(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 شهریور 1391 - شماره 20307

تظاهرات ضد حكومتي مردم اردن در خيابان هاي امان
فرزندان آل خليفه در شكنجه مبارزان دست دارند
اوج گيري خشم مقدس ملت ها عليه آمريكا در 5 قاره جهان
اين صهيونيست هاي تروريست
مذاكرات اخضر ابراهيمي با بشار اسد و مخالفان براي حل بحران سوريه
حمله سنگين افراد مسلح در افغانستان به محل استقرار نوه ملكه انگليس
كارتر: انتخابات كنوني آمريكا فاسدترين نوع در تاريخ ماست
تظاهرات گسترده ضد دولتي در پايتخت اسپانيا
چيني هاي خشمگين در پكن پرچم ژاپن را آتش زدند
واكنش تند روسيه به قطعنامه مجلس اروپا
چها رسوي پنج قا ره
رهبر كاتوليك هاي جهان در بيروت خواستار همكاري ميان مسلمانان و مسيحيان شد


تظاهرات ضد حكومتي مردم اردن در خيابان هاي امان

مردم اردن با برگزاري تظاهرات گسترده در استان هاي مختلف اين كشور خواستار بركناري دولت، تشكيل دولت نجات ملي و انجام اصلاحات كامل در اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، مردم اردن روز جمعه در تظاهراتي گسترده در امان پايتخت اين كشور و شهرهاي ديگر اردن بار ديگر بر خواسته هاي خود مبني بر بركناري دولت فايزالطراونه نخست وزير اين كشور، انجام اصلاحات حقيقي، آزادي فعالان سياسي و اجراي محاكمه واقعي عاملان فساد تأكيد كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات كه از سوي جنبش هاي اسلامي و مردمي و جوانان تحت عنوان «پيروزي آزادي ها» برگزار شد، با سردادن شعارهايي از عملكرد دولت اين كشور انتقاد كرده و اعلام كردند كه دولت فايزالطراونه بايد هر چه سريعتر بركنار شود.


فرزندان آل خليفه در شكنجه مبارزان دست دارند

انجمن حقوق بشر بحرين تاكيد كرد، پسران آل خليفه در شكنجه مخالفان پادشاه دست دارند.
به گزارش واحد مركزي خبر، انجمن حقوق بشر بحرين در دومين گزارش سالانه اش درباره نقض حقوق بشر در بحرين اعلام كرد، پسران حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين شخصا در شكنجه مردم دست دارند و مستقيما سركوب، بازداشت و شكنجه ها را هدايت مي كنند. در گزارش انجمن حقوق بشر بحرين تاكيد شده است پادشاه بحرين و خاندان سلطنتي با شكنجه مردم و برخوردهاي غيرانساني نشان داده اند كه نمي خواهند به خواسته هاي مردم توجه كنند و راه سركوب و خشونت را در پيش گرفته اند. انجمن حقوق بشر بحرين از نهادهاي حقوق بشر، فعالان حقوقي و سازمان هاي بين المللي خواست تا با تحت فشار گذاشتن خاندان آل خليفه مانع از اقدامات غيرانساني آنان شوند.


اوج گيري خشم مقدس ملت ها عليه آمريكا در 5 قاره جهان

دامنه اعتراض ها عليه سفارتخانه هاي آمريكايي به خاطر هتك حرمت پيامبر اسلام(ص) به پنج قاره جهان كشيده شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، در كشور تونس در غرب قاره آفريقا، مسلمانان خشمگين با وجود كشته شدن 3 تن از معترضان وارد ساختمان سفارت آمريكا شده و آن را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران تظاهركننده تونسي با وجود مقابله نيروهاي امنيتي و پليس تونس و شليك رگبار گلوله و پرتاب گاز اشك آور خود را به ساختمان سفارت آمريكا رسانده و با بالا رفتن از ديوار آن وارد محوطه شدند.
تظاهركنندگان تونسي سپس با پايين آوردن پرچم آمريكا آن را به نشانه خشم و تنفر از انتشار فيلم موهن به آتش كشيدند و پرچم «محمد رسول الله» را بر بلندترين نقطه ساختمان به اهتزاز درآوردند.
تظاهركنندگان كه به شدت به خشم آمده بودند، خودروها و دفتر سفير آمريكا را به آتش كشيدند و شعارهاي ضدآمريكايي بر روي ديوارهاي سفارت نوشتند.
گزارش خبرگزاري «روسيه اليوم» نيز حاكي است در جريان اين تظاهرات، يك مدرسه آمريكايي نيز طعمه حريق شد و سه تن از تظاهركنندگان كشته و 31نفر به شدت زخمي شدند.
دولت تونس نيز پس از اين حادثه از شهروندان تونسي خواست تا آرامش خود را حفظ كنند و از اطراف ساختمان سفارت آمريكا در پايتخت متفرق شوند. دولت اسلامگراي تونس همچنين ساخت و نمايش اين فيلم را به شدت محكوم كرد.
محاصره سفارت آمريكا
در استراليا
صدها تن از مسلمانان استراليا با تجمع در مقابل سفارت و كنسولگري آمريكا به پخش فيلم موهن درباره پيامبر اسلام به شدت اعتراض كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، در شهر سيدني، معترضان اقدام به محاصره و يورش به سمت كنسولگري آمريكا كردند كه به درگيري با نيروهاي پليس منجر شد.
به گزارش شاهدان عيني، پليس و نيروهاي امنيتي سيدني با توسل به خشونت تلاش كردند تا معترضان را از نزديك شدن به محوطه سفارت منع كنند، اما با پرتاب سنگ، بطري و چوب به سمت ساختمان كنسولگري مواجه شدند.
تظاهركنندگان شعار مي دادند، «ما اجازه اهانت به مقدسات اسلام را نمي دهيم و جان خود را براي آن فدا مي كنيم»، صهيونيست ها بدانند از آتش خشم مسلمانان در امان نخواهند ماند.اما در مقابل پليس استراليا با سگ هاي وحشي و پاشيدن اسپري فلفل به جان مسلمانان افتاد و تعدادي از آنها را روانه بيمارستان كرد.
ادامه اعتراض ها در مصر
تظاهرات اعتراض آميز مردم مصر براي پنجمين روز متوالي در منطقه «گاردن سيتي» كه سفارت آمريكا در آن قرار دارد، همچنان ادامه دارد و جمعه شب رنگ خون به خود گرفت.
براساس گزارش هاي دريافتي در تظاهرات جمعه شب يك تن از معترضان به ضرب گلوله ماموران امنيتي كشته شد و تعداد مجروحان اين حادثه به 300 نفر افزايش يافت.
اين در حالي است كه با وجود محكوميت اقدام موهن كارگردان آمريكايي از سوي دولت اسلامگراي مصر، مردم خشمگين اين كشور قسم ياد كرده اند تا زمان تسخير نشدن سفارت آمريكا، به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
همچنين هزاران نفر از مردم مصر پس از برگزاري تظاهرات ميليوني در حمايت از پيامبر اسلام و محكوميت آمريكا و صهيونيست ها شعارهايي سر دادند.
معترضان مصري از دولت اسلامگراي مصر خواستند تا با طرد سفير و بستن سفارت آمريكا، به اين اقدام موهن صهيونيست هاي آمريكايي پاسخ دهد.
از سوي ديگر، معترضان مصري در اعتراض به انتشار فيلم ضد اسلامي ساخته شده در آمريكا، به سمت برج امنيتي نيروهاي چند مليتي در شبه جزيره سينا آتش گشودند.
در همين حال وزارت كشور مصر از بازداشت صدها نفر در ارتباط با اعمال خشونت آميز در قاهره خبر داد.
اعتراض مسلمانان در اروپا
صدها تن از مسلمانان خشمگين در كشورهاي انگليس، فرانسه، اتريش، آلمان، بلژيك و سوئيس با برگزاري تظاهرات و تجمع در مقابل سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا، اقدام موهن كارگردان آمريكايي- صهيونيستي را محكوم كردند. به گزارش واحد مركزي خبر، تظاهركنندگان در حالي كه پليس در اطراف سفارت آمريكا مستقر شده بود، فرياد «الله اكبر» و از «حرمت پيامبر اسلام(ص) دفاع مي كنيم» و «دموكراسي و آزادي مرده است و اسلام مي آيد»، خواستار مجازات عاملان اين اقدام شدند.
در بروكسل پايتخت، بلژيك نيز تدابير شديد امنيتي، مانع از برگزاري تظاهرات ضد آمريكايي نشد ولي با وجود اين كاركنان سفارت از ترس رخداد حادثه اي مشابه ليبي از محل كار خود گريختند.
در سوئيس، تركيه، آلمان، فرانسه و اتريش نيز تظاهرات مشابهي برگزار و پرچم آمريكا به آتش كشيده شد.
اين در حالي است كه بسياري از كشورهاي اسلامي در پنج قاره جهان همچنان شاهد تظاهرات و اعتراضات مردمي بر ضد آمريكا و صهيونيست هاي هم پيمان آن است.
نكته جالب توجه در اين مورد همسويي سازمان ملل به خصوص شوراي امنيت با آمريكا است كه در برخي از كشورها از جمله ليبي اقدام به خارج كردن كاركنان خود كرده است. شوراي امنيت همچنين با صدور بيانيه اي، حمله به سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا در ليبي، مصر، يمن و تونس را محكوم كرد.
يك روزنامه ايتاليايي نيز فاش كرد؛ هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا از ايتاليا به سوي ليبي به پرواز درآمدند تا از طريق چشم هاي الكترونيكي خود سراسر خاك اين كشور را زيرنظر داشته باشد.
خشم فرو خفته مسلمانان
در حالي كه مقامات آمريكايي مي كوشند افكار عمومي را از دلايل اصلي حمله به سفارتخانه ها منحرف كنند، تحليل گران سياسي، خشم فروخفته مسلمانان را عامل حمله به منافع آمريكا در سراسر جهان مي دانند. به گزارش ايرنا، صاحبنظران مسائل سياسي بر اين باورند كه ادامه سياست هاي طرفداري از اسرائيل و ضديت با اسلام از سوي واشنگتن، به صورت دمل چركيني در چند روز گذشته سر باز كرده است و عامل حمله به سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا در 5 قاره جهان بوده است. همچنين دكتر «ويستر گريفين تاريلي» نويسنده و مورخ آمريكايي، انتشار فيلم موهن درباره پيامبر اسلام را اقدامي تعمدي و تحريك آميز عنوان كرده و معتقد است: سازمان سيا و نخست وزير اسرائيل، عوامل اصلي پشت پرده ساخت فيلم موهن هستند و واشنگتن بايد در سياست هاي خود درباره مسلمانان در خاورميانه تجديدنظر كند.
ساير رويدادها
¤ باراك اوباما و هيلاري كلينتون رئيس جمهور و وزير خارجه آمريكا در مراسم تشييع جنازه سفير آمريكا در ليبي، اتخاذ تدابير شديد امنيتي در اطراف ساختمان سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا را مورد تأكيد قرار دادند.
¤ منابع خبري از بازداشت سازنده فيلم موهن در لس آنجلس خبر دادند.
¤ شركت اينترنتي گوگل، درخواست كاخ سفيد براي توقف پخش فيلم موهن را رد كرد.
¤ گسترش تظاهرات بر ضد آمريكا و هم پيمانان غربي اش، دولت انگليس را وادار به بررسي طرح خروج ديپلمات هاي انگليسي از خاورميانه كرد.
¤ صدها مسلمان چيني با برپايي تظاهرات در مقابل سفارت آمريكا، اخراج سفير اين كشور را از خاك كشورشان خواستار شدند.
¤ بسياري از رسانه هاي داخلي آمريكا و مخالفان دولت باراك اوباما، عذرخواهي واشنگتن از مسلمانان را تنها راه حل فروكش كردن خشم معترضان دانستند.
¤ با وجود گذشت 5 روز از پخش فيلم موهن آمريكايي، مقام هاي آمريكايي از محكوميت سازندگان آن و عذرخواهي از ملت هاي مسلمان طفره رفته اند.
¤ دولت آمريكا در بسياري از سفارتخانه ها و كنسولگري هايش در كشورهاي اسلامي، ابزار پيشرفته جاسوسي مستقر كرد.


اين صهيونيست هاي تروريست

يهوديان عراقي الاصل فلسطين اشغالي پس از 62 سال فاش كردند انفجار در كنيسه هاي بغداد به دست عوامل جاسوسي رژيم صهيونيستي صورت گرفته بود.
پايگاه اينترنتي «عراق القانون» به نقل از كميته يهوديان عراقي الاصل در فلسطين اشغالي فاش كرد، موساد عامل انفجارهايي بوده است كه در سال 1950 (يعني دو سال پس از شكل گيري رژيم صهيونيستي) در كنيسه هاي يهودي بغداد رخ داده بود. به گزارش خبرگزاري فارس، اين كميته بر اين باور است كه هدف موساد از اين انفجارها، ترغيب يهوديان عراق براي مهاجرت به اسرائيل بوده است.
با اين حال، كميته مذكور اعلام كرد كه يهوديان عراقي الاصل بايد نيمي از غرامت اموال از دست رفته خود را از دولت عراق و نيم ديگر را از اسرائيل بگيرند.
يهوديان در عصر باستان و زمان حكومت «بخت النصر» از سرزمين كنعان (فلسطين) به بين النهرين آورده شده بودند.


مذاكرات اخضر ابراهيمي با بشار اسد و مخالفان براي حل بحران سوريه

فرستاده ويژه سازمان ملل در ديدار با رئيس جمهور سوريه گفت، ادامه بحران سوريه منطقه را با خطر بزرگي مواجه خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه در ديدار با بشار اسد تأكيد كرد، بحران سوريه وارد وضعيت پيچيده و خطرناكي شده است و ادامه آن تمام منطقه را بحراني خواهد كرد.
وي ابراز اميدواري كرد كه بحران سوريه با گفت وگوي طرفين و مذاكره بين طرف هاي درگير حل و فصل شود.
تلويزيون سوريه به جزئيات بيشتر اين ديدار اشاره اي نكرد ولي از آنجا كه اين اولين سفر ابراهيمي به سوريه به شمار مي آيد. تحليلگران معتقدند موفقيت يا شكست وي در اجراي مأموريت وي نقش مؤثري در كنترل بحران اين كشور دارد به ويژه آنكه وي با مخالفان سوري نيز ديدار و گفت وگو كرده است.
اخضر ابراهيمي پيش از ديدار با رئيس جمهور سوريه با وليد المعلم وزير خارجه اين كشور ديدار كرده بود.
المعلم در اين ديدار تأكيد كرده بود كه سوريه براي همكاري كامل با ابراهيمي آمادگي دارد و از هر طرحي كه متضمن منافع ملت سوريه باشد و بدون دخالت بيگانگان مطرح شود حمايت خواهد كرد اين در حالي است كه اخضر ابراهيمي با داود اوغلو وزير خارجه تركيه در يك گفت وگوي تلفني اوضاع سوريه و تحولات منطقه را مورد بحث و بررسي قرار داد.
اين در حالي است كه ارتش سوريه همچنان به پيشروي خود در مناطق مختلف اين كشور و پاكسازي شهرها و روستاها از وجود تروريست هاي مسلح ادامه مي دهد.
روز جمعه ده ها فرد مسلح در جريان درگيري با نيروهاي نظامي سوريه در شهر حلب كشته شدند.
در منطقه الخالديه در شهر حماه نيز در جريان كشف يك مخفيگاه افراد مسلح مقادير زيادي سلاح و مهمات به دست نيروهاي دولتي سوريه افتاد.
گشت هاي ارتش لبنان نيز توانستند يك محموله بزرگ سلاح قاچاق را كه از اين كشور براي مخالفان نظام سوريه ارسال شده بود متوقف و مصادره كنند.
مسئله قاچاق سلاح از خاك لبنان توسط مخالفان نظام سوريه يكي از مشكلات مهم در ماه هاي اخير براي لبنان بوده است.
برخي از جريان هاي سياسي لبنان از جمله جريان المستقبل به رهبري سعدالدين حريري به دست داشتن در اين اقدامات و حمايت از مخالفان نظام سوريه در لبنان متهم هستند.
همچنين سه دستگاه خودرو افراد مسلح مجهز به مسلسل و سلاح نيمه سنگين دوشكا با نفرات مستقر در آن در منطقه فردوس در شهر حلب از سوي نيروهاي سوري منهدم شد.
منابع آگاه از كشته شدن ابوحسام اشامي يكي از بزرگترين سركرده هاي تروريست در سوريه خبر دادند.وي رهبر سازمان فتح الاسلام از سازمان هاي نزديك به القاعده بود.
همچنين «عمار الواوي» دبير كل شوراي نظامي گروهك تروريستي ارتش آزاد در جريان درگيري با نيروهاي سوري در حلب كشته شد.
«عمار الواوي»، نظامي جدا شده از نظام دمشق بود كه با پيوستن به گروهك تروريستي موسوم به «ارتش آزاد» دبير كلي شوراي نظامي اين گروهك تروريستي را بر عهده گرفت.
همچنين نيروهاي ارتش سوريه چندين افسر ترك را كه در شهر حلب و به ويژه در منطقه «الميدان» با افراد مسلح همكاري مي كردند و در جنايات و عمليات هاي تروريستي آنها مشاركت داشتند، به هلاكت رساندند.
منطقه الميدان در حلب از جمله مهمترين كانون هاي تجمع افراد مسلح به شمار مي آمد و از جمله كانون هاي درگيري و بحران در سوريه است.
منابع خبري اعلام كردند كه تروريست ها در تازه ترين جنايت خود مساجد و كليساها را گلوله باران مي كنند و به آتش مي كشند.
همچنين خانه هاي مردم را به جرم همكاري با ارتش سوريه بمب گذاري و منفجر مي كنند.


حمله سنگين افراد مسلح در افغانستان به محل استقرار نوه ملكه انگليس

در حمله سنگين شبه نظاميان به پايگاهي در استان هلمند افغانستان كه نوه ملكه انگليس در آنجا مستقر بود، دو نظامي آمريكايي كشته و پنج تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، شمار زيادي از افراد مسلح وابسته به طالبان ديروز با سلاح سبك و سنگين به پايگاه منطقه «شورايك» استان هلمند در جنوب افغانستان حمله كردند. در زمان اين حمله شاهزاده «هري» نوه ملكه انگليس در پايگاه حضور داشت. هر چند در اين حمله به وي آسيبي نرسيد، ولي دو تفنگدار آمريكايي كشته و پنج تفنگدار ديگر نيز مجروح شدند.
بر اساس گزارش هاي رسمي، در اين حمله 16 مهاجم وابسته به طالبان نيز كشته شدند.
به گفته مقامات آمريكايي حمله مذكور به قدري سنگين و گسترده بود كه طي آن چند فروند هلي كوپتر ناتو نيز آسيب ديد.
طالبان هفته گذشته شاهزاده هري را به مرگ تهديد كرده بود، اما دبيركل ناتو اين تهديد را جدي نگرفته بود.
گروه طالبان رسماً با پذيرش مسئوليت اين حمله، اعلام كرد كه طي آن از خمپاره و موشك نيز استفاده شده است. «قاري يوسف» سخنگوي طالبان هدف از اين حمله را پاسخ به اهانت آمريكايي ها نسبت به پيامبر اسلام(ص) دانست. احتمال مي رود شمار نظاميان آمريكايي كشته شده در اين حمله افزايش يابد.
 


كارتر: انتخابات كنوني آمريكا فاسدترين نوع در تاريخ ماست

رئيس جمهور اسبق آمريكا گفت كه اين كشور اكنون يكي از بدترين و فاسدترين مبارزات انتخاباتي تاريخ آمريكا را تجربه مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، «جيمي كارتر» با اشاره به مبارزات تبليغاتي انتخابات رياست جمهوري كه هم اكنون ميان «باراك اوباما» از حزب دموكرات و «ميت رامني»از حزب جمهوريخواه جريان دارد، گفت كه اين مبارزات از بدترين و فاسدترين مبارزاتي است كه در تاريخ آمريكا رخ داده است.كارتر افزود، بر مبارزات انتخاباتي فعلي آمريكا فساد حاكم است و اين نوع مبارزات دموكراسي را در ايالات متحده به خطر مي اندازد. به گفته وي، در حال حاضر پول هاي زيادي هزينه مبارزات انتخاباتي مي شود و بايد مشخص گردد كه اين پول ها از كجا تأمين مي شود.
وي گفت، شش ميليارد دلار تاكنون دو رقيب درانتخابات جاري هزينه كرده اند.
كارتر تصميم دادگاه عالي ايالات متحده در سال 2010 را در به وجود آمدن چنين شرايطي در آمريكا موثر مي داند. دادگاه عالي آمريكا در تصميمي به شركت هاي مختلف نيز اجازه شركت در مبارزات انتخاباتي را داد با اين استدلال كه شركت ها هم حق اظهارنظر آزادانه را دارند. براساس اين تصميم گيري، كمك به نامزدها در مبارزات انتخاباتي كه قبلاً محدود بوده، اكنون نامحدود است. «كوفي عنان» دبيركل سابق سازمان ملل نيز اخيراً افزايش هزينه هاي تبليغاتي در انتخابات رياست جمهوري آمريكا را نگران كننده و براي دموكراسي در اين كشور خطرناك دانسته بود.


تظاهرات گسترده ضد دولتي در پايتخت اسپانيا

دهها هزار نفر از مردم اسپانيا در اعتراض به سياست هاي رياضتي دولت تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم «مادريد» پايتخت اسپانيا ديروز با حضور در خيابان هاي اصلي اين شهر عليه دور تازه رياضت هاي اقتصادي دولت واكنش نشان دادند.
بنا به گزارش خبرگزاري فرانسه در تظاهرات ديروز كه بسيار گسترده برگزار شد، اقشار مختلف مردم همچون معلمان، آتش نشانان، دانش آموزان، كارگران، كارمندان و... مشاركت داشتند. اين تظاهرات نخستين تظاهرات بزرگ از 19 ژوئيه تاكنون محسوب مي شود.
از پرتغال نيز خبر مي رسد تظاهرات مشابهي عليه اوضاع اقتصادي و سياست هاي رياضتي دولت برگزار شده است.
بسياري از كشورهاي اروپايي اين روزها با كسري بودجه، نرخ بالاي بيكاري و رشد اقتصادي ناچيز دست و پنجه نرم مي كنند.
اسپانيا يكي از اين كشورهاست كه به نظر مي رسد در شرايط بسيار بحراني قرار گرفته است.
به گزارش فارس، اين كشور اخيرا از بانك مركزي اروپا كمك مالي 100ميليارد يورويي دريافت كرده تا بتواند بانك هاي خود را از خطر ورشكستگي نجات دهد، با وجود اين، بسياري اين كمك را كارآمد ندانسته و آنطور كه آمارهاي جديد اقتصادي اين كشور نيز نشان مي دهد، اسپانيا هنوز نتوانسته تغييري در اقتصاد بيمار خود ايجاد كند.
از سوي ديگر معترضان اعلام مي كنند دولتمردان اين كشور بيش از اين كه به فكر مردم باشند به فكر نجات بانك ها و شركت ها هستند.
تحليلگران مي گويند بحران اقتصادي كه چند سالي است دامن اروپا را گرفته سرانجام تمام دستاوردهاي اتحاديه اروپا را برباد خواهد داد.
 


چيني هاي خشمگين در پكن پرچم ژاپن را آتش زدند

هزاران چيني در اعتراض به سياست هاي دولت توكيو نسبت به جزاير مورد اختلاف، به سفارت و كنسولگري ژاپن در پكن و ساير شهرهاي چين حمله كردند و پرچم ژاپن را به آتش كشيدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، ديروز هزاران نفر از تظاهركنندگان خشمگين تلاش كردند وارد ساختمان سفارت ژاپن در پكن و كنسولگري هاي اين كشور در نقاط مختلف چين شوند. در پكن مردم ساعت ها با پليس به زد و خورد پرداختند، ولي نتوانستند وارد محوطه سفارت شوند.
معترضان خشمگين در حالي كه پرچم چين را در دست گرفته بودند، پرچم ژاپن را به آتش كشيدند. تظاهركنندگان همچنين از دولت پكن خواستند ژاپن را براي خروج از جزاير مورد اختلاف تحت فشار قرار دهد. اين جزاير در درياي چين جنوبي قرار دارد. چيني ها به اين جزاير «ديائويو» و ژاپني ها نيز به آنها «سنكاكو» مي گويند. تنش ها ميان دو كشور زماني بالا گرفت كه دولت توكيو از تصميم خود براي خريد اين جزاير خبر داده بود. جزاير فوق داراي منابع غني نفت و گاز هستند.
اين تصميم موجب خشم مقامات پكن شد. وزارت خارجه ژاپن اين پرونده را به يك دادگاه بين المللي ارجاع داده است. دولت ژاپن بعد از چند هفته كش و قوس، طرح خريد جزاير فوق را رسماً تصويب كرد.
تظاهركنندگان چيني تصاوير «مائوتسه تونگ» رهبر انقلاب اين كشور را نيز در دست داشتند و با اين كار، مي خواستند اين پيام را برسانند كه رهبران فعلي پكن به اندازه كافي براي باز پس گرفتن جزاير جدي عمل نمي كنند.
علاوه بر پكن، ديروز در بسياري از شهرهاي چين نيز تظاهرات مشابهي مقابل كنسولگري هاي ژاپن برگزار شد. در شانگهاي كنسولگري ژاپن مورد حمله معترضان قرار گرفت، اما پليس به خوبي اوضاع را كنترل كرد.
معترضان شعارهايي چون، «جزايرمان را برگردانيد»، «ژاپني هاي خبيث از خاك ما بيرون برويد» و «براي احترام به سرزمين مادريمان، با ژاپني ها مبارزه مي كنيم» سر مي دادند.
در همين حال، خبرگزاري جمهوري اسلامي از افزايش تنش هاي مرزي در درياي جنوبي چين خبر داد؛ بخش امنيت دريايي ژاپن خبر داد كه شش فروند كشتي گشت دريايي چين وارد آب هاي ديائويو و جزاير اطراف آن شدند.
بخش امنيت دريايي ژاپن با اعزام چند فروند كشتي گشتي و هلي كوپتر به نيروهاي چيني هشدار داده است تا به اين منطقه نزديك نشوند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، كشتي هاي چيني نيز در پاسخ به زبان ژاپني اعلام كردند: «جزاير ديائويو سرزمين چين است و ما مأموريت خود را انجام مي دهيم. نيروهاي ژاپن بايد از اين آب ها خارج شوند.»
در پي اين رويارويي، «يوشيهيكو نودا» نخست وزير ژاپن دستور نشست اضطراري كابينه را صادر كرده است.
همزمان با بالا گرفتن تنش بين دو كشور، «لي بائودونگ»، نماينده دايم چين در سازمان ملل نيز در ديدار با «بان كي مون» دبيركل اين سازمان، جدول مختصات و نمودار دريايي خطوط و نقطه هاي قلمرويي دريايي كشورش از جمله جزاير ديائويو را به وي تحويل داد.
«لي» در اين گفت وگو تأكيد كرد: جزيره ديائويو از قديم جزيي از سرزمين چين بوده است و دولت و ملت توانايي حراست از حق حاكميت و تماميت ارضي خود را دارند.


واكنش تند روسيه به قطعنامه مجلس اروپا

روسيه در واكنش به قطعنامه ضد روسي مجلس اروپا آن را دخالت در امور داخلي خود توصيف كرد.
وزارت خارجه روسيه با صدور بيانيه اي به قطعنامه مجلس اروپا كه طي آن «از وضع حقوق بشر» در اين كشور انتقاد شده بود پاسخ داد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران با انتشار اين خبر نوشت: روسيه در اين بيانيه اروپا را متهم به دخالت در امور داخلي خود كرده و اوضاع حقوق بشر در اروپا را بهتر از روسيه ندانسته است!
در اين بيانيه آمده: «به نظر مي رسد مجلس اروپا براساس اطلاعات يك جانبه اين قطعنامه را تنظيم و به صورت مغرضانه آن را تجزيه و تحليل كرده است. سخنگوي رئيس جمهور روسيه نيز در واكنش به موضع ضدروسي جديد اروپا گفت: با اطمينان مي توان گفت قطعنامه مجلس اروپا بر منابع نامشخص و دروغ استناد كرده و با واقعيت مطابقت ندارد.


چها رسوي پنج قا ره

ديدار حريري با پادشاه عربستان
منابع خبري از ديدار سعدالدين حريري رئيس جريان المستقبل و از سران اصلي 14 مارس لبنان با پادشاه عربستان سعودي در دارالبيضا خبر دادند.
در اين ديدار تعدادي از مسئولان و شاهزادگان سعودي نيز حضور داشتند. حمايت آل سعود از حريري به دليل مواضع ضدمقاومت جريان 14 مارس است.
اصابت موشك به سرزمين هاي اشغالي
دو فروند موشك از سوي غزه شليك و به اطراف شهرك ساحلي عسقلان اصابت كرد.
اصابت اين دو موشك خسارت يا تلفاتي در برنداشت اما باعث وحشت گسترده اسرائيلي ها شد و آنان را وادار كرد كه به پناهگاه ها فرار كنند و تا ساعت ها در اين مكان ها بمانند.
اخراج نماينده مخالف پوتين از پارلمان روسيه
پارلمان روسيه عضويت يكي از مهم ترين نمايندگان مخالف پوتين را لغو كرد.
اين نماينده اخراجي گفت، اين اقدام در راستاي افزايش اقدامات كرملين عليه مخالفان صورت مي گيرد.
 


رهبر كاتوليك هاي جهان در بيروت خواستار همكاري ميان مسلمانان و مسيحيان شد

پاپ بنديكت شانزدهم در سفر خود به لبنان و ديدار با مقامات اين كشور بيداري اسلامي را مثبت ارزيابي كرد و خواستار همكاري مسلمانان و مسيحيان شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از شبكه خبري الجزيره، پاپ بنديكت شانزدهم در نخستين روز سفر خود به لبنان بيداري اسلامي را مثبت ارزيابي كرد و اعلام كرد خواهان دموكراسي، آزادي و همكاري بيشتر با مسلمانان است.
اين نخستين باري است كه پاپ بنديكت موضع مشخصي در قبال انقلاب هاي عربي اتخاذ كرده است.
وي همچنين خواستار گام هاي مشخصي در راستاي تحقق صلح در منطقه شد. پاپ بنديكت در ديدار با ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان در كاخ رياست جمهوري تأكيد كرد، ارسال سلاح به سوريه گناهي بزرگ و نابخشودني است و خواستار توقف آن شد.
رهبر كاتوليك هاي جهان از رفتار مقامات صهيونيستي با برخي مسيحيان در سرزمين هاي اشغالي به شدت انتقاد و اشغالگري هاي اين رژيم را محكوم كرد.
وي از مسيحيان خواست با مسلمانان در زندگي، سرنوشت و ساخت جامعه همكاري كنند و صلح و عدالت را در خاورميانه برقرار سازند.
گفتني است يكي از اولين چيزهايي كه پاپ بنديكت شانزدهم پس از خروج از فرودگاه بيروت مشاهده كرد زنان شيعي پوشيده در چادرهاي مشكي و صدها پيشاهنگ حزب الله بودند كه براي استقبال از او آمده بودند.
شيخ نعيم قاسم معاون دبير كل حزب الله لبنان نيز طي سخناني ضمن خوشامدگويي به پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليك هاي جهان خواستار همگرايي و اتحاد مسلمانان و مسيحيان شد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14