(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 شهریور 1391 - شماره 20299

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رجب صفراف: تحليل هاي دقيق رهبر ايران در اجلاس غيرمتعهدها تاثير ماندگاري بر شركت كنندگان داشت
آمريكن اينترپرايز: سفر محمد مرسي به ايران اعلام جدايي مصر از آمريكاست
در مكتب امام
تقدير شوراي اطلاع رساني دولت از رسانه ها
سفير سوريه در تهران: ايران رهبر جهان اسلام است
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق با مراجع تقليد در قم ديدار كرد
رويترز: ايران مطمئن از پيروزي در جنگ تحريم هاست
آيت الله نوري همداني: اجلاس عدم تعهد در تهران،مباهله ايران اسلامي با استكبار بود
روزنامه الدستور اردن: ديدار مرسي از ايران يخ روابط دوجانبه 2كشور را آب كرد
وزير دفاع: هوشمندسازي تجهيزات دفاعي در اولويت كار است
امضاي يادداشت تفاهم همكاري ايران و گينه بيسائو


رجب صفراف: تحليل هاي دقيق رهبر ايران در اجلاس غيرمتعهدها تاثير ماندگاري بر شركت كنندگان داشت

مديركل مركز مطالعات ايران معاصر با تمجيد از بيانات رهبر معظم انقلاب در شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد اظهار داشت كه تحليل هاي دقيق آيت الله خامنه اي تاثير شگرف و ماندگاري بر شركت كنندگان داشت.
«رجب صفراف» در گفت وگو با پايگاه روسي ناكانونه در اين باره گفت: نشست تهران عملا به منزله بمبي براي سازمان ملل فعلي است. كاملا مشخص است كه اوضاع پس از اين نشست صرفنظر از موافقت يا مخالفت آمريكا و برخي كشورهاي غربي به سمت تغيير ساختار سازمان ملل پيش مي رود. امكان ادامه حيات سازمان ملل به شكل فعلي وجود ندارد. علاوه بر اين از اين پس تصميم گيري در شوراي امنيت به راحتي قبل نخواهد بود. صحبت هاي آقاي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران تاثير ماندگاري بر شركت كنندگان اجلاس داشت چون وي به تجزيه و تحليل دقيق اوضاع مربوط به اداره جهان توسط سازمان ملل و نقش برخي كشورهاي عضو آن پرداخت و به روشني تاكيد كرد كه سازمان ملل به مانعي بر سر راه توسعه بشريت تبديل شده و علاوه بر اين با روش هاي ديكتاتوري اداره مي شود.
در ادامه اين گفت وگو آمده است: پس از واگذاري رياست جنبش عدم تعهد به ايران مشاركت كشورهاي غيرمتعهد در مسائل جهاني و تصميم گيري هاي جهاني و منطقه اي خيلي فعالتر خواهد شد. ايران نبض و حيات تازه اي به اين سازمان خواهد داد و نقش و اهميت آن روز به روز بيشتر خواهد شد. اين مساله موجب تضعيف نقش زورگويانه برخي كشورها مي شود و وابستگي به خواسته ها و منافع آنها را كاهش مي دهد و از سوي ديگر به برقراري ثبات در تمام نقاط جهان كمك مي كند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، صفراف در پايان خاطرنشان كرد كه پس از نشست تهران انتقاد از سازمان ملل و شوراي امنيت به مراتب بيشتر خواهد شد و مخالفت با سياست آمريكا در نقاط مختلف جهان افزايش مي يابد. در نتيجه شركاي آمريكا در غرب و جهان اسلام با شجاعت بيشتري مواضعي اتخاذ خواهند كرد كه به منافعشان نزديك تر باشد.


آمريكن اينترپرايز: سفر محمد مرسي به ايران اعلام جدايي مصر از آمريكاست

انديشكده امريكن اينتر پرايز با اشاره به حضور محمد مرسي رئيس جمهور مصر در شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران اعلام كرد كه اين حضور به منزله جدايي مصر از آمريكاست.
انديشكده «امريكن اينترپرايز» در اين مقاله كه به قلم «مارك تيسين» نوشته شده، درخصوص «شكست سياست هاي خارجي اوباما» با اشاره به انتقادات شديد «كاندوليزا رايس» وزير خارجه دولت بوش مبني بر ناموفق و غيرموثر بودن سياست هاي خارجي اوباما، ناكامي هاي عمده او را طي سه سال و نيم اخير برمي شمرد و با ذكر شكست آمريكا در عراق و بدهي هنگفت اين كشور، باراك اوباما را مسئول زير سوال رفتن رهبري و تسلط جهاني ايالات متحده مي داند.
«كاندوليزا رايس» وزير امور خارجه سابق آمريكا، چند روز پيش سياست خارجي دولت اوباما را به باد انتقاد گرفت و گفت: «ما نمي توانيم نسبت به رهبري و سردمداري خود در جهان بي تفاوت باشيم و شما نمي توانيد اين چنين منفعلانه و در حاشيه، ايالات متحده را رهبري كنيد.»
نويسنده در ادامه به ناكامي اوباما در متوقف كردن برنامه هسته اي كشورمان اشاره مي كند و مي نويسد: اوباما نتوانسته است درخصوص مسئله ايران كاري از پيش ببرد. تحريم ها و مذاكرات رو به شكست هستند و ايران در دوران زمامداري اوباما- طي سه سال و نيم اخير- در جهت برنامه هسته اي بيش از تمام اين سي سال پس از انقلاب اسلامي پيشرفت كرده است. تعداد سانتريفيوژها و ميزان ذخاير اورانيوم غني شده در مقايسه با ابتداي روي كار آمدن دولت اوباما، افزايش يافته و تعداد تاسيسات هسته اي مستحكم نيز بيشتر شده است.
اين تحليل امريكن اينترپرايز كه نزديك به جمهوري خواهان است در حالي مطرح شده است كه پيشرفت هاي ايران ربطي به دوره قدرت دموكرات ها يا جمهوري خواهان ندارد و نويسنده همچنين به ناكامي سياست خارجي دولت اوباما در سوريه، افغانستان، آمريكاي لاتين، مصر و... اشاره مي كند و مي نويسد:
- اوباما در برخورد با سوريه نيز منفعلانه ظاهر شده است. نزديك ترين متحد ايران در خاورميانه دچار مشكلات زيادي است اما آمريكا در گوشه اي نشسته و دست روي دست گذاشته است- به خاطر اينكه روسيه و چين به ما اجازه نخواهند داد.
- اوباما در افغانستان هم ناكام مانده است. او به عمليات سريع و شديدي دست زد ولي پيش از رسيدن نيروهاي بيشتر، عقب نشيني ما را اعلام كرد و با اين كارش تيشه به ريشه اقدامات قبلي زد. در واقع، اوباما با اين كار به طالبان پيام داد كه مي توانند با خيال راحت صبر كنند تا آمريكا دوباره اعلام عقب نشيني كند تا آنها بتوانند مناطق وسيعي را كه تصرف كرده بودند، مجددا اشغال كنند و دوباره القاعده را فرا بخوانند.
- اوباما در آمريكاي لاتين هم ابتكار عملي از خود نشان نداده است. «هوگو چاوز» با آغوش باز از «حزب الله» استقبال كرده و به آنها اجازه داده در نيمكره ما پايگاه به راه بيندازند و اوباما همچنان دست روي دست گذاشته و هيچ كاري نمي كند.
-اوباما در مقابل روسيه هم پا پس كشيده است. او با لفاظي و خودنمايي كردن راجع به «ترميم» روابط با روسيه، به خواست مسكو براي لغو توافقنامه دفاع موشكي ما با لهستان و جمهوري چك تن در داد و در هفتادمين سالروز تهاجم شوروي سابق به لهستان اين كار را انجام داد. با اين كار چه چيزي عايد او شد؟ هيچ چيز، روسيه مانند گذشته بر سر مواضع خود راجع به سوريه و ايران سرسختانه ايستاده است.
- اوباما در مسئله مصر نيز قاطع ظاهر نشده و موثر عمل نكرده است. در حالي كه ده ها هزار مصري در ميدان «التحرير» تظاهرات مي كردند، وزير خارجه اوباما خاطر نشان كرد كه «مبارك» دوست خانوادگي آنها بوده است و اعلام كرد كه دولت مصر كماكان باثبات و پابرجاست. مردم مصر هرگز اين را فراموش نخواهند كرد. هفته قبل، رئيس جمهور آنها به ايران سفر كرد و اين حركت او به عنوان اعلام استقلال از آمريكا قلمداد شد.
در پايان اين مقاله آمده است: اوباما طي چهار سال اخير، بيش از هر رئيس جمهور ديگري براي ايالات متحده بدهي بالا آورده و با اين كار رهبري جهاني ما را در معرض خطر قرار داده است. به گفته رايس: «امروز دولت آمريكا در چشم دنيا، دولتي است كه نمي تواند خودش را اداره كند و بايد مدام وام بگيرد و براي اين كار زندگي نسل هاي آينده خود را گرو مي گذارد. دنيا مي داند كه وقتي كشوري نتواند هزينه هاي خود را تامين و دارايي هاي خود را كنترل كند، روزي مي رسد كه ديگر مهار سرنوشت خود را نيز در دست نخواهد داشت.»


در مكتب امام

اصلاح را از خودتان شروع كنيد!
تا اصلاح نكنيد نفوس خودتان را، از خودتان شروع نكنيد و خودتان را تهذيب نكنيد،
شما نمي توانيد ديگران را تهذيب كنيد.
آدمي كه خودش آدم صحيحي نيست، نمي تواند ديگران را تصحيح كند، هرچه هم بگويد فايده ندارد!
صحيفه نور، ج13، ص211
 


تقدير شوراي اطلاع رساني دولت از رسانه ها

دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت با توجه به برگزاري موفق شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي جنبش عدم تعهد در تهران از مديران و فعالان رسانه هاي گروهي قدرداني كرد.
در بخشي از اطلاعيه شوراي اطلاع رساني دولت آمده است: برگزاري موفق اين اجلاس در حالي صورت گرفت كه صهيونيسم و غرب تمام تلاش خود را براي زير سوال بردن مشروعيت و جايگاه ايران در سطح جهاني به كار بسته بود اما برگزاري بي نظير يك اجلاس جهاني در ابعاد گسترده و سطح عالي ديپلماتيك همراه با ايجاد امواج خبري و رسانه اي موثر و فراگير، تمام نقشه ها و برنامه هاي آنها را نقش بر آب كرد.
در ادامه اين اطلاعيه با تأكيد بر نقش رسانه ها تأكيد شده است: در اين ميان نقش بي بديل رسانه ها بويژه فعالان و دلسوزان رسانه اي مدافع آرمان هاي انقلاب اسلامي در داخل كشور در بخش هاي مختلف نوشتاري، ديداري و شنيداري در انعكاس برخط و مطلوب اجلاس تهران قابل انكار نيست.
شوراي اطلاع رساني دولت در ادامه تأكيد كرده است: رسانه ها تمام ظرفيت هاي علمي، فني و پشتيباني خود را به كار بستند تا اجلاس تهران به بهترين شكل ممكن پوشش داده شده و با اطلاع رساني دقيق، مستمر، جامع و به موقع برنامه ها و سخنراني هاي اجلاس و همچنين برنامه هاي جانبي آن از جمله ديدارهاي دوجانبه و مذاكرات ديپلماتيك، ترفندهاي رسانه اي استكبار جهاني براي بايكوت خبري اين رويداد مهم بين المللي را بلااثر كنند.


سفير سوريه در تهران: ايران رهبر جهان اسلام است

سفير سوريه در تهران با مقايسه اين كشور با وضعيتي كه در كشورهايي چون مصر و ليبي حاكم بود گفت: ايران رهبر جهان اسلام است.
حامد حسن سفير سوريه در آخرين روز از سيزدهمين نشست اتحاديه انجمن مستقل اسلامي دانشجويان سراسر كشور ضمن ابراز خوشحالي از اينكه در جمع دانشجويان ايراني قرار گرفته است، اظهار داشت: زماني كه در جمع دانشجويان دختر و پسر هستيم در واقع با آينده هستيم و شما هستيد كه آينده را خواهيد ساخت.
وي با تاكيد بر اينكه ايران رهبريت جهان اسلام و منطقه را در دست دارد، گفت: موضع گيري هاي ايران در برابر نظام استكبار اين كشور را در يك موقعيت ممتازي در منطقه و در جهان اسلام قرار داده و جمهوري عربي سوريه نيز از آغاز انقلاب اسلامي در كنار اين كشور بوده است و حتي قبل از انقلاب نيز از مجاهدين انقلابي حمايت مي كرد.
سفير سوريه در تهران با بيان اينكه حافظ اسد نيز هميشه در كنار رهبر ايران امام خميني كه پايه گذار اين مقاومت بود، حضور داشته است، گفت: اين روابط به عنوان استراتژي اساسي در مقابل نظام استكبار جهاني و آمريكا قرار گرفت.
حامد حسن با اشاره به حمايت هاي سوريه از جمهوري اسلامي ايران در جنگ تحميلي با عراق گفت: در آن زمان كه حتي كشورهاي زيادي از منطقه به رهبري آمريكا و صهيونيسم جهاني از صدام حمايت مي كردند سوريه پشتيبان ايران بوده است و اين روابط بعد از پيروزي ايران در آن جنگ تحميلي نيز ادامه پيدا كرد.
وي با بيان اينكه ايران و سوريه در قلب طرح مقاومت حضور داشته و دارند گفت: اين طرح مقاومت از ايران به سوريه و از سوريه به فلسطين و سپس به لبنان و عراق نيز امتداد پيدا كرد.
حامد حسن گفت: مقاومت يعني نه گفتن به منافع آمريكا همانند آنچه كه ايران و سوريه انجام مي دهند.
وي خاطر نشان كرد: نظام استكباري، جهان عرب و جهان اسلام را تسليم شده در برابر اراده خود مي خواهند بنابراين سوريه و ايران را هدف قرار داده اند ايران و سوريه هرگونه سلطه گري در منطقه را رد مي كنند و خواهان اين هستند كه ثروت هاي منطقه بايد در دست خود كشورها باشد و از مقاومت ملت ها در برابر متجاوزان حمايت مي كنند.
وي با تاكيد بر اينكه ايران يك كشور مقتدر و نيرومند در منطقه است، گفت: ايران در راستاي پيشرفت خود و رسيدن به دستاوردهاي علمي، نظامي، پزشكي توانسته قدم هاي بزرگي را بردارد و از اين لحاظ مي تواند الگوي بسيار مناسبي براي كشورهاي اسلامي باشد و به همين دليل آمريكا و همپيمانانش چنين پيروزي براي ايران نمي خواهند و درصدد شكستن اين خط مقاومت هستند.
حامد حسن افزود: همچنين دنياي غرب ناراحت است كه سوريه همپيمان خط مقاومت ايران باشد و به نوعي ستون فقرات آن را تشكيل دهد، سوريه پل مقاومت فلسطين و مقاومت لبنان است.


رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق با مراجع تقليد در قم ديدار كرد

رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق در سفر به قم با مراجع تقليد ديدار كرد و گزارشي از وضعيت عمومي اين كشور ارائه داد.
به گزارش خبرگزاري ها از قم، آيت الله سيدعبدالكريم موسوي اردبيلي در ديدار حجت الاسلام والمسلمين سيدعمار حكيم گفت: منابع اهل بيت(ع) بهترين تبليغ براي نظام شيعي است و اگر معارف اهل بيت عصمت و طهارت(ع) به درستي در جهان تبيين شود، بسياري از مسلمانان غيرشيعي آن را خواهند پذيرفت.
اين مرجع تقليد افزود: معارف غني تشيع بايد هر چه بيشتر استخراج، تبيين و ارائه شود.
آيت الله موسوي اردبيلي در بخش ديگر سخنان خود گفت: موقعيت عراق، بسيار متفاوت و تكثرگرايي قومي و مذهبي در آن بالاست كه الحمدالله اين وضعيت رو به بهبود است.
وي ايجاد تغييرات را در هر كشور، با روي كارآمدن نظام جديد طبيعي دانست و تصريح كرد: دولت جديد بايد با حكمت اداره شود. در اين ديدار سيدعمار حكيم وضعيت عمومي عراق را مناسب ارزيابي كرد و اظهار داشت: سياست ما دوري از مسائل حاشيه اي و رويكرد اصلي ما توجه به مسائل فرهنگي و ايجاد اتحاد بين مذاهب و قوميت هاست.
آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني نيز در ديدار رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق گفت: موقعيتي كه براي شيعيان عراق به وجود آمده در دوران جهان تشيع بي سابقه بوده و بايد از موقعيت به وجود آمده نهايت بهره را در جهت تقويت فرهنگ تشيع بهره ببرند.
اين مرجع تقليد بر ضرورت از بين رفتن تفرقه در ميان شيعيان عراق تاكيد كرد و اظهار داشت: وحدت اول بايد بين خود شيعيان به وجود آيد تا ديگران فكر نكنند شيعيان با يكديگر منسجم نيستند.
وي افزود: هيچ يك از كشورهاي بيداري اسلامي و عرب مانند عراق به اين موقعيت دست نيافته كه بخواهد براي خود دولتي مستقل تشكيل دهد.
اين مرجع تقليد با بيان اين كه «شيعيان عراق بايد به اقليت آن كشور بقبولانند كه اكثريت، حافظ خوبي براي منافع كشور است» تصريح كرد: در اين خصوص دولت عراق نيز بايد تمام تلاش خود را به كار گيرد تا امنيت در عراق برقرار شود و فرصتي براي گروه هاي تروريستي براي سلب آسايش و امنيت مردم به وجود نيايد.
حجت الاسلام والمسلمين عمار حكيم نيز در ابتداي اين ديدار گفت: مردم مظلوم عراق دل به حمايت علما و مردم شيعه ايران دوخته اند.
وي افزود: اميدواريم مسئولان عزيز و كساني كه صاحب قدرت هستند در زمينه راه اندازي ماهواره ايي كه بتوانند فرهنگ شيعي را در ميان جهانيان تبليغ كنند اين دولت را ياري و از آن بخوبي حمايت كنند.
همچنين آيت الله وحيد خراساني در جريان ديدار سيدعمار حكيم گفت: حفظ امنيت و رعايت شأن مردم از اهم واجبات دولت عراق به شمار مي رود. اين مرجع تقليد تاكيد كرد: هم اكنون حفظ امنيت در ايران و عراق از اوجب واجبات است و بر دولت عراق و بويژه آقاي نوري المالكي و ساير مسئولان سياسي عراق است كه تا با رايزني با ساير احزاب و گروه هاي سياسي يكدستي و يك رنگي را در عراق به وجود آورند و از تك نظري پرهيز كنند.
وي ادامه داد: بر همه واجب است كه با در نظر گرفتن ساير نظرات، دولتي قدرتمند و قوي را در عراق به وجود آورده و دولت عراق نيز همچنين بايد بكوشد تا در راه رفاه مردم كمال همت خود را به كار گيرد.
همچنين حجت الاسلام والمسلمين سيدعمار حكيم به طور خصوصي با آيت الله ناصرمكارم شيرازي ديدار كرد و به تشريح آخرين وضعيت و پيشرفت هاي حوزه علميه عراق پرداخت.


رويترز: ايران مطمئن از پيروزي در جنگ تحريم هاست

خبرگزاري رويترز در يك يادداشت تحليلي ابراز داشته كه اگرچه تحريم ها اثراتي بر صادرات نفت ايران داشته اند اما اين اثرات چندان سخت نبوده اند.
به گزارش فارس، خبرگزاري رويترز اذعان كرده است كه قيمت فروش نفت ايران نشان مي دهد كه ايران تقريبا مطمئن است كه مي تواند از تحريم هاي غربي خلاصي يابد.
در اين گزارش كه تحت عنوان «ايران مطمئن از پيروزي در جنگ تحريم هاست» منتشر شده و به قلم «كلايد راسل» نوشته شده، تصريح شده است كه وقتي مشتريان براي نخريدن نفت يك كشور تحت فشار باشند، يك تاكتيك طبيعي پيشنهاد تخفيف به آنهاست تا ميزان خريد خود را افزايش دهند اما به نظر مي رسد كه اگر ايراني ها تخفيفي هم داده باشند، چندان زياد نبوده است.
در ماه جولاي، چين به عنوان يك واردكننده بزرگ نفت ايران 98/49 دلار براي هربشكه نفت ايران پرداخت كرده است و در همين مدت قيمت نفت عربستان سعودي نيز بشكه اي 98/85 دلار بوده است.
بنابراين گزارش، آمارهاي موجود نشان مي دهند كه در بهترين حالت، نفت ايران تنها اندكي از نفت عربستان سعودي ارزان تر شده است.
رويترز تاكيد دارد كه آسيايي ها از جمله چين مشتريان عمده نفت ايران هستند اما مدعي است كه خريد نفت آنها از ايران نيز تاحدودي كاهش يافته است، از جمله چين 22 درصد خريد نفت خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داده است.
ژاپن براي خريد نفت از ايران بيمه در نظر گرفته است و چين نيز اين مشكل را با تحويل گرفتن نفت از تانكرهاي ايراني براي خود حل كرده است. البته مشكل بيمه فروش نفت ايران به هند را تا حدي به ادعاي رويترز با مشكل مواجه كرده و آن را 40 درصد كاهش داده است.
به تصريح رويترز، در حالي كه چين تنها 22 درصد از خريد نفت خود از ايران را كاسته و ژاپن و كره جنوبي نيز واردات خود از ايران را از سر گرفته اند، تهران احتمالا ممكن است مطمئن باشد كه دست كم فعلا مي تواند از تحريم ها خلاص شود.
رويترز مدعي شد، اين بدان معناست كه ايالات متحده و اروپا بايد فشار بيشتري را بر مشتريان آسيايي نفت ايران وارد كنند تا ايران از تحريم ها رنج بيشتري را متحمل شود.


آيت الله نوري همداني: اجلاس عدم تعهد در تهران،مباهله ايران اسلامي با استكبار بود

يكي از مراجع تقليد شيعيان گفت: شانزدهمين اجلاس كشورهاي غير متعهد، در حقيقت مباهله ايران اسلامي با استكبار و غرب بود كه دهان آنها را بست.
به گزارش مهر، آيت الله العظمي حسين نوري همداني ظهر سه شنبه در ديدار اعضاي ستاد مردمي كمك به بازسازي و امداد رساني مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي در قم با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس سران عدم تعهد بعد از اين اتفاق تلخ و اهميت فراوان آن، تصريح كرد: بنده به مقام معظم رهبري عرض كردم كه اين اجلاس، در حقيقت مباهله اي با استكبار و غرب بود كه دهان آنها را بست.
وي اضافه كرد: در اسلام، زماني كه ميان حق و باطل مباحث زيادي به وجود مي آيد و نمي توان به نتيجه اي رسيد، مباهله انجام مي شود كه حركت امام خميني(ره) و پيروزي انقلاب نيز در نوع خود مباهله بود و با عنايت خداوند، استكبار نابود شد.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به تلاش همه جانبه استكبار و غرب براي كم رنگ كردن اين اجلاس، افزود: استكبار فكر اين را هم نمي كرد كه اين اجلاس با اين عظمت برگزار شود، از اين رو مي بينيم كه دهان هايشان بسته شد و چيزي جز فحش دادن براي آنها كه هيچ منطقي ندارند، وجود ندارد.


روزنامه الدستور اردن: ديدار مرسي از ايران يخ روابط دوجانبه 2كشور را آب كرد

روزنامه الدستور اردن نوشت: ديدار مرسي از ايران يخ روابط دوجانبه بين دو كشور را آب كرد و مي توان آن را فرصت مهمي براي عادي سازي روابط دانست.
روزنامه الدستور اردن، در تحليلي به بررسي سفر مرسي به تهران و تاثير آن بر روابط آتي اين كشور و جمهوري اسلامي پرداخت و نوشت: ديدار رئيس جمهور اخواني مصري از تهران اگرچه در يك راستاي كاملا تشريفاتي، و باهدف تحويل رياست جنبش عدم تعهد به همتاي ايراني اش صورت گرفت ... اما با اين همه خالي از مفاهيم سياسي نبود، و تحليل ها و ارزيابي هاي سياسي متعددي را برانگيخت كه با مواضع و جايگاه هاي طرف ها در نقشه ائتلاف ها كاملا مغاير است.
به نوشته ي اين روزنامه اين نخستين ديدار يك رئيس جمهور مصر از سي و اندي سال قبل تا به امروز است، و در اوج تلاش هاي منطقه اي ( به ويژه سعودي ) و بين المللي ( به ويژه امريكا ) صورت مي گيرد كه براي تنگ تر كردن حلقه محاصره ايران در پس زمينه برنامه هسته اي و نقش منطقه اي اين كشور انجام مي شود.
بر اساس گزارش اين روزنامه ديدار مرسي از ايران يخ روابط دوجانبه بين دو كشور را آب كرد، و مي توان آن را فرصت مهمي براي عادي سازي روابط ميان دو كشور دانست، هرچند كه عمق اختلافات و تضاد ها هنوز هم بين دو طرف فاصله انداخته است ...
نويسنده اين روزنامه در تحليل خود اضافه كرد: به گمانم دو كشور وارد مرحله تازه اي براي نظم وترتيب بخشيدن به اختلافات و تقويت مشتركات متقابل شده اند.
الدستور در ادامه آورده است كه شانزدهمين نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران پس از بررسي مهم ترين پرونده هاي بين المللي و در رأس آنها قضيه فلسطين و بحران سوريه و حق كشورها در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي به كار خود پايان داد.
اين روزنامه نوشت: در مراسم پاياني نشست، روسا و مقامات سياسي بلندپايه 120 كشور عضو جنبش، سند نهايي شانزدهمين نشست را مورد تأييد قرار دادند. در آغاز مراسم، رئيس جمهور ايران و رئيس دوره اي جنبش عدم تعهد از اعضاء خواست نقطه نظرهاي خودشان را در مورد پيش نويس سند نهايي ابراز كنند. سپس روساي جمهور و مقامات بلندپايه كشورهاي شركت كننده به اتفاق آراء سند شانزدهمين نشست جنبش عدم تعهد را مورد تأييد قرار دادند.
اين روزنامه اردني در پايان آورده است كه بيانيه تهران ضمن حمايت از حقوق ملت فلسطين، بر مخالفت با تحريم هاي يكجانبه عليه كشورها تأكيد ورزيده و خواهان عدم بهره برداري سياسي از موضوع حقوق بشر شده است.


وزير دفاع: هوشمندسازي تجهيزات دفاعي در اولويت كار است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: با تكيه و بهره گيري از هوش سرشار جوانان برنادل و خلاق و متخصصان نوانديش و نوآور كشورمان، هوشمندسازي تجهيزات و تسليحات دفاعي را به عنوان يكي از راهبردهاي اصلي و مهم در وزارت دفاع در اولويت قرار داده ايم.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سردار سرتيپ احمد وحيدي روز سه شنبه در مراسم افتتاحيه دومين دوره مسابقات ملي زيردريايي ها، كنترل از راه دور و هوشمند طي سخناني با تأكيد بر اهميت هوشمندسازي تجهيزات و تسليحات دفاعي گفت: استقبال بسيار خوبي از سوي مراكز علمي، تحقيقاتي، دانشگاهي و جوانان مستعد كشورمان از اين مسابقات به عمل آمده كه نشان از استعدادهاي درخشان در اين حوزه است.
وي، ايجاد فضاي مناسب براي ورود خلاقيت، نوآوري و ايده هاي نو، فعال كردن استعدادهاي نهان در زمينه شناورهاي زيرسطحي در كشور، تقويت ارتباط هدفمند ميان سازمان هاي مرتبط با دريا و دانشگاه ها و زمينه سازي براي رفع نيازهاي تجاري و دفاعي كشور را از اهداف عمده برگزاري اين مسابقات دانست و افزود: شكوفايي هرچه بيشتر دانش زيرسطحي در پرتو مشاركت فعال و همه جانبه مراكز علمي و دانشگاهي كشور قابل تحقق است.
سردار وحيدي، با بيان اينكه امروز جمهوري اسلامي ايران از توانمندي هاي بسيار بالايي در حوزه سطحي، اثرسطحي و زيرسطحي برخوردار است، تصريح كرد: اين توانمندي با بهره گيري از تجارب ارزشمند دفاع مقدس، خلاقيت و جسارت فعالان اين عرصه به دست آمده است.
وزير دفاع با تاكيد بر اينكه نيروي دريايي راهبردي جمهوري اسلامي ايران براي دفاع همه جانبه و مؤثر از حريم دريايي كشور نيازمند تجهيزات و تسليحات راهبردي است، گفت: هوشمندسازي از مهمترين اقدامات براي تحقق چنين رويكردي است.
وي با قدرداني از تلاش ها و زحمات دست اندركاران برگزاري مسابقات ملي زيردريايي كنترل از راه دور و هوشمند به ويژه اساتيد، دانشجويان، نخبگان، شركت هاي دانش بنيان، مراكز علمي، پژوهشي، تحقيقاتي، دانشگاهي، مديران و مسئولان دانشگاه صنعتي مالك اشتر و سازمان صنايع دريايي بر تداوم اينگونه اقدامات و گسترش آن به ساير حوزه ها تأكيد كرد.
وزير دفاع همچنين با گراميداشت ياد و خاطره شهداي عرصه علم و فناوري كه با علم، عمل و ايثار خود بالندگي و حركت هوشمندانه به سوي افق هاي بلند را در كشور نهادينه كردند، گفت: با الهام از روحيه بلند آنان بايد اين حركت را شتاب بيشتري ببخشيم.
بر اساس اين گزارش، دومين دوره مسابقات ملي زيردريايي هاي كنترل از راه دور و هوشمند با حضور 35 تيم از 13 تا 16 شهريور ماه سال جاري در شاهين شهر اصفهان برگزار و به نفرات برتر لوح تقدير و جوايز ويژه اي اهداء مي شود.
 


امضاي يادداشت تفاهم همكاري ايران و گينه بيسائو

يادداشت تفاهم همكاري هاي دوجانبه ايران و گينه بيسائو در تهران به امضاي وزراي خارجه دو كشور رسيد.
يادداشت تفاهم همكاري هاي دوجانبه جمهوري اسلامي ايران و گينه بيسائو دوشنبه شب توسط علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ايران و «فوستينو فودوت ايمبالي» وزير امور خارجه گينه بيسائو در محل وزارت امور خارجه به امضاي طرفين رسيد.
اين يادداشت تفاهم همكاري در پي سفر «مانوئل سرينو ماهانجو» رئيس جمهور گينه بيسائو به تهران در راس هيئتي عالي رتبه براي شركت در شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد صورت گرفت.
همچنين مذاكرات و گفت وگوهاي خوب روز گذشته بين وزراي خارجه دو كشور در خصوص توسعه و گسترش همه جانبه روابط في مابين به امضا رسيد.
براساس اين يادداشت تفاهم دو كشور توافق كردند تا با تشكيل يك كميته مشترك توافقات صورت گرفته را در راستاي توسعه همه جانبه روابط في مابين در زمينه هاي اقتصادي و بازرگاني، آموزشي، فرهنگي، ورزشي، بهداشتي و درماني، كشاورزي، منابع طبيعي، انرژي و شيلات پي گيري و اجرايي كنند.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14