(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 شهریور 1391 - شماره 20299

كوچولوي ترش
ماهي انسان نما
پرتوهاي زيانبار
راه رفتن روي آب!
عجيب ترين رژيم هاي غذايي!
عادت هاي مخالف سلامتي
ويتامين «C« در برابر آلودگي هوا
سردترين و گرم ترين منطقه قطب كجاست؟
پيوند موفقيت آميز چشم بيونيك
خواص دارچين


كوچولوي ترش

400 سال پيش از ميلاد مسيح بيشتر گياه شناسان و متخصصان در كتاب هايشان از ليموترش تمجيد كرده اند و آن را يك سم زداي واقعي دانسته اند. از آن موقع تا به حال فوايد بسيار زياد ديگري نيز در مورد اين ميوه ترش مزه بدست آمده است. اين خواص گاهي بسيار منحصر به فرد هستند.
درخشان كننده چشم ها
سعي كنيد در نوشيدني هايتان از آب ليمو استفاده كنيد. مثلا هر روز صبح يك عدد ليمو ترش را با مقداري آب گرم ميل كنيد. نوشيدن اين مايع به جاي نوشيدن چاي باعث مي شود شما بدن سالم تري داشته باشيد. همچنين در اثر نوشيدن مايعات حاوي آبليموي ترش، چشم هاي شما درخشان تر شده و پوستي سرحال تر از قبل خواهيد داشت. در صورت تمايل براي بهتر كردن طعم آن مي توانيد از شكر يا عسل استفاده كنيد.
تسكين دهنده گلودرد
ليمو داراي اثرات ضدعفوني كننده و قابض است و بدين جهت مي توان از آن براي درمان گلودرد استفاده كرد. باتوجه به مقدار بسيار زياد ويتامين C موجود در ليموترش، مصرف آن باعث افزايش مقاومت سيستم ايمني بدن مي شود. براي افراد مبتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگي مصرف مخلوطي از آب ليمو ترش تازه با عسل در يك ليوان آب گرم بسيار كارساز است.
نيروبخش و تب بر
مصرف آب ليموترش باعث كاهش تب در افراد بيمار مي شود. به عنوان مثال اگر چند قطره از اسانس ليموترش يا مقداري آب ليموترش را به آب سرد اضافه كنيد، سپس با استفاده از يك دستمال آن را روي پيشاني تب دار قرار دهيد، اين كار باعث كاهش تب و تقويت نيروي بدن خواهد شد ذكر اين نكته ضروري است كه قبل از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب بايد از قرار دادن اسانس ليمو به صورت مستقيم بر روي پوست خودداري كرد زيرا ممكن است باعث بروز حساسيت هاي پوستي شود.
ضد شوره و برطرف كننده خارش سر
آب ليموترش براي پوست سر بسيار مفيد است و شوره سر را كاهش مي دهد. عصاره حاصل از آبگيري يك ليموي تازه را حدود 10 دقيقه بر روي پوست سر مالش دهيد و سپس آن را با آب بطور كامل بشوييد. همچنين آب ليموترش مي تواند به عنوان يك تقويت كننده مو و ضد خارش، به صورت ماساژ بر روي پوست سر استفاده شود.
تقويت كننده حافظه
ليموترش تقويت كننده حافظه است. چند قطره اسانس ليموترش را روي يك دستمال ريخته و از طريق بيني استنشاق كنيد. همچنين مي توان اين كار را در مواقعي انجام داد كه مي خواهيد چيزي را به ياد بياوريد. مغز شما با استنشاق اسانس ليموترش نيروي تازه اي به دست خواهد آورد.
كشت ليموترش در ايران
نوار مركزي و نوار ساحلي خليج فارس و درياي عمان جايگاههاي مناسبي براي پرورش انواع ليموترش است. در اين ميان دو نوع از ارقام ليموترش در ايران بسيار محبوب است:
اوركالمون (Eureka Lemon)
كشور ما پيوندك اين رقم را در سال 1343 از كاليفرنياي آمريكا وارد نموده است رنگ ميوه آن زرد ليمويي كشيده، گوشتي و تقريباً بي بذر و بسيار اسيدي است. درخت آن پرمحصول بوده، سال آوري نداشته و رشد بسيار خوبي دارد و فواصل 10 متر بين خطوط را در فاصله 10 سال مي پوشاند. تاج درخت باز و بسيار حساس در مقابل سرماست در سالهاي اخير استرين هاي كوك اوركا (Kook eureka) فراست اوركا (Frost eureka) آلن اوركا (Allen eureka) نيز به بازارهاي جهاني عرضه شده است.
ليسبون لمون (Lisbon Lemon)
اين ليمو در مقام دوم بعد از اوركا در جهان قرار دارد در سال 1343 به ايران وارد شد. ميوه آن درشت كشيده، گوشتي، پوست كلفت و بذر محدود (4-2 عدد) و بسيار اسيدي است. يكي از محاسن اين رقم اين است كه تراكم ميوه بيشتر در مركز درخت است و اين امتياز ميوه را از گزند سرماهاي اتفاقي و حرارت هاي بالا حفظ مي كند و از نظر ميزان محصول بالاتر از اوركاست در سالهاي اخير گرايش به مصرف اين ميوه در ايران توجه را به سوي ازدياد آن جلب كرده است.
ليموهاي محلي ايران
ليموشيرازي (ليمو عماني- ليمو شيشه) (Acid lime)
در ايران به ليمو شيشه، ليمو جهرمي، ليمو عماني، ليمو شيرازي و نظاير آنها معروف است و كاملا با ليموترش اوركا و ليسبون كه آنها هم ليموترش ناميده مي شوند و در حقيقت ليموترش واقعي هستند تفاوت بسيار دارد ولي در زبان فارسي هر دو به نام ليموترش گفته مي شود كه از نظر علمي صحيح است.
اين رقم بومي مكزيك است ولي اختلاف عقيده در اين مورد وجود دارد و به همين دليل اين لايم در محافل بين المللي به سه نام West lime، Key lime، Mexicam lim معروف است كه در حقيقت يك رقم است به شكلهاي گرد و كشيده ديده مي شود. از ارقام گرمسيري مركبات بوده و حساسترين رقم آن به سرماست و به همين دليل در مناطقي كه درجه حرارت محيط آن در زمستان به صفر درجه مي رسد با خطر سرمازدگي روبروست. ميوه آن پر آب، بسيار اسيدي، با تعداد بذر محدود است. درخت آن چتري و پرمحصول و از رشد زيادي برخوردار است.


ماهي انسان نما

سيستم بدني ماهي ها سراسر آبهاي شور يا شيرين دنيا، به گونه اي ست كه به طور كلي با ساير جانوران متفاوت هستند.
اين تفاوت هم از لحاظ ظاهري مشهود بوده و هم اينكه از جهت سيستم داخلي بدن نيز به دليل داشتن آب شش و ... با جانوران خاكي تفاوت دارند.
اما اين بار ماهي اسبي شاخدار اين قانون طبيعت را نقض كرده و چهره اي شبيه به انسان به خود گرفته است.
گونه اي جديد از ماهي هاي شاخدار كه در آبهاي گرمسيري زندگي مي كنند، به تازگي توسط برخي افراد بومي منطقه شكار شده اند كه داراي بيني هستند. سر اين ماهي به گونه ايست كه به طرزي عجيب مانند چهره انسان ناراضي به نظر مي رسد.
البته مقصود از بيني، دقيقا نقش بندي بيني در بدن با همان كارايي نيست، بلكه اين جسم ناهمگون به صورت شاخي بر بالاي سر اين ماهي قرار گرفته است؛ اما محل قرارگيري اين شاخ، بيني يك انسان را براي آدمي تداعي مي كند.
پيشتر نيز اين گونه ماهي ها شناخته شده بودند، اما اين گونه استثناء به عقيده دانشمندان به دليل جهش ژنتيكي دماغي درازتر دارند.
اين گونه ماهي ها اغلب در بين گياهان خودرو در اقيانوس هند و اقيانوس آرام يافت مي شود. طول آنها مي تواند به حدود 25 اينچ برسد و غذايش از جلبك ها و موجودات كف دريا تأمين مي شود.
 


پرتوهاي زيانبار

تابش شديد نور خورشيد براي مدت زماني كوتاه و يا در معرض آفتاب بودن براي مدتي طولاني بيماري هاي بسياري را نصيب ما مي كند كه اغلب ما آن را جدي نمي گيريم.
در حالي كه اندكي پرتو فرابنفش برايمان مفيد و ضروري است و همچنين در درمان بعضي بيماري ها مانند نرمي استخوان و اگزما موثر است. اما قرار گرفتن طولاني مدت در معرض تابش پرتوهاي خورشيد، اثرات زيانباري را براي سلامت پوست، چشم و سيستم ايمني انسان دارد.
از آنجايي كه پرتو فرابنفش در اكثر روزهاي سال معمولا در وضعيت خطرناك قرار دارد. مردم بايد به پيشگيري از ابتلا به اثرات سوء اين پرتو، توجه جدي داشته باشند.
طول موج اين اشعه بين 100 تا 400 نانومتر است، در حالي كه طول موج نور مرئي 400 تا 780 نانومتر است. در واقع اشعه فرابنفش در طيف امواج الكترو مغناطيسي بين نور مرئي و اشعه ايكس قرار مي گيرد.
خطر جهش ژنتيكي
منبع اصلي اشعه فرابنفش، خورشيد است. برخي از انواع لامپ ها هم اين اشعه را از خود ساطع مي كنند و انرژي اشعه فرابنفش بيشتر از نور مرئي و اشعه مادون قرمز بوده و به همين دليل مي تواند الكترون ها را از اتم خود خارج كرده و موجب تخريب مولكول شود. اين خاصيت در موجودات زنده باعث آسيب به سلول ها و ژن ها و برخي انواع سرطان مي شود.
اشعه فرابنفش را مي توان از روي طول موج آن به سه نوع اصلي تقسيم كرد كه عبارتند از: نوعA، BوC
از همه مضرتر نوع C است ولي خوشبختانه لايه «ازن» مانع از رسيدن آن به سطح زمين مي شود. در قسمت هايي از جو زمين كه لايه «ازن» از بين رفته باشد (مانند بخش هايي از استراليا) اين اشعه به سطح زمين رسيده و تاثيرات مخرب خود را برجاي گذاشته است.
انرژي اشعه فرابنفش نوع C از B كمتر است بنابراين تنها بخشي از آن به زمين مي رسد. از اثرات قابل مشاهده آن آفتاب سوختگي است. تحقيقات نشان مي دهد هر چقدر شدت و تعداد دفعات آفتاب سوختگي در زندگي شخص بيشتر باشد احتمال ابتلاي وي به سرطان پوست افزايش مي يابد.
اشعه نوع B باعث موتاسيون (جهش) در ژن ها شده و به اين وسيله به سرطان پوست منجر مي شود. نوع A در اشعه فرابنفش بيشترين طول موج و كمترين انرژي را دارد و تقريبا بدون اينكه توسط لايه «ازن» فيلتر شود، به سطح زمين مي رسد.
تاثير اين اشعه بر پوست بيشتر است و نقش مهمي در پير شدن و ايجاد چين و چروك در آن دارد. همچنين ثابت شده كه اين نوع اشعه در ايجاد بسياري از سرطان هاي پوست نقش موثري دارد.
در سولاريوم كه به طور مصنوعي و به قصد برنزه كردن، اشعه را به سطح پوست مي تابانند، بدن در معرض مقادير زيادي اشعه فرابنفش نوع A قرار مي گيرد كه اين مسئله به مواد ژنتيكي سلول ها آسيب رسانده و موجب سرطان پوست، لك شدن و چين و چروك زودرس آن مي شود. اثرات مخرب اشعه فرابنفش به پوست محدود نمي شود. براي مثال در چشم باعث درد، تاري ديد، كوري موقت و نيز كدورت عدسي چشم يعني كاتاراكت يا آب مرواريد مي شود.
آفتاب سوختگي در برف
شدت اشعه اي كه به زمين مي رسد توسط اندكس يا ضريبي، براي هر محل و در هر زمان مشخص مي شود. اين اندكس بين يك (كم) تا 11 (بسيار زياد) متغير است. اگر اين عدد بين صفر تا دو باشد، خطري نخواهد داشت. اگر سه تا پنج باشد يعني خطر كمي وجود دارد و اگر 6 تا 7 باشد يعني خطر زياد است.
اگر هشت تا 10 باشد يعني خطر بسيار زياد است و اگر 11 باشد يعني خطر فوق العاده است. اين ميزان به عوامل گوناگوني بستگي دارد كه يكي از مهم ترين اين عوامل، وضعيت خورشيد در آسمان است. براي مثال، ظهرها كه خورشيد به زمين نزديك تر است. شدت اشعه بيشتر است.
در ايام تابستان نيز به همين دليل ميزان اشعه به اوج خود مي رسد. ابرها معمولا بخشي از اشعه فرابنفش را منعكس مي كنند ولي در عين حال گاهي هم اين اشعه را به سطح زمين منعكس مي كنند، بنابراين به طور كلي نبايد تصور كنيد كه در هواي ابري از خطرات اشعه فرابنفش در امان هستيد. هرچقدر منطقه اي كه در آن زندگي مي كنيد مرتفع تر باشد، لايه جو نازك تر شده و در نتيجه اشعه بيشتري به زمين مي رسد.
عامل ديگري كه باعث مي شود بيشتر در معرض اشعه قرار بگيريد، وجود شن، برف يا آب در سطح زمين است زيرا اين سطوح با انعكاس پرتوها باعث مي شوند كه انسان اشعه بيشتري دريافت كند. به همين دليل است كه در كنار دريا يا روي برف، آفتاب سوختگي سريع تر و شديدتر رخ مي دهد. علاوه بر اينها هرچقدر يك محل به خط استوا نزديك تر باشد شدت اشعه در آنجا بيشتر خواهد بود.
محافظت در برابر اشعه
بهترين راه آن است كه با استفاده از پوشش مناسب و كلاه و عينك از تابش اشعه به بدن جلوگيري كنيم. ضدآفتاب بايد متناسب با پوست شما انتخاب شود. منظور از ضدآفتاب آن است كه علاوه بر محافظت در برابر اشعه ما را در برابر اشعه فرابنفش نوع B هم محافظت كند. همه افراد اعم از زن و مرد يا بزرگ و كوچك از ششماهگي به بعد نياز به ضدآفتاب دارند.
ضدآفتاب بايد 20 تا 30 دقيقه قبل از قرار گرفتن در معرض اشعه، ماليده شده و سپس تا زماني كه در معرض اشعه هستيد هر دو ساعت يك بار تكرار كنيد. توصيه مي شود حتي المقدور بين ساعات 10 صبح تا پنج بعدازظهر در معرض آفتاب مستقيم قرار نگيرد گرچه در نور آفتاب غيرمستقيم هم اشعه فرابنفش وجود دارد.
در انتخاب عينك آفتابي هم دقت كنيد. عينكي انتخاب كنيد كه مانع از عبور اشعه فرابنفش شود.
در برخي عينك هاي بدون كيفيت از شيشه هاي رنگي استفاده مي كنند كه فقط تا حدي مانع عبور نور مرئي مي شود و در نتيجه مردمك چشم به طور خودكار گشادتر شده و اشعه فرابنفش بيشتري را به چشم راه مي دهد. در واقع مي توان گفت استفاده نكردن از اين گونه عينك هاي بي كيفيت مفيدتر از استفاده از آنهاست.


راه رفتن روي آب!

دانشمندان دانشگاه «آمستردام» روش جديدي براي راه رفتن روي آب ابداع كردند تا راه رفتن روي آب به واقعيت تبديل شود.
به گزارش ايرنا به نقل از «ساينس»، محققان با استفاده از يك روش ساده، راه رفتن روي آب را امكان پذير كردند.
براساس اين تحقيقات كافي است ميزان مناسبي نشاسته درون آب يك استخر ريخته شود تا بتوان روي سطح آب آن راه رفت.
تركيب آب و نشاسته مايع غليظي را توليد مي كند كه رفتاري متفاوت با ساير مايعات دارد.
اگر دست خود را به آرامي وارد اين مايع كنيد، بدون هيچ مقاومتي درآن فرو مي رود، اما اگر با مشت يا پا ضربه محكمي به سطح آن وارد كنيد، در مقابل ضربه مقاومت مي كند.
به گفته دانشمندان علت اين واكنش عجيب، خروج مولكول هاي آب از فضاي بين مولكول هاي نشاسته در اثر ضربه است؛ به اين ترتيب مولكول هاي نشاسته به يكديگر مي چسبند و مانند يك ماده جامد سخت مي شوند.
 


عجيب ترين رژيم هاي غذايي!

داشتن يك رژيم غذايي خاص هميشه به معناي كاهش وزن نيست در دنيا افراد بسيار زيادي هستند كه دستورات خاص غذايي را پيگيري مي كنند اما ميان آن ها افرادي هستند كه رفتارهاي بسيار عجيب تري دارند. در زير به برخي از آنها اشاره مي كنيم.
30 سال تغذيه جاده اي
حتما شما هم در جاده هاي مختلف كشور سفر داشته ايد و در ميان راه حيواناتي را ديده ايد كه بعد از برخورد با خودروها كشته شده اند و به كنار جاده پرت شده اند. ديدن اين صحنه ها بسيار منزجركننده است چه برسد به خوردنشان. اما مردي به نام «جاناتن مك گون» كه 44 سال سن دارد به مدت 30 سال از اين حيوان ها تغذيه كرده است. او در تمام اين مدت اصلا حيواني را نكشته است و تنها حيواناتي را كه پيدا كرده است، خورده.
31 سال نهار و شام پيتزا
به گزارش باشگاه خبرنگاران، پيتزا يك غذاي تمام ايتاليايي است كه شايد خوردن آن هر چند وقت خوب باشد اما خوردن پيتزا براي مدت 31 سال چيزي نيست كه بتوان آن را ناديده گرفت. خانم «كلر سيمونس» نزديك به 31 سال است كه چيزي غير از پيتزا نخورده و اين درحالي است كه او تنها 33 سال سن دارد. بسياري از پزشكان اين نوع خاص او را ناشي از بيماري هاي غذايي مي دانند و مي گويند او مي ترسد تا غذايي جز پيتزا بخورد.
هفته اي 42 ليتر نوشابه
«دارن جونز» كسي است كه اين روزها به دنبال يك پزشك خوب براي ترك اعتياد خطرناكش است. او كه تنها 38 سال سن دارد در هفته نزديك به 42 ليتر نوشابه رژيمي مصرف مي كند و اين موضوع باعث شده است تا همسرش تقاضاي طلاق كند. او مي گويد نوشابه هاي رژيمي مانند موادمخدر هستند و باعث شده اند نتوانم لحظه اي از آنها دور باشم.
25 هزار همبرگر
در بيشتر از 4 دهه «دان گروسك» همبرگر مصرف كرده است البته او در ميان اين رژيم غذايي از مواد ديگر نيز استفاده كرده است. او در سال 2011 توانست 25 هزارمين همبرگر خودش را تمام كند. او همچنين مي گويد از نظر جسمي بسيار سالم هستم و هيچ مشكلي ندارد.
دان درحال حاضر 59 ساله است.


عادت هاي مخالف سلامتي

برخي از عادت ها را بايد خيلي سريع از بين ببريم چرا كه بعد از گذشت مدتي مي توانند براي سلامتي ما بسيار مضر هم باشند. اگر دوست نداريد ازطريق عادت هايتان به شما آسيبي وارد شود اين عادت ها را هرچه سريع تر از خودتان دور كنيد.
ضدعفوني كننده دست ها
اگر هربار كه به خانه برمي گرديد از ضدعفوني كننده ها استفاده مي كنيد بهتر است از اين كار خودتان دست نگه داريد چرا كه مي تواند به پوست شما آسيب هاي جبران-ناپذيري را وارد كند. شستن دست ها با آب و صابون براي تميزشدن آنها كافي است و ديگر نيازي به استفاده از اين مواد به صورت دائمي نيست. شما مي توانيد از اين مواد هفته اي دو يا سه بار استفاده كنيد.
مسواك زدن بعد از هر وعده غذايي
شايد به نظرشما مسواك زدن بعد از هر وعده غذايي بهترين راه براي اين باشد كه سلامت دندان هايتان را تضمن كنيد، اما بايد به اين موضوع دقت داشته باشيد كه اين كار مي تواند براي دندان هاي شما در برخي شرايط بسيار نامطلوب نيز باشد. بعداز هر وعده غذايي برخي اسيدهاي درون غذا مي توانند به ميناي دندان آسيب وارد كنند اما مسواك زدن در اين موقع به ناگهان آن را از بين مي برد. بهتر است تا بعد از غذا به جاي مسواك زدن آب در دهانتان بگيريد.
ورزش
يكي از بهترين روش هاي كاهش وزن انجام ورزش هاي ساده است. اين ورزش ها مي توانند به راحتي شما را دركاهش وزن كمك كنند اما بعد از يك مدت اگر به آنها عادت كنيد ديگر نمي توانيد وزن خودتان را كاهش دهيد. بهترين راه حل براي اينكه وزن بيشتري با ورزش كردن كم كنيد اين است كه ورزش هاي متفاوت را امتحان كنيد.
حذف وعده هاي غذايي
ردكردن وعده هاي غذايي براي اينكه كالري كمتري را وارد بدنتان كنيد. يكي از آن عادت هاي بدي است كه بسياري به آن عادت كرده اند. بسياري از افرادي كه مي خواهند وزن كم كنند از اين راه استفاده مي كنند اما بايد اين را بدانيد كه نخوردن غذا در هر وعده مي تواند آسيب هاي جدي به دستگاه گوارش شما وارد كند و باعث مي شود كه غذاي بيشتري در وعده بعد بخوريد.
نوشيدن آب معدني
هواي گرم تابستان باعث مي شود تا به مقدار زيادي آب نياز داشته باشيد. اما همين آب خوردن نيز بايد اصول خودش را داشته باشد چرا كه مي تواند باعث بروز بيماري هايي در بدن شما باشد. خوردن آب از بطري هاي آب معدني براي مدت زيادي مي تواند به اندام هاي داخلي بدن شما آسيب وارد كند. بطري هاي آب معدني موادشيميايي بسيار زياي دارند و براي بدن اصلا مفيد نيستند.


ويتامين «C« در برابر آلودگي هوا

پزشكان تأكيد كردند كه مصرف مواد غذايي غني از ويتامينC مانند ميوه ها و سبزي هاي تازه، اثرات مضر آلودگي هوا را به ويژه در مبتلايان به بيماريهاي مزمن ريوي كاهش مي دهد.
اين پزشكان روي گروهي از بيماران بستري شده در بيمارستان لندن كه به آسم يا بيماري انسداد مزمن ريوي (COPD) مبتلا بودند مطالعه كرده و متوجه شدند افرادي كه سطح ويتامينC در خونشان پايين است بيشتر مستعد ابتلا به مشكلات تنفسي به ويژه در روزهايي هستند كه آلودگي هوا نسبتاً زياد است.
به گزارش ماي هلت نيوز ديلي، ميشل برائور، متخصص سلامت محيط زيست در دانشگاه كانادايي بريتيش كلمبيا در اين مطالعه خاطرنشان كرد: اين مطالعه تأييدي بر يافته هاي قبلي است مبني بر اينكه عوارض آلودگي هوا تحت تأثير آنتي اكسيدانها تغيير مي كند.
آنتي اكسيدانها مانند ويتامينC مي توانند از بدن در برابر مولكولهاي مضر موسوم به راديكال هاي آزاد كه به سلولهاي بدن آسيب مي رسانند، محافظت نمايند. راديكال هاي آزاد زماني تشكيل مي شوند كه هواي آلوده وارد ريه ها شود و اين مولكولهاي مضر نقش به سزايي در بروز بيماريهاي قلبي، سرطان و امراض تنفسي دارند. به گفته پزشكان آنتي اكسيدانها مي توانند با راديكال هاي آزاد پيوند بخورند و مانع از تأثير مخرب اين مولكولها بر روي سلولها شوند.


سردترين و گرم ترين منطقه قطب كجاست؟

قطب جنوب داراي شگفتي هاي بسيار زيادي است كه مي توان به سرد بودن بيش از اندازه آن و همچنين داشتن آتش فشان هاي فعال اشاره كرد.
البته دانستن اينكه اين منطقه داراي يكي از سردترين نقاط دنيا است چيز عجيبي نيست اما شايد براي شما جالب باشد بدانيد گرم ترين نقطه در قطب جنوب چه مكاني است.
گرم ترين نقطه قطب
به گزارش باشگاه خبرنگاران، كوه اريس در قطب جنوب به عنوان گرمترين نقطه اين منطقه شناخته مي شود. محوطه اي به نام 3794 متر كه همه آن با يخ و همچنين برج هاي يخي تشكيل شده است داراي بالاترين دما در منطقه قطب است.
اين برج ها هميشه در حال دود كردن هستند و به نظر مي رسد كه يخ هاي اطراف آن در حال آب شدن است. اين منطقه در سال هاي 1977 به عنوان يك محل گردشگري به حساب مي آمد اما بعد از يك حادثه كمتر به آنجا سفر مي شود.
در زير اين منطقه تنها آتشفشان قطب جنوب فعاليت دارد و اين برج ها نيز از يخ زدن بخارهايي كه به سمت آسمان مي روند تشكيل شده است. اين برج ها به طور معمول مي توانند تا 20 متر ارتفاع داشته باشند. تعداد اين برج ها در اطراف كوه اريس نزديك به 160 عدد است.
سردترين نقطه
ايستگاه ووستاك در ارتفاع 3هزار و 500متري بالاتر از سطح دريا قرار گرفته و ضخامت پوشش يخ در اين ايستگاه بالغ بر 3هزار و 700متر است. در سال 1983 ركورد درجه حرارت 2/89 درجه سلسيوس زيرصفر در اين منطقه به ثبت رسيد. اين دومين دماي پاييني بوده كه تاكنون روي كره زمين به ثبت رسيده است.
درجه حرارت هوا در اين منطقه حتي در تابستان از 21 درجه سانتي گراد زيرصفر فراتر نمي رود. البته با وجود تمامي اين شرايط ناگوار آب و هوايي، در تمام طول سال عده اي در «ووستاك» در حال كارند.


پيوند موفقيت آميز چشم بيونيك

يك زن استراليايي نابينا پس از پيوند چشم، بخشي از بينايي خود را بازيافت.
به گزارش ايرنا به نقل از «رويترز»، اين زن 54 ساله استراليايي پس از پيوند چشم، قادر به ديدن نور و شكل كلي اجسام است.
اين پيوند پيشرفته با استفاده از يك چشم «بيونيكي» انجام شده و در نوع خود بي نظير است.
چشم بيونيكي فقط به افرادي كه بينايي كمي دارند امكان تشخيص شكل كلي اجسام را مي دهد و قادر به بازيابي بينايي كامل نيست.
اين چشم بيونيكي مجهز به 24 الكترود است كه توسط يك سيم كوچك از پشت چشم، به گيرنده اي كه در پشت گوش قرار دارد متصل مي شود.
براساس اين گزارش، اكنون 39 ميليون فرد نابينا و 246 ميليون فرد كم بينا در سراسر جهان زندگي مي كنند.
پزشكان اميد دارند كه با توسعه اين ابزار الكترونيكي بتوان تمام بيماران را در سراسر جهان معالجه كرد.


خواص دارچين

دارچين م گياهي داراي اثر آرام كننده و شادي بخش است و در مقايسه با داروهاي آرام بخش تأثير آن دوچندان است.
دارچين همچنين رمز جواني نيز خوانده مي شود، چرا كه مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگاه مي دارد.
دارچين كليه را گرم مي كند و ضعف كمر و پاها را از بين مي برد و كم خوني را درمان مي كند.
بهترين دارو براي دردهاي عضلاني است و به تازگي در آمريكاي شمالي و كانادا كرم هايي به بازار آمده كه داراي دارچين است و براي رفع درد به كار مي رود.
اثر مهم ديگر دارچين پايين آوردن تب است و حتي امروزه داروچين را به صورت قرص و كپسول درآورده اند كه به عنوان تب بر، مصرف مي شود.
شما مي توانيد به آساني با نوشيدن يك فنجان چاي دارچين تب را به سرعت پايين بياوريد.
اين گياه همچنين رگها را باز مي كند و اثر خوبي در گردش خون دارد.
خاصيت عجيب ديگر آن قوي كردن و مصونيت بدن در مقابل امراض است حتي مي توان گفت كه اثر پني سيلين و پادزيست (آنتي بيوتيك) را به مقدار زيادي دارد.
اگر حس كرديد كه ضعيف شده ايد و ممكن است مريض شويد، چاي دارچين را فراموش نكنيد و حتي اگر سرما خورده ايد يا ضعف شديد داريد چاي دارچين بهترين دارو است.
يكي از دانشمندان انگليسي در كتابي كه قرن نهم تأليف كرد ادعا كرده است كه دارچين، معده را تميز، آرام و قوي مي كند. بنابراين اگر ناراحتي معده داريد حتماً دارچين مصرف كنيد، دارچين با همه خواص اش طعم بسيار خوبي دارد. حتي اگر چاي معمولي مي نوشيد آن را با يك قطعه پوست دارچين به هم بزنيد كه طعم آن را بهتر كند.
بي دليل نيست كه در گذشته سلماني ها كه در حقيقت دكترهاي طب قديم بودند به مشتريهاي خود چاي دارچين مي دادند.
گذشته دارچين
دارچين گياهي است با نام علمي (Cinnammomn zelanicum) كه از قديم الايام در دنيا مصرف مي شده است.
در مصر حتي قبل از ساخت اهرام ثلاثه براي درمان امراض مختلف به كار مي رفت.
دارچين اولين بار در سريلانكا پيدا شد و بعد از آن، تمام دنيا اين چاشني را شناختند و براي طعم بهتر غذاها استفاده كردند. سريلانكا در حال حاضر بزرگ ترين توليدكننده دارچين دنيا است.
دارچين درختي است كوچك، به ارتفاع 5 تا 7 متر و هميشه سبز كه از تمام قسمت هاي آن بويي معطر و مطبوع استشمام مي شود. گلهاي آن در فاصله ماه هاي بهمن تا اوايل فروردين ظاهر مي شود. برگ اين درخت سبز سير داراي گلهايي به رنگ سفيد است.
گياه دارچين به علت داشتن اسانس و تانن، محرك و قابض است و به عنوان تقويت كننده، اعمال هضم و جريان گردش خون به كار مي رود و از آن براي رفع سوءهاضمه، به ويژه در مواردي كه با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشكن استفاده مي شود.
همچنين به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومي بدن و انعقاد خون مؤثر است و به صورت دارو، مانند گرد و تنتور به كار مي رود.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14