(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 5 مهر 1391 - شماره 20316

تظاهركنندگان در بحرين:
تا سقوط آل خليفه به مبارزه ادامه مي دهيم
نخست وزيرلبنان :
حزب الله تاكنون هوشمندانه عمل كرده است
نيروهاي امنيتي آل سعود
دومين روحاني شيعه عربستان را بازداشت كردند
اعتراض هاي ضدحكومتي در چند شهر مغرب
پايان مذاكرات بي نتيجه توكيو- پكن
چين: نقض حاكميت خود را تحمل نمي كنيم
تداوم اعتراض ها به هتك حرمت پيامبر اسلام(ص)
هتاكان را مجازات كنيد
وزير اطلاع رساني سوريه سقوط اردوغان را قريب الوقوع دانست
گزارش خبري كيهان
موج تازه اعتصاب و اعتراض در شهرهاي اروپا
تجمع بي سابقه مخالفان دولت آل صباح مقابل پارلمان كويت
پارلمان كره شمالي
براي اصلاحات اقتصادي نشست اضطراري تشكيل داد
مذاكرات سران 2 سودان نتيجه اي نداشت
60 هزار راننده كاميون در آفريقاي جنوبي دست از كار كشيدند
رئيس جمهور آفريقاي جنوبي
خواستاراصلاح ساختار شوراي امنيت شد


تظاهركنندگان در بحرين:

تا سقوط آل خليفه به مبارزه ادامه مي دهيم

تظاهركنندگان بحريني با برگزاري تظاهرات در سراسر كشور ضمن اعلام همبستگي با زندانيان سياسي خواستار سقوط رژيم آل خليفه شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، بحريني ها روز گذشته نيز همچون روزهاي اخير به برگزاري تظاهرات و تجمعات اعتراض آميز پرداختند و ضمن اعلام همبستگي با زندانيان سياسي خواستار آزادي فوري آنها شدند.تظاهركنندگان فرياد مي زدند براي آبروي خود مي ميريم ولي حاضر به سازش يا عقب نشيني نيستيم.
تظاهرات مردم معترض بحرين در شرايطي صورت گرفت كه نيروهاي امنيتي آل خليفه با گازهاي اشك آور به تظاهركنندگان حمله ور شدند و تعداد زيادي را مجروح يا دستگير كردند.موج اعتراضات در بحرين در حالي افزايش يافته كه مخالفان رژيم توانسته اند پرونده جنايات حكومت آل خليفه را در شوراي حقوق بشر سازمان ملل مطرح كنند.
 


نخست وزيرلبنان :

حزب الله تاكنون هوشمندانه عمل كرده است

نخست وزير لبنان تاكيد كرد، در تحولات حساس كنوني اقدامات حزب الله بسيار هوشمندانه بوده است.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از الانتقاد، نجيب ميقاتي در يك كنفرانس مطبوعاتي در نيويورك اظهار داشت، اوضاع لبنان بسيار حساس است و از اتفاقات خارجي تاثير مي پذيرد و در اين دوره حساس رفتارهاي حزب الله بسيار هوشمندانه و منطقي بوده است.وي افزود، بسياري در تلاشند تا كشور را عرصه درگيري و خونريزي كنند و همچنين در درگيري هاي منطقه اي شركت كنند ليكن حزب الله با اعلام بي طرفي و مواضع هوشمندانه خود را از اين درگيري ها مبرا كرده است.ميقاتي ضمن اعلام مخالفت خود با هرگونه درگيري در كشور ابراز اميدواري كرد اين اعتقاد در ميان همه لبناني ها ايجاد شود كه بايد از درگير شدن به نيابت از ديگران خودداري كنند.
 


نيروهاي امنيتي آل سعود

دومين روحاني شيعه عربستان را بازداشت كردند

نيروهاي امنيتي رژيم آل سعود يك روحاني برجسته شيعه را در «الاحساء» به جرم شركت در راهپيمايي هاي ضددولتي دستگير كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «العواميه»، نيروهاي امنيتي آل سعود آيت الله «شيخ حسين الراضي» را دوشنبه در استان «الاحساء» دستگير كردند و هم اكنون كسي از سرنوشت وي خبر ندارد. اتهام الراضي شركت در تظاهراتي بود كه جمعه گذشته در اعتراض به اهانت فيلمساز آمريكايي به ساحت پيامبر اعظم(ص) در شهر «العمران» برگزار شده بود.
به گفته منابع نزديك به اين عالم برجسته، ايشان پس از نماز مغرب، به دست افرادي كه سوار بر يك خودروي شخصي بودند دستگير و به كلانتري «الهوف» برده شد.
آيت الله الراضي 63 سال سن دارد و از ناراحتي قلبي رنج مي برد. آيت الله نمر نخستين روحاني برجسته است كه در زندان آل سعود به سر مي برد.
رژيم سعودي هرگونه تظاهرات در محكوميت اقدام موهن فيلمساز آمريكايي را ممنوع اعلام كرده است.
دستگيري معترضان
نيروهاي آل سعود شماري از مردم را كه مقابل زندان «القسيم» رياض تجمع كرده بودند، دستگير كردند.
اين افراد از روز يكشنبه مقابل زندان مذكور اجتماع كرده بودند و شمار زيادي از زنان و كودكان نيز در ميان آنها حضور داشتند. القسيم در منطقه اي صحرايي در حومه رياض قرار دارد.
بسياري از اين افراد متحصن كساني هستند كه بستگان آنها در زندان هاي آل سعود به سر مي برند. مقامات رياض تاكنون مدعي بودند كه حتي يك زنداني سياسي در زندان هاي خود ندارند. اما مخالفان، شمار زندانيان سياسي در اين كشور را تا 30 هزار نفر برآورد مي كنند. بسياري از اين افراد بي گناه هستند و بدون محاكمه و تفهيم اتهام، در زندان به سر مي برند.
جمعيت هاي حقوق بشري عربستان مي گويند نيروهاي امنيتي مخالفان را در زندان به شدت شكنجه مي كنند.
از سوي ديگر، مقامات سعودي، آيت الله «نمر باقرالنمر» را به زندان «الحاير» منتقل كرده اند. اين در حالي است كه حال وي به دليل اعتصاب غذا، چندان مساعد نيست. 50 تن از قضات عربستان نيز اوايل هفته جاري در اعتراض به فشارهاي آل سعود از پست خود استعفاء داده اند.
 


اعتراض هاي ضدحكومتي در چند شهر مغرب

هزاران تن از مردم مغرب با برگزاري تظاهرات در چند شهر، احكام صادره دادگاه هاي اين كشور عليه فعالان مخالف دولت را محكوم كردند.
به گزارش شبكه خبري العالم، در پي محكوم به زندان شدن شماري از فعالان سياسي «جنبش 20 فوريه» توسط دادگاه هاي مغرب، طرفداران اين جنبش در چند شهر اين كشور به خيابان ها آمدند و اقدام دولت و دستگاه قضايي را محكوم كردند. اين فعالان به هشت تا 9 سال حبس محكوم شدند. جنبش 20 فوريه اين اقدام را انتقام جويانه توصيف كرد. رهبران اين جنبش گفتند، دولت با اين اقدام مي خواهد دهان كساني كه خواستار تغيير هستند را ببندد. تظاهركنندگان مغربي نقش منفي دستگاه قضايي در تصفيه حساب هاي سياسي را محكوم كردند و خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
«نضال سلام» يكي از فعالان جنبش 20 فوريه گفت: فعالان عضو اين جنبش خواستار استقرار دموكراسي در مغرب هستند و به همين دليل، (از جانب دادگاه) محكوم شدند. تظاهركنندگان گفتند تا تصويب قانون اساسي دموكراتيك كه حاكميت ملت را تثبيت كند، به اعتراضات مسالمت آميز خود ادامه مي دهند.
 


پايان مذاكرات بي نتيجه توكيو- پكن

چين: نقض حاكميت خود را تحمل نمي كنيم

مذاكرات مقامات چين و ژاپن برسر جزاير مورد مناقشه بدون نتيجه پايان يافت.
خبرهاي دريافتي حاكي است، مذاكرات ديروز معاون وزير خارجه ژاپن با همتاي چيني خود در مورد جزاير مورد مناقشه «ديائويو» كه در پكن برگزار شد، «نااميدكننده» بوده است.
منابع رسمي چيني با اعلام اين خبر افزودند، مقام چيني در اين ديدار تاكيد كرده كه پكن نقض حاكميت خود از سوي ژاپن را تحمل نخواهد كرد.
«جانگ جيجون» همچنين از توكيو خواسته ضمن توقف تحركات اخير در جزاير «ديائويو»، اشتباهات گذشته اش را نيز اصلاح و با مذاكره به حل اختلافات كمك كند.
معاون وزير خارجه چين همچنين به تصميم ژاپن براي خريد اين جزاير اينگونه واكنش نشان داده كه «توكيو با اين كار حقايق تاريخي و حقوق بين الملل را نقض مي كند، ضمن اين كه چنين اقدامي آثار بسيار منفي به دنبال خواهد داشت.»
در اين گزارش به اظهارات معاون وزير خارجه ژاپن اشاره نشده است.
خبر ديگر اينكه، كشتي هاي ژاپني مستقر در جزاير «ديائويو» ديروز به 100 قايق ماهيگيري تايواني كه به نشانه اعتراض به حضور ژاپني ها وارد اين آب ها شده بودند، حمله كردند.
ژاپني ها با سامانه هاي آب پاش اقدام به متفرق كردن قايق هاي ماهيگيري كردند.
گفتني است، اختلاف بر سر مالكيت جزاير «ديائويو» چند روزي است تنش ها بين دو كشور چين و ژاپن را تشديد كرده است.اين تنش ها تاكنون اعزام نظاميان دو طرف به منطقه، تحريم كالاهاي دو طرف در دو كشور، حملات لفظي و چندين تظاهرات اعتراض آميز را موجب شده است.با توجه به حساسيت موضوع و طرح مسائل ملي بين مردم دو كشور، به نظر مي رسد حل اين اختلافات به سادگي ميسر نخواهد شد.
 


تداوم اعتراض ها به هتك حرمت پيامبر اسلام(ص)

هتاكان را مجازات كنيد

تظاهرات و محكوميت فيلم موهن آمريكايي در اسائه ادب به ساحت مقدس پيامبر گرامي اسلام(ص) همچنان در نقاط مختلف جهان ادامه دارد و تظاهركنندگان خواستار مجازات هتاكان شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهرات اعتراض آميز عليه هتك حرمت پيامبر اسلام(ص) در كشورهاي پاكستان، افغانستان، نيجريه، سريلانكا، فيليپين و... همچنان ادامه دارد و تظاهركنندگان نه تنها عذرخواهي سردمداران كاخ سفيد را خواستار هستند، بلكه علاوه بر آن بر طرد سفراي آمريكا و تعطيلي سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا تاكيد دارند. تظاهركنندگان خشمگين در چهارگوشه جهان با سر دادن شعار «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل»، مجازات هتاكان به مقدسات اسلام را خواستار شده اند.
به گزارش واحد مركزي خبر، تظاهركنندگان خشمگين در پاكستان در تظاهرات در اسلام آباد، شعار مرگ بر آمريكا سر دادند و خواستار جلوگيري از پخش فيلم و بازخواست از اهانت كنندگان به مقدسات اسلامي و اعمال شديدترين مجازات ها عليه آنها شدند.
اين گزارش حاكي است؛ معترضان آدمك هاي عموسام و پرچم رژيم صهيونيستي را به نشانه اعتراض به آتش كشيدند.
اين تظاهرات در شهرهاي كويته و كراچي از حالت گسترده اي برخوردار بود و معترضان مسلمان با شعار الله اكبر، لااله الا الله، محمد رسول الله، اخراج سفير آمريكا از خاك كشورشان را خواستار شدند.
در افغانستان نيز براي دومين هفته متوالي، صدها تن از دانشجويان، دانشگاه كابل در يك تظاهرات خودجوش اهانت به مقدسات اسلام را محكوم كردند. تظاهركنندگان معترض اخراج نيروهاي آمريكايي از خاك كشورشان و تعطيلي سفارت آمريكا را با سر دادن شعارهايي خواستار شدند.
سريلانكا نيز از ديگر كشورهايي بود كه تظاهركنندگان خشمگين اعتراض خود را به اين فيلم موهن نشان دادند و از سكوت آمريكا در برابر اهانت به اديان الهي ابراز خشم كردند.
به گزارش شبكه هاي خبري، تدابير شديد امنيتي مانع از حضور هزاران تظاهركننده در خيابان ها و حركت آنها به سمت سفارت آمريكا در «كلمبو» نشد و تظاهركنندگان با حمل پارچه نوشته و پلاكاردهايي اساعه ادب يك كارگردان آمريكايي به رسول اكرم(ص) را محكوم كردند.
در فيليپين نيز تظاهركنندگان با تجمع در مقابل دادگاه مانيل، خواستار اخراج سفير آمريكا از كشورشان شدند و آمريكا و دست اندركاران فيلم موهن را محكوم كردند.
معترضان از دولت آمريكا خواستند تا دسترسي به اين فيلم كفرآميز را در اينترنت مسدود كنند.
در همين حال هزاران تن از مسلمانان در هنگ كنگ در اعتراض به فيلم آمريكايي ضد اسلامي تظاهرات كردند و درگيري شديدي بين تظاهركنندگان و نيروهاي پليس كه در اطراف ساختمان سفارت آمريكا مستقر بودند روي داد.
به گفته شاهدان عيني تظاهركنندگان كه تعداد آنها چند هزار نفر بود، با حمل پلاكاردي مجازات دست اندركاران ساخت و انتشار فيلم اساعه ادب به رسول اكرم(ص) را از مقام هاي آمريكايي درخواست كردند.
در قاره آفريقا هم ده ها هزار مسلمان و مسيحي در شمال نيجريه دست به تظاهرات زدند و پرچم آمريكا را به نشانه خشم خود از اهانت به پيامبر اسلام ابراز كردند.
همچنين زنان وابسته به شيعيان الحوثي در اعتراض به فيلم اهانت آميز عليه پيامبر در «صعده» تجمع كردند و بر ضد آمريكا و دشمنان اسلام شعار دادند. تجمع كنندگان از سفير آمريكا خواستند تا خاك يمن را ترك كند و رفتارهاي خصمانه خود را در برابر مسلمانان تغيير دهد.
در قرقيزستان نيز به دعوت اتحاديه هاي اسلامي اين كشور و حزب «آرناميس» روز سه شنبه در مخالفت با ساخت و پخش فيلم موهن ضد اسلامي در مقابل سفارت آمريكا در بيشكك تجمع اعتراض آميز برگزار شد و معترضان مسلمان اساعه ادب به پيامبر اسلام و چاپ كاريكاتورهاي موهن را محكوم كردند.
ساير رويدادها
¤ نخست وزير مالزي از پخش فيلم موهن آمريكايي و كاريكاتورهاي ضد اسلامي در فرانسه به شدت انتقاد و آن را محكوم كرد.
¤ وزير امور خارجه الجزاير طي سخناني در مجمع عمومي سازمان ملل از اهانت به مقدسات ديني و ترويج اسلام هراسي انتقاد كرد.
¤ «منفردپترش» فعال سياسي آمريكايي، گفت: مسلمانان عليه نگرش غرب به اسلام اعتراض مي كنند.
¤ صدها مسلمان آمريكايي با تجمع در برابر ساختمان كنگره آمريكا، فيلم ضد اسلامي يك كارگردان صهيونيست را محكوم كردند.
¤ صدها شخصيت ديني و فرهيخته در فرانسه، بي احترامي به اعتقادات مسلمانان تحت لواي آزادي بيان از سوي آمريكا را نكوهش كردند.
 


وزير اطلاع رساني سوريه سقوط اردوغان را قريب الوقوع دانست

وزير اطلاع رساني سوريه در واكنش به اظهارات خصمانه نخست وزير تركيه درباره دمشق تاكيد كرد، سقوط اردوغان نزديك است.
به گزارش خبرگزاري ها، عمران الزعبي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني المنار اظهار داشت، اظهارات اخير رجب طيب اردوغان درباره سوريه به حدي بي ارزش است كه شايسته پاسخگويي نيست.
وي تاكيد كرد، برخلاف اظهارات نخست وزير تركيه كه مدعي شده بود نظام سوريه به زودي سقوط مي كند بايد اذعان كرد كه سقوط اردوغان نزديك است.
وزير اطلاع رساني سوريه گفت، تركيه، قطر و عربستان حامي اصلي گروه هاي تروريستي در سوريه هستند و سلاح هاي جديد و پيشرفته و پايگاه هاي آموزشي در اختيار تروريست ها قرار مي دهند.
وي تاكيد كرد، تركيه، قطر و عربستان همچنين از عوامل اصلي شكست ماموريت كوفي عنان فرستاده پيشين سازمان ملل به سوريه هستند.
عمران الزعبي افزود، سوريه هر آنچه در توان دارد براي موفقيت ماموريت اخضر ابراهيمي در سوريه انجام خواهد داد.
از سوي ديگر كانون وكلاي سوريه از تشكيل كميته اي براي جمع آوري اسناد و مدارك و شكايت به دادگاه هاي بين المللي از همه افراد و طرف هايي خبر داد كه در كشتار و ويرانگري در سوريه دست دارند.
اعضاي اين كانون اعلام كردند از برخي كشورها و شخصيت هاي عربي و رسانه اي به علت نقض حاكميت سوريه شكايت خواهند كرد.
اين كميته تصريح كرد در اين چارچوب از حكام عربستان سعودي، قطر، بحرين و تركيه و برخي سياستمداران آمريكايي، فرانسوي و لبناني شكايت خواهد شد.
اين در حالي است كه براي اولين بار در تاريخ مجمع عمومي سازمان ملل و در پي دعوت از شوراي به اصطلاح ملي سوريه به نشست مجمع عمومي اين سازمان، سوريه با دو هيئت در شصت و هفتمين دور نشست هاي اين مجمع حضور پيدا مي كند.
اين امر به دنبال تلاش هاي چند كشور عربي به ويژه قطر و عربستان صورت گرفته است.
روزنامه لبناني الديار نيز نوشت، قطري ها با كمك جريان 14مارس وابسته به سعدالدين حريري بيشترين فعاليت را در قاچاق سلاح به سوريه دارند.
به نوشته اين روزنامه قطر نخستين تامين كننده نيازهاي نظامي و تسليحاتي گروه هاي مسلح سوري به شمار مي آيد و شبكه هاي امنيتي گروه 14مارس پس از واردات سلاح به لبنان، تسليحات را در اختيار گروه هاي مخالف سوري قرار مي دهد.
الديار افزود، در مناطق مرزي لبنان با سوريه افسران اطلاعاتي قطري، انگليسي و فرانسوي بر قاچاق سلاح نظارت دارند.
بنياد اخوت اسلامي تركيه نيز اعلام كرد سازمان تركيه اي «آي اچ اچ» كه در هماهنگي كامل با داود اوغلو و وهابي هاي عربستان عمل مي كند زير پوشش كمك هاي انساني، از ليبي محموله هاي سنگين سلاح به سوريه وارد مي كند.همچنين معاون وزير خارجه سوريه در گفت وگو با شبكه تلويزيوني بي بي سي اعلام كرد، تركيه و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس از گروه هاي تروريستي حمايت مي كنند.
وي افزود، دولت سوريه زمينه را براي گفت وگو با گروه هاي مخالف فراهم خواهد كرد.
در اين حال اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل در نيويورك اظهار داشت كه در آينده اي نزديك راه حل بحران سوريه را پيدا خواهد كرد.
وي افزود، من در شرايط كنوني طرح كامل و جامعي براي حل بحران سوريه ندارم و در اين زمينه تنها ايده هاي محدودي وجود دارد.
 


گزارش خبري كيهان

موج تازه اعتصاب و اعتراض در شهرهاي اروپا

تشديد بحران و به تبع آن اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي، شهرهاي مختلف اروپا را به صحنه اعتصاب و اعتراض هاي ضد دولتي تبديل كرده است.
اين بار بلژيكي ها، هلندي ها اسپانيايي ها و يوناني ها در اعتراض به بي توجهي دولتمردان به تبعات اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي و براي داشتن يك زندگي بهتر به خيابان ها ريخته و تظاهرات كردند.
بروكسل، پايتخت بلژيك و محل ساختمان مركزي اتحاديه اروپا ميزبان صدها قرباني بحران اقتصادي بود كه يك صدا از فشارهاي سنگين سياست هاي تحميلي اتحاديه اروپا، صندوق بين المللي پول و بانك جهاني شكايت داشتند.
گزارش ها و تصاوير منتشر شده نشان مي دهد، كاميون داراني از كشورهاي مختلف اروپايي از جمله بلژيك و هلند در حالي كه سوار بر خودروهاي خود بودند به سمت
«هيزر استاديوم»، جايي كه رهبران اتحاديه هاي كارگري در حال سخنراني بودند حركت كرده پس از برپايي يك تجمع گسترده در خيابان هاي منتهي به محل، خواستار دستمزد بيشتر، عدالت اجتماعي و توقف فوري سياست هاي اقتصادي شدند كه گفته مي شود شرايط زندگي را برايشان بسيار دشوار كرده است.
«ما خواستار شرايط مساوي و دستمزد بيشتريم، اصلاحات اقتصادي بس است و ...» از جمله شعارهاي معترضان اروپايي در بروكسل بود.
همزمان، شمار زيادي از مردم شهرهاي بارسلون و مادريد در اسپانيا نيز با برپايي تظاهرات، شعارهاي ضددولتي سر داده خواستار توقف سياست هاي رياضتي اقتصادي شدند.
اسپانيايي ها كه سال هاست با برپايي چنين تظاهراتي خواستار حل فوري مشكلات اقتصادي خود هستند، اين بار نيز با تكرار شعارهاي خود، از دولتمردان خواستند صداي آنها را شنيده و به درخواست هاي آنها توجه كنند. رهبران اسپانيا همچون ساير كشورهاي اروپايي و بنا به دستور تروئيكاي اروپا چند سالي است شديدترين رياضت هاي اقتصادي را در دستور كار خود قرار داده اند، اما به دليل عمق و پيچيدگي اين بحران، از اجراي چنين سياست هايي فقط خشم و اعتراض هاي مردمي نصيبشان شده است.
اين كشور براي بازپرداخت بدهي هاي سر به فلك كشيده خود، طي اين سال ها چندين بار از حقوق كارگران، كارمندان، و مستمري بگيران كاسته، ماليات ها را افزايش داده و هزاران نفر را از كار اخراج كرده است؛ با اين وجود اين كشور بحران زده همچنان درگير هزاران مشكل لاينحل است.
مردم مادريد، پايتخت اسپانيا نيز با برپايي يك تظاهرات ضد دولتي سياست هاي رياضتي ماريانو راخوي را محكوم كردند.
برخي گزارش ها حاكي است، برغم اين كه مقامات اسپانيايي نسبت به كشيده شدن تظاهرات به نزديكي ساختمان كنگره هشدار داده و مردم را تهديد كرده بودند، تجمعاتي مقابل اين ساختمان برگزار شد.
مقامات اسپانيايي تهديد كرده بودند با متخلفين به شدت برخورد خواهد شد و آنها را از 6 ماه تا يك سال زنداني خواهند كرد. دولت همچنين تهديد كرده بود كساني كه مانع از انجام وظايف مسئولين شوند را به 8 تا ده سال زندان محكوم مي كند.
يونان ديگر كشور اروپايي است كه مردم آن روز دوشنبه به خاطر مشكلات مشابه دست به اعتصاب و تظاهرات مي زنند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، خبرنگاران يوناني كه ماه هاست به دليل بحران اقتصادي حقوقي دريافت نكرده اند به مدت 24 ساعت دست از كار كشيده و به خيابان هاي آتن سرازير شدند.
طي سال هاي اخير، شهرهاي مختلف يونان كه يكي از بحران زده ترين و بدهكارترين كشورهاي اروپايي است، علاوه بر اين كه شاهد برپايي اعتصاب ها و تظاهرات هاي بي شماري بوده، چندين بار نيز به صحنه شورش هاي خونين تبديل شده است.
به اعتقاد گروهي از تحليلگران، از آنجايي كه كشورهاي بحران زده اروپايي به شدت از بدهي رنج مي برند و از طرفي براي پرداخت اين بدهي ها به بدهكارتر كردن خود (دريافت وام با شرايط مد نظر تروئيكاي اروپا) مبادرت مي ورزند، مي توان اين ادعا را كرد كه هرگز از اين بحران نجات نخواهند يافت. بيكاري، يكي ديگر از مشكلات جدي اروپايي هاست كه رهبران اين قاره براي حل آن «اخراج» هزاران كارگر و كارمند را برگزيده اند! اين تحليلگران تصريح مي كنند كه ادامه اين وضع، اتحاديه اروپا و بسياري از دستاوردهاي آن را متلاشي مي كند.
 


تجمع بي سابقه مخالفان دولت آل صباح مقابل پارلمان كويت

هزاران تن از مردم كويت با تجمع در مقابل پارلمان اين كشور، مخالفت خود را با اصلاحات در قانون انتخابات اعلام كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، در اين تجمع بي سابقه كه بسياري از نمايندگان پارلمان، سياستمداران و مخالفان آل صباح حضور داشتند، تظاهركنندگان نسبت به اصلاحات به وجود آمده در قانون انتخابات سال 2006 اعتراض كردند.
اين گزارش حاكي است كه براساس قانون جديد انتخابات پارلماني كه دولت آن را پيشنهاد كرده است، حوزه هاي انتخاباتي به جاي 25 حوزه به پنج حوزه كاهش مي يابد.
براساس اين گزارش در اين تظاهرات تعدادي از نمايندگان پارلمان با سخنراني هاي آتشين خود، خواستار تداوم تجمعات اعتراض آميز براي وادار كردن دولت در تن دادن به اجراي قانون انتخابات سال 2006 ميلادي شدند. يكي از سخنرانان گفت: ما اميدواريم دادگاه قانون اساسي كويت، تسليم خواسته دولت نشود، زيرا اگر چنين اتفاقي بيفتد، اختلافات در كشور عميق تر خواهد شد.
اين در حالي است كه كشور كوچك كويت در حاشيه خليج فارس كه نخستين كشور داراي پارلمان در منطقه است، از ماه ها پيش گرفتار بحران هاي سياسي است و پادشاه كويت طي سه دوره مختلف اقدام به انحلال مجلس براي پايان بخشيدن به نزاع هاي سياسي كرده است.
مخالفان دولت كويت، مسئولان اين كشور را به بي كفايتي و حيف و ميل بيت المال و جلوگيري از اعمال نظارت نمايندگان بر امور جاري كشور متهم مي كنند و خواستار افزايش قدرت پارلمان هستند.
 


پارلمان كره شمالي

براي اصلاحات اقتصادي نشست اضطراري تشكيل داد

نشست اضطراري پارلمان كره شمالي براي تصويب اصلاحات اقتصادي با حضور رهبر جديد اين كشور برگزار شد.
به گزارش ايسنا در بحبوبه گمانه زني ها در خصوص اينكه «كيم جونگ اون» قصد دارد تا به اصلاحات اقتصادي دست زند، پارلمان اين كشور ديروز نشست اضطراري برگزار كرد.
هنوز مشخص نيست اصلاحات پيشنهادي رهبر جديد كره شمالي چيست، اما ناظران معتقدند اين اصلاحات درباره تشويق كارگران و كشاورزان با هدف تقويت و افزايش توليد است.
روزنامه هاي كره جنوبي نوشته اند، يكي از اين تغييرات در سيستم اقتصاد كره شمالي توسط كيم جونگ اون خريد 70 درصد محصولات كشاورزي از كشاورزان و روستائيان است و مابقي محصولات در دست كشاورزان باقي مي ماند تا آنها هرگونه كه خواستند محصولات خود را به فروش برسانند.
اين گزارش حاكي است دولت كره شمالي در سال هاي 2002 و 2009 نيز دست به اصلاحات محدود اقتصادي زد كه نتيجه آن افزايش تورم و تظاهرات بي سابقه مردم در پيونگ يانگ بود.
كيم جونگ اون، پس از مرگ پدرش كيم جونگ ايل در ماه دسامبر سال 2001 به قدرت رسيد و تاكنون بيانيه هاي عمومي زيادي را با عناويني چون ضرورت ارتقاي استانداردهاي زندگي مردم كره شمالي صادر كرده است.
 


مذاكرات سران 2 سودان نتيجه اي نداشت

مذاكرات سه روزه روساي جمهور دو سودان درباره مسايل مرزي و نفت بدون نتيجه پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري ها، «عمر البشير» رئيس جمهور سودان براي نخستين بار با «سالواكر» رئيس جمهور سودان جنوبي ديدار كرد. اين ديدار يكشنبه گذشته در« آديس آبابا» پايتخت اتيوپي انجام گرفت. مذاكرات دو طرف نيز از يكشنبه با وساطت و حضور «هايلا ماريام دسالگن» نخست وزير اتيوپي و «تابوامبكي» رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي آغاز شد و طي دوشنبه و سه شنبه ادامه يافت. در اين مذاكرات طرفين توافق كردند كه به گفت وگوها ادامه دهند و در واقع، همين يك مورد ذكر شده، تنها حاصل مذاكرات سه روزه دو طرف بود و آنها نتوانستند در مورد مسائل نفت توافقي حاصل كنند. سودان جنوبي چاه هاي نفت را در اختيار دارد و پالايشگاه ها نيز در سودان شمالي واقع هستند و صادرات نيز از خاك اين كشور صورت مي گيرد. شوراي امنيت و اتحاديه آفريقا به دو سودان تا 22 سپتامبر (يك مهر) مهلت داده بودند كه براي حل اختلافات خود به توافق برسند و در غير اين صورت تحريم مي شوند.
 


60 هزار راننده كاميون در آفريقاي جنوبي دست از كار كشيدند

بيش از 60 هزار راننده كاميون آفريقاي جنوبي در اعتراض به پايين بودن دستمزد خود، دست از كار كشيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در پي به بن بست رسيدن مذاكرات روز دوشنبه نمايندگان كاركنان بخش حمل ونقل آفريقاي جنوبي با كارفرمايان، ديروز بيش از 60 هزار راننده كاميون در اين كشور دست از كار كشيدند. مذاكرات مذكور در ارتباط با افزايش حقوق كاركنان بخش حمل ونقل انجام گرفته بود. در اين مذاكرات چهار اتحاديه كارگري و اتحاديه كارفرمايان حمل ونقل آفريقاي جنوبي شركت داشتند.
تعدادي از رانندگان اعتصابي ديروز اقدام به مسدود كردن برخي جاده هاي كشور كردند. اعتصاب امروز هم ادامه دارد و احتمال مي رود بيش از 80 درصد از 120هزار شاغل در بخش حمل ونقل دست از كار بكشند.
اتحاديه كارگران خواستار افزايش 10 درصد حقوق كاركنان بود، اما كارفرمايان فقط با افزايش هفت درصدي آن موافقت كرده اند.
اعتصاب كنوني توزيع مواد سوختي و غذايي را با بحران مواجه مي كند.
هم اكنون شمار زيادي از كارگران معادن پلاتينيوم و طلاي آفريقاي جنوبي در حال اعتصاب هستند. اين كارگران نيز خواستار افزايش حقوق خود هستند.
 


رئيس جمهور آفريقاي جنوبي

خواستاراصلاح ساختار شوراي امنيت شد

رئيس جمهور آفريقاي جنوبي شوراي امنيت سازمان ملل را داراي ماهيتي «غيردموكراتيك» خواند كه تصميمات آن در بين كشورها «فاقد مشروعيت» است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از رسانه هاي آفريقاي جنوبي نوشت، «جاكوب زوما» رئيس جمهور آفريقاي جنوبي در سخناني در نيويورك و در آستانه برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل ضمن «غير دموكراتيك» خواندن ماهيت شوراي امنيت، خواستار اصلاح آن شد.
«زوما» تصريح كرد كه غير انتخابي بودن طبيعت شوراي امنيت سازمان ملل سبب شد تصميمات اين شورا از سوي بسياري فاقد مشروعيت باشد.
به گفته رئيس جمهور آفريقاي جنوبي، باور مشتركي وجود دارد مبني بر اينكه ساختار و ماهيت اين شورا ناعادلانه است.
زوما كه محور سخنانش روي نقش حقوق در سطوح ملي و بين المللي بود، از سازمان ملل به دليل اينكه نتوانسته نقش آفريقا را در حل و فصل مسايل مربوط به صلح و امنيت بين الملل تضمين كند، انتقاد كرد.
گفتني است آفريقاي جنوبي با بيان اين كه ساختار سازمان ملل برآيندي از تحولات بعد از جنگ دوم جهاني است و اين ساختار به طور طبيعي قادر به پاسخگويي تحولات جديد جهاني نيست، بر ضرورت تغيير و تحول در چارچوب كلي اين سازمان بويژه يكي از مهمترين اجزاي آن يعني شوراي امنيت تاكيد دارد.
وزيرخارجه افغانستان نيز كه براي شركت در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل راهي نيويورك شد، خواستار اصلاح شوراي امنيت شد.
دكتر «زامي رسول» گفت: ما خواستار اصلاحات در شوراي امنيت به گونه اي هستيم كه اين شورا شفاف تر عمل كند و نماينده واقعي كشورها باشد... چنين اصلاحاتي باعث مي شود توانايي سازمان ملل در تقويت حاكميت قانون در سطح بين المللي افزايش يابد.
رئيس جمهور ناميبيا نيز ضمن غيردموكراتيك خواندن ساختار شوراي امنيت خواستار اصلاحات در آن شد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14