(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 23 شهریور 1391 - شماره 20305

الگوي نوجوانتان باشيد
بچه ها، كامپيوتر و اينترنت
ماكروويو؛ اجاق مدرن آشپزخانه
خطرات كاشت ناخن راسرسري نگيريد
تنقلاتي كه دانش آموزان را كندذهن مي كند
ديگر عصباني نيستم


الگوي نوجوانتان باشيد

والديني كه چندين نوجوان هم سن و سال در خانه دارند حتما بارها شاهد جنجال هاي بين فرزندانشان بوده اند.
اين رقابت ها و مشاجره ها معمولاً بر سر مسائل بسيار پيش پا افتاده و جزئي پيش مي آيد ولي براستي چرا برخي والدين نمي توانند به اين راحتي ها مشكل را برطرف كنند و نوجوانانشان را بيشتر تحريك مي كنند.
دعواي بين فرزندان جوان خانواده نه تنها بر عزت نفس و استقلال شخصيت آن ها تأثير مي گذارد بلكه بر روابط بين آن ها در سنين ميانسالي هم تأثيرگذار است.
حتي روش هايي كه افراد براي حل مشكلاتشان به كار مي برند مي تواند تأثير گرفته از كودكي شان باشد؛ زماني كه با خواهر و برادر بر سر موضوعي درگير مي شدند و به دنبال راه حل مشكل مي گشتند.
شما، به عنوان پدر يا مادر، با وجود درك احساساتي چون حسادت، خشم و پرخاشگري كه در وجود فرزندانتان است، چگونه مي توانيد گرما و محبت را به كانون گرم خانواده برگردانيد و حس مشاركت و همكاري را در آن ها بيدار كنيد؟
براي حل مشكل فرزندانتان سعي كنيد از روش هاي زير كه روانشناسان توصيه كرده اند استفاده كنيد.
- از ماجرا به طور كامل آگاه شويد:
بسياري از مواقع هنگامي كه والدين با دعواي فرزندانشان مواجه مي شوند، فوراً شروع مي كنند به داد و بيداد و دعواكردن فرزند خاطي. اما با اين روش آن ها هرگز نمي توانند از كل ماجرا آگاه شوند.
ممكن است فرزندي كه رفتار خشونت آميز، مثلا كتك زدن را انجام داده، بارها و بارها از سوي خواهر يا برادرش اذيت شده باشد ولي چون آن ها هميشه با مظلوم نمايي خودشان را از ديد پدر و مادر پنهان مي كنند، هيچ وقت تنبيه نشده اند. در اين صورت والدين فقط رفتار آخر فرزند ديگر را مي بيند و او را دعوا مي كنند.
وقتي والدين به طور كامل متوجه مي شوند كه چه اتفاقي افتاده است مي توانند به همه فرزندانشان بهتر كمك كنند. مي توانيد بچه ها را در طول روز زيرنظر بگيريد و هر وقت رفتار محبت آميزي به خواهر يا برادرشان نشان دادند آن ها را تشويق كنيد.
- روي احساسات متمركز شويد:
وقتي كه بچه ها خشمگين مي شوند، آن قدر عصبي و مضطربند كه در آن لحظه هرچه را كه به آن ها بگوييد نمي توانند به درستي درك كنند. پس بهتر است زماني كه هنوز دعوايي شروع نشده و بچه ها آرام هستند به آن ها روش هاي آرام كردن خود به هنگام عصبانيت را ياد بدهيد: مثل نفس عميق كشيدن. به آن ها كمك كنيد تا احساساتشان را بشناسند و بتوانند آن احساس و علت اصلي كه باعث عصبانيت شان شده را بيان كنند.
شما هم بايد با صبر و حوصله به صحبت هاي هر دو طرف دعوا گوش دهيد. در ابتدا بايد به نحوي سر صحبت را با بچه ها باز كنيد تا آن ها در مورد چيزي كه ناراحتشان كرده حرف بزنند.
وقتي فرزند جوان شما بفهمند كه شما به احساسات و نظرشان اهميت مي دهيد، آن ها هم در برخورد با ديگران همدلي بيشتري از خود نشان مي دهند.
- به قوانين پايبند باشيد:
وجود قوانين و حد و مرزهاي خاص در خانواده احتمال بروز درگيري بين فرزندان را كاهش مي دهد. والدين بايد با صبر و حوصله اين قوانين را براي فرزندانشان توضيح بدهند و از آنان بخواهند كه مطابق آن عمل كنند.
درست است كه اين كار زمان و انرژي زيادي مي طلبد ولي مطمئنا به ايجاد آرامش در خانه كمك مي كند و دعواي فرزندان را به حداقل مي رساند.
اما مشكل اين جاست كه والدين معمولا در نيمي از موارد به قوانيني كه خودشان وضع كردند پايبند هستند و به طور قاطع از فرزندانشان مي خواهند كه مطابق آن رفتار كنند. همين ناديده گرفتن يا فراموش كردن قوانين از طرف والدين باعث مي شود كه فرزندان هم چندان آن ها را جدي نگيرند.
شما بايد قوانيني هم براي حفظ حقوق فردي و اموال شخصي فرزندانتان داشته باشيد. زيرا اين مسئله براي آن ها بسيار بااهميت است و سرچشمه بسياري از مشاجره هاست.
وقتي كه فرزندتان يكي از اموالش را خيلي دوست دارد و براي آن اهميت ويژه اي قائل است، يا دوست دارد قسمت كوچكي از اتاق فقط مخصوص او باشد شما هم بايد تا جاي ممكن با قوانيني كه براي همه فرزندان وضع مي كنيد او را حمايت كنيد تا از وقوع درگيري هاي احتمالي در آينده هم پيشگيري كرده باشيد.
براي استفاده از كامپيوتر، تلويزيون و وسايلي از اين دست، يك برنامه زمان بندي شده تنظيم كنيد و براي هر كس به طور جداگانه وقتي تعيين كنيد.
- اجازه بدهيد بچه ها خودشان راه حل را پيدا كنند:
هنگامي كه مي خواهيد قانوني را براي خانواده بگذاريد يا مشغول حل اختلاف بين فرزندانتان هستيد، سعي كنيد بچه ها خودشان براي حل مشكل ايده بدهند. براي اين كار مي توانيد از اين الگوي سه مرحله اي استفاده كنيد: اول موضوع را به طور كامل روشن كنيد.
بعد براي افزايش حس درك متقابل از هر كدام از فرزندانتان بخواهيد كه خواسته ديگري را برايتان بازگو كند. و در مرحله آخر از آنان بخواهيد خودشان براي حل اين مشكل راهي را پيشنهاد بدهند.
- الگوي خوبي براي فرزندان باشيد:
اغلب فرزندان وقتي دعوا مي كنند براي قضاوت و حل درگيري پيش مادرشان مي روند ولي اگر پدر نيز در اين زمينه با مادر همكاري كند و حضوري مثبت و فعال داشته باشد، تأثير دوچندان مي شود.
پدر و مادرها بايد با رفتار خودشان به بچه ها، همكاري، رعايت نوبت و مشاركت را آموزش دهند. مي توان هر چند وقت يك بار بازي هايي با حضور همه افراد خانواده ترتيب داد و در حين بازي اين مفاهيم را به آنها منتقل كرد.
بچه ها واقعا دوست دارند با اعضاي خانواده شان روابطي صميمانه و محبت آميز داشته باشند. آموزش مسائلي چون روش هاي بيان احساسات، سازش كردن با ديگران و لذت بردن از حضور در جمع، هديه ارزشمندي است كه فرزندتان در تمام طول عمرش از آن بهره مند خواهد شد.
سزاوار


بچه ها، كامپيوتر و اينترنت

نمي توان تصور كرد كه فرزندان ما بزرگ شوند، رشد كنند، به دانشگاه بروند، وارد حوزه هاي مختلف شوند اما با كامپيوتر سروكار نداشته باشند و شبكه جهاني (اينترنت) را نشناسند.
دنياي امروز دنياي تلويزيون، ماهواره، كامپيوتر، اينترنت و تلفن همراه است. اين تكنولوژي هاي جديد چنان با سرعت وارد زندگي بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه مي دهند كه نمي توان از كنار آنها با بي تفاوتي گذشت؛ بلكه بايد با آنها به روش صحيح برخورد نمود تا بيشترين سود و استفاده حاصل آيد. همچنان كه اثرات مثبت تكنولوژي هاي نوين در كيفيت زندگي ما قابل انكار نيست؛ در صورت عدم مديريت صحيح نيز ممكن است تأثيرات مضر آن بر زندگي كودكان و نوجوانان ما غيرقابل جبران باشد. كامپيوتر به عنوان يك منبع صحيح و قابل اعتماد براي بچه ها و بزرگسالان مطرح است ولي مسائلي در مورد استفاده از آن وجود دارد كه والدين را نگران مي كند.
يكي از مهم ترين عوامل براي تعيين اثر مثبت يا منفي كامپيوتر مدت زماني است كه كودك يا نوجوان از آن استفاده مي كند و مسئله ديگر نوع فعاليت هايي است كه با آنها درگير است. وقتي بچه براي مدت طولاني از روز پاي كامپيوتر مي نشيند در ساير فعاليت هاي تحصيلي، ارتباطي و اجتماعي دچار عقب ماندگي مي شود. استفاده زياد و كنترل نشده از كامپيوتر موجب افزايش وزن، ركود عملكرد اجتماعي- ارتباطي، گوشه گيري، انزوا و غمگيني مي شود.
بازي هاي خشن كامپيوتري كودكان و نوجوانان را مستعد مشكلات رفتاري و پرخاشگري مي كند ولي اگر از برنامه هاي صحيح آموزشي استفاده شود خلاقيت افزايش مي يابد و فرصتي براي اكتشاف و جست وجوگري در اختيار او قرار مي گيرد. اين در صورتي است كه نرم افزارهايي متناسب با سطح رشدي كودك در اختيارش قرار گيرد تا قدرت تفكر و خلاقيت او شكوفا شود و توانايي حل مسئله در او تقويت گردد. مثلا نرم افزارهاي گرافيكي مي تواند براي كودكان جالب باشد چون انگيزه خلق تصاوير سمبوليك را در آنها بيدار مي كند. محتويات چيزهايي كه كودك در كامپيوتر استفاده مي كند بايد معنادار و متناسب با تجربيات خانه، جانعه و مدرسه باشد. بهتر است كودك درگير فعاليت هايي شود كه به وي اجازه كنترل دهد. از كامپيوتر در كودكان و نوجواناني كه ناتواني يادگيري يا نيازهاي خاص آموزشي دارند مي توان بهره زيادي برد. به خصوص بچه هايي كه ناتواني در زمينه آموزش سنتي دارند مانند كودكان دچار مشكلات يادگيري، توجه و تمركز، مشكلات شنوايي، تكلمي و رفتاري از اين روش هاي خاص بهره زيادي مي برند.
به نكات زير درمورد استفاده از كامپيوتر توجه كنيد:
- استفاده از كامپيوتر براي كودكان زير 3سال توصيه نمي شود. بهتر است تا اين سن كودك درگير ارتباط نزديك تر با والدين، جست وجوي محيط، شكوفا شدن استعدادها و بازي هاي مختلف باشد.
- فعاليت هاي كامپيوتري به شكلي تهيه شود كه باعث خلاقيت و انگيزه كودك شود، به او فرصتي براي كشف كردن و تجربه محيط دهد، قدرت انتخاب دهد و توانايي تخيل، تصور، تفكر، تصميم و حل مسئله را افزايش دهد.
- در مدرسه بهتر است استفاده از كامپيوتر به صورت كار گروهي درآيد. در اين صورت احتمال مشاركت، همكاري و برقراري ارتباط بين بچه ها بيشتر مي شود.
- بهتر است والدين زمان هايي را اختصاص دهند تا همراه بچه ها به يك فعاليت مشترك كامپيوتري مشغول باشند. اين كار باعث مي شود زماني كه كودك يا نوجوان در برنامه اي احساس شكست كرد از طرف والدين كمك شود و از طرفي نيز بر كارهاي او نظارت مي گردد. همچنين مي توانند روي بازي ها و برنامه هاي مختلف بحث و تبادل نظر داشته باشند و امكان يك آموزش دوطرفه به وجود آيد.
- زمان استفاده از كامپيوتر محدود باشد. اگر كودك زمان هاي طولاني سرگرم بازي با كامپيوتر و پلي استيشن يا تماشاي تلويزيون است، زماني را براي بازي هاي گروهي نخواهد داشت و فرصت رشد مهارت اجتماعي و ارتباطي از او گرفته مي شود.
- حتي الامكان سعي شود كامپيوتر با علائق و فعاليت هاي كودك ادغام شود تا اينكه فقط فعاليت و علاقه اصلي او شود.
- بهتر است كامپيوتر در اتاق او نباشد چون والدين نمي توانند روي آن كنترل و نظارت داشته باشند. درمورد بچه هايي كه علاقه زيادي به استفاده از كامپيوتر دارند مي توان از آن به عنوان يك وسيله تشويقي براي افزايش ديگر رفتارهاي مثبت آنها استفاده كرد.
كودكان و اينترنت
رشد سريع تكنولوژي در زمينه اينترنت حوزه جديدي از توجه را به وجود آورده است. اينترنت يك منبع بي پايان اطلاعات است و فرصتي براي تعامل ولي با وجود آن مي تواند يك خطر واقعي براي بچه هايي باشد كه استفاده صحيح از آن را نياموخته اند.
توصيه هاي زير را درمورد استفاده فرزندانتان از اينترنت به كار بنديد:
- زمان استفاده از اينترنت را محدود كنيد.
- به نوجوان بياموزيد هرچيزي كه در اينترنت مي بيند يا مي خواند حتماً درست و واقعي نيست.
- روي سايت هايي كه مراجعه مي كند حتماً نظارت داشته باشيد.
- با اطلاعات و تكنولوژي هاي جديد آشنا شويد. دور ماندن والدين از پيشرفت هاي جديد باعث ايجاد شكاف نسلي بين آنها با فرزندانشان مي شود.
- زمان هايي را اختصاص دهيد تا همراه فرزندتان از سايت هاي مختلف ديدن كنيد، راجع به محتواي آنها صحبت كنيد و بازي و فعاليت هايي داشته باشيد. در اين صورت امكان نظارت شما بر فرزندتان فراهم مي شود.
- به فرزند خود بياموزيد كه ارتباط برقرار كردن در اتاق گفت وگو درست مانند صحبت كردن با يك غريبه است و بايد همان احتياط هايي كه در اين زمينه به كار مي رود باز هم رعايت شود.
- به او بگوييد كه هيچ گاه نبايد اطلاعات شخصي و خانوادگي را در اينترنت در اختيار ديگران قرار دهد.
- هرگز با كسي كه در اتاق گفت وگو آشنا شده ملاقات واقعي ترتيب ندهد.
- به بچه ها آموزش دهيد كه همان قوانيني كه در ارتباطات واقعي رعايت مي كنيم مانند فحش ندادن، استفاده نكردن از كلمات ركيك و طنزها و مطالب مبتذل و... بايد در اينترنت نيز به كار گرفته شود.
- فقط زماني اجازه ترتيب پست الكترونيكي را بدهيد كه بدانيد در اين زمينه به بلوغ كافي رسيده است و به طور دوره اي بر پست الكترونيكي و فعاليت هاي اينترنتي او نظارت داشته باشيد.


ماكروويو؛ اجاق مدرن آشپزخانه

ماكروويو يكي از وسايل مدرن آشپزخانه است كه امروزه تقريبا در بيشتر منازل وجود دارد. سرعت بالاي طبخ غذا مهمترين دليل استقبال از آن است.
البته اگر خانم خانه شاغل باشد، اهميت استفاده از مايكروويو دوچندان هم مي شود؛ زيرا وقتي او خسته از محل كارش به خانه برمي گردد، به جاي اين كه ساعت ها مشغول پخت غذا شود، فقط چند دقيقه اي را صرف اين كار مي كند. با اين حال، علاوه بر طعم متفاوت در مايكروويو و اجاق گاز، بايد به نكاتي نيز درباره سلامت انسان و غذا توجه داشت تا استفاده از مايكروويو هيچ مشكلي ايجاد نكند.
ميكروويو كه به اشتباه مايكروويو خوانده مي شود، از تركيب دو واژه مايكرو يا ميكروMICRO به معني كوچك و ويوWAVE به معني موج تشكيل شده است و به معناي امواج با طول موج كوتاه و تعداد نوسانات (فركانس) بسيار بالا مي باشد. فركانس چنين امواجي، بين 300 مگاهرتز تا چند گيگاهرتز در ثانيه مي تواند باشد. برد چنين امواجي كوتاه بوده و در حد چند متر است، ولي ميزان نفوذ آن ها نسبتا بالا است و از درون ابر و غبار عبور مي كنند. هرچه فركانس بيشتر باشد، شدت نفوذ بيشتر براي برد امواج، كوتاه تر مي شود. به عنوان مثال هرچيزي كه درمجاورت دستگاه نوسان ساز اجاق هاي ميكروويو معمول قرار داشته باشد، به شدت تحت تأثير ارتعاشات قرار مي گيرد. درحالي كه اگر نيم متر از منبع ارتعاش دور شود، قدرت امواج به يك صدم كاهش خواهد يافت.
امواج داراي طول موج كوتاه، هنگام برخورد به ماده، چنان موجب ارتعاش و تغيير قطب هاي منفي و مثبت موجود در آن مي شوند كه اين جنبش بالاي مولكول ها موجب به هم خوردن شديد آنها و ايجاد اصطكاك در مولكول ها و درنهايت سبب گرم شدن آن ماده مي شود. در اين ميان نقش آب در درون ماده غذايي بارزتر است. زيرا مولكول هاي آب كه قطبي هستند (همچون ديگر مولكول هاي قطبي) بيشتر تحت تأثير نوسانات قرارگرفته و به شدت شروع به جابه جايي در محل خود مي كنند. به همين دليل هرچه غذا رطوبت بيشتري داشته باشد سريع تر تحت تأثير اين امواج قرارمي گيرد. البته امروزه اغلب دستگاه هايي كه تحت عنوان ميكروويو به فروش مي رسند، علاوه بر لرزاننده (نوسان يا موج ساز) مورد بحث، داراي يك يا چند المنت (سيم فلزي اي كه در مقابل جريان برق مقاومت بالايي دارد و موجب گرم شدن آن مي شود) هستند كه به عنوان گريل (كباب پز) و فر، داخل دستگاه قرار داده شده اند. چنين دستگاه هايي را به عنوان «ميكروويو گريل دار» و يا «ميكرويو+گريل+فر» و يا كامبينيشن (يعني تركيب چند دستگاه) مي شناسند.
تأثير اشعه مايكروفر در سلامت انسان
مطالعات جديد، مسئله مسموميت زايي و سرطان زايي اشعه هاي مايكروفر را رد كرده اند. با اين وجود، ايمني اشعه مايكروفر براي سلامت انسان مورد بحث است. اين كه آيا اشعه مايكروفر مي تواند باعث ايجاد تركيبات سرطان زا در غذا گردد يا نه، با تحقيقات علمي رد شد.
با اين حال، اشعه مايكروفر همانطور كه غذا را گرم مي كند، بافت هاي بدن را نيز گرم مي نمايد. مواجهه با مقدار بالاي اشعه مايكروفر، مي تواند باعث سوختگي دردناك شود. خصوصا عدسي چشم به حرارت زياد حساس است و مواجهه زياد با اشعه هاي مايكروفر مي تواند باعث كاتاراكت (آب مرواريد) شود.
مواجهه تصادفي با مقادير بسيار بالاي اشعه مايكروفر مي تواند باعث تغيير يا از بين رفتن اسپرم شده و نازايي موقت درمردان ايجاد كند. البته اين مواجهه در صورتي مي تواند رخ دهد كه اشعه از درون دستگاه به بيرون نفوذ كند، يعني هنگامي كه درب آن به طور كامل بسته نشده است، يا درز آن خراب يا كهنه است يا جرم گرفته است. به همين دليل محفظه داخل مايكروفر را بايد چند مدت يك بار، با آب و مواد شوينده ملايم شست.
بايد به خاطر داشت كه تابش اشعه هاي مايكروفر با قطع برق آن به طور كامل متوقف مي شود و اين اشعه ها در غذا نيز باقي نمي مانند و هرگز غذا را راديواكتيو نمي كنند.
بيماراني كه از Pacemaker يا باتري قلب استفاده مي كنند، در استفاده از مايكروفر بايد محتاط باشند، زيرا امواج مايكروفر به خصوص در مايكروفرهاي قديمي، مي توانند با سيگنال هاي آن تداخل كنند.
ظروف مورد استفاده در مايكروفر
فقط ظروفي كه مخصوص مايكروفر هستند، بايد در اين دستگاه استفاده شوند.
ظروف پلاستيكي معمولي براي استفاده در مايكروفر مناسب نيستند، زيرا با حرارت بالاي مايكروفر، ساختار شيميايي اين ظروف تغيير مي كند و مواد سمي وارد غذا مي گردند. براي گرم كردن غذاهاي چرب، ظروف شيشه اي يا پلاستيكي ارجحيت دارند.
ظروف فلزي يا داراي روكش فلزي و نيز فويل هاي آلومينيومي براي استفاده در مايكروفر مناسب نيستند، زيرا اشعه هاي مايكروفر را منعكس مي كنند و ممكن است به خود دستگاه نيز آسيب برسانند.
ظروفي كه در مايكروفر گرم مي شوند، براي استفاده در اين دستگاه نامناسب اند، ولي ظروفي كه سرد باقي مي مانند، براي اين منظور مناسب ترند.
براي امتحان ظرف شيشه اي مناسب براي مايكروفر، مي توان ظرف موردنظر را براي يك دقيقه در مايكروفر قرار داد. اگر ظرف گرم شد، براي استفاده در مايكروفر مناسب نيست، اگر ولرم شد، براي دوباره گرم كردن غذا مناسب است، نه پختن غذا و اگر سرد باقي ماند، براي پختن غذا هم مناسب است.
شكل ظرف در نوع حرارتي كه غذا در طي گرم كردن مي بيند، موثر است. در ظروف گرد يا بيضي شكل، كناره هاي غذا نمي سوزد، زيرا در اين ظروف تمام كناره هاي غذا به طور يكنواخت حرارت مي بيند، ولي در ظروف مربعي شكل، كناره هاي غذا بيشتر مي سوزد.
ظروف گود، به علت اين كه سطح تماس بيشتري ايجاد مي كنند، براي گرم كردن غذا در مايكروفر مناسب ترند.
براي حفظ رطوبت درون غذا و يكنواخت حرارت ديدن آن، بهتر است روي غذا پوشانده شود. اگر بدين منظور از روكش هاي پلاستيكي استفاده مي شود، بهتر است با غذا تماس نداشته باشند.
معايب اجاق مايكروويو
1-چون انرژي مايكروويو مناطق پرآب غذا و بيشتر و مناطق بدون آب را كمتر گرم مي كند، اگر درست تنظيم نشود، احتمال دارد غذا در برخي از مناطق به حد كافي گرم نشود و باكتري هاي مضر آن از بين نرود.
2- نمي توان از هر نوع ظرفي در آن استفاده كرد، زيرا برخورد امواج با سطح فلزات، ممكن است سبب ايجاد شعله و آتش سوزي و حتي انفجار دستگاه شود. برخي ظروف پلاستيكي غيراستاندارد، هنگام تماس با مواد داغ، پليمرهاي شيميايي منتشر مي كند كه انسان را دچار مسموميت مي سازد و مصرف غذاهاي گرم شده در آنها براي سلامت بدن خطرناك است.
3-برخي تحقيقات نشان داده است كه امواج مايكروويو با توان بالا قادر است شكل مولكول هاي مواد غذائي از جمله ويتامين ها را تغيير دهد. همچنين بعضي از تحقيقات علمي بيانگر آن است كه برخي از خواص غذا در اثر امواج از بين مي رود.
4-سوختگي ناشي از استفاده از اين دستگاه نيز مطرح است. گرم كردن شير در ظروف شيشه اي سبب مي شود حرارت شير بسيار بيشتر از حرارت ظرف آن باشد و موجب سوختگي گردد. پختن تخم مرغ در اين دستگاه، گاه به انفجار آن در محوطه مايكروويو منجر مي شود.
مزاياي اجاق مايكروويو
1-مهمترين مزيت آن پخت و گرم كردن سريع غذا مي باشد.
2- پختن سبزي ها در فرهاي مايكروويو به مدت كوتاه به جاي آبپز كردن طولاني مدت آن، سبب حفظ بيشتر ارزش غذايي و ويتاميني آنها مي شود. برخي از ويتامين ها مانند ويتامينC و B1 به مدت پخت بسيار حساس است و به همين دليل هرچه مدت پخت غذا كوتاه تر باشد، اين ويتامين ها كمتر از دست مي رود بنابراين پختن غذا در مايكروويو باعث مي شود در مقايسه با روش سنتي پخت غذا با اجاق گازهاي معمولي، ويتامين هاي آن بهتر و بيشتر حفظ شود.
3- در مراحل پخت با اين اجاق ها، كيفيت پروتئين هاي مواد غذائي بهتر از روش هاي ديگر حفظ مي شود.
4- امكان ايجاد مواد سمي هنگام پخت مواد غذايي دريايي در روش بخارپز و مايكروويو كمتر از ساير روش هاي پخت است.
چند روش ساده براي افزايش كارآيي مايكروويوها
- همواره سطوح داخلي مايكروويو را تميز نگه داريد تا تابش مايكروويو بتواند به طور موثر به غذا برسد. براي اين امر از قبل برنامه ريزي كنيد.
- آب كردن غذاي يخ زده در مايكروويو ممكن است راحت باشد، اما آب كردن آن در دماي بيرون، آزادانه و بدون صرف انرژي انجام مي گيرد.
- همچنين دقت كنيد غذاهاي له شده و بسته بندي شده كه قابليت پختن در مايكروويو را دارند، اغلب باعث مي شوند تا انرژي بيشتري نسبت به «پختن از ابتدا» مصرف شود. از اين رو بهتر است براي محاسبه انرژي صرف شده براي آن، فرآيندهاي پيش پخت، بسته بندي و انتقال را نيز اضافه كرد.
- تقسيم غذا به قطعات كوچك تر و با ضخامت كمتر نيز شيوه مناسبي است كه باعث مي شود غذا بهتر و راحت تر گرم شود.
- به اين نكته توجه كنيد غذايي كه از فريزر خارج مي شود، قبل از قرار گرفتن در مايكروويو بايد به طور كامل از حالت يخ زدگي خارج شود چون آب، بسيار راحت تر از يخ، اشعه مايكروويو را به خود جذب مي كند.
و...
آشپزي ايمن با مايكروويو نيازمند شناخت معايب و فوايد اين دستگاه است. در صورت استفاده صحيح از مايكروويو، اين دستگاه مي تواند روشي آسان و سريع براي آشپزي و آماده سازي غذا باشد بدون اينكه خطري براي سلامتي به وجود آورد.
مريم سادات كاظمي


خطرات كاشت ناخن راسرسري نگيريد

استفاده از روش هاي زيبايي ناخن روز به روز رايج تر مي شوند، اما آيا استفاده كنندگان از خطرات اين روش ها هم باخبرند؟
كاشت ناخن يك روش غير اصولي و غير بهداشتي است كه در مراكز آرايشي انجام شده و در بسياري از موارد موجب از بين رفتن دائمي ريشه ناخن و شكاف پوستي مي شود؛ كاشت ناخن مصنوعي در بين خانم ها با استقبال بسياري مواجه شده است اما اين زيبا شدن به نوبه خود عوارضي را هم به دنبال دارد .
¤ عوارض كاشت ناخن :
در فرايند كاشت ناخن مصنوعي موجب نرسيدن اكسيژن كافي به بافت زير ناخن مي شود و تغيير رنگ ناخن، كدر شدن و رشد كم ناخن از عوارض اين اقدام است .
با قرار گرفتن ناخن مصنوعي روي ناخن فرد، ريشه از بين مي رود و ناخن فرد دچار تغيير شكل مي شود .
عفونت هاي قارچي و بيماري هاي ويروسي از جمله عوارض شايع كاشت ناخن است ، اغلب موارد استفاده شده در اين نوع كاشت غير استريل و چند بار مصرف هستند و از راه هاي انتقال بيماري هاي پوستي محسوب مي شوند؛ بيماري هاي قارچي پوست، درمان عفونت قارچي و ارتباط آن با حيوانات خانگي .
مواد شيميايي كه در چسباندن اين ناخن هاي مصنوعي استفاده مي شوند غير استاندارد هستند و موجب بروز حساسيت هاي حاد پوستي نيز مي شود .
براي درمان عفونت هاي قارچي حاصل از كاشت ناخن از آنتي بيوتيك ها استفاده مي شود اما گاهي ريشه ناخن به حدي آسيب مي بيند كه شكل طبيعي ناخن به طور كامل از بين مي رود .
كاشت ناخن هاي مصنوعي باعث تغيير رنگ ناخن، التهاب دور ناخن، خط خط شدن و خرد شدن ناخن و كنده شدن لبه آزاد ناخن از بستر (انيكوليز) مي شود .
متخصصان معتقدند كه استفاده طولاني مدت از ناخن هاي كاشته شده يك بار مصرف گرفته تا ناخن هاي كاشته شده براي استفاده طولاني مدت مي تواند باعث واكنش هاي دردناك و شديد شامل عفونت پوست اطراف ناخن ها و شل شدن ناخن ها شود .
خانم هايي كه از ناخن هاي مصنوعي و كاشته شده براي زمان طولاني استفاده مي كنند، ممكن است مشاهده كنند كه ناخن هاي طبيعي آنها نازك تر و مات تر شده است و در مواردي منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن مي شوند؛ اگر اصراري براي استفاده از ناخن هاي مصنوعي وجود دارد، اين ناخن ها بايد هر 3 ماه يك بار برداشته شوند تا اجازه داده شود ناخن هاي طبيعي استراحت كنند .
¤ چسب هايي براي آهن
افزايش طول ناخن ها ممكن است به وسيله ناخن هاي پلاستيكي كه كل ناخن يا انتهاي ناخن را مي پوشاند انجام شود؛ اين ناخن هاي مصنوعي با چسب هايي چسبانده مي شوند كه حاوي methacrylate هستند كه ماده اي حساسيت زاست و ممكن است باعث شكاف و ترك ناخن شود؛ پوشاندن ناخن ها به وسيله چسب به دليل وجود آكريلات در تركيبات آنها از لحاظ طبي و پزشكي عوارضي نظير پوسته ريزي، تغيير بافت ناخن و عفونت هاي قارچي به خصوص كانديدا را به وجود مي آورد و به جز در افرادي كه بافت ناخن در آنها به دليل ژنتيكي يا بيماري از بين رفته است، توصيه نمي شود .
نكته آخر، براي پيشگيري از چنين خطراتي از كاشت ناخن در طولاني مدت و استفاده از ناخن مصنوعي پرهيز كنيد .


تنقلاتي كه دانش آموزان را كندذهن مي كند

محمد چبنبان ،معاون دفتر سلامت آموزش و پرورش با اعلام اينكه پفك، چيپس، لواشك، يخمك و آب نبات باعث ضعف، لاغري و كند ذهني دانش آموزان مي شود،مي گويد: بهتر است به جاي اين مواد خوراكي مضر از نان و پنير، تخم مرغ، گردو، ميوه هاي تازه يا خشك مثل خرما، كشمش، انجير و توت استفاده شود .
دانش آموزان بايد برخي نكات بهداشتي و ايمني را در مدرسه رعايت كنند . شستن دستها با آب و صابون ، رعايت فاصله مناسب و استاندارد در زمان مطالعه و نوشتن ،خوداداري از فرو كردن مداد، خودكار و ساير چيزهاي نوك تيز در گوش ها، نزدن مداد، پاك كن و وسايل آلوده را به دهان از مواردي است كه بايد به آن توجه كنند .
كوتاه كردن ناخن ها در هر هفته، خودداري از خريد خوراكي از
دست فروش ها و دوره گردها، استفاده از خوراكي تهيه شده در منزل در زنگ هاي تفريح استفاده از دستمال در هنگام عطسه يا سرفه شركت در فعاليتهاي گروهي از موارد ديگري است كه بايد رعايت شود .
دانش آموزان براي سلامت جسم و روان لازم است در فعاليت هاي گروهي مدرسه شركت كنند و براي سلامت جسمشان از خوردن شكلات و شيريني زياد پرهيز كنند .
پفك، چيپس، لواشك، يخمك و آب نبات باعث ضعف، لاغري و كند ذهني دانش آموزان مي شود بنابراين بهتر است به جاي اين مواد خوراكي مضر از نان و پنير، تخم مرغ، گردو، ميوه هاي تازه يا خشك مثل خرما، كشمش، انجير و توت استفاده كنيد و به سلامت دندان هاي خود توجه داشته باشيد ضمن آنكه مسواك زدن و يا شستن دهان با آب پس از هربار مصرف غذا يا خوراكي توصيه مي شود .
صبحانه تاثير بسزايي لذا: خوردن صبحانه بايد جزيي از برنامه دانش آموزان باشد و كودكان مدرسه اي علاوه بر صبحانه،ناهار، شام به دو ميان وعده خوراكي نيز نياز دارند .
دانش آموزان بايد از بردن كتاب و دفتر هاي اضافي در كيف در صورتي كه به آنها نياز ندارند خود داري كرده و از پوشيدن كفش تنگ پرهيز كنند، همچنين اگر نوشته هاي روي تخته را خوب نمي بيند به معلم و والدين خود بگويند تا مشكل آنها از لحاظ پزشكي بررسي شود .
دانش آموزان بايد بدانند كه نبايد در خودرو در حال حركت كتاب بخوانند و با استفاده از متون اميد بخش مذهبي، اعتقادات مذهبي خود را تقويت كنند همچنين با ورزش مداوم قواي جسماني و رواني خود را افزايش دهند و هنگام نشستن در كلاس كج و قوز كرده ننشينند .
 


ديگر عصباني نيستم

اگر شما هم جزو كساني هستيد كه خيلي سريع عصباني مي شوند بايد بدانيد كه راه هاي مختلفي وجود دارد كه به شما كمك مي كند تا عصبانيت و پشيما ني را از خود دور كنيد :
به آرامي يك ليوان آب بنوشيد
به نظر بسيار ساده مي رسد ، ولي علاوه بر سادگي روش بسيار موثري نيز مي باشد . بنابراين اين بار اگر خشم بر شما غلبه كرد، يك ليوان آب براي خود بريزيد و بسيار به آرامي بنوشيد. روي هر جرعه آب تمركز كنيد.تصور كنيد كه چه طور آب از دهانتان به معده فرو مي ريزد. به اين صورت خود را آرام تر مي يابيد .
فشار عصبانيت را خالي كنيد
يك بالش يا كوسن نرم به شما كمك مي كند دوباره آرام شويد. به گزارش نيك صالحي تمام عصبانيت خود را به روي بالش خالي كنيد . مشت محكمي به بالش بزنيد و در چند دقيقه عصبانيت شما كم مي شود !
به چيز واقعا خنده داري فكر كنيد
چشمانتان را ببنديد و چهره كسي كه از دست او عصباني هستيد را به خاطر آوريد. اكنون او را به خنده دارترين حالت ممكن تصور كنيد مثلا او را با يك شلوار گل داربزرگ و يا يك كلاه شيپوري سبز و يا لباس عجيبي بر تنش تصور كنيد كه مانند دلقك ادا در مي آورد. به محض اينكه او را در موقعيت هاي مضحك در نظر بگيريد ، خودتان را درحالي كه مي خنديد و عصبانيت خود را فراموش كرده ايد مي يابيد .
نفس عميق بكشيد
خود را كناري بكشيد ، چشمانتان را ببنديد و نفس عميق بكشيد. سعي كنيد صداي تنفستان را در حال دم و بازدم بشنويد. ذهن خود را ببنديد. اجازه ندهيد هيچ صداي ديگري را غير از تنفستان بشنويد. نفس هاي آرام و عميق بكشيد ، ضربان قلبتان آرام تر مي شود و عصبانيت فروكش مي كند .
خود را درگير يك فعاليت ذهني كنيد
به محض اينكه خود را عصباني يافتيد سرگرم كاري شويد تا ذهن شما مشغول شود . براي مثال مي توانيد جدول سودوكو يا مسئله حل كنيد. اگر چيزي را نيافتيد ، تنها چشمانتان را ببنديد و شروع به شمارش اعداد برعكس از بزرگ به كوچك و يكي درميان كنيد. به اين صورت ، 100، 98، 96.... به زودي درمي يابيد كه آنقدر مشغول فكر به اين مسئله شديد كه عصبانيت خود را فراموش كرده ايد .


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14