(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 شهریور 1391 - شماره 20307

رمزنگاري و رمز خواني
بيماري اسرارآميز
زنبور ژاپني قاتل 30 هزار زنبور
ناپديد شدن 300 كبوتر در برمودا
چرا هميشه خسته ام؟!
پودر سيري هم آمد


رمزنگاري و رمز خواني

درحال حاضر بر روي تمام كالاهاي فروشگاهي يك كد الكترونيكي وجود دارد كه خلاصه مشخصات آن جنس محسوب مي شود.
اين شناسه ها كه باركد نام دارد كم كم دارد جاي خود را به حسگرهاي امواج راديويي مي دهد كه قدرت شناسايي بسيار بيشتري نسبت به آنها دارد و مهمتر اينكه درهمه صنايع كاربردي جدي دارد. نيم قرن است كه مديران صنايع و فروشگاههاي بزرگ از مزيت اين شناسه ها سود مي برند و اطلاعات كاملي از انبارهايشان دارند.
درسال 1951 بسياري از صنايع به دستگاه هايي نيازداشتند كه بتواند با سرعت زياد اطلاعات را بخواند. اولين كساني كه براي حل اين مشكل دست به كار شدند، دو دانشجوي دانشگاه دركسل بودند. آنها درسال 1952نشانه اي ابداع كردند كه خواندن آن از هر زاويه اي امكان پذير بود.
هرچند آنها نتوانستند نشانه اي رمزي براي انتقال اطلاعات كالاها ابداع كنند، اما نتوانستند اسكنر يا دستگاه مناسبي ابداع كنند كه بتوانند اين اطلاعات را بخواند. هرچند هدف اصلي آنها از ابداع اين روش رمزگذاري، فروشگاه هاي خواروبار بود اما بسياري از صنايع ديگر هم به اين نوع رمزنگاري و رمزخواني نياز داشتند، مثل راه آهن.
دردهه 1950 يكي از مشكلات شبكه حمل و نقل ريلي آمريكا، شناسايي مالك قطارها و خواندن شماره سريال قطارهايي بود كه از ايستگاه عبور مي كرد. از اين رو درسال 1959 مديران اين صنعت گردهم آمدند تا راهي براي حل مشكل بيابند. در نهايت هم دو نفر سيستمي به نام رديابي كد ابداع كردند كه از نور سفيد زنون تشكيل شده بود.
دراين سيستم، نور سفيد را روي نوارهاي افقي قرمز، سفيد و آبي رنگ مي تاباندند كه دركنار واگن ها چسبيده شده بود.
يك حسگر اطلاعات مربوط به عرض هر يك از اين نوارها را جمع آوري مي كرد. سپس اين اطلاعات را با اطلاعات مربوط به قطارهاي مختلف، مطابقت مي دادند تا هر قطار شناسايي شود.
پنج سال پس از ابداع اين روش، قانوني وضع شد كه مطابق همه قطارهاي آمريكا بايد به اين سيستم مجهز مي شدند. البته هزينه هاي استفاده از اين سيستم زياد بود و به همين دليل خيلي زود كنار گذاشته شد. با اين همه صنايع ديگر به تلاش هاي خود براي يافتن راه حلي براي اين مشكل ادامه مي دادند. درسال 1967 سيستم مشابه ديگري در فروشگاه ها رايج شد كه مي توانست علاوه بر قيمت، نوع كالا و اطلاعات ديگري را نيز براي فروشنده مشخص كند اما اين سيستم هم به دشواري هاي ديگر سيستم هاي مشابه مبتلا بود يعني يافتن دستگاهي براي خواندن سريع و دقيق اطلاعات درج شده روي كالا.
محققان در ابتداي كار بسيار تلاش كردند ابزاري بيابند كه بتواند خطوط موجود دراين نشانه ها را بخواند اما چنين ابزاري پيدا نكردند به همين دليل تصميم گرفتند خودشان چنين چيزي را بسازند. آنها تصميم گرفتند از ليزر هليم- نئون براي خواندن سريع اين خطوط استفاده كنند. بعدها كه شركت جنرال موتورز هم تصميم گرفت از اين روش براي شناسايي بخش هاي مختلف موتور خودرو استفاده كند، اين سيستم در صنايع هم به كار رفت و به شدت گسترش يافت.
اطلاعات ثبت شده روي باركد را مي توان به وسيله دستگاه بازخواني كرد. باركدها مجموعه اي از ميله خط هاي سياه هستند كه معمولا روي زمينه سفيد رنگي چاپ مي شوند و با استفاده از آن مي توان از نوع، جنس كيفيت و قيمت كالاي فروخته شده آگاه شد. باركدهاي اوليه، اطلاعات را به شكل عرضي و فاصله دسته اي از خط هاي موازي چاپ شده ذخيره مي كردند.
اين خط ها را در ابتدا به شكل دسته اي از خط هاي مستقيم و موازي رسم مي كردند اما امروزه باركدها را بسته به نوع و نياز به شكل هاي دوبعدي، دسته اي از نقطه ها، يك دسته دايره مركز و حتي به شكل مخفي شده در تصاوير نيز رسم مي كنند. يك دستگاه اسكنر نوري كه دستگاه باركد خوان نام دارد، اين اطلاعات را بازخواني مي كند. اگر اين اطلاعات در تصويرها مخفي شده باشند، نرم افزار خاصي، اين اطلاعات را بيرون مي كشد و بازيابي مي كند.
اين شناسه هاي الكترونيكي به شكل گسترده اي در طراحي و ساخت سيستم هاي جمع آوري خودكار اطلاعات كه به سرعت و دقت زياد نيازدارند به كار مي روند. باركدها را مي توان با يك كامپيوتر عادي و با يك پرينتر ليزري چاپ كرد.
البته براي طراحي باركدهايي كه بتوانند اطلاعات ويژه اي را درخود داشته باشند به يك برنامه خاص نياز است خواندن اطلاعات نيز با يك اسكنر صورت مي گيرد. اسكنر باركدها، يك منبع نورليزر است كه به نوارهاي باركد مي تابد و اطلاعات آن را بازيابي مي كند.
 


بيماري اسرارآميز

عليرضا سزاوار
هر نوع اختلالي در سيستم ايمني بدن بسيار خطرناك و دردسرساز است. به طور مثال بيماري خطرناكي وجود دارد كه اگر سيستم ايمني از حالت تعادل خارج شود با ارسال سيگنال هاي معيوب باعث رشد سلول هاي پوست مي شود.
به طور كلي در حالت عادي سلول هاي پوست به طور دايم از لايه هاي زيرين حركت كرده، در آنجا هسته هاي خود را از دست داده و به صورت پوسته هاي مرده از بدن دفع مي شوند. اين روند به طور معمول حدود يك ماه به طول مي انجامد اما در بيماري پسورياز سيستم تكاملي سلول هاي پوست بر اثر همان اشكالات سيستم ايمني سرعت يافته در نتيجه چندين لايه سلول مرده در سطح پوست تجمع پيدا مي كند كه همان پوسته هاي پسوريازيس را تشكيل مي دهند.
اين بيماري اغلب در افراد بالاي 45سال ايجاد مي شود كه سابقه اين بيماري را در فاميل درجه يك خود داشته اند و ممكن است افراد كه در سنين كمتر از 45 سالگي هم به اين بيماري مبتلا شوند ولي در كل سن شيوع آن در بزرگسالي است. اين بيماري زمينه ارثي دارد و برخي از فاكتورهاي محيطي ممكن است آن را تشديد كند . گاهي بيماران ممكن است در فاميل خود نتوانند فردي را پيدا كنند كه به اين بيماري دچار باشد اما ممكن است در نسل هاي قبل و از طريق ژن به آنها ارث رسيده باشد.
از طرفي يك سري عوامل محيطي مثل خشكي پوست و آفتاب و استرس مي توانند نقش تشديدكننده در برابر اين بيماري ايجاد كنند. در مورد مصرف برخي داروها و تأثير آنها در اين بيماري بايد گفت افرادي كه استعداد ژنتيكي اين بيماري را دارند با مصرف برخي داروها بيماري تشديد مي شود و اين به آن معنا نيست كه صرفاً داروي خاصي بتواند اين بيماري را به وجود آورد.
گاهي اين بيماري مي تواند با برخي بيماري هايي كه باعث بيش فعالي سيستم ايمني بدن مي شوند، همزمان شود. به طور مثال بيماري برص مي تواند در افراد مبتلا به پسورياز همزمان به وجود آيد. متأسفانه ژن اين بيماري به طور كامل تا اين لحظه شناسايي نشده اما چيزي كه مشخص بوده، اين است كه ژن ها در بروز اين بيماري دخيل هستند.
ضريب نفوذ پايين در جهان
خوشبختانه در دنيا يك درصد افراد ممكن است به اين بيماري مبتلا شوند. در مناطق سردسير جهان احتمال بروز اين بيماري بيشتر است و د رنواحي مرطوب ميزان بروز بيماري كمتر مي شود. نور آفتاب در برخي موارد باعث تسريع اين بيماري مي شود ولي آفتابي كه در كنار دريا تابيده شود در خيلي از افراد ديده شده كه در بهبود بيماري مؤثر بوده است. به طور كلي در شرايط آب و هوايي مرطوب و كنار دريا علايم بيماري بهبود مي يابد در حالي كه در نواحي خشك عوارض اين بيماري شديدتر است.
اين بيماري تنها از طريق ژن از شخصي به شخص ديگر انتقال پيدا مي كند و به هيچ وجه مسري نيست و ثابت نشده است كه تماس پوستي با فرد مبتلا فرد ديگر را دچار اين بيماري كند. ژنتيك عامل تعيين كننده بيماري است و نگراني از ابتلا به آن از طريق تماس بدني بيهوده است.
اين بيماري به شكل هاي مختلف ديده شده است و علايم هر نوع آن متفاوت است.
شايع ترين شكل آن معمولا به صورت چندين ضايعه قرمز رنگ روي پوست كه حاوي پوسته هاي نقره اي رنگ است و اغلب در قسمت هايي نظير آرنج، زانو و پايين كمر ايجاد مي شود نوع ديگر بيماري پسورياز قطره اي ناميده مي شود كه در اين نوع از بيماري كه به صورت نقاط شبنم در كل پوست بدن ممكن است پخش شود و نقاط ريز قرمز همراه با پوسته هاي نقره اي روي آن است.
نوع كمتر شايع اين بيماري پوست به صورت نقاط چركي روي زمينه پوست قرمز ايجاد مي شود كه اين نوع شديدترين نوع بيماري است و معمولا در زنان باردار كه قبلا به نوع پلاك فرم اين بيماري مبتلا بوده اند، ديده مي شود. در اين نوع قسمت هاي مختلف بدن دچار دانه هاي چركي روي بستر پوست قرمز مي شوند و در برخي افراد تنها در كف دست و پاها ديده شده است.
اين بيماري ممكن است ناخن را درگير كند و در نواحي سر هم به وجود مي آيد. در اين ناحيه معمولا به صورت شوره ها و پوسته هاي چسبيده به كف سر ايجاد مي شود ولي فرق آن با پوسته هاي ديگر كه در اثر شوره سر به وجود مي آيد اين است كه معمولا از نواحي رويش مو روي پيشاني و پشت گردن هم ديده مي شود و به دليل اينكه خارش و التهاب براي بيمار ايجاد مي شود، فرد دچار ريزش مو مي شود كه با كنترل بيماري ريزش موي بيمار بهتر مي شود.
بيماران اغلب با مراجعه به پزشك متوجه بيماري مي شوند و از آنجا كه پزشك متخصص باتوجه به مواجهه زياد با اين بيماري به بخش هاي گرفتار و علامت هاي خونريزي قطره اي كه با برداشتن پوسته ها از سطح پوست صورت مي گيرد آشناست آن را به راحتي تشخيص مي دهد.
نكته ناگوار اينكه اين بيماري مزمن است و تنها بهبود مقطعي پيدا مي كند و بهبودي كامل براي آن وجود ندارد. بيمار براي چند سال ممكن است از اين بيماري دور باشد ولي مجدداً بيماري شدت يابد و در مواقعي كه فرد دچار استرس شود، بيماري شديدتر مي شود زماني هم كه درمان شروع مي شود، ممكن است تا چند سال خاموش شود و مجدداً ظهور كند.
اولين مرحله درمان استفاده از روش هاي موضعي است. ابتدا بايد خشكي پوست بيمار كم شود زيرا هر قدر پوست بيمار مرطوب تر و چرب تر باشد، بيماري بيشتر كنترل مي شود و احتمال خارش بيمار كمتر مي شود. چرب كردن پوست با انواع لوسيون ها و كرم هاي بدن مؤثر است ، همچنين تعداد حمام هايي كه فرد مي رود بايد كمتر شود و پس از حمام حتماً از لوسيون هاي بدن استفاده شود . استفاده از شامپوهايي كه مخصوص اين بيماري است و معمولا در تركيبات آنها تارت وجود دارد، توصيه مي شود.
درمان تزريقي در كنار درمان خوراكي
مرحله بعد مصرف داروهاي موضعي است كه بنا بر تشخيص پزشك براي بيمار نسخه مي شود و اگر به اين درمان هاي اوليه پاسخ داده نشد، درمان هاي خوراكي شروع مي شود؛ اخيراً درمان هاي تزريقي مورد استفاده قرار مي گيرد. يكي ديگر از روش هاي درماني روش پوبا است كه در واقع با اشعه ماوراي بنفش كه روي پوست تابيده مي شود، بيماري را مهار مي كنند.
وجود يك سري ليزرها به نام ليزر اگزايمر كه به صورت اختصاصي در قسمت هاي مختلف پوست كه درگير بيماري هستند، روش ديگري است .در واقع اين ليزرها همان نور متمركز 308 نانومتري است كه طيفي از اشعه ماوراي بنفش است و در درمان بيماري مؤثر عمل مي كند.
در ارتباط با نوع تغذيه اي كه در برابر اين بيماري بهتر است داشته باشيم، ديده شده افرادي كه از غذاهاي دريايي استفاده مي كنند بهبودي بيماري در آنها تسريع پيدا مي كند. و از طرف ديگر مصرف غذاهايي كه باعث تشديد خارش مي شوند، بيماري را تشديد مي كند. در واقع غذاهاي محرك ادويه دار و تند موجب خارش مي شوند كه توصيه مي شود كمتر مصرف شوند.
معمولا اين بيماري هنگام بارداري در افرادي به وجود مي آيد كه زمينه پسورياز را قبل از بارداري داشته اند كه يا قبل از آن تشخيص داده شده يا متأسفانه بعد از بارداري تشخيص داده مي شود. در اين دوران اغلب نوع شديد بيماري كه به صورت بروز دانه هاي چركي بر پوست است، ديده مي شود.
براي درمان نكات زير را رعايت كنيد:
- از آنجايي كه زخم اين بيماري در اثر خارش كهنه مي شود، بايد از خاراندن پوست پرهيز كنيد زيرا هر جايي كه پوست خراشيده يا دچار ضربه شود بيماري تحريك مي شود.
- آب و هواي مرطوب به بيماران كمك مي كند و مي تواند بيماري را تسكين دهد.
- استرس مهم ترين عامل در تشديد بيماري است و در اكثر مواقع شروع بيماري پس از يك استرس شديد بوده و در بچه ها ممكن است پس از يك بيماري تب دار شديد به وجود بيايد. بنابراين تا حد ممكن از استرس دوري كنيد.
- در مواردي پس از يك آفتاب سوختگي شديد اين بيماري به وجود مي آيد كه توصيه مي شود از آفتاب گرفتن براي ساعت هاي طولاني پرهيز كنيد.
- براي جلوگيري از خشكي بيش از حد پوست، استفاده از لوسيون هاي مرطوب كننده را پس از استحمام فراموش نكنيد.
- تا مي توانيد مواد غذايي حاوي ويتامين آ و اي و غذاهاي دريايي مصرف كنيد و از غذاهاي محرك بپرهيزيد.


زنبور ژاپني قاتل 30 هزار زنبور

تقريبا اكثر ما گزيدن زنبور را تجربه كرده ايم، تجربه اي دردآور از يك حشره يك سانتيمتري حالا اگر زنبوري اندازه حدودي كف دستتان به شما حمله كند چه حسي خواهيد داشت؟
به گزارش فارس، زنبور سرخ ژاپني يكي از مخوف ترين شكارچيان دنياي حشرات است. اين حشره 5 سانتيمتر طول و بالهايي كه تا 8 سانت از هم باز مي شوند؛ دارد. اين بالها به زنبور اين امكان را مي دهد تا با سرعت 40 كيلومتر در ساعت پرواز كند و روزانه 100 كيلومتر جابجا شود.
نيش اين زنبور ترسناك 6 ميلي متر طول دارد و داراي مواد شيميايي است كه مي تواند گوشت انسان را در خود حل كرده و متلاشي كند، كساني كه تجربه گزيده شدن توسط اين حشره را دارند، درد نيش آن را مانند فرو رفتن يك ميخ داغ در بدن توصيف كرده اند.
اين حشره سالانه موجب مرگ 40 نفر در ژاپن مي شود كه بر اثر حساسيت به نيش آن جان خود را از دست مي دهند.
هر عدد از اين زنبورهاي سرخ مي تواند در دقيقه 40 زنبور عسل معمولي را از پا درآورد و معمولا زنبورهاي سرخ براي حمله به كندوي زنبورهاي عسل به صورت دسته جمعي حمله ور مي شوند. در يكي ازحمله هاي اين زنبورها به كندوي زنبور عسل اروپايي، تنها 30 عدد از آنها 30 هزار زنبور عسل اروپايي را از پا درآوردند.
البته زنبورهاي معمولي در برابر اين زنبور بي رحم بي دفاع هم نيستند، آنها با رساندن دسته هاي چند صد تايي خود به زنبور سرخ و بال زدن در اطراف آن دماي محيط را به 47 درجه مي رسانند كه يك درجه بالاتر از توان تحمل زنبور سرخ است و با اين كار اين حشره هاي قاتل را از پاي درمي آورند.
 


ناپديد شدن 300 كبوتر در برمودا

علت مفقود شدن حدود 300 كبوتر در منطقه اي در شمال شرق انگلستان كه مثلث «برمودا» نام گرفته است به احتمال زياد به علت تاثير پارازيت بوده است.
به گزارش مهر، مثلث «برمودا» نامي است كه طي هفته گذشته بر منطقه اي در شمال شرق انگليس به دليل ناپديد شدن صدها كبوتر گذاشته شده است .
هفته گذشته يك باشگاه پرورش كبوتر يك دسته 230 تايي از كبوتران را از شمال منطقه يورك شاير در شمال انگلستان در آسمان رها كردند كه تاكنون تنها 13 پرنده به مقصد خود در اسكاتلند رسيده اند.
در حال حاضر صاحبان اين پرندگان كه طبق روال هميشگي كبوتران تربيت شده خود را در آسمان رها مي كردند و آنها پس از طي كيلومترها مسافت به خانه باز مي گشتند اعلام كردند تا زماني كه اين معما حل نشود از رها كردن باقي كبوتران خودداري مي كنند.
كبوترها ساليان متمادي است كه با توانايي جهت يابي فوق العاده عجيب خود دانشمندان را گيج كرده اند.
پيش از اين حادثه دانشمندان دريافتند كه در مغز كبوتران گروه هايي از سلول هاي ويژه وجود دارد كه ميزان و جهت ميدان مغناطيسي زمين را نشان مي دهد و به كبوتران اين امكان را مي دهد كه همواره قطب نما يا جي پي اس به همراه داشته باشند.
صاحبان پرندگان مفقود شده معتقدند كه پارازيت هايي كه ايستگاه ماهواره اي نزديك به اين محل در شمال شرق انگلستان در عمليات نظامي و اطلاعاتي خود ارسال كرده اند، توانايي جهت يابي كبوتران آنها را تحت تاثير قرار داده و مختل كرده است.
 


چرا هميشه خسته ام؟!

همه ما معمولا خستگي زيادمان را به گردن زندگي پرمشغله مان مي اندازيم در حالي كه درست نيست.
اگر نمي دانيد چرا خسته مي شويد اين تست ها كمك تان مي كند دليل خستگي هميشگي تان را بفهميد.
وقتي فقط خستگي نيست...
اگر هميشه احساس خستگي مي كنيد، بد نيست 2 تا 3 هفته كمي در سبك زندگيتان تغيير ايجاد كنيد، بيشتر بخوابيد، برنامه هاي اجتماعي تان را كمتر كنيد، غذاهاي مغذي بيشتري بخوريد، مايعات بيشتري بنوشيد، مولتي ويتامين بخوريد و مصرف كافئين را پايين بياوريد.
اگر باز هم علائم خستگي را بعد از اين تغييرات مشاهده كرديد، ديگر نياز به كمك متخصص داريد، خستگي بيش از حد مي تواند نشانه يك مشكل جسمي حادتر باشد كه نياز به درمان دارد، در زير به 7 مشكل مرتبط با خستگي اشاره مي كنيم.
1. كم خوني (آنمي)
اين مشكل در خانم هايي كه دچار عادت ماهانه مي شوند يا آنها كه به اندازه كافي آهن مصرف نمي كنند بيشتر است.
خستگي ناشي از كم خوني نتيجه كمبود گلبولهاي قرمز خون است كه اكسيژن را از ريه به بافت ها و سلول ها مي رساند، ممكن است احساس ضعف و تنگي نفس كنيد، كم خوني مي تواند در نتيجه كمبود آهن يا ويتامين ها، از دست رفتن خون، خونريزي داخلي يا يك بيماري مزمن مثل آرتروز روماتوئيد، سرطان يا نارسايي كليه ايجاد شود، زناني كه در سن بچه زايي هستند، به خاطر از دست دادن خون طي عادات ماهانه و نياز بدن به آهن بيشتر در دوران بارداري و شيردهي بيشتر در معرض كمبود آهن قرار دارند.
علائم: خستگي يكي از اصلي ترين علائم آن است و بقيه علائم شامل ضعف شديد، مشكل در خوابيدن، نداشتن تمركز كافي، تند شدن ضربان قلب، درد سينه و سر درد، همچنين ورزش هاي ساده مثل پله نوردي يا پياده روي هاي كوتاه مي تواند موجب خستگي فرد شود.
آزمايشات: يك ارزيابي كامل براي كم خوني يا آنمي شامل آزمايش و معاينه جسمي و آزمايشات كامل خون براي بررسي سطح گلبولهاي قرمز است. همچنين آزمايش مدفوع براي بررسي وجود خون در آن نيز معمولا انجام مي گيرد.
2. ديابت
هر ساله بيماري ديابت براي بيش از يك ميليون نفر در سراسر جهان تشخيص داده مي شود اما خيلي بيشتر از اين تعداد بدون دانستن آن به اين بيماري دچارند، قند كه گلوكز نيز ناميده مي شود سوختي است كه انرژي بدن را تأمين مي كند و اين يعني مشكل براي افراد مبتلا به ديابت نوع 2 كه نمي توانند از گلوكز به درستي استفاده كنند و اين باعث مي شود به عنوان يكي از اولين نشانه هاي بيماري خود دچار خستگي مفرط شوند.
علائم: جدا از خستگي، نشانه هاي ديگر آن تشنگي زياد، ادرار مكرر، گرسنگي، كاهش وزن، آسيب پذيري، عفونت هاي قارچي و تاري ديد است.
آزمايشات براي ديابت دو تست اصلي انجام مي شود، يكي تست گلوكز پلاسما ناشتا كه متداول تر است و سطح گلوكز خون را بعد از 8 ساعت غذا نخوردن بررسي مي كند كه معمولا صبح ناشتا انجام مي شود و ديگري تست تحمل گلوكز خوراكي (OGTT) است كه دو بار خون گرفته مي شود و يكي قبل از نوشيدن شربت گلوكز و ديگر دو ساعت بعد از آن.
3. بيماري تيروئيد
وقتي هورمون هاي تيروئيد شما از حالت نرمال خارج مي شوند، حتي فعاليت هاي ساده روزمره هم خسته تان مي كند، غده تيروئيد كه در جلو گردن قرار دارد، هورمون هايي را ترشح مي كند كه سوخت وساز بدن را تنظيم مي كنند، زياد بودن بيش از اندازه اين هورمون ها (پركاري تيروئيد) سوخت وساز را بالا مي برد، كم بودن اين هورمون ها (كم كاري تيروئيد) سوخت وساز را پايين مي آورد.
علائم: پركاري تيروئيد موجب خستگي عضلاني و ضعف مي شود كه ابتدا در پاها نمودار مي شود و تمرينات و ورزش هايي مثل دوچرخه سواري و بالا و پايين رفتن از پله براي فرد سخت تر خواهد شد، نشانه هاي ديگر آن شامل كاهش وزن بي دليل، احساس گرماي هميشگي، بالا رفتن ضربان قلب، كم شدن عادت ماهانه و افزايش تشنگي است.
پركاري تيروئيد معمولا زنان 20 تا 40 سال را درگير مي كند اما براي زنان در سنين بالاتر و همچنين مردان نيز اتفاق مي افتد، كم كاري تيروئيد نيز احساس خستگي و ناتواني تمركز، ضعف و درد عضلاني حتي با فعاليت بسيار سبك ايجاد مي كند، علائم ديگر آن شامل افزايش وزن بي دليل به علت احتباس آب، احساس سرماي هميشگي (حتي در هواي گرم)، و يبوست است. كم كاري تيروئيد معمولا در زنان بالاي 50 سال اتفاق مي افتد طوريكه حداقل 10درصد زنان بالاي اين سن، كم كاري تيروئيد خفيف پيدا مي كنند.
آزمايشات: بيماري تيروئيد با آزمايش خون قابل تشخيص است، اين بيماري به راحتي قابل درمان است و براي همه آنهايي كه از خستگي و ضعف عضلاني شكايت دارند لازم است كه آزمايش خون انجام دهند.
4. افسردگي
افسردگي بيماري است كه در وضعيت خوابيدن، غذا خوردن و احساسمان نسبت به خود و ديگران تأثير مي گذارد، علائم افسردگي بدون درمان ممكن است هفته ها، ماه ها يا حتي سال ها بر جاي بماند، به همين دليل خيلي مهم است كه علائم هشدار آن را تشخيص دهيم و كمك بگيريم.
علائم: همه آدم ها به يك صورت دچار افسردگي نمي شوند، اما معمولا افسردگي موجب پايين آمدن انرژي، تغيير در وضعيت خواب و خوراك، كاهش حافظه و تمركز و احساس نااميدي، بي ارزشي و منفي بودن مي شود.
آزمايشات: براي تشخيص افسردگي آزمايش خون لازم نيست اما دكتر مي تواند با پرسيدن يكسري سؤالات اين بيماري را در شما تشخيص دهد، اگر 5 مورد يا بيشتر از علائم افسردگي را بيشتر از دو هفته در خود مشاهده كرديد يا اگر اين علائم در زندگي شما تداخل ايجاد كرد، حتماً به پزشك متخصص مراجعه كنيد، دكتر براي بررسي ساير مشكلات، يك آزمايش و معاينه دقيق و كامل برايتان انجام خواهد داد. خستگي يا پايين آمدن انرژي، كم خوابيدن يا زياد خوابيدن، ناراحتي و اضطراب مداوم، كاهش اشتها و كاهش وزن يا افزايش اشتها و افزايش وزن، نشان ندادن علاقه به فعاليت هايي كه قبلا از آنها لذت برده مي شد، بي قراري و آسيب پذيري، علائم جسمي كه به درمان جواب نمي دهند مثل سردرد، دردهاي مزمن يا يبوست و ساير اختلالات گوارشي، مشكل در تمركز يا به خاطر آوردن، مشكل در تصميم گيري، احساس گناه، بي پناهي و نااميدي، فكر مرگ يا خودكشي از جمله علائم متداول افسردگي هستند.
5. آرتروز روماتوئيد
تشخيص اين بيماري خود ايمن هميشه آسان نيست اما علائمي وجود دارد كه مي تواند به تشخيص آن كمك كند، اين بيماري زماني اتفاق مي افتد كه سيستم ايمني بدن عليه خود كار مي كند و به بافت هاي مفصلي سالم حمله مي كند و گاهي اوقات باعث ايجاد تخريب هاي غيرقابل برگشت به استخوان ها و غضروف ها مي شود.
علائم: بسياري از علائم (مثل خستگي، پايين آمدن انرژي، بي اشتهايي و درد مفصلي) با ساير مشكلات مثل ساير انواع آرتروز مشترك است، همچنين كم خوني و بيماري تيروئيد كه موجب خستگي مي شوند نيز در افراد مبتلا به آرتروز روماتوئيد متداول است.
روماتولوژيست ها به دنبال حداقل چهار مورد از اين معيارها براي تشخيص آرتروز روماتوئيد هستند، خشكي بدن در ناحيه مفصلي در صبح، تورم همزمان حداقل سه ناحيه مفصلي در بدن، حداقل يك تورم مفصلي در ناحيه مچ، قوزك پا يا مفصل وسطي يكي از انگشتان، درگير شدن همزمان دو مفصل يكسان از دو طرف بدن، توده هاي بافت زير پوست، ساييدگي استخوان مچ يا مفصل هاي دست كه با راديولوژي تشخيص داده شود.
آزمايشات: معاينه فيزيكي كامل توسط متخصص روماتولوژيست مي تواند شواهد خوبي از بيماري را آشكار كند اما تستي هم براي اثبات وجود فاكتور روماتوئيد كه پادتني در خون است وجود دارد، جواب اين تست براي حدود 80درصد افراد مبتلا به آرتروز روماتوئيد مثبت است.
6. آپنه خواب
اگر با وجود اينكه فكر مي كنيد به اندازه كافي استراحت داشته ايد، با احساس خستگي از خواب بيدار مي شويد ممكن است دچار اين اختلال خواب باشيد.
آپنه خواب اختلالي است كه با وقفه هاي كوتاه تنفس در طول خواب شناخته مي شود، در متداول ترين نوع آن، آپنه خواب انسدادي، مجاري بالايي هوا براي چند لحظه بسته مي شوند كه به مغزتان هشدار مي دهد كه بيدار شويد و دوباره تنفس كنيد، فرد مبتلا به آپنه خواب انسدادي ممكن است در طول يك شب ده ها يا حتي صدها بار دچار اين وقفه تنفسي شود.
علائم: آپنه خواب معمولا با خميازه كشيدن شناخته مي شود كه معمولا با خستگي عمومي بدن در روز بعد دنبال مي شود، از آنجا كه آپنه خواب مي تواند منجر به بروز بيماري هاي قلبي، فشار خون بالا و سكته شود، آزمايش دادن براي آن خيلي مهم است.
آزمايشات: تشخيص آن نيازمند يك شب خوابيدن كامل در يك كلينيك يا بيمارستان است كه در طول آن پلي سومنوگرام براي شما انجام مي شود كه تستي بدون درد است كه بر الگوي خواب شما، تغييرات تنفسي و فعاليت مغزتان نظارت مي كند.
7. سندرم خستگي مزمن
اين مشكل خستگي بسيار زياد و شديد است كه سريع اتفاق مي افتد، افراديكه از اين بيماري رنج مي برند آنقدر احساس خستگي مي كنند كه انرژي لازم براي انجام فعاليت هاي نرمال روزانه خود را ندارند و با كمي فعاليت خيلي زود خسته مي شوند.
علائم: نشانه هاي ديگر اين بيماري سردرد، درد عضلاني و مفصلي، ضعف، حساس شدن گره هاي لنفاوي و ناتواني درتمركز است، سندرم خستگي مزمن بيماري بسيار گيج كننده است زيرا هيچ علت خاصي ندارد.
آزمايشات: هيچ آزمايشي براي تشخيص آن وجود ندارد، دكتر بايد قبل از تشخيص اين بيماري، نبود مشكلات ديگر كه علائم مشابهي دارند مثل لوپوس و مالتيپل اسكلروزيس يا همان ام اس را ثابت كند.
 


پودر سيري هم آمد

متخصصان آلماني به تازگي موفق به توليد يك افزودني مجاز ضدگرسنگي شده اند كه به مواد غذايي مثل ماست و دسر اضافه مي شود و با ايجاد احساس سيري كامل به حفظ تناسب اندام و مقابله با چاقي كمك مي كند.
به گزارش ايسنا، متخصصان شركت آلماني «Pow Wolff Cellulosics» كه توليدكننده اين پودر ضدگرسنگي هستند، مي گويند: به زودي مي توانيد با افزودن اين پودر جديد به مواد غذايي خود احساس ولع به خوردن شيريني را در خود كاهش داده و ديگر نگران افزايش وزن خود نباشيد. بااضافه كردن پودر ضدگرسنگي به مواد غذايي مثل انواع مالت ها و دسرها، پس از خوردن حجم كمي از غذا، سير مي شويد.
به گزارش روزنامه تلگراف، محصول جديد كه SATISFI:T-LT6 نام دارد، موجب مي شود كه در هر وعده غذايي 13 درصد حجم كالري مصرفي كه به طور معمول استفاده مي كنيد، كاهش يابد.
جزئيات اطلاعات اين محصول جديد در انجمن شيمي آمريكا در فيلادلفيا ارائه شده است .


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14