(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 23 شهریور 1391 - شماره 20305

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس: بخش خصوصي مي تواند تحريم ها را دور بزند
بارگيري سكوي بهره برداري فاز 17 پارس جنوبي نمايش
اقتدار صنعتي ايران در ساخت سكوهاي عظيم گازي
اتاق هاي بازرگاني ايران و كراچي تفاهمنامه همكاري امضا كردند
مركز آمار ايران اعلام كرد
كاهش 43درصدي قيمت خريد و فروش زمين
با حضور معاون اول رئيس جمهور انجام شد
افتتاح 10 هزار و 122 واحد مسكن مهر در استان تهران
در جلسه ستاد تنظيم بازار نرخ جديد شير خام تعيين شد
معاون عمراني استانداري تهران: مسكن مهر به مجردها واگذار مي شود
رويانيان: ستاد حمل ونقل وسوخت از تحقيق و تفحص استقبال مي كند
عبده تبريزي: راه اندازي بورس ارز به شكل بازار آتي منجر به فساد مي شود
وزارت ارتباطات در وزارت راه و شهرسازي ادغام مي شود
قيمت نفت از مرز 116 دلار گذشت
كوتاه اقتصادي


رئيس مركز پژوهش هاي مجلس: بخش خصوصي مي تواند تحريم ها را دور بزند

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس گفت: بخش خصوصي مي تواند تحريم ها را دور بزند.
كاظم جلالي در همايش علمي محيط كسب و كار در ايران اظهار داشت: ميثاق نامه اي ميان مركز پژوهش هاي مجلس و بخش خصوصي بسته شده است كه از اين فرصت مي توان براي بهبود فضاي كسب و كار استفاده كرد.
وي اصلي ترين مشكل فعلي بخش خصوصي را عدم تنقيح قوانين با شرايط روز كشور دانست و گفت: 106 سال از تشكيل مجلس و نظام قانون گذاري در كشور مي گذرد و طي اين مدت همواره نمايندگاني از بخش خصوصي و اصناف در مجلس حضور يافته اند.
جلالي با اشاره به اينكه در تصويب قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار در مجلس هشتم مشاركت فعالان بخش خصوصي در محوريت قرار گرفت، اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي از پتانسيل اتاق هاي بازرگاني استفاده مي كند و براي نخستين بار در طول حيات مجلس رئيس اتاق بازرگاني از تريبون مجلس براي تدوين يك قانون استفاده كرد.
وي گفت: مجلس نهم اين فرصت را به بخش خصوصي داده است تا از تريبون قوه مقننه نظرات و پيشنهادات خود را درخصوص تدوين قوانين اعلام كند.
جلالي با تاكيد بر اينكه نياز به تغيير در قوانين وجود دارد گفت: متاسفانه تاكيدهاي مقام معظم رهبري به مقوله اقتصاد و حمايت از سرمايه هاي ايراني براي توسعه و بهبود اقتصادي در جار و جنجال هاي سياسي كمرنگ شده است، لذا براي تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري لازم است تا موانع قانوني در رسيدن به اهداف مورد نظر ايشان شناسايي و با كمك بخش خصوصي قوانين جديد را جايگزين كنيم.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس با اشاره به تشديد تحريم ها اظهار داشت: بخش خصوصي مي تواند تحريم ها را دور بزند اما به شرط اينكه از تحريم هاي داخلي دست برداريم و سياست هاي تسهيل اقتصادي مهيا شود.
بنابراين گزارش: احمد ميدري كارشناس مسائل اقتصادي نيز در اين همايش گفت: اقتصاد ايران از مشكلات متعددي در رنج است. كمبود منابع مالي، نرخ بهره سنگين تسهيلات، طولاني بودن فرآيند اخذ وام، وثايق سنگين، كوتاه بودن مدت بازپرداخت و... مشكلات عديده اي را براي فعالان بخش خصوصي ايجاد كرده است.
به گفته وي، همچنين مجمع جهاني اقتصاد در بررسي رقابت پذيري اقتصادهاي جهان در سال 2011 ميلادي، دومين مانع رقابت پذيري اقتصاد ايران را نظام مالي دانسته است.
ميدري گفت: براساس آمار بانك مركزي پس از سال 1380 شاخص هزينه واسطه گري مالي بيش از همه بخش هاي اقتصاد ايران رشد كرده است. به عبارت ديگر هزينه خدمات بانك ها و ساير نهادهاي مالي بيش از شاخص تورم افزايش يافته است.
وي گفت: همچنين آمار بانك مركزي نشان مي دهد بانك هاي ايران تمايلي به سرمايه گذاري مستقيم ندارند به نحوي كه در سال 85 فقط نه هزارم مجموع تسهيلات بانكي به صورت سرمايه گذاري مستقيم بوده است.
وي در ادامه بيان داشت: اين نسبت در سال 90 كاهش يافته و به هشت هزارم رسيد. اعداد ياد شده نشان مي دهد بانكها علاقه چنداني به سرمايه گذاري مستقيم ندارند و متاسفانه طول زمان گرايش به سرمايه گذاري كاهش يافته است.
اين كارشناس اقتصادي معتقد است: تورم بالا به طور مستقيم موجب افزايش نرخ بهره بانكي است.
وي در ادامه بيان داشت: همچنين يكي از ريشه هاي احتمالي اين وضعيت مي تواند تضاد بخش بانكي با بخش هاي توليدي در ايران باشد. بخش بانكي براي كسب سود منابع را به فعاليت هايي سوق مي دهد كه سوداگري است.
اين گزارش حاكي است: دبيركل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران نيز مقررات دست و پا گير در حوزه كسب و كار را مانع رشد اقتصادي دانست و گفت: با وجود توانمندي هاي اقتصادي اما فضاي كسب و كار در ايران شفاف نيست. مهدي راسخ در اين همايش كه به همت اتاق بازرگاني تهران برگزار شد، رتبه فضاي كسب و كار ايران در ميان 186 كشور را 140 اعلام كرد و گفت: در يك بررسي مي توان بسياري از قوانين را اصلاح و يا حذف كرد، قوانيني كه نوشته مي شود، بخشنامه ها و آيين نامه ها كه از آن ها قوانين تدوين مي شوند بايد اصلاح و يا حذف گردد.
راسخ با اشاره به مدت زمان صرف شده براي راه اندازي يك كسب و كار در كشور گفت: موضوع زمان، هزينه و شفاف سازي قوانين و همچنين نياز به مدارك براي شروع يك كسب و كار در ايران از اهميت ويژه اي برخوردار است.
اين فعال بخش خصوصي درباره ساير شاخصه هاي كسب و كار كشورمان گفت: در ايران شاخص پايان كسب و كار مورد توجه قرار نمي گيرد. زمان اعلام ورشكستگي و يا پايان يك فعاليت اقتصادي نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي تاكيد كرد: متاسفانه فشار بر فعالان اقتصادي افزايش يافته و بايد تمامي قوا در كنار يكديگر فضا را براي حل مشكلات كاهش دهند.
راسخ در پايان گفت: اتاق تهران آمادگي دارد كه در كنار سه قوه به اصلاح قوانين دست و پاگير براي فعالان اقتصادي كمك كند.


بارگيري سكوي بهره برداري فاز 17 پارس جنوبي

نمايش اقتدار صنعتي ايران در ساخت سكوهاي عظيم گازي

وزير نفت گفت: امروز طراحي، مهندسي، ساخت و نصب سازه هاي دريايي به دست متخصصان و كاركنان ايراني انجام مي شود و در اين زمينه به خودكفايي كامل رسيده ايم.
مهندس رستم قاسمي در نشست با مديرعامل، مديران و كاركنان شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران در يارد خرمشهر با بزرگداشت هفته دفاع مقدس افزود: ديروز در اين منطقه شاهد پايمردي هاي رزمندگان اسلام و امروز با تلاش و همت مردان با صلابت، شاهد آباداني و شكوفايي كشور عزيزمان هستيم.
وي با قدرداني از تلاشگر فعال در شركت ساخت تأسيسات دريايي اظهار كرد: با كمك سازندگان داخلي، امروز در زمينه تامين ابزار مورد نياز، شناورها، جرثقيل هاي بزرگ دريايي و تجهيزات حمل و نقل و نصب تجهيز شده ايم.
قاسمي گفت: ساخت سازه هاي دريايي كار پيچيده و با تكنيك بالاست و با توجه به توانمندي شركت هاي داخلي در اين عرصه، خواهيم توانست علاوه بر تامين نيازهاي داخلي، در پروژه هاي خارجي نيز حضور داشته باشيم.
وزير نفت با اشاره به جهش شتابدار اجراي برنامه هاي توسعه اي در صنعت نفت اظهار كرد: 25 سكوي دريايي در كشور در دست ساخت است كه 10 سكو در تأسيسات دريايي ساخته مي شود و اين حجم گسترده كار نشان مي دهد كه با اتمام كارهاي عظيم، دستيابي به گاز و ميعانات بيشتر فراهم خواهد شد.
وي گفت: در يارد خرمشهر بيش از 4 هزار نفر به كار اشتغال دارند و با توجه به اين كه بخشي از كارها در كارخانه ها و واحدهاي ديگر انجام مي شود، مي توانيم بگوييم در مجموع 10 هزار نفر نيز در اين بخش ها مشغول به كار هستند.
قاسمي با اشاره به ركورد پيشرفت كار احداث پالايشگاه در عسلويه به حدود 65 درصد در 27 ماه پس از عقد قرارداد اضافه كرد: در زمينه ساخت پالايشگاه خطوط انتقال تأسيسات دريايي با تلاش متخصصان و مجموعه هاي صنعت نفت خودكفا هستيم.
در اين مراسم علي طاهري مديرعامل شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران گفت: اين شركت در قالب 7 قرارداد شامل 5 قرارداد با شركت نفت و گاز پارس و 2 قرارداد با شركت پتروپارس ساخت انواع سازه هاي دريايي را به صورت يي.پي.سي.آي (تامين كالا) ساخت، نصب و راه اندازي به عهده دارد.
طاهري افزود: از جمله اين پروژه ها ساخت عرشه ها و پل ها به وزن 15 هزار و 280تن براي فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي است.
وي درباره سكوي توليدي فاز 17 كه با حضور قاسمي، وزير نفت، در يارد خرمشهر بارگيري و براي انتقال به موقعيت اين فازها آماده شد، گفت: علاوه بر عرشه و پل ها يك سكوي سرچاهي براي هر فاز (جكت و عرشه) يك سكوي مشعل همراه با پل ارتباطي براي هر فاز ساخته و پس از انتقال به عسلويه در مدت 3 تا 5 ماه نصب و راه اندازي خواهد شد.
مديرعامل شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران اضافه كرد: بخش دوم اين پروژه نيز احداث خطوط لوله زيرآبي براي هر فاز درمجموع به طول 210 كيلومتر است.
وي با اشاره به مشاركت اين شركت در اجراي فازهاي 12، 14، 15، 16 و 17، 18 و 19 و 20 و 21 توسعه ميدان گازي پارس جنوبي گفت: ساخت و نصب 17 هزار و 400 تن انواع سازه و 2 خط لوله دريايي به طول 223 كيلومتر، از پروژه هاي مربوط به فازهاي 15 و 16 است.
طاهري افزود: در فاز 12 ساخت و نصب انواع سازه ها و 441 كيلومتر خط لوله در دست اجراست.
مديرعامل شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران اظهار كرد: لوله گذاري دريايي به طول 260 كيلومتر و 18 كيلومتر خط لوله داخل ميدان و 40 كيلومتر فيبر نوري در فاز 14 به وسيله اين شركت در حال اجراست.
وي گفت: سه جكت، دوسكو، يك سكوي اقماري و دو پل به وزن 20 هزار تن براي فاز 19 در مرحله نصب و ساخت قرار دارد.
طاهري افزود: در فازهاي 20 و 21 نيز، سازه هايي به وزن 15 هزار و 76 تن و بيش از 46 كيلومتر فيبر نوري و 198 كيلومتر خط لوله دريايي احداث خواهد شد.


اتاق هاي بازرگاني ايران و كراچي تفاهمنامه همكاري امضا كردند

تفاهمنامه همكاري هاي دوجانبه اتاق بازرگاني تهران و كراچي به امضاي «يحيي آل اسحاق» و «ابرار احمد» روساي اين دو تشكل اقتصادي رسيد.
به گزارش ايرنا، در اين تفاهم نامه بر تقويت روابط اقتصادي و همچنين شركت متقابل در نمايشگاه هاي تجاري دو كشور تاكيد شده است.
اتاق هاي بازرگاني و صنعت تهران و كراچي همچنين بر ضرورت تبادل اطلاعات تجاري و اعزام هيات هاي مشترك اقتصادي به تفاهم رسيدند.
در جلسه نهايي امضا و تبادل اين تفاهمنامه، ابرار احمد رئيس اتاق بازرگاني و صنايع كراچي خواستار تشكيل اتاق مشترك تجاري شد و گفت: با وجود فشارهاي آمريكا، فعالان اقتصادي و دستگاه هاي مختلف تجاري و صنعتي در پاكستان، منافع واقعي خود را در رد محدوديت ها و تحريم و همچنين ادامه تلاش براي توسعه روابط اقتصادي با ايران و تقويت روابط با ايرانيان مي بينند.
وي همچنين از اعضاي هيات اعزامي اتاق بازرگاني تهران خواست در اجراي طرح توليد برق از زغال سنگ براي رفع كمبود انرژي الكتريكي پاكستان مشاركت كنند.
ابرار احمد همچنين به عنوان موضع تجار و صنعتگران كراچي، قاطعانه از خريد گاز جمهوري اسلامي و مشاركت در طرح احداث خط لوله صادرات گاز ايران به پاكستان در برابر واردات گاز از تركمنستان حمايت كرد.
وي گفت: فعالان اقتصادي كراچي به دولت مركزي پاكستان اعلام كرده اند كه براي تامين گاز ايالت سند از جانب ايران حاضر به تحمل فشارهاي منفي آمريكا هستند و به هيچ وجه از خواسته خود مبني بر ضرورت همكاري با تهران دست بر نخواهند داشت.
ابرار احمد كه ساختمان اتاق بازرگاني تحت مسئوليت وي به دست «مهاتما گاندي» رهبر فقيد هند افتتاح شده در اين جلسه با استناد به آرمان هاي رهبران ضداستعماري هند و پاكستان گفت: هر كشوري كه مي خواهد از نظر نظامي مستقل باشد بايد اقتصاد خود را تقويت كند، اما پاكستان به تقويت نظامي نياز ندارد، زيرا ناامني ها و حملات تروريستي از سوي كشورهاي بيگانه طراحي مي شود كه هدفي جز كاستن از سرعت رشد اقتصادي كشور ما ندارد.
وي افزود: پاكستان بايد در پي تقويت اقتصاد ملي و همچنين گسترش روابط تجاري و صنعتي با كشورهاي همسايه خود باشد و از فشارهاي آمريكا درباره ايران نهراسد.
يحيي آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران نيز در اين ديدار خواستار ايجاد يك رابطه اقتصادي سه جانبه ميان ايران، پاكستان و افغانستان شد و براي صدور سالانه 1000 مگاوات برق از ايران به پاكستان اعلام آمادگي كرد.
وي همچنين از طرح واردات گوشت گوسفند و برنج پاكستاني به ايران زير نظر يك هيات پزشكي ويژه براي رعايت استانداردهاي بهداشتي حمايت كرد.همچنين دولت ايالت سند پاكستان از جمهوري اسلامي ايران براي ساخت منطقه ويژه اقتصادي موسوم به (SEZ) دعوت و اعلام كرد: مسئولان مرتبط زمين هاي مورد نظر براي اين پروژه را در اختيار مي گذارند.
«پير مظهر الحق» وزير آموزش و پرورش كابينه دولتي ايالت سند پاكستان نيز در ديدار با آل اسحاق از اين پيشنهاد حمايت كرد.
به نقل از رسانه هاي پاكستاني، پيشنهاد ايالت سند به دولت ايران يك روز پس از اينكه آصف علي زرداري رئيس جمهوري پاكستان موافقت نامه مجوز براي تجار و بازرگانان كشورهاي خارجي براي سرمايه گذاري در پاكستان را امضا كرد، انجام شد.
اين منابع خبري افزودند: براساس اين اقدام، طرف هاي ايراني مي توانند بدون هيچ محدوديت و مشكلي در ساخت منطقه ويژه اقتصادي در ايالت سند مشاركت كنند.
 


مركز آمار ايران اعلام كرد

كاهش 43درصدي قيمت خريد و فروش زمين

مقايسه ميانگين قيمت يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني در استان تهران بيشترين قيمت را در ميان استان هاي كشور دارا مي باشد. كمترين قيمت را استان بوشهر دارد.
ميانگين قيمت خريد و فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان هاي مسكوني كلنگي معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملكي در نيمه دوم سال 90 در كشور 2ميليون و 575 هزار ريال بوده كه نسبت به نيمه اول همان سال 2/35درصد افزايش و نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن 2/43 درصد كاهش داشته است.
به گزارش ايرنا، براساس نتايج طرح جمع آوري اطلاعات قيمت و اجاره مسكن در نقاط شهري كشور نيمه دوم سال 90 كه از سوي مركز آمار ايران انتشار يافته است، بخشي از كاهش قيمت نسبت به دوره مشابه سال قبل به دليل تنزل سهم معاملات در شهرهاي بزرگ به ويژه شهر تهران نسبت به شهرهاي كوچك بوده است.
در ميان استان هاي كشور، بالاترين ميانگين قيمت يك مترمربع زمين يا زمين ساختمان هاي مسكوني كلنگي معامله شده 11ميليون و 82هزار ريال در استان تهران و پايين ترين آن 587 هزار ريال در استان بوشهر بوده است.
همچنين پايين ترين قيمت خريد و فروش يك مترمربع زمين يا زمين ساختمان هاي مسكوني كلنگي، مربوط به استان كرمان با 38 هزار ريال و بالاترين ميزان آن در استان تهران با 99 ميليون و 746 هزار ريال به دست آمده است.
ميانگين قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملكي در سطح كل كشور 10ميليون و 406 هزار ريال بوده كه نسبت به نيمه اول سال 1390، 20درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 5/19درصد افزايش داشته است.
مقايسه ميانگين قيمت در ميان استان هاي كشور نشان مي دهد كه بيشترين متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده 20ميليون و 317هزار ريال در استان تهران و كمترين آن 2 ميليون و 204هزار ريال در استان بوشهر بوده است.
از سوي ديگر، پايين ترين قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربناي واحد مسكوني در معاملات انجام شده در اين دوره مربوط به استان بوشهر با 80 هزار ريال و بالاترين قيمت آن متعلق به استان تهران با 126ميليون ريال بوده است.
ميانگين اجاره ماهانه بعلاوه 3 درصد وديعه پرداختي بابت اجاره يك مترمربع زيربناي مسكوني از طريق بنگاه هاي معاملات ملكي 53 هزار و 225 ريال بوده كه نسبت به نيمه اول سال 1390، 7/27درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن 9/58 درصد افزايش داشته است.
قسمتي از افزايش قيمت نسبت به دوره مشابه سال قبل به دليل افزايش سهم معاملات در شهرهاي بزرگ به ويژه شهر تهران نسبت به شهرهاي كوچك است.


با حضور معاون اول رئيس جمهور انجام شد

افتتاح 10 هزار و 122 واحد مسكن مهر در استان تهران

معاون اول رئيس جمهوري، طرح مسكن مهر را انقلابي بزرگ دانست و گفت: مسكن مهر دست دلالان و سودجويان اين عرصه را بست.
به گزارش ايرنا محمدرضا رحيمي در آيين افتتاح 10 هزار و 122 واحد مسكن مهر در استان تهران افزود: اخلالگران و كساني كه به دنبال سود و غارت بودند هر روز قيمت مسكن را افزايش دادند و تلاش كردند قيمت مسكن به رقم هاي نجومي برسانند تا فردي حتي در خواب هم روياي مسكن دار شدن را نبيند.
وي اظهار داشت: طرح مسكن مهر سبب شد تعداد قابل توجهي از مردم در سراسر كشور صاحب مسكن شوند و همه كساني كه صاحب مسكن نبودند و در اين طرح ثبت نام كردند به آرزوي ديرينه خود رسيدند يا در آينده اي نزديك مي رسند.
معاون اول رئيس جمهوري اظهار اميدواري كرد كه اين طرح در دولت هاي بعدي هم ادامه يابد.
رحيمي همچنين با بيان اين كه امروز بيش از 10 هزار واحد مسكن مهر به طور همزمان در سراسر استان تهران به بهره برداري رسيد، يادآور شد: هزاران واحد مسكوني مهر تا چند روز ديگر با حضور رئيس جمهوري به صاحبان آنها تحويل داده مي شود.
معاون اول رئيس جمهوري ادامه داد: تاكنون بيش از چهار ميليون و 110 هزار واحد مسكوني مهر در سراسر كشور در شهرها و روستاها تحويل شده است و بقيه واحدها نيز تا ماه هاي آينده تحويل داده مي شود.
رحيمي تاكيد كرد: طرح مسكن مهر انقلاب بزرگ و به يادماندني است و اگر اين طرح اجرا نمي شد با وضعيت دشواري مواجه مي شديم.
وي ادامه داد: در اسلامشهر علاوه بر مسكن مهر، بيمارستان و ساير امكانات رفاهي و تفريحي نيز آماده شده است و بنا بر اعلام استاندار تهران در ماه هاي آينده يا ابتداي سال آتي مردم اين شهر صاحب قطار بين شهري مي شوند.
در مراسم افتتاح 10 هزار و 122 واحد مسكن مهر در سراسر استان تهران، علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي و مرتضي تمدن استاندار تهران نيز حضور داشتند.
معاون اول رئيس جمهوري روز سه شنبه باحضور در مجموعه مسكن مهر ضياءآباد اسلامشهر 10 هزارو 122 واحد مسكن مهر را در سراسر استان تهران به طور همزمان افتتاح كرد.
3 هزار واحد مسكوني از اين واحدها در اسلامشهر قرار دارد كه شامل يك هزار و 500 واحد مسكن مهر 99 ساله و يك هزار و 500 واحد، مسكن خود مالك است.
حدود 7 هزار و 122 واحد مسكوني نيز در ساير نقاط استان تهران قرار دارد.


در جلسه ستاد تنظيم بازار نرخ جديد شير خام تعيين شد

دبير انجمن صنايع فرآورده هاي لبني ايران، مصوبات ستاد تنظيم بازار درباره تعيين قيمت شير خام را اعلام و اظهار كرد: قيمت انواع محصولات لبني هفته آينده تعيين مي شود.
رضا باكري در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: در جلسه روز سه شنبه ستاد تنظيم بازار قيمت هر كيلو شير خام با بار ميكروبي يك ميليون تحويل در دامداري 770 تومان تعيين شد.
وي ادامه داد: همچنين قيمت هر كيلو شير خام با بار ميكروبي 100 هزار تحويل در كارخانه با احتساب 30 تومان هزينه حمل هر كيلو 890 تومان تعيين شد.
او با بيان اينكه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان براساس قيمت هاي شير خام نرخ جديد محصولات لبني را محاسبه خواهد كرد، خاطرنشان كرد: به اين ترتيب با برگزاري جلسه ستاد تنظيم بازار در هفته آينده نرخ جديد محصولات لبني نيز تعيين خواهد شد.
افزايش بي سابقه ذخاير نهاده هاي دامي
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام تاكيد كرد كه ميزان ذخاير نهاده هاي دامي به شكل بي سابقه اي افزايش يافته است.
مصيب محمديان شمالي با اعلام اينكه آزادسازي واردات نهاده هاي دامي باعث شد بخش خصوصي به طور چشمگيري واردات اين كالا را افزايش دهد گفت: پيش از اين واردات نهاده هاي دامي در انحصار چند نفر بود در حالي كه ابلاغ بخشنامه آزادسازي واردات باعث شد ميزان واردات اين كالا به طور چشمگيري افزايش يابد.
به گفته او هم اكنون كشور با ذخاير بي سابقه اي از نهاده هاي دامي رو به روست و حتي براي ذخيره كردن مقداري از آنها نيز به دنبال انبارهاي بخش خصوصي است.
او با استقبال از آزادسازي واردات نهاده هاي دامي تاكيد كرد كه اين اقدام به نفع كشور بوده و هم اكنون هيچ كمبودي در اين زمينه وجود ندارد.


معاون عمراني استانداري تهران: مسكن مهر به مجردها واگذار مي شود

معاون عمراني استانداري تهران گفت: بخشي از خانه هاي ساخته شده پروژه «مسكن مهر» در پرند به مجردها واگذار مي شود.
محمدرضا محمودي در گفت وگو با فارس، درباره واگذاري مسكن هاي مهر اظهار داشت: 10هزار و 122واحد مسكن مهر در روز سه شنبه به افراد واجدشرايط واگذار شد.
وي با اشاره به اينكه طرح هاي مسكن مهر در جهت كاهش قيمت زمين، مسكن و اجاره بها در استان تهران است گفت: واحدهاي مسكن مهر تماماً داراي آب، برق، گاز، فضاي سبز و ساير امكانات است.
محمودي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه از شرايط واگذاري مسكن هاي مهر متأهل بودن است، آيا اين نوع مسكن ها به مجردها نيز واگذار مي شود، گفت: با توجه به تكميل نشدن ظرفيت واگذاري واحدهاي مسكن مهر در پرند شرايطي براي واگذاري اين مسكن ها به مجردها نيز در نظر گرفته شده است.


رويانيان: ستاد حمل ونقل وسوخت از تحقيق و تفحص استقبال مي كند

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در واكنش به طرح موضوعاتي در زمينه تحقيق و تفحص از عملكرد اين ستاد گفت: مجلس خانه ما است و ما از تحقيق و تفحص استقبال مي كنيم.
محمد رويانيان پس از حضور در كميسيون اقتصادي مجلس و ارائه گزارش از عملكرد ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور اظهار داشت: عليرغم اينكه ستاد سوخت دستگاه مستقلي نيست و تحقيق و تفحص از آن محمل قانوني ندارد اما از تحقيق و تفحص از عملكرد ستاد استقبال مي كنم؛ زيرا يقين دارم مجلس خانه ماست و نمايندگاني كه در مجلس هستند با وجدان بيدار و روحيه عدالت محور خود عملكرد دولت در حوزه حمل و نقل و سوخت را مورد تقدير قرار خواهند داد.
وي در ادامه با اشاره به حضور خود و ارائه گزارش به نمايندگان مردم خاطرنشان كرد: گزارش مستند و شفافي را از عملكرد ستاد به نمايندگان ارائه دادم و قاطعانه از اين گزارش دفاع مي كنم.
رويانيان گفت: نمايندگان بدانند از زماني كه بنده رياست ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت را بر عهده گرفتم تاكنون حتي يك ريال از منابع دولتي چه در قالب قانون بودجه سالانه و چه در ساير موارد به اين ستاد اختصاص نيافته است، زيرا كليه بودجه مرتبط با حوزه حمل و نقل و سوخت از ابتداي قانون توسعه حمل و نقل صرفاً به وزراتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي داده شده و ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت وظيفه هماهنگي بين دستگاه ها را داشته است.
وي با اشاره به اقدامات بزرگي كه در دولت نهم و دهم در عرصه حمل و نقل و سوخت به وجود آمده است افزود: دستاوردهاي دولت نهم و دهم در حوزه حمل و نقل و سوخت در كشور بي نظير بوده و مطمئناً در تاريخ ايران نيز به يادگار خواهد ماند.
رويانيان ادامه داد: هرچند به طور كامل نتوانسته ايم همه كمبودها و نيازهاي حوزه حمل و نقل را جبران كنيم؛ ولي اقدامات انجام گرفته در دولت نهم و دهم قطعاً چند برابر سال هاي قبل است؛ زيرا با تحول صورت گرفته در حوزه حمل و نقل شاهد اقدامات زيادي در اين عرصه بوده ايم.
به گزارش ايسنا، وي اضافه كرد: در حوزه سوخت نيز با حذف 10 ميليارد دلار واردات سالانه بنزين امروز به خودكفايي رسيده ايم و عمل به فرمايشات مقام معظم رهبري در زمينه لزوم استفاده از توليدات داخلي و همچنين خودكفايي بنزين و بي اثر شدن تحريم دشمنان بزرگترين پاداش در مديريت سوخت كشور بوده است. رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در پايان بار ديگر با تاكيد بر پاسخگو بودن خود به نمايندگان مجلس در زمينه تحقيق و تفحص گفت: آماده پاسخگويي به نمايندگان مجلس هستم و بزودي نيز گزارش عملكرد 3 ساله در حوزه حمل و نقل و سوخت را منتشر خواهيم كرد و اميدوارم منصفانه و به دور از هرگونه غرض سياسي موضوعات مورد رسيدگي قرار گيرد.


عبده تبريزي: راه اندازي بورس ارز به شكل بازار آتي منجر به فساد مي شود

دبيركل سابق سازمان بورس برخي معايب و مزاياي بورس ارز را تشريح كرد.
حسين عبده تبريزي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در صورتي كه بورس ارز به صورت بازار آتي در نظر گرفته شود با توجه به اينكه عرضه كننده ارز در ايران فقط دولت است لذا اين بورس نه تنها كمكي به كنترل بازار نمي كند بلكه امكان بروز فساد در آن وجود دارد.
وي افزود: در اين بازار برخي افراد اطلاعات خاصي در اختيار دارند و مي توانند اقدامات بعدي را برنامه ريزي كنند كه اين عامل موجب ايجاد رانت و فساد مي شود.
اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: بنده همواره از توسعه بورس ها حمايت مي كنم كه يك نمونه آن بورس انرژي است كه با تمام مشكلاتي كه دارد براي تشكيل آن كمك مشاوره اي دادم.
به گفته وي، در بورس ارز همان اتفاقي كه براي معاملات سكه افتاد در اين بازار هم رخ خواهد داد.
دبيركل سابق سازمان بورس اوراق بهادار گفت: فكر نمي كنم در اين برهه از زمان بورس ارز به معناي فروش ابزارهاي آتي بتواند به كنترل بازار كمك كند اما اگر منظور از بورس ارز يك تعريف محدودي است تا صادركنندگان، عرضه كننده ارز باشند و واردكنندگان تقاضاي خود را از اين طريق تامين كنند تا هزينه هاي جستجو كاهش يابد قابل دفاع است.
وي در پاسخ به اين سوال كه برخي كارشناسان معتقدند به طور كلي تاسيس بورس ارز موجب ايجاد التهاب در بازار ارز خواهد شد و نبايد ارز را به عنوان يك كالا در نظر گرفت گفت: هم اكنون بازار بين بانكي ارز در دنيا همان بورس ارز است و درحال حاضر بازار فاركس در اين زمينه فعاليت مي كند كه قطعا فعاليت هايي گسترده در اين زمينه موجب نوسان نشده است.
عبده تبريزي افزود: آنچه كه مهم است اين كه در شرايط امروز ايران كه دولت عرضه كننده عمده ارز است، ايجاد بورس ارز مي تواند مورد سوءاستفاده عده اي قرار گرفته و جريان سفته بازي از پوشش ريسك قوي تر باشد.
وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه جريان سفته بازي از پوشش ريسك قوي تر است در اين برهه بنده با تاسيس بورس ارز مخالف هستم.
تبريزي تصريح كرد: در صورتي كه شرايط به گونه اي باشد كه صادرات غيرنفتي همانند سال گذشته مناسب باشد و روند صعودي داشته باشد و در كنار دولت بازيگران ديگري هم در اين بازار حضور داشته باشند، راه اندازي بورس ارز به كنترل بازار كمك خواهد كرد.


وزارت ارتباطات در وزارت راه و شهرسازي ادغام مي شود

با تصميم دولت، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در وزارت راه و شهرسازي ادغام مي شود.
به گزارش مهر، براساس جديدترين تصميم دولت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در وزارت تازه تأسيس راه و شهرسازي ادغام مي شود.
طي 2 سال اخير بارها بحث ادغام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با وزارت راه و ترابري سابق مطرح شده بود، اما هر بار بنا به دلايلي از جمله مخالفت مجلس شوراي اسلامي، منتفي شد.
در نهايت نيز ابتداي سال گذشته وزارتخانه هاي راه و ترابري و مسكن و شهرسازي ادغام شدند و وزارت راه و شهرسازي تشكيل شد.
به نظر مي رسد با ادغام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در وزارت راه و شهرسازي نام وزارتخانه تازه تأسيس، وزارت امور زيربنايي باشد.
به احتمال زياد، سرپرستي اين وزارتخانه را نيز علي نيكزاد وزير فعلي راه و شهرسازي بر عهده خواهد داشت.
 


قيمت نفت از مرز 116 دلار گذشت

قيمت نفت در آستانه برگزاري نشست فدرال رزرو آمريكا و اعلام راي دادگاه قانون اساسي آلمان در خصوص اجراي طرح خريداري اوراق قرضه منطقه يورو در بازارهاي جهاني افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي آسوشيتدپرس، كارشناسان اقتصادي و سرمايه گذاران بين المللي بر اين باورند كه فدرال رزرو آمريكا در نشست دو روزه خود سياستهاي انبساطي جديدي را براي حمايت از رشد و رونق اقتصادي آمريكا و كاهش نرخ بيكاري اعلام خواهد كرد.
براساس اين گزارش، قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك براي تحويل در ماه اكتبر با 63 سنت افزايش نسبت به روز گذشته به 17/97 دلار رسيده است. بر اين اساس قيمت نفت آمريكا روز گذشته با 63 سنت افزايش به
17/97 دلار رسيده است. در بازار لندن نيز هر بشكه نفت برنت درياي شمال براي تحويل در ماه اكتبر با 42/1 دلار افزايش به 03/116 دلار رسيده است.
قيمت نفت ايران
به بيش از 109 دلار
در هر بشكه رسيد
اوپك در جديدترين گزارش خود اعلام كرد: قيمت نفت سنگين ايران در ماه اوت 2012 (مرداد 91) با افزايش 55/10 دلاري نسبت به ماه قبل از آن به 36/109 دلار در هر بشكه رسيده است.
براساس گزارش ماهانه اوپك، قيمت سبد نفتي اين سازمان در ماه آگوست (اوت) 2012 برابر با مرداد 91 با 97/9 دلار افزايش نسبت به ماه قبل از آن به 52/109 دلار در هر بشكه رسيد.
به نوشته اين گزارش، هر بشكه نفت اوپك در ماه جولاي در برابر 55/99 دلار معامله شده است و تمامي نفت هاي اين سازمان در ماه آگوست با افزايش قيمت مواجه بوده اند. بيشترين افزايش ماه آگوست نسبت به ماه جولاي مربوط به نفت صحراي الجزاير با 59/12 دلار و پس از آن مربوط به نفت سنگين ايران با 55/10 دلار بوده است.
در همين ماه متوسط قيمت نفت سنگين ايران 36/109 دلار گزارش شده كه نسبت به ماه جولاي 55/10 دلار افزايش را نشان مي دهد. در عين حال متوسط قيمت نفت سنگين ايران طي 8 ماه نخست 2012 برابر با 54/109 دلار اعلام شده كه 68/3 دلار از مدت مشابه سال قبل بيشتر است.
براساس اين گزارش، قيمت ساير نفت هاي اوپك در ماه آگوست به ازاي هر بشكه به اين شرح است: نفت سبك عربستان 94/109 دلار، نفت سبك عراق 68/108 دلار، نفت بوني لايت نيجريه 63/114 دلار، سيدرليبي 18/112 دلار، نفت گيراسول آنگولا 08/113 دلار، نفت سنگين ايران 36/109 دلار، نفت صادراتي كويت 91/108 دلار، نفت مارين قطر 57/108 دلار، نفت مري ونزوئلا 89/99 دلار، نفت موربان امارات 88/110 دلار، نفت اورينت اكوادور 21/102 دلار و نفت صحراي الجزاير 23/.112
قيمت نفت برنت نيز در ماه آگوست با 89/10 دلار افزايش نسبت به ماه قبل به 48/113 دلار در هر بشكه رسيد. قيمت نفت سبك و شيرين آمريكا نيز در اين ماه با
29/6 دلار افزايش به 08/94 دلار در هر بشكه رسيد.
 


كوتاه اقتصادي

¤ سرپرست معاونت كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران گفت: در 4 ماهه نخست سال جاري، ميزان صادرات محصولات كشاورزي به 754 هزار تن رسيد كه ارزش آن 884 ميليون دلار بود. محمد مهدي نهاوندي افزود: صادرات محصولات كشاورزي در اين دوره زماني، از نظر ارزش 6/1درصد و از لحاظ وزني حدود 10درصد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل رشد نشان مي دهد.
¤ روابط عمومي اداره كل مسكن ويژه تهران اعلام كرد: متقاضيان مسكن ويژه تهران براي پرداخت وجوه پيش ثبت نام خود فقط از طريق بانك مسكن اقدام كنند. در اطلاعيه روابط عمومي اداره كل مسكن و شهرسازي استان تهران آمده است: به اطلاع كليه متقاضيان درخواست مسكن ويژه تهران مي رساند كه واريز وجوه پيش ثبت نام مسكن ويژه (مبلغ 200ميليون ريال) صرفا از طريق شعب بانك مسكن صورت مي گيرد و به نام سپرده افتتاحي خود متقاضي مي باشد. اين اطلاعيه اضافه مي كند: شهروندان متقاضي طرح فوق از پرداخت هرگونه وجهي به ساير مدعيان ثبت نام مسكن ويژه به هر عنوان جدا خودداري كنند.
¤ حجم كنوني آب موجود در مخازن سدهاي تهران 891 ميليون مترمكعب ثبت شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 200ميليون مترمكعب افزايش نشان مي دهد. حجم آب ورودي به مخازن سدهاي تهران نيز از ابتداي سال آبي جاري تاكنون به دو ميليارد و 270 ميليون مترمكعب رسيده كه در مقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته 631 ميليون مترمكعب بيشتر است.
¤ ساختار جديد شركت مادر تخصصي مخابرات ايران، با توجه به اتمام پروژه تدوين استراتژي و ساختار سازماني اين شركت در ارديبهشت 91، پس از اعمال تغييرات مورد نظر توسط هيات مديره تاييد و ابلاغ شد. به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، در ساختار جديد معاونت فناوري اطلاعات با دو مديريت زيرمجموعه، معاونت تنظيم مقررات و حقوقي با سه مديريت، معاونت مالي با سه مديريت، معاونت برنامه ريزي فني و اقتصادي با دو مديريت، معاونت منابع انساني با چهار مديريت، معاونت ارتباطات شركتي با سه مديريت تعريف شده اند.
¤ مديركل آموزش فني و حرفه اي تهران از رقابت جوانان زير 21سال كشور براي شركت در مسابقات جهاني مهارت 2013 آلمان در مركز آموزش فني و حرفه اي استان تهران خبر داد.خانپور با اشاره به شركت بيش از 145نفر در 3 رشته در استان تهران، اظهار داشت: منتخبان استاني سيزدهمين مسابقات ملي مهارت پس از شركت در مسابقات شهرستاني و استاني به مدت سه روز از 16مهرماه سال جاري در رشته هاي طراحي و فناوري مد (طراحي و دوخت)، آشپزي و شيريني پزي در مركز تخصصي آموزش فني و حرفه اي شهيد چمران مشيريه به رقابت با يكديگر مي پردازند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5520 الي 5523 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ سازمان حفظ نباتات كشور، طي اطلاعيه اي از ورود و توزيع سم تقلبي تيوديكارب در بسته هاي نيم كيلوگرمي در بازار مصرف خبر داد. در اين اطلاعيه آمده است: هم اكنون توزيع سم تقلبي تيوديكارب در بسته بندي هاي نيم كيلوگرمي منتسب به شركت گياه در استان قزوين توزيع شده است.لازم به يادآوري است، طي 10 سال گذشته تاكنون، سم تيوديكارب در بسته بندي هاي يك كيلوگرمي توسط شركت گياه توليد مي شود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14