمدمهدي اسماعيلي در گفت وگو با خبرنگار مهر ضمن تاكيد مجدد از آمادگي اصفهان براي پذيرايي از مهمانان عضو اجلاس عدم تعهد اظهار داشت: از روز سه شنبه اصفهان شاهد حضور برخي وزراي امور خارجه بوده است.
وي از سفر وزير امور خارجه بنگلادش به اصفهان خبر داد و افزود: چند وزير امور خارجه كه كار خود را در تهران به اتمام رسانند به اصفهان سفر خواهند كرد.
معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان در ادامه سخنان خود از حضور و اعلام آمادگي سران برخي از كشورها در اصفهان نيز خبر داد و گفت: تا كنون درخواست هايي را در اين خصوص داشته و سفر آنها به اصفهان قطعي شده است.
اسماعيلي يادآور شد: احتمالا رئيس جمهور مغولستان، نخست وزير هند و بان كي مون به اصفهان عزيمت خواهند كرد.
معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان تصريح كرد: با حضور سران عضو عدم تعهد در تهران احتمالا علاقه براي حضور در اصفهان افزايش خواهد يافت و ما نيز در اين خصوص آمادگي پذيرش مهمانان را داريم.
سخنراني 25 وزير و معاون وزير در روز دوم نشست وزيران
25 وزير و معاون وزير در دومين روز از نشست وزيران جنبش غيرمتعدها در تهران سخنراني كردند.
در دومين روز از نشست وزيران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها كه ساعتي پيش آغاز به كار كرده، قرار است وزيران خارجه موريس، بوليوي، كنگو، گامبيا، ميانمار، امارات، اريتره، نيجريه، جمهوري دموكراتيك بنين، كومور، سودان، بروندي، آنگولا، سخنراني كردند.
همچنين وزير روابط بين الملل آفريقاي جنوبي نيز از سخنرانان نشست ديروز بود.
از ويتنام معاون وزير خارجه و سفير اين كشور در سازمان ملل ديدگاه هاي خود را مطرح كرده و معاونان وزير خارجه اردن، سوريه، موزامبيك، سريلانكا و ونزوئلا نيز از سخنرانان ديروز بودند.
معاون وزير خارجه لائوس، معاون وزير كار فيليپين و همچنين وزير مشاور در امور خارجه جمهوري سيشل نيز ديدگاه هاي خود را درباره جنبش عدم تعهد و مسائل بين المللي مطرح كردند.
سرعت تصويب سند نشانه همدلي و اجماع
معاون بين الملل رئيس جمهور اجلاس عدم تعهد در تهران را اجلاسي بسيار موفق خواند و گفت كه سند اين اجلاس با همدلي، آرامش و اجماع خوب اعضا به سرعت تدوين و تصويب شد.
علي سعيدلو گفت: تلاش هاي گسترده اي براي ارتقاي سطح علمي اين جنبش صورت گرفته است كه اين اقدامات لازمه يك جنبش متحرك و پويا است.
رئيس ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با بيان اينكه كميته هايي در راستاي تحقق اهداف جنبش عدم تعهد در اين اجلاس تشكيل شده است، گفت: در اين كميته ها اهداف جنبش پايه گذاري شده كه اعضاي آن در جهت تحقق اين اهداف و براي آزادي و آسايش ملت ها تلاش خواهند كرد.
 


چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
عطر سيب
تا كي به شكل خاطره اي گم ببينمت
در عطر سيب و مزه گندم ببينمت
من آن هميشه چشم به راهم به من بگو
يك جمعه در هزاره چندم ببينمت
¤¤¤
سر قرار
جز تو كسي نيامده آقا سر قرار
انگار بي تو نيست كسي غرق انتظار
اين جمعه هم گذشت و تو مثل هميشه باز
در انتظار خويش نشستي به انتظار
¤¤¤
لاله افشاني
دل را ز كمند تن رهانديم بيا
در مروه تو را به شوق خوانديم بيا
تو غنچه نرگسي و ما، در ره تو
تا كعبه گل لاله فشانديم بيا
¤¤¤
كدام جمعه؟
كدام جمعه دعا مستجاب خواهد شد
سوار صاعقه پا در ركاب خواهد شد؟
كدام جمعه ز تاثير تابش خورشيد
دلي كه يخ زده از غصه، آب خواهد شد؟
¤¤¤
كماندار
بيا كه باز مرا بي قرار خواهي كرد
به يك اشاره زمين را بهار خواهي كرد
كمان و تير بگير و به كوي عشق بيا
عقاب كوه احد را شكار خواهي كرد
¤¤¤
غروب دلگير
تو با رفتن به پشت ابر ايام
غروب جمعه را دلگير كردي
¤¤¤
كاروان شهيد
آه مي كشم تو را، با تمام انتظار
پر شكوفه كن مرا، اي كرامت بهار
در رهت به انتظار صف به صف نشسته ام
كارواني از شهيد، كارواني از بهار
¤¤¤
نصيب خضر
اي منتظر بيا و نظر كن كه داغ هجر
با لاله هاي سوخته دامان چه مي كند
در حسرت تو، دربدري شد نصيب خضر
ورنه به سير كوه و بيابان چه مي كند؟
¤¤¤
نكته
وقتي از ژرفاي دل اين آرزو را بر زبان مي نشانيم و مي گوئيم: خدا كند كه بيايي، چه مي دانيم؟ شايد او در پاسخ مي فرمايد؛ خدا كند كه بخواهي!


حاشيه هاي چهارمين روز اجلاس عدم تعهدها

رونمايي از 10 جلد كتاب با محوريت جنبش عدم تعهد

علي سعيدلو معاون بين الملل رئيس جمهور ديروز بيش از 10 جلد كتاب، با محوريت جنبش عدم تعهد را در حاشيه نشست وزراي خارجه نم رونمايي كرد.
كتاب هايي تحت عنوان «جنبش عدم تعهد همبستگي براي صلح و امنيت»، «ايران و جنبش عدم تعهد به روايت اسناد از باندونگ تا تهران»، «جنبش عدم تعهد در گذر تاريخ«، «مقاله شناسي جنبش عدم تعهد»، «كتابشناسي جنبش عدم تعهد» و «بيانيه هاي پاياني 15 اجلاس جنبش عدم تعهد به زبان انگليسي»، «مجموعه كامل مقالات ارائه شده در كنفرانس علمي جنبش عدم تعهد»، «مجموعه آرا و انديشه هاي رئيس جمهور پيرامون مسائل جهاني»، «مديريت مشترك جهاني»، «فصل نامه دولت اسلامي با محوريت جنبش عدم تعهد» از جمله كتاب هايي است كه توسط سعيدلو رونمايي شد.


وزير خارجه غنا: رياست تاثيرگذار ايران قدرت جنبش «نم» را افزايش خواهد داد

وزير امور خارجه غنا گفت: رياست ايران قدرت بيشتري به دستور كارهاي حركت عدم تعهد خواهد داد؛ چرا كه ايران كشور تاثيرگذاري است.
به گزارش فارس، «الحاجي محمد موماني» وزير امور خارجه غنا در جمع خبرنگاران گفت: ايران و كشورش در حوزه هاي آموزش، بهداشت و كشاورزي با يكديگر همكاري دارند و شركت هاي ايراني به غنا آمده اند و نقش مهمي در بخش خصوصي اقتصاد كشور ما دارند.
محمد موماني افزود: مجموعه غيرمتعهدها به دنبال ايجاد همبستگي بين اعضا است و زماني كه ما به اين همبستگي برسيم حركت مان پيشرفت داشته و مي توانيم در سازمان ملل با يكديگر همكاري كنيم.
وي در ادامه در پاسخ به سوال فارس درباره چشم انداز همكاري ها در عدم تعهد، گفت: مسئله اصلي در شرايط كنوني همكاري بين اعضا براي برقراري صلح مسئله اصلي است.
وزير امور خارجه غنا تصريح كرد كه رياست ايران قدرت بيشتري به دستور كارهاي حركت عدم تعهد خواهد داد چرا كه ايران قدرتي تاثيرگذار است.
وي در پايان ابراز داشت: ايران مي تواند به خوبي جنبش عدم تعهد را رهبري و اعضاي آن را با يكديگر متحد كند.
تقويت روابط با ايران
در دستور كار ماست
وزير امور خارجه تونس تاكيد كرد كه به دنبال تقويت روابط ميان ايران و كشورمان هستيم.
وزير امور خارجه تونس در حاشيه دومين روز از اجلاس وزيران خارجه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا تونس برنامه اي به منظور تقويت روابط با تهران دارد يا خير؟ گفت: ما در مسير تقويت روابط دو كشور به ويژه بعد از وقوع انقلاب در كشورمان هستيم و تاكنون سفرهاي متعددي از سوي مسئولان ايراني به تونس انجام شده است از جمله سفر دكتر صالحي و معاون رئيس جمهور ايران.
وي در ادامه شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها را مثبت ارزيابي كرد و گفت: شركت اعضا در اين نشست بسيار خوب و چشمگير بوده است. همچنين در نشست وزيران كارها به شكل خوبي در جريان است و اميدواريم كه امروز نتايج خوبي حاصل شود.
وزير امور خارجه تونس ادامه داد: رياست ايران در اين اجلاس نيز امري ممتاز به شمار مي رود چرا كه ايران دولتي قدرتمند در منطقه است.
وي ادامه داد: مقامات ايراني در اين نشست بسيار ميهمان نواز بوده و به گرمي از ميهمانان استقبال كرده اند و مذاكرات و گفت وگوها ميان همه اعضا در همه گروه ها در اين اجلاس بسيار مفيد بوده است.


پيام هاي مراجع تقليد به اجلاس عدم تعهد

آيت الله مكارم شيرازي در آستانه اجلاس سران كشورهاي شركت كننده در شانزدهمين اجلاس نم پيامي صادر كرد.
در اين پيام با ابراز اميدواري به اين كه اين اجلاس پيام آور صلح و شكوفايي اقتصادي و ارزش اخلاقي باشد تصريح شده است: ايراني را كه شما مي بينيد به يقين غير از ايراني است كه رسانه هاي سياه نماي غربي معرفي كرده اند. ايراني آزاد و پيشرفته و توام با آرامش كه داراي مردمي بسيار خونگرم و پرمحبت است، البته اختلاف سليقه هاي سياسي همه جاي دنيا بوده و هست و اين ديدار مي تواند در قضاوت شما درباره ايران موثر باشد.
آيت الله مكارم شيرازي در پيام خود آورده است كه انتظار ما از شما عزيزان اين است كه در تصميمات خود همه مسائل مذهبي، اخلاقي و اقتصادي را مورد توجه عميق قرار دهيد و راه حل هايي براي آن بينديشيد و مرهمي بر زخم هاي جانكاه بشريت بگذاريد.
پيام آيت الله نوري همداني
آيت الله نوري همداني از مراجع تقليد پيامي به مناسبت اجلاس سران عدم تعهد در تهران صادر كرد.
در بخشي از اين پيام آمده است كه انتظار مي رود اين اصل را مد نظر قرار دهيد كه مردم با خودباوري و خوداتكايي و رشد فكري و فرهنگي لازم است سرنوشت خود را ورق بزنند و ديگران حق دخالت در سرنوشت آنها را ندارند.
آيت الله نوري همداني در بيانيه خود آورده است كه امروز چشم همه مظلومان و محرومان و مستضعفان جهان به تصميمات شما عزيزان دوخته شده است و منتظر و اميدوارند كه با توفيقات الهي و همت والاي شما به خواسته هاي آنها جامه عمل پوشانده شود.
در ادامه اين پيام آمده است كه يكي از اهداف مهم اين مجمع محترم مقابله با جريانهاي ستم و سلطه گري و اشغالگري است كه نمونه هاي آنها را جهان، از جنگ ويتنام و جنگ ديروز عراق و امروز افغانستان و پاكستان و جاهاي ديگر مي بيند.


نامه سرگشاده جانبازان به رئيس جمهور مصر

جمعي از جانبازان انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در نامه اي سرگشاده به «محمد مرسي»، رئيس جمهور مصر خواستار برگزاري روز قدس سال آينده در مرز رفح و سرزمين فلسطين(غزه) شدند.
به گزارش خبرنگار ما، جمعي از جانبازان انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در آستانه ورود «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر به ايران طي نامه اي سرگشاده از وي درخواست كردند مقدمات حضور جانبازان انقلاب اسلامي را در روز قدس سال آينده و در سرزمين فلسطين(غزه) از گذرگاه رفح فراهم كند.
متن اين درخواست به اين شرح است:
«ما جانبازان انقلاب اسلامي ايران روز جهاني قدس را- امسال و در طول سال هاي گذشته- همواره به اين اميد در صفوف به هم پيوسته مردم انقلابي ايران اسلامي حضور داشته ايم كه روزي خداوند بزرگ اين توفيق را نصيبمان كند كه در سرزمين مقدس فلسطين حاضر شده و خشم و انزجار خود را عليه دشمن غاصب صهيونيستي به نمايش بگذاريم.
فرصت حضور شما برادر انقلابي را در ايران اسلامي كه پرچمدار مبارزه با طاغوت و بيداري اسلامي در جهان است مغتنم شمرده و بدين وسيله از آن رئيس جمهور محترم تقاضا داريم دستور فرماييد تا ترتيبي اتخاذ شود حداقل تعداد يكصد تن از جانبازان- به نمايندگي از جامعه جانبازان انقلاب اسلامي ايران- در روز جهاني قدس سال آينده از مرز كشور اسلامي مصر و از گذرگاه رفح به طرف منطقه غزه و سرزمين مقدس فلسطين راهپيمايي كرده خشم و خروش خود را بر عليه رژيم غاصب صهيونيستي به نمايش گذارند.»


برپايي غرفه هاي نفتي و هسته اي ايران در حاشيه نم

غرفه اي از دستاوردهاي صنعت نفت و هسته اي ايران در حاشيه اجلاس نم برپا شد.
در اين غرفه برخي از دستاوردهاي ايران در توليد كاتاليزورها و صنايع فني به نمايش درآمده است.
همچنين غرفه اي از دستاوردهاي راديو دارويي ايران برپا شده است كه مورد توجه ميهمانان قرار گرفته است.


براي نخستين بار در ايران كوره گاز احيا در پالايشگاه خانگيران ساخته شد

مشهد-خبرنگاركيهان:
رئيس كميته خودكفايي شركت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد از ساخت كوره گاز احيا در پالايشگاه خانگيران خبر داد.
محمد يوسفيان گفت: اين كوره يكي از تجهيزات پالايشگاه است كه درگذشته در خارج از كشور ساخته شده است اما در حال حاضر و براي نخستين بار در كشورمان به دست متخصصان ايراني در پالايشگاه خانگيران ساخته و نصب شده است.
وي با بيان اينكه اين كوره در واحد نم زدايي جمالي نيا نصب شده، اظهار داشت: افزايش ظرفيت توليد گاز از 2/1 به 7/1 ميليون مترمكعب در روز، بهبود نقطه شبنم در واحد نم زدايي جمالي نيا و داشتن يك كوره آماده جهت شرايطي بحراني از اهداف ساخت كوره مذكور به دست متخصصان اين پالايشگاه است. يوسفيان با اشاره به اينكه ساخت كوره گاز احيا در پالايشگاه خانگيران بالغ بر 15 ميليارد ريال صرفه جويي را براي اين پالايشگاه در برداشته، گفت: ميزان اعتبار اين كور سه ميليارد ريال بوده و با راه اندازي آن، شاهد افزايش 40 درصدي توليد گاز در واحد نم زدايي جمالي نيا خواهيم بود.


كشاورزان در برداشت برنج عجله كنند

معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي گيلان گفت: كشاورزان براي درو برنج هاي باقي مانده عجله كنند.
ايرج بنيادي در گفت وگو با ايسنا منطقه گيلان، با اشاره به اين كه در هفته جاري هواي گرم را داريم به كشاورزان هشدار داد تا براي جلوگيري از مواجه شدن با بارندگي هاي احتمالي هر چه زودتر برنج باقي مانده را درو كنند.
وي با اشاره به اين كه امروز برداشت برنج از شاليزارهاي استان به 96 درصد رسيده است، افزود: امسال سال زراعي خوبي را داشتيم و پيش بيني مي شود بيش از 1 ميليون و صد هزار تن شلتوك در اراضي شاليزاري استان توليد شود.
ايرج بنيادي اظهار كرد: برنج باقي مانده كه هنوز مقداري از آن درو نشده است از نوع رقم گوهر است و اين رقم از كيفيت و كميت توليد بسيار بالايي برخوردار است.
وي ادامه داد: توسعه كشت رقم گوهر در سال زراعي آينده فاصله ها را تا رسيدن به خودكفايي برنج كم مي كند. وي با اشاره به اين كه تامين امنيت غذايي از مهمترين دغدغه هاي مردم دنيا است، تصريح كرد؛ كشت ارقام پرمحصول برنج اين دغدغه را در كشور ما به حداقل مي رساند.
 


معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري:

 80 رايزن علمي سيار به كشورهاي مختلف اعزام مي شوند

براساس توافقنامه وزارت علوم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، 80 رايزن علمي سيار به كشورهاي مختلف اعزام مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس معاون دانشجويي وزير علوم، تحقيقات و فناوري صبح ديروز در نشست پرسش و پاسخ همايش دانشجويان فعال ايراني خارج از كشور در مشهد اظهار كرد: اعزام هيئت هاي علمي سيار به ساير كشورها يكي از برنامه هاي وزارت علوم است كه در همين راستا نيز با توافقنامه اي كه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي داشتيم مقرر شد، 80 رايزن علمي سيار به كشورهاي مختلف اعزام شوند.
محمود ملاباشي با اعلام اينكه هم اكنون 9 رايزن علمي ايران در برخي كشورها فعال هستند، افزود: همچنين دهمين رايزن علمي ايران به طور ثابت تا 2ماه آينده در چين مستقر مي شود.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم، تحقيقات و فناوري هم از استقرار نخستين رايزن سيار علمي كشورمان در آلمان خبر داد و يادآور شد: با توجه به حوادث منطقه اي و جهاني و افزايش توقع ها از ايران، از دانشجويان فعال كشورمان در خارج از كشور انتظار داريم كه آرمان هاي انقلاب را در كشورهاي ديگر ترويج دهند.
غلامرضا خواجه سروي ادامه داد: بي شك دانشجويان خارج از كشور براي تمدن سازي انقلاب اسلامي در ساير نقاط جهان مي توانند نقش آفرين باشند.


اخبار ادبي و هنري

بي احترامي به مسلمانان در سريال بي بي سي
پخش مجموعه كمدي «شهروند خان» توسط شبكه خبري بي .بي .سي انگليس به دليل بي احترامي و اهانت به مسلمانان اعتراضات گسترده اي را به دنبال داشت.
به نوشته روزنامه ديلي ميل، پخش اين مجموعه تلويزيوني كه ظاهراً درباره يك رهبر از جامعه مسلمانان در انگليس است، واكنش هاي جدي و تندي را از سوي مسلمانان به دنبال داشته است.
پس از پخش اولين قسمت از اين مجموعه تلويزيوني، 200 عنوان شكايت از بي .بي .سي مطرح شده است.
گفته مي شود اين مجموعه اهانت به اسلام است و يك نگاه كليشه اي به آسيايي ها دارد. يكي از صحنه هاي اين فيلم كه موجب افزايش خشم معترضان شد، اين بود كه دختر شخصيت اصلي اين فيلم يعني «آقاي خان» به هنگام ورود پدرش به خانه، با عجله به اتاق خود رفته و روسري بر سر كرده و تظاهر به خواندن قرآن مي كند!
نماينده مجلس شوراي اسلامي: علت افزايش فيلم هاي مسئله دار ميدان دادن به فيلمسازان بي اعتقاد است
نماينده مردم محلات و دليجان در مجلس شوراي اسلامي گفت: علت افزايش فيلم هاي مسئله دار ميدان دادن به فيلمسازان بي اعتقاد است.
حجت الاسلام سليمي در گفت وگو با آويني فيلم اظهار داشت: متأسفانه بايد گفت كه هنوز در بخش توليدات فرهنگي مدير انقلابي شش دانگ كم داريم؛ نشانه اين موضوع هم برخي از توليدات سينمايي است كه در سال هاي اخير روي پرده سينما ظاهر شده كه به هيچ وجه قابل دفاع نيستند. علت اين امر نيز ميدان دادن به عناصري است كه چندان معتقد به مباني انقلاب و اسلام نيستند. مثل كساني كه در خانه سينما نفوذ كرده بودند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با طرح اين سؤال كه «چرا معاندان، يك مركز فرهنگي مانند خانه سينما را به عنوان سنگر مقابله با نظام قرار داده اند و بعضي غفلت كرده اند؟» گفت: نشانه اين وادادگي قراردادن پول بيت المال در اختيار برخي از افراد مسئله دار براي ساختن فيلم هاي كذايي است كه در روزهاي اخير يك نمونه آن را ديديم. اين موضوع نشانگر اين است كه هنوز در برخي از لايه هاي فرهنگي و گذرگاه هاي استراتژيك و مهم فرهنگي برخي از افراد هستند كه به عنوان نفوذي هاي دشمن در اين عرصه فعاليت مي كنند. اين نفوذي ها به دنبال باز كردن درهايي براي دشمن و عوامل آنها در بخش فرهنگي هستند. بنابراين بايد در عرصه فرهنگي با جديت و عزم بيشتر ورود پيدا كنيم.
احمد نجفي مستند شانزدهمين
اجلاس سران جنبش عدم تعهد را مي سازد
احمد نجفي بازيگر سينما و تلويزيون مستندي را در خصوص برگزاري اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران خواهد ساخت.
نجفي در گفت وگو با فارس با اشاره به اين مطلب گفت: هم اكنون در حال فيلمبرداري از نحوه ورود وزراي خارجه و همچنين رؤساي جمهور به تهران هستيم تا در اين مستند از آن استفاده كنيم.
وي افزود: اين مستند شامل مراحل آماده سازي، برگزاري اجلاس و همچنين گفت وگو در خصوص نتايج آن است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14