(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 5 مهر 1391 - شماره 20316

هفته اول مهرماه و تدابير حمل و نقل شهري (بخش نخست)
تسهيلات سرويس دهي عمومي نياز روان سازي ترافيك




هفته اول مهرماه و تدابير حمل و نقل شهري (بخش نخست)

تسهيلات سرويس دهي عمومي نياز روان سازي ترافيك

حسن آقايي
بي جا نيست حال همراه مهر پنجره اي سوي فصل زيبا و رؤيايي رنگ آميزي ويژه پاييزي بگشاييم و هرازگاه لحظاتي تا پايان اين فصل رنگ بر رنگ، جوش و خروش و تب و تاب زندگي را زمين بگذاريم روان و انديشه مان را با چرخه اين شگفت باري هاي نقاشگر هستي بخش دمساز سازيم اينك كه طبيعت سبز از تابستان گرم به پاييز طلايي روي آورده است.
چندان دير نيست درختان زنگار گرفته از خزان تغيير فيزيكي داده بار و توشه هزاردستان شان از وزش تندبادها پيچ و تاب كنان گذرگاه هاي عمومي، پارك ها، جنگل ها، باغات و... را با مخلوطي از انبوه برگ ها به رنگ هاي نارنجي، آتشگون، زرد، قرمز و... مفروش كنند و راه رفتن روي برگ هاي خشك شده آن سمفوني معروف خش خش خزان برگ ها ديگر بار به گوش مان برسد.
مهر، پاييز، باز شدن مدرسه و زنگ نخستين روز كلاس و درس، مداد، دفترچه، مدادتراش، مداد پاك كن دو رنگ سرخ و آبي، ليوان آبخوري... سفارش هاي والدين و...
- پدر: «كيف و وسايلتو گم نكني!»- مادر: «بچه ام حواسش جمع است.» گاه از اين جور حرف ها حس غريبي پيدا مي كرديم... محيط مدرسه، بچه هاي غريبه، معلم جديد و... گاه در اين حالات قطره اي از چشمان مان روي گونه مي غلتيد... شب اولين فرداي مدرسه رفتن پدر اصرار مي كرد زود بخوابم. صبح مادر مي گفت «زود باش مدرسه ات دير نشه؟!»
همه اين خاطره ها مثل توده هاي سپيد ابر كه با دست باد در متن آسمان آبي جابه جا مي شوند حالا در اين روزهاي نخست مهر، رفتن به مدرسه در روح و ذهن جوانه ها مي زند و به نرمي ابريشم بافت مي خورند.
... اينك در روزهاي سر فصل پاييز آلبوم يادها و نام ها با سرانگشتان پرشتاب زمان ورق خورد. چه بسيار كساني هستند كم و بيش بزرگسال در فضاي كودكي سرشار از شادي و سادگي آن روزهاي پرصفا و صميمي را بازخواني مي كنند... آن كودكي ها باز مي آمدند و هم آواز و همراه قيل و قال بچه هاي امروز به مدرسه مي رفتند... ميز و نيمكت هاي چوبي و غبار گچ از تخته سياه و آهنگ كلام آموزگار: آب، بابا، انار...
همراه ترافيك مهر ماه
مديريت كلان حمل ونقل و ترافيك پايتخت پيشگام بازگشايي مراكز آموزشي اين بار به نظر مي رسد در تحقق تسهيلات و تأمين امكانات براي عام و خاص مرتبط با جابه جايي ميليون ها شهروند سنگ تمام گذاشته است. مبناي اين نظريه، ارايه آمارهاي افزوني ناوگان هاي درون شهري شامل سرويس دهي مديريت شده اتوبوس و ميني بوس، مدارس، احداث و بهره برداري پايانه ويژه معلولان در طرشت، به كار گرفتن اتوبوس هاي وارداتي با استفاده 50درصدي از توانمندي متخصصان داخل، «ون» و «ميدل باس»هاي جديد و... و صدالبته نظارت و كنترل پليس راهنمايي و رانندگي بر چند و چون و روان سازي ترافيك مي باشند. ماحصل اين اقدامات و تدابير آينه اي است كه در صحنه شهري پيش روي مردم قرار گرفته است اما آيا با تأمين و تسهيل سرويس دهي ها، روان سازي ترافيك هم ميسر و ممكن مي شود؟ دو شماره اين گزارش نگاهي به منشور فعاليت هاي اجرايي آنچه كه تحت عنوان و بهانه بازگشايي مدارس و همچنين خواست ها و ناخواست ها دغدغه بار برخي شهروندان مرتبط با ناوگان ترافيك و خطرات سلامتي است.
هميشه همين طور بوده است: زنگ خوش و هيجان مهرماه و باز شدن مثنوي دانش ورزي در متن هياهوهاي ماشين و جمعيت شهر تهران، چند سويه طنين انداز مي شود. شور و شوق اين اتفاق فاخر اينك با يك ميليون و هشتاد هزار دانش آموز و هزاران دانشگاهي جنب و جوش و خروش معمول در بسترهاي زندگي را در جغرافياي پايتخت مواج تر مي كند.
در همين زمينه ها و مضامين، مسئولان سازمان و شركت هاي واحد، تاكسيراني مترو و راهنمايي و رانندگي شهر تهران، پازل سرويس دهي ناوگان هاي مسافربري درون شهري را تصويرسازي كرده اند با اين بيان كه ترافيك همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد نهايتا در نيمه مهر فروكش خواهد كرد.
نظرات و دغدغه هاي مردم
نظرات عده اي از شهروندان در ارتباط با ترافيك بازگشايي مراكز آموزشي حول محور عدم رعايت مقررات راهنمايي ورانندگي توسط درصد قابل توجه رانندگان عمدتاً سواري هاي شخصي و موتورسيكلت سواران است. برخي بر افزايش اتوبوس و واگن در خطوط شهري تأكيد مي كنند. چند مورد نظرها چنين است:
«رضا صادقي» مغازه دار: «واقعيت اين است كه عوامل مخل ايمني و آسايش مردم در طول سال بي اعتنايي بيشتر رانندگان به قانون رانندگي است. حالا هم كه مدارس باز شده اگر همان وضع هميشگي بي مبالاتي ها نسبت به سلامت مردم و برو بچه ها باشد، خوب نگراني بيشتر مي شود. روي اين اصل مي بينيم كه بسياري خانواده ها بچه هاشان را با ماشين خودشان به محل مدرسه مي رسانند و عصر برمي گردانند. خلاصه نظرم اين است طوري برنامه ريزي شود كه امنيت عبور و مرور افراد بزرگ و كوچك در ترافيك تأمين و تعداد ناوگان هاي حمل و نقل شهري هرچه بيشتر اضافه شوند.»
«حاجعلي شميراني» نجار مي گويد: «اعتقاد دارم راهنمايي و رانندگي وضعيت ترافيك را خوب مديريت مي كند اما اين كه باز هم ترافيك به خوبي سامان نمي گيرد و تصادفات موتور و ماشين و نگراني عابران هم وجود دارد علتش را بايد در نحوه برخورد با متخلفان جست وجو كرد.» وي تأكيد مي كند: «به نظر من با منع رانندگي هر خلافكار آسايش و ايمني ده ها عابر برقرار مي شود. اما درباره ترافيك مربوط به باز شدن مدرسه ها، چند روز اول شلوغ است و هر سال همين طور بوده است.»
دانشجو «محسن مرادي» با مقطعي دانستن ترافيك به دليل بازگشايي مراكز آموزشي، مسأله اصلي را افزايش بي قاعده خودرو، ترافيك سرسام آور و رانندگي هاي تهديدكننده سلامت مردم در تمام طول سال مي داند و مي افزايد: «به باورم راه هاي كاهش اين معضلات بازنگري هاي كارشناسي مسئولان مربوط در ساماندهي مؤثرتر ابعاد مقابله با بي نظمي افزوني خودرو نسبت به ظرفيت جغرافياي حمل ونقل و عبور وسايل نقليه موتوري، افزايش واگن قطار و اتوبوس شهري متناسب با جمعيت ثابت و شناور تهران و تأكيد بر نظارت هاي فشرده و برخوردهاي تأثيرگذار نسبت به رانندگان خطاكار است.»
روزبه روز انبوه جمعيت مسافران مترو افزوده شده و اين روند هم چنان سير صعودي طي مي كند. اين وضعيت آشكارا و همه روزه نشان مي دهد مردم همواره از فشار جمعيت در واگن ها سخت گلايه مند بوده و هستند. حال با بازگشايي مدارس و دانشگاه ها هزاران نفر به آمار دوميليون و پانصدهزار نفر در روزهاي اوج جابه جايي پيش از مهرماه، اضافه مي شوند. چندي پيش، مديرعامل شركت بهره برداري مترو اظهار كرد همزمان با آغاز ماه مهر و بازگشايي مراكز آموزشي پيش بيني مي شود ميزان مسافران مترو 15درصد افزايش يابد.
«مهندس علي محمد قلي ها» با اشاره به ورود سري جديدي از واگن ها به شبكه خطوط مترو اظهار اميدواري كرده كه بتوانند خدمات رساني مناسبي به شهروندان داشته باشند و مترو تهران سهم قابل توجهي از سفرهاي شهري را تحت پوشش قرار دهد.
وي هم چنين گفته است تأخيرهاي مترو از ابتداي سال جاري تاكنون نسبت به سال گذشته 45درصد كاهش داشته است.
ورود 90 واگن جديد به شبكه مترو
90واگن تازه نفس شامل 20واگن دو طبقه براي خط پنج و 70واگن يك طبقه براي ساير خطوط با شروع سال تحصيلي جديد به ناوگان ريلي تهران پيوست.
«هابيل درويش»، مديرعامل شركت مترو تهران و حومه اخيراً از ورود 177 واگن به ناوگان مترو خبر داده و گفته است كه پنجاه درصد واگن ها با استفاده از ظرفيت ها و توانمندي هاي متخصصان داخلي ساخته شده است. وي در ادامه با اين گفته كه مابقي (87 واگن) هر ماه تا پايان سال وارد خطوط مترو خواهد شد، افزود: «تأمين چنين حجم بزرگي از واگن در شرايط كنوني تحريم، يك موفقيت بزرگ و مهم براي مسئولان شهري محسوب مي شود.»
به گفته مديرعامل شركت مترو با افزوده شدن واگن هاي تازه نفس و جديد به ناوگان مترو شلوغي و ازدحام قطارها كه همواره مورد گلايه شهروندان بوده است، به نحو چشمگيري كاهش مي يابد و گامي ديگر براي استفاده از ظرفيت ايجاد شده در خطوط مترو برداشته مي شود.»
7 هزار اتوبوس
5 ميليون مسافر
7 هزار اتوبوس شركت واحد و بخش خصوصي همزمان با بازگشايي مدارس تهران به شهروندان خدمات رساني مي كنند. در همين حال با اين پيش بيني كه حدود پانصد هزار نفر در مهر ماه به مسافران چهار و نيم ميليوني قبلي اضافه مي شوند كليه مرخصي هاي پرسنل واحد لغو شده است. هم چنين در اقدام ديگري پايانه ويژه معلولان در طرشت و فاز اول BRT دانشگاه علم و صنعت- ميدان آرژانتين افتتاح شدند.
چگونگي اقدامات سرويس دهي و تسهيلات شركت واحد اتوبوسراني تهران به مناسبت بازگشايي مدارس را در گفت وگو با «مهندس پيمان سنندجي» مي خوانيم. با اشاره به اين كه پيشتر ستاد استقبال از مهر با حضور مسئولان امور حمل و نقل و ترافيك شهري شامل راهنمايي و رانندگي، شركت واحد، مترو و تاكسيراني در محل معاونت حمل و نقل شهرداري تهران تشكيل شده، معاونت فني شركت واحد از حدود دو ماه قبل برنامه تعمير و بازسازي ناوگان به منظور حداكثر استفاده در امر حمل و نقل شهري را صورت داده و در اين ارتباط مخصوصاً توجه به كاهش آلايندگي هوا و انجام معاينه فني اتوبوس ها مد نظر بوده است بخشي از دستاوردهاي اين اقدامات اين است كه در حال حاضر هفت هزار دستگاه اتوبوس فعال شامل شركت واحد و بخش خصوصي آماده خدمت رساني به شهروندان در مهر ماه مي باشند.
50 اتوبوس وارداتي در خط 5 BRT
علاوه بر اين، پنجاه دستگاه اتوبوس جديد وارداتي از محل اعتبارات شهرداري تهران خريداري شده كه در حال حاضر مشمول تست هاي فني هستند. اين پنجاه اتوبوس تا پايان هفته (از زمان مصاحبه: (19/6/91) با افتتاح خط پنج BRT حد فاصل دانشگاه علم و صنعت تا ميدان آرژانتين، فاز اول آن تحت پوشش خدماتي قرار مي گيرد با اين توضيح كه سعي شده اتوبوس هاي جديد بيشتر براي اين مسير سرويس دهي داشته باشند.»
افتتاح پايانه ويژه معلولان
ادامه گفتار «سنندجي» محور احداث پايانه مخصوص افراد معلول همزمان با بازگشايي مدارس است. به گفته وي اين پايانه داراي تجهيزات و امكانات خاص ويژه معلولان در منطقه طرشت (غرب تهران) با پنجاه دستگاه خودرو «ون» نو كه با كمك سازمان بهزيستي تهيه شده و پانزده دستگاه اتوبوس شركت واحد تامين كرده طي چند روز آينده افتتاح مي شود و آماده خدمات رساني به معلولان مي باشد.
از سوي ديگر در جهت تسهيلات ويژه رفت وآمد دانش آموزان مدارس در مهر ماه پيشتر با برگزاري جلسات متعدد با آموزش و پرورش شهر تهران و اعلام اين كه هر تعداد دستگاه اتوبوس و ميني بوس مورد نياز سرويس مدارس باشد تامين مي كنيم كه در اين باره ميني بوس هاي ارايه شده براي سرويس دهي آموزش و پرورش از نوع «ميدل باس» جديد توليد داخل هستند.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه از افزايش حدود پانصد هزار نفري به چهار ميليون و پانصد هزار مسافر خبر مي دهد و مي افزايد: «كليه مرخصي هاي پرسنل تا 15 مهر ماه لغو شده و آماده باش كامل جهت سرويس دهي هستيم.»
اما خيابان هاي پايتخت در هفته اول مهر ماه با ترافيك سنگين دسته و پنجه نرم مي كند.
استقرار تيم هاي پليس در شريان هاي اصلي، انجام سه سورتي پرواز به صورت روزانه براي باز كردن گره هاي ترافيكي از مجموعه دستوراتي است كه از امروز توسط پليس راهور به اجرا درآمد تا ترافيك تهران روان گزارش شود.
گزارش روز
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14