(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 شهریور 1391 - شماره 20299

لزوم نظارت بر نشريات محلي جزيره كيش (يادداشت خبرنگار)
نماينده مردم فومن و شفت در مجلس:
ناكارآمدي مسئولان علت تعطيلي 2 كارخانه در گيلان است
ايران در كيهان
رئيس انجمن رياضي ايران: دروس رياضي مدارس نياز به تجديدنظر دارد
توليد الكتريسيته از طريق زباله در اردبيل
بيش از 7000 مسكن مهر يزد گازرساني شد
شير موردنياز كودكان زلزله زده تأمين مي شود
راه اندازي 3 خانه قرآني در روستاهاي خوانسار
شهر زيرزميني ارزانفود همدان نامزد ثبت جهاني مي شود
فعاليت هاي كميته امداد در بازسازي روستاهاي زلزله زده هريس
رئيس بنياد بوعلي سينا: تاريخ بشريت نظيري براي بوعلي نمي شناسد
درخواست فرماندار آران و بيدگل براي رفع مشكلات صنايع شهرستان
اجراي طرح ايستگاه هاي مطالعه در خوزستان
يك نظريه جديد
ضرورت عدم استفاده از گاو آهن در كشت گندم
احداث 90 سكوي برداشت آب در طبس
بهره برداري از كتابخانه عمومي شهرستان لالي
جمع آوري زباله هاي زلزله زدگان توسط شهرداري رشت
صدور 1300 كد شناسايي استاندارد توليدكنندگان طلا در استان اصفهان


لزوم نظارت بر نشريات محلي جزيره كيش (يادداشت خبرنگار)

بي ترديد وجود نشريات محلي در هر شهر كاري ارزشمند است اما با توجه به اينكه در جزيره كيش بالغ بر 11 نشريه فعاليت مي كند و مسئوليت بررسي و صدور مجوز نشريات محلي اين جزيره برعهده معاونت فرهنگي و اجتماعي سازمان منطقه آزاد است ولي نظارت كافي بر اين نشريات وجود ندارد. نظارت بر مطالب و آگهي ها با بي ثباتي همراه و به صورت سليقه اي عمل مي شود تا جايي كه مردم براي اعتراض نمي دانند بايد به كدام مرجع در كيش مراجعه كنند.
همچنين بيش از 52 نشريه در جزيره كيش سالهاست كه در انتظار گرفتن مجوز هستند و با تغيير چهار معاون فرهنگي تنها يك نشريه توانست مجوز خود را بگيرد. اميد است مسئولان با تدابير سازنده به اين وضعيت چاپ، توزيع، نرخ و تعرفه آگهي نشريات محلي در جزيره كيش پايان دهند.
جزيره كيش-خبرنگار كيهان


نماينده مردم فومن و شفت در مجلس:

ناكارآمدي مسئولان علت تعطيلي 2 كارخانه در گيلان است

رشت- خبرنگار كيهان:
ناكارآمدي برخي مسئولان علت تعطيلي 2 كارخانه چوكا و لوله سازي شمال در گيلان است.
اين مطلب را نماينده مردم شهرستان فومن و شفت در مجلس شوراي اسلامي عنوان و با انتقاد از ناكارآمدي برخي مسئولان در تعطيلي 2 كارخانه چوكا و لوله سازي شمال افزود: مواد اوليه كارخانه چوكا سرشاخه هاي درختان، كارتن و زباله هاي خشك است ونيازي به ورود مواد اوليه براي اين شركت از خارج نيست و در اين زمينه وزير رفاه بايد پاسخ دهد.
ناصر عاشوري واردات 65 درصد كاغذهاي كارتني از خارج كشور را نشانه بي درايتي برخي مديران دانست و گفت: آقايان وزيران نيرو و رفاه كجا هستند كه پيگيري كنند و پاسخگوي دليل تعطيلي 2 كارخانه در شمال و اخراج نيروهاي آنها باشند.
وي از سازمان ها و دستگاه هاي نظارتي خواست كه دليل تعطيلي اين 2 كارخانه گيلان را رسيدگي كنند.
 


ايران در كيهان

احداث مجتمع رفاهي
رشت- خبرنگار كيهان:يك مجتمع اقامتي- رفاهي در حاشيه درياچه عينك رشت افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما براي ساخت اين مجتمع كه يكهزار و 100 مترمربع وسعت دارد بيش از 36 ميليارد ريال هزينه شده است. همچنين در اين مجتمع 20 واحد اقامتي، نمازخانه و فروشگاه ايجاد شده ضمن اينكه براي استفاده مسافران نيز در محوطه به وسعت 6هزار و 400 مترمربع آلاچيق هايي تعبيه شده است.
رشته جديد دانشگاهي
خور و بيابانك- خبرنگار كيهان: رئيس دانشگاه پيام نور خور و بيابانك گفت: رشته حقوق قضايي براي سال تحصيلي جديد به رشته هاي اين دانشگاه افزوده شد.
ابوالقاسم شيباني اظهار داشت: دانشگاه پيام نور خور و بيابانك از سال تحصيلي 85-84 با 30 دانشجو در يك رشته كارشناسي مديريت بازرگاني شروع به كار كرد و اكنون با هفت رشته تحصيلي و بيش از 300 دانشجو به فعاليت خود ادامه مي دهد.
وي در ادامه رشته هاي موجود در اين دانشگاه را مديريت بازرگاني، مديريت دولتي، مديريت صنعتي، حسابداري، فقه و مباني حقوق اسلامي، علوم قرآن و حديث و روانشناسي اعلام كرد.
سمپاشي دامداري ها
اصفهان- خبرنگار كيهان: مديركل دامپزشكي استان اصفهان گفت: سمپاشي بيش از 2ميليون و 153 هزار و 800 مترمربع از جايگاه هاي نگهداري دام و سمپاشي بدن حدود 500هزار رأس دام سبك و سنگين در حال اجراست.
سيد اكبر حسيني افزود: بيش از 550 ميليون ريال براي 13هزار و 600 ليتر سم و تعمير 20 دستگاه سمپاشي موتوري هزينه شده است كه باتوجه به گستردگي اين عمليات بسيار ناچيز است.
وي گفت: آموزش عمومي براي بيش از 3هزار و 300 نفر از دامداران و زنان خانه دار و 606 مورد آموزش چهره به چهره و 51 مورد كلاس آموزشي در استان انجام شده و اميدواريم با فرهنگسازي بتوانيم از اين بيماري مشترك بين انسان و دام جلوگيري كنيم.
ثبت درختان كهنسال
كرج- خبرنگار كيهان: درختان كهنسال استان البرز در فهرست آثار ملي ثبت مي شوند. براساس همين گزارش تاكنون براي 12 درخت كهنسال البرز پرونده ثبت در فهرست ميراث طبيعي تشكيل شده است. درختان كهنسال شناسايي شده شامل ارس، سرو، گردو، توت و چنار هستند.
ايجاد دفاتر خدمات بانكي
¤ فرماندار كرج از مجهز شدن 10 روستاي بخش آسارا به دفاتر خدمات بانكي خبر داد.
مهدي ايران نژاد با بيان اين مطلب در جلسه رسيدگي به مسائل و مشكلات بانكي در بخش آسارا اظهار داشت: با توجه به پراكندگي روستاهاي بخش آسارا با همكاري مديران كل پست، پست بانك و مخابرات استان، دفاتر روستايي راه اندازي خدمات بانكي در 10 روستاي اين بخش راه اندازي مي شود.
به گفته وي در بخش آسارا 57 روستاي نيازمند به خدمات بانكي وجود دارد.
هوشمندسازي مدارس
ساري- خبرنگار كيهان: مديركل آموزش و پرورش مازندران از هوشمندسازي هزار و 340مدرسه در استان خبر داد.
محمدعلي اميري گفت: تا پايان سال 92، دو هزار و 300 مدرسه در مازندران به شبكه اينترنت ملي- متصل خواهند شد.
وي تصريح كرد: مقرر شد تا پايان امسال 1500 مدرسه مازندران هوشمند مي شود كه تاكنون هزار و 340مدرسه هوشمند شدند كه 750 مدرسه عادي و مابقي مدارس خاص هستند.
اميري با تاكيد بر ضرورت تسريع در اجراي طرح هوشمندسازي مدارس، افق اين طرح را تحت پوشش قرار دادن تمامي مدارس استان عنوان كرد و افزود: طرح هوشمندسازي مدارس يكي از اصول اساسي طرح تحول بنيادين در نظام تعليم و تربيت است.
برگزاري جشن گلريزان
خوانسار- خبرنگار كيهان: مردم شهرستان خوانسار در جشن گلريزان مبلغ 220 ميليون ريال براي آزادي زندانيان جرائم غيرعمد و مالي كمك كردند.
سرپرست بازداشتگاه خوانسار در اين مراسم گفت: در سال 89 از مبالغ جمع آوري شده جشن گلريزان در اين شهرستان هشت نفر و سال 90 نيز پنج نفر از زندانيان جرائم غيرعمد آزاد گرديدند.
سيدرضا موسوي اضافه كرد: در حال حاضر بيش از 10محكوم مالي خوانساري در زندانهاي استان اصفهان بسر مي برند كه براي آزادي اين افراد نياز به كمك 350 ميليون توماني است.
از نكات قابل توجه اين جشن حضور يك كودك 10 ساله و كمك 5ميليون ريالي وي به جشن و درخواست آزادي پدراني بود كه به علت بدهكاري مالي در زندان بسر مي برند.
افتتاح كتابخانه
اهواز- خبرنگار كيهان: رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان شوش از افتتاح يك باب كتابخانه عمومي در روستاي شهيد دانش خبر داد.
فاطمه ديناوند با اعلام اين خبر گفت: اين كتابخانه كه در روستاي دانش واقع در بخش مركزي اين شهرستان واقع است وي افزود: اين كتابخانه با مساحت 217 مترمربع زيربنا توسط يك فرد نيكوكار و هيئت امناي حسينيه چهارده معصوم(ع) روستاي شهيد دانش به اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان شوش واگذار شده است.
رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي شوش ادامه داد: براي اين كتابخانه اعتباري بالغ بر 700ميليون ريال از محل اعتبارات عمراني شهرستان و كمك افراد نيكوكار بهره برداري شده است.
به گفته رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان شوش، كتابخانه روستاي شهيد دانش مجهز به بخش كودك، نشريات، مرجع، اينترنت پرسرعت، نمايه نشريات و كتابداري و داراي 10 هزار جلد كتاب در زمينه هاي مختلف است.
اجراي 41 پروژه عمراني
گرگان- خبرنگار كيهان: در چهارمين روز از هفته دولت 41 پروژه توليدي، عمراني، فرهنگي و ورزشي با اعتباري بالغ بر 4 ميليارد و 400 ميليون تومان در شهرستان بندر تركمن و طي مراسمي به صورت متمركز افتتاح و كلنگ زني شد.
از مجموع اين 41 پروژه تعداد 2 پروژه كلنگ زني و 39 پروژه به بهره برداري رسيد.
 


رئيس انجمن رياضي ايران: دروس رياضي مدارس نياز به تجديدنظر دارد

تبريز- خبرنگاركيهان:
براي دستيابي به اهداف مد نظر مي بايد در برنامه هاي رياضي و فني دوره هاي دبستان تا دبيرستان بازنگري شود.
علي رضا مدقال چي، رئيس انجمن رياضي ايران در چهل و سومين كنفرانس رياضي ايران در تبريز گفت: بايد برنامه اي ايده آل شامل تمام اهداف توسعه رياضيات تدوين و آماده شود.
به گزارش خبرنگار ما، وي افزود: آموزش دروس پايه توسط اساتيد مجرب، ترويج آموزش هاي پژوهش محور و آموزش فعال، بازنگري در محتواي دروس و استفاده از توان علمي و محاسباتي در انجام پروژه هاي گوناگون ضروري است.
وي با اعلام اينكه از نظر تعداد مقالات، رتبه ايران در جهان 27 است، تصريح كرد: هم اكنون 2369 عضو هيئت علمي رياضي در كشور وجود دارد كه 996 نفر در دانشگاه هاي تابعه وزارت علوم، 1223 نفر در دانشگاه آزاد اسلامي و 150 نفر در پيام نور هستند و 53 هزار و 908 دانشجوي شاغل به تحصيل رشته رياضي وجود دارد و نسبت استاد به دانشجو در اين رشته، يك به 23 است كه استاندارد آن يك به 10 است.
دبير انجمن رياضي ايران گفت: توسعه هدفمند رياضيات در راستاي آموزش، پژوهش و درك نيازهاي كشور براساس نقش و كاربردهاي رياضيات در ديگر رشته هاي علوم پايه و صنعت و فناوري، از دغدغه هاي اصلي انجمن رياضي ايران و جامعه رياضي كشور است.


توليد الكتريسيته از طريق زباله در اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استاندار اردبيل از توليد الكتريسيته از طريق زباله در اين استان خبر داد.
ايرج بيگدلو گفت: براي نخستين بار توليد برق از طريق نيروگاه بادي در سطح استان اجرايي شده است.
وي افزود: همچنين قرار بر اين است كه در استان توليد الكتريسيته از طريق زباله صورت گيرد كه در اين زمينه رايزني هاي لازم انجام گرفته است.
وي گفت: اولين توربين بادي با سرمايه گذاري 14 ميليارد ريال امكان بهره مندي 300خانوار از انرژي پاك را فراهم كرده است.
وي افزود: استان اردبيل توان توسعه توليد و توزيع انرژي حاصل از باد را دارد و قرار است توربين هاي بادي در مناطق مختلف استان نصب شود.


بيش از 7000 مسكن مهر يزد گازرساني شد

يزد-خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت گاز استان يزد از گازرساني به بيش از 7هزار مسكن مهر دراين استان خبر داد.
عليرضا پيله ور با بيان اينكه گاز استان يزد از 4 محور تامين مي شود، گفت: اكنون 283 هزار مشترك دراستان يزد تحت پوشش شركت گازهستند.
وي با بيان اينكه درآينده نزديك 5 روستاي ديگر استان از نعمت گاز بهره مند خواهند شد، ادامه داد: اكنون 16شهر و 98 روستا به شبكه گاز متصل هستند.
مديرعامل شركت گاز استان يزد با اشاره به 55 هزار و 832 كيلومتر شبكه گذاري گاز، اظهار داشت: حجم گاز جايگزين استان اكنون يك ميليون و 99 هزار متر مكعب درسال است.
وي ادامه داد: اكنون 4 شهرك صنعتي استان يزد از گاز برخوردارند كه از اين تعداد 12شهرك صنعتي در دولت هاي نهم و دهم گازدار شده اند.
پيله ور خاطرنشان كرد: 2هزار و 912 واحد صنعتي قبل از سال 89 به گاز متصل بودند كه از سال 89 به بعد يك هزار و 325 شهرك صنعتي ديگر به گاز متصل شدند.


شير موردنياز كودكان زلزله زده تأمين مي شود

تبريز- خبرنگاركيهان:
شير كودكان زير 7سال مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي به مدت 6ماه تأمين مي شود.
يونس فاتح مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي آذربايجان شرقي، روز شنبه گفت: تأمين اين مقدار شير كودكان زير 7سال كه از مهر آغاز مي شود، در دستور كار قرار دارد.
وي افزود: 67كانكس سرويس بهداشتي به زلزله زدگان تحويل داده شده است.
وي همچنين به سهم و جايگاه تعاون در اقتصاد كشور اشاره كرد و اظهار داشت: درحالي كه سهم بخش تعاون در اقتصاد ايران 25درصد درنظر گرفته شده ولي فقط 8درصد تحقق يافته كه نشان دهنده وجود مشكلات زياد است.


راه اندازي 3 خانه قرآني در روستاهاي خوانسار

خوانسار- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان خوانسار از راه اندازي سه خانه قرآني در اين شهرستان خبر داد.
حجت السلام والمسلمين رحيم بخشي افزود: مجوز خانه قرآني سادات روستاي ويست، خانه قرآني بقيه الله الاعظم(عج) روستاي ارجنك و خانه قرآني حضرت موسي بن جعفر(ع) روستاي ويست خوانسار در يك ماه اخير صادر شده است.
وي اظهار داشت: كتاب هاي روخواني، روان خواني، تجويد مقدماتي و سي دي هاي آموزش صحيح خواني نماز نيز همچنين در اختيار اين خانه هاي قرآني قرار گرفته است.
بخشي با اشاره به اهميت حفظ سوره هاي قرآن افزود: دوره هاي آموزش حفظ قرآن كريم با محوريت حفظ جز سي ام قرآن در مؤسسات و خانه هاي قرآني خوانسار آغاز شده است.
رئيس اداره تبليغات اسلامي خوانسار اجراي طرح بينات 51 در دارالقرآن مسجد چهارباغ اين شهر را از ديگر طرحهاي اجرا شده در ماه مبارك رمضان عنوان كرد.
وي افزود: طرح «بينات 51» ويژه ماه مبارك رمضان 42 جلسه، ترجمه و تفسير سوره مباركه «فتح» و «دخان» براساس كتاب تفسير نمونه آموزش داده شد.


شهر زيرزميني ارزانفود همدان نامزد ثبت جهاني مي شود

همدان -خبرنگاركيهان:
مديركل ثبت آثار ميراث فرهنگي گفت: شهر زيرزميني ارزانفود همدان، نامزد ثبت جهاني مي شود.
دكتر آتوسا مومني درمراسم افتتاح موزه و نگارخانه صنايع دستي حمام تاريخي محله حاجي همدان افزود: اين شهر زيرزميني اثري كم نظير و شگفت انگيز است و به تنهايي مي تواند همدان را به يك قطب گردشگري تبديل كند.
وي ادامه داد: تاريخ شهر زيرزميني ارزانفود هنوز مشخص نيست و البته به علت نظيرنداشتن، مطالعه آن نيز بسيار مشكل است.
مومني اعلام كرد: اين اثر ارزشمند را خارج ازسهميه استان، ابتدا به ثبت ملي مي رسانيم و در شوراي سياستگذاري سازمان ميراث فرهنگي كشور نيز به عنوان نامزد ثبت در فهرست آثار جهاني معرفي خواهيم كرد تا در نوبت قرار بگيرد.
وي خاطرنشان كرد: 180 اثر از استان همدان تاكنون درفهرست آثار ملي ثبت شده و از اين پس سعي مديران برثبت آثار معنوي بايد بيشتر شده و اين آثار در اولويت قراربگيرد.


فعاليت هاي كميته امداد در بازسازي روستاهاي زلزله زده هريس

هريس- خبرنگار كيهان:
مسئول مهندسان ناظر كميته امداد امام خميني هريس از آغاز عمليات خاكبرداري در روستاهاي زلزله زده خبر داد.
سيدمرتضي موسوي با اعلام اين مطلب گفت: كميته امداد در اولين ساعات زلزله اخير در شهرستان هريس در صحنه حاضر شده و با تلاش هاي مستمر موفق شده است كار خاكبرداري از كل منازل تخريب شده مددجويان روستايي را به پايان برساند. وي افزود: فعلا سعي ما بر اين است كه براي احداث هر يك از ساختمان ها نقشه كلي به مساحت 56 متر تهيه نماييم.
موسوي در زمينه اقدامات انجام گرفته درروستاي زلزله زده وليلو افزود: روستاي وليلو داراي 96 باب منزل مسكوني و 300 نفر جمعيت است و در فاصله 25 كيلومتري شهر هريس و در بوستان غربي قرار دارد. 23 باب منزل و خانواده از اين 96 باب منزل عضو كميته امداد امام(ره) هستند كه شامل 24 خانوار مددجو مي شود.


رئيس بنياد بوعلي سينا: تاريخ بشريت نظيري براي بوعلي نمي شناسد

همدان- خبرنگار كيهان:
رئيس بنياد بوعلي سينا ضمن تجليل شخصيت علمي چند بعدي بوعلي سينا گفت: در تاريخ بشريت همسنگي براي وي نمي شناسيم.
آيت الله «غياث الدين طه محمدي» افزود: هيچ مكتب مادي و بشري و آسماني به اندازه اسلام كسب علم اهميت نداده و دانشمندان و علما از نظر اسلام احترام ويژه اي دارند.
نماينده ولي فقيه در استان همدان با يادآوري مقام علمي بوعلي سينا افزود: پس از انبياي الهي و امامان بزرگ شيعه، شخصيتي نداريم كه به اندازه بوعلي سينا جهاني باشد و بشريت به او افتخار كند.
امام جمعه همدان افزود: در ميان همه دانشمندان و متفكران و توليدگران علم و خدمت كنندگان به رشد دانش در طول تاريخ بشريت، نظير و همسنگي براي بوعلي سينا شناخته نشده است؛ دانشمندي كه حكيم، طبيب، اديب، نجم، فيلسوف و مسلط به ساير علوم زمان خود بود.
وي خاطرنشان ساخت: دانش ابن سينا در يك يا دو رشته نبوده بلكه چنانكه در حالات او نوشته اند در 15-14 سالگي از تمامي رشته هاي علوم زمان خود فارغ التحصيل بوده كه چنين شخصيتي در عالم نداريم و بنا به توصيف بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره)؛- كه به آساني به كسي بها نمي دهند- «اگر چه بوعلي در برخي مسايل علمي اشتباهاتي هم داشته ولي خداي تعالي آن قدر به او عنايت كرده و قريحه و ذوق و فوق العادگي عطا فرموده كه مي شود او را- لم يكن له كفوا احد- دانست» كه اين تعبير از عنصر برجسته بي نظيري مانند امام خميني اعجاب انگيز است.
رئيس بنياد فارابي با اشاره به سالروز تولد بوعلي سينا افزود: اول شهريور روز تولد بوعلي به نام روز پزشك نامگذاري شده كه بسيار مناسب است و جا دارد از دانشگاه علوم پزشكي همدان كه هر سال اين مناسبت را گرامي مي دارد، تشكر كنم ما ايرانيان عموما و مسلمانان خصوصا و شيعيان به ويژه، وظيفه تكريم و بزرگداشت اين شخصيت گرانقدر شيعه را بر دوش داريم.


درخواست فرماندار آران و بيدگل براي رفع مشكلات صنايع شهرستان

كاشان- خبرنگاركيهان:
فرماندار آران و بيدگل رفع مشكلات صنايع اين شهرستان را خواستار شد.
روح الله سلگي به رتبه نخست اين شهرستان در زمينه اشتغال در حوزه صنعت اشاره كرد و گفت: طي دو هفته اخير حدود 50درصد از صنايع اين شهرستان به دلايل مختلف دچار مشكل شده كه براي حل مشكلات آن بايد تلاش كرد.
وي افزود: 95درصد از كارخانه هاي شهرستان آران و بيدگل در حوزه نساجي و فرش فعاليت دارند و در رقابت با كشورهايي مانند تركيه بوده و بسيار نيز در اين صنعت موفق است كه بايد به مشكلات اين بخش با ديد ملي نگاه شود زيرا در صورت حل نشدن مشكلات آنها ممكن است تا بازارهاي افغانستان و عراق توسط تركيه پرشود و بايد بگوييم تا بازارهاي صنعتگران ما با خلا ايجاد شده توسط گراني از بين نرود.
وي از نبود اداره مستقل تعزيرات حكومتي با توجه به وجود 800واحد صنعتي در آران و بيدگل به عنوان ديگر نياز اين منطقه نام برد و راه را به عنوان يكي از مسيرهاي پيشرفت ذكر و اضافه كرد: همچنان دو بخش كويرات و مركزي آران و بيدگل با مركز شهرستان ارتباط مستقيم ندارند و بايد از رديف اعتبارات طرح حرم تا حرم كه حدود 10كيلومتر تا رسيدن به مسير كويرات مانده اين مشكل حل شود.


اجراي طرح ايستگاه هاي مطالعه در خوزستان

اهواز- خبرنگار كيهان:
مديركل كتابخانه هاي عمومي خوزستان، با اشاره به تأثير طرح ايستگاه هاي مطالعه در استان، گفت: نهاد كتابخانه هاي عمومي استان در راستاي اجراي طرح ايستگاه هاي مطالعه تفاهم نامه هايي را با برخي دستگاه هاي اجرايي استان منعقد مي كند.
«لفته منصوري» تصرح كرد: طرح ايستگاه مطالعه در راستاي فراهم كردن امكانات اوليه جهت افزايش آمار مطالعه از طريق استفاده از وقت هاي اضافه و تلف شده در محل هايي كه افراد ناچار به انتظار هستند مانند سالن انتظار راه آهن، فرودگاه ها و پايانه هاي مسافربري برون شهري اجرا مي شود.
وي افزود: همكاري كارشناسان اداره كل و استفاده از كارشناسان ديگر دستگاه هاي اجرايي استان باعث شده تابه جز مراكزي مانند فرودگاه بين المللي اهواز، راه آهن و پايانه هاي مسافربري، 150 منطقه ديگر نيز شناسايي و جهت احداث ايستگاه هاي مطالعه مورد بررسي قرار گيرند كه ايستگاه هاي اتوبوسراني شهرداري، بيمارستان ها و ديگر مراكز درماني از جمله اين مناطق است.
مديركل كتابخانه هاي عمومي خوزستان با اشاره به تأكيدات و بيانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مطاله و توجه عميق ايشان به اين موضوع و از عزم جدي اين نهاد براي گسترش كتابخانه هاي عمومي و مكان هاي مطالعه در استان خبر داد.


يك نظريه جديد

ضرورت عدم استفاده از گاو آهن در كشت گندم

اهواز- خبرنگار كيهان:
محققان مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي خوزستان، ضرورت عدم به كارگيري گاو آهن برگردان دار را براي كشت در مناطق ديم خوزستان توصيه كردند.
رئيس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي خوزستان با اعلام اين خبر گفت: طي تحقيقات چندساله در منطقه ديم شهرستان باغملك برعكس تصور كشاورزان هميشه به كارگيري گاوآهن برگردان دار باعث افزايش عملكرد گندم نمي شود.
يداله خواجه زاده افزود: محققان بخش تحقيقات فني و مهندسي كشاورزي اين مركز طي سه سال تحقيق متمركز و چندسال مشاهدات ميداني در ايستگاه تحقيقات ديم شهرستان باغملك دريافتند كه در زمينهاي ديم غير سنگلاخي استان نبايد از گاوآهن برگردان دار كه علاوه بر زمان بر بودن، باعث افزايش فرسايش خاك و استهلاك تراكتورمي شود استفاده كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان، وي به كشاورزان مناطق ديم خيزاستان توصيه كرد كه در اين شرايط، روش هاي كم خاك ورزي همچون بكارگيري چيزل، ديسك و روش بي خاك ورزي با بكارگيري دستگاه كشت مستقيم كه كم هزينه تر و در جهت حفظ خاك بوده و بدون كاهش عملكرد مي باشند، بكار رود.
«نعيم لويمي» مجري پروژه و عضو هيئت علمي مركز فوق نيز اظهار داشت: نتايج به دست آمده در سه سال متوالي و در سه شرايط پربارش، بارندگي نرمال و سال خشك نشان داد كه اختلاف معني داري در عملكرد محصول گندم ديم در زمين بدون سنگلاخ بين روش هاي بي خاك ورزي، كم خاك ورزي، خاك ورزي مرسوم با بكارگيري گاوه آهن برگردان وجود ندارد.


احداث 90 سكوي برداشت آب در طبس

طبس -خبرنگاركيهان:
با اجراي 54كيلومتر شبكه لوله گذاري تاكنون در بيش از 90 منطقه از شهر طبس جايگاه برداشت آب شيرين احداث شده است.
مدير آبفاي شهر طبس اظهار كرد: دراين شهر با توجه به وجود آب هاي گوناگون و با كيفيت هاي مختلف طرح شبكه اي كردن آب شيرين اجرا مي شود.
«عليرضا محمدزاده» گفت: با اجراي اين طرح حداكثر فاصله منازل با ايستگاه هاي برداشت آب 150متر خواهد شد.
وي افزود: درشهرطبس 15هزار و 700 مشترك آب وجود داردكه آب مصرفي آنها از 24 حلقه چاه فعال استحصال و تأمين مي شود.


بهره برداري از كتابخانه عمومي شهرستان لالي

اهواز - خبرنگاركيهان:
رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي لالي از بازگشايي و بهره برداري كتابخانه عمومي غدير در شهرستان لالي خبر داد.
عسكر غفاري گفت: اين كتابخانه با اعتباري بالغ بر 350ميليون ريال مورد بازسازي قرار گرفت و درحال حاضر آماده بهره برداري است.
غفاري گفت: اين كتابخانه در روستاي گچ كرساي شهرستان لالي قرار دارد و از مناطق محروم استان است. اين كتابخانه درحال حاضر 400نفر عضو دارد و تنها مكان فرهنگي در روستاست كه پس از تعميرات ميزان اعضاي آن بالا خواهد رفت.
همچنين فرماندار گتوند در جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي اين شهرستان اظهار داشت: ساخت كتابخانه هاي عمومي در سطح شهرهاي تابعه شهرستان گتوند سرعت مي گيرد و براي اين مهم اعتبار ويژه اي درنظر گرفته شده است.
وي افزود: در سال جاري اعتباري معادل سه ميليارد و 900ميليون ريال از محل اعتبارات مربوط به تملك دارايي ها به اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان گتوند اختصاص يافته است.
به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي خوزستان، «قدرت الله اماني پور» خاطرنشان كرد: بايد از كتابخانه هاي عمومي كه مكاني براي پرورش نسل فرهيخته آينده جامعه است، حمايت كرد و در اين باره گام هاي مثبتي برداشت.


جمع آوري زباله هاي زلزله زدگان توسط شهرداري رشت

رشت- خبرنگار كيهان:
زباله هاي مناطق زلزله زده اهر و ورزقان توسط شهرداري رشت جمع آوري و امحاء شد.
شهردار رشت با اعلام اين خبر اظهار داشت: به دليل استفاده از غذاهاي آماده توسط زلزله زدگان ميزان زيادي زباله و ظروف يك بار مصرف در محيط پراكنده شد كه اين امر آلودگي محيطي را به همراه داشت. وي افزود: با تصويب اعضاي شوراي شهر رشت مبني بر كمك به آسيب ديدگان زلزله، شهرداري كاميونها و ماشين آلات سنگين خود را براي جمع آوري زباله به مناطق آسيب ديده ارسال كرد.
ثابت قدم افزود: خروج زباله از مناطق زلزله زده با محوريت شهرداري رشت و با كمك ديگر شهرداريها همچنان در حال انجام است و ديگر خودروهاي خدمات شهري شهرداري رشت در عمليات خاكبرداري و آواربرداري منازل مسكوني زلزله زدگان همكاري دارند.
وي خاطرنشان ساخت: جمع آوري و امحاء زباله هاي مناطق زلزله زده اهر و ورزقان 200 ميليون تومان هزينه دربرداشته كه قرار است توسط استانداري و شهرداريهاي استان تامين شود.


صدور 1300 كد شناسايي استاندارد توليدكنندگان طلا در استان اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان اصفهان از صدور بيش از 1300 كد شناسايي استاندارد توليدكنندگان طلا در اين استان خبر داد.
اصغر صالح زاده در اين باره افزود: صدور بيش از 1300 كد شناسايي استاندارد توليدكنندگان طلا بالاترين رقم صدور در كشور است.
وي گفت: در حال حاضر 62 پروانه استاندارد طلا در كشور متعلق به استان اصفهان است.
صالح زاده با اشاره به راه اندازي بانك اطلاعات وسايل بازي و تجهيزات شهربازي ها در استان گفت: با ارزيابي تجهيزات شهربازي، در مرحله اول هفت شهربازي استان اصفهان به علت عدم تمكين متوليان به امر استانداردسازي پلمب شد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14