(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 شهریور 1391 - شماره 20307

حضور 25 كشور در نمايشگاه بين المللي صنعت ساختمان تهران
كارشناس بازار سرمايه: اخذ عوارض صادراتي از محصولات معدني خلاف قانون است
ايران در رديف كشورهاي سازنده دكل حفاري قرار گرفت
رئيس اتحاديه فروشندگان: طرح انتزاع فرش دستباف منطقي نيست
عضو شوراي پول و اعتبار:
بانك هاي خصوصي بايد به چرخه استمهال بدهي واحدهاي توليدي وارد شوند
بيشترين جهش شاخص در 17 ماه اخير بورس باز هم ركورد شكست
بزرگترين نيروگاه كشور بزودي وارد مدار مي شود
طي 5 ماه اول سال صورت گرفت
 7/15 ميليارد دلار صادرات 9/21 ميليارد دلار واردات
از ابتداي ماه آينده گشايش اعتبار ارزي فقط از طريق پورتال انجام خواهد شد
پس از وقفه اي 2 ماهه صادرات نفت ايران به كره جنوبي از سر گرفته شد
خطيبي اعلام كرد
ايران همچنان دومين توليدكننده نفت اوپك است
ارايه گزارش تخلفات ارزي بانك ها به رئيس جمهور
كوتاه اقتصادي


حضور 25 كشور در نمايشگاه بين المللي صنعت ساختمان تهران

دوازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت ساختمان با حضور معاون اول رئيس جمهور افتتاح شد.
محمدرضا رحيمي در مراسم افتتاحيه كه صبح ديروز برگزار شد طي سخناني با اشاره به تحريم هاي همه جانبه كشور از سوي دولت هاي غربي و آمريكا اظهار داشت: با وجود اين تحريم ها بيش از يكهزار و 400 شركت داخلي و خارجي در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت ساختمان حضور دارند كه از اين تعداد 210شركت خارجي و بقيه آن شركت داخلي هستند.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه، يكي از اهداف و رويكردها در صنعت ساختمان، راهبرد صنعتي سازي در اين بخش است، تصريح كرد: اين موضوع بخش سازنده از توسعه ملي، گسترش بازار مسكن، زمينه سازي براي تخصصي شدن فعاليت ها و اشتغال و درآمد است.
وي تأكيد كرد: با وجود اين رويكرد اما هنوز مصالح سبك و سازه هاي جديد در بسياري از ساخت و سازها انجام نمي شود اما بايد توجه داشت كه اين سازه ها در مقابل زلزله ها و آسيب هاي محيطي مقاوم تر هستند.
به گفته رحيمي، اين نمايشگاه به معرفي فناوري هاي جديد در بخش ساختمان پرداخته و مي تواند در جذب سرمايه خارجي و صادرات غيرنفتي سازنده باشد.
وي عنوان كرد: حضور شركت هاي دانش بنيان در اين عرصه محل مناسبي براي رونق تجارت و همكاري هاي اقتصادي مي باشد.
رحيمي با بيان اينكه برندسازي در صنعت ساختمان يكي از ضروريات است اظهار داشت: اتاق تعاون مركزي، طي شش دوره گذشته در برگزاري نمايشگاه بين المللي صنعت ساختمان، عملكرد خوبي داشته و همچنين بخش تعاون در شرايط حساس پشتيبان نظام، مردم و دولت بوده است كه مي تواند در حال حاضر نيز نقش مؤثري در بخش هاي مختلف داشته باشد.
وي افزود: با توجه به اينكه در سال بين المللي تعاون قرار داريم، اتاق تعاون مركزي گفتمان جديدي با الهام از آموزه هاي ديني، اسلامي و ديني در سطح منطقه داشته باشد.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به احداث سالانه 8020 هزار واحد مسكوني در كشور اظهار داشت: از سال 85 تا 90 حدود 4 ميليون و 120هزار واحد مسكوني توسط دولت احداث شده كه يك ميليون و 770 هزار در روستا و 2 ميليون و 250هزار واحد آن سهم شهرها بوده است.
وي ادامه داد: ازاين تعداد نيز تا پايان سال 90 حدود مجموع 400 هزار واحد شهري و يك ميليون و 300 هزار واحد روستايي به بهره برداري رسيده و در سال 91، يك ميليون و 200 واحد شهري و 300 هزار واحد روستايي به بهره برداري خواهد رسيد، همچنين براي سال 92 نيز 650 هزار واحد شهري و 200 هزار واحد روستايي پيش بيني شده است.
به گزارش فارس، در حاشيه افتتاح اين نمايشگاه، از كتاب جامع هوشمند استاندارد ملي ابنيه و ساختمان ايران نيز با حضور معاون اول رئيس جمهور رونمايي شد.
در اين كتاب موضوع هاي مختلفي همچون تعداد ابنيه هاي تاريخي و باستاني ايران، انجام مطالعات خطرپذيري ساختمان ها در مقابله با زلزله، روش هاي مؤثر در توليد مصالح مقاوم ساختماني، راه هاي حمايت از توليدكنندگان مصالح ساختماني، نقش گمرك در صنعت ساختمان، تسهيلات بانكي و توسعه صنعت ساختمان، راه هاي اصلاح الگوي مصرف انرژي در ساختمان ها و سبك سازي و اهميت آن در كاهش خطرات ناشي از زلزله در ساختمان ها ارائه شده است.
در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي ساختمان، بيش از 25 كشور جهان از جمله آلمان، آمريكا، فرانسه، انگلستان، اسپانيا، تركيه، ايتاليا، كره جنوبي، چين، اتريش، مالزي، عراق، ژاپن، هنگ كنگ و سوئد حضور دارند.


كارشناس بازار سرمايه: اخذ عوارض صادراتي از محصولات معدني خلاف قانون است

يك كارشناس بازار سرمايه اعلام اخذ عوارض صادراتي براي محصولات مواد معدني و مس را خلاف قانون برنامه پنجم توسعه دانست.
اصغر مهدي زاده در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به انتشار خبري توسط معاون وزير صنعت مبني بر تعيين اخذ عوارض صادراتي 25 تا 100 درصدي سولفور موليبدن، كنستانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن، مس كاتد، مفتول مسي، آهن قراضه و ضايعات فلزي و شمش حاصل از قراضه كليه فلزات اظهار داشت: چنين تصميمي كه خلاف قانون برنامه پنجم توسعه است، موجب بروز نگراني هايي براي سهامداران شد. بطوريكه صف خريد سهام شركت هاي ملي مس، توسعه معادن و فلزات و گل گهر ديروز در بورس تشكيل شد.
وي ادامه داد: طبق اين قانون اخذ هرگونه عوارض صادراتي براي محصولات ممنوع بوده و احتياجي به قانون بودجه ندارد. با تكيه بر همين قانون بود كه موضوع عوارض صادراتي پتروشيمي و پالايشگاهي كه چند ماه پيش مطرح شده بود، منتفي شد.
مهدي زاده تاكيد كرد: در بند ب ماده 104 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است: اخذ هرگونه ماليات و عوارض از صادرات كالاهاي غيرنفتي و خدمات در طول برنامه ممنوع است.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه محصولاتي مانند: مس و كاتدمس و حتي كنستانتره در زمره موادخام نبوده و محصولي چون سنگ آهن استخراج شده از معدن به عنوان كالاي خام است.
مهدي زاده در خاتمه گفت: بنابراين دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نمي توانند براي محصولات موادمعدني و مس عوارض صادراتي تعيين كنند مگر اينكه قانون برنامه پنجم لغو و قانون ديگري تصويب شود. با اين اوصاف فعالان صنعت معدن و فلزات مي توانند به مجلس شكايت كنند تا مورد رسيدگي قرار گيرد.
شايان ذكر است: وجيه الله جعفري معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به راهكارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي جلوگيري از خام فروشي موادمعدني، گفت: مي توان براي برخي از محصولات معدني، عوارض صادراتي در نظر گرفت كه البته قانون بودجه سال 90 كل كشور، ما را از اخذ عوارض از صدور مواد خام هم منع كرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: با اين حال، تمام تلاش اين وزارتخانه اين است كه تا حد ممكن بتوان از صادرات موادمعدني به صورت خام جلوگيري كند، از همين رو در سال جاري دوباره، وضع عوارض صادراتي براي خام فروشي معدني، احيا شد.وي با اشاره به اينكه مطابق تبصره 2 ماده 104 برنامه پنجم توسعه، عوارض ويژه اي براي جلوگيري از صادرات موادخام كه با فرآوري مي تواند داراي ارزش افزوده بالا باشد، وضع شده است، تصريح كرد: از اين طريق مي توان وضع عوارض خام فروشي را به حداقل رساند و توجه فعالان اين بخش را به ايجاد واحدهاي فرآوري با ارزش افزوده بالا معطوف كرد.


ايران در رديف كشورهاي سازنده دكل حفاري قرار گرفت

مسئول كنسرسيوم ساخت دكل هاي حفاري از ساخت 17 دكل حفاري خشكي با استفاده از توانمندي داخلي خبر داد و گفت: جمهوري اسلامي ايران با ساخت اين دكل ها در رديف معدود كشورهاي سازنده دكل حفاري قرار گرفته است.
به گزارش شانا «حميدرضا طيبي» تصريح كرد: قرارداد ساخت 3 دستگاه دكل حفاري با موافقت رئيس جمهوري به جهاد دانشگاهي واگذار شد كه هم اكنون اين دكل ها در مرحله تحويل نهايي قرار دارند.
مسئول كنسرسيوم دكل هاي حفاري انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت گفت: در قرارداد سه جانبه اي كه تير امسال ميان وزارت نفت، سازمان صنايع دفاع و جهاد دانشگاهي بسته شد، داخلي سازي 4 دستگاه دكل حفاري با قدرت دو هزار اسب بخار به عنوان يكي از نيازهاي اساسي صنعت نفت در قالب يك كنسرسيوم كليد خورد.
طيبي با بيان اين كه اين دكل ها در مدت زمان 28 ماه ساخته خواهد شد، افزود: براساس اين قرارداد در مدت 10 ماه از زمان آغاز كار، دو دستگاه دكل آماده تحويل به وزارت نفت خواهد بود و پس از آن، هر سه ماه دو دستگاه دكل ديگر ساخته و تحويل خواهد شد.
اين مقام مسئول مبلغ قرارداد ساخت 14 دستگاه دكل حفاري را حدود 300 ميليون يورو براساس مشخصات دكل اعلام و تصريح كرد: اين دكل ها براساس استانداردهاي روز دنيا ساخته شده و با برندهاي معتبر رقابت مي كنند.وي گفت: از حدود دو سال پيش تهيه نقشه راه ايجاد صنعت ساخت دكل هاي حفاري خشكي از سوي معاونت پژوهش و فناوري وزارت نفت مطرح گرديد و جهاد دانشگاهي به عنوان قطب فناوري در زمينه ساخت دكل انتخاب شد.
 


رئيس اتحاديه فروشندگان: طرح انتزاع فرش دستباف منطقي نيست

طرح انتزاع فرش دستباف ايراني از وزارت صنعت و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد قابل بررسي است اما ادله طراحان آن با استدلال به روستايي بودن فرش كاملاً بي منطق است.
سيدعباس كسايي فر رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران در گفتگو با خبرگزاري موج، با اعلام اين مطلب اظهار داشت: به عقيده من دايره گسترده فرش به سازمان مستقلي نياز دارد حتي بعضي معتقدند مي توانيم وزارت فرش داشته باشيم و مهم اين است كه آنچه در سازمان، مركز و يا وزارتخانه اتفاق مي افتد با نظارت مديران و مسئولان آشنا به عرصه فرش باشد.
وي گفت: مهم آن نيست كه فرش در كدام نهاد جا مي گيرد بلكه مهم آن است كه وزارتخانه ناظر بر فرش بايد كاملاً بر روند توليد، مصرف، فروش، تجارت و بازاريابي آن اشراف كامل داشته باشد و متخصصان فرش بر امور مديريت كنند و به طور قطع ارتقاء جايگاه فرش مي تواند به دست مديران و صاحب نظران انجام شود.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون فرش در وزارتخانه اي است كه همه پروسه توليد تا تجارت را در برمي گيرد، افزود: ادله كساني كه مي خواهند فرش از وزارتخانه صنعت جدا و به وزارت جهاد كشاورزي ملحق شود را بايد با دقت بررسي كرد اما استناد به اينكه فرش صنعت روستايي است و بايد به وزارت كشاورزي ملحق شود از منطق كافي برخوردار نيست.
رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران ادامه داد: در حال حاضر فرش در شهرهاي بزرگي همچون اصفهان، خراسان، قم، آذربايجان و... توليد مي شود و اگر در روستا هم بافته شود به موجب تبعيت و پيروي از متخصصان شهرنشين است بنابراين نمي توان فرش را صنعت روستايي ناميد.
به گفته كسايي فر، صرف اينكه فرش در روستا توليد مي شود و بايد شامل انتزاع شود، منطقي نيست.
كسايي فر در خصوص اهميت تثبيت نرخ ارز در بازار فرش دست باف ايران اذعان داشت: اگر براي هر تاجري در هر رشته اي زيرساخت و زمينه اي روشن و شفاف وجود داشته باشد آن تاجر با اطمينان خاطر تجارت خود را انجام مي دهد، نرخ ارز هم يكي از زيرساخت هايي است كه با تثبيت آن توليدكننده با اطمينان خاطر و صادركننده با اميد بيشتري تلاش مي كند.
وي با اشاره به افزايش نرخ ارز گفت: اين نوسان براي توليدكننده مقداري مشكل ايجاد كرده كه با سفارش پذيري درصدي از اين مشكلات كاسته مي شود اما با توجه به هر شرايطي بايد بتوانيم حداكثر تا 5 سال آينده نرخ ارز را تثبيت كنيم تا به تبع آن رونق را به بازار فرش بازگردانيم.


عضو شوراي پول و اعتبار:

بانك هاي خصوصي بايد به چرخه استمهال بدهي واحدهاي توليدي وارد شوند

عضو شوراي پول و اعتبار با تشريح آخرين وضعيت استمهال بدهي توليدكنندگان، گفت: بانك هاي خصوصي يا خصوصي شده نيز بايد به چرخه استمهال بدهي واحدهاي توليدي وارد شوند.
محمد نهاونديان در گفت وگو با مهر با تشريح آخرين وضعيت استمهال بدهي واحدهاي توليدي از سوي نظام بانكي گفت: سال گذشته مطابق با ماده 28 قانون بودجه سال 90 كل كشور و براساس گزارش رئيس كل بانك مركزي، بدهي 30 تا 40درصد واحدهاي توليدي استمهال شد.
عضو شوراي پول و اعتبار افزود: البته درجه توفيق بانك هاي مختلف در اين زمينه متفاوت بود اما امسال نيز با وجود گسترش متقاضيان استمهال بدهي و با توجه به مشكلات واحدهاي توليدي، اين موضوع بايد با جديت بيشتري پيگيري شده و توليدكنندگان بتوانند از اين شرايط بهره برداري كنند.
وي تصريح كرد: الزام استمهال تنها براي بانك هاي دولتي در قانون بودجه سال جاري، مشكلاتي را بوجود آورده كه بر اين اساس، بانك هاي خصوصي شده و خصوصي را از شمول الزام ماده قانوني استمهال، خارج كرده است.
به گفته نهاونديان، يكي از مباحثي كه در طرح قانوني حمايت از توليد كه از سوي مجلس در دست پيگيري است موضوع اصلاح اين ماده است تا مجوز قانوني لازم به بانك هاي خصوصي نيز داده شود كه استمهال بدهي واحدهاي توليدي را انجام دهند.
وي اظهار داشت: واقعيت اين است كه وقتي بدهي، معوقه مي شود فقط بانك را گرفتار نمي كند، واحد توليدي را نيز گرفتار خواهد كرد، بنابراين اگر راه حلي در اين زمينه به كار گرفته شود، هم براي بانك و هم براي واحدهاي توليدي گشايش حاصل مي شود؛ به اين جهت به دنبال اين هستيم كه تكميل و اصلاح لازم در ماده قانوني نيز صورت گيرد.
 


بيشترين جهش شاخص در 17 ماه اخير بورس باز هم ركورد شكست

با جهش 394 واحدي شاخص، ركورد بيشترين جهش روزانه بورس در 17 ماه اخير شكسته و كانال 26 هزار واحدي هم باز پس گرفته شد.
به گزارش فارس، رونق روزها و هفته هاي گذشته بازار سهام ديروز هم ادامه يافت تا فعالان و كارگزاران و مسئولان بازار سرمايه به آينده اين بازار اميدوارتر از گذشته باشند. اما انتشار تعيين عوارض صادراتي براي توقف خام فروشي مواد معدني، با نگراني سهامداران شركت هاي ملي مس و معدني ها همراه بود.
براساس اين گزارش: رونق نسبي و رشد قيمت سهام شركت هاي ارزنده و جهش هاي پي درپي شاخص بورس در حالي از 21 مرداد شروع شده كه بعد از وقفه يك روزه و افت 222 واحدي شاخص در يكشنبه پيش، بار ديگر روند صعودي بهاي سهام اكثر شركت هاي بزرگ ادامه يافت تا اينكه ديروز علاوه بر حضور مجدد دماسنج بازار در ارقام بيش از 26 هزار واحدي، ركورد جديدي هم در 17 ماه اخير ثبت شد.
به اين ترتيب عواملي چون اعلام عدم تغيير در بهاي نرخ رسمي دلار از سوي رئيس كل بانك مركزي، رشد قيمت هاي جهاني محصولات، تداوم بي اعتنايي فعالان بازار به تحريم ها و فشارهاي دول غربي، فاصله سهام اغلب شركت ها از ارزش ذاتي، از رونق افتادن مقطعي بازارهاي سكه و ارز، حمايت هاي نهادهاي مالي از شركت هاي بورسي و فرابورسي، بهبود وضعيت شركت هاي خودرويي و ساير مسائل موجب شد تا ديروز شاخص بورس از همان شروع معاملات با افزايش ارقام به ثبت برسد.
اين افزايش ارقام در ميانه معاملات زمينه ساز بازپس گيري كانال 26 هزار واحدي شاخص شد تا اين متغير مهم كه از 31 خرداد سال جاري به اين سو در كانال هاي كمتر از 26 و 23 هزار سير مي كرد، بعد از شكستن خطوط مقاومت 24 و 25 هزار از خط مقاومت 26 هزار واحدي هم عبور كند.
اما اين پايان راه نبود و با رشد قيمت هر سهم و اثر مثبت 13 تا 67 واحدي شركت هايي چون ملي مس، فولاد مباركه، سرمايه گذاري غدير، چادرملو، نفت و گاز پارسيان، گل گهر، بانك ملت، پالايشگاه بندرعباس، توسعه معادن و فلزات و پتروشيمي پرديس، شاخص بورس در پايان موفق به جهش 394 واحدي (معادل 5/1 درصد) شد و در رقم 26 هزار و 283 واحدي به ثبت رسيد.
با اين جهش ركورد بيشترين جهش روزانه سال جاري و 17 ماه اخير هم شكسته شد. اين متغير در حالي طي سال جاري حداكثر با رشد روزانه 384 واحدي در 27 فروردين ماه مواجه شده بود كه بالاترين افزايش روزانه ارقام مربوط به 16 فروردين سال گذشته با 527 واحد بود و از آن زمان تا به امروز هرگز نتوانسته 394 واحد در يك روز پرش كند.
با رشد ديروز قيمت سهام و ارزش روز شركت هاي بزرگ، متغير ارزش روز بازار سهام هم به 9/118 هزار ميليارد تومان رسيد.
اين در حالي است كه اعلام عوارض صادراتي براي توقف خام فروشي مواد معدني موجب نگراني سهامداران شد تا صف خريد سهام شركت هاي ملي مس و توسعه معادن و فلزات و معدني ها عرضه شود.
آمار پاياني معاملات ديروز هم نشان مي دهند بيش از 303 ميليون سهم به ارزش 7/94 ميليارد تومان داد و ستد شد كه بيشترين حجم معاملات به شركت هاي ملي مس، گل گهر و پالايشگاه بندرعباس با 10، 6/7 و 7 ميليارد تومان تعلق داشت.
 


بزرگترين نيروگاه كشور بزودي وارد مدار مي شود

با راه اندازي رسمي بخش بخار نيروگاه سيكل تركيبي دماوند در آينده نزديك، بزرگترين نيروگاه كشور با ظرفيت نهايي وارد مدار مي شود.
به گفته معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي، اين نيروگاه حدود سه هزار مگاوات برق به شبكه سراسري كشور تزريق مي كند.
محمد بهزاد با بيان اينكه اين نيروگاه يكي از پروژه هاي مهر ماندگار است، افزود: نيروگاه سيكل تركيبي دماوند با دارا بودن 12 واحد گازي 159 مگاواتي و شش واحد بخار 160 مگاواتي، توان توليد حدود شش درصد از برق كشور و 34 درصد از برق منطقه تهران را دارد.
بهزاد با بيان اين كه در مجموع تا پايان فعاليت دولت دهم با راه اندازي پروژه هاي مهر ماندگار، ظرفيت توليد برق كشور بيش از 12 هزار مگاوات افزايش مي يابد، ادامه داد: با بهره برداري كامل از نيروگاه سيكل تركيبي دماوند، بازده نيروگاه هاي سيكل تركيبي كشور كه در زمان حاضر
76/45 درصد است، به بيش از 50 درصد افزايش خواهد يافت.
مديرعامل نيروگاه سيكل تركيبي دماوند نيز گفت: آخرين واحد بخش بخار نيروگاه دماوند از شهريورماه جاري وارد مدار شده و تا چند روز آينده قرار است به صورت رسمي به بهره برداري برسد.
فريد بشير با اشاره به وضعيت نيروگاه دماوند، اظهار داشت: اين نيروگاه در زمان حاضر حدود دو هزار و 868 مگاوات برق را به شبكه سراسري برق كشور تزريق مي كند كه تا چند روز آينده به صورت رسمي به بهره برداري خواهد رسيد.
 


طي 5 ماه اول سال صورت گرفت

 7/15 ميليارد دلار صادرات 9/21 ميليارد دلار واردات

رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي گفت: 88 درصد واردات كشور كالاهاي واسطه اي، مواد اوليه و سرمايه اي بوده است.
عباس معمارنژاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد اختصاص ارز مرجع به واردات گفت: معمولاً بحث هاي ارزي و ثبت سفارش در اختيار بانك مركزي و سازمان توسعه تجارت قرار دارد و كالاهاي وارداتي چند ماه پس از تصميم آن ها از گمرك ترخيص مي شود.
رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي با بيان اينكه از نظر گمرك هيچ محدوديتي براي واردات كالا انجام نشده است، گفت: حجم واردات در 5 ماهه سال جاري نسبت به مشابه سال قبل 8 درصد كاهش يافته و كل واردات در اين مدت به 9/21 ميليارد دلار رسيده است.
معمارنژاد در مورد تركيب حجم واردات كالا افزود: معمولاً از حجم واردات 72 درصد كالاي واسطه اي و مواد اوليه، 16 درصد كالاي سرمايه اي و 12 درصد كالاي مصرفي بوده است.
وي در مورد اين كه آيا تغييري در روند واردات و صادرات با توجه به التهاب بازار ارزي رخ داده، تأكيد كرد: هيچ تغييري در بخشنامه واردات و صادرات نسبت به دوره قبل انجام نشده است.
رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي تأكيد كرد: صادرات كالا به جز ميعانات گازي در 5 ماه نسبت به سال قبل در مدت مشابه 24 درصد افزايش يافته، اما در صادرات غيرنفتي با ميعانات نيز 12 درصد كاهش اتفاق افتاده است.
معمارنژاد تأكيد كرد: حجم صادرات غيرنفتي در 5 ماه سال جاري به 7/15 ميليارد دلار رسيده است.


از ابتداي ماه آينده گشايش اعتبار ارزي فقط از طريق پورتال انجام خواهد شد

دبير كل بانك مركزي گفت: گشايش اعتبار و تخصيص ها از مهر ماه سال جاري تنها از طريق پورتال ارزي انجام خواهد شد.
«محمود احمدي» در گفت وگو با ايرنا، با اشاره به راه اندازي فاز دوم پورتال ارزي در مهر ماه سال جاري، افزود: هر چند فاز اول اين پورتال در ماه هاي گدشته راه اندازي شد، اما با توجه به محدوديت هاي ارزي و نظر مسئولان و رئيس كل بانك مركزي قرار شد كه گشايش اعتبار و تخصيص ها نيز از طريق پورتال انجام شود.
وي اظهار داشت: بر همين اساس افرادي كه بخواهند گشايش اعتبار كنند از طريق پورتال و به صورت غير حضوري بايد اين كار را انجام دهند.
دبير كل بانك مركزي گفت: بر همين اساس درخواست ها از طريق بانك مركزي به وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرك و سپس به بانك ها ارائه مي شود.
وي با بيان آن كه، بورس ارز نيز مي تواند بخشي از پورتال ارزي باشد، افزود: بورس ارز ميزي براي كشف قيمت است.وي اظهار داشت: بر همين اساس افراد براي گشايش و انتقال ارز بايد موضوع را درج و از كانال تخصيصي بانك مركزي حركت كنند.دبير كل بانك مركزي درخصوص بسته بندي سكه ها نيز گفت: نمونه هايي براي بسته بندي سكه ها تهيه شده است، اما درصدد هستيم كه مشخصات روي آنها به گونه اي باشد كه عامه مردم بدون بهره گيري از وسايل بتوانند شناسايي هاي لازم را انجام دهند.
وي ادامه داد: سكه هاي تمام و نيم بهار آزادي تا يكي، دو ماه آينده با بسته بندي جديد به بازار مي آيد.


پس از وقفه اي 2 ماهه صادرات نفت ايران به كره جنوبي از سر گرفته شد

اولين نفتكش ايران تا پايان ماه جاري به كره جنوبي مي رسد.
به گزارش ايسنا، كره جنوبي كه در برنامه هاي غرب براي كاهش صادرات نفت ايران يك بازيگر كليدي به حساب مي آيد، قصد دارد مجدداً از ايران نفت بخرد.
كره جنوبي پس از دو ماه وقفه اي كه در واردات نفت اين كشور از ايران بوجود آمد، اين ماه قصد دارد دست كم 6 ميليون بشكه نفت از ايران وارد كند به طوري كه اين ميزان از برنامه قبلي سئول براي واردات 4 ميليون بشكه نفت از ايران بيشتر است.
اين محموله نفتي در مسير انتقال به كره جنوبي است. اولين محموله از 3 محموله شركت ملي نفتكش ايران در تاريخ 10 سپتامبر (20 شهريور) ايران را ترك كرده و تا پايان اين ماه به كره جنوبي مي رسد. شركت نفتي اس كي اينوويشن مشتري اين محموله نفتي است. همچنين دو نفتكش ديگر ايران تا پايان اين ماه ايران را به مقصد كره ترك خواهند كرد و تا ماه اكتبر به كره جنوبي خواهند رسيد.
به گزارش نشريه پلاتس، كره جنوبي براي از سرگيري واردات نفت از ايران پيشنهاد تهران را مبني بر تحويل اين محموله ها با نفتكش هاي شركت ملي نفتكش ايران و بيمه جمهوري اسلامي ايران قبول كرده است.
اما آنچه درباره اين محموله ها جلب نظر مي كند، حجم آن هاست به طوري كه كره جنوبي در 6 ماه اول سال 2011 و قبل از آنكه بحث تحريم نفت ايران شروع شود، 41 ميليون و 650 هزار بشكه (ماهانه 6 ميليون و 940 هزار بشكه) از ايران نفت وارد كرد و واردات از سرگيري شده كره جنوبي تقريباً نزديك به واردات قبلي اين كشور از ايران است.
در حالي كه قيمت جهاني نفت از زمان اجراي تحريم ها عليه ايران بيش از 27 دلار در هر بشكه افزايش يافته است دولت آمريكا معافيت ژاپن و 10 كشور اروپايي از تحريم ايران را براي 180 روز ديگر تمديد كرد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، هيلاري كلينتون روز جمعه اعلام كرد: آمريكا اخيراً معافيت از تحريم ها عليه ايران را براي ژاپن و 10 كشور اروپايي تمديد كرده است.براساس اين گزارش، تمديد معافيت بدين معناست كه بانك هاي اين 11 كشور مهلت 180 روزه ديگري را براي انجام مبادلات مالي با بانك هاي ايراني پيدا كرده اند.
به ادعاي كلينتون، ژاپن سومين مصرف كننده بزرگ نفت جهان گام هاي اساسي اي را به منظور كاهش خريد نفت از ايران برداشته است.
كلينتون در بيانيه اي اظهار داشت: كاهش خريد نفت از ايران توسط ژاپن به خصوص با توجه به اينكه توكيو پس از فاجعه اتمي فوكوشيما در سال 2011، بيش از پيش با چالش انرژي مواجه بوده قابل توجه است و پس از آن حادثه ميزان مصرف گازوئيل در ژاپن افزايش چشمگيري يافته است.
در ماه مارس، ژاپن اولين كشور از بين مشتريان آسيايي نفت ايران بود كه مشمول معافيت از تحريم هاي آمريكا عليه ايران شد.
وزارت خارجه آمريكا روز جمعه همچنين كشورهاي بلژيك، جمهوري چك، فرانسه، آلمان، يونان، ايتاليا، هلند، لهستان، اسپانيا و انگليس را از تحريم ها عليه ايران معاف ساخت. اتحاديه اروپا به صورت مجزا تحريم هاي نفتي خود را از ابتداي ماه جولاي عليه ايران به اجرا گذاشته است.
آمريكا روز 11 ژوئن كره جنوبي و هند را نيز از اين تحريم ها معاف كرده بود. زمان تمديد احتمالي معافيت اين كشورها از تحريم ايران ماه دسامبر اعلام شده است.
افزايش 25 درصدي
واردات نفت اروپا از ايران
يورو استات وابسته به كميسيون اروپايي در جديدترين گزارش خود اعلام كرد: واردات نفت اروپا از ايران در ماه ژوئن (خرداد) با رشد 25 درصدي نسبت به ماه قبل از آن به 627/1 ميليون تن معادل 420 هزار بشكه در روز رسيده است.
به گزارش فارس، كميسيون اروپا در پايگاه خبري خود (يورواستات) جديدترين آمار مربوط به واردات نفت اروپا از ايران را منتشر كرده است كه نشان مي دهد در ماه ژوئن (خرداد) واردات نفت ايران توسط اروپا با رشد 25 درصدي نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.
در ماه مي 3 كشور و در ماه ژوئن 4 كشور اروپايي از ايران نفت وارد كرده اند. مشتريان نفتي ايران در ماه ژوئن عبارتند از يونان، اسپانيا، ايتاليا و تركيه. اتريش كه در ماه مي 58 هزار تن نفت از ايران وارد كرده بود در ماه ژوئن اين رقم را به صفر رسانده است اما در مقابل، واردات نفت يونان و اسپانيا از صفر در ماه مي به ترتيب به 102 هزار تن و 409 هزار تن در ماه ژوئن رسيده است. واردات نفت تركيه از ايران نيز طي اين دو ماه تغيير محسوسي نداشته است. تركيه در ماه مي 682 هزار تن و در ماه ژوئن 684 هزار تن نفت از ايران وارد كرده است. واردات نفت ايتاليا از ايران نيز در ماه ژوئن 22 درصد نسبت به ماه قبل از آن كاهش داشته و از 560 هزار تن به 432 هزار تن رسيده است.


خطيبي اعلام كرد

ايران همچنان دومين توليدكننده نفت اوپك است

ايران همچنان در رتبه دوم توليد نفت اوپك قرار دارد؛ روند صادرات ايران تقريبا ثابت است و خبر 4 برابر شدن صادرات نفت ايران به تركيه دروغ است.
نماينده ايران در اوپك با تاكيد بر اين كه براساس آمارهاي رسمي جايگاه ايران در توليد نفت اوپك همچنان دوم است و با اشاره به خبر منتشر شده مبني بر سوم شدن جايگاه ايران در توليد نفت اوپك گفت: من از آمار رسمي خودمان مي توانم دفاع كنم، خبري كه منتشر شده براساس منابع غيررسمي است و من پاسخگوي آنها نيستم.
سيدمحمدعلي خطيبي طباطبايي با تاكيد بر اين كه براساس آمار رسمي جايگاه ما كماكان جايگاه دوم اوپك است خاطرنشان كرد: اوپك هم منابع رسمي و هم منابع غير رسمي را اعلام مي كند بايد به منابع رسمي استناد كرد؛ مطبوعات عامل غيررسمي را مي بينند و بعد جنجال مي كنند. به گزارش ايسنا، وي همچنين با كذب خواندن خبر 4 برابر شدن صادرات نفت ايران به تركيه كه از سوي خبرگزاري انگليسي رويترز منتشر شده بود، تصريح كرد: آمارهايي كه رويترز مي دهد، به هيچ عنوان درست نيست، آمارهاي اين خبرگزاري در مورد كاهش يا افزايش صادرات نفت نيز كلا غلط است، اين رسانه با اهداف سياسي آمارها را ارائه مي كند و بنابراين آمارهاي رويترز را كلا رد مي كنم.
نماينده ايران در اوپك با تاكيد بر اين كه صادرات نفت ايران روند ثابتي دارد، خاطرنشان كرد: با اعلام چند برابر شدن صادرات ما به يك كشوري، مي خواهند ايجاد حساسيت كنند، صادرات ما يك روند ثابت دارد و آماري مبني بر 4 برابر شدن يا يك چهارم شدن ناگهاني صادرات غلط است.
خطيبي تاكيد كرد: رويترز با اهداف سياسي سعي مي كند نوسانات را نشان دهد.
وي در پاسخ به برخي اظهارات مبني بر اينكه عراق مي خواهد جايگاه تعيين ايران در بازار نفت را بگيرد، گفت: اين موضوع درست نيست، از نظر آمار رسمي ما جايگاه خودمان را حفظ كرده ايم.
نماينده ايران در اوپك ادامه داد: در مورد تعيين كننده بودن بايد گفت: مجموعه اوپك تعيين كننده است نمي توانيم بگوييم كه در اوپك يك كشور نقش تعيين كننده دارد و ديگران تعيين كننده نيستند.
خطيبي در پايان خاطرنشان كرد: اينكه يك كشور در بازار نفت تعيين كننده است، حرف درستي نيست.
بنابراين گزارش: خبرگزاري انگليسي رويترز چند روز پيش در گزارشي به بررسي ميزان صادرات نفت خام ايران به كشورهايي مانند چين، كره جنوبي، ژاپن و هند پرداخت و در حاشيه آن در محاسباتي كه مباني آن نيز معلوم نبود، اعلام كرد: صادرات نفت خام ايران به تركيه در جولاي سال جاري ميلادي معادل 48 هزار بشكه در روز بود كه اين رقم در ماه آگوست به بيش از 200 هزار بشكه رسيد.


ارايه گزارش تخلفات ارزي بانك ها به رئيس جمهور

معاون نظارتي بانك مركزي با اشاره به نهايي شدن گزارش تخلفات ارزي بانك ها، گفت: اين گزارش به رئيس كل بانك مركزي داده شده و بزودي به رئيس جمهور ارائه خواهد شد.
ابراهيم درويشي در گفت وگو با فارس در خصوص گزارش تخلف ارزي بانك ها اظهار داشت: اين گزارش پايان هفته گذشته نهايي و به رئيس كل بانك مركزي داده شد و طي هفته جاري به رئيس جمهور ارائه خواهد شد.
بنابراين گزارش: در ابتداي سال طبق اعلام بانك مركزي، برخي بانك ها ارز دريافتي از بانك مركزي را به قيمت آزاد به فروش رسانده بودند. به همين دليل بانك مركزي اقدام به برداشت از حساب آنها كرد.
در همان زمان بهمني در اين رابطه گفته بود: براساس مصوبه هيأت دولت، بايد 87 هزار و 625 ميليارد ريال از حساب بانك ها به دليل تخلفي كه در فروش ارز انجام شده بود برداشت مي كرديم، اما از آنجا كه فكر مي كرديم بانك ها ممكن است اين مبلغ را نداشته باشند، يك سوم آن را معادل 30 هزار ميليارد ريال از حساب بانك ها برداشتيم.
از آن زمان تاكنون ماه ها مي گذرد و مدتي پيش هم رئيس كل بانك مركزي در اين باره اظهار داشت: فكر مي كنم آن رقمي كه در مرحله اول از حساب بانك ها برداشت كرديم، يك رقمي نيز بايد به آن اضافه شود و حتماً برداشت دوباره اي از حساب آنها داشته باشيم.حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا وعده مسئولان اين بار محقق مي شود و نام بانك هاي متخلف اعلام خواهد شد يا خير.
 


كوتاه اقتصادي

¤ يك مقام مسئول در شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي از آغاز عمليات اجرايي و مطالعات اتصال 10 انبار نفتي به شبكه ريلي خبر داد و اعلام كرد: بازسازي و نوسازي اسكله هاي نفتي ايران در درياي خزر و خليج فارس آغاز شده است. حيدر شمسي با بيان اينكه اتصال انبارهاي نفت به شبكه ريلي يكي از سياست هاي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در برنامه پنجم توسعه است، گفت: سال گذشته انبار نفت زاهدان به طور رسمي به شبكه ريلي متصل شد. مدير مهندسي و طرح هاي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اعلام اينكه تاكنون 2 انبار نفت زاهدان و يزد به شبكه ريلي متصل شده اند، تصريح كرد: تا پايان سالجاري انبارهاي نفتي كرمان، اروميه، ماهشهر و شيراز هم به شبكه ريلي متصل مي شوند.
¤ در معاملات هفته گذشته بورس كالاي ايران، حدود 360هزار تن انواع محصولات صنعتي، كشاورزي، نفتي و پتروشيمي به ارزش بيش از 5هزار ميليارد ريال معامله شد كه از نظر ارزش حدود 7/2 درصد نسبت به هفته قبل از آن افزايش يافته است.
¤ معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه در 5ماهه ابتداي امسال 19ميليون و 397 هزار تن كالاها از مرزهاي زميني و آبي وارد كشور شده است، گفت: 2 ميليون و 842 هزار تن كالا از طريق مرزهاي جاده اي از كشور خارج شده كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 24 درصد افزايش داشته است. شهريار افندي زاده با اشاره به واردات و صادرات كالا از مرزهاي زميني و آبي كشور، اظهار داشت: در 5 ماهه ابتداي امسال 21 ميليون و 854 هزار تن كالا از مرزهاي كشور صادر شده است.
¤ ارزش معاملات ديروز بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 34ميليون اوراق بهادار به 345 ميليارد ريال رسيد، بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 16 ميليون و 137 هزار سهم و با نرخ يك هزار و 907 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را بيمه ميهن در بازار اول فرابورس با جابجايي 200 سهم و با قيمت پاياني هزار و 157 ريال كسب كرد.
¤ معاون برنامه ريزي و امور بين الملل گمرك گفت: به منظور استفاده حداكثري از توان داخلي و شبكه گمرك جمهوري اسلامي ايران، بسته ويژه حمايت از فعالان اقتصادي در حوزه تجارت خارجي تدوين و اجرا مي شود. بهزاد شيري با بيان مطلب فوق گفت:گمرك در سال جاري و در راستاي حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني اقدام به طراحي و تدوين بسته هاي حمايت از توليد و پيشگيري و مبارزه با قاچاق كالا و تخلفات گمركي كرده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2254 الي 2256، 4410 الي 4414، 4416، 4417، 2201 الي 2205، 2620، 2621، 2265، 2266، 2206 الي 2209، 2211، 2212، 2234 الي 2238، 2293 الي 2298، 3441 الي 3449، 3420 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14